Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:57
CornermanNL schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 20:12:
Hoe leuk het ook is om kosten te besparen , ik zou mij op een gegeven moment meer richten op de inkomstenkant.
Mijn inkomen is juist veel hoger dan waar ik voor lange termijn op durf te rekenen. Ik houd me zodoende totaal niet bezig met inkomsten verhogen, enkel met bewaken dat met een lager inkomen plannen ook haalbaar blijven.

Om die reden zou ik graag op enig moment weer terug gaan van 2 naar 1 auto's in ons huishouden. Financieel valt die drijfveer echter mee(tegen?), het zou meer vanuit sustainability gedreven moeten zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 04-06-2021 20:53 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 20:45:
Overigens is 'ik rijd weinig dus het scheelt niet in onderhoud' ook maar relatief. Als je 10k ipv 12k km per jaar rijdt, dan is je auto ook 20% later 'op' en bespaar je op termijn toch best wel een sloot geld.
Dat is met een elektrische auto nog een beetje koffiedik kijken. Ik zie weinig reden waarom mijn Ioniq het met mijn gebruik niet makkelijk 500kkm vol zou houden. Met mijn kilometrage duurt dat 40 jaar dus is dan beperkt relevant.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:23
assje schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 20:46:
[...]

Mijn inkomen is juist veel hoger dan waar ik voor lange termijn op durf te rekenen. Ik houd me zodoende totaal niet bezig met inkomsten verhogen, enkel met bewaken dat met een lager inkomen plannen ook haalbaar blijven.

Om die reden zou ik graag op enig moment weer terug gaan van 2 naar 1 auto's in ons huishouden. Financieel valt die drijfveer echter mee(tegen?), het zou meer vanuit sustainability gedreven moeten zijn.
Mijn kanttekening kwam meer vanuit de simpele gedachte dat je inkomen , of dat nu uit arbeid is (gelimiteerd aan euro per uur ) of passief inkomen (in principe ongelimiteerd) kan vergroten. En kosten maar tot een bepaald punt kan verlagen. Of dat je 1 of 2 auto's aanhoudt kan nog schelen, maar als dat maar een heel klein percentage van je inkomen is, gaat het meer om gebruiksgemak en/of plezier. Als de noodzaak voor 2 auto's wegvalt , simpel dan gaat er een weg.

De kostenkant verlagen en betogen dat het een echt goedkoper is dan het andere puur op de rekensommetjes is leuk en geeft zeker in het begin behoorlijke besparingen. Maar je komt op een punt dat besparen geen zoden meer aan de dijk zet. En inkomen nog wel. Zoals je aangeeft ook inkomen uit arbeid heeft zijn grens waar je ophoudt met groeien daarin.

Dan blijft het spel met de knikkers over, je passieve inkomen vergroten. En dat is een beetje een ondergeschoven kindje. Terwijl je daar de grotere stappen kan maken , en dat hoeft niet eens gepaard te gaan met (te) veel risico. Zeker niet over tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:37
assje schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 20:47:
[...]

Dat is met een elektrische auto nog een beetje koffiedik kijken. Ik zie weinig reden waarom mijn Ioniq het met mijn gebruik niet makkelijk 500kkm vol zou houden. Met mijn kilometrage duurt dat 40 jaar dus is dan beperkt relevant.
Gaan de accu’s ook zo lang mee? Vroeg mij al een tijdje af of een elektrische auto slijt door stilstaan en de accu slechter wordt als je hem niet gebruikt. Wij rijden nog maar <5k per jaar, dus een elektrische auto kan niet echt uit door de hoge afschrijving. Maar als hij 20+ jaar onderhoudsvrij mee gaat, wordt het een ander verhaal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Torgo schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 21:46:
[...]

Gaan de accu’s ook zo lang mee? Vroeg mij al een tijdje af of een elektrische auto slijt door stilstaan en de accu slechter wordt als je hem niet gebruikt. Wij rijden nog maar <5k per jaar, dus een elektrische auto kan niet echt uit door de hoge afschrijving. Maar als hij 20+ jaar onderhoudsvrij mee gaat, wordt het een ander verhaal :)
Die van ons staat nu op 100.000km en heeft 1,6% minder capaciteit. Dat kunnen we dus nog heel lang vol houden.

5000km per jaar is wat lastiger om zich terug te verdienen, maar als het kleine dagelijkse ritjes zijn, dan kan dat al in een EV van 6000 euro.
Echter wat je vaak ziet bij dit soort jaar kilometrages is dat mensen dagelijks met fiets / OV op stap gaan, en de auto juist wordt gebruikt voor de langere rit. Dan is het een lastige business case, omdat je dan een duurdere EV nodig hebt.
Vooral in het geval van een auto van 1 a 2000 euro voor de deur moet je die lekker oprijden. De EV occasions worden ook steeds goedkoper.

Vrienden van ons kopen nu een EV als 2e auto, en dat is echt een klein koekblik dat helemaal niet ver komt.
Maar iedere dag nodig, en bespaart dan alsnog veel ten opzichte van het kleine benzine autootje wat ze nu hebben.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Nu online
CornermanNL schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 21:11:
[...]

Mijn kanttekening kwam meer vanuit de simpele gedachte dat je inkomen , of dat nu uit arbeid is (gelimiteerd aan euro per uur ) of passief inkomen (in principe ongelimiteerd) kan vergroten. En kosten maar tot een bepaald punt kan verlagen. Of dat je 1 of 2 auto's aanhoudt kan nog schelen, maar als dat maar een heel klein percentage van je inkomen is, gaat het meer om gebruiksgemak en/of plezier. Als de noodzaak voor 2 auto's wegvalt , simpel dan gaat er een weg.

De kostenkant verlagen en betogen dat het een echt goedkoper is dan het andere puur op de rekensommetjes is leuk en geeft zeker in het begin behoorlijke besparingen. Maar je komt op een punt dat besparen geen zoden meer aan de dijk zet. En inkomen nog wel. Zoals je aangeeft ook inkomen uit arbeid heeft zijn grens waar je ophoudt met groeien daarin.

Dan blijft het spel met de knikkers over, je passieve inkomen vergroten. En dat is een beetje een ondergeschoven kindje. Terwijl je daar de grotere stappen kan maken , en dat hoeft niet eens gepaard te gaan met (te) veel risico. Zeker niet over tijd.
Maar het is juist daarin dat dure uitgaven kostbaar zijn. Een auto of 2 is hoe je het ook wendt of keert, snel een redelijke smak geld waar je compound interest van beleggingen op misloopt. Een tweedehands auto kost tegenwoordig ook al snel zo'n 15k gemiddeld. Koop je daar één van, en dat ding gaat een jaar of 20 mee, had die 15k na 20 jaar op basis van compound interest ook 56k kunnen zijn. Koop je twee, geef je dus zo'n 30k uit welk zo'n 112k had kunnen zijn na die 20 jaar.

Wil niet zeggen dat voor iedereen een auto een slechte keuze is. Indien jij dagelijks in zo'n ding zit om bijvoorbeeld 50 km af te leggen om op je werk te komen en weer terug, so be it. OV valt natuurlijk te overwegen, maar is al snel persoonlijk.

Maar ik zie ook zat collega's die gewoon in de stad wonen, op de fiets naar het werk komen omdat parkeren altijd zo problematisch is. Boodschappen op de fiets doen. Naar het centrum op de fiets gaan. En de auto bijvoorbeeld eens per maand of twee maanden een keertje gebruiken. En dan is een auto toch echt een ontzettend duur bezit. Waar naast aanschaf prijs, ook nog eens je onderhoudskosten, belastingen, parkeerkosten, etc. bij komen. En het zeker je inkomsten op langere termijn drukt.

Zelf heb ik geen auto, maar kijk ik wat diverse sites aangeven, dan is een voorzichtige schatting voor een tweedehands auto maandelijks zo'n 200 euro aan kosten voor verzekering, onderhoud en belastingen. Eveneens 200 euro die je maandelijks in bijvoorbeeld de S&P500 kan steken. Doe je dat twintig jaar lang voor één auto, plus je aanschafbedrag van 15k, dan had je na 20 jaar ook bijna 156k kunnen hebben. Doe je dit voor twee auto's, had je dus meer als 300k kunnen hebben.

En dat zijn dan geen kleine bedragen die je misloopt daarin. Waar vanuit FO perspectief je je dus eigenlijk wel twee keer achter de oren moet krabben met de vraag, heb je een auto nodig? Natuurlijk kun je proberen erg goedkoop te gaan, en zal je daar vast wat kunnen besparen, iets dat vermoedelijk mensen binnen dit topic al weer meer zullen doen dan de gemiddelde Nederlander. Maar zelfs een auto van 5k met maandelijkse kosten van 100, 'kost' je over een termijn van 20 jaar nog altijd zo'n 69k aan vermogen dat je had kunnen hebben.

Indien je dan ook maar zeer infrequent gebruik maakt van een auto, kun je soms beter overwegen of huren bijvoorbeeld niet goedkoper is, of shortlease indien je met een auto op vakantie wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:25
Elektrische auto's zijn per km al goedkoper als menig auto die nog langs de benzine/diesel pomp moet.

Echter is het wel weer zo dat je kapitaalkrachtig moet zijn om goedkopere km's te kunnen maken. Grotendeels ligt dit aan de overheid die van de auto een cashcow heeft gemaakt (niet voor niets rijdt in NL het oudste wagenpark vergeleken met buurlanden) maar ook aan de consument die irrationele argumenten voorrang geeft.

Ik woon zelf op het platteland en 25000km per jaar zie ik nog regelmatig echter wordt dat voorlopig ook in private lease nog hard afgestraft. Terwijl de tweedehands prijzen van elektrische auto's die waardedaling nog niet reflecteren naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Torched schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 22:41:
Elektrische auto's zijn per km al goedkoper als menig auto die nog langs de benzine/diesel pomp moet.

Echter is het wel weer zo dat je kapitaalkrachtig moet zijn om goedkopere km's te kunnen maken.
Het is daarbij ook nog eens zo dat elektrische auto's met een goede actieradius behoorlijk veel duurder zijn. Je krijgt dan dus de situatie dat als je veel profijt hebt van de lage variabele km kosten, omdat je veel km's maakt, je in de aanschaf veel duurder uit bent. En als je met een lage actieradius toe kunt heb je vaak per jaar weer relatief weinig km, zodat je, met alle vaste kosten meegerekend, toch op een hoge prijs per km uitkomt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CornermanNL schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 21:11:
[...]
Mijn kanttekening kwam meer vanuit de simpele gedachte dat je inkomen , of dat nu uit arbeid is (gelimiteerd aan euro per uur ) of passief inkomen (in principe ongelimiteerd) kan vergroten. En kosten maar tot een bepaald punt kan verlagen.
Een besparing in de kosten werkt twee kanten op. Niet alleen vergroot dat je spaarquotum iets, het betekent vooral ook dat je 'later' tijdens je FO minder inkomen (en dus ook minder kapitaal) nodig hebt. Dat werkt dus niet alleen in de jaren totdat je FO bent. Terwijl het effect van een verhoging in inkomen stopt op het moment dat je stopt met werken.

En uiteraard hangt het ook sterk af van het soort werk dat je doet of kunt en wilt doen. In sommige sectoren is het perspectief op, of de mogelijkheid van, inkomensstijging een stuk minder dan in andere sectoren. Je zult dan de afweging moeten gaan maken of je je carrière helemaal wilt omgooien voor een hoger inkomen of niet. Het inkomen verhogen is dus niet altijd een even makkelijke opgave.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 07:36:
Een besparing in de kosten werkt twee kanten op. Niet alleen vergroot dat je spaarquotum iets, het betekent vooral ook dat je 'later' tijdens je FO minder inkomen (en dus ook minder kapitaal) nodig hebt. Dat werkt dus niet alleen in de jaren totdat je FO bent. Terwijl het effect van een verhoging in inkomen stopt op het moment dat je stopt met werken.
Deze standaard definitie van spaarquote ben ik volledig mee gestopt naar te kijken. Voor mezelf zie ik nauwelijks relatie tussen uitgaven vandaag en in de toekomst. Zomaar de helft van de uitgaven die ik nu heb zijn in een toekomstig FO scenario niet meer van toepassing.

Een maandelijkse besparing op buiten de deur eten telt alleen door na FO als je het dan ook niet gaat doen. Andersom, huidige kosten van 2e auto zijn alleen representatief als die na FO ook nodig is.

Ongetwijfeld zijn er situaties waar verwachtingen na FO redelijk gelijk zijn maar voor mezelf zie ik dat niet in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
assje schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 07:40:
[...]

Deze standaard definitie van spaarquote ben ik volledig mee gestopt naar te kijken. Voor mezelf zie ik nauwelijks relatie tussen uitgaven vandaag en in de toekomst. Zomaar de helft van de uitgaven die ik nu heb zijn in een toekomstig FO scenario niet meer van toepassing.

Een maandelijkse besparing op buiten de deur eten telt alleen door na FO als je het dan ook niet gaat doen. Andersom, huidige kosten van 2e auto zijn alleen representatief als die na FO ook nodig is.

Ongetwijfeld zijn er situaties waar verwachtingen na FO redelijk gelijk zijn maar voor mezelf zie ik dat niet in ieder geval.
Uiteraard moet je ook kijken naar welke besparingen echt structureel zijn en ook tot na de FO duren. Dat lijkt me sowieso een logisch uitgangspunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:06
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 07:24:
[...]

Het is daarbij ook nog eens zo dat elektrische auto's met een goede actieradius behoorlijk veel duurder zijn. Je krijgt dan dus de situatie dat als je veel profijt hebt van de lage variabele km kosten, omdat je veel km's maakt, je in de aanschaf veel duurder uit bent. En als je met een lage actieradius toe kunt heb je vaak per jaar weer relatief weinig km, zodat je, met alle vaste kosten meegerekend, toch op een hoge prijs per km uitkomt.
Daar staat dan dan weer tegenover dat als je weinig km maakt je over het algemeen ook af kan met een kleinere/goedkopere auto. Hier ook 2e auto een electrische. Inderdaad beperkte range, ca. 120km werkelijk bereik en niet te veel ruimte. Vriendin rijdt echter iedere dag tussen de 50 en 70 km voor werk. Eerlijk gezegd de perfecte businesscase voor deze auto. Heb het voor mezelf nagerekend en zat serieus voordeel voor de Zoë tov een gelijkwaardige benzineauto in dezelfde klasse. Uiteraard zit je met wat semi willekeurig gekozen parameters waarbij ik vast onbewust richting electrisch heb gekozen(ergens zat de wil er al anders ga je ook geen proefrijden).
Moet ik wel zeggen dat we 2 auto's hebben en de andere 'gewoon' op benzine rijdt wat het hele range anxiety gebeuren wegneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
superkoex9 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 07:57:
[...]
Hier ook 2e auto een electrische. Inderdaad beperkte range, ca. 120km werkelijk bereik en niet te veel ruimte. Vriendin rijdt echter iedere dag tussen de 50 en 70 km voor werk. Eerlijk gezegd de perfecte businesscase voor deze auto.
Dat lijkt mij ook de ideale situatie voor zo'n auto: wel dagelijks nodig, maar geen heel grote afstanden en voor de incidentele lange reizen heb je een andere auto met grotere actieradius. Dan zou je wel gek zijn om geen elektrische auto te nemen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 07:24:
[...]

Edit: Oh ik lees nu pas bovenstaande berichtje.

Niet helemaal waar. Want er zijn legio mensen met een (vaak 2e) auto die dagelijks iets van 60km doet ofzo, en toch niet mee op vakantie gaan. Zoals mensen wel eens een kleine auto erbij hebben.
Die kan je nu al voor 5000 euro vervangen door een elektrische. Dat is dan een 1e generatie die met moeite verder dan 100km komt. Maar dat is prima, en het bespaart al zoveel geld, zelfs tegenover een benzine A segmenter.
Dat zou ik echt iedereen aan raden om naar te kijken.

Zelf hebben wij er eentje met een deftig rijbereik voor een relatief goede prijs, die we dan ook nog veel gaan laden direct met eigen zonnestroom. Wat in de winter niet meer voldoende zal zijn, dus alsnog van het grid.
Het is voor ons eigenlijk totaal onduidelijk of het zich terug gaat verdienen ten op zichte van doorrijden met onze oude onzuinige benzinebak. Want we weten (door de nodige flinke wijzigingen in wonen en werken) niet echt wat ons jaarkilometrage gaat zijn. Maar het is een heerlijk gevoel van zelfstandigheid/vrijheid.
En we waren ook wel klaar met steeds die oude meuk rijden.

@Tommie12 Een euro per km op een elektrische fiets is toch ook best veel? Dan gebruik je hem denk ik weinig?
Wij hebben overigens ook een dure elektrische bakfiets gekocht, maar die gebruiken we veel en komen daardoor makkelijk onder de 1 euro de km. We fietsen er ook zo'n 4000km per jaar mee vermoed ik, waarschijnlijk nog meer.
En het maakt eigenlijk niet uit, want ik zou niet zonder willen. Het is waarschijnlijk nog een betere investering dan de auto geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
Interessante ontwikkeling in China. Lying flat; minder ambities en geen bereidheid tot het werken van heel veel uren en het krijgen van een burn-out. Volgens het artikel worden de community pages gecensureerd om de beweging te ontmoedigen (omdat er door de één kind politiek een vergrijzing ontstaan is en de jonge generatie veel moet werken om dat op te vangen). Best zorgwekkend dat zelfs dit soort initiatieven al gecensureerd wordt door de overheid.

Zou onze overheid ook ingrijpen als de FIRE beweging uit de hand loopt en het gaan ontmoedigen? (Bijvoorbeeld met belasting ingrepen)

https://www.bbc.com/news/world-asia-china-57348406

[ Voor 11% gewijzigd door Torgo op 05-06-2021 12:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psychodude
  • Nu online
Torgo schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 12:08:
Interessante ontwikkeling in China. Lying flat; minder ambities en geen bereidheid tot het werken van heel veel uren en het krijgen van een burn-out. Volgens het artikel worden de community pages gecensureerd om de beweging te ontmoedigen (omdat er door de één kind politiek een vergrijzing ontstaan is en de jonge generatie veel moet werken om dat op te vangen). Best zorgwekkend dat zelfs dit soort initiatieven al gecensureerd wordt door de overheid.

Zou onze overheid ook ingrijpen als de FIRE beweging uit de hand loopt en het gaan ontmoedigen? (Bijvoorbeeld met belasting ingrepen)

https://www.bbc.com/news/world-asia-china-57348406
De situatie in China is op vele fronten niet te vergelijken met de situatie in Nederland. En dan doel ik nog niet eens zozeer op het verschil in het politieke stelsel.

De demografische opbouw is door het één-kind beleid dat lang gehanteerd is iets dat een groot probleem gaat vormen. Zeker voor de echt jongere generatie binnen dat land. Daar komt dan ook nog eens bij dat de pensioen leeftijd voor mannen op dit moment 60 jaar is, voor vrouwen, afhankelijk van of ze behoren tot blue- of white-collar workers (waar de meesten onder vallen) respectievelijk 50 en 55 jaar.

Je hebt dus ook een relatief klein tijdsbestek tussen aanvang van werk na opleiding en het gaan met pensioen. Komt dan ook nog eens bij dat historisch gezien kinderen in China een onderdeel zijn van je retirement plan. Sterker nog, een kind dat weigert om bij te dragen, die kan je in China aanklagen en kan voor meerdere jaren in de cel verdwijnen.

Met name jongeren zien de bui daarin natuurlijk al hangen. Een enkeling om zorg te dragen voor zichzelf, beide ouders bij een falend pensioenstelsel. Het gaat gewoon niet. En ze zijn natuurlijk ook niet gek. De Great Firewall of China kan ook maar zoveel. Ze weten dat het elders ook beter, of op zijn minst anders, kan.

Je ziet dan ook dat Chinese jongeren zich op meerdere fronten ageren tegen 'het systeem', door simpelweg niet langer mee te doen met hetgeen dat van ze verwacht wordt. De visie in China daarop is dan ook bijzonder, en iets dat je hier slecht kunt plaatsen binnen onze maatschappij. Bijvoorbeeld het volgende artikel binnen de South China Morning Post van enkele maanden geleden:
https://www.scmp.com/life...ethic-being-lazy-refusing
Young employees rebel against Chinese work ethic by being lazy, refusing overtime, and hiding in the toilets. They call it ‘touching fish’
Young staff slack off by not working overtime, delivering average-quality work, going to the toilet often, playing with their phones, or reading novels at work
Tijdens werk niet met je telefoon bezig zijn is uiteraard iets voor te zeggen, hoewel in Nederland uiteraard op grote schaal gebeurd. En een leesboek erbij pakken tijdens het werk kan ik inkomen dat je dat als werkgever niet wilt.

Maar 'slack off', omdat mensen geen overuren draaien, omdat ze niet eens een beneden-gemiddeld maar gewoon gemiddeld werk afleveren of naar het toilet gaan? Ja, het gebeurd bij sommige werkgevers in Nederland ook, maar waar publiekelijk bekend nagelen we dit soort werkgevers al snel aan de schandpaal. In China hebben dit soort bedrijven geen enkele moeite om zich uit te spreken tegen die luie werknemers die maar tijdens werktijd naar het toilet willen :+.

Daarnaast zie je bijvoorbeeld de 996 werkcultuur in China, 6 dagen in de week van 9 tot 9. Zelfs al mag het formeel niet, het is iets dat vaak toch 'gevraagd' wordt van de werknemer. Een 72-urige werkweek als deze kent in Nederland vrijwel niemand, en al zeker niet structureel.

In Nederland zie ik dat probleem dan ook niet snel ontstaan. Onze cultuur, met name ook werkcultuur, is dusdanig anders dat het zeer slecht te vergelijken is.

Wat je in Nederland natuurlijk mogelijk wel zal zien indien mensen echt massaal vroegtijdig zouden stoppen met werken is gewoon te weinig invulling van banen. Iedereen FO kan dan ook gewoonweg niet. Je bent namelijk alleen financieel onafhankelijk geworden, maar hebt dus nog altijd iemand nodig die de supermarkt van goederen voorziet, die de supermarkt laat draaien, die entertainment en horeca verzorgen, zorg leveren, etc. Dat balanceert zich vanzelf natuurlijk wel weer uit, want mensen zullen toch gelokt worden om te komen werken op een gegeven moment, bijvoorbeeld door beter salaris. Dit wordt doorberekend aan de consument. Het FO plan zal voor sommigen bij de hogere prijzen niet langer toereikend zijn, zal moeten gaan bijklussen, etc.

Daar heb je allemaal geen belastingen voor nodig. Vrije marktwerking kan dat doen opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:25
psychodude schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 12:48:

Daar heb je allemaal geen belastingen voor nodig. Vrije marktwerking kan dat doen opvangen.
Kan? Dat gaat gebeuren. Als er geen aanbod van werk is zal de prijs omhoog gaan. Als alle prijzen stijgen heb je opeens meer geld nodig om te leven. Dus dat geld wat je apart gezet had om "FO" te zijn is opeens niet meer genoeg en je zult ergens meer geld vandaan moeten halen.

De inflatie zorgt gewoon dat er inderdaad een aantal mensen altijd zal moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
Torched schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:36:
[...]

Kan? Dat gaat gebeuren. Als er geen aanbod van werk is zal de prijs omhoog gaan. Als alle prijzen stijgen heb je opeens meer geld nodig om te leven. Dus dat geld wat je apart gezet had om "FO" te zijn is opeens niet meer genoeg en je zult ergens meer geld vandaan moeten halen.

De inflatie zorgt gewoon dat er inderdaad een aantal mensen altijd zal moeten werken.
Maar zolang je vermogen in aandelen zit, stijgt dat mee met inflatie, toch? Bedrijven maken meer kosten en berekenen die door om de winst marge gelijk te houden waardoor de omzet en winst groeit en dus de koersen en dividend uitkeringen stijgen. Daardoor blijft je FO koopkracht op pijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:33

GG85

.......

Torgo schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:41:
[...]

Maar zolang je vermogen in aandelen zit, stijgt dat mee met inflatie, toch? Bedrijven maken meer kosten en berekenen die door om de winst marge gelijk te houden waardoor de omzet en winst groeit en dus de koersen en dividend uitkeringen stijgen. Daardoor blijft je FO koopkracht op pijl.
Die begrijp ik niet helemaal maar zodra je je aandelen 'cashed' is die pot geld op dat moment minder waard dan wat hij nu waard is. Dus corrigeer je toekomstige pot altijd voor inflatie. Dus (voorbeeld) ipv 20 x jaarinkomen nu -> 20 x jaarinkomen nu x inflatie over aantal jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 09:07
[...]

Volgens mij is er geen sterkte relatie tussen inflatie en beurskoers. Als arbeiders schaars worden, wordt alles veel sneller duurder. Uiteindelijk gaan technologische ontwikkelingen een deel van die arbeid vervangen, maar dit gaat allemaal ten kosten van bedrijfswinsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
coldasice schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:17:
[...]

Volgens mij is er geen sterkte relatie tussen inflatie en beurskoers. Als arbeiders schaars worden, wordt alles veel sneller duurder. Uiteindelijk gaan technologische ontwikkelingen een deel van die arbeid vervangen, maar dit gaat allemaal ten kosten van bedrijfswinsten.
Als het ten koste zou gaan van de winst, zou er geen inflatie zijn. Immers, het eind product is niet duurder, de winst is minder. Maar dat kan natuurlijk niet, bedrijven moeten hun winstmarges gemiddeld genomen op pijl houden dus volgens mij worden de eind producten gewoon duurder.

Een voorbeeld:

Een iPhone heeft een kost prijs van 600 en wordt voor 900 verkocht. De winst is 300.
Een paar jaar later is de kost prijs 700 en wordt hij voor 1050 verkocht. De winst is 350.

Ervan uit gaande dat de winst per aandeel gelijk blijft, zal de koers zijn gestegen.

PS: Ik heb niet echt verstand van Economie, dit is gewoon een redenering. Als hij niet klopt ben ik wel benieuwd naar de achterliggende principes. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Torgo op 05-06-2021 14:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:59
Bovenstaande is wel een beetje mijn idee van FO-zijn: een combinatie van een voldoende grote portefeuille waarmee ik theoretisch niet meer moet werken en seriële low-leveljobs.
Met low-level bedoel ik: geen specifiek diploma voor nodig, geen jaren inwerktijd, veel vraag naar,...

Ik wil eigenlijk elke job wel eens proberen: vuilnisman, postbode, tuinonderhoud, horeca,... zolang het niet ’voor altijd’ is. :)
Pakweg voor max een jaartje of een bepaald seizoen. En dan weer iets anders. Met voldoende pauze tussen twee jobs.

Een mix van veel variatie, lichaamsbeweging, niet veel stress, veel vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-09 22:36
Torgo schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:34:
[...]

Als het ten koste zou gaan van de winst, zou er geen inflatie zijn. Immers, het eind product is niet duurder, de winst is minder. Maar dat kan natuurlijk niet, bedrijven moeten hun winstmarges gemiddeld genomen op pijl houden dus volgens mij worden de eind producten gewoon duurder.

Een voorbeeld:

Een iPhone heeft een kost prijs van 600 en wordt voor 900 verkocht. De winst is 300.
Een paar jaar later is de kost prijs 700 en wordt hij voor 1050 verkocht. De winst is 350.

Ervan uit gaande dat de winst per aandeel gelijk blijft, zal de koers zijn gestegen.

PS: Ik heb niet echt verstand van Economie, dit is gewoon een redenering. Als hij niet klopt ben ik wel benieuwd naar de achterliggende principes. :)
Deze redenering klopt op lange termijn inderdaad m.i.. Op korte termijn zie je dat er een relatie is tussen inflatie en beleidsrente. Hogere inflatie lokt renteverhoging uit en dat drukt veelal de beurskoersen.

Ik kijk ook wel met interesse naar wat er nu gebeurt rond de oplopende grondstofprijzen en wereldwijde tekorten. Dit zal de inflatie op zijn minst tijdelijk een zet omhoog geven. Aangezien spaarrentes eigenlijk al negatief zijn zullen banken bij een iets hogere marktrente verwacht ik niet snel de spaarrente verhogen.

Met een inflatie weer oplopend naar de 2 of hoger wordt sparen algemeen gezien (los van persoonlijke inflatie) nog minder aantrekkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torgo
Wozmro schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:23:

Ik wil eigenlijk elke job wel eens proberen: vuilnisman, postbode, tuinonderhoud, horeca,... zolang het niet ’voor altijd’ is. :)
Pakweg voor max een jaartje of een bepaald seizoen. En dan weer iets anders. Met voldoende pauze tussen twee jobs.

Een mix van veel variatie, lichaamsbeweging, niet veel stress, veel vakantie.
Dat spreekt mij ook heel erg aan. Ik heb erg goede herinneringen aan baantjes die ik deed toen ik jong was zoals mcDonalds en het werken op de Bloemenmarkt in Amsterdam. Ik kon enorm veel voldoening halen uit het optimaliseren van processen om zo maximaal efficiënt te zijn. Als ik in de keuken stond in mijn uppie bij het hamburger gedeelte had ik helemaal uitgevogeld wat de snelste manier was om ze te bakken waardoor ik ze non-stop kon aanvoeren. Jammer genoeg hadden de managers op een geven moment ook door dat ik ook aan de kassa veruit het meest efficiënt was, met dag omzetten van 2x of meer dan gemiddeld dus was ik minder vaak in de keuken mijn hamburger routines aan het uitvoeren haha :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Torgo schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 12:08:
Bijvoorbeeld belasting op je vermogen heffen? Of werken stimuleren door werkenden een extra heffingskorting te geven? Zal vast niet gebeuren ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:38
Zijn er mensen hier bekend met de Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking?

In mijn postcodegebied kan ik participeren in een zonnepanelen project middels obligaties. Opbrengst zou gegarandeerd een stuk meer zijn dan mijn huidige obligaties.

Nu ben ik altijd een beetje huiverig bij gegarandeerd rendement, maar als er een goede subsidieregeling achter zit, dan kan dat wel enig verschil maken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:31
[...]

Als je macro economisch kijkt, dan is het gedeelte van het BBP dat naar lonen gaat de laatse jaren gedaald ten voordeel van het vergoeden van kapitaal.
Als er te veel mensen FO zijn, en dan gecombineerd met een groter deel van de bevolking dat het zich kan permitteren om minder te werken, dan moet die balans gaan draaien. Meer voor de werknemer, minder voor de aandeelhouders.
Als er te weinig mensen zijn om te werken als verpleegster, vuilnisman, winkelbediende, poetsvrouw, dan kan je dat alleen maar oplossen door de lonen te verhogen, en niet alles kan zomaar doorgerekend worden. Uiteindelijk zakken winstmarges wel eens...

En ja, we kunnen niet allemaal bij Apple, Facebook of het management van Amazon werken....
maar ook die kantoren moeten gepoetst worden, en die mensen moeten ook eten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
!null schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:45:
[...]

@Tommie12 Een euro per km op een elektrische fiets is toch ook best veel? Dan gebruik je hem denk ik weinig?
Wij hebben overigens ook een dure elektrische bakfiets gekocht, maar die gebruiken we veel en komen daardoor makkelijk onder de 1 euro de km. We fietsen er ook zo'n 4000km per jaar mee vermoed ik, waarschijnlijk nog meer.
En het maakt eigenlijk niet uit, want ik zou niet zonder willen. Het is waarschijnlijk nog een betere investering dan de auto geweest.
Ik wou hem binnen het jaar onder de 1€ per km krijgen....
Maar ja, de fiets kostte 3400€, en nu staan er 2700 km op na 13 maanden gebruik.
Uiteraard is die nog niet afgeschreven, ik hoop er 10 jaar mee te doen, en dan zal de prijs per km wel wat lager worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:36
Nieuwe (elektrische) fietsen zijn gewoon duur per km. We hebben er twee (nieuw gekocht, paar jaar 3-5 jaar oud, paar duizend km/jaar, >10000km totaal), maar goedkoop is het zeker niet:
• hoge aanschafprijs
• onderhoudsbeurten
• slijtageonderdelen
• accessoires
• schade
• verzekering

Natuurlijk kun je mazzel of pech hebben, maar met een aanschaf van 2000-3000 en een paar honderd euro variabel per jaar zit je gewoon al snel op enkele dubbeltjes per gereden kilometer of euros per kilometer bij heel weinig gebruik.

Ik heb ook wel oude fietsen en nieuwe niet elektrische gereden, maar een elektrische is echt significant duurder. Door de hogere snelheden en krachten zijn de onderhoudskosten ook daadwerkelijk hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:18
Rukapul schreef op zondag 6 juni 2021 @ 08:09:
Nieuwe (elektrische) fietsen zijn gewoon duur per km. We hebben er twee (nieuw gekocht, paar jaar 3-5 jaar oud, paar duizend km/jaar, >10000km totaal), maar goedkoop is het zeker niet:
• hoge aanschafprijs
• onderhoudsbeurten
• slijtageonderdelen
• accessoires
• schade
• verzekering

Natuurlijk kun je mazzel of pech hebben, maar met een aanschaf van 2000-3000 en een paar honderd euro variabel per jaar zit je gewoon al snel op enkele dubbeltjes per gereden kilometer of euros per kilometer bij heel weinig gebruik.

Ik heb ook wel oude fietsen en nieuwe niet elektrische gereden, maar een elektrische is echt significant duurder. Door de hogere snelheden en krachten zijn de onderhoudskosten ook daadwerkelijk hoger.
2000-3000€? Laten we zeggen dat we een verschillend beeld hebben bij een fiets die voldoet. Die zit hier op 900€ voor een goede Unionfiets. Tot nu toe 8000 kilometer met bijna geen kosten.

Wel is de motor kapot gegaan, maar dat was onder garantie. Anders had ik wel anders gepiept ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Of een (elektrische) fiets duur of goedkoop is natuurlijk niet afhankelijk van de prijs maar wat het alternatief je kost. Onze tweede auto kostte ons vorig jaar al meer dan €1/km enkel in vaste lasten.

Wij hebben onze elektrische bakfiets trouwens niet verzekerd en doen ook geen preventief onderhoud. Na 4 jaar kreeg die pas zijn eerste beurt (muv de gratis beurt na 6 maanden). Een normale fiets heb ik ook nooit in preventief onderhoud gehad en de elektrische aandrijving is ook onderhoud vrij. Blijft enkel de ketting en de banden over en dat lukt prima zelf. De (lease) auto breng ik voor kleine zaken ook niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:03
thatanas schreef op zondag 6 juni 2021 @ 08:29:
[...]

2000-3000€? Laten we zeggen dat we een verschillend beeld hebben bij een fiets die voldoet. Die zit hier op 900€ voor een goede Unionfiets. Tot nu toe 8000 kilometer met bijna geen kosten.

Wel is de motor kapot gegaan, maar dat was onder garantie. Anders had ik wel anders gepiept ;)
Ik zat hetzelfde te denken, krijg je wel andere specs natuurlijk. Maar dat is ook tussen een Dacia of een BMW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
Deveon schreef op zondag 6 juni 2021 @ 08:33:
Of een (elektrische) fiets duur of goedkoop is natuurlijk niet afhankelijk van de prijs maar wat het alternatief je kost. Onze tweede auto kostte ons vorig jaar al meer dan €1/km enkel in vaste lasten.
Dat is ook nog eens een treffende analyse. Het alternatief voor mijn vrouw zou het openbaar vervoer zijn. Dezelfde reistijd (Rotterdam Noord naar Zuid), 3,50€ per werkdag. Auto geen optie of je moet meer parkeergeld willen betalen dan je netto inkomen bij wijze van spreken.

In mijn geval doe ik alles met de auto. Een elektrische fiets zou één tank benzine per maand uitsparen, maar levert wel 40 minuten reistijd per dag op die ik op dit moment niet kan missen. Nieuwe functie kent zo'n steile leercurve dat ik al mijn tijd die ik niet in mijn gezin stop in mijn werk wil stoppen.

Thuiswerk is wat dat betreft echt een uitkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thatanas
Blik1984 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 08:45:
[...]

Ik zat hetzelfde te denken, krijg je wel andere specs natuurlijk. Maar dat is ook tussen een Dacia of een BMW
Ik merk daarin ook dat ik zo anders ben dan mijn vrienden. Ik zit al maanden de komst van een nieuwe Dacia Logan MCV te volgen. Waarschijnlijk een 7-zitter, fabrieks-af LPG. Ideaal voor een gezin dat nog een keer gaat uitbreiden.

"Je gaat toch geen Dacia rijden :') en dan ook nog eens op gas".

Men moest eens weten :D. Het liefst rijd ik eeuwig onze auto van 16 jaar oud, maar die wordt wel echt te klein met (in de toekomst) mogelijk drie kinderen onder de vier jaar oud. En dan is zo'n nieuwe Dacia Logan MCV met afschrijving, gelijkwaardige wegenbelasting, iets duurdere verzekering maar weer veel zuiniger + goedkopere brandstof wel te verantwoorden. Ik zie alleen op tegen de aanvankelijk hoge aanschafwaarde, maar als je er vijftien jaar in rijdt, valt het in perspectief gevoelsmatig weer reuze mee. Toch nog eens goed doorrekenen.

Ik moet zeggen dat ik onszelf na een ton aflossen op de hypotheek in drie jaar en gestart te zijn met beleggen wel een aantal dingen gun. Een verbouwing van de zolder in kamers en eventueel een nieuwe auto om precies te zijn. Een héél klein stukje levensstijl inflatie. Maar ik vind het ergens wel gelegitimeerd om de kinderen veilig en comfortabel te kunnen vervoeren, en hoef zelf niet op zolder in dezelfde ruimte te slapen waar mijn bureau en wasmachine staan.

Daarna gaat de broeksriem weer net zo hard aangetrokken worden. :+

[ Voor 12% gewijzigd door thatanas op 06-06-2021 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:14
thatanas schreef op zondag 6 juni 2021 @ 08:57:
[...]

Ik merk daarin ook dat ik zo anders ben dan mijn vrienden. Ik zit al maanden de komst van een nieuwe Dacia Logan MCV te volgen. Waarschijnlijk een 7-zitter, fabrieks-af LPG. Ideaal voor een gezin dat nog een keer gaat uitbreiden.

Men moest eens weten :D. Het liefst rijd ik eeuwig onze auto van 16 jaar oud, maar die wordt wel echt te klein met (in de toekomst) mogelijk drie kinderen onder de vier jaar oud. En dan is zo'n nieuwe Dacia Logan MCV met afschrijving, gelijkwaardige wegenbelasting, iets duurdere verzekering maar weer veel zuiniger + goedkopere brandstof wel te verantwoorden. Ik zie alleen op tegen de aanvankelijk hoge aanschafwaarde, maar als je er vijftien jaar in rijdt, valt het in perspectief gevoelsmatig weer reuze mee. Toch nog eens goed doorrekenen.

Ik moet zeggen dat ik onszelf na een ton aflossen op de hypotheek in drie jaar en gestart te zijn met beleggen wel een aantal dingen gun. Een verbouwing van de zolder in kamers en eventueel een nieuwe auto om precies te zijn. Een héél klein stukje levensstijl inflatie. Maar ik vind het ergens wel gelegitimeerd om de kinderen veilig en comfortabel te kunnen vervoeren, en hoef zelf niet op zolder in dezelfde ruimte te slapen waar mijn bureau en wasmachine staan.

Daarna gaat de broeksriem weer net zo hard aangetrokken worden. :+
En dan kom ik aan zonder auto en met een 3e hands stationsfiets :P

Veel blijft afhankelijk van je persoonlijke situatie. Ik heb geen kinderen en woon in de stad waarbij ik de keuze heb uit zoveel verschillende vervoersmiddelen dat een auto zich op geen enkele manier loont.

Woon je echter in een buitengebied waar 1x per uur een bus voorbij komt en heb je 3 kinderen dan heb je bijna geen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
R.van.M schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:06:
[...]

En dan kom ik aan zonder auto en met een 3e hands stationsfiets :P

Veel blijft afhankelijk van je persoonlijke situatie. Ik heb geen kinderen en woon in de stad waarbij ik de keuze heb uit zoveel verschillende vervoersmiddelen dat een auto zich op geen enkele manier loont.

Woon je echter in een buitengebied waar 1x per uur een bus voorbij komt en heb je 3 kinderen dan heb je bijna geen keuze.
Ook wonende in een stad mét 3 kinderen heb je bijna geen keuze en heb je een auto nodig. Ik woon gelukkig niet in het centrum en heb een eigen parkeerplaats.

Met 2 kinderen is het overigens een stuk makkelijker, want de meeste deelauto’s zijn goed te gebruiken met 2 kinderen. Dat heb ik ook jarenlang gedaan. Op de momenten dat we een auto nodig hadden een auto huren bij Hertz of snappcar. Maar met een 3de kind wordt het auto huren opeens wel een dure hobby want je bent opeens overgeleverd aan de hele grote auto’s. Toen hebben we toch maar een 2dehands station gekocht

Overigens doen we by far het meeste met de elektrische bakfiets, eigenlijk alle ritten in de stad worden met de bakfiets gemaakt

[ Voor 5% gewijzigd door Blik1984 op 06-06-2021 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:09
thatanas schreef op zondag 6 juni 2021 @ 08:57:
[...]

Grappig, de discussie over (oude) auto's hebben we vaker gevoerd.
Hier ook gezinsuitbreiding naar 4 kinderen gehad en na wat research achtergekomen dat bijna alle auto's met 3e zitrij niet ontworpen zijn om van achteren een impact op te vangen. Ik geloof niet dat die Dacia een uitzondering op de regel zal zijn.

Blijft een persoonlijke afweging maar ik heb een zeer FO onvriendelijke auto genomen welke wel getest is op impacts van achteren. Overigens wel als 13 jaar oude auto, maar vaste en onderhoudskosten zijn niet laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Blik1984 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:13:
[...]
Met 2 kinderen is het overigens een stuk makkelijker, want de meeste deelauto’s zijn goed te gebruiken met 2 kinderen. Dat heb ik ook jarenlang gedaan. Op de momenten dat we een auto nodig hadden een auto huren bij Hertz of snappcar.
Recent is hier in de wijk een Greenwheels geplaatst en geeft zeker wat extra flexibiliteit wanneer ik de auto mee heb naar mijn werk. Nog even wachten hoe mij vrouw dat gaat ervaren maar tot heden heeft een situatie dat het nodig was niet voorgedaan. Voor woon-werkverkeer is het helaas te duur omdat je per uur betaald en met kinderen lijkt het mij storend om telkens met kinderstoeltjes te slepen.

Snapcar heb ik recent ook ervaring mee opgedaan want ik had een trekhaak nodig. Ik vind het ophalen en wegbrengen (tanken, wassen en omwisselen) wel omslachtig. Ik denk dat hoor een deelauto met name de afstand tot de standplaats cruciaal is. Zodra dit buiten loopafstand komt zie ik teveel bezwaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Ook wonende in een stad mét 3 kinderen heb je bijna geen keuze en heb je een auto nodig. Ik woon gelukkig niet in het centrum en heb een eigen parkeerplaats.
Wat dat betreft is wonen in de stad, als die een eind buiten het centrum is, op veel punten vaak niet echt beter dan wonen in het buitengebied.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
• hoge aanschafprijs
• onderhoudsbeurten
• slijtageonderdelen
• accessoires
• schade
• verzekering

Ik heb een tijdje rond gereden met een retrofit elektrische aandrijving op mijn cargofiets (500W motor, 17Ah batterij, stevig ding). Dat werkte best goed maar ik heb die toch weer gedemonteerd en verkocht.
Naar mijn gevoel is het toch, het grotere plaatje beschouwd, wat minder efficiënt dan een ’gewone’ fiets. Fiets wordt een stuk zwaarder, meer onderhoud,...

Ik heb zelf zowiezo wel een sterke focus op efficiëntie (efficiency is the highest form of beauty - MMM).

Deze week heb ik bijvoorbeeld ook een nieuwe zeis gekocht. Naar mijn mening in veel gevallen superieur aan een grasmachine of bosmaaier. (voorbeeldfilmpje: YouTube: 15 minute scythe mow & rake challenge!)
Er is wel een leertraject qua techniek, afstelling en hoe de zeis scherp maken maar dan heb je echt wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

• hoge aanschafprijs
• onderhoudsbeurten
• slijtageonderdelen
• accessoires
• schade
• verzekering

Je kan het zo duur maken als je zelf wilt natuurlijk. Mijn vrouw heeft een tien jaar geleden (iets minder denk ik) een decathlionfiets gekocht (verzekering is dan ook wat minder hard nodig) en het valt dan wel mee. Assesoires als regenpak enzo? Dat is ook maar net wat je koopt. Af en toe een beetje olie kun je makkelijk zelf en remmen stellen ook wel. Een keer per jaar betaald ze een paar tientjes voor het onderhoud (de fiets heeft in het begin ook buiten gestaan en dan moeten kabeltjes enzo wat vaker vervangen worden). De laatste keer moesten ook de ketting en cassette vervangen worden en was het iets meer (75 euro).

Wat voor schade? Als de fiets een keer omvalt ofzo? Dat laat ik niet herstellen als er een krasje op zit. De voorlamp is een keer kapot gegaan, die heb ik zelf hersteld (Decathlon gaf aan dat je beter een lampje op batterijen er voor in de plaats kon zetten).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:42:
[...]

Wat dat betreft is wonen in de stad, als die een eind buiten het centrum is, op veel punten vaak niet echt beter dan wonen in het buitengebied.
Heel kort door de bocht deze opmerking, want dat is natuurlijk heel persoonlijk. Maar de stad heeft alle voorzieningen op fietsafstand, treinverbindingen naar de rest van het land en ook werkgelegenheid. Ik ben in 15 min hartje centrum.

Naar buitengebied verhuizen betekent in mijn geval een extra auto kopen, met de auto naar kantoor niet meer met de fiets en vaak ook meer reistijd. Dus minder beweging en meer vaste kosten. Daarnaast ook veel meer met de auto naar vrienden en familie ipv met de trein/fiets. Kortom, geen optie die daadwerkelijk veel geld/gemak bespaart

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thatanas
Red devil schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:23:
[...]

Hier ook gezinsuitbreiding naar 4 kinderen gehad en na wat research achtergekomen dat bijna alle auto's met 3e zitrij niet ontworpen zijn om van achteren een impact op te vangen. Ik geloof niet dat die Dacia een uitzondering op de regel zal zijn.

Blijft een persoonlijke afweging maar ik heb een zeer FO onvriendelijke auto genomen welke wel getest is op impacts van achteren. Overigens wel als 13 jaar oude auto, maar vaste en onderhoudskosten zijn niet laag.
Ik weet sowieso al dat ik niet dezelfde keuze maak die jij gemaakt hebt op dit vlak. Simpelweg omdat de investering (auto van een ton) mijns inziens het beperken van het risico niet legitimeert.

De kans dat je kinderen overlijden als voetganger of fietser is significant hoger als je kijkt naar de statistieken (zie CBS open data). Elke dag zie ik weer ouders én kinderen zonder helmpjes. Daar snapt mijn perceptie van risico dus weer helemaal niets van.

Die overlijdenskans geldt ook voor verstikkingen en zelfs brand. Mijn vraag: heb je ooit een cursus kleine blusmiddelen en levensreddend handelen gevolgd (het liefs specifiek gericht op kinderen)? En heb je geschakelde rookmelders die je elke twee weken test? Heb je een koolmonoxide melder in elke ruimte waar je slaapt (op hoogte waar je slaapt) en bij de CV-ketel?

Over dat laatste: ik werk zelf bij de brandweer: je schrikt je kapot als je weet hoe weinig mensen in Nederland hun veiligheid in huis georganiseerd hebben. Ontbreken van rookmelders en koolmonoxidemelders of de foutieve toepassing ervan, de meterkast gebruiken voor opslag, niet nadenken over een vluchtplan, geen materieel hebben om van zolder te vluchten bij een brand op de gang en geen idee hoe ze hun kind kunnen redden bij een koortsstuip, verstikking of lelijke val. En ja, dit is vanzelfsprekend beroepsdeformatie, maar op deze punten scoort ik weer redelijk :+

De totale investering om deze zaken goed te regelen ligt onder de 500€. Ik denk dat je de veiligheid van je kinderen en jezelf extreem vergroot. En bijna niemand doet het. De perceptie van risico is bij auto's zo anders dan deze factoren... Dat fascineert me.

Over voertuigen: vrijwel elke auto heeft op het gebied van crashes tegenwoordig een redelijke rating. De reden dat veel voertuigen een lagere score in de NCAP krijgen is het ontbreken van
bijv. systemen die voetgangers beschermen of elektrische systemen die ingrijpen ten behoeve van de veiligheid (automatisch remmen).

[ Voor 4% gewijzigd door thatanas op 06-06-2021 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
thatanas schreef op zondag 6 juni 2021 @ 12:56:
[...]

Ik weet sowieso al dat ik niet dezelfde keuze maak die jij gemaakt hebt op dit vlak. Simpelweg omdat de investering (auto van een ton) mijns inziens het beperken van het risico niet legitimeert.

De kans dat je kinderen overlijden als voetganger of fietser is significant hoger als je kijkt naar de statistieken (zie CBS open data). Elke dag zie ik weer ouders én kinderen zonder helmpjes. Daar snapt mijn perceptie van risico dus weer helemaal niets van.

Die overlijdenskans geldt ook voor verstikkingen en zelfs brand. Mijn vraag: heb je ooit een cursus kleine blusmiddelen en levensreddend handelen gevolgd (het liefs specifiek gericht op kinderen)? En heb je geschakelde rookmelders die je elke twee weken test? Heb je een koolmonoxide melder in elke ruimte waar je slaapt (op hoogte waar je slaapt) en bij de CV-ketel?

Over dat laatste: ik werk zelf bij de brandweer: je schrikt je kapot als je weet hoe weinig mensen in Nederland hun veiligheid in huis georganiseerd hebben. Ontbreken van rookmelders en koolmonoxidemelders of de foutieve toepassing ervan, de meterkast gebruiken voor opslag, niet nadenken over een vluchtplan, geen materieel hebben om van zolder te vluchten bij een brand op de gang en geen idee hoe ze hun kind kunnen redden bij een koortsstuip, verstikking of lelijke val. En ja, dit is vanzelfsprekend beroepsdeformatie, maar op deze punten scoort ik weer redelijk :+

De totale investering om deze zaken goed te regelen ligt onder de 500€. Ik denk dat je de veiligheid van je kinderen en jezelf extreem vergroot. En bijna niemand doet het. De perceptie van risico is bij auto's zo anders dan deze factoren... Dat fascineert me.

Over voertuigen: vrijwel elke auto heeft op het gebied van crashes tegenwoordig een redelijke rating. De reden dat veel voertuigen een lagere score in de NCAP krijgen is het ontbreken van
bijv. systemen die voetgangers beschermen of elektrische systemen die ingrijpen ten behoeve van de veiligheid (automatisch remmen).
Goede punten Thatanas! Je hebt helemaal gelijk m.b.t. de acceptatie van bepaalde risico's op basis van gewoontes/culturele invloeden. Hier in NL doen we meestal niet aan helmpjes, tenzij je op de racefiets zit.

Mijn risico mijdend gedrag uit zich ook in handelingen die jij beschrijft. Dus toen de 1e op komst kwam, specifiek een kinder-EHBO gevolgd. Daarna een officiele EHBO curus, ben nu EHBO-er op het werk met jaarlijkse opfriscursus.

De oudste (16M) slaapt op zolder, hij heeft een stalen laddertje die hij uit het raam kan gooien in geval van nood. Rookmelders, 3 staan geschakeld bij oplevering van het huis en daarnaast nog een zwik losse melders her en der. Een koolmonoxide melder bij de ketel. Daarnaast, allerdikste servicecontract bij Feenstra dus alle onderdelen die iets hebben worden subiet vervangen. Zou koolmonoxide melder in elke slaapkamer nog iets toevoegen? Ik sta open voor verbeteringen! Ook overal brandblussertjes in het huis.

Terugkomend op auto's. Het klopt dat veel auto's in de loop der jaren veiliger zijn geworden. Maar ze zijn vaak ook zo ontworpen dat ze goed scoren op Euroncap. Als je zelf auto's hebt open geknipt weet je vast wel dat er grote verschillen zijn m.b.t. de mechanische veiligheid van een auto (dus hoe stevig een auto is).
Het gaat er bij mij niet in dat een Dacia van achteren even veilig is als een XC90. Nogmaals, is met name relevant als je 3e zitrij gebruikt.

Overigens was de auto nieuw meer dan een ton, dat ga ik er natuurlijk niet voor neerleggen. Heb circa 14% van de nieuwwaarde neergelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Nu online
Red devil schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:23:
[...]

Ook die gezinsuitbreiding naar 4 kinderen op zich is vanuit FO oogpunt natuurlijk niet bepaald FO vriendelijk ;). Nog een mond te voeden, meer ruimte in de woning nodig en vierkante meters zijn duur, vakanties, dagjes weg, etc. worden naar rato duurder.

Jij hebt hardmode aangezet in het FO spel :+.
Rubbergrover1 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:42:
Uiteindelijk hangt het er vanaf wat je graag doet in het leven is mijn idee. Breng je graag tijd binnen de stad door, ook binnen je vrije tijd. Dan woon je ergens binnen een buitenwijk binnen de stad praktischer dan ergens echt in een buitengebied. Des te denser een stad, des te langer de reisduur tot centrum namelijk wordt.

Rotterdam ken ik wat beter omdat ik daad zelf lang gewoond heb, dus neem dat maar even als voorbeeld. Maar ga je zo bijvoorbeeld in Hillegersberg wonen, sta je met een kwartiertje ongeveer met de fiets in het centrum. En vind ik het persoonlijk, en let wel, dat is persoonlijk, ook nog prima te wandelen. Ga je echter in Lekkerkerk wonen, dan zit je al gauw 45 - 75 minuten op de fiets, afhankelijk van hoezeer je doortrapt en hoe de verkeerslichten je gegund zijn. Met dezelfde inspanning als wat langer wandelen, zit je dus al snel meer richting deze 75 minuten in dit geval. Je kunt OV overwegen, maar dan moet je tactisch gaan wonen op een locatie met praktische verbinding tot met name je werk. Waarin huidige verbindingen helaas nooit een garantie zijn voor de toekomst.

Ga je dan toch al wat verder wonen van de "grote" stad, kun je vaak nog praktischer nog centraal in een dichtbij gelegen kleine stad gaan wonen. Zoals in het geval van Rotterdam bijvoorbeeld Delft of Gouda. Met de frequente intercity verbindingen sta ja dan ook binnen no-time in bijvoorbeeld Rotterdam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Blik1984 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 12:42:
[...]

Heel kort door de bocht deze opmerking, want dat is natuurlijk heel persoonlijk. Maar de stad heeft alle voorzieningen op fietsafstand, treinverbindingen naar de rest van het land en ook werkgelegenheid. Ik ben in 15 min hartje centrum.
Spreek je jezelf dan niet tegen als je tegelijk schrijft "wonende in een stad mét 3 kinderen heb je bijna geen keuze en heb je een auto nodig."?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
psychodude schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:14:
Ga je dan toch al wat verder wonen van de "grote" stad, kun je vaak nog praktischer nog centraal in een dichtbij gelegen kleine stad gaan wonen. Zoals in het geval van Rotterdam bijvoorbeeld Delft of Gouda. Met de frequente intercity verbindingen sta ja dan ook binnen no-time in bijvoorbeeld Rotterdam.
Dat is een beetje wat ik bedoel. Ik zie vaak genoeg dat mensen "in de stad" wonen, maar dan in een buitenwijk die in de praktijk toch te ver buiten het centrum ligt om dagelijks te fietsen. (Uiteraard afhankelijk van hoeveel je van fietsen houdt...) En dat het OV in die buitenwijken ook wel eens te wensen overlaat. Dan kun je soms beter een woning in een dorp buiten de stad kopen met een OV verbinding.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 15:25
Red devil schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:12:
[...]

De oudste (16M) slaapt op zolder, hij heeft een stalen laddertje die hij uit het raam kan gooien in geval van nood.
[...]
offtopic:
Ik las 16M als 16 maanden en heb in lange tijd niet zo hard om een post op Tweakers moeten lachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:28:
[...]

Spreek je jezelf dan niet tegen als je tegelijk schrijft "wonende in een stad mét 3 kinderen heb je bijna geen keuze en heb je een auto nodig."?
Hoe spreek ik mezelf tegen als ik aangeef dat in het buitengebied wonen betekent dat ik een 2de auto moet kopen, alleen al vanwege werk. Nu volstaat 1 auto voor met name de weekenden als we ergens naartoe gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:35:
[...]

Dat is een beetje wat ik bedoel. Ik zie vaak genoeg dat mensen "in de stad" wonen, maar dan in een buitenwijk die in de praktijk toch te ver buiten het centrum ligt om dagelijks te fietsen. (Uiteraard afhankelijk van hoeveel je van fietsen houdt...) En dat het OV in die buitenwijken ook wel eens te wensen overlaat. Dan kun je soms beter een woning in een dorp buiten de stad kopen met een OV verbinding.
Ik ken maar weinig steden waar een buitenwijk veel verder fietsen is dan 15 minuten. Ik woon in 1 vd grootste steden van het land, echt aan de rand tegen de natuur aan. Maar toch echt op 15 fietsminuten van de Bijenkorf die hartje centrum zit.

Daarnaast, de dorpen om de grote steden heen zijn heel vaak niet perse goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Nu online
Blik1984 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:52:
[...]

Ik ken maar weinig steden waar een buitenwijk veel verder fietsen is dan 15 minuten. Ik woon in 1 vd grootste steden van het land, echt aan de rand tegen de natuur aan. Maar toch echt op 15 fietsminuten van de Bijenkorf die hartje centrum zit.

Daarnaast, de dorpen om de grote steden heen zijn heel vaak niet perse goedkoper.
De vraag is natuurlijk een beetje, wat zie jij als buitenwijk van een stad. Vlaardingen, Schiedam, Rotterdam, Capelle, Nieuwekerk, Barendrecht is gewoon één aan elkaar gegroeide metropool geworden. Daarin is bijvoorbeeld Nesselande dan ook een buitenwijk (formeel zelfs ook gewoon daadwerkelijk nog eens behorende tot Rotterdam en staat het dus niet eens zozeer ter discussie over wat wij hier als buitenwijk verstaan). En dat is toch al snel drie kwartier fietsen. Vanuit Barendrecht doe je er ook snel zo'n 35 - 40 minuten over. Voor bijvoorbeeld Den Haag is de situatie vergelijkbaar, Leidschenveen tot centrum is ook ruim meer dan een half uur op de fiets. En ook Leidschenveen is gewoon een formele buitenwijk van Den Haag.

Ik weet dan ook niet goed in welke stad jij woont. Maar Rotterdam en Den Haag zijn dus in ieder geval van de lijst te strepen, want daar heb je vele buitenwijken waar je ruim meer dan een kwartier op de fiets kunt zitten eer je in het centrum staat. En met groei in de komende jaren, zal dat natuurlijk alleen maar toenemen.

Vaak wordt er wel aan bereikbaarheid gedacht, en vanuit veel van dit soort buitenwijken zijn OV verbindingen dan wel weer prima. Vanuit Nesselande sta je bijvoorbeeld met 30 minuten metro binnen het centrum.

Amsterdam en Utrecht bijvoorbeeld ken ik niet goed genoeg. Weet niet hoe het daar zit. Groningen woon ik momenteel. Daar lukt het inderdaad wel goed om snel vanuit een buitenwijk binnen het centrum te staan. Maar is qua "stad" natuurlijk maar slecht te vergelijken met bijvoorbeeld Den Haag en Rotterdam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thatanas
Red devil schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:12:
[...]

Goede punten Thatanas! Je hebt helemaal gelijk m.b.t. de acceptatie van bepaalde risico's op basis van gewoontes/culturele invloeden. Hier in NL doen we meestal niet aan helmpjes, tenzij je op de racefiets zit.

Mijn risico mijdend gedrag uit zich ook in handelingen die jij beschrijft. Dus toen de 1e op komst kwam, specifiek een kinder-EHBO gevolgd. Daarna een officiele EHBO curus, ben nu EHBO-er op het werk met jaarlijkse opfriscursus.

De oudste (16M) slaapt op zolder, hij heeft een stalen laddertje die hij uit het raam kan gooien in geval van nood. Rookmelders, 3 staan geschakeld bij oplevering van het huis en daarnaast nog een zwik losse melders her en der. Een koolmonoxide melder bij de ketel. Daarnaast, allerdikste servicecontract bij Feenstra dus alle onderdelen die iets hebben worden subiet vervangen.
Supermooi om te lezen!
Zou koolmonoxide melder in elke slaapkamer nog iets toevoegen?
Veruit de minst belangrijke investering die je kan doen van het rijtje dat ik noemde. Toch wordt het wel geadviseerd op de (overigens totaal niet onafhankelijke) website https://koolmonoxide.nl/koolmonoxidemelder-plaatsen/.

Waar kan ik het beste een Koolmonoxide melder plaatsen?
  • In iedere ruimte met een verbrandingstoestel en aangrenzende ruimtes waar mens en/of dier een aanzienlijke tijd doorbrengt;
  • Alle slaapverblijven;
  • Ruimtes met een open haard of aggregaat;
  • Ruimtes waar mensen voor een langere periode verblijven, bijvoorbeeld een werk- of woonkamer.
In alle eerlijkheid heb ik ze ook niet in elke slaapkamer :+.
Ik sta open voor verbeteringen! Ook overal brandblussertjes in het huis.
Een goed advies is ook het aanbrengen van een blusdeken. Hoewel hij er strikt genomen niet voor bedoeld is, kan hij gebruikt worden om een beginnende (keuken)brand te stoppen. Het levert een stuk minder troep op en toepassing is in principe een stuk makkelijker.
Terugkomend op auto's. Het klopt dat veel auto's in de loop der jaren veiliger zijn geworden. Maar ze zijn vaak ook zo ontworpen dat ze goed scoren op Euroncap. Als je zelf auto's hebt open geknipt weet je vast wel dat er grote verschillen zijn m.b.t. de mechanische veiligheid van een auto (dus hoe stevig een auto is).
Het gaat er bij mij niet in dat een Dacia van achteren even veilig is als een XC90. Nogmaals, is met name relevant als je 3e zitrij gebruikt.
Vanzelfsprekend ben ik met je eens dat dit sterk verschilt en dat de constructie

Toch komt het materiaal ook gewoon door een Volvo heen hoor :P . En ook het aan bonken knippen van de modernste Audi's en Mercedessen lukt gewoon YouTube: Webinar - Knippen aan moderne voertuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
psychodude schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:14:
[...]

Ook die gezinsuitbreiding naar 4 kinderen op zich is vanuit FO oogpunt natuurlijk niet bepaald FO vriendelijk ;). Nog een mond te voeden, meer ruimte in de woning nodig en vierkante meters zijn duur, vakanties, dagjes weg, etc. worden naar rato duurder.

Jij hebt hardmode aangezet in het FO spel :+.
Klopt helemaal. Overigens is de stap van 3 naar 4 een stuk groter dan van 2 naar 3, met name vanwege de grotere auto. Caravan hebben we kunnen ombouwen (stapelbed van 2 naar 3 bedjes).
thatanas schreef op zondag 6 juni 2021 @ 14:26:
[...]

Een goed advies is ook het aanbrengen van een blusdeken. Hoewel hij er strikt genomen niet voor bedoeld is, kan hij gebruikt worden om een beginnende (keuken)brand te stoppen. Het levert een stuk minder troep op en toepassing is in principe een stuk makkelijker.
Ah ja dat is een goede.Ik heb al zo'n branddeken binnen handbereik in de caravan. Wat ook handig is aan het zijn van EHBO-er op werk dat je alle spulletjes over datum mag meenemen. Dus mijn koffertjes thuis, en in de auto zitten propvol (over datum) spul :-).
[...]
Vanzelfsprekend ben ik met je eens dat dit sterk verschilt en dat de constructie

Toch komt het materiaal ook gewoon door een Volvo heen hoor :P . En ook het aan bonken knippen van de modernste Audi's en Mercedessen lukt gewoon YouTube: Webinar - Knippen aan moderne voertuigen.
Goed om te weten. Om mijn (extreme) gedachtengang maar eens te illustreren. Onze vorige auto, (natuurlijk) een Volvo V70, had dubbele beglazing. Kwam er toen achter dat die bijna niet kapot te krijgen zijn (ik had precies zo'n exemplaar):

Zelfs nog contact gehad met Volvo en brandweer hoe ik in geval van nood mijn raam open kan krijgen. Niet echt tips gekregen, blijkt toch lastig. Helaas heeft mijn huidige XC90 dezelfde ramen, maar dan met open dak. Dus dat is de vluchtroute. Oh ja, de kinderen oefenen elk jaar eens hoe ze de achterklep open kunnen krijgen van binnen uit m.b.v. een speciale hendel :P. Maar e.e.a resulteert dus wel dat ik liever niet langs water rijd met de auto vol kids.

Ik ga trouwens erg offtopic, sorry!

[ Voor 14% gewijzigd door Red devil op 06-06-2021 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
psychodude schreef op zondag 6 juni 2021 @ 14:14:
[...]

De vraag is natuurlijk een beetje, wat zie jij als buitenwijk van een stad. Vlaardingen, Schiedam, Rotterdam, Capelle, Nieuwekerk, Barendrecht is gewoon één aan elkaar gegroeide metropool geworden. Daarin is bijvoorbeeld Nesselande dan ook een buitenwijk (formeel zelfs ook gewoon daadwerkelijk nog eens behorende tot Rotterdam en staat het dus niet eens zozeer ter discussie over wat wij hier als buitenwijk verstaan). En dat is toch al snel drie kwartier fietsen. Vanuit Barendrecht doe je er ook snel zo'n 35 - 40 minuten over. Voor bijvoorbeeld Den Haag is de situatie vergelijkbaar, Leidschenveen tot centrum is ook ruim meer dan een half uur op de fiets. En ook Leidschenveen is gewoon een formele buitenwijk van Den Haag.

Ik weet dan ook niet goed in welke stad jij woont. Maar Rotterdam en Den Haag zijn dus in ieder geval van de lijst te strepen, want daar heb je vele buitenwijken waar je ruim meer dan een kwartier op de fiets kunt zitten eer je in het centrum staat. En met groei in de komende jaren, zal dat natuurlijk alleen maar toenemen.

Vaak wordt er wel aan bereikbaarheid gedacht, en vanuit veel van dit soort buitenwijken zijn OV verbindingen dan wel weer prima. Vanuit Nesselande sta je bijvoorbeeld met 30 minuten metro binnen het centrum.

Amsterdam en Utrecht bijvoorbeeld ken ik niet goed genoeg. Weet niet hoe het daar zit. Groningen woon ik momenteel. Daar lukt het inderdaad wel goed om snel vanuit een buitenwijk binnen het centrum te staan. Maar is qua "stad" natuurlijk maar slecht te vergelijken met bijvoorbeeld Den Haag en Rotterdam.
Er is volgens mij een reden waarom al die plaatsen die je noemt eigenlijk een plaatsnaam hebben. Dat zijn meestal dorpen geweest die inderdaad zijn aangegroeid tot een grote conglomeratie. Ik vind niet dat je dat een wijk kan noemen die bij een grotere stad woont. Laat staan dat Delft of Leiden dan opeens “buitengebied” is zoals eerder genoemd werd.

Utrecht heeft dit veel minder bijvoorbeeld, alleen Leidsche Rijn ligt verder van de stad af, maar het is ook niet voor niks dat daar een apart centrum voor gebouwd wordt. En ook vanuit Leidsche Rijn kun je 15 min in het centrum zijn met de fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:23
Het is echt heel afhankelijk van locatie, als je in een stad woont moet je ook maar net gunstig gelegen wonen ten opzichte van verbindingen. Ik ben nu sneller in hartje centrum dan voorheen als ik met het openbaar vervoer ga, fietsen is ongeveer gelijk. Alle voorzieningen zijn korter fietsen , simpelweg omdat er een water tussen zat voorheen. En officieel woon ik buiten de stad nu.

Niet voor niets heet het programma location , location location ;)

Het is een afweging tussen voorzieningen , bereikbaarheid en woonwensen. Als ik een flinke som met geld te besteden had dan kan ik weer gunstiger gaan wonen.

Het is vaak een beetje een strijd tussen de woonwens, vrijstaand met tuin voor eigen groentekweek is wellicht niet haalbaar op loopafstand van het centrum van een grote stad. En een appartement wellicht wel.

Het is een enorm persoonlijke kwestie , in FO kader kan het wel lonen om dichterbij het werk te wonen, zowel in tijd want de reistijd ontbreekt , als in geld omdat er geen tweede auto nodig is. Ook kan je eventueel de eerste tijd verder reizen als daar de geschikte woonwens vervuld wordt en dan later werk in de buurt zoeken. Als je lasten naar beneden gaan.

Het is dus vooral een kwestie van goed weten wat je wil op het gebied van wonen, en ook dat veranderd over tijd. Een beetje vooruit plannen kan dan geen kwaad. Het kan dus evengoed voor FO niet verkeerd zijn om wat teveel te betalen voor het huis (in eerste instantie) omdat het reistijd en kosten scheelt over een fors aantal jaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:08
[...]

Met 2 kinderen is het overigens een stuk makkelijker, want de meeste deelauto’s zijn goed te gebruiken met 2 kinderen. Dat heb ik ook jarenlang gedaan. Op de momenten dat we een auto nodig hadden een auto huren bij Hertz of snappcar. Maar met een 3de kind wordt het auto huren opeens wel een dure hobby want je bent opeens overgeleverd aan de hele grote auto’s. Toen hebben we toch maar een 2dehands station gekocht

Overigens doen we by far het meeste met de elektrische bakfiets, eigenlijk alle ritten in de stad worden met de bakfiets gemaakt
Het blijft natuurlijk een kwestie van keuzes maken. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat je met drie kinderen prima zonder auto kan. Het is geen noodzakelijkheid. Ik snap best dat het leven makkelijker wordt van een auto maar het is niet zo dat het persé nodig is.

[ Voor 6% gewijzigd door Kalentum op 06-06-2021 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Nu online
Blik1984 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 15:59:
[...]

Er is volgens mij een reden waarom al die plaatsen die je noemt eigenlijk een plaatsnaam hebben. Dat zijn meestal dorpen geweest die inderdaad zijn aangegroeid tot een grote conglomeratie. Ik vind niet dat je dat een wijk kan noemen die bij een grotere stad woont. Laat staan dat Delft of Leiden dan opeens “buitengebied” is zoals eerder genoemd werd.

Utrecht heeft dit veel minder bijvoorbeeld, alleen Leidsche Rijn ligt verder van de stad af, maar het is ook niet voor niks dat daar een apart centrum voor gebouwd wordt. En ook vanuit Leidsche Rijn kun je 15 min in het centrum zijn met de fiets
Veel is gewoon later aangebouwd, vandaar dat veel daarvan dan ook gewoon tot de gemeente van de stad behoort. Dat de wijk een eigen naam heeft, betekend natuurlijk niet dat het een losstaand dorp is. Je moet je niet verkijken op hoe groot steden als Den Haag of Rotterdam geworden zijn, en dat is dan enkel en alleen nog maar voor Nederlandse begrippen. De potentie voor verdere groei ligt er zeker.

En een locatie als Delft wordt in de toekomst naar alle waarschijnlijkheid ook gewoon volledig opgeslokt. Het is onderdeel van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Het is een ontzettend dichtbevolkt gebied, in vergelijking met de Amsterdamse metropoolregio ligt de populatiedichtheid zo'n 3x zo hoog. En voor de gehele metropoolregio MRDH is de bevolkingsdichtheid op dit moment al zo'n 70% van de bevolkingsdichtheid van Utrecht. Een bevolkingsdichtheid berekend op een gebied van meenemen van de kassen binnen het Westland en de havens van Rotterdam.

Kun je Delft natuurlijk wel als eigen stad willen blijven zien, maar realistisch gezien is het dat nu al nauwelijks meer. Het ligt letterlijk tegen Den Haag aan.

Het is vergelijkbaar met andere grote wereldsteden. Nog niemand ziet bijvoorbeeld Harlem los van NYC, ondanks dat het begonnen is als eigen dorp. En hoewel Hoboken bijvoorbeeld formeel gezien nog steeds een eigen stad is, zal men dit toch al snel gewoon beschouwen als NYC metropool. Op een gegeven moment is dat onderscheid gewoon weg. Zodra bebouwing aan één reeks doorloopt, wat is dan nog een buitenwijk? Mij de term buitenwijk denken de meesten toch redelijk richting een wijk aan de rand van de stad. Niet een wijk waar vervolgens nog een uur op de fiets verder aan verstedelijk gebied ligt. En dat is natuurlijk waar het in regio Rotterdam-Den Haag steeds meer naartoe gaat.
CornermanNL schreef op zondag 6 juni 2021 @ 16:16:
Het is echt heel afhankelijk van locatie, als je in een stad woont moet je ook maar net gunstig gelegen wonen ten opzichte van verbindingen.

...

Het is een afweging tussen voorzieningen , bereikbaarheid en woonwensen. Als ik een flinke som met geld te besteden had dan kan ik weer gunstiger gaan wonen.

Het is vaak een beetje een strijd tussen de woonwens, vrijstaand met tuin voor eigen groentekweek is wellicht niet haalbaar op loopafstand van het centrum van een grote stad. En een appartement wellicht wel.

Het is een enorm persoonlijke kwestie , in FO kader kan het wel lonen om dichterbij het werk te wonen, zowel in tijd want de reistijd ontbreekt , als in geld omdat er geen tweede auto nodig is.
Eens. Voordeel in bijvoorbeeld Rotterdam of Den Haag is dan wel weer dat bereikbaarheid qua OV prima is, richting de centra. Dus indien je centraal werkt, je eigenlijk relatief vrijuit kunt kiezen waar je gaat wonen en doorgaans nog wel een prima verbinding kunt hebben. Gezien voorzieningen veelal centraal gelegen zijn, dit dus ook in orde is.

Belangrijkste vraag als je het mij vraagt is dan ook met name wil je dicht bij de vrije natuur wonen of niet. Want als het antwoord daarop ja is, dan is een buitenwijk in dit gebied gewoon een onfortuinlijke keuze. Geef het 10 - 15 jaar en de kans is groot dat er een volledige nieuwe wijk tegen aangebouwd ligt of in de planning staat.

Verder zit er in het kader van FO natuurlijk ook nog wel een stukje prijs. Hoewel het niet altijd ontzettend veel meer scheelt op dit moment, is de tendens toch nog wel dat dichter bij het ware stadscentrum doorgaans toch duurder is per vierkante meter. Dat natuurlijk een afweging die je mee zult moeten nemen in wat ben je bereid te betalen aan het stukje wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Kalentum schreef op zondag 6 juni 2021 @ 16:26:
[...]

Het blijft natuurlijk een kwestie van keuzes maken. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat je met drie kinderen prima zonder auto kan. Het is geen noodzakelijkheid. Ik snap best dat het leven makkelijker wordt van een auto maar het is niet zo dat het persé nodig is.
Een auto zelf hebben is nooit persé nodig. Met 3 kids wordt de spoeling alleen wel dun om flexibel een auto te kunnen gebruiken, dat is voor ons de reden geweest om uiteindelijk toch een auto te kopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R.van.M
Blik1984 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 19:23:
[...]

Een auto zelf hebben is nooit persé nodig. Met 3 kids wordt de spoeling alleen wel dun om flexibel een auto te kunnen gebruiken, dat is voor ons de reden geweest om uiteindelijk toch een auto te kopen.
FO-tip van de dag. Neem niet meer dan 2 kinderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
psychodude schreef op zondag 6 juni 2021 @ 17:12:
[...]

Veel is gewoon later aangebouwd, vandaar dat veel daarvan dan ook gewoon tot de gemeente van de stad behoort. Dat de wijk een eigen naam heeft, betekend natuurlijk niet dat het een losstaand dorp is. Je moet je niet verkijken op hoe groot steden als Den Haag of Rotterdam geworden zijn, en dat is dan enkel en alleen nog maar voor Nederlandse begrippen. De potentie voor verdere groei ligt er zeker.

En een locatie als Delft wordt in de toekomst naar alle waarschijnlijkheid ook gewoon volledig opgeslokt. Het is onderdeel van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Het is een ontzettend dichtbevolkt gebied, in vergelijking met de Amsterdamse metropoolregio ligt de populatiedichtheid zo'n 3x zo hoog. En voor de gehele metropoolregio MRDH is de bevolkingsdichtheid op dit moment al zo'n 70% van de bevolkingsdichtheid van Utrecht. Een bevolkingsdichtheid berekend op een gebied van meenemen van de kassen binnen het Westland en de havens van Rotterdam.

Kun je Delft natuurlijk wel als eigen stad willen blijven zien, maar realistisch gezien is het dat nu al nauwelijks meer. Het ligt letterlijk tegen Den Haag aan.

Het is vergelijkbaar met andere grote wereldsteden. Nog niemand ziet bijvoorbeeld Harlem los van NYC, ondanks dat het begonnen is als eigen dorp. En hoewel Hoboken bijvoorbeeld formeel gezien nog steeds een eigen stad is, zal men dit toch al snel gewoon beschouwen als NYC metropool. Op een gegeven moment is dat onderscheid gewoon weg. Zodra bebouwing aan één reeks doorloopt, wat is dan nog een buitenwijk? Mij de term buitenwijk denken de meesten toch redelijk richting een wijk aan de rand van de stad. Niet een wijk waar vervolgens nog een uur op de fiets verder aan verstedelijk gebied ligt. En dat is natuurlijk waar het in regio Rotterdam-Den Haag steeds meer naartoe gaat.

[...]

Eens. Voordeel in bijvoorbeeld Rotterdam of Den Haag is dan wel weer dat bereikbaarheid qua OV prima is, richting de centra. Dus indien je centraal werkt, je eigenlijk relatief vrijuit kunt kiezen waar je gaat wonen en doorgaans nog wel een prima verbinding kunt hebben. Gezien voorzieningen veelal centraal gelegen zijn, dit dus ook in orde is.

Belangrijkste vraag als je het mij vraagt is dan ook met name wil je dicht bij de vrije natuur wonen of niet. Want als het antwoord daarop ja is, dan is een buitenwijk in dit gebied gewoon een onfortuinlijke keuze. Geef het 10 - 15 jaar en de kans is groot dat er een volledige nieuwe wijk tegen aangebouwd ligt of in de planning staat.

Verder zit er in het kader van FO natuurlijk ook nog wel een stukje prijs. Hoewel het niet altijd ontzettend veel meer scheelt op dit moment, is de tendens toch nog wel dat dichter bij het ware stadscentrum doorgaans toch duurder is per vierkante meter. Dat natuurlijk een afweging die je mee zult moeten nemen in wat ben je bereid te betalen aan het stukje wonen.
Dat een dorp als vlaardingen nu opeens behoort tot de metropoolregio en daarvoor tot de stad rotterdam betekent het niet dat het een wijk is van rotterdam. Het is gewoon geannexeerd gebied voor de grotere gemeente.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
R.van.M schreef op zondag 6 juni 2021 @ 19:31:
[...]

Gewoon geen kinderen. Bij 1 is de extra kostenpost het meest significant :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:18

oscar82

De ondertitel

R.van.M schreef op zondag 6 juni 2021 @ 19:31:
[...]

Die neem ik ter harte. Hier met twee kids zonder auto. We wonen in de stad en het meeste is inderdaad prima te fietsen of met ov te doen.

Als het echt niet anders kan, huur ik een deelauto. En op vakantie kan een auto natuurlijk ook heel handig zijn.

Maar als je kijkt hoeveel taxiritjes (vooral in het buitenland) je voor de prijs van een vakantiehuurauto kunt maken, kies ik zelfs dan meestal niet voor een huurauto.

[ Voor 31% gewijzigd door oscar82 op 06-06-2021 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
thatanas schreef op zondag 6 juni 2021 @ 08:29:
[...]

Ik weet niet of je de markt van de ebikes al eens deftig bekeken hebt, maar 3000€ is tegenwoordig een instapprijs voor een goede fiets als je een beetje kwaliteitseisen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 21:02
Mensen hier ervaring met het verhuren van hun 'oude' woning nadat ze verhuizen naar iets nieuws? Het ligt hier nu als optie op tafel maar vereist een bedrag van minimaal 60k om eea aan schulden af te lossen. Dat is geld dat deels bedoeld was voor het nieuwe huis. Nu komen we daar wel mee weg als we per se willen, maar ik vraag me af of het niet slimmer is om een appartement te kopen dat een ton minder kost en te gaan verhuren. De huur zou van de woning 3,3% rendement opleveren, excl de kosten van onderhoud, belastingen etc

Jaarrendement is niet het allerbelangrijkst, ik speculeer ook wel wat op waardestijging van de woning, op de lange termijn. Een alternatief is om iets goedkopers te kopen en dat evt te verhuren, maar dan zit je wel met overdrachtsbelasting e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
oscar82 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:04:
[...]

Maar als je kijkt hoeveel taxiritjes (vooral in het buitenland) je voor de prijs van een vakantiehuurauto kunt maken, kies ik zelfs dan meestal niet voor een huurauto.
Gemak is ook wat waard op vakantie, zou er niet aan moeten denken om iedere keer als ik de auto in wil stappen een taxi zou moeten bellen.

Even los van dat ik tijdens vakantie ook gewoon veel de hort op ga om de omgeving te bekijken en het dus hartstikke onpraktisch zou zijn en in mijn geval zeker niet goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Pannencouque Hier wel overwogen, maar vrouwlief ziet het niet zitten en persoonlijk wil ik ook geen gezeur. Je zou het maar net niet treffen met een slechte huurder met één huis in de verhuur. De kans is echter klein, maar mijn eigen gebrek aan ervaring in DHZ zal zorgen dat ik veel marge kwijt raak aan klusjes.

Mijn voorkeur gaat dan toch uit naar passieve alternatieven waar ik eigenlijk geen tijd in hoef te steken als ik er geen plezier meer uit haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 21:02
Het passieve zal het mogelijk voor direct rendement beter doen, maar die nagenoeg onbelaste waardestijging op de lange termijn is natuurlijk wel iets dat de woningmarkt erg aantrekkelijk maakt. Vandaar dat ik er serieus naar zit te kijken.
Ik ben alleen bang dat ik me erg klem zet. Het bedrag om bij te leggen is er wel, maar ik verwacht ook nog tig klusjes aan het nieuwe huis en dan is ergens het geld wel een keer op. Je wil ook niet met te weinig reserve komen te zitten omdat dat allemaal in je stenen zit. Als we in de eerste paar jaar een flinke deuk oplopen qua werk, dat kunnen we eigenlijk niet hebben.

Enerzijds ben ik van no guts, no glory, maar dit voelt wel een beetje als alles of niets. Da's best riskant in onze levensfase. Pakt het goed uit, dan kijk je over tien jaar lachend terug. Maar pakt het minder goed uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Nu online
Blik1984 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 19:44:
[...]

Dat een dorp als vlaardingen nu opeens behoort tot de metropoolregio en daarvoor tot de stad rotterdam betekent het niet dat het een wijk is van rotterdam. Het is gewoon geannexeerd gebied voor de grotere gemeente.
offtopic:
Delfshaven, Kralingen, Katendrecht en nog vele andere wijken direct grenzend aan het huidige stadscentrum zijn geannexeerde dorpen geweest. Wat is er dan nog een buitenwijk in Rotterdam? Is Blaak dan een buitenwijk? Is de Kop van Zuid een buitenwijk?
Pannencouque schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:03:
Het passieve zal het mogelijk voor direct rendement beter doen, maar die nagenoeg onbelaste waardestijging op de lange termijn is natuurlijk wel iets dat de woningmarkt erg aantrekkelijk maakt. Vandaar dat ik er serieus naar zit te kijken.
Ik ben alleen bang dat ik me erg klem zet. Het bedrag om bij te leggen is er wel, maar ik verwacht ook nog tig klusjes aan het nieuwe huis en dan is ergens het geld wel een keer op. Je wil ook niet met te weinig reserve komen te zitten omdat dat allemaal in je stenen zit. Als we in de eerste paar jaar een flinke deuk oplopen qua werk, dat kunnen we eigenlijk niet hebben.

Enerzijds ben ik van no guts, no glory, maar dit voelt wel een beetje als alles of niets. Da's best riskant in onze levensfase. Pakt het goed uit, dan kijk je over tien jaar lachend terug. Maar pakt het minder goed uit...
Daarbij moet je je ook niet verkijken op wat er komt kijken bij het verhuren van een woning, je hebt redelijk wat plichten richting de huurder. Dus als er wat achterstallig onderhoudt is, komt dit bovenop de kosten van je eigen woning.

Daarnaast kun je je huurders nog zo goed uit proberen te zoeken, maar ook dan kan het nog een wolf in schaapskleren blijken te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

psychodude schreef op zondag 6 juni 2021 @ 17:12:
offtopic:
Delft en Den Haag delen slechts +- 1 km gemeentegrens.
Voor het grootste deel ligt Rijswijk ertussen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-08 21:47
Pannencouque schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:23:
Mensen hier ervaring met het verhuren van hun 'oude' woning nadat ze verhuizen naar iets nieuws? Het ligt hier nu als optie op tafel maar vereist een bedrag van minimaal 60k om eea aan schulden af te lossen. Dat is geld dat deels bedoeld was voor het nieuwe huis. Nu komen we daar wel mee weg als we per se willen, maar ik vraag me af of het niet slimmer is om een appartement te kopen dat een ton minder kost en te gaan verhuren. De huur zou van de woning 3,3% rendement opleveren, excl de kosten van onderhoud, belastingen etc

Jaarrendement is niet het allerbelangrijkst, ik speculeer ook wel wat op waardestijging van de woning, op de lange termijn. Een alternatief is om iets goedkopers te kopen en dat evt te verhuren, maar dan zit je wel met overdrachtsbelasting e.d.
Bij twijfel of beperkt budget; niet doen.

Hou er rekening mee dat de oneindige stijging van woningen ook eens op de rem komt of misschien wel een correctie. Daar is niets geks aan en niets mis mee, mits je het uit kan zitten. Hoe ga je ermee om als je verhuurwoning plots 30% minder waard zou worden? Kan je het dan nog uitzitten zonder problemen? En als je enkele maanden geen huurders kan vinden? Momenteel door corona heb ik veel verhuurders hun huis nood gedwongen zien verkopen omdat de expats wegblijven. Als je bij bovenstaande allemaal positief kan beantwoorden; doen.

Huurders krijgen veel rechten, verdiep en vergis je daar niet in. Daar is op zich goed mee te managen, maar alleen als je voldoende buffer hebt. Ik heb zelf aardig wat verhuur ervaring met huurders gehad. Het overgrote deel heel goed, maar enkele ook minder goed. Deze ervaring heeft mij doen leren om huurders in te schatten en een beter contract op te stellen.

Maar bijvoorbeeld eentje was met de noorderzon vertrokken ooit, meerdere huurachterstanden (welke niet meer gedekt werden door de borg) en bij aankomst van de woning moesten er enkele 1000den euros erin voor het opruimen en opknappen.

Zoals ik jouw situatie lees, zou ik gaan voor je veiligere optie. Koop een appartement. Verkoop je huis. Ja overdrachtsbelasting is zonde, maar je doet dit alleen als je het voor tien tallen jaren wilt gaan doen. Dan is die overdrachtsbelasting een calculatie die je mee moet nemen in het rendement.

Ga in ieder geval niet je buffer opmaken, hou voldoende achter de hand voor bijzondere situaties tijdens verhuur.

[ Voor 9% gewijzigd door mouse86 op 07-06-2021 07:43 ]

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:04
@Pannencouque waardestijging is voor mij een bonus, want onzeker. Over 10 jaar kan dit ook 0 of zelfs negatief zijn. Dus ik reken daar niet op.
Huurrendement moet voldoende opleveren. Een BAR van 3.3% zou voor mij onvoldoende zijn. Je NAR komt dan waarschijnlijk zelfs onder je rentepercentage te liggen en dan heb je een negatieve hefboom.
Maar wellicht moet je in dit topic eens kijken en of meer vragen stellen:
Vastgoed als investering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Mensen hier ervaring met het verhuren van hun 'oude' woning nadat ze verhuizen naar iets nieuws? Het ligt hier nu als optie op tafel maar vereist een bedrag van minimaal 60k om eea aan schulden af te lossen. Dat is geld dat deels bedoeld was voor het nieuwe huis.
Is die 60k het enige wat aan financiële middelen nodig is? Of is dit nadat je al een verhuurhypotheek hebt genomen? Als je met je nieuwe hypotheek niet aan je top zit, dan kun je wellicht ofwel de nieuwe hypotheek verhogen ofwel een verhuurhypotheek nemen. Daarmee houd je dit 69k beschikbaar voor eventuele tegenvallers.

Als je al aan de top van je leengrens zit en die 60k eigenlijk voor tegenvallers wilt bewaren, dan zou voor mij het risico niet opwegen tegen een mogelijk langetermijn voordeel een zou ik het dus niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210604_95275476

Dit is een interessante....
Als dit klopt wordt het moeilijker om FO te worden en lang te leven van je kapitaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Blik1984 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:47:
[...]

Hoe spreek ik mezelf tegen als ik aangeef dat in het buitengebied wonen betekent dat ik een 2de auto moet kopen, alleen al vanwege werk. Nu volstaat 1 auto voor met name de weekenden als we ergens naartoe gaan.
offtopic:
Het begint een beetje OT te worden. Maar je schrijft: "wonende in een stad mét 3 kinderen heb je bijna geen keuze en heb je een auto nodig."
Mijn conclusie is dan: kennelijk zie je een verband tussen het hebben van kinderen en het auto nodig hebben. Dat je blijkbaar een auto voor je werk nodig hebt, staat volledig los van het hebben van kinderen.

(Overigens schrijf je tegelijk: "de stad heeft alle voorzieningen op fietsafstand, treinverbindingen naar de rest van het land en ook werkgelegenheid. Ik ben in 15 min hartje centrum."
Mijn conclusie daaruit is dan: als alles op fietsafstand is of met OV bereikbaar is, dan heb je voor je kinderen dus geen auto nodig. Dat je voor je werk een auto nodig hebt staat dan los van of je in of buiten de stad woont.

Ik heb zelf overigens ervaring met wonen in en buiten de stad en met kennissen die in buitenwijken wonen (zelf daar geen ervaring mee). Het algemene beeld van in een dorp buiten de stad wonen was dat dat toch echt wel het eind van de wereld is. Terwijl je in een paar minuten op het station was en daarna binnen een halfuur in hartje stad. En voor mijn kennissen het fietsen vanuit de buitenwijk naar de stad ook bijna een halfuur duurt. Uiteraard is fietsen wat anders dan met de trein, maar mijzelf kennende zou ik, als het bijna een halfuur fietsen zou zijn voor ik bij mijn bestemming ben (en daarna ook nog terug zou moeten fietsen), niet echt vaak met de fiets naar het stadscentrum gaan. En dan is het vooral een theoretisch gegeven dat je in de buitenwijk het centrum "op fietsafstand" hebt en in het dorp niet.

Om een lang verhaal kort te maken, vanuit mijn huis buiten de stad was ik in de praktijk niet meer tijd kwijt om bij de stadse voorzieningen te komen dan als ik in de buitenwijk had gewoond. Maar ik had wel een ruimere woning met grotere tuin voor veel minder geld. Met als bonus een fijne woonomgeving voor kinderen.

Wat ik dus eigenlijk in het kader van FO zou willen meegeven is dat je m.i. niet te veel zou moeten kijken naar afstanden en kilometers, maar vooral naar tijd, voorzieningen en wat je voor je geld krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:06:

Als dit klopt wordt het moeilijker om FO te worden en lang te leven van je kapitaal.
Dat heb ik al lange tijd in mijn achterhoofd. Dat vermoedelijk het toekomstige rendement fors lager komt te liggen dan in het verleden. En dat sparen/beleggen niet extreem veel gaat opleveren.

Leven van het rendement wordt dan inderdaad moeilijk. Tegelijk is leven van je 'spaarpot' dan nog steeds goed mogelijk, door het geld simpelweg op te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Tommie12 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:06:

Ik heb t filmpje niet gekeken maar voorspellingen zijn niet meer dan een mening van iemand en hebben over het algemeen geen waarde dus ik zal daar mijn strategie niet door aanpassen. Op het moment dat er een fundamentele verandering is pas ik mijns strategie daarop aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:21:
[...]

Dat heb ik al lange tijd in mijn achterhoofd. Dat vermoedelijk het toekomstige rendement fors lager komt te liggen dan in het verleden. En dat sparen/beleggen niet extreem veel gaat opleveren.

Leven van het rendement wordt dan inderdaad moeilijk. Tegelijk is leven van je 'spaarpot' dan nog steeds goed mogelijk, door het geld simpelweg op te maken
Word al geroepen sinds 2008 en sindsdien hebben we de beste beursjaren ooit gehad :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07

Wij hebben diezelfde overweging gehad 1,5 jaar terug. Konden verkopen op 300k of verhuren op 1,4k/maand - wat na aftrek van eerste kosten als belastingen snel uit komt op 1000/maand . Met de originele aanschaf van 175k, was het dus nú direct 125k pakken of >10 jaar verhuren tot break-even.

Echter zou dat wel hogere LTV (=meer kosten) tot gevolg hebben voor de hoofdwoning, en als gevolg daarvan ook weer minder ruimte voor beleggen. Betalen ipv beleggen gaat ook rap waardoor break-even al snel >12,5 jaar ging voor ons.
Met als kanttekening dat het wel afhankelijk blijft van de toekomstige verkoopprijs, als je geen/slechte huurder treft, of er groot onderhoud nodig is, het allemaal aardig kan verschuiven.

Wij zijn gegaan voor gegarandeerd cash nu. Op zich niks mis met die horizon en wat risico, maar gecombineerd met het bedrag (meerdere jaren voor moeten sparen) vonden wij het risico en gedoe dat niet waard.

[ Voor 6% gewijzigd door Xanaroth op 07-06-2021 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
R.van.M schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:23:
[...]

Ik heb t filmpje niet gekeken maar voorspellingen zijn niet meer dan een mening van iemand en hebben over het algemeen geen waarde dus ik zal daar mijn strategie niet door aanpassen. Op het moment dat er een fundamentele verandering is pas ik mijns strategie daarop aan
Er is alvast één fundamentele verandering gebeurd, en dat is dat de vaste, gegarandeerde rentes nu lager liggen dan de inflatie, en dat was vroeger niet zo.
Nu ben ik zelf niet zo pessimistisch in het artikel maar ik besef al langer dat je om bovengemiddelde resultaten te halen je bovengemiddelde risico's zal moeten nemen.

Wat daar volgens mij bij komt is dat door de verlaging van het aantal werkenden, en het hoger aantal mensen die zorg nodig hebben die zorg een pak meer gaat kosten, en dat kan de overheid met meer belasten van minder mensen niet meer alleen dragen.
Wil je dus kwalitatief betere zorg, dan zal je daar meer geld voor moeten uit trekken.

We zijn in Europa zeker niet alleen met dat probleem. China en de VS zien de bui ook al hangen.
In China willen minder mensen werken in het 996 principe (werken van 9 tot 9, 6 dagen per week), en er zijn minder jongeren die nog kiezen voor kinderen, dus dat gaat alleen maar erger worden.
Volgens mij gaat dit de trend naar een herverdeling van inkomsten uit arbeid versus kapitaal toch sterk beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:16:
[...]

offtopic:
Het begint een beetje OT te worden. Maar je schrijft: "wonende in een stad mét 3 kinderen heb je bijna geen keuze en heb je een auto nodig."
Mijn conclusie is dan: kennelijk zie je een verband tussen het hebben van kinderen en het auto nodig hebben. Dat je blijkbaar een auto voor je werk nodig hebt, staat volledig los van het hebben van kinderen.

(Overigens schrijf je tegelijk: "de stad heeft alle voorzieningen op fietsafstand, treinverbindingen naar de rest van het land en ook werkgelegenheid. Ik ben in 15 min hartje centrum."
Mijn conclusie daaruit is dan: als alles op fietsafstand is of met OV bereikbaar is, dan heb je voor je kinderen dus geen auto nodig. Dat je voor je werk een auto nodig hebt staat dan los van of je in of buiten de stad woont.

Ik heb zelf overigens ervaring met wonen in en buiten de stad en met kennissen die in buitenwijken wonen (zelf daar geen ervaring mee). Het algemene beeld van in een dorp buiten de stad wonen was dat dat toch echt wel het eind van de wereld is. Terwijl je in een paar minuten op het station was en daarna binnen een halfuur in hartje stad. En voor mijn kennissen het fietsen vanuit de buitenwijk naar de stad ook bijna een halfuur duurt. Uiteraard is fietsen wat anders dan met de trein, maar mijzelf kennende zou ik, als het bijna een halfuur fietsen zou zijn voor ik bij mijn bestemming ben (en daarna ook nog terug zou moeten fietsen), niet echt vaak met de fiets naar het stadscentrum gaan. En dan is het vooral een theoretisch gegeven dat je in de buitenwijk het centrum "op fietsafstand" hebt en in het dorp niet.

Om een lang verhaal kort te maken, vanuit mijn huis buiten de stad was ik in de praktijk niet meer tijd kwijt om bij de stadse voorzieningen te komen dan als ik in de buitenwijk had gewoond. Maar ik had wel een ruimere woning met grotere tuin voor veel minder geld. Met als bonus een fijne woonomgeving voor kinderen.

Wat ik dus eigenlijk in het kader van FO zou willen meegeven is dat je m.i. niet te veel zou moeten kijken naar afstanden en kilometers, maar vooral naar tijd, voorzieningen en wat je voor je geld krijgt.
Je misinterpreteerd mijn quote volledig. Ik heb geen auto nodig voor werk. Ik doe in de stad alles met de (bak)fiets, en ik en mijn vrouw fietsen dus ook naar werk. Er zijn echter regelmatig momenten dat ik wel een auto nodig heb, bijvoorbeeld als ik naar mijn zus ga, mijn ouders ga, naar de dierentuin ga, naar een museum, naar vrienden die niet in de stad wonen, etc.Met 2 kinderen was dat makkelijk te doen met een deelauto of snappcar, met 3 kinderen wordt de spoeling heel dun qua mogelijkheden, en om die reden hebben we toen we een 3de kind gekregen toch na 5 jaar gekozen voor een eigen auto (en een bakfiets voor in de stad).

En ik kom overigens zelf uit een dorp, en ik vind het heerlijk wonen in een dorp. Maar nu ik sinds 3 jaar op de fiets naar mijn werk kan is dat ook echt hemels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:24:
[...]

Word al geroepen sinds 2008 en sindsdien hebben we de beste beursjaren ooit gehad :)
Dat is daar juist een gevolg van. Heb ik een tijd geleden al beschreven. Even kort samengevat: stel in de oude situatie was het uitgangspunt dat een aandeel interessant is als er op de lange termijn 6% winst per aandeel is. In de nieuwe situatie wordt 2% winst per aandeel al acceptabel geacht. Een bedrijf dat 6 euro winst maakt zou in de oude situatie een een aandelenkoers van 100 euro hebben (want dan zit je op 6% winst). In de nieuwe situatie is dat bedrijf dat 6 euro winst maakt 300 euro waard (want dan zit je op 2% winst).

In de periode tussen de 'oude' situatie en de 'nieuwe' situatie zul je dan zien dat de koers van de aandelen flink omhoog gaat, van 100 naar 300 euro. De periode van die transitie van oude naar nieuwe situatie is dus de periode waarin de aandelenkoersen het buitengewoon goed doen. Maar tegelijk zul je na een tijdje op dat evenwicht van 300 euro uitkomen. Vanaf dat moment zul je nog maar een relatief lage stijging in de beurswaarde zien. (Sterker nog: waarschijnlijk zullen de koersen eerst doorschieten tot 400 euro, waarna er een krach komt en de koers rond de 300 gaat stabiliseren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 17:59

Jebus4life

BE User

Rubbergrover1 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:13:
[...]

Dat is daar juist een gevolg van. Heb ik een tijd geleden al beschreven. Even kort samengevat: stel in de oude situatie was het uitgangspunt dat een aandeel interessant is als er op de lange termijn 6% winst per aandeel is. In de nieuwe situatie wordt 2% winst per aandeel al acceptabel geacht. Een bedrijf dat 6 euro winst maakt zou in de oude situatie een een aandelenkoers van 100 euro hebben (want dan zit je op 6% winst). In de nieuwe situatie is dat bedrijf dat 6 euro winst maakt 300 euro waard (want dan zit je op 2% winst).

In de periode tussen de 'oude' situatie en de 'nieuwe' situatie zul je dan zien dat de koers van de aandelen flink omhoog gaat, van 100 naar 300 euro. De periode van die transitie van oude naar nieuwe situatie is dus de periode waarin de aandelenkoersen het buitengewoon goed doen. Maar tegelijk zul je na een tijdje op dat evenwicht van 300 euro uitkomen. Vanaf dat moment zul je nog maar een relatief lage stijging in de beurswaarde zien. (Sterker nog: waarschijnlijk zullen de koersen eerst doorschieten tot 400 euro, waarna er een krach komt en de koers rond de 300 gaat stabiliseren.)
Of zelfs op 100 a 200; want je gaat toch niet terug investeren in een beurs die omlaag gaat zonder "garanties" op veel winst van het bedrijf? ^^

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:35
@Rubbergrover1 : .... Because this time it's different. ;)

Leuk hoor, maar we weten het gewoon niet. Prima dat dit jouw theorie is, maar je verkondigt het als een waarheid zonder het goed te onderbouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Corrit schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:18:
@Rubbergrover1 : .... Because this time it's different. ;)

Leuk hoor, maar we weten het gewoon niet. Prima dat dit jouw theorie is, maar je verkondigt het als een waarheid zonder het goed te onderbouwen...
Dat heb ik enige tijd geleden al gedaan. Uiteraard is het een theorie, maar het kwam op dat moment wel opmerkelijk goed uit, ook tot mijn eigen verbazing. Was een vrij lang verhaal, daarom heb ik het niet opnieuw uitgerekend. Kun je als je wilt natuurlijk zelf ook doen.

Maar de essentie is dat het bepaald niet vreemd is dat er tussen een situatie met hoger minimaal rendement en een situatie met lager minimaal rendement koersstijgingen plaatsvinden.

(Kun je een beetje vergelijken met dat obligaties in waarde toenemen als de rente afneemt. Dat de obligaties flinke waardestijging hebben laten zien betekent dus zeker niet dat je naar de toekomst hoge vergoedingen op de obligaties kunt verwachten, maar komt juist doordat de verwachting van de toekomstige vergoeding lager ligt.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
Tommie12 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:40:
[...]

Er is alvast één fundamentele verandering gebeurd, en dat is dat de vaste, gegarandeerde rentes nu lager liggen dan de inflatie, en dat was vroeger niet zo.
Nu ben ik zelf niet zo pessimistisch in het artikel maar ik besef al langer dat je om bovengemiddelde resultaten te halen je bovengemiddelde risico's zal moeten nemen.

Wat daar volgens mij bij komt is dat door de verlaging van het aantal werkenden, en het hoger aantal mensen die zorg nodig hebben die zorg een pak meer gaat kosten, en dat kan de overheid met meer belasten van minder mensen niet meer alleen dragen.
Wil je dus kwalitatief betere zorg, dan zal je daar meer geld voor moeten uit trekken.

We zijn in Europa zeker niet alleen met dat probleem. China en de VS zien de bui ook al hangen.
In China willen minder mensen werken in het 996 principe (werken van 9 tot 9, 6 dagen per week), en er zijn minder jongeren die nog kiezen voor kinderen, dus dat gaat alleen maar erger worden.
Volgens mij gaat dit de trend naar een herverdeling van inkomsten uit arbeid versus kapitaal toch sterk beïnvloeden.
Volgens mij zou het heel goed zijn voor FO dat men inkomsten uit arbeid en kapitaal samentelt en belast volgens de gekende progressieve tarieven.

Rekening houdende met een redelijke belastingsvrije som. Dat is ook goed voor mensen met weinig inkomen.
En dat het inkomen uit kapitaal ook meetelt voor je sociale zekerheid en pensioenopbouw.

Zou toch een droomscenario zijn voor een FO’er?

Duidelijke regels, geen zorgen qua ethiek want je draagt bij aan de maatschappij volgens je mogelijkheden en op termijn zal een mix (die je zelf kan bepalen) inkomen uit arbeid en kapitaal als normaal beschouwd worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Wozmro op 07-06-2021 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wozmro schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:17:
[...]
En dat het inkomen uit kapitaal ook meetelt voor je sociale zekerheid en pensioenopbouw.
Met dit deel ben ik het dan weer niet helemaal eens. De 'sociale zekerheid' betreft in 'ons' belastingsysteem voor een groot deel werknemersregelingen. Waarbij het dus gaat om regelingen die vooral tellen voor werknemers en niet voor bv zelfstandigen of anderen zonder arbeidsinkomen. Dat heeft niet alleen te maken met dat er premie voor wordt betaald, maar ook dat er bij de werkgever een fors stuk verantwoordelijkheid en (financieel) risico ligt. Die zul je daarom niet zomaar tot algemene regelingen kunnen maken.

Zelfde met pensioenregelingen. Daarbij gaat het om geld dat in een bepaalde sector wordt verdiend. Daar zijn die pensioenregelingen op ingericht. Bij welk fonds zou je met je vermogen pensioen 'moeten' opbouwen als je geen werk hebt? Of als je meerdere banen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:08
Zag ik nu laatst echt dat Roland Koopman op RTL beweerde dat Sywert van Lienden (30) maar moeilijk uit zo komen met zijn 9 miljoen euro? Ik zag het in een vlucht, maar dan ben je toch wel een beetje wereldvreemd? :)

Zelfs met belasting en inflatie is 9 miljoen verspreid over 50 jaar een aardige boterham zou ik zou zeggen. Ik zou het er voor doen. :)

Ik kan de link helaas niet vinden...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 22:07
In het verleden zijn er al vaker periodes geweest met een extreem lage rente. En de beurs is notoir sterk gecorreleerd aan de ontwikkeling van de lange rente. In die zin niks nieuws onder de zon. Als de inflatie gaat toenemen en daarmee de lange rente, dan dalen de koersen van obligaties op zeker. De kans dat aandelen ook dalen is aanzienlijk, de mate hangt er vanaf in hoeverre er sprake is van economische groei.

Aandelen kunnen niet alleen stijgen. Er zijn diverse macro-economische regimes waarin aandelen dalen. En deze tijd is niet anders, alleen zitten we al vanaf 2009 (eigenlijk al vanaf 1981) in een regime dat positief is voor aandelen. Namelijk dalende lange rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Magpie schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:58:
Aandelen kunnen niet alleen stijgen. Er zijn diverse macro-economische regimes waarin aandelen dalen. En deze tijd is niet anders, alleen zitten we al vanaf 2009 (eigenlijk al vanaf 1981) in een regime dat positief is voor aandelen. Namelijk dalende lange rente.
Dat dus vooral. We zitten al decennia met een dalende rente (op enkele 'hikjes' na), wat positief voor de aandelen is. Een belangrijk deel van die gemiddeld hoge aandelenrendementen van de laatste decennia komt door die dalende rente. Omdat veel mensen niet anders gewend zijn dan het gedrag van de laatste decennia (en liever ook niet verder terug kijken), hebben ze het idee dat dat de standaard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Wozmro schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:17:
[...]

Volgens mij zou het heel goed zijn voor FO dat men inkomsten uit arbeid en kapitaal samentelt en belast volgens de gekende progressieve tarieven.

Rekening houdende met een redelijke belastingsvrije som. Dat is ook goed voor mensen met weinig inkomen.

Zou toch een droomscenario zijn voor een FO’er?

Duidelijke regels, geen zorgen qua ethiek want je draagt bij aan de maatschappij volgens je mogelijkheden en op termijn zal een mix (die je zelf kan bepalen) inkomen uit arbeid en kapitaal als normaal beschouwd worden.
Als je inkomen uit beleggingswinsten gaat belasten moet je ook aanvaarden dat verliezen gecompenseerd worden. Dat betekent dat in een slecht beursjaar, of met een crash de overheid ineens een héééél pak minder belastingen kan innen, net op momenten dat ze eigenlijk door meer uit te geven de economie terug op gang trekt.
En een veelverdiener die normaal 50k belastingen betaalt en dan 50k verliest op beleggingen gaat ineens niks meer betalen ...
En als je daar dan je pensioenrechten op gaat berekenen, dan krijg je situaties die je de bevolking niet meer uitgelegd krijgt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:20:
[...]

Als je inkomen uit beleggingswinsten gaat belasten moet je ook aanvaarden dat verliezen gecompenseerd worden. Dat betekent dat in een slecht beursjaar, of met een crash de overheid ineens een héééél pak minder belastingen kan innen, net op momenten dat ze eigenlijk door meer uit te geven de economie terug op gang trekt.
Dat heb je op dit moment ook al als er 'gewoon' door een crisis een hoop mensen werkloos worden. Dan heb je én minder belastinginkomsten én meer kosten aan werkloosheidsuitkeringen.

Maar wellicht een betere optie dat die rendementen standaard gemiddeld worden over de afgelopen paar jaar. Net als dat je bij gewoon inkomen de keus hebt om het inkomen van de afgelopen jaren te middelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:04

Volgens mij is de overheid ook bezig om rendement op verhuur te gaan belasten, misschien daar ook even induiken, want dan is het waarschijnlijk niet meer interessant.

hier wat interessante voorbeelden:
https://www.businessinsid...ingspand-box-3-belasting/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:55

Zenix

BOE!

@ybos Die regeling gaat niet door, wat er wel gaat komen, zal het nieuwe kabinet moeten gaan beslissen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
ybos schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:26:
[...]

Volgens mij is de overheid ook bezig om rendement op verhuur te gaan belasten, misschien daar ook even induiken, want dan is het waarschijnlijk niet meer interessant.

hier wat interessante voorbeelden:
https://www.businessinsid...ingspand-box-3-belasting/
Dat artikel (uit 2019..) is inmiddels achterhaald. Het wetsvoorstel waar het op gebaseerd is, is namelijk alweer ingetrokken.

Neemt niet weg dat de bredere discussie met betrekking vermogensbelasting (box 3) wel leeft, maar daarin valt vastgoed (nog steeds) in dezelfde beleggingscategorie als aandelen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:46
Hoe gaat men hier om met klimaatverandering? De verwachting is dat de klimaatcrisis vele miljarden zal gaan kosten. Dat moet ergens door betaald worden, waardoor men verwacht dat dit voornamelijk door overheden opgepakt zal moeten worden. Ergens rond 2040-2050 zal dit kantelpunt komen las ik (weet even niet meer welk onderzoek het precies was, heb het in iedere geval ontvangen van mijn vrouw via collega's op haar universiteit).

Voor mij is het wel een lastige keuze: ik moet nog ruim 30 jaar werken voordat ik met pensioen ga, terwijl ik al tegen de FO aan zit te hikken over een jaar of 10. Dit hele plan valt natuurlijk om zodra de beurzen kelderen. Dus mijn stelling gaat niet zozeer om of jullie verwachten dat de koers stijgt/daalt, maar hoe jullie klimaat en de bijbehorende risico's incalculeren en meenemen in jullie plan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Orangelights23 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:48:
Dus mijn stelling gaat niet zozeer om of jullie verwachten dat de koers stijgt/daalt, maar hoe jullie klimaat en de bijbehorende risico's incalculeren en meenemen in jullie plan.
Ik ben vrij pessimistisch aangezien we decennia lang onze welvaart hebben gebaseerd op beschikbaarheid van energie die we uit de grond pompte zonder rekening te houden met de gevolgen die dat voor onze atmosfeer heeft.

Alle alternatieve vormen van energie gaan enorm veel meer arbeid kosten om dezelfde energie te leveren. Om die reden zou je ook kunnen beredeneren dat hier juist kansen liggen voor de economie, we zullen met zijn allen veel harder/meer moeten gaan werken als we ons welvaartsniveau willen handhaven.

Voor mezelf voelt het nog wel eens als "this time is different" en sowieso als we heel eerlijk zijn in ons consumptieniveau nooit reeel geweest (wij zitten op 3,1 aardbol voor NL):
Afbeeldingslocatie: https://www.overshootday.org/content/uploads/2021/02/How_many_Earths_2021_EN_sm.jpg

De vraag is dan hoe goed we als rijk Westen zullen blijven om de welvaart bij ons te centraliseren en hoe lang we collectief de impact hiervan voor ons uit blijven schuiven op toekomstige generaties. Gezien hoe we als mens zijn zou het me niet helemaal verbazen als dit nog best wel lang stand houdt. Eerlijk gezegd hoop ik dat dit niet het geval is, ook als dit betekent dat onze welvaart hierdoor ernstig minder wordt.

Hoe hier rekening mee te houden qua FO? Geen idee, ik hoop dat door te zorgen dat ik er beter voor sta dan 90% van NL ik (en/of mijn nageslacht) ook meer vrijheid/keuze heb me aan te passen en dus ook gelukkig kan zijn in een veranderde wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 12:20

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Orangelights23 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:48:
Hoe gaat men hier om met klimaatverandering? De verwachting is dat de klimaatcrisis vele miljarden zal gaan kosten. Dat moet ergens door betaald worden, waardoor men verwacht dat dit voornamelijk door overheden opgepakt zal moeten worden. Ergens rond 2040-2050 zal dit kantelpunt komen las ik (weet even niet meer welk onderzoek het precies was, heb het in iedere geval ontvangen van mijn vrouw via collega's op haar universiteit).

Voor mij is het wel een lastige keuze: ik moet nog ruim 30 jaar werken voordat ik met pensioen ga, terwijl ik al tegen de FO aan zit te hikken over een jaar of 10. Dit hele plan valt natuurlijk om zodra de beurzen kelderen. Dus mijn stelling gaat niet zozeer om of jullie verwachten dat de koers stijgt/daalt, maar hoe jullie klimaat en de bijbehorende risico's incalculeren en meenemen in jullie plan.
We hebben het al eens eerder in een voorgaand deel van dit topic hier over gehad. Er zijn wetenschappers die hebben voorgesteld dat een groot deel van Nederland naar Duitsland zou moeten verhuizen vanwege de stijgende zeespiegel. Hoewel dat misschien op lange termijn goedkoper heeft niemand daar zin in.

We gaan dus de dijken steeds een beetje versterken om de Randstad en Zeeland droog te houden. Dat gaat heel veel geld kosten en de inwoners van de andere provincies mogen daar uiteraard uit solidariteit aan meebetalen. Misschien wordt het wel een groot pan-Europees project waar Nederland dan geld uit kan halen, en zullen politici het verkopen als "goed voor de economie" want Nederland heeft veel expertise op het gebied van watermanagement.

Misschien kan het gefinancierd worden met eurobonds en dan verplichten we de pensioenfondsen om een deel van hun portefeuille daar in te steken. Dan betalen dus de landen met de dikste pensioenpotten het meeste, maar ja Nederland profiteert er ook veel van dus mogen we niet klagen...

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Johnny Dat is een vrij eenzijdig verhaal. Het kan op zoveel manieren naar de knoppen. Voedselvoorziening of uberhaupt energievoorziening die erg duur gaat worden, verschuivingen in huizenmarkt (niemand wil dat oude huis bijv.), onze gasinkomsten en ook als gasrotonde land vallen weg. Allemaal van dat soort dingen. Zelfs tot het punt dat het hier veel te warm kan worden en mensen daarom weg willen.

Ik denk dat het allemaal meevalt, maar op een manier gaan we het zeker merken, en dat zal zich vast naar portomonnee vertalen.

Ik vind het voor FO en daarbuiten heel logisch om ook een energiezuinig huis te hebben. Bespaart op de kosten en maakt je zoals zoveel FO zaken (lastenverlagingen eigenlijk) weerbaarder voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
assje schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:58:
[...]

Alle alternatieve vormen van energie gaan enorm veel meer arbeid kosten om dezelfde energie te leveren. Om die reden zou je ook kunnen beredeneren dat hier juist kansen liggen voor de economie, we zullen met zijn allen veel harder/meer moeten gaan werken als we ons welvaartsniveau willen handhaven.
Dat vooral. Er liggen grote kansen in zaken zoals de 'energietransitie'. Of het nou gaat om vervulling of simpel de eindigheid van delfstoffen, je kunt er vanuit gaan dat de komende decennia behoorlijk wat geïnvesteerd zal moeten worden in een verandering in 'hoe we leven'. Daarin staat ongelofelijk veel werk én kapitaal voor de deur. Die goudmijn ligt te wachten om ontgonnen te worden. Maar dan moet je als bedrijf of als land wel een voortrekker zijn, want als volger gaat het vooral heel veel geld kosten in plaats van opbrengen.

Daarnaast ligt er nog een wereld open aan bv de verdere 'industrialisering' van de landbouw. Als voorbeeld, zoiets als de kassen, wat vooral een simpele 'tweedimensionale' verbouwwijze is, ik denk dat dat over een eeuw allemaal op meer verdiepingen kan werken. Of juist in kelders. In de huidige structuur is dat nog te duur, maar net als dat kassen veel duurder zijn dan gewone open grond maar toch voor sommige producten economisch uit kan, zal over een eeuw ook het werken in voedselflats voor sommige producten uit kunnen.

Maar goed, ik dwaal af. Hoe ik er zelf mee om ga is dat ik in mijn investeringen relatief veel in 'verantwoorde' beleggingen stop. Zowel vanuit principe als vanuit de gedachte dat daar de toekomst zit en dit op termijn naar mijn mening meer zou moeten opleveren dan andere investeringen.
Pagina: 1 ... 10 ... 290 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.