Orangelights23 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:48:
Hoe gaat men hier om met klimaatverandering? De verwachting is dat de klimaatcrisis vele miljarden zal gaan kosten. Dat moet ergens door betaald worden, waardoor men verwacht dat dit voornamelijk door overheden opgepakt zal moeten worden. Ergens rond 2040-2050 zal dit kantelpunt komen las ik (weet even niet meer welk onderzoek het precies was, heb het in iedere geval ontvangen van mijn vrouw via collega's op haar universiteit).
Voor mij is het wel een lastige keuze: ik moet nog ruim 30 jaar werken voordat ik met pensioen ga, terwijl ik al tegen de FO aan zit te hikken over een jaar of 10. Dit hele plan valt natuurlijk om zodra de beurzen kelderen. Dus mijn stelling gaat niet zozeer om of jullie verwachten dat de koers stijgt/daalt, maar hoe jullie klimaat en de bijbehorende risico's incalculeren en meenemen in jullie plan.
Komt het echt tot een dusdanige klimaatcrisis hier in het westen, d.w.z. een crisis waarbij er een dusdanige massale impact op de beurzen zal komen, dan zal het een crisis zijn waarin ik het persoonlijk niet inzie dat onze resterende economie staande blijft.
Qua klimaatcrisis voorzie ik persoonlijk namelijk het enige dat onze economie op grotere schaal zal kunnen gaan raken een combinatie is tussen voedselschaarste, waterschaarste en anarchie.
Al het overige is op een civiele manier mee om te gaan. Duitsland zal mogelijk wat vluchtelingen uit Nederland kunnen opnemen. Op de Hondsrug, Limburg en al ons overige "hooggebergte" zal men des Nederlands op een gegeven moment namelijk toch zeggen, vol = vol.
De impact van dat soort problemen verwacht ik beperkt te zijn op de economie en de markt. Het is namelijk tamelijk voorspelbaar. Zelfs het 'onverwachte', zoals een dijkdoorbraak in Nederland, ligt namelijk gewoon in lijn der verwachting. En historisch gezien geven voorspelbare problemen als dit met grootste internationale impact weinig anders dan een kortstondig dipje in de markt, geen volledige crash.
En laten we eerlijk wezen, de crisis is al jaren gaande. De markt heeft zich er tot nu toe ook nog maar weinig van aangetrokken. Ik voorzie dit niet veranderen.
Rubbergrover1 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:21:
Dat heb ik al lange tijd in mijn achterhoofd. Dat vermoedelijk het toekomstige rendement fors lager komt te liggen dan in het verleden. En dat sparen/beleggen niet extreem veel gaat opleveren.
Leven van het rendement wordt dan inderdaad moeilijk. Tegelijk is leven van je 'spaarpot' dan nog steeds goed mogelijk, door het geld simpelweg op te maken
Zie ook onderstaande.
Tommie12 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:40:
Er is alvast één fundamentele verandering gebeurd, en dat is dat de vaste, gegarandeerde rentes nu lager liggen dan de inflatie, en dat was vroeger niet zo.
Nu ben ik zelf niet zo pessimistisch in het artikel maar ik besef al langer dat je om bovengemiddelde resultaten te halen je bovengemiddelde risico's zal moeten nemen.
Met name dit is natuurlijk wat hierin toch zeker het vergelijk is. Arbeid brengt meer op, kapitaal minder... bij sparen. De titel is in dat opzicht dan ook wel een beetje misleidend, clickbait achtig.
Kapitaal geeft vooralsnog toch nog echt wel rendement, en er is ook geen reële situatie voor te stellen waar dit niet langer het geval is. Bij wegvallen van rendement vervalt namelijk incentive tot beleggen. Dat terwijl bedrijven hier toch in grote mate een zekere afhankelijkheid van hebben. Idem dito hebben banken geld nodig om leningen en hypotheken te blijven verstrekken. Et cetera. Geld dat ergens vandaan moet komen, geld waarvoor zal blijven gelden, dat de gevende partij er iets voor terug verwacht.
Wat je nu natuurlijk ziet is dat bij de banken het geld tegen de plinten klotst door de gigantische hoeveelheden spaartegoeden. Meer en meer echter ziet men dat er geïnvesteerd wordt binnen beleggingen, denk aan de beurs, vastgoed, p2p-beleggingsopties, etc. En zoals binnen deze podcast ook wordt aangegeven, veel andere spaartegoeden die bij de babyboomers ligt, wordt de komende jaren langzaam aan opgegeten binnen hun pensioen.
Naarmate dat de totale spaarquote zal gaan verminderen is er de mogelijkheid dat rentes weer gaan stijgen zoals ook binnen deze podcast benoemt. Kans is dan dat bijvoorbeeld rendementen op de beurzen weer wat zullen gaan verminderen, een deel zal toch uit gaan stappen voor meer zekerheid. Maar uiteindelijk zal kapitaal rendabel blijven, of je dit nu uitermate safe kunt wegzetten, of stopt in vastgoed, aandelen, p2p, wat dan ook. Geld zal de potentie blijven hebben om in waarde te vermeerderen.
Rubbergrover1 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 19:52:
Daarnaast ligt er nog een wereld open aan bv de verdere 'industrialisering' van de landbouw. Als voorbeeld, zoiets als de kassen, wat vooral een simpele 'tweedimensionale' verbouwwijze is, ik denk dat dat over een eeuw allemaal op meer verdiepingen kan werken. Of juist in kelders. In de huidige structuur is dat nog te duur, maar net als dat kassen veel duurder zijn dan gewone open grond maar toch voor sommige producten economisch uit kan, zal over een eeuw ook het werken in voedselflats voor sommige producten uit kunnen.
Vertical farms zijn in opzet momenteel echter nog erg duur en nota bene juist ontzettend milieu onbewust indien niet afdoende gebruik gemaakt wordt van renewable energiebronnen.
Conceptueel is het dan ook heel mooi. Maar helaas zijn we er nog niet om dit massaal in te voeren. Voor wat betreft milieuwinst aangaat is op korte termijn op mondiaal niveau het sterk reduceren van de vleesconsumptie het enige dat echt een meetbaar effect zal gaan hebben. Eer vertical farms gemeengoed zijn, zijn we vermoedelijk op zijn vroegst namelijk 20 - 30 jaar verder.