Na lang overwegen hoe we het pad naar FO vorm willen geven zijn we tot de conclusie gekomen om allebei terug te gaan naar 4 dagen werken. Aan de ene kant omdat het netto relatief weinig scheelt omdat de kosten voor kinderopvang veel harder omlaag gaan dan de bijbehorende toeslag. Lang leven het nivellerende effect...
Maar minstens net zo belangrijk is de vraag wanneer willen we stoppen met werken, en gaan we dan van de ene op de andere dag van fulltime naar niet meer werken? Dat leek ons in ieder geval geen strak plan, en rustig afbouwen is waarschijnlijk een fijne weg.
We zijn overigens nog geen FO, wel FMA. Ik denk dat we prima rond zouden komen tot onze AOW als we allebei slechts 1 dag per week zouden werken (los van het feit of dat echt haalbaar is omdat mijn klanten en de meeste werkgevers het liefst (semi) fulltime inzet zien). Maar nu al zo drastisch afbouwen is nog een brug te ver, eerst nog even verder vermogen opbouwen zodat we überhaupt FO bereiken en we ook marge hebben voor onzekere zaken (bijv toekomstige nu nog onbekende medische kosten).
Maar de vraag "wanneer dan wel stoppen of drastisch afbouwen?" is best een lastige. Teveel vermogen is ook zonde, maar het voelt wel goed om het elk jaar hard te zien stijgen. En wat ga je doen als je niet meer werkt? Lang en veel reizen met kleine en schoolgaande kinderen is ook niet te doen. En heel de dag op de bank voor Netflix hangen ben ik ook snel moe. Daarom nu eens kijken hoe 4 dagen bevalt, gaat dat goed dan wellicht terug naar 3 en daarna kijken we wel weer verder.
Of ik echt helemaal zal stoppen... Ik weet het niet. Ik dacht altijd van wel, maar nu het dichterbij komt blijk ik het best een lastig vraagstuk te vinden. Misschien dat ik totaal wat anders ga doen, me inzetten voor een goed doel, of een nevenfunctie zoals gemeentebestuur ofzo.
Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Daar komt bij dat het benodigde vermogen extreem veel lager is als je rekent met 1 dag per week inkomen hebben: gerekend met mijn huidige freelance tarieven zou ik met 1 dag per week weinig aanspraak hoeven te maken op het vermogensrendement, alleen bij de grotere incidentele uitgaves (nieuwe auto/meubels/tv/etc). In dat opzicht is volledig stoppen en afhankelijk worden van rendement een raar streven

Helemaal als je de zeer incidentele maar hele grote uitgaven meeneemt (nieuwe badkamers/keuken/dak).
TL;DR;
Hoe zien jullie het pad naar FO voor je, en wat ga je daarna doen?