GioStyle schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 17:50:
[...]
Bij ons hoor je ‘officieel’ 5 minuten van te voren op de afdeling te zijn om te communiceren. Hecht ik persoonlijk weinig waarde aan aangezien we met een takenlijst met ruimte voor opmerkingen/suggesties werken, dus alles is vastgelegd en het werk is ook geen rocket science. Dus fijn als je iets eerder op de afdeling bent, maar voor mij geen keiharde vereiste. Ik verwacht van mijn medewerkers dat als ze om bijvoorbeeld 1600 moeten beginnen gewoon om 1600 op de afdeling zijn zodat diegene die tot 1600 werkt ook lekker om 1600 weg kan. Als er dan gewoon een stel medewerkers structureel te laat komt dan vind ik deze personen gewoon asociaal, want ze weten dat als zij te laat komen iemand anders moet ‘boeten’.
En ja, ik spreek deze groep medewerkers natuurlijk aan, beloven allemaal beterschap, maar als hun gedrag niet of nauwelijks verandert dan is het voor mij vaak einde verhaal.
Als je verwacht dat iemand 15:55 er is, indien er 16:00 begonnen dient te worden, dan moet dit natuurlijk gewoon de starttijd zijn. Als er nog eens bijvoorbeeld 10 minuten lopen vanaf hoofdingang tot afdeling zit, dan moet 15:45 de starttijd zijn. Indien er 10 minuten overdracht is, dan moet de eindtijd voor de andere medewerker 16:10 zijn.
Als de werknemer om 16:00 start en om 16:00 dan ook door de voordeur stapt en daarmee om 16:10 zover is om over te dragen, doet die werknemer echt niets asociaals. De enige asociale partij in deze is toch echt gewoon de werkgever.
Binnen de gezondheidszorg zijn wij hier heel kritisch op, of kun je dat in ieder geval zijn. Indien er een informatieoverdracht moment is, dan is het bijvoorbeeld gebruikelijk om daar 30 tot soms zelfs 60 minuten voor in te calculeren in de roostering. Dit zodat niemand vroegtijdig het gebouw binnen dient te stappen of anderen te laat hoeven te vertrekken.
De avonddienst kan dan om bijvoorbeeld 16:00 het ziekenhuis binnenlopen, de dagdienst vertrekt om 16:30 of 17:00.
Als je als werkgever geen tijd geeft voor een informatieoverdracht, dan mag je gewoon verwachten dat je werknemer die om 16:00 eindigt ook gewoon om 16:00 het pand verlaat, ongeacht of de volgende dienst deze persoon fysiek waargenomen heeft. Ook dit kan bij ons bijvoorbeeld gewoon, op afdelingen waar niet met informatieoverdracht gewerkt wordt of dusdanig beperkt is dat bijvoorbeeld de dagdienst dit voortijdig per mail op kan stellen.
Dus tja, als jij van je werknemers verlangt dat zij voortijdig komen, is dat gewoon een kwestie van die tijd uitbetalen.
Indien je natuurlijk al gewoon de tijd wel uitbetaalt en de starttijd bijvoorbeeld 15:45 is, dan moet je mensen hier natuurlijk op aanspreken. Maar je eerste zin klinkt hier in ieder geval niet naar. En indien jij dus verwacht dat men in hun vrije tijd op werk verschijnt, shame on you.