Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
GadgetGirl88 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:00:
[...]

Dat is bijna verleden tijd, veel scholen hebben al continu rooster. Hier in onze woonplaats zijn alle scholen iedere dag om 14:00 uit.... ;)
Dan nog wordt voor de kleinsten (t/m groep 4 ofzo) vaak een uitzondering gemaakt. Die zijn dan vaak alsnog op woensdag & vrijdag om 12:15 al vrij.
Overigens werkt mijn vrouw juist op de woensdag en vrijdag, op die manier kon ze meer contracturen krijgen...

[ Voor 11% gewijzigd door Tehh op 18-06-2021 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:38
veldkampj schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:16:
[...]

Ooit van een oud collega het verhaal gehoord dat ie een opdracht had bij een overheidsinstelling waarbij men op een gegeven moment beneden moest in en uitklokken.
Daar zijn toen klachten over gekomen omdat mensen die op hogere verdiepingen zaten in feite kortere werkdagen hadden dan de mensen op de lagere verdiepingen 8)7
Stel je wordt 2 minuten benadeeld..
Haha, ik zou het dan ook zeker even aanstippen bij mijn functioneringsgesprek, dat ik hetzelfde werk had gedaan als een collega van een lagere verdieping terwijl ik 2 minuten per dag minder tijd had. Stelletje slackers daar beneden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:29
Lang geleden gaf mijn leraar economie les over productiviteit aan de hand van het verschil in arbeidstijd tussen een roker die pakjes sigaretten kocht en een roker die zijn sigaretten zelf draaide met pakje tabak en vloeitjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Mirved schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:03:
Wow, nu snap ik dat uit gelijkheid er rekening moet worden gehouden met dit soort dingen. Maar dat iemand zich echt druk kan maken om die 2 dagen per jaar vind ik toch wel bijzonder.
Scheelt toch iets van een procent per jaar. Of een paar honderd euro. Of bijna een halfjaar tijdens je werkende leven. Niet gek dat iemand zich daar druk om maakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 17:51:
[...]

Scheelt toch iets van een procent per jaar. Of een paar honderd euro. Of bijna een halfjaar tijdens je werkende leven. Niet gek dat iemand zich daar druk om maakt
zozo een procent zelfs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:19
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 17:51:
[...]

Tja…. Daar iets minder naar kijken, en je haalt wel die promotie binnen en die bonussen. Scheelt je meerdere jaren vroeger FO als je dat wil.

Als er tijdens een functioneringsgesprek zoiets op tafel zou komen vanwege de mensen die voor mij werken….
Dan denk ik…. Echt… wat wil je eigenlijk bereiken daarmee?
Dat zijn de mensen die dan een opmerking krijgen als ze 5 te laat zijn, of waar ik dag verlof zou weigeren als ze die te laat aanvragen.

Als je de kantjes er af loopt kan je verwachten dat je baas dat ook doet.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:34
Tommie12 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 18:02:
[...]

Tja…. Daar iets minder naar kijken, en je haalt wel die promotie binnen en die bonussen. Scheelt je meerdere jaren vroeger FO als je dat wil.

Als er tijdens een functioneringsgesprek zoiets op tafel zou komen vanwege de mensen die voor mij werken….
Dat zijn de mensen die dan een opmerking krijgen als ze 5 te laat zijn, of waar ik dag verlof zou weigeren als ze die te laat aanvragen.

Het is een overheidsinstelling... Dus daar krijg je geen promotie of bonus omdat jij 110% effectief bent terwijl je rokende collega maar 80% effectief is. Je krijgt gewoon per uur betaald en die rokende collega krijgt misschien zelfs sneller promotie als een leidinggevende ook rookt en ze dus dagelijks socializen tijdens het roken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
[...]

Dacht precies hetzelfde als je zo denkt moet je ook pas precies om half 9 binnen lopen en 17.00 vertrekken. Want anders werk je misschien wel 10 minuten per dag teveel waar je niet voor betaald wordt. Dat loopt toch op tot bijna 1 week onbetaald werken per jaar. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Mirved schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 18:06:
[...]

Dacht precies hetzelfde als je zo denkt moet je ook pas precies om half 9 binnen lopen en 17.00 vertrekken. Want anders werk je misschien wel 10 minuten per dag teveel waar je niet voor betaald wordt. Dat loopt toch op tot bijna 1 week onbetaald werken per jaar. :D
Tja, lach er maar om. In de supermarkt werd destijds ook verwacht dat je 10 minuten voor start van je dienst aanwezig was en dat je nog een kwartier gratis ging overwerken om dingen af te ronden. Nu is dat volgens mij veranderd...

https://www.salarisnet.nl...tingstijd-is-werk-1017805

Dus zeggen dat het nergens over gaat vind ik nogal krom.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 20:24
Vroeger had ik een bijbaantje op een call center, waar de tijd dat je inklokte op een kwartier naar boven werd afgerond, en de tijd dat je uitklokte op een kwartier naar beneden. Daar stond bij het uitklokken ook een lange rij mensen die 1 sec over 17:00 uur wilden uitklokken. Maar je moest wel vroeg in de rij aanschuiven anders moest je daar enkele minuten onbetaald staan wachten...

Maar bij datzelfde bedrijf ben ik opgestapt omdat de 15 sec te laat inklokken door file niet gecompenseerd werd voor al die keren dat ik 5 a 10 minuten te vroeg inklokte. Ik was al in een slecht humeur (dankzij de file) en ben gewoon een kwartier met m'n armen over elkaar niks gaan doen: als ze mij niet betalen dan werk ik ook niet. Op een bijbaantje van 2 uur per week is een kwartier best significant. De leidinggevende was het daar absoluut niet mee eens, en zei "niks doen kan je thuis ook". Waarop ik "prima" zei, opstond, wegliep en nooit meer teruggekomen ben. Het moet wel van twee kanten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:45
pirke schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 19:27:
Vroeger had ik een bijbaantje op een call center, waar de tijd dat je inklokte op een kwartier naar boven werd afgerond, en de tijd dat je uitklokte op een kwartier naar beneden. Daar stond bij het uitklokken ook een lange rij mensen die 1 sec over 17:00 uur wilden uitklokken. Maar je moest wel vroeg in de rij aanschuiven anders moest je daar enkele minuten onbetaald staan wachten...

Maar bij datzelfde bedrijf ben ik opgestapt omdat de 15 sec te laat inklokken door file niet gecompenseerd werd voor al die keren dat ik 5 a 10 minuten te vroeg inklokte. Ik was al in een slecht humeur (dankzij de file) en ben gewoon een kwartier met m'n armen over elkaar niks gaan doen: als ze mij niet betalen dan werk ik ook niet. Op een bijbaantje van 2 uur per week is een kwartier best significant. De leidinggevende was het daar absoluut niet mee eens, en zei "niks doen kan je thuis ook". Waarop ik "prima" zei, opstond, wegliep en nooit meer teruggekomen ben. Het moet wel van twee kanten komen.
Haha, ja die bij baantjes en dan die stugge managers die ‘penny wise, pound foolish’ zijn. Mijn McDonalds bij baan was ook grappig, ik zei altijd tegen de managers, rooster mij niet in, in het weekend voor 12:00 uur, want ik ga altijd stappen. Had er eentje het toch een keer gedaan, stond ingeroosterd voor 10.00. En dan gewoon om 11:40 aan komen, een dubbele cappuccino tappen in het restaurant. Lekker uitgebreid koffie drinken en een peukje roken en dan strak 11:59 inklokken en een strakke shift draaien. 🤣. Die gast had het niet meer… maarja wel weer een volle kassa aan het eind van de dag, dus ja zeg het maar. Sindsdien nooit meer voor 12:00 ingeroosterd 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Ik ben blij dat je mijn baas niet bent. Als ik in een werkomgeving zou moeten werken waarbij ik constant op mijn hoede zou moeten zijn wat ik zeg, omdat de Grote Baas het misschien hoort, dan zou ik daar in no-time weg zijn. Ik gok dat het 'toevallig' om de een of andere reden ook erg moeilijk is om bij je werk mensen voor de ondernemingsraad te vinden...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Het is de toon die de muziek maakt. Ik vind dat alles in principe bespreekbaar moet zijn op werk. Dat is iets anders dan "je er druk over maken". Gewoon een open vraag stellen hoe om te gaan met een situatie is toch niet gek? Je kunt zelfs al wat mogelijke opties voorleggen. Het feit dat je ergens eens over nadenkt en daar iets mee doet zorgt dat het in het vervolg voor anderen ook weer duidelijker geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Het exact in en uitklokken in combinatie met de vraag voor compensatie is inderdaad prima bespreekbaar, gezien vanuit werknemersrechten. Echter is het inderdaad de toon en de bijbehorende houding die het verschil kan maken.
Ik heb gezien dat mensen met 1,5 modaal en meer dit deden in een commerciële en semi overheid. Die werken dus inderdaad niet meer met plezier en automatisch in het team zie je ze de (steeds) minder leuke klussen krijgen.
Wat dat betreft is het geven en nemen. Flexibele instelling kan van beide kanten komen.

Wat dat betreft zijn prikklokken en poortjes waar je werknemerspas gematcht worden met je uren registratie ook een inflexibiliteit en wantrouwen vanuit de werkgever. En lokt het bijbehorende gedrag van de werknemer ook uit. Gelukkig sterven ze langzaam uit.

De ergste situatie ben ik tegengekomen bij een semi overheid in België. Daar werkten ze zelfs nog met de ouderwetse prik, en ook nog met soep bonnen voor de lunch. Ik werd als ingehuurde consultant qua uren gematcht aan mijn begeleider. Als ik te laat binnen kwam, werd dat bij mijn eigen leidinggevende gemeld. Met een reis door file fuik rong Rotterdam en ring Antwerpen was echter reistijd beperkt in te schatten. Uiteindelijk waren ze prima tevreden, kon meer werk verzetten per uur dan 2 internen daar. Vervolgens heb ik er 4 tegelijk opgeleid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 20:56:
[...]

Ik ben blij dat je mijn baas niet bent. Als ik in een werkomgeving zou moeten werken waarbij ik constant op mijn hoede zou moeten zijn wat ik zeg, omdat de Grote Baas het misschien hoort, dan zou ik daar in no-time weg zijn. Ik gok dat het 'toevallig' om de een of andere reden ook erg moeilijk is om bij je werk mensen voor de ondernemingsraad te vinden...?
Je vergist je. Ik vecht voor extras voor mensen die iets extra doen, en ik kan gerust tegen kritiek.
Ik ga echt geen uren tellen, en kijken wanneer mensen inloggen. Mijn team werkt nu al een dik jaar van thuis. Ze voelen zich niet veilig om met het openbaar vervoer te komen werken, dus … simpel. Ik heb mensen de toestemming gegeven om hun familie te bezoeken en dan een extra week te blijven in Turkije en India, en van daar te werken.
Het komt dus van 2 kanten hé, en ik geef vertrouwen, meestal krijg ik het terug.

Mensen moeten mij geen toelating vragen om naar de dokter te gaan of een afspraak bij de notaris bij te wonen, ik vraag gewoon dat ze me informeren.
Als ik mijn mensen daarin niet kan vertrouwen, dan houdt het op.
Nu ja, dat zijn geen rekkenvullers of hamburgerflippers. Daar is het simpel, uurtje gewerkt is uurtje betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:19
Ach, ik heb medewerkers die structureel te laat komen. Dus als ze om 1900 moeten beginnen wandelen ze om 1905/1910 naar binnen. Dat is enorm vervelend, omdat we in shifts werken en dus elkaar moeten overnemen. Als iemand te laat komt, moet een ander dus automatisch ‘overwerken’. Blijkbaar is dat enorm moeilijk om dat te beseffen, want telkens weer nieuwe smoezen en excuses.

Krijg je straks van die verbaasde blikken als hun contracten niet worden verlengd en dan graag de reden willen weten waarom hun contract niet wordt verlengd. Gewoon, omdat je asociaal bent. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:09
GioStyle schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 06:14:
Ach, ik heb medewerkers die structureel te laat komen. Dus als ze om 1900 moeten beginnen wandelen ze om 1905/1910 naar binnen. Dat is enorm vervelend, omdat we in shifts werken en dus elkaar moeten overnemen. Als iemand te laat komt, moet een ander dus automatisch ‘overwerken’. Blijkbaar is dat enorm moeilijk om dat te beseffen, want telkens weer nieuwe smoezen en excuses.

Krijg je straks van die verbaasde blikken als hun contracten niet worden verlengd en dan graag de reden willen weten waarom hun contract niet wordt verlengd. Gewoon, omdat je asociaal bent. :|
Ik zou de medewerkers die dan moeten overwerken driedubbel uitbetalen voor die extra tijd.
En de extra kosten aftrekken van het loon van de medewerker die te laat komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Het Fantoom schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 07:55:
[...]

Ik zou de medewerkers die dan moeten overwerken driedubbel uitbetalen voor die extra tijd.
En de extra kosten aftrekken van het loon van de medewerker die te laat komt.
Ik denk dat je dan snel een vakbond tegen het lijf loopt, en je kansen in de rechtbank zijn klein.

Voor shiftwerk is het simpel, daar moeten uren gerespecteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
President schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 18:37:
[...]

Tja, lach er maar om. In de supermarkt werd destijds ook verwacht dat je 10 minuten voor start van je dienst aanwezig was en dat je nog een kwartier gratis ging overwerken om dingen af te ronden. Nu is dat volgens mij veranderd...

https://www.salarisnet.nl...tingstijd-is-werk-1017805

Dus zeggen dat het nergens over gaat vind ik nogal krom.
Ik hoop dat je het nuance verschil wel snapt tussen shiftwerk en een kantoorbaan. Overigens schrijf ik nergens dat ik verwacht dat iemand 10 minuten te vroeg aanwezig is of verplicht een kwartier overwerkt. Ik schreef dat als je zo precies op ieder dingetje gaat letten omdat je anders meent niet gecompenseerd te worden dat je ook geen minuut te vroeg moet beginnen of vertrekken. Want stel je voor je krijgt die paar minuten niet betaald.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Kunnen we het weer hebben over stoppen met werken ipv de irritante kanten van werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Get!em schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:43:
[...]
Wat dat betreft zijn prikklokken en poortjes waar je werknemerspas gematcht worden met je uren registratie ook een inflexibiliteit en wantrouwen vanuit de werkgever. En lokt het bijbehorende gedrag van de werknemer ook uit. Gelukkig sterven ze langzaam uit.
[...]
Och, het kan ook een keerzijde hebben. Door het introduceren van het inkloksysteem bij onze werkgever is mijn salaris met 11% gestegen. Voorheen nam ik ouderschapsverlof op, maar toen dat inkloksysteem geïntroduceerd werd bleek dat ik geen 36 uur per week werkte maar 41 uur per week gemiddeld. Dus ik heb mijn ouderschapsverlof stopgezet. Ik ben nog steeds af en toe een dag / middag vrij zonder dat het mij vrije dagen of salaris kost. En omdat ik al meer dan een jaar een dubbele functie heb zijn alle betrokkenen tevreden en hoor je niemand klagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
Tehh schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 15:38:
[...]

Och, het kan ook een keerzijde hebben. Door het introduceren van het inkloksysteem bij onze werkgever is mijn salaris met 11% gestegen. Voorheen nam ik ouderschapsverlof op, maar toen dat inkloksysteem geïntroduceerd werd bleek dat ik geen 36 uur per week werkte maar 41 uur per week gemiddeld. Dus ik heb mijn ouderschapsverlof stopgezet. Ik ben nog steeds af en toe een dag / middag vrij zonder dat het mij vrije dagen of salaris kost. En omdat ik al meer dan een jaar een dubbele functie heb zijn alle betrokkenen tevreden en hoor je niemand klagen :)
Hoe werkt dat dan? Werk je in de IT? Is het dan, laptop aan, VPN aan is ingelokt en VPN uit is uitgelokt? Ik kan me daar echt weinig bij voorstellen. Bovendien werk ik ook vaak vanaf mobiel / iPad. En hoe zorg je ervoor dat mensen echt werken? Lekker Tweakers.net doen na ingeklokt te zijn is werktijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Torgo schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 17:08:
[...]
En hoe zorg je ervoor dat mensen echt werken? Lekker Tweakers.net doen na ingeklokt te zijn is werktijd?
Dat is iets wat je je ook zonder prikklok zou kunnen afvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Ach, ik heb medewerkers die structureel te laat komen. Dus als ze om 1900 moeten beginnen wandelen ze om 1905/1910 naar binnen. Dat is enorm vervelend, omdat we in shifts werken en dus elkaar moeten overnemen. Als iemand te laat komt, moet een ander dus automatisch ‘overwerken’.
Maar, de een is om 19.00u klaar en de ander begint om 19.00u? Er is geen overlap in tijd, dus ook geen overdracht van informatie of iets dergelijks? De een komt aan en de ander loopt weg zonder dat ze met elkaar hebben gecommuniceerd?

Of wordt er verwacht dat ze elkaar informatie doorgeven? Want dan zou ik toch verwachten dat je een overlap van 5 tot 15 minuten hebt qua werktijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 17:18:
[...]

Tuurlijk. Maar als je mensen beloont voor resultaat, dan maakt het niet zoveel uit of je wel of niet op Tweakers.net je tijd door brengt. Maar als je mensen per uur betaald, dan beloon je mensen die langer werken zonder productief te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:02
Tehh schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 15:38:
[...]

Toch blijft het een zekere basis van wantrouwen. Dat jij 41 uur bleek te werken, prima, maar het doel van het systeem is natuurlijk niet om te achterhalen dat men eigenlijk meer werkt zodat de werkgever hun personeel meer mag gaan betalen ;).

Ook geeft flexibiliteit vanuit de werkgever daar tegenover ook de flexibiliteit bij de werknemer om bijvoorbeeld in avonduren of het weekend toch nog even die status update te checken of bereikbaar te blijven voor noodgevallen, flexibel inzetbaar te kunnen zijn op vrijwillige basis daarin.

Zou ik moeten in- en uitklokken bij de werkgever, dan is dat geheel wederzijds. Nee, dan zal ik één dag bijvoorbeeld niet om 4 uur vertrekken indien het werk dat toelaat, maar zal ik de vorige dag ook niet tot half 8 gebleven zijn. Zou ik daarna tevens buiten dienst om ook echt niet bereikbaar zijn.

Ik ben wat dat betreft dan ook blij dat al dat soort onzin als inklokken en wat dan ook binnen mijn sector gewoon niet aanwezig is in Nederland. Zou er echt niet aan moeten denken.

Indien er geen overdracht moment is, maakt het toch niet uit? Die ander kan toch gewoon vertrekken? Of zit je in de beveiliging o.i.d. dat er een fysiek poppetje zou moeten staan?

Als er wel een overdracht moment is, zou het voor de ander geen overwerk moeten zijn, zou dit namelijk nog gewoon doorbetaalde tijd moeten zijn. Enkel de overdracht versneld iets meer. Uiteraard niet ideaal, maar niet dusdanig vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Torgo schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 17:21:
[...]

Maar als je mensen per uur betaald, dan beloon je mensen die langer werken zonder productief te zijn.
En vice versa..

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 17:18:
[...]

Waar je als werkgever dan ook naar wilt kijken is productiviteit en resultaat, niet hersenloze aanwezigheid in uren / minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Torgo schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 17:08:
[...]

Hoe werkt dat dan? Werk je in de IT? Is het dan, laptop aan, VPN aan is ingelokt en VPN uit is uitgelokt? Ik kan me daar echt weinig bij voorstellen. Bovendien werk ik ook vaak vanaf mobiel / iPad. En hoe zorg je ervoor dat mensen echt werken? Lekker Tweakers.net doen na ingeklokt te zijn is werktijd?
Finance. Laptop aan, VPN aan en dan inklokken. Is dus niet gebonden aan VPN (gelukkig niet, dan zou je bij elke keer dat de wifi er uit vliegt uitgeklokt worden). Dienstreizen e.d. moet je apart doorgeven.

En verder blijft het inderdaad een basis van vertrouwen. Zeker met dit thuiswerken is het natuurlijk goed te doen om na het inklokken weer in je bed te kruipen. Aan mijn reacties hier op Tweakers zul je zien dat ik ook vaak genoeg onder werktijd even op Tweakers zit. Soms tijdens een vergadering waarin een onderwerp voor mij niet relevant is, soms omdat ik nog pauze moet nemen (is dan eigenlijk geen werktijd natuurlijk), soms ook gewoon als afwisseling. Ik ben echt niet alle dagen 100% gefocust.
psychodude schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 17:24:
[...]

Toch blijft het een zekere basis van wantrouwen. Dat jij 41 uur bleek te werken, prima, maar het doel van het systeem is natuurlijk niet om te achterhalen dat men eigenlijk meer werkt zodat de werkgever hun personeel meer mag gaan betalen ;).

Ook geeft flexibiliteit vanuit de werkgever daar tegenover ook de flexibiliteit bij de werknemer om bijvoorbeeld in avonduren of het weekend toch nog even die status update te checken of bereikbaar te blijven voor noodgevallen, flexibel inzetbaar te kunnen zijn op vrijwillige basis daarin.

Zou ik moeten in- en uitklokken bij de werkgever, dan is dat geheel wederzijds. Nee, dan zal ik één dag bijvoorbeeld niet om 4 uur vertrekken indien het werk dat toelaat, maar zal ik de vorige dag ook niet tot half 8 gebleven zijn. Zou ik daarna tevens buiten dienst om ook echt niet bereikbaar zijn.

Ik ben wat dat betreft dan ook blij dat al dat soort onzin als inklokken en wat dan ook binnen mijn sector gewoon niet aanwezig is in Nederland. Zou er echt niet aan moeten denken.

[...]
Ik werk bij een groot productiebedrijf, personeel wat in ploegen werkte klokte al jaren in en uit. Ook als basis om overuren te berekenen. Beleid is bij ons zo veel mogelijk gericht op eenheidsworst; voor niemand wordt een uitzondering gemaakt. Dus nu moet iedereen in- en uitklokken. En hoewel ik ook absoluut geen voorstander was van het klokken heeft het voor mij wel voordelen. Tot op zekere hoogte kan ik nu overwerk verrekenen als tijd-voor-tijd en dat maakt mijn werkdagen een stuk flexibeler. Voorheen werd je toch een beetje nagekeken als je op vrijdag om 12 uur iedereen een fijn weekend wenste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
President schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 17:20:
[...]

Maar, de een is om 19.00u klaar en de ander begint om 19.00u? Er is geen overlap in tijd, dus ook geen overdracht van informatie of iets dergelijks? De een komt aan en de ander loopt weg zonder dat ze met elkaar hebben gecommuniceerd?

Of wordt er verwacht dat ze elkaar informatie doorgeven? Want dan zou ik toch verwachten dat je een overlap van 5 tot 15 minuten hebt qua werktijd?
Bij ons hoor je ‘officieel’ 5 minuten van te voren op de afdeling te zijn om te communiceren. Hecht ik persoonlijk weinig waarde aan aangezien we met een takenlijst met ruimte voor opmerkingen/suggesties werken, dus alles is vastgelegd en het werk is ook geen rocket science. Dus fijn als je iets eerder op de afdeling bent, maar voor mij geen keiharde vereiste. Ik verwacht van mijn medewerkers dat als ze om bijvoorbeeld 1600 moeten beginnen gewoon om 1600 op de afdeling zijn zodat diegene die tot 1600 werkt ook lekker om 1600 weg kan. Als er dan gewoon een stel medewerkers structureel te laat komt dan vind ik deze personen gewoon asociaal, want ze weten dat als zij te laat komen iemand anders moet ‘boeten’.

En ja, ik spreek deze groep medewerkers natuurlijk aan, beloven allemaal beterschap, maar als hun gedrag niet of nauwelijks verandert dan is het voor mij vaak einde verhaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
GioStyle schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 17:50:
[...]

Bij ons hoor je ‘officieel’ 5 minuten van te voren op de afdeling te zijn om te communiceren. Hecht ik persoonlijk weinig waarde aan aangezien we met een takenlijst met ruimte voor opmerkingen/suggesties werken, dus alles is vastgelegd en het werk is ook geen rocket science. Dus fijn als je iets eerder op de afdeling bent, maar voor mij geen keiharde vereiste. Ik verwacht van mijn medewerkers dat als ze om bijvoorbeeld 1600 moeten beginnen gewoon om 1600 op de afdeling zijn zodat diegene die tot 1600 werkt ook lekker om 1600 weg kan. Als er dan gewoon een stel medewerkers structureel te laat komt dan vind ik deze personen gewoon asociaal, want ze weten dat als zij te laat komen iemand anders moet ‘boeten’.

En ja, ik spreek deze groep medewerkers natuurlijk aan, beloven allemaal beterschap, maar als hun gedrag niet of nauwelijks verandert dan is het voor mij vaak einde verhaal.
Maar, die 5 minuten van tevoren is gewoon vrije tijd... Dat is geen werktijd, waarom verlang je dat van je werknemers?

Je betaalt pas vanaf bijvoorbeeld 16.00u... Wat amg er dan eigenlijk technisch van de werknemer verwacht worden? Dat hij om 16.00u klaar zit op zijn werkplek? Of dat hij om 16.00u het gebouw binnen kmot lopen? Of dat je om uiterlijk 16.00u het terrein op komt rijden?

Zijn er ooit uitspraken gedaan over wat valt onder 'op tijdstip x beginnen'? Want anders zou degene die op verdieping 12 werkt dus meer reistijd kwijt zijn dan iemand die op de begane grond werkt, als we de klok zouden zetten op het moment dat ze het gebouw betreden... En moet je dan ook als werknemer rekening houden dat je nog 10 minuten op een lift in het gebouw moet wachten?

Vragen, vragen en nog meer vragen! Niet dat het verder mij iets uit maakt hoor, maar als jij verwacht dat ze 5 minuten van tevoren aanwezig zijn om te communiceren dan zou je die 5 minuten ook gewoon moeten uitbetalen naar mijn mening (of compenseren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
[...]

Als je verwacht dat iemand 15:55 er is, indien er 16:00 begonnen dient te worden, dan moet dit natuurlijk gewoon de starttijd zijn. Als er nog eens bijvoorbeeld 10 minuten lopen vanaf hoofdingang tot afdeling zit, dan moet 15:45 de starttijd zijn. Indien er 10 minuten overdracht is, dan moet de eindtijd voor de andere medewerker 16:10 zijn.

Als de werknemer om 16:00 start en om 16:00 dan ook door de voordeur stapt en daarmee om 16:10 zover is om over te dragen, doet die werknemer echt niets asociaals. De enige asociale partij in deze is toch echt gewoon de werkgever.

Binnen de gezondheidszorg zijn wij hier heel kritisch op, of kun je dat in ieder geval zijn. Indien er een informatieoverdracht moment is, dan is het bijvoorbeeld gebruikelijk om daar 30 tot soms zelfs 60 minuten voor in te calculeren in de roostering. Dit zodat niemand vroegtijdig het gebouw binnen dient te stappen of anderen te laat hoeven te vertrekken.

De avonddienst kan dan om bijvoorbeeld 16:00 het ziekenhuis binnenlopen, de dagdienst vertrekt om 16:30 of 17:00.

Als je als werkgever geen tijd geeft voor een informatieoverdracht, dan mag je gewoon verwachten dat je werknemer die om 16:00 eindigt ook gewoon om 16:00 het pand verlaat, ongeacht of de volgende dienst deze persoon fysiek waargenomen heeft. Ook dit kan bij ons bijvoorbeeld gewoon, op afdelingen waar niet met informatieoverdracht gewerkt wordt of dusdanig beperkt is dat bijvoorbeeld de dagdienst dit voortijdig per mail op kan stellen.

Dus tja, als jij van je werknemers verlangt dat zij voortijdig komen, is dat gewoon een kwestie van die tijd uitbetalen.

Indien je natuurlijk al gewoon de tijd wel uitbetaalt en de starttijd bijvoorbeeld 15:45 is, dan moet je mensen hier natuurlijk op aanspreken. Maar je eerste zin klinkt hier in ieder geval niet naar. En indien jij dus verwacht dat men in hun vrije tijd op werk verschijnt, shame on you.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:44
In onze chemische plant verwacht ik gewoon dat de mensen omgekleed en wel in de controlekamer staan bij aanvang shift.

Ik kan me echt zo weinig voorstellen bij deze discussie. Zelfs toen ik vroeger timmerwerk als vakantiewerk deed keek ik al niet op een kwartier en afronden in voordeel van werkgever.

Dergelijke details moet je gewoon niet zo belangrijk maken naar mijn mening. Als je daar zelf niet mee begint kan je ook niet van je werkgever verwachten dat die dat wel doet.

Ik ben dan wel zo'n idioot die altijd meer uren werkt dan contract en altijd bereid is bereikbaar te zijn zonder vergoeding. Maar ach, ik doe het alleen als/omdat ik het wil dus dan "kost" het ook niets.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Als er iemand zich geroepen voelt om een “post hier je werkrooster”-topic te maken, ga je gang.

Er is blijkbaar genoeg animo voor…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
assje schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 18:22:
In onze chemische plant verwacht ik gewoon dat de mensen omgekleed en wel in de controlekamer staan bij aanvang shift.

Ik kan me echt zo weinig voorstellen bij deze discussie. Zelfs toen ik vroeger timmerwerk als vakantiewerk deed keek ik al niet op een kwartier en afronden in voordeel van werkgever.

Dergelijke details moet je gewoon niet zo belangrijk maken naar mijn mening. Als je daar zelf niet mee begint kan je ook niet van je werkgever verwachten dat die dat wel doet.

Ik ben dan wel zo'n idioot die altijd meer uren werkt dan contract en altijd bereid is bereikbaar te zijn zonder vergoeding. Maar ach, ik doe het alleen als/omdat ik het wil dus dan "kost" het ook niets.
Een kwartier per dag, dat is bij gemiddeld 260 werkdagen in het jaar dus 65 uur. Bij een gemiddelde werkweek van 36 uur heb je het over bijna 2 weken aan werk die je gratis verleent voor de baas.

Het is natuurlijk prima indien jij daar geen probleem inziet. En indien je flexibiliteit hebt in je werk om zelf hierin te corrigeren waar dit kan door bijvoorbeeld eerder te vertrekken, dan is dat natuurlijk geen enkel probleem. Maar als van de werknemer dus verlangt wordt binnen deze ongoing discussie dat men in- en uit klokt op gezette tijden en dan eventueel zelfs eerder verschijnt en later vertrekt, dan zou ik als werknemer daar toch echt wel een issue van maken. De werkgever dient de werknemer daar gewoon op gepaste wijze financieel voor te compenseren.

Daarentegen als jij dus iedere dag van 8 tot 5 werkt, maar 5 dagen in de week om kwart voor 8 aanwezig bent en de vrijheid hebt om vrijdag middag om kwart voor 4 af te zwaaien zonder dat je baas daar een probleem van maakt, dan is er natuurlijk niets aan de hand.

Je bent dief van de eigen portemonnee indien je dit soort gratis arbeidstijd vergeeft. Zeker in een FO topic bijzonder om een potentieel half maandsalaris per jaar te laten liggen ;). Doe je dit je hele werkzame leven, dan heb je al snel meer dan een geheel jaar gratis gewerkt. Derhalve is het naar mijn idee toch echt meer dan enkel een 'detail'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
psychodude schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 17:24:
[...]

Niet mee eens. Mensen die structureel meer uren maken lopen een hogere kans op een burnout, dat wil je voorkomen. Iemand die structureel 50 uur maakt mag dus elke 5e week thuis blijven om mentaal te herstellen. Daarbij kan het een teken zijn dat er ergens knelpunten zitten als het blijkbaar nodig is dat er structureel overgewerkt wordt op een bepaalde afdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
pirke schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 18:38:
[...]

Niet mee eens. Mensen die structureel meer uren maken lopen een hogere kans op een burnout, dat wil je voorkomen. Iemand die structureel 50 uur maakt mag dus elke 5e week thuis blijven om mentaal te herstellen. Daarbij kan het een teken zijn dat er ergens knelpunten zitten als het blijkbaar nodig is dat er structureel overgewerkt wordt op een bepaalde afdeling.
Nonsense, absolute nonsense.

TNO heeft binnen Nederland uitgebreid onderzoek gedaan naar risicofactoren voor burnout, zie ook:
https://www.rijksoverheid...ogroepen+van+burn-out.pdf

Juist met name deeltijdwerkers hebben een significant verhoogd risico op burnout (24 - 31 uur) t.o.v. <24 uur. De groep 32 - 39 uur, of meer dan 40 uur, heeft geen verhoogd risico.

Uiteraard zijn er andere risicofactoren, zie ook het rapport. Maar het absolute aantal gewerkte uren is daar niet één van. Het reduceren in het aantal gewerkte uren helpt dan ook niet, wat je juist weg wilt nemen zijn de ware risicofactoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
pirke schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 18:38:
Theoretisch ongetwijfeld. In de praktijk heb ik nog nooit een job gehad waar je überhaupt ooit "klaar" was (net als ik thuis nooit klaar ben).

Er is altijd meer werk te doen en meer werken is dus meer bereiken.

Een burn out krijg je naar mijn mening niet van het aantal uur dat je werkt maar van een onbelans in stress/voldoening. Je kunt probleemloos een levenlang 80u/week werken maar ook een burn out krijgen van 10u/week.

Ik bedoel, wat is nou eigenlijk werk? Ik heb volop taken op mijn werk waar ik minder stress van heb dan een discussie op Tweakers.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
psychodude schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 18:36:
[...]

Een kwartier per dag, dat is bij gemiddeld 260 werkdagen in het jaar dus 65 uur. Bij een gemiddelde werkweek van 36 uur heb je het over bijna 2 weken aan werk die je gratis verleent voor de baas.

Het is natuurlijk prima indien jij daar geen probleem inziet. En indien je flexibiliteit hebt in je werk om zelf hierin te corrigeren waar dit kan door bijvoorbeeld eerder te vertrekken, dan is dat natuurlijk geen enkel probleem. Maar als van de werknemer dus verlangt wordt binnen deze ongoing discussie dat men in- en uit klokt op gezette tijden en dan eventueel zelfs eerder verschijnt en later vertrekt, dan zou ik als werknemer daar toch echt wel een issue van maken. De werkgever dient de werknemer daar gewoon op gepaste wijze financieel voor te compenseren.

Daarentegen als jij dus iedere dag van 8 tot 5 werkt, maar 5 dagen in de week om kwart voor 8 aanwezig bent en de vrijheid hebt om vrijdag middag om kwart voor 4 af te zwaaien zonder dat je baas daar een probleem van maakt, dan is er natuurlijk niets aan de hand.

Je bent dief van de eigen portemonnee indien je dit soort gratis arbeidstijd vergeeft. Zeker in een FO topic bijzonder om een potentieel half maandsalaris per jaar te laten liggen ;). Doe je dit je hele werkzame leven, dan heb je al snel meer dan een geheel jaar gratis gewerkt. Derhalve is het naar mijn idee toch echt meer dan enkel een 'detail'.
Met die attitude kan je natuurlijk ook een streep zetten door elke mogelijke promotie.
In FO termen…. Dat scheelt jaren vroeger stoppen hoor.
Als ik kijk naar mijn bonus, dan is dat meer dan mijn jaarsalaris van 20 jaar geleden…

Maar zelfs als je onderaan de ladder staat en niet direct ambities of kansen ziet om een stap omhoog te zetten, dan nog…. Wie denk je dat er het eerst uit vliegt bij een herstructurering, of wie denk je dat de slechtste roosters krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
psychodude schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 17:25:
[...]

Waar je als werkgever dan ook naar wilt kijken is productiviteit en resultaat, niet hersenloze aanwezigheid in uren / minuten.
Daar zou wel een verband tussen horen te zijn. Bovendien, als ik een halfuur bij de koffieautomaat sta te kletsen, kun je dat hersenloze aanwezigheid noemen. Maar het is het zo goed teambuilding of het uitwisselen van ideeën of noem maar wat. En soms leidt even afstand nemen, bijvoorbeeld in de pauze, juist tot nieuwe inzichten of ingevingen. 'Niet productieve' tijd is op die manier vaak toch nuttiger dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
assje schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 18:51:
[...]

Theoretisch ongetwijfeld. In de praktijk heb ik nog nooit een job gehad waar je überhaupt ooit "klaar" was (net als ik thuis nooit klaar ben).

Er is altijd meer werk te doen en meer werken is dus meer bereiken.
Dat dus ook. Ik besteed gemiddeld x uur per week aan mijn werk. De ene dag flink meer dan de andere. Maar ik vind het zinloos om bv structureel 10% meer te werken. Als ze je structureel 10% meer taken geven, of er vanuit gaan dat je dat wel doet, dan zijn ze niet goed bezig. Dan zouden ze 10% meer mensen moeten aannemen.

Daarentegen heb ik er geen moeite mee als ze vragen of ik op een piekmoment meer zou kunnen werken. Dat is in mijn optiek ook veel waardevoller (en wordt bij mijn werkgever ook meer gewaardeerd) dan continu 'overwerken'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 10:48
Een burnout kan je idd niet herleiden naar het absoluut gemaakt aantal werkuren. Het is een combinatie van dat je in zekere mate autonomie in je werk krijgt en je er voldoening uit kan halen. Dat geeft je nog energie. Bij een burnout zie je eerder dat werk je stress oplevert, dus veel energie kost om door te blijven gaan. Dan kan je wel tegen een burnout aan zitten, als je lang genoeg op die manier blijft doorgaan.

[ Voor 6% gewijzigd door perform93 op 19-06-2021 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:03
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 19:57:
[...]

Daar zou wel een verband tussen horen te zijn. Bovendien, als ik een halfuur bij de koffieautomaat sta te kletsen, kun je dat hersenloze aanwezigheid noemen. Maar het is het zo goed teambuilding of het uitwisselen van ideeën of noem maar wat. En soms leidt even afstand nemen, bijvoorbeeld in de pauze, juist tot nieuwe inzichten of ingevingen. 'Niet productieve' tijd is op die manier vaak toch nuttiger dan je denkt.
Ligt natuurlijk ook aan het werk dat iemand doet. Voor mij als programmeur kan dat kwartier ook afleiding zijn en dat ik bij terugkomst een idee heb hoe dat moeilijke probleem op te lossen, of het maakt het juist net wat makkelijker om een collega te vragen en ideeën uit te wisselen en het probleem daarna ook op te kunnen lossen. Maar als je ergens aan een lopende band staat is pauze min of meer per definitie verloren tijd. Werk je in de horeca heb je potentieel ook momenten niks of veel minder te doen waarin je dus praatje met collega kunt maken. Maar als je dat praatje met collega maakt als de zaak vol zit zal de baas (en klanten) daar een stuk minder blij van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Zeker. Ik bedoel het meer om aan het geven dat het bijhouden hoeveel tijd je werkt, of het 'klokken', niet alleen bij lopendebandwerk geldt, maar dat het ook bij ander soort werk (bv programmeur) niet gek is als je de 'aanwezige' uren bijhoudt. Omdat, wat jij ook aangeeft, vaak ook tijdens die kwartiertjes afleiding je tot waardevolle inzichten komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 21:44:
Zeker. Ik bedoel het meer om aan het geven dat het bijhouden hoeveel tijd je werkt, of het 'klokken', niet alleen bij lopendebandwerk geldt, maar dat het ook bij ander soort werk (bv programmeur) niet gek is als je de 'aanwezige' uren bijhoudt. Omdat, wat jij ook aangeeft, vaak ook tijdens die kwartiertjes afleiding je tot waardevolle inzichten komt.
Maar aanwezige uren doen er toch juist totaal niet toe? Hoe jij tot het eindresultaat komt is toch totaal irrelevant? Voor het bedrijf is hetgeen dat van belang is uiteindelijk je productie, in wat voor vorm dan ook. Een urenregistratie voegt daar toch helemaal niets aan toe? Hetgeen dat je zonder urenregistratie in 8 uur wegwerkt, kun je vervolgens allemaal op een iets rustiger tempo zetten om 9 uur uit te klokken.
Tommie12 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 19:27:
Met die attitude kan je natuurlijk ook een streep zetten door elke mogelijke promotie.
In FO termen…. Dat scheelt jaren vroeger stoppen hoor.
Als ik kijk naar mijn bonus, dan is dat meer dan mijn jaarsalaris van 20 jaar geleden…

Maar zelfs als je onderaan de ladder staat en niet direct ambities of kansen ziet om een stap omhoog te zetten, dan nog…. Wie denk je dat er het eerst uit vliegt bij een herstructurering, of wie denk je dat de slechtste roosters krijgt?
Zoals gezegd, binnen de gezondheidszorg is betaald overlap vrij normaal. Kennelijk dat wij ons hier toch wat harder voor inzetten. En nee hoor, hoef me daar echt geen enkele zorgen te maken over enkele vorm van promotie of wat dan ook. Sowieso als gezegd, wij klokken niet, dus enige flexibiliteit wordt gewoon gegund naar redelijkheid. Tijd is niet de factor waar ook maar enige haan naar kraait, meetbaar resultaat is wat telt.

En ook voor de andere afdelingscollega's die niet de rol als arts vervullen is het gewoon fair geregeld en hebben ze bij ons een 30 minuten overlap periode tijdens de nacht- en weekenddiensten en 60 minuten overlap bij aanvang van de avonddiensten. Dit is niet altijd zo geweest, maar juist omdat meer en meer zich in loop der jaren uitgesproken hebben zie je dat dit gebruikelijker geworden is. En volkomen terecht.

Daarnaast hoeven dit soort veranderingen echt niet enkel en alleen door mensen onderaan de ladder geïnitieerd te worden. Na diverse promoties en een meer gezette positie kun je dit juist des te beter faciliteren. Er is geen enkele noodzaak om altijd maar vast te houden aan een bepaalde manier van werken enkel en alleen omdat dit altijd zo geweest is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
psychodude schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 22:06:
Maar aanwezige uren doen er toch juist totaal niet toe? Hoe jij tot het eindresultaat komt is toch totaal irrelevant? Voor het bedrijf is hetgeen dat van belang is uiteindelijk je productie, in wat voor vorm dan ook.
Als werknemer A in 4 uur kan doen waar werknemer B 8 uur voor nodig heeft dan gaat de insteek zijn dan werknemer A 2x zoveel werk krijgt. Tijdsbesteding doet er dan dus wel degelijk toe.

Persoon A zal dan eerder in aanmerking komen voor doorgroei aangezien die duidelijk onder zijn niveau zit.
Andersom kan iemand die boven zijn niveau zit dat ook compenseren door meer tijd te besteden.

Uiteraard werkt dit niet in alle sectoren hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:51
-

[ Voor 100% gewijzigd door R.van.M op 19-06-2021 23:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
[...]

Sorry maar ik lees hier een werkgever die liever elke dag gratis 15-30minuten overwerk ziet van werknemers. :>

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
President schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 18:01:
[...]

Maar, die 5 minuten van tevoren is gewoon vrije tijd... Dat is geen werktijd, waarom verlang je dat van je werknemers?
Ik verlang dat niet. Dat doet mijn werkgever. Daarom zeg ik ook: daar hecht ik ook weinig waarde aan en spreek dat ook heel duidelijk uit naar mijn medewerkers uit. Ik verwacht dat als iemand om 1600 moet beginnen om 1600 op de afdeling is. En niet om 1605/1610 het pand komt binnen wandelen.
Je betaalt pas vanaf bijvoorbeeld 16.00u... Wat amg er dan eigenlijk technisch van de werknemer verwacht worden? Dat hij om 16.00u klaar zit op zijn werkplek? Of dat hij om 16.00u het gebouw binnen kmot lopen? Of dat je om uiterlijk 16.00u het terrein op komt rijden?

Zijn er ooit uitspraken gedaan over wat valt onder 'op tijdstip x beginnen'? Want anders zou degene die op verdieping 12 werkt dus meer reistijd kwijt zijn dan iemand die op de begane grond werkt, als we de klok zouden zetten op het moment dat ze het gebouw betreden... En moet je dan ook als werknemer rekening houden dat je nog 10 minuten op een lift in het gebouw moet wachten?

Vragen, vragen en nog meer vragen! Niet dat het verder mij iets uit maakt hoor, maar als jij verwacht dat ze 5 minuten van tevoren aanwezig zijn om te communiceren dan zou je die 5 minuten ook gewoon moeten uitbetalen naar mijn mening (of compenseren)
Dat is ook mijn persoonlijke opvatting. Ik zeg altijd: uurtje factuurtje. 5 minuten van te voren op de afdeling kost mij bijna een volledige werkwerk op jaarbasis. Gaan we dus niet doen.
psychodude schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 18:19:

Als de werknemer om 16:00 start en om 16:00 dan ook door de voordeur stapt en daarmee om 16:10 zover is om over te dragen, doet die werknemer echt niets asociaals. De enige asociale partij in deze is toch echt gewoon de werkgever.
In mijn ogen ben je dan dus te laat, want je shift begint om 1600 en niet om 1610.

Waar ligt voor jou dan de grens? Ik bedoel ik heb een kwartier reistijd. Als ik om 0700 moet beginnen en om 0659 in de auto stap, dan ben ik volgens jou goed bezig? Want het is volgens jou maar asociaal dat de werkgever mijn vrije tijd opeist voor reistijd? Of files? Is dat onderdeel van de reis- of werktijd?
Stef87 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 23:43:
[...]

Sorry maar ik lees hier een werkgever die liever elke dag gratis 15-30minuten overwerk ziet van werknemers. :>
Dat is ook zo, maar daar ‘verzet’ ik me dus tegen. Verwachting van de medewerkers: tijdstip x op de afdeling en niet x - 5 minuten onbetaald.

[ Voor 25% gewijzigd door GioStyle op 20-06-2021 02:21 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Ik had toch wel verwacht dat velen hier niet per uur maar gewoon een vast salaris krijgen betaald.
'Salary based' dus, waarbij je veel meer vrijheid hebt om een keer een dag van 10u te werken en een dag van 4u. Een keer vrijdag niet veel te doen en het dan zaterdag beetje afmaken etc.

Gewoon werken zonder altijd in te klokken of als je een keer 2uur luncht uit te klokken.

Bij grote bedrijven zoals ASML, Phillips etc. is dat de standaard vanaf een bepaalde job grade.

Ctrl+k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Sibylle schreef op zondag 20 juni 2021 @ 06:35:
Bij grote bedrijven zoals ASML is dat de standaard vanaf een bepaalde job grade.
Daar wordt nog steeds met een kloksysteem gewerkt, registratie per minuut. Bij teveel uren moet je zelf maar vrij nemen (tijd voor tijd), bij te weinig uren gaat het van je vakantiedagen af. Of dat nog steeds geldt bij een salaris vanaf 200k per jaar weet ik niet, maar normale inkomens tot 150k in ieder geval wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ik had toch wel verwacht dat velen hier niet per uur maar gewoon een vast salaris krijgen betaald.
'Salary based' dus, waarbij je veel meer vrijheid hebt om een keer een dag van 10u te werken en een dag van 4u. Een keer vrijdag niet veel te doen en het dan zaterdag beetje afmaken etc.

Gewoon werken zonder altijd in te klokken of als je een keer 2uur luncht uit te klokken.

Bij grote bedrijven zoals ASML, Phillips etc. is dat de standaard vanaf een bepaalde job grade.
Deels is dat zo. Maar hier schuilt gelijk het gevaar in dat iemand die bv 90% gaat werken nog steeds de zelfde 10 taken houdt in plaats van 9. En dat korter gaan werken vooral betekent 10% salaris inleveren terwijl je het zelfde werk moet doen.

Juist als de taken moeilijk te kwantificeren zijn, zie je dan vaak dat mensen toch het zelfde blijven doen. Want meestal is het niet zo dat je simpelweg tien taken hebt waar je er één van zou kunnen overdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
psychodude schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 22:06:
[...]

Maar aanwezige uren doen er toch juist totaal niet toe? Hoe jij tot het eindresultaat komt is toch totaal irrelevant? Voor het bedrijf is hetgeen dat van belang is uiteindelijk je productie, in wat voor vorm dan ook. Een urenregistratie voegt daar toch helemaal niets aan toe?
Als je een gewone baan hebt, dan doen die uren er zeker wel toe. Uiteraard wil je als bedrijf een bepaalde productie halen. Maar om te bekijken hoeveel mensen er nodig zijn, hangt aan die productie een 'gemiddelde' tijdsbesteding. Ene klusje duurt langer, andere korter, maar in totaal ligt er per jaar x uur werk. En daarvoor heb je y fte nodig. De mensen worden ingehuurd om een deel van dat werk te doen. Als iemand daar twee keer zo lang over doet dan iemand anders, dan is diegene vermoedelijk niet op zijn plaats. Voor beide partijen geen fijne situatie. Als iedereen er twee keer zo lang over doet dan gepland, dan is waarschijnlijk de tijdsbesteding verkeerd ingeschat en zou je daar iets aan moeten doen.

Als je puur kijkt naar productie, zonder de tijdsbesteding te polsen, dan leg je in feite de verantwoordelijkheid voor zo'n slechte planning bij de medewerkers en je negeert signalen over of iemand wel op de juiste plek zit. Lijkt me beide niet echt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Ik ben blij dat de tech stocks weer een beetje opkrabbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belendel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-08 01:22
Goedemorgen,

Ik heb enkele websites waarmee ik advertentieinkomsten verdien via adsense. Dit heb ik altijd aangegeven als inkomen uit overig werk. Het ging hierbij om ongeveer 2 a 3k op jaarbasis.

Dankzij enkele nieuwe projecten en een beetje geluk gaat het ineens om een stuk groter bedrag. De verwachting is dit jaar boven de 25k uit te komen. Nu lijkt het mij dat het interessant gaat worden om te bekijken hoe ik dit belastingtechnisch het voordeligst kan aanpakken.

Voor zover ik heb begrepen kan ik gebruik maken van de KOR, echter mag je omzet dan niet boven de 20k uitkomen.
Voor zelfstandigenaftrek & startersaftrek moet je een bepaald aantal uren halen. Ik werk momenteel fulltime dus het lijkt mij dat dit geen optie is?

Ik ben hier verder helemaal niet in thuis dus weet even niet zo goed hoe ik dit het beste kan aanpakken. Al het advies is welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Het lijkt mij wel van belang om te weten of het om incidenteel hogere omzet gaat, of dat je denkt dat je structureel rond de 25k of hoger blijft. Als het om een enkel jaar gaat, dan zou ik me niet te veel in vreemde bochten wringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belendel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-08 01:22
Rubbergrover1 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 09:42:
Het lijkt mij wel van belang om te weten of het om incidenteel hogere omzet gaat, of dat je denkt dat je structureel rond de 25k of hoger blijft. Als het om een enkel jaar gaat, dan zou ik me niet te veel in vreemde bochten wringen.
Bedankt voor je bericht. Het gaat om vaste maandelijkse inkomsten. Verwachting is dat het komende jaren zo blijft. Helaas blijf ik wel afhankelijk van wat het zoekalgoritme van google doet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 21:02

Zo lang je niet volle bak in de productie zit, lijkt me dat vrij standaard toch? De tijden dat mijn uren echt werden bijgehouden waren de jaren dat ik in de productie zat (en dat is niet alleen de fabriek). Op een gegeven moment worden contracturen een richtlijn waaromheen je uit moet komen. Als je hoog genoeg in de boom komt, zijn uren niet meer relevant en word je echt betaald naar functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
belendel schreef op zondag 20 juni 2021 @ 09:56:
[...]

Bedankt voor je bericht. Het gaat om vaste maandelijkse inkomsten. Verwachting is dat het komende jaren zo blijft. Helaas blijf ik wel afhankelijk van wat het zoekalgoritme van google doet :+
Dan zou ik toch eens met een boekhouder gaan praten. Mogelijk interessant om het in een bedrijf onder te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
GioStyle schreef op zondag 20 juni 2021 @ 02:08:
[...]

Waar ligt voor jou dan de grens? Ik bedoel ik heb een kwartier reistijd. Als ik om 0700 moet beginnen en om 0659 in de auto stap, dan ben ik volgens jou goed bezig? Want het is volgens jou maar asociaal dat de werkgever mijn vrije tijd opeist voor reistijd? Of files? Is dat onderdeel van de reis- of werktijd?
Die grens is voor mij heel simpel, de hoofdingang van waar je ook werkt. Indien jij van daaruit nog 10 minuten door moet lopen, 5 minuten om moet kleden, etc. is dat iets dat in de baas zijn/haar tijd mag gebeuren, niet in jouw vrije tijd.

Reisafstand is voor iedereen verder variabel, maar ook daar is, bij ons in ieder geval, gewoon passende financiële compensatie voor.
Config schreef op zondag 20 juni 2021 @ 09:10:
Ik ben blij dat de tech stocks weer een beetje opkrabbelen.
Hebben ze echt slecht gestaan dan? Verschil in interpretatie mogelijk, maar ik heb de big tech bedrijven in ieder geval de afgelopen maanden nu niet echt hard zien dalen? Enkel wat gebruikelijke fluctuatie, maar in the long run blijvend hoge year-on-year verschillen.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Afas op 20-06-2021 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Rubbergrover1 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 09:01:
[...]

Als je een gewone baan hebt, dan doen die uren er zeker wel toe. Uiteraard wil je als bedrijf een bepaalde productie halen. Maar om te bekijken hoeveel mensen er nodig zijn, hangt aan die productie een 'gemiddelde' tijdsbesteding. Ene klusje duurt langer, andere korter, maar in totaal ligt er per jaar x uur werk. En daarvoor heb je y fte nodig. De mensen worden ingehuurd om een deel van dat werk te doen. Als iemand daar twee keer zo lang over doet dan iemand anders, dan is diegene vermoedelijk niet op zijn plaats. Voor beide partijen geen fijne situatie. Als iedereen er twee keer zo lang over doet dan gepland, dan is waarschijnlijk de tijdsbesteding verkeerd ingeschat en zou je daar iets aan moeten doen.

Als je puur kijkt naar productie, zonder de tijdsbesteding te polsen, dan leg je in feite de verantwoordelijkheid voor zo'n slechte planning bij de medewerkers en je negeert signalen over of iemand wel op de juiste plek zit. Lijkt me beide niet echt goed.
Zowel werkgever als werknemer streven voortdurend naar efficiëntie. Het ene moment al bewuster dan het andere; zoveel mogelijk opbrengst voor zo weinig mogelijk inspanning. Het is net die eigenschap die de mensheid in zijn geheel voortstuwt.

Soms gaat het er niet altijd even rationeel aan toe of lijkt het op korte termijn niet rationeel te zijn.

Ik heb ook wel collega's gehad die er de kantjes vanaf reden en waar je er van staat te kijken hoe lang ze er mee weg komen maar op een dag stopt het dan toch een keer.

Ook wel eens een werkgever gehad die een mail rondstuurde naar iedereen met een foto van een hoopje bijeengeveegd afval waarin 3 draadklemmetjes en 2 buisklemmetjes nog bruikbaar waren meegeveegd.
Dat we toch wel wat meer aandacht mochten hebben voor efficiënt materiaalgebruik.. Dat klopt helemaal maar de tijd die de werkgever besteedde aan het opstellen van die mail koste misschien een paar honderd euro in zijn werktijd. Als signaal dat de werkgever oog heeft voor detail op de werkvloer valt die prijs op de langere termijn dan weer best mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Config
psychodude schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:22:

Hebben ze echt slecht gestaan dan? Verschil in interpretatie mogelijk, maar ik heb de big tech bedrijven in ieder geval de afgelopen maanden nu niet echt hard zien dalen? Enkel wat gebruikelijke fluctuatie, maar in the long run blijvend hoge year-on-year verschillen.
Big tech ging wel okee, maar tech growth stocks hebben wel een flinke dip gehad. De tech die nog geen winst maakt vooral.

Maar mijn doel is bereikt, ik wilde vooral even een breuk maken met het overwerk gezwets. En ja, 2 pagina’s over in en uitklokken is in dit topic echt niet op z’n plek imo. En mensen die overwerken verdienen veel meer dus het is vrij kortzichtig om er moeilijk over te gaan doen tegen de baas: https://www.bls.gov/careeroutlook/1999/Spring/art02.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Config schreef op zondag 20 juni 2021 @ 12:16:
[...]

Big tech ging wel okee, maar tech growth stocks hebben wel een flinke dip gehad. De tech die nog geen winst maakt vooral.

Maar mijn doel is bereikt, ik wilde vooral even een breuk maken met het overwerk gezwets.
Laatste, akkoord.

Anyway, tech growth is hier niet echt iets dat een gerichte focus binnen mijn portfolio heeft, dus krijg daar minder van mee moet ik zeggen. En big tech ook slechts indirect via S&P.

All-in-all is 2021 hier tot nu toe dan ook weer een erg sterk jaar, momenteel krap 13% rendement in 2021. Dit na 2020 zo'n 18.5% en 2019 21% lijkt ook dit jaar zoals het er nu voor staat weer een sterk jaar te gaan worden. 2018 was een marginaal dipje, maar mag nauwelijks naam hebben. In zowel 2017 als 2016 ook in de plus, hoewel met start beleggen eind 2016 ging het toen nog maar om echt minimale absolute bedragen.

En ik kan mij niet voorstellen dat tech growth stocks niet gewoon soortgelijke, of misschien nog wel betere rendementen hebben behaald in de afgelopen jaren. Dat soort tijdelijke kleine dips maak ik mijzelf dan in ieder geval ook gewoon nooit zorgen om. Tot nu toe is toch de gangbare tendens dat de markt namelijk wel weer bijtrekt, iets dat het al 100+ jaar doet. Je moet vrij gericht gaan beleggen wil dat niet zo zijn, of hoog risicovolle beleggingen opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
https://www.tijd.be/netto/dossiers/geldvragen.html

Leuk om eens te lezen hoe andere mensen geldzaken aanpakken (zonder iets proberen te verkopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Pannencouque schreef op zondag 20 juni 2021 @ 09:59:
[...]
Zo lang je niet volle bak in de productie zit, lijkt me dat vrij standaard toch? De tijden dat mijn uren echt werden bijgehouden waren de jaren dat ik in de productie zat (en dat is niet alleen de fabriek). Op een gegeven moment worden contracturen een richtlijn waaromheen je uit moet komen. Als je hoog genoeg in de boom komt, zijn uren niet meer relevant en word je echt betaald naar functie.
Precies, en zo hoog in de boom hoef je niet te komen om betaald te worden naar resultaten/functie en niet naar uren gewerkt. Vandaar dat ik een beetje verbaasd ben over de intensieve discussie hier over dit onderwerp :-)
pirke schreef op zondag 20 juni 2021 @ 08:12:
[...]

Daar wordt nog steeds met een kloksysteem gewerkt, registratie per minuut. Bij teveel uren moet je zelf maar vrij nemen (tijd voor tijd), bij te weinig uren gaat het van je vakantiedagen af. Of dat nog steeds geldt bij een salaris vanaf 200k per jaar weet ik niet, maar normale inkomens tot 150k in ieder geval wel.
Salary based bij ASML in Nederland vanaf Manager2 en in de VS twee jobgrades lager dan dat.
Afhankelijk van de bonus zit je dan waarschijnlijk onder/rond de 150K in Nederland, en als je per uur zou klokken waarschijnlijk een stuk hoger.

[ Voor 31% gewijzigd door Sibylle op 20-06-2021 22:44 ]

Ctrl+k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Sibylle schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:40:
[...]

Precies, en zo hoog in de boom hoef je niet te komen om betaald te worden naar resultaten/functie en niet naar uren gewerkt. Vandaar dat ik een beetje verbaasd ben over de intensieve discussie hier over dit onderwerp :-)
Simpelweg omdat je niet veel hoeft te verdienen om (gedeeltelijk) FO te worden/zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Sibylle schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:40:

[...]

Salary based bij ASML in Nederland vanaf Manager2 en in de VS twee jobgrades lager dan dat.
Afhankelijk van de bonus zit je dan waarschijnlijk onder/rond de 150K in Nederland, en als je per uur zou klokken waarschijnlijk een stuk hoger.
offtopic:
Zonder bonus en winstdeling kom je inderdaad (ruim) onder de 150k uit, zeker in schaal 10. Maar schaal 10 of hoger is al geen "normale" schaal meer. Dan ben je best ver op de ladder geklommen. Gewone software developers zitten ergens tussen schaal 5 en 9, afhankelijk van ervaring en kunnen. Het gros zal ergens in 7 zitten gok ik zo. Teamleiders zitten vaak ook maar in 7 of 8.

Als je eenmaal in schaal 10 komt krijg je een 5% extra loonsverhoging om overuren te compenseren die je niet meer vergoed krijgt. En naast de standaard winstdeling (17% per jaar gemiddeld voor elke werknemer) krijg je vanaf schaal 10 ook individuele prestatiebonussen. Tel die twee samen en je gaat wel over die 150k heen.

Maar je moet die verantwoordelijkheid en verplichtingen die je dan hebt ook maar wel willen. Je krijgt er in ieder geval een hoop stress voor terug. Een simpele freelance software developer houdt netto meer over terwijl hij lekker onderaan de ladder staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
pirke schreef op maandag 21 juni 2021 @ 01:21:
[...]

offtopic:
Zonder bonus en winstdeling kom je inderdaad (ruim) onder de 150k uit, zeker in schaal 10. Maar schaal 10 of hoger is al geen "normale" schaal meer. Dan ben je best ver op de ladder geklommen. Gewone software developers zitten ergens tussen schaal 5 en 9, afhankelijk van ervaring en kunnen. Het gros zal ergens in 7 zitten gok ik zo. Teamleiders zitten vaak ook maar in 7 of 8.

Als je eenmaal in schaal 10 komt krijg je een 5% extra loonsverhoging om overuren te compenseren die je niet meer vergoed krijgt. En naast de standaard winstdeling (17% per jaar gemiddeld voor elke werknemer) krijg je vanaf schaal 10 ook individuele prestatiebonussen. Tel die twee samen en je gaat wel over die 150k heen.

Maar je moet die verantwoordelijkheid en verplichtingen die je dan hebt ook maar wel willen. Je krijgt er in ieder geval een hoop stress voor terug. Een simpele freelance software developer houdt netto meer over terwijl hij lekker onderaan de ladder staat.
Absoluut waar, het komt niet gratis en 10 is in Nederland zo'n transitie moment waar je een stap terug doet in basis compensatie (ervan uitgaande dat je flink wat overuren en wellicht reisuren maakte) maar een bak meer performance afhankelijke compensatie krijgt (de winstdeling grotendeels afhankelijk van je persoonlijke performance, en vrij standaard long term incentive aandelen).
Die compensatie is echter wel afhankelijk van hoe goed het bedrijf het doet en wat voor team en baas jij hebt, als het slecht gaat en je haalt je targets maar net aan (of je hebt een slechte band met je baas) dan kun je best minder verdienen met veel meer stress & verantwoordelijkheden.
Misschien dat ik verkeerd inschatte hoeveel goed verdieners er in dit topic zitten en niet Manager2 zijn :>

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Sibylle schreef op maandag 21 juni 2021 @ 03:00:
[...]

Misschien dat ik verkeerd inschatte hoeveel goed verdieners er in dit topic zitten en niet Manager2 zijn :>
Ik verwacht dat het gros hier een gezinsinkomen van ruim beneden de 150k bruto heeft, ipv dat 1 persoon dat al binnen brengt ;) Persoonlijk zit ik in m'n eentje al boven de 100k netto, dat helpt zeker bij het pad naar FO. Maar ik ervaar ook wel levensstijl inflatie, ondanks dat ik m'n best doe om dat tegen te gaan. Geld verliest zijn waarde als er zoveel binnenkomt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-09 09:19

Frenkpie

"Crocs Rule !"

badboyqxy schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:57:
[...]

is niet helemaal waar, als je eerst een hypotheek had van 200k en die is nu 150k
en je woning is gestegen naar 300k

als je nu meer bent gaan verdienen en je een hypotheek kan krijgen tot 300k

dan kun je 100k overwaarde uit je woning halen door dit op te vullen met een hypotheek.

die 100k kun je dan inbrengen als eigen vermogen voor een vast goed hypotheek
waardoor je 200k vastgoed hypotheek kan krijgen en dus eventueel een tweede woning van 300k kan kopen.
Wat is niet waar?

En hoe kom je in jouw omschrijving op 100k als er 150k hypotheek zit op een woning van 300k? Je kan de volle 150k gewoon opnemen (mits je salaris dat toelaat).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:18
badboyqxy schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:57:
[...]

is niet helemaal waar, als je eerst een hypotheek had van 200k en die is nu 150k
en je woning is gestegen naar 300k

als je nu meer bent gaan verdienen en je een hypotheek kan krijgen tot 300k

dan kun je 100k overwaarde uit je woning halen door dit op te vullen met een hypotheek.

die 100k kun je dan inbrengen als eigen vermogen voor een vast goed hypotheek
waardoor je 200k vastgoed hypotheek kan krijgen en dus eventueel een tweede woning van 300k kan kopen.
Altijd als ik dit soort dingen lees, merk ik dat ik veel te risicomijdend ben.

Ik zou mijn hypotheek met geen euro oprekken naar boven. Onze woning is nu ruim vijf ton waard, de hypotheek is nog niet de helft daarvan. The only way is down wat mij betreft. Er is zo'n inkomensongelijkheid tussen mijn partner en mijzelf, dat ik de hypotheek zo snel mogelijk naar een niveau wil brengen waarbij deze niet meer zo benauwend voelt. Wat ook weer nergens op slaat, want we hebben één netto jaarinkomen op de bank staan.

We zijn nu begonnen met het investeren van geld via Meesman (Aandelen Wereldwijd Totaal). Uiteindelijk weet ik dat beleggen rationeel de logischere optie is kijkend naar rendement op lange termijn. Het voelt echter nog steeds lekker om ook een deel aflossing direct te voelen in lastenverlichting (= korte termijn). Hoe het voor veel mensen stimuleert om hun vermogen te zien groeien (en dat heb ik ook :+ ), kan ik misschien nog wel meer genieten van het inperken van geld dat uitgegeven wordt. Dus jaarlijks overstappen van energiemaatschappij, zorgverzekeraar, internetprovider, kijken naar uitgavepatronen en wat we strikt noodzakelijk achten en wat dus niet...

Het bereiken van FO wordt op deze manier denk ik uiteindelijk een langere zit. Al geloof ik oprecht dat bewust bezig zijn met je geld al 90% van de puzzel is. En of je dan 500 euro per maand extra aflost op de hypotheek en 500 euro in aandelen steekt, of 1000 euro in aandelen en niets extra's in de hypotheek... Je doet het hoogstwaarschijnlijk nog steeds slimmer dan pakweg 80% van de samenleving.

[ Voor 18% gewijzigd door thatanas op 21-06-2021 11:20 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 22:07
@thatanas Ik zou het woord "te" niet gebruiken bij risicomijdend in jouw geval. Het is m.i. heel helder dat je weet dat je voor minder risico mogelijk een lager rendement moet accepteren en dat je hierin een duidelijke keuze maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Ach, het grootste deel van onze hypotheekmaandlast is aflossing. Dat is net zo goed aflossing als een keer een extra storting. Met extra storten en een lage rente bespaar je uiteindelijk ook maar vrij weinig aan (aftrekbare) rente. Een inleg op de beurs levert over het algemeen veel meer op.

Een extra aflossing van 1000 euro scheelt zo'n 1,50 euro per maand aan rente... ja je maandbedrag wordt minder maar dat is vooral omdat je nu 1000 euro minder hoeft terug te betalen. Broekzak vestzak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
pirke schreef op maandag 21 juni 2021 @ 12:07:
Ach, het grootste deel van onze hypotheekmaandlast is aflossing. Dat is net zo goed aflossing als een keer een extra storting. Met extra storten en een lage rente bespaar je uiteindelijk ook maar vrij weinig aan (aftrekbare) rente. Een inleg op de beurs levert over het algemeen veel meer op.

Een extra aflossing van 1000 euro scheelt zo'n 1,50 euro per maand aan rente... ja je maandbedrag wordt minder maar dat is vooral omdat je nu 1000 euro minder hoeft terug te betalen. Broekzak vestzak.
Misschien was het niet duidelijk, maar je hoefde me niet te overtuigen :). Zoals beschreven: ik weet dat het rendement op de beurs vrijwel 100% hoger is op lange termijn, maar dat ik andere afwegingen heb waarom ik versneld aflossen toch prettig vind, die minder in de ratiosferen en meer in de emotionele sferen zitten.

Overigens, ten aanzien van je berekening: voor iemand die startte met 3,45% rente en nu 2,20% (wegens het geheel verdwijnen van de renteopslag) geldt écht iets anders. Het versneld aflossen scheelt netto 150 euro per maand - dat is dus zonder het 'broekzak vestzak' deel van je verhaal. De komende jaren een halve ton minder rente betalen bevalt ten aanzien daarvan meer dan prima :). In combinatie met de gestegen waarde van onze woning (bijna twee ton in drie jaar) was de koop van ons huis een schot in de roos.

Heeft versneld aflossen nu nog zin? Zoals al eerder gezegd: nee, dat heeft rationeel inderdaad weinig zin, anders dan dat het fijn is om het maandbedrag te zien dalen. En ja, elke 1000 euro aflossing scheelt netto maximaal twee tientjes op jaarbasis. Daarom zijn we ons geld ook deels anders in aan het zetten (aandelen).

Ik geloof echter niet in het geheel mijn geld in de beurs kieperen, ondanks rendementen die behaald zijn in het verleden. Ik spreid mijn risico liever wat meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Wellicht goed om te bedenken dat tegenwoordig beurskoersen en (algemene) rentestanden in redelijke mate negatief gecorreleerd aan elkaar (lijken) te zijn.

Door een hoog bedrag belegd te hebben en anderzijds een hoge schuld te hebben, is de impact van een rentestijging dus "dubbel" zo groot.

Dat hoeft uiteraard geen probleem te zijn als je maandlasten qua rente en aflossing ook met een hogere rente prima betaalbaar zijn. Maar als jij ook risico's in je inkomen hebt, dan kan ik me goed voorstellen dat vanuit die inkomensrisico's (extra) aflossen op je schulden de beste route is naar FO. Simpelweg omdat de "staartrisico's" van hogere rente je wel eens de kop kunnen kosten, zoals de verplichte verkoop van assets in de dip, restschuld op je woning, etc.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:04
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Is het resultaat dan niet hetgeen wat je nu najaagt?

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
CaLeX schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:00:
[...]

Is het resultaat dan niet hetgeen wat je nu najaagt?
:?

spaarpot opbouwen in wat vastgoed/aandelen staat toch juist haaks op dat je niets hebt :?
In het niets hebben en blij zijn geloof ik niet in... Verschil moet er zijn, zonder dalen geen pieken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-09 14:10
Let op; dit is een uitspraak van de World Economic Forum, die zou ik niet zo serieus nemen. Gaat er ooit een verandering komen in het huidige systeem? Zeker, maar dan kan ook in de tijdspanne tussen nu en 2250 zijn. Mocht er wel een 'economic reset' in de komende 9 jaar plaatsvinden, dan hebben we wel grotere problemen in de wereld dan zorgen maken om onze Meesman indexrekening of pandje voor de verhuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Perseus schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:35:
[...]

Let op; dit is een uitspraak van de World Economic Forum, die zou ik niet zo serieus nemen. Gaat er ooit een verandering komen in het huidige systeem? Zeker, maar dan kan ook in de tijdspanne tussen nu en 2250 zijn. Mocht er wel een 'economic reset' in de komende 9 jaar plaatsvinden, dan hebben we wel grotere problemen in de wereld dan zorgen maken om onze Meesman indexrekening of pandje voor de verhuur.
Vooral jouw laatste zin deel ik volledig, maar toch knaagt er iets en dat krijg ik er niet uit. Ik heb gewoon graag zelf de controle ;)

aan de andere kant, toen ik vroeger brommer reed en ik voor het eerst hoorde dat krukaslagers ook wel eens vervangen moesten worden, heb ik me erg lang afgevraagd of mijn krukaslagers niet elk moment konden ploffen (geen idee wat het waren overigens :X ). Dat was ook zo'n knagend iets. :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Dit is volgens mij 1 vd uitspraken van 1 vd denktanks van het WEF en helemaal niet de algehele denkrichting van het WEF in zijn algemeen. Staat ook een duidelijke disclaimer bij dat het een boodschap is van enkele de members van het WEF. Niet de complete WEF

Dit is onder aluhoedjes een geheel eigen leven gaan leiden.

[ Voor 3% gewijzigd door Blik1984 op 21-06-2021 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 14:45
bezit is iets heel vreemds, hoezo is iets opeens exclusief van jou? De indianen snapten niks van de contracten die de NL-ers ze bij Nieuw Amsterdam lieten tekenen. Het idee van FO is ook iets raars, sinds 70 jaar is de gezondheidszorg, democratie zo goed in NL zodat we in een land leven waar we niet bij de dag leven maar ook kunnen plannen voor een onzekere toekomst. Ergens is FO egoistisch tot op het bot. vraag is of dat niet mag?

Zelf geniet ik meer van een deelscooter dan als ik er zelf een zou hebben. Bezit geeft zorgen, vraag maar aan de oude adel, die gaan echt gebukt onder hun 'érfenissen' onder het toeziend oog van het voorgeslacht.

mooi stuk wat ik vandaag las: https://www.destentor.nl/...uweffect-blijft~a37beaf0/
Zelf hou ik hier ook van, maar niet op deze manier en frequentie. FO voor mij is vrijheid. Dus als dat betekend dat ik bezit verkoop dan heel graag, de erfstukken ben ik al aan het verkopen/wegdoen. wil ook echt vrij in mijn hoofd zijn.

diskeltische lurker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thatanas
technopeuter schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:54:
mooi stuk wat ik vandaag las: https://www.destentor.nl/...uweffect-blijft~a37beaf0/
Zelf hou ik hier ook van, maar niet op deze manier en frequentie. FO voor mij is vrijheid. Dus als dat betekend dat ik bezit verkoop dan heel graag, de erfstukken ben ik al aan het verkopen/wegdoen. wil ook echt vrij in mijn hoofd zijn.
Dit staat echt lijnrecht tegenover mijn beeld van wat FO moet zijn :D. Wat een extreme geldverspilling en decadentie. Dure resorts, business class vluchten en dergelijke leveren mij totaal geen aanvullend levensgeluk op. Om met deze levensstijl FO te worden moet je bovendien een extreme hoeveelheid geld binnen harken en investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas

Zelf geniet ik meer van een deelscooter dan als ik er zelf een zou hebben.
Dat herken ik dan weer wel. Gebruiksgemak gigantisch bij zeer lage kosten bij sporadisch gebruik. In eigen bezit wéér een voertuig met langdurig lopende lasten en afschrijving. Dan is de deeleconomie toch weer een stuk fijner ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

ybos schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:16:
[...]

:?

spaarpot opbouwen in wat vastgoed/aandelen staat toch juist haaks op dat je niets hebt :?
In het niets hebben en blij zijn geloof ik niet in... Verschil moet er zijn, zonder dalen geen pieken.
Niets hebben en blij zijn impliceert dat er op een andere manier gezorgd wordt voor de inwoners (en dan ga ik er vanuit dat het niet met de Noord-Koreaanse slag gedaan wordt).

Daarnaast denk ik niet dat dit voorlopig gaat gebeuren, dus ik zou er geen seconde slaap over verliezen als ik jou was.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
bezit is iets heel vreemds, hoezo is iets opeens exclusief van jou? De indianen snapten niks van de contracten die de NL-ers ze bij Nieuw Amsterdam lieten tekenen. Het idee van FO is ook iets raars, sinds 70 jaar is de gezondheidszorg, democratie zo goed in NL zodat we in een land leven waar we niet bij de dag leven maar ook kunnen plannen voor een onzekere toekomst. Ergens is FO egoistisch tot op het bot. vraag is of dat niet mag?

Zelf geniet ik meer van een deelscooter dan als ik er zelf een zou hebben. Bezit geeft zorgen, vraag maar aan de oude adel, die gaan echt gebukt onder hun 'érfenissen' onder het toeziend oog van het voorgeslacht.

Zonder enig bezit leef je in een communistische maatschappij, en dan gaat een ander beslissen in welk huis je mag wonen, met welke auto je mag rijden etc.
En wat doe je met mensen die vinden dat de AOW onvoldoende is om hun oude dag door te komen.
Na je 65e allemaal in een arbeidershuisje achter de geraniums? Waarom zouden ze je een auto gunnen? De bus stopt om de hoek...
En een deelfiets... tja, met mijn 1,95m heb ik nooit een passende fiets, dus dat wil ik echt van mezelf.
Een auto heb ik minder mee als er goede deelauto's zouden zijn. Maar dan nog, ik wil die ook kunnen betalen, en er ook eens 2 weken mee op vakantie te trekken.

Nu heb ik ook geen binding met een kasteel wat al 300 jaar in de familie is, en ik hoef niet in 3 landen een vakantiehuis, maar mijn spaarcenten blijven toch wel van mij, daar heb ik een heel leven voor gewerkt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:38
De persoon in dit artikel klinkt echt als een onuitstaanbare kwal, net als de vorige hoofdpersoon uit die serie artikelen trouwens. :')

"ik kon via mijn werk voor mezelf een vipticket krijgen, dan zou ik Max Verstappen ontmoeten in plaats van bij mijn vrienden op de tribune te zitten. Die vriend stuurde mij een berichtje dat als ik vond dat ik me moest omringen met mensen die er niet toe doen, ik het mannetje wilde spelen, dat hij dan niet wist wat de waarde van onze vriendschap nog was. Daar ben ik hem heel dankbaar voor, het schudde me wakker. "

en even later:

"We werken absoluut niet hard maar liggen ook niet altijd met onze luie reet op het strand. Maar als we even twee weken naar Bali willen, dan doen we dat.”

"Toen ik opgroeide, leek het onhaalbaar dat ik ooit businessclass zou vliegen of een suite met een eigen butler zou meemaken. Nu is dat vrij standaard."

Ben benieuwd wat die vriend nu van hem denkt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:51
Corrit schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:24:
[...]

De persoon in dit artikel klinkt echt als een onuitstaanbare kwal, net als de vorige hoofdpersoon uit die serie artikelen trouwens. :')

"ik kon via mijn werk voor mezelf een vipticket krijgen, dan zou ik Max Verstappen ontmoeten in plaats van bij mijn vrienden op de tribune te zitten. Die vriend stuurde mij een berichtje dat als ik vond dat ik me moest omringen met mensen die er niet toe doen, ik het mannetje wilde spelen, dat hij dan niet wist wat de waarde van onze vriendschap nog was. Daar ben ik hem heel dankbaar voor, het schudde me wakker. "

en even later:

"We werken absoluut niet hard maar liggen ook niet altijd met onze luie reet op het strand. Maar als we even twee weken naar Bali willen, dan doen we dat.”

"Toen ik opgroeide, leek het onhaalbaar dat ik ooit businessclass zou vliegen of een suite met een eigen butler zou meemaken. Nu is dat vrij standaard."

Ben benieuwd wat die vriend nu van hem denkt. :+
Ja ach, het is het tegenovergesteld van FO wat deze man doet, dus niet zo gek dat het voor ons als verspilling klinkt, maar zo extreem is het ook niet wat hij doet. Het klinkt vooral heel duur en luxe wat hij doet, maar in principe geeft hij het geld wat wij sparen uit aan dure hotels en business class vliegen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pirke
Je kan FO beter vergelijken met een riant basisinkomen: nooit meer hoeven te werken om toch een prima leven te kunnen leiden. Beiden geven mentale rust dat je - wat er ook gebeurt - gewoon kan blijven wonen en eten zonder dat je financiële zorgen krijgt.

Maar dat heb je met een bijstandsuitkering ook... Simpel rekenvoorbeeld van een gezin met twee jonge kinderen:
- bijstand 1500 euro netto per maand
- huurtoeslag 358
- kgb 185
- zorgtoeslag 207
- kinderbijslag 150

Totaal 2400 euro netto per maand. Minus huur van 750 euro blijft er 1650 euro netto over voor boodschappen en kleding enzo... En alles moet op want je mag niet teveel vermogen hebben. Daar kun je heel heel prima van leven. En dat noemen wij het bestaansminimum... 8)7

Wij leefden in ons vorige huis van 1500 netto (excl vakantie) en daar moest alles nog van af: hypotheek 500, zorgverzekering, etc... De rest van ons inkomen spaarden we. Dit was nog voordat we kinderen kregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
pirke schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:46:
Je kan FO beter vergelijken met een riant basisinkomen: nooit meer hoeven te werken om toch een prima leven te kunnen leiden. Beiden geven mentale rust dat je - wat er ook gebeurt - gewoon kan blijven wonen en eten zonder dat je financiële zorgen krijgt.

Maar dat heb je met een bijstandsuitkering ook... Simpel rekenvoorbeeld van een gezin met twee jonge kinderen:
- bijstand 1500 euro netto per maand
- huurtoeslag 358
- kgb 185
- zorgtoeslag 207
- kinderbijslag 150

Totaal 2400 euro netto per maand. Minus huur van 750 euro blijft er 1650 euro netto over voor boodschappen en kleding enzo... En alles moet op want je mag niet teveel vermogen hebben. Daar kun je heel heel prima van leven. En dat noemen wij het bestaansminimum... 8)7

Wij leefden in ons vorige huis van 1500 netto (excl vakantie) en daar moest alles nog van af: hypotheek 500, zorgverzekering, etc... De rest van ons inkomen spaarden we. Dit was nog voordat we kinderen kregen.
... maar een auto mag je vergeten, en als je een nieuwe fiets, laptop, wasmachine etc moet, dan is het krabben.
Vakantie wordt ook een uitdaging.
Dat is goed als je een paar jaar er door moet, maar op lange termijn wil ik zo echt niet leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Tommie12 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:01:
[...]

... maar een auto mag je vergeten, en als je een nieuwe fiets, laptop, wasmachine etc moet, dan is het krabben.
Vakantie wordt ook een uitdaging.
Dat is goed als je een paar jaar er door moet, maar op lange termijn wil ik zo echt niet leven.
Een auto tot een waarde van 3500 euro telt niet mee voor de vermogensgrens. Het meerdere boven de 3500 telt wel mee.

Vermogensgrens is 12590 euro. Genoeg om een kapotte wasmachine te vervangen of om een leukere auto te rijden als je dat zou willen. Het zal geen nieuwe Tesla zijn, maar een huurwoning zal ook geen riante villa zijn.

Het grootste nadeel aan de bijstand is de hoeveelheid regels en controles vanuit de overheid. De hoogte van inkomen is in mijn ogen echt meer dan prima. Genoeg mensen die hard moeten werken voor minder geld.

[Edit]

De grens van 3500 euro voor de auto is per gemeente anders. Amsterdam heeft het 3500 vastgesteld, in Groningen is het 4500.

[ Voor 7% gewijzigd door pirke op 21-06-2021 16:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:16
Tommie12 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:07:
[...]
Zonder enig bezit leef je in een communistische maatschappij,
De aboriginals kennen (of kenden) "bezit" ook niet, Land was gewoon beschikbaar en niet van iemand - maar niemand die hen vertelde waar ze wel moesten/mochten wonen of jagen. Tijdens (een gedeelte) van hen leven konden ze gewoon gebruik maken van de beschikbare resources. Heel erg sustainable (denk ik) en niks communistisch aan. Dat dit in onze huidige (drukke) landen niet gaat werken is wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Ik heb het artikel niet gelezen, maar dit gaat toch gewoon om dat steeds meer geleend/gehuurd/geleased/etc kan worden en niet dat overheden massaal eigendom gaan onteigenen? :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Blik1984 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:51:
[...]

Dit is volgens mij 1 vd uitspraken van 1 vd denktanks van het WEF en helemaal niet de algehele denkrichting van het WEF in zijn algemeen. Staat ook een duidelijke disclaimer bij dat het een boodschap is van enkele de members van het WEF. Niet de complete WEF

Dit is onder aluhoedjes een geheel eigen leven gaan leiden.
Ik schaar mij onder het aluhoed clubje en zie toch wel ontwikkelingen die hier naar toe leiden.
In de UK is het verboden om met een prive E-Step rond te rijden maar je mag wel eentje huren en daarmee rondrijden. Regelrechte aanval op prive bezit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Config
rube schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:54:
[...]

De aboriginals kennen (of kenden) "bezit" ook niet, Land was gewoon beschikbaar en niet van iemand - maar niemand die hen vertelde waar ze wel moesten/mochten wonen of jagen. [...] Dat dit in onze huidige (drukke) landen niet gaat werken is wat anders.
Wat is je voorbeeld over aboriginals dan nog waard, is dan mijn vraag...

Mijn $0.02: ze zien de bui al hangen qua schulden, en ze gaan proberen die schulden te fixen door flinke inflatie. Denk aan 5% tot 10% inflatie voor een decennium, zoiets. Dat zou zeker niet voor het eerst zijn. Hiermee gaan ze de schuldenberg aanpakken, want terugbetalen kan allang niet meer. Het is de weg van de minste weerstand, want fuck verantwoord beleid voeren, dat is veel te omslachtig. Sterke landen als Nederland zijn het haasje.

Afbeeldingslocatie: https://image.gscdn.nl/image/0f3deb9237_20_juni_gs_ecb_balance_sheet.png?w=600&s=75d96566db1169f557c10e2e79e66b4e

Afbeeldingslocatie: https://image.gscdn.nl/image/65c9476a2d_20_juni_gs_eu_gov_debt.png?w=600&s=23b9ff8755694863d86c98be64025309

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen in reactie hierop. Een migratie of geldmigratie naar een sterkere munt ligt erg voor de hand.

[ Voor 48% gewijzigd door Config op 21-06-2021 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Laatst online: 11-09 14:00
Tommie12 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:07:
[...]

Zonder enig bezit leef je in een communistische maatschappij, en dan gaat een ander beslissen in welk huis je mag wonen, met welke auto je mag rijden etc.
Ja en dat is ook alleen maar erg omdat je hier waarde aan hecht.
Wat overigens heel begrijpelijk en menselijk is.
Maar die indianen of wat voor tribe dan ook zijn helemaal tevreden in hun hutje :+

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:16
TheZenMeister schreef op maandag 21 juni 2021 @ 17:20:
[...]
Ik schaar mij onder het aluhoed clubje en zie toch wel ontwikkelingen die hier naar toe leiden.
In de UK is het verboden om met een prive E-Step rond te rijden maar je mag wel eentje huren en daarmee rondrijden. Regelrechte aanval op prive bezit.
Heb je een bron die zegt dat je dat niet mag in de UK (op een goedgekeurde) privestep? Anders is dat voor mij al snel zoiets iets van hoax/fabeltjes/klok-klepel.

Edit eta: zelf even gegoogled en het gaat om beperkte "trials" in de UK. Dat is net zoiets als dat er trials zijn in sommige regios/landen voor zelfrijdende auto's, maar dat dat nog niet mag voor zomaar alle prive mensen. Dat heeft dus niets te maken met wel/of niet privebezit. Wel met veiligheid en de ontwikkeling van wetgeving daaromtrent.

[ Voor 24% gewijzigd door rube op 21-06-2021 19:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:04
bezit is iets heel vreemds, hoezo is iets opeens exclusief van jou? De indianen snapten niks van de contracten die de NL-ers ze bij Nieuw Amsterdam lieten tekenen.
Het idee van land kunnen bezitten was nomadische culturen dan misschien vreemd (evenals het idee van afspraken daarover formeel vastleggen), maar ik denk dat de gemiddelde Indiaan het begrip "bezit" aan de hand van "deze boog/tipi/geschoten haas/adelaarsveer is van mij" heel goed kon uitleggen. Er zit nog een hele kloof tussen "dit ding is van mij" vs. "ik heb 8 miljard op de rekening omdat een bedrijf zo gewaardeerd wordt door de rest van de samenleving", maar bezit is in essentie niets vreemds. Sterker nog, er zit een hele praktische component aan; het zijn de uitwassen van bezit zodra we het begrip gaan vastleggen, formaliseren en er theoretisch op voort gaan borduren die de moeite van het bespreken waard zijn.
Het idee van FO is ook iets raars, sinds 70 jaar is de gezondheidszorg, democratie zo goed in NL zodat we in een land leven waar we niet bij de dag leven maar ook kunnen plannen voor een onzekere toekomst. Ergens is FO egoistisch tot op het bot. vraag is of dat niet mag?
Mensen ronduit verbieden om FO te worden komt neer op ze dwangarbeid laten verrichten voor het algemene doel -- of je werk nu aangenaam vindt of niet, werken zul je, zo lang je kan, en niet alleen om zelf te eten maar om het collectief hoog te houden. Dat gaat dan wel weer richting het (praktisch uitgevoerde) communisme toe. Er zit ook daar weer een kloof tussen voldoende rijkdom bij elkaar gespaard hebben om je arbeid voor de rest van je leven af te kunnen kopen, en beslag leggen op rijkdom die je de rest van je leven nog niet op zou kunnen maken en dan nog altijd meer willen, en nemen, terwijl de rest in armoede leeft. Je kunt beide dingen egoïstisch noemen want ze draaien immers beide om het individu, maar dat wil nog niet zeggen dat ze vergelijkbaar zijn. Het concept "individu" kun je niet afschaffen, net zo min als "gemeenschap". Waar je de balans legt is een tweede; de extremen opzoeken is vragen om problemen.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Config schreef op maandag 21 juni 2021 @ 17:25:
[...]

Wat is je voorbeeld over aboriginals dan nog waard, is dan mijn vraag...

Mijn $0.02: ze zien de bui al hangen qua schulden, en ze gaan proberen die schulden te fixen door flinke inflatie. Denk aan 5% tot 10% inflatie voor een decennium, zoiets. Dat zou zeker niet voor het eerst zijn. Hiermee gaan ze de schuldenberg aanpakken, want terugbetalen kan allang niet meer. Het is de weg van de minste weerstand, want fuck verantwoord beleid voeren, dat is veel te omslachtig. Sterke landen als Nederland zijn het haasje.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen in reactie hierop. Een migratie of geldmigratie naar een sterkere munt ligt erg voor de hand.
Nu ken ik inflatie alleen maar van mijn spaarboekje waar ik ooit een rente van iets van 10% rente op had, met die paar gulden schoot ik er niet veel mee op. Sinds het iets uit maakt is de inflatie altijd (ver) onder de 5% geweest.

Hoe wapen je jezelf tegen een periode met hoge inflatie? Is het antwoord - zoals vaak in het FO-pad - wederom 'spreiden'? Aandelen, cash (niet per se goed tegen inflatie, maar wel om een krach op te vangen zonder aandelen te liquideren), schuld (hypotheek) en edelmetalen?
Wat betreft geldmigratie, wat is de sterkere munt? De EU zal m.i. niet zo snel toestaan dat de inflatie een decennium lang 5% hoger is dan in bijv. VS of China. Dat is niet zo goed voor de handel.
Pagina: 1 ... 13 ... 290 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.