Aghanim schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:05:
[...]
Grappig genoeg heb ik last van het omgekeerde. Ik kan iedere aankoop kapot redeneren vanuit nut en noodzaak. Is iets nodig? Nee, dan niet kopen. Misschien de natte droom voor de gemiddelde FO-er maar ik heb er eerlijk gezegd behoorlijk last van. Mijn basis houding is om te kijken of een goedkoop (en vaak inferieur) alternatief ook mogelijk is.
Denk aan het kloten met apps op je telefoon in plaats van een fatsoenlijke kilometer teller te kopen voor op de mountainbike (waar ik 3x per week op rijd). Ik ben soms jaloers hoe anderen de duurste gadgets kunnen kopen terwijl ze (in mijn ogen) het niet nodig hebben omdat ze bijvoorbeeld maar 1x per week een klein rondje fietsen. En ook op vrienden die amper spaargeld hebben maar wel iedere maand hun geld uitgeven aan iets waar ze enorm van genieten.
Ik koop zo’n gadget, krijg een schuldgevoel na een paar dagen en stuur het terug of verkoop het.
Voor het geld hoef ik het niet te laten. Op deze manier ben ik voor mijn 45e FO. Maar dat zie ik soms als doemscenario. Het is iets anders dat dwars zit.
En nu ik kinderen heb loop ik extra vast want ik wil niet dat ze hetzelfde met geld omgaan als ik. Maar het doet letterlijk pijn in mijn maag als ze 20€ verbrassen aan knuffel 51
Heb het boek dat hier laatst genoemd werd gelezen (van een Japanse meneer, ben de naam kwijt) en daar geleerd dat je naast bezit ook een positieve flow met geld moet creëren. Nu nog bepalen hoe dat moet….on a positive note word ik gelukkig wel blij van een heleboel dingen die geen geld kosten.
Ik herken dit deels , al heb ik een aversie tegen dingen die niet werken. Dus dat scheelt. Ik had een periode waarin ik leuke aankopen niet deed om extra in te leggen of te bezuinigen. En daarmee stelde ik steeds weer leuke dingen uit.
Ik ga niet lopen prutsen met slechte kwaliteit spullen, de irritatie van het fixen of net niet werken van dingen die ik vaak gebruik kost teveel tijd en energie. Ik sport vrij veel en heb altijd een horloge om , die alles een beetje bijhoudt , kost wat geld maar ik doe er relatief lang mee en heb niet de neiging om over te stappen op het laatste model.
Zo heb ik nog een andere hobby waar je best wel wat geld in kwijt kan , maar het is mij allemaal waard. Loopt mijn FO vertraging op ? Ja uiteraard maar het plezier en de lol van de hobby zijn het meer dan waard.
Als je weet wat je wil, waar je veel plezier uit haalt is het ook helemaal niet erg om er geld aan uit te geven.
Ook niet als blijkt dat de hobby niets voor je is. Het is proberen en leren. Uitvinden wat je echt plezier geeft en wat je leuk vindt is ook niet in een keer duidelijk. Kost een beetje geld. So be it.
Je moet het zo zien, de meeste mensen geven geld achteloos uit, jij hebt de grootste achteloosheid al lang uit je bestedingen gehaald. En al een eind op weg naar je doel. Nu is het leren loslaten van de angst dat de hele boel instort.
Ik heb daar ook last van gehad. Tot het moment dat ik besefte dat het kwam omdat ik niet gewend was aan grote bedragen. En extra niet bestaande zekerheid wilde inbouwen door minder uit te geven en meer proberen op te potten. Dit was niet nodig volgens het plan. En ook niet nodig in kader van risico.
Je moet ook tussendoor genieten , anders werkt het proces tegen je inplaats van voor je. En dat is nu net niet de bedoeling van FO. Je moet vrij zijn van financiele stress, geen nieuwe stress veroorzaken.
Het was voor mij een kwestie van even wennen en terugkijken naar waar ik vandaan kwam. En even de mentale stap maken en terugvinden wat er zo leuk was aan de weg van FO en niet zozeer het doel. Dat komt vanzelf.