Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Tehh schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:48:
[...]

Nu ken ik inflatie alleen maar van mijn spaarboekje waar ik ooit een rente van iets van 10% rente op had, met die paar gulden schoot ik er niet veel mee op. Sinds het iets uit maakt is de inflatie altijd (ver) onder de 5% geweest.

Hoe wapen je jezelf tegen een periode met hoge inflatie? Is het antwoord - zoals vaak in het FO-pad - wederom 'spreiden'? Aandelen, cash (niet per se goed tegen inflatie, maar wel om een krach op te vangen zonder aandelen te liquideren), schuld (hypotheek) en edelmetalen?
Wat betreft geldmigratie, wat is de sterkere munt? De EU zal m.i. niet zo snel toestaan dat de inflatie een decennium lang 5% hoger is dan in bijv. VS of China. Dat is niet zo goed voor de handel.
Goed gespreide investeringen in bedrijven/landen die internationale blootstelling hebben. Dus vrijwel alle grote multinationals die je in de populaire ETF's vindt. Heel veel meer kun je niet doen, maar op die manier blijf je in ieder geval ongeveer bij met de inflatie op wereldwijd niveau.

Je kunt je richten op een bepaalde sector of regio or een specifieke munt als je denk dat inflatie daar minder invloed op heeft, maar dat is zoals individuele aandelen uitzoeken; kan goed gaan of je kunt pech hebben.

Vastgoed wordt altijd genoemd als goede inflatie hedge, maar naar mijn smaak is vastgoed in Europa te hard verbonden aan de politiek, de subsidies/regels van het moment en de gemiddelde werkende man. Dat maakt het onvoorspelbaar en risicovol imho als er instabiliteit ontstaat door inflatie.

Hoe dan ook, als je bewust met financien bezig bent zit je er een stuk comfortabeler bij met of zonder inflatie :-)

Ctrl+k

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Het is de eeuwige discussie: de wrijving tussen het individu en het collectief. Ik zie dit meer als een continue variabel gegeven, beter dan ergens een evenwicht zoeken tussen de extremen zal het niet worden.

Bezit bezorgd je niet enkel rechten maar ook een portie plichten. Dat durven sommigen wel eens te vergeten zowel degene die niet zoveel bezitten als diegene die wel veel bezitten maar die denken dat ze die plichten van zich af kunnen schuiven.

Als je ze dan op hun plichten wijst (bvb bepaalde wetgeving waar ze moeten aan voldoen) dan durven ze wel eens in de slachtofferrol te kruipen. Alles is de schuld van de overheid, vroeger was alles beter,...

Geen rechten zonder plichten zeg ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 19:12
belendel schreef op zondag 20 juni 2021 @ 09:33:
Goedemorgen,

Ik heb enkele websites waarmee ik advertentieinkomsten verdien via adsense. Dit heb ik altijd aangegeven als inkomen uit overig werk. Het ging hierbij om ongeveer 2 a 3k op jaarbasis.

Dankzij enkele nieuwe projecten en een beetje geluk gaat het ineens om een stuk groter bedrag. De verwachting is dit jaar boven de 25k uit te komen. Nu lijkt het mij dat het interessant gaat worden om te bekijken hoe ik dit belastingtechnisch het voordeligst kan aanpakken.

Voor zover ik heb begrepen kan ik gebruik maken van de KOR, echter mag je omzet dan niet boven de 20k uitkomen.
Voor zelfstandigenaftrek & startersaftrek moet je een bepaald aantal uren halen. Ik werk momenteel fulltime dus het lijkt mij dat dit geen optie is?

Ik ben hier verder helemaal niet in thuis dus weet even niet zo goed hoe ik dit het beste kan aanpakken. Al het advies is welkom!
Voor de omzetbelasting ben je sneller ondernemer van voor de IB. Zolang je fulltime werkt in loondienst ben je niet heel snel ondernemer voor de IB en als je al wel als ondernemer wordt aangemerkt, heb je weinig rechten op fiscale voordelen omdat deze verbonden zijn aan een urennorm van 1225 uur per jaar (en dat haal je echt niet als je fulltime in loondienst werkt).

Verder kijkt de bepaling of je ondernemer bent voor de ib ook of je daadwerkelijk risico loopt en of je maatschappelijk overkomt als ondernemer.

Fiscaal is er denk niet veel te halen (wellicht grijs kenteken auto en wat aftrek dingen als uit eten), maar dat is voor de vuist weg. Wel goed om te kijken of je niet onopgemerkt risico's aangaat die je niet bewust bent (aansprakelijkheid, hoofdelijke verplichtingen etc).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:19
rube schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:54:
[...]

De aboriginals kennen (of kenden) "bezit" ook niet, Land was gewoon beschikbaar en niet van iemand - maar niemand die hen vertelde waar ze wel moesten/mochten wonen of jagen. Tijdens (een gedeelte) van hen leven konden ze gewoon gebruik maken van de beschikbare resources. Heel erg sustainable (denk ik) en niks communistisch aan. Dat dit in onze huidige (drukke) landen niet gaat werken is wat anders.
Ik durf aan te nemen dat er voor die aboriginals gewoon geen tekort aan grond was, en dan wordt het waardeloos. Je hakt een stuk struikgewas neer, maakt de grond klaar en je begint te planten…
Ze zullen wel andere dingen gehad hebben om waarde in op te bergen, als zijn het soms symbolische dingen als halskettingen, etc. Het dorpshoofd woont ook in een grotere hut dan de rest.
En natuurlijk, de grootste factor is dat ze naarmate ze ouder worden door de familie verzorgd en gevoed worden.
Dan heb je geen kapitaal nodig om diensten in te kopen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:51
Wozmro schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:02:
Het is de eeuwige discussie: de wrijving tussen het individu en het collectief. Ik zie dit meer als een continue variabel gegeven, beter dan ergens een evenwicht zoeken tussen de extremen zal het niet worden.

Bezit bezorgd je niet enkel rechten maar ook een portie plichten. Dat durven sommigen wel eens te vergeten zowel degene die niet zoveel bezitten als diegene die wel veel bezitten maar die denken dat ze die plichten van zich af kunnen schuiven.

Als je ze dan op hun plichten wijst (bvb bepaalde wetgeving waar ze moeten aan voldoen) dan durven ze wel eens in de slachtofferrol te kruipen. Alles is de schuld van de overheid, vroeger was alles beter,...

Geen rechten zonder plichten zeg ik dan.
Precies waarom het nationaliseren van bedrijven of landje pik van de boeren altijd mis gaat. Het afpakken lukt wel maar het vervolgens productief inzetten is volgens mij nog nooit in de historie gelukt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:06
R.van.M schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:34:
[...]

Ja ach, het is het tegenovergesteld van FO wat deze man doet, dus niet zo gek dat het voor ons als verspilling klinkt, maar zo extreem is het ook niet wat hij doet. Het klinkt vooral heel duur en luxe wat hij doet, maar in principe geeft hij het geld wat wij sparen uit aan dure hotels en business class vliegen.
Klopt, alleen het verschil tussen een bijvoorbeeld een economy class vliegtickte en een business of 1st class is vaak een factor 3-4. Een verre reis naar azie kost al gauw tussen de 600-800 euro (economy clas. Neem je business/1st class dan is dit gauw rond de 2000-2500.
Daarnaast nog de hotels. Een eenvoudig 2-3 sterren is een stuk goedkoper dan een 5 sterren hotel. 600 euro per nacht geef hij zelf aan. Doe dat eens 1 maand lang, dat is al gauw €18.000,- .
Ze gebruiken hier gerust een jaar salaris in 1 maand tijd. Zo te zien verdienen ze dan wel extreem goed.

Als ze straks met pensioen gaan hebben ze waarschijnlijk niet veel regelt. Dan kunnen ze dit allemaal niet meer doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
pirke schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:46:
Je kan FO beter vergelijken met een riant basisinkomen: nooit meer hoeven te werken om toch een prima leven te kunnen leiden. Beiden geven mentale rust dat je - wat er ook gebeurt - gewoon kan blijven wonen en eten zonder dat je financiële zorgen krijgt.

Maar dat heb je met een bijstandsuitkering ook... Simpel rekenvoorbeeld van een gezin met twee jonge kinderen:
- bijstand 1500 euro netto per maand
- huurtoeslag 358
- kgb 185
- zorgtoeslag 207
- kinderbijslag 150

Totaal 2400 euro netto per maand. Minus huur van 750 euro blijft er 1650 euro netto over voor boodschappen en kleding enzo... En alles moet op want je mag niet teveel vermogen hebben. Daar kun je heel heel prima van leven. En dat noemen wij het bestaansminimum... 8)7

Wij leefden in ons vorige huis van 1500 netto (excl vakantie) en daar moest alles nog van af: hypotheek 500, zorgverzekering, etc... De rest van ons inkomen spaarden we. Dit was nog voordat we kinderen kregen.
Totaal gaf je dus €18.000,- netto per jaar uit (excl vakanties). Ik kom ongeveer op hetzelfde uit.
Totaal heb ik per jaar ongeveeer € 23.000,- nodig. Echter door corona minder, omdat ik niet met vakantie ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Config schreef op maandag 21 juni 2021 @ 17:25:
[...]

Wat is je voorbeeld over aboriginals dan nog waard, is dan mijn vraag...

Mijn $0.02: ze zien de bui al hangen qua schulden, en ze gaan proberen die schulden te fixen door flinke inflatie. Denk aan 5% tot 10% inflatie voor een decennium, zoiets. Dat zou zeker niet voor het eerst zijn. Hiermee gaan ze de schuldenberg aanpakken, want terugbetalen kan allang niet meer. Het is de weg van de minste weerstand, want fuck verantwoord beleid voeren, dat is veel te omslachtig. Sterke landen als Nederland zijn het haasje.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen in reactie hierop. Een migratie of geldmigratie naar een sterkere munt ligt erg voor de hand.
De totale EU schuld is ongeveer verdubbeld in 20 jaar tijd van 5 naar 10. Door de inflatie is meestal in 20 jaar tijd alles verdubbeld. Dus ik vindt het nog mee vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
phantom09 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:39:
[...]

De totale EU schuld is ongeveer verdubbeld in 20 jaar tijd van 5 naar 10. Door de inflatie is meestal in 20 jaar tijd alles verdubbeld. Dus ik vindt het nog mee vallen.
Je moet in die beoordeling natuurlijk ook het renteniveau mee nemen.

In de jaren 90 spraken we van de rentesneeuwbal met rentes van 7-9%.
Dan weegt schuld elk jaar zwaarder.
Nu is de rente onder de 1% met een inflatie van 2% en een groei van 2-3%. Dan smelten je schulden gewoon weg.

Ik herinner me nog de eerste aflossingstabel van mijn eerste huis aan 9% rente. De eerste jaren ging die schuld vrijwel niet naar beneden omdat je zo veel rente betaalde.
Nu met rentes van 1% gaat de schuld bijna lineair naar beneden. (afbetaalhypotheek met vast maandelijkse afbetaling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-08 09:26
phantom09 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:39:
[...]

maakt niet zoveel uit

De schuld was door de invoering van de 60% plafond van de eu, aanzienlijk gedaald overal.
De meeste landen zaten nu onder de 100% bnp dus nog ruim te hoog, maar is al stuk minder.

Echter corona heeft wel voor een enorme terug slag gezorgt, voor Nederland geldt echter dat we al onder dei 60% zaten en nu afhankelijk hoe bepaalde kosten uit gaan vallen net eronder of net erboven uitkomen.

Andere landen dienen echter door de regelgeving, streng te gaan bezuinigen komende jaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caute
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-08 09:51
Bij tijd en wijle hier in het forum aan het lurken want FO-treintje loopt en verder niet zoveel te doen dan gekozen strategie volhouden.
Dankzij salarisgroei en stug het hoofd proberen te bieden aan lifestyle inflation begint een volgende stap zich af te tekenen:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat is het verstandigst en zie ik nog iets over het hoofd?

[ Voor 0% gewijzigd door Caute op 22-06-2021 13:51 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 15:20
Caute schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:41:
Bij tijd en wijle hier in het forum aan het lurken want FO-treintje loopt en verder niet zoveel te doen dan gekozen strategie volhouden.
Dankzij salarisgroei en stug het hoofd proberen te bieden aan lifestyle inflation begint een volgende stap zich af te tekenen:

***members only***

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caute
Bedankt voor de tip. Ja, leek me ook verstandig, maar overdracht etc. vreet natuurlijk wel eerst aan rendement. Huis is nu bijna 2x zoveel waard, maar markt is dusdanig geëxplodeerd dat verhuurappartementen moeilijk te vinden zijn zonder er weer voor bij te lenen, daar heb ik in deze fase juist geen behoefte aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlack
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 15:28
Trein tuft overigens rustig door naar beneden, benieuwd of vanavond de wagonnetjes aangehaakt worden aan de TGV :-)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:44
Members only:

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 22-06-2021 15:53 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Tehh schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:48:
[...]
Hoe wapen je jezelf tegen een periode met hoge inflatie? Is het antwoord - zoals vaak in het FO-pad - wederom 'spreiden'? Aandelen, cash (niet per se goed tegen inflatie, maar wel om een krach op te vangen zonder aandelen te liquideren), schuld (hypotheek) en edelmetalen?
Wat betreft geldmigratie, wat is de sterkere munt? De EU zal m.i. niet zo snel toestaan dat de inflatie een decennium lang 5% hoger is dan in bijv. VS of China. Dat is niet zo goed voor de handel.
Weet ik ook niet exact. Typische antwoorden zijn goud en verhuurd vastgoed. Bij goud wel oppassen dat je geen dingen koopt met hoge kosten (bijvoorbeeld Willem Middelkoop en andere Harry Mens oplichters moet je vermijden als je er iets aan wil hebben). In USA zijn grote beleggers heel actief op de huizenmarkt omdat commercieel vastgoed heel tricky is met e-commerce en thuiswerk office downsizing als risico's die op de loer liggen (https://www.wsj.com/artic...-pension-fund-11617544801). Huizenprijzen zouden natuurlijk crashen met een hogere rente, maar long-term zien ze het nog als een goede deal.

Wat je zegt klopt, dit werkt alleen als alle grote munten het tegelijk doen. In de media zullen de tegenstanders het sowieso een "currency war" gaan noemen, maar alleen het eerste land wordt zo genoemd. De andere landen zijn dan "genoodzaakt" om te volgen. Vandaar ook dat die "great reset" wordt gecoordineerd in globale organisaties als de WEF/VN/WB. Die structuren bestaan natuurlijk allang. Voorbeeld. Je ziet tijdens corona dat heel veel landen tegelijkertijd dezelfde instrumenten implementeerden. Het stramien van andere landen kleurcodes geven, het eigen land ook indelen in kleurcodes, en het voorhouden van een corona roadmap tegen de eigen bevolking over het pad na versoepelingen, het is natuurlijk ergens in een zoom call afgesproken dat men het zo gaat doen. Dit is wat ze doen op een "top".

Klassieke (relatieve) safe havens zijn CHF, NOK, en USD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Config schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:08:
[...]

Weet ik ook niet exact. Typische antwoorden zijn goud en verhuurd vastgoed. Bij goud wel oppassen dat je geen dingen koopt met hoge kosten (bijvoorbeeld Willem Middelkoop en andere Harry Mens oplichters moet je vermijden als je er iets aan wil hebben). In USA zijn grote beleggers heel actief op de huizenmarkt omdat commercieel vastgoed heel tricky is met e-commerce en thuiswerk office downsizing als risico's die op de loer liggen (https://www.wsj.com/artic...-pension-fund-11617544801). Huizenprijzen zouden natuurlijk crashen met een hogere rente, maar long-term zien ze het nog als een goede deal.

Wat je zegt klopt, dit werkt alleen als alle grote munten het tegelijk doen. In de media zullen de tegenstanders het sowieso een "currency war" gaan noemen, maar alleen het eerste land wordt zo genoemd. De andere landen zijn dan "genoodzaakt" om te volgen. Vandaar ook dat die "great reset" wordt gecoordineerd in globale organisaties als de WEF/VN/WB. Die structuren bestaan natuurlijk allang. Voorbeeld. Je ziet tijdens corona dat heel veel landen tegelijkertijd dezelfde instrumenten implementeerden. Het stramien van andere landen kleurcodes geven, het eigen land ook indelen in kleurcodes, en het voorhouden van een corona roadmap tegen de eigen bevolking over het pad na versoepelingen, het is natuurlijk ergens in een zoom call afgesproken dat men het zo gaat doen. Dit is wat ze doen op een "top".

Klassieke (relatieve) safe havens zijn CHF, NOK, en USD.
CHF en USD ken ik inderdaad, al kan je je afvragen hoe veilig de USD is als we in Europa te maken krijgen met hoge inflatie. Wat maakt de Noorse Kroon veilig? Omdat ze zo onafhankelijk zijn qua grondstoffen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bimmert
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:16
Caute schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:24:
[...]

Bedankt voor de tip. Ja, leek me ook verstandig, maar overdracht etc. vreet natuurlijk wel eerst aan rendement. Huis is nu bijna 2x zoveel waard, maar markt is dusdanig geëxplodeerd dat verhuurappartementen moeilijk te vinden zijn zonder er weer voor bij te lenen, daar heb ik in deze fase juist geen behoefte aan
Volgens mij ben je goed bezig, ik heb vrijwel dezelfde aanpak.
Voordeel van de behouden en verhuren is dat je geen overdrachtsbelasting (nu 8%) en bijkomende (overdracht) kosten hebt!

De aanloop naar dit proces voelt wat langzaam imho. Maar wanneer het straks eenmaal loopt is het rendement enorm..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Tehh schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:15:
[...]

CHF en USD ken ik inderdaad, al kan je je afvragen hoe veilig de USD is als we in Europa te maken krijgen met hoge inflatie. Wat maakt de Noorse Kroon veilig? Omdat ze zo onafhankelijk zijn qua grondstoffen ofzo?
De NOK wordt geacht zeer stabiel te zijn omdat de Noren enorme kapitalen hebben voor hun pensioenen etc.
Het is zowat de enige economie ter wereld waar de staat echt een pak eigendom heeft buiten "wegen, scholen etc".
En dat geld komt uit hun olie inkomsten die gepland naar beneden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlack
Tommie12 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:50:
[...]

De NOK wordt geacht zeer stabiel te zijn omdat de Noren enorme kapitalen hebben voor hun pensioenen etc.
Het is zowat de enige economie ter wereld waar de staat echt een pak eigendom heeft buiten "wegen, scholen etc".
Ook de Noren doen mee aan het inflatiespelletje, zie je echt iets in de NOK? Lijkt me typisch een asset waarop je (zoals alle fiat currencies) jaarlijks 2% inlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
MrBlack schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:54:
[...]

Ook de Noren doen mee aan het inflatiespelletje, zie je echt iets in de NOK? Lijkt me typisch een asset waarop je (zoals alle fiat currencies) jaarlijks 2% inlevert.
Natuurlijk is er daar ook inflatie. Ik schreef ook “geacht”.
Het is een extra diversificatie om wat geld in die munt te hebben naast CHF en eventueel de USD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlack
Zolang 'ons' kapitalistisch stelsel blijft zoals het is kun je, indien je nog in de opbouwfase zit (10+ jaar horizon) en steady cash flow (--> maandelijks DCA inleggen), met behulp van een breed gespreide (100% stocks) ETF pot elke crisis door:

Stel 50% crash:
1) vermogen -/-50% (maar lange termijn investeerder, geld pas na 10+ jaar nodig);
2) maandelijks DCA --> goedkoper ETFs kopen;
3) dividenden --> herbeleggend of niet, goedkopere participaties / uitbreiding belang in participaties
4) historisch gezien gaat de markt (op lange termijn) altijd omhoog.

nb, extreem gesimplificeerd natuurlijk (want wat als je je baan verlies in een crises etc etc)

Of 'this time is different?'

[ Voor 7% gewijzigd door MrBlack op 22-06-2021 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-09 21:35

***members only***

Gaat de bank akkoord met de potentiele huurinkomsten om de volgende hypotheek hoger te krijgen? Voor een nieuw huis zal je ook eigen geld moeten hebben, ik weet niet of je daar nu al iets voor spaart? Maar het huidige pand houden en verhuren lijkt me geen kwaad te kunnen. Mits er geen wietplantage inkomt ;).

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 20:24
Je kan de vraag ook omdraaien: als je je huidige huis niet gehad zou hebben (en je woont in een ander huis), zou je het dan kopen puur voor de verhuur? Zonee, dan kun je het beter gewoon verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caute
pirke schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:19:
Je kan de vraag ook omdraaien: als je je huidige huis niet gehad zou hebben (en je woont in een ander huis), zou je het dan kopen puur voor de verhuur? Zonee, dan kun je het beter gewoon verkopen.
Interessante vraag. Ligt aan de gekozen uitgangspositie:

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:44
Caute schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:32:
Huidige potentiële verkoopwaarde uiteraard, dat is wat nu relevant is.

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 22-06-2021 19:38 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
Caute schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:32:
[...]

***members only***
Als je het puur logisch bekijkt moet je het dus verkopen want dat is het bedrag dat je nu voor t pand zal krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Tehh schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:15:
[...]

Je kunt hele pagina's vullen met argumenten waarom de USD zo slecht is, maar het blijft de world currency. Mainstream media en politici zijn doorgaans selectief hysterisch om hun wishful thinking (of opgezet plan) te benadrukken, maar als je sec kijkt naar de zaken dan is de USD de valuta waarin de olieprijs wordt bepaald, en is USA's leger veruit de machtigste op aarde. Zolang die zaken zo blijven, is de USD een de facto sterke munt. Niet sterk zoals de gulden en de Duitse mark dat waren (door economie, begroting, veiligheid), maar sterk door macht.

De NOK omdat het lang geen schulden heeft, elke Noor miljonair is door het oliegeld van de staat (zij hebben het namelijk niet uitgegeven), hun onafhankelijkheid van de EU, stabiele politiek en goede ligging in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

***members only***

Je zou je huidige huis ook aan kunnen houden en uitbreiden/uitbouwen zodat je meer ruimte hebt en aan je eisen voldoet. Is waarschijnlijk goedkoper.

Hou er rekening mee dat je lastige huurders kan krijgen die bijvoorbeeld na een tijdje de huur niet of beperkt betalen. Ze eruit zetten is vaak erg moeilijk of niet mogelijk.

Als een huurder een wietkwekerij begint en je huis vliegt in brand krijgt je niks vergoed van de verzekering.

Zelf heb ik ooit gekozen voor een aflossingsvrij gedeelte en een spaarhypotheek. Daarnaast heb ik ooit een flinke som afgelost. Achteraf had ik liever een aflossingsvrije hypotheek gehad en alles in aandelen gestoken. Dat had mij veel meer opgeleverd.
Momenteel ga ik absoluut niks aflossen.

[ Voor 14% gewijzigd door phantom09 op 22-06-2021 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Tommie12 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:50:
[...]

Niet het enige land, maar de meeste anderen zijn corrupte totalitaire orthodoxe autocratiën ;).

Ik weet niet of ze al plannen hebben, maar als de olie weg gaat dan kunnen ze zo overschakelen naar waterstof wat ze kunnen maken met die absurde hoeveelheid hydro power potential die ze daar hebben. Met die gasten komt het wel goed zolang ze niet in de EU komen.

Wellicht moet de GBP ook in dat lijstje trouwens. Ze zullen vanaf de brexit gaan divergeren met de EU qua economie (sneller groeien dan de EU), maar het is nog even afwachten of ze echt weer een special sauce kunnen bemachtigen (zoals NO en USA en CH hebben).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:16
Bijna aan het eind van 2021-1H dus weer een mooi moment om even te kijken waar we staan. Met de dagkoersen van vandaag heb ik (net iets) meer vermogenstoename in 2021-1H gerealiseerd dan in heel 2020 of 2019. Nou komt het merendeel van mijn vermogenstoename altijd in 1H (bonus, aandelen die vrijkomen en belasting teruggave) maar desalniettemin komt er in 2H nog wel wat bij, ook door het wegvallen van KDV (nu BSO) en mijn hogere basis salaris door de promotie. Als de beurs ook nog in 2021-2H een beetje mee werkt wordt het een record jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
@Caute Het gaat niet om het oorspronkelijke aanschafbedrag, maar om de huidige waarde. Als je het nu niet zou kopen voor de huidige waarde dan zou je het ook niet aan moeten houden.

Oftewel tijd om je vermogensallocatie te herverdelen :) Dit geldt voor alle asset allocaties, en ook binnen 1 asset class. Als je bijvoorbeeld 10 aandelen uitzoekt en die allemaal 10% van je portefeuille wilt hebben, en 1 aandeel gaat flink over de kop waardoor hij in zijn eentje 30% van je portefeuille is, dan kun je een flink deel verkopen en de winst in de andere aandelen stoppen zodat alles weer op 10% zit. Herbalanceren zorgt ervoor dat je de enigszins op de top verkoopt en in een dal aankoopt. En daarna is er een redelijke kans dat een ander aandeel in de volgende periode de winnaar wordt. Buy low, sell high. Wanneer de top precies bereikt is is natuurlijk niet te zeggen, want de kans bestaat net zo goed dat hij verder stijgt. Om de emotie eruit te halen kun je een bandbreedte definiëren, als je daar buiten komt ga je herbalanceren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:05
pirke schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:43:
@Caute
[...]
Herbalanceren zorgt ervoor dat je de enigszins op de top verkoopt en in een dal aankoopt. En daarna is er een redelijke kans dat een ander aandeel in de volgende periode de winnaar wordt. Buy low, sell high. Wanneer de top precies bereikt is is natuurlijk niet te zeggen, want de kans bestaat net zo goed dat hij verder stijgt. Om de emotie eruit te halen kun je een bandbreedte definiëren, als je daar buiten komt ga je herbalanceren.
Volgens mij herbalanceer je vooral om je risico's te beperken. Als er een aandeel zo hard stijgt dat het 30% van je portefeuille wordt en die toko gaat failliet ben je 30% kwijt. Door te herbalanceren beperk je dat risico terug tot 10%. "Buy low, sell high" is timing the market en een andere strategie.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@RichieB het effect van herbalanceren is dat je de onderdelen die het hardst gestegen zijn het meeste verkoopt en dat wat het hardste gezakt is koop je het meeste van bij. Oftewel je verkoopt gemiddeld boven je GAK en koopt bij onder je GAK. De reden om te herbalanceren is inderdaad risico reductie, maar het neveneffect is buy low sell high.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Config schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:38:
[...]

Niet het enige land, maar de meeste anderen zijn corrupte totalitaire orthodoxe autocratiën ;).

Ik weet niet of ze al plannen hebben, maar als de olie weg gaat dan kunnen ze zo overschakelen naar waterstof wat ze kunnen maken met die absurde hoeveelheid hydro power potential die ze daar hebben. Met die gasten komt het wel goed zolang ze niet in de EU komen.

Wellicht moet de GBP ook in dat lijstje trouwens. Ze zullen vanaf de brexit gaan divergeren met de EU qua economie (sneller groeien dan de EU), maar het is nog even afwachten of ze echt weer een special sauce kunnen bemachtigen (zoals NO en USA en CH hebben).
Dit wordt speculatie natuurlijk, maar ik heb een pak minder vertrouwen in de UK economy.
Ze hangen enorm af van de export en import naar de EU, en daar zit nu een bobbel in het wegdek.
Tweede punt is dat een belangrijk deel van de "workforce" uit Polen kwam, en die hebben het nu een pak moeilijker om er te mogen werken.
Ik heb zelf ooit klanten bezocht in UK van ons bedrijf, en de productievloer daar was bemand met voor 90% poolse medewerkers. Als er nog maar 10% van de polen terug keren, dan gaat het behoorlijk mis.

Ook de landbouw schreeuwt moord en brand om de EU subsidies, vele kleinere boeren gaan overkop zonder die levenslijn.
De financiële sector kreeg ook een knauw...
Dus het pond staat bij mij niet zo hoog op het verlanglijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:23

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

***members only***

In mijn optiek is het verstandig het huis te verkopen en gespreid te beleggen. Belangrijke redenen zijn voor mij: enkele individuele objecten in elkaars buurt, allemaal afhankelijk van Nederlandse politiek/regels en aangezien verhuren tijd kost, en je het met huurders kan treffen maar dat hoeft niet, maakt dat ik wereldwijd spreiden een betere keus vind. Met een nieuw (duurder) eigen huis heb je al flink veel blootstelling aan vastgoed, voor mij is dat meer dan genoeg.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:05
pirke schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 07:26:
@RichieB het effect van herbalanceren is dat je de onderdelen die het hardst gestegen zijn het meeste verkoopt en dat wat het hardste gezakt is koop je het meeste van bij.
Tenzij al je aandelen stijgen (of dalen), maar niet even hard.
Oftewel je verkoopt gemiddeld boven je GAK en koopt bij onder je GAK. De reden om te herbalanceren is inderdaad risico reductie, maar het neveneffect is buy low sell high.
Dan definieer je “low” en “high” slechts ten opzichte van de koersen in je eigen portfolio terwijl “buy high, sell low” toch echt uit hoort te gaan van de koers van het aandeel zelf. Voorbeeld: je bent een top stock-picker en investeert in 10 aandelen die allemaal stijgen. De beste gaat naar 200% en je slechtste aandeel gaat naar 110%. Dan ga je van dat slechtste aandeel bij herbalanceren dus bijkopen boven de GAK. Dat is niet “buy low”.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Laatst online: 19:47
pirke schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:46:
Je kan FO beter vergelijken met een riant basisinkomen: nooit meer hoeven te werken om toch een prima leven te kunnen leiden. Beiden geven mentale rust dat je - wat er ook gebeurt - gewoon kan blijven wonen en eten zonder dat je financiële zorgen krijgt.

Maar dat heb je met een bijstandsuitkering ook... Simpel rekenvoorbeeld van een gezin met twee jonge kinderen:
- bijstand 1500 euro netto per maand
- huurtoeslag 358
- kgb 185
- zorgtoeslag 207
- kinderbijslag 150

Totaal 2400 euro netto per maand. Minus huur van 750 euro blijft er 1650 euro netto over voor boodschappen en kleding enzo... En alles moet op want je mag niet teveel vermogen hebben. Daar kun je heel heel prima van leven. En dat noemen wij het bestaansminimum... 8)7

Wij leefden in ons vorige huis van 1500 netto (excl vakantie) en daar moest alles nog van af: hypotheek 500, zorgverzekering, etc... De rest van ons inkomen spaarden we. Dit was nog voordat we kinderen kregen.
De mentale rust is de belangrijkste winst geweest voor mij inderdaad.

Je vergelijking met de bijstandsuitkering gaat wel mank, de controle hierop steeds strenger is, en voor veel extra spanning en stress zorgen. Buiten de vaak aanwezige onderliggende problematiek.

Niet echt de juiste vergelijking met FO , het onafhankelijke component ontbreekt geheel. (Dit terzijde ;) )

FO is voor mij voornamelijk de beschikbaarheid van tijd, geld wordt steeds minder belangrijk. En dus gaat de druk en de stress weg om X euro's te moeten verdienen, targets halen wordt minder belangrijk (of in het geheel niet belangrijk).

Het willen bereiken van FO heeft mij geleerd dat geluk, tijd, gezondheid veel belangrijker zijn dan geld, maar dat je wel voldoende geld moet hebben om geluk, tijd en gezondheid voorrang te kunnen geven. Het is begonnen met rekenen en geld, en nu ik aardig op weg ben is het meer gericht op die 3.

Dat gevoel van het echt wegvallen van druk had ik ooit ervaren als ik niet was begonnen met FO na te streven. Ik kon de druk niet weghalen door het simpelweg niet teveel aandacht te geven of mij te richten op de dagelijkse dingen.

De oorzaak was de perceptie van 'gebrek' aan geld. De balans was zoek in wat ik wilde bereiken, en dus consumeerde ik teveel. Ik wist niet goed wat ik echt wilde doen. Dat veranderd over tijd maar ik had er nooit goed en langer over nagedacht. Toen de rust langzaam aan kwam , ontstond er ruimte in mijn hoofd om er eens goed over na te denken. Toen ik dat eenmaal op een rijtje had, bleek het allemaal een stuk eenvoudiger te zijn en te kunnen dan ik altijd had gedacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
CornermanNL schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:23:
[...]

De mentale rust is de belangrijkste winst geweest voor mij inderdaad.

Je vergelijking met de bijstandsuitkering gaat wel mank, de controle hierop steeds strenger is, en voor veel extra spanning en stress zorgen. Buiten de vaak aanwezige onderliggende problematiek.

Niet echt de juiste vergelijking met FO , het onafhankelijke component ontbreekt geheel. (Dit terzijde ;) )

FO is voor mij voornamelijk de beschikbaarheid van tijd, geld wordt steeds minder belangrijk. En dus gaat de druk en de stress weg om X euro's te moeten verdienen, targets halen wordt minder belangrijk (of in het geheel niet belangrijk).

Het willen bereiken van FO heeft mij geleerd dat geluk, tijd, gezondheid veel belangrijker zijn dan geld, maar dat je wel voldoende geld moet hebben om geluk, tijd en gezondheid voorrang te kunnen geven. Het is begonnen met rekenen en geld, en nu ik aardig op weg ben is het meer gericht op die 3.

Dat gevoel van het echt wegvallen van druk had ik ooit ervaren als ik niet was begonnen met FO na te streven. Ik kon de druk niet weghalen door het simpelweg niet teveel aandacht te geven of mij te richten op de dagelijkse dingen.

De oorzaak was de perceptie van 'gebrek' aan geld. De balans was zoek in wat ik wilde bereiken, en dus consumeerde ik teveel. Ik wist niet goed wat ik echt wilde doen. Dat veranderd over tijd maar ik had er nooit goed en langer over nagedacht. Toen de rust langzaam aan kwam , ontstond er ruimte in mijn hoofd om er eens goed over na te denken. Toen ik dat eenmaal op een rijtje had, bleek het allemaal een stuk eenvoudiger te zijn en te kunnen dan ik altijd had gedacht.
Nu ik een tijdje op weg ben in mijn sabbatical herken ik veel van wat je zegt. Er ontstaat een herwaardering van wat je belangrijk vindt en waar je tijd en energie in wilt steken. En daarmee wordt geld veel meer een middel om de dingen die je belangrijk vindt te kunnen doen en niet meer een doel op zich. Dus ja FO is fijn en belangrijk, alleen in de context van hoe je de tijd tot en na FO door wilt brengen. En de onafhankelijkheid gaat veel verder dan alleen financiën, het gaat over hoe je je leven zinvol, gelukkig en met een goede balans wilt en kunt leven. Voor mij begint het dan ook in het hier en nu door na te denken hoe ik de periode tot FO in wil vullen, meer nog dan de periode daarna.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 23:18

oscar82

De ondertitel

In plaats van alleen maar zoveel mogelijk aandelen kopen, koop ik sinds een paar maanden ook het maximaal toegestane aantal vakantiedagen bij mijn werkgever. Met de redenatie: waarom koop ik aandelen? uiteindelijk voor meer vrije tijd. Dus waarom niet gelijk vrije tijd kopen? Ik moet de dagen wel binnen 5 jaar inzetten, en er zit een maximum op. Dus het zal nog niet gelijk bijdragen aan volledig FO. Misschien wordt het voor mij een (deels) betaalde sabattical (evt. in combinatie met onbetaald verlof, wat ook mogelijk is bij de baas).

Het mooiste eraan vind ik dat het max aantal dagen dat ik mag kopen berekend wordt op mijn huidige aantal contracturen. En dat het ook ten koste gaat van mijn huidige (bruto) loon. Ik verwacht de komende 1,5 jaar minstens twee periodieken door te groeien. Wie weet ga ik tegen die tijd wel een of twee dagen per week minder werken én mijn opgespaarde vakantiedagen inzetten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
oscar82 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:00:
In plaats van alleen maar zoveel mogelijk aandelen kopen, koop ik sinds een paar maanden ook het maximaal toegestane aantal vakantiedagen bij mijn werkgever. Met de redenatie: waarom koop ik aandelen? uiteindelijk voor meer vrije tijd. Dus waarom niet gelijk vrije tijd kopen? Ik moet de dagen wel binnen 5 jaar inzetten, en er zit een maximum op. Dus het zal nog niet gelijk bijdragen aan volledig FO. Misschien wordt het voor mij een (deels) betaalde sabattical (evt. in combinatie met onbetaald verlof, wat ook mogelijk is bij de baas).

Het mooiste eraan vind ik dat het max aantal dagen dat ik mag kopen berekend wordt op mijn huidige aantal contracturen. En dat het ook ten koste gaat van mijn huidige (bruto) loon. Ik verwacht de komende 1,5 jaar minstens twee periodieken door te groeien. Wie weet ga ik tegen die tijd wel een of twee dagen per week minder werken én mijn opgespaarde vakantiedagen inzetten :)
Goed dat je hierover begint, ik kocht in het begin ook maximaal vrije dagen (wel 5, jeej!), maar destijds moesten ze datzelfde jaar nog ingezet worden. Inmiddels hebben we een nieuw systeem, dus wellicht dat het nu wel 'gewoon' als bovenwettelijke uren geregistreerd wordt. Dan zijn ze inderdaad 5 jaar houdbaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik heb hier zelfs twee mogelijkheden: ik kan zelf spaarpot bij werkgever aanvullen (uit loon) voor sabatical in toekomst. Werkgever vult die spaarpot ook elk jaar bij. Spaarpot is ook in te zetten voor niet-werkgerelateerde cursussen.

En ik kan direct bruikbare verlofdagen kopen, uit loon of dus uit die zelfde spaarpot.

Dan nog een andere truc: Ik bewaar de ouderschapsverlof dagen voor de toekomst. Ik zie het nog gebeuren dat die ouderschapsverlof dagen deels betaald worden en ook zijn er werkgevers die dat sowieso doen. En deze verlofdagen/uren neem je mee naar andere werkgevers. Tevens zijn ouderschapsverlofdagen wettelijk opeisbaar/inzetbaar, voor als een evt andere werkgever moeilijk doet over elke week 4 uur extra verlof door inkoop.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 23-06-2021 10:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M

Met FO heeft het weinig te maken, sterker nog je hebt waarschijnlijk iets minder inkomen waardoor je langzamer FO wordt. Wellicht helpt t wel met je huidig levensgeluk :) Ook hier weer een persoonlijke afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

R.van.M schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:35:
[...]

Met FO heeft het weinig te maken, sterker nog je hebt waarschijnlijk iets minder inkomen waardoor je langzamer FO wordt. Wellicht helpt t wel met je huidig levensgeluk :) Ook hier weer een persoonlijke afweging.
Ligt er aan, bij sommige werkgevers wordt verlof bijkopen gedaan op Voordeliger tarief of niet alle normale bijkomende kosten meegenomen. Bijv pensioen stortingen, lease auto, etc. Dan is het dus op je gekochte vrije dag meer voordeel dan alleen niet werken.
Bij m’n vorige werkgever hoefde ik bijv lease auto niet te betalen bij gekocht verlof, en bovendien had ik de auto met 10% voordeel en mocht ik er in m’n vrije tijd onbeperkt (fup) mee rijden en kon ik de buitenlandse brandstof ook nog declareren.

[ Voor 17% gewijzigd door Get!em op 23-06-2021 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caute
OneTimer schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:09:
[...]

Gaat de bank akkoord met de potentiele huurinkomsten om de volgende hypotheek hoger te krijgen? Voor een nieuw huis zal je ook eigen geld moeten hebben, ik weet niet of je daar nu al iets voor spaart? Maar het huidige pand houden en verhuren lijkt me geen kwaad te kunnen. Mits er geen wietplantage inkomt ;).
Ja, dat week ik ook niet, dacht dat iemand hier dat misschien wist. Ik neig er ook niet naar om het te doen want dan gebruik ik het opgebouwde kapitaal voor een duurder huis = toch weer lifestyle inflation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Als je definitie van FO is om zo snel mogelijk met pensioen te gaan, heb je gelijk. Als je daadwerkelijk beslissingen wil nemen waarbij je het niet hoeft te laten vanwege financiele redenen, is het juist exact Financiele Onafhankelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
waarom koop ik aandelen? uiteindelijk voor meer vrije tijd. Dus waarom niet gelijk vrije tijd kopen? Ik moet de dagen wel binnen 5 jaar inzetten, en er zit een maximum op. Dus het zal nog niet gelijk bijdragen aan volledig FO.
Je geeft meteen al de reden waarom een hoop mensen hier niet voor kiezen. Omdat je die dagen binnen 5 jaar moet opmaken.

Als je een concreet plan hebt om binnen 5 jaar en tijd vrij te nemen (sabbatical, lange reis) dan is dit een goede keus. Maar als je die plannen niet hebt, dan leg je jezelf eigenlijk vast op het nemen van x extra dagen vrij binnen de komende 5 jaar, ook al heb je daar geen behoefte aan. Je introduceert dan dus eerder een extra afhankelijkheid in plaats van dat het tot meer onafhankelijkheid leidt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Sissors schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:52:
[...]

Als je definitie van FO is om zo snel mogelijk met pensioen te gaan, heb je gelijk. Als je daadwerkelijk beslissingen wil nemen waarbij je het niet hoeft te laten vanwege financiele redenen, is het juist exact Financiele Onafhankelijkheid.
Op die manier kun je natuurlijk alles goed praten. Nogmaals het is een persoonlijke keuze en het is zoals met veel dingen de afweging tussen je leven nu en je leven in de toekomst maar met de bovenstaande redenering kun je alles verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 08:12:
[...]

Dit wordt speculatie natuurlijk, maar ik heb een pak minder vertrouwen in de UK economy.
Mee eens. Veel Engelsen zien hun land volgens mij nog steeds als het centrum van de wereld en redeneren dat ze met de brexit eindelijk verlost zijn van de 'last' van dat achterlijke Continent. Terwijl ze in feite op heel veel punten sterk van de EU afhankelijk waren en met de EU verbonden waren. Dat geeft toch een hoop onzekerheid.

Noorwegen als land heeft het zeer goed voor elkaar. Een staatskas vol oliegeld maar tegelijk een toekomstgericht binnenlands beleid gericht op onafhankelijkheid van olie etc. Een genoeg ruimte om niet tegen de fysieke grenzen aan te lopen. Of dit ook betekent dat de nok een goede valuta is om in te zitten, dat zie ik toch als een heel andere vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:18:
[...]

Mee eens. Veel Engelsen zien hun land volgens mij nog steeds als het centrum van de wereld en redeneren dat ze met de brexit eindelijk verlost zijn van de 'last' van dat achterlijke Continent. Terwijl ze in feite op heel veel punten sterk van de EU afhankelijk waren en met de EU verbonden waren. Dat geeft toch een hoop onzekerheid.

Noorwegen als land heeft het zeer goed voor elkaar. Een staatskas vol oliegeld maar tegelijk een toekomstgericht binnenlands beleid gericht op onafhankelijkheid van olie etc. Een genoeg ruimte om niet tegen de fysieke grenzen aan te lopen. Of dit ook betekent dat de nok een goede valuta is om in te zitten, dat zie ik toch als een heel andere vraag.
Eens...
Als je als land op enorme hoeveelheden geld zit, maar je hebt geen mensen meer die willen of kunnen werken (vergrijzing in Noorwegen slaat ook hard toe), dan (en ik overdrijf een beetje) zit je met de helft van je bevolking in het rusthuis of sneeuw van je dak te ruimen, maar er zijn geen mensen meer om je achterste af te vegen, te koken of om sneeuwschuppen te maken, dan kan je niet anders dan een hoop mensen in te voeren die willen komen werken.

Datzelfde probleem krijg je ook als er te veel mensen FO worden. De werkenden gaan dan veel hogere lonen eisen... en dat zal je moeten betalen, anders staat er niemand meer in de Appie de rekken te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
[...]

Wat is jouw exacte definitie van FO dan ? Er zit namelijk nogal een verschil in doelen , als je doel is zo snel mogelijk stoppen met werken en dus zo snel mogelijk met "pensioen" gaan dan is vrije dagen kopen nutteloos.

Maar als je bijvoorbeeld een activiteit wil doen waar je relatief jong voor moet zijn, veel tijd voor nodig hebt voor een bepaalde periode dan kan het juist voordelig zijn.

Cijfermatig is het niet de goedkoopste optie wellicht, maar je behoudt je baan en je kan een project uitvoeren wat je altijd al hebt willen doen.

Het ligt er ook aan of je wil stoppen met werken, ik heb dat helemaal niet, maar wil niet afhankelijk zijn van werk voor inkomen. Zo zijn er legio tussenvarianten waarbij je wel je baan wil behouden maar toch wat vrije tijd wil benutten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:04
CornermanNL schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:33:
Wat is jouw exacte definitie van FO dan ? Er zit namelijk nogal een verschil in doelen , als je doel is zo snel mogelijk stoppen met werken en dus zo snel mogelijk met "pensioen" gaan dan is vrije dagen kopen nutteloos.

Maar als je bijvoorbeeld een activiteit wil doen waar je relatief jong voor moet zijn, veel tijd voor nodig hebt voor een bepaalde periode dan kan het juist voordelig zijn.
FO = Financieel onafhankelijk, dat is een simpele wiskundige kwestie van niet afhankelijk zijn van extern kapitaal (in het bijzonder loon) omdat je huidige kapitaal + inkomen in al je huidige en toekomstige levensbehoeften voorziet (financieel dus, niet qua geluk).

Wat je daarnaast voor doelen hebt, en of je die al dan niet wil bereiken door FO te worden, staat daar op zich los van. Dus ja, je kunt bewust ervoor kiezen om later FO te worden en nu meer vrije tijd te hebben. Dat je wellicht precies datzelfde doel hebt voor later en dat nastreeft met FO worden doet daar niets aan af. Het is ook niet "fout" om dat te doen, en ook niet om in plaats van volledige onafhankelijkheid gedeeltelijke onafhankelijkheid na te streven (FMA, financieel minder afhankelijk).

Technisch gezien is het gewoon zo dat al het geld dat je nu links laat liggen ervoor zorgt dat je later FO wordt. Dat wil niet zeggen dat het haaks staat op dit topic natuurlijk, dus in die zin is de opmerking dat het "weinig te maken" heeft met FO ook weer te kort door de bocht. Juist als je je met FO bezighoudt om later niet te hoeven werken kom je als vanzelf natuurlijk ook op de overweging om nu ook al minder te werken, en het je ook kunnen veroorloven. FO worden is ook balanceren, anders zouden we allemaal in het donker droog brood met bonen naar binnen werken om kracht op te doen voor onze 60-urige werkweek zodat we maar zo snel mogelijk FO zijn. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pirke
MneoreJ schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:52:
[...]

FO = Financieel onafhankelijk, dat is een simpele wiskundige kwestie van niet afhankelijk zijn van extern kapitaal (in het bijzonder loon) omdat je huidige kapitaal + inkomen in al je huidige en toekomstige levensbehoeften voorziet (financieel dus, niet qua geluk).
Je bent altijd ergens (financieel) van afhankelijk. Van rendement op je vermogen bijvoorbeeld. Of als je genoeg hebt dat je geen rendement nodig hebt ben je afhankelijk vd negatieve rente op je bankrekening. Of van de inflatie. Of dat je wel of geen dure medicijnen nodig hebt vanaf je 50e tot je 80e die niet vergoed worden door de verzekering. Of dat je in een vechtscheiding komt en op straat komt te staan. Ik zou dat geen simpele wiskundige kwestie noemen :)

Je kan redelijke schattingen en aannames maken, maar het blijft zeer lastig om je toekomstige uitgaven voor de komende 40 jaar goed in te schatten. Hooguit dat je je huidige uitgavenpatroon kan extrapoleren met een bepaalde schatting op basis van de historische inflatie. Maar het lange termijn effect van het huidige FED en ECB beleid is al zo mistig als iets. En dat zal vast weer een weerslag hebben op je lange termijn rendement of de inflatie. Misschien in positieve zin, misschien ook niet.

Hoe korter de periode hoe nauwkeuriger je schattingen, maar 5 jaar geleden had ik je al voor gek verklaard als je me mijn huidige netto maandlasten zou voorspellen :)

Kinderopvang...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
pirke schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 20:09:
Je bent altijd ergens (financieel) van afhankelijk. Van rendement op je vermogen bijvoorbeeld. Of als je genoeg hebt dat je geen rendement nodig hebt ben je afhankelijk vd negatieve rente op je bankrekening. Of van de inflatie. Of dat je wel of geen dure medicijnen nodig hebt vanaf je 50e tot je 80e die niet vergoed worden door de verzekering. Of dat je in een vechtscheiding komt en op straat komt te staan. Ik zou dat geen simpele wiskundige kwestie noemen :)
OK, hernoemen we de draad toch naar Financieel Zo Veel Mogelijk Afhankelijk Onder Het Doen Van Redelijke Aannames. :P Het simpele wiskundige stuk zit hem natuurlijk in "minder geld nu = langer doen over FO", dat is linksom of rechtsom zo ongeacht hoeveel je nodig denkt te gaan hebben.

Daarbij wel de opmerking dat dingen als dure medicijnen, een vechtscheiding en zelfs kinderen wel dingen zijn waar je in ieder geval buffer voor kunt opbouwen (en huwelijkscontracten :+), ook als je nu nog niet exact weet hoe of wat. Als je het precies tot op de stuiver uit gaat mikken kun je inderdaad vervelend terecht komen, en niemand kan een buffer opbouwen tegen de spreekwoordelijke meteoor die de beschaving in een wijde omtrek van de kaart veegt, maar een wild avontuur is FO worden niet echt. Er is geen zekerheid dat je FO wordt natuurlijk, maar de risico's zijn redelijk goed te overzien. Denk ik, en zo niet ga ik het vanzelf meemaken...

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
pirke schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 20:09:
[...]

Je kan redelijke schattingen en aannames maken, maar het blijft zeer lastig om je toekomstige uitgaven voor de komende 40 jaar goed in te schatten. Hooguit dat je je huidige uitgavenpatroon kan extrapoleren met een bepaalde schatting op basis van de historische inflatie. Maar het lange termijn effect van het huidige FED en ECB beleid is al zo mistig als iets. En dat zal vast weer een weerslag hebben op je lange termijn rendement of de inflatie. Misschien in positieve zin, misschien ook niet.

Hoe korter de periode hoe nauwkeuriger je schattingen, maar 5 jaar geleden had ik je al voor gek verklaard als je me mijn huidige netto maandlasten zou voorspellen :)

Kinderopvang...
Ik heb periodes gehad (jaren achtereen) met 3 kotstudenten, en als belgische vader betaal je de huur en het inschrijvingsgeld en nog een portie zakgeld.
Dan ben je blij dat er aan het einde van de maand nog een stukje opsalatis overblijft.
Toch wat opzij kunnen leggen van bonus psen etc.
Het vermogen dat ik nu opgebouwd heb had ik 10 jaar geleden ook niet kunnen voorspellen. Een paar goede beleggingen hebben me stevig geholpen.

Als ik mijn uitgaven heel strict zou controleren en mijn vermogen niet in elkaar zakt door beleggingsfouten of staatsingrepen…. dan zou ik morgen een middelvinger kunnen opsteken naar mijn baas.
Maar, zoals in een andere post ook staat. Als je nog 30-40 jaar levensverwachting hebt, dan moet je met veiligheidsfactoren rekenen. En plannen moet je kunnen en durven aanpassen.

En als je dan niet geheel tegen je zin gaat werken….

Het geeft momenteel wel een heel comfortabel gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
Financieel onafhankelijk (beter: autonoom) kan je alleen bereiken door geen valuta nodig te hebben om te leven. Met je berenvel in een grot dus ;)

Wat dat betreft helpt het om een tijdje echt op minimaal inkomen/ woonomgeving te zitten, om er achter te komen wat je nou echt nodig hebt, en wat 'luxe' is. Maar dat is meer een filosofische exercitie.

En in tegenstelling tot FO in de context van dit topic is het minder leuk om mee te rekenen of op te scheppenkennis te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
underrated schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:16:
Financieel onafhankelijk (beter: autonoom) kan je alleen bereiken door geen valuta nodig te hebben om te leven. Met je berenvel in een grot dus ;)

Wat dat betreft helpt het om een tijdje echt op minimaal inkomen/ woonomgeving te zitten, om er achter te komen wat je nou echt nodig hebt, en wat 'luxe' is. Maar dat is meer een filosofische exercitie.
Niet helemaal, er zijn mensen die het echt op die manier doen (of proberen), meer in een blokhut dan een grot en waarschijnlijk wat beter gekleed dan in berenvel, maar toch. Je kunt (als je voldoende gemotiveerd bent) nog wel een stukje planeet vinden waar je zelfvoorzienend je dagen kunt slijten (of indien niet 100% dan toch wel bijna).

Mijn stijl zou dat absoluut niet zijn (hoef ik niet eens te proberen om dat te weten), maar het kan in principe wel. Je maakt je dan geen zorgen meer over valuta, maar over de eventueel oprukkende beschaving waar je niet op zit te wachten. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Dat is totaal onafhankelijk, soort van doomsday prepping. Financieel onafhankelijk is dat je niet meer afhankelijk bent voor je financiën van werk.

Dat je nog steeds afhankelijk bent van de beurs of huuropbrengsten doet daar niets aan af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Config
Misschien moet iemand een topic openen in Levensbeschouwing en daar lekker gaan mijmeren over wat FO allemaal wel en niet betekent :P.

[ Voor 15% gewijzigd door Config op 23-06-2021 23:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:19
In de context van dit topic is FO volgens de OP:

De basis van financiële onafhankelijkheid is dat je een bepaald uitgavenpatroon kunt volhouden zonder daarvoor te hoeven werken. Dat wil zeggen dat je voldoende inkomsten uit andere bronnen - met name vermogen(sgroei) - haalt om je uitgaven mee af te dekken.

Volgens mij hoeven we daar verder niet over te discusseren (in dit topic).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En daarom behoor ik dus eerder in het FMA kamp, of hoe je het ook wel noemen. Maar nu je leven compleet laten bepalen door financiën (want dat doe je als het enige doel is zo snel mogelijk te kunnen rentenieren), is wat mij betreft compleet tegenovergesteld van wat ik er in zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Sissors Dat zie ik vaak in de diverse FIRE-georiënteerde subreddits: er is daar een groep mensen die zo'n ontzettende hekel hebben aan hun werk, dat ze zo snel mogelijk willen kunnen stoppen met werk. Het lijkt mij een onprettige manier van leven.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
MneoreJ schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:23:
[...]

Niet helemaal, er zijn mensen die het echt op die manier doen (of proberen), meer in een blokhut dan een grot en waarschijnlijk wat beter gekleed dan in berenvel, maar toch. Je kunt (als je voldoende gemotiveerd bent) nog wel een stukje planeet vinden waar je zelfvoorzienend je dagen kunt slijten (of indien niet 100% dan toch wel bijna).

Mijn stijl zou dat absoluut niet zijn (hoef ik niet eens te proberen om dat te weten), maar het kan in principe wel. Je maakt je dan geen zorgen meer over valuta, maar over de eventueel oprukkende beschaving waar je niet op zit te wachten. :P
En zelfs die mensen moeten af en toe proberen om iets te verkopen (dierenvellen bv) om aan brandstof voor de sneeuwscooter of munitie voor het geweer te geraken.
En dan is er nog medische zorg, tenzij je weer een middelgrote community gaat oprichten en een dokter (en tandarts en ....) kan overtuigen om er bij te komen wonen.
Maar dan moet je weer een manier vinden om die te vergoeden voor hun werk, want terwijl de tandarts tanden verzorgt kan die niet jagen of groenten kweken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sissors schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:26:
En daarom behoor ik dus eerder in het FMA kamp, of hoe je het ook wel noemen. Maar nu je leven compleet laten bepalen door financiën (want dat doe je als het enige doel is zo snel mogelijk te kunnen rentenieren), is wat mij betreft compleet tegenovergesteld van wat ik er in zie.
Eens. De suggestie van oscar82 om extra vakantiedagen te 'kopen' vind ik ook een prima suggestie om een toekomstige sabbatical/lange reis te 'regelen' op een manier waarop dat relatief onafhankelijk van je overige financiën is. In plaats van dat je een zak geld bij elkaar spaart en moet bedenken of dat wel genoeg is om van te leven, spaar je direct vrije tijd/vrije dagen en heb je de zekerheid dat je inkomen doorloopt. In mijn ogen is op zo'n manier de 'middelen' sparen veel meer financieel onafhankelijk dan een zak geld sparen.

Met natuurlijk als grote kanttekening dat je wel de plannen moet hebben om binnen 5 jaar die dagen op te maken.
TucanoItaly schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:37:
@Sissors Dat zie ik vaak in de diverse FIRE-georiënteerde subreddits: er is daar een groep mensen die zo'n ontzettende hekel hebben aan hun werk, dat ze zo snel mogelijk willen kunnen stoppen met werk. Het lijkt mij een onprettige manier van leven.
Maar ook al heb je die hekel en zou je zo snel mogelijk willen stoppen met werken, ook dan kan het wel eens een stuk handiger zijn om 'middelen' te 'sparen' (bijvoorbeeld vrije dagen) in plaats van alleen een zak geld. In dit geval, kan het als je binnen 5 jaar van je geplande stop-moment zit best handig zijn om juist al vrije dagen te kopen. Dat betekent nl. niet alleen dat je een tijd kunt stoppen met behoud van inkomen, maar daarbij gaan ook de sociale voorzieningen door (pensioenopbouw, AO dekking etc.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
TucanoItaly schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:37:
Iedereen hier heeft zijn eigen schema en zijn eigen doel en dat is ook het mooie hiervan, maar op het moment dat zegt dat je met het het kopen van vakantiedagen sneller FO bent dan klopt het niet.

Het is een afweging tussen enerzijds je levensgeluk nu en aan de andere kant de snelheid van je FO. Zo zijn ongeveer 10% van mijn uitgaven aan vakanties en stedentripjes. Zou ik dat niet doen dan ben ik significant sneller FO, maar dat is mijn persoonlijke afweging tussen nu en later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Iedereen maakt zijn eigen keuzes en het waardevolle van de topic is ook dat je de keuzes van andere FO'ers ziet en je daarmee een spiegel voorgehouden krijgt ten aanzien van je eigen keuzes. Ik vind het waardevol dat dit topic ook over de vraag nu versus de toekomst gaat en hoop dat daar ruimte voor blijft. Want ik denk dat de meeste mensen op enig moment tijdens de reis naar FO ook dit soort vragen aan zichzelf stellen. Met verschillende diepgang en uitkomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Afas schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:16:
Iedereen maakt zijn eigen keuzes en het waardevolle van de topic is ook dat je de keuzes van andere FO'ers ziet en je daarmee een spiegel voorgehouden krijgt ten aanzien van je eigen keuzes. Ik vind het waardevol dat dit topic ook over de vraag nu versus de toekomst gaat en hoop dat daar ruimte voor blijft. Want ik denk dat de meeste mensen op enig moment tijdens de reis naar FO ook dit soort vragen aan zichzelf stellen. Met verschillende diepgang en uitkomst.
Klopt, en je regelmatig de vraag stellen of een belangrijke uitgave je ook gelukkiger maakt.

Je ziet toch gewoon dat veel mensen hun bankrekening plat kopen, en dan nadien niks meer over hebben als het echt belangrijk wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
Tommie12 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:21:
[...]

Klopt, en je regelmatig de vraag stellen of een belangrijke uitgave je ook gelukkiger maakt.

Je ziet toch gewoon dat veel mensen hun bankrekening plat kopen, en dan nadien niks meer over hebben als het echt belangrijk wordt.
Dat is volgens mij echt het gevolg van geen financiële opvoeding, zowel door de ouders niet als door school. Er wordt door de overheid zelfs gestimuleerd om maar meer te consumeren. Bij de vorige crisis werd ons allen geadviseerd om maar meer nieuwe auto's te kopen om de economie een beetje aan te jagen...

En dan de oude wijsheid: You buy things you don't need, with money you don't have, to impress people you don't like

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CornermanNL
Het wiskundige deel van FO en echt FO zijn in getallen is redelijk eenvoudig. De invulling echter niet en dat maakt het ook zo boeiend om te lezen hoe mensen met de keuzes omgaan op het gebied van tijd en invulling van wensen.

Het geeft ook een breder blikveld op het gebied van mogelijke oplossingen, kijk als je je werk enorm vervelend vindt en alleen maar gebrand bent op stoppen dan is het een duidelijk verhaal.

Maar door FO na te streven kan het ineens zomaar zijn dat je kan stoppen met die vervelende baan en een leuke baan kan gaan zoeken. En zo zijn er veel variaties op de invulling en de bijbehorende risico's.

Als ik puur was blijven hangen in het sprinten naar de eindstreep dan had ik wel wat gemist, in de zin van belevingen en gewoon leuke dingen. Die ik (achteraf) nu niet meer kan doen in verband met mijn gezondheid. In theorie had ik daarmee wat jaren van de eindstreep afgeschaaft.

Het leven is , in tegenstelling tot de wiskunde , niet een vaste formule met een uitkomst. En dat maakt het inschatten van je risico's lastig. En daarom is het denk ik belangrijk om ook met invulling van je leven bezig te zijn. Zo kan er een verschuiving komen naar meer FMA of kom je erachter dat je extra snel wil stoppen met de rat race.

Het moeilijkste deel zit hem niet in de rekenkundige kant, maar in de hoek van zelfkennis , weten wat je echt wil. Ik ken een aantal zeer succesvolle mensen die 'het' (werk, invulling van het leven) zat waren en vanuit financieel oogpunt konden stoppen en dit ook deden. Vaak min of meer in een opwelling. De uitkomst was niet altijd even goed. Omdat ze nooit hadden nagedacht over de ogenschijnlijk simpele vraag. Wat wil ik echt met mijn leven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 23:18

oscar82

De ondertitel

Het helpt mij in veel situaties ook om dingen op te schrijven. bogleheads heeft bijvoorbeeld formats voor investeringsplannen. Als je dat invult met een FO-mentaliteit, maak je voor jezelf inzichtelijk waarom je eigenlijk investeert. En in welk deel van het spectrum je uitkomt tussen FO, FIMA of YOLO.

Voordeel van een geschreven plan is dat je het af en toe er weer bij kan pakken om te kijken wat goed gaat, wat niet. En op welk punt je voortschrijdend inzicht hebt gekregen en dus het plan kan updaten.

[ Voor 7% gewijzigd door oscar82 op 24-06-2021 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
oscar82 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:14:
Het helpt mij in veel situaties ook om dingen op te schrijven. bogleheads heeft bijvoorbeeld formats voor investeringsplannen. Als je dat invult met een FO-mentaliteit, maak je voor jezelf inzichtelijk waarom je eigenlijk investeert. En in welk deel van het spectrum je uitkomt tussen FO, FIMA of YOLO.

Voordeel van een geschreven plan is dat je het af en toe er weer bij kan pakken om te kijken wat goed gaat, wat niet. En op welk punt je voortschrijdend inzicht hebt gekregen en dus het plan kan updaten.
Helemaal mee eens. We hebben het er al vaker over gehad omdat het plannen natuurlijk aan veel onzekerheden is gebonden, zoals hoe hoog je returns zullen zijn en hoe hoog de inflatie zal zijn, maar zoals jij terecht aangeeft maak je het voor jezelf inzichtelijk en kun je steeds bijsturen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Config schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 23:38:
Misschien moet iemand een topic openen in Levensbeschouwing en daar lekker gaan mijmeren over wat FO allemaal wel en niet betekent :P.
Ik vind het levensbeschouwelijke net het meest interessante aspect van het FO-topic.

Onlangs nog 2 leuke boeken gelezen:

https://books.google.be/b...p_read_button&redir_esc=y

Over een koppel dat financieel alles kwijtraakt en dan besluit om te gaan wandelen.

https://books.google.be/b...p_read_button&redir_esc=y

Over een vrouw die besluit om haar werk op te geven en te gaan reizen.

Bij mij doet het me wel beseffen dat ik wel hele grote veiligheidsmarges inbouw in mijn leven terwijl er toch evengoed iets onverwacht kan gebeuren dat heel je leven op zijn kop zet.

[ Voor 4% gewijzigd door Wozmro op 24-06-2021 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:19
@Wozmro mee eens, veiligheidsmarges zijn relatief. Toch doe ik liever bovenstaande dingen terwijl ik FO ben dan zonder.

Partner heeft werk ook "opgegeven" en we hebben het plan opgevat om volgend jaar te gaan reizen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jerh
CornermanNL schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:34:

Het moeilijkste deel zit hem niet in de rekenkundige kant, maar in de hoek van zelfkennis , weten wat je echt wil. Ik ken een aantal zeer succesvolle mensen die 'het' (werk, invulling van het leven) zat waren en vanuit financieel oogpunt konden stoppen en dit ook deden. Vaak min of meer in een opwelling. De uitkomst was niet altijd even goed. Omdat ze nooit hadden nagedacht over de ogenschijnlijk simpele vraag. Wat wil ik echt met mijn leven?
Dat herken ik wel. Ik had me altijd voorgenomen om op tijd te stoppen met werken (55) en nu dat op 53 is gelukt, ben ik de afgelopen maanden bezig om daar mijn weg in te vinden. En dat is toch ingewikkelder dan ik dacht. Ik begon met een soort ideaal beeld van ik hoef niks meer, maar dat is leuk voor nu, maar gaat geen jaren duren. En juist dat invullen met kennis van jezelf, ben ik nu op aan het broeden. En daar merk ik dan ook maatschappelijke druk, de meesten om me heen vinden dat je iets nuttigs in het leven moet doen en bij voorkeur werken..... De komende periode dus over nadenken, niet te veel doen en mijn bejaarde moeder helpen. De komende weken zitten vol :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:21:
[...]

Grappig genoeg heb ik last van het omgekeerde. Ik kan iedere aankoop kapot redeneren vanuit nut en noodzaak. Is iets nodig? Nee, dan niet kopen. Misschien de natte droom voor de gemiddelde FO-er maar ik heb er eerlijk gezegd behoorlijk last van. Mijn basis houding is om te kijken of een goedkoop (en vaak inferieur) alternatief ook mogelijk is.

Denk aan het kloten met apps op je telefoon in plaats van een fatsoenlijke kilometer teller te kopen voor op de mountainbike (waar ik 3x per week op rijd). Ik ben soms jaloers hoe anderen de duurste gadgets kunnen kopen terwijl ze (in mijn ogen) het niet nodig hebben omdat ze bijvoorbeeld maar 1x per week een klein rondje fietsen. En ook op vrienden die amper spaargeld hebben maar wel iedere maand hun geld uitgeven aan iets waar ze enorm van genieten.

Ik koop zo’n gadget, krijg een schuldgevoel na een paar dagen en stuur het terug of verkoop het.

Voor het geld hoef ik het niet te laten. Op deze manier ben ik voor mijn 45e FO. Maar dat zie ik soms als doemscenario. Het is iets anders dat dwars zit.

En nu ik kinderen heb loop ik extra vast want ik wil niet dat ze hetzelfde met geld omgaan als ik. Maar het doet letterlijk pijn in mijn maag als ze 20€ verbrassen aan knuffel 51 :+

Heb het boek dat hier laatst genoemd werd gelezen (van een Japanse meneer, ben de naam kwijt) en daar geleerd dat je naast bezit ook een positieve flow met geld moet creëren. Nu nog bepalen hoe dat moet….on a positive note word ik gelukkig wel blij van een heleboel dingen die geen geld kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door Aghanim op 24-06-2021 19:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Aghanim schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:05:
[...]

Grappig genoeg heb ik last van het omgekeerde. Ik kan iedere aankoop kapot redeneren vanuit nut en noodzaak. Is iets nodig? Nee, dan niet kopen. Misschien de natte droom voor de gemiddelde FO-er maar ik heb er eerlijk gezegd behoorlijk last van. Mijn basis houding is om te kijken of een goedkoop (en vaak inferieur) alternatief ook mogelijk is.

Denk aan het kloten met apps op je telefoon in plaats van een fatsoenlijke kilometer teller te kopen voor op de mountainbike (waar ik 3x per week op rijd). Ik ben soms jaloers hoe anderen de duurste gadgets kunnen kopen terwijl ze (in mijn ogen) het niet nodig hebben omdat ze bijvoorbeeld maar 1x per week een klein rondje fietsen. En ook op vrienden die amper spaargeld hebben maar wel iedere maand hun geld uitgeven aan iets waar ze enorm van genieten.

Ik koop zo’n gadget, krijg een schuldgevoel na een paar dagen en stuur het terug of verkoop het.

Voor het geld hoef ik het niet te laten. Op deze manier ben ik voor mijn 45e FO. Maar dat zie ik soms als doemscenario. Het is iets anders dat dwars zit.

En nu ik kinderen heb loop ik extra vast want ik wil niet dat ze hetzelfde met geld omgaan als ik. Maar het doet letterlijk pijn in mijn maag als ze 20€ verbrassen aan knuffel 51 :+

Heb het boek dat hier laatst genoemd werd gelezen (van een Japanse meneer, ben de naam kwijt) en daar geleerd dat je naast bezit ook een positieve flow met geld moet creëren. Nu nog bepalen hoe dat moet….on a positive note word ik gelukkig wel blij van een heleboel dingen die geen geld kosten.
De juiste balans vinden, en leren genieten.

Als ik iets koop, dan wil ik gewoon goed spul. Een spreuk die ik echters zag luidde: het genot van goede kwaliteit duurt jaren langer dan het genot van een lage prijs. Daar zit iets in.

Vorig jaar een ebike gekocht, en niet op een paar 100€ gekeken. Dus die fiets ziet er goed uit, loopt lekker en is onderhoudsarm (riem, schijfremmen…) daar kan ik wel vanieten.
Ik heb toen ook getwijfeld over een Cowboy of Van Moof, maar als je die topics leest…. Dan ben ik blij dat ik wat meer uitgegeven heb. Hoe hard balen is het als je zondag een ritje wil maken, en je krijgt je fiets niet aan, of de versnelling trapt door.

Maar ik,kan ook enorm genieten van een koffie op een terras, en op vakantie wil ik wel een mooi hotel. De sweetspot zoeken, dat moet je jezelf gewoon leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 09:07

Oef, ik voel het al pijn doen. Ik zie de beelden van 35 jaar geleden nog voor me dat mijn broertje al zijn kermisgeld in het horloge grijpen verbrast in een half uur en daarna de hele dag een beetje zielloos rondloopt. Ik hoop dat ik mijn kinderen een beetje van dat gevoel kan meegeven, zelfs als me dat nu geld kost. Ik gun ze de wereld, maar vooral de wijsheid om er goed om mee om te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Tommie12 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:56:
[...]

het genot van goede kwaliteit duurt jaren langer dan het genot van een lage prijs.

[...]

De sweetspot zoeken, dat moet je jezelf gewoon leren.
Beide helemaal mee eens. Beter 1x goed kopen dan 3x goedkoop. Kwaliteit is zoveel fijner dan rommel in alle opzichten.

M'n home theater gaat nu al bijna 15 jaar mee, die kan nog zeker 25 jaar of langer door. Hooguit dat de receiver een keer een upgrade krijgt naar de nieuwste HDMI versie of wat er tzt voor protocol is, maar dat was het dan ook. De subwoofer heb ik zelf een keer een kapotte condensator in vervangen, het helpt als je je spullen zelf kan repareren ipv weggooien en nieuw kopen.

En het blad van onze eettafel is 6cm dik massief eiken. Dat wordt een erfstuk vd kleinkinderen als ze willen :) Die kun je vaak opschuren en opnieuw lakken voordat je daar doorheen bent...

Al zie je bij meubels ook vaak dat men om de zoveel jaar iets nieuws en moderns wil. Kwestie van 20 jaar wachten en het is weer modern _O-

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
coldasice schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:25:
[...]

Oef, ik voel het al pijn doen. Ik zie de beelden van 35 jaar geleden nog voor me dat mijn broertje al zijn kermisgeld in het horloge grijpen verbrast in een half uur en daarna de hele dag een beetje zielloos rondloopt. Ik hoop dat ik mijn kinderen een beetje van dat gevoel kan meegeven, zelfs als me dat nu geld kost. Ik gun ze de wereld, maar vooral de wijsheid om er goed om mee om te gaan.
Ik denk dat je broertje daar toen iets uit geleerd heeft. Vele dingen moet je zelf ervaren voor je weet wat het betekent.

Voor ik echt belegde op de beurs had ik van die virtuele portefeuilles. Je neemt dan gwoon veel meer risico, en het wordt veel meer gokken. Je kiest een aandeel en 5 maand later is het waardeloos…. Simpel toch, gewoon wat virtueel geld bijdrukken en je kan weer verder. Nieuw leven unlocked.
Pas als je met je eigen echt geld zoiets mee maakt ga je daar uit leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

[...]
Voor de geïnteresseerden is dat (correct me if i'm wrong): Happy Money van Ken Honda.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
pirke schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:31:
[...]
M'n home theater gaat nu al bijna 15 jaar mee, die kan nog zeker 25 jaar of langer door. Hooguit dat de receiver een keer een upgrade krijgt naar de nieuwste HDMI versie of wat er tzt voor protocol is, maar dat was het dan ook. De subwoofer heb ik zelf een keer een kapotte condensator in vervangen, het helpt als je je spullen zelf kan repareren ipv weggooien en nieuw kopen.

En het blad van onze eettafel is 6cm dik massief eiken. Dat wordt een erfstuk vd kleinkinderen als ze willen :) Die kun je vaak opschuren en opnieuw lakken voordat je daar doorheen bent...
Deels mee eens. Maar die dure beeldbuis-TV van 20 jaar geleden kan het dan wel nog steeds prima doen, toch zullen de meeste mensen die inmiddels wel vervangen hebben. Als het niet om het gebrek aan aansluitmogelijkheden is, dan is het wel vanwege het stroomverbruik wat ertoe leidt dat een nieuwe TV zich in no-time heeft terugverdiend.

En wat die erfstukken betreft, wij hebben ook nog een paar van die oerdegelijke zelfgemaakte erfstuk-meubels met een geschiedenis staan, maar eerlijk gezegd is het niet echt mijn smaak. Toch doe je die niet weg. Zo'n erfstuk is dan niet alleen een mooie herinnering, maar eigenlijk ook best een sta-in-de-weg... Elk voordeel heb ze nadeel, zullen we maar zeggen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CornermanNL
[...]

Ik herken dit deels , al heb ik een aversie tegen dingen die niet werken. Dus dat scheelt. Ik had een periode waarin ik leuke aankopen niet deed om extra in te leggen of te bezuinigen. En daarmee stelde ik steeds weer leuke dingen uit.

Ik ga niet lopen prutsen met slechte kwaliteit spullen, de irritatie van het fixen of net niet werken van dingen die ik vaak gebruik kost teveel tijd en energie. Ik sport vrij veel en heb altijd een horloge om , die alles een beetje bijhoudt , kost wat geld maar ik doe er relatief lang mee en heb niet de neiging om over te stappen op het laatste model.

Zo heb ik nog een andere hobby waar je best wel wat geld in kwijt kan , maar het is mij allemaal waard. Loopt mijn FO vertraging op ? Ja uiteraard maar het plezier en de lol van de hobby zijn het meer dan waard.

Als je weet wat je wil, waar je veel plezier uit haalt is het ook helemaal niet erg om er geld aan uit te geven.
Ook niet als blijkt dat de hobby niets voor je is. Het is proberen en leren. Uitvinden wat je echt plezier geeft en wat je leuk vindt is ook niet in een keer duidelijk. Kost een beetje geld. So be it.

Je moet het zo zien, de meeste mensen geven geld achteloos uit, jij hebt de grootste achteloosheid al lang uit je bestedingen gehaald. En al een eind op weg naar je doel. Nu is het leren loslaten van de angst dat de hele boel instort.

Ik heb daar ook last van gehad. Tot het moment dat ik besefte dat het kwam omdat ik niet gewend was aan grote bedragen. En extra niet bestaande zekerheid wilde inbouwen door minder uit te geven en meer proberen op te potten. Dit was niet nodig volgens het plan. En ook niet nodig in kader van risico.

Je moet ook tussendoor genieten , anders werkt het proces tegen je inplaats van voor je. En dat is nu net niet de bedoeling van FO. Je moet vrij zijn van financiele stress, geen nieuwe stress veroorzaken.

Het was voor mij een kwestie van even wennen en terugkijken naar waar ik vandaan kwam. En even de mentale stap maken en terugvinden wat er zo leuk was aan de weg van FO en niet zozeer het doel. Dat komt vanzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:38:
[...]

Deels mee eens. Maar die dure beeldbuis-TV van 20 jaar geleden kan het dan wel nog steeds prima doen, toch zullen de meeste mensen die inmiddels wel vervangen hebben. Als het niet om het gebrek aan aansluitmogelijkheden is, dan is het wel vanwege het stroomverbruik wat ertoe leidt dat een nieuwe TV zich in no-time heeft terugverdiend.

En wat die erfstukken betreft, wij hebben ook nog een paar van die oerdegelijke zelfgemaakte erfstuk-meubels met een geschiedenis staan, maar eerlijk gezegd is het niet echt mijn smaak. Toch doe je die niet weg. Zo'n erfstuk is dan niet alleen een mooie herinnering, maar eigenlijk ook best een sta-in-de-weg... Elk voordeel heb ze nadeel, zullen we maar zeggen.
Erfstukken... ook zo'n mooie.
Ik heb nog een tante wiens appartement vol antieke meubelen, kristal, zilver en duur porcelein staat.
Ze maakt zich nu al zorgen dat die dingen "in de familie" moeten blijven.
Dus probeert ze mij te overtuigen die dingen over te nemen en eerlijk... het interesseert me niet.
Ik ga echt geen 2 keer per jaar zilveren vorken en lepels poetsen om ze op tafel te leggen. Ik steek mijn tijd dan in het koken en wat er op het bord ligt is belangrijker.
En die kasten ja..
Die "antieke" spullen hebben waarschijnlijk heel veel geld gekost, maar probeer er maar eens vanaf te geraken, want ik heb er geen plaats voor. Nu gaat ze al zo ver dat ze mijn kinderen probeert te overtuigen dat die dingen heel belangrijk zijn en in de familie moeten blijven... Mijn kinderen reageren dan dipomatisch, maar ik ben zeker dat die kasten bij een opkoper gaan verdwijnen. Dat hoort ze niet graag, maar ze begint het te beseffen denk ik.

Je kan voor je erfenis een paar dingen regelen, maar je moet niet proberen te regeren na je dood.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jerh
CornermanNL schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:09:
[...]

Je moet het zo zien, de meeste mensen geven geld achteloos uit, jij hebt de grootste achteloosheid al lang uit je bestedingen gehaald. En al een eind op weg naar je doel. Nu is het leren loslaten van de angst dat de hele boel instort.

Ik heb daar ook last van gehad. Tot het moment dat ik besefte dat het kwam omdat ik niet gewend was aan grote bedragen. En extra niet bestaande zekerheid wilde inbouwen door minder uit te geven en meer proberen op te potten. Dit was niet nodig volgens het plan. En ook niet nodig in kader van risico.

Je moet ook tussendoor genieten , anders werkt het proces tegen je inplaats van voor je. En dat is nu net niet de bedoeling van FO. Je moet vrij zijn van financiele stress, geen nieuwe stress veroorzaken.

Het was voor mij een kwestie van even wennen en terugkijken naar waar ik vandaan kwam. En even de mentale stap maken en terugvinden wat er zo leuk was aan de weg van FO en niet zozeer het doel. Dat komt vanzelf.
Dit herken ik zo. Ik heb op dit moment nog ruim 40 procent cash, deels doordat het geld recentelijk binnen is gekomen en deels door koudwatervrees. Ik heb mijn doel bereikt en zet ik nu alles om in aandelen? De 60 procent aandelen is redelijk gespreid over etf/beleggingsfonden en een klein gedeelte Amerikaanse aandelen waarin ik geloof (Pfizer/Intel bijvoorbeeld) en gaat als een tierelier.

En je leest hier dat er zo makkelijk wordt gezegd huppakee alles in aandelen en 7% rendement haal je zo, maar het gaat niet om een pak boter.Ik heb ook een aantal crashes meegemaakt en weet dat ze kunnen komen als je het niet verwacht. Maar ja, aandelen gaan goed, hebben me voor een gedeelte ook in deze positie gebracht, dus ik zit er wel serieus over te denken om cash verder te verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

jerh schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:28:
[...]
En je leest hier dat er zo makkelijk wordt gezegd huppakee alles in aandelen en 7% rendement haal je zo, maar het gaat niet om een pak boter. Ik heb ook een aantal crashes meegemaakt en weet dat ze kunnen komen als je het niet verwacht. Maar ja, aandelen gaan goed, hebben me voor een gedeelte ook in deze positie gebracht, dus ik zit er wel serieus over te denken om cash verder te verlagen.
Ik trigger even op de "ik heb ook een aantal crashes meegemaakt ... ze kunnen komen als je het niet verwacht".

Ondanks dat dit natuurlijk helemaal klopt, haal ik uit het bericht van Cornerman juist dat het leren loslaten van die angst een belangrijke stap is, en dat is ook mijn gevoel. Het niet bezig zijn met wat er op de beurs gebeurt vandaag of morgen, maar bewust kiezen voor producten (en investeringen) omdat ze je vrijheid en plezier brengen.

Het lukt me de laatste jaren goed. Ik voel weinig stress van uitgaven hoewel ik ze bewust doe, en ik voel weinig stress van koersschommelingen. Kan me overigens wel voorstellen dat dat makkelijker is als je al flink in de groene cijfers staat, dus hoe ik zou reageren bij een halvering van mijn initiële investering kan ik ook vooraf niet zeggen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Ik ben zelf meer een weggooier dan een verzamelaar. Ik ben zo niet van de spullen.

Ook gebeurd het wel eens dat ik een ideetje heb om iets zelf te maken, ik maak het dan, gebruik het maar uiteindelijk staat het dan ook weer ergens aan de kant. Of ik had wat materiaal nodig voor mijn werk zoals een zware elektriciteitskabel.

Ik probeer dan ook wel om af en toe een en ander te verkopen via facebook en zo. Soms zijn er dan zaken die binnen een dag verkocht zijn, soms geen enkele reactie.

Dan denk je na een jaartje: ik zal het maar weggooien of naar het oudijzer brengen, dan krijg ik er nog een paar euro voor. Want het ligt mij in de weg.

En dan krijg je nog een tijd later plots een berichtje: ’Is dat ding nog te koop?' Dan denk je toch even: had ik het nog maar even bijgehouden dan stond er nu 100€ extra op de rekening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
jerh schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:28:
[...]

Dit herken ik zo. Ik heb op dit moment nog ruim 40 procent cash, deels doordat het geld recentelijk binnen is gekomen en deels door koudwatervrees. Ik heb mijn doel bereikt en zet ik nu alles om in aandelen? De 60 procent aandelen is redelijk gespreid over etf/beleggingsfonden en een klein gedeelte Amerikaanse aandelen waarin ik geloof (Pfizer/Intel bijvoorbeeld) en gaat als een tierelier.

En je leest hier dat er zo makkelijk wordt gezegd huppakee alles in aandelen en 7% rendement haal je zo, maar het gaat niet om een pak boter.Ik heb ook een aantal crashes meegemaakt en weet dat ze kunnen komen als je het niet verwacht. Maar ja, aandelen gaan goed, hebben me voor een gedeelte ook in deze positie gebracht, dus ik zit er wel serieus over te denken om cash verder te verlagen.
Ik heb het juist niet met het investeren gehad , maar echt met consumeren. Ik heb er geen moeite mee om cash om te zetten in aandelen, temeer omdat ik simpelweg redeneer dat iedere 50K in jaar 1 al 1000 euro aan inflatie kost. En dus je overige investeringen dat moeten compenseren. Dus daar had ik geen moeite mee om het te doen. wat @DualDevil ook aangeeft is het overwinnen van een nieuw soort angst, van tekort aan geld en financiële ruimte naar een nieuwe situatie waarin je dat niet wil verliezen (althans zo was dat bij mij)

Ik ging alleen overcompenseren om maar steeds "veiliger" te zijn. Het geld kreeg weer een hoofdrol in plaats van de bijrol die het was geworden.

Achteraf kon ik concluderen dat ik gewoon last had van de grootte van de bedragen, en probeerde tegenwicht te geven door steeds sneller naar de finish te willen. Daarmee ging ik voorbij aan het feit dat je dan niet klaar bent met investeren en er altijd fluctuatie is. 100% risicovrij bestaat niet.

Gelukkig duurde dat maar heel even ;) , uiteindelijk is veel van mijn proces ook groeien op persoonlijk gebied geweest, meer de mentale kant. Eerst dacht ik niet echt na over wat ik wilde met mijn leven, het was gewoon doorgaan. Door FO nastreven is er ruimte ontstaan. En dat nadenken en leren op persoonlijk gebied is eigenlijk het waardevolste geweest. Overigens helpt het dan vaak om een klankbord te hebben. Althans voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CornermanNL schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:09:
[...]
Ik ga niet lopen prutsen met slechte kwaliteit spullen, de irritatie van het fixen of net niet werken van dingen die ik vaak gebruik kost teveel tijd en energie.
Tegelijk loop je dan ook het gevaar dat je spullen koopt die veel te goed zijn voor het doel waar je ze voor wilt gebruiken. Als ik een boormachine nodig heb om af en toe een schilderijtje op te hangen, dan werkt de eigen merk van de bouwmarkt net zo goed als een Festool van 500 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:13
Denk aan het kloten met apps op je telefoon in plaats van een fatsoenlijke kilometer teller te kopen voor op de mountainbike (waar ik 3x per week op rijd). Ik ben soms jaloers hoe anderen de duurste gadgets kunnen kopen terwijl ze (in mijn ogen) het niet nodig hebben omdat ze bijvoorbeeld maar 1x per week een klein rondje fietsen.
Geld sparen is genot uitstellen. Daar kan je ook teveel van doen. Tot je 80e sparen en rijk dood gaan is ook niet optimaal.

Zelf heb ik een spaar doel en daaronder geef ik het geld uit naar prioriteit. Dus de fietscomputer weegt op tegen een nieuwe telefoon, fiets, of vakantie. Ik vind het het zelf wel waard, een nieuwe fiets computer met navigatie is echt heerlijk. Dat wint het al jaren van andere bestedingsmogelijkheden.

Ik fiets elke week nieuwe routes, heerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

Een kader dat voor mij vaak helpt is het beschouwen vanuit ervaringen/mogelijkheden. Als je geld uitgeeft aan dingen die je de mogelijkheid geven een fijnere / nieuwe ervaring op te doen, ervaar ik dat vaak als goed besteed. Een voorbeeld voor mij is een fietsendrager. Ik heb een grote, betaalbare variant gekocht. 170 euro 2e handsje.

Ik had hem niet kunnen kopen, had ik 170 euro gehad maar niet op een vergelijkbare manier met vrienden weg gekund met de fietsen. Ik had zelf dan alsnog wel gaan fietsen, maar zij zouden minder snel mee gaan (auto vies, past niet, etc). Ik vind samen leuker, dus ik maak het graag mogelijk.

Ik had ook een kleinere kunnen kopen, maar dan zou ik niet met 4 vrienden de mountainbikes op kunnen laden en die samen uit samen thuis ervaring optimaal kunnen hebben. Ook kan ik nu op vakantie 2 typen fietsen meenemen. Bovendien zijn kleinere niet significant goedkoper.

Ik had ook een hele goede dure kunnen kopen (dan zit je rond €500) met fancy snufjes en lichtgewicht. Die had misschien mijn fietsen iets netter vervoert, maar de huidige werkt ook goed en mijn fietsen hebben al krasjes, vind ik niet dramatisch.

Het product maakt de ervaring mogelijk, maar ik betaal niet meer dan nodig voor een prima product dat naar mijn verwachting best een tijdje die ervaringen mogelijk kan maken. Zo kom ik niet in de verleiding enorm te betalen voor merken, en word ik ook niet de vrek die op zijn pot geld zit en niets leuks doet. Misschien hebben jullie wat aan zo'n perspectief bij je keuzes. Zo valt voor mij een fietscomputer met navigatie ook goed te verantwoorden, maar een mountainbike van €7000 zou ik als fanatiekeling toch niet snel kopen omdat de ervaring voor mij als fanatieke amateur niet significant anders wordt dan wanneer ik 1/4e of 1/3e daarvan uitgeef. Ik ga er dezelfde dingen mee beleven, en wereldrecords vestig ik toch niet. :+

[ Voor 10% gewijzigd door DualDevil op 25-06-2021 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 09:15
Inderdaad, zo doe ik het ook wel. Kijken wat mij plezier geeft en daar wil ik wel geld aan geven, en dan zoek ik meestal nog prijs/kwaliteit. Iets degelijk dat niet uiteen valt, maar ook niet het topproduct dat weinig meerwaarde biedt.
Voor de noodzakelijke dingen probeer ik zo laag mogelijk te gaan in prijs, maar ook hier zonder rommel te kopen.

Ivm de 40% cash, je moet uiteindelijk doen waar je je goed bij voelt. Mijn spaarrekening bevat ook meer maandlonen dan de meeste bijhouden, maar dat is wat ik wil. En oké, dat heeft dan wat inflatieproblemen, maar liever zo en alles kunnen opvangen, ook tijdens een beurscrash, als dingen kapot gaan, ... En zodat ik me geen zorgen maak en elke dag de beurs moet gaan nakijken of alles wel goed loopt.
Dus daar moet je zelf wat zien. En als je toch wat meer cash op de beurs wil, dan doe je dat geleidelijk. Elke maand 5% bv van wat je uiteindelijk erop wil en dan heb je over twee jaar alles belegd, met minder risico dat morgen er een correctie van 50% alles opeet. In dat geval heb je ook een deel belegd in de dip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:40
Ha, de laatste posts zijn voor mij wel heel actueel. Ik heb laatste weken zitten kijken naar een nieuwe fiets (dank @Tommie12 voor de Stevens-suggestie). Nu heb ik er een op marktplaats gevonden die wel past. Verkoper vraagt € 1.250, het is een prima fiets. Maar dan popt toch de vraag bij me op: wat ga ik eigenlijk anders doen wanneer ik die fiets heb? Ik heb een racefiets voor tochten & woonwerk en een prima stadsfiets die ik ook buiten durf neer te zetten. Welk extra gebruik levert die nieuwe fiets dan op? Ik kan er te weinig toepassingen voor verzinnen, ondanks dat ik me kan verlekkeren aan het idee van de nieuwe fiets.
Ik concludeer dat ik er beter aan doe om mijn tijd in de fietstochten zelf te steken in plaats van in de aanschaf van een nieuwe fiets. Zo, ik ben er uit. Denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

Leuk dat je het meldt @Highland, ik twijfelde nog of zo'n post iets toe zou voegen en niet (alleen) als opendeurenfeest zou worden gelezen. Heb zelf 4 fietsen, maar ze worden ook alle 4 serieus gebruikt en zijn helemaal (of iig vrijwel) niet uitwisselbaar in hun gebruik, dus ik vind dat ik ze allemaal nodig heb :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:08

GG85

.......

Bleugh, waarom zijn de opbouwjaren zo "saai"?

Ben al een aantal jaren bezig nu met opbouwen. Eerst (als single) voor mezelf en een beetje los-vast en wat (geinformeerd dacht ik zelf) "gokken" op DeGiro sinds 3 jaar met de s.o. een stuk serieuzer en in "saaie" indexfondsen. Lees: vast maandelijks bedrag wat we jaarlijks indexeren, om de paar maanden een momentje om even te bespreken of we nog op schema zitten etc etc.
"Moet" nu nog ongeveer 20 jaar en begin het "saai" te vinden.
Tijdje geleden van aanbieder geswitcht, hypotheek nog eens onder de loupe genomen en (voornamelijk voor de leuk) een hele berg aan Excel sheets gemaakt over vermogen opbouwen, opnemen, de hypotheek, versneld aflossen, boeterente, kosten verschillende aanbieders etc etc.
Heb nu alle sheets wel gemaakt en ingevuld dus het enige wat rest is elke maand wat documentjes bijwerken en een keer per jaar nog wat meer documentjes bijwerken: boring :O .
Alle topics hier en op Reddit recyclen de meeste vragen en content ook wel dus ik mis wat "financiele afleiding".

Ik zou bijna, voor de leuk, maar weer eens wat gaan "gokken" op DeGiro of Binance ofzo 8)7 .

Heb nu (deels ongevraagd O-) ) maar wat vrienden wat financieel/FIRE advies gegeven.

Volgens mij vind ik met financien bezig zijn stiekem gewoon veel te leuk...

[ Voor 4% gewijzigd door GG85 op 25-06-2021 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:37
GG85 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:36:
Bleugh, waarom zijn de opbouwjaren zo "saai"?

Ik zou bijna, voor de leuk maar wat gaan "gokken" op DeGiro ofzo 8)7
Snap ik wel!
Dit is wat de gokindustrie drijft (en ik schaar daar brokers ook onder, gezien de mails die ik van ze krijg).
We vervelen ons meer en meer, dus dan gaan we naar het casino (analoog aan handelen in aandelen en crypto's). Ik heb het ook gedaan, maar ben nu vooral buy-and-hold belegger - want ik verloor echt heel veel geld met mijn technische en fundamentele "analyses".

[ Voor 13% gewijzigd door poehee op 25-06-2021 13:41 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:42:
[...]

Tegelijk loop je dan ook het gevaar dat je spullen koopt die veel te goed zijn voor het doel waar je ze voor wilt gebruiken. Als ik een boormachine nodig heb om af en toe een schilderijtje op te hangen, dan werkt de eigen merk van de bouwmarkt net zo goed als een Festool van 500 euro.
Ik moet het wel vaak gebruiken , dus als het echt iets is dat ik niet vaak gebruik dan geef ik er niet meer uit dan nodig , in veel gevallen is dat lenen of huren. Of ik maak een lijstje klusjes en huur iemand in die dat voor mij doet.

Maar ik maak mij niet meer druk om de “te dure” spullen waar ik veel mee doe dat moet gewoon goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
GG85 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:36:
[..]
Volgens mij vind ik met financien bezig zijn stiekem gewoon veel te leuk...
Klinkt alsof je toe bent aan een nieuwe hobby. Misschien dat een lokale vereniging nog vrijwillige ondersteuning zoekt binnen de financiële taken en/of bestuur/penningmeester.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Highland schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:07:
Ha, de laatste posts zijn voor mij wel heel actueel. Ik heb laatste weken zitten kijken naar een nieuwe fiets (dank @Tommie12 voor de Stevens-suggestie). Nu heb ik er een op marktplaats gevonden die wel past. Verkoper vraagt € 1.250, het is een prima fiets. Maar dan popt toch de vraag bij me op: wat ga ik eigenlijk anders doen wanneer ik die fiets heb? Ik heb een racefiets voor tochten & woonwerk en een prima stadsfiets die ik ook buiten durf neer te zetten. Welk extra gebruik levert die nieuwe fiets dan op? Ik kan er te weinig toepassingen voor verzinnen, ondanks dat ik me kan verlekkeren aan het idee van de nieuwe fiets.
Ik concludeer dat ik er beter aan doe om mijn tijd in de fietstochten zelf te steken in plaats van in de aanschaf van een nieuwe fiets. Zo, ik ben er uit. Denk ik.
Feest der herkenning hier. Ok, niet met fietsen dan, want daar houdt ik niet van.

Maar ik zit te denken om eens een nieuwe iPad te kopen. Maar ja, wat ga ik eigenlijk met de nieuwe iPad doen wat ik nu niet met de huidige kan? Niets dus, dus geen nieuwe iPad nodig, einde verhaal :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:45
upje schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:18:
[...]

Feest der herkenning hier. Ok, niet met fietsen dan, want daar houdt ik niet van.

Maar ik zit te denken om eens een nieuwe iPad te kopen. Maar ja, wat ga ik eigenlijk met de nieuwe iPad doen wat ik nu niet met de huidige kan? Niets dus, dus geen nieuwe iPad nodig, einde verhaal :)
Dit geldt voor dit geval en het geval van @Highland

Waarom zoek je naar iets nieuws als het niet vervangen hoeft te worden? Er is toch een reden dat je op zoek bent naar die ipad of die nieuwe racefiets?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:40
@Blik1984 Je start het zoeken vaak vanwege een emotie (onrust, verlangen, whatever). Vervolgens ga je rationeel zoeken (eisen, wensen). Maar voordat je kiest is het toch goed om te onderzoeken wat je motief is. En die emotie los je vaak niet op met een nieuwe aanschaf, maar vaak wel door iets in je leven anders aan te pakken. En als je dat ontdekt, heeft de zoektocht toch zin gehad.
Pagina: 1 ... 14 ... 290 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.