Fijn om dit te lezen. Ik merk dat ik inderdaad mee bezig ben. Vooral het idee om alles te behouden en niet kwijt te raken, dat had ik hiervoor niet. Maar moet er vanaf volgend jaar (dit jaar, komt mooi uit zo, maak ik mijn levensloop regeling op) ook van rondkomen en dat heb ik nog niet eerder gedaan. Tot nu toe kwam het altijd ruimschoots binnen en was het alleen maar papieren bezit.CornermanNL schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:19:
[...]
Ik heb het juist niet met het investeren gehad , maar echt met consumeren. Ik heb er geen moeite mee om cash om te zetten in aandelen, temeer omdat ik simpelweg redeneer dat iedere 50K in jaar 1 al 1000 euro aan inflatie kost. En dus je overige investeringen dat moeten compenseren. Dus daar had ik geen moeite mee om het te doen. wat @DualDevil ook aangeeft is het overwinnen van een nieuw soort angst, van tekort aan geld en financiële ruimte naar een nieuwe situatie waarin je dat niet wil verliezen (althans zo was dat bij mij)
Ik ging alleen overcompenseren om maar steeds "veiliger" te zijn. Het geld kreeg weer een hoofdrol in plaats van de bijrol die het was geworden.
Achteraf kon ik concluderen dat ik gewoon last had van de grootte van de bedragen, en probeerde tegenwicht te geven door steeds sneller naar de finish te willen. Daarmee ging ik voorbij aan het feit dat je dan niet klaar bent met investeren en er altijd fluctuatie is. 100% risicovrij bestaat niet.
Gelukkig duurde dat maar heel even, uiteindelijk is veel van mijn proces ook groeien op persoonlijk gebied geweest, meer de mentale kant. Eerst dacht ik niet echt na over wat ik wilde met mijn leven, het was gewoon doorgaan. Door FO nastreven is er ruimte ontstaan. En dat nadenken en leren op persoonlijk gebied is eigenlijk het waardevolste geweest. Overigens helpt het dan vaak om een klankbord te hebben. Althans voor mij.
Overigens heb ik wel een coach, maar die roept dat ik vooral eerst afstand moet nemen van werken en tot rust moet komen. En daar heeft hij zeker gelijk in. Het wegvallen van de eeuwige stress heeft een positief effect op mijn gemoedsrust en gezondheid.
Maar naar aanleiding van jouw opmerkingen (en die van anderen) laat ik het nog even bezinken. Dank daarvoor.