Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:59
Kapotlood schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:05:
Mag ik hier een vraag stellen wat direct (en indirect) ook met financiële onafhankelijkheid te maken heeft? Ik ben namelijk zelf nu enkele jaren bezig met het opbouwen van een stukje FO, maar loop nu tegen een beetje een luxeprobleem aan waar ik graag wat meningen over hoor als dat kan :)

Ik heb een eigen zaak, waarbij ik op de zakelijke rekening een buffer aan hou van ±3-4 jaar aan inkomsten, voor als er een keer geen werk is, of als ik bijvoorbeeld een ongeluk krijg. Over 't geld op je zakelijke rekening betaal je ook geen vermogensbelasting, dus dat was voor mij 'n extra reden om het buffer "zakelijk" te houden en daar op te laten staan.

Nu loopt op 't moment de zaak goed, en schiet het buffer best snel omhoog, waardoor ik de tip kreeg van de boekhouder om het het surplus iets te gaan doen, waarbij ik mezelf 3 mogelijkheden heb gegeven:
  • Doe een aflossing in de hypotheek.
  • Doe een (nodige) verbouwing van de keuken, wc en gang.
  • Stop het geld in aandelen.
Als ik puur kijk naar waar ik het meest mee verdien, dan zou ik 't in aandelen willen stoppen. Kijk ik naar een stukje woongenot, dan is de verbouwing een logische keuze. En denk ik aan hypotheekvrij leven i.v.m. de toekomstige FO-wens, dan is aflossen weer een aantrekkelijk idee.

Waar ik benieuwd naar ben, is wat jullie persoonlijke voorkeur zou zijn in zo'n situatie? Puur persoonlijk natuurlijk, maar de nieuwsgierigheid begon hier te kriebelen :)
Ik zou een deel van de buffer sowieso in aandelen stoppen , die buffer kost ieder jaar alleen aan inflatie 2% , laten we uitgaan van 20k buffer per jaar dan staat er 80k op wat je 1600 euro per jaar kost. (In jaar 1) , reken dat eens door en je schrikt van het rente op rente effect wat zich tegen je keert.

Zeker als je voor jezelf verzekeringsmaatschappij speelt is het verstandig om vermogen op te bouwen en cash kost nu geld.

Nu ben je feitelijk een verliesgevende verzekeringsmaatschappij.

Bovendien heb je niet alles op dag 1 van de calamiteit nodig. Teken een tijdlijn zet de bedragen en percentages erbij en je ziet het vanzelf.

Nu creëert het een vals gevoel van veiligheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 13:17
@CornermanNL, dat is inderdaad wel een goeie… ik ben niet echt een voorstander van het type "geld in een oude sok", als het minder waard wordt door inflatie. En in de praktijk zal het ook niet snel gebeuren dat in tijden van crisis, je op jaarbasis 0 werkdagen hebt als freelancer. Dus de kans is heel groot dat ik zelfs met een buffer van 2 jaar het alsnog 3-4 jaar kan uithouden met sporadisch een opdracht in zo'n situatie.

Dat het een vals gevoel van veiligheid geeft ben ik 't niet helemaal mee eens, maar ik zie wat je bedoelt met het probleem van waardeverlies. Jammer dat het geld op een zakelijke spaarrekening zetten ook niets oplevert. Dat zou een mooie stabiele oplossing zijn zonder risico zoals beleggen. Maar ik heb net de aannemer gebeld om een afspraak te maken om de verbouwing door te nemen (die volgend jaar pas tijd heeft), dus dat balletje rolt. En tot die tijd ga ik het geld elders inzetten inderdaad. :)

En het overschot boven de ±2-2,5jaar aan buffer waar ik nu aan zit te denken maar nog even ga doorrekenen, zal ik gaan inzetten in aflossen en beleggen vanaf die tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:42
@Kapotlood Je kan ook een deel van je buffer in een deposito zetten. Het is nog steeds niet heel veel rente, maar elk beetje helpt. Als je 2 jaar buffer hebt, is het niet erg om de helft 1 jaar vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 10:04
Kapotlood schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:36:
@CornermanNL, dat is inderdaad wel een goeie… ik ben niet echt een voorstander van het type "geld in een oude sok", als het minder waard wordt door inflatie. En in de praktijk zal het ook niet snel gebeuren dat in tijden van crisis, je op jaarbasis 0 werkdagen hebt als freelancer. Dus de kans is heel groot dat ik zelfs met een buffer van 2 jaar het alsnog 3-4 jaar kan uithouden met sporadisch een opdracht in zo'n situatie.

Dat het een vals gevoel van veiligheid geeft ben ik 't niet helemaal mee eens, maar ik zie wat je bedoelt met het probleem van waardeverlies. Jammer dat het geld op een zakelijke spaarrekening zetten ook niets oplevert. Dat zou een mooie stabiele oplossing zijn zonder risico zoals beleggen. Maar ik heb net de aannemer gebeld om een afspraak te maken om de verbouwing door te nemen (die volgend jaar pas tijd heeft), dus dat balletje rolt. En tot die tijd ga ik het geld elders inzetten inderdaad. :)

En het overschot boven de ±2-2,5jaar aan buffer waar ik nu aan zit te denken maar nog even ga doorrekenen, zal ik gaan inzetten in aflossen en beleggen vanaf die tijd.
Kom je met jouw buffer ook niet in de categorie dat je negatieve rente moet gaan betalen :?
Die zou ik zeker ook in de gaten houden.
Een ander (maar veel kleiner) risico is dat je boven de ton het garantiestelsel van de overheid te boven gaat. Nu denk ik dat wanneer de KNAB omvalt er grotere problemen zijn dan dat je een deel van je buffer kwijt bent, maar toch...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapotlood
@ybos, nee gelukkig nog niet, dat geldt bij Knab pas vanaf €250.000 op dit moment.

Het depositogarantiestelsel klopt wel daarentegen, maar omdat ik op dit moment actief aan het bekijken ben wat ik met het overschot precies wil gaan doen maak ik me daar geen zorgen over :)

@LongBowNL, daar heb ik heel even over nagedacht, maar die 1-jaars rente van deposito zit rond de 0,04%. Wat voor een jaarsalaris omgerekend letterlijk enkele euro's aan rente is. Het helpt, maar het is zo klein dat het me meer moeite kost dan dat het daadwerkelijk iets oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:58
JanHenk schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:58:
[...]
2. Probeer voor jezelf een enigszins goede redenatie te bedenken bij de omvang van de buffer. Geen argument is sowieso fout. Met een argument heb je in ieder geval nog een discussie, maar weet dan dat de discussie ook kan 'verliezen'.
[...]
Exact. Ik vraag me af hoe sterk je staat als je zegt "ik had dat geld 3 jaar nodig als buffer, maar daarna heb ik er een m'n verbouwing mee gefinancierd". Het tegenargument dat het die eerste 3 jaar dan Box 3 vermogen was is snel gemaakt en waarschijnlijk terecht.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@RichieB, gelukkig is dat niet m'n argument, dus dat loopt wel los ;) En je kunt ook na verloop van tijd tot nieuwe inzichten komen, zoals dat je door de stabiliteit van je zaak minder behoefte hebt aan een dergelijk buffer bijvoorbeeld. Of dat de nood om te verbouwen hoger wordt dan de nood voor een buffer in tijden van economische voorspoed (in mijn sector althans).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:02
@Kapotlood Als ik het inkomen van m'n partner meereken, dan heb ik zeker 5 jaar aan cash buffer. M'n vermogen zou dan misschien zelfs al toereikend kunnen zijn om niet meer te hoeven werken, maar daar is de toekomst nog te onzeker voor. Het is in ieder geval een prettig idee in m'n achterhoofd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:01
JanHenk schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:58:
Ik ga er even vanuit dat @Kapotlood een IB-ondernemer is, gezien de discussie gaat over zgn. 'overtollige' liquide middelen. Hetgeen in de BV-structuur geen issue is.

In de IB betaal je de belasting over je jaarwinst. Dit is als het ware transparant, waardoor je liquide middelen prima heen en kunt boeken tussen je zakelijke en privébankrekeningen. Dit wordt dan simpelweg als stortingen en onttrekkingen verwerkt en heeft geen invloed op je (jaar)winst.

Wel is het inderdaad zo dat liquide middelen die "overtollig" zijn, door de fiscus aangemerkt kunnen worden als privévermogen. Zo verschuiven de overtollige middelen naar box 3 en worden ze aldaar betrokken in de VRH. Arbitrage tussen de boxen is qua wetgeving ook enigszins dichtgetimmerd (zie bijvoorbeeld artikel 2.14 lid 3, b en c). Over de hoogte van een "normale" zakelijke buffer en "overtollige" liquide middelen is ook behoorlijk wat jurisprudentie. Bij mijn weten is er eens een zaak geweest waarbij een advocaat een ton of zes op z'n zakelijke rekening had staan en dit is door de belastingrechter destijds aangemerkt als een normale buffer...
En om het ingewikkeld te maken wordt dan ook nog eens gesproken over salaris.... dat hoort dan weer bij een BV.

Bij een BV kan je nog kiezen voor een lening uitgegeven door de BV en deze onderbrengen in box 1 of als je dat beter uitkomt in box3, je bepaalt zelf het grootste gedeelte van de voorwaarden :)

En qua gebruikelijke buffer, als je het niet te gek maakt en het staat op een zakelijke rekening die niet (of nauwelijks) wordt gebruikt voor prive doeleinden valt het in de praktijk wel mee. Behalve als je een pietlut met een controle krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@jerh, ik gebruik de zakelijke rekening inderdaad ook nauwelijks wordt gebruikt voor privé doeleinden. Hooguit 1-2x per jaar voor een zakelijke aankoop die ook privé wordt gebruikt (zoals een computer, telefoon of dat soort zaken). Verder betaal ik me vanuit de zakelijke rekening elke maand een 'salaris' inderdaad, en veel meer dan dat gebeurt er niet mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:14
Kapotlood schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:14:
@ybos, nee gelukkig nog niet, dat geldt bij Knab pas vanaf €250.000 op dit moment.

Het depositogarantiestelsel klopt wel daarentegen, maar omdat ik op dit moment actief aan het bekijken ben wat ik met het overschot precies wil gaan doen maak ik me daar geen zorgen over :)

@LongBowNL, daar heb ik heel even over nagedacht, maar die 1-jaars rente van deposito zit rond de 0,04%. Wat voor een jaarsalaris omgerekend letterlijk enkele euro's aan rente is. Het helpt, maar het is zo klein dat het me meer moeite kost dan dat het daadwerkelijk iets oplevert.
Is dat voor particulieren? Ik heb een zakelijke rekening bij KNAB, daar geldt nu 100k als grens. Ik heb daarom dus een deposito afgesloten voor 3 jaar (0,02% rente!! - per saldo 0,07% "winst" uitgaande van de -0,05%).
En ja, dat geld kan ik makkelijk missen natuurlijk.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@poehee, Nee hoor, voor zakelijke rekeningen: https://www.knab.nl/zakelijk/rente-tarieven
Daar staat dat je vanaf €250.000 een negatieve rente van -0,50% betaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Kapotlood schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:17:
@poehee, Nee hoor, voor zakelijke rekeningen: https://www.knab.nl/zakelijk/rente-tarieven
Daar staat dat je vanaf €250.000 een negatieve rente van -0,50% betaalt.
Over 2 dagen niet meer ;) Verwacht dat als je deze pagina over 2 dagen herlaadt dat je het dan wel ziet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
Ahh op die manier, bedankt voor de tip @ID-College! Dan ga ik vandaag nog even wat doen met dat overschot, want anders betaal je zo €100 per jaar aan negatieve rente.

"Grappig", dat ze de rente héél langzaam laten zakken tot 0,03%, maar zodra hij onder de nul schiet ineens met een halve procent tegelijk schermen. Dat zal best een impact hebben voor de FO'ers en -aspiranten die een dergelijk bedrag op hun zakelijke en/of privé rekening hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Nu online
Kapotlood schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:31:
Ahh op die manier, bedankt voor de tip @ID-College! Dan ga ik vandaag nog even wat doen met dat overschot, want anders betaal je zo €100 per jaar aan negatieve rente.

"Grappig", dat ze de rente héél langzaam laten zakken tot 0,03%, maar zodra hij onder de nul schiet ineens met een halve procent tegelijk schermen. Dat zal best een impact hebben voor de FO'ers en -aspiranten die een dergelijk bedrag op hun zakelijke en/of privé rekening hebben staan.
Klopt.. Ze hebben er in mei over gemaild (12 mei zie ik hier) dus opzich tijd genoeg om te handelen. De IB schuif ik naar een prive rekening toe (als je over 100k komt) en eind van het jaar dien ik een voorlopige aanslag in om het deel IB te loodsen. Met een eigen prive rekening heb je een buffer van ongeveer 200k dus je kan nog even e.e.a ontduiken. Nadeel is wel dat je continue aan het schuiven bent hierdoor maargoed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Wat bedoel je met "het IB-aandeel te loodsen"?

Ik heb net 't overschot op m'n beleggersrekening gezet om daarmee te investeren totdat de aannemer de verbouwing kan doen, waarna ik een deel van het belegde overschot kan gebruiken om die man te betalen. En in het 4e kwartaal kan ik dan even opnieuw op de zakelijke rekening kijken hoeveel overschot ik dan heb, om dat volgende overschot in te zetten om 'n aflossing op de hypotheek te doen.

En alles wat er daarna over blijft wordt belegd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Beleggen met geld dat op zo korte termijn al een doel heeft is niet heel verstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Nu online
Kapotlood schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:56:
Wat bedoel je met "het IB-aandeel te loodsen"?

Ik heb net 't overschot op m'n beleggersrekening gezet om daarmee te investeren totdat de aannemer de verbouwing kan doen, waarna ik een deel van het belegde overschot kan gebruiken om die man te betalen. En in het 4e kwartaal kan ik dan even opnieuw op de zakelijke rekening kijken hoeveel overschot ik dan heb, om dat volgende overschot in te zetten om 'n aflossing op de hypotheek te doen.

En alles wat er daarna over blijft wordt belegd :)
Ik ben ZZP'er dus met IB-aandeel loodsen bedoel ik dat ik de inkomstenbelasting afdraag aan de BD, nog voordat het 1 januari is (zodat die niet meetelt voor de VRH). Aangezien het al gauw over tienduizenden euro's gaat, telt die ook weer mee voor je VRH. Als je hem afstort bij de BD nog voordat het 1 januari is ontloop je de VRH daarover (geld is ook niet van jou natuurlijk dus beetje gek als je VRH betaalt over geld dat niet van jou is).

Als je in een BV oid zit geldt dat natuurlijk niet maar als zelfstandige moet je de IB zelf ieder jaar afdragen. Gedurende het jaar staat ie natuurlijk wel op je rekening dus daar kan je een deel overhevelen naar je prive rekening om zo onder de 100k te blijven bij KNAB (als je niet teveel vermogen zakelijk hebt staan dan en ZZP'er bent). In een BV is het natuurlijk anders :)

Op zo'n korte termijn zou ik het niet zo snel beleggen, als er een dip komt verdampt zo een zwik geld (afhankelijk van hoeveel je teveel hebt). Dat geeft niet als je toch genoeg hebt maar zou het dan even tijdelijk ergens anders stallen als je die mogelijkheid hebt..

[ Voor 8% gewijzigd door ID-College op 29-06-2021 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
ID-College schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:37:
[...]

Klopt.. Ze hebben er in mei over gemaild (12 mei zie ik hier) dus opzich tijd genoeg om te handelen. De IB schuif ik naar een prive rekening toe (als je over 100k komt) en eind van het jaar dien ik een voorlopige aanslag in om het deel IB te loodsen. Met een eigen prive rekening heb je een buffer van ongeveer 200k dus je kan nog even e.e.a ontduiken ontwijken. Nadeel is wel dat je continue aan het schuiven bent hierdoor maargoed..
FTFY.

Je kan natuurlijk altijd bij de voorlopige aangifte een optimistische inschatting maken van je inkomsten. Dan betaal je even teveel maar dat krijg je toch wel weer terug.

Dat de negatieve rente zo snel is gezakt naar -0,5% snap ik eigenlijk niet. De 1weeks euribor zit al 5 jaar onder 0 - ook al bijna 5 jaar op -0,5% - en nu opeens gaan alle banken negatieve rente in rekening brengen? Wat is er veranderd, krijgen banken een extra boete bovenop die 1weeks euribor? Of komt dit omdat de 12 maands euribor ook is gedaald naar -0,5% terwijl die de laatste jaren eigenlijk nog redelijk dicht in de buurt van de 0 zat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
@Get!em, weet ik, maar ik heb een paar aandelen die mooi stabiel zijn, waarmee ik er hooguit een beetje dividend uit haal. Dus daar maak ik me geen zorgen om. En voordat ik het geld weer nodig heb is het juli 2022, dus een jaar verder.

En daarnaast gaat de zaak en de omzetgroei ook gewoon verder, en is de kans heel groot dat ik dat overschot waarmee ik nu beleg, tegen die tijd helemaal niet nodig heb om de aannemer te betalen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Nu online
Tehh schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:07:
[...]

FTFY.

Je kan natuurlijk altijd bij de voorlopige aangifte een optimistische inschatting maken van je inkomsten. Dan betaal je even teveel maar dat krijg je toch wel weer terug.

Dat de negatieve rente zo snel is gezakt naar -0,5% snap ik eigenlijk niet. De 1weeks euribor zit al 5 jaar onder 0 - ook al bijna 5 jaar op -0,5% - en nu opeens gaan alle banken negatieve rente in rekening brengen? Wat is er veranderd, krijgen banken een extra boete bovenop die 1weeks euribor? Of komt dit omdat de 12 maands euribor ook is gedaald naar -0,5% terwijl die de laatste jaren eigenlijk nog redelijk dicht in de buurt van de 0 zat?
Geen idee waarom.. Ik vind het wel vreemd dat KNAB zich profileert als zakelijke bank voor o.a. ZZP'ers.. Maar ze leggen wel de drempel op 100k voor diezelfde groep. Dat je als particulier niet zo gauw 100k bij elkaar harkt snap ik, maar zakelijk is 100k veel sneller bereikt en dus benadeel je diezelfde groep waar je je zo op richt.. Echt een tegenvaller imo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Tehh Het gaat om de marge die banken kunnen krijgen, overtollige liquide middelen worden al jaren gestald tegen ± 0,5% negatief (LIBOR).

De marge daalt echter ook verder in verband met de steeds minder opleverende alternatieven die banken kunnen aanwenden (uitzettingen) in combinatie met steeds strenger wordende kapitaalsvereisten vanuit de ECB.

@ID-College Dat heeft niets met KNAB te maken, maar het zijn Europese of eigenlijk zelfs mondiale ontwikkelingen.

[ Voor 14% gewijzigd door JanHenk op 29-06-2021 10:30 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Get!em schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:02:
Beleggen met geld dat op zo korte termijn al een doel heeft is niet heel verstandig.
Als het geld op korte termijn nodig is, dan zal een negatieve rente ook weinig euro's betekenen. En is het niet meteen logisch om je in moeilijke bochten te wringen om die negatieve rente te ontlopen.

Overigens kunt je natuurlijk altijd over een paar banken spreiden. Niet alleen vanwege de rente, maar ook voor het depositogarantiestelsel.

Als je 'gewoon' een buffer van een paar jaar inkomen achter de hand wilt houden, dan kun je natuurlijk ook een groot deel in deposito's stoppen. Op het moment dat je een buffer van 5 jaar hebt, hoef je eigenlijk alleen het eerste jaar paraat te houden. De overige 4 jaar kun je in principe zonder problemen voor een jaar (of deels langer) vast zetten, omdat je dat pas na een jaar hoeft aan te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
ID-College schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:02:
[...]

Ik ben ZZP'er dus met IB-aandeel loodsen bedoel ik dat ik de inkomstenbelasting afdraag aan de BD, nog voordat het 1 januari is (zodat die niet meetelt voor de VRH). Aangezien het al gauw over tienduizenden euro's gaat, telt die ook weer mee voor je VRH. Als je hem afstort bij de BD nog voordat het 1 januari is ontloop je de VRH daarover (geld is ook niet van jou natuurlijk dus beetje gek als je VRH betaalt over geld dat niet van jou is).
Ik denk daar ook altijd aan, maar heb je de voorlopige aanslag dan al voor 2022?
(al betaal ik het vanaf de zakelijke rekening, die heeft geen vermogensrendementheffing).

Ik betaal al jaren de hele IB vooruit (zelfs voor die 4 euro korting in 2021), maar je hebt wel het kenmerk nodig. Mijn IB is aanzienlijk (voor de goede orde: niets te klagen dus - luxe probleem)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
Kapotlood schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:31:
Ahh op die manier, bedankt voor de tip @Poehee!
Geen dank ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Nu online
poehee schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:33:
[...]

Ik denk daar ook altijd aan, maar heb je de voorlopige aanslag dan al voor 2022?
(al betaal ik het vanaf de zakelijke rekening, die heeft geen vermogensrendementheffing).

Ik betaal al jaren de hele IB vooruit (zelfs voor die 4 euro korting in 2021), maar je hebt wel het kenmerk nodig. Mijn IB is aanzienlijk (voor de goede orde: niets te klagen dus - luxe probleem)
Voorlopige aanslag kan je zelf gewoon via de site van BD indienen :)

Als ZZP'er heb je feitelijk ook te maken met VRH.. Ja je kan werkkapitaal aanhouden maar hier zit wel een limiet aan.. Als je ZZP'er bent maakt het niet uit of het op je zakelijke of prive staat, het is beide eigen vermogen. Op je zakelijke bankrekening kan je een deel als buffer/werkkapitaal aanmerken voor 'moeilijkere tijden' (en daarmee dus de VRH ontlopen voor dat deel), maar dat moet in redelijke mate zijn. Als je 10k kosten per jaar hebt, dan is een buffer van een x aantal 10k te onderbouwen. Als je daar echter 100k hebt staan dan gaat dat verhaal niet meer op. Je kan het wel vertellen maar de BD zal dat niet zo snel meer slikken.. Dat is namelijk geen werkkapitaal meer, dat is gewoon eigen vermogen (al dan niet op je prive en/of zakelijke rekening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
poehee schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:33:
[...]

Voor 2022 lijkt me niet, omdat we nu nog in 2021 zitten en we nu nog met de voorlopige aanslag voor 2021 werken. Maar die voorlopige aanslag, dat is toch iets wat je zelf kunt invullen/aanvragen? Daarvoor hoef je niet op de belastingdienst 'te wachten'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:09:
[...]

Voor 2022 lijkt me niet, omdat we nu nog in 2021 zitten en we nu nog met de voorlopige aanslag voor 2021 werken. Maar die voorlopige aanslag, dat is toch iets wat je zelf kunt invullen/aanvragen? Daarvoor hoef je niet op de belastingdienst 'te wachten'.
Wat ik bedoel is, kun je in december 2021 al een voorlopige aanslag voor 2022 op de mat hebben zodat je die kan betalen vóór 2022?
Eerlijk gezegd weet ik het zelf niet meer, ik betaalde de IB voor jaar x pas eind januari van jaar x.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk Marinus
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-02 14:21
Ik denk niet dat men het je zal afpakken, maar we naar een situatie gaan waarbij niet meer iedereen de hele dag werkt en veel meer krijgt. Plat gezegd; een plek om te wonen, een beetje geld om te eten en als je wat extra wilt, kan je wat bijdragen. Wat maakt het uit als het huis niet van jou is?

Op dit moment draait naar mijn idee de economie om het produceren van veel te veel dingen die we helemaal niet nodig hebben. Overheden zien graag wat inflatie en zoveel mogelijk mensen aan het werk.. Maar wat nou als we hier niet meer om geven? Wat nou als we genoegen nemen met een dak boven ons hoofd, geen luxe auto, geen dure vakantie? Dan hebben we veel minder nodig. Maw, we kunnen nu zo veel werken en produceren, omdat er vraag naar is. Maar ik denk dat dat een beetje het kantelpunt is.

Iedereen hoor je over groener, minder, duurzamer, maar ik denk dat dit gepaard MOET gaan met minder economische vooruitgang / minder inflatie (0%)

Ik denk dat we meer gaan naar een situatie waarbij een klein aantal bedrijven efficient produceert en we daar veel meer op gaan leunen. Tuurlijk kan iedereen nog wat bijdragen om zo nog wat extra's te krijgen, maar waarom zou je dat dan nog?

Klinkt misschien een beetje raar, maar als je kijkt naar 50 jaar terug; toen werkte iedereen nog aan iets tastbaars wat het leven duidelijk makkelijker maakt. Hoeveel banen zijn er tegenwoordig wel niet waarbij je je af kan vragen; wat draagt het werkelijk bij aan een beter leven?

Dat is mijn idee over 'you'll own nothing and you'll be happy'. Maar ik ben ook wel benieuwd hoe anderen hier over denken. Hopelijk past het ook een beetje binnen dit topic. ;) Het zet mij in ieder geval wel aan het denken of FO er over 30 jaar er uberhaupt nog toe doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Henk Marinus, ik heb het idee van een Basisinkomen en daarnaast de "you'll own nothing and you'll be happy" mantra die je af en toe hoort al een tijdje gevolgd. Maar misschien mis ik iets of ben ik niet slim genoeg, maar ik begrijp niet hoe men dat op lange termijn wil bekostigen.

Veel mensen zijn inherent lui: geef je ze alles wat ze nodig hebben (≠ wat ze willen hebben dus), dan ontbreekt ook deels de motivatie om te werken. Ja ok, voor de vakantie of een uitje of extraatje. Maar dat zal geen vol jaar aan werk meer worden voor veel mensen toch?

Daar direct op volgend heb je denk ik het probleem dat de wereldproductie een flinke knauw gaat krijgen om diezelfde reden. En wat heb je dan nog aan een praktijkopleiding bijvoorbeeld, als een deel van de mensen daar zelden/nooit meer iets mee gaat doen? Breken we dan niet heel erg veel kennis af op die manier?

Noem me pessimistisch, noem me hoe je me noemen wilt, maar ik zie met de beste wil niet hoe dit op lange termijn financiëel en economisch vol te houden is, nog naast de van nature menselijke tekortkomingen (gemakzucht, luiheid. Zal niet voor iedereen op gaan, maar het heeft wel invloed denk ik?).

De mensen zoals in dit topic bijvoorbeeld, die wel heel graag carriëre maken of FO willen worden, daar kan het een mooie uitkomst voor bieden… ténzij ze de belasting voor werkenden omhoog schroeven om dit plan te kunnen bekostigen. Veel vragen, nog meer onduidelijkheden :)

[ Voor 10% gewijzigd door Kapotlood op 29-06-2021 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zoals Piketty het omschreef: bezit tijdelijk maken en de rente ervan afromen.
Je zult inderdaad deels afnemende productiviteit hebben en vooral de nu lagere diensten (schoonmaken, fruitplukkers etc) zullen last krijgen van motivatie verlaging met directe gevolgen voor het vervullen van die taken in de maatschappij. In feite zie je dat nu al gebeuren: alleen nog maar arbeidsmigranten met een goedkopere levensstandaard thuis zijn gemotiveerd. De NL zijn te lui en zien bijstand als gelijkwaardig inkomen. Er zijn families die van vader op zoon dit voortzetten.
Of, eigenlijk, als je kan rekenen: er is een inkomensval voor beginnen met werken.

https://www.socialeallian...-van-het-armoedevraagstuk

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 29-06-2021 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04:57
Get!em schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 17:23:
Zoals Piketty het omschreef: bezit tijdelijk maken en de rente ervan afromen.
Je zult inderdaad deels afnemende productiviteit hebben en vooral de nu lagere diensten (schoonmaken, fruitplukkers etc) zullen last krijgen van motivatie verlaging met directe gevolgen voor het vervullen van die taken in de maatschappij. In feite zie je dat nu al gebeuren: alleen nog maar arbeidsmigranten met een goedkopere levensstandaard thuis zijn gemotiveerd. De NL zijn te lui en zien bijstand als gelijkwaardig inkomen.
https://www.socialeallian...-van-het-armoedevraagstuk
Nu wil ik ze niet allemaal over dezelfde kam scheren, maar probeer eens tijdelijk 30 fruitplukkers te vinden bij de autochtone bevolking in B of NL.
Er zijn amper echte werklozen, en de meeste mensen in de "bijstand" of "werkloosheid" zijn echt niet in staat om dit werk te doen. Je moet je gewoon realiseren dat daar heel veel mensen tussen zitten met een "probleem" wat hen belet om hele dagen fysiek zwaar werk te doen.
Dat probleem kan nogal divers zijn.. alcohol, drugs, psychische klachten, totaal gebrek aan stiptheid of gezond verstand etc.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Henk Marinus schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 16:21:
[...]

Ik denk niet dat men het je zal afpakken, maar we naar een situatie gaan waarbij niet meer iedereen de hele dag werkt en veel meer krijgt. Plat gezegd; een plek om te wonen, een beetje geld om te eten en als je wat extra wilt, kan je wat bijdragen. Wat maakt het uit als het huis niet van jou is?
Die quote komt regelmatig weer boven, liefst totaal uit het verband gerukt en verkeerd geïnterpreteerd.

Het is geen doel of streven. Het is eerder één van de varianten waar de leefstijl van sommige mensen naartoe evolueert. Dat je niet meer van alles wilt of moet kopen, of naar dat bezit streeft. Maar dat je puur voor 'de functie' betaalt. Zonder de zorgen of het gedoe die het bezit geven Dat je in je leaseauto of op je swapfiets naar je huurwoning gaat, met Spotify er bij aan. En ga zo maar door.

Stap voor stap komt daar steeds meer bij. Je hebt bv tegenwoordig ook kleren op abonnement. En ik zie ook steeds vaker dat mensen spullen voor een feest of de vakantie huren. Niet meer een complete kampeeruitrusting kopen, maar dat alleen huren als je het nodig hebt. Zonder gedoe met uitzoeken, opbergen, onderhoud etc. Dát is het vooruitzicht dat het forum benoemt, samengevat door 'niets bezitten maar gelukkig leven'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Tommie12 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 17:53:
[...]

Nu wil ik ze niet allemaal over dezelfde kam scheren, maar probeer eens tijdelijk 30 fruitplukkers te vinden bij de autochtone bevolking in B of NL.
Er zijn amper echte werklozen, en de meeste mensen in de "bijstand" of "werkloosheid" zijn echt niet in staat om dit werk te doen. Je moet je gewoon realiseren dat daar heel veel mensen tussen zitten met een "probleem" wat hen belet om hele dagen fysiek zwaar werk te doen.
Dat probleem kan nogal divers zijn.. alcohol, drugs, psychische klachten, totaal gebrek aan stiptheid of gezond verstand etc.
Klopt ja. Zelfs nu is de werkloosheid laag, omdat veel mensen naar andere sectoren zijn gegaan waar al tekort was. En fruit is zomer, en dan zijn er genoeg andere seizoensgebonden arbeidsplaatsen.

En bijv de vele projecten van Rotterdam en Den Haag om werklozen in de kassen van t Westland aan t werk te krijgen gaan ook stroef om diverse redenen. Daar hebben ze de inkomensval van bijstand naar werk zelfs proberen te effenen.

Overigens zijn de Polen ondertussen vervangen door Bulgaren en Oekraïners, want Polen vinden ondertussen beter betaald werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:54
Tommie12 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 17:53:
[...]

Tja maar de andere kant is ook weer dat voor die fruitplukkers niet meer betaald wil worden dan 9,95 in het uur.
En voor datzelfde geld zit je achter een bureautje stempels te slaan oid. Het is een stukje marktwerking wat deels ook verpest wordt door globalisering.

Aan de verkoopkant, (want hogere lonen kan je weer niet betalen want dan zijn je appels ed te duur. En aan de personeelskant want er zijn groepen mensen die dat loon accepteren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:48
Tijd voor weer een kwartaalupdate, dit was de vorige update:

Blik1984 in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 4"

Update van dit kwartaal:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:44
Als dat andere huis er is ga je gauw interen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:58
@Blik1984 Mooie cijfers! Het is de laatste tijd hier erg stil rond crypto. Kan iemand inzicht geven hoe je mentaal omgaat met zo’n 50% dip? Bijkopen? Hopen op betere tijden?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Pannencouque schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 23:16:
Als dat andere huis er is ga je gauw interen ;)
Een beetje FOer heeft toch meerdere rekeningen bij verschillende banken? (7 bij 4 banken hier)

Mooie cijfers @Blik1984, daar komen wij alleen enigszins in de buurt omdat we de hypotheek hebben opgehoogd.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
RichieB schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 23:25:
@Blik1984 Mooie cijfers! Het is de laatste tijd hier erg stil rond crypto. Kan iemand inzicht geven hoe je mentaal omgaat met zo’n 50% dip? Bijkopen? Hopen op betere tijden?
Just HODL

Kortom, ik heb ooit wat ingelegd en dat is het voor mij. Ik had sowieso niet het idee om nu al uit te cashen. Ik hou dit sowieso tot 2025 aan

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• pirke
Niet aan meedoen, heb je nergens last van ;)

Ik zie het nog steeds als een kaartenhuis dat op instorten staat. Pure speculatie, geen intrinsieke waarde en een gigantische energieverspilling.

[ Voor 9% gewijzigd door pirke op 30-06-2021 07:51 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:38
pirke schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 07:50:
Ik zie het nog steeds als een kaartenhuis dat op instorten staat. Pure speculatie, geen intrinsieke waarde en een gigantische energieverspilling.
Dit heeft natuurlijk alle risico uit te monden in een Crypto discussie die hier niet thuishoort. Genoeg mensen met een mening, er is nota bene een aparte forum sectie voor.

Voor mij is het vrij simpel; de verwachtingswaarde van welke cryptocurrency dan ook is negatief als gevolg van energieverbruik (mining) en transactiekosten. In dat licht is het wat mij betreft ook foutief te spreken van "rendement" by crypto; je maakt winst. De enige manier om winst te maken is als iemand anders verlies maakt. Tenzij je een reden hebt om aan te nemen dat je beter kennis/inschatting hebt dan het gemiddelde in die markt is de verwachtingswaarde voor jezelf dus ook negatief.

Nu moet ik zeggen dat als ik in de topics mee lees of in mijn omgeving spreek met mensen het extreem eenvoudig lijkt om een betere inschatting te maken dan het gemiddelde. Echter ben ik er van overtuigd dat deze investeerders op geen enkele manier representatief of relevant zijn voor de markt.

Uiteindelijk voor mij dus hetzelfde argument als day-traden op de beurs; ik houd me er niet mee bezig.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
pirke schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 07:50:
[...]

Niet aan meedoen, heb je nergens last van ;)

Wel eens beseft wat het kost om een financieel systeem incl. goudmijnen in de lucht te houden? Een paar gram goud uit de grond halen kost ruim 700 dollar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Blik1984 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:06:
[Wel eens beseft wat het kost om een financieel systeem incl. goudmijnen in de lucht te houden? Een paar gram goud uit de grond halen kost ruim 700 dollar.
Wat hebben goudmijnen er mee te maken? De tijd dat geld gekoppeld was aan goud ligt al bijna een eeuw (UK 1931, US 1933) of zéker een halve eeuw achter ons.

Het punt is volgens mij ook niet dat fiat geld "gratis" is, maar de directe koppeling van een aantal cryptomunten aan het verbruiken van energie (dus puur voor het creëren van de coins/waarde in het systeem) is toch een stuk duidelijker.

[ Voor 4% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 30-06-2021 09:26 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Blik1984 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:06:
[...]

Wel eens beseft wat het kost om een financieel systeem incl. goudmijnen in de lucht te houden? Een paar gram goud uit de grond halen kost ruim 700 dollar.
Ik denk daarom dat veel mensen die vanwege het gebrek aan 'intrinsieke groei' niet in crypto speculeren ook niet zo snel hun geld in goud zullen stoppen. Dat goud ook duur is om te 'minen' betekent nog niet dat het een goed idee is om je geld in crypto te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:25:
[...]

Wat hebben goudmijnen er mee te maken? De tijd dat geld gekoppeld was aan goud ligt al bijna een eeuw (UK 1931, US 1933) of zéker een halve eeuw achter ons.

Het punt is volgens mij ook niet dat fiat geld "gratis" is, maar de directe koppeling van een aantal cryptomunten aan het verbruiken van energie (dus puur voor het creëren van de coins/waarde in het systeem) is toch een stuk duidelijker.
Omdat goud nog wel degelijk als betaalmiddel gebruikt wordt. Net als bitcoin nu het in sommige landen een officieel geregistreerd betaalmiddel is geworden.

Ik geloof in de toekomst van bitcoin en meerdere crypto-toepassingen. Dat dat energie kost is van ondergeschikt belang, want alles kost energie. Inclusief het instandhouden van alle kantoorpanden van de wereld van de bankwereld en de mijnindustrie. Merendeel van de energie die gebruikt wordt voor bitcoin is groene energie. Schattingen zijn tussen de 40 en 75%, dus laten we het houden op 50%. Het is verder gewoon een niet zo’n goed argument in een heel discussie over het nut van bitcoin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:33:
[...]

Ik denk daarom dat veel mensen die vanwege het gebrek aan 'intrinsieke groei' niet in crypto speculeren ook niet zo snel hun geld in goud zullen stoppen. Dat goud ook duur is om te 'minen' betekent nog niet dat het een goed idee is om je geld in crypto te stoppen.
Aan mijn staatje valt prima te zien dat ik iets meer in aandelen investeer dan in crypto… mijn laatste crypto-investering dateert uit 2018, mijn laatste aandelenaankoop is van vorige week.

Het is hoog-speculatief en daarom is het goed genoeg wat ik er nu in heb gedaan. Wellicht word ik er miljonair mee, en misschien raak ik alles kwijt. De basis blijft mijn aandelenportfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Blik1984 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:35:
Dat dat energie kost is van ondergeschikt belang, want alles kost energie. Inclusief het instandhouden van alle kantoorpanden van de wereld van de bankwereld en de mijnindustrie. Merendeel van de energie die gebruikt wordt voor bitcoin is groene energie. Schattingen zijn tussen de 40 en 75%, dus laten we het houden op 50%. Het is verder gewoon een niet zo’n goed argument in een heel discussie over het nut van bitcoin
Ik doe mijn best om je mening te respecteren maar ik denk dat je geen techneut bent.

Laten we verder op zijn minst proberen de link met FO in stand te houden in dit topic. Dan is crypto ofwel een store of value of een hoog speculatief gokspelletje. De argumenten tussen deze twee cases lopen enorm door elkaar.

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 30-06-2021 09:44 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 10:04
Allereerst, ik heb mijn inleg er al uitgehaald, dat scheelt een hoop.
Maar ook hier een daling van meer dan 50%.
Inmiddels ook wat bijgekocht maar ook daar een 30% daling op. Maar, dan nog blijft het "speelgeld" want ik heb een deel van de winst opnieuw er ingestoken.

Met crypto is het heel raar. Als er een daling is van 5% baal ik, is er een daling van 30% grinnik ik, want is gewoon pure marktmanipulatie :P
Mijn verwachting is dat het op termijn wel weer opkrabbelt, is het niet zo, dan is het eenmaal zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
assje schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:42:
[...]

Ik doe mijn best om je mening te respecteren maar ik denk dat je geen techneut bent.
Je hoeft geen techneut te zijn om te zien dat het huidige financiële systeem onhoudbaar is

En ik begon niet over energieverbruik van crypto…

[ Voor 8% gewijzigd door Blik1984 op 30-06-2021 09:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
assje schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:42:
[...]

Die redenering snap ik ook echt nooit. Alsof er geen 'nuttiger' (=subjectief) doel te bedenken is voor die energie.

Maar in het kader van FO weet ik ook niet zo goed wat ik aanmoet met crypto. Het blijft speculeren op toekomstig nut en/of 'a greater fool'.

Het is niet alsof je iets bezit waarvan de waarde nooit 0 kan worden of wat zich al bewezen heeft. Bovendien gaan de ontwikkelingen zo snel en vertakt, dat je eigenlijk bij voorbaat niet kan zeggen welke technologie het 'overleeft'. Bitcoin is volgens mij al hopeloos verouderd t.o.v. nieuwe generaties, maar geniet naamsbekendheid.

Maar het aankopen van een 'mandje crypto', zoals velen bij aandelen doen, lijkt me in dit geval ook echt schieten met hagel. Er zit zoveel troep tussen zonder unique selling point of toegevoegde waarde aan de technologie... En áls iemand dat er al uitfiltert voor je heeft diegene vaak een ander motief, getuige ook alle scams, affiliates, referrals, platforms, etc.

Om die reden is het op dit moment nog geen 1% van mijn portfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Blik1984 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:35:
[...]

Omdat goud nog wel degelijk als betaalmiddel gebruikt wordt. Net als bitcoin nu het in sommige landen een officieel geregistreerd betaalmiddel is geworden.
Betaalmiddel inderdaad. Een betaalmiddel zelf zou in mijn optiek niet meteen iets zijn om in te investeren, maar alleen een methode om in iets anders te investeren. Net als dat ik geen zak euro's, Franken of Dollars onder mijn bed heb liggen.
Merendeel van de energie die gebruikt wordt voor bitcoin is groene energie. Schattingen zijn tussen de 40 en 75%, dus laten we het houden op 50%.
Hoewel de inhoudelijke crypto-discussie eigenlijk wat OT is, ben ik wel benieuwd naar de bron van die info. Omdat in mijn persoonlijk beleving een streven naar een toekomstige FO wel verbanden heeft met 'toekomstbestendige' en duurzame investeringen.

De laatste info die ik had is dat ongeveer driekwart van de miners aangaf duurzame energie te gebruiken. Maar als dat allemaal 'zolderkamer miners' zijn, dan zegt dat niet zo veel. Naar schatting werd tot voor kort (tot het dit voorjaar verboden werd) zo'n tweederde van de bitcoins in de binnenlanden van China gemined, waar de stroom vaak uit kolencentrales komt. (En waarbij de grote miners vermoedelijk niet zo openlijk aan zo'n 'duurzaamheidsonderzoek' zullen meewerken.) Naar mijn mening heeft dit dus wel een behoorlijke impact, waardoor ik sowieso terughoudend zou zijn met speculeren in Bitcoin. Maar ik laat me graag verrassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:52:

[...]

Hoewel de inhoudelijke crypto-discussie eigenlijk wat OT is, ben ik wel benieuwd naar de bron van die info. Omdat in mijn persoonlijk beleving een streven naar een toekomstige FO wel verbanden heeft met 'toekomstbestendige' en duurzame investeringen.

De laatste info die ik had is dat ongeveer driekwart van de miners aangaf duurzame energie te gebruiken. Maar als dat allemaal 'zolderkamer miners' zijn, dan zegt dat niet zo veel. Naar schatting werd tot voor kort (tot het dit voorjaar verboden werd) zo'n tweederde van de bitcoins in de binnenlanden van China gemined, waar de stroom vaak uit kolencentrales komt. (En waarbij de grote miners vermoedelijk niet zo openlijk aan zo'n 'duurzaamheidsonderzoek' zullen meewerken.) Naar mijn mening heeft dit dus wel een behoorlijke impact, waardoor ik sowieso terughoudend zou zijn met speculeren in Bitcoin. Maar ik laat me graag verrassen.
Was de link net vergeten, maar bij deze:

https://hbr.org/2021/05/h...-bitcoin-actually-consume

As a result, estimates for what percentage of Bitcoin mining uses renewable energy vary widely. In December 2019, one report suggested that 73% of Bitcoin’s energy consumption was carbon neutral, largely due to the abundance of hydro power in major mining hubs such as Southwest China and Scandinavia. On the other hand, the CCAF estimated in September 2020 that the figure is closer to 39%. But even if the lower number is correct, that’s still almost twice as much as the U.S. grid, suggesting that looking at energy consumption alone is hardly a reliable method for determining Bitcoin’s carbon emissions

[ Voor 6% gewijzigd door Blik1984 op 30-06-2021 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Ander onderwerp.

Iemand nog suggesties voor wat ik kan doen met 67k spaargeld, zonder daarbij (veel) risico te lopen? Enige optie die ik zie is een spaardeposito van 1 jaar voor een gedeelte van het geld. Maar ipv 0,05% krijg ik dan 0,25%. Niet direct de moeite waard voor 60 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:23

de Peer

under peer review

Blik1984 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:28:
Ander onderwerp.

Iemand nog suggesties voor wat ik kan doen met 67k spaargeld, zonder daarbij (veel) risico te lopen? Enige optie die ik zie is een spaardeposito van 1 jaar voor een gedeelte van het geld. Maar ipv 0,05% krijg ik dan 0,25%. Niet direct de moeite waard voor 60 euro.
Je kunt ook deposito van 5 jaar nemen. Dan zit je momenteel op 0.5% bijvoorbeeld (leaseplanbank). Je zou ook elk jaar 1/5 deel in kunnen leggen zodat het gefaseerd weer vrij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
de Peer schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:30:
[...]

Je kunt ook deposito van 5 jaar nemen. Dan zit je momenteel op 0.5% bijvoorbeeld (leaseplanbank). Je zou ook elk jaar 1/5 deel in kunnen leggen zodat het gefaseerd weer vrij komt.
Dat gaat niet, ik ben van plan om te verhuizen en die spaarbuffer is om die reden zo hoog (stond een paar posts voor de crypto-discussie). Een langere deposito dan 1 jaar is dus geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

Blik1984 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:33:
[...]

Dat gaat niet, ik ben van plan om te verhuizen en die spaarbuffer is om die reden zo hoog (stond een paar posts voor de crypto-discussie). Een langere deposito dan 1 jaar is dus geen optie.
Ah ok, ik had niet terug gelezen inderdaad.
Hm mja dan denk ik dat er verder weinig opties zijn voor 1 jaar en laag risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 23:18

oscar82

De ondertitel

Goud? Whiskey? Kratten bier met 50% korting?

Sorry, flauw van mij!

Je mag denk ik al blij zijn dat je geen negatieve rente hoeft te betalen om het geld ergens te stallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:28
Blik1984 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:33:
[...]

Deposito dat je mag open breken als je hypotheek afsluit dan een optie? Zelf heb ik die bij Credit Europe Bank lopen, voor een periode van 10 jaar met 0,9% rente. En bij afsluiten van hypotheek kan die kosteloos worden open gebroken (uiteraard wel met "bewijs" erbij). Maar meen dat er nog een aantal aanbieders zijn met deze voorwaarde (/vrijheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:16

orf

CaLeX schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 23:32:
[...]

Een beetje FOer heeft toch meerdere rekeningen bij verschillende banken? (7 bij 4 banken hier) .
Waarom? Heb je 4 of 7 ton cash? 7 om geen negatieve rente te moeten betalen of 4 banken om onder het depositogarantiestelsel te vallen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
Get!em schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:55:
En bijv de vele projecten van Rotterdam en Den Haag om werklozen in de kassen van t Westland aan t werk te krijgen gaan ook stroef om diverse redenen. Daar hebben ze de inkomensval van bijstand naar werk zelfs proberen te effenen.
Die projecten komen periodiek terug. De onderliggende aannames zijn:
  • Werk in de kas is eenvoudig
  • Bijstand trekkers zijn lui
Werk in de kas is fysiek zwaar en je moet je volledig in dienst stellen van het werk. Een Pool (of tegenwoordig een Bulgaar) is op dit gebied een super mens. Doet 12 uur per dag zwaar fysiek werk en zet zijn gezondheid op het spel voor de werkgever. Van jong af aan geleerd om je ego volledig uit te zetten.

Bijstand trekkers zijn net als de meeste Nederlanders zwak, overgewicht en angstig voor de eigen gezondheid. Vaak zijn het mensen die met gebreken geboren zijn, uitgeleefd zijn, of vele klappen van vrouwe Fortuna hebben gehad. Waar de sterkste Nederlanders het in de kas afleggen tegen Bulgaren maken de zwakste Nederlanders geen schijn van kans.

Beide aannames zijn zo helemaal onjuist. Werk in de kas is voor super landbouwers, sterke jongens en meisjes van het Bulgaarse platteland. Bijstandtrekkers willen wel maar kunnen niet.

Maar ja, het Nederlandse volk houdt ervan om na te trappen naar onze ongelukkigste landgenoten. Dus het project van Bijstand naar Westland komt elke paar jaar weer uit de kast.

In ruil voor een mooie subsidie werken de Westlanders graag mee aan dit vijfjaarlijkse theater :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik heb ook een paar jaar in de kassen gewerkt (destijds met veel Turken i.p.v. Polen). Fysiek wel zwaar werk, maar goed te doen hoor, en zeker geen situatie waarbij je 't idee hebt dat je je gezondheid op 't spel zet voor de werkgever. Misschien is dat in sommige kassen anders, maar het is geen algemene zaak denk ik.

Maar veel mensen hier zijn te "belazerd" om in de kassen te werken vanwege een verkeerde perceptie vind ik. Ze denken dat het alleen eenvoudig werk is, en dat het slecht betaalt. Dat valt op zich nog best mee, alleen mensen hebben liever een functie wat lekker bekt tijdens een gesprek met vrienden of familie. En daarnaast heb je een groep(je?) uitkeringstrekkers die niet aan het werk willen… maar die krijg je evengoed niet aan 't werk als je ze een topbaan aanbiedt, dus daar zal 't verschil niet zo snel zitten denk ik :)

Ergens best jammer, want kasbouw en -werk kan echt hartstikke mooi werk zijn. Veel "buiten" zonder nat te worden, vroeg beginnen en vroeg klaar (dus je hebt vaak je middag voor jezelf), het betaalt lang zo slecht nog niet als sommige mensen denken. Maar ja… image hè?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

orf schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:22:
[...]

Waarom? Heb je 4 of 7 ton cash? 7 om geen negatieve rente te moeten betalen of 4 banken om onder het depositogarantiestelsel te vallen?
Ik bedoelde dit niet in de trant van grote hoeveelheden cashgeld

Iemand die al meerdere jaren met FO bezig is heeft meerdere banken om geld te stallen omdat;
- Er meer rente gegeven wordt (internetbank, al is die reden alleen nog maar relatief 300% meer rente klinkt wel leuk maar is niet iets wat de schoorsteen laat roken)
- Je deze met een welkomsbonus af kon sluiten en daarna niets meer kost
- Om het "pay-yourself-first" principe uit te kunnen voeren
- Zodat je nog kan pinnen/betalen als je hoofd bank een storing heeft
- Om te zorgen dat niet al je geld op 1 plek staat wanneer je gehackt wordt

Ik kan mij niet voorstellen dat iemand met kennis van FO alles op één rekening heeft staan.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@CaLeX, al is het alleen maar voor de veiligheid, om in geval van nood van het Depositogarantiestelsel gebruik te kunnen maken. Al weet ik niet hoe FO'ers dat met beleggingsrekeningen doen, omdat deze vaak geen bank zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 07:49
@Kapotlood in tegenstelling tot spaargeld geef je beleggingen over het algemeen niet in bruikleen van de bank, en blijven die dus jouw eigendom, ook bij failliet van de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@sebastiaan89, oh echt? Even voor m'n beeldvorming hoor, maar hoe zou zoiets werken als een Bink of DeGiro failliet zou gaan? Want die aandelen staan daar op de rekening, dus ik snap niet goed hoe je die ooit nog terug kan krijgen (nog buiten dat je achter aan de rij van schuldeisers komt te staan als particulier).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:30

tomtom901

Moderator General Chat
Kapotlood schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 12:47:
@sebastiaan89, oh echt? Even voor m'n beeldvorming hoor, maar hoe zou zoiets werken als een Bink of DeGiro failliet zou gaan? Want die aandelen staan daar op de rekening, dus ik snap niet goed hoe je die ooit nog terug kan krijgen (nog buiten dat je achter aan de rij van schuldeisers komt te staan als particulier).
De tegoeden van klanten staan vaak op aparte rekeningen, die buiten de invloed van de broker staan. Een beetje vergelijkbaar met de derdenrekening bij bijvoorbeeld een notaris.

Zie: https://www.afm.nl/nl-nl/...en/beschermingsregelingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Bedankt voor de uitleg, dat scheelt toch weer rompslomp als je vermogen wat groeit :)

En dan is het ook makkelijker om, wanneer je (deels) met FO begint, minder contant geld aan te houden. Je zou in theorie bijvoorbeeld kunnen kiezen om dividend uit te keren als "salaris", en zo zelden boven de €100.000 uit te komen op je normale bankrekening.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
CaLeX schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 12:22:
Ik kan mij niet voorstellen dat iemand met kennis van FO alles op één rekening heeft staan.
Grappig, ik had vroeger aparte rekeningen voor huis, auto, reserveringen, fun en daarnaast nog twee lopende rekeningen. Dit hebben we nu juist versimpeld; we hebben nog maar één lopende rekening en één spaarrekening.

Voor storingen o.i.d. vind ik het niet nodig de moeite te doen, hoe vaak komt dat nou eigenlijk voor? In dat geval vind ik wel iemand in mijn omgeving die bij een andere bank bankiert.

Als ik in de toekomst bewust cash aan wil gaan houden voor langere termijn en dit boven depositogarantiestelsel komt dan zou ik dit wel gaan spreiden tussen banken; tijdens opbouwfase is dit in principe niet het doel (op dit moment).

Ik zie absoluut de noodzaak niet waarom iemand met kennis van FO persé meerdere rekeningen/banken nodig zou hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Ik heb 1 bankrekening en 1 spaarrekening. Voel totaal niet de noodzaak om meerdere bankrekeningen aan te houden. Storingen zijn zo goed als niet bestaand, en als er een storing is dan is dat een netwerkstoring waar alle banken last van hebben (pin of ideal-storing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Dat is ook mijn insteek een beetje. Alleen in een situatie waar er mogelijk meer dan 100k op de rekening zou staan kan ik 't me voorstellen dat je 't spreid tussen 2 rekeningen. Of wanneer je een bedrijf hebt en daar de voor de hand liggende zakelijke rekening van hebt natuurlijk.

Maar in de meeste andere gevallen heb ik liever een makkelijker overzicht, dan dat ik 4-5 rekeningen heb voor elk een eigen potje.

Zoals ik het nu heb, en het ook hoop te houden over een aantal jaar als ik (bijna) FO ben:
- 1 privérekening
- 1 zakelijke rekening
- 1 beleggersrekening
- 1 pensioenrekening (geblokkeerde rekening bij Nationale Nederlanden)

Een spaarrekening heb ik vanwege de 0% rente niet meer… dat geld kun je net zo goed op je betaalrekening laten staan, of ergens in investeren (beleggen, vastgoed of wat dan ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:55
Ik heb meerdere rekeningen bij verschillende banken.

Maar ik merk wel dat de keuzemogelijkheden in banken aan het dalen is. Ik heb bvb al heel lang een rekening bij rabobank.be maar die stoppen er mee dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 15:20
Verwacht je nu echt dat als de stront zó hard aan de knikker is dat meerdere banken omvallen dat de Nederlandse overheid dan nog in staat gaat zijn om het depositogarantiestelsel in stand te houden? :')

Het geld verdelen over 2 banken "voor de zekerheid" kan ik me nog enigszins voorstellen, alhoewel ik het bijzonder vind dat je meer dan 1 ton aan cash achter de hand houdt. Maar na die 2de bank een 3de, of 4de, of meer bank doen vanwege het stelsel is wel érg veel vertrouwen stellen in onze overheid. Zodra er meer dan 1 bank omvalt gaat onze overheid het echt wel moeilijk krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Remcoder schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:01:
Verwacht je nu echt dat als de stront zó hard aan de knikker is dat meerdere banken omvallen dat de Nederlandse overheid dan nog in staat gaat zijn om het depositogarantiestelsel in stand te houden? :')

Het geld verdelen over 2 banken "voor de zekerheid" kan ik me nog enigszins voorstellen, alhoewel ik het bijzonder vind dat je meer dan 1 ton aan cash achter de hand houdt. Maar na die 2de bank een 3de, of 4de, of meer bank doen vanwege het stelsel is wel érg veel vertrouwen stellen in onze overheid. Zodra er meer dan 1 bank omvalt gaat onze overheid het echt wel moeilijk krijgen.
Daarom kun je ook bij andere Europese banken je geld stallen. Maar goed, of je blijer moet worden van het Luxemburgse, Spaanse of Duitse DGS weet ik ook niet zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
finsdefis schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:04:
[...]

Daarom kun je ook bij andere Europese banken je geld stallen. Maar goed, of je blijer moet worden van het Luxemburgse, Spaanse of Duitse DGS weet ik ook niet zomaar.
Kans is groot dat als hier meerdere banken omvallen, dat het ook in andere landen gebeurt. En dan verwacht ik dat je bij die landen achteraan de rij komt want "eigen volk eerst". Dus hoeveel je daarmee opschiet is maar de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Delay schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:32:
[...]

In ruil voor een mooie subsidie werken de Westlanders graag mee aan dit vijfjaarlijkse theater :)
Ja, ik verbaas me er ook steeds over. Blijft terugkeren. De werkgevers zelf geven trouwens ook aan dat t prettiger werken is met scholieren en arbeidsmigranten (2017).

Begrijp me niet verkeerd mbt bijstand: de mensen met problemen om te kunnen werken van welke soort problemen dan ook, die ook erkend zijn: blijven ondersteunen.

De discussie kwam vanuit de basisinkomen en motivatie. Gaat meer om de mensen die door te werken vanuit bijstand in een inkomensval terecht komen. Dat geeft al deels aan waar het heen gaat als een basisinkomen hoger is dan het salaris wat veel mensen nu verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Remcoder schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:05:
[...]

Kans is groot dat als hier meerdere banken omvallen, dat het ook in andere landen gebeurt. En dan verwacht ik dat je bij die landen achteraan de rij komt want "eigen volk eerst". Dus hoeveel je daarmee opschiet is maar de vraag.
Lijkt me lastig, aangezien het Europees geregeld is, maar zelfs als het zo is, wat dan? Hoe pas je je FO-plannen hierop aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
finsdefis schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:36:
[...]

Lijkt me lastig, aangezien het Europees geregeld is, maar zelfs als het zo is, wat dan? Hoe pas je je FO-plannen hierop aan?
Niet. Dit risico valt in de categorie "complete instorting van het financiële systeem". Als dit gebeurt zijn we gewoon fucked en zul je wat anders moeten verzinnen. Hier kun je haast niet op voorbereiden tenzij je een prepper wordt ofzo.

Mijn punt was ook gericht aan degenen die hun geld over meerdere banken verspreiden vanwege het garantiestelsel. Zelf zou ik nooit zoveel geld cash houden want het staat daar echt niet veel veiliger dan in ETF's, of vastgoed ofzo als de stront écht aan de knikker raakt. En je hebt het nadeel dat je er geen rendement op maakt dus uiteindelijk wordt je geld door inflatie zeker minder waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:40
Remcoder schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:41:
[...]

Niet. Dit risico valt in de categorie "complete instorting van het financiële systeem". Als dit gebeurt zijn we gewoon fucked en zul je wat anders moeten verzinnen. Hier kun je haast niet op voorbereiden tenzij je een prepper wordt ofzo.

Mijn punt was ook gericht aan degenen die hun geld over meerdere banken verspreiden vanwege het garantiestelsel. Zelf zou ik nooit zoveel geld cash houden want het staat daar echt niet veel veiliger dan in ETF's, of vastgoed ofzo als de stront écht aan de knikker raakt. En je hebt het nadeel dat je er geen rendement op maakt dus uiteindelijk wordt je geld door inflatie zeker minder waard.
Geen rendement, maar je hebt dan niet het risico van een koersdaling. Op dit moment heb ik meer liquide middelen dan ik zou willen (tenminste, vanuit vermogensopbouw perspectief :)), maar is voornamelijk omdat ik niet nog meer in beleggingen wil steken, dus dan zou je inderdaad boven een ton moeten spreiden over meerdere bankrekeningen.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

assje schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:26:
[...]

Grappig, ik had vroeger aparte rekeningen voor huis, auto, reserveringen, fun en daarnaast nog twee lopende rekeningen. Dit hebben we nu juist versimpeld; we hebben nog maar één lopende rekening en één spaarrekening.

Voor storingen o.i.d. vind ik het niet nodig de moeite te doen, hoe vaak komt dat nou eigenlijk voor? In dat geval vind ik wel iemand in mijn omgeving die bij een andere bank bankiert.

Als ik in de toekomst bewust cash aan wil gaan houden voor langere termijn en dit boven depositogarantiestelsel komt dan zou ik dit wel gaan spreiden tussen banken; tijdens opbouwfase is dit in principe niet het doel (op dit moment).

Ik zie absoluut de noodzaak niet waarom iemand met kennis van FO persé meerdere rekeningen/banken nodig zou hebben.
Hier allebei een privé rekening waar ons eigen geld op staat en een gezamenlijke. Daarnaast heeft zij voor haarzelf en hebben we gezamenlijk een internetbank vanwege de hogere rente. En heb ik na de actie van Openbank daar de gratis rekening incl bijbehorende pinpas aangehouden (die ligt met een klein saldo in de auto voor als we weer eens de portemonnee vergeten zijn). Dus hier kom ik op 6 (moneyyou en aegon hadden we ook maar die zijn er net mee gestopt). Hooguit dat die van Openbank afvalt als die niet meer gratis is.

De wekelijkse berichtgeving over WhatsApp-fraude en dergelijke zou in mijn mening voldoende noodzaak moeten zijn om er een splitsing in te brengen. Misschien niet specifiek voor iemand met kennis voor een FO maar juist breder.
lost95 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:58:
[...]

Geen rendement, maar je hebt dan niet het risico van een koersdaling.
Dat eerste kan zomaar veel erger zijn met het oog op FO dan het tweede

offtopic:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Laatst online: 13:40
CaLeX schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 16:17:
[...]

Dat eerste kan zomaar veel erger zijn met het oog op FO dan het tweede
Daar heb je wel gelijk in :) Blijft soms moeilijk om lange termijndoel in de gaten te houden door korte termijn "angsten" :)

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:11

Jebus4life

BE User

Remcoder schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:41:
[...]

Zelfde met een vriend van me, waren beleggingen aan het bespreken, baten vs risico, FO concepten enzo,... Bepaald moment gaf hij zo'n extreem argument dat ik ook reageerde van "Ja, inderdaad, als het volledig kapitalistisch model en de consumptiemaatschappij van vandaag op morgen instort gaat er nog weinig te redden zijn van mijn geld. Maar ik vermoed dat we dan wel eens andere zorgen zouden kunnen hebben".

Je zou er inderdaad zowaar nog een prepper van worden en voor 6 a 12 maand blikvoer inslaan -O- Eens kijken voor een wapenvergunning, kan ik in de velden hier in de buurt wat konijnen schieten mocht het zover komen :o :*)

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@CaLeX, bedankt voor de tip van Openbank, die kon ik nog niet. Met het oog op de grootbanken die vanaf september ±€5 per contantopname bij een pinautomaat gaan vragen, ben ik me aan het oriënteren voor een vervanger van mijn ABNAMRO rekening… als er een bij zit, zoals Openbank, die qua kosten een stuk lager ligt, dan is dat zeker interessant.

Elke euro die je niet hoeft uit te geven kun je ten slotte weer inzetten voor je FO-doel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 07:49
Remcoder schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:01:

Ik snap je punt niet zo goed, stel dat ik 5 ton cash zou aanhouden, dan zou ik het inderdaad op 5 verschillende banken houden, om het risico uit te sluiten dat er 1 omvalt en ik daarbij alles boven 100K verlies, niet om het risico uit te sluiten dat er meerdere omvallen...

Verder kan ik maar weinig redenen verzinnen om meer dan 1 ton cash aan te houden maar dat ter zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-09 23:05
Kapotlood schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 16:26:
@CaLeX, bedankt voor de tip van Openbank, die kon ik nog niet. Met het oog op de grootbanken die vanaf september ±€5 per contantopname bij een pinautomaat gaan vragen, ben ik me aan het oriënteren voor een vervanger van mijn ABNAMRO rekening… als er een bij zit, zoals Openbank, die qua kosten een stuk lager ligt, dan is dat zeker interessant.

Elke euro die je niet hoeft uit te geven kun je ten slotte weer inzetten voor je FO-doel :)
Die 5 euro is ABN en dan ook boven de 12.000.

naast de discussie of iemand hier voor zou moeten betalen - is het goed te kijken naar alternatieven. Maar het is dus niet altijd of meteen 5,- Rabobank 0,75 cent wanneer het niet bij een geldmaat is of bij automaat van de Rabobank zelf. Is alweer heel anders.

ING vind ik zo even niet terug.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Oh, bóven de €12.000? Ik sprak via Twitter de helpdesk, en die gaven aan dat het op alles gold. Over "kent uw eigen saeck" gesproken… dan is het nog maar even afwachten gelukkig.

Ik ben overigens niet tegen het betalen voor een geldopname, al vind ik wel dat als we daar tot nu toe nooit voor hoefden te betalen, het me wat vreemd over komt als men dat na decennia ineens wel gaat invoeren. Alleen zoals het eerst klonk leek het alsof de kosten van nul naar relatief veel zou gaan (zeker als je €100 op neemt ben je 5% extra kwijt aan kosten). En dat zou wat gortig zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamac
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
Kees_frl schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 16:38:
[...]
Geld opnemen is idd gratis tót 12.000 per jaar. Dat had nog niemand vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:44
Kees_frl schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 16:38:
[...]

naast de discussie of iemand hier voor zou moeten betalen - is het goed te kijken naar alternatieven. Maar het is dus niet altijd of meteen 5,- Rabobank 0,75 cent wanneer het niet bij een geldmaat is of bij automaat van de Rabobank zelf. Is alweer heel anders.

ING vind ik zo even niet terug.
75 cent valt wel mee ja. Ik dacht al. Binnenkort nog wat zwart geld te spenderen tijdens een verbouwing, dan moet ik nu even gaan pinnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Laatst online: 06-01 00:49
Ander onderwerp.

Lender spender misschien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ander onderwerp.

Als het je ligt zou je misschien kunnen investeren in garage- of opslagboxen? Sommige van die boxen hebben er een bureau achter zitten die je garanderen de boel te verhuren, waarbij je onderaan de streep (na aftrek VvE en de kosten aan 't bureau) gegarandeerd ±8% rendement krijgt. Ik weet dat er op de Kickersbloem 3 in Hellevoetsluis zo'n constructie was een paar jaar geleden, net toen ik nog niet de middelen had om daar in te stappen. :)

En anders hypotheek aflossen voor lagere lasten, of in een dividend-ETF stoppen bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Kapotlood schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:28:
[...]

Als het je ligt zou je misschien kunnen investeren in garage- of opslagboxen? Sommige van die boxen hebben er een bureau achter zitten die je garanderen de boel te verhuren, waarbij je onderaan de streep (na aftrek VvE en de kosten aan 't bureau) gegarandeerd ±8% rendement krijgt. Ik weet dat er op de Kickersbloem 3 in Hellevoetsluis zo'n constructie was een paar jaar geleden, net toen ik nog niet de middelen had om daar in te stappen. :)

En anders hypotheek aflossen voor lagere lasten, of in een dividend-ETF stoppen bijvoorbeeld?
Dat lijkt me een vreemde investering voor de termijn van maximaal een jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Gegarandeerd 8% rendement, en jij gelooft dat ze dat dan aan jou aanbieden ipv er zelf gebruik van maken? Dan zou ik toch maar eens goed de kleine lettertjes nalezen ;)

Als je gegarandeerd 8% kan maken en financiering is flink goedkoper, dan gaan ze maximaal financieren. Tenzij het niet gegarandeerd is natuurlijk, dan trapt de bank er niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
@Rubbergrover1, Oh, ik denk dat ik daar overheen gelezen heb, dat verandert de zaak een beetje inderdaad :)
@pirke, Ik had het contract gelezen, en ken Hellevoetsluis en de hoge vraag naar opslagboxen. Het zag er allemaal heel netjes uit in ieder geval ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!
"gegarandeerd 8%*"

*Netto 8% huurinkomsten gegarandeerd voor 1ste jaar. Huurinkomsten in de periode daarna kunnen fluctueren door diverse (externe) omstandigheden.
Disclaimer: Rube & Co vastgoed

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScoTtix
  • Laatst online: 13-09 20:12
Kapotlood schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:47:
@pirke, Ik had het contract gelezen, en ken Hellevoetsluis en de hoge vraag naar opslagboxen. Het zag er allemaal heel netjes uit in ieder geval ;)
Dus jij hebt direkt al je aandelen verkocht en samen met al je spaargeld daarin gestopt? Dat zou ik meteen doen als ik ergens gegarandeerd 8% kon krijgen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@ScoTtix, nee, als je m'n berichtje daarvoor had gelezen had je gezien dat ik daar niet in ben gestapt. Daarnaast maak ik met m'n aandelen meer winst, dus ik had het sowieso een stap terug gevonden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
In het casino maak je makkelijk 100% winst, gewoon alles 1x op rood zetten en geluk hebben. Winst moet je altijd afzetten tegen risico.

Het gaat erom dat gegarandeerd 8% in de huidige markt echt compleet onmogelijk is. Gegarandeerd 0,1% is al heel netjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ScoTtix schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:58:
[...]

Dus jij hebt direkt al je aandelen verkocht en samen met al je spaargeld daarin gestopt? Dat zou ik meteen doen als ik ergens gegarandeerd 8% kon krijgen.....
Ja, alles is daarbij natuurlijk afhankelijk van wie die garantie biedt (remember Homburg?).
Maar als je interesse hebt, dan kun je wel tegen zo'n soort 'gegarandeerd' rendement investeren bij bv. www.boxx.nl/beleggen/vastgoed-hypotheek/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Rubbergrover1 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:25:
[...]

Ja, alles is daarbij natuurlijk afhankelijk van wie die garantie biedt (remember Homburg?).
Maar als je interesse hebt, dan kun je wel tegen zo'n soort 'gegarandeerd' rendement investeren bij bv. www.boxx.nl/beleggen/vastgoed-hypotheek/
Ik heb de details en de prospectus niet gelezen, maar ik gok dat dat een achtergestelde lening is die als laatste wordt afgelost als er financiële problemen zijn. In het verleden hebben ze een vergelijkbare lening tegen 11% uitgegeven. Wellicht dat ze nu de financiering proberen op te halen om de oorspronkelijke hoofdsom van die lening terug te betalen? Dan wordt het al snel een soort van piramidespel, waarbij er steeds meer financiering nodig is om aan de bestaande verplichtingen te voldoen.

Of het bedrijf wordt financieel gezond en dan is er natuurlijk niks meer aan de hand, maar dan zijn ze bij de bank goedkoper uit en gaan ze daar wel heen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
pirke schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:37:
[...]

Ik heb de details en de prospectus niet gelezen, maar ik gok dat dat een achtergestelde lening is die als laatste wordt afgelost als er financiële problemen zijn. In het verleden hebben ze een vergelijkbare lening tegen 11% uitgegeven. Wellicht dat ze nu de financiering proberen op te halen om de oorspronkelijke hoofdsom van die lening terug te betalen? Dan wordt het al snel een soort van piramidespel, waarbij er steeds meer financiering nodig is om aan de bestaande verplichtingen te voldoen.
Zo'n herfinanciering is niet heel ongebruikelijk. Dat je eerst een lening voor 5 jaar hebt en dat er na die 5 jaar weer een nieuwe lening wordt uitgeschreven. Hoeft niet meteen een piramidespel te zijn, tenzij die leensom steeds groter wordt natuurlijk...
Pagina: 1 ... 16 ... 290 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.