Ik zou een deel van de buffer sowieso in aandelen stoppen , die buffer kost ieder jaar alleen aan inflatie 2% , laten we uitgaan van 20k buffer per jaar dan staat er 80k op wat je 1600 euro per jaar kost. (In jaar 1) , reken dat eens door en je schrikt van het rente op rente effect wat zich tegen je keert.Kapotlood schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:05:
Mag ik hier een vraag stellen wat direct (en indirect) ook met financiële onafhankelijkheid te maken heeft? Ik ben namelijk zelf nu enkele jaren bezig met het opbouwen van een stukje FO, maar loop nu tegen een beetje een luxeprobleem aan waar ik graag wat meningen over hoor als dat kan
Ik heb een eigen zaak, waarbij ik op de zakelijke rekening een buffer aan hou van ±3-4 jaar aan inkomsten, voor als er een keer geen werk is, of als ik bijvoorbeeld een ongeluk krijg. Over 't geld op je zakelijke rekening betaal je ook geen vermogensbelasting, dus dat was voor mij 'n extra reden om het buffer "zakelijk" te houden en daar op te laten staan.
Nu loopt op 't moment de zaak goed, en schiet het buffer best snel omhoog, waardoor ik de tip kreeg van de boekhouder om het het surplus iets te gaan doen, waarbij ik mezelf 3 mogelijkheden heb gegeven:Als ik puur kijk naar waar ik het meest mee verdien, dan zou ik 't in aandelen willen stoppen. Kijk ik naar een stukje woongenot, dan is de verbouwing een logische keuze. En denk ik aan hypotheekvrij leven i.v.m. de toekomstige FO-wens, dan is aflossen weer een aantrekkelijk idee.
- Doe een aflossing in de hypotheek.
- Doe een (nodige) verbouwing van de keuken, wc en gang.
- Stop het geld in aandelen.
Waar ik benieuwd naar ben, is wat jullie persoonlijke voorkeur zou zijn in zo'n situatie? Puur persoonlijk natuurlijk, maar de nieuwsgierigheid begon hier te kriebelen
Zeker als je voor jezelf verzekeringsmaatschappij speelt is het verstandig om vermogen op te bouwen en cash kost nu geld.
Nu ben je feitelijk een verliesgevende verzekeringsmaatschappij.
Bovendien heb je niet alles op dag 1 van de calamiteit nodig. Teken een tijdlijn zet de bedragen en percentages erbij en je ziet het vanzelf.
Nu creëert het een vals gevoel van veiligheid