Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Get!em schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:02:
Beleggen met geld dat op zo korte termijn al een doel heeft is niet heel verstandig.
ik heb mij maximale aflossing voor de hypotheek van dit jaar op. er is nu al 10 bij elkaar gespaard voor volgend jaar. dat heb ik gewoon op een beleggingsrekening gezet. 8 maanden dividend trekken is nog steeds beter dan die 0.1% rente. en ik speculeer dat het voorlopig goed gaat met de beurs aangezien alle landen van de hele wereld nu flink de economiegaat pushen om snel uit coronavrisis te komen.in december/ januari cash ik het weer om gelijk af te lossen. met een beetje geluk haal ik 5% rendement. tich zeker 500 euro (of een maandje hypotheek)

[ Voor 11% gewijzigd door kmf op 01-07-2021 17:54 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veldkampj
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-04-2022
@kmf dat doen wij met de HRA. Zolang we het krijgen stoppen we het in wereldwijde ETFs bij DeGiro (kernselectie dus geen kosten). Inmiddels hebben we al ruim een jaar HRA aan rendement verdiend.
Op termijn kunnen we dan een mooi bedrag aflossen op de hypotheek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:55
Blik1984 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:28:
Ander onderwerp.

Iemand nog suggesties voor wat ik kan doen met 67k spaargeld, zonder daarbij (veel) risico te lopen? Enige optie die ik zie is een spaardeposito van 1 jaar voor een gedeelte van het geld. Maar ipv 0,05% krijg ik dan 0,25%. Niet direct de moeite waard voor 60 euro.
Klein deel gebruiken om put opties te schrijven op een aantal van je favoriete aandelen, zoveel mogelijk tijdwaarde op korte termijn , klinkt als 'hoog' risico maar dat valt reuze mee. Je houdt er sowieso meer aan over dan die 60 euro. En het risico is prima te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

heeft iemand een tip voor een portfolio analyse website?

waarbij je jouw etfs en andere beleggingen in kan voeren, en je dan een overzicht/statistiek, verdeeld per regio , kosten, etc? zo niet: business idea voor iemand?

(ik heb nu beleggingen bij brandnewday, degiro en ing)
BND is fijn set and forget en heeft mijn pensioen en kinderrekeningen. (en opa en oma kunnen direct storten op de kinderrekening)
degiro is makkelijk voor losse etf en aandelen
ing is voor northern trust fund. dus ook voor kleine bedragen.

het zal me geld kosten om alles over te zetten, dus doe ik maar niet. mijn maandelijkse inleg heeft wel nadruk op ing en degiro.
veldkampj schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:13:
@kmf dat doen wij met de HRA. Zolang we het krijgen stoppen we het in wereldwijde ETFs bij DeGiro (kernselectie dus geen kosten). Inmiddels hebben we al ruim een jaar HRA aan rendement verdiend.
Op termijn kunnen we dan een mooi bedrag aflossen op de hypotheek :)
helaas werkt dat niet voor me. mijn HRA is tegenwooordig iets van 500 euro per jaar :'( maar dat komt omdat ik al 70% afgelost hebt :*)

[ Voor 24% gewijzigd door kmf op 02-07-2021 10:53 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-10 12:11
kmf schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:46:
heeft iemand een tip voor een portfolio analyse website?

waarbij je jouw etfs en andere beleggingen in kan voeren, en je dan een overzicht/statistiek, verdeeld per regio , kosten, etc? zo niet: business idea voor iemand?
Morningstar portefeuille X-Ray

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Belgen kunnen dit overslaan... Gaat over Nederland
Voor de liefhebber een stukje politieke ontwikkelingen met betrekking tot de "box 3"-problematiek.

Aanleiding van de problematiek is het (in de wet IB 2001 geïntroduceerde) forfaitaire rendement op kapitaal van initieel 4%. Daarnaast is er sprake van schuldenaftrek die de grondslag uitholt. Het verlaagt de 4%-grondslag, waardoor schulden in box 3 in feite dus ook tegen een soort 4% rente aftrek plaatsvinden.

Nu mettertijd de (spaar)rente is gedaald, de rente op schulden is gedaald, en anderzijds de aandelenkoers en -winst explosief is gestegen, is er (a) een 'perverse' prikkel ontstaan om zoveel mogelijk schulden in box 3 te krijgen, de aftrek kan daar zelfs meer opleveren dan in box 1 en (b) een psychologische grens is doorbroken waarbij spaargeld niet alleen niets meer oplevert maar ook nog eens wordt belast. Dat laatste is al heel wat jaren voer voor discussie.

In ieder geval is mettertijd wel wat gerepareerd aan de wetgeving, o.a.;
- invoering van het schijventarief met een fictieve vermogensmix (forfait op forfait op forfait, dus) en;
- verhogen van de belastingvrije voet.
Dit lost de problematiek echter maar ten dele op.

Eerder is een plan gelanceerd om schulden tegen een ander percentage af te trekken (± 3%). Hetzelfde voor het fictieve rendement op spaargelden (± 0,1%) en juist een verhoging van het fictieve rendement voor alle overige vermogensbestanddelen (± 5%). Dit plan is inmiddels weer van tafel.

Er is echter nog steeds een breed gedragen politieke wens om de forfaits in box 3 los te laten en een belasting in te voeren op werkelijk rendement.

De nieuwste ontwikkelingen zijn te lezen in de kamerbrief van de staatssecretaris van Financiën. De kamerbrief haalt mogelijkheden aan om box 3 vorm te geven op basis van werkelijk rendement, op basis van een onderzoeksrapport door PwC. Op zichzelf geen schokkende conclusies: voor spaargeld, beursbeleggingen via een broker, etc. is een belasting op werkelijk rendement goed uitvoerbaar. Voor de minder "zichtbare" en de minder "liquide" beleggingen is een belasting op werkelijk rendement (voor de Belastingdienst) wat minder uitvoerbaar. Denk hierbij aan (verhuurd) vastgoed, uitgeleend geld, gronden, participaties in kleine fondsen, etc. De Belastingdienst zou daarbij meer moeten leunen op de gedane aangifte door de belastingplichtige, maar dat acht men al gauw onuitvoerbaar...

Interessant voor de FO'ers om eens door te nemen, de meesten van ons zijn namelijk gewend geraakt aan hoge rendementen en (daarbij relatief) lage belastingen.

De richting waarin het politieke speelveld beweegt is helder. Het tijdspad en hoe e.e.a. er uiteindelijk uit komt te zien, dat is nog troebel.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vsnah
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:18
Heeft iemand er wel eens over na gedacht om in een goedkoop land te gaan wonen? Ik heb een Poolse collega die zegt als je €250000,- hebt kan je daar stilleven is ongeveer 1000000 zloty.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:56
Ikzelf niet, maar ik lees wel eens de tweetjes van deze Fo’er die onlangs naar Bulgarije verhuist is:
https://mobile.twitter.co...mp%5Eserp%7Ctwgr%5Eauthor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:58
Vsnah schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:26:
Heeft iemand er wel eens over na gedacht om in een goedkoop land te gaan wonen? Ik heb een Poolse collega die zegt als je €250000,- hebt kan je daar stilleven is ongeveer 1000000 zloty.
Geeft bij mij meteen 'Ik Vertrek' associaties, van mensen die op goed geluk in een onbekend land iets nieuws willen opbouwen. Niet altijd even succesvol...

Als ik banden met zo'n land zou hebben, bijvoorbeeld een partner daar vandaan of als ik er regelmatig op vakantie ga, dan zou ik het wel overwegen. Maar ik zou het niet alleen vanwege de lagere kosten van leven doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-10 16:15
Er is een website waar je de ‘cost of living’ van elk land kan bekijken.

Mijn partner is Pools (uit Krakow), daarom kom ik er vaak. Mijn voorzichtige schatting is dat de cost of living ongeveer 50% is van hier (in vergelijkbare omstandigheden) maar je ziet wel dat door de snelle groei van de economie, de inflatie veel hoger is. Ik denk dat het verschil langzaam steeds kleiner wordt. (Dat is ook de doelstelling van de EU).

Ik heb een soort droom om ooit een stuk land te kopen, ergens met mooie heuvels en in de buurt van een leuke stad en dan een mooi huis met veel dieren te realizeren (Alpacas en kippetjes enzo). Dat lijkt mij wel wat als RE plan. Maar mijn partner is echt een stadsmens en mijn dochter wil ik graag de beste kansen bieden en als ras Amsterdammer heb ik een bias voor de stad voor de onderwijs mogelijkheden en sociale ontwikkeling. Dus tja, het is inderdaad goedkoper maar in mijn geval is dat niet de hoofdreden om het wel/niet gaat gebeuren. 🙂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeeDee855
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-07 15:10
Ik zou daarbij heel kritisch zijn over de voorzieningen in het land en ook wat je in onvoorziene situaties zelf op moet hoesten. Met name medische kosten kunnen hoog oplopen als je je daar niet (volledig) voor kan verzekeren of naar een ander land vervoerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:35
Ik woon in Zweden en hoewel de belastingdruk gelijk is, hou ik toch veel meer over aan het eind van de maand. Komt met name doordat school, studeren en zorg of zeer goedkoop of gratis is. Daarnaast zijn de huizenprijzen ook vele malen lager, wat mij al honderden euro’s per maand scheelde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-10 04:22
Belasting op werkelijk rendement, ik moet er niet aan denken: het afgelopen half jaar heb ik al bijna 20% rendement...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:17
Torgo schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:57:
[...]

Mijn partner is Pools (uit Krakow), daarom kom ik er vaak. Mijn voorzichtige schatting is dat de cost of living ongeveer 50% is van hier (in vergelijkbare omstandigheden) maar je ziet wel dat door de snelle groei van de economie, de inflatie veel hoger is. Ik denk dat het verschil langzaam steeds kleiner wordt. (Dat is ook de doelstelling van de EU).

Ik heb een soort droom om ooit een stuk land te kopen, ergens met mooie heuvels en in de buurt van een leuke stad en dan een mooi huis met veel dieren te realizeren (Alpacas en kippetjes enzo). Dat lijkt mij wel wat als RE plan. Maar mijn partner is echt een stadsmens en mijn dochter wil ik graag de beste kansen bieden en als ras Amsterdammer heb ik een bias voor de stad voor de onderwijs mogelijkheden en sociale ontwikkeling. Dus tja, het is inderdaad goedkoper maar in mijn geval is dat niet de hoofdreden of het wel/niet gaat gebeuren. 🙂
Salarissen groeien ongeveer 10% per jaar in Polen, tenminste, de afgelopen jaren. Dus mocht je plannen hebben, het wordt snel minder interessant en zul je dus verder weg moeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik heb een soort droom om ooit een stuk land te kopen, ergens met mooie heuvels en in de buurt van een leuke stad en dan een mooi huis met veel dieren te realizeren (Alpacas en kippetjes enzo). Dat lijkt mij wel wat als RE plan. Maar mijn partner is echt een stadsmens en mijn dochter wil ik graag de beste kansen bieden en als ras Amsterdammer heb ik een bias voor de stad voor de onderwijs mogelijkheden en sociale ontwikkeling. Dus tja, het is inderdaad goedkoper maar in mijn geval is dat niet de hoofdreden of het wel/niet gaat gebeuren. 🙂
Wellicht bedoel je deze website: https://nomadlist.com/fire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:18
[...]

Ik kom regelmatig in Polen voor het werk… wonen is er ondertussen ook duur, en alvast autos en benzine zijn er even duur als hier. TV en electronica … dat kopen de polen zelf in Duitsland.

Restaurant… ik zou eerder zeggen 30% goedkoper, maar de kwaliteit is ook lager.

Als je werkuren moet kopen (verbouwing, herstelling auto,…) dan is het wel merkelijk goedkoper.
Alles samen is het zeker niet 50% goedkoper.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
Tommie12 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:26:
[...]

Ik kom regelmatig in Polen voor het werk… wonen is er ondertussen ook duur, en alvast autos en benzine zijn er even duur als hier. TV en electronica … dat kopen de polen zelf in Duitsland.

Restaurant… ik zou eerder zeggen 30% goedkoper, maar de kwaliteit is ook lager.

Als je werkuren moet kopen (verbouwing, herstelling auto,…) dan is het wel merkelijk goedkoper.
Alles samen is het zeker niet 50% goedkoper.
Consumer Prices in Krakow (Cracow) are 47.52% lower than in Amsterdam (without rent)
Consumer Prices Including Rent in Krakow (Cracow) are 51.44% lower than in Amsterdam

https://www.numbeo.com/co...ing=getDispatchComparison

Komt wel aardig overeen met mijn schatting. Maar ik vergelijk met Amsterdam, wat natuurlijk ook de duurste stad is in NL. Wonen is inderdaad duur, zeker vergeleken met het gemiddelde inkomen. Maar wonen in Amsterdam is ook duur tegenwoordig :)

[ Voor 6% gewijzigd door Torgo op 02-07-2021 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Torgo schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:29:
[...]

Consumer Prices in Krakow (Cracow) are 47.52% lower than in Amsterdam (without rent)
Consumer Prices Including Rent in Krakow (Cracow) are 51.44% lower than in Amsterdam

Komt wel aardig overeen met mijn schatting. Maar ik vergelijk met Amsterdam, wat natuurlijk ook de duurste stad is in NL. Wonen is inderdaad duur, zeker vergeleken met het gemiddelde inkomen. Maar wonen in Amsterdam is ook duur tegenwoordig :)
Ja, ik ken die sites ook, dat is enkel geldig als je leeft zoals de polen.
Ik kom regelmatig in Wroclaw. Prijs van een appartement is daar dik 3000€ per m2, maar verwacht zeker niet hetzelfde, alles is een stuk meer basic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:46
[...]

Ik heb een soort droom om ooit een stuk land te kopen, ergens met mooie heuvels en in de buurt van een leuke stad en dan een mooi huis met veel dieren te realizeren (Alpacas en kippetjes enzo). Dat lijkt mij wel wat als RE plan. Maar mijn partner is echt een stadsmens en mijn dochter wil ik graag de beste kansen bieden en als ras Amsterdammer heb ik een bias voor de stad voor de onderwijs mogelijkheden en sociale ontwikkeling. Dus tja, het is inderdaad goedkoper maar in mijn geval is dat niet de hoofdreden om het wel/niet gaat gebeuren. 🙂
Numbeo
https://www.numbeo.com/cost-of-living/

Ik ben inderdaad van plan om over een paar jaar naar zuid amerika te vertrekken waar vrouwlief vandaan komt :)

edit: al genoemd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:46
pirke schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 19:40:
Belasting op werkelijk rendement, ik moet er niet aan denken: het afgelopen half jaar heb ik al bijna 20% rendement...
Todat je een jaar een negatief rendement hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Torgo schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:29:
[...]

Grappige site. Het scheelt ook al flink als je niet in Amsterdam gaat wonen.

Consumer Prices in Deventer are 11.96% lower than in Amsterdam (without rent)
Consumer Prices Including Rent in Deventer are 28.75% lower than in Amsterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Laatst online: 03:43
R.van.M schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 03:42:
[...]

Numbeo
https://www.numbeo.com/cost-of-living/

Ik ben inderdaad van plan om over een paar jaar naar zuid amerika te vertrekken waar vrouwlief vandaan komt :)

edit: al genoemd :)
een heel jaar lang negatief rendement? komt niet heel vaak voor maar je bent dan toch wel ruim voor het eind uitgestapt (=je hebt een trend ontdekt) en bent elders in gaan investeren om te compenseren voor je verlies met aan het eind een +

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Zwelgje schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 07:00:
[...]

een heel jaar lang negatief rendement? komt niet heel vaak voor maar je bent dan toch wel ruim voor het eind uitgestapt (=je hebt een trend ontdekt) en bent elders in gaan investeren om te compenseren voor je verlies met aan het eind een +
Waar heb je het over? Er zijn veel jaren en langere periodes met een negatief rendement, en je bent waarschijnlijk veel slechter af als je dat probeert te timen.
Alleen de AEX al, negatieve jaren:
1986
1987
1990
2000
2001
2002
2008
2011
2018

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:59
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 04:45:
[...]

Grappige site. Het scheelt ook al flink als je niet in Amsterdam gaat wonen.

Consumer Prices in Deventer are 11.96% lower than in Amsterdam (without rent)
Consumer Prices Including Rent in Deventer are 28.75% lower than in Amsterdam
Denk dat het wel meevalt in Amsterdam als je er al gesetteld bent. Zit ook weleens naar deze site te kijken en het zijn niet de bedragen die ik in Amsterdam uitgeef, maar ik ken de wegen hier inmiddels en heb het allemaal FO optimized. Ga ik naar een nieuwe omgeving zal ik wel weer wat leergeld kwijt zijn en dan idd de genoemde prijzen betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
MisterBlue schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 07:45:
[...]

Denk dat het wel meevalt in Amsterdam als je er al gesetteld bent. Zit ook weleens naar deze site te kijken en het zijn niet de bedragen die ik in Amsterdam uitgeef, maar ik ken de wegen hier inmiddels en heb het allemaal FO optimized. Ga ik naar een nieuwe omgeving zal ik wel weer wat leergeld kwijt zijn en dan idd de genoemde prijzen betalen.
Dat zul je inderdaad na iedere verhuizing hebben. Of het nou gaat om Deventer, Polen of Thailand. Maar ik denk wel dat als je die wegen eenmaal kent, de verschillen tussen de plaatsen ook wel zichtbaarder zullen zijn. Gesetteld in Deventer zal vermoedelijk dan toch iets lager uitkomen dan gesetteld in Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
DeeDee855 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:58:
Ik zou daarbij heel kritisch zijn over de voorzieningen in het land en ook wat je in onvoorziene situaties zelf op moet hoesten. Met name medische kosten kunnen hoog oplopen als je je daar niet (volledig) voor kan verzekeren of naar een ander land vervoerd moet worden.
Of zoals ik bij familie heb gezien niet behandeld en niet vervoerd kan worden...... gewoon omdat de medische stand achterloopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• veldkampj
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-04-2022
Zeker, toevallig had ik het er deze week met een vriend nog over. Hij kwam met een site waarop een Nederlandse jongen in Thailand zijn kosten opsomt en maandelijks op omgerekend 600 euro uitkomt. Nu zit die jongen wel in een studio en geen huis met zwembad oid, voor zover iemand dat zou willen.
Voor een dergelijk bedrag zou ik waarschijnlijk (veel) eerder FO zijn dan hier in Nederland maar je zit wel aan de andere kant van de wereld, ver van familie en vrienden en een hoop zaken hier zijn toch wel erg goed geregeld.

Ik fantaseer wel vaker over dingen, zij het wonen in het buitenland, met de camper Europa/US&Canada/Nieuw Zeeland door of weer heel wat anders. Ik ben er nog niet uit :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
R.van.M schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 03:44:
[...]

Todat je een jaar een negatief rendement hebt
Die heb ik ook gehad, 2018 was een voorbeeld. Maar je denkt toch niet dat de overheid je dan geld terug gaat geven?

Als jij het ene jaar 20% rendement maakt en het volgende jaar -20%, dan zit je in totaal op -4% rendement. Maar dan heb je nog steeds over +20% belasting betaald. Dat is een stuk meer dan het forfait van 2 jaren.

Het alternatief is dat je pas bij verkoop de beleggingswinsten gaat belasten, dat stimuleert buy&hold van dividend uitkerende bedrijven. Maar dan zul je ook naar elk financieel product moeten kijken. Wat is de aankoopprijs als je ze via geschreven opties verkrijgt? Is de ontvangen optie premie dan ook belast? Is de betaalde optie premie dan aftrekbaar? Etc etc.

Een forfait is niet eerlijk en correct, maar wel makkelijk en duidelijk. En heel eerlijk, het forfait is een stuk lager dan het langjarige gemiddelde rendement. Alleen niet als je in obligaties zit nee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Sibylle schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 07:17:
[...]

Waar heb je het over? Er zijn veel jaren en langere periodes met een negatief rendement, en je bent waarschijnlijk veel slechter af als je dat probeert te timen.
1986
1987
1990
2000
2001
2002
2008
2011
2018
Is dat inclusief dividend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:09
pirke schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 10:36:
Die heb ik ook gehad, 2018 was een voorbeeld. Maar je denkt toch niet dat de overheid je dan geld terug gaat geven?

Als jij het ene jaar 20% rendement maakt en het volgende jaar -20%, dan zit je in totaal op -4% rendement. Maar dan heb je nog steeds over +20% belasting betaald. Dat is een stuk meer dan het forfait van 2 jaren.
Zo zou het natuurlijk wel moeten zijn dan. In een jaar met negatief rendement dus een aftrekpost en zonodig tot 7 jaar te verrekenen wat mij betreft (zelfde termijn als zaken als jaarruimte).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@assje Dan stimuleer je juist zeer hoog risico beleggingen, want de overheid betaalt een deel van wat je kwijtraakt als het fout gaat.

Kansspelbelasting is ook alleen over je winsten. Als jij vandaag 5000 euro verliest en volgende week 1000 euro wint, mag jij netjes kansspelbelasting betalen over die 1000 euro winst.

Gij zult niet stelen, de overheid duldt geen concurrentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:01

orf

pirke schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 10:36:
[...]

Het alternatief is dat je pas bij verkoop de beleggingswinsten gaat belasten, dat stimuleert buy&hold van dividend uitkerende bedrijven. Maar dan zul je ook naar elk financieel product moeten kijken. Wat is de aankoopprijs als je ze via geschreven opties verkrijgt? Is de ontvangen optie premie dan ook belast? Is de betaalde optie premie dan aftrekbaar? Etc etc.

Een forfait is niet eerlijk en correct, maar wel makkelijk en duidelijk. En heel eerlijk, het forfait is een stuk lager dan het langjarige gemiddelde rendement. Alleen niet als je in obligaties zit nee...
Ik beleg in mijn BV en daar is dit natuurlijk feitelijk al. Het kan precies hetzelfde ingericht worden. Verliezen kunnen verrekenen met winsten en de winst belast.

Volgens goed koopmansgebruik kun je waarderen tegen aankoopprijs. Daardoor kun je belasting uitstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
pirke schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 12:28:
@assje Dan stimuleer je juist zeer hoog risico beleggingen, want de overheid betaalt een deel van wat je kwijtraakt als het fout gaat.
Hoog risico betekent meestal ook hoge winst, daar moet je dan ook weer veel belasting over betalen. Als je het mij vraagt is het huidige systeem lekker simpel. Eventueel een onderscheid voor type vermogen ben ik wel voor of een algehele uitzondering op VRH op spaargeld zo lang de rente zo laag is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deveon schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 12:56:
[...]
Eventueel een onderscheid voor type vermogen ben ik wel voor of een algehele uitzondering op VRH op spaargeld zo lang de rente zo laag is.
Toch is dat lastiger dan je zou denken.

Stel, ik heb veel beleggingen, en ik vind belasting betalen niet leuk. Ik leen geld op margin en stal dat geld op een spaarrekening. Als spaargeld vrijgesteld zou zijn, dan is de belastingbesparing groter dan het verschil in rente tussen de lening en de spaarrekening.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 03-07-2021 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zr40 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 13:01:
[...]

Toch is dat lastiger dan je zou denken.

Stel, ik heb veel beleggingen, en ik vind belasting betalen niet leuk. Ik leen geld op margin en stal dat geld op een spaarrekening. Als spaargeld vrijgesteld zou zijn, dan is de belastingbesparing groter dan het verschil in rente tussen de lening en de spaarrekening.
Dat is toch nu ook al omdat het spaargeld gecompenseerd wordt door de lening? Enkel de peildatum wordt een dingetje om daarvoor alles op een spaarrekening te stallen en daarna weer te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Laatst online: 03:43
Sibylle schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 07:17:
[...]

1986
1987
1990
2000
2001
2002
2008
2011
2018
verreweg het vaakst meer dan 20 jaar geleden, ik gaf ook aan 'komt niet vaak voor' en dat klopt :>

tegen de tijd dat je lange tijd verliezen maakt moet je ook niet blijven hangen maar elders compenseren voor je rendement.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deveon schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 13:56:
[...]

Dat is toch nu ook al omdat het spaargeld gecompenseerd wordt door de lening? Enkel de peildatum wordt een dingetje om daarvoor alles op een spaarrekening te stallen en daarna weer te kopen.
Nee, onder het huidige stelsel levert het lenen van geld en dat op de spaarrekening zetten geen belastingvoordeel op. Zelfs een klein nadeel als je geen andere schulden hebt.

Je betaalt evenveel als wanneer je dat geld zou gebruiken om de lening af te lossen.

[ Voor 24% gewijzigd door Zr40 op 03-07-2021 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Zwelgje schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 14:09:
verreweg het vaakst meer dan 20 jaar geleden, ik gaf ook aan 'komt niet vaak voor' en dat klopt :>
5 jaren uit de laatste 20 (25%) vind ik niet 'komt niet vaak voor'.

Daarnaast is nog wel de vraag hoe hoog de pieken zijn en hoe diep de dalen. Uiteindelijk is er op lange termijn tot nu toe zeker een positieve trend geweest, maar over korte termijnen zijn er zeker geen garanties (en op lange termijn uiteraard ook niet).

En uiteraard: "Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst."

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Zwelgje schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 14:09:
[...]

tegen de tijd dat je lange tijd verliezen maakt moet je ook niet blijven hangen maar elders compenseren voor je rendement.
Dan heb je dus de illusie dat je de markt kan timen. Het 'komt wel vaak voor' dat dat misgaat bij velen.

Laat onverlet dat je je assetallocatie aanpast aan veranderende levensomstandigheden en risicobereidheid. Maar om te denken dat je de markt kan timen getuigt w.m.b. van zelfoverschatting.

Het is mij toevallig gelukt tijdens de coronadip van vorig jaar, maar dat wil niet zeggen dat ik het waanbeeld koester dat ik een genie ben op dat vlak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mazzelaar, alleen m’n huur is al 20% meer dan jouw uitgaven….
Maar heb eerst een baanwissel nodig om te gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:40
Je geeft dus 1000 euro per maand uit voor alles? :o
Dat zijn zo'n beetje mijn vaste lasten die automatisch worden afgeschreven, met boodschappen erbij zit ik er al boven. En dan heb ik niet eens hypotheek/huurkosten. Je hebt dan waarschijnlijk ook geen auto?

[ Voor 5% gewijzigd door Het Fantoom op 03-07-2021 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Hier ook geen hypotheek/huur, wel een auto.

Mijn vriendin draagt natuurlijk ook een ongeveer gelijk deel van de kosten van het gezin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Laatst online: 21:40
Wozmro schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 22:36:

Mijn vriendin draagt natuurlijk ook een ongeveer gelijk deel van de kosten van het gezin.
ok je deelt je kosten dus dat scheelt nogal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-10 09:41
Wozmro schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 22:36:

Ik neem aan dat jullie de financiën dan ook gescheiden hebben? Anders hou je er wel een bijzondere rekenmethode op na ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
CornermanNL schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:09:
Je moet het zo zien, de meeste mensen geven geld achteloos uit, jij hebt de grootste achteloosheid al lang uit je bestedingen gehaald. En al een eind op weg naar je doel. Nu is het leren loslaten van de angst dat de hele boel instort.

Ik heb daar ook last van gehad. Tot het moment dat ik besefte dat het kwam omdat ik niet gewend was aan grote bedragen. En extra niet bestaande zekerheid wilde inbouwen door minder uit te geven en meer proberen op te potten. Dit was niet nodig volgens het plan. En ook niet nodig in kader van risico.

Je moet ook tussendoor genieten , anders werkt het proces tegen je inplaats van voor je. En dat is nu net niet de bedoeling van FO. Je moet vrij zijn van financiele stress, geen nieuwe stress veroorzaken.

Het was voor mij een kwestie van even wennen en terugkijken naar waar ik vandaan kwam. En even de mentale stap maken en terugvinden wat er zo leuk was aan de weg van FO en niet zozeer het doel. Dat komt vanzelf.
Dit raakt heel goed waar ik last van lijkt te hebben. Ik houd meer dan genoeg geld over en heb met mezelf een maandelijks budget afgesproken dat ik op mag (en eigenlijk moet) maken. Bijvoorbeeld aan leuke dingen doen of gadgets kopen. Dit is echt maar een klein percentage van het geld dat ik over houd. Het overgrote deel gaat naar sparen en beleggen. In theorie is dit een prima werkwijze, maar in de praktijk heb ik nog steeds moeite om dit specifieke budget uit te geven. Daardoor wordt iedere aankoop die leuk zou moeten zijn automatisch beladen omdat ik er een gevoel aan overhoud dat het eigenlijk niet nodig is mag ik van mezelf wel mooie dingen moet kopen. Dat haalt de hele lol er af.

Wat me daarin remt lijkt het gevoel te zijn dat ik ook een keer in een positie zou kunnen komen dat ik veel minder geld kan sparen. Een soort van: alles wat ik nu al heb hoef ik later niet meer te sparen. Terugkijkend op de afgelopen jaren heeft me dit echter meer stress opgeleverd dan dat ik plezier heb van het feit dat ik een goed inkomen heb.

Dat geldt overigens ook op carrière gebied. De vraag of ik dit werk wil blijven doen wordt altijd beantwoord met de motivatie dat de kans groot is dat ik in een andere baan een stuk minder ga verdienen. Wat is dan de balans tussen leuk werk doen en het inkomen dat erbij hoort? Het voelt dan als zonde en soms ook oneerlijk naar mijn gezin als ik minder geld binnen zou brengen dan ik zou kunnen. Zeker omdat ik verre van ongelukkig ben met mijn huidige baan. Als ik dagelijks met tegenzin zou gaan was het anders.

Die mentale stap die jij hierboven beschrijft heb ik nog niet kunnen maken helaas.

Komt overigens door de manier hoe ik opgevoed ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Aghanim schreef op zondag 4 juli 2021 @ 08:14:
Dat geldt overigens ook op carrière gebied. De vraag of ik dit werk wil blijven doen wordt altijd beantwoord met de motivatie dat de kans groot is dat ik in een andere baan een stuk minder ga verdienen. Wat is dan de balans tussen leuk werk doen en het inkomen dat erbij hoort? Het voelt dan als zonde en soms ook oneerlijk naar mijn gezin als ik minder geld binnen zou brengen dan ik zou kunnen. Zeker omdat ik verre van ongelukkig ben met mijn huidige baan. Als ik dagelijks met tegenzin zou gaan was het anders.
Je zou dan ook niet los naar je werk moeten kijken, maar naar het totaalplaatje van 'kosten' en 'baten'. Meer plezier in je werkt levert mogelijk minder mogelijkheden voor plezier buiten je werk. Zowel nu meteen, omdat je minder budget hebt, als in de toekomst, als je later FO wordt dan gepland. Wat de voorkeur heeft is een persoonlijke keus en hangt niet alleen af van het alternatief, maar ook van hoe 'ongelukkig' je in je huidige werksituatie bent.

Als voorbeeld op een iets ander niveau, ik werk niet fulltime. In eerste instantie voor tijd voor de kinderen, maar ik ben niet van plan om nu dat niet meer nodig is weer volledig te gaan werken. Ik zou dus met gemak mijn inkomen flink kunnen verhogen, wat voor het financiële plaatje natuurlijk uitermate interessant zou zijn. Tegelijk weet ik dat ik daar niet gelukkig van word en dat de extra vrije tijd die ik nu heb mijn heel wat meer waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Pannencouque schreef op zondag 4 juli 2021 @ 07:49:
[...]
Ik neem aan dat jullie de financiën dan ook gescheiden hebben? Anders hou je er wel een bijzondere rekenmethode op na ;)
Idd, alles apart behalve een gemeenschappelijke zicht- en spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Een nieuwe realiteit op komst?

https://www.tijd.be/dossi...rijs-omhoog/10317680.html
(te lezen mbv incognito modus)

De tijd van goedkoop verwarmen en warm water mbv aardgas zit er bijna op denk ik zo (hier momenteel 24€/maand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Laatst online: 06-10 15:29
Wozmro schreef op zondag 4 juli 2021 @ 22:27:

De tijd van goedkoop verwarmen en warm water mbv aardgas zit er bijna op denk ik zo (hier momenteel 24€/maand).
Ik denk dat we wel moeten. Global warming is best wel een ernstig probleem en aanpakken zal uiteindelijk alleen via de portemonnee lukken.

Mits de middeninkomens niet de pisang, lees wel hogere lasten, maar geen tegemoetkoming, vind ik het zelf een prima oplossing.

De beste investering die je nu kan doen omhoog is zorgen dat je werk/familie per fiets/ov te bereiken is en zorgen dat je niet langer afhankelijk bent van de auto. Deze box heb ik inmiddels voor mezelf afgevinkt. Ik denk dat het auto tijdperk snel afgelopen kan zijn.

Op korte termijn geloof ik ook niet in EV’s, die verbruiken imho relatief veel energie omdat ze nog te duur, zwaar en groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
merauder schreef op zondag 4 juli 2021 @ 23:33:
[...]

Op korte termijn geloof ik ook niet in EV’s, die verbruiken imho relatief veel energie omdat ze nog te duur, zwaar en groot zijn.
Huh je hebt EVs in allerlei maten. En je hebt blijkbaar geen idee van hoeveel energie brandstofauto's verslinden.

Het is slechts een stap in energievebruik verminderen en dat is altijd goed.

Bij mij is binnenkort het systeem online dat ik overtollige zonneenergie in de EV stop en zo mijn kilometers kan afleggen. Heb hem ook niet dagelijks nodig dus dat scheelt.

Ik zie het eerder als mooie mogelijkheden om lekker onafhankelijk van allerlei systemen te kunnen zijn. Benzine prijs kan naar 5 euro, het zal allemaal wel.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
merauder schreef op zondag 4 juli 2021 @ 23:33:
[...]

Mits de middeninkomens niet de pisang, lees wel hogere lasten, maar geen tegemoetkoming, vind ik het zelf een prima oplossing.
Tegemoetkoming... van wie? Het zijn de middeninkomens die de samenleving dragen en samen de meeste belasting betalen (want het is een enorme groep: vele kleine beetjes tikken hard aan). Een tegemoetkoming is dus een sigaar uit eigen doos.

Dus wel of geen tegemoetkoming maakt geen drol uit, betalen zullen ze als dit er door komt. Of dacht je dat de energietransitie gratis was?

Iemand krijgt de rekening en die komt nu eenmaal bij de grootste groep zodat het niet zo hard opvalt. De armen dragen financieel al niet bij, en de rijken betalen weliswaar per persoon wel veel meer, maar die groep is te klein om significant bij te dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:44
pirke schreef op maandag 5 juli 2021 @ 01:13:
[...]

Tegemoetkoming... van wie? Het zijn de middeninkomens die de samenleving dragen en samen de meeste belasting betalen (want het is een enorme groep: vele kleine beetjes tikken hard aan). Een tegemoetkoming is dus een sigaar uit eigen doos.

Dus wel of geen tegemoetkoming maakt geen drol uit, betalen zullen ze als dit er door komt. Of dacht je dat de energietransitie gratis was?

Iemand krijgt de rekening en die komt nu eenmaal bij de grootste groep zodat het niet zo hard opvalt. De armen dragen financieel al niet bij, en de rijken betalen weliswaar per persoon wel veel meer, maar die groep is te klein om significant bij te dragen.
Wat te denken van bedrijven welke gigantische hoeveelheden stroom verbruiken en zelfs korting krijgen op de energie prijs? Alleen maar zodat je in de winter in je shirt in de winkel kan rondlopen?

Of scholen en andere gebouwen waar de verwarming in de winter aan staat voor de warmte en de ramen open staan voor frisse lucht...

Los daarvan ben ik een middeninkomen en heb ik een goed geïsoleerd huis, verbruik ik wel veel stroom (3800) maar weinig gas (300).

En dan komt de discussie weer dat ik moet gaan meebetalen, omdat arme mensen veel energie gebruiken (omdat ze veel thuis zitten, het warm willen hebben, geen goed geïsoleerd huis hebben, etc).

Verplicht verhuurders om te zorgen voor minimaal een energie B-huis binnen nu en 10 jaar, waarbij de consument maximaal x procent huurverhoging mag krijgen. En dan niet alleen de grote wooncooperaties, maar ook de particuliere verhuurders. En verlichting bedrijven ook om te isoleren, verbruik te verminderen, etc.

O en stop met de 'van het gas af' zolang het stoomnetwerk nog niet gemaakt is voor de hoeveelheden zonnepanelen, zolang men de langere termijn gevolgen van grond warmtepompen nog niet kent, etc.

[ Voor 37% gewijzigd door President op 05-07-2021 06:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wozmro schreef op zondag 4 juli 2021 @ 22:27:

Het artikel rept met geen woord over de hoogte van die extra kosten. Momenten liggen de kosten van emissierechten op zo'n 25 euro per ton CO2. Dat komt neer op de orde van grootte van ongeveer 5 ct per kuub gas of een halve cent voor stroom. Dat kunnen bij nou geen heel schokkende bedragen die tot een 'nieuwe realiteit' zouden leiden. Als je dan ook nog zult kunnen voorspellen dat de landelijke overheid vermoedelijk de eigen belastingen dan deels zal verlagen, denk ik dat het effect op de kosten niet heel groot zal zijn.

Het is in mijn optiek vooral belangrijk (goed) nieuws dat ze dit eindelijk direct op Europees niveau willen gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
President schreef op maandag 5 juli 2021 @ 06:26:
[...]

Wat te denken van bedrijven welke gigantische hoeveelheden stroom verbruiken en zelfs korting krijgen op de energie prijs? Alleen maar zodat je in de winter in je shirt in de winkel kan rondlopen?
Hoewel ik het principieel eens ben met je betoog zit ook hier weer een reality check. Als bedrijven meer gaan betalen dan rekenen ze dat simpelweg door aan hun klanten en worden de producten duurder. De rekening komt dan nog steeds bij dezelfde mensen terecht.

En scholen met verwarming aan en ramen (en deuren) open heb ik me ook elke keer over verbaasd... Het is alleen zo'n klein druppeltje op een grote gloeiende plaat. Wat een flink verschil gaat maken is als we de wereldhandel per containerschip terugdringen. Wat die dingen uitstoten... Maar ook dan wordt alles (heel veel) duurder en zal de rekening bij de gewone mens komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
pirke schreef op maandag 5 juli 2021 @ 07:19:
[...]

Hoewel ik het principieel eens ben met je betoog zit ook hier weer een reality check. Als bedrijven meer gaan betalen dan rekenen ze dat simpelweg door aan hun klanten en worden de producten duurder. De rekening komt dan nog steeds bij dezelfde mensen terecht.
Zonder die rekening hebben ze totaal geen reden of stimulans om iets aan energiebesparing te doen. Lijkt mij een nog slechtere situatie.
En scholen met verwarming aan en ramen (en deuren) open heb ik me ook elke keer over verbaasd... Het is alleen zo'n klein druppeltje op een grote gloeiende plaat.
Volgens mij is dat al lang niet meer zo, maar is dit alleen de laatste paar jaar vanwege corona weer het geval. Dat de scholen zo veel mogelijk moeten ventileren en daarom alles open moeten doen
Wat een flink verschil gaat maken is als we de wereldhandel per containerschip terugdringen. Wat die dingen uitstoten...
Per kilometer en per m2/ton vervoerd product valt dat nog wel enigszins mee. Als dat allemaal per vliegtuig vervoerd zou worden... Maar de brandstof is inderdaad wel het goorste wat er is. Gelukkig zijn ze daar ook wel mee bezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-10 10:15
pirke schreef op maandag 5 juli 2021 @ 07:19:
Als bedrijven meer gaan betalen dan rekenen ze dat simpelweg door aan hun klanten en worden de producten duurder. De rekening komt dan nog steeds bij dezelfde mensen terecht.

Wat een flink verschil gaat maken is als we de wereldhandel per containerschip terugdringen. Wat die dingen uitstoten... Maar ook dan wordt alles (heel veel) duurder en zal de rekening bij de gewone mens komen.
Je kunt niet van de een op de andere dag de energietarieven voor particulieren en bedrijven gelijk trekken inderdaad, maar het is wel goed om ze langzaam aan iets meer naar elkaar toe te bewegen. Op dit moment heb je voor elektriciteit verschillende belastingtarieven. Praktisch alle particulieren vallen in het tarief tot 10.000 kwh en betalen 9,4 cent belasting per kwh, vanaf 50.000 kwh betaal je maar 1,3 cent per kwh.

https://www.vattenfall.nl...arieven-energiebelasting/

Als je dit langzaam aan verhoogt dan heb je steeds meer incentive als bedrijf om te investeren in energie-efficiëntere oplossingen. Zeggen dat de rekening altijd bij de klant belandt is een beetje een dooddoener, met die redenatie kun je nooit extra maatregelen nemen. Als je bedrijven dmv belasting ‘dwingt/motiveert’ om zuiniger met energie om te springen dan zul je zien dat de meest effectieve bedrijven daar voordeel aan hebben en het de inefficiënte bedrijven extra geld kost.

Wat betreft de containerschepen heb je absoluut gelijk, wat die schepen verstoken aan vuile brandstof daar wordt je spontaan depressief van. Maar dan maar niet belasten vind ik een slechte optie. Je kunt ook redeneren dat het niet erg is om transport een beetje duurder te maken. Nu wordt er zo bizar veel plastic troep van aliexpress en wish (maar ook xenos, action, big bazaar en consorten) naar het westen verscheept, volgens mij is het een zegen als dat een beetje afneemt.

Ik vond het filmpje in onderstaande artikel van de nos heel tekenend: een paar kinderen met een tafel vol kunststof troep voor ze, en ze zijn beteuterd omdat ze nu minder vaak plastic kattenspeeltjes kunnen kopen. Ik denk dat de kat de extra speeltjes niet zal missen. :z

https://www.google.com/am...-helemaal-niets-meer.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Corrit schreef op maandag 5 juli 2021 @ 07:53:
Wat betreft de containerschepen heb je absoluut gelijk, wat die schepen verstoken aan vuile brandstof daar wordt je spontaan depressief van. Maar dan maar niet belasten vind ik een slechte optie.
Dat zeg ik ook niet. Het gaat er meer om het terugdringen van containervervoer m.i. niet de juiste weg is, omdat dat per kg/km juist een van de schoonste manieren van transport is. Ondanks de smerige stookolie. De co2 per km is bv zo'n 6 keer lager dan bij railtransport, wat op het land de schoonste manier is. En ze zetten al ontzettend in op zuiniger verbruik, omdat dat één van de weinige manieren is om in de kosten te snijden en de concurrent voor te zijn.

Accijnzen op stookolie zou in theorie een leuk idee zijn, maar omdat die containerschepen over de hele wereld varen kiezen ze toch vaak de plek met de goedkoopste brandstof uit. Dat schiet dus niet zo heel veel op. Nuttiger is het daarom om kwaliteitseisen aan de brandstof of het brandstofverbruik te stellen. Maar dat wordt al gedaan. Bijvoorbeeld het maximale zwavelgehalte is flink omlaag gebracht. Op de Noordzee nog een stuk lager dan erbuiten. Door niet toe te staan dat je met 'vuile' brandstof in een gebied vaart, heeft het voor de schipper ook geen zin om die brandstof ergens in verweggistan goedkoop in te slaan. Lijkt mij effectiever dan simpelweg op bv EU niveau een leuk pak accijnzen op stookolie heffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@Rubbergrover1 Mijn punt was vooral om het containervervoer terug te dringen en niet te vervangen met een andere vorm van vervoer, maar om producten lokaal te produceren zodat er geen (lange afstand) vervoer meer nodig is. Dan bespaar je enorm op de energie die transport kost, goed voor de lokale banenmarkt, maar niet goed voor de gemiddelde consument aangezien de prijzen enorm zullen toenemen.

En om het filmpje hierboven te quoten: een kattenspeeltje van 30 cent inclusief verzending uit China is natuurlijk van de zotte. Dat die kosten naar 20 euro gaan is helemaal prima, dan wordt lokaal produceren spontaan weer een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Meer on-topic: in hoeverre bereid je je (financieel) voor op klimaatverandering. Het kan variëren van iets hoger wordende energierekening, tot allerlei zaken die extreem duur worden. Tot zelfs ondermijning van huizenmarkt omdat er veel niet meer zullen voldoen aan veranderend kimaat, of veel huizen behoorlijke kosten zullen moeten ondergaan om bij de tijd te blijven.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
pirke schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:04:
@Rubbergrover1 Mijn punt was vooral om het containervervoer terug te dringen en niet te vervangen met een andere vorm van vervoer, maar om producten lokaal te produceren zodat er geen (lange afstand) vervoer meer nodig is. Dan bespaar je enorm op de energie die transport kost, goed voor de lokale banenmarkt, maar niet goed voor de gemiddelde consument aangezien de prijzen enorm zullen toenemen.
In theorie is dat mooi, maar in de praktijk toch iets anders.
Voor sommige producten is schaalgrootte zo belangrijk dat je dat niet overal gaat kunnen produceren.
Denk maar aan electronica. Dat is momenteel zo goedkoop voor wat je krijgt, maar als je die productielijnen gaan opsplitsen, dan schieten die prijzen omhoog.
Of, we moeten maar aanvaarden dat het aanbod een pak schraler wordt. Geen bananen en avocado's meer in Europa, en 3 automerken....

Ik heb ook wel eens een artikel gelezen over wat er zou gebeuren als Apple verplicht zou worden om hun telefoons in de VS te produceren voor de lokale markt. Feit is dat het bijzonder weinig banen zou opleveren omdat de productie anders te duur wordt, en die vrijwel volledig geautomatiseerd zou verlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
!null schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:09:
Meer on-topic: in hoeverre bereid je je (financieel) voor op klimaatverandering. Het kan variëren van iets hoger wordende energierekening, tot allerlei zaken die extreem duur worden. Tot zelfs ondermijning van huizenmarkt omdat er veel niet meer zullen voldoen aan veranderend kimaat, of veel huizen behoorlijke kosten zullen moeten ondergaan om bij de tijd te blijven.
Ik heb 40 zonnepanelen en ben netto een energieproducent. Als het salderen stopt zal daar een thuisaccu voor komen als dat financieel interessant wordt. Ik rij al elektrisch, en onze airco's kunnen ook verwarmen, dus op zich zijn we al groen en voorbereid :)

Alleen de badkamers stoken we in de winter 's ochtends en 's avonds nog met gas, en we douchen op gas, maar dat is peanuts vergeleken bij een heel huis verwarmen. Als dat vervangen kan worden door groen opgewekte waterstof is dat wat mij betreft goed genoeg. Ik zie het niet zitten om een 500 liter boilervat ergens neer te moeten zetten, dat kost mij teveel woonoppervlak wat ik niet wil inleveren. En voor minder liters doe ik het niet, omdat ik wel het huidige comfort wil behouden. Met twee regendouches en een bad en een gezin dat graag tegelijk of direct na elkaar lang doucht heb je nu eenmaal wat piekcapaciteit nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:24:
[...]
in Europa, en 3 automerken....

Ik heb ook wel eens een artikel gelezen over wat er zou gebeuren als Apple verplicht zou worden om hun telefoons in de VS te produceren voor de lokale markt. Feit is dat het bijzonder weinig banen zou opleveren omdat de productie anders te duur wordt, en die vrijwel volledig geautomatiseerd zou verlopen.
Tesla is juist in Europa een, hoog geautomatiseerde, fabriek aan het bouwen om kosten te drukken. Los van dat er aan de lopende band misschien minder handjes nodig zijn komt er natuurlijk ook enorm veel ondersteunde werkgelegenheid bij. Om te beginnen met een enorme boost om de fabriekt te bouwen.

@pirke In plaats van die enorme buffer kan je ook een doorstromer als backup hanteren. 500 liter op 60 graden kan je namelijk wel enorm lang van douchen hoor. Het lijkt mij dat je voor enkel tapwater behoorlijk hoger lasten (vastrecht) hebt.

Voor mijn eigen voorbereiding op een duurzame wereld in combinatie met FO zijn wij op zoek naar een nieuwe woning die bewust de transitie al doorstaan heeft of daar gereed voor is. Zonnepanelen zie ik niet echt als een eis hierin gezien je met een warmtepomp en elektrische auto al snel in het voordelige "10.000+ kWh" tarief komt en dat drukt enorm op de terugverdientijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
We verhuizen van nieuwbouw (2015, rijtjeshuis) naar nieuwbouw (2022, tweekapper) waarbij we ook de gebruikelijke warmtepomp + zonnepanelen combi hebben. Wellicht ook nog een elektrische auto straks, idealiter eentje die als accu kan dienen voor het huis, maar ik heb me nog niet verdiept in hoeverre dit echt toekomstmuziek is.

En we verhuizen ook van een gebied met veel fijnstofuitstoot en slechte luchtkwaliteit en overstromingsrisico naar een gebied waarbij dit niet speelt. Was geen belangrijke overweging overigens.

Wat dat wél was, is dat we ook onze aanschaf van een nieuw huis zeer rationeel doen. Echt prachtig, zo'n jaren '30-woning in een hippe wijk, maar los van het feit dat je je er op het moment zelf scheel voor betaalt ga je om alles up-to-date te maken ook nog dubbel scheel betalen.

En in het kader van lifestyle inflation hebben we ook prioriteiten gesteld bij de aankoop van het nieuwe huis o.b.v. de ergernissen in onze huidige situatie. Denk aan iets meer afstand tussen de buren en ons kunnen creeëren en een oprit. Verder zijn we er dus achter dat we echt wel een modern, onderhoudsarm huis willen. Vandaar weer nieuwbouw.

Aan de andere kant besparen we ook weer veel, want waar veel mensen bij een tweekapper kookeilanden, visgraatvloeren en taatsdeuren verwachten, trekken we gewoon ons eigen (goedkopere) plan waarbij de lifestyle inflation niet de leiding neemt. Waar we verwachten dat het geluk/woongenot oplevert laten we het dus toe en waar puur sociale/maatschappelijke/psychologische druk een rol speelt niet.

[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 05-07-2021 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@Deveon We hebben een vrij nieuwe CV ketel, afgelopen december geïnstalleerd. Een warmtepomp heb ik overwogen, maar vanwege geluidseisen kon de buitenunit niet op de logische plek (direct aan de andere kant vd buitenmuur) en ik wilde hem ook niet rechtstreeks op het terras hebben staan waar we er de hele tijd tegenaan kijken. Dan zou hij achter de garage kunnen, maar dat betekende 20 meter graafwerkzaamheden, wat de terugverdientijd richting het oneindige zou duwen (los van eventuele boiler plaatsing problemen omdat dat in een bestaand huis lastig in te passen is). Daarom heb ik maar gewoon weer een CV ketel neer laten hangen. Fijn als backup als het 20 graden vriest. Daarnaast hebben we ook nog een gashaard voor wat sfeer in hartje winter: lekker met een glaasje wijn of whisky voor de haard zitten met een goed boek is ook wel prettig :) En ja, ook de haard is te vervangen door een houthaard, maar dan krijg je weer extra fijnstof uitstoot en gedoe met as opruimen. Het is altijd wat.

Het zijn dus meerdere zaken waarom ik nog niet van het gas af wil, en accepteer het vastrecht dat daarbij hoort. Per m3 verbruik tikt dat vastrecht wel flink aan ja, maar comfortabel kunnen leven zonder al te veel dure en ingrijpende verbouwingen is ook wat waard.

Ons huis is overigens uit 2000 (gebouwd volgens bouwbesluit '98). Niet super geïsoleerd zoals huidig nieuwbouw, maar goed genoeg. Voordat we met airco's gingen verwarmen zaten we op 1300m3 gas, voor een vrijstaande woning van 1000m3 (incl garage die vorstvrij gehouden wordt).

[ Voor 9% gewijzigd door pirke op 05-07-2021 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
finsdefis schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:04:
[...]

Aan de andere kant besparen we ook weer veel, want waar veel mensen bij een tweekapper kookeilanden, visgraatvloeren en taatsdeuren verwachten, trekken we gewoon ons eigen (goedkopere) plan waarbij de lifestyle inflation niet de leiding neemt. Waar we verwachten dat het geluk/woongenot oplevert laten we het dus toe en waar puur sociale/maatschappelijke/psychologische druk een rol speelt niet.
Het is een beetje afhankelijk in welk segment je terecht komt maar de afwerking moet wel enigszins in verhouding staan tot het huis. Een Ikea keuken en opdekdeuren in een woning van 200+ m2 kan je zo maar bij de verkoop meer kosten dan de initiële investering bij verkoop, zeker in de Randstad. Daarom zie je momenteel ook z'n grote markt in het renoveren van oude grote woningen tot moderne villa's. Veel kopers kunnen niet door de meuk heen kijken of de potentie visualiseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Deveon schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:20:
[...]

Veel kopers kunnen niet door de meuk heen kijken of de potentie visualiseren.
Of hebben geen zin in het hele proces van verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Totdat er een duidelijke richting is waar het heen gaat doe ik weinig. Gezien mijn woonlocatie zie ik uitkopen door de gemeente als een reeel scenario. Ik stop alleen nog kleingeld in energiebesparing en het er leuk uit laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03:02
merauder schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:27:
[...]

Totdat er een duidelijke richting is waar het heen gaat doe ik weinig. Gezien mijn woonlocatie zie ik uitkopen door de gemeente als een reeel scenario. Ik stop alleen nog kleingeld in energiebesparing en het er leuk uit laten zien.
Bedoel je de richting vanuit de overheid? Daar zou ik dus never nooit op wachten. De overheid kan amper 4 jaar vooruitplannen, 1 jaar vooruit is al lastig. Gewoon je eigen plan trekken en zoveel mogelijk belastingvoordelen meepakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-10 10:15
Tommie12 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:24:
Voor sommige producten is schaalgrootte zo belangrijk dat je dat niet overal gaat kunnen produceren.
Denk maar aan electronica. Dat is momenteel zo goedkoop voor wat je krijgt, maar als je die productielijnen gaan opsplitsen, dan schieten die prijzen omhoog.
Of, we moeten maar aanvaarden dat het aanbod een pak schraler wordt. Geen bananen en avocado's meer in Europa, en 3 automerken....
Alles wat echt nodig is (telefoon, auto, voedsel zoals bananen) wordt toch wel gekocht, ook als het 1 of 2% duurder is door hogere transportkosten. Misschien wordt er wel ietsje minder verkocht, maar is dat echt erg? Er zijn juist ontzettend veel producten die alleen maar worden gekocht omdat ze zo ongelooflijk goedkoop zijn, om maar even bij het voorbeeld van een kattenspeeltje van 30 cent te blijven. Als die 2 euro zou kosten zou hij veel minder verkocht worden, of zouden mensen er 1 kopen ipv 5.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
[...]

Het is een beetje afhankelijk in welk segment je terecht komt maar de afwerking moet wel enigszins in verhouding staan tot het huis. Een Ikea keuken en opdekdeuren in een woning van 200+ m2 kan je zo maar bij de verkoop meer kosten dan de initiële investering bij verkoop, zeker in de Randstad. Daarom zie je momenteel ook z'n grote markt in het renoveren van oude grote woningen tot moderne villa's. Veel kopers kunnen niet door de meuk heen kijken of de potentie visualiseren.
Nou ja, niets moet natuurlijk. Dat leg je jezelf op of laat je jezelf opleggen door de maatschappij.

Toevallig gaan wij voor die Ikea-keuken. En een keuken is nou net iets wat mensen er toch wel uittrekken, met name als deze er al 15-25 jaar inzit. Lijkt me nogal gek om nú 10k meer uit te geven om in potentie over een x aantal jaren bij een verkoop iets meer te krijgen.

We hebben wel bijv. het aantal m2 laten verhogen omdat dat nou typisch iets is wat aantoonbaar meer waarde oplevert, ondanks dat we het sec zelf niet nodig hebben.

Edit: om over opportunity costs nog maar te zwijgen. Die 25-50k die je nu in verfraaiing steekt van je woning voor een hypothetische toekomstige bewoner kun je vervolgens niet investeren in je FO-pot; plus het is aannemelijk dat de bijbehorende vaste kosten voor die aankleding hoger zijn (onderhoud/vervanging/etc.). Om nog maar te zwijgen over dat het puur speculatie is en het bij een woningmarkt in een dip waarschijnlijk veel minder 'extra' oplevert.

[ Voor 16% gewijzigd door finsdefis op 05-07-2021 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
pirke schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:04:
Is natuurlijk prima om meer producten lokaal te produceren. Maar als de grondstoffen voor dat kattenspeeltje van een paar dubbeltjes ook van de andere kant van de wereld vandaan moet komen, dan schiet je er in weinig mee op. En om het even in perspectief te zien, die containerschepen zijn tegenwoordig zo groot dat het verbruik per m² best laag is. Voor het heen en weer varen van een groot containerschip kost het ongeveer een liter stookolie voor 10 paar sportschoenen. De meeste mensen verbruiken meer met het ritje naar de winkel en terug. (Of met het laten bezorgen door Bol/Zalando/whatever.) Om nog maar te zwijgen van de rit van haven (of fabriek) naar winkel/distributiecentrum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Wij hebben ons huis gekocht (en ingericht) omdat wij er willen wonen. Niet omdat wij het in de toekomst misschien ooit zouden willen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wij hebben een paar jaar geleden nieuwbouw gekocht mede vanwege het lagere verbruik, betere comfort en lagere onderhoudskosten.

Wij willen nog wel enkele verbeteringen en aanpassingen doen, maar daar wachten we nog wel een paar jaar mee. Enerzijds omdat een aantal zaken nog niet helemaal goed uitgekristalliseerd zijn in de markt en we daarvoor eerst de kat uit de boom willen kijken. Bijvoorbeeld op het gebied van airconditioning (en daaraan gekoppeld warmtepomp voor verwarming) zijn een paar interessante milieuvriendelijke innovaties die nog in de ontwikkelfase zitten. Dat lijkt mij voor de toekomst wel iets om naar te kijken, maar nu nog niet. Anderzijds ook omdat de prijzen van 'alles' wat met verbouwen te maken heeft op dit moment veel te veel uit de hand zijn gelopen. Even wachten op de volgende crisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
finsdefis schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:21:
[...]

Nou ja, niets moet natuurlijk. Dat leg je jezelf op of laat je jezelf opleggen door de maatschappij.

Toevallig gaan wij voor die Ikea-keuken. En een keuken is nou net iets wat mensen er toch wel uittrekken, met name als deze er al 15-25 jaar inzit. Lijkt me nogal gek om nú 10k meer uit te geven om in potentie over een x aantal jaren bij een verkoop iets meer te krijgen.

We hebben wel bijv. het aantal m2 laten verhogen omdat dat nou typisch iets is wat aantoonbaar meer waarde oplevert, ondanks dat we het sec zelf niet nodig hebben.

Edit: om over opportunity costs nog maar te zwijgen. Die 25-50k die je nu in verfraaiing steekt van je woning voor een hypothetische toekomstige bewoner kun je vervolgens niet investeren in je FO-pot; plus het is aannemelijk dat de bijbehorende vaste kosten voor die aankleding hoger zijn (onderhoud/vervanging/etc.). Om nog maar te zwijgen over dat het puur speculatie is en het bij een woningmarkt in een dip waarschijnlijk veel minder 'extra' oplevert.
Uiteraard moet niets, maar het is wel iets om over na te denken. Juist in een dip van de woningmarkt is het erg praktisch dat je huis meer geïnteresseerde trekt. Overigens hoeft een keuken die niet bij Ikea vandaan komt niet meteen 10k meer te kosten hoor. Onze huidige keuken, met kookeiland, zit daar totaal nog onder. Grootste kostenpost was de afvoerkap (+koof&afwerking) en was achteraf goedkoper uit geweest met een Bora kookplaat.

Met de opportunity costs maak je trouwens wel een erg goed punt, daar had ik nog geen rekening mee gehouden. Het rendement zou je dan moeten zien in het gebruik van de keuken, maar daar kan je dan niet in doorslaan met 25-50k.

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 05-07-2021 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Deveon schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:42:
[...]

Uiteraard moet niets, maar het is wel iets om over na te denken. Juist in een dip van de woningmarkt is het erg praktisch dat je huis meer geïnteresseerde trekt.
Hangt ook sterk af van hoe lang je ergens denkt te willen wonen. Als je het idee hebt dat je over 5 jaar wel weer weg wil, dan zou ik een hoop dingen inderdaad doen 'zoals de markt dat wil'. Maar als je ergens 20 jaar wil wonen, dan zou ik geen taatsdeuren en visgraat nemen omdat dat nú zo goed in de markt ligt, aangezien je dan over 20 jaar toch een hopeloos verouderd huis hebt. En het niet echt meer meerwaarde geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:39
Rubbergrover1 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:11:
[...]

Hangt ook sterk af van hoe lang je ergens denkt te willen wonen. Als je het idee hebt dat je over 5 jaar wel weer weg wil, dan zou ik een hoop dingen inderdaad doen 'zoals de markt dat wil'. Maar als je ergens 20 jaar wil wonen, dan zou ik geen taatsdeuren en visgraat nemen omdat dat nú zo goed in de markt ligt, aangezien je dan over 20 jaar toch een hopeloos verouderd huis hebt. En het niet echt meer meerwaarde geeft.
Visgraat is juist redelijk tijdloos, echter al je accessoires, kranen, deurbeslag, etc. In het zwart uitvoeren is wel een ding van de huidige tijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
[...]

Inderdaad en zoals @Deveon zelf al aangeeft is het ook weer geen zwart/wit-verhaal met keukens bijvoorbeeld. In theorie kun je ook een Gamma-keukentje van 1500 euro in ons huis zetten maar dat gaat zelfs ons dan weer te ver. De keuken die we nu samengesteld hebben kost 6000 euro en installeren we zelf (hebben we hier ook gedaan). Maar voor ons is een keuken puur functioneel, wij koken omdat het moet en niet omdat we het leuk vinden.

Eigenlijk alles wat trendgevoelig is, zoals de inmiddels befaamde taatsdeuren en (pvc-)visgraatvloeren, 'moet' je alleen doen als je het zelf leuk vindt en vooral direct naar 0 afschrijven, m.i. Tenzij je praktisch een house flipper bent qua woonduur :P

Verder doen we er ook een beetje aan mee, aangezien we ook extra m2's (138m2 --> 154 m2) aan laten bouwen die we zelf eigenlijk niet nodig hebben. Maar voor onze hobby's komt het wel goed uit.

Wat de toekomst ons qua wonen brengt, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Die twee zijn ook redelijk trend gevoelig. Het zijn ook niet mijn voorbeelden van verbeteringen die de waarde ten goede komen. Visgraat vind ik persoonlijk trouwens helemaal niets en zou het er gelijk uit trekken en een deur is gemakkelijk te vervangen. Een deurpost wordt al een stuk arbeidsintensiever terwijl de meerprijs initieel wel meevalt. Idem met bijvoorbeeld een hardhouten trap ipv vurenhout. Dat zijn, net als de keuken, details die aantonen dat de vorige bewoner niet heeft probeert te besparen.

PS: Niets ten nadelen van een Ikea keuken hoor, ik vind dat ze uitstekende producten leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
GioStyle schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:34:
[...]

Bedoel je de richting vanuit de overheid? Daar zou ik dus never nooit op wachten. De overheid kan amper 4 jaar vooruitplannen, 1 jaar vooruit is al lastig. Gewoon je eigen plan trekken en zoveel mogelijk belastingvoordelen meepakken.
Meer vanuit innovatie en onderzoek. Wat vandaag een goede oplossing blijkt te zijn, kan over een paar jaar een ramp zijn. Denk aan bijvoorbeeld pelletkachels.

Laat anderen maar pionieren, en dan spring ik zelf op het duurzaamheidstreintje met proven technology tegen een lagere instapprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03:02
merauder schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:57:
[...]

Meer vanuit innovatie en onderzoek. Wat vandaag een goede oplossing blijkt te zijn, kan over een paar jaar een ramp zijn. Denk aan bijvoorbeeld pelletkachels.

Laat anderen maar pionieren, en dan spring ik zelf op het duurzaamheidstreintje met proven technology tegen een lagere instapprijs.
Gewoon uit nieuwsgierigheid: wat valt dan voor jou op dit moment onder proven technology Zonnepanelen? Warmtepomp? Dubbelglas? Isoleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merauder
GioStyle schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:00:
[...]

Gewoon uit nieuwsgierigheid: wat valt dan voor jou op dit moment onder proven technology Zonnepanelen? Warmtepomp? Dubbelglas? Isoleren?
Eigenlijk alles wat je noemt behalve de warmtepomp. Daarmee wacht ik tot je voor een paar honderd euro gevel-modellen zelf tegen de wand kan schroeven. Het moet echt bulk handel worden.

[ Voor 3% gewijzigd door merauder op 05-07-2021 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:25

de Peer

under peer review

merauder schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:26:
[...]

Eigenlijk alles wat je noemt behalve de warmtepomp. Daarmee wacht ik tot je voor een paar honderd euro gevel-modellen zelf tegen de wand kan schroeven. Het moet echt bulk handel worden.
Het is toch al zeker 10-30 jaar bulkhandel? Zeker airco's. En blijkbaar kunnen de prijzen gewoon niet (nog) lager komen te liggen.

Een miniwarmtepomp voor elke kamer lijkt me ook wel handig, maar technisch blijkbaar moeilijk te realiseren. Ook zit je met meer onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:59
Ik zit ook wel met wat ik straks doe met de zonnepanelen als het salderen niet meer kan. Ik heb een carport met ruimte voor 2 auto’s, maar leef al meer dan tien jaar autoloos. Wellicht dat ik over 2 jaar via Snappcar of iets dergelijks een elektrische auto lease en ga delen. Er zijn best wel veel mensen in de buurt die net als ik geen auto hebben.
De auto zou dan overdag als accu dienen en als het er niet staat wordt er geld mee verdiend. Geen idee of dat per saldo wat oplevert. In wezen probeer ik dan wat extra rendement uit zonnepanelen en de ongebruikte carport te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Maar tegelijk leert de ervaring dat juist bij zonnepanelen, dubbelglas en isoleren dat de technologie van nu over 10 jaar verouderd is. Zonnepanelen worden steeds efficiënter en goedkoper, dus over tien jaar kun je twee keer zoveel Wp voor je geld krijgen. Thermopane dubbelglas is inmiddels behoorlijk verouderd in vergelijking met HR++ of HR+++. Gevelisolatie wordt steeds zwaarder. Het is allemaal grotendeels 'bewezen technologie', maar tegelijk loop je na een paar jaar weer achter de feiten aan.

(Warmtepompen kun je overigens wel voor een paar honderd euro tegen de wand schroeven. In de vorm van een airconditioning.)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vandermark
  • Laatst online: 06-10 14:11
[...]

Met huidige subsidie is de aanschaf van een warmtepomp netto €800. A-kwaliteit Panasonic die mijn hele woning warm houdt, ook in afgelopen koude winter weken in februari. En in warme zomers vloerkoeling. Lees hier mijn ervaringen als leek met kopen en installeren. Spoiler, ben er erg blij mee.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:49
vandermark schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:01:
[...]

Met huidige subsidie is de aanschaf van een warmtepomp netto €800. A-kwaliteit Panasonic die mijn hele woning warm houdt, ook in afgelopen koude winter weken in februari. En in warme zomers vloerkoeling. Lees hier mijn ervaringen als leek met kopen en installeren. Spoiler, ben er erg blij mee.
Leuk! Dank voor t delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
vandermark schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:01:
[...]

Dat is 800 excl installatie, wat meestal ook niet goedkoop is. Maar je bespaart inderdaad lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Laatst online: 06-10 14:11
pirke schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:11:
[...]

Dat is 800 excl installatie, wat meestal ook niet goedkoop is. Maar je bespaart inderdaad lekker.
Klopt daarom schreef ik ook over de aanschaf. Maar het principe van een monobloc warmtepomp is qua aansluiten makkelijker dan een cvketel. Enkel stroom en CV aan- en afvoer. Ik heb veel zelf voorbereid qua stroom en bediening&netwerk. Goede zzp'er en ik zijn samen één dag bezig geweest.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• merauder
Rubbergrover1 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:00:
[...]

Maar tegelijk leert de ervaring dat juist bij zonnepanelen, dubbelglas en isoleren dat de technologie van nu over 10 jaar verouderd is. Zonnepanelen worden steeds efficiënter en goedkoper, dus over tien jaar kun je twee keer zoveel Wp voor je geld krijgen. Thermopane dubbelglas is inmiddels behoorlijk verouderd in vergelijking met HR++ of HR+++. Gevelisolatie wordt steeds zwaarder. Het is allemaal grotendeels 'bewezen technologie', maar tegelijk loop je na een paar jaar weer achter de feiten aan.

(Warmtepompen kun je overigens wel voor een paar honderd euro tegen de wand schroeven. In de vorm van een airconditioning.)
En daarom wil ik dus zo laat mogelijk op de warmtepomp instappen. Er wordt dusdanig snel ontwikkeld dat alles veel goedkoper, efficiënter en simpeler kan. Tot die tijd investeer ik vooral in het wegnemen van verbruik, zoals isolatie.

Met een elektrische boiler zou ik in principe al van het gas kunnen. De benedenverdieping en badkamer is namelijk warm te krijgen met een palletkachel en een kleine elektrische kachel, ik kook al op inductie dus enige waarvoor ik nog echt afhankelijk ben van gas is tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:47
Hier ook nog even op een gasketel. Eerste plan is isolatie verbeteren. Plan was om dan over een jaar of vijf een warmtepomp te kopen. Onze CV monteur gaf aan dat de ketel het nog wel even vol zou houden. In februari ging hij toch stuk en hebben we met spoed een nieuwe gekocht. Het warmtepomp verhaal is daarmee op de lange baan geschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:25

de Peer

under peer review

merauder schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:21:
[...]

En daarom wil ik dus zo laat mogelijk op de warmtepomp instappen. Er wordt dusdanig snel ontwikkeld dat alles veel goedkoper, efficiënter en simpeler kan. Tot die tijd investeer ik vooral in het wegnemen van verbruik, zoals isolatie.

Met een elektrische boiler zou ik in principe al van het gas kunnen. De benedenverdieping en badkamer is namelijk warm te krijgen met een palletkachel en een kleine elektrische kachel, ik kook al op inductie dus enige waarvoor ik nog echt afhankelijk ben van gas is tapwater.
Denk eerder dat het duurder wordt. Nu zijn er nog zeer hoge subsidies.
Straks niet meer.
En de technologie gaat echt niet zo hard meer op dat gebied hoor. is er al tientallen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:41
Kalentum schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:41:
Hier ook nog even op een gasketel. Eerste plan is isolatie verbeteren. Plan was om dan over een jaar of vijf een warmtepomp te kopen. Onze CV monteur gaf aan dat de ketel het nog wel even vol zou houden. In februari ging hij toch stuk en hebben we met spoed een nieuwe gekocht. Het warmtepomp verhaal is daarmee op de lange baan geschoven.
Genoeg tweakers hier die je met spoed een ketel hadden kunnen geven aangezien die ongebruikt aan de muur hangt (of er al vanaf is in mijn geval) ;)
[...]
Reken eens uit wat alleen vastrecht gas je zou besparen. Als je er geen investering warmtepomp tegen aanzet is dat best snel terugverdient.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
de Peer schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:51:
[...]

Denk eerder dat het duurder wordt. Nu zijn er nog zeer hoge subsidies.
Straks niet meer.
En de technologie gaat echt niet zo hard meer op dat gebied hoor. is er al tientallen jaren.
Voor mij zit de reden voor het wachten niet zozeer in de technologische ontwikkelingen, maar in de hoge kosten voor verbouwingen in het algemeen momenteel. Ik heb het idee dat je vanwege de grote vraag op dit moment maar zo de helft meer kwijt bent dan in rustiger tijden. Dan wacht ik wel eventjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:03
[...]

Ik vind het eigenlijk niet echt milieuverantwoord om een palletkachel te installeren.
Kan je beter op gas blijven.
En die gecertificeerde pellets zijn ook wel zo duur dat het prijsvoordeel ook verdwijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merauder
Torched schreef op maandag 5 juli 2021 @ 20:23:
[...]

Ik vind het eigenlijk niet echt milieuverantwoord om een palletkachel te installeren.
Kan je beter op gas blijven.
En die gecertificeerde pellets zijn ook wel zo duur dat het prijsvoordeel ook verdwijnt.
Toen ik de pelletkachel installeerde was het nog het antwoord voor vergroening. Opvattingen over wat groen is kunnen ineens omslaan. Toen ik de pelletkachel kocht was het nog een wondermiddel en kreeg je nog subsidie toe ook.
Rubbergrover1 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 20:13:
[...]
Voor mij zit de reden voor het wachten niet zozeer in de technologische ontwikkelingen, maar in de hoge kosten voor verbouwingen in het algemeen momenteel. Ik heb het idee dat je vanwege de grote vraag op dit moment maar zo de helft meer kwijt bent dan in rustiger tijden. Dan wacht ik wel eventjes.
Dit idee klopt wel. Een aantal kozijnen thuis zou ik graag willen vervangen, maar de kosten liggen momenteel behoorlijk hoog ten opzichte van een jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-10 14:47
Rubbergrover1 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 20:13:
[...]

Heb een paar weken terug een nieuwbouw woning gekocht, en ben dus bezig met het plaatsen van een schutting, tuin aanleg, e.d.
Ik ben nu ongeveer evenveel kwijt als aan het begin van de corona crisis toen ik de tuin van een huurwoning moest inrichten, en ook toen al betaalde ik prijzen die vergelijkbaar zijn met de afgelopen jaren.

Volgens mij valt het dus allemaal wel mee, maar laten mensen zich vooral aanpraten dat er overal veel inflatie is en dat ze snel moeten beslissen. Er wordt veel gesproken over hout dat duurder is geworden, maar zelfs dat heeft zich niet doorvertaald in een prijsverhoging bij het plaatsen van een schutting. In mijn ogen is de hoge inflatie toch echt een uitzondering, ik zie het eigenlijk alleen bij benzine. Wat meer te maken heeft met de OPEC en hogere productiekosten i.v.m. weinig afname van kerosine (vliegverkeer).
En ik heb gemerkt dat sommige spullen lastiger leverbaar waren het afgelopen jaar, zo is de levertijd van keukens bijvoorbeeld wat langer dan gebruikelijk.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Gijs007 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 20:49:
[...]

Heb een paar weken terug een nieuwbouw woning gekocht, en ben dus bezig met het plaatsen van een schutting, tuin aanleg, e.d.
Ik ben nu ongeveer evenveel kwijt als aan het begin van de corona crisis toen ik de tuin van een huurwoning moest inrichten, en ook toen al betaalde ik prijzen die vergelijkbaar zijn met de afgelopen jaren.

Volgens mij valt het dus allemaal wel mee, maar laten mensen zich vooral aanpraten dat er overal veel inflatie is en dat ze snel moeten beslissen. Er wordt veel gesproken over hout dat duurder is geworden, maar zelfs dat heeft zich niet doorvertaald in een prijsverhoging bij het plaatsen van een schutting.
Ik heb vorig jaar mei wat tuinhout gekocht en ik heb zojuist voor de lol eens gekeken wat me dat nu zou kosten. Dat zelfde hout is bij de zelfde winkel nu meer dan 90% duurder. Als je vorig jaar hetzelfde hebt betaald als nu, dan vermoed ik dat je vorig jaar wellicht een veel te hoge prijs hebt betaald voor wat je kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Ligt ook aan wat voor hout. Europees grenen is er genoeg, maar hardhout is vanwege de blokkade in Egypte lang niet bevoorraad.

En bouwvakkers / installateurs / etc komen om in het werk, die zitten al vol voor de komende maanden tot een jaar. Dan gaan natuurlijk de prijzen omhoog, die zijn ook niet gek.
Pagina: 1 ... 17 ... 295 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.