Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 20:08
pirke schreef op maandag 5 juli 2021 @ 23:55:
En bouwvakkers / installateurs / etc komen om in het werk, die zitten al vol voor de komende maanden tot een jaar. Dan gaan natuurlijk de prijzen omhoog, die zijn ook niet gek.
We konden eenvoudig drie partijen vinden die op zeer korte termijn onze tuin aan wouden leggen.
Installateurs zijn inderdaad al jaren lastiger te vinden, kosten ook al tijden 60 a 70 euro per uur. Tenzij je iemand kent of via werkspot laat komen.

Wat betreft het hout, een schutting was bij de huurwoning niet nodig, dus die prijs kan ik niet direct vergelijken.
Heb nu 1.500 euro betaald (buren betalen de andere helft), voor een houten schutting van 19 meter lang, incl. betonnen voet en palen, en het plaatsen. Lijkt mij een vrij normale prijs. :)

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@Gijs007 Leuk die schutting, maar ik heb een heel huis gebouwd van hout, en het gaat zeker wel in papieren lopen.
Dan heb je zo'n Pontmeyer die gewoon alle prijzen met 40 procent verhoogd.

Hout is soms lastig, maar staal ook.
China is lekker infrastructuur gaan bouwen als "coronasteun" en dat alleen al heeft staalprijzen doen stijgen.

Het hoeft echter niet zo'n ramp te zijn, want bijvoorbeeld een 40% verhoging van materiaal valt mee op eindfacturen want arbeid is grotere kostenpost.

Het is bij ons uiteindelijk ook meegevallen omdat meeste materiaal al redelijk op tijd besteld was.

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 06-07-2021 10:06 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• veldkampj
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-04-2022
Tijdelijke lijfrente verdwijnt
Per 2023 komt er waarschijnlijk een verbod op de tijdelijke lijfrente. Individueel pensioen moet je vanaf dan altijd levenslang laten uitkeren. Het kabinet probeert dat via een wetswijziging voor elkaar te krijgen.

Gepubliceerd op:
5 juli 2021

https://www.consumentenbo...licht/tijdelijkelijfrente

Hoe zien ze dit voor zich met bijvoorbeeld BND? Een levenslange uitkering maar hoe weten ze dan hoe oud je wordt en hoeveel ze uit moeten keren?

Ik zat me onlangs nog af te vragen hoeveel ik maandelijks in zou gaan leggen bij BND aangezien ik geen pensioen opbouw via werkgever. Mag flink wat inleggen maar ga het denk ik toch maar beperken en me "gewoon" op meesman richten. Den Haag toont maar weer eens aan dat je op hen niet kan bouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door veldkampj op 07-07-2021 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:39
Het lijkt me dat er dan een knip komt tussen het geld wat je nu hebt ingelegd waarmee je nog wel een tijdelijke lijfrente kan kopen, en een nieuwe pot met geld vanaf 2023 waarmee je alleen nog levenslange lijfrente mag kopen. Anders toont de overheid zich wel heel onbetrouwbaar.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:29
RichieB schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 23:34:
Anders toont de overheid zich wel heel onbetrouwbaar.
En dat verbaast je?

Wat dacht je van mensen die een huis kochten met 30 jaar rentevast zodat hun maandlast 30 jaar bekend is, gaan ze opeens de HRA afbouwen.

De overheid is nu eenmaal de meest onbetrouwbare partner bij lange termijn zaken.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

pirke schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 23:37:
[...]

En dat verbaast je?

Wat dacht je van mensen die een huis kochten met 30 jaar rentevast zodat hun maandlast 30 jaar bekend is, gaan ze opeens de HRA afbouwen.

De overheid is nu eenmaal de meest onbetrouwbare partner bij lange termijn zaken.
Dit vind ik zo’n flauw argument. Waarom zou de overheid (wij als maatschappij dus eigenlijk) fiscale regelingen niet mogen veranderen? Als jij op basis van de fiscale regelingen van nu een overeenkomst met een private partij aangaat van dertig jaar, is de mogelijkheid tot fiscale wijzigingen gewoon een risico dat je moet managen.

Je gaat toch met de bank een overeenkomst van dertig jaar aan, en niet met de belastingdienst?

De overheid moet zorgen dat er geen heftige, onverwachte wijzigingen op korte termijn zijn. Maar met gewoon keurige afbouwregelingen die jarenlang duren (tergend langzaam, zou je kunnen zeggen) is niks mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@eamelink Het was slechts een voorbeeld van de overheid die fiscale regels wijzigt, aangezien RichieB bedacht dat bestaande constructies niet geraakt zouden mogen worden omdat de overheid anders onbetrouwbaar zou zijn. Mijn punt is juist dat ze dat prima kunnen doen, dat gebeurt namelijk regelmatig. Er zijn ook genoeg voorbeelden dat ze wel uitzonderingen maken voor bestaande constructies, zoals de rente aftrek van al bestaande bankspaar- en aflossingsvrije hypotheken. Deze zijn zelfs mee te nemen naar een nieuwe woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

veldkampj schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 23:22:
Tijdelijke lijfrente verdwijnt
Per 2023 komt er waarschijnlijk een verbod op de tijdelijke lijfrente. Individueel pensioen moet je vanaf dan altijd levenslang laten uitkeren. Het kabinet probeert dat via een wetswijziging voor elkaar te krijgen.

Gepubliceerd op:
5 juli 2021

https://www.consumentenbo...licht/tijdelijkelijfrente

Hoe zien ze dit voor zich met bijvoorbeeld BND? Een levenslange uitkering maar hoe weten ze dan hoe oud je wordt en hoeveel ze uit moeten keren?

Ik zat me onlangs nog af te vragen hoeveel ik maandelijks in zou gaan leggen bij BND aangezien ik geen pensioen opbouw via werkgever. Mag flink wat inleggen maar ga het denk ik toch maar beperken en me "gewoon" op meesman richten. Den Haag toont maar weer eens aan dat je op hen niet kan bouwen.
Grappig hoe de Consumentenbond dat brengt, want op het geheel wordt het juist beter. Ja, de tijdelijke uitkering (korter dan 20 jaar) verdwijnt dan wel als mogelijkheid, maar dat was toch al geen optie als je een serieus lijfrentekapitaal hebt opgebouwd. De andere voor FO relevante voorstellen zijn:
  • de mogelijkheid om tijdelijk een hogere uitkering te ontvangen
  • de mogelijkheid om een variabele uitkering aan te kopen (doorbeleggen) na ingangsdatum
  • aanpassen van de maximale hoogte waarbinnen afkoop mogelijk is zonder revisierente
  • verhoging van de jaarruimte van 13,3% naar 30%
Ikzelf zie het vooral als gunstig. Het geeft je vooral extra flexibiliteit ten opzichte van de mogelijkheden die je vandaag hebt.

Zelf blijf ik hier maximaal gebruik van maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldkampj
Zr40 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 06:03:
[...]
Wellicht heb ik het verkeerd begrepen dan maar wat ik uit de tekst haal is dat juist nu een reden waarom mensen het doen en straks door de levenslange uitkering niet meer?
Alle pensioenuitkeringen moeten vanaf 2023 levenslang worden, staat in de toelichting op het wetsontwerp. Lijfrentes dus ook. Maar de plannen gaan voorbij aan de belangrijkste reden om een tijdelijke lijfrente af te sluiten, namelijk meer financiële ruimte in de eerste jaren van je pensioen.

[ Voor 29% gewijzigd door veldkampj op 08-07-2021 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:45
Dat is nogal een verschil, als je die consequent volledig benut ga je toch ruim over het gebruikelijke opbouwpercentage heen? Ofwel, bijna iedereen met een regulier pensioenfonds vanuit de werkgever krijgt een forse jaarruimte waar gebruik van gemaakt kan worden.

Als deze wijziging erdoor komt moet ik nog maar bedenken of ik die volledig wil blijven benutten gezien de verhoudingen tussen pijler 3 en box 3 die dat voor mij zou geven. Ik moet me ook nog eens verdiepen hoe de combinatie van PPI vanuit mijn werkgever met lijfrente pijler 3 er uit zou komen te zien in uitkeringsfase.

[ Voor 52% gewijzigd door assje op 08-07-2021 07:36 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:46
[...]

Grappig hoe de Consumentenbond dat brengt, want op het geheel wordt het juist beter. Ja, de tijdelijke uitkering (korter dan 20 jaar) verdwijnt dan wel als mogelijkheid, maar dat was toch al geen optie als je een serieus lijfrentekapitaal hebt opgebouwd. De andere voor FO relevante voorstellen zijn:
  • de mogelijkheid om een variabele uitkering aan te kopen (doorbeleggen) na ingangsdatum
  • aanpassen van de maximale hoogte waarbinnen afkoop mogelijk is zonder revisierente
Ikzelf zie het vooral als gunstig. Het geeft je vooral extra flexibiliteit ten opzichte van de mogelijkheden die je vandaag hebt.

Zelf blijf ik hier maximaal gebruik van maken :)
Doorbeleggen kan nu ook al, je kunt een lijfrenteuitkering met beleggen doen. Je uitkering is dan in units van je aandelen, de uitkering fluctureert dan met de koers van de aandelen. Bij wat ik heb gezien is er dan ook altijd kapitaalsbehoud en hoef je geen contraverzekering te regelen om je kapitaal voor nabestaanden vast te houden.

En ik vind dat er zeker een nadeel is, ik heb een aantal polissen lopen, waaronder ook nog oudregime polissen. Die oudregime polissen was ik van plan om weg te schenken, dat kan daarmee namelijk nog, op het moment dat ik zeker weet dat ik ze niet nodig heb (zit een heel fors bedrag in). Overigens kunnen die oudregime polissen ook op elk moment ingaan en zijn ze niet gekoppeld aan de AOW leeftijd.

Dat is mijn grootste bezwaar, de overheid koppelt steeds meer aan de AOW leeftijd. Levenslang wordt op dit moment gezien als 20 jaar en gezien de gemiddelde levensverwachting is ingangsdatum op 67 of ouder dan niet heel erg handig.

Ik zou liever zien dat ze het vrijgeven, je spaart er tenslotte zelf voor. Het streven van de overheid is echter veel werkenden. Met een verhoging in box3 die wellicht komt, wordt financieel onafhankelijk zijn dan steeds ingewikkelder. Zal mij niet meer treffen, ik ben FO, maar voor degene die nu er mee bezig zijn, zijn dit allemaal beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
assje schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 07:24:
[...]

Dat is nogal een verschil, als je die consequent volledig benut ga je toch ruim over het gebruikelijke opbouwpercentage heen? Ofwel, bijna iedereen met een regulier pensioenfonds vanuit de werkgever krijgt een forse jaarruimte waar gebruik van gemaakt kan worden.
Je hoeft de jaarruimte natuurlijk niet volledig te benutten. Daarnaast zou juist de jongeren gestimuleerd moeten worden om hun pensioenpot te vullen. De kans op werkloosheid boven de 50 zal door automatisering alleen maar toenemen. De verhoogde jaarruimte is dan weer er interessant voor wie een pensioengat op te vullen heeft.

Persoonlijk zie ik met een levenslang uitkering wel een groot risico met de levensverwachting die de komende decennia best hoger uit kan vallen. Door ontwikkelingen op gebied van genomics en op gebied van bestrijding van de welvaartsziektes, zeker wanneer AI hierop ingezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Deveon schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:31:
Je hoeft de jaarruimte natuurlijk niet volledig te benutten.
Nee dat is duidelijk. Voor mezelf hield ik het met de 13,3% echter simpel; volledig benutten en wat resteert in box 3. Als deze grens naar 30% gaat moet ik deze overweging maar eens gedetailleerd uit gaan werken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:40
assje schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 07:24:
[...]

Ik heb de voorstellen helaas nog niet kunnen bekijken, maar ik denk dat ze bedoelen dat ze afstappen van een vast percentage aan jaarruimte en dat ze gaan aansluiten bij de leeftijdsafhankelijke staffels die ook voor beschikbare premie gelden. Die lopen dus door tot 30% voor als je bijna aan de AOW leeftijd zit, maar zijn voor jongeren juist veel lager dan dat vaste percentage.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• skaaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:11
Rubbergrover1 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:54:
[...]

Ik heb de voorstellen helaas nog niet kunnen bekijken, maar ik denk dat ze bedoelen dat ze afstappen van een vast percentage aan jaarruimte en dat ze gaan aansluiten bij de leeftijdsafhankelijke staffels die ook voor beschikbare premie gelden. Die lopen dus door tot 30% voor als je bijna aan de AOW leeftijd zit, maar zijn voor jongeren juist veel lager dan dat vaste percentage.
Nee dat is niet correct. De leeftijdsafhankelijke staffels worden losgelaten. Straks is er voor werkgevers de mogelijkheid om 1 vlakke staffel aan te bieden, of de huidige regeling onder overgangsrecht voort te zetten waarbij nieuwe medewerkers niet in aanmerking komen voor deelname aan deze regeling onder overgangsrecht.
De overheid wil de fiscale behandeling van de tweede en derde pijler gelijk trekken. dus een verruiming van de opbouwruimte naar 30 % (dit percentage staat nog niet vast). In de tweede pijler kunnen werknemers pensioen opbouwen waarbij de werkgever een vlakke staffel kan toezeggen en de deelnemer kan zelf bij sparen in de pensioenregeling tot het fiscaal maximum van de vlakke staffel.

De uitkeringsfase van de derde pijler ook gelijk getrokken wordt met die van de tweede pijler, dus wordt het alleen mogelijk om een levenslange uitkering aan te kopen. Zoals het nu lijkt zit er in de uitkeringsfase nog wel 1 verschil tussen de tweede en derde pijler pensioen en dat is dat je in de tweede pijler de mogelijkheid blijft houden om je pensioen te vervroegen. Met het derde pijler product is dit niet het geval

De derde pijler zal dan vooral door zelfstandigen en DGA's gebruikt kunnen worden voor het opbouwen van pensioen.

De gedachtegang van @assje kan ik dan ook goed begrijpen. In de huidige situatie is het aantrekkelijk om in de derde pijler te sparen omdat je in de uitkeringsfase dan tijdelijk over een hoger inkomen beschikt. Als de uitkeringen echter worden gelijkgetrokken, dan is het voordeel weg en is het het overwegen waard om te gaan bijsparen in de pensioenregeling.

Let wel op, het is nog geen wetgeving, en het kan dus nog 10x veranderen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
De basis van het bericht van de consumentenbond (en andere websites) is paragraaf 5.5. van de memorie van toelichting bij het wetsvoorstel toekomst pensioenen. Dit wetsvoorstel ligt nu ter consultatie en is expliciet nog geen wetgeving.

Er worden, in de memorie van toelichting, wat wijzigingen voorgesteld voor meer harmonisatie tussen pijler 2 (pensioen via werkgever) en pijler 3 (private aanvulling, het lijfrenteregime). Pijler 3 kent nu een aantal regelingen die in pijler 2 niet mogelijk zijn (zoals de tijdelijke lijfrente), maar andersom zijn er in pijler 2 verhoudingsgewijs royalere mogelijkheden voor opbouw.

De verschillen tussen beide pijlers wil men zo veel mogelijk wegnemen. Of eigenlijk moet ik dat anders stellen: pijler 3 moet zoveel mogelijk op (de nieuwe) pijler 2 gaan lijken.

Ik zie echter in de wettekst (qua voorstel, zie artikel II) alleen de wijziging terugkomen m.b.t. de jaarruimte (van 13,3% naar 30%). De tijdelijke oudedagslijfrente wordt, in ieder geval met dit wetsvoorstel, nog niet de nek omgedraaid.

Ik verwacht dat dat wellicht wel gaat gebeuren, gezien de memorie van toelichting, maar dit moet nog nader uitgewerkt worden. Pas dan is er echt iets zinnigs over te zeggen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
skaaf schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:20:
[...]
De uitkeringsfase van de derde pijler ook gelijk getrokken wordt met die van de tweede pijler, dus wordt het alleen mogelijk om een levenslange uitkering aan te kopen. Zoals het nu lijkt zit er in de uitkeringsfase nog wel 1 verschil tussen de tweede en derde pijler pensioen en dat is dat je in de tweede pijler de mogelijkheid blijft houden om je pensioen te vervroegen. Met het derde pijler product is dit niet het geval
Is dat laatste zo? Hm, dat vind ik wel bijzonder. Dat ze de derde pijler gelijk trekken met tweede pijler is niet zo'n heel gekke gedachte. Dat zat er van begin af aan wel in, omdat steeds meer mensen volledig afhankelijk zijn van puur de derde pijler, naast de AOW. Eigenlijk zou het in mijn optiek beter zijn als er onderscheid zou zijn tussen mensen voor wie het om echt het belangrijke pensioen gaat en mensen voor wie het slechts een extraatje is naast het reguliere pensioen. Maar dat is natuurlijk niet uitvoerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Of je gooit alles op 1 hoop en laat mensen zelf kiezen hoe ze hun pensioen regelen: geef mensen keuze en flexibiliteit. Of schaf de VRH af, dan is er ook geen noodzaak om allerlei constructies te bedenken of fiscaal gunstig te sparen.

In principe zou de AOW al voldoende moeten zijn om normaal rond van te komen, de rest is eigenlijk puur een extraatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 20:47

GG85

.......

pirke schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:51:
Of je gooit alles op 1 hoop en laat mensen zelf kiezen hoe ze hun pensioen regelen: geef mensen keuze en flexibiliteit. Of schaf de VRH af, dan is er ook geen noodzaak om allerlei constructies te bedenken of fiscaal gunstig te sparen.

In principe zou de AOW al voldoende moeten zijn om normaal rond van te komen, de rest is eigenlijk puur een extraatje.
Mee eens voor de wat hoger opgeleide of de mensen met financiele interesse.
Maar 90% is er niet mee bezig dus als je het allemaal vrij laat komt er niks van terecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Persoonlijk zou ik het erg jammer vinden als de tijdelijke lijfrente (en bijbehorende bancaire product) de nek om wordt gedraaid. Het is een ideale regeling om een deel van je inkomen uit te smeren over je oudere jaren en daar goed gebruik te maken van het lagere tarief en je heffingskortingen, zonder dat er verzekeringen aan ten grondslag liggen.

Pijler 2 is echt een collectieve verzekering, waarbij het "lang leven risico" collectief wordt gedeeld. Sterf je eerder dan gemiddeld, dan stopt de uitkering en 'vervalt' je inleg aan het collectief. Andersom kun je natuurlijk een langere uitkering krijgen als je later dan gemiddeld sterft. Deze vorm heb je ook in pijler 3, met de oudedagslijfrente. Wil je daarnaast dat (een deel van) het kapitaal aan je nabestaanden toekomt, van heb je een contraverzekering nodig. Veel verzekeringsproducten derhalve... Iets waar de meeste ondernemers behoorlijk allergisch voor zijn.

De tijdelijke lijfrente is geen verzekeringsproduct maar een puur uitkeringsproduct, waarbij je zelf het 'lang leven risico' draagt. Je kapitaal vervalt nooit aan het collectief, maar komt bij jouw overlijden toe aan je erfgenamen. Voor veel ondernemers is deze 'individuele regeling' veel interessanter.

Ik zelf maak momenteel (ben in de beginfase van de opbouw) maximaal gebruik van de 'fiscale oudedagsreserve', wat eigenlijk een uitbreiding is van pijler 3, met het idee om daar ooit een tijdelijke uitkering voor aan te kopen (met pensioen of tijdelijke arbeidsongeschiktheid). Wellicht moet ik dat heroverwegen. De BV-vorm wordt zo steeds iets aantrekkelijker.

Nadeel van alle regelingen (alle pijlers dus) is dat je de uitkeringen nooit (ver) naar voren kunt halen, terwijl dat het doel is van de FO'ers.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:47
Hoeveel procent van de mensen zou, als je ze 20k geeft, die verstandig apart zetten voor later?
We gaan volgens mij vooral een vernieuwing van het wagenpark zien...

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
poehee schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 10:00:
Hoeveel procent van de mensen zou, als je ze 20k geeft, die verstandig apart zetten voor later?
We gaan volgens mij vooral een vernieuwing van het wagenpark zien...
Kijk maar naar alle loterijen op TV, wat het antwoord is op de vraag "en, wat ga je met de 10k/50k/100k doen?" Vaak is het een lange reis, nieuwe keuken, schulden aflossen, nieuwe auto, etc. Ik heb nog nooit gehoord dat het op de grote hoop voor later komt :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veldkampj
pirke schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 10:11:
[...]

Kijk maar naar alle loterijen op TV, wat het antwoord is op de vraag "en, wat ga je met de 10k/50k/100k doen?" Vaak is het een lange reis, nieuwe keuken, schulden aflossen, nieuwe auto, etc. Ik heb nog nooit gehoord dat het op de grote hoop voor later komt :(
Nu genieten mag ook toch :) Nu doe ik zelf niet mee maar als ik een 50/100k zou winnen zou ik toch ook wel even een wereldreis maken. De rest zou ik wel apart zetten. Beetje van beide dus.
Je ziet overigens wel vaak dat mensen die een miljoen oid gewonnen hebben binnen no time terug bij af zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:44
[...]

Schulden aflossen (zoals hypotheek) is wel echt een bestemming die je vaak hoort, en per definitie voor later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:12
Het moet ook helemaal niet zo worden dat iedereen zeer verstandig met zijn geld gaat doen. Wij zijn voor een groot deel afhankelijk van het kunnen kopen van andermans toegevoegde waarde, productiviteit en arbeid.

Een groot deel van de mensen moet dus consumeren en niet teveel oppotten en verstandig gaan doen.

Daardoor krijgen wij de mogelijkheid om het om te zetten in tijd. En daar goed mee omgaan is ook weer een moeilijk vraagstuk. Wanneer en waarvoor zet je je gekochte tijd in ? Om deels nu te spenderen of een vervroegd pensioen en alles 'later' te gaan verbruiken.

De financiele kant is behoorlijk eenvoudig in de basis, het wordt (voor mij althans) lastiger op het moment dat ik mijn tijd op een voor mij waardevolle manier wil gaan inzetten. Wat kan en wil ik nu al gaan doen en wat verwacht ik in de toekomst nog te kunnen gaan doen ?

Overigens geldt voor mij dat het consumeren steeds minder plek in beslag neemt. Spullen koop ik amper meer.
En dan gaat het over tijd spenderen aan mooie projecten (ook gewoon op het werk) , tijd doorbrengen met familie en vrienden, reizen (beperkte mate voor mij) en andere zaken , de afweging tussen nu en later blijf ik daarmee altijd houden.

En daar is niets mis mee. Het is voor mij geen kwestie meer van de finish halen, stoppen en dan eens kijken wat ik denk te willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:27
[...]

Iedereen bedenkt een leuk antwoord op die vraag.
'Niks, gewoon op de spaarrekening zetten.' is nogal een saai antwoord voor in een tv-show, ook al doen de meeste mensen dat wel lijkt me. Schulden aflossen is trouwens een prima doel.

[ Voor 3% gewijzigd door Het Fantoom op 08-07-2021 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Vsnah schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:26:
Heeft iemand er wel eens over na gedacht om in een goedkoop land te gaan wonen? Ik heb een Poolse collega die zegt als je €250000,- hebt kan je daar stilleven is ongeveer 1000000 zloty.
Zoiets heb ik de afgelopen jaren gedaan en dat heeft inderdaad gewerkt, er zijn nog landen met lage kosten van levensonderhoud en lage belastingen. We konden daar ongeveer een jaar rondkomen van een maand salaris, dat voelt wel als financiële onafhankelijkheid.

Dat er hier meteen 'ik vertrek' opmerkingen komen is voorspelbaar maar niet de realiteit. Het gaat meestal fout door aanschaf van een huis, camping, hotel, horeca, etc en door te weinig inkomen. Als freelance software ontwikkelaar kan het prima. Ik zou vooral niet de fout maken meteen iets in het buitenland te kopen. Vaak word je opgelicht, hoewel ik dat van de kosten van wonen in Nederland ook vind.

We zijn nu tijdelijk weer in Nederland en het is voor ons een financieel risico om hier te blijven en het is hier totaal niet compatibel met financiële onafhankelijkheid. Ik zit nu al weer te kijken naar woonruimte in het buitenland, dat is inmiddels tegenwoordig de grootste hindernis hoewel het in delen van Spanje, delen van Duitsland/Zwitserland en Oost Europa nog wel meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Het Fantoom schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:22:
[...]

Iedereen bedenkt een leuk antwoord op die vraag.
'Niks, gewoon op de spaarrekening zetten.' is nogal een saai antwoord voor in een tv-show, ook al doen de meeste mensen dat wel lijkt me. Schulden aflossen is trouwens een prima doel.
Dat is ook zo, je wordt oververvallen met een mooi geldbedrag en moet in de euforie direct een antwoord geven wat je er mee gaat doen. Natuurlijk denk je direct aan de leuke dingen die je er mee kunt doen. Als ik een paar ton zou krijgen zou ik ook on the spot zeggen dat ik een nieuwe auto koop (de huidige is 12 jaar oud met 230k km), leuke vakantie boeken, nieuwe tv (huidige is 11 jaar oud), etc.

Er blijft dan nog echter wel een paar ton over, die niet benoemt worden, en die gaan wel naar aandelen, crypto, schulden aflossen, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 15:20
[...]

Niemand garandeert je ook dat je oud wordt.. Ik zou zelf ook lekker genieten van "nu" en een beetje denken aan later.. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

ID-College schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:50:
[...]

Niemand garandeert je ook dat je oud wordt.. Ik zou zelf ook lekker genieten van "nu" en een beetje denken aan later.. :)
Vriend van me is vorig jaar aangereden, 25 jaar en dood. Je hebt hartstikke gelijk!

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-09 14:14
gold_dust schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:25:
[...]

. Ik zit nu al weer te kijken naar woonruimte in het buitenland, dat is inmiddels tegenwoordig de grootste hindernis hoewel het in delen van Spanje, delen van Duitsland/Zwitserland en Oost Europa nog wel meevalt.
Zwitserland betaalbaar? Ik heb mij er niet in verdiept maar ik dacht dat het levensonderhoud daar heel duur is en woningaanbod maar zeer beperkt?

[ Voor 10% gewijzigd door Mirved op 08-07-2021 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
matthewk schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:16:
[...]

Vriend van me is vorig jaar aangereden, 25 jaar en dood. Je hebt hartstikke gelijk!
Precies.. en stel dat je het haalt, hoe zit je er dan bij? Hoe zit je qua energie? Kan je nog wel lopen? Nu ben je samen en kan je t samen gezellig maken. Hoe is dat dan? Alleen? Iedereen dood om je heen?

Nee mij niet gezien. Spaar zeker voor later maar leef voor nu. Nu is de tijd er, over 10 jaar valt dat nog maar te bezien :p

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:21

de Peer

under peer review

ID-College schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:54:
[...]

Precies.. en stel dat je het haalt, hoe zit je er dan bij? Hoe zit je qua energie? Kan je nog wel lopen? Nu ben je samen en kan je t samen gezellig maken. Hoe is dat dan? Alleen? Iedereen dood om je heen?

Nee mij niet gezien. Spaar zeker voor later maar leef voor nu. Nu is de tijd er, over 10 jaar valt dat nog maar te bezien :p
Dan zou ik me eens verdiepen in de levensverwachting binnen Nederland en de kans dat jij binnen 10 jaar er niet meer bent. Vraag me af of je er dan nog zo over denkt. Ik maak liever keuzes op basis van feiten/verstand ipv gevoel, maar dat is persoonlijk uiteraard.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 08-07-2021 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
de Peer schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:56:
[...]

Dan zou ik me eens verdiepen in de levensverwachting binnen Nederland en de kans dat jij binnen 10 jaar er niet meer bent. Vraag me af of je er dan nog zo over denkt. Ik maak liever keuzes op basis van feiten/verstand ipv gevoel, maar dat is persoonlijk uiteraard.
Precies.. zegt nog steeds niets namelijk. Het leven is niet feitelijk te lijden, het is namelijk ongelooflijk oneerlijk verdeeld :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:21

de Peer

under peer review

ID-College schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:59:
[...]

Precies.. zegt nog steeds niets namelijk. Het leven is niet feitelijk te lijden, het is namelijk ongelooflijk oneerlijk verdeeld :)
Klopt, maar als je er bij voorbaat vanuit gaat dat jouw leven oneerlijk ingedeeld wordt, dan is het inderdaad een leven lijden ipv leiden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-09 14:30

Wailing_Banshee

You're Next

de Peer schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:56:
[...]

Het is een kwestie van een mix vinden tussen nu ook leuke dingen kunnen doen en later comfortabel kunnen leven. Hoe gelukkig wordt je als je nu alles laat om later (en wanneer is dan "later"?) wel leuke dingen te kunnen doen?

Wij sparen ook voor later, maar leven nu ook.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 12:31
Mirved schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:28:
[...]

Zwitserland betaalbaar? Ik heb mij er niet in verdiept maar ik dacht dat het levensonderhoud daar heel duur is en woningaanbod maar zeer beperkt?
Klopt, maar er zijn altijd niches te vinden. Er zijn best wat meer afgelegen krimp regio's waar woningen goed beschikbaar en dus ook niet belachelijk duur zijn. Als je dat kan combineren met grenstoerisme (inkopen in grenslanden) hoeft Zwitserland niet per sé duur te zijn.

Verhalen die je in Nederland over Zwitserland hoort zijn toch meestal van mensen die daar voor hun werk naartoe gaan en dus min of meer gedwongen zijn om in Zurich, Lausanne of Geneve te gaan wonen... Daar is het levensonderhoud off the charts inderdaad.

Oh en had ik nagenoeg 0% inkomsten in sommige Kantons al genoemd?

[ Voor 4% gewijzigd door sebastiaan89 op 08-07-2021 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[...]

De hele crux van FO is voor 90% van de mensen die het nastreeft dan ook om geld uit te geven aan zaken die iets toevoegen aan je geluk/leven en die je de rest van je leven door wilt zetten, maar het overige zoveel mogelijk weg te snijden.

Veel mensen maken zichzelf natuurlijk wijs dat die nieuwe tv / auto / dat huis etc. hen gelukkig maakt maar in feite zijn ze er na een paar weken alweer aan gewend en aan het kijken naar iets anders -- aka Hedonistic adaptation en lifestyle inflation. Terwijl boven een bepaalde grens elke extra uitgegeven euro niet aanzienlijk meer levensgenot oplevert.

En 5% zal mikken op FAT-FIRE waarbij ze echt onbezorgd als een god in Frankrijk kunnen leven, terwijl 5% op alles beknibbelt.

(fictieve percentages uiteraard)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-09 14:14
[...]

Ik denk dat iedereen hier gewoon "nu" geniet. Ze zouden nog veel extravaganter kunnen leven. Veel duurdere auto, veel luxere vakanties, veel vaker/duurder uiteten. Maar dat doen ze nu niet omdat dat voor hun weinig extra toevoegt. Maar daarvoor krijgen ze wel veel meer quality time terug in de toekomst

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:47
Ik zie het aloude (valse) dilemma weer voorbij komen tussen geld sparen en het "maar je moet nu ook genieten".
De kunst is natuurlijk om genieten grotendeels los te kunnen koppelen van geld. Dat maakt het een stuk makkelijker. Maar goed, dat is vast ook al een paar keer in deel 1, 2 3 4 en wellicht ook wel hier voorbij gekomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:24
veldkampj schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 10:15:
[...]

Nu genieten mag ook toch :) Nu doe ik zelf niet mee maar als ik een 50/100k zou winnen zou ik toch ook wel even een wereldreis maken. De rest zou ik wel apart zetten. Beetje van beide dus.
Je ziet overigens wel vaak dat mensen die een miljoen oid gewonnen hebben binnen no time terug bij af zijn.
Een wereldreis met 2... dus een maand of 3 rondvliegen en in hotels verblijven...
Dan moet je niet in echt dure hotels gaan slapen en in 1ste klasse gaan vliegen om 50k er door te vreten....

50k of 100k is echt geen 'lifechanging' bedrag.

Met een miljoen kan al iets gekker doen door het te beleggen en dan enkel de winst op de feesten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Tommie12 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 17:06:
[...]

Een wereldreis met 2... dus een maand of 3 rondvliegen en in hotels verblijven...
Daar ga je al... Als hotels je standaard keuze zijn tijdens een reis, kan je elk budget uiteindelijk wel stukslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Topicchange :)

Wellicht heeft iemand hier een gevoel bij. Ik woon in een huis op grond waarvan de erfpacht eeuwigdurend is afgekocht. Ik kwam erachter dat onze gemeente de mogelijkheid om de grond over te zetten naar eigen grond. Kosten hiervoor zijn 2000-2500 euro ongeveer (notaris, gemeentelijke administratie en kadasterkosten).

Heeft het zin om dit te doen? Gaat hiermee de woningwaarde omhoog? Of is het puur iets symbolisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-08 09:26
@Blik1984 doen

op te beginnen kennen veel mensen het principe niet, waardoor je eventuele kopers verliest/ extra laat nadenken.

Daarnaast is het dan officieel van jou, nu is het nog van de gemeente, eventueel zou je het ook kunnen vermelden bij de verkoop van je woning, dat dit dan automatisch gedaan wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veldkampj
[...]

Dat zeg ik ook niet :)

Met een dergelijk bedrag zou ik makkelijk een wereldreis kunnen maken. We zijn vaker meerdere weken op reis geweest en we pakken geen 5 sterren hotels en eersteklas vluchten.
Zolang het er maar op z'n minst fris uitziet qua beddengoed vind ik het snel prima, doorgaans slaap je er toch alleen en ga je weer verder.
Af en toe een keer iets uitbundiger maakt het dan juist ook leuker. En binnenlandse vluchten kunnen vaak ook vervangen worden met bus/trein. Zie je nog meer ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Voor jou niet. Maar het overgrote deel van de mensen is financieel in een iets minder comfortabele situatie. Als je bijvoorbeeld al een jaar moet sparen voordat je een nieuwe tv kunt kopen (laat staan dat je zou kunnen dromen over iets als een andere keuken), dan kan 50k een behoorlijk lifechanging bedrag zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Verwijderd schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 17:52:
[...]

Daar ga je al... Als hotels je standaard keuze zijn tijdens een reis, kan je elk budget uiteindelijk wel stukslaan.
Zal wel aan mij liggen, maar bij het woord camping krijg ik uitslag, jeuk, stress en kruipt mijn lul in mijn aars.

Ooit een bungalow gehuurd op een camping, en een paar trauma’s opgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 20:27:
[...]

Voor jou niet. Maar het overgrote deel van de mensen is financieel in een iets minder comfortabele situatie. Als je bijvoorbeeld al een jaar moet sparen voordat je een nieuwe tv kunt kopen (laat staan dat je zou kunnen dromen over iets als een andere keuken), dan kan 50k een behoorlijk lifechanging bedrag zijn.
Een nieuwe keuken is niet lifechanging. Een huis kopen, of compleet FO wel….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:02
Blik1984 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 19:17:

Wellicht heeft iemand hier een gevoel bij. Ik woon in een huis op grond waarvan de erfpacht eeuwigdurend is afgekocht. Ik kwam erachter dat onze gemeente de mogelijkheid om de grond over te zetten naar eigen grond. Kosten hiervoor zijn 2000-2500 euro ongeveer (notaris, gemeentelijke administratie en kadasterkosten).

Heeft het zin om dit te doen? Gaat hiermee de woningwaarde omhoog? Of is het puur iets symbolisch?
Als je al eeuwigdurende erfpachtrecht hebt en de kosten daarvan reeds zijn afgekocht dan lijkt me dit niet echt zinvol / waarde verhogend. Ik verwacht niet dat iemand meer zal betalen voor de woning hierdoor. Juridisch maakt het volgens mij ook geen echt verschil. Je hebt al een recht voor eeuwig, eigendom is ook een recht, dus lood om oud ijzer wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-09 09:49
Tommie12 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 20:31:
[...]
Zal wel aan mij liggen, maar bij het woord camping krijg ik uitslag, jeuk, stress en kruipt mijn lul in mijn aars.

Ooit een bungalow gehuurd op een camping, en een paar trauma’s opgelopen.
Ja omdat je dat woord camping zo vaak zag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:27

Ik kan me niet voorstellen dat de totale kosten 2500 euro zijn? Wat gaat de grond zelf kosten? Ik bedoel, als het maar 2500 euro kost om het grond in eigen bezit te krijgen dan is het echt een no-brainer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 20:33:
[...]

Een nieuwe keuken is niet lifechanging. Een huis kopen, of compleet FO wel….
Een nieuwe keuken is inderdaad niet lifechanging. Maar als je gewend bent om van maand tot maand te leven zonder enige financiële armslag, dan kan het wel lifechanging zijn als je ineens de mogelijkheid hebt voor allerlei zaken waar je nooit over durfde te dromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
GioStyle schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:16:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat de totale kosten 2500 euro zijn? Wat gaat de grond zelf kosten? Ik bedoel, als het maar 2500 euro kost om het grond in eigen bezit te krijgen dan is het echt een no-brainer.
Waarom? Als de erfpacht toch al eeuwigdurend afgekocht is, wat is dan de meerwaarde van het 'echt' bezitten in plaats van het voor eeuwig te mogen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Rubbergrover1 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:25:
[...]

Waarom? Als de erfpacht toch al eeuwigdurend afgekocht is, wat is dan de meerwaarde van het 'echt' bezitten in plaats van het voor eeuwig te mogen gebruiken?
Rationeel gezien zou dat een financieel voordeel moeten opleveren bij verkoop.

Huisverkoop met erfpacht = waarde pand - grondprijs
Huisverkoop met grond in bezit = waarde pand + grondprijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
GioStyle schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:38:
[...]
Huisverkoop met erfpacht = waarde pand - grondprijs
Huisverkoop met grond in bezit = waarde pand + grondprijs
En ook huisverkoop met eeuwig afgekocht erfpacht = waarde pand + grondprijs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rube
Maar het feit dat er hier al zoveel onduidelijkheid over is, geeft aan dat het wellicht toch een meerwaarde kan zijn. Al is het alleen maar meer duidelijkheid voor toekomstige potentiele kopers, geldverstrekkers oid. Ik zou het alleen daarom al wel serieus gaan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Laatst online: 05-09-2024
rube schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:57:
Maar het feit dat er hier al zoveel onduidelijkheid over is, geeft aan dat het wellicht toch een meerwaarde kan zijn. Al is het alleen maar meer duidelijkheid voor toekomstige potentiele kopers, geldverstrekkers oid. Ik zou het alleen daarom al wel serieus gaan bekijken.
Dit vind ik een rare redenatie, volgens mij is er vooral onduidelijkheid waarom je het zou doen en niet zozeer of het meer duidelijkheid geeft. Geldverstrekkers weten echt wel dat eeuwig afgekocht erfpacht net zo goed is als zelf de grond bezitten.

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Rubbergrover1 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:45:
[...]

En ook huisverkoop met eeuwig afgekocht erfpacht = waarde pand + grondprijs
Dus in jouw gedachtegang is een huis met eeuwig afgekocht erfpacht even veel waard als een huis met eigen grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
rube schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:57:
Aangezien alle huizen hier ongeveer op erfpacht staan is het wel een “differentiator” tov andere huizen.

Andere reden waarom ik het interessant vind is omdat de gemeente wegens de stijgende huizenprijzen mogelijk invloed wil uitoefenen op de huizenprijzen door middel van verkoopprijsbegrenzing. Of dat ooit een reeel middel gaat zijn is maar de vraag, maar alleen het risico al zou het overnemen van de grond interessant kunnen maken.

Niemand met een makelaar in de kennissenkring die zou weten of het uitmaakt in de woningwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Rutix schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:15:
[...]
Dit vind ik een rare redenatie, volgens mij is er vooral onduidelijkheid waarom je het zou doen en niet zozeer of het meer duidelijkheid geeft. Geldverstrekkers weten echt wel dat eeuwig afgekocht erfpacht net zo goed is als zelf de grond bezitten.
Nederlandse geldverstrekkers wel, maar niet alle Duitse geldverstrekkers kan ik uit eigen ervaring vertellen. Maar mijn focus zou meer op onduidelijkheid richting mogelijke toekomstige kopers liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Blik1984 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:36:
[...]

Aangezien alle huizen hier ongeveer op erfpacht staan is het wel een “differentiator” tov andere huizen.

Andere reden waarom ik het interessant vind is omdat de gemeente wegens de stijgende huizenprijzen mogelijk invloed wil uitoefenen op de huizenprijzen door middel van verkoopprijsbegrenzing. Of dat ooit een reeel middel gaat zijn is maar de vraag, maar alleen het risico al zou het overnemen van de grond interessant kunnen maken.

Niemand met een makelaar in de kennissenkring die zou weten of het uitmaakt in de woningwaarde?
Waarom bieden ze het aan eigenlijk?

Ik heb er totaal geen verstand van maar misschien bespaart het ze administratie? Dan zou de prijs misschien onderhandelbaar zijn? Geen idee hoor

Maar puur voor het oog en de leek is het wel een leuk selling point, ook al betekent het in de praktijk (op dit moment) niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Maakt het voor het eigenwoningforfait nog iets uit? Of als de woning in box 3 komt? Voor de erfenis of erfbelasting? Bij bestemmingsplan wijzigingen? Of als er vervuiling in de grond blijkt te zitten, wie betaalt de sanering? Mag je het perceel splitsen bij de notaris als je je te grote achtertuin voor een deel aan de achterburen wilt verkopen?

Ik heb geen ervaring of verstand van pacht, maar ik gok dat er wel wat verschillen zijn. Juridisch eigenaar en economisch eigenaar zijn in ieder geval twee heel verschillende dingen.

Edit na snelle google: in ieder geval 1 verschil is dat er geen eenzijdige opzegging vd pacht door de grondeigenaar meer mogelijk is als je zelf de eigenaar bent. Nu zal dit in de praktijk weinig voorkomen en een opzegging gebonden zijn aan hele specifieke voorwaarden, maar het is een risico minder.

[ Voor 31% gewijzigd door pirke op 09-07-2021 01:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
GioStyle schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:30:
[...]

Dus in jouw gedachtegang is een huis met eeuwig afgekocht erfpacht even veel waard als een huis met eigen grond?
Ja, voor mij wel.

Maar gezien de reacties is niet iedereen het daarmee eens. In dat geval is het helemaal niet van belang of het rationeel gezien wel of geen verschil maakt. Alleen al het feit dat mensen denken dat het verschil maakt, is dan al een reden dat een woning met afgekochte erfpacht minder potentiële kopers (of lagere biedingen) zal krijgen dan een woning op eigen grond. Daarom zal de investering in het verwerven van de grond toch een goede investering zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
m2011 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:06:
[...]

Ja omdat je dat woord camping zo vaak zag ;)
Dat woord stoort me niet...
Maar overal zatte mensen die het dan nodig vinden om halfnaakt (ja ook vrouwen die je niet wil zien en die hun tieten wild zwaaiend aan iedereen willen laten zien) over de camping te lopen naar de open douches...
De geur van te goedkope worstjes die gecremeerd worden op iets wat voor een bbq moet doorgaan.
Blikken bier.. zowat overal.

Ruzie in de tent met geroep en getier op alle momenten van de dag. (wat wil je ook als je met 4 mensen gaat hokken in 3,5m2).

Dus ja... voor mij graag een niet te groot hotel, een B&B of een huisje.

Daarenboven, als je met 2 reist is vliegen dikwijls goedkoper dan trein of auto omdat je zo veel tijd wint.

Als je met een auto/trein 2 dagen onderweg bent voor bv 2000km, dan komen er een paar maaltijden, een overnachting (of 2) bij, en dat kost ook geld. Tenzij die trip heel interessant is natuurlijk.

Vroeger met de kinderen reden we tot in Spanje of Italië. Vliegen met 6 en auto huren was dan behoorlijk duur. Zeker als je een grote auto nodig hebt.
Maar als je met 2 reist kiezen wij nu bijna altijd voor vliegen en ter plaatse een auto huren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:05:
[...]

Dat woord stoort me niet...
Maar overal zatte mensen die het dan nodig vinden om halfnaakt (ja ook vrouwen die je niet wil zien en die hun tieten wild zwaaiend aan iedereen willen laten zien) over de camping te lopen naar de open douches...
De geur van te goedkope worstjes die gecremeerd worden op iets wat voor een bbq moet doorgaan.
Blikken bier.. zowat overal.

Ruzie in de tent met geroep en getier op alle momenten van de dag. (wat wil je ook als je met 4 mensen gaat hokken in 3,5m2).

Dus ja... voor mij graag een niet te groot hotel, een B&B of een huisje.

Daarenboven, als je met 2 reist is vliegen dikwijls goedkoper dan trein of auto omdat je zo veel tijd wint.

Als je met een auto/trein 2 dagen onderweg bent voor bv 2000km, dan komen er een paar maaltijden, een overnachting (of 2) bij, en dat kost ook geld. Tenzij die trip heel interessant is natuurlijk.

Vroeger met de kinderen reden we tot in Spanje of Italië. Vliegen met 6 en auto huren was dan behoorlijk duur. Zeker als je een grote auto nodig hebt.
Maar als je met 2 reist kiezen wij nu bijna altijd voor vliegen en ter plaatse een auto huren.
Bijna al mijn vakanties heb ik doorgebracht op campings, maar zo'n camping als jij nu omschrijft heb ik nog niet gezien. Ik kom vaker terecht op campings die zelfs in het hoogseizoen lijken op een begraafplaats omdat iedereen voor dag en dauw op de fiets stapt om een lekker rondje te fietsen/wandelen. Maar eh, wat is het adres van die camping waar je zat? Ik vraag het voor een vriend... O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ach, ieder mag de keuzes maken die die wil natuurlijk. Maar dit klinkt als één vervelende ervaring met een tokkie-camping, waarna je alle campings over één kam scheert. Alsof je een keer op bezoek bent geweest in een "aandachtswijk" in de stad en vervolgens concludeert dat je nooit in een stad wilt wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Tehh schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:13:
[...]

Bijna al mijn vakanties heb ik doorgebracht op campings, maar zo'n camping als jij nu omschrijft heb ik nog niet gezien. Ik kom vaker terecht op campings die zelfs in het hoogseizoen lijken op een begraafplaats omdat iedereen voor dag en dauw op de fiets stapt om een lekker rondje te fietsen/wandelen. Maar eh, wat is het adres van die camping waar je zat? Ik vraag het voor een vriend... O-)
Ik heb de naam en plaats helemaal verdrongen uit mijn geheugen...
Het was ergens in het noorden van Nederland.
Het was vast niet zo erg als ik omschreef, maar ik voelde me er echt niet thuis. Was een mengeling van wat bungalows, stacaravans en dan een grote weide met tenten en trekcaravans.
Maar die 2 dames (ca 55j - BMI in het rood) die met hun zwaaiende blote tieten de halve camping door wandelden met veel lawaai om dan in de open douches uitgebreid alle delen van hun lichaam te gaan exposeren... man toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:11
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:15:
Ach, ieder mag de keuzes maken die die wil natuurlijk. Maar dit klinkt als één vervelende ervaring met een tokkie-camping, waarna je alle campings over één kam scheert. Alsof je een keer op bezoek bent geweest in een "aandachtswijk" in de stad en vervolgens concludeert dat je nooit in een stad wilt wonen.
Kan me voorstellen dat je vroeger makkelijker op een foute camping kon terecht komen. Maar tegenwoordig met alle review sites (Zoover/Google review/ANWB etc) kun je al redelijk goed vantevoren inschatten hoe de ervaring op een camping zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veldkampj
Tommie12 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:24:
[...]

Het was vast niet zo erg als ik omschreef, maar ik voelde me er echt niet thuis. Was een mengeling van wat bungalows, stacaravans en dan een grote weide met tenten en trekcaravans.
Maar die 2 dames (ca 55j - BMI in het rood) die met hun zwaaiende blote tieten de halve camping door wandelden met veel lawaai om dan in de open douches uitgebreid alle delen van hun lichaam te gaan exposeren... man toch.
Zwarte Cross? :P :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:49
Tommie12 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:24:
[...]

Dat was dus een life-changing event voor veel minder dan de prijs van een keuken ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Tommie12 Heb je wel eens all-in gezeten op een all-in resort in Turkije voor €500 pp? Voor mij nooit meer een hotel! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Deveon schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:46:
@Tommie12 Heb je wel eens all-in gezeten op een all-in resort in Turkije voor €500 pp? Voor mij nooit meer een hotel! ;)
Nee, en daar ga ik ook niet naar toe.
Sowieso kies ik voor vakanties altijd voor kamer met ontbijt.
Een week eten in hetzelfde restaurant.... van hetzelfde buffet... no way.

De reizen die we nu doen zijn meestal rondreizen. Telkens 1-2 nachten per adres, en iedere avond een leuke plaats zoeken om iets te eten, en veel bezoeken, wandelen etc.
Aan een zwembad liggen vind ik wel eens leuk voor een uurtje of zo. Ik moet er niet aan denken om een hele week in zo'n resort te liggen bakken.

Ga eens naar een klein hotel, met 10-30 kamers met vriendelijk personeel, lekker ontbijt in een omgeving waar iets te zien is. Dat is helemaal iets anders.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:24:
Ga eens naar een klein hotel, met 10-30 kamers met vriendelijk personeel, lekker ontbijt in een omgeving waar iets te zien is. Dat is helemaal iets anders.
Ga eens naar een kleine camping, met 10-30 plaatsen met vriendelijk personeel, in een omgeving waar iets te zien is. Dat is helemaal iets anders. ;)

Sorry, kon het niet laten. Maar het begint nu wel een beetje te veel een reistopic te worden ipv een FO topic. Ik kan het me goed voorstellen dat je niet wilt kamperen of naar een all-in wilt gaan. Tegelijk zijn er ook zat mensen die dat wel heel leuk vinden en het ultieme vakantiegevoel. Het budget van 'jouw' ideale wereldreis projecteren op 'de rest' en vervolgens concluderen dat een wereldreis minstens bedrag X kost is dan ook behoorlijk vanuit de eigen gedachte beredeneerd. Net als wanneer iemand zegt dat een wereldreis makkelijk voor bedrag Y zou kunnen als diegene uitgaat van backpacken, liften en jeugdherbergen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:39
Om het reistopic om te buigen naar FO: ik heb dit jaar voor het eerst een reis gemaakt zonder vantevoren te budgetteren. Omdat ik weet dat ik het kan betalen. Heel vroeger moest ik sparen voor een vakantie, daarna werd het controleren of het spaargeld niet binnenkort ook voor andere zaken nodig was, maar nu weet ik gewoon dat het geld er in ruime mate is. Wat een heerlijk gevoel is dat. Natuurlijk hebben we wel op de kosten gelet, dus een voordelig hotel/B&B gezocht, opletten waar je eet (soms gewoon een broodje halen bij de supermarkt), etc. Maar ik vond het ook een overwinning op mezelf dat ik niet heel elke uitgave ging wikken en wegen maar er gewoon van kon genieten. :)

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:24:
[...]
Jammer dat mijn punt niet over komt. Ik ben ook niet van het massale maar kan mij net zo goed vermaken op een autovakantie, vliegvakantie, camping, resort, hotel of zelfs een staycation. Het liefst zou ik ook een keer met een camper op reis gaan maar daar krijg ik vrouwlief niet in mee, letterlijk. :+

Idealiter combineer ik de boel met bijvoorbeeld paar dagen in Frankrijk, twee weken (kamperen/huisje) in Spanje en terug weer ergens anders in Frankrijk een paar dagen.

Om enigszins terug op FO te kost deze flexibiliteit mij wel meer. Onze elektrische Golf voldoet prima voor normaal gebruik maar voor een autovakantie huur ik tijdelijk een alternatief. Hierdoor lijken onze vakanties duur maar besparen we om niet het hele jaar een auto voor de deur die nauwelijks gebruikt wordt. Stiekem vind ik het ook leuk om telkens in andere auto’s te rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 09-07-2021 12:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
RichieB schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:41:
Om het reistopic om te buigen naar FO: ik heb dit jaar voor het eerst een reis gemaakt zonder vantevoren te budgetteren. Omdat ik weet dat ik het kan betalen. Heel vroeger moest ik sparen voor een vakantie, daarna werd het controleren of het spaargeld niet binnenkort ook voor andere zaken nodig was, maar nu weet ik gewoon dat het geld er in ruime mate is. Wat een heerlijk gevoel is dat. Natuurlijk hebben we wel op de kosten gelet, dus een voordelig hotel/B&B gezocht, opletten waar je eet (soms gewoon een broodje halen bij de supermarkt), etc. Maar ik vond het ook een overwinning op mezelf dat ik niet heel elke uitgave ging wikken en wegen maar er gewoon van kon genieten. :)
Ik kan mij voorstellen dat dit als een overwinning voelt. Wij zitten nog in de fase waarin we voor onszelf onderzoeken wat geld voor ons betekend en welke waarde we daaraan hechten. De stip op de horizon delen we (eerder stoppen met werken), maar aangezien dat nog zó ver weg is (>20 jaar) hoeven we voor ons gevoel die stip niet concreet te maken onder het mom: "het doel moet geen doel op zich worden". We zijn het er beide over eens dat we niet nu alles moeten laten om het doel te behalen, maar dat resulteert zich wel in een pot 'vrij te besteden geld' waar we ons niet echt raad mee weten. We hebben beide een bescheiden opvoeding gehad zonder uitspattingen en we hebben beide geen behoefte om geld uit te geven om bepaalde dingen maar eens meegemaakt te hebben (wereldreis, ballonvaart, cabrio, ???). Keer op keer concluderen we dat we eigenlijk gewoon heel erg gelukkig zijn met dat wat we hebben. En hoewel dat echt een feit is vraag ik mijzelf dan wel eens af wat de waarde van geld nu echt voor mij is. Gisteren had ik het hier ook weer over met een vriend, in dat gesprek trok ik voor mijzelf de conclusie dat ik misschien wel probeer 'zekerheid te kopen'. Zekerheid van een onbezorgd leven (niet; zekerheid van een onbezorgd leven zonder inkomen). En dat zit soms het genieten zonder uitgaven te wikken en wegen wel in de weg bij mij. Ik weet nog dat we een keer een weekend weg waren met vrienden. Stuk gefietst dus tijd voor een kopje koffie, terwijl we daar zitten suggereren die vrienden om wat langer te blijven zitten en dan ook te gaan lunchen. Ik denk dan gelijk: "waarom hier blijven zitten en € 50 uitgeven terwijl we over drie kwartier thuis zijn en daar ook lekker kunnen lunchen?". Dat denk ik niet omdat die € 50 ervoor zorgt dat ik later 1 dag langer moet blijven werken, nee, voor mij is een euro gewoon meer waard dan 1 euro wat maakt dat ik het soms gewoon zonde vind om geld uit te geven aan iets wat ik niet nodig vind. Voor zover ik weet heb ik dat ook altijd al gehad, als ik als kind f 2,50 kreeg voor een souvenir dan stond ik een uur te dralen in de souvenirwinkel maar niet zelden kwam ik met f 2,50 ook weer naar buiten.

TLDR; knap dat je hier gewoon van kon genieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
RichieB schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:41:
Om het reistopic om te buigen naar FO: ik heb dit jaar voor het eerst een reis gemaakt zonder vantevoren te budgetteren.
Aye. Kom zelf net terug van 6 dagen in Zuid-Europa met vrouwlief en de kleine. Niet budgetteren en gewoon doen wat je wil. In ons geval was het vooral niks zelf doen, ook omdat het met zo'n kleintje erbij toch niet zo leuk is om heel actief/avontuurlijk te zijn op vakantie. Dus in plaats daarvan zelf ontspannen en veel laten doen.

Kosten waren uiteindelijk iets van 5k voor 6 dagen. Toevallig ongeveer net zoveel per dag als we belasting hebben betaald vorig jaar :X. Dat plaatste het wel even in perspectief voor ons.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:00
Config schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 13:27:
[...]

Aye. Kom zelf net terug van 6 dagen in Zuid-Europa met vrouwlief en de kleine. Niet budgetteren en gewoon doen wat je wil. In ons geval was het vooral niks zelf doen, ook omdat het met zo'n kleintje erbij toch niet zo leuk is om heel actief/avontuurlijk te zijn op vakantie. Dus in plaats daarvan zelf ontspannen en veel laten doen.

Kosten waren uiteindelijk iets van 5k voor 6 dagen. Toevallig ongeveer net zoveel per dag als we belasting hebben betaald vorig jaar :X. Dat plaatste het wel even in perspectief voor ons.
5k voor 6 dagen?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

en ik dacht dat 5k voor 10 dagen Noorwegen duur waren.... (vlucht, autohuur, hotels, ontbijt, 2 uitstappen)
Nu ja, daar moet nog wat eten bij, maar dat valt nog wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Of het werkelijk duur is hangt er ook een beetje van af van wat de alternatieven zijn.

Ik werk zelf niet echt met een strikt budget, maar ik heb wel een beeld van wat een reële prijs is. Dat ligt bij drie weken rondreis door Amerika toch wel wat hoger dan bij twee weken een huisje in Frankrijk. (Overigens vind ik het ook prettig om afwisselend beide varianten te doen.)

Als een 'gemiddelde' hotelkamer in Amerika bv. 200 dollar kost, dan zou ik er niet zo snel voor kiezen om 500 dollar per nacht te betalen. (Ik zie een hotelkamer toch vooral als slaapplek.) Maar ik hoef dan ook weer niet in een louche budget-motel te zitten omdat dat iets goedkoper is. En ik ben ook niet van plan om huurauto een paar klasses hoger te huren omdat we daar het geld wel voor hebben. Dan wil ik dat geld toch liever aan iets anders uitgeven. Maar een rechtstreekse vlucht in plaats van een vlucht met overstap zou me dan wel weer een meerprijs van een paar honderd euro waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Toevallig ongeveer net zoveel per dag als we belasting hebben betaald vorig jaar :X.
>€300k belasting op jaarbasis? Dan zou ik me ook geen zorgen maken over deze vakantie nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee, ik lees het andersom. 1 dag vakantie = 1 jaar belasting.

Al zou ik inderdaad graag 300k belasting willen betalen per jaar 8)

[ Voor 46% gewijzigd door Zr40 op 09-07-2021 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 14:57

Pater

Terry Tate

Sowieso doen. 2.500 euro voor eigen grond (nu is het dus niet jouw grond, het is van de gemeente, wat jij pacht). Dit gaat de waarde voor jouw huis goed doen, want elke vorm van waardestijging is niet zozeer aan een huis (want die schrijf je af) maar aan de grond toe te schrijven.

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Pater schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 15:54:
[...]

Sowieso doen. 2.500 euro voor eigen grond (nu is het dus niet jouw grond, het is van de gemeente, wat jij pacht). Dit gaat de waarde voor jouw huis goed doen, want elke vorm van waardestijging is niet zozeer aan een huis (want die schrijf je af) maar aan de grond toe te schrijven.
Met de erfpacht eeuwigdurend afgekocht hoef je het voor de waardestijging vd grond niet te doen, dat wordt vanzelf mee verrekend in de (ver)koopprijs vd woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:02
@Blik1984 , met een gemiddelde woning waarde van 400K is 2.5K niet echt relevant of het nou wél of niet de waarde beïnvloed. 2.5K/400K= 0,625% van de woning waarde, dus dat lijkt me redelijk marginaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:03
Torgo schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 20:43:
[...]

Als je al eeuwigdurende erfpachtrecht hebt en de kosten daarvan reeds zijn afgekocht dan lijkt me dit niet echt zinvol / waarde verhogend. Ik verwacht niet dat iemand meer zal betalen voor de woning hierdoor. Juridisch maakt het volgens mij ook geen echt verschil. Je hebt al een recht voor eeuwig, eigendom is ook een recht, dus lood om oud ijzer wat mij betreft.
Klopt.

Randgevallen die over blijven zijn potentiele kopers die afgeschrikt worden door het woord erfpacht, (buitenlandse) hypotheekverstrekkers die extra vragen stellen, en wijziging van bestemming.

Dat laatste is een meer theoretische optie: sloop van de opstal op erfpachtgrond kan bijvoorbeeld een grond zijn waarop de gemeente de erfpacht intrekt, bijvoorbeeld als ze zelf het gebied wil herontwikkelen. Voor dit soort zaken zou je de erfpachtvoorwaarden door moeten lezen.

Op korte terwijl is het echter twijfelachtig of je het geld ooit terug gaat zien om het naar eigen grond om te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Zr40 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 14:53:
I wish.

Als je in een beetje leuk resort zit, dan kan het wel oplopen hoor. Een lunch op het strand doet zo 120 euro. En eenmalige kosten zoals de tickets en de transfer zijn iets hoger per dag natuurlijk, als je maar kort gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:27
Wat houdt je tegen? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Niet echt een eenduidig antwoord op mijn vraag :D desondanks bedankt voor alle reacties

Zal het wel eens vragen aan een makelaar als we ooit van plan zijn het huis te verkopen

[ Voor 11% gewijzigd door Blik1984 op 09-07-2021 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlack
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:42
[...]

Poeh, zou dat niet voor een vakantie over hebben. 5k dat is 1+ jaar vakantie budget voor ons met z’n vieren en dan zijn we 5-6 weken weg (nb, we budgetteren niet, komt gewoon ongeveer op 5k neer). Hebben we t ook leuk, maar wel wat eenvoudiger schat ik 😉

Maar goed, iedereen z’n ding, was vast een gave ervaring en dat is ook wat waard.

[ Voor 4% gewijzigd door MrBlack op 09-07-2021 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
MrBlack schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 21:19:
[...]
Maar goed, iedereen z’n ding, was vast een gave ervaring en dat is ook wat waard.
De gewenning hakt er snel in helaas ;).

Dure dingen kopen ben ik meestal niet zo van. Maar diensten, zoals een taxi naar het centrum nemen voor een borreltje? Yes, please.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh

behalve als het omzetbelasting is.... of erfbelasting. Of een navordering.

Om maar eens wat te noemen. De strekking van je opmerking is uiteraard helder :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
jerh schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 22:52:
[...]

behalve als het omzetbelasting is.... of erfbelasting. Of een navordering.

Om maar eens wat te noemen. De strekking van je opmerking is uiteraard helder :)
Met de bijbehorende omzet of erfenis zou ik ook niet klagen als ik 3 ton belastingen zou moeten betalen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 07:28:
[...]

Met de bijbehorende omzet of erfenis zou ik ook niet klagen als ik 3 ton belastingen zou moeten betalen :) .
omzet is geen winst. En erfbelasting over je kindsdeel en de andere ouder betaald het niet voor je en maakt alles op....

Anyway het ging over de strekking en nu stop ik mee, voordat we teveel offtopic raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 07:28:
[...]

Omzetbelasting betaal je als consument. Als ondernemer draag je het enkel af ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
  • Laatst online: 05-09-2024
rube schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:51:
[...]

Nederlandse geldverstrekkers wel, maar niet alle Duitse geldverstrekkers kan ik uit eigen ervaring vertellen. Maar mijn focus zou meer op onduidelijkheid richting mogelijke toekomstige kopers liggen.
En ik vraag me echt af of je je druk moet daarover moet maken, het ligt er natuurlijk een beetje aan wat de locatie van het huis is maar ik heb veel mensen in mijn omgeving (en ook meerdere taxaties gehad) die huis hebben verkocht en eeuwdurige erfpacht of eigengrond maakte voor kopers echt totaal niks uit. Ik denk echt dat het niet waardend verhogend is om eeuwigdurende om te zetten in eigen grond.

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Tehh schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 13:16:
[...]
We hebben beide een bescheiden opvoeding gehad zonder uitspattingen en we hebben beide geen behoefte om geld uit te geven om bepaalde dingen maar eens meegemaakt te hebben (wereldreis, ballonvaart, cabrio, ???). Keer op keer concluderen we dat we eigenlijk gewoon heel erg gelukkig zijn met dat wat we hebben.
Dingen als een wereldreis en ballonvaart, mee eens. Maar dingen als een cabrio is voor langere tijd. Mits je er van houdt natuurlijk. Wij hebben auto rijden altijd leuk gevonden (misschien komt dat door het feit dat we beide pas op ons 30e ons rijbewijs gehaald hebben). Dus toen die tweede auto vervangen moest worden (die tweede auto is noodzakelijk aangezien we op het platteland wonen, overal ver vandaan en zonder OV) hebben we gekeken naar een goedkope cabrio. En daar nooit spijt van gehad. We genieten daar al best wat jaartjes van, zelfs woon-werk verkeer wordt leuk met dat ding.
Ik weet nog dat we een keer een weekend weg waren met vrienden. Stuk gefietst dus tijd voor een kopje koffie, terwijl we daar zitten suggereren die vrienden om wat langer te blijven zitten en dan ook te gaan lunchen. Ik denk dan gelijk: "waarom hier blijven zitten en € 50 uitgeven terwijl we over drie kwartier thuis zijn en daar ook lekker kunnen lunchen?".
Dat gevoel ken ik erg goed. Dat is iets wat wij ook zouden doen. Als we op vakantie zijn (lekker trekken met de tent :p) dan gaan we elke dag even naar een supermarkt en halen daar een brood en beleg en die eten we dan gewoon ergens langs de kant van de weg* op. Bij een restaurantje eten vind ik dan altijd zo zonde van het geld :p

* natuurlijk zoeken we altijd wel even een leuke parkeerplaats op!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wailing_Banshee schreef op maandag 12 juli 2021 @ 07:40:
[...]

Dingen als een wereldreis en ballonvaart, mee eens. Maar dingen als een cabrio is voor langere tijd. Mits je er van houdt natuurlijk.
Ik denk dat dat het meer is. Zo'n bucket list of dat gevoel van 'ik wil altijd nog eens...', dat is iets wat niet iedereen heeft. Ik heb zelf niets met auto's en 'voel' ook weinig bij een cabrio, dus dat zou voor mij niets zijn. Maar ik kan mij goed voorstellen dat dit voor anderen anders ligt.

Bij de enkele auto die mij dan wel leuk lijkt, is mijn gedachte niet zozeer dat ik die zou willen hebben, maar is de gedachte vooral dat ik voor de prijs daarvan liever heel veel andere leuke dingen zou doen :) . En ik denk dat dit bij veel mensen geldt voor 'uitspattingen'. Niet zozeer de vraag of je het je kunt veroorloven, maar vooral de haast automatische gedachte aan wat je allemaal voor andere dingen met dat geld had kunnen doen. Ik denk dat een hoop mensen met een FO doel die tic zullen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@Wailing_Banshee Die cabrio is net zo onnodig als de reizen, dus maak jezelf niet te veel wijs. Waarmee ik niet wil zeggen dat je het niet moet doen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Rubbergrover1 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 08:11:
[...]
Niet zozeer de vraag of je het je kunt veroorloven, maar vooral de haast automatische gedachte aan wat je allemaal voor andere dingen met dat geld had kunnen doen. Ik denk dat een hoop mensen met een FO doel die tic zullen hebben.
Wij hebben niet echt een FO doel, behalve dan dat we ons huis volledig afbetaal willen hebben, maar die gedachte hebben wij vaak wel. Maar er zijn ook dingen die achteraf gezien zeker het geld waard zijn geweest en dat we blij zijn dat we onze "afkeer" voor het uitgeven van "veel" geld opzij hebben kunnen zetten. Gewoon omdat we er al langere tijd veel plezier aan hebben gehad.

@!null nee, die tweede auto was nodig. We hadden ook een Starletje kunnen kopen, voor dezelfde prijs. We hebben alleen gekozen voor een wat leukere auto om te rijden.

Pagina: 1 ... 18 ... 294 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.