• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:01
Mirved schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:38:
[...]

Misschien komt het als een shock voor je maar er zijn echt miljoenen mensen voor wie hun werk echt niet bevredigend is. Denken dat er voor al die mensen wel ergens anders iets passends is waar ze wel gelukkig van worden is naïef.

[...]

Jazeker "Maar ik haal geen enkele zingeving uit mijn werk. Eerder het tegenovergestelde. Tijdens werk ben ik alleen maar bezig met wat een verspilling het is van de weinig tijd die ik heb." schreef ik nog 1 uur geleden. Daarom juist het doel om snel FO te worden.
Maar dat wil niet per definitie zeggen dat geen werk beter is. Spreek uit eigen ervaring. Heb een tijdje re gedaan en vond dat niet bevredigend..... En ben weer 3 dagen aan het werk gegaan in een ander sector. Had pas na het stoppen door hoeveel werk onderdeel van mijn leven was, wellicht als ondernemer anders dan in loondienst. En nu recentelijk een nieuwe baan gezocht, omdat de huidige begon tegen te staan. Wel relaxt geld speelt geen rol, alleen de inhoud. Is voor werkgevers best lastig kan ik je nu vertellen

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
jerh schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:00:
[...]

Maar dat wil niet per definitie zeggen dat geen werk beter is. Spreek uit eigen ervaring. Heb een tijdje re gedaan en vond dat niet bevredigend..... En ben weer 3 dagen aan het werk gegaan in een ander sector. Had pas na het stoppen door hoeveel werk onderdeel van mijn leven was, wellicht als ondernemer anders dan in loondienst. En nu recentelijk een nieuwe baan gezocht, omdat de huidige begon tegen te staan. Wel relaxt geld speelt geen rol, alleen de inhoud. Is voor werkgevers best lastig kan ik je nu vertellen
Interessant! Kun je iets meer vertellen hoe zo'n gesprek loopt en hoe expliciet je bent over de financiële kant van de arbeidsovereenkomst? Je wilt wel redelijk betaald worden en tegelijkertijd wil je vooral iets doen waar je bevrediging uit haalt. En door expliciet te zeggen dat je het geld niet nodig hebt, verandert er meteen iets in de wederkerigheid van de arbeidsrelatie. Tot nu toe (maar ik ben nog niet FO, aardig op weg) zeg ik altijd dat voor mij inhoud van het werk het belangirjkste is en dat we daarna wel tot een passende financiële afspraak komen.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:09
jerh schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:00:
[...]

Ja, hoe presenteer je dan jezelf aan een potentiële werkgever? Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:23
Wozmro schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:59:
Er zal ook wel een aspect adaptatie in zitten.

Je 'leert' het werk leuk vinden omdat je nu eenmaal moet werken of denkt te moeten werken. Of je bedenkt er voor jezelf andere 'goede' redenen voor om te werken.

Feit is dat we wat betreft FIRE (nog) niet zo heel veel diversiteit aan voorbeelden hebben over hoe het is om niet te werken.

Vele die het financieel al lang niet meer moeten werken toch door, diegene met echt extreem veel geld vinden we het normaal, diegene die niet werken maar eigenlijk zich dat niet kunnen permitteren vinden we al snel profiteurs dus daarvan hebben we ook niet snel de neiging om uit te zoeken waar ze hun tijd mee vullen, dat kunnen evengoed heel zinvolle dingen zijn maar daar kijken we dan weer een beetje op neer.
Ik ken iemand die op z'n 50 stopte met werken. Hij zou veel gaan golfen, fietsen en klussen.

Vrij snel kwam hij tot de conclusie dat na een paar maanden alles wat geklust moest worden klaar was, dat je op dinsdagmorgen weinig andere mensen kan vinden die tijd hebben om te gaan golfen (behalve een paar 70ers, maar die spelen niet als het kouder is dan 20 graden), en dat fietsen in de winter minder leuk is dan gedacht...

En dus, is hij terug wat gaan werken... (N=1)

Feit is, als de job weg is, dan zien we soms iets meer de zin er van dan wanneer we nog bezig zijn. En als een job betaald wordt, dan vindt "de maatschappij" wel dat er waarde gecreeerd wordt. Dat betekent voor mij wel iets. Maar ik ben er wel actief over aan het nadenken wat ik ga doen als ik ooit stop met werken. Er staat al wat op de lijst, maar die is naar mijn gevoel nog niet compleet. Vrijwilligerswerk zal wel ergens een rol gaan spelen, maar ik wil zeker ook minder 'verplichtingen' zodat ik soms op korte termijn kan beslissen om een reisje te doen of een paar dagen ergens heen te trekken. Als ik commitments neem, dan wil ik die ook naleven.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:23
Wozmro schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:10:
[...]

Ja, hoe presenteer je dan jezelf aan een potentiële werkgever? Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Je moet daarover zwijgen. Ik zou nooit vertellen hoe belangrijk geld is voor mij, en met de groote van mijn vermogen heeft een werkgever (nieuw of bestaand) niks te maken.

Je kan tijdens een gesprek wel de nadruk leggen op wat je wel en niet wil doen, en waar je motivatie uit haalt. Als ik candidaten interview, dan is de vraag waarom ze die job willen en waarom bij ons toch een belangrijke. Dan verwacht ik ook dat ze voor meer komen dan voor het geld alleen...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Mirved schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:10:
Dit klinkt meer als stockholm syndroom voor mij om jezelf wijs te maken dat het waardevol was. Opa ligt op sterven op bed en kleinzoon vraagt Opa waar ben je trots op in je leven: "Ja dat ik na 30 jaar alle ins en outs van de IFRS regelgeving wist voor jaarverslaggeving". Is dat werkelijk hoe je terug wilt kijken op je leven?
Nee, maar als ik zo tegen een baan zou opkijken zou ik niet wachten om FO te zijn om van baan te veranderen.
Je hebt ook (voor velen zelfs een groot deel) een leven tijdens je actieve carrière. Begin al die tijdspanne zo aangenaam mogelijk te maken ipv te wachten tot je FIR(E) bent.
Maar verder mee eens dat je vooral beslissingen moet nemen die op de eigen situatie betrekking hebben.
En wie al zijn sociale contacten alleen haalt binnen de bubbel van de werksfeer en dan vreest na het - al dan niet vrijwillig - beëindigen in het spreekwoordelijke zwarte gat te vallen heeft daar toch al die jaren bewust aan meegewerkt?
Er is geen enkele verplichting om je sociale netwerk te beperken tot de werksfeer. Wanneer je die al tijdens de periode van actief werk breed uitbouwt al je niet ineens zonder sociale contacten.
En, mijn mening, toch niets zo leuk om met al die extra vrije tijd ontstaan na FIR(E) een nieuw (groter) sociaal netwerk uit te bouwen en/of het bestaande verder uit te bouwen.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 12-08-2026 14:35 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• tajigox
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 15:40
Vrijwilligerswerk klinkt leuk, maar tegenwoordig zijn veel organisaties, zeker in de zorg, zo ingericht dat het bijna net zoveel verplichtingen met zich meebrengt als een betaalde baan. Dan ben je eigenlijk gewoon aan het werk, maar zonder salaris.

• Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:55
IvoB2 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:33:
[...]

Nee, maar als ik zo tegen een baan zou opkijken zou ik niet wachten om FO te zijn om van baan te veranderen.
Je hebt ook (voor velen zelfs een groot deel) een leven tijdens je actieve carrière. Begin al die tijdspanne zo aangenaam mogelijk te maken ipv te wachten tot je FIR(E) bent.
Maar verder mee eens dat je vooral beslissingen moet nemen die op de eigen situatie betrekking hebben.
En wie al zijn sociale contacten alleen haalt binnen de bubbel van de werksfeer en dan vreest na het - al dan niet vrijwillig - beëindigen in het spreekwoordelijke zwarte gat te vallen heeft daar toch al die jaren bewust aan meegewerkt?
Er is geen enkele verplichting om je sociale netwerk te beperken tot de werksfeer. Wanneer je die al tijdens de periode van actief werk breed uitbouwt al je niet ineens zonder sociale contacten.
En, mijn mening, toch niets zo leuk om met al die extra vrije tijd ontstaan na FIR(E) een nieuw (groter) sociaal netwerk uit te bouwen en/of het bestaande verder uit te bouwen.
Laat ik even de aanname doen dat je 45 bent en hoogopgeleid. Welke mensen ga je dan op dinsdagochtend bellen om mee af te spreken? De meeste mensen met vrije tijd op dat soort momenten zijn mensen fors op leeftijd. En stel dat je wel 2 personen hebt in je netwerk, spreek je daar dan elke week mee af? Oprechte nieuwsgierigheid overigens.

Edit: Gevoelsmatig blijft een part time baan die je leuk genoeg vindt dan de beste keuze inclusief veel verlofdagen.

[ Voor 4% gewijzigd door Kevf op 12-08-2026 14:51 ]

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Kevf schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:50:
[...]

Laat ik even de aanname doen dat je 45 bent en hoogopgeleid. Welke mensen ga je dan op dinsdagochtend bellen om mee af te spreken? De meeste mensen met vrije tijd op dat soort momenten zijn mensen fors op leeftijd. En stel dat je wel 2 personen hebt in je netwerk, spreek je daar dan elke week mee af? Oprechte nieuwsgierigheid overigens.

Edit: Gevoelsmatig blijft een part time baan die je leuk genoeg vindt dan de beste keuze inclusief veel verlofdagen.
5 dagen / 40 uur werken wordt steeds minder de norm, dus doordeweeks is er best wel eens wat af te spreken is mijn ervaring.

Een aantal kennissen hebben juist de voorkeur om op hun vrije dag af te spreken, omdat hun weekend al meer dan vol is.

[ Voor 8% gewijzigd door HandyLumberjack op 12-08-2026 15:02 ]

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:35
tajigox schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:46:
Dan ben je eigenlijk gewoon aan het werk, maar zonder salaris.
Dat heet vrijwilligerswerk :). Ik ben zelf vrijwilliger en kom vaak mensen tegen die hun vrijwilligerswerk als iets vrijblijvends zien. Dan heb je er een stuk minder aan.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
tajigox schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:46:
Vrijwilligerswerk klinkt leuk, maar tegenwoordig zijn veel organisaties, zeker in de zorg, zo ingericht dat het bijna net zoveel verplichtingen met zich meebrengt als een betaalde baan. Dan ben je eigenlijk gewoon aan het werk, maar zonder salaris.
Het soort vrijwilligerswerk kies je nog altijd zelf en vul je in wanneer het in je agenda past.
Het is evident dat er tegenover vrijwilligerswerk geen salaris staat.

Wonend in Vlaanderen (BE)

Pagina: 1 ... 345 346 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.