Jebus4life schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:23:
Dat verkopen om de gelden te beleggen zouden "zwaar" vallen bij hem (begrijp me niet verkeerd, hij gaat daar geen drama rond maken - maar hij zou dat jammer vinden. Dus dat zou ik willen vermijden); maar de "hybride" optie om de hypotheek (erg) licht te maken en de rest te beleggen is misschien nog wel een zeer goed idee!
Ieder zijn uitgangspunten maar mijn mening is dat je bij beleggen (of dat nu via huur, aankoop/verkoop woning, beurs, bank,.... maakt weinig uit) vooral niet op emotie moet gaan spelen.
Onroerend goed maakt al van in het prille begin een groot deel van mijn portefeuille uit (en in de begindagen zelfs het allergrootste deel).
En door emoties daar niet te laten spelen ook nog nooit grote problemen mee gehad.
Momenteel bevind ik me eveneens in de situatie (in Vlaanderen) dat de bouw bezig is van een nieuwbouwappartement (gefinancierd met een hypo op 10 jaar omdat de JKP van de lening lager lag dan het netto rendement op uitstaand kapitaal).
Wij blijven nog een tijdje in onze huidige woning (die ik sinds 2011 grotendeels eigenhandig aan het renoveren/uitbreiden ben) wonen en gaan de nieuwbouw verhuren.
Later verhuizen we dan naar de nieuwbouw (of als de opportuniteit zich voordoet verkopen en elders inkopen).
De huidige woning zal dan - afhankelijk van wat de markt dan doet - verkocht worden of verhuurd. Wie er dan in gaat wonen (of huurt) zal mij een zorg wezen.
Het ligt uiteraard wel voor de hand dat je dan kijkt naar de solvabiliteit van de kopers/huurders en dat je bij verhuur iets zorgvuldiger kijkt naar wie en waarom er huurt dan naar wie en waarom er koopt.
[
Voor 47% gewijzigd door
IvoB2 op 17-08-2026 12:23
]