Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:12
GG85 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:53:
Kan iemand even meekijken en een sanitycheck doen op onderstaande berekening?

Nu de rente weer wat aan het stijgen is en mijn hypotheekverstrekker als forecast geeft dat hun rente 'stabiel' blijft de komende tijd zit ik te denken om mijn rente open te breken, boete te betalen en voor een lagere nieuwe rente te gaan (middelen kan niet).
Zeker omdat je de boeterente kunt aftrekken klinkt het bijna to good to be true waardoor ik dan weer wat achterdochtig wordt :).
En waarom zou dit dan een gunstig moment zijn (los van allerlei berekeningen over "kleine" fiscale voordelen. Effectief betaal je de rente of je het nu regulier betaald of via een eenmalige boetesom met eventueel wat (fiscaal) voordeel.

Maar als de rente stabiel blijft kun je beter zo lang mogelijk wachten met open breken, dan heb je per saldo langer voordeel van een lagere rente en loopt de boete terug. En je moet ook zeker weten dat je niet snel verhuist of dat je in echtscheiding oid raakt, want dan is het helemaal weggegooid geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:09
finsdefis schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:04:
[...]

Dat van je nevenwerkzaamheden staat in je contract of CAO lijkt me. Als er niets over vermeld staat en je zelf geen bezwaren ziet qua belangen zou ik geen slapende honden wakker maken.
Ik zou mijn structurele werkrelatie nooit belasten met een eenmalige of incidentele schnabbel. Door het te overleggen weet je of het geen probleem is, dan doe je het. Is het wel een probleem, dan doe je het niet. Vind je dat echt heel vervelend, dan kun je het beschouwen als een signaal om een andere werkkring te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 09:02

GG85

.......

Wat betreft hypotheek openbreken, duidelijk verhaal allemaal. Thanks voor de reacties.
Ik laat het voor nu even voor wat het is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michel91
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-06-2021
Zo, weekend. Voor de afwisseling maar weer eens een speech van Jim Rohn opgezet. Heb zijn naam hier nog nooit voorbij zien komen, maar vind het toch wel de moeite waard om te delen.

YouTube: How to Take Charge of Your Life - Jim Rohn Personal Development

Ik denk vooral interessant voor de mensen die bij FO meer zitten op het investeren dan op besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samba80
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-09 20:11
michel91 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:46:
Zo, weekend. Voor de afwisseling maar weer eens een speech van Jim Rohn opgezet. Heb zijn naam hier nog nooit voorbij zien komen, maar vind het toch wel de moeite waard om te delen.

YouTube: How to Take Charge of Your Life - Jim Rohn Personal Development

Ik denk vooral interessant voor de mensen die bij FO meer zitten op het investeren dan op besparen.
Wow, wat heeft die gast een vervelende intonatie. Zijn boodschap ( verpakt in een 2 uur durend verhaal waar hij allerlei discutabele dingen aanhaalt zoals , iemand zei ooit, in de Bijbel staat, een zanger schreef ooit): maak duidelijk wat je doelen zijn, schrijf ze op en ga eraan werken.

Desalniettemin bedankt, gaf me toch even weer net een andere invalshoek op de zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:02
finsdefis schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:04:
[...]

Dat van je nevenwerkzaamheden staat in je contract of CAO lijkt me. Als er niets over vermeld staat en je zelf geen bezwaren ziet qua belangen zou ik geen slapende honden wakker maken.
Highland schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:59:
[...]

Ik zou mijn structurele werkrelatie nooit belasten met een eenmalige of incidentele schnabbel. Door het te overleggen weet je of het geen probleem is, dan doe je het. Is het wel een probleem, dan doe je het niet. Vind je dat echt heel vervelend, dan kun je het beschouwen als een signaal om een andere werkkring te zoeken.
Dat dus. Ik doe nu ook tijdelijk iets naast mijn werk. Voor de lol en niet voor het geld. Maar ik heb het wel open gegooid, omdat het op sommige momenten een zeer geringe impact kan hebben op mijn 'reguliere' baan. Ondanks dat ik daar mijn eigen agenda beheer, heb ik geen zin in scheve gezichten als ik een keer écht niet kan. Dat is dan kortgesloten en daarmee akkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lim987
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-09 15:23
Highland schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:59:
[...]

Eens.
Er is namelijk een reden waarom nevenactiviteiten niet altijd zijn toegestaan. Een werkgever die iemand fulltime inhuurt heeft er recht op dat een werknemer eerst en vooral zijn energie inzet voor zijn werkgever. Er kunnen concurrentie overwegingen zijn. Wat te doen bij een ongeval of ziekte die ontstaat tijdens/als gevolg van de nevenactiviteiten, etc.

Mensen praten snel en de social media gaat zéker razendsnel.
En men vergeet dat als het vertrouwen van een werkgever eenmaal een deuk heeft opgelopen, je de werkgever door je eigen gedrag wél een stok in handen hebt gegeven om mee te slaan.
Waarom zou je zoiets niet gewoon fatsoenlijk in overleg doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Als je twijfelt of je het de werkgever moet vertellen, dan heb je waarschijnlijk al het gevoel dat die er negatief op zou reageren. De vraag zou dan niet zozeer moeten zijn of je het de werkgever moet vertellen, maar zou eerder moeten zijn of je zo'n schnabbel wel zou moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:08
Ik ben ook benaderd op LinkedIn met een dergelijk voorstel, $150 dollar voor 45 min. Gaat om bespreken operational/process KPI's.

Mijn werkgever is een Amerikaanse multinational, ik denk dat goedkeuring voor iets dergelijks vooral meer vragen op gaat roepen. Dit zou al snel meer tijd/moeite kosten dan het gesprek zelf dus dan heeft het ook geen zin meer.

Ik denk dat ik wel redelijk in kan schatten wat ik wel kan zeggen zonder onwenselijke data vrij te geven. Desalniettemin ga ik het toch maar niet doen, ik houd het graag simpel.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:25
Lim987 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 21:13:
[...]

Eens.
Er is namelijk een reden waarom nevenactiviteiten niet altijd zijn toegestaan. Een werkgever die iemand fulltime inhuurt heeft er recht op dat een werknemer eerst en vooral zijn energie inzet voor zijn werkgever. Er kunnen concurrentie overwegingen zijn. Wat te doen bij een ongeval of ziekte die ontstaat tijdens/als gevolg van de nevenactiviteiten, etc.
Nee, alleen tijdens afgesproken werktijden is dit van toepassing.
En de werkgever heeft helemaal niets in te brengen op activiteiten die buiten werktijden gedaan worden.

Iemand kan als side gig stuntpiloot zijn of graag hoog risico sport beoefenen. Maar het is niet aan de werkgever om te zeggen dat je dat niet mag doen.
Praktisch gezien houdt dit in dat je vrij moet nemen als je niet wil werken/ andere dingen wil doen.
Het enige waar je mijn inziens op hoeft te letten zijn het niet verstrekken van al dan niet gevoelige bedrijfsinformatie of informatie waar je op beroepsmatige wijze aan bent gekomen. Maar dat valt dan vooral onder het concurrentiebeding.

Tevens vind ik 150$ dollar voor 45 minuten spreken schandalig laag. Gaat dan vooral om "what you know and not what you do" en daar hangt normaliter een veel hoger prijskaartje aan.

[ Voor 7% gewijzigd door Torched op 29-05-2021 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Torched schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 10:48:
[...]

Nee, alleen tijdens afgesproken werktijden is dit van toepassing.
En de werkgever heeft helemaal niets in te brengen op activiteiten die buiten werktijden gedaan worden.

Iemand kan als side gig stuntpiloot zijn of graag hoog risico sport beoefenen. Maar het is niet aan de werkgever om te zeggen dat je dat niet mag doen.
Dat is onjuist. Verbod op nevenactiviteiten geldt vaak juist ook voor werk buiten de afgesproken werktijden. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat je overwerkt raakt.

Wat je hobby's zijn, daar heeft de werkgever uiteraard geen invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het ligt eraan wat afgesproken is, dus wat staat er in je contract? En zelfs dan is het niet altijd zwart wit, dus gezond verstand gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:25
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:10:
[...]

Dat is onjuist. Verbod op nevenactiviteiten geldt vaak juist ook voor werk buiten de afgesproken werktijden. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat je overwerkt raakt.

Wat je hobby's zijn, daar heeft de werkgever uiteraard geen invloed op.
Dat klopt, maar in Nederland weegt het belang van de werknemer meestal zwaarder dan dat van de werkgever. Dus je moet het wel heel bont maken als het ooit tot consequenties lijdt.

Anyway, op het moment dat het tot zulke discussies komt is de arbeidsrelatie meestal toch al finaal over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Torched schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 13:18:
[...]

Dat klopt, maar in Nederland weegt het belang van de werknemer meestal zwaarder dan dat van de werkgever. Dus je moet het wel heel bont maken als het ooit tot consequenties lijdt.

Anyway, op het moment dat het tot zulke discussies komt is de arbeidsrelatie meestal toch al finaal over.
Daarom is voorkomen beter dan genezen. Dus niet zomaar er vanuit gaan dat het geen probleem is om nevenactiviteiten te hebben die buiten werktijd vallen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:00
Ik stuur een club of 15 mensen aan, waarvan enkelen ook extra verdienen door werkzaamheden buiten hun huidige werk. Ik moedig het alleen maar aan: zij zijn blij doordat zij het moeten doen, ik heb tevreden werknemers. Daarnaast heb ik al vaak genoeg gehad dat de main job en nevenactiviteiten van elkaar konden profiteren, genoeg gave dingen meegemaakt.

Hopelijk zijn niet al te veel werkgevers zo star en ouderwets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 08:37
Het lijkt me verstandig dat als je financieel onafhankelijk wil worden je niet in Amsterdam gaat wonen :D

https://twitter.com/nathanvos/status/1398288958233194499

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Sunri5e schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:00:
Het lijkt me verstandig dat als je financieel onafhankelijk wil worden je niet in Amsterdam gaat wonen :D

Want als je in Amsterdam woont moet je verplicht dure nachos eten op een terras?

Een tijdje in Amsterdam wonen is de beste stap geweest in ons pad naar FO :)
(Omdat we ook de stad weer zijn verlaten)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Sunri5e schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:00:

Ook als je niet in Amsterdam woont kan je hetzelfde bestellen. Zowel de link van de Nacho’s naar wonen in Amsterdam tot en FO zijn wel erg ver gezocht. Ik denk dat er in absolute aantallen het meeste FO’er in Amsterdam wonen (of een huis hebben ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Deveon schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:26:
[...]

Ook als je niet in Amsterdam woont kan je hetzelfde bestellen. Zowel de link van de Nacho’s naar wonen in Amsterdam tot en FO zijn wel erg ver gezocht. Ik denk dat er in absolute aantallen het meeste FO’er in Amsterdam wonen (of een huis hebben ;)).
Of andersom, dat in Amsterdam relatief veel mensen wonen die 7,50 voor een bakje nacho's over hebben.

(Overigens weet je bij voorbaat natuurlijk dat de spullen op een terras een veelvoud kosten van wat het in de supermarkt kost.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Lol typisch lekker klinkendTwitter geouwehoer, maar niettemin onzinnig. In het pittoreske Oirschot betaal je hetzelfde: https://www.vandeoirspron...edialibrary/menukaart.pdf

Tis wel een treurig bakkie maar ik heb een sterk vermoeden dat de twitteraar wat info achterhoudt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

En verder: FIRE weer in het nieuws, ik heb de nujij reacties niet gelezen, maar er zijn er al 478 geplaatst.
https://www.nu.nl/geldzak...-hoe-haalbaar-is-het.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
rube schreef op zondag 30 mei 2021 @ 13:25:
***members only***

En verder: FIRE weer in het nieuws, ik heb de nujij reacties niet gelezen, maar er zijn er al 478 geplaatst.
het duimpje is voor de member only reactie
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Laatst online: 19:47
Config schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 20:16:
Lol typisch lekker klinkendTwitter geouwehoer, maar niettemin onzinnig. In het pittoreske Oirschot betaal je hetzelfde: https://www.vandeoirspron...edialibrary/menukaart.pdf

Tis wel een treurig bakkie maar ik heb een sterk vermoeden dat de twitteraar wat info achterhoudt.
Het zal niet zozeer zitten in de prijs, maar eerder in de kwantiteit die je er voor terug krijgt. En dat is hier natuurlijk wel een beetje karig. Laten we wel wezen, de kosten van een borrelhap of nacho schaal zit hem nu niet bepaald in de ingrediënten. Een uitbater doet er goed aan om daar toch al snel wat meer te geven. Betekend vaak namelijk dat je toch al snel wat meer drank zult bestellen, waar veel omzet vandaan komt.

Dat het verder niet goedkoop is, is volkomen te begrijpen. Het is bij drank en snacks niet zozeer het product waar ze direct op terug moeten verdienen, maar je zittijd.

Verder is alles natuurlijk gewoon een kwestie van perspectief. Zo heb ik 2 jaar geleden in Oslo nog eens 45 euro betaald voor een tweetal doodeenvoudige grill tosties, een regulier biertje en een kop thee. In Nederland nog niets te klagen :+. Hiervan was 30 euro voor de tosties. Waarbij nota bene een enkele tostie slechts één punt was. Oftewel, voor 2 sneetjes wit brood, plakje kaas en ham ertussen ging voor 30 euro 8)7.
***members only***

Het blijft natuurlijk een populair onderwerp, met name op nujij om lekker af te geven, grotendeels op hoe onmogelijk het allemaal wel niet is. En altijd een paar mensen die zelf ook bezig zijn met FIRE. Niets echt nieuws onder de zon daar van zover ik zie met het doorheen scrollen van de give or take laatste 50 - 100 reacties.

De motivatie is natuurlijk sowieso heel tweeledig voor veel mensen om zich hiermee bezig te houden. Daadwerkelijk vervroegd met pensioen is natuurlijk één reden, lang niet iedereen zit er op te wachten om door te werken tot 67, 68 of tegen de tijd dat sommige van ons richting die leeftijd komen vermoedelijk zelfs 70+. Dit was vroeger ook al niet anders, doen gingen velen tussen 60 - 65 met de VUT alvorens start van het ware pensioen.

Onzekerheid over ons pensioenstelsel is een tweede. Wat is de houdbaarheid van het systeem nu het aantal jongere werknemers dalende is, pensioenfondsen financieel er toch jaar op jaar nadelig voor staan en er voor sommige van ons nog een gat zit van 30 - 40+ jaar voor ons daadwerkelijk pensioen ingaat. Hebben we nog een pensioen regeling zoals nu?

Onzekerheid over baangarantie is een derde. Er zal de komende decennia veel geautomatiseerd gaan worden, diverse beroepen zullen in meerdere lagen van de bevolking toch echt op zijn minst een totaal andere invulling gaan krijgen. Het aantal benodigde werknemers kan binnen diverse sectoren zomaar eens flink afnemen. En terwijl de technieken hiertoe zich in een rap tempo aan het ontwikkelen zijn, zie ik overheden persoonlijk eigen onvoldoende stappen doen maken om een gegarandeerd basisinkomen te bewerkstelligen, gefinancierd uit hogere belastingen verkregen uit de bedrijven die reeds renderen of zullen komen te renderen op deze ontwikkelingen.

Met een solide financiële voorbereiding reeds op relatief jonge leeftijd, stel je jezelf in staat om hierin een zekere bescherming te bieden. Een buffer tegen werkloosheid. Een alternatief voor indien het Nederlands pensioenstelsel ontoereikend zal blijken om op levensstandaard te blijven. En op termijn ook gewoon de eventuele mogelijkheid te hebben om zorgeloos te stoppen met werken, mocht je baan in bestaansrecht significant veranderen en je eigenlijk helemaal niet de behoefte hebt om daarin richting iets anders toe te bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:36
***members only***

Ideaal zo'n positie waarin je zelf volledig bepaalt..!

Defensief - weinigzeggend - verhaal over FO van de hoogleraar die wordt aangehaald in dat NU.nl stuk overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 13:42
Config schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 20:16:

4,75 daar in Oirschot voor 2 sneetjes brood met een plakje kaas _O-
Laat een duur brood bij de bakker 3 euro kosten waar je makkelijk 20 sneetjes uithaalt. 0,15x2= 30 ct voor het brood. De duurste losse plakjes kaas die ik kan vinden bij AH zijn 50ct/stuk, misschien nog 2 boterkuipjes erbij a 10ct? Kan alles bij elkaar echt nooit meer dan 1 euro kosten aan inkoop.
En dan rekenen ze daar 4,75 voor lol, horeca is echt belachelijk duur en dan durven ze nog staatssteun te vragen ook.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 20:42
Het Fantoom schreef op zondag 30 mei 2021 @ 19:33:
[...]

4,75 daar in Oirschot voor 2 sneetjes brood met een plakje kaas _O-
Laat een duur brood bij de bakker 3 euro kosten waar je makkelijk 20 sneetjes uithaalt. 0,15x2= 30 ct voor het brood. De duurste losse plakjes kaas die ik kan vinden bij AH zijn 50ct/stuk, misschien nog 2 boterkuipjes erbij a 10ct? Kan alles bij elkaar echt nooit meer dan 1 euro kosten aan inkoop.
En dan rekenen ze daar 4,75 voor lol, horeca is echt belachelijk duur en dan durven ze nog staatssteun te vragen ook.
Je moet eens anders rekenen....
Hoe veel personeel loopt daar rond? Wat is de maandelijkse huur van het pand, wat zijn de andere kosten?

Voor een cafe met een beetje formaat kom je snel aan 150.000 euro per jaar.
Dat zijn 30.000 tostis per jaar.... en dan is er nog geen winst gemaakt, en zijn de leveranciers nog niet betaald.
Ik kan je sowieso garanderen dat het bijzonder moeilijk is om rijk te worden als je dingen verkoopt van 2-5€.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MrBlack
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 15:28
In de horeca wordt je broodje voorbereid door personeel en gebracht door ander personeel. Dat kun je toch niet vergelijken met ingrediënten halen bij de supermarkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Tommie12 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 19:38:
[...]

Je moet eens anders rekenen....
Hoe veel personeel loopt daar rond? Wat is de maandelijkse huur van het pand, wat zijn de andere kosten?

Voor een cafe met een beetje formaat kom je snel aan 150.000 euro per jaar.
Dat zijn 30.000 tostis per jaar.... en dan is er nog geen winst gemaakt, en zijn de leveranciers nog niet betaald.
Ik kan je sowieso garanderen dat het bijzonder moeilijk is om rijk te worden als je dingen verkoopt van 2-5€.
En een supermarkt dan? Die hebben toch ook allerlei kosten, zelfs een kleine zelfstandige.
Alleen werken die veel efficiënter dan de horeca.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Buiten de deur eten doe je voor de ervaring, niet kosten. Als het je om de kosten te doen is dan zal het restaurant van de Ikea je zeker aanspreken. In tegenstelling tot hun andere producten hoef je het enkel niet zelf in elkaar te zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Het Fantoom schreef op zondag 30 mei 2021 @ 19:41:
[...]

En een supermarkt dan? Die hebben toch ook allerlei kosten, zelfs een kleine zelfstandige.
Alleen werken die veel efficiënter dan de horeca.
Daar stap je sowieso meestal buiten met een rekening van 30€ tot... 200€.
Je pakt zelf je spullen uit de rekken, en in sommige gevallen mag je zelfs zelf je boodschappen scannen.
Je hoeft de klanten geen propere tafel te geven met een terras in zon. Het is palletjes binnen krijgen, en karretjes buiten laten rijden. Sommige producten hebben lage marges, maar op andere wordt wel wat meer verdiend.
De meeste supermarkten zijn deel van een keten, dus kopen superscherp in.
Bovendien heb je geen klanten die continu je winkel blijven in tegenstelling tot een café, wazr je mensen hebt die 2 uur de krant komen lezen en één Espresso drinken van 1,5€.

Nu ja... als je denkt dat het easy money is ... start maar eens een café.

[ Voor 9% gewijzigd door Tommie12 op 30-05-2021 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het Fantoom
Tommie12 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 19:49:
[...]
Nu ja... als je denkt dat het easy money is ... start maar eens een café.
Dat zeg ik niet, ik verbaas me alleen over de prijzen die ze durven vragen.
En dat er blijkbaar genoeg mensen zijn die dat ervoor willen betalen...

Dat ze enorm veel kosten hebben omdat het in de basis een inefficiënte manier is van handel wil niet zeggen dat ik daarom bereid ben om 5 euro te betalen voor een boterham met kaas. Dan haal ik liever iets lekkers bij de bakker om het thuis op te eten op eigen tuinterras.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:05
Het Fantoom schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:02:
[...]

Dat ze enorm veel kosten hebben omdat het in de basis een inefficiënte manier is van handel wil niet zeggen dat ik daarom bereid ben om 5 euro te betalen voor een boterham met kaas. Dan haal ik liever iets lekkers bij de bakker om het thuis op te eten op eigen tuinterras.
Mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Hoe bedoel je "durven te vragen"?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Het Fantoom
Napo schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:09:
[...]

Hoe bedoel je "durven te vragen"?
Ik zou me persoonlijk schamen als ik 5 euro zou vragen aan iemand die 2 sneetjes brood met een plakje kaas bij me kwam eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Het Fantoom schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:12:
[...]

Ik zou me persoonlijk schamen als ik 5 euro zou vragen aan iemand die 2 sneetjes brood met een plakje kaas bij me kwam eten.
Ik zou er minder moeite mee hebben als ik er zorg voor moet dragen om een locatie en personeel te regelen. Ingredienten is één ding maar er komt simpelweg meer bij kijken dan enkel dat.

Je kan natuurlijk de keuze maken om alles zelf te doen maar ook daar loop je uiteindelijk tegen limitaties aan. Je tosti zelf maken is thuis meer dan prima zelf te doen (en voor dezelfde prijs significant beter) maar zodra je thuis locatie niet reeel is - je gaat bijvoorbeeld een dag weg - is dat geen optie meer.

Het terugrekeken naar puur de kostprijs van de ingredienten is een exercitie die je kan doen maar voegt bijzonder weinig toe. Doe je dat met alles? Een verbouwing van je woning bijvoorbeeld?

offtopic:
Vergeet het plakje ham trouwens niet en wellicht een sausje

[ Voor 3% gewijzigd door Napo op 30-05-2021 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Horeca is meer dan handel....
Ze verkopen gezelligheid, service, ... maar ja, jij kijkt hier naar een broodje kaas. Dat zal ik niet snel bestellen.
Kijk eens naar de food cost van een spaghetti of een biefstuk friet, en het werk wat er in kruipt om het op je tafel te krijgen... en daarna alles weer mooi afgeruimd weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhrancK
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 12:57
[...]

Dat begrijp ik gezien je comments hierboven, het concept van horeca ontgaat je volgens mij een beetje. Thuis een filmpje kijken is ook goedkoper dan in de bios, in de tuin voetballen is goedkoper dan avondje bowlen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

1€ voor het tafeltje, verlichting, verwarming, ruimte
1€ Voor het brood en de kaas
2€ voor de werkuren van het personeel
0,75€ winst voor de baas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Napo schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:17:
[...]
Het terugrekeken naar puur de kostprijs van de ingredienten is een exercitie die je kan doen maar voegt bijzonder weinig toe. Doe je dat met alles? Een verbouwing van je woning bijvoorbeeld?

offtopic:
Vergeet het plakje ham trouwens niet en wellicht een sausje
Een verbouwing is iets heel anders, daar betaal je namelijk ook voor de expertise en de arbeidsuren die ermee gemoeid zijn. Zelf ben ik niet handig genoeg om zelfstandig een verbouwing te realiseren. En al zou ik wel enig idee hebben van hoe het moet, dan nog zou het me minimaal 3x zoveel tijd kosten als voor een professional waarvoor het dagelijkse kost is. Daarnaast vraag ik dan ook verschillende offertes op om een gedegen afweging te maken.

Maar een broodje kaas kan ik prima zelf maken thuis.
En nog sneller ook dan in de horeca waar je vaak ook lang moet wachten.
Dus qua prijs, kwaliteit en tijd kan ik het dan allemaal beter zelf doen :)

offtopic:
Verwacht dat plakje ham er maar niet bij, want die stond apart vermeld op de prijslijst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Het Fantoom
PhrancK schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:18:
[...]

Dat begrijp ik gezien je comments hierboven, het concept van horeca ontgaat je volgens mij een beetje. Thuis een filmpje kijken is ook goedkoper dan in de bios, in de tuin voetballen is goedkoper dan avondje bowlen etc.
Ja wellicht is het concept horeca gewoon niet aan mij besteed, het heeft voor mij geen meerwaarde dat ik bediend wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:26:
[...]

1€ voor het tafeltje, verlichting, verwarming, ruimte
1€ Voor het brood en de kaas
2€ voor de werkuren van het personeel
0,75€ winst voor de baas
En dan moet je overigens ook nog meenemen dat die 0,75 niet direct winst is maar ook een periode van "leegstand" moet afdekken (tenzij je dat indekt in de uren/ruimte.

Het niet meenemen van kosten voor het personeel alsmede de locatie is hetzelfde niveau als populistische uitspraken. Niet meer dan een halve werkelijkheid en een matige vergelijking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Het Fantoom schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:31:
[...]

Ja wellicht is het concept horeca gewoon niet aan mij besteed, het heeft voor mij geen meerwaarde dat ik bediend wordt.
Dat is natuurlijk een heel andere vraagstelling/discussie. De vraag is dan eerder of je de meerprijs wil betalen voor service of dat je dat een overbodige luxe vindt. Beide keuzes zijn meer dan prima maar je vergelijking gaat vrij snel mank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 15:25
Het Fantoom schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:31:
[...]

Dat is helemaal prima hoor, ieder zijn ding. Maar als ik ingrediënten en mijn uurloon voor de bereidingstijd optel is het al zo'n beetje goedkoper om voor 5 euro op een terrasje een tosti te eten in plaats van het zelf te maken. En dan heb ik nog een vrij bescheiden uurloon ook.
(niet dat ik anders in die tijd mijn uurloon aan het verdienen was, maar toch)

[ Voor 4% gewijzigd door Lapa op 30-05-2021 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 15:25
hier is iets misgegaan

[ Voor 93% gewijzigd door Lapa op 30-05-2021 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het Fantoom
Lapa schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:55:
[...]

Dat is helemaal prima hoor, ieder zijn ding. Maar als ik ingrediënten en mijn uurloon voor de bereidingstijd optel is het al zo'n beetje goedkoper om voor 5 euro op een terrasje een tosti te eten in plaats van het zelf te maken. En dan heb ik nog een vrij bescheiden uurloon ook.
(niet dat ik anders in die tijd mijn uurloon aan het verdienen was, maar toch)
Ik denk dat ik thuis sneller een tosti op m'n bord heb liggen dan op een terras, waar je eerst geduldig moet wachten op de bediening en daarna op je tosti die bereid moet worden. Nog afgezien van de reistijd.
En een boterham met kaas, waar het eerste instantie om ging, zeker te weten een heel stuk sneller.

Dan zou ik nog liever naar Subway oid gaan, heb je voor hetzelfde geld van die boterham kaas een fatsoenlijk gevuld broodje, is de wachttijd kort en kun je het zelfs in de auto opeten als tijd/uurloon ook gerekend moet worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Het Fantoom schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:17:
[...]

Ik denk dat ik thuis sneller een tosti op m'n bord heb liggen dan op een terras, waar je eerst geduldig moet wachten op de bediening en daarna op je tosti die bereid moet worden. Nog afgezien van de reistijd.
En een boterham met kaas, waar het eerste instantie om ging, zeker te weten een heel stuk sneller.

Dan zou ik nog liever naar Subway oid gaan, heb je voor hetzelfde geld van die boterham kaas een fatsoenlijk gevuld broodje, is de wachttijd kort en kun je het zelfs in de auto opeten als tijd/uurloon ook gerekend moet worden.
Je vergeet dat je ook dat brood en die kaas moet kopen, nadien de boel afruimen en afwassen.

Subway... daar zou ik ook mijn spullen in de auto opeten. Een tent die ongezelliger is bestaat niet, en wat je daar krijgt is gewoon vreselijk, maar dat zal mijn aard als belg zijn. Ik kan wel wat geld kwijt aan goed of echt goed eten op een leuke plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Tommie12 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:48:
[...]

Je vergeet dat je ook dat brood en die kaas moet kopen, nadien de boel afruimen en afwassen.

Subway... daar zou ik ook mijn spullen in de auto opeten. Een tent die ongezelliger is bestaat niet, en wat je daar krijgt is gewoon vreselijk, maar dat zal mijn aard als belg zijn. Ik kan wel wat geld kwijt aan goed of echt goed eten op een leuke plaats.
Het is geen haute cuisine, maar persoonlijk heb ik liever daar een broodje met zelf gekozen toppings dan een simpele boterham met kaas. En ja dat brood en kaas moet je ook kopen, maar als je zo in één klap voor een paar dagen voedsel aankoopt ben je nog altijd minder tijd (en geld) kwijt dan voor elk ontbijt, lunch en avondmaal naar een horeca-gelegenheid af te reizen. Ik ken overigens ook niemand die dat laatste doet, dus daar zal dan ook vast een goede reden voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:53
Op vrt.nu is er een interessant programma over oa de financiële kant van de horeca:
https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/andermans-zaken/

Als ik me goed herinner is de brutomarge 4 á 5 keer de inkoopprijs van je ingrediënten.
Dus als iets 5€ kost om te bestellen in een café/restaurant dan kost het de uitbater ongeveer 1€ inkoop.
Daar moet dan nog huur, personeelskost, belastingen, energie, meubilair,... vanaf.

Wat er overblijft is winst, waarbij in heel veel gevallen na een paar jaar blijkt dat er nooit winst geweest is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Het Fantoom schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:54:
[...]

Het is geen haute cuisine, maar persoonlijk heb ik liever daar een broodje met zelf gekozen toppings dan een simpele boterham met kaas. En ja dat brood en kaas moet je ook kopen, maar als je zo in één klap voor een paar dagen voedsel aankoopt ben je nog altijd minder tijd (en geld) kwijt dan voor elk ontbijt, lunch en avondmaal naar een horeca-gelegenheid af te reizen. Ik ken overigens ook niemand die dat laatste doet, dus daar zal dan ook vast een goede reden voor zijn.
Deze hele discussie is natuurlijk veels te specifiek en eigenlijk off topic. Het was wat anders geweest als iemand uit automatisme elke dag veel geld uitgeeft bij de horeca terwijl 'ie geld wil besparen o.i.d.

Maar om dan toch maar een link te leggen met FO:
vooral geld uitgeven aan dingen die je gelukkig maken. Daar valt de horeca bij jou blijkbaar niet onder :P

Bij ons zeker wel. Heerlijk vandaag. Daar werk ik graag 2 jaar langer voor door om die hobby te kunnen blijven bekostigen uit onze FO-pot. En mocht het echt te prijzig worden kan kunnen we tegen die tijd vast thuis een tosti printen 8)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 20:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:05
M.b.t. de horeca discussie. Dat geldt toch gewoon voor elke vorm van vrijetijdsbesteding. Waarom zou je naar de bioscoop gaan? Thuis kijken is goedkoper, kost minder tijd, geen reclame tussendoor, eten en drinken erbij zijn veel goedkoper, .... Het is en blijft een vorm van vrijetijdsbesteding en dus "luxe" en geen verplichting. Eet je liever elke dag dezelfde boterham met kaas dan ga je niet naar de horeca, kijk je nooit de nieuwste film ga je niet naar de bioscoop.

In die zin ook dezelfde discussie of je nu dat oude afgetrapte autotje moet kopen of de nieuwste Tesla / Audi / .... Zolang het ding je van A naar B en terug brengt, hetzelfde als dat die boterham met kaas je doet voeden, is al het overige luxe en dus "onnodige extra kosten". Maar een auto enthousiasteling zal zich eerder een Audi kopen dan een of ander koekblik van 10 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
RobertMe schreef op zondag 30 mei 2021 @ 22:11:
M.b.t. de horeca discussie. Dat geldt toch gewoon voor elke vorm van vrijetijdsbesteding. Waarom zou je naar de bioscoop gaan? Thuis kijken is goedkoper, kost minder tijd, geen reclame tussendoor, eten en drinken erbij zijn veel goedkoper, .... Het is en blijft een vorm van vrijetijdsbesteding en dus "luxe" en geen verplichting. Eet je liever elke dag dezelfde boterham met kaas dan ga je niet naar de horeca, kijk je nooit de nieuwste film ga je niet naar de bioscoop.

In die zin ook dezelfde discussie of je nu dat oude afgetrapte autotje moet kopen of de nieuwste Tesla / Audi / .... Zolang het ding je van A naar B en terug brengt, hetzelfde als dat die boterham met kaas je doet voeden, is al het overige luxe en dus "onnodige extra kosten". Maar een auto enthousiasteling zal zich eerder een Audi kopen dan een of ander koekblik van 10 jaar oud.
Bioscoop heeft een veel groter scherm dan ik thuis heb, idd ook nieuwe films die je thuis nog niet kunt kijken...dus dat zij voor mij goede redenen om er naar toe te gaan.
Echter niet voor de bioscoop 'horeca' nee, leuk dat je deze aanhaalt. Want wat doen zij anders dan de supermarkt? Je kunt flesjes drinken pakken/zakken M&M's en vervolgens afrekenen voor 6x zoveel als in de supermarkt....biedt voor mij geen meerwaarde

Tussen een oude afgetrapte auto rijden of een bijna nieuwe zit natuurlijk een groot verschil.
Heb zelf ook een BMW omdat er gewoon plezier aan beleef om daarmee te rijden en is idd meer als hobby en daarom mag het wat meer kosten (en probeer daar ook nog zoveel mogelijk de kosten te beperken door bv zelf olie te verversen en klein onderhoud te doen).

Echter of ik een biertje nou op een terras krijg geserveerd, of dat ik hem zelf bij de AH haal en zelf in moet schenken thuis maakt me echt helemaal niks uit. Het product waar het om draait blijft exact gelijk alleen voor 20% van de prijs. Ja je mist de service en bediening, maar daar hecht ik geen waarde aan.

Nou ja iedereen moet natuurlijk doen waar je blij van wordt, als dat regelmatig op het terras gaan zitten of uit eten gaan is dan moet je dat gewoon doen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:05
Het Fantoom schreef op zondag 30 mei 2021 @ 22:43:
[...]

Bioscoop heeft een veel groter scherm dan ik thuis heb, idd ook nieuwe films die je thuis nog niet kunt kijken...dus dat zij voor mij goede redenen om er naar toe te gaan.
Echter niet voor de bioscoop 'horeca' nee, leuk dat je deze aanhaalt. Want wat doen zij anders dan de supermarkt? Je kunt flesjes drinken pakken/zakken M&M's en vervolgens afrekenen voor 6x zoveel als in de supermarkt....biedt voor mij geen meerwaarde

Tussen een oude afgetrapte auto rijden of een bijna nieuwe zit natuurlijk een groot verschil.
Heb zelf ook een BMW omdat er gewoon plezier aan beleef om daarmee te rijden en is idd meer als hobby en daarom mag het wat meer kosten (en probeer daar ook nog zoveel mogelijk de kosten te beperken door bv zelf olie te verversen en klein onderhoud te doen).

Echter of ik een biertje nou op een terras krijg geserveerd, of dat ik hem zelf bij de AH haal en zelf in moet schenken thuis maakt me echt helemaal niks uit. Het product waar het om draait blijft exact gelijk alleen voor 20% van de prijs. Ja je mist de service en bediening, maar daar hecht ik geen waarde aan.

Nou ja iedereen moet natuurlijk doen waar je blij van wordt, als dat regelmatig op het terras gaan zitten of uit eten gaan is dan moet je dat gewoon doen.
Mand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 14:06
Het Fantoom schreef op zondag 30 mei 2021 @ 22:43:
[...]

Denk dat je nu tot de kern komt. Jij hecht geen waarde aan buiten de deur eten. Dat kan natuurlijk ook omgedraaid worden. Iemand die geen tv heeft/kijkt kan jouw argumenten ook gebruiken om de bioscoop te duur te maken.
Voor mij is de CD van Frans Bauer te duur, ik vind het namelijk vreselijk en hoor dan liever mezelf zingen(is de buurt het waarschijnlijk niet echt mee eens). Champignons zijn trouwens ook veel te duur, ik lust ze namelijk niet...
Gerelateerd aan FO: besteed je geld bewust aan zaken waarvan jij blij wordt. De discussie over smaak lijkt me vrij nutteloos.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 09:24
[...]
Heb je ook de prijs van dat tuinterras gerekend?
Als een woning met tuin je 50000 euro extra kostte, dan kon je ook afwegen om in de plaats daarvan 13 jaar lang elke dag met 2 een tosti te gaan eten. Wat voor jou het leukste is hangt natuurlijk van jezelf af, de plaats waar je woont en de keuzes die je daar hebt om tosti's te gaan eten, maar persoonlijk vind ik het de afweging wel waard om kleiner te wonen en dan voor sommige zaken meer buitenshuis te betalen maar dan wel keuze hebben om elke dag in een andere omgeving je broodje te eten.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@Het Fantoom

Nu geraken we er.... je moet uiteraard alleen maar geld uitgeven aan dingen waar jij gelukkig van wordt.

Maar de discussie dan trekken naar... ik betaal 5€ voor een Tosti terwijl die thuis maar 1€ kost vind ik mank lopen.

Als je de prijsstelling van Auto’s onder de loep neemt, dan word ik pas echt ziek.

- een 318d en 320d verschillen enkel door een paar parameters in de software, maar je betaalt wel 2-3000€ meer.
- metaalkleur kost de fabrikant geen 100€ meer op een auto, integendeel, er zal waarschijnlijk zelfs niet voor 100€ lak aan je auto hangen. Je betaalt wel 1000€ meer.
- een 19’ velg met een ‘ander’ design kost makkelijk 3000€ meer dan een standaard 17’ velg. De kost daarvan.... tientjes.
- een 318d of een Skoda Octavia schelen makkelijk 5-10k in aankoop, terwijl de componenten mogelijk 1000€ verschil verantwoorden.

Je betaalt gewoon enorm veel voor de badge, en hoe je auto er uit ziet, maar als je daar gelukkig van wordt, vooral doen!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 18:40

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:En laten we vooral vanaf nu ook weer ontopic communiceren met elkaar. Een klein zijspoor is prima, maar het wordt nu wel een heel erg specifieke 'café / buiten de deur eet/drink discussie'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 07:50:
Je betaalt gewoon enorm veel voor de badge, en hoe je auto er uit ziet, maar als je daar gelukkig van wordt, vooral doen!
De tijd dat productiekosten gelinkt waren aan de verkoopkosten ligt ver achter ons. Een product kost wat het aan waarde toevoegt. Daarom zie je ook zoveel belasting op water, stroom en brandstof.

Edit: dit werkt trouwens ook andersom door onder de kosten te leveren in plaats van kosten uitgeven aan marketing. Of simpelweg de concurrentie buitenspel te zetten.

[ Voor 16% gewijzigd door Deveon op 31-05-2021 08:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wozmro schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:59:
Op vrt.nu is er een interessant programma over oa de financiële kant van de horeca:
https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/andermans-zaken/

Als ik me goed herinner is de brutomarge 4 á 5 keer de inkoopprijs van je ingrediënten.
Dus als iets 5€ kost om te bestellen in een café/restaurant dan kost het de uitbater ongeveer 1€ inkoop.
Daar moet dan nog huur, personeelskost, belastingen, energie, meubilair,... vanaf.

Wat er overblijft is winst, waarbij in heel veel gevallen na een paar jaar blijkt dat er nooit winst geweest is.
Volgens mij zit daar ook de wrevel bij die tweet. Niet dat het terras zo veel duurder is dan de supermarkt, maar dat de verhouding tussen prijs en prestatie verkeerd zou liggen.

In relatie tot die tosti, als ik een tosti van 5 euro bestel, dan verwacht ik niet veel meer dan een geroosterde ham-kaas boterham met wat ketchup. Staat er een tosti van 15 euro op de kaart, dan zitten daar vaak ook wat frieten en salade bij. Als je dan op de menukaart een tosti van 15 euro ziet staan en je krijgt alleen maar zijn geroosterde ham-kaas boterham, dan voel je je waarschijnlijk wel genept. En zul je niet snel meer bij dat etablissement komen. Had de uitbater een paar euro meer besteed aan een handje patat en wat groenvoer, dan was je een tevreden klant en zou je waarschijnlijk wel terugkomen.

Dát is wat hier vooral speelt. Je ziet iets moois op de menukaart staan en wilt er eens lekker van genieten. Maar in plaats van een mooie 'traktatie' krijgt je een lullig kartonnen snackbar bakje met daarin wat nacho's en saus gedumpt. Waarschijnlijk was het zelfs al een heel ander verhaal geweest als de zelfde spullen op een bord of een schaaltje geserveerd waren en het er gewoon goed uit zag. Dat had de uitbater dan alleen één extra bord afwas gekost.

Het is dus vooral een kwestie van de juiste verwachtingen kweken én die verwachtingen waarmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Deveon schreef op maandag 31 mei 2021 @ 07:59:
[...]

De tijd dat productiekosten gelinkt waren aan de verkoopkosten ligt ver achter ons. Een product kost wat het aan waarde toevoegt. Daarom zie je ook zoveel belasting op water, stroom en brandstof.

Edit: dit werkt trouwens ook andersom door onder de kosten te leveren in plaats van kosten uitgeven aan marketing. Of simpelweg de concurrentie buitenspel te zetten.
Je maakt het nu net iets te simpel:
- als je in een markt zit met concurrentie, dan probeer je een "marktconforme" prijs te zetten. Net iets hoger of lager dan de concurrentie naarmate je product/merk iets hoger of lager zit dan de concurrentie. Je vraagt wat je kan krijgen
- zit je met een uniek product, dan kan je "value based pricing" gaan toepassen. Als ik morgen een systeem kan vinden dat je energiekosten met 50€ per maand kan doen zakken, dan kan ik daar makkelijk 20€ per maand voor vragen los van wat het zou kosten. Natuurlijk, als dat een goudmijn is, dan kan je je aan concurrentie verwachten, en dat zal prijsdruk opleveren.

Als je als fabrikant dan niet uit je kosten komt heb je een probleem. Kan je ofwel stoppen, of zorgen dat je kosten naar beneden gaan.

Om terug te gaan naar de Tosti: als je de prijs gaat vergelijken, dan moet je dat doen bij verschillende zaken in dezelfde stad, en liefst nog in dezelfde buurt. Die prijzen liggen doorgaans niet ver uit elkaar.
Beste bewijs dat ze een "marktconforme" prijs zetten.

En autofabrikanten prositioneren zichzelf in zogenaamde premium merken, en bieden daar iets voor. Of jou dat waard is wat ze vragen is een andere zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:48:
[...]
Om terug te gaan naar de Tosti: als je de prijs gaat vergelijken, dan moet je dat doen bij verschillende zaken in dezelfde stad, en liefst nog in dezelfde buurt. Die prijzen liggen doorgaans niet ver uit elkaar.
Beste bewijs dat ze een "marktconforme" prijs zetten.
En dat werkt ook andersom, als je een tosti (of bakje nacho's) op de menukaart zet tegen een bepaalde prijs, dan heb je op basis van eerdere ervaringen uit de buurt bepaalde verwachtingen. Er werd in dit geval blijkbaar niet aan die verwachtingen voldaan.

Of wellicht waren de verwachtingen nog van 'voor Corona' en zijn we, twee jaar later, toch in een iets andere maatschappij beland. Ik kan met goed voorstellen dat met name in de horeca de prijzen na corona toch wel een stuk hoger zullen komen te liggen. Zowel omdat er, vanwege de anderhalve meter, minder klanten kunnen zijn als omdat er toch bij veel bedrijven een forse som geld verloren is gegaan en dat wel weer ingelopen moet worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
RobertMe schreef op zondag 30 mei 2021 @ 22:11:

Probleem hiermee is dat je bijna iedere aankoop goed kunt praten.

We kennen allemaal de term lifestyle inflation m.b.t. FIRE. Het principe is makkelijk: niet meer gaan uitgeven als je meer verdient. Maar merk dat het in de praktijk toch soms moeilijker is omdat je de duurdere uitgaven makkelijk kunt goedpraten door te zeggen "maar dat geeft mij meer plezier".

Wij gaan meer en luxer uiteten de laatste jaren omdat dit nu financieel makkelijk mogelijk is. Wij halen hier veel voldoening uit. Vroeger hadden we gewoonweg minder te besteden waardoor dit niet mogelijk was. Dit is heel duidelijk lifestyle inflation. Echter heb ik er wel een fijner leven door op dit moment en voor mijn gevoel is het ook niet overbodige luxe. Maarja we rijden nu ook een luxere auto dan voorheen. Ook dat kan ik op meerdere manieren "goedpraten". Gelukkig leven wij nog altijd ver onder ons doen. Maar merk toch dat het gemakkelijk opschuift zonder dat je het echt door hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Mirved schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:36:
[...]
Grote vraag: waarom noem je dit een probleem?

Ik denk dat bijna iedereen wel dingen in het verleden wel dingen had die hij of zij erg graag zou willen doen of hebben, maar dat daar geen middelen voor waren. Groei in inkomen maakt die dingen mogelijk. En de keus om die dingen te doen kan een wel afgewogen keus zijn tussen sneller FO worden of meer 'plezier' in het huidige leven.

Het wordt lastiger als je vanwege je hogere inkomen ook te veel extra wensen krijgt. Dán krijg je lifestyle inflatie. En dat kan er onbewust insluipen en je onbewust verder van FO afhouden dan je eigenlijk misschien zou willen. (Maar ook dan: 'luxere' wensen kunnen ook een weloverwogen keus zijn, zolang je in je achterhoofd houdt dat dit ten koste kan gaan van eerder FO.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• !null
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ja dat is het hele punt. Lifestyle inflation gebeurt best snel en vaak onbewust. Of bewust en je kunt een hoop goed praten, zodat je het zelf niet meer ziet. We hebben nu geinvesteerd in transport (fiets+auto) en ja daar wordt het leven beter van, maar of alles nou zo'n noodzaak is? Dus praatje het gauw voor jezelf goed.

De vraag is hoe principieel je bent of hoe ver je wil gaan voor FO.

En een schraal veel te duur bakje nachos eten kan prima als je genoeg binnen harkt. Het is toch een som van inkomsten - uitgaven = vermogenopbouw.

Wel weet ik dat mijn collega die stopte op zijn 55e dat niet ging doen, die is gewoon blij om vogels te spotten als hij een rondje gaat fietsen. En zou heeft hij met beperkte middelen veel eerder een pensioen in gegaan dan beter verdienende collegas die gewoon tot het eind doorwerken. Is een manier, hoeft allemaal niet, maar het kan wel.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

kan iemand me even helpen met de volgende berekening?

ik had een lineaire hypotheek van 200k tegen 1.69% rente. begonnen oop 1-11-2017. looptijd 30 jaar dus tot 2047

ik heb nu flink afgelost en heb nu nog maar een schuld van 82k over. (ja, flink afgelost)

wat is mijn vaste maandelijkse aflosbedrag dan?

ik zal denken. nog 317 maanden over, maar looptijd is 30 jaar dus 360 maanden.
82000/317=258 euro per maand.
oorsronkelijk = 200.000/360=555.55 euro per maand.

maar volgens ing zijn mijn maandelijkse lasten 496.44 euro met 119 euro rente. ik begrijp dus niet hoe de 496.44 berekend is. bij lineair moet de aflossing toch constant zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 31-05-2021 11:00 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Bij aflossen kun je vaak kiezen tussen lagere lasten en kortere looptijd. Vermoedelijk is de looptijd dan een keer ingekort in plaats van dat de maandelijkse aflossing verlaagd is. (Of de 'standaard' was looptijd inkorten tenzij je zelf iets anders hebt aangegeven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
!null schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:57:
Ja dat is het hele punt. Lifestyle inflation gebeurt best snel en vaak onbewust. Of bewust en je kunt een hoop goed praten, zodat je het zelf niet meer ziet. We hebben nu geinvesteerd in transport (fiets+auto) en ja daar wordt het leven beter van, maar of alles nou zo'n noodzaak is? Dus praatje het gauw voor jezelf goed.

De vraag is hoe principieel je bent of hoe ver je wil gaan voor FO.

En een schraal veel te duur bakje nachos eten kan prima als je genoeg binnen harkt. Het is toch een som van inkomsten - uitgaven = vermogenopbouw.

Wel weet ik dat mijn collega die stopte op zijn 55e dat niet ging doen, die is gewoon blij om vogels te spotten als hij een rondje gaat fietsen. En zou heeft hij met beperkte middelen veel eerder een pensioen in gegaan dan beter verdienende collegas die gewoon tot het eind doorwerken. Is een manier, hoeft allemaal niet, maar het kan wel.
Die collega heeft misschien dan weer voor een klein kapitaal een goede fiets en een goede verrekijker gekocht. Waarbij anderen misschien ook denken dat dat geld weggooien is. Of wat sommigen lifestyle inflatie zouden noemen. Terwijl het in feite waarschijnlijk een weloverwogen keus is geweest waarvoor je weinig hoeft 'goed te praten'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

@Rubbergrover1 dat is mogelijk, maar in overzicht staat de looptijd nog steeds op 1-11-2047. op zich maakt het niet veel uit. ik heb liever maandelijks zelfde bedrag aflossen, ben ik er sneller van af. volgens mijn berekeningen dus rond 2023 hypotheekvrij.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kmf schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:05:
@Rubbergrover1 dat is mogelijk, maar in overzicht staat de looptijd nog steeds op 1-11-2047. op zich maakt het niet veel uit. ik heb liever maandelijks zelfde bedrag aflossen, ben ik er sneller van af. volgens mijn berekeningen dus rond 2023 hypotheekvrij.
Wellicht heeft de hypotheek formeel een einddatum van 2047, maar ben je al in 2023 klaar met betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Mirved schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:36:
[...]

We kennen allemaal de term lifestyle inflation m.b.t. FIRE. Het principe is makkelijk: niet meer gaan uitgeven als je meer verdient. Maar merk dat het in de praktijk toch soms moeilijker is omdat je de duurdere uitgaven makkelijk kunt goedpraten door te zeggen "maar dat geeft mij meer plezier".

Wij gaan meer en luxer uiteten de laatste jaren omdat dit nu financieel makkelijk mogelijk is. Wij halen hier veel voldoening uit. Vroeger hadden we gewoonweg minder te besteden waardoor dit niet mogelijk was. Dit is heel duidelijk lifestyle inflation. Echter heb ik er wel een fijner leven door op dit moment en voor mijn gevoel is het ook niet overbodige luxe. Maarja we rijden nu ook een luxere auto dan voorheen. Ook dat kan ik op meerdere manieren "goedpraten". Gelukkig leven wij nog altijd ver onder ons doen. Maar merk toch dat het gemakkelijk opschuift zonder dat je het echt door hebt.
Herkenbaar. Wij zijn van 2 studenten met 50k studieschuld naar een situatie geëvolueerd waarbij we afhankelijk van de definitie 40-50% van ons inkomen opzij leggen. Dan vind ik het wel geoorloofd om hier en daar wat beheerste levensstijlinflatie te laten ontstaan, zolang het maar geen hyperinflatie wordt :P dit laatste zie je natuurlijk best veel als elke nog niet verdiende cent direct 3x mentaal uitgegeven is.

Een keerzijde ervan is misschien dat het lastig wordt voor je om weer te wennen aan 'het simpelere leven', mocht dat ooit nodig zijn. In een ideaalplaatje is dat natuurlijk niet nodig, want je calculeert het in, maar wie weet.

Om die reden lassen we eigenlijk semi-bewust ook wel eens periodes in waarbij we onszelf weer even laten wennen aan een (nog) lager uitgavenpatroon. Een soort van financieel vasten.

Het gekke hieraan is dat Corona dit bij ons ook afdwong (geen etentjes/kroegjes/reizen/weinig sociaal gebeuren) maar dat dat toch wat zwaarder viel dan wanneer je er zelf voor kiest. Dat zegt misschien ook wel wat over de/mijn menselijke psyche.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Rubbergrover1 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:46:
[...]

Grote vraag: waarom noem je dit een probleem?
Omdat je dan straks opeens een dikke nieuwe Mercees rijdt ipv een 2de handse toyota. Omdat die x en y en z heeft dat toch net wat fijner is dan de Toyota. Dat je een wc hebt die ook je kont doet nat spuiten en daarna droog föhnen omdat dat toch hygiënischer is. etc. etc. Je kunt het allemaal goed praten maar eigenlijk had je ook op het einde 10 jaar eerder kunnen stoppen en was die extra luxe dat dan waard?

[ Voor 4% gewijzigd door Mirved op 31-05-2021 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Mirved schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:14:
[...]
was die extra luxe dat dan waard?
Dat is dus de vraag die je altijd zou moeten stellen. Als jij vier uur per dag in een auto moet zitten, dan kan ik mij goed voorstellen dat het voor jou zeker meerwaarde heeft om een luxere auto te rijden dan die tweedehands Toyota. Als je 30 uur per week moet thuiswerken, dan is een investering in een goede bureaustoel in plaats van een keukenstoeltje geen lifestyle inflatie, maar voor veel mensen een goede keus.

Die uitgaven zijn dan het probleem dus niet. Het probleem zit hem er vooral in of je wel of niet de afweging maakt of die luxe het je waard is om x-tijd later FO te worden. Voor jezelf beargumenteren (of 'goedpraten') dat je nu 1000 euro wilt uitgeven in plaats van een maand eerder FO te worden vind ik geen probleem, zolang je die afweging dus maakt. Het wordt pas een probleem als je die 1000 euro gaat uitgeven omdat het toch 'van de grote hoop' gaat en daarbij voor jezelf wilt wegmoffelen dat je daarmee ook een maand FO door het riool spoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:51
Rubbergrover1 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:26:
[...]

Dat is dus de vraag die je altijd zou moeten stellen. Als jij vier uur per dag in een auto moet zitten, dan kan ik mij goed voorstellen dat het voor jou zeker meerwaarde heeft om een luxere auto te rijden dan die tweedehands Toyota. Als je 30 uur per week moet thuiswerken, dan is een investering in een goede bureaustoel in plaats van een keukenstoeltje geen lifestyle inflatie, maar voor veel mensen een goede keus.

Die uitgaven zijn dan het probleem dus niet. Het probleem zit hem er vooral in of je wel of niet de afweging maakt of die luxe het je waard is om x-tijd later FO te worden. Voor jezelf beargumenteren (of 'goedpraten') dat je nu 1000 euro wilt uitgeven in plaats van een maand eerder FO te worden vind ik geen probleem, zolang je die afweging dus maakt. Het wordt pas een probleem als je die 1000 euro gaat uitgeven omdat het toch 'van de grote hoop' gaat en daarbij voor jezelf wilt wegmoffelen dat je daarmee ook een maand FO door het riool spoelt.
Iedereen is er volgens mij op een andere manier mee bezig. Wil je volledig FO worden, of FMA ook goed? Ik hoef ook niet volledig FO te worden, maar een jaar of 7 eerder met pensioen, of de laatste periode minder // anders werken lijkt me heerlijk. Echter gaat dat bij mij niet ten koste van alles. Hier staat ook een mooie Volvo voor de deur (want: goede stoelen, en stil) en geen Dacia. Ik koop ook een iPad Pro omdat dat mijn werk enorm helpt, maar we wegen wel bewust af waar we geld aan uitgeven, en hoeveel. Ik zou nooit aan de private lease gaan... en (zoals velen van mijn vrienden) doorstromen naar een 7 ton+ huis zie je mij niet doen....

Ik zeg vaak : "Liever rijk in een klein huis (en alle financiële ruimte hebben), dan slaaf van de bank en arm in een groot huis".

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:18

oscar82

De ondertitel

samba80 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:03:
[...]

Wow, wat heeft die gast een vervelende intonatie. Zijn boodschap ( verpakt in een 2 uur durend verhaal waar hij allerlei discutabele dingen aanhaalt zoals , iemand zei ooit, in de Bijbel staat, een zanger schreef ooit): maak duidelijk wat je doelen zijn, schrijf ze op en ga eraan werken.

Desalniettemin bedankt, gaf me toch even weer net een andere invalshoek op de zaken.
Dagen heb ik er mee rondgelopen waar ik dat accent van ken en nu weet ik het weer: Kevin Spacey in House of Cards. Het zal dus wel iets specifieks uit South Carolina zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 13:14
Bank belde voor verlenging vastgoed hypotheek. Huidig was 5 jaar vast tegen 2,8% en bedrag nog 430k.

Hun aanbod 2,5% voor 5 jaar en kwam 500€ administratie kosten bij (had ik niet op geteld)

Dus ik vraag “en 10 jaar dan”:
2,9% en ook 500 administratie kosten.
Aflostermijn is nog 45 jaar maar ik ben zelf van plan over een jaar of 10-12 vastgoed van de (grotendeels) hand te doen en volledig passief FIRE.

Welke zouden jullie kiezen? Bij 10 jaar verdien ik op zijn minst die extra keer 500€. (En geen idee wat ze hier over 5 jaar voor tellen, moet ook eens navragen of het mag wat ze doen. Geen afsluit provisie maar administratie kosten).
Kosten verschil rente is 1720 in jaar 1 en zal langzaam terug lopen. En natuurlijk rente stand over 5 jaar, ik verwacht een verhoging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:38

orf

Mirved schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:14:
[...]

Omdat je dan straks opeens een dikke nieuwe Mercees rijdt ipv een 2de handse toyota. Omdat die x en y en z heeft dat toch net wat fijner is dan de Toyota. Dat je een wc hebt die ook je kont doet nat spuiten en daarna droog föhnen omdat dat toch hygiënischer is. etc. etc. Je kunt het allemaal goed praten maar eigenlijk had je ook op het einde 10 jaar eerder kunnen stoppen en was die extra luxe dat dan waard?
Ik moest hardop lachen omdat ik sinds 1,5 jaar die WC heb en het voor mezelf inderdaad prima kan goedpraten. :)

Af en toe vind ik het nog best lastig hoever ik mijn levensstijl aan inflatie onderhevig laat zijn. Met de cijfers lijkt het erop dat in FO ben, maar ik zie mezelf rustig weer wat werk op gaan pakken in de toekomst als er iets leuks voorbij komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:47
trekker22 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:52:
Bank belde voor verlenging vastgoed hypotheek. Huidig was 5 jaar vast tegen 2,8% en bedrag nog 430k.

Hun aanbod 2,5% voor 5 jaar en kwam 500€ administratie kosten bij (had ik niet op geteld)

Dus ik vraag “en 10 jaar dan”:
2,9% en ook 500 administratie kosten.
Aflostermijn is nog 45 jaar maar ik ben zelf van plan over een jaar of 10-12 vastgoed van de (grotendeels) hand te doen en volledig passief FIRE.

Welke zouden jullie kiezen? Bij 10 jaar verdien ik op zijn minst die extra keer 500€. (En geen idee wat ze hier over 5 jaar voor tellen, moet ook eens navragen of het mag wat ze doen. Geen afsluit provisie maar administratie kosten).
Kosten verschil rente is 1720 in jaar 1 en zal langzaam terug lopen. En natuurlijk rente stand over 5 jaar, ik verwacht een verhoging.
Die €500 kosten is 0,1% van de hoofdsom. Dat is 0,02% per jaar. Daar zou ik absoluut geen rekening mee houden. De hamvraag is: verwacht je dat over 5 jaar de rente is opgelopen tot 3,3%? Want als het minder is kan je beter nu de 2,5% pakken. Daarom zet ik liever de rente voor kortere periodes vast. Dan kan je eerder inspelen op een rentestijging en heb je sneller profijt van een rentedaling.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@trekker22 ik denk dat het in jou geval meer gaat om waar je je prettig bij voelt dan het helemaal optimaliseren vanuit financieel oogpunt mbv aannames.
Punt is ook, *historisch* gezien is kort vastzetten beter, maar voor jou is het niet belangrijk wat historisch gezien beter was, wel wat de toekomst gaat brengen. En dat weet niemand zeker.
Is er eventueel een mogelijkheid om het in delen op te breken met verschillende rentevaste perioden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Adion schreef op maandag 31 mei 2021 @ 07:11:
[...]

Heb je ook de prijs van dat tuinterras gerekend?
Als een woning met tuin je 50000 euro extra kostte, dan kon je ook afwegen om in de plaats daarvan 13 jaar lang elke dag met 2 een tosti te gaan eten. Wat voor jou het leukste is hangt natuurlijk van jezelf af, de plaats waar je woont en de keuzes die je daar hebt om tosti's te gaan eten, maar persoonlijk vind ik het de afweging wel waard om kleiner te wonen en dan voor sommige zaken meer buitenshuis te betalen maar dan wel keuze hebben om elke dag in een andere omgeving je broodje te eten.
Die lap grond van 50k behoud zijn waarde wel, stijgt iig mee met de inflatie en waarschijnlijk nog wel meer ook in die 13 jaar. Die tosti's buiten de deur worden alleen maar duurder elk jaar.

Dus ja ik vind die investering in grond voor een tuin veel beter voor vermogensopbouw dan elke dag buiten de deur gaan lunchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 13:14
rube schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:14:
@trekker22 ik denk dat het in jou geval meer gaat om waar je je prettig bij voelt dan het helemaal optimaliseren vanuit financieel oogpunt mbv aannames.
Punt is ook, *historisch* gezien is kort vastzetten beter, maar voor jou is het niet belangrijk wat historisch gezien beter was, wel wat de toekomst gaat brengen. En dat weet niemand zeker.
Is er eventueel een mogelijkheid om het in delen op te breken met verschillende rentevaste perioden?
Dank en ja ik zoek meer de zekerheid in de lange termijn en kost me een 400€ p/j extra. 10 jaar is toch weer een hele poos. (Doe pas 8 jaar vastgoed). Goed sparen en dan afstoten mits de markt niks gek doet. Alle prijsstijging in de periode 2013-2018 reken ik helemaal niet op. Over 10 jaar alles meegenomen wat extra is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 09:24
Het Fantoom schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:05:
[...]
Die lap grond van 50k behoud zijn waarde wel, stijgt iig mee met de inflatie en waarschijnlijk nog wel meer ook in die 13 jaar. Die tosti's buiten de deur worden alleen maar duurder elk jaar.

Dus ja ik vind die investering in grond voor een tuin veel beter voor vermogensopbouw dan elke dag buiten de deur gaan lunchen.
Waarschijnlijk is 50k grond inderdaad ook geen slechte investering, maar de meeste FO-plannen gaan er ook vanuit dat je 3% a 4% rendement bovenop inflatie kan maken.
Als je die 50k dus belegd komt daar jaarlijks 1500 tot 2000 euro rendement uit.
Je hebt jaarlijks 1825 (1 tosti per dag) tot 3650 (2 tosti's per dag) nodig. Ondanks de tosti's hou je dan na 10 jaar nog steeds een inflatie-gecorrigeerde 28500 euro (2 tosti's per dag, 3% rendement) tot 51750 euro (1 tosti per dag, 4% rendement) over. (bedenk net dat ik in deze berekening het rendement niet jaarlijks heb aangepast aan het restbedrag, dus het slechste geval zal iets lager uitkomen en het beste geval nog iets hoger)

Kijkend naar het verleden zou de investering in grond dan inderdaad beter opbrengen, maar om dat te verzilveren en te gebruiken voor je vervroegd pensioen zou je dan alsnog bij je pensioen moeten verkopen en alsnog overgaan naar een kleinere woning met minder tuin.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Is die tosti-discussie nog steeds gaande? 1 tosti per dag 13 jaar lang is eerder een martelmethode dan een goed voorbeeld. Ga dan uit van roken...
spoiler:
Je kan beter 50k investeren én roken i.p.v. grond kopen. De roker gaat in theorie eerder dood en heeft daarom minder FO-kapitaal nodig. })

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Over die tosti-discussie, het is natuurlijk een beetje vergezocht om bij de aanschaf van een woning met of zonder tuin de contante waarde van je toekomstige terrasbezoekjes mee te nemen in de overweging. Maar op zich is het best goed om af en toe stil te staan bij wat bepaalde keuzes of hobby's kosten en of het je de meerkosten waard is. Ik lees bijvoorbeeld soms over mensen die niets met tuinen hebben, maar wel graag een (onderhoudsarme) tuin willen hebben alleen maar omdat ze willen kunnen barbecuen. Als ik dan bedenk hoeveel tienduizenden euro's die woning met tuin meer kost, dan wordt die paar keer per jaar barbecuen wel een erg dure hobby.

En uiteraard kun je het ook andersom beredeneren. Ik ken ook mensen die in een heerlijke bovenwoning wonen, maar dus nauwelijks buitenruimte hebben. Een benedenwoning met tuin kost zo een ton meer. Die kiezen er dus bewust voor om best vaak met mooi weer op een terrasje te gaan zitten om van het mooie weer te genieten. En calculeren dan in dat die paar tientjes per keer ze op jaarbasis heel wat minder geld (en zorgen) kost dan een tuin. Die hebben dus bewust bij zichzelf de drempel verlaagd om regelmatig een terrasje te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:42:
Over die tosti-discussie, het is natuurlijk een beetje vergezocht om bij de aanschaf van een woning met of zonder tuin de contante waarde van je toekomstige terrasbezoekjes mee te nemen in de overweging. Maar op zich is het best goed om af en toe stil te staan bij wat bepaalde keuzes of hobby's kosten en of het je de meerkosten waard is. Ik lees bijvoorbeeld soms over mensen die niets met tuinen hebben, maar wel graag een (onderhoudsarme) tuin willen hebben alleen maar omdat ze willen kunnen barbecuen. Als ik dan bedenk hoeveel tienduizenden euro's die woning met tuin meer kost, dan wordt die paar keer per jaar barbecuen wel een erg dure hobby.

En uiteraard kun je het ook andersom beredeneren. Ik ken ook mensen die in een heerlijke bovenwoning wonen, maar dus nauwelijks buitenruimte hebben. Een benedenwoning met tuin kost zo een ton meer. Die kiezen er dus bewust voor om best vaak met mooi weer op een terrasje te gaan zitten om van het mooie weer te genieten. En calculeren dan in dat die paar tientjes per keer ze op jaarbasis heel wat minder geld (en zorgen) kost dan een tuin. Die hebben dus bewust bij zichzelf de drempel verlaagd om regelmatig een terrasje te pakken.
Ik denk dat je meer naar afschrijving moet kijken, tot nu toe schrijf je weinig (niks) af op grond en dan kun je het altijd weer terug omzetten naar geld. Een bovenwoning schrijft in theorie wel af (maar in de praktijk worden ze ook alleen maar duurder).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrBlack
  • Laatst online: 12-09 15:28
Kunt ook het terras (grotendeels) ontlopen en daarnaast je tuin zelf aanleggen ;-)

Dat laatste is, naast portemonnee, (subjectief maar goed) leuk om te doen met gezin, wat beweging kan nooit kwaad, sociaalpraatje met de buren etc.

Paar maanden geleden woei er een (grote) boom om in de voortuin (half over de straat heen). Eerste reactie: iemand bellen. Tweede reactie (na offerte 400 euro): waarom doe ik dit zelf niet.

Dus zelf aan de slag gegaan met een knullig zaagje en ladder, binnen een uurtje stond een overbuurman op de oprit met een beter zaag en geschiktere ladder. Weer een uurtje ofzo later kwam er een wandelaar langs, die had nog wel een zaag liggen voor de hogere takken. Best grappig hoe dat ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
MrBlack schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:52:
Kunt ook het terras (grotendeels) ontlopen en daarnaast je tuin zelf aanleggen ;-)

Dat laatste is, naast portemonnee, (subjectief maar goed) leuk om te doen met gezin, wat beweging kan nooit kwaad, sociaalpraatje met de buren etc.
Wat de kosten betreft heb ik het niet zozeer over de aanleg van de tuin, maar over de meerprijs van woning + tuin in vergelijking met woning zonder tuin. Dat een benedenwoning met postzegeltuintje een ton duurder is dan een even grote bovenwoning op de zelfde locatie zonder tuin. En dat je dan de afweging krijgt: wil ik een ton uitgeven alleen om een tuintje te hebben of niet?

Die afweging moet iedereen natuurlijk zelf maken, maar ik vind het wel interessant dat je dan dus ook weloverwogen kunt zeggen: ik hoef geen tuin, dat scheelt mij jaarlijks zo veel dat ik van het verschil prima bij ieder straaltje zon op een terras kan zitten. Dat is ook een beetje een FO-gedachte: bewust zijn van de kosten en de uitgaven hoef niet per definitie te betekenen overal op bezuinigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Laatst online: 19:47
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:42:

Een tuin schrijf je dan echter weer niet zozeer af. Dus daar kan ik nog wel inkomen. Maar verder zeker eens. Vraag is altijd, wat ben je bereid om voor iets daadwerkelijk te betalen.

Met name voor wat betreft tech producten waar prijzen toch ook snel op kunnen lopen.

Stel je kijkt per week 2 uur TV, op de zaterdag avond een film en verder eigenlijk niet. Is natuurlijk de vraag hoe duur wil je een TV maken, hoe lang wil je die TV mee laten gaan voordat je hem als "verouderd" beschouwd en op grond daarvan misschien al van de hand doet?

Als jij stelt dat een TV na 10 jaar bijvoorbeeld dusdanig verouderd is dat die vervangen dien te worden, ook al functioneert die nog. Dan is een TV van bijvoorbeeld 3000 euro ook per uur nog altijd relatief duur. In die 10 jaar zal je met 2 uur per week dan namelijk zo'n 1040 branduren gemaakt hebben. Per branduur heb je voor de televisie dan zo'n 3 euro betaald, per filmavond van 2 uur heb je 6 euro betaald.

Stel echter je bent helemaal weg van TV en hangt per week 60 uur achter dat ding, of in ieder geval gecombineerd binnen het huishouden behaald dit toestel 60 branduren per week? Dan kom je per branduur 30 keer zo voordelig uit, nog maar slechts 10 cent per uur, indien je ook besluit na 10 jaar te upgraden.

In dat geval is het plots zo duur eigenlijk helemaal niet meer.

Sowieso is tijd die je besteed aan één iets tijd waarin je geld niet snel aan iets anders zult kunnen uitgeven. En daarmee is bijvoorbeeld een TV, ondanks hoge aanschafsprijs, toch bijzonder voordelig als je daar 60 uur per week achter hangt :p. Zestig uur op een terras zitten is per week toch aanzienlijk prijziger, mits je iets koopt :+.

Maar voor wat betreft barbecueën kan je zo zelfs indien je de tuin eraf haalt, kritisch kijken naar wat je nu echt nodig hebt. Het duurste van het duurste kopen, enkel omdat het kan, is naar mijn idee zonde. Zo ken ik er zat met een big green egg die zo'n ding zo'n 1, hooguit 2x per jaar afstoffen om te gebruiken. Dan worden je BBQ sessies natuurlijk wel erg duur.

Dit is verder overigens iets waar ik het zelf niet alleen vanuit financieel oogpunt belangrijk vind om naar te kijken, maar ook gewoon vanuit het kader van duurzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@psychodude
Ik maak die berekening ook als ik eens iets duurder koop.
Wat kost me dit per uur of per km.
Vorig jaar een ebike, en mijn doel was om die zo snel mogelijk onder de 1€ per km te krijgen. Ik ben er nog niet...
En eigenlijk is 1€ per km nog behoorlijk duur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Tommie12 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:31:
@psychodude
Ik maak die berekening ook als ik eens iets duurder koop.
Wat kost me dit per uur of per km.
Vorig jaar een ebike, en mijn doel was om die zo snel mogelijk onder de 1€ per km te krijgen. Ik ben er nog niet...
En eigenlijk is 1€ per km nog behoorlijk duur....
De marginale kilometerprijs van mijn elektrische auto is ongeveer €0,04/km. Een fiets kopen kan vanuit financieel oogpunt dus echt niet zomaar uit.

Goed excuus wel.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
assje schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:47:
[...]

De marginale kilometerprijs van mijn elektrische auto is ongeveer €0,04/km. Een fiets kopen kan vanuit financieel oogpunt dus echt niet zomaar uit.

Goed excuus wel.
Dat is het mooie van een auto. De meeste mensen redeneren: de auto zelf en de verzekering en belastingen heb ik toch al betaald, dus de kosten voor een stukje rijden zijn eigenlijk alleen brandstof plus een beetje onderhoud. Dus autorijden is lekker goedkoop. Met die marginale kosten kun je lekker naar jezelf toe rekenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:48
[...]

Zo goedkoop zou ik het inderdaad niet kunnen doen, als ik m’n normale uurtarief bekijk.

Dat bedoel je toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
assje schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:47:
[...]

Goed excuus wel.
Dus... jouw banden slijten niet, je onderhoud is gratis?

De marginale prijs van een fiets is zelfs hoger.
Banden, ketting, remmen....
Zelfs een gewone fiets kost een paar cent per km.
Ik koop dan wel iets duurdere banden, maar een setje kost dan 80€. Daar doe je normaal 10.000km mee. Reken op die tijd nog een paar binnenbanden als je eens lek rijdt, en je zit aan 1ct per km.
Ketting en tandwielenset kost 50€ en daar doe je ca 4000 km mee. Dat is de tweede cent.

Je auto kost een pak meer hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
overhyped schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 19:13:
[...]

Zo goedkoop zou ik het inderdaad niet kunnen doen, als ik m’n normale uurtarief bekijk.

Dat bedoel je toch?
Nou laat mij maar heel de dag boterhammen met kaas maken hoor, voor 5 euro per boterham waarvan 1 euro voor het brood en de kaas. Als ik een beetje relax werk moet 20 stuks per uur toch wel mogelijk zijn. 80 euro netto per uur, als ik doorwerk 60 stuks= 240 euro/uur. Ik verdien het niet hoor met mijn kantoorbaan _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Het Fantoom op 04-06-2021 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Nu nog 60 afnemers per uur en je zit gebeiteld! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Jake schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 19:55:
Nu nog 60 afnemers per uur en je zit gebeiteld! _/-\o_
Klopt, als dat 4 uurtjes per week zou lukken dan zeg ik m'n baan op :D

[ Voor 4% gewijzigd door Het Fantoom op 04-06-2021 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Laatst online: 21:29
Auto vs fiets , kilometer prijzen , beetje klein bier toch ? Hoe leuk het ook is om kosten te besparen , ik zou mij op een gegeven moment meer richten op de inkomstenkant. Of dare I say , de hefboom gaan onderzoeken.

Een auto is handig als je vaak verder reist dan pak hem beet 20km , en een fiets hebben de meesten toch wel.

Dus ja , uiteindelijk geef je gewoon geld uit aan transport , de leuke dingen in het leven (of noodzakelijke ) vinden nu eenmaal niet allemaal op loopafstand plaats. Of op de stoep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Tommie12 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 19:44:
Dus... jouw banden slijten niet, je onderhoud is gratis?

De marginale prijs van een fiets is zelfs hoger.
Banden, ketting, remmen....
Zelfs een gewone fiets kost een paar cent per km.
Ik koop dan wel iets duurdere banden, maar een setje kost dan 80€. Daar doe je normaal 10.000km mee. Reken op die tijd nog een paar binnenbanden als je eens lek rijdt, en je zit aan 1ct per km.
Ketting en tandwielenset kost 50€ en daar doe je ca 4000 km mee. Dat is de tweede cent.

Je auto kost een pak meer hoor.
Ik rijd maar 12.000km/jaar dus qua beurten en afschrijving verandert er niets. Banden €0,01/km en elektriciteit €0,03/km.

Er kan eens iets tegenzitten en iets meer zijn maar onze elektrische fiets gaat per kilometer over zijn levensduur echt wel een orde van grootte meer kosten.

De totale kosten per kilometer vallen sowieso ook wel mee:
Ioniq eigendom: (€300*12)/12.000km=€0,30/km
Citigo Private lease: ((€240+25)*12)/10.000km=€0,32/km.

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 04-06-2021 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 19:07:
Met die marginale kosten kun je lekker naar jezelf toe rekenen.
Je kunt de berekening inderdaad maken zoals je wil maar feit blijft dat er pas echt besparing mogelijk is als je zonder auto kunt doen. Zeker met een elektrische auto als je dat ding eenmaal hebt is de financiële incentive hem niet te gebruiken beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
assje schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 20:32:
[...]

Je kunt de berekening inderdaad maken zoals je wil maar feit blijft dat er pas echt besparing mogelijk is als je zonder auto kunt doen. Zeker met een elektrische auto als je dat ding eenmaal hebt is de financiële incentive hem niet te gebruiken beperkt.
Klopt, dat is sowieso maatschappelijk gezien wel een probleem. Files, vervuiling en veel andere 'maatschappelijke problemen' (zoals ongelukken en lawaai) ontstaan niet door het bezit van de auto, maar door het gebruik van de auto. Daarom heel onlogisch dat de beprijzing van autorijden voor een groot deel in het bezit zit. (En nog onlogischer dat voor het grootste probleem van het autobezit (parkeren) juist de gemeentes moeten opdraaien in plaats van de landelijke overheid,)

Overigens is 'ik rijd weinig dus het scheelt niet in onderhoud' ook maar relatief. Als je 10k ipv 12k km per jaar rijdt, dan is je auto ook 20% later 'op' en bespaar je op termijn toch best wel een sloot geld.
Pagina: 1 ... 9 ... 290 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.