Tweezitsbank schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:33:
[...]
Als ik jou was zou ik eea wat concreter maken, te beginnen met je uitgaven. Zelf hou ik een spreadsheet bij met uitgaven en inkomsten. Op basis van historische gegevens heb ik een goed en compleet beeld wat ik (momenteel) gemiddeld per maand nodig heb. Daar zitten behalve de noodzakelijke uitgaven ook zaken als vakanties en hobbies bij maar ook onderhoud, vervanging en afschrijving van woning en andere bezittingen.
Verder zou ik uitzoeken hoe eea fiscaal geregeld is, ervan uitgaande dat je geen inkomsten meer hebt tegen die tijd maar wel 500k aan beleggingen. En wellicht kun je historische beursrendementen gebruiken om enkele scenarios door te rekenen (goede beurs, slechte beurs, rampzalige beurs etc).
Wanneer je bovenstaande hebt kun je met wat aannames (inflatie, baanbehoud, fiscale en persoonlijke veranderingen, mogelijke rendementen etc) wellicht een concreter beeld schetsen hoeveel je nodig hebt maar ook wanneer je dat bedrag kunt bereiken.
Momenteel komt je verhaal teveel over als een bierviltjes berekening. Hoeveel jaar heb je nog te gaan tot je 57 jaar bent bijvoorbeeld. Heb je een gezin, een eigen huis, partnerinkomen, pensioengat, studieschuld... etc. Maar goed, je denkt 2500,- per jaar nodig te hebben, dat is iets meer dan 2000,- per maand. Dat is voor veel mensen een heel deftig bedrag. Dus om je een bierviltjes antwoord terug te geven; ja, als je een grote bak geld spaart kun je het vast 10 jaar uitzingen.
Klopt, wat ik doe is een groffe inschatting. Jaarlijks hou bij wat de vaste lasten zijn en maak ik een groffe inschatting van de uitgaven (vakantie, bodschappen, kleine uitgaven).
-Ik heb een partner die een klein inkomen heeft. Echter ik hou bewust rekening mee dat dit inkomen 0 is zodra ik stop met werken.
-Daarnaast heb ik een huis waarvan een rest schuld blijft zodra ik met pensioen ga. Echter dit is een relatief beperkt bedrag en zal dankzij de lage rentes prima betaalbaar zijn.
-Mijn partner heeft een studieschuld, die we zo laat mogelijk willen afbetalen. Het geld wordt ondertussen geinvesteerd. Rente bij DUO is nu 0%.
-Geschat heb ik nu circa € 20.000,- nodig. Echter als ik vervroegd met pensioen ga verdien ik niks en krijg ik ook geen hypotheekrente aftrek. Daarom heb ik € 22.500,- per jaar nodig. Ik rekenen 10% extra voor noodgevallen
Momenteel kan en wil ik nog niet met vervroegd pensioen. Ik wil eerst de mijpaal bereiken dat ik voor elk jaar 50K klaar heb staan voor elk jaar dat ik eerder met pensioen kan gaan. Wellicht kan het zijn dat als ik dit bereikt heb ik toch nog iets langer door werk om eens uitbundig te leven voor een korte tijd (bijvoorbeeld dure vakanties).
Ik zou inderdaad beleggingen kunnen verkopen en 250K cash klaar hebben liggen om die 10 jaar te overbruggen. Echter financieel technisch is dit nadelig, gezien de lage rente en beleggingen veel beter renderen dan sparen. Wel is het verstandig om een goede buffer te hebben van zeg 2-3 jaar om een mogelijke beurscrash te kunnen overbruggen. Het is zonde om je beleggingen te verkopen wanneer de koersen erg laag staan.
Mijn punt is, dat als je eerder stopt met werken je niet 100% maar 200% er zeker van moet zijn dat je rond kan komen. Want de vraag is of je weer makkelijk een baan kan krijgen als je eenmaal gestopt bent (afhankelijk van wat voor werk je natuurlijk doet).
25K per jaar voor 2 personen is toch geen heftig bedrag?