Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 26-06 17:21
Ko.Kane schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:20:
[...]

Volgens mij begrijp je mijn post niet goed.
Door de vreemde interpunctie maak je het tot een wat cryptische boodschap die makkelijk verkeerd te begrijpen is. Ik moest ook twee keer lezen.

Overigens snap ik je boodschap wel, maar in mijn ogen is het niet of-of. Paar euro op je beleggingen besparen betekent niet dat je geen besparingen op je andere uitgaven zou doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-06 14:12
@Rubbergrover1 Ik heb die sectie wat herschreven, misschien is het zo wat duidelijker.

Het is zeker niet of-of. Het is eerder en-en. Maar als men consequent wat te makkelijk grote 'fouten' maakt dan gaan de kleine besparingen je niet redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Zeker mee eens. Penny wise, pound foolish komt maar al te vaak voor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-06 09:07
Ko.Kane schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:43:
@finsdefis Wat jij noemt is de reden dat we een bestaande woning hebben gekocht die niet per direct renovatie nodig had. Wij kennen ons zelf en hebben hetzelfde wat jij noemt: geen interesse in uitzoeken van al die zaken omdat we het als vervelend ervaren.
Ik zie dat ook om mij heen: bij nieuwbouw of renovatie komt zoveel op je af: keukens, vloeren, badkamers, wandcontactdozen, zonneweringen, vloeren. Meestal ben je al blij dat je iets ziet wat je mooi vind en dan kiest men het maar om er van af te zijn.
Dat is heel herkenbaar. Ik kan over sommige dingen heel lang zoeken of de aankoop uitstellen om een paar tientjes te besparen, maar met nieuwbouw vliegt het geld met bakken eruit en neem je gokjes twv duizenden euro's in de hoop dat het goed uitpakt.

Het punt daarbij is natuurlijk ook dat je emotioneel gezien soms een keer van de zooi af wil zijn. Je kunt alles wel uitstellen, maar dat levert je ook geen geluk op. Die keuken zonder druk kiezen, de vloer tot het maximale uitonderhandelen, het kan allemaal. Maar dan zit de hele wijk al twee jaar lekker te genieten en zit jij nog met vuilniszakken voor de ramen. Dat willen de meeste mensen ook niet, dus krijg je zulke compromissen. Ik praat het nu voor mezelf recht dat het vanuit de belachelijke overwaarde betaald wordt, maar eigenlijk is het idioot. Het nodige zou ik best zelf willen/kunnen leren, maar ik kies er niet voor om die tijd vrij te maken (want gezin en geen trek om tijden in een bouwval te wonen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Heel herkenbaar ja. Soms wil je ook gewoon ergens vanaf zijn en betaal je voor gemak. Ik denk dat je dat helemaal niet hoeft recht te praten, als het maar een bewuste keuze is en de impact op langere termijn een beetje kunt inschatten.

Dat is al een enorm verschil met een huis inrichten met een max budget omdat je dat max kunt lenen en er verder niet bij nadenkt.

Ook hier gaat het weer om bewustzijn en balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:07
Pannencouque schreef op zondag 16 mei 2021 @ 19:40:
[...]
Dat is heel herkenbaar. Ik kan over sommige dingen heel lang zoeken of de aankoop uitstellen om een paar tientjes te besparen, maar met nieuwbouw vliegt het geld met bakken eruit en neem je gokjes twv duizenden euro's in de hoop dat het goed uitpakt.

Het punt daarbij is natuurlijk ook dat je emotioneel gezien soms een keer van de zooi af wil zijn. Je kunt alles wel uitstellen, maar dat levert je ook geen geluk op. Die keuken zonder druk kiezen, de vloer tot het maximale uitonderhandelen, het kan allemaal. Maar dan zit de hele wijk al twee jaar lekker te genieten en zit jij nog met vuilniszakken voor de ramen. Dat willen de meeste mensen ook niet, dus krijg je zulke compromissen. Ik praat het nu voor mezelf recht dat het vanuit de belachelijke overwaarde betaald wordt, maar eigenlijk is het idioot. Het nodige zou ik best zelf willen/kunnen leren, maar ik kies er niet voor om die tijd vrij te maken (want gezin en geen trek om tijden in een bouwval te wonen).
Zoveel tijd kost het uitzoeken van een vloer, stucadoor en het zetten van een keuken toch ook weer niet?

Edit: even bold gemaakt waar ik vnl op reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Niet online
Blik1984 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 19:52:
[...]

Zoveel tijd kost het uitzoeken van een vloer, stucadoor en het zetten van een keuken toch ook weer niet?
Nouja, je kunt hier tot in den treure optimaliseren en maximaliseren. Er zijn zoveel parameters bij het inrichten van een woning.
Je moet op een gegeven moment wel knopen doorhakken. Ik snap wel dat hier echt heel veel tijd in kan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Phony schreef op zondag 16 mei 2021 @ 19:55:
[...]

Nouja, je kunt hier tot in den treure optimaliseren en maximaliseren. Er zijn zoveel parameters bij het inrichten van een woning.
Je moet op een gegeven moment wel knopen doorhakken. Ik snap wel dat hier echt heel veel tijd in kan zitten.
Je kunt jezelf zo gek maken als je wilt inderdaad. Maar die zaken zijn niet de dingen die ervoor zorgen dat je na 2 jaar nog steeds in de zooi zit thuis. Die vloer, keuken en stucwerk zul je toch echt direct na oplevering gereed moeten hebben.

Het is de inrichting, de gordijnen, de tuin, toch nog een trapkast, toch nog een behangetje hier en een ander verfkleurtje daar etc. wat zorgt voor de zooi na 2 jaar. Want dat zie je pas als je er daadwerkelijk woont

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
[...]

Voor jou misschien niet, mij heeft dat best veel tijd gekost. En dan vooral de vloer en de keuken icm afstemming met de aannemer over de leidingen. Waar je bij nieuwbouw vooral tegenaan loopt is dat je na oplevering in relatief korte tijd heel veel dingen moet regelen en uitvoeren. Dat kun je redelijk voorbereiden, maar mijn ervaring is dat je regelmatig tegen zaken aan loopt die je niet vooraf in had kunnen regelen omdat je het niet had kunnen weten of omdat er onderaannemers zijn die er een potje van maken. Ik vond het een stressvolle periode en als ik het nu nog een keer zou moeten doen zou ik een aantal dingen anders gedaan hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[...]

Mwa, betrouwbare vaklui zitten het komende halfjaar al gauw vol, misschien ook wel afhankelijk van de regio.

Maar zoals bij alles is het een compromis denk ik. Waar kun je mee leven zonder dat je ongelukkig wordt? Daarbij ook het onderscheid makend tussen daadwerkelijk ongelukkig zijn of "gewoon aan iets anders toe zijn" en het jezelf wijs maken dat er weer eens iets nieuws gekocht / gedaan moet worden.

Zo gaan wij weer voor nieuwbouw en doen we alle aankleding vanaf de 1e verdieping gewoon zelf. De bg waarschijnlijk ook grotendeels, afgezien van muurafwerking die we gewoon door een professional laten doen. Ook de tuin wordt nog wel 'een ding' en dan is het goed kijken wat je behapbaar zelf kunt doen. En dan wil ik de oprit bijvoorbeeld niet snel klaar hebben omdat het anders zo schraal afsteekt met de buren, maar wel omdat ik me er anders groen en geel aan erger.

Een veelgehoorde uitspraak in mijn omgeving is "bij een tweekapper hoort ook wel <dure optie>" en dat is natuurlijk volstrekt onzin en het beste voorbeeld van lifestyle inflation / hedonistic adaptation. Zo vonden enkele familieleden het gek dat wij nog steeds meubels hebben uit onze studententijd terwijl ik juist een kast zie met veel herinneringen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Afas schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:00:
[...]

Voor jou misschien niet, mij heeft dat best veel tijd gekost. En dan vooral de vloer en de keuken icm afstemming met de aannemer over de leidingen. Waar je bij nieuwbouw vooral tegenaan loopt is dat je na oplevering in relatief korte tijd heel veel dingen moet regelen en uitvoeren. Dat kun je redelijk voorbereiden, maar mijn ervaring is dat je regelmatig tegen zaken aan loopt die je niet vooraf in had kunnen regelen omdat je het niet had kunnen weten of omdat er onderaannemers zijn die er een potje van maken. Ik vond het een stressvolle periode en als ik het nu nog een keer zou moeten doen zou ik een aantal dingen anders gedaan hebben.
Dat snap ik, maar dit is de periode voor oplevering. maar ik reageerde met name op het stuk waarin wordt gezegd dat je na 2 jaar nog met de rotzooi zit. Dat kan ik me met enkele zaken voorstellen, maar niet met de echt grote punten zoals vloer, keuken, wanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Phony schreef op zondag 16 mei 2021 @ 19:48:
Heel herkenbaar ja. Soms wil je ook gewoon ergens vanaf zijn en betaal je voor gemak. Ik denk dat je dat helemaal niet hoeft recht te praten, als het maar een bewuste keuze is en de impact op langere termijn een beetje kunt inschatten.
Eigenlijk is dat in mijn ogen toch een van de mooie zaken van (streven naar) FO. Dat je bewuste keuzes maakt en kunt maken om wel of niet voor bepaald 'gemak' te kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-06 09:07
[...]

Edit: even bold gemaakt waar ik vnl op reageer
Goed vergelijken en goede deals kijken kost tijd. Onze keuken heeft bij één keukenboer al twee dagdelen gekost, laat staan als je er vier moet om te vergelijken. Ik wil daar niet nog drie dagen kostbare vrije tijd in investeren dus 'accepteer' dat het mogelijk een paar duizend euro duurder is. Idem voor vergelijken van kleurenstalen van de vloer: een ander kan mogelijk voor duizend euro minder leveren, maar heb ik zin om nog drie winkels langs te gaan, hun praatje te horen en hun specifieke staaltjes weer te vergelijken (die daarna ook weer terug moeten...)?

En ook het dilemma zelf doen vs. uitbesteden: er zijn diverse zaken die ik best zelf wil proberen, maar ook wil kunnen uitbesteden als toch blijkt dat ik het niet goed genoeg kan (vloeren egaliseren, pvc leggen, renovliezen, etc). De wachttijd is dan echter maanden, en in de tussentijd wil ik er wel wonen, zonder op het beton te zitten. En zonder tzt het hele huis weer leeg te moeten halen. Dan kies je soms dus voor gemak/zekerheid, omdat je het nu ook niet 'even' zelf kan oefenen. Maar dat bijt ergens in mijn hoofd wel met andere financiële afwegingen.

Goede dealtjes kosten tijd. Wachten op wat restuurtjes, restpartijen, of een stratenmaker die zwart wil werken. Maar als je die niet vindt, kun je zomaar vier maanden lang elke dag zand van je oprit naar binnen sjouwen. Heb je daar zin in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldkampj
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-04-2022
Pannencouque schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:48:
[...]
Goed vergelijken en goede deals kijken kost tijd. Onze keuken heeft bij één keukenboer al twee dagdelen gekost, laat staan als je er vier moet om te vergelijken. Ik wil daar niet nog drie dagen kostbare vrije tijd in investeren dus 'accepteer' dat het mogelijk een paar duizend euro duurder is. Idem voor vergelijken van kleurenstalen van de vloer: een ander kan mogelijk voor duizend euro minder leveren, maar heb ik zin om nog drie winkels langs te gaan, hun praatje te horen en hun specifieke staaltjes weer te vergelijken (die daarna ook weer terug moeten...)?
Wat wij hebben bij teveel keuze is dat we van gekkigheid niet meer weten wat we moeten kiezen. Zo zijn we voor de vloer bij 2 tokos geweest maar daar hadden we al zoveel keuze dat we er duizelig van werden 8)7 . Op basis daarvan wil ik ook gewoon niet teveel meer bekijken en als we iets mooi vinden kunnen we hooguit kijken of we hetzelfde ergens goedkoper weten te vinden maar meerdere winkels afstruinen met als gevolg dat we er helemaal niet meer uit komen doe ik niet meer.
Goede dealtjes kosten tijd. Wachten op wat restuurtjes, restpartijen, of een stratenmaker die zwart wil werken. Maar als je die niet vindt, kun je zomaar vier maanden lang elke dag zand van je oprit naar binnen sjouwen. Heb je daar zin in?
Niet alleen goede dealtjes kosten tijd, goede vaklui ook. Toen wij in onze huidige woning gingen wonen (bestaande bouw) wilde ik een deel van mijn overwaarde gebruiken voor een aanbouw en aanleggen van vloerverwarming. We hadden geluk dat 1 van de aannemers een klus had die kwam te vervallen waardoor het "slechts" 4 maanden wachten was. Bij sommigen kreeg ik te horen: eind 2020 en het was half 2018 toen ik belde :')
In de tussentijd wil je er wel gewoon wonen ondanks dat je weet dat beneden alles nog overhoop gehaald ging worden. Uiteindelijk eerst boven alles maar in orde gemaakt en tijdens de verbouwing in 1 van de extra slaapkamers gezeten, net alsof we weer op een studentenkamer zaten ;)

Met de tuin hebben we meer de afweging gemaakt wat we zelf konden doen en wat we zouden laten doen. We hebben 'm zelf helemaal leeg gehaald en ik ben blij dat we het daarbij gelaten hebben. Dat was al flink wat werk (en uitgerekend toen het langdurig 30+ graden was ;w )
Als ik zie hoeveel grond erbij is gegaan om de boel een halve meter op te hogen is mijn rug mij erg dankbaar :) Shoveltje kon de draai in de steeg niet maken hier dus alles moest met de kruiwagen.
Dat was dan het geld wel weer waard. In een week waren de mannen klaar de hele tuin, in plaats van dat je zelf eerst nog tig kuub moet kruien in je vrije uurtjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
veldkampj schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 08:30:
[...]

Wat wij hebben bij teveel keuze is dat we van gekkigheid niet meer weten wat we moeten kiezen. Zo zijn we voor de vloer bij 2 tokos geweest maar daar hadden we al zoveel keuze dat we er duizelig van werden 8)7 .
Hier juist tegenovergesteld. Wij hebben vaak een bepaalde smaak/voorkeur/wens/eis en een heleboel winkels kunnen daar niet aan voldoen. Dan is het dus óf snel kiezen voor iets wat je eigenlijk niet wil en waar je vervolgens 10 jaar mee zit, óf 10 winkels afgaan. Gelukkig kun je tegenwoordig met internet al vrij snel een aantal winkels afstrepen, maar toch kost het veel tijd.

Daarbij heb je wel weer het voordeel dat bij oudbouw er vaak al 'iets' is en je dus niet per se iets nieuws móet en dat je bij nieuwbouw vaak wel wat tijd hebt om dingen uit te zoeken tussen het moment van tekenen en de oplevering. Helaas kom je dan soms ook tot onverwachte verrassingen, bv. dat je de keukenschets al bij de aannemer moet inleveren voordat ze ook maar met de bouw begonnen zijn.
Niet alleen goede dealtjes kosten tijd, goede vaklui ook.
Ja, en dan nog blijft het een gok. Ik ken weinig mensen met ervaringen en dan wordt het toch een gok welke 'vakman' je kiest. Gevolg is dat de meeste 'vakmensen' het slechter doen dan ik het zelf zou doen. Maar wel sneller, dat scheelt dan wel weer.
Met de tuin hebben we meer de afweging gemaakt wat we zelf konden doen en wat we zouden laten doen. We hebben 'm zelf helemaal leeg gehaald en ik ben blij dat we het daarbij gelaten hebben.
Als je het echt helemaal leeg zou willen maken (zou nooit mijn wens zijn), dan zou ik daar juist wel iemand voor inhuren. Dom zwaar werk is typisch iets wat je prima kunt uitbesteden. Bij onze nieuwbouwwoning hoefde het leeghalen gelukkig niet, maar bij het opbouwen hebben we wel juist het simpele maar zware werk (grond storten) en ook een rotklus als de schuttingen/tuingrens aanleggen laten doen. Terwijl we de rest zelf hebben gedaan. Ook zoiets als stoep/terras leggen is op zich ook helemaal geen ingewikkeld werk, het lastigste vonden we bepalen waar en hoe we dat precies zouden willen. Als je daar geen haast bij hebt, dan kun je dat ook prima een keer in een weekendje doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-06 22:08

Amafi

Amafi

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 08:45:
[...]
Ja, en dan nog blijft het een gok. Ik ken weinig mensen met ervaringen en dan wordt het toch een gok welke 'vakman' je kiest. Gevolg is dat de meeste 'vakmensen' het slechter doen dan ik het zelf zou doen. Maar wel sneller, dat scheelt dan wel weer.
Dit is voor mij een kern van de wens om meer tijd te hebben en FI na te streven.
Uitbesteden kost mij een hoop (negatieve) energie,
Ik wil best betalen als ik echt ontzorgt wordt, maar dat gekloot eromheen. Niet op komen dagen, 1200 euro arbeidsloon rekenen voor een halve dag werk, echt alleen iets snel willen doen in plaats van opletten en vooraf nadenken...

Nu ben ik best technisch en kan een hoop zelf, heb alleen de tijd niet om dat allemaal te doen.
Achtergrond, volle fulltime baan en gezin met kids.

Mijn wenselijke situatie is dan dat ik niet meer "hoef" te werken en dat als hobby erbij doe (ook voor sociale contacten en mentale uitdagingen) Maar wel de tijd heb voor "projecten" die 1-2 maanden lang 1-2 dagen per week tijd vragen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 16:33
Ik zou bijna denken dat het uitbesteden van werk wel of niet een persoonlijke keuze is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veldkampj
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-04-2022
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 08:45:
[...]

Ik heb hier gelukkig familie in de buurt die redelijk wat van dat soort lui kennen dus ik kon een beetje rondvragen :)
Als je het echt helemaal leeg zou willen maken (zou nooit mijn wens zijn), dan zou ik daar juist wel iemand voor inhuren. Dom zwaar werk is typisch iets wat je prima kunt uitbesteden. Bij onze nieuwbouwwoning hoefde het leeghalen gelukkig niet, maar bij het opbouwen hebben we wel juist het simpele maar zware werk (grond storten) en ook een rotklus als de schuttingen/tuingrens aanleggen laten doen. Terwijl we de rest zelf hebben gedaan. Ook zoiets als stoep/terras leggen is op zich ook helemaal geen ingewikkeld werk, het lastigste vonden we bepalen waar en hoe we dat precies zouden willen. Als je daar geen haast bij hebt, dan kun je dat ook prima een keer in een weekendje doen.
Juist gezien ons budget en het uurtarief hadden wij zoiets van: oke, leeghalen doen we zelf wel.
Ging vooral om klinkers uit de tuin trekken en in een aanhanger van de hovenier smijten.
Verder de tegeltjes die er lagen hebben we hergebruikt maar moesten we vanwege de nieuwe indeling wel even opstapelen op een aantal plekken in de tuin.
Omdat het vrijwel volledig bestraat was en de vorige bewoners lekker tempex onder de stenen hadden geduwd omdat het lekker lichtgewicht is ivm verzakken hier, hebben we daar ook nog aardig wat containerzakken van uit de grond gestoken voor de nieuwe indeling.
Was even een werkje maar scheelde aanzienlijk op de offerte.

Bestraten heb ik nooit gedaan en doordat het spannend werd of we voldoende van de oude tegels zouden hebben om te hergebruiken durfde ik dat zeker niet zelf aan :)
Daarnaast zaten we door die aanbouw al bijna 2 jaar tegen die lelijke tuin/bouwput aan te kijken dus het geduld was wel redelijk op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:18
Zelf doen of laten doen is een keuze die niet altijd vanzelfsprekend is.
Aan sommige dingen ben je zelf zo veel tijd kwijt simpelweg omdat je het materiaal niet hebt.

Als ik 10 weekends moet werken om 2000€ uit te sparen, dan laat ik het wel doen, maar 150€ uitgeven om een koffiemachine te herstellen... dat doe ik dan zelf wel.

Laatst lag hier na een opruimbeurt en het afdanken van wat oude tuinmeubels een kleine 8m3 afval.
Dat zelf vervoeren naar het containerpark ging me veel tijd, en rond de 50€ kosten. Bovendien zou mijn auto vuil en mogelijk beschadigd worden.
Ik vond een "ophaler" die alles mee nam voor 100€. Daar heb ik niet lang over nagedacht....

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:14:
Zelf doen of laten doen is een keuze die niet altijd vanzelfsprekend is.
Aan sommige dingen ben je zelf zo veel tijd kwijt simpelweg omdat je het materiaal niet hebt.

Als ik 10 weekends moet werken om 2000€ uit te sparen, dan laat ik het wel doen, maar 150€ uitgeven om een koffiemachine te herstellen... dat doe ik dan zelf wel.
Hangt ook een beetje van het soort 'werk' af. Als je twee linkerhanden hebt, dan is die koffiemachine eerder iets om uit te besteden. En als je groene vingers hebt, dan wil je misschien juist met plezier 10 weekends in de tuin werken om het naar jouw zin te maken.

En uiteraard is het ook afhankelijk van of je het zelf belangrijk vindt of niet. Ik kan me er steeds weer dood aan ergeren als 'professionals' iets niet goed doen en je dat steeds weer ziet, terwijl anderen iets hebben van: dat zie je na een tijdje toch niet meer. Dan wil ik liever dat als iets niet 100% is ik dat zelf heb gedaan en weet dat ik het zo goed gedaan heb als ik kan, dan dat ik met een permanent gevoel blijf zitten dat een 'professional' de klus heeft afgeraffeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phony
  • Niet online
Amafi schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 08:54:
[...]

Dit is voor mij een kern van de wens om meer tijd te hebben en FI na te streven.
Uitbesteden kost mij een hoop (negatieve) energie,
Ik wil best betalen als ik echt ontzorgt wordt, maar dat gekloot eromheen. Niet op komen dagen, 1200 euro arbeidsloon rekenen voor een halve dag werk, echt alleen iets snel willen doen in plaats van opletten en vooraf nadenken...

Nu ben ik best technisch en kan een hoop zelf, heb alleen de tijd niet om dat allemaal te doen.
Achtergrond, volle fulltime baan en gezin met kids.

Mijn wenselijke situatie is dan dat ik niet meer "hoef" te werken en dat als hobby erbij doe (ook voor sociale contacten en mentale uitdagingen) Maar wel de tijd heb voor "projecten" die 1-2 maanden lang 1-2 dagen per week tijd vragen.
Exact dit. Wanneer je de interesse hebt kun je zoveel dingen echt wel zelf doen, of zelf leren en dan doen. Je hebt er vaak alleen significant veel (aaneengesloten) tijd voor nodig. Grotere (verbouw)projecten lukken gewoon niet met een paar vrije uurtjes verspreid in de week.

En het afwerkingsniveau is niet altijd naar verwachting. Ik merk dat wanneer ik klussen zelf doe en weet waarom iets niet 100% perfect is, dat ik daar prima mee kan leven. Wanneer ik echter de hoofdprijs betaal door het uit te besteden, dan kan ik me best storen aan details die niet netjes zijn afgewerkt.

Edit: wat @Rubbergrover1 ook al zei dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:11
Geen tijd, twee linkerhanden, ik verdien meer door gewoon te gaan werken,...

Wat mij betreft kan je bovenstaande redenen terugbrengen tot: goesting of geen goesting om iets zelf te doen.

Iets dat je leuk vind doe je toch zelf? En daar maak je de nodig tijd en middelen voor vrij.

Het zou toch raar zijn om leuke dingen uit te besteden?

Mijn huidige wergever heeft financieel heel zeker niets tekort. Hij heeft onlangs een gebouw gekocht waar nieuwe kantoren moeten komen. De afbraakwerken heeft ie in zijn weekends zelf gedaan. Dat doet ie omdat hij dat leuk vindt en om er dan op kantoor te kunnen over vertellen.

Een vorige werkgever amuseerde zich in zijn vrije tijd met putten graven in zijn kasteeltuin met zijn graafmachine.

Onlangs ook een artikeltje in de krant over een van de rijkste Belgen. Zijn hobby: tomaten kweken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@twee linkerhanden, dat is toch juist een reden om wel wat klussen zelf te gaan doen en ervan te leren?
Ik zou niet graag voor alles van derden afhankelijk willen zijn (met de nadelen van dien: altijd alles moeten regelen, afhankelijk van planning van anderen, hoofdprijs voor arbeid/vakmensen, matige kwaliteit).
Wij zijn nu ook bezig met een flinke verbouwing, hierbij doen het een combinatie is van zelf doen en uitbesteden.
Uitbesteden vooral voor grote/lastige klussen die makkelijk en beter door een vakman gedaan en zelf doen waar een vakman erg duur voor is of lastig voor te regelen is (balansventilatie aanleggen in een bestaand huis, niet standaard dus heel duur/halfbakken voorstel want "lastig").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-06 12:30

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Wel/niet uitbesteden, wel/niet zelf doen, wel/niet twee linkerhanden...

Het is gewoon allemaal heel persoonlijk en iedereen moet hierin een eigen afweging maken.
Vele zielen vele gedachtes..

Zelf ben ik ook van het uitbesteden want twee linker handen, natuurlijk kan ik het leren maar ik heb er simpelweg geen zin in om het te leren. Daar liggen mijn interesses niet, mijn afweging is dan altijd gebaseerd op hoeveel tijd kost het, hoeveel geld. ect doe best dingen zelf maar de persoonlijke businesscase moet wel kloppen

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:11
Inderdaad het is persoonlijk.

En het is toch veel leuker om te zeggen: ’heb ik geen goesting voor’ (NL: heb ik geen zin in).

Ipv een soort van verontschuldigend: ’heb ik geen tijd voor’ (kinderen, werk,...) of ’ik heb 2 linkerhanden’ (ik ben nu eenmaal zo geboren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Hoewel financieel onafhankelijk voor velen, inclusief mezelf, ook idealiter impliceert dat je op een breder gebied zoals gwl/klussen/zelfvoorziening onafhankelijk bent, is niets menselijks ons vreemd.

Idealiter leer en kan ik alles zelf en haal ik daar energie uit. Maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik er vaak ook te lui voor ben en er gewoon geen zin in heb. Ik merk ook dat ik het lastig vind me op langere termijn echt ergens vast in te bijten om er echt bekwamer in te worden, een van mijn mankementen.

De andere 'tak' van de FO-gedachte is daarentegen ook dat je geld uitgeeft en reserveert in je FO-pot voor zaken die je op de lange termijn geluk opleveren. Dat kan dus een vorm van geluk zijn waarbij je dingen uitbesteedt zodat je je er zelf niet mee bezig hoeft te houden.

Soms bijt dit elkaar, want het doet wel pijn om bijv. 20k aan grond- en tuinwerk uit te geven, maar ja, ik denk dat ik erg gefrustreerd zou raken van mijn eigen onbekwaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:47
finsdefis schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:57:
het doet wel pijn om bijv. 20k aan grond- en tuinwerk uit te geven
Woon je dan vrijstaand ofzo? Wat krijg je voor 20k? Dat is wel echt veel geld.

Ben denk ik zelf ook aan de beurt. Onze aangelegde tuin (door vorige bewoners) met rond houten terras en verschillende lagen aan houten plantenbakken begint weg te rotten. Denk dat het nog een jaartje kan uitstellen, maar dan moet het allemaal vernieuwd worden. En ik las dat de hout prijs flink aan het stijgen is 😳

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Torgo schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:54:
[...]

Ben denk ik zelf ook aan de beurt. Onze aangelegde tuin (door vorige bewoners) met rond houten terras en verschillende lagen aan houten plantenbakken begint weg te rotten. Denk dat het nog een jaartje kan uitstellen, maar dan moet het allemaal vernieuwd worden. En ik las dat de hout prijs flink aan het stijgen is 😳
Nieuwbouw, tweekapper. 300m2 perceel, dus niet enorm. 20k is nog aan de lage kant verwacht ik en wij hebben echt geen hoge eisen. Er moet wel nog een erfafscheiding komen.

Schrik niet als je straks offertes op gaat vragen. Alles is duurder: materialen, grond afvoeren, manuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Torgo schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:54:
[...]

Bij nieuwbouw zul je eerst al de grond moeten afgraven, nieuw geschikt zand storten, erfafscheiding regelen en meestal een oprit laten leggen. Hiervoor alleen al ben je bij een redelijke tuin rond de 7k voor kwijt en dan heb je nog niks in je tuin qua tegels, gras, borders en planten of overkappingn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:29
Wozmro schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:51:
Inderdaad het is persoonlijk.

En het is toch veel leuker om te zeggen: ’heb ik geen goesting voor’ (NL: heb ik geen zin in).

Ipv een soort van verontschuldigend: ’heb ik geen tijd voor’ (kinderen, werk,...) of ’ik heb 2 linkerhanden’ (ik ben nu eenmaal zo geboren).
Of mijn variant:

Te dwars om te laten doen omdat ik weet dat ik het zelf kan, ondanks dat ik het niet echt leuk vind om te doen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

Ik ben eens benieuwd naar jullie meningen.. loop er al een tijdje mee in mijn hoofd.

Momenteel heb ik een appartement, hier was eigenlijk altijd het doel om deze vrij te krijgen om zo mijn eerste object te hebben voor de verhuur.
Ik begin echter steeds meer “hekel” te krijgen aan de VvE kosten waardoor ik twijfel.

Situatie: Appartement 220k, hypotheek 140k.
Doel was/is om deze met 7/8 jaar vrij te hebben, woon er nu 2,5 jaar dus zeg nog 5 jaar te gaan.
VvE is €275,- per maand, ongeveer de helft van mijn bruto hypotheekkosten.

Nu een leuke overwaarde en verwacht eigenlijk niet dat dit de komende jaren gaat zakken (huizenprijzen), snel verkopen omdat die over 2 jaar minder waard zou zijn is imo niet van toepassing. Dus waarom niet blijven wonen om zo meer “overwaarde” te creëeren of inderdaad voor volledig vrij gaan -> verhuur.

De twijfel is er omdat er binnenkort een woning beschikbaar komt (huur) wat ik tegen een scherpe prijs all-in mag huren. Ja, ik “bouw” niets meer op maar de huur is lager dan de kosten bij de huidige woning (all in vs all in).
Dan kan ik op mijn gemak opzoek naar een volgende woning (rente is extreem laag nu ook), wat tevens een voordeel kan zijn bij een nieuwe aankoop.
En zoals gezegd, die VvE kosten vind ik gewoon, tja, meh.

Wat denken jullie bij deze korte schets?

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Famous schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:49:
Ik ben eens benieuwd naar jullie meningen.. loop er al een tijdje mee in mijn hoofd.

Momenteel heb ik een appartement, hier was eigenlijk altijd het doel om deze vrij te krijgen om zo mijn eerste object te hebben voor de verhuur.
Ik begin echter steeds meer “hekel” te krijgen aan de VvE kosten waardoor ik twijfel.

Doel was/is om deze met 7/8 jaar vrij te hebben, woon er nu 2,5 jaar dus zeg nog 5 jaar te gaan.

Nu een leuke overwaarde en verwacht eigenlijk niet dat dit de komende jaren gaat zakken (huizenprijzen), snel verkopen omdat die over 2 jaar minder waard zou zijn is imo niet van toepassing. Dus waarom niet blijven wonen om zo meer “overwaarde” te creëeren of inderdaad voor volledig vrij gaan -> verhuur.

De twijfel is er omdat er binnenkort een woning beschikbaar komt (huur) wat ik tegen een scherpe prijs all-in mag huren. Ja, ik “bouw” niets meer op maar de huur is lager dan de kosten bij de huidige woning (all in vs all in).
Dan kan ik mijn op mijn gemak opzoek naar een volgende woning (rente is extreem laag nu ook), wat tevens een voordeel kan zijn bij een nieuwe aankoop.

De VvE kosten zijn fors en dat leidt meteen tot de vraag: wat zit er allemaal in? Is het alleen voor het onderhoud of zit er bijvoorbeeld ook een voorschot stookkosten in?

En voor een goed vergelijk moet je de aflossing nog wel uit je hypotheeklasten halen want anders vergelijk je appels met peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous

Famous

R 400+

Afas schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:55:
[...]
De VvE kosten zijn fors en dat leidt meteen tot de vraag: wat zit er allemaal in? Is het alleen voor het onderhoud of zit er bijvoorbeeld ook een voorschot stookkosten in?

En voor een goed vergelijk moet je de aflossing nog wel even uit je lasten halen want anders vergelijk je appels met peren.
Stookkosten (en opstal) zitten erbij in.
Normaal gesproken zou dit €250/300 teruggave zijn per jaar. Nu met thuiswerken denk ik dat ik bij moet leggen, dit volgt komende maand.

Onderhoud, tja. Ze hebben flinke kosten gehad aan de elektrische deuren en liften. Er gebeurt imo weinig ter verbetering of vernieuwing. Dit ter vergelijking met hetzelfde gebouw hiernaast.

Aflossing is €370,- per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Famous schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 21:00:
[...]

Stookkosten (en opstal) zitten erbij in.
Normaal gesproken zou dit €250/300 teruggave zijn per jaar. Nu met thuiswerken denk ik dat ik bij moet leggen, dit volgt komende maand.

Onderhoud, tja. Ze hebben flinke kosten gehad aan de elektrische deuren en liften. Er gebeurt imo weinig ter verbetering of vernieuwing. Dit ter vergelijking met hetzelfde gebouw hiernaast.

Aflossing is €370,- per maand.
Als de stookkosten er bij in zitten werkt dat er wel een ander licht op. Voor de vergelijking die je wilt maken wil je je 'sunk cost' nu vergelijken met straks. De waardemutatie van je huidige woning laat je dan buiten beschouwing hoewel je moet beseffen dat je die potentie (maar ook het risico) wel kwijt bent.

De kostenvergelijking is dan de toekomstige all-in huur afgezet tegen de netto hypotheeklast - aflossing + bijdrage VvE + eventuele andere componenten die in all-in-huur zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous

Famous

R 400+

Afas schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 21:16:
[...]

Als de stookkosten er bij in zitten werkt dat er wel een ander licht op. Voor de vergelijking die je wilt maken wil je je 'sunk cost' nu vergelijken met straks. De waardemutatie van je huidige woning laat je dan buiten beschouwing hoewel je moet beseffen dat je die potentie (maar ook het risico) wel kwijt bent.

De kostenvergelijking is dan de toekomstige all-in huur afgezet tegen de netto hypotheeklast - aflossing + bijdrage VvE + eventuele andere componenten die in all-in-huur zitten
Zo moet je inderdaad rekenen en eerlijk gezegd heb ik dat niet gedaan (niet helemaal). De reden hiervoor is omdat ik het nu per maand betaal en ik niet kijk wat ik eventueel terug krijg.
Met daarbij, bij de huur zit in: stookkosten/gas/water/licht/internet/afval/riool.

Dat zijn natuurlijk al redelijk “besparingen” tov een eigen huis, zeker als de woz met 18 en 21% stijgt :9 Zodoende ben ik van bruto maandlasten uitgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Famous schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 21:37:
[...]

Zo moet je inderdaad rekenen en eerlijk gezegd heb ik dat niet gedaan (niet helemaal). De reden hiervoor is omdat ik het nu per maand betaal en ik niet kijk wat ik eventueel terug krijg.
Met daarbij, bij de huur in zit: stookkosten/gas/water/licht/internet/afval/riool.

Dat zijn natuurlijk al redelijk “besparingen” tov een eigen huis, zeker als de woz met 18 en 21% stijgt :9 Zodoende ben ik van bruto maandlasten uitgegaan.
Ik kan je woz waarde opmerking niet helemaal volgen. Als de woz waarde zo veel stijgt, dan zal je eigen woning ook een stuk meer waard geworden zijn ;) De lasten van de eigenaarsdelen van de lokale lasten zijn dan iets hoger maar dat is klein bier ten opzichte van de waardestijging van je woning. Die zit alleen wel in stenen vast.

Let er op dat afval, riool en ook de waterschapsbelasting niet helemaal voor de verhuurder kunnen zijn omdat je die ook krijgt als bewoner. De afvalstoffenheffing helemaal en de rioolheffing en waterschapsbelasting hebben een eigenaars- en een gebruikersdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous

Famous

R 400+

Afas schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 21:53:
[...]

Ik kan je woz waarde opmerking niet helemaal volgen. Als de woz waarde zo veel stijgt, dan zal je eigen woning ook een stuk meer waard geworden zijn ;) De lasten van de eigenaarsdelen van de lokale lasten zijn dan iets hoger maar dat is klein bier ten opzichte van de waardestijging van je woning. Die zit alleen wel in stenen vast.

Let er op dat afval, riool en ook de waterschapsbelasting niet helemaal voor de verhuurder kunnen zijn omdat je die ook krijgt als bewoner. De afvalstoffenheffing helemaal en de rioolheffing en waterschapsbelasting hebben een eigenaars- en een gebruikersdeel.
2018 waren de woz waardes goed laag hier. De appartementen gingen al wel voor leuke bedragen weg. Tuurlijk zijn de woningen meer waard geworden maar die zijn niet zo hard gestegen als de woz waarde nu. 22% waarde woning, 53% woz meetpunt vanaf aanschaf in totaal.

Het afval beleid in de andere gemeente is zeer relax, niet te vergelijk met Arnhem hier. Je kan daar eigenlijk alles aan straat zetten. Hier betaal je een X bedrag per jaar en X per 30liter storting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Je klinkt eerlijk gezegd meer alsof je de beslissing al genomen hebt, maar vooral in je keus bevestigd wilt worden :).

Die maandelijkse kosten vind ik eerlijk gezegd niet zo extreem. Met een koophuis is het niet onverstandig om voor onderhoud iets van een procent per jaar te reserveren. Tel je daar nog iets van 100 euro per maand voor de stookkosten bij, dan zit je wel ongeveer op die VvE lasten. Grote verschil met een gewone koopwoning is dat je die kosten dan niet maandelijks krijgt, maar in grotere porties soms meteen al bij aanschaf (achterstallig onderhoud), soms tussendeur, sinds paar bij verkoop in de vorm van een lagere opbrengst (waarna de volgende eigenaren het achterstallig onderhoud aanpakken). Dan zie je die kosten niet zo, terwijl ze er in feite wel zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-06 16:41
rube schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:25:
@twee linkerhanden, dat is toch juist een reden om wel wat klussen zelf te gaan doen en ervan te leren?
Daarbij ga je er van uit dat het gebrek aan kennis/ervaring is. Ik zal nooit handig/secuur worden. Heb een slechte motoriek. Ik kan nooit iets zelf opleveren op het kwaliteitsniveau dat ik verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Famous schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:49:

Heb je je jaarlijkse overzicht van de VvE bijgehouden hoe groot de onderhoudspot is, en wat jouw aandeel daar in is? Ik snap dat er recent grootonderhoud is gepleegd, maar over het algemeen zit er bij gezonde VvE nog wel een aardige duit in, die je gewoon bij vermogen moet optellen trouwens. Dat kan je kijk op de kosten net even anders maken.

Overigens zelf de ervaring dat de VvE een korte termijn blik heeft, en zaken versneld wil afbetalen. Hierdoor zijn soms langetermijn investeringen vooral hogere kosten voor de huidige bewoners, en het voordeel volgt later voor latere bewoners. Zo zat ik eerder in een situatie waar bijv een zuinigere ketel en zonnepanelen geinstalleerd, maar dat de VvE, ondanks mijn tegenstem, de kosten daarvan binnen 2 jaar wilde omslaan naar alle bewoners. Met als gevolg, tijdelijk hogere VvE kosten tbv de spaarpot, en het stookkosten voordeel verdween daar ook meteen in. De bewoners die er daarna dan langer dan 2 jaar wonen, hebben na die 2 jaar lagere kosten VvE qua opbouw investeringsgeld en als bonus ook nog lagere stookkosten. Dat was dus vooral voordelig voor de ouderen die er bleven wonen in de appartementen, en de jongeren (starters met kortere woontijd) konden de kosten dus dragen. Sowieso was het een situatie waar jong vs oud was: oud betaalde structureel meer VvE kosten in de afrekening, immers, altijd thuis, verwarming standje bejaard. En de jongeren waren weinig thuis, dus verwarming altijd uit, immers buren hadden standje bejaard ook dwars door muren en plafonds heen uitstralend. Dat leverde soms getallen op van -1500 vs + 1500€ per huishouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Famous Wel even je hypotheek herfinancieren... Volgens je huidige hypotheekvoorwaarden en -akte mag je niet verhuren (tenzij het niet bij een reguliere bank is gefinancierd). Dan is nog even de vraag wat de marktwaarde in verhuurde staat is en of het mogelijk is om überhaupt te herfinancieren als je rekent met maximaal 70% van de marktwaarde in verhuurde staat. Hou ook rekening met boeterente op de huidige hypotheek bij oversluiten en renteopslag op de nieuwe hypotheek.

Als je later een andere woning wil kopen en dus in je verdere leven nog wat financiering nodig hebt, lijkt het me onverstandig om nu te verhuren zonder toestemming.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mirved schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:10:
[...]
Daarbij ga je er van uit dat het gebrek aan kennis/ervaring is. Ik zal nooit handig/secuur worden. Heb een slechte motoriek. Ik kan nooit iets zelf opleveren op het kwaliteitsniveau dat ik verwacht.
Als iemand "twee linkerhanden" aangeeft, ga ik er inderdaad vanuit dat lichaamelijke beperkingen (letterlijk 2 linkerhanden :P ) niet de oorzaak is.
B.v. een fietsband plakken, tenzij dat lichaamelijk niet mogelijk is, is voor mij nu echt zoiets dat het handig is om dat wel te leren. Als je dat namelijk kan, kun je veelal sneller de band plakken dan dat je fiets naar een fietsenmaker kan brengen (laat staan het ophalen, op afspraak, fiets tijdje niet kunnen gebruiken, kosten).

Maar ook waar: al heb je 2 "rechter"handen, dan nog kan je een amateur soms/vaak niet op het niveau komen van vakmannen voor bepaalde klussen, dat vereist namelijk gewoon ervaring, b.v. een grote muur heel secuur vlak stuccen. Ik kan wel stuccen, maar niet zo vlak als ik de lange muur in onze woonkamer wilt hebben, dat besteed ik dan ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
rube schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:40:
[...]

Als iemand "twee linkerhanden" aangeeft, ga ik er inderdaad vanuit dat lichaamelijke beperkingen (letterlijk 2 linkerhanden :P ) niet de oorzaak is.
B.v. een fietsband plakken, tenzij dat lichaamelijk niet mogelijk is, is voor mij nu echt zoiets dat het handig is om dat wel te leren. Als je dat namelijk kan, kun je veelal sneller de band plakken dan dat je fiets naar een fietsenmaker kan brengen (laat staan het ophalen, op afspraak, fiets tijdje niet kunnen gebruiken, kosten).

Maar ook waar: al heb je 2 "rechter"handen, dan nog kan je een amateur soms/vaak niet op het niveau komen van vakmannen voor bepaalde klussen, dat vereist namelijk gewoon ervaring, b.v. een grote muur heel secuur vlak stuccen. Ik kan wel stuccen, maar niet zo vlak als ik de lange muur in onze woonkamer wilt hebben, dat besteed ik dan ook uit.
De factoren zijn wel benoemd hier:
- kostprijs
- kan je het?
- heb je er zin in?
- hoe veel tijd ga je er langer over doen dan een vakman?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-06 12:12
Tommie12 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:59:
[...]

- kostprijs
- kan je het?
- heb je er zin in?
- moeite om vakman te vinden
- onderhandelen
- gezeur moeten aanhoren over andere vakmannen
- ...

(ik besteed veel klussen ook graag uit, maar dit soort factoren vind ik wel echt nadelen :P )

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Dat je iets nu nog niet kan, betekent niet dat je het niet kan (leren).
Een goede insteek, uiteraard met de juiste voorzichtheid in bepaalde situaties, is dan ook:
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
RikTW schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:43:
[...]

- moeite om vakman te vinden
- onderhandelen
- gezeur moeten aanhoren over andere vakmannen
- ...

(ik besteed veel klussen ook graag uit, maar dit soort factoren vind ik wel echt nadelen :P )
Inderdaad... goede aanvulling.

Een deftige klus uitbesteden is ook een heel gedoe.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tommie12
rube schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:01:
[...]

Een goede insteek, uiteraard met de juiste voorzichtheid in bepaalde situaties, is dan ook:
Hier ben ik het ook mee eens.

Mijn voorbeeld is de autospiegel van mij dochter.
Ze rijdt met een 13 jaar oude Polo die 180k op de teller heeft, en desondanks heeft die auto een electrisch verstelbare en verwarmbare spiegel. Spiegel werd er af gereden, en ze belde als pas startende naar de garage. VW wou enkel een indicatie geven dat het ca 500€ ging kosten, en dan bellen ze papa... Want 500€ is een hele zak geld.

Dus papa krabt in zijn haar, want papa heeft dat nog nooit gedaan. Papa zoekt op youtube of er instructies te vinden zijn, en op de websites waar ze die dingen verkopen...
En dan kon papa uitvlooien dat de klus niet zo moeilijk is en slechts een klein uurtje duurt, en dat de spiegel in de aftermarket te vinden is voor 50€ (ja, niet alleen het glaasje, maar de hele spiegel met mechanisme en buitenkant).

De smile en knuffel van je dochter na een half uurtje klooien met de ipad op de bestuurderszetel met dat fimpje maakt dan alles goed.

(en ze heeft die spiegel dus nog 2 keer kapot gehad..., en ondertussen ben ik kampioen in spiegel vervangen, en doe ik het in 18'30'')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Aan de andere kant is er misschien ook een reden waarom je iets nooit hebt gedaan. Bijvoorbeeld dat je er totaal geen lol in hebt. Of er de tijd niet voor hebt of aan wilt besteden. En daarom graag wat geld uitgeeft om het zelf niet te hoeven doen. Daarnaast heb je voor een hoop dingen ook vaardigheden nodig die je door ervaring leert, zodat een eenmalige actie niet altijd handig is om zelf te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tommie12 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:08:
[...]
(en ze heeft die spiegel dus nog 2 keer kapot gehad..., en ondertussen ben ik kampioen in spiegel vervangen, en doe ik het in 18'30'')
_/-\o_

Dat dus. Als ik de mogelijkheid heb, ben ik nooit beroerd om mensen te helpen. Zowel prive als op werk. Maar als mensen zeggen "ik kan het niet / ik weet het niet", dan verwacht ik wel van mensen dat ze ten minste eerst een poging / vooronderzoek gedaan hebben.

En om dat weer op FO te betrekken: toen dit topic begon was FO (FiRe) nog vrij onbekend en was het lastig om informatie te vinden, werden er meer "beginnersvragen" gesteld.
Inmiddels is er zoveel informatie (ook nederlandstalig) te vinden dat we een vraag zoals "hoe word ik dan FO" in dit topic niet serieus zullen beantwoorden. Je moet zelf een beetje moeite doen, lees tenminste e.e.a. door, ook als iets geheel nieuw voor je is.
Rubbergrover1 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:14:
[...]
Aan de andere kant is er misschien ook een reden waarom je iets nooit hebt gedaan. Bijvoorbeeld dat je er totaal geen lol in hebt. Of er de tijd niet voor hebt of aan wilt besteden. En daarom graag wat geld uitgeeft om het zelf niet te hoeven doen. Daarnaast heb je voor een hoop dingen ook vaardigheden nodig die je door ervaring leert, zodat een eenmalige actie niet altijd handig is om zelf te doen
Inderdaad, zoals @Tommie12 hierboven ook al aangaf. Geheel mee eens.
Maar kom bij mij niet aan met "ik kan geen band plakken dus ik moet naar de fietsenmaker en het leven is al zo duur dus ik kan nooit FO worden" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:33
@Tommie12 Eens met spiegelverhaal. Zo heb ik eens met mijn zoon, een YouTube filmpje, kokend water en een koevoet een dikke deuk in een kunststof bumper van onze auto hersteld. OK, als je heel goed keek zag je nog een lichte beschadiging/kras, maar wat een voldoening gaf dat! Kan nu nog het geluid horen van de bumper die weer in model sprong.

PS En ja, voorkomen is beter dan genezen, een laag paaltje en rijden met haast kun je beide beter vermijden...

[ Voor 7% gewijzigd door Magpie op 19-05-2021 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
@rube idd... wat dat betreft is youtube voor mij een onmisbare bron van informatie tegenwoordig.

Nu heb ik dat herstellen en zo niet van vreemden. De eerste job van mijn vader was TV hersteller, en zowat alles bij ons in huis vroeger had al een reparatie ondergaan. Dat herstellen is nu alleen maar makkelijker geworden door youtube, maar ook doordat je zo veel makkelijker aan onderdelen geraakt.
Een Delonghi koffiemachine kan je zowat in onderdelen bestellen, en soms gaat het goed... soms lukt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:55
finsdefis schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:21:
[...]

Nieuwbouw, tweekapper. 300m2 perceel, dus niet enorm. 20k is nog aan de lage kant verwacht ik en wij hebben echt geen hoge eisen. Er moet wel nog een erfafscheiding komen.

Schrik niet als je straks offertes op gaat vragen. Alles is duurder: materialen, grond afvoeren, manuren...
Is denk ikaan de lage kant. Alles in de tuin is duur, behalve gras. Dat is 5 euro per m2, voor het geval je een besparing zoekt. Maar als je leuk met cortenstaal, vijvers, fonteinen, hoogteverschillen ed. aan de slag gaat, zal de prijs fors oplopen.

[ Voor 0% gewijzigd door jerh op 19-05-2021 17:28 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
jerh schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 17:27:
[...]

Is denk ikaan de lage kant. Alles in de tuin is duur, behalve gras. Dat is 5 euro per m2, voor het geval je een besparing zoekt. Maar als je leuk met cortenstaal, vijvers, fonteinen, hoogteverschillen ed. aan de slag gaat, zal de prijs fors oplopen.
Oh ja dat doen we sowieso niet hoor. Alleen maar lastig in onderhoud en die behoefte hebben we ook niet.

We doen gewoon een erfafscheiding, oprit, simpel terras en voor de rest mogen ze geschikte grond storten, that's it. Wat plantjes, pergola's en boompjes neerzetten en gras inzaaien kunnen we makkelijk zelf.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
[...]

Dat laatste is ook mijn motto. Ik wilde vorig jaar een nieuwe keuken en de bedragen die werden gevraagd waren echt idioot. Ik heb toen zelf een keuken op maat ontworpen, panelen laten zagen bij een professionele zagerij, inclusief mooie panelen voor de frontjes en zelf in elkaar gezet. Ik had het nog nooit eerder gedaan, en ik kon het inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Laatst online: 04-06 14:11
Fire-aanhangers doen alles voor vroeg pensioen: 'Langzamer rijden, kleding draag ik af’

https://www.ad.nl/geld/fi...ing-draag-ik-af~a2bdcfbe/

Kwam deze nog tegen, vrij overdreven of niet.

Lees nu dit boek: https://www.bol.com/nl/p/...ZJkg.2_35.36.ProductTitle stuk leuker om te lezen.

Hierbij een mooi plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_NtPLhOofqWWhOv9elBq4nyy_M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V3FEWdYzLNoFF1SmAZle9Jaw.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Frame164 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:38:
[...]

Dat laatste is ook mijn motto. Ik wilde vorig jaar een nieuwe keuken en de bedragen die werden gevraagd waren echt idioot. Ik heb toen zelf een keuken op maat ontworpen, panelen laten zagen bij een professionele zagerij, inclusief mooie panelen voor de frontjes en zelf in elkaar gezet. Ik had het nog nooit eerder gedaan, en ik kon het inderdaad.
Woow... dat is niet simpel.
Ik vind het al moeilijk om bij een IKEA kast met meerdere deuren alle lijntjes mooi recht te krijgen en de deurtjes mooi te laten sluiten.
Ben wel benieuwd hoe je de panelen watervast hebt afgewerkt op de zaagsnedes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:58

GG85

.......

Tommie12 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:26:
[...]

Woow... dat is niet simpel.
Ik vind het al moeilijk om bij een IKEA kast met meerdere deuren alle lijntjes mooi recht te krijgen en de deurtjes mooi te laten sluiten.
Ben wel benieuwd hoe je de panelen watervast hebt afgewerkt op de zaagsnedes.
Totaal offtopic maar de kunst bij Ikea deurtjes is ze niet al in een keer 'perfect' te hangen maar gewoon vastschroeven en dan de stelschroefjes gebruiken voor de finetuning.
Kwam daar zelf pas na mijn 30e achter en sindsdien perfect rechthangende deurtjes (2x4 boven elkaar hier) O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:19
Tommie12 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:59:
- kostprijs
- kan je het?
- heb je er zin in?
Andersom heb ik ook al gemerkt dat er volop onderwerpen zijn waar je met een paar uur goed besteed op Tweakers beter onderlegd bent dan de gemiddelde vakman (zonnepanelen, isolatie, warmtepomp etc). In mijn optiek is er bijvoorbeeld bijna geen aannemer die goed te werk gaat als het aankomt op isolatie, kierdichtheid en vochthuishouding.

Ook al doe je er veel langer over is het voor mij ook een reden te overwegen iets zelf te doen; dan gebeurt het zoals ik het wil.

Ben nu thuis net bezig een houten speelhuisje met glijbaan van mijn dochter op te knappen. Paar jaar geleden van marktplaats gekomen voor €50 als cadeau van mijn ouders. Nu heb ik voor €50 wat planken en beits gekocht en spendeer ik waarschijnlijk zomaar 10 uur om hem een beetje op te leuken.

Als ik uurloon rekenen was een andere van marktplaats of zelfs een nieuw huisje waarschijnlijk beter geweest maar ach we zijn van de straat en we gooien het niet weg :P

Persoonlijk krijg ik heel veel energie van dingen afmaken/fixen. Zelfs als het om heel kleine dingen gaat heb ik een voldaan gevoel als ik zoiets op zaterdag iets doe en dan daarna er met een biertje en voldaan gevoel naar kan kijken. Op die manier is het ook echt een leuke afwisseling van mijn werk dat voornamelijk achter een computer is.

Heel anders wordt het met projecten die langer duren, slepend worden en/of niet gaan zoals ik wil. Dan wordt het een moetje en wordt het werken; dat probeer ik te vermijden.

[ Voor 41% gewijzigd door assje op 20-05-2021 10:10 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 16:33
assje schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:02:
[...]

Andersom heb ik ook al gemerkt dat er volop onderwerpen zijn waar je met een paar uur goed besteed op Tweakers beter onderlegd bent dan de gemiddelde vakman (zonnepanelen, isolatie, warmtepomp etc). In mijn optiek is er bijvoorbeeld bijna geen aannemer die goed te werk gaat als het aankomt op isolatie, kierdichtheid en vochthuishouding.

Ook al doe je er veel langer over is het voor mij ook een reden te overwegen iets zelf te doen; dan gebeurt het zoals ik het wil.

Ben nu thuis net bezig een houten speelhuisje met glijbaan van mijn dochter op te knappen. Paar jaar geleden van marktplaats gekomen voor €50 als cadeau van mijn ouders. Nu heb ik voor €50 wat planken en beits gekocht en spendeer ik waarschijnlijk zomaar 10 uur om hem een beetje op te leuken.

Als ik uurloon rekenen was een andere van marktplaats of zelfs een nieuw huisje waarschijnlijk beter geweest maar ach we zijn van de straat en we gooien het niet weg :P
Precies. Het inhuren van een "professional" is tegenwoordig ook niet makkelijk. Er lopen genoeg prutsers rond die werk afleveren wat ik zelf beter kan doen, zelfs zonder ervaring, puur door er langer de tijd voor te nemen.

Zeker op het moment dat je FO bent heb je natuurlijk veel meer tijd om aan zulke dingen te besteden. Zoals hierboven gezegd veel dingen kun je van youtube leren. Het zal misschien niet perfect zijn maar dat valt meestal nauwelijks op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-06 16:26

cdoens

Peugeot-gek

Wat kan je/men met dit plaatje? Wat voor bewustzijn kan ik hieruit opmaken?

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
cdoens schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:48:
[...]

Wat kan je/men met dit plaatje? Wat voor bewustzijn kan ik hieruit opmaken?
Boek geeft uitleg over je geldbewustzijn. Als je dit invult, komt er natuurlijk een bedrag x uit, dat is je totale vermogen. Vervolgens wordt er op ingegaan hoe geld bewust je nu al bent, ook weer met een bepaalde formule.

Zal wat interessante pagina's delen, als daar behoefte aan is, en of dat mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-06 13:42
Wackmack schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:13:
[...]

Zal wat interessante pagina's delen, als daar behoefte aan is, en of dat mag?
Auteursrecht? Zal de auteur/uitgever vast niet goed vinden :+

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
noodel1988 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:19:
[...]

Auteursrecht? Zal de auteur/uitgever vast niet goed vinden :+
Daarom :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06 21:05
Om als zelfstandige wat pensioenopbouw te doen, heb ik eind 2014 een Rabo Toekomstbeleggen rekening geopend. Na diverse significante stortingen zit ik nu, 6.5 jaar later aan een gemiddeld jaarlijks rendement van bijna 11%, alles belegd in het Blackrock MixFund 5, de meest 'aggressieve'. Gewoon buy en hold.

Helaas heb ik een brief ontvangen van Rabobank, dat ze gaan stoppen met Toekomstbeleggen in de huidige vorm. Er worden 3 nieuwe opties geboden: Verder gaan met Rabo Toekomstsparen à 0,25% rente, overstappen naar een nieuwe vorm van Toekomstbeleggen of overstappen naar een andere partij.

De nieuwe uitvoering van Toekomstbeleggen zal op basis van actief beheer zijn. Kosten voor de basisdienstverlening 0.06% + 0.1% portefeuillebeheer per kwartaal (iets lager boven de ton) en ongeveer 0,15% fondskosten per jaar. Kortom, ongeveer 0,75% op jaarbasis.

Dat lijkt goedkoper te kunnen. Wat zijn op dit moment de beste alternatieven waarbij het vermogen fiscaal niet als vermogen wordt gezien (geen box3), die voldoende risicospreiding hebben (waarschijnlijk fondsen of ETFs denk ik), een goed rendement en lagere kosten? En gezien het bedrag waar we het over hebben, is het ook wel fijn dat er zekerheid is, dus een stabiele partij + garantiefonds.

Suggesties van partijen waar ik me in kan gaan verdiepen? Of is er één partij aan te wijzen die er bovenuit springt?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skaaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:36
coelho schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:18:
Om als zelfstandige wat pensioenopbouw te doen, heb ik eind 2014 een Rabo Toekomstbeleggen rekening geopend. Na diverse significante stortingen zit ik nu, 6.5 jaar later aan een gemiddeld jaarlijks rendement van bijna 11%, alles belegd in het Blackrock MixFund 5, de meest 'aggressieve'. Gewoon buy en hold.

Helaas heb ik een brief ontvangen van Rabobank, dat ze gaan stoppen met Toekomstbeleggen in de huidige vorm. Er worden 3 nieuwe opties geboden: Verder gaan met Rabo Toekomstsparen à 0,25% rente, overstappen naar een nieuwe vorm van Toekomstbeleggen of overstappen naar een andere partij.

De nieuwe uitvoering van Toekomstbeleggen zal op basis van actief beheer zijn. Kosten voor de basisdienstverlening 0.06% + 0.1% portefeuillebeheer per kwartaal (iets lager boven de ton) en ongeveer 0,15% fondskosten per jaar. Kortom, ongeveer 0,75% op jaarbasis.

Dat lijkt goedkoper te kunnen. Wat zijn op dit moment de beste alternatieven waarbij het vermogen fiscaal niet als vermogen wordt gezien (geen box3), die voldoende risicospreiding hebben (waarschijnlijk fondsen of ETFs denk ik), een goed rendement en lagere kosten? En gezien het bedrag waar we het over hebben, is het ook wel fijn dat er zekerheid is, dus een stabiele partij + garantiefonds.

Suggesties van partijen waar ik me in kan gaan verdiepen? Of is er één partij aan te wijzen die er bovenuit springt?
Kijk eens op https://www.finner.nl/vergelijk/pensioen
Dit is een website die verschillende producten beoordeeld op voorwaarden en prijs. Je kan het als infomatie bron gebruiken en zelf je keuzes maken of je door hen laten begeleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Is dit een lijfrenterekening? Ik raad meestal Brand New Day aan. Die partij heeft van de aanbieders van lijfrentebeleggen de laagste all-in kosten (servicekosten + fondskosten + evt dividendlek), een prima fondsaanbod, en je hebt de mogelijkheid om zelf de verdeling tussen de fondsen te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@coelho Ik ben ook naar een lijfrente-box 1 product op zoek geweest waar ik zelf zonder al te hoge beheerskosten kan fondsbeleggen, maar de box 1 producten zijn schaars en/of duur.

Ik ben uitgekomen bij BrandNewDay, met hun "zeer offensieve" mix heb je de meest geaccepteerde verhouding qua fondsen (world/small cap/em). Automatische incasso voor de inleg en je hebt een persoonlijke IBAN wil je wat bijstorten.

De interface is helder en overzichtelijk en de kosten zijn goed voorspelbaar. Ik ben er heel tevreden over in ieder geval.

Edit:
En toen ik er nog een beleggingsrekening voor mijn pasgeboren dochter opende, kregen we een rompertje thuisgestuurd met "brand new baby" :+

[ Voor 13% gewijzigd door JanHenk op 20-05-2021 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Hier nog een +1 voor Brand New Day pensioenbeleggen. Je kan zelf een risicoprofiel kiezen of je geld volledig handmatig verdelen over een aantal fondsen. De kosten zijn iets, maar niet veel, lager dan de 0,75% die je noemt. Maar nog steeds (één van) de goedkoopste voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Zr40 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:25:
Is dit een lijfrenterekening? Ik raad meestal Brand New Day aan. Die partij heeft van de aanbieders van lijfrentebeleggen de laagste all-in kosten (servicekosten + fondskosten + evt dividendlek), een prima fondsaanbod, en je hebt de mogelijkheid om zelf de verdeling tussen de fondsen te bepalen.
Kijk je ook naar het risico of alleen naar de kosten? Is iets waar ik wel mee zit en bijvoorbeeld reden om zaken bij deGiro weg te halen.

Ik zit nu te kijken naar Aegon, ongeveer even duur, maar wel beursgenoteerd en behoorlijk kapitaal. Van Brand New Day is weinig te vinden wat dat betreft.

Zowiezo heb ik een verzekeraar nodig, want dit zijn nog oud regime posten die ik heb en dat wil ik graag zo houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• threaker2
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 06-09-2021
Ook een BND pensioenrekening hier, die ik ooit gebruikte voor mijn jaarruimte. In 2011 zo'n 10k gestort en sindsdien niets meer aan gedaan. Kosten zo rond de 0,6 % per jaar:

code:
1
2
3
Bruto rendement 179,07%
Totale kosten       9,88%   € 1.168,31
Netto rendement         169,19%

Gedetailleerde kosten:
code:
1
2
Jaar    Kosten binnen beleggingsfondsen     Kosten Brand New Day Bank   Totaal
Gehele periode  € 1.033,77  € 134,54    € 1.168,31

[ Voor 3% gewijzigd door threaker2 op 20-05-2021 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

jerh schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:00:
[...]
Kijk je ook naar het risico of alleen naar de kosten?
Het risico van de beleggingen kijk ik niet naar want in principe vergelijk ik alleen aanbieders met hetzelfde type aanbod: wereldwijd gespreide fondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-06 13:42
Wat is het voordeel van Pensioen beleggen via Brand New Day vs normaal index beleggen bijv. via Meesman.
Voor
- Mogelijke belastingvoordeel
Nadeel
- Niet vrij inleggen
- Niet vrij opnemen
- Volgens mijn is Brand New Day duurder

Zit te kijken naar aanvulling van pensioen af te sluiten via deze route of gewoon bij pensioenfonds via werkgever.
Maar het vrij zijn en extra kosten staan me tegen.

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
Zr40 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:15:
[...]

Het risico van de beleggingen kijk ik niet naar want in principe vergelijk ik alleen aanbieders met hetzelfde type aanbod: wereldwijd gespreide fondsen.
Ik bedoelde het risico van de aanbieder, vandaar dat ik degiro noemde.
noodel1988 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:42:
Wat is het voordeel van Pensioen beleggen via Brand New Day vs normaal index beleggen bijv. via Meesman.
Voor
Nadeel
- Niet vrij inleggen
- Niet vrij opnemen

Zit te kijken naar aanvulling van pensioen af te sluiten via deze route of gewoon bij pensioenfonds via werkgever.
Bij bijstorten via een pensioenfonds altijd kijken aan wie het ten gunste komt bij overlijden, vaak is dat aan de overige deelnemers.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Voor
Nadeel
- Niet vrij inleggen
- Niet vrij opnemen
Het potentiële belastingvoordeel van een pensioenrekening (jarenlang geen VRH, veel lager belastingtarief bij uitkering) is veel groter dan het verschil in kosten tussen BND en Meesman (0,07%-punt per jaar?). Je hebt natuurlijk wel te maken met de wettelijke beperkingen.
Zoek even uit hoe het bij jouw werkgeverspensioen zit. Bij mij komt extra inleg niet in het reguliere pensioenfonds, maar in een persoonlijk potje bij een verzekeraar. Daar zou ik niet snel voor kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Voor
Nadeel
- Niet vrij inleggen
- Niet vrij opnemen

Zelf staat pensioen regelen voor mij pas volgend jaar op de planning (bij BND) en aangezien ik verwacht tegen die tijd boven de vrijstelling van box 3 uit te komen is het erg prettig om niet 30-35 jaar VRH over te betalen. Ik heb tegen die tijd toch wel wat extra nodig naast de AOW en tot dan heb ik genoeg vermogen wat wel vrij besteedbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vergeet ook niet dat je jaarruimte inleg in het pensioen/lijfrente rekening weer Bruto wordt, en dat je dat bedrag dus weer beschikbaar (na teruggaaf belastingdienst) hebt voor aanvullend inleggen in een belegging van je keuze.

Dus 1000 inleggen jaarruimte in pensioenbeleggen bij 40% belastingtarief box1 = €400 teruggaaf het jaar erop =
1000 inleg in pensioenbeleggen + 400 inleg in gewoon beleggen.
Bij uitkeren, betaal je dan weer je belasting, maar lager, maar heeft je 400 mogelijk dus wel goed aanvullend gerendeerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 20-05-2021 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Zr40 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:25:
Het geld staat niet in box 3 en kan pas gefaseerd uitgekeerd worden vanaf AOW leeftijd. Bovendien is het nu bruto van mijn ZZP omzet afgetrokken en moet er later inkomstenbelasting over betaald gaan worden (hopelijk tegen een lager %). Dat is de definitie van een lijfrenteproduct, toch?

Ik heb even zitten lezen op BND, maar wat ik er niet kan vinden (of ik lees er compleet overheen), is de mogelijkheid om over te stappen vanaf een andere aanbieder. Ik kom natuurlijk aan met een lumpsum die ik in een keer wil parkeren. Enig idee of dit ook kan bij BND?

Heb geen interesse in maandelijks inleggen, omdat hetgeen ik opbouw in deze constructie ter aanvulling van mijn AOW is en ik momenteel mijn overgebleven spaargeld zelf beleg om hopelijk een flink deel van de periode vóór mijn AOW leeftijd te kunnen overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Get!em schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:40:
Vergeet ook niet dat je jaarruimte inleg in het pensioen/lijfrente rekening weer Bruto wordt, en dat je dat bedrag dus weer beschikbaar (na teruggaaf belastingdienst) hebt voor aanvullend inleggen in een belegging van je keuze.

Dus 1000 inleggen jaarruimte in pensioenbeleggen bij 40% belastingtarief box1 = €400 teruggaaf het jaar erop =
1000 inleg in pensioenbeleggen + 400 inleg in gewoon beleggen.
Bij uitkeren, betaal je dan weer je belasting, maar lager, maar heeft je 400 mogelijk dus wel goed aanvullend gerendeerd.
Volgens mij reken je jezelf té rijk: Als je 1000 vanuit je bruto inlegt, dan bespaar je alleen 400 aan het eind van het jaar die je niet aan de belastingdienst hoeft te betalen dat jaar. Het is niet dat je er nog eens 400 op toe krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:28
coelho schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:42:
[...]

Ik heb even zitten lezen op BND, maar wat ik er niet kan vinden (of ik lees er compleet overheen), is de mogelijkheid om over te stappen vanaf een andere aanbieder. Ik kom natuurlijk aan met een lumpsum die ik in een keer wil parkeren. Enig idee of dit ook kan bij BND?

[...]
Uiteraard kan dat: https://new.brandnewday.nl/particulier/overstappen/

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]
Heb geen interesse in maandelijks inleggen, omdat hetgeen ik opbouw in deze constructie ter aanvulling van mijn AOW is en ik momenteel mijn overgebleven spaargeld zelf beleg om hopelijk een flink deel van de periode vóór mijn AOW leeftijd te kunnen overbruggen.
Dat is optioneel, en ik ben zelf ook geen voorstander van maandelijks inleggen bij een lijfrenteproduct. Omdat je aan het begin van het jaar meestal nog niet weet hoeveel jaarruimte je precies hebt maakt dit het makkelijk om per abuis teveel in te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Zr40 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:58:
[...]

Dat is optioneel, en ik ben zelf ook geen voorstander van maandelijks inleggen bij een lijfrenteproduct. Omdat je aan het begin van het jaar meestal nog niet weet hoeveel jaarruimte je precies hebt maakt dit het makkelijk om per abuis teveel in te leggen.
Nooit bij stilgestaan dat dat omzet afhankelijk is. Mijn accountant gaf altijd door wat de maximale inleg van het jaar was zoals door de overheid bepaald en dat stortte ik dan.

Ik ben nu wel aan het kijken of ik in plaats van dit niet de FOR kan gebruiken om zelf in te leggen. Dat is in principe een reservering waardoor je belasting uitstelt, maar uiteraard kun je dat geld ook écht inleggen/sparen en dan bijvoorbeeld vanaf 55 jaar weer langzaam terug laten vloeien als je dan minder gaat werken. Het voordeel van FOR is dat je alleen belasting over dat bedrag terugbetaalt, dus als je van je 1000 inmiddels 3000 gemaakt hebt, reken je alleen over die 1000 belasting af (en uiteraard elk jaar VRH).

Bij een lijfrente betaal je over de 3000 inkomstenbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
[...]

Het geld staat niet in box 3 en kan pas gefaseerd uitgekeerd worden vanaf AOW leeftijd. Bovendien is het nu bruto van mijn ZZP omzet afgetrokken en moet er later inkomstenbelasting over betaald gaan worden (hopelijk tegen een lager %). Dat is de definitie van een lijfrenteproduct, toch?

Ingaan vanaf AOW leeftijd is alleen voor een tijdelijke lijfrente. Een levenslange geldt dit voor:
Gaan uw uitkeringen eerder in dan het jaar waarin u de AOW-leeftijd bereikt? Dan geldt de voorwaarde dat u de uitkeringen 20 jaar moet ontvangen, plus het aantal jaar dat de uitkeringen eerder ingaan.

In het geval van een nieuw regime lijfrente, ik ga ervan uit dit voor je geldt. Heb je (zoals ik) nog oud regime polissen, dan kan er veel meer. Dat is met de brede herwaardering deskundig om zeep geholpen en alle premie na 1999 geldt het dan ook niet meer voor.

Er is dus wel meer mogelijk dan alleen maar vanaf AOW leeftijd en zeker voor zzp'ers/dga's ed het overdenken waard. Als je pensioen in loondienst opbouwt (altijd te preferen als je baas meebetaalt aan de premies) is het minder relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

coelho schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:45:
[...]

Volgens mij reken je jezelf té rijk: Als je 1000 vanuit je bruto inlegt, dan bespaar je alleen 400 aan het eind van het jaar die je niet aan de belastingdienst hoeft te betalen dat jaar. Het is niet dat je er nog eens 400 op toe krijgt.
In de situatie dat je t vanuit je bruto betaald heb je gelijk. Maar als je het vanuit je netto betaald (bijv in loondienst met te lage pensioeninleg) is de belasting al gedurende het jaar afgedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Get!em schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:50:
[...]

In de situatie dat je t vanuit je bruto betaald heb je gelijk. Maar als je het vanuit je netto betaald (bijv in loondienst met te lage pensioeninleg) is de belasting al gedurende het jaar afgedragen.
Potato potato

Eigenlijk is het natuurlijk andersom, je hebt teveel belasting betaald en krijgt dat terug. Door de verschuiving in tijd scheelt het je wel iets VRH, dat dan weer wel.

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 21-05-2021 07:00 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
assje schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 22:40:
[...]

Potato potato

Eigenlijk is het natuurlijk andersom, je hebt teveel belasting betaald en krijgt dat terug. Door de verschuiving in tijd scheelt het je wel iets VRH, dat dan weer wel.
Waar het om gaat is dat in plaats van 1000 euro in box 3 te beleggen, je voor het zelfde geld ervoor kunt kiezen om 1000 euro in de lijfrente te stoppen plus 400 in de box 3 beleggingen. Het is dan dus niet meteen een of-of situatie. In

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 09:02:
[...]

Waar het om gaat is dat in plaats van 1000 euro in box 3 te beleggen, je voor het zelfde geld ervoor kunt kiezen om 1000 euro in de lijfrente te stoppen plus 400 in de box 3 beleggingen. Het is dan dus niet meteen een of-of situatie. In
Ik snap het argument nog altijd niet.
  1. Pensioeninleg pijler 2: inleg uit bruto geld
  2. Pensioeninleg pijler 3: inleg uit netto geld, helft komt retour met aangifte jaar erna, saldo is bruto
  3. Beleggen box 3: inleg uit netto geld, saldo is netto
Bedoel je nu te zeggen dat je het volgende kunt doen:
€1k inleg in pijler 3 in 2021
€0,5k komt retour met aangifte in 2022 en kan in box 3

Alternatief:
€1k inleg in box3 in 2021

Dit is toch iets heel simpels heel complex maken? Pijler 3 is bruto en box 3 netto. Het enige verschil is wanneer je de belasting betaalt en het voordeel zit in VRH en waarschijnlijk lager tarief IB bij uitkering pijler 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Zr40 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:58:
[...]

Je jaarruimte is op basis van je inkomsten van het jaar ervoor (in NL).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
KabouterSuper schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 09:43:
Je jaarruimte is op basis van je inkomsten van het jaar ervoor (in NL).
De reden dat ik het einde van het jaar doe is om een totaal plaatje te hebben qua schaal loonheffing en treden voor bijvoorbeeld KOT. Het zou toch vervelend zijn als er tijdens het jaar iets verandert aan je situatie waardoor je inleg hebt gedaan tegen een later tarief bijvoorbeeld.

Eens per jaar inleggen is voldoende "DCA" voor mij als het gaat om pensioeninleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

assje schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 09:39:
[...]

Ik snap het argument nog altijd niet.
  1. Pensioeninleg pijler 2: inleg uit bruto geld
  2. Pensioeninleg pijler 3: inleg uit netto geld, helft komt retour met aangifte jaar erna, saldo is bruto
  3. Beleggen box 3: inleg uit netto geld, saldo is netto
Bedoel je nu te zeggen dat je het volgende kunt doen:
€1k inleg in pijler 3 in 2021
€0,5k komt retour met aangifte in 2022 en kan in box 3

Alternatief:
€1k inleg in box3 in 2021

Dit is toch iets heel simpels heel complex maken? Pijler 3 is bruto en box 3 netto. Het enige verschil is wanneer je de belasting betaalt en het voordeel zit in VRH en waarschijnlijk lager tarief IB bij uitkering pijler 3.
Zelfde uitleg ja, maar dan in officiële benamingen van pijlers en boxen.

Punt is, als uitgangspunt de €1000 netto op je huidige rekening is dat je die op twee manieren kunt inzetten eind van t jaar en dat niet alleen de belastingen en het moment daarvan verschillen, maar van diezelfde 1000 je dus binnen een jaar ook een hoger belegd vermogen in 2 boxen kunt maken met mogelijke rendement verschillen tov de oorspronkelijke €1000 netto.

In pijler 3 beleg je overigens met de zekerheid dat de belastingdienst gaat meeprofiteren van je rendement. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Get!em schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:12:
[...]

Zelfde uitleg ja, maar dan in officiële benamingen van pijlers en boxen.

Punt is, als uitgangspunt de €1000 netto op je huidige rekening is dat je die op twee manieren kunt inzetten eind van t jaar en dat niet alleen de belastingen en het moment daarvan verschillen, maar van diezelfde 1000 je dus binnen een jaar ook een hoger belegd vermogen in 2 boxen kunt maken met mogelijke rendement verschillen tov de oorspronkelijke €1000 netto.
Dan nog is het een dubbeltelling omdat het Box 1 vermogen weliswaar hoger, maar ook bruto is en niet netto. Je krijgt een bedrag terug van de BD omdat de effectieve huidige waarde halveert op het moment van inleg.

Je hebt alleen voordeel door verschil in belasting op lange termijn. Daarnaast kan er verschil in rendement (en risico) zijn door langer of korter belegd te zitten. That's it. Het is geen magisch trucje om van de ene op de andere dag gratis geld te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Get!em schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:12:
In pijler 3 beleg je overigens met de zekerheid dat de belastingdienst gaat meeprofiteren van je rendement. :+
En in Box 3 kan de belastingdienst zelf rendement gaan maken met de belasting die je reeds afgedragen hebt.

Potato potato.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Anoniem: 677216 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:22:
Je hebt alleen voordeel door verschil in belasting op lange termijn. Daarnaast kan er verschil in rendement (en risico) zijn door langer of korter belegd te zitten. That's it. Het is geen magisch trucje om van de ene op de andere dag gratis geld te maken.
Het is uiteraard niet ineens een 'geldfabriek'. Maar wat je vaak als afweging leest: ik heb ruimte om bv 1000 euro fiscaal vriendelijk te sparen. Dal ik daarvoor kiezen of die 1000 euro in box 3 laten? Dan is het wel goed om te beseffen dat als je die 1000 euro ruimte zou besteden, het niet is dat je budget voor box 3 meteen met 1000 omlaag gaat, omdat je van die 1000 euro weer 400 terug krijgt die je alsnog in box 3 zou kunnen beleggen.

De 'echte' afweging moet dus niet zijn: 1000 euro in box 3 of in box 1, maar: 1000 euro in box 3 of 1000 euro in box 1 + 400 in box 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
@Rubbergrover1
Details maar ik zou gewoon uitgaan van de helft (49,1%-55,5%)

En punt blijft staan dat je inleg in pijler 3 wel 2x zo hoog is maar ook de helft waard is. De "echte" afweging blijft dus omtrent VRH en verhoudingen huidig en toekomstig belastingtarief; de rest is ruis.

[ Voor 62% gewijzigd door assje op 21-05-2021 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-06 19:48
Waarbij het ook wel van belang wat het oplevert. Ik heb net de aangifte van een ouder gepensioneerd familielid gedaan, waarbij de uitkering van de lijfrentes gewoon in het hoogste tarief vielen. Je wint dan wellicht, maar dan wordt het minder interessant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
JURIST schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:33:
Waarbij het ook wel van belang wat het oplevert. Ik heb net de aangifte van een ouder gepensioneerd familielid gedaan, waarbij de uitkering van de lijfrentes gewoon in het hoogste tarief vielen. Je wint dan wellicht, maar dan wordt het minder interessant.
Er zijn meerdere stappen die iets kunnen doen, met lijfrente >€36k is er ook wel de kans dat de aftrek eerder tegen 55,5% gaat. Maar, schalen en tarieven op dat moment blijven een gok natuurlijk. Ik limiteer mijn inleg nu tot wat in de 55,5% regio valt dus durf er dan wel op te rekenen dat uitkeringsfase voordeel zal geven.

Als je trouwens echt hoogste tarief bedoelde (55,5%, €69k) dan inderdaad te lang doorgewerkt :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDcqWQcL0j_kvhYfdizERrImvHs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/olBMVk6I4LlOl1uECAAfN2Zz.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 21-05-2021 11:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

JURIST schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:33:
Te lang doorgewerkt dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
assje schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:50:
En punt blijft staan dat je inleg in pijler 3 wel 2x zo hoog is maar ook de helft waard is. De "echte" afweging blijft dus omtrent VRH en verhoudingen huidig en toekomstig belastingtarief; de rest is ruis.
Die 'ruis' is dus wel zeer relevante ruis als je door die 'ruis' het idee hebt dat als je 1000 euro in een derde pijler product stopt, dat ook betekent dat je 1000 euro minder in box 3 hebt. Want die gedachte zie ik heel vaak terugkomen. Dan vind ik het dus juist wel goed om er af en toe op te wijzen dat die bruto 1000 euro niet volledig van je spaargeld af gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:55:
Dan vind ik het dus juist wel goed om er af en toe op te wijzen dat die bruto 1000 euro niet volledig van je spaargeld af gaat.
Als een uitleg op deze manier noodzakelijk is wil het wat mij betreft zeggen dat de materie niet begrepen is, daarom heeft dit niet mijn voorkeur. Juist door dergelijke ezelsbruggetjes ontstaat de ruis.

Zo ingewikkeld is het uiteindelijk niet:
  • Door inleg in pensioenproduct verlaag je het belastbaar inkomen van dat jaar
  • Aangezien over de inleg reeds loonbelasting was betaald krijg je dit terug bij de aangifte
  • €1.000 inleg uit netto salaris wil dus zeggen dat je hier ongeveer de helft van terug krijgt bij aangifte
  • De ingelegde €1.000 is bruto en vertegenwoordigt derhalve grofweg €500 netto
  • Einde van het verhaal heb je €500 netto ingelegd voor een toekomstige netto waarde van €500
  • Hierna komen de overwegingen omtrent VRH en BT waardoor dit iets voordeliger uitvalt
Maar inderdaad, een inleg van €1.000 kost je na retour aangifte slechts €500

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 21-05-2021 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En/of meer rendement dan verwacht, het is natuurlijk erg lastig om 10-20-30-40 jaar nauwkeurig vooruit te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
coelho schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:07:
[...]

Nooit bij stilgestaan dat dat omzet afhankelijk is. Mijn accountant gaf altijd door wat de maximale inleg van het jaar was zoals door de overheid bepaald en dat stortte ik dan.

Ik ben nu wel aan het kijken of ik in plaats van dit niet de FOR kan gebruiken om zelf in te leggen. Dat is in principe een reservering waardoor je belasting uitstelt, maar uiteraard kun je dat geld ook écht inleggen/sparen en dan bijvoorbeeld vanaf 55 jaar weer langzaam terug laten vloeien als je dan minder gaat werken. Het voordeel van FOR is dat je alleen belasting over dat bedrag terugbetaalt, dus als je van je 1000 inmiddels 3000 gemaakt hebt, reken je alleen over die 1000 belasting af (en uiteraard elk jaar VRH).

Bij een lijfrente betaal je over de 3000 inkomstenbelasting.
Kun je misschien even uitleggen wat je hier precies bedoelt? Ik begrijp je wel enigszins, maar volgens mij is het concept van de FOR je niet helemaal duidelijk.

De FOR is een fiscale reservering in de onderneming. Dotatie is mogelijk, zo lang de stand van je ondernemingsvermogen dit toelaat. Dat betekent ook dat je niet onbeperkt privé aan het ondernemingsvermogen kan onttrekken. Dit houdt mede in dat je moet beleggen binnen je onderneming en dat is uiteraard prima, maar hou er dan ook rekening mee dat de winsten gewoon direct in dat jaar ook in box 1 belast zijn. (En dus niet zoals je stelt "onbelast").

In principe maakt het dus niet uit of je "on balance" binnen de onderneming belegt met behulp van de FOR of "off balance" de FOR afstort in een lijfrenteproduct en buiten de onderneming verder gaat. In dat laatste geval stel je de belasting over de beleggingswinst ook nog uit, terwijl in het eerste geval de je beleggingswinst wel per direct belast zijn.

Het is een beetje sam-sam dus. De kern van de FOR en/of box-1 belasting uitstellen, is dat het uitgestelde bedrag altijd "een" keer belast is in de toekomst.

Wel zijn er wat nuanceverschillen, maar de vrijwillige afname van de FOR zoals je voorstelt, bestaat helaas niet.

Zelf raad ik altijd aan om de FOR (tenzij de liquide middelen nodig zijn in het werkkapitaal van de onderneming), deze in het jaar van dotatie meteen weer af te storten in een lijfrente-beleggingsproduct. Dan neemt de FOR weer af en heb je alleen de fiscale claim over het lijfrente-beleggingsproduct. Zo doe ik het zelf althans ook.

Nog een aandachtspunt, de stand van het box 1-product moet je niet al te ver op laten lopen, omdat je anders het risico loopt dat de uitkeringen alsnog in de hogere tarieven vallen of zelfs te hoog worden om te voldoen aan de fiscale kaders (ook al is het uiteraard wat onzeker hoe die vorm zijn gegeven t.z.t.).

Pagina: 1 ... 7 ... 270 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Inhoudelijke bespreking van digitale munten (bitcoins etc.) svp via het sub-forum daarover. Oppervlakkig benoemen dat je gebruik maakt van bitcoins is toegestaan, maar net als dat je hier geen in-dept bespreking gaat doen van je beleggingsstrategieën, is dat ook niet de bedoeling voor digitale munten, noch voor vastgoed-als-investering.