coelho schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:07:
[...]
Nooit bij stilgestaan dat dat omzet afhankelijk is. Mijn accountant gaf altijd door wat de maximale inleg van het jaar was zoals door de overheid bepaald en dat stortte ik dan.
Ik ben nu wel aan het kijken of ik in plaats van dit niet de FOR kan gebruiken om zelf in te leggen. Dat is in principe een reservering waardoor je belasting uitstelt, maar uiteraard kun je dat geld ook écht inleggen/sparen en dan bijvoorbeeld vanaf 55 jaar weer langzaam terug laten vloeien als je dan minder gaat werken. Het voordeel van FOR is dat je alleen belasting over dat bedrag terugbetaalt, dus als je van je 1000 inmiddels 3000 gemaakt hebt, reken je alleen over die 1000 belasting af (en uiteraard elk jaar VRH).
Bij een lijfrente betaal je over de 3000 inkomstenbelasting.
Kun je misschien even uitleggen wat je hier precies bedoelt? Ik begrijp je wel enigszins, maar volgens mij is het concept van de FOR je niet helemaal duidelijk.
De FOR is een fiscale reservering in de onderneming. Dotatie is mogelijk, zo lang de stand van je ondernemingsvermogen dit toelaat. Dat betekent ook dat je niet onbeperkt privé aan het ondernemingsvermogen kan onttrekken. Dit houdt mede in dat je moet beleggen binnen je onderneming en dat is uiteraard prima, maar hou er dan ook rekening mee dat de winsten gewoon direct in dat jaar ook in box 1 belast zijn. (En dus niet zoals je stelt "onbelast").
In principe maakt het dus niet uit of je "on balance" binnen de onderneming belegt met behulp van de FOR of "off balance" de FOR afstort in een lijfrenteproduct en buiten de onderneming verder gaat. In dat laatste geval stel je de belasting over de beleggingswinst ook nog uit, terwijl in het eerste geval de je beleggingswinst wel per direct belast zijn.
Het is een beetje sam-sam dus. De kern van de FOR en/of box-1 belasting uitstellen, is dat het uitgestelde bedrag altijd "een" keer belast is in de toekomst.
Wel zijn er wat nuanceverschillen, maar de vrijwillige afname van de FOR zoals je voorstelt, bestaat helaas niet.
Zelf raad ik altijd aan om de FOR (tenzij de liquide middelen nodig zijn in het werkkapitaal van de onderneming), deze in het jaar van dotatie meteen weer af te storten in een lijfrente-beleggingsproduct. Dan neemt de FOR weer af en heb je alleen de fiscale claim over het lijfrente-beleggingsproduct. Zo doe ik het zelf althans ook.
Nog een aandachtspunt, de stand van het box 1-product moet je niet al te ver op laten lopen, omdat je anders het risico loopt dat de uitkeringen alsnog in de hogere tarieven vallen of zelfs te hoog worden om te voldoen aan de fiscale kaders (ook al is het uiteraard wat onzeker hoe die vorm zijn gegeven t.z.t.).