Als je daar stress van krijgt kun je bijvoorbeeld met reserveringspotjes werken. Je spreid je kosten daarmee over het hele jaar en krijgt ook beter inzicht in wat bijvoorbeeld een auto kost (reservering voor onderhoud, afschrijving, belasting)coldasice schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:45:
[...]
heel herkenbaar, wij hadden 2 jaar geleden in nov-dec een periode waarin we een aantal keren geld moesten overboeken vanaf spaarrekening terug naar de lopende rekening om zaken te betalen. Dit gaf mij enorm veel onrust, en dat reflecteert zich soms ook richting mijn vrouw. Op het einde van december kijk je dan terug naar het hele jaar (2019) en zag ik dat we gewoon 17k hadden gespaard/afgelost. Dit heeft me geleerd om minder strak te plannen, en om een aantal kostenposten te verdelen over het jaar en ook op die momenten vooral te kijken naar het grote plaatje.
Ik heb gewoon gekeken naar wat we per maand ongeveer uitgeven en heb bij mijn bankieren ingesteld dat op de laatste dag van de maand alles boven de 3000 euro automatisch naar de spaarrekening gaat. Op die manier hoef ik eigenlijk nooit wat van de spaarrekening af te halen. Die 3000 is prima, in plaats daarvan zou ik ook bijvoorbeeld 4000 euro ingesteld kunnen hebben.coldasice schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:45:
[...]
heel herkenbaar, wij hadden 2 jaar geleden in nov-dec een periode waarin we een aantal keren geld moesten overboeken vanaf spaarrekening terug naar de lopende rekening om zaken te betalen. Dit gaf mij enorm veel onrust, en dat reflecteert zich soms ook richting mijn vrouw. Op het einde van december kijk je dan terug naar het hele jaar (2019) en zag ik dat we gewoon 17k hadden gespaard/afgelost. Dit heeft me geleerd om minder strak te plannen, en om een aantal kostenposten te verdelen over het jaar en ook op die momenten vooral te kijken naar het grote plaatje.
Weet je ook waar deze onrust vandaan komt, is het dan juist dat je moest terug boeken? Of is je spaarpotje gevoelsmatig te klein of iets dergelijks?coldasice schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:45:
[...]
Ik denk bij dit soort dingen de 'oplossing' niet vaak ligt bij het oplossen van het issue door een boekhoudkundige trucje of het anders omgaan met potjes. Maar juist door te snappen waar dit gevoel vandaan komt en door dit goed te plaatsen en erkennen is de oplossing vaak heel simpel.
Klein voorbeeldje, ik had hetzelfde toen ik 'overschot' van de rekening investeerde, maar doordat ik dit vaak vanuit pay yourself first deed, dus eigenlijk vroegtijdig kwam ik ook vaak niet uit. Door mijn spaarbuffer iets te verhogen en een vastbedrag maandelijks in te leggen (en het surplus per kwartaal) loopt dit veel soepeler en heen en weer boeken doet me eigenlijk niks meer want ik heb voldoende lucht. Ik had gevoelsmatige angst dat ik niet genoeg had staan en zou moeten verkopen bij een grote financiele tegenvaller (ik investeer met de gedachte dat ik niet verkoop). Door de buffer iets te verhogen is dat opgelost, Ja ik hou iets meer cash aan dan nodig en mis daarop rendement. Maar die prijs is de rust mij we waard.
Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.
Daarom besteed ik nu al veel uitRubbergrover1 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:40:
[...]
Tegelijk kan dit ook een valkuil zijn omdat je er niet vanuit kunt gaan dat je dit je leven lang zult kunnen (of willen) blijven doen. Natuurlijk zijn er genoeg mensen die op hun tachtigste nog op de ladder staan om de kozijnen te verven, maar bij veel mensen komt er toch een moment dat ze die zaken willen of moeten uitbesteden.
Dus wel handig om er rekening mee te houden dat je 'later' wellicht wél om de paar jaar 2200-2800 aan schilderwerk kwijt bent. Plus nog allerlei andere onderhoudskosten.
Nu is onze situatie ook wat anders: beide fulltime aan het werk en een huis met achterstallig onderhoud. De timmerman en schilders waren ~5 manweken bezig om de boel op te kalefateren. Dat ik krijg ik in mn weekenden echt niet rond. Nu is het jaarlijks werk natuurlijk minder, maar als ik zie hoe snel een schilder het voor elkaar heeft, wat mijn uurtarief is en wat vrije tijd mij waard is, dan is de rekensom snel gemaakt.
Idem met een werkster bijvoorbeeld. Dat vind ik uitermate goed gespendeerde euros. Maar wellicht wat a-typisch in dit topic
In onze (grote lijnen) planningen nemen we dat ook gewoon mee. Hoewel we vaak ook wel even kijken wat we aan 'bare essential' kosten hebben, voor een baan-kwijt scenario.
Ach ja. Ik doe het dan letterlijk weer andersom.
Mijn betaalrekening is altijd praktisch leeg anders dan de vaste lasten. Want als ik weet dat er meer op staat betekent dat dat vrij besteedbaar is.
Dus heb ik de rekening meestal iets strakker staan en heb ik nog steeds een stukje 'maand' over altijd.
Voor mij scheelt dat in de kleine uitgaven beperken.
Mijn betaalrekening is altijd praktisch leeg anders dan de vaste lasten. Want als ik weet dat er meer op staat betekent dat dat vrij besteedbaar is.
Dus heb ik de rekening meestal iets strakker staan en heb ik nog steeds een stukje 'maand' over altijd.
Voor mij scheelt dat in de kleine uitgaven beperken.
Hier iets vergelijkbaars, maar toch net anders. Wanneer de balans van mijn betaalrekening waar alles* vanuit betaald wordt boven dat bedrag uit komt gaat het naar een apart potje die ik vervolgens weer inzet voor jaarbetalingen en "onverwachte" uitgaven voor bijv een wasmachine. Sparen/investeren doe ik volgens het "pay yourself first" principe. Dat geld bereikt de rekening waar de uitgaven vanaf gaan niet eens. Hierdoor kan ik bij een duurdere maand rustig wat geld uit die buffer halen zonder de flow van mijn "maandelijkse kosten" te veranderen en wordt vanzelf weer aangevuld.President schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:32:
[...]
Ik heb gewoon gekeken naar wat we per maand ongeveer uitgeven en heb bij mijn bankieren ingesteld dat op de laatste dag van de maand alles boven de 3000 euro automatisch naar de spaarrekening gaat. Op die manier hoef ik eigenlijk nooit wat van de spaarrekening af te halen. Die 3000 is prima, in plaats daarvan zou ik ook bijvoorbeeld 4000 euro ingesteld kunnen hebben.
*In principe met name vaste lasten, maar vanaf deze rekening gaat ook een vast bedrag naar de "zakgeld" rekening en nog een aparte voor variabele lasten zoals boodschappen en de creditcard.
Als ik bovenstaande posts lees merk ik dat er veel gefocust wordt op het inkomen uit arbeid en hoe dat gespendeerd/verdeeld wordt.
Terwijl bij FO-streven eigenlijk inkomen uit arbeid een bijzaak zou moeten worden.
Dus: bepaal hoeveel geld je jaarlijks nodig hebt voor jezelf/gezin om van te leven zoals je graag wilt, zet dit op een spaarrekening en doe een jaar met dat bedrag. (het is niet verboden om dat bedrag na evaluatie bij te sturen)
Ondertussen gooi je je VOLLEDIGE salaris(sen) in je beleggingsportefeuille samengesteld naar eigen voorkeur.
En dat doe je ieder jaar opnieuw totdat je merkt dat je voor het geld eigenlijk niet meer hoeft te gaan werken.
Terwijl bij FO-streven eigenlijk inkomen uit arbeid een bijzaak zou moeten worden.
Dus: bepaal hoeveel geld je jaarlijks nodig hebt voor jezelf/gezin om van te leven zoals je graag wilt, zet dit op een spaarrekening en doe een jaar met dat bedrag. (het is niet verboden om dat bedrag na evaluatie bij te sturen)
Ondertussen gooi je je VOLLEDIGE salaris(sen) in je beleggingsportefeuille samengesteld naar eigen voorkeur.
En dat doe je ieder jaar opnieuw totdat je merkt dat je voor het geld eigenlijk niet meer hoeft te gaan werken.
Anoniem: 677216
Leuk experiment, maar ik ga echt niet anders leven (meer/minder uitgeven) als ik op 1 januari xx kEur op een spaarrekening zet en elke maand heel mijn salaris beleg, dan wanneer ik van de helft van mijn salaris leef en de rest beleg.
Geld is inwisselbaar (fungible) dus als je dit echt als iets speciaals ziet, ben je met mental accounting bezig.
Geld is inwisselbaar (fungible) dus als je dit echt als iets speciaals ziet, ben je met mental accounting bezig.
Lijkt me leuk als test voor de laatste jaren voordat je wilt stoppen, om te kijken of je het met je doelbedrag volhoudt of niet. Maar in de opbouwfase is het weinig effectief omdat je juist een flinke hoeveelheid cash geld uit aandelen weghoudt.Wozmro schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:55:
Als ik bovenstaande posts lees merk ik dat er veel gefocust wordt op het inkomen uit arbeid en hoe dat gespendeerd/verdeeld wordt.
Dit is natuurlijk niet veel anders, met een budget doe je hetzelfde alleen zet je het geld niet vooraf weg (dood geld). De benadering is anders maar het effect niet zozeer.Wozmro schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:55:
De enige meerwaarde is dat je daadwerkelijk test of je vooraf geschat benodigd bedrag ook klopt of niet.
In het begin van de opbouw is het misschien niet zo handig.
Maar op een bepaald moment zul je toch de omschakeling moeten maken en dat vraagt tijd. En je moet er ook gerust in kunnen zijn dat de beleggingsportefeuille die je uitgedacht hebt goed werkt anders bezorg je jezelf toch maar stress.
En als je 1x per jaar het bedrag wat je nodig hebt om te leven uit je portefeuille haalt en apart zet dan ben je het volledige jaar dat komt op je gemak en hoef je je niet druk te maken over beursschommelingen.
Het is geld om op korte tijd uit te geven dus qua inflatie maakt het ook niet veel uit.
Maar op een bepaald moment zul je toch de omschakeling moeten maken en dat vraagt tijd. En je moet er ook gerust in kunnen zijn dat de beleggingsportefeuille die je uitgedacht hebt goed werkt anders bezorg je jezelf toch maar stress.
En als je 1x per jaar het bedrag wat je nodig hebt om te leven uit je portefeuille haalt en apart zet dan ben je het volledige jaar dat komt op je gemak en hoef je je niet druk te maken over beursschommelingen.
Het is geld om op korte tijd uit te geven dus qua inflatie maakt het ook niet veel uit.
Je geld voor 1 jaar op 1 januari uit de beleggingen trekken is ook timing the market natuurlijk. Wie weet duurt de bull run nog wel gewoon 12 maanden en had je het beter elke maand een plukje uit de beurs kunnen halen.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik denk dat 'timing the market' meestal gebruikt wordt om aan te geven dat je actief probeert het juiste moment te zoeken. Niet zozeer dat je überhaupt een vast patroon kiest om er iets uit te trekken.RichieB schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:13:
Je geld voor 1 jaar op 1 januari uit de beleggingen trekken is ook timing the market natuurlijk. Wie weet duurt de bull run nog wel gewoon 12 maanden en had je het beter elke maand een plukje uit de beurs kunnen halen.
Gaat ook meer om de beweegreden: kies je 1 januari omdat dat handig/makkelijk is, of kies je 1 januari omdat je denkt dat dat gunstiger is? Indien dat laatste, doe je idd aan timing the market.
Beetje semantiek natuurlijk, maar qua gedrag kan het uiteindelijk wel van invloed zijn als je de laatste beweegreden hebt. Want stel je ziet 2 jaar achter elkaar dat het niet het gunstigste moment was, ga je dan niet alsnog het onttrekkingspatroon veranderen?
[ Voor 15% gewijzigd door finsdefis op 07-05-2021 13:18 ]
Voor het laatste jaar, of de laatste jaren, is het misschien inderdaad een leuk experiment om te kijken of je aannames over waar je van kunt leven ook kloppen. Maar tijdens de opbouw is het voor mij toch vooral ook deels nagaan hoeveel geld je eigenlijk nodig hebt om van te leven. Dat is evolueert van een grove inschatting lang voordat je FO wordt, naar een steeds duidelijker en 'exacter' bedrag naar mate je dichter bij je FO komt.Wozmro schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:57:
In het begin van de opbouw is het misschien niet zo handig.
Daarom werkt het voor mij voorlopig beter met simpel een paar maandelijkse automatische spaar- en beleggingsafschrijvingen, waarna je in de loop van het jaar ziet of er meer of minder geld op de betaalrekening overblijft. Zodat je af en toe wat extra geld naar spaar/beleggingen kunt overmaken. (En incidenteel de andere kant op). Ergens eind van het jaar kijk ik dan eens hoeveel ik dit jaar nou ongeveer heb uitgegeven en waaraan (wonen, vervoer, vakanties, dagelijkse boodschappen etc.) en dat geeft mij dan wel weer voor een jaar genoeg inzicht in mijn uitgaven.
Omdat er nog een aantal grote wijzigingen in die uitgaven aan zitten te komen, heeft het ook weinig zin om nu al 'de andere kant op' te gaan rekenen. Ik denk dat dit ook bij veel andere mensen speelt.
Je kunt ook in plaats van dat je in één keer een jaarbedrag neemt, rekenen met maandbedragen. Waarbij het naar mijn mening dan wel handig is om altijd een extra maandje contant geld er bij te houden om pieken en dalen in je maandelijkse uitgaven op te vangen. Dus de eerste maand beginnen met twee maandbedragen en vervolgens iedere maand je gewenste maandbedrag onttrekken.RichieB schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:13:
Uiteindelijk is dit natuurlijk gewoon afhankelijk van hoe je je withdrawal strategy wil inrichten.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:18:
[...]
Voor het laatste jaar, of de laatste jaren, is het misschien inderdaad een leuk experiment om te kijken of je aannames over waar je van kunt leven ook kloppen. Maar tijdens de opbouw is het voor mij toch vooral ook deels nagaan hoeveel geld je eigenlijk nodig hebt om van te leven. Dat is evolueert van een grove inschatting lang voordat je FO wordt, naar een steeds duidelijker en 'exacter' bedrag naar mate je dichter bij je FO komt.
Daarom werkt het voor mij voorlopig beter met simpel een paar maandelijkse automatische spaar- en beleggingsafschrijvingen, waarna je in de loop van het jaar ziet of er meer of minder geld op de betaalrekening overblijft. Zodat je af en toe wat extra geld naar spaar/beleggingen kunt overmaken. (En incidenteel de andere kant op). Ergens eind van het jaar kijk ik dan eens hoeveel ik dit jaar nou ongeveer heb uitgegeven en waaraan (wonen, vervoer, vakanties, dagelijkse boodschappen etc.) en dat geeft mij dan wel weer voor een jaar genoeg inzicht in mijn uitgaven.
Omdat er nog een aantal grote wijzigingen in die uitgaven aan zitten te komen, heeft het ook weinig zin om nu al 'de andere kant op' te gaan rekenen. Ik denk dat dit ook bij veel andere mensen speelt.
[...]
Je kunt ook in plaats van dat je in één keer een jaarbedrag neemt, rekenen met maandbedragen. Waarbij het naar mijn mening dan wel handig is om altijd een extra maandje contant geld er bij te houden om pieken en dalen in je maandelijkse uitgaven op te vangen. Dus de eerste maand beginnen met twee maandbedragen en vervolgens iedere maand je gewenste maandbedrag onttrekken.
Zelf zit ik bijv op de koers dat ik zo weinig mogelijk wil verkopen tzt, dan zit je al niet met het gevoel van timing, Door deels dividend uitkeringen te gebruiken verwacht ik zo weinig mogelijk te hoeven verkopen. (al is dit natuurlijk vooralsnog theorie want ik moet nog wat jaartjes
Net zoals ik nu maandelijks met een automatische order inleg, zou ik t.z.t. een maandelijkse verkooporder instellen om de vaste lasten en terugkerende kosten van te betalen. Voor grote uitgaven kan je altijd nog een aparte verkooporder doen.
Voor zover de financiële producten en handelswijze t.z.t. nog vergelijkbaar zijn met de huidige beleggingsfondsen
Voor zover de financiële producten en handelswijze t.z.t. nog vergelijkbaar zijn met de huidige beleggingsfondsen
Precies mijn idee.Anoniem: 677216 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:30:
Net zoals ik nu maandelijks met een automatische order inleg, zou ik t.z.t. een maandelijkse verkooporder instellen om de vaste lasten en terugkerende kosten van te betalen. Voor grote uitgaven kan je altijd nog een aparte verkooporder doen.
En ja, de afgelopen jaren had ik al kunnen leven van het rendement, maar het waren dan ook uitzonderlijke beursjaren
Ik denk erover om in mijn afbouwfase eerst een deel call opties te schrijven in plaats van direct te verkopen. Maar goed dat is nu slechts nog een hersenspinsel aan de hand van de ervaringen met schrijven van put opties die ik nu doe in de opbouwfase. Wat vertekend want het gaat al lange tijd enorm omhoog. Premie trekken is dus niet zo'n kunst momenteel.
Maar met die tijdswaarde component daar moet toch iets leuks en constructiefs mee te doen zijn.
Maar met die tijdswaarde component daar moet toch iets leuks en constructiefs mee te doen zijn.
ik denk ook dat ik als ik wil leven van mijn vermogen ( en niet meer werk ) elke maand een verkooporder bij meesman instel om voor een bepaald bedrag te verkopen. Dat doe ik dan 50/50 met cash. Dus elke maand bijv 1000 aandelen verkopen en 1000 cahs van spaarrekening.
Het lijkt mij wel lastig om geen rekening met de markt te houden, dus als het heel goed gaat op de aandelenmarkt omdat de verleiding te weerstaan om een jaar ( of 2 ) bedrag over te laten maken.
Het lijkt mij wel lastig om geen rekening met de markt te houden, dus als het heel goed gaat op de aandelenmarkt omdat de verleiding te weerstaan om een jaar ( of 2 ) bedrag over te laten maken.
Ook dan kun je dit 'trucje' natuurlijk uithalen, maar dan door de laatste jaren van je dividend (proberen) te leven, aangevuld met een klein x-bedrag uit je inkomen omdat je vermogen waarschijnlijk nog wat lager is dan het vermogen waarvan je FO kunt zijn.ColdStone schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:26:
[...]
Uiteindelijk is dit natuurlijk gewoon afhankelijk van hoe je je withdrawal strategy wil inrichten.
Zelf zit ik bijv op de koers dat ik zo weinig mogelijk wil verkopen tzt, dan zit je al niet met het gevoel van timing, Door deels dividend uitkeringen te gebruiken verwacht ik zo weinig mogelijk te hoeven verkopen. (al is dit natuurlijk vooralsnog theorie want ik moet nog wat jaartjes)
Maar al dit soort trucjes zijn natuurlijk alleen interessant als je je leven of gemoedsrust laat beïnvloeden door hoe het saldo op je betaalrekening zich beweegt. En of je jezelf dan nog wel FO zou kunnen noemen...? Zelf let ik eigenlijk niet zo op wat mijn banksaldo doet en kijk ik ook nauwelijks op mijn bankrekening. Ik ga dus ook niet ineens makkelijker mijn geld uitgeven als het vakantiegeld binnen is. Of juist stressen als mijn saldo wat laag dreigt te worden. Wat dat betreft leef ik mentaal al behoorlijk 'financieel onafhankelijk', alleen is mijn vermogen nog niet hoog genoeg om te stoppen met werken.
Wat leuk om alle zeer uiteenlopende strategieën / trucjes te lezen. Ik ben zelf van plan om - als ik mijn streefbedrag heb behaald - eerst mijn aantal werkzame uren precies zodanig terug te schroeven dat ik er al mijn kosten nog wel mee kan dekken, maar niks overhoud. Dus een jaar of twee niks inleg of opneem.
Dan heb ik wel een jaar of 2 rendement over de volledige pot. Tzt zit een gedeelte natuurlijk in stabiele assets.
Tegelijk leef ik dan al we semi-gepensioneerd. En hoef ik minder lang te overbruggen tot aan aow+pensioen. Slaat dit ergens op of lijkt het jullie een slecht idee?
Dan heb ik wel een jaar of 2 rendement over de volledige pot. Tzt zit een gedeelte natuurlijk in stabiele assets.
Tegelijk leef ik dan al we semi-gepensioneerd. En hoef ik minder lang te overbruggen tot aan aow+pensioen. Slaat dit ergens op of lijkt het jullie een slecht idee?
Ik denk dat het voornamelijk afhangt van de vraag of je werkgever het toestaat dat je nog maar 2 dagen (oid) werkt. Of dat het je lukt om ander leuk parttime werk op niveau te vinden.
En zelfs als dat lukt moet je de afweging maken: nog 1 jaar fulltime of nog 2 jaar parttime? Ik denk dat ik zo dichtbij het einddoel liever nog 1 jaar zou doorgaan om dan echte vrijheid te hebben. Als je parttime werkt heb je nog steeds verplichtingen en verwachtingen.
Misschien kan je het best 1 of 2 jaar van tevoren een paar maanden (onbetaald) verlof opnemen om te zien hoe je je tijd gaat besteden.
En zelfs als dat lukt moet je de afweging maken: nog 1 jaar fulltime of nog 2 jaar parttime? Ik denk dat ik zo dichtbij het einddoel liever nog 1 jaar zou doorgaan om dan echte vrijheid te hebben. Als je parttime werkt heb je nog steeds verplichtingen en verwachtingen.
Misschien kan je het best 1 of 2 jaar van tevoren een paar maanden (onbetaald) verlof opnemen om te zien hoe je je tijd gaat besteden.
Ik vind het ook best leuk om de verschillende 'strategieën' te zien. Geeft ook inspiratie.oscar82 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 16:10:
Wat leuk om alle zeer uiteenlopende strategieën / trucjes te lezen. Ik ben zelf van plan om - als ik mijn streefbedrag heb behaald - eerst mijn aantal werkzame uren precies zodanig terug te schroeven dat ik er al mijn kosten nog wel mee kan dekken, maar niks overhoud.
Of je strategie houdt snijdt hangt denk ik af van de verhouding tussen je kosten en je inkomen en van het soort werk. Bij sommig werk is het makkelijker te realiseren dan bij ander werk. En dan nog kun je de afweging maken tussen iedere week minder uren werken en wel gewone werkweek aanhouden, maar daarnaast flink wat periodes vrij zijn (als de werkgever dat goed vindt...)
Ik denk dat als ik zelf mijn werk nog leuk vind, ik niet meteen aanleiding zie om drastisch in de uren te snijden. Wellicht wel extra vakantiedagen kopen of met een parttime dienstverband veel vrije dagen kunnen nemen, zodat ik makkelijker ook zonder aanleiding eens een dagje vrij kan nemen. Totdat er écht een aanleiding is om te stoppen.
Mooi om te lezen, Uiteindelijk is dat ook aldoor het credo. Goede (gemoeds)rust omtrent je keuzes.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:54:
[...]
Ook dan kun je dit 'trucje' natuurlijk uithalen, maar dan door de laatste jaren van je dividend (proberen) te leven, aangevuld met een klein x-bedrag uit je inkomen omdat je vermogen waarschijnlijk nog wat lager is dan het vermogen waarvan je FO kunt zijn.
Maar al dit soort trucjes zijn natuurlijk alleen interessant als je je leven of gemoedsrust laat beïnvloeden door hoe het saldo op je betaalrekening zich beweegt. En of je jezelf dan nog wel FO zou kunnen noemen...? Zelf let ik eigenlijk niet zo op wat mijn banksaldo doet en kijk ik ook nauwelijks op mijn bankrekening. Ik ga dus ook niet ineens makkelijker mijn geld uitgeven als het vakantiegeld binnen is. Of juist stressen als mijn saldo wat laag dreigt te worden. Wat dat betreft leef ik mentaal al behoorlijk 'financieel onafhankelijk', alleen is mijn vermogen nog niet hoog genoeg om te stoppen met werken.
Of het nu gaat om je opbouw strategie of opname strategie. Het belangrijkste is dat het werkt voor het individu. Dat maakt de reis voor iedereen ook persoonlijk en uniek al kennen we allemaal een grote mate van overlap
Ben er zelf ook nog helemaal niet over uit of wij op termijn gaan voor leven van het rendement of het volledig proberen te timen (als in berekend tot pensioen/aow) van het opsnoepen van vermogen, of mogelijk een combi. De toekomst zal het leren... één ding is zeker eerst zit ik nog in de accumulatie fase want nu doet de withdrawal strategy er nog niet echt toe
Zoals de mooie uitspraak, Als je moet uitrekenen of je FIRE bent, dan ben je het nog niet.
Ik las onlangs een artikeltje in De Tijd over een rijke West-Vlaming:
https://www.tijd.be/onder...te-verkopen/10300726.html
Totaal andere categorie natuurlijk maar hier komt het concept ’family office’ voorbij. En op miniscule schaal zie ik mij dit ook wel doen. Een soort van eigen vermogenbeheer gecombineerd met je interesses/hobby’s.
https://www.tijd.be/onder...te-verkopen/10300726.html
Totaal andere categorie natuurlijk maar hier komt het concept ’family office’ voorbij. En op miniscule schaal zie ik mij dit ook wel doen. Een soort van eigen vermogenbeheer gecombineerd met je interesses/hobby’s.
En hoe je er zelf mee omgaat. Stoppen met werken, is ook afstand nemen en een soort rouwverwerking. Al je zekerheden, niet alleen financieel (dat zal voor de meeste hier meevallen) maar ook sociaal veranderen. Ik ben FO, heb bedrijf verkocht, en ben nu aan het zoeken naar een nieuwe balans (en dan helpt corona tijdperk ook niet echt).Anoniem: 677216 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 16:26:
Ik denk dat het voornamelijk afhangt van de vraag of je werkgever het toestaat dat je nog maar 2 dagen (oid) werkt. Of dat het je lukt om ander leuk parttime werk op niveau te vinden.
Dat geloof ik helemaal, cold turkey afkicken en op zoek naar daginvulling maar vooral zingeving. Je zelf ontwikkelen is toch de allerbeste invulling van een dag en dat is lastig met een hobby in te vullen. Maar komt vast goed nu je FO bent.jerh schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 08:01:
[...]
En hoe je er zelf mee omgaat. Stoppen met werken, is ook afstand nemen en een soort rouwverwerking. Al je zekerheden, niet alleen financieel (dat zal voor de meeste hier meevallen) maar ook sociaal veranderen. Ik ben FO, heb bedrijf verkocht, en ben nu aan het zoeken naar een nieuwe balans (en dan helpt corona tijdperk ook niet echt).
Ik heb nog even mijn rekensheets voor zowel opbouwen van vermogen als ontrekken van vermogen uit een FO pot ge-update.
Relatief eenvoudige sheets maar ze houden wel rekening met indexatie/inflatie en geven mooi weer hoeveel invloed inflatie/indexatie en het rendement hebben. Iets wat sites als Berekenhet.nl minder goed doen.
Vermogen opbouwen
Eerste sheet is 'Vermogen opbouwen':
:strip_exif()/f/image/qW77wSoPay4K0J06lRExlsqW.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorbeeld hierboven gaat uit van een initiele inleg van €10.000,- en 12x een inleg van €500,- per jaar. Om de inflatie bij te houden is er een jaarlijkse indexatie van 2%.
Vermogen opsnoepen
Na sparen komt als het goed is het 'RE' moment en daarvoor is de 'Vermogen opsnoepen' sheet:
:strip_exif()/f/image/oZLLdg5kcC2YWh16dkbpr1P0.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorbeeld hierboven gaat uit dat de momenteel €30.000,- nodig hebt om rond te komen en over 20 jaar je FO pot aan wilt gaan spreken en tegen die tijd €500.000,- in de pot hebt zitten.
Om de inflatie bij te blijven indexeren we in dit voorbeeld jaarlijks met 2%.
Hierdoor heb je na de 20 jaar uit het voorbeeld, bij de start van je FO, ~€44.500,- per jaar nodig en zou je daar met een rendement van 5% ongeveer 11 jaar mee kunnen doen voor je in het rood eindigt.
Verdelen beleggingen
Deze sheet is er een die de onderlinge verdeling tussen beleggingen en obligaties uitrekend zodat je weet hoeveel je moet inleggen in elk: Verdelen beleggingen
:strip_exif()/f/image/llTX5xhVlrNtqJif8eWnge5y.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorbeeld gaat uit van een veelvoorkomende 80/20 verdeling tussen aandelen en obligaties waarbij er dan weer verschillende obligatie en aandelenfondsen worden gekocht.
Uitgaande van €500,- inleg in een 80/20 verdeling waarbij alle obligaties in 1 fonds gaan (sheet ondersteund er 2 momenteel) en de aandelen in NT fondsen worden gestopt in de 78/12/10 verdeling kom je uit op een onderverdeling van €312, €48, €40 en €100 van je initiele €500.
Vergelijking Meesman, BrandNewDay en grootbanken
Een oudgediende is er een die de kosten vergelijkt van indexbeleggen en wel in de (is ie weer) 78/12/10 verdeling gebruikmakend van Northern Trust fondsen: 'Kosten vergelijking'
/f/image/kMBlJ7M9MJPYPzGIqm3jkf1S.png?f=fotoalbum_large)
Sheet werkt (zoek even mijn eerdere posts op voor meer uitleg) maar om eerlijk te zijn gebruik ik tegenwoordig zelf vooral Indexfondsenvergelijken.nl
.
Al met al allemaal geen rocketscience maar vind het zelf handiger (en leuker
) om zelf te berekenen in Excel dan via sites als BerekenHet dus hopelijk hebben op deze manier anderen er nog wat aan.
Relatief eenvoudige sheets maar ze houden wel rekening met indexatie/inflatie en geven mooi weer hoeveel invloed inflatie/indexatie en het rendement hebben. Iets wat sites als Berekenhet.nl minder goed doen.
Vermogen opbouwen
:strip_exif()/f/image/qW77wSoPay4K0J06lRExlsqW.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorbeeld hierboven gaat uit van een initiele inleg van €10.000,- en 12x een inleg van €500,- per jaar. Om de inflatie bij te houden is er een jaarlijkse indexatie van 2%.
Vermogen opsnoepen
Na sparen komt als het goed is het 'RE' moment en daarvoor is de 'Vermogen opsnoepen' sheet:
:strip_exif()/f/image/oZLLdg5kcC2YWh16dkbpr1P0.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorbeeld hierboven gaat uit dat de momenteel €30.000,- nodig hebt om rond te komen en over 20 jaar je FO pot aan wilt gaan spreken en tegen die tijd €500.000,- in de pot hebt zitten.
Hierdoor heb je na de 20 jaar uit het voorbeeld, bij de start van je FO, ~€44.500,- per jaar nodig en zou je daar met een rendement van 5% ongeveer 11 jaar mee kunnen doen voor je in het rood eindigt.
Verdelen beleggingen
Deze sheet is er een die de onderlinge verdeling tussen beleggingen en obligaties uitrekend zodat je weet hoeveel je moet inleggen in elk: Verdelen beleggingen
:strip_exif()/f/image/llTX5xhVlrNtqJif8eWnge5y.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorbeeld gaat uit van een veelvoorkomende 80/20 verdeling tussen aandelen en obligaties waarbij er dan weer verschillende obligatie en aandelenfondsen worden gekocht.
Uitgaande van €500,- inleg in een 80/20 verdeling waarbij alle obligaties in 1 fonds gaan (sheet ondersteund er 2 momenteel) en de aandelen in NT fondsen worden gestopt in de 78/12/10 verdeling kom je uit op een onderverdeling van €312, €48, €40 en €100 van je initiele €500.
Vergelijking Meesman, BrandNewDay en grootbanken
Een oudgediende is er een die de kosten vergelijkt van indexbeleggen en wel in de (is ie weer) 78/12/10 verdeling gebruikmakend van Northern Trust fondsen: 'Kosten vergelijking'
/f/image/kMBlJ7M9MJPYPzGIqm3jkf1S.png?f=fotoalbum_large)
Sheet werkt (zoek even mijn eerdere posts op voor meer uitleg) maar om eerlijk te zijn gebruik ik tegenwoordig zelf vooral Indexfondsenvergelijken.nl
Al met al allemaal geen rocketscience maar vind het zelf handiger (en leuker
[ Voor 36% gewijzigd door GG85 op 08-05-2021 08:50 ]
Net even gekeken naar Index beleggen via de ING app. Werkt super makkelijk maar twijfel nog over de kosten. Lees dat veel Tweakers bij ING zitten, dat zullen de kosten niet heel hoog zijn.
Afgelopen tijd gemerkt dat het geld doelloos op de spaarrekening staat. Dan beter beleggen, weet nog niet hoeveel ivm verdeling crypro.
:strip_exif()/f/image/luE8SKGzJm5gf98RLqkJSXth.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iCBoPSd0y5F5KlpfecRzgNJv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Qwx7JTEjaOPBxfvCJDEXhABZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat vinden jullie van de huidige kosten? Denk aan offensief, ivm de lange beleggingshorizon.
Afgelopen tijd gemerkt dat het geld doelloos op de spaarrekening staat. Dan beter beleggen, weet nog niet hoeveel ivm verdeling crypro.
:strip_exif()/f/image/luE8SKGzJm5gf98RLqkJSXth.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iCBoPSd0y5F5KlpfecRzgNJv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Qwx7JTEjaOPBxfvCJDEXhABZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat vinden jullie van de huidige kosten? Denk aan offensief, ivm de lange beleggingshorizon.
Dit overzicht geeft voor mij in ieder geval weer waarom ik mijn huis ook versneld aflos. Zonder die kosten komen wij nu rond met 24.000€ per jaar (inclusief kosten voor het kinderdagverblijf, zoals bekend een flinke dobber). M'n onderbuik zegt dat we uiteindelijk met dezelfde 24.000€ af kunnen als het huis afgelost is en de kinderen de deur uit zijn.GG85 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 08:09:
Ik heb nog even mijn rekensheets voor zowel opbouwen van vermogen als ontrekken van vermogen uit een FO pot ge-update.
Vermogen opbouwen
[Afbeelding]
Vermogen opsnoepen
[Afbeelding]
Dat moment zal grofweg bereikt zijn als we 57 zijn. Hebben we tien jaar eerder ons pensioen bereikt. En m'n gevoel zegt stiekem dat dat moment veel eerder komt, maar mijn werk geeft zoveel zingeving dat ik me niet voor kan stellen dat ik daar mee wil stoppen.
Zonder al te veel op inhoud te gaan zou ik in elk geval niet voor hun eigen fondsen gaan maar voor een vorm van 'vrij beleggen' of hoe ING dat zelf noemt.Wackmack schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 08:18:
Net even gekeken naar Index beleggen via de ING app. Werkt super makkelijk maar twijfel nog over de kosten. Lees dat veel Tweakers bij ING zitten, dat zullen de kosten niet heel hoog zijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En dan inleggen in de al heel vaak benoemde NT fondsen (zie mijn post hierboven voor een opzet).
Een keer periodieke order invoeren en je hebt (bijna) net zoveel gebruikgemak als wat je nu hebt.
Ik heb daar ooit zelf een rekenblad voor gemaakt om de huisbanken en BnD en Meesman te vergelijken:
https://github.com/GvY85/FO-calculators/wiki
Laatste versie hier: https://github.com/GvY85/...o.ABN.ING.BINCK.v2.9.xlsx
/f/image/bznBfSbM2wI3RR3RBkm8F85e.png?f=fotoalbum_large)
Maar om eerlijk te zijn doet een site als indexfondsvergelijken dat net zo goed/beter
Als het om een relatief klein bedrag gaat is het een prima keus. Maar als je doel FO is, dan gaat het al snel in grotere bedragen. Dan vind ik de 'zelf beleggen' variant beter.Wackmack schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 08:18:
Enerzijds omdat je meer keus hebt en niet aan het beperkte groepje ING fondsen vast zit. Zo kun je de keus beter op je eigen wensen afstemmen en eventueel ook kiezen voor iets beter renderende fondsen. Anderzijds zijn de procentuele kosten lager, wat bij een groter bedrag voordeliger wordt.
Bij beleggingsfondsen en trackers heb je daarbij ook geen aankoopkosten. Maar misschien is het ook een mogelijkheid om in jouw variant te beginnen en na een tijdje 'over te stappen' op zelf beleggen?
[ Voor 7% gewijzigd door Rubbergrover1 op 08-05-2021 08:54 ]
@GG85 @Rubbergrover1 Bedankt voor de snelle reacties! Zit te denken aan 5 of 10k te starten met een maandelijkse inleg. Zal zelf zoeken naar een index fonds, via ING.
Dank! Ondertussen begonnen met 1k in de crypro. Is kijken hoe dat gaat. Ook voor de lange termijn dus lekker laten staan.
Dank! Ondertussen begonnen met 1k in de crypro. Is kijken hoe dat gaat. Ook voor de lange termijn dus lekker laten staan.
Even afgezien van de kosten, wat zijn dat voor fondsen en waar staan ze genoteerd?Wackmack schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 08:18:
Net even gekeken naar Index beleggen via de ING app. (...) Wat vinden jullie van de huidige kosten? Denk aan offensief, ivm de lange beleggingshorizon.
Ik durf te wedden dat dit gewoon iemand anders z'n fondsen zijn die ING opnieuw verkoopt met een marge ertussen, maar waarbij ze niet vrij te verhandelen zijn. Geen enkele reden om daar in te stappen.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Tenzij deze extra kosten lager zijn dan de vaak hogere aankoop- en beheerskosten van zelf beleggen.
Ik doe even een aanname maar komt dat zoeken naar een nieuwe balans niet ook juist omdat je hiervoor veel tijd aan je bedrijf kwijt was?jerh schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 08:01:
[...]
En hoe je er zelf mee omgaat. Stoppen met werken, is ook afstand nemen en een soort rouwverwerking. Al je zekerheden, niet alleen financieel (dat zal voor de meeste hier meevallen) maar ook sociaal veranderen. Ik ben FO, heb bedrijf verkocht, en ben nu aan het zoeken naar een nieuwe balans (en dan helpt corona tijdperk ook niet echt).
Als ik naar mezelf kijk dan kom ik altijd tijd tekort in mn vrije tijd en heb ik niet het idee dat ik in een rouwverwerking terecht kom als ik zou stoppen
Niet dat ik een hekel heb aan mijn werk maar ik vind mijn vrije tijd nog net even iets leuker
Misschien dat dit ook zit in het verschil tussen eigen bedrijf en 'gewoon' werk. Ik kan mij voorstellen dat als je een eigen bedrijf hebt, je daar sowieso veel meer mee bezig bent en dat dat veel meer ook je 'leven' is. Dan zal het wel een grote stap zijn om daar afstand van te nemen. Terwijl een gewone baan, even oneerbiedig, vooral 'tijdverspilling' voor het geld is.veldkampj schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:56:
[...]
Ik doe even een aanname maar komt dat zoeken naar een nieuwe balans niet ook juist omdat je hiervoor veel tijd aan je bedrijf kwijt was?
Als ik naar mezelf kijk dan kom ik altijd tijd tekort in mn vrije tijd en heb ik niet het idee dat ik in een rouwverwerking terecht kom als ik zou stoppenIk denk eerder dat ik mezelf bevrijd zou voelen. Weg met de verplichting.
Ik heb de kosten laatst in een ander topic vergeleken. Het kan al vrij snel uit om zelf de NT fondsen te kopen:Wackmack schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 08:18:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
NESFreak schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:42:
[...]
De kosten van eenvoudig beleggen zijn nogal hoog:
https://www.ing.nl/partic...n_eenvoudig_beleggen.html
De servicefee die je betaalt is 0,40% over de waarde van je beleggingen en minimaal € 12 per jaar. Daar komen nog fondskosten van 0,69% bij.
De offensief/defensief profielen is hoe de ing de boel verdeeld tussen een obligatiefonds en een wereld index fonds.
Dit kun je veel goedkoper zelf bij de ing doen. Obligatiefondsen leveren momenteel zo weinig op dat je net zo goed het geld op een spaarrekening kunt zetten. Bovendien haal je meer rendement met extra aflossen op je hypotheek, dan op obligaties. Ik zou obligaties dus eerst laten voor wat het is.
Je wilt dus eigenlijk alleen een indexfonds. Deze kun je ook gewoon bij de ing krijgen:
https://www.ing.nl/partic...ven-zelf-op-de-beurs.html
Basisfee Je betaalt een basisfee van € 20 per jaar.
Servicefee over je belegd vermogen T/m € 100.000 0,24%.
Kosten per transactie Beleggingsfondsen en indextrackers Kosteloos
En het NT wereldfonds https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000VSM9 rekent slechts 0,15%
Dit is dus al snel veel goedkoper (vanaf 2666€ aan belegd vermogen geloof ik). En bij het meest offensieve profiel van het 'eenvoudig beleggen', doet de ing precies het zelfde voor jou.
Bovendien kun je de NT fondsen ook automatisch elke maand aankopen, dus dat kost je niet eens meer moeite.
Voor betere spreiding zou je wel ook nog het NT emerging markets en het NT small caps fonds erbij kunnen kopen. Voor de exacte kosten en de verdeling zou je kunnen kijken op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ Hier kun je ook de kosten van de ing met andere opties vergelijken.
Mocht je alsnog ook nog obligaties willen, dan zou je kunnen kijken naar iets als https://www.ishares.com/n...government-bond-ucits-etf of https://www.ishares.com/n...-aggregate-bond-ucits-etf
break even van de kosten tussen zelf beleggen en eenvoudig beleggen:
20€+(0.0015+0.0024)*2666€ = 30.39€
12€+0.0069*2666€ = 30.39€
Dank voor de goede berekening, antwoord lijkt mij vrij duidelijk. Zelf de fondsen uitkiezenNESFreak schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:18:
[...]
Ik heb de kosten laatst in een ander topic vergeleken. Het kan al vrij snel uit om zelf de NT fondsen te kopen:
[...]
veldkampj schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:56:
[...]
Ik doe even een aanname maar komt dat zoeken naar een nieuwe balans niet ook juist omdat je hiervoor veel tijd aan je bedrijf kwijt was?
Als ik naar mezelf kijk dan kom ik altijd tijd tekort in mn vrije tijd en heb ik niet het idee dat ik in een rouwverwerking terecht kom als ik zou stoppenIk denk eerder dat ik mezelf bevrijd zou voelen. Weg met de verplichting.
Niet dat ik een hekel heb aan mijn werk maar ik vind mijn vrije tijd nog net even iets leukerNu ben ik nooit een workaholic geweest dus daar zit wellicht ook een verschil qua instelling.
Ik doe even een dubbel quote. Ik denk wel dat ik er meer bezig was dan als ik in loondienst geweest zou zijn. Alhoewel gedrevenheid in mijn karakter zit, dus zeker niet voor 100 procent. @veldkampj ik kwam ook altijd tijd te kort voor mijn hobbies.Rubbergrover1 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:15:
[...]
Misschien dat dit ook zit in het verschil tussen eigen bedrijf en 'gewoon' werk. Ik kan mij voorstellen dat als je een eigen bedrijf hebt, je daar sowieso veel meer mee bezig bent en dat dat veel meer ook je 'leven' is. Dan zal het wel een grote stap zijn om daar afstand van te nemen. Terwijl een gewone baan, even oneerbiedig, vooral 'tijdverspilling' voor het geld is.
Het zit meer in het nieuwe normaal. Nav een tip heb ik inmiddels bij de bibliotheek "Het nieuwe nietsdoen" gehaald. Het zit hem meer in dat je in een keer niet meer "meetelt" en veel minder structuur hebt. Dat bevrijd voelen moet denk ik nog komen, mijn stress niveau is wel al behoorlijk gedaald.
@Rubbergrover1 zeker een punt dat het verweven zit in je leven. Dat wordt wel snel minder vanaf het moment dat je daadwerkelijk over stoppen begint te denken. Dat is niet (bij mij in ieder geval) een knip moment geweest, maar heb ik een aantal maanden overgedaan. Daar heb ik in ieder geval al behoorlijk afstand genomen. Maar kan me voorstellen dat het in loondienst anders is.
Heeft het 'afstand kunnen nemen' misschien ook te maken met of je langer of korter ergens hebt gewerkt? Ik ben zelf al best vaak van werkgever of opdrachtgever veranderd. Als je ergens een paar jaar hebt gewerkt en daar op een gegeven moment weg gaat, dan geeft dat soms ook wel even een 'gat'. Zowel wat betreft de mensen als wat betreft het werk dat 'jouw kindje' was en wat je nu achter je moet laten. En dat 'gat' is vaak erger als je ergens langer hebt gewerkt. Als je al wat vaker van baan bent veranderd, dan ben je hier misschien meer aan gewend dan als je langere tijd je eigen bedrijf hebt gehad.jerh schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:50:
Het zit meer in het nieuwe normaal. Nav een tip heb ik inmiddels bij de bibliotheek "Het nieuwe nietsdoen" gehaald. Het zit hem meer in dat je in een keer niet meer "meetelt" en veel minder structuur hebt. Dat bevrijd voelen moet denk ik nog komen, mijn stress niveau is wel al behoorlijk gedaald.
Ik kreeg vandaag via mijn energieleverancier deze aanbieding in de mail (investeren in obligaties voor zonne energie en een jaarlijkse rente):
https://www.duurzaaminves...edetail/PropositionID/166
Is er iemand die me wat richting kan geven over hoe ik dit moet positioneren ten opzichte van beleggen? (hoop dat dat ook in dit topic mag
)
https://www.duurzaaminves...edetail/PropositionID/166
Is er iemand die me wat richting kan geven over hoe ik dit moet positioneren ten opzichte van beleggen? (hoop dat dat ook in dit topic mag
[ Voor 6% gewijzigd door yulunga op 10-05-2021 13:33 ]
Het is een investering met een vaste looptijd (3 jaar) en een redelijk rendement (4,7% effectief als GreenChoice klant dacht ik).
De opbrengst is natuurlijk lager dan je zou (kunnen) halen met beleggen, maar ook met een lager risico (voor deze specifieke case, gezien de betrokken partners) en met het achterliggende doel van een duurzame energietransitie.
De opbrengst is natuurlijk lager dan je zou (kunnen) halen met beleggen, maar ook met een lager risico (voor deze specifieke case, gezien de betrokken partners) en met het achterliggende doel van een duurzame energietransitie.
[ Voor 3% gewijzigd door dxta op 10-05-2021 14:03 ]
Omelette du fromage!
@yulunga
Kosten af geeft je dit 4.6% netto.
Dat vind ik zeker geen slecht rendement, zelfs zo hoog momenteel dat je je af vraagt waarom ze zo veel willen betalen....
Dat vind ik zeker geen slecht rendement, zelfs zo hoog momenteel dat je je af vraagt waarom ze zo veel willen betalen....
Sony A7 iv en wat recycled glas
Je bedoelt dat je verwacht dat ze elders goedkoper kunnen lenen? Met een de(r)gelijk plan.Tommie12 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:06:
@yulunga
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Dat speelt zeker mee. Is niet het belangrijkste, maar wel onderdeel van mijn beleving.Rubbergrover1 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:15:
[...]
Heeft het 'afstand kunnen nemen' misschien ook te maken met of je langer of korter ergens hebt gewerkt? Ik ben zelf al best vaak van werkgever of opdrachtgever veranderd. Als je ergens een paar jaar hebt gewerkt en daar op een gegeven moment weg gaat, dan geeft dat soms ook wel even een 'gat'. Zowel wat betreft de mensen als wat betreft het werk dat 'jouw kindje' was en wat je nu achter je moet laten. En dat 'gat' is vaak erger als je ergens langer hebt gewerkt. Als je al wat vaker van baan bent veranderd, dan ben je hier misschien meer aan gewend dan als je langere tijd je eigen bedrijf hebt gehad.
Wel een risico dat de uitbetaling na 3 jaar met een herfinanciering gaat gebeuren. Als dan het geld niet kan worden opgehaald heb je kans dat je later (of zelfs helemaal niet) wordt terug betaalddxta schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:02:
Het is een investering met een vaste looptijd (3 jaar) en een redelijk rendement (4,7% effectief als GreenChoice klant dacht ik).
Hoge interestvoeten betalen ze alleen als er een hoger risico aan die "obligatie" hangt.!null schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:10:
[...]
Je bedoelt dat je verwacht dat ze elders goedkoper kunnen lenen? Met een de(r)gelijk plan.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Of je wordt eerder afgelost omdat ze een voordeligere financiering hebben gevonden. Mijn ervaring is dat met heel veel van dit soort projecten gebeurt (voorfinanciering), waarbij je dan wel de aanvangskosten kwijft bent. Het viel mij in dit geval op dat er geen zekerheden (verpanding) zijn overeengekomen.kwerty schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:37:
[...]
Wel een risico dat de uitbetaling na 3 jaar met een herfinanciering gaat gebeuren. Als dan het geld niet kan worden opgehaald heb je kans dat je later (of zelfs helemaal niet) wordt terug betaald
Ik zit momenteel bij Binck in allerlei ETFs plus de nodige cash, en overweeg om een deel van de euros/dollars om te zetten in een ETF met lage kost.
Via de hier vaker genoemde https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/ overzicht lijken VTI+VTUS, Northern Trust en AVIAW + EMIM het meest kosteneffectief, in die volgorde.
In combinatie met een broker: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ gaat uit van periodieke aanschaf, hetgeen in mijn geval niet opgaat. Maar als ik daar een eenmalige storting van bijvoorbeeld 100k invul, gevolgd door 20 jaar lang maandelijks 1 euro, en dan van het resultaat de transactiekosten (van al die 1 euro stortingen die ik niet ga doen) weer aftrek, dan komt de combinatie Lynx + AVIAW/EMIM uit op € 9.774,79 minus ~2500 transactiekosten = 7200 euro het voordeligst uit.
Ik wilde aanvankelijk voor Northern Trust gaan vanwege het dividendlek, maar als bovenstaande vergelijking correct is dan wordt dat dividendvoordeel ruimschoots teniet gedaan door veel hogere servicekosten en lopende fondskosten (totale kosten 14k bij Rabo, dus twee keer zo hoog in dit geval).
Zie ik iets over het hoofd?
(In plaats van AVIAW/EMIM denk ik eigenlijk dat ik liever VTI/VTUS aanschaf via de optie-route, dus dan zouden de kosten misschien nog een fractie omlaag kunnen.)
Nog een vraagje: Bij een eerdere niet-doorgezette poging om een account bij Lynx aan te maken kreeg ik sterk de indruk dat ze niet echt zaten te wachten op een buy&hold belegger die vrijwel geen transacties gaat doen. Is dat een probleem? Of zit dat tussen mijn oren?
EDIT: En vraag 3, de transactiekosten op indexvergelijker.nl voor bovenstaand scenario snap ik niet. De combi Lynx+AVIAW/EMIM geeft 2.923,20 aan transactiekosten. Maar bij onder 'tarieven' staan transactiekosten van minimaal 6 euro en max 45 per transactie. Het gaat dan om 1 transactie van 100k (45 euro) en 20*12 transacties van 1 euro (6 euro) dus ik kom op 1485 in plaats van 2923. Wordt er dubbel geteld vanwege aan- + verkoop?
Via de hier vaker genoemde https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/ overzicht lijken VTI+VTUS, Northern Trust en AVIAW + EMIM het meest kosteneffectief, in die volgorde.
In combinatie met een broker: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ gaat uit van periodieke aanschaf, hetgeen in mijn geval niet opgaat. Maar als ik daar een eenmalige storting van bijvoorbeeld 100k invul, gevolgd door 20 jaar lang maandelijks 1 euro, en dan van het resultaat de transactiekosten (van al die 1 euro stortingen die ik niet ga doen) weer aftrek, dan komt de combinatie Lynx + AVIAW/EMIM uit op € 9.774,79 minus ~2500 transactiekosten = 7200 euro het voordeligst uit.
Ik wilde aanvankelijk voor Northern Trust gaan vanwege het dividendlek, maar als bovenstaande vergelijking correct is dan wordt dat dividendvoordeel ruimschoots teniet gedaan door veel hogere servicekosten en lopende fondskosten (totale kosten 14k bij Rabo, dus twee keer zo hoog in dit geval).
Zie ik iets over het hoofd?
(In plaats van AVIAW/EMIM denk ik eigenlijk dat ik liever VTI/VTUS aanschaf via de optie-route, dus dan zouden de kosten misschien nog een fractie omlaag kunnen.)
Nog een vraagje: Bij een eerdere niet-doorgezette poging om een account bij Lynx aan te maken kreeg ik sterk de indruk dat ze niet echt zaten te wachten op een buy&hold belegger die vrijwel geen transacties gaat doen. Is dat een probleem? Of zit dat tussen mijn oren?
EDIT: En vraag 3, de transactiekosten op indexvergelijker.nl voor bovenstaand scenario snap ik niet. De combi Lynx+AVIAW/EMIM geeft 2.923,20 aan transactiekosten. Maar bij onder 'tarieven' staan transactiekosten van minimaal 6 euro en max 45 per transactie. Het gaat dan om 1 transactie van 100k (45 euro) en 20*12 transacties van 1 euro (6 euro) dus ik kom op 1485 in plaats van 2923. Wordt er dubbel geteld vanwege aan- + verkoop?
[ Voor 11% gewijzigd door threaker2 op 10-05-2021 18:04 ]
...dat voorfinanciering op deze manier kon wist ik niet, weer wat geleerd en dat lijkt me wel balen als dat gebeurt met je investering.JURIST schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:35:
[...]
Of je wordt eerder afgelost omdat ze een voordeligere financiering hebben gevonden. Mijn ervaring is dat met heel veel van dit soort projecten gebeurt (voorfinanciering), waarbij je dan wel de aanvangskosten kwijft bent. Het viel mij in dit geval op dat er geen zekerheden (verpanding) zijn overeengekomen.
Maar goed. Ik denk dat ik vanavond toch wat meer tijd neem om de prospectus door te nemen. Lijkt me wel een mooie plek om een klein beetje in te investeren onder het mom van risicospreiding.
bedankt voor de reacties tot nu toe!
@threaker2 Ik zit al een aantal jaar bij Lynx met VTI + VXUS. (Inmiddels via de optieroute inderdaad). Werkt allemaal prima en met de support heb ik ook goede ervaringen. Niets mis mee dus, ook niet voor buy & hold.
Het rare aan stress is dat een goede dosering ervan nodig is om tot een maximale prestatie te komen. Ik noem het even voor het gemak wedstrijd stress. Bij werk (of dat nu een eigen bedrijf is of een baan in loondienst) wordt dat bepaald door allerlei bekende en onbekende variabelen die met elkaar een uitdaging vormen.jerh schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:50:
[...]
[...]
Ik doe even een dubbel quote. Ik denk wel dat ik er meer bezig was dan als ik in loondienst geweest zou zijn. Alhoewel gedrevenheid in mijn karakter zit, dus zeker niet voor 100 procent. @veldkampj ik kwam ook altijd tijd te kort voor mijn hobbies.
@Rubbergrover1 zeker een punt dat het verweven zit in je leven. Dat wordt wel snel minder vanaf het moment dat je daadwerkelijk over stoppen begint te denken. Dat is niet (bij mij in ieder geval) een knip moment geweest, maar heb ik een aantal maanden overgedaan. Daar heb ik in ieder geval al behoorlijk afstand genomen. Maar kan me voorstellen dat het in loondienst anders is.
Slaat het door dan krijg je negatieve stress, is er te weinig beweging dan is de uitdading te laag. Of zit er teveel negatieve sfeer in de organisatie dan loopt het ook de verkeerde kant uit.
De positieve zijde hiervan is oplossen van problemen met een leuke club mensen, nieuwe uitdagingen en onbekende zaken op diverse momenten en een invulling van het leven die je niet zelf voor de volle 100% kan controleren.
Werk is naast financieel en sociaal belangrijk, ook belangrijk om uitgedaagd te worden, gezonde stress te ervaren en te groeien als persoon. Zaken die moeilijk te vangen zijn in hobby's , of bij veel vrijwilligerswerk.
Kortom de dingen die werk leuk maken. Of moet ik zeggen omgevingen die voor onverwachte uitdagingen zorgen op een voor jou uitdagend niveau.
Dit is natuurlijk niet bij iedere baan zo, maar ik denk dat de meesten hier wel werk hebben waarbij dit zo is. En wat ook maakt dat het werk leuk is.
Ik heb zelf ervaren dat hobby's precies dat zijn. Hobby's een vorm van ontspanning na inspanning. Ontbreekt de inspanning dan is de ontspanning ook minder. Althans voor mij in de fase van mijn leven waar ik nu in zit. Ik kan mij zo voorstellen dat als ik ouder ben de behoefte aan uitdaging vanzelf minder wordt.
Ik heb in mijn periode zonder werk na mijn revalidatie gemerkt dat het ontbreken van uitdagingen en positieve prikkels een gemis was. In de periode van revalidatie wordt dat als vanzelf ingevuld en dat is gewoon heel hard 'werken' aan verbetering van je uitgangspositie. Daarna was het zoeken naar zingeving. Die slecht uit hobby's of vrijwilligerswerk te halen was. Zelf het raamwerk verzinnen en uitdagingen creëren in een hobby was mij niet gegeven. Ik miste de interactie met collega's, onverwachte zaken enzovoorts.
Excuus voor het lange stuk tekst, maar waar ik naar toe wil , stoppen met je bedrijf belet je niet om weer een andere omgeving te zoeken waarin je uitgedaagd wordt.
Na een tijdje afstand van je oude omgeving belet niets je om weer iets op te starten lijkt mij of ergens een rol te vervullen. FO zijn betekend niet dat je met vervroegd pensioen moet. En alleen met hobby's aan de gang moet gaan.
Het is een optie, een van de vele. En dat is nu net het meest ingewikkelde.
Goed te volgen, maar niet vergeten dat iedereen anders is. Zo heb ik een baan waar ik blij mee ben met veel stressmomenten en qua hobby's zoek ik ook naar stress/druk/prestatie/adrenaline.CornermanNL schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 08:10:
[...]
Het rare aan stress is dat een goede dosering ervan nodig is om tot een maximale prestatie te komen. Ik noem het even voor het gemak wedstrijd stress. Bij werk (of dat nu een eigen bedrijf is of een baan in loondienst) wordt dat bepaald door allerlei bekende en onbekende variabelen die met elkaar een uitdaging vormen.
Slaat het door dan krijg je negatieve stress, is er te weinig beweging dan is de uitdading te laag. Of zit er teveel negatieve sfeer in de organisatie dan loopt het ook de verkeerde kant uit.
De positieve zijde hiervan is oplossen van problemen met een leuke club mensen, nieuwe uitdagingen en onbekende zaken op diverse momenten en een invulling van het leven die je niet zelf voor de volle 100% kan controleren.
Werk is naast financieel en sociaal belangrijk, ook belangrijk om uitgedaagd te worden, gezonde stress te ervaren en te groeien als persoon. Zaken die moeilijk te vangen zijn in hobby's , of bij veel vrijwilligerswerk.
Kortom de dingen die werk leuk maken. Of moet ik zeggen omgevingen die voor onverwachte uitdagingen zorgen op een voor jou uitdagend niveau.
Dit is natuurlijk niet bij iedere baan zo, maar ik denk dat de meesten hier wel werk hebben waarbij dit zo is. En wat ook maakt dat het werk leuk is.
Ik heb zelf ervaren dat hobby's precies dat zijn. Hobby's een vorm van ontspanning na inspanning. Ontbreekt de inspanning dan is de ontspanning ook minder. Althans voor mij in de fase van mijn leven waar ik nu in zit. Ik kan mij zo voorstellen dat als ik ouder ben de behoefte aan uitdaging vanzelf minder wordt.
Ik heb in mijn periode zonder werk na mijn revalidatie gemerkt dat het ontbreken van uitdagingen en positieve prikkels een gemis was. In de periode van revalidatie wordt dat als vanzelf ingevuld en dat is gewoon heel hard 'werken' aan verbetering van je uitgangspositie. Daarna was het zoeken naar zingeving. Die slecht uit hobby's of vrijwilligerswerk te halen was. Zelf het raamwerk verzinnen en uitdagingen creëren in een hobby was mij niet gegeven. Ik miste de interactie met collega's, onverwachte zaken enzovoorts.
Excuus voor het lange stuk tekst, maar waar ik naar toe wil , stoppen met je bedrijf belet je niet om weer een andere omgeving te zoeken waarin je uitgedaagd wordt.
Na een tijdje afstand van je oude omgeving belet niets je om weer iets op te starten lijkt mij of ergens een rol te vervullen. FO zijn betekend niet dat je met vervroegd pensioen moet. En alleen met hobby's aan de gang moet gaan.
Een bepaalde mate van spanning of druk levert inderdaad wel positieve energie op in plaats van dat het energie kost. Maar de hoeveelheid spanning die iemand prettig vindt varieert van persoon tot persoon. Daarom zijn er ook zo veel verschillende soorten banen, ook voor mensen met de zelfde opleiding en achtergrond. Als je van die spanning houdt, en het misschien ook extra opzoekt, dan kan ik mij voorstellen dat je inderdaad wel in een gat valt als het werk er niet meer is. Maar er zijn ook genoeg mensen voor wie het werk eigenlijk niet meer is dan dagbesteding om aan geld te komen (extreem gezegd). Of die met een lager 'spanningsniveau' toekunnen, wat ze wellicht ook in andere activiteiten kunnen vinden.CornermanNL schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 08:10:
[...]
Het is wel goed om je bewust te zijn van hoe je zelf in elkaar zit. En ik kan me voorstellen dat als je veel van die spanning 'nodig hebt', je bij FO zeker niet gaat/wilt stoppen met werken, maar dat je eerder juist uitdagender werk wilt gaan doen (bv freelance of een 'gek' plannetje verder uitwerken) waaraan je voor je FO niet kunt/durft te beginnen.
Klopt, dit is ook puur mijn ervaring. Ik poste het meer als startpunt om inzicht in mijn proces te geven. Een denkrichting waar je na kan gaan waar voor jou de zingeving zit. Het moeilijke aan het leven is uit te zoeken wat je energie geeft. Waar je gelukkig van wordt. En dat veranderd over tijd.Playa del C. schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 08:20:
[...]
Goed te volgen, maar niet vergeten dat iedereen anders is. Zo heb ik een baan waar ik blij mee ben met veel stressmomenten en qua hobby's zoek ik ook naar stress/druk/prestatie/adrenaline.
FO is in die zin mooi dat het de druk van het moeten zorgen voor X inkomen afhaalt. Het is ook een moeilijke puzzel omdat het zorgt voor ruimte in denken en anders tegen het leven aan kunnen kijken.
Voor veel mensen is de regelmaat en het niet hoeven nadenken een gegeven. Er zit immers altijd een bepaalde druk achter.
Het niet hoeven hebben van X inkomen per maand en geconfronteerd worden met uitzoeken waar je gelukkig van wordt is geen eenvoudige opgave. Het is een uitdaging op zich en dat is meestal wel een leuke.
@Rubbergrover1 exact , goed verwoord het is een zeer persoonlijk plaatje. Ik kwam er ook al doende pas achter , ik dacht ook altijd dat als ik mijn doel bereikt had dat ik dan zou stoppen met werken. Alleen bleek dat ik netto vooral energie uit werk haalde. Dat bleek ik pas te missen toen het er niet was. En mijn sociale omgeving ineens op een ander tempo liep dan ik. Ook die dynamiek had ik nooit in de gaten. Dat bij elkaar genomen ben ik tot de conclusie gekomen dat voor mij werk (in goede vorm, met voldoende ruimte ) essentieel is. Voor nu althans.
[ Voor 19% gewijzigd door CornermanNL op 11-05-2021 08:36 ]
Eens. Ik kijk ook wel eens van een afstand naar het leven. Werken en leven is in 'onze tijd' zoals het is uiteraard, maar hoe zou het zijn om te leven in andere omstandigheden? En wat zou ik dan als persoon doen? Via die denkbeelden ben ik bij FO uitgekomen. Vooral de O. Ik wil gewoon niet afhankelijk zijn van een overheid of bank. Waarbij het wel heel goed is dat ze er zijn trouwens!CornermanNL schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 08:30:
[...]
Klopt, dit is ook puur mijn ervaring. Ik poste het meer als startpunt om inzicht in mijn proces te geven. Een denkrichting waar je na kan gaan waar voor jou de zingeving zit. Het moeilijke aan het leven is uit te zoeken wat je energie geeft. Waar je gelukkig van wordt. En dat veranderd over tijd.
FO is in die zin mooi dat het de druk van het moeten zorgen voor X inkomen afhaalt. Het is ook een moeilijke puzzel omdat het zorgt voor ruimte in denken en anders tegen het leven aan kunnen kijken.
Voor veel mensen is de regelmaat en het niet hoeven nadenken een gegeven. Er zit immers altijd een bepaalde druk achter.
Het niet hoeven hebben van X inkomen per maand en geconfronteerd worden met uitzoeken waar je gelukkig van wordt is geen eenvoudige opgave. Het is een uitdaging op zich en dat is meestal wel een leuke.
Zoals je als mens in de wildernis een hut of grot zou bewonen om niet afhankelijk van het weer te zijn. Maar je ook niet kan leven met elke dag hetzelfde weer.
Waar ik vaker over nadenk is, is een volgende stap meer vakantie of minder werken per week? Uiteraard kan beide mits in beperkende mate, maar als je flink minder gaat werken, ben je ook minder betrokken bij het werk waardoor je die drive weer mist. Hoe is jou ervaring hiermee?CornermanNL schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 08:30:
[...]
@Rubbergrover1 exact , goed verwoord het is een zeer persoonlijk plaatje. Ik kwam er ook al doende pas achter , ik dacht ook altijd dat als ik mijn doel bereikt had dat ik dan zou stoppen met werken. Alleen bleek dat ik netto vooral energie uit werk haalde. Dat bleek ik pas te missen toen het er niet was. En mijn sociale omgeving ineens op een ander tempo liep dan ik. Ook die dynamiek had ik nooit in de gaten. Dat bij elkaar genomen ben ik tot de conclusie gekomen dat voor mij werk (in goede vorm, met voldoende ruimte ) essentieel is. Voor nu althans.
Ik ben minder gaan werken , door mijn omstandigheden. Maar ik heb in het verleden lange vakanties gehad tussen projecten, vaak 5 a 6 weken. Ik had dan eerst een week nodig om vermoeidheid eruit te krijgen, dan een week nodig om echt van het werk los te komen. Dan 4 weken 'echt' vakantie. En dan weer paar maanden volle bak.coldasice schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:46:
[...]
Waar ik vaker over nadenk is, is een volgende stap meer vakantie of minder werken per week? Uiteraard kan beide mits in beperkende mate, maar als je flink minder gaat werken, ben je ook minder betrokken bij het werk waardoor je die drive weer mist. Hoe is jou ervaring hiermee?
Dat leek prima te bevallen, alleen eist zijn tol. Achteraf gezien dan.
Bij mij heeft minder werken niet geleid tot minder betrokkenheid. Het is en blijft toch een professionele aangelegenheid. Je trots in je werk zeg maar, ik zit in een organisatie waar je veel vrijheid en verantwoordelijkheid hebt. Dat past prima. Dat is niet iedere organisatie gegeven om dat goed (of binnen grenzen goed) te doen.
Mijn drive is er niet minder door geworden eerder meer, en dat heeft niet te maken met de tijd die ik er in stop maar met de soort opdrachten, de omgeving en het feit dat ik , mede dankzij FO al langere tijd betere keuzes maak wat voor werk ik wil en kan doen. Het is beter geworden, inhoudelijk en kwalitatief wat er uiteindelijk uit komt.
Voor mij is minder uren werken geen verminderde betrokkenheid. Ook heb ik nog steeds dezelfde gedrevenheid.
Ik zou zeggen probeer het allebei en ervaar het.
Daar heb je zeker een punt. Ik heb daarom ook uitdrukkelijk een aantal keer geschreven in mijn beleving. Het is ook heel persoonlijk. Ik heb me voorgenomen om de rest van het jaar na te denken over wat ik verder wil en daar heb ik al gelegenheid toe. Dat is dan wel het voordeel van FO zijn. Maar afstand nemen en bijkomen is ook essentieel, dat merk je op een gegeven moment ook aan je zelf. Ik denk dat dit ook een soort van tussenfase is en dat ik dat wat tijd moet geven.CornermanNL schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 08:10:
[...]
Het rare aan stress is dat een goede dosering ervan nodig is om tot een maximale prestatie te komen. Ik noem het even voor het gemak wedstrijd stress. Bij werk (of dat nu een eigen bedrijf is of een baan in loondienst) wordt dat bepaald door allerlei bekende en onbekende variabelen die met elkaar een uitdaging vormen.
Ook meegemaakt, heb ook een tijdje projectwerk gedaan. Op een gegeven moment merkte ik wel (leeftijd?) dat het opladen steeds langer ging duren. Qua betrokkenheid is het volgens mij net hoe je er zelf in staat. Ik denk dat veel mensen nu met al het thuiswerken ervaren hoe werk ook anders kan. Zowel de voordelen als de nadelen.CornermanNL schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:00:
[...]
Ik ben minder gaan werken , door mijn omstandigheden. Maar ik heb in het verleden lange vakanties gehad tussen projecten, vaak 5 a 6 weken. Ik had dan eerst een week nodig om vermoeidheid eruit te krijgen, dan een week nodig om echt van het werk los te komen. Dan 4 weken 'echt' vakantie. En dan weer paar maanden volle bak.
Dat leek prima te bevallen, alleen eist zijn tol. Achteraf gezien dan.
Bij mij heeft minder werken niet geleid tot minder betrokkenheid. Het is en blijft toch een professionele aangelegenheid. Je trots in je werk zeg maar, ik zit in een organisatie waar je veel vrijheid en verantwoordelijkheid hebt. Dat past prima. Dat is niet iedere organisatie gegeven om dat goed (of binnen grenzen goed) te doen.
Mijn drive is er niet minder door geworden eerder meer, en dat heeft niet te maken met de tijd die ik er in stop maar met de soort opdrachten, de omgeving en het feit dat ik , mede dankzij FO al langere tijd betere keuzes maak wat voor werk ik wil en kan doen. Het is beter geworden, inhoudelijk en kwalitatief wat er uiteindelijk uit komt.
Voor mij is minder uren werken geen verminderde betrokkenheid. Ook heb ik nog steeds dezelfde gedrevenheid.
Ik zou zeggen probeer het allebei en ervaar het.
Qua gedrevenheid merk ik zelf dat als iets leuk is, het veel makkelijker is om te doen. Maar er bestaat niet iets als alleen maar leuk werk, er zitten altijd aspecten aan die minder zijn. Het totaal moet positief zijn. En ik vind me zelf nog wel jong, maar merk natuurlijk wel dat ik ouder wordt. Vroeger.... kon ik rustig een hele nacht doorwerken als iets af moet, nu kan je me oprapen en duurt het aantal dagen voordat het energieniveau hersteld is.
Daarnet FIRE op de nationale Belgische radio! Best wel een goede (korte) genuanceerde uitleg van de persoon aan de telefoon (een financieel journalist die streeft naar FIRE). En ook in combinatie met een oprecht geïnteresseerde presentator.
Mooi, dank voor je reactie.Phony schreef op maandag 10 mei 2021 @ 20:18:
@threaker2 Ik zit al een aantal jaar bij Lynx met VTI + VXUS. (Inmiddels via de optieroute inderdaad). Werkt allemaal prima en met de support heb ik ook goede ervaringen. Niets mis mee dus, ook niet voor buy & hold.
Voor wat betreft mijn laatste vraag:
Het lijkt er inderdaad op dat https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ de transactiekosten onjuist berekent.threaker2 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 17:07:
Rabobank: minimum 5 cent/transactie, dus 1 jaar lang maandelijks inleggen van klein bedrag kost 60 ct, site zegt 1,20
Lynx: minimum 6 euro/transactie, dus 1 jaar lang maandelijks inleggen van klein bedrag kost 72 euro, site zegt 144.
Ook bij grotere transacties kloppen de cijfers niet.
Lynx: 0.1% met maximum van 45 euro/transactie, dus 1 jaar lang maandelijks inleggen van 45.000 kost 540, site zegt 520,20. Voor 50.000/maand zouden de kosten eveneens 540 moeten zijn, maar site zegt 570.
Nou ja, nooit verstandig om blindelings op vergelijkingssites af te gaan
@threaker2 Kan je deze voorbeelden doorgeven aan de maker van de site, Nic Wortel? PM me als je zijn E-mail adres nodig hebt.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Hallo allemaal, hier de maker van https://www.indexfondsenvergelijken.nl/. Ik heb al langer een account op Tweakers, maar ik ben hier niet zo actief. Leuk om te zien dat mijn site hier gedeeld wordt en dat men er wat aan heeft.threaker2 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:37:
[...]
Het lijkt er inderdaad op dat https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ de transactiekosten onjuist berekent.
Rabobank: minimum 5 cent/transactie, dus 1 jaar lang maandelijks inleggen van klein bedrag kost 60 ct, site zegt 1,20
Lynx: minimum 6 euro/transactie, dus 1 jaar lang maandelijks inleggen van klein bedrag kost 72 euro, site zegt 144.
Ook bij grotere transacties kloppen de cijfers niet.
Lynx: 0.1% met maximum van 45 euro/transactie, dus 1 jaar lang maandelijks inleggen van 45.000 kost 540, site zegt 520,20. Voor 50.000/maand zouden de kosten eveneens 540 moeten zijn, maar site zegt 570.
Nou ja, nooit verstandig om blindelings op vergelijkingssites af te gaan
Ik heb al gereageerd op de mail, maar voor wie meeleest zal ik een korte versie van mijn antwoord ook hier plaatsen.
De berekening op mijn site gaat er vanuit dat je elke maand je inleg verdeelt over de fondsen in een portefeuille. Als je portefeuille bij de Rabobank dus uit NT World en NT EM bestaat, doe je elke maand twee transacties en betaal je minimaal 12 * 2 * € 0,05 = € 1,20 transactiekosten per jaar. Hetzelfde geldt voor Lynx, daar betaal je minimaal 12 * 2 * € 6 = € 144 transactiekosten per jaar voor een portefeuille met twee fondsen/ETF's. Dit verklaart ook de transactiekosten bij een hoge maandelijkse inleg.
Dit maakt Rabobank en Lynx dus relatief duur voor lage bedragen. Natuurlijk kun je kosten besparen door niet elke maand alle fondsen te kopen maar bijvoorbeeld je aankopen af te wisselen, maar daar houdt mijn site geen rekening mee. Dat heeft ook wat haken en ogen, want je kunt dan bijvoorbeeld niet meer automatisch beleggen.
Het staat nog op mijn lijstje om dit aan te passen, helaas zitten hier wat haken en ogen aan. Zo rekent Lynx bijvoorbeeld een platform fee van € 5 per maand voor portefeuilles kleiner dan € 100.000 en zonder transacties. Dit concept heb ik nog niet in mijn berekening ingebouwd. Vandaar de minimum maandelijkse inleg van € 1.threaker2 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 17:07:
Jouw methode van € 1 invullen en de "teveel berekende" transactiekosten aftrekken is dus ook niet helemaal betrouwbaar, want die negeert ook de platform fee van Lynx. Ik weet even niet uit mijn hoofd of er naast Lynx nog andere brokers zijn met vergelijkbare constructies.
@NicNLD Dank voor je toelichting; ik had inderdaad gemist dat het over 2 transacties ging. Bedenk me nu dat het ook maar over 1 terrasbiertje per maand gaat, dus eigenlijk nergens over...
Hallo NicNLD, dank voor je mooie site. Vraagje: je geeft van de fondsen ook de marktkapitalisatie aan. Ik heb de toelichting op het begrip op je site gelezen. Maar hoe kom je aan het getal? Bij de partij die bij mij boven komt drijven, staat dat de marktkapitalisatie 57% is. Heb je dat zelf berekend of staat dat % ergens vermeld?NicNLD schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:27:
[...]
Hallo allemaal, hier de maker van https://www.indexfondsenvergelijken.nl/. Ik heb al langer een account op Tweakers, maar ik ben hier niet zo actief. Leuk om te zien dat mijn site hier gedeeld wordt en dat men er wat aan heeft.
De marktkapitalisatie in % staat nergens vermeld. Die bereken ik op basis van de marktkapitalisatie van de gevolgde index, de marktkapitalisatie van de MSCI ACWI IMI (All Country World Investable Market Index), en het percentage uitsluitingen in een fonds t.o.v. de gevolgde index. Vergelijkbaar met hoe https://www.hette.ma/marketcap/ dat doet, al update ik de data minder vaak.Highland schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:27:
[...]
Hallo NicNLD, dank voor je mooie site. Vraagje: je geeft van de fondsen ook de marktkapitalisatie aan. Ik heb de toelichting op het begrip op je site gelezen. Maar hoe kom je aan het getal? Bij de partij die bij mij boven komt drijven, staat dat de marktkapitalisatie 57% is. Heb je dat zelf berekend of staat dat % ergens vermeld?
Om als voorbeeld de portefeuille te nemen die jij noemt (NN bij Fitvermogen):
Het ontwikkelde landen fonds volgt de MSCI World index welke volgens de factsheet (pagina 2, onder Index Characteristics) een market cap van 56,221,708.67 miljoen USD heeft. De MSCI ACWI IMI heeft volgens de factsheet een market cap van 73,638,705.67 miljoen USD. De MSCI World index bevat dus ongeveer 76,3% van de totaal investeerbare wereldeconomie.
Echter belegt NN niet in de volledige index maar wordt ongeveer 35% van de marktkapitalisatie uitgesloten op basis van het duurzaamheidsbeleid (ik kan helaas even niet terugvinden waar ik dat percentage heb gevonden, NN is daar niet heel duidelijk over). Dus de marktkapitalisatie van het ontwikkelde landenfonds is 76,3% * 65% = 49,6%. Het percentage van het emerging markets fonds reken ik op dezelfde manier uit (7,3%) en beide percentages tel ik bij elkaar op. Dan kom ik uit op ongeveer 56,9%.
Echt handwerk dus, top! Ik ga er de komende dagen eens over nadenken: de top uit de lijst haalt een hogere opbrengst dan mijn fonds, maar met een flink lagere marktkapitalisatie. Daarmee kies je dus voor een bepaalde selectie met bijbehorend marktrisico. Ik wil vooral een fire & forget-beleggingsfonds met een breed gespreide portefeuille, maar natuurlijk niet tegen elke prijs. Mooie klus voor hemelvaart.
Normaal gesproken deel ik niet zo snel ongevraagd een podcast of link. Maar deze is wel uitzonderlijk: Ben Felix interviewt de toch wel vrij legendarische Paul Merriman. Over FO leven, het belang van small caps value en de relatie met zijn vader.
Zoek Via je podcast app op “sound investing” of “rational reminder” of gewoon via YouTube: YouTube: RR #147 - Paul Merriman: We're Talking Millions
Zoek Via je podcast app op “sound investing” of “rational reminder” of gewoon via YouTube: YouTube: RR #147 - Paul Merriman: We're Talking Millions
Precies, voor mij was dat de reden om toch maar 'gewoon' voor een van de grootbanken te gaan. MI ook wat minder kans dat ze ineens stoppen met een product.Highland schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:57:
Echt handwerk dus, top! Ik ga er de komende dagen eens over nadenken: de top uit de lijst haalt een hogere opbrengst dan mijn fonds, maar met een flink lagere marktkapitalisatie. Daarmee kies je dus voor een bepaalde selectie met bijbehorend marktrisico. Ik wil vooral een fire & forget-beleggingsfonds met een breed gespreide portefeuille, maar natuurlijk niet tegen elke prijs. Mooie klus voor hemelvaart.
Daarnaast wil ik ook wat small caps hebben en dat is bij een Fitvermogen niet mogelijk.
Op basis van mijn inleg is het eindvermogen bij een grootbank ~10k kleiner dan bij Fitvermogen maar daar staat wel een Marketcap van 91% vs 57% tegenover.
Heb je al een gekeken wat het zou kosten als je zou gaan beleggen bij Interactive Brokers?threaker2 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 17:07:
Ik zit momenteel bij Binck in allerlei ETFs plus de nodige cash, en overweeg om een deel van de euros/dollars om te zetten in een ETF met lage kost.
Je kan ook rechtstreeks bij Interactive Brokers beleggen. Kost mij vaak rond de $0,35 voor US aandelen en € 2,- voor aandelen in de EU.threaker2 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:37:
[...]
Mooi, dank voor je reactie.
Voor wat betreft mijn laatste vraag:
[...]
Het lijkt er inderdaad op dat https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ de transactiekosten onjuist berekent.
Lynx maakt gebruik van Interactive Brokers.
Mooie websiteNicNLD schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:27:
[...]
Hallo allemaal, hier de maker van https://www.indexfondsenvergelijken.nl/. Ik heb al langer een account op Tweakers, maar ik ben hier niet zo actief. Leuk om te zien dat mijn site hier gedeeld wordt en dat men er wat aan heeft.
Ik heb al gereageerd op de mail, maar voor wie meeleest zal ik een korte versie van mijn antwoord ook hier plaatsen.
De berekening op mijn site gaat er vanuit dat je elke maand je inleg verdeelt over de fondsen in een portefeuille. Als je portefeuille bij de Rabobank dus uit NT World en NT EM bestaat, doe je elke maand twee transacties en betaal je minimaal 12 * 2 * € 0,05 = € 1,20 transactiekosten per jaar. Hetzelfde geldt voor Lynx, daar betaal je minimaal 12 * 2 * € 6 = € 144 transactiekosten per jaar voor een portefeuille met twee fondsen/ETF's. Dit verklaart ook de transactiekosten bij een hoge maandelijkse inleg.
Dit maakt Rabobank en Lynx dus relatief duur voor lage bedragen. Natuurlijk kun je kosten besparen door niet elke maand alle fondsen te kopen maar bijvoorbeeld je aankopen af te wisselen, maar daar houdt mijn site geen rekening mee. Dat heeft ook wat haken en ogen, want je kunt dan bijvoorbeeld niet meer automatisch beleggen.
Hou je bij de Rabobank ook rekening met de kosten over het ontvangen van dividend?
Interessante vergelijking.
Ik heb besloten mijn beleggingsportefeuille meer te concentreren. Een overblijfsel uit de tijd dat ik begon met beleggen is dat ik het over te veel fondsen spreidde en bij verschillende brokers. Niet alleen uit kostenoogpunt, maar ook voor het overzicht en om het bij te houden beter om het te concentreren en de spreiding in de fondsen zelf te zoeken.
Ik heb besloten mijn beleggingsportefeuille meer te concentreren. Een overblijfsel uit de tijd dat ik begon met beleggen is dat ik het over te veel fondsen spreidde en bij verschillende brokers. Niet alleen uit kostenoogpunt, maar ook voor het overzicht en om het bij te houden beter om het te concentreren en de spreiding in de fondsen zelf te zoeken.
Dank, ik had begrepen dat IB nog voordeliger is, maar heb koudwatervrees voor aanspreekpunten in het buitenland.phantom09 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 22:28:
[...]
Je kan ook rechtstreeks bij Interactive Brokers beleggen. Kost mij vaak rond de $0,35 voor US aandelen en € 2,- voor aandelen in de EU.
Lynx maakt gebruik van Interactive Brokers.
Zijn er mensen hier die in het kader van vermogensopbouw ervaring hebben met investeren in vastgoed via crowdfunding?
Ik ken: https://sameningeld.nl/
andere met focus op vastgoed?
En wat zijn jullie meningen over niet beursgenoteerde (gesloten) fondsen van b.v.
https://www.annexum.nl/
https://clbeheer.nl/
En wat zijn jullie meningen over niet beursgenoteerde (gesloten) fondsen van b.v.
Ik heb positieve ervaringen met:JURIST schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 17:50:
Zijn er mensen hier die in het kader van vermogensopbouw ervaring hebben met investeren in vastgoed via crowdfunding?
https://estateguru.co/
https://www.crowdrealestate.nl/
Matige ervaring met:
https://www.bulkestate.com/
en geen ervaring met:
http://crowdestate.eu/
[ Voor 5% gewijzigd door mdlaat op 14-05-2021 18:09 ]
Nee, nog niet. Ik heb een tijdje terug wel de dividendinkomsten losgetrokken van de waardegroei, dus dat maakt het mogelijk om dividendkosten mee te nemen in de berekening. Maar ik ben ik er nog niet aan toegekomen om die functionaliteit in te bouwen.noslen schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 00:00:
[...]
Hou je bij de Rabobank ook rekening met de kosten over het ontvangen van dividend?
In het verleden had ik een rekening geopend bij Lynx. Dit omdat ik graag wou spreiding tussen meerdere brokers. 1 of 2 jaar later kreeg ik een bericht van Lynx dat ze een maandelijkse fee gingen invoeren van ik dacht € 5,- Ik heb toen nagedacht en de rekening opgezegt. Alles is toen overgezet naar DeGiro.threaker2 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 17:41:
[...]
Dank, ik had begrepen dat IB nog voordeliger is, maar heb koudwatervrees voor aanspreekpunten in het buitenland.
Echter na een paar jaar hoorde ik slechte berichten over vermogensscheiding van DeGiro. Toen ben ik wederom gaan kijken om mijn portfolio te verkleinen. Ik kwam er toen achter er veel gesproken werd over Interactive Brokers. En men gaf aan dat o,.a. Lynx gebruik maakt van het platform van Interactive Brokers.
Gezien mijn goede ervaring bij Lynx heb ik toen besloten om o.a. naar IB te gaan.
In het begin wel weer een beetje wennen. Maar prima service. Ik maakte in het begin geregeld geld over. IB zette dit op een gegevens moment on hold omdat ze vonden dat het een verdachte transactie was.
Ik heb ze hierover gebeld. De persoon had de nodige gegevens genoteerd en ze zouden contact met mij opnemen. Dit hebben ze per mail op het platform gedaan. Was netjes (in het Engels) afgehandeld.
Als eerste wordt er verplicht gebruik gemaakt van 2FA via SMS. Gezien SIM hijacking mogelijk is en sommige mensen mijn nummer kennen heb ik een nieuwe 06 nummer aangeschaft. Toen ik dit had aangepast ontving ik nog steeds een SMS op mijn oude nummer.
Wederom Interactive Brokers gebeld. Netjes (in het Engels) geholpen. Ik moest verplicht de APP installeren (wat ik al van plan was). Daarna wat doorgenomen en de App geconfigureerd en getest.
Ging allemaal goed.
Op geldvoorelkaar worden ook af en toe interessante vastgoedprojecten gepubliceerd, die pak ik ook af en toe mee.JURIST schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 17:50:
Die tent ben ik helemaal klaar mee. Die hebben in mijn ogen tig discutabele projecten verkocht met te weinig info of niet gecheckte info, en daar naaien ze zich vervolgens volledig onderuit.tomtom901 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:01:
[...]
Op geldvoorelkaar worden ook af en toe interessante vastgoedprojecten gepubliceerd, die pak ik ook af en toe mee.
Als het over crowdfunding gaat zit de bulk van mijn investeringen bij SamenInGeld en Collin Crowdfunding. Veel van de kleinere platforms lijken de slag om de investeerder ook niet te overleven.
Op dit moment doe ik bijna alleen nog mee met projecten met hypothecaire zekerheid. Bij SiG is dat uitgangspunt en ga ik voor schijf 1A (LTV tot 50% van de marktwaarde, ik kijk vooral naar de WOZ waarde). Bij Collin zoek ik de projecten er op uit.
Op dit moment doe ik bijna alleen nog mee met projecten met hypothecaire zekerheid. Bij SiG is dat uitgangspunt en ga ik voor schijf 1A (LTV tot 50% van de marktwaarde, ik kijk vooral naar de WOZ waarde). Bij Collin zoek ik de projecten er op uit.
Hypothecaire zekerheid is erg fijn. Ik ga er nog eens naar kijken bij SiG. Jaren niets mee gedaan maar misschien wel interessant gezien de huizenmarkt in NL. En het is wat diversificatie tov de beurs.
Het is de laatste tijd een gekkenhuis als er een pitch bij SiG open gezet wordt, de meeste projecten zijn binnen no time vol en sommige schijven binnen enkele minuten.Pannencouque schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:08:
Hypothecaire zekerheid is erg fijn. Ik ga er nog eens naar kijken bij SiG. Jaren niets mee gedaan maar misschien wel interessant gezien de huizenmarkt in NL. En het is wat diversificatie tov de beurs.
Voor mijzelf geldt dat ik de max wat ik bij een platform wil investeren wel zo ongeveer bereikt heb bij SiG. Ik heb ook twijfel of ik door wil gaan met het faciliteren van dit soort hypotheken voor de verhuur terwijl er zo'n enorm woningtekort is en het vooral om starterswoningen gaat die mensen ook graag als eerste huis zouden willen kopen. En ik sluit niet uit dat er ingegrepen gaat worden door het nieuwe kabinet. Omdat ik bijna alleen in de laagste schijf investeer is dat redelijk safe maar het kan wel iets betekenen voor het verdienmodel en de toekomstbestendigheid van SiG.
Vreemd om deze te vergelijken gezien de eerste puur een lening is en de ander 2 aandeel in vastgoed zijn.JURIST schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 17:50:
Naar welke van de 2 ben je opzoek? Op crowdfundingwebsites worden vrijwel alleen leningen aangeboden.
Ik heb via de andere kant ervaring en die vind ik persoonlijk schandalig... (investeren in vastgoed via crowdfunding)JURIST schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 17:50:
8% rente
5000 euro afsluitprovisie
5% "succesfee" bij afsluiten van de financiering (dus bovenop de vaste 5000 euro afsluitprovisie)
0,5% "beheersfee" van het originele bedrag (!) (dus versneld aflossen, beheerskosten blijven gelijk).
Ik heb er geen gebruik van gemaakt want vond het schandalig wat men rekent. De exacte partij waar ik de aanvraag gedaan heb wordt hier niet genoemd maar ik denk dat ze elkaar niet veel schelen, anders zou de rest zo "out of business" zijn.
Dus lees de voorwaarden even door en kijk of je hier aan mee wil werken.
[ Voor 5% gewijzigd door ybos op 15-05-2021 15:21 ]
Zo... dat is niet misselijk. Doet niet onder voor de woekerrentes die er via Mintos etc. gerekend worden.ybos schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:02:
[...]
Ik heb via de andere kant ervaring en die vind ik persoonlijk schandalig... (investeren in vastgoed via crowdfunding)
8% rente
5% "succesfee" bij afsluiten van de financiering (dus bovenop de vaste 5000 euro afsluitprovisie)
0,5% "beheersfee" van het originele bedrag (!) (dus versneld aflossen, beheerskosten blijven gelijk).
Ik heb er geen gebruik van gemaakt want vond het schandalig wat men rekent. De exacte partij waar ik de aanvraag gedaan heb wordt hier niet genoemd maar ik denk dat ze elkaar niet veel schelen, anders zou de rest zo "out of business" zijn.
Dus lees de voorwaarden even door en kijk of je hier aan mee wil werken.
Heb een tijdje een klein percentage van mijn portefeuille in crowdfunding gehad maar vond het de moeite niet waard. Het meeste zal vast goed gaan maar in dezen luister ik toch naar mijn onderbuik die me vertelt dat dit één van de eerste zaken is die eruitknalt bij een echte crisis straks.
En het ligt ook een beetje aan mijn karakter, maar voor een x% van mijn portefeuille kostte het me xx% van mijn aandacht en daar had ik ook geen zin meer in.
Bovendien vind ik het qua asset allocation te weinig toegevoegde waarde hebben.
Het klopt dat het twee volledig verschillende vermogenstitels zijn, het is ook niet de bedoeling om een lening te vergelijken met een aandeel in een fonds. Ik vind beide vormen van vastgoedinvestering op zichzelf interessant, vandaar.Tazzios schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:47:
[...]
Vreemd om deze te vergelijken gezien de eerste puur een lening is en de ander 2 aandeel in vastgoed zijn.
Naar welke van de 2 ben je opzoek? Op crowdfundingwebsites worden vrijwel alleen leningen aangeboden.
@ybos 8% ben ik nog niet tegengekomen voor een degelijke particuliere vastgoedfinanciering met hoofdelijke aansprakelijkheid en hypothecaire zekerheid. Wel in het buitenland en aan bedrijven met mindere ratings.
Het is ook vaak gewoon een zaak van meer verstrekken dan een bank doet en daar staat een hogere rente tegenover. Dat is in elk geval bij SiG het geval. Verder kan je bij heel veel investeringen ethische vragen stellen, ook bij direct in vastgoed investeren of investeren in EFT's met bedrijven die maatschappelijke schade toebrengen zoals tabaksfabrikanten, wapenfabrikanten, olieconcerns etc.
Je moet je altijd afvragen of je iets voor jezelf kan verantwoorden. Wat voor mij bij crowdfunding dan niet acceptabel is zijn bijvoorbeeld leningen tegen hoge rentes aan particulieren die geld nodig hebben, maar het eigenlijk beter niet zouden kunnen doen (overcreditering).
Voor mij zijn niet-beursbeleggingen wel interessant, juist voor diversificatie. Ik heb er daarom ook een fors bedrag in zitten. Ik wil alleen wel goed overzicht houden en dat lukt niet bij elke site (zo fungeert een platform als duurzaaaminvesteren.nl - hier onlangs genoemd - alleen maar als doorgeefluik met alle extra administratie van dien).
Begin richting de 100k te kruipen in ETF in Northern Trust 88/12 verdeling via de Rabo.
Is het met een ETF ook zo dat het in de problemen kan komen door mismanegement (als zijnde een WireCard bijvoorbeeld). Ik heb wat zitten google op ETF mismanagement maar het is me niet geheel duidelijk wat wijsheid is.
Ik kan een een vergelijkbaar ETF vol gaan storten (die ook wereld/emerging volgt), is dat verstandig...? Binnen nu en 10 jaar wil ik rond 750k in ETF zitten. Is het verstandig dit te spreiden? Rest van portofolio zal voor de komende 10jaar voor 1500k in vastgoed zitten (elk maand een surplus van 5-6k wat in ETF gaat) en voor 1 jaar aan spaargeld.
Plan is over 10 jaar dan ook bijna alle vastgoed van de hand te doen om daar dan geen tijd meer in te hoeven steken.
Is het met een ETF ook zo dat het in de problemen kan komen door mismanegement (als zijnde een WireCard bijvoorbeeld). Ik heb wat zitten google op ETF mismanagement maar het is me niet geheel duidelijk wat wijsheid is.
Ik kan een een vergelijkbaar ETF vol gaan storten (die ook wereld/emerging volgt), is dat verstandig...? Binnen nu en 10 jaar wil ik rond 750k in ETF zitten. Is het verstandig dit te spreiden? Rest van portofolio zal voor de komende 10jaar voor 1500k in vastgoed zitten (elk maand een surplus van 5-6k wat in ETF gaat) en voor 1 jaar aan spaargeld.
Plan is over 10 jaar dan ook bijna alle vastgoed van de hand te doen om daar dan geen tijd meer in te hoeven steken.
Ik heb zelf nog nooit aan die p2p lending dingen gedaan, maar wat ik eigenlijk altijd zie is dat de leners meer rente betalen dan gewoon bij de bank. Wat dus betekend dat ze niet naar p2p lending zijn gegaan om de tussenpartij eruit te halen (bank) en een win-win situatie te krijgen met de uitlener, maar dat ze simpelweg niet bij de bank een lening konden krijgen omdat de bank het een te hoog risico vond.JURIST schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:06:
[...]
Het klopt dat het twee volledig verschillende vermogenstitels zijn, het is ook niet de bedoeling om een lening te vergelijken met een aandeel in een fonds. Ik vind beide vormen van vastgoedinvestering op zichzelf interessant, vandaar.
@ybos 8% ben ik nog niet tegengekomen voor een degelijke particuliere vastgoedfinanciering met hoofdelijke aansprakelijkheid en hypothecaire zekerheid. Wel in het buitenland en aan bedrijven met mindere ratings.
Het is ook vaak gewoon een zaak van meer verstrekken dan een bank doet en daar staat een hogere rente tegenover. Dat is in elk geval bij SiG het geval. Verder kan je bij heel veel investeringen ethische vragen stellen, ook bij direct in vastgoed investeren of investeren in EFT's met bedrijven die maatschappelijke schade toebrengen zoals tabaksfabrikanten, wapenfabrikanten, olieconcerns etc.
Je moet je altijd afvragen of je iets voor jezelf kan verantwoorden. Wat voor mij bij crowdfunding dan niet acceptabel is zijn bijvoorbeeld leningen tegen hoge rentes aan particulieren die geld nodig hebben, maar het eigenlijk beter niet zouden kunnen doen (overcreditering).
Voor mij zijn niet-beursbeleggingen wel interessant, juist voor diversificatie. Ik heb er daarom ook een fors bedrag in zitten. Ik wil alleen wel goed overzicht houden en dat lukt niet bij elke site (zo fungeert een platform als duurzaaaminvesteren.nl - hier onlangs genoemd - alleen maar als doorgeefluik met alle extra administratie van dien).
Waarbij je dus zowel een hoog risico aan jouw kant hebt (immers de bank had het wel gedaan als ze dachten er winst op te maken), als dat iemand een lening heeft die waarschijnlijk geen heel geweldig idee is.
Verbaast me niets. Om het voor mij als investeerder interessant te maken, zul je toch een behoorlijk hoger percentage moeten bieden dan de paar procent die een gewone hypotheek kost. Als je er dan nog een marge voor de intermediair bij optelt, dan kom je wel in dit soort percentages terecht.ybos schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:02:
[...]
Ik heb via de andere kant ervaring en die vind ik persoonlijk schandalig... (investeren in vastgoed via crowdfunding)
8% rente
Ik heb er geen gebruik van gemaakt want vond het schandalig wat men rekent.
Dat is zowel voor geldzoeker als geldgever een overweging bij de vraag of je van zulke intermediairs gebruik wilt maken.
Er gaat tenslotte ook geen tussenpartij uit. Of je als bedrijf nu een pand financiert via een bank of via een partij als EstateGuru, je blijft met een tussenpartij te maken hebben. Daarnaast wat je natuurlijk veel ziet is dat banken misschien wel financieren, maar niet volledig financieren. Vergelijkbaar met zoals je ook als individu geen volledig dekkende hypotheek krijgt op dit moment in Nederland om de ware kosten van een nieuwe woning te bekostigen.Sissors schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:18:
[...]
Ik heb zelf nog nooit aan die p2p lending dingen gedaan, maar wat ik eigenlijk altijd zie is dat de leners meer rente betalen dan gewoon bij de bank. Wat dus betekend dat ze niet naar p2p lending zijn gegaan om de tussenpartij eruit te halen (bank) en een win-win situatie te krijgen met de uitlener, maar dat ze simpelweg niet bij de bank een lening konden krijgen omdat de bank het een te hoog risico vond.
Waarbij je dus zowel een hoog risico aan jouw kant hebt (immers de bank had het wel gedaan als ze dachten er winst op te maken), als dat iemand een lening heeft die waarschijnlijk geen heel geweldig idee is.
De rest van de funding via een tweede partij is dan natuurlijk interessant voor een bedrijf.
Hoe hoog risico P2P lending is, hangt grotendeels dan ook wel enigszins af van waar je in zee gaat. EstateGuru is naar mijn idee een prima platform, kijkende naar de track record valt dit risico reuze mee. Rendity is vergelijkbaar, overwegend Duitse markt, lagere returns, en hoewel zelf beperkt ervaring mee staat ook deze goed aangeschreven.
Verder kun je natuurlijk ook voor kiezen om diversificatie in vastgoed te hebben via bijvoorbeeld REITs, indien je zelf niet te maken wilt hebben met bezit en verhuur dan wel doorverkoop van panden.
Interessante vraag. Zeker bij dergelijke hoge bedragen imo. De vraag is in deze topic reeks en op reddit over fo wel eerder langsgekomen. Wordt door de meesten als verwaarloosbaar risico benoemd.trekker22 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:56:
Begin richting de 100k te kruipen in ETF in Northern Trust 88/12 verdeling via de Rabo.
Echter, risico's bestaan. Broker kan omvallen en fonds zelf kan omvallen. Meestal bestaan er constructies waarbij beleggingen van klanten gescheiden zijn van het eigen vermogen van de instelling. In theorie zou je dus veilig moeten zijn. Bij normale instellingen zullen accountant ls en afm hierop toezien. Bijkomend risico is dat je in zo'n scenario tijdelijk niet bij je beleggingen kunt.
Toch is er een waarborg voor beleggingen, vergelijkbaar met deposito garantie, echter minder volledig. 40% van max 40k. Dat die regeling bestaat bevestigt dat het risico bestaat.
Om risico te mitigeren zal je zelf moeten spreiden, zowel broker als fonds.
Hoe groot het risico is hangt af van de broker en fondsen.
Dit alleen is voor mij al het hoofdrisico om te spreiden over meerdere brokers. Bij goede partijen zal de scheiding wel op orde zijn, maar mocht er wat gebeuren dan kan je wel eens weken of maanden niet bij je vermogen kunnen.cold45 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:30:
[...]
...Bijkomend risico is dat je in zo'n scenario tijdelijk niet bij je beleggingen kunt.
....
Mijn buffer is groot genoeg om dat te kunnen overbruggen, maar het beperkt mijn keuze vrijheid te erg ten opzichte van opties in vastgoed of arbeidsmobiliteit (verhuizen evt internationaal). Zul je net zien dat je een jaar lang niet kan doen wat je wil.. Het risico is marginaal, maar de moeite om te spreiden over 3 opties is voor mij ook minimaal. Er zijn tegenwoordig genoeg opties om goedkoop zelf te beleggen.
Je start met de goedkoopste optie en op gegeven moment pak je opties twee en dan 3. Ik ben zelf trouwens met twee opties begonnen. Maar 3 opties die zouden kunnen:
Broker 1: NT
Broker 2: VWRL of VWCE
Broker 3: IWDA/EMIM/IUSN
In NL situatie neem je dividend lek op de koop toe dan.
Dividend lek raakt trouwens aan een persoonlijke ergenis in de FO community: Voor velen is het een pinnacle van "penny wise, pound foolish".
Persoonlijk vind ik dat dividendlek pas echt interessant als je 100% eerlijk kan zeggen dat je de rest van je financiën echt perfect geoptimaliseerd hebt en geen enkele lifestyle creep hebt.
Uiteraard gegeven de keuze tussen een fonds met en zonder lek, kies dan zonder.. Maar er wordt soms tot in de diepte gediscussieerd op forums over de laatste 0,01% of 3 euro per maand besparen op verzekering X.
Echter tegelijkertijd maken de meeste mensen elk jaar 'foute' keuzes die veel harder aantikken dan wat dividend lek. Daar bedoel ik mee recht praten van te dure verbouwing, of te dure upgrade van woonsituatie te doen, te dure auto's. FO worden in EU loonklimaat is voor veel mensen pittig en zulke keuzes kunnen dan het verschil uitmaken tussen wel of niet FO. Ik denk dat bij niemand het verschil net aankomt op wel of geen dividend lek.
Mijn focus is evenredig aan de grootte van de bedragen: hoe groter hoe meer ik mij verdiep in aanbod/kwaliteit/prijs en dat afzet tegen de impact op FO voordat ik een keuze maak. Een keuken kan tussen de 5-50k kosten, dus daar kun je een verschil met long term impact maken. Op dit moment 20k meer uitgeven (tov een goedkopere variant) kan zeker als je nog veel jaren te gaan hebt (en dus potentieel rendement verspeeld), later zorgen dat je meer dan een jaar extra moet werken voordat je FO bent. Dus dan zet ik het tegen de extra jaren af of het mij dat waard is. (En soms is dat het natuurlijk ook echt wel waard, maar soms ook niet).
PS: ik hoef geen berekeningen te zien van invloed van dividend lek op 30 jaar want mijn punt is dus dat die al te vaak worden genoemd.
je bedoelt zoals 20K MEER uitgeven aan een keuken?Ko.Kane schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:00:
..
Echter tegelijkertijd maken de meeste mensen elk jaar 'foute' keuzes die veel harder aantikken dan wat dividend lek. Daar bedoel ik mee recht praten van te dure verbouwing, of te dure upgrade van woonsituatie te doen, te dure auto's. FO worden in EU loonklimaat is voor veel mensen pittig en zulke keuzes kunnen dan het verschil uitmaken tussen wel of niet FO. Ik denk dat bij niemand het verschil net aankomt op wel of geen dividend lek.
Andere jouw norm opleggen of zeggen waar ze wel of niet tijd en geld(en hoeveel) mogen uitgeven leid tot een eindeloze discussie.Mijn focus is evenredig aan de grootte van de bedragen: hoe groter hoe meer ik mij verdiep in aanbod/kwaliteit/prijs en dat afzet tegen de impact op FO voordat ik een keuze maak. Een keuken kan tussen de 5-50k dus daar kun je een verschil maken. 20k nu meer uitgeven kan zeker als je nog veel jaren te gaan hebt (en dus potentieel rendement verspeeld), later zorgen dat je meer dan een jaar extra moet werken voordat je FO bent. Dus dan zet ik het tegen de extra jaren af of het mij dat waard is. (En soms is dat het natuurlijk ook echt wel waard, maar soms ook niet).
...
ter voorbeeld: Mijn keuken was bijna de helft van wat dat jij redelijk vind om er meer uit aan te geven.
FO kan ook een hobby zijn dus hoeft niet perse veel per uur op te leveren
Ik heb mijn wereld ETF 50/50 gespreid bij Vanguard(VWCE) en Blackrock(IWDA). Dit wel via 1 bank/broker.
Cash geld zit gespreid over 3 banken. En daarnaast nog wat gespreide kleinere beleggingen.
Cash geld zit gespreid over 3 banken. En daarnaast nog wat gespreide kleinere beleggingen.
Volgens mij begrijp je mijn post niet goed. Ik geef nergens aan wat ik redelijk vind om voor een keuken uit te geven. Het was een voorbeeld van een item dat een erge brede range heeft, ik zou ook auto kunnen zeggen. Of beter had ik het abstract gemaakt en 'item X" genoemd.Tazzios schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:10:
[...]
je bedoelt zoals 20K MEER uitgeven aan een keuken?![]()
[...]
Andere jouw norm opleggen of zeggen waar ze wel of niet tijd en geld(en hoeveel) mogen uitgeven leid tot een eindeloze discussie.
ter voorbeeld: Mijn keuken was bijna de helft van wat dat jij redelijk vind om er meer uit aan te geven.
FO kan ook een hobby zijn dus hoeft niet perse veel per uur op te leveren
En ik geef ook hier aan dat de norm voor iedereen verschillend is: "En soms is dat het natuurlijk ook echt wel waard, maar soms ook niet". Voor de een is dat inderdaad een keuken, of een duur schilderij...
Mijn punt is echter dat hoe groter de uitgave, hoe belangrijker wordt om het door te nemen en af te wegen tegen FO pad. Stel dat ITEM X een range heeft van 5-50k en je keuze valt in eerste instantie op een variant van 37578,87€, echter na doorrekening in je excel betekent dat je 3 jaar langer moet werken. Dan geeft dat andere invalshoek. Soms is de uitkomst: "totally worth it!", of juist niet en je kiest daarom toch voor een variant van 21468,42€, omdat daar de balans beter lijkt te zijn.
In je laatste gedeelte raak je wel iets waar ik al langer over nadenk. Ik kan soms urenlang vergelijken om een goede deal te vinden voor iets wat een paar honderd euro kost, maar bijvoorbeeld eindeloos offertes van vakmannen oid vergelijken vind ik vooral veel gedoe. Ik doe het wel, want het levert potentieel veel op / bespaart veel, maar het is niet leuk.
Misschien juist wel omdat er wat meer druk op staat, terwijl rondneuzen naar een deal voor een koffiezetapparaat gewoon hobby is.
En discussiëren over het "wat" is misschien te specifiek inderdaad, zoals hierboven genoemd. Maar het "hoe" en vooral "waarom" van het prioriteren van uitgaven kan wel interessant zijn. Wat zijn je overwegingen bij het kiezen van een Gamma keuken van 2k vs IKEA van 7k vs keukenzaak van 25k. En hoeveel duurzaam geluk levert elke euro je op?
Niet dat elke 'investering in geluk' makkelijk te kwantificeren is, maar je kunt je wel afvragen wat het minimum is waar je gelukkig van wordt. En of je jezelf dus niet wijsmaakt dat je iets echt nodig hebt. Al helemaal als je het over lifestyle creep hebt.
@finsdefis Wat jij noemt is de reden dat we een bestaande woning hebben gekocht die niet per direct renovatie nodig had. Wij kennen ons zelf en hebben hetzelfde wat jij noemt: geen interesse in uitzoeken van al die zaken omdat we het als vervelend ervaren.
Ik zie dat ook om mij heen: bij nieuwbouw of renovatie komt zoveel op je af: keukens, vloeren, badkamers, wandcontactdozen, zonneweringen, vloeren. Meestal ben je al blij dat je iets ziet wat je mooi vind en dan kiest men het maar om er van af te zijn.
En er is druk omdat het huis af moet, maar de verkopers zijn ook erg goed in die druk maximaal uit te buiten.
Maar ik zet mij er gewoon toe in geval van grote uitgaven. Ik offer wat short term geluk op om er even tijd aan te besteden, maar long term ben je wel gelukkiger denk ik. Want wat de uitkomst ook is, de kans is groter dat je hebt gekozen wat je wil. Dat werkt beide kanten op. Want het is net zo vervelend om iets te goedkoop te kopen en dat je vervolgens 20 jaar denkt had ik maar iets mooiere/betere/etc gekocht.
Ik zie dat ook om mij heen: bij nieuwbouw of renovatie komt zoveel op je af: keukens, vloeren, badkamers, wandcontactdozen, zonneweringen, vloeren. Meestal ben je al blij dat je iets ziet wat je mooi vind en dan kiest men het maar om er van af te zijn.
En er is druk omdat het huis af moet, maar de verkopers zijn ook erg goed in die druk maximaal uit te buiten.
Maar ik zet mij er gewoon toe in geval van grote uitgaven. Ik offer wat short term geluk op om er even tijd aan te besteden, maar long term ben je wel gelukkiger denk ik. Want wat de uitkomst ook is, de kans is groter dat je hebt gekozen wat je wil. Dat werkt beide kanten op. Want het is net zo vervelend om iets te goedkoop te kopen en dat je vervolgens 20 jaar denkt had ik maar iets mooiere/betere/etc gekocht.
Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Inhoudelijke bespreking van digitale munten (bitcoins etc.) svp via het sub-forum daarover. Oppervlakkig benoemen dat je gebruik maakt van bitcoins is toegestaan, maar net als dat je hier geen in-dept bespreking gaat doen van je beleggingsstrategieën, is dat ook niet de bedoeling voor digitale munten, noch voor vastgoed-als-investering.
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Inhoudelijke bespreking van digitale munten (bitcoins etc.) svp via het sub-forum daarover. Oppervlakkig benoemen dat je gebruik maakt van bitcoins is toegestaan, maar net als dat je hier geen in-dept bespreking gaat doen van je beleggingsstrategieën, is dat ook niet de bedoeling voor digitale munten, noch voor vastgoed-als-investering.