Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:43
Tommie12 schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:26:
Vorige week beslist om in totaal ca 18k te investeren in de woning voor 4 airco units om met electriciteit te verwarmen ipv gas, het bijleggen van 6 kWp zonnepanelen en het aanpassen van de electriciteitskast.
Heb je al een installateur? Ik heb anderhalf maand geleden ook eindelijk de knoop doorgehakt om eindelijk de voorgenomen aankoop te doen, maar de installateurs die ik heb gemaild (inclusief de fabrikant) hebben het zo druk dat ze niets van zich laten horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
Rubbergrover1 schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:32:
[...]

Heb je al een installateur? Ik heb anderhalf maand geleden ook eindelijk de knoop doorgehakt om eindelijk de voorgenomen aankoop te doen, maar de installateurs die ik heb gemaild (inclusief de fabrikant) hebben het zo druk dat ze niets van zich laten horen.
Ja, een firma uit de buurt die me door vrienden aangeraden werd. De l/l WPs worden op 24 Mei geplaatst, en de electriciteitswerken een week of 2 later.

Het bedrijf is klein, maar bestaat al meer dan 10 jaar. En de vragen die de man stelde, en de uitleg klopte gewoon. Hij doet alleen Daikin, en kent die dingen door en door, dat merkte ik direct.
Toen hij dan zei dat hij niet met voorschotten werkt, maar gewoon een factuur maakt als alles mooi werkt was mijn reactie bijna: shut up and let me sign the order.

Laat ons hopen dat mijn assessment goed was….

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:25
In mijn ervaring is het dan bijna altijd goed. En mocht het dat niet zijn (waar mensen werken worden fouten gemaakt) dan is zo'n bedrijf meestal ook niet te beroerd om iets te herstellen/veranderen. Lokaal + klein geeft geen garantie dat iets perfect is of de goedkoopste keuze maar deze bedrijven weten donders goed dat een goede naam in de regio goud waard is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Remco d schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:59:
In mijn ervaring is het dan bijna altijd goed. En mocht het dat niet zijn (waar mensen werken worden fouten gemaakt) dan is zo'n bedrijf meestal ook niet te beroerd om iets te herstellen/veranderen. Lokaal + klein geeft geen garantie dat iets perfect is of de goedkoopste keuze maar deze bedrijven weten donders goed dat een goede naam in de regio goud waard is.
Idd.
Als ik een aannemer zoek, dan liefst lokaal, een bedrijf dat 10 jaar bestaat en indien mogelijk dat al werken heeft gedaan bij buren of kennissen.

Ik bel 1 keer voor een afspraak, en dan vraag ik een offerte, en ik vraag wanneer ik die kan krijgen. Als ik daar 2 keer opnieuw naar moet vragen, dan hoeft het voor mij niet meer. Een vakman die zijn beloftes niet kan waarmaken voor hij de bestelling heeft… slecht teken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik heb vorige week nog een gekke ‘investering’ of uitgave gedaan.

Op ebay scoorde ik het ondertussen beruchte setje van 6 postzegels van Ukraine.
Was ‘nu kopen’ aan 30$ inclusief verzending.
Via de tracking kan ik zien dat het nu onderweg is uit Kyiv. Dus ik hoop dat ik een native Oekraiense familie gesteund heb.

Momenteel gaan die setjes ca 270€, en de losse postzegels gaan weg met biedprijzen van 60€ per stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:03
@Tommie12 Slim gedaan door te lenen. Vrienden van me gaan dezelfde investering doen hier in Nederland (zonder lenen), ik krijg ze alleen moeilijk uitgelegd dat als je meer panelen kan leggen, je het niet bij de helft moet laten... Blijft opvallend dat veel mensen nog steeds risicomijdend blijven bij investeringen die imho een no-brainer zijn. Zou dit bij spaarders vaker voorkomen dan bij mensen die (ook) beleggen? Dat beleggen je als het ware laat nadenken over hoe je je geld kan laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
Investeren en beleggen is sowieso iets voor mensen die wat verder vooruit durven en kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
phantom09 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 20:51:
Het mooie van het balansbudget is:

-Valt buiten VRH
-Bij uitkering bij b.v. vervroegd pensioen wordt het normaal belast. Dit scheelt enorm
-Uren gaan mee met de uurloonverhogingen van de CAO
Ik ben wel benieuwd hoe die indexering gaat, ergens moet dat fonds rendement maken en dat gaat doorgaans gepaard met risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:57

oscar82

De ondertitel

Tehh schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:13:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe die indexering gaat, ergens moet dat fonds rendement maken en dat gaat doorgaans gepaard met risico.
Ja, dat geldt voor de hele toko met z’n toekomstige loonkosten. Op kleinere schaal gebeurt dit toch doorlopend met reguliere verlofuren die een medewerker pas een volgend jaar opneemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Dit wordt gewoon benoemd in het onderhandelingsresultaat. "Werkgever draagt zorg voor de kosten van de indexatie van de opgebouwde uren van het BalansBudget."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
oscar82 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:37:
[...]

Ja, dat geldt voor de hele toko met z’n toekomstige loonkosten. Op kleinere schaal gebeurt dit toch doorlopend met reguliere verlofuren die een medewerker pas een volgend jaar opneemt?
Ideaal is dat. Ik heb overuren opgebouwd in 2019 die ik dit jaar uitbetaald krijg, tegen het huidige salaris. Liefst nog even een CAO-verhoging er ook nog overheen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Pannencouque schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:54:
[...]
Ideaal is dat. Ik heb overuren opgebouwd in 2019 die ik dit jaar uitbetaald krijg, tegen het huidige salaris. Liefst nog even een CAO-verhoging er ook nog overheen :9
Je hebt wel 3 jaar op je geld moeten wachten... Dus voor mij is dat "lood om oud ijze".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:46:
[...]

Je hebt wel 3 jaar op je geld moeten wachten... Dus voor mij is dat "lood om oud ijze".
Dat hangt sterk af van je carrièreontwikkeling. Het is niet ongebruikelijk dat mensen bovenop de loonstijging vanuit de inflatiecorrectie ook jaarlijks standaard een 'periodiek' krijgen. Waarmee je nog eens een paar procent (ong 4%) extra er op vooruit gaat. Dat betekent algauw om totaal een waardestijging van 7-8% per jaar. Met nauwelijks 'beleggingsrsisico'. Als je daarnaast ook nog een functieverandering zou krijgen, dan kun je helemaal een leuk rendement krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:37
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:56:
[...]

Dat hangt sterk af van je carrièreontwikkeling. Het is niet ongebruikelijk dat mensen bovenop de loonstijging vanuit de inflatiecorrectie ook jaarlijks standaard een 'periodiek' krijgen. Waarmee je nog eens een paar procent (ong 4%) extra er op vooruit gaat. Dat betekent algauw om totaal een waardestijging van 7-8% per jaar. Met nauwelijks 'beleggingsrsisico'. Als je daarnaast ook nog een functieverandering zou krijgen, dan kun je helemaal een leuk rendement krijgen.
Precies! Ik heb nog wat uren uit 2018 staan. Worden komende maand uitbetaald tegen 158% van het salaris wat ik toen had. Ergens een hele wonderlijke regeling en bijzonder dat de werkgever daar aan meewerkt.
Binnen de zorg is het ook gebruikelijk dat je LFB uren krijgt. Deze kan je onbeperkt sparen maar na 5 jaar worden je uren omgezet in een "spaarpot met een waarde in euro's". Vanaf dat moment heb je dus inflatie over je uren. Goede motivatie om deze uren niet te lang op te sparen laten we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:47
Bij mijn eerste werkgever ging ik na 7 jaar met >70 vakantiedagen uit dienst. Van start tot einde dienstverband is de waarde van die dagen geleidelijk met 60% toegenomen. Op zich een prima rendement gehad, leuk spaarpotje wel.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

superkoex9 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:55:
[...]

Ergens een hele wonderlijke regeling en bijzonder dat de werkgever daar aan meewerkt.
Duur op meerdere manieren. Want die uren staan dus ook nog op de balans bij die bedrijven. Stuwmeren zijn dan heel duur.

Reden dat veel werkgevers overstappen op cafetaria model, waarbij bovenwettelijke uren (en vakantiegeld, etc) al standaard in de financiele spaarpot komen. En bij sommige werkgevers default gewoon per maand uitbetaald worden.

Voor werknemers soms ook onduidelijk, omdat die dus tot 20% extra maandsalaris krijgen, wat in feite dus een uitsmering is van oa vakantieuren, vakantiegeld, 13e maand, en soms zelfs een (vrijwillig) deel pensioen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:50
Die stuwmeren aan vrije dagen zijn een risico voor zowel bedrijf als werknemer. Tegenwoordig is het gelukkig zo dat in ieder geval de wettelijke uren een houdbaarheidsdatum hebben. Pauze heb je gewoon nodig , ook al lijkt dat misschien niet zo en ga je iedere morgen enorm blij en opgetogen aan het werk.

Een burn out gebeurd echt niet alleen als je het niet naar je zin hebt, wel sneller uiteraard. Ook van dichtbij schrijnende gevallen meegemaakt van mensen die zich onmisbaar waanden , en altijd uitermate inzetbaar waren en dan bij een reorganisatie ineens als overtallig werden beschouwd. Met een enorme bak aan vrije en niet uitgekeerde overuren.

Ineens komt dat zelfbeeld op zijn kant te staan en komt al die inzet ineens in een ander daglicht te staan en was het misschien toch beter geweest om eens op zaterdag ochtend langs het veld te gaan staan bij je kinderen.

Vrije dagen zijn er met reden, gebruik ze gewoon en zie ze niet louter als financieel instrument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-09 17:18
CornermanNL schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:39:
Ook van dichtbij schrijnende gevallen meegemaakt van mensen die zich onmisbaar waanden , en altijd uitermate inzetbaar waren en dan bij een reorganisatie ineens als overtallig werden beschouwd.
Ik vraag me dan altijd af, hoe zoiets kan? Jezelf zo hard inzetten en dan alsnog er uitgeknikkerd worden.

Blijkbaar was je dan toch niet zo goed als je zelf dacht.... :/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Brandaris01 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:20:
[...]
Ik vraag me dan altijd af, hoe zoiets kan? Jezelf zo hard inzetten en dan alsnog er uitgeknikkerd worden.

Andere strategie, nieuwe baas waarmee het niet klikt, hele afdeling die er uit gaat….
Tal van mogelijkheden hoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:50
[...]

Bij reorganisaties van grotere bedrijven gebeurt het heel vaak dat er op basis van Last In First Out principe gehandeld wordt binnen leeftijdsbrackets en dat dit gelijkverdeeld moet blijven.

Ik ben er ooit eens uit geknikkerd volgens dit principe en werd er puur uitgeknikkerd omdat er in mijn leeftijdsbracket er 2 mensen zaten, er dus 1 weg moest en de ene persoon 9 jaar bij het bedrijf werkte en ik 4 jaar bij het bedrijf.

Botte pech dus

of geluk, daardoor een andere baan gekregen die ik veel leuker vind, op fietsafstand is en die beter betaald

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:37
CornermanNL schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:39:

Vrije dagen zijn er met reden, gebruik ze gewoon en zie ze niet louter als financieel instrument.
Zeker waar. Ergens ook bijna tegenstrijdig met FO om ze als financieel instrument te zien. Nu jezelf over de kop werken zodat je later kan genieten lijkt erg op hard werken tot je pensioen en dan genieten.

(Rondom de uren die ik hierboven noemde: ik werkte in die tijd 24 uur per week in wisselende diensten. Ik kon dus vrij simpel een dag of 2 ruilen zodat ik zonder uren in te leveren ineens een week of 10 dagen vrij was. Af en toe mis ik dat wel aan die functie.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Ik snap mensen ook niet die moeite hebben om hun vrije dagen op te maken. Ik krijg er 31 en de mijne zijn standaard aan het einde van het jaar op. Maar als ik er 10 meer zou hebben zouden die ook zonder problemen opraken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brandaris01
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-09 17:18
Blik1984 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:25:
[...]

Bij reorganisaties van grotere bedrijven gebeurt het heel vaak dat er op basis van Last In First Out principe gehandeld wordt binnen leeftijdsbrackets en dat dit gelijkverdeeld moet blijven.
Ohja, Nederlandse ontslag regeltjes. Die was ik even vergeten.

Alles om maar te voorkomen dat je beoordeeld wordt op zo iets 'arbitrairs' als inzet en prestatie.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Nu online
Blik1984 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:38:
Ik snap mensen ook niet die moeite hebben om hun vrije dagen op te maken. Ik krijg er 31 en de mijne zijn standaard aan het einde van het jaar op. Maar als ik er 10 meer zou hebben zouden die ook zonder problemen opraken
Non profit sector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Brandaris01 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:44:
[...]

Ohja, Nederlandse ontslag regeltjes. Die was ik even vergeten.

Alles om maar te voorkomen dat je beoordeeld wordt op zo iets 'arbitrairs' als inzet en prestatie.. :P
Dat dus. Zelf ook meegemaakt. Zo gauw er boventalligheid speelt en het afspiegelingsbeginsel toegepast moet worden is elke vorm van inhoud overboord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Of je bent de enige die een bepaald trucje kan of een bepaalde technologie beheert, maar als die technologie overbodig wordt, ben jij met je unieke kennis ook overbodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
[...]

Verkoop , dubbele afdelingen die weg moeten , andere processen. Maar buiten dat, er kan zoveel gebeuren waarom je baan ineens niet meer bestaat. En dan zijn bepaalde momenten in een mensenleven al voorbij, en veel mensen stoppen niet om even weg te stappen van de dagelijkse beslommeringen.

Vandaar dus dat echt vrij nemen echt belangrijk is. Gewoon even 'niets' te doen hebben en dus de andere dingen in je leven weer gaan zien is enorm belangrijk. Als je hele lange periodes niet loskomt van je werk verval je in een patroon waarbij je onevenredig veel voorrang verleend aan 1 deel van je leven.

Met FO willen we tijd kopen, in de toekomst en om dat te bereiken is X aan vermogen nodig, maar zet je nu alles in op die X en de rekenkundige kant van het geheel , dan zie je het heden niet meer. En dan kan je zomaar voor vreemde verrassingen komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Verre van, zwaar commercieel bedrijf. Maar wel eentje met goede arbeidsvoorwaarden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:57

oscar82

De ondertitel

superkoex9 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:31:
[...]

Zeker waar. Ergens ook bijna tegenstrijdig met FO om ze als financieel instrument te zien. Nu jezelf over de kop werken zodat je later kan genieten lijkt erg op hard werken tot je pensioen en dan genieten.

(Rondom de uren die ik hierboven noemde: ik werkte in die tijd 24 uur per week in wisselende diensten. Ik kon dus vrij simpel een dag of 2 ruilen zodat ik zonder uren in te leveren ineens een week of 10 dagen vrij was. Af en toe mis ik dat wel aan die functie.)
als aanhangers van het FO-gedachtegoed herkennen wij een gunstige regeling. Om meerdere redenen.
Ik koop persoonlijk ook extra uren. Een groot deel daarvan gebruik ik al gedurende het jaar. Maar de regeling is zó gunstig dat ik er maximaal gebruik van maak .
Mijn plan is om eerst zoveel mogelijk uren te sparen in m’n huidige dienstverband van 32 uur p week. en als ik ze ga opnemen vraag ik eerst of ik wat minder uren p week mag werken. Als ik een contract van 16 uur p week krijg, zou dat effectief het aantal weken betaald verlof verdubbelen. Enige beperking bij mijn werkgever is dat ik nooit meer dan 2 jaar aan verlofuren mag hebben staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:51
CornermanNL schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:24:
Met FO willen we tijd kopen, in de toekomst en om dat te bereiken is X aan vermogen nodig, maar zet je nu alles in op die X en de rekenkundige kant van het geheel , dan zie je het heden niet meer. En dan kan je zomaar voor vreemde verrassingen komen te staan.
Mooi verwoord. Ik vind dit zelf nog wel lastig, ook omdat ik recent vader ben geworden. Ik zou met drie dagen per week nog gemakkelijk rond kunnen komen omdat we relatief weinig kosten hebben. Maar dan kan ik geen grote bedragen meer opzij zetten voor later en de FO datum zal daardoor flink verschuiven. Het streven naar FO maakt je juist financieel afhankelijk. Uiteindelijk heb ik maar wat "gemiddeld" door 4 dagen te gaan werken :)

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
[...]

Staat in de uitleg. De werkgever is verplicht om hiervoor geld te reserveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
CornermanNL schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:24:
Vandaar dus dat echt vrij nemen echt belangrijk is. Gewoon even 'niets' te doen hebben en dus de andere dingen in je leven weer gaan zien is enorm belangrijk. Als je hele lange periodes niet loskomt van je werk verval je in een patroon waarbij je onevenredig veel voorrang verleend aan 1 deel van je leven.
Goed punt. Ik heb jarenlang amper vrij genomen (effectief zo'n 2wk/jr en wat losse dagen) en dat is me nu uiteindelijk wat duur te komen te staan nu WG en ik afscheid van elkaar nemen. Mijn voornemen is om dat vanaf nu anders te doen. Heb een tijdje lang weekend gehad en dat lijkt er bij een nieuwe baan niet zomaar in te zitten, maar mogelijk wel soms wat dagen eerder vrij en ik ben van plan om vaker vakantie te nemen. En als er tzt financiële ruimte is, terug naar het lange weekend :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco d
Structureel minder uren hoeven te werken of vaker vrij kunnen nemen is toch juist een vorm van FO? Ik ben recent van 40 naar 32 uur gegaan, kan het iedereen aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Dat klopt, maar voordat je de vrijheid hebt om dat te kunnen doen moeten eerst een aantal andere voorwaarden wel geregeld zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:00
Pannencouque schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:30:
[...]
Goed punt. Ik heb jarenlang amper vrij genomen (effectief zo'n 2wk/jr en wat losse dagen) en dat is me nu uiteindelijk wat duur te komen te staan nu WG en ik afscheid van elkaar nemen. Mijn voornemen is om dat vanaf nu anders te doen. Heb een tijdje lang weekend gehad en dat lijkt er bij een nieuwe baan niet zomaar in te zitten, maar mogelijk wel soms wat dagen eerder vrij en ik ben van plan om vaker vakantie te nemen. En als er tzt financiële ruimte is, terug naar het lange weekend :)
Ik kan in mijn huidige baan prima minder gaan werken en kan een stap naar bijv 32 uur ook prima dragen, maar wil nu juist nog veel uren maken om ook wat meer te kunnen sparen. Wat ik overweeg is om naar 38 uur te gaan en 40 uur te blijven werken. Dan heb ik effectief elke 4 weken een extra vrije dag. Een collega van mij doet dit en is er erg tevreden over.

@Remco d Ik zou minder werken overigens niet als “vorm van FO” zien maar vooral als bewijslast dat je kennelijk als in een bepaalde vorm/mate FO bent. Je hebt immers genoeg “opgebouwd” (ofwel qua vermogen of passief/andere inkomsten en/óf juist in de zin van een stabiel leven met lage lasten) om die keuze verantwoord te kunnen maken. Maar dat is dan misschien meer semantiek want je bedoelt vast hetzelfde ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco d
Lage lasten in mijn geval. Of zoals ik het hier weleens gezegd heb " onafhankelijk van geld" zo vul ik FO in. Energielast laag, kleine hypotheek en klein autootje. Wel een groot oud huis met een grote tuin dus tijd kom ik altijd te kort, zeker in deze tijd van het jaar waarin alles groeit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Pannencouque schreef op woensdag 27 april 2022 @ 07:53:
Dat klopt, maar voordat je de vrijheid hebt om dat te kunnen doen moeten eerst een aantal andere voorwaarden wel geregeld zijn.
Ik zie zelf FO ook niet als een 'doel voor de toekomst', maar meer als een 'levensmotto'. Daarbij is er eigenlijk een continue afweging tussen wat vrijheid nu en vrijheid later je waard is. En wat extra uitgaven (of juist minder hoge uitgaven) je waard zijn.

Bij mij vind ik de 'waarde' van 3 dagen per week vrij in plaats van 2 dagen per week vrij bijvoorbeeld een stuk groter dan de waarde van een paar jaar eerder kunnen stoppen met werken. Terwijl ik 4 dagen vrij ipv 3 dagen vrij dan weer minder waard vind. Daarom heb ik gekozen voor 4 dagen werken ipv 3 dagen werken. Maar dat is een afweging die iedereen zelf zal moeten maken.

Wat vakantiedagen betreft zitten we ook deels aan schoolvakanties vast (en toetsweken die soms na de vakantie vallen...), waardoor we minder geneigd zijn om er zomaar op uit te gaan. Zeker in coronatijd is dat nog meer op een laag pitje komen te staan. Maar wat ik dan wel weer doe is dat ik op mijn extra vrije dag er vaak op uit ga. Dat geeft mij toch vaak het gevoel van een eendaagse 'minivakantie' :) . Misschien dat ik daardoor ook minder behoefte heb om om de paar maanden een week vrij te nemen?

En die keus kun je uiteraard alleen maken als je uitgaven en inkomen zodanig in verhouding zijn dat je ook 4 dagen kúnt gaan werken. Dat weerspiegelt zich in een uitgavenpatroon dat een stuk lager is dan wij met ons inkomen kunnen veroorloven. Maar ook hier geldt weer dat je de winst van minder uitgaven moet afwegen tegen de waarde van 'het verlies' van wat je met dat geld had kunnen doen. Wij hebben geen dure hobby's en we wonen bijvoorbeeld in een prima en lekker comfortabel huis, maar het is niet een vrijstaande woning en het is niet in de beste wijk van de stad. Dat zijn zaken waar wij weinig om geven, maar die wel terugkomen in een veel goedkopere woning en in iedere maand weer terugkomende lage maandlasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Valorian schreef op woensdag 27 april 2022 @ 07:56:
[...]

Ik kan in mijn huidige baan prima minder gaan werken en kan een stap naar bijv 32 uur ook prima dragen, maar wil nu juist nog veel uren maken om ook wat meer te kunnen sparen. Wat ik overweeg is om naar 38 uur te gaan en 40 uur te blijven werken. Dan heb ik effectief elke 4 weken een extra vrije dag. Een collega van mij doet dit en is er erg tevreden over.

@Remco d Ik zou minder werken overigens niet als “vorm van FO” zien maar vooral als bewijslast dat je kennelijk als in een bepaalde vorm/mate FO bent. Je hebt immers genoeg “opgebouwd” (ofwel qua vermogen of passief/andere inkomsten en/óf juist in de zin van een stabiel leven met lage lasten) om die keuze verantwoord te kunnen maken. Maar dat is dan misschien meer semantiek want je bedoelt vast hetzelfde ;)
Dit is wat ik nu ook doe.. 36uur contract en 40 uur maken. Elke week bouw ik nu 4 uur op waardoor ik mijn vakanties grotendeels al compenseer met deze uren. wettelijk verlof van een jaar mogen we meenemen mits opgemaakt in de eerste 6 maanden. Hier schuif ik dus ook elk jaar een lading door.
Daarnaast mogen wij een deel van ons wettelijk sparen in apart potje waardoor het houdbaar blijft tbv een tussenjaar of eerder stoppen en hier stort ik nu maximaal bij (72 uur p/j) in.

Geoptimaliseerd voor verlof in de toekomst maar doe dit nu een tijdje en begin langzaam aan te overwegen om volgend jaar toch nog eens 4 of 8 uur op contract terug te schalen (ik zou dan wel de plusuren blijven maken)

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 16:00
Rubbergrover1 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:11:
[...]

Ik zie zelf FO ook niet als een 'doel voor de toekomst', maar meer als een 'levensmotto'. Daarbij is er eigenlijk een continue afweging tussen wat vrijheid nu en vrijheid later je waard is. En wat extra uitgaven (of juist minder hoge uitgaven) je waard zijn.

Bij mij vind ik de 'waarde' van 3 dagen per week vrij in plaats van 2 dagen per week vrij bijvoorbeeld een stuk groter dan de waarde van een paar jaar eerder kunnen stoppen met werken. Terwijl ik 4 dagen vrij ipv 3 dagen vrij dan weer minder waard vind. Daarom heb ik gekozen voor 4 dagen werken ipv 3 dagen werken. Maar dat is een afweging die iedereen zelf zal moeten maken.

Wat vakantiedagen betreft zitten we ook deels aan schoolvakanties vast (en toetsweken die soms na de vakantie vallen...), waardoor we minder geneigd zijn om er zomaar op uit te gaan. Zeker in coronatijd is dat nog meer op een laag pitje komen te staan. Maar wat ik dan wel weer doe is dat ik op mijn extra vrije dag er vaak op uit ga. Dat geeft mij toch vaak het gevoel van een eendaagse 'minivakantie' :) . Misschien dat ik daardoor ook minder behoefte heb om om de paar maanden een week vrij te nemen?

En die keus kun je uiteraard alleen maken als je uitgaven en inkomen zodanig in verhouding zijn dat je ook 4 dagen kúnt gaan werken. Dat weerspiegelt zich in een uitgavenpatroon dat een stuk lager is dan wij met ons inkomen kunnen veroorloven. Maar ook hier geldt weer dat je de winst van minder uitgaven moet afwegen tegen de waarde van 'het verlies' van wat je met dat geld had kunnen doen. Wij hebben geen dure hobby's en we wonen bijvoorbeeld in een prima en lekker comfortabel huis, maar het is niet een vrijstaande woning en het is niet in de beste wijk van de stad. Dat zijn zaken waar wij weinig om geven, maar die wel terugkomen in een veel goedkopere woning en in iedere maand weer terugkomende lage maandlasten.
Ik denk dat op deze manier met een helicopterblik naar het totale plaatje kunnen kijken (werk, prive, vermogen, lasten, inkomsten, uitgaven, prioriteit voor vrijheid nu vs later) al iets is waarmee je de gemiddelde Nederlander ontstijgt en het FO-levensmotto inderdaad goed op het vizier hebt. Dat “uitzoomen” en naar alle variabelen kijken is iets waar veel mensen moeite mee hebben. Sterker nog, de meeste mensen weten niet eens hoeveel ze uitgeven aan boodschappen bij wijze van spreken.

Wat betreft uren werken is het verder natuurlijk ook belangrijk om te kijken wat voor werk er over blijft als je bijv naar 3 dagen werk zou gaan. Voor sommige beroepen betekent dat “slechts” letterlijk minder uren van hetzelfde, maar er zijn ook veel mensen die een baan hebben waarbij je dan niet passend genoeg bent (volgens een manager/werkgever) om de leuke klussen te doen die je daarvoor had en waardoor je dan misschien daarna minder uren maakt maar in die uren die je wel werkt minder gelukkig bent omdat je je werk minder leuk vindt. Afwegingen 😊.

Ik blijf dit topic overigens erg interessant vinden, niet zozeer (alleen) vanwege de praktische tips maar vooral ook om inzicht op te doen in hoe te denken en om te gaan met al dit soort vraagstukken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CornermanNL
@Valorian Dat nadenken en de tijd en ruimte hebben in je hoofd om die helikopter blik te kunnen hebben veel mensen niet juist vanwege financiële stress. FO had bij mij ooit het motto zo snel mogelijk stoppen met werken. Want werken betekende toen voor mij altijd hoger harder sneller, juist vanwege de drive naar meer.

Die drive was ook prima tot een bepaald punt, en toen begon het te kraken. Nadat ik op weg was in mijn FO streven merkte ik dat ik meer ontspannen aankeek tegen werk, opdrachten die ik er niet bij kon hebben deed ik niet, waar ik voorheen altijd ja zei om maar niet 'buiten de boot' te vallen als de stroom minder zou worden.

Ik kreeg langzaam aan meer rust en nam meer rust en tijd, en toen ben ik gaan nadenken over wat echt belangrijk voor mij was. Geen idee in het begin, dat was ook een heel proces.

Had ik niet de financiele ruimte gekregen en door blijven jakkeren dan had dat mij niet de inzichten gegeven die ik nu wel heb verkregen. Ik zat vast in een bepaald denkpatroon en levensstijl die niet de beste was voor mijn persoonlijke welzijn. Dat opnieuw bepalen is eigenlijk het belangrijkste wat de FO reis mij heeft gebracht. Plus de vrijheid om in mindere tijden echt alleen te doen wat goed voor mijzelf was.

Ik weet ook beter wat ik nu kan en wil doen en wat ik eventueel later nog wel zou willen doen. En ik doe dus nu veel meer dan vroeger, juist omdat de afwegingen beter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
[...]

Kan ik helemaal volgen. Ik heb een tijdje heel erg genoten van drie dagen weekend en zou eigenlijk niet meer anders willen. Mijn nieuwe baan en huidige financiële situatie maken echter dat het even niet anders is. Zo gauw de ruimte er weer is, ga ik met plezier terug naar vier dagen - en dat wil ik dan voor altijd zo houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Mijn persoonlijke situatie is ook wat veranderd als ik 5 jaar terug kijk.

5 jaar geleden
- 3 kinderen aan het studeren op kot (en ja, in België betalen de ouders de studies)
- werken bij een amerikaans bedrijf met sterke focus op individueel presteren, relatief kort bij de CEO en dus ook een individuele beoordeling die een impact heeft op je bonus
- beperkt bedrag op de beleggingsrekening

Nu:
- nog 1 student die rond augustus afstudeert
- goede vermogensaangroei wat de beleggingsrekening stevig omhoog heeft gebracht
- bedrijf overgenomen door een duitse groep. Meer focus op teamprestaties en bonus die nog heel weinig individuele invloed heeft. Je gaat meer kijken naar "waarmee kom ik weg" ipv "is dit nu echt het beste wat ik kan af leveren".

Kan alleen zeggen dat de rust groter is, minder stress, minder druk, en meer keuzes om leuke dingen te doen.
In 2020 werd er aangekondigd dat we gedurende een paar maanden telkens 4 dagen op technische werkloosheid gingen. Voor velen een stressmoment, omdat je dat verschil wel ziet op het einde van de maand, voor mij een opportuniteit om wat te fietsen en te genieten...

Mogelijk vraag ik binnen een jaar of 2 of ik 4/5 kan werken. Ik denk dat ik één van de eersten zou zijn, maar ben er nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:07:
- bedrijf overgenomen door een duitse groep. Meer focus op teamprestaties en bonus die nog heel weinig individuele invloed heeft. Je gaat meer kijken naar "waarmee kom ik weg" ipv "is dit nu echt het beste wat ik kan af leveren".
Serieus? Ik snap dan wel dat bedrijven met zoveel mogelijk individuele bonussen gaan werken als werknemers er zo instaan. Ondanks de potentieel perverse prikkels van individuele bonussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sissors schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:11:
[...]

Serieus? Ik snap dan wel dat bedrijven met zoveel mogelijk individuele bonussen gaan werken als werknemers er zo instaan. Ondanks de potentieel perverse prikkels van individuele bonussen.
Bij mij op het werk wordt er (gelukkig) niet zo met bonussen en prestatiebeloning gewerkt. Je ziet bij ons ook dat iedereen voor elkaar klaar staat als er iets is en dat iedereen bereid is om zijn of haar expertise aan te bieden als een ander ergens mee zit. Zonder dat je hoeft te bekijken of dat wel bij jouw taakomschrijving hoort en of dat niet ten koste van je targets gaat. Want dat speelt anders toch vaak op de achtergrond nog wel mee. We willen gewoon doen wat het beste voor de klanten en het bedrijf is. Bijvoorbeeld ook dat je simpelweg zaken aanpakt als je ziet dat iets beter kan. Ook als dat niet in je jaargesprekken als taak of doel voorkomt.

Bij onze organisatie werkt het dus juist goed dat je niet op individuele targets wordt afgerekend. Uiteraard 'zien' ze het wel als je je werk niet goed doet. Of als je niet goed op je plek zit. Maar het is zeker niet zo dat mensen de kantjes er vanaf lopen. Het is eerder zo dat de 'vrijheid' ertoe leidt dat mensen minder met oogkleppen naar hun eigen radertje in de grote machine kijken, maar dat ze meer naar het geheel kijken. En dat heeft bij ons juist meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:05

Tazzios

..

ColdStone schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:16:
[...]

Dit is wat ik nu ook doe.. 36uur contract en 40 uur maken. Elke week bouw ik nu 4 uur op waardoor ik mijn vakanties grotendeels al compenseer met deze uren. wettelijk verlof van een jaar mogen we meenemen mits opgemaakt in de eerste 6 maanden. Hier schuif ik dus ook elk jaar een lading door.
Daarnaast mogen wij een deel van ons wettelijk sparen in apart potje waardoor het houdbaar blijft tbv een tussenjaar of eerder stoppen en hier stort ik nu maximaal bij (72 uur p/j) in.

Geoptimaliseerd voor verlof in de toekomst maar doe dit nu een tijdje en begin langzaam aan te overwegen om volgend jaar toch nog eens 4 of 8 uur op contract terug te schalen (ik zou dan wel de plusuren blijven maken)
Wat ik zelf doe is 10% extra uren bijkopen i.p.v. contracturen laten verlagen. Voordeel is dat pensioen opbouw op basis van contracturen is en het gewoon als vrije dagen saldo is op te nemen i.p.v. een vaste vrije dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Ik stel het wat scherp, maar mijn normen lagen hoog, en als je dan ziet wat je dat aan tijd en moeite kost, en een collega komt na jou presenteren met iets wat half zo goed is, en nog een dikke felicitatie krijgt, dan denk je wel eens na.
Ik tel mijn uren niet, maar de tijd van doordoen tot middernacht om die laatste dingen weg te poetsen in een presentatie... nope.
Maar ik blijf wel gemotiveerd en probeer het beste uit mijn team en verantwoordelijkheid te halen.
Vroeger was ik daar nogal hard in, nu minder. Er is (oa door de Corona periode) ook wat meer aandacht voor "zich goed voelen" op het werk.
Als ik nu een baby hoor op de achtergrond van iemand die thuis werkt, dan maken we een grapje, en we zijn begripvol. Dat zou 5 jaar geleden helemaal anders geweest zijn.

Ik heb net een nieuw teamlid aangenomen na 2 jaar zwangerschapsverlof (Duitsland). Ze zou op 1 Juni starten, maar omdat ik dringend iemand nodig had door interne verschuivingen heb ik haar gevraagd om eerder te starten aan 10 uur per week, wetende dat er ondertussen een baby in huis is.
(opvang pas vanaf Juni). Die werkt zowat als het kan, maar ik heb haar uitdrukkelijk gevraagd om zich aan die 10 uur te houden, zelfs als daardoor dingen vertraging op lopen. Ik was al heel tevreden dat ze vroeger wou starten, dus ik ben tevreden met wat ik krijg, en ze weet dat.

Nu is het zo dat mijn team nogal verspreid zit, ik zit in B, 3 personen in NL, 3 in PL en 1 in D. Dus sowieso zien we elkaar niet dikwijls face to face. Of ze dan in onze meetings zitten van thuis of vanuit een Pools bureau... i could not care less.

[ Voor 6% gewijzigd door Tommie12 op 27-04-2022 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

[...]

Voor mij is het wel echt meer een doel (dat toevalligerwijs ook goed past in mijn levensovertuiging). Ik merk wel dat ik relatief zwaar inzet op de toekomst. Heel kort door de bocht heb ik het liever nu even heel erg druk met jonge kinderen (3 stuks) en werk en alles en als de kinderen dan zo'n beetje het huis uitgaan (als dat ooit nog gaat gebeuren) dat ik dan eigenlijk met pensioen ga en me lekker op andere dingen ga richten dan loondienst.

Ben sinds begin dit jaar uit protest een dag minder gaan werken per week (onze salarisverhogingen zijn maar matig, dus heb ze verteld dat ik weer meer kom werken als ze meer gaan betalen) en dat is een beetje gemengd. Aan de ene kant heb ik nu net wat meer tijd thuis, maar aan de andere kant weet in het bijzonder mijn partner dan altijd weer dingen te verzinnen die ik dan kennelijk moet gaan doen. Al met al zou ik denk ik liever weer 40 uur gaan werken en eerder FO zijn.

Vakantiedagen gaan bij mij elk jaar op, maar niet aan vakantie. Op de een of andere manier heb ik altijd maar net genoeg om alle verplichtingen af te dekken (kind dat afzwemt/jarig is, partner in de stress omdat ze het niet rond krijgt, dat soort dingen). Merk wel dat ik minder vakantie opneem nu ik een dag extra heb elke week, dus dat scheelt dan weer iets.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Sinds ik ZZP’er ben, werk ik ook minder uren. Dat komt door de omvang van de opdrachten die in mijn branche vaak tussen de 24 en 32 uur liggen en daarmee heb ik ruim de tijd voor de ‘rompslomp’ rondom zelfstandig ondernemer zijn.
Bijkomend effect is dat ik tussen opdrachten door snel een paar weken veel vrije tijd heb. Dat vind ik nog wel de grootste bonus, los van vakanties een paar weken op een lager tempo bezig zijn!

Al met al heb ik het gevoel dat ik sinds een jaar een stuk relaxter leven heb 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shapeshifter schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:55:
[...]

Voor mij is het wel echt meer een doel (dat toevalligerwijs ook goed past in mijn levensovertuiging). Ik merk wel dat ik relatief zwaar inzet op de toekomst. Heel kort door de bocht heb ik het liever nu even heel erg druk met jonge kinderen (3 stuks) en werk en alles en als de kinderen dan zo'n beetje het huis uitgaan (als dat ooit nog gaat gebeuren) dat ik dan eigenlijk met pensioen ga en me lekker op andere dingen ga richten dan loondienst.
Maar zijn je kinderen dan niet juist één van de dingen waar je dan meer tijd aan zou willen besteden? En schiet je je doel niet voorbij als je die tijd pas neemt als de kinderen het huis uit zijn?
Merk wel dat ik minder vakantie opneem nu ik een dag extra heb elke week, dus dat scheelt dan weer iets.
Dat is denk ik wel iets wat bij meer mensen terugkomt. Dat je bij 5 dagen werken meer toewerkt naar de rust van de volgende vakantie, terwijl je met 4 dagen werken eigenlijk iedere week al een stuk rust hebt. En minder naar de vakanties toeleeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik werk ondertussen ook alweer jaren 32u. Pre corona was dat altijd een vaste dag, wat goed werkte. Die dag deed ik dan ook niets voor werk, tenzij het een calamiteit was. Sinds Corona is dat een beetje versnipperd geraakt omdat iedereen flexibel moest zijn. Ik merk echter wel dat het een valkuil is om dan toch op je vrije dag zaken op te pakken omdat <insert random reden>. Effectief ben je dan 40+ uur bereikbaar en ben je ermee "bezig", terwijl je voor 32u betaald krijgt en dat is dan ook niet in balans.

Conclusie: respecteer je eigen vrije tijd wanneer je deeltijd werkt. Hoe vaker je toegeeft, hoe vaker collega's en klanten dat ook van je gaan verwachten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Rubbergrover1 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:44:
[...]

Maar zijn je kinderen dan niet juist één van de dingen waar je dan meer tijd aan zou willen besteden? En schiet je je doel niet voorbij als je die tijd pas neemt als de kinderen het huis uit zijn?
Nou, om heel bot en eerlijk te zijn. Nee, juist niet. Ik heb een beetje pech gehad met hoeveel problemen onze kinderen (gehad) hebben waardoor ze gewoon heel veel energie kosten. Ik ben best wel een beetje extreem met value functions, maar als je me nu zou vragen om alle plussen en minnen af te wegen dan waren er in hindsight geen kinderen geweest. Ik wens iedereen met een kinderwens/kinderen alle geluk en voldoening, maar ik zit kennelijk anders in elkaar en haal er weinig uit en kost het vooral heel veel.
Dat is denk ik wel iets wat bij meer mensen terugkomt. Dat je bij 5 dagen werken meer toewerkt naar de rust van de volgende vakantie, terwijl je met 4 dagen werken eigenlijk iedere week al een stuk rust hebt. En minder naar de vakanties toeleeft.
Ik denk niet dat ik dat bedoelde. Ik neem doorgaans helemaal geen vakanties en als ik ze neem (zoals de kerstvakantie afgelopen jaar) dan besteed ik die aan het uitbouwen van ons eigen bedrijf. Wat ik bedoelde was dat ik normaal alle vrije dagen nodig heb om verplichtingen doordeweeks op te vangen, nu ik een dag per week niet meer naar mijn werk ga kan ik het meestal zo plannen dat het op die dag valt en kost me dat dus geen vakantiedag meer. In die zin heb ik dus niet meer rust dan ik zou hebben als ik 5 dagen zou werken...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 08:56

GG85

.......

Mooi om al de ervaringen te lezen en iedereens afweging tussen 'nu' en 'later'.
Zelf was ik altijd wat terughoudend qua kinderen, wel een soort van kinderwens maar "nu nog niet". Toch een soort van laten overhalen door mijn ega (als je het dan toch kinderen wilt, waarom niet nu?).
Nu de kleine er sinds december is, is mijn papadag met haar de mooiste dag van de week die ik absoluut niet zou willen missen.
Heb er de 10% salaristerugval van 4x9 werken ruimschoots voor over.
Plan is nu om rond de 55 te stoppen met werken maar merk dat 4 dagen ipv 5 ook al heel veel verschil maakt en werk me ook wel veel brengt dus de nadruk ligt nu minder op zo vroeg mogelijk stoppen. Wie weetnis tzt van 50-60 een dag of 2 consultant ook een optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

Dit is dan ook korte termijn gedrag, het is uit onderzoek bewezen dat teambonussen veel effectiever zijn dan individuele bonussen

Waar ik werk hebben we een 10% eindejaarsbonus. Met als gevolg dat het hele bedrijf door een separaat beoordelingsgesprek moet gaan om die bonus vast te stellen op persoonsniveau. Uiteindelijk blijkt 95% van de mensen in de 80-90% bonus te vallen. Kost het bedrijf dus heel veel energie en soms ook veel gesteggel en het verschil is miniem.

[ Voor 28% gewijzigd door Blik1984 op 27-04-2022 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Blik1984 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:24:
[...]

Dit is dan ook korte termijn gedrag, het is uit onderzoek bewezen dat teambonussen veel effectiever zijn dan individuele bonussen

Waar ik werk hebben we een 10% eindejaarsbonus. Met als gevolg dat het hele bedrijf door een separaat beoordelingsgesprek moet gaan om die bonus vast te stellen op persoonsniveau. Uiteindelijk blijkt 95% van de mensen in de 80-90% bonus te vallen. Kost het bedrijf dus heel veel energie en soms ook veel gesteggel en het verschil is miniem.
Bij ons was de bonus eerst berekend op een company target, dat kon liggen tussen 50 en 150%.
Daarna werd er een individuele correctiefactor op gezet.
Theoretisch ging het dan nog eens over een factor tussen 50% en 150%, maar in de praktijk was het tussen 50 en 110%. De meesten zaten dan tussen 90 en 110%. (teambudget uiteraard gemiddeld 100%...)

Als je dan uiteindelijk gaat kijken wat het netto verschil is tussen iemand die net iets beter werkt dan iemand die er net onder zit, dan is dat peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 19:59
[...]

Uiteindelijk is het een balans die je als bedrijf opmaakt. Individuele bonussen kennen ontzettend perverse prikkels in de praktijk waarin je voldoende scenario's tegenkomt waarin mensen anti-collegiaal over lijken gaan, voor persoonlijk gewin. Waarin meer team players juist maar denken, laat ook maar. Een scenario van volledige inzet van alle medewerkers ga je toch nooit krijgen. Dus kijk je gewoon naar wat als bedrijfscultuur het beste past, bij de zittende werknemers, bij het imago van het bedrijf en bij de uitstraling die jij wilt hebben.

En het één is daarin natuurlijk niet per definitie beter of slechter dan het ander. Maar hetgeen wat logisch of onlogisch is, hangt veel meer af van hoe tot een prestatie als bedrijf gekomen wordt. Indien het nagenoeg individualistisch is, dan is een individuele bonus logisch. Indien het een team effort is, dan zijn individuele bonussen niet logisch.

Vergelijk het met een fooienpot versus individuele fooi.

De ober aan tafel kun je een fooi geven voor het heerlijk klaargemaakte eten en de fijne sfeer binnen het restaurant, maar de individuele ober heeft aan deze keten natuurlijk maar een beperkte bijdrage geleverd. Een fooienpot voor het team als geheel, is dan ook logischer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:59:
[...]
Als je dan uiteindelijk gaat kijken wat het netto verschil is tussen iemand die net iets beter werkt dan iemand die er net onder zit, dan is dat peanuts.
En intussen loop je wel het risico dat er een hoop discussie en onvrede uit voortkomt, omdat het onterecht is dat Marietje een hogere bonus krijgt dan Pietje. Of omdat de targets niet goed bepaald zijn. En dan zal Pietje misschien niet meer zo enthousiast helpen als Marietje komend jaar hulp nodig heeft. Zo kunnen die bonussen soms ook een averechts effect hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-09 20:06
Rubbergrover1 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:29:
[...]

Bij mij op het werk wordt er (gelukkig) niet zo met bonussen en prestatiebeloning gewerkt. Je ziet bij ons ook dat iedereen voor elkaar klaar staat als er iets is en dat iedereen bereid is om zijn of haar expertise aan te bieden als een ander ergens mee zit. Zonder dat je hoeft te bekijken of dat wel bij jouw taakomschrijving hoort en of dat niet ten koste van je targets gaat. Want dat speelt anders toch vaak op de achtergrond nog wel mee. We willen gewoon doen wat het beste voor de klanten en het bedrijf is. Bijvoorbeeld ook dat je simpelweg zaken aanpakt als je ziet dat iets beter kan. Ook als dat niet in je jaargesprekken als taak of doel voorkomt.

Bij onze organisatie werkt het dus juist goed dat je niet op individuele targets wordt afgerekend. Uiteraard 'zien' ze het wel als je je werk niet goed doet. Of als je niet goed op je plek zit. Maar het is zeker niet zo dat mensen de kantjes er vanaf lopen. Het is eerder zo dat de 'vrijheid' ertoe leidt dat mensen minder met oogkleppen naar hun eigen radertje in de grote machine kijken, maar dat ze meer naar het geheel kijken. En dat heeft bij ons juist meerwaarde.
Dan heb je geluk dat het bij jou wel zo gaat. Ik heb vaak het gevoel dat heel veel mensen boven mij meer verdienen. Maar alleen maar een beetje lopen aan te sturen. En niet de structurele problemen zien omdat ze er te ver vanaf staan. Terwijl die eigenlijk wel op te lossen zijn.
Daarnaast is het zo dat de laag eronder letterlijk alle problemen moeten oplossen. En als er een conflict is, waarbij ik aangeef. Laten we dit nu per direct plat slaan, of deze gewoon nu aan werken en toegeven aan de klant. In plaats van dat getouwtrek met de klant, waarbij we het alsnog moeten uitvoeren. (Het probleem hierbij is, als ik het eerder gewoon aanpak is er geen stress, als ik het op het laatste moment na getouwtrek met de klant moet oplossen... moet je EN creatief zijn, EN alle onder gigantische tijdsdruk doen.) Dit gebeurt zeg maar continu. Van brandje naar brandje.

Als nou de mensen die en alle problemen moeten oplossen, en alles bedenken, en geen tijd krijgen om dingen structureel aan te pakken.(Want dat zou ik ook graag willen doen, want die mensen boven mij doen dat niet).Dan zou het een stuk beter zijn. Elke keer geef ik aan, als we dit en dit nu anders aanpakken dan hebben we daar volgende keer profijt van. Bijvoorbeeld als ik een abstract stuk software wil maken welke volgende keer enkel configureerbaar is. Maar nee, elke keer weer een stuk software schrijven wat alleen enkel specifiek is voor die klant.

Jaren geleden was dit anders, ik had meer macht. We waren kleiner. Macht is me afgenomen, toen schreef ik software. En had ik de regie en mocht ik keuzes maken. Heerlijk. Ik schreef software destijds, en niemand die me controleerde. Ik had toen een stuk software geschreven voor bepaalde type apparaten en ik wist welke soort configuraties allemaal langs kwamen. Dus schreef ik heel generiek stuk code, wat ik volgende keer dus weer kon gebruiken.
Toen had ik een project waar 300 uur voor stond. :) Geconfigureerd in 2 uur. Wat een geweldige tijd was dat zonder veel invloed van mensen zonder kennis boven mij, die en meer verdienen en mijn macht hebben afgepakt waarbij ik elke keer moet vragen als ik iets wil en dan zeggen ze nee. Dat kost geld op "dat" project. Maar ik denk overkoepelend lange termijn.
Ik haat samenwerken nu. Ik haat met andere domme mensen werken die niet kunnen nadenken op helicopter niveau en op detail niveau gezamenlijk. Ze denken alleen aan hun eigen projectleiders compensatie wat afhankelijk is van HUN projecten.

Er worden steeds meer incompetente mensen aangenomen die boven mij komen te staan, met hoger salaris met dikke leasebak. Dus ja ik beaam helemaal wat je zegt.

Dus ja, FO is voor mij ook graag 32 uur willen werken. In plaats van fulltime. Lekker me eigen dingen doen.
Daarnaast wil ik me eigen huis verkopen, en het huis van mijn ouders kopen zodat ik geen hypotheek meer heb. Vanuit hier kan ik heerlijk FU zeggen tegen de baas en met een gerust hart zonder financiële zorgen lekker overal shoppen naar een baan waar ik maar wil. En een baan zoeken waar het niet vol zit met graaiende incompetente managers die je leven zuur maken, en je stress bezorgen en de overal winstgevendheid van het bedrijf omlaag brengen. Ik haat hierarchie.

[ Voor 6% gewijzigd door Immutable op 27-04-2022 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Helemaal mee eens hoor. Maar als er dan iemand komt die stelt dat zonder individuele bonus hij enkel het absoluut minimum noodzakelijke doet (zo lees ik "kijken waar ik mee weg kan komen"), tja, blijkbaar moet je dan naar een ander bedrijf. (Ja ik zag dat hij het daarna genuanceerd heeft).
Tommie12 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:59:
[...]

Bij ons was de bonus eerst berekend op een company target, dat kon liggen tussen 50 en 150%.
Daarna werd er een individuele correctiefactor op gezet.
Theoretisch ging het dan nog eens over een factor tussen 50% en 150%, maar in de praktijk was het tussen 50 en 110%. De meesten zaten dan tussen 90 en 110%. (teambudget uiteraard gemiddeld 100%...)

Maar dat is toch ook logisch? Als de ene net ietsjes beter werkt en de ander net eronder zit, dan zou je toch geen gigantische verschillen moeten verwachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:33:
[...]

Ik tel mijn uren niet, maar de tijd van doordoen tot middernacht om die laatste dingen weg te poetsen in een presentatie... nope.
Lijkt mij sowieso goed om dat gewoon niet te doen. En er kan natuurlijk altijd een uitzondering zijn hoor, maar tot middernacht aan je powerpoint presentaties werken vind ik persoonlijk niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Sissors schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:23:
[...]

Lijkt mij sowieso goed om dat gewoon niet te doen. En er kan natuurlijk altijd een uitzondering zijn hoor, maar tot middernacht aan je powerpoint presentaties werken vind ik persoonlijk niet de bedoeling.
Dit heb ik twee week geleden nog gedaan :F (voor een training) werk ook met enige regelmaat in het weekend, s'avonds en s'nachts i.v.m. wereldtijden.. China/Amerika enz enz.

[ Voor 14% gewijzigd door Immutable op 27-04-2022 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Sissors schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:21:

Maar dat is toch ook logisch? Als de ene net ietsjes beter werkt en de ander net eronder zit, dan zou je toch geen gigantische verschillen moeten verwachten?
Laat me dat even concreter maken.

Uiteindelijk kreeg je bij ons een beoordeling tussen 1 en 5
1: totale catastrofe, regel zo snel mogelijk ontslag (niemand krijgt dat, tenzij in extreme gevallen)
2: duidelijke underperformer, verbeteringsplan nodig
3: betrouwbare werkkracht
4: zeer goede werkkracht, gaat meestal boven de doelstellingen
5: uitzonderlijk goede werkkracht: promotie is dringend

In de praktijk geef je nooit een 1, een 2 is zelden, 3 grootste deel van de populatie, een 4 voor de uitblinkers en een 5 is ook zelden.

Dus voor mensen die goed zijn gaat het tussen een 3 en 4. Met een 3 krijg je ca 90-100% van je bonus, met een 4 tussen 100 en 110%, uitzonderlijk 120% (maar dan moet je er verschillende minder geven).

Voor mensen die bonus krijgen op werkniveau en teamleaderniveau is dat 10-15% van je jaarsalaris.
Neem een mooi jaarsalaris van 50k, dan is je bonus 5000€ in de basis, neem daar 15% van (verschil tussen goed en héél goed), dan spreek je over 750€ Bruto, netto wordt dat dan amper 400€.

Tja, als mijn kinderen braaf geweest zijn, dan krijgen ze dat van mij ook met kerstmis. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Niet online
Tsja, bonussen... ik loop er geen stap harder door. Ofwel positiever verwoord: zonder bonus zet ik me net zo hard in. Ik probeer gewoon mijn werk zo goed mogelijk te doen en een bonus verandert daar niets aan. Ik denk dan ook vaker aan zaken die op lange termijn goed zijn voor het bedrijf en niet alleen de jaarlijks cijfertjes. Denk dan bijvoorbeeld aan hulp bieden aan collega's, investeren in elkaar etc. Vooral ook flexibel zijn wanneer het nodig is.

Uiteindelijk komt dat wel terug in de persoonlijke beoordeling, positie in een bedrijf etc. maar een bonus...mwoah dat hoeft voor mij echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Phony schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:14:
Tsja, bonussen... ik loop er geen stap harder door. Ofwel positiever verwoord: zonder bonus zet ik me net zo hard in. Ik probeer gewoon mijn werk zo goed mogelijk te doen en een bonus verandert daar niets aan. Ik denk dan ook vaker aan zaken die op lange termijn goed zijn voor het bedrijf en niet alleen de jaarlijks cijfertjes. Denk dan bijvoorbeeld aan hulp bieden aan collega's, investeren in elkaar etc. Vooral ook flexibel zijn wanneer het nodig is.

Uiteindelijk komt dat wel terug in de persoonlijke beoordeling, positie in een bedrijf etc. maar een bonus...mwoah dat hoeft voor mij echt niet.
Vanaf een zeker niveau geeft een bedrijf je liever een variabele bonus dan een vaste loonsverhoging.
Als het een jaar slecht gaat, dan is die bonus wat minder.
Ik zie het gewoon als : als het met het bedrijf echt goed gaat, dan deel je mee in het succes.

Ik ben daar niet elke dag mee bezig hoor, maar ééns per jaar is dat toch een mooie dikke kers op de taart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phony
  • Niet online
@Tommie12 Ik snap dat ook wel vanuit het bedrijf gezien, maar aan bonussen worden vaak wel voorwaarden/targets gesteld. Juist dát zorgt er voor mij persoonlijk niet voor dat ik anders ga werken. Zoals @Immutable aangeeft kijk ik ook vaak (en graag) naar het grotere geheel en niet alleen naar de individuele projecten. Ons bedrijf is enorm gebaat bij schaalbaarheid, delen van kennis, hergebruik van deelproducten etc. maar dat vraagt wel inzet van iedereen op verschillende niveaus met verschillende rollen in het bedrijf.

[ Voor 27% gewijzigd door Phony op 27-04-2022 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:17
Tazzios schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:32:
[...]

Wat ik zelf doe is 10% extra uren bijkopen i.p.v. contracturen laten verlagen. Voordeel is dat pensioen opbouw op basis van contracturen is en het gewoon als vrije dagen saldo is op te nemen i.p.v. een vaste vrije dag.
Die mogelijkheid is voor mij een van de redenen om voor de tijd tot FO die ik nog door ga van 36 naar 40 te gaan. En als je kinderen hebt onder 12 is er ook nog ouderschapsverlof, die pensioenopbouw niet vermindert. En eerst structureel alle vrij dagen opmaken. Als ik 5 keer per week naar kantoor zou moeten, zou ik het niet hebben gedaan, maar die tijden zijn voorbij.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:29
Hier ook nog tot eind dit jaar genieten van 4/5'en werken.

Tegen dan heb ik 4 jaar bij mijn huidige werkgever gewerkt.
Hele goeie werkgever maar ik begin wel een beetje het gevoel te krijgen dat ik het zo wat gezien heb. Het nieuwe is er af.

Mijn karakter dat altijd met de vraag bezig is 'wat kan ik nog een keertje doen wat ik nog niet gedaan heb' in combinatie met lage leefkosten, geen enkele 'carrière'-ambitie en een fo-portefeuille van +500k zorgt er wel voor dat die vraag bij mij altijd wel in mijn achterhoofd zit.

Huidige idee is om volgend jaar eens 2 jaar opnieuw te gaan studeren (koeltechniek), dagopleiding. Wel gecombineerd met tussendoor wat interimwerk/flexi-job.

En dan zou ik ook nog eens tijd willen maken voor wat langere wandeltochten door Europa.

Hypotheek is afbetaald, zoon is +12 jaar dus die kan steeds meer zelf zijn ding doen en ik heb eigenlijk geen grote materiële behoeften; ik wil liefst kunnen leven zonder eigen auto, ik wil geen groot huis, ik wil geen verre vliegreizen maken,....

Dan komt er best wel tijd en mogelijkheden vrij. Enkel zelf de stap zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wozmro schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:38:
Dan komt er best wel tijd en mogelijkheden vrij. Enkel zelf de stap zetten.
Klinkt alsof je eigenlijk al FO bent. Je kunt je leven min of meer inrichten zoals je zelf wilt zonder je zorgen te hoeven maken over de financiën.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Phony schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:52:
Ik werk ondertussen ook alweer jaren 32u. Pre corona was dat altijd een vaste dag, wat goed werkte. Die dag deed ik dan ook niets voor werk, tenzij het een calamiteit was. Sinds Corona is dat een beetje versnipperd geraakt omdat iedereen flexibel moest zijn. Ik merk echter wel dat het een valkuil is om dan toch op je vrije dag zaken op te pakken omdat <insert random reden>. Effectief ben je dan 40+ uur bereikbaar en ben je ermee "bezig", terwijl je voor 32u betaald krijgt en dat is dan ook niet in balans.

Conclusie: respecteer je eigen vrije tijd wanneer je deeltijd werkt. Hoe vaker je toegeeft, hoe vaker collega's en klanten dat ook van je gaan verwachten.
Bereikbaar zijn is een onderdeel van m'n werk, dus dat hoort erbij. Maar het moment dat ik bewust vrije dagen ging kopen, heb ik ook direct afgestemd dat ik niet meer bereikbaar was. Voorheen altijd gezeik, nu was het officieel en dus geen enkel probleem. Dat helpt enorm. Op donderdag bijtijds de telefoon uit en doei, maandagochtend ben ik er weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:57
CornermanNL schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:42:
@Valorian Dat nadenken en de tijd en ruimte hebben in je hoofd om die helikopter blik te kunnen hebben veel mensen niet juist vanwege financiële stress. FO had bij mij ooit het motto zo snel mogelijk stoppen met werken. Want werken betekende toen voor mij altijd hoger harder sneller, juist vanwege de drive naar meer.
Is dat zo? Ik denk dat veel mensen gewoon leven zoals je om zich heen zien. Dat begint al in de opvoeding en wordt grotendeels door de omgeving bepaald. En dat bepaald dan vaak weer het opleidingsniveau, wat invloed heeft op het verdere verloop van je leven.

Financiele stress helpt zeker niet, maar is zeker niet de enige en ik denk zelfs niet de grootste factor.
CornermanNL schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:42:
Ik weet ook beter wat ik nu kan en wil doen en wat ik eventueel later nog wel zou willen doen. En ik doe dus nu veel meer dan vroeger, juist omdat de afwegingen beter zijn.
Dat dacht ik ook altijd. Maar voor mij is de werkelijkheid is toch anders. Mijn leven vul ik nu anders in dan ik altijd had gedacht. Ik had ook altijd bepaalde ideen van als ik met pensioen ga of eerder stop, dan ga ik dit en dat doen. Ik ben na een jaar nog zoekend wat optimaal is en er komt steeds iets voorbij waar ik dan weer iets mee moet.

Gelukkig lijkt corona voorlopig van de baan, dat zal ook eea wel wat normaliseren. Morgen is er weer een dag in ieder geval :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

JURIST schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:02:
[...]

En als je kinderen hebt onder 12 is er ook nog ouderschapsverlof, die pensioenopbouw niet vermindert.
Dan heb jij een bijzondere regeling, want voor de rest van Nederland is het voor kinderen tot 8 jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Tommie12 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:10:
[...]

Laat me dat even concreter maken.

Uiteindelijk kreeg je bij ons een beoordeling tussen 1 en 5
1: totale catastrofe, regel zo snel mogelijk ontslag (niemand krijgt dat, tenzij in extreme gevallen)
2: duidelijke underperformer, verbeteringsplan nodig
3: betrouwbare werkkracht
4: zeer goede werkkracht, gaat meestal boven de doelstellingen
5: uitzonderlijk goede werkkracht: promotie is dringend

In de praktijk geef je nooit een 1, een 2 is zelden, 3 grootste deel van de populatie, een 4 voor de uitblinkers en een 5 is ook zelden.

Dus voor mensen die goed zijn gaat het tussen een 3 en 4. Met een 3 krijg je ca 90-100% van je bonus, met een 4 tussen 100 en 110%, uitzonderlijk 120% (maar dan moet je er verschillende minder geven).

Voor mensen die bonus krijgen op werkniveau en teamleaderniveau is dat 10-15% van je jaarsalaris.
Neem een mooi jaarsalaris van 50k, dan is je bonus 5000€ in de basis, neem daar 15% van (verschil tussen goed en héél goed), dan spreek je over 750€ Bruto, netto wordt dat dan amper 400€.

Tja, als mijn kinderen braaf geweest zijn, dan krijgen ze dat van mij ook met kerstmis. }:O
En wat gebeurd er als 4 massaal wegloopt naar andere bedrijven? En je een hele grote uitloop hebt van groep 4 en klein beetje van groep 3?
We hadden bijvoorbeeld een projectleider die vanuit mijn visie een 2 is. Die ging naar een ander bedrijf, kon daar hele goede functie krijgen. Is er na een periode keihard uitgezet en durfde daardoor niet eens meer terug te komen. Vaak is er hele slechte visie op wie nou daadwerkelijk in welke groep valt. Sommige uit groep 1 en 2 kunnen heel lang onder de radar blijven. Vooral in het midden management. En groep 4 en 5 kunnen ook erg onder de radar zijn. Hoe? Omdat sommige mensen heel goed werk afleveren alsof het lijkt dat het werk wat hij doet heel simpel is. Terwijl ze in groep 4 en 5 zitten. En dat niemand opvalt...

Zo is er bij ons ook ooit een hele goede projectleider weg gegaan uit frustratie, omdat hij zijn plannen niet kon uitvoeren. Een hele gemotiveerde persoon. Maar ik zag dat niet veel mensen inzagen wat voor moeite hij erin stak, en hoe goed hij wel niet was. Misschien dat hij een gevaar was voor een laag boven hem. Sommige mensen voelen zich bedreigt door zeer gemotiveerde en hardwerkende mensen onder hun. Die niet op hun mondje gevallen zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Immutable op 27-04-2022 22:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:14
@Immutable je klinkt een beetje cynisch in sommige van je posts. Wellicht niet onterecht, ik herken wel wat van wat je zegt. Maar het is niet overal zo slecht. Misschien tijd om eens rond te kijken voor wat beters voor je of zit je zelf wel goed?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
rube schreef op woensdag 27 april 2022 @ 23:15:
@Immutable je klinkt een beetje cynisch in sommige van je posts. Wellicht niet onterecht, ik herken wel wat van wat je zegt. Maar het is niet overal zo slecht. Misschien tijd om eens rond te kijken voor wat beters voor je of zit je zelf wel goed?
Ja… Een FO-mentaliteit zou je de vrijheid moeten geven om de middelvinger op te steken en iets anders te zoeken. Of (iets minder drastisch) op z’n minst de knuppel in het hoenderhok te gooien en eens te zeggen wat je er eigenlijk van vindt. In het slechtste geval levert het wat op….

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:57
JanHenk schreef op donderdag 28 april 2022 @ 00:49:
[...]

Ja… Een FO-mentaliteit zou je de vrijheid moeten geven om de middelvinger op te steken en iets anders te zoeken. Of (iets minder drastisch) op z’n minst de knuppel in het hoenderhok te gooien en eens te zeggen wat je er eigenlijk van vindt. In het slechtste geval levert het wat op….
Dat heeft het mij wel gegeven dat FO. ik kan in alle vrijheid zeggen at ik er van vindt zonder mij zorgen te hoeven maken om repercussies of dat ik mezelf niet in de ogen kan kijken elke dag bij de spiegel (!) nog nooit in mijn leven was ik zo stressvrij en slaap ik zo goed als nu

dat is voor mij de winst van FO, niet de mogelijkheid om spullen te kopen maar vrijheid in spreken en doen.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Immutable schreef op woensdag 27 april 2022 @ 22:33:
[...]
Zo is er bij ons ook ooit een hele goede projectleider weg gegaan uit frustratie, omdat hij zijn plannen niet kon uitvoeren. Een hele gemotiveerde persoon. Maar ik zag dat niet veel mensen inzagen wat voor moeite hij erin stak, en hoe goed hij wel niet was. Misschien dat hij een gevaar was voor een laag boven hem. Sommige mensen voelen zich bedreigt door zeer gemotiveerde en hardwerkende mensen onder hun. Die niet op hun mondje gevallen zijn.
Maar dat heeft meer te maken met gewaardeerd worden en erkend worden in wat je doet en de ruimte krijgen om de dingen te doen waar je goed in bent. Dat staat helemaal los van wel of geen bonusstructuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Immutable schreef op woensdag 27 april 2022 @ 22:33:
[...]

En wat gebeurd er als 4 massaal wegloopt naar andere bedrijven? En je een hele grote uitloop hebt van groep 4 en klein beetje van groep 3?
We hadden bijvoorbeeld een projectleider die vanuit mijn visie een 2 is. Die ging naar een ander bedrijf, kon daar hele goede functie krijgen. Is er na een periode keihard uitgezet en durfde daardoor niet eens meer terug te komen. Vaak is er hele slechte visie op wie nou daadwerkelijk in welke groep valt. Sommige uit groep 1 en 2 kunnen heel lang onder de radar blijven. Vooral in het midden management. En groep 4 en 5 kunnen ook erg onder de radar zijn. Hoe? Omdat sommige mensen heel goed werk afleveren alsof het lijkt dat het werk wat hij doet heel simpel is. Terwijl ze in groep 4 en 5 zitten. En dat niemand opvalt...

En net om dat te vermijden zijn er peer reviews.
Mensen die voor mij werken komen ook in contact met collega's van mij.
Als ik mensen beoordeel, dan moet ik dat verdedigen. Dus als ik een "vriendje" een 5 wil geven, of iemand onterecht in de 2 wil schuiven, dan krijg ik daar pushback op.

De 4 en 5jes komen ook in een talent review om te kijken of we ze kunnen promoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Tazzios schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:32:
[...]

Klopt, het doorbouwen van pensioen ect is mede de reden waardoor ik nu nog niet teruggeschakeld ben.
Echter bijkopen is voor mij bij ons geen directe optie. Bij ons is het OF bijkopen, OF verkopen OF sparen.. je mag wel combineren maar je mag de max van 72 uur maar 1x gebruiken, doordat ik 72 uur wil sparen is kopen/verkopen al geen optie meer.

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:17
Shapeshifter schreef op woensdag 27 april 2022 @ 22:33:
[...]

Dan heb jij een bijzondere regeling, want voor de rest van Nederland is het voor kinderen tot 8 jaar ;)
Dat is niet standaard inderdaad, kan bij CAO van worden afgeweken. In elk geval merkte ik dat ik de bachikbare opties om vrij te kunnen nemen gewoon nooit benut heb en dat vind ik geen goed signaal. Mede omdat er waar ik werk ook nog eens een model van onbeperkt verlof wordt overwogen en in mijn rol aan einde van rit weinig onderscheid wordt gemaakt naar uren, heb ik het aangepast.

Iets heel anders en zonder een nieuwe discussie over zonnepanelen te starten: zo snel mogelijk van (Russich) gas afkomen speelt ook in ons huishouden en stap 1 is voor mij nog meer zonnepanelen op dak. Ik dacht eerst dat ik binnen drie jaar niet nog een keer BTW kon terugvragen, maar dat blijkt nu toch mogelijk door de energierekening op de naam van je partner te zetten en daar gebruik te maken van de kleine ondernemingsregeling voor teruggave. Er komt een wetsvoorstel aan voor een BTW-vrijstelling, maar tot die tijd, wellicht ook nuttig om te weten voor anderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Zonnepanelen zijn heerlijk, afgelopen maand voor €100 euro teruggeleverd aan het net met 10 panelen uit 2015. Dat ik netto alsnog €130 moest betalen is alsnog wel pijnlijk, maar de panelen verzachten de pijn aanzienlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Precies dit. Onvrede en eventueel vertrek is veel schadelijker en kostbaarder, dan iedereen 100% van een bonus (13e maand) geven. Scheelt ook een hoop beoordelingstijd.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:46
JURIST schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:36:
[...]

Dat is niet standaard inderdaad, kan bij CAO van worden afgeweken. In elk geval merkte ik dat ik de bachikbare opties om vrij te kunnen nemen gewoon nooit benut heb en dat vind ik geen goed signaal. Mede omdat er waar ik werk ook nog eens een model van onbeperkt verlof wordt overwogen en in mijn rol aan einde van rit weinig onderscheid wordt gemaakt naar uren, heb ik het aangepast.

Iets heel anders en zonder een nieuwe discussie over zonnepanelen te starten: zo snel mogelijk van (Russich) gas afkomen speelt ook in ons huishouden en stap 1 is voor mij nog meer zonnepanelen op dak. Ik dacht eerst dat ik binnen drie jaar niet nog een keer BTW kon terugvragen, maar dat blijkt nu toch mogelijk door de energierekening op de naam van je partner te zetten en daar gebruik te maken van de kleine ondernemingsregeling voor teruggave. Er komt een wetsvoorstel aan voor een BTW-vrijstelling, maar tot die tijd, wellicht ook nuttig om te weten voor anderen.
Ik woon gasloos en heb in totaal 36 zonnepanelen (zie sign op welke dakvlakken), dit kostte mij in totaal €9.600 (ex btw). Deze panelen leveren mij ongeveer 9.500 - 10.000 kWh per jaar op. Ons verbruik is ongeveer 5.500 kWh per jaar. Ik heb expres het duurste energiecontract gekozen (Eneco modelcontract). Het teruglevertarief na salderen is €0,58556 per kWh, dit is tot 1 juli (dan overstappen of zitten blijven). Dit contract heb ik 20 februari afgesloten, tot nu toe heb ik 1.300 kWh meer opgewekt dan dat ik verbruik hebt.

Tel uit je rendement, geen energierekening meer en dik geld terug krijgen.

Het grote terugleververgoeding topic

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:03
@Bravertal Inderdaad een droomscenario dat deze investering niet alleen een besparing realiseert, maar ook nog eens een cashflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Blik1984 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:56:
Zonnepanelen zijn heerlijk, afgelopen maand voor €100 euro teruggeleverd aan het net met 10 panelen uit 2015. Dat ik netto alsnog €130 moest betalen is alsnog wel pijnlijk, maar de panelen verzachten de pijn aanzienlijk.
Is die €100 de netto teruglevering of de bruto teruglevering (dus eigen verbruik verrekend, intern verbruik verrekend?)

Hier in April €11 stroomverbruik (via de meter), €25 teruglevering (via de meter), en nog ter waarde van €8 aan intern verbruik (dus direct verbruik van panelen, zonder dat het door de meter heen gaat).

Dus totaal echt verbruik (meter + intern verbruik) = €19
Totaal opwekking (panelen) = €33
Netto via leverancier terug = €-14
Ik betaal €18 huur per maand voor de panelen.
Dus totale kosten aan stroom: €4
Dus tegen leveranciers tarief normaal gesproken €19 verbruikt, maar effectief maar €4 betaald.
Dus zonder investering en risico (onderhoud/vervanging).

Ik heb nog wel gas, dus ben blij met oud vastcontract met (groen) gas voor €0,71.
Anders zijn die hoge terugleververgoedingen op electra wel leuk ja.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 28-04-2022 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Get!em schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:09:
[...]

Precies dit. Onvrede en eventueel vertrek is veel schadelijker en kostbaarder, dan iedereen 100% van een bonus (13e maand) geven. Scheelt ook een hoop beoordelingstijd.

***members only***
Je verhaal herken ik ook wel, misschien was het wel hetzelfde bedrijf... :D. Als consultant jarenlang tussen de 90% en 100% "billable" geweest waar anderen jarenlang door wisselende factoren veel minder betaalbare uren konden schrijven, maar met als gevolg dat ze veel meer op kantoor waren en meer "facetime" hadden met het hogere management en vaker klusjes konden doen voor deze mensen.
Deze mensen waren natuurlijk verantwoordelijk voor de eindbeoordeling, en het gebeurde regelmatig dat de mensen die op kantoor waren een betere beoordeling kregen dan de mensen die bijna full-time op projecten zaten. Dus de mensen die het geld binnenhaalden werden ontevreden en vertrokken waardoor ze achterbleven met de collega's die minder commercieel waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Get!em schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:33:
[...]

Is die €100 de netto teruglevering of de bruto teruglevering (dus eigen verbruik verrekend, intern verbruik verrekend?)
Dat overzicht geven ze niet bij mijn energieleverancier. Krijg een overzicht van verbruik en een overzicht van teruglevering

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:05
Hier iets meer 50 zonnepanelen liggen en een thuisbatterij sinds begin dit jaar. Helaas is het wel zo dat hier in Denemarken ook betaald moet worden voor stroom dat gaat over het net. Dat betekent dat je dus moet betalen naar verbruik aan de energieleverancier en de netwerkbeheerder. Lever je terug, moet je daar ook over betalen. Inclusief thuisbatterij kostte de investering mij omgerekend rond de 15000 euro. Desondanks zorgt het ervoor dat ik een terugverdientijd heb van een jaar of 10, we hebben twee elektrische auto's die we nu opladen nu we flink overschot aan productie hebben.

Waar ik een paar jaar geleden nog voornamelijk focuste op zo veel mogelijk beleggen, ben ik sinds ik verhuisd naar het buitenland ben (hiervoor een paar jaar in Zweden gezeten) veel meer naar het onafhankelijke gedeelte aan het kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
jerh schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:25:
[...]

Is dat zo? Ik denk dat veel mensen gewoon leven zoals je om zich heen zien. Dat begint al in de opvoeding en wordt grotendeels door de omgeving bepaald. En dat bepaald dan vaak weer het opleidingsniveau, wat invloed heeft op het verdere verloop van je leven.

Financiele stress helpt zeker niet, maar is zeker niet de enige en ik denk zelfs niet de grootste factor.

[...]

Dat dacht ik ook altijd. Maar voor mij is de werkelijkheid is toch anders. Mijn leven vul ik nu anders in dan ik altijd had gedacht. Ik had ook altijd bepaalde ideen van als ik met pensioen ga of eerder stop, dan ga ik dit en dat doen. Ik ben na een jaar nog zoekend wat optimaal is en er komt steeds iets voorbij waar ik dan weer iets mee moet.

Gelukkig lijkt corona voorlopig van de baan, dat zal ook eea wel wat normaliseren. Morgen is er weer een dag in ieder geval :)
Er zijn meerdere onderzoeken geweest dat wanneer je financiele stress ervaart je IQ daalt (de toegang tot je vermogen tot denken sterk wordt verminderd). Dat de andere factoren ook meespelen in uiteindelijke financiele beslissingen is inderdaad zeker zo. Maar vergis je niet, niet alleen de armere medemens heeft financiële stress. Die stress kan zich ook uitten in het door jouw genoemde meedoen met de rest.

Dus het nadenken over de toekomst en jouw plaats erin is voor veel mensen niet bereikbaar. Stress is hier toch echt een grote factor in. Niet eens merkbaar vaak.

Ik ben wel benieuwd wat je nu anders invult dan dat je altijd gedacht had, ik kan mij daar overigens zeker wel bij aansluiten. Ik had in mijn nieuwe situatie (geen pensioen, maar andere gebeurtenissen waardoor werk niet meer het voornaamste was) ook moeite om mijn weg te vinden. Ik heb dat uiteindelijk opgelost door een reeks dingen uit te proberen. En zo uiteindelijk weer een prima invulling te kunnen geven aan mijn dag tot dag.

Het is overigens ook zo dat het wat wil en kan ik in de toekomst aan verandering onderhevig is. Ik kijk niet al te ver vooruit meer. Dus waar ik voorheen zaken naar 'leuk voor na het pensioen' verplaatste , zet ik het nu op een lijst van mogelijke volgende projecten.

Ik heb geleerd dat door allerlei externe factoren de plannen voor heel ver in de toekomst ineens uit zicht raken en ik mij beter kan richten op de dingen die ik nu en de komende pak hem beet 3 maanden kan uitvoeren. En bij het afvinken van een project (of activiteit etc) een volgende oppak.

Op zich is dat niet iets dat ik bij de start van FO had bedacht, ik zat toen nog in de modus nu X jaar vol gas en daarna begint het 'pensioen' en kan ik doen en laten wat ik wil. Zonder erbij na te denken wat datgene dat ik wil dan echt zou moeten inhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Blik1984 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:42:
[...]

Dat overzicht geven ze niet bij mijn energieleverancier. Krijg een overzicht van verbruik en een overzicht van teruglevering
Lol, dat moet je ook zelf doen :) want je energie leverancier weet niet wat je zonnepanelen produceren. Die energieleverancier ziet alleen wat er door de meter teruggeleverd wordt en wat er door de meter afgenomen wordt (bij digitale meter zijn dat altijd 2 gescheiden posten).
Je moet dus ook je omvormer uitlezen en daar de totale kWh productie uithalen. Het verschil tussen productie omvormer en teruggeleverd door de meter is je interne verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Blik1984 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:40:
[...]

Je verhaal herken ik ook wel, misschien was het wel hetzelfde bedrijf... :D. Als consultant jarenlang tussen de 90% en 100% "billable" geweest waar anderen jarenlang door wisselende factoren veel minder betaalbare uren konden schrijven, maar met als gevolg dat ze veel meer op kantoor waren en meer "facetime" hadden met het hogere management en vaker klusjes konden doen voor deze mensen.
Deze mensen waren natuurlijk verantwoordelijk voor de eindbeoordeling, en het gebeurde regelmatig dat de mensen die op kantoor waren een betere beoordeling kregen dan de mensen die bijna full-time op projecten zaten. Dus de mensen die het geld binnenhaalden werden ontevreden en vertrokken waardoor ze achterbleven met de collega's die minder commercieel waren.
Ja, het "zichtbaar zijn voor de baas" had ik nog niet eens meegenomen.....
Inderdaad, kantoor-werkers die billable op 75% zaten bij target 85%, een betere beoordeling dan ikzelf toentertijd met 95% billable (zonder reisuren), omdat ik volgens de "billable met reisuren inclusief" op 62% zat.

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 28-04-2022 17:00 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jerh
CornermanNL schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:23:
[...]

Er zijn meerdere onderzoeken geweest dat wanneer je financiele stress ervaart je IQ daalt (de toegang tot je vermogen tot denken sterk wordt verminderd). Dat de andere factoren ook meespelen in uiteindelijke financiele beslissingen is inderdaad zeker zo. Maar vergis je niet, niet alleen de armere medemens heeft financiële stress. Die stress kan zich ook uitten in het door jouw genoemde meedoen met de rest.

Dus het nadenken over de toekomst en jouw plaats erin is voor veel mensen niet bereikbaar. Stress is hier toch echt een grote factor in. Niet eens merkbaar vaak.

Ik ben wel benieuwd wat je nu anders invult dan dat je altijd gedacht had, ik kan mij daar overigens zeker wel bij aansluiten. Ik had in mijn nieuwe situatie (geen pensioen, maar andere gebeurtenissen waardoor werk niet meer het voornaamste was) ook moeite om mijn weg te vinden. Ik heb dat uiteindelijk opgelost door een reeks dingen uit te proberen. En zo uiteindelijk weer een prima invulling te kunnen geven aan mijn dag tot dag.

Het is overigens ook zo dat het wat wil en kan ik in de toekomst aan verandering onderhevig is. Ik kijk niet al te ver vooruit meer. Dus waar ik voorheen zaken naar 'leuk voor na het pensioen' verplaatste , zet ik het nu op een lijst van mogelijke volgende projecten.

Ik heb geleerd dat door allerlei externe factoren de plannen voor heel ver in de toekomst ineens uit zicht raken en ik mij beter kan richten op de dingen die ik nu en de komende pak hem beet 3 maanden kan uitvoeren. En bij het afvinken van een project (of activiteit etc) een volgende oppak.

Op zich is dat niet iets dat ik bij de start van FO had bedacht, ik zat toen nog in de modus nu X jaar vol gas en daarna begint het 'pensioen' en kan ik doen en laten wat ik wil. Zonder erbij na te denken wat datgene dat ik wil dan echt zou moeten inhouden.
Ik leef al tijden in de veronderstelling dat het juist andersom is. Als je IQ lager is, verdien je minder en ervaar je financiele stress. En dan gaat jouw verhaal wel op. IQ lager wordt dan vaak door de omgeving en omstandigheden beinvloedt. Anyway daar hebben anderen meer verstand van dan ik.

Qua invulling: ik merk dat er gewoon effectief zonder werken minder uit mijn handen komt. Kennelijk heb ik de druk nodig om te presteren. Mijn algehele tempo is omlaag gegaan.... mijn tevredenheidsgevoel en mijn gezondheid daarentegen is met sprongen vooruit gegaan. Geen stress scheelt kennelijk meer dan ik dacht.

Qua invulling van mijn tijd: ik had gedacht weer piano te gaan spelen, gelijk piano gekocht, per saldo nog ongeveer niks gespeeld. Aan de andere kant de roeimachine stond al tijden niks te doen en daar heb ik inmiddels 7000 km opgeroeid...

En bijvoorbeeld ik kook en bak graag, voorheen werd ik altijd opgejaagd want er was beperkt tijd, nu kan ik rustig een hele dag aan prutsen. En dan kost het veel meer tijd dat ik ooit voor mogelijk had gehouden. Geen probleem, maar de tijd vliegt dan (goedbesteed) door mijn handen.

En binnen de familie (en ook bij hobbies), zodra mensen doorhebben dat je niet meer werkt, wordt alles naar je toegeschoven: je hebt tenslotte tijd. Ik ben bijvoorbeeld al twee weken bezig om het huis van mijn moeder op te ruimen in het kader van een aanstaande verhuizing, mijn beide broers zijn een middag wezen helpen. Daar waak ik nu wel meer voor, niet zomaar wat toezeggen of uberhaupt ja zeggen, dus alleen doen wat ik echt zelf wil.

Ik ben niet ontevreden, zeker niet, maar het loopt wel anders dan ik had gedacht. En corona heeft daar ook niet bij geholpen, je sociale contacten en wereld zijn zeker als je dan net stopt, beperkter dan er voor. Een gedeelte van je identiteit is sterk verbonden met werk en dat moet je dan opnieuw opbouwen.

Maar goed een van mijn vrienden beleeft het weer heel anders, hij zegt ik begrijp niet hoe ik vroeger tijd had om te werken :) Zo zie je maar iedereen is anders.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:47

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

jerh schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:03:
[...]

Ik leef al tijden in de veronderstelling dat het juist andersom is. Als je IQ lager is, verdien je minder en ervaar je financiele stress. En dan gaat jouw verhaal wel op. IQ lager wordt dan vaak door de omgeving en omstandigheden beinvloedt. Anyway daar hebben anderen meer verstand van dan ik.
In de Psychologie is dit ondertussen toch echt wel erkent dat je IQ achteruit gaat als je "financiële" stress hebt.

https://www.kennisbundel....20onder%20controle%20hebt.

https://www.ad.nl/utrecht...edereen-treffen~a789d41e/

https://www.human.nl/lees...acman-je-hersenen-op.html

Zelf trouwens ook ervaren. Als je financiële stress hebt ben je ook niet met volgend jaar bezig, maar met morgen en een beetje geluk tot het einde van de maand.

Dit heeft echt op alle lagen effect.

Het feit dat wij FU money hebben en daardoor beter worden in ons werk. omdat we echt ergens voor kunnen staan omdat we de eventuele negatieve financiële gevolgen kunnen hebben.
Is het voor arme mensen precies andersom.

Durven niet van baan te wisselen ivm een nieuwe proeftijd.
Kunnen niet verhuizen naar een goedkopere woning omdat de verhuiskosten.
Kopen goedkope spullen die uiteindelijk duurder zijn.
enz enz enz.
allemaal logische keuzes voor de korte termijn.
Samen met 13 IQ punten minder is het heel moeilijk daaruit te komen.

Zo heb ik deze week weer mijn huis laten schilderen, dat koste wat duiten. maar daarmee voorkom ik dat ik over 10 jaar alle kozijnen mag vervangen.

Geld maakt geld.
Armoede maakt arm.

Helaas is die correlatie erg hoog. Het is denk ik niet verkeerd om daar als FO groep ook bewust van te zijn.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Smuggler schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:31:
[...]

In de Psychologie is dit ondertussen toch echt wel erkent dat je IQ achteruit gaat als je "financiële" stress hebt.

https://www.kennisbundel....20onder%20controle%20hebt.

https://www.ad.nl/utrecht...edereen-treffen~a789d41e/

https://www.human.nl/lees...acman-je-hersenen-op.html

Zelf trouwens ook ervaren. Als je financiële stress hebt ben je ook niet met volgend jaar bezig, maar met morgen en een beetje geluk tot het einde van de maand.

Dit heeft echt op alle lagen effect.

Het feit dat wij FU money hebben en daardoor beter worden in ons werk. omdat we echt ergens voor kunnen staan omdat we de eventuele negatieve financiële gevolgen kunnen hebben.
Is het voor arme mensen precies andersom.

Durven niet van baan te wisselen ivm een nieuwe proeftijd.
Kunnen niet verhuizen naar een goedkopere woning omdat de verhuiskosten.
Kopen goedkope spullen die uiteindelijk duurder zijn.
enz enz enz.
allemaal logische keuzes voor de korte termijn.
Samen met 13 IQ punten minder is het heel moeilijk daaruit te komen.

Zo heb ik deze week weer mijn huis laten schilderen, dat koste wat duiten. maar daarmee voorkom ik dat ik over 10 jaar alle kozijnen mag vervangen.

Geld maakt geld.
Armoede maakt arm.

Helaas is die correlatie erg hoog. Het is denk ik niet verkeerd om daar als FO groep ook bewust van te zijn.
Dat begrijp ik helemaal. Ik begon echter bij de oorsprong van de financiele stress. Vaak zie je toch dat beter opgeleiden, beter verdienen en uiteindelijk minder financiele stress hebben. Betere verdienen heeft vaak met opleiding en omgevingsfactoren te maken.

De stelling van jou en @CornermanNL vind ik juist andersom dan mijn primaire denkbeeld, waarbij ik aangeef dat ik zeker niet de wijsheid in pacht heb.

En ik gaf al aan (wellicht wat verhuld) dat veel mensen niet nadenken over hun toekomst, maar leven met de waan van de dag. En dat kwam door hun verleden en niet zo zeer door financiele stress. Financiele stress bemoeilijkt het wel, dat is een terecht punt.

En voordat er FU money is ben je al een aardig tijdje onderweg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
Dat is zeker waar en ook een enorme valkuil. Als je de boel op de rit hebt is het soms onbegrijpelijk om te zien hoe sommige anderen het moeilijk hebben om rond te komen. Vanuit de luxe zetel lijkt het of ieder probleem makkelijk op te lossen is. Is wel een mooie gedachte oefening, hoe zou je die groep wel de goede kant op kunnen krijgen? Valt niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:42

G83

Ik heb een vraag waarvan ik hoop dat iemand mij hier kan helpen.

Vanwege (waarschijnlijke) staking van mijn onderneming kan ik een verhoogde storting in een box1 pensioen product doen. Nu wil ik een dermate hoge storting doen dat ik met het verwachte eindresultaat rond pensioen leeftijd tevreden zal zijn en verder de komende jaren dus niet meer naar pensioen hoef om te kijken.

Tot nu toe zat ik bij brand new Day en dat beviel op zich prima. Nu twijfel ik om alles bij BND te storten, of om het nieuwe bedrag (grofweg de helft van het totaal dat dan in 3e peiler pensioenregeling gaat) bij de nieuwe meesman pensioenrekening in te leggen.

Het nadeel is dat de vaste kosten van BND dan dus relatief zwaarder drukken. Maar helemaal overstappen lijkt me nu teveel gedoe, voor het zelfde geld verlaagt BND binnenkort de kosten en wordt meesman juist duurder.

Een groot voordeel lijkt het mij dat ik tzt de ene pot al vanaf bijvoorbeeld mijn 58e kan omzetten in een uitkering en de andere pot pas vanaf 70 kan inzetten.
Is het logisch om met deze gedachte twee pensioenrekeningen aan te houden, of is het waarschijnlijk ook mogelijk bij 1 pensioenrekening om de helft eerder tot uitbetaling te laten komen en de andere helft belegd te laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:05

Tazzios

..

@G83
Bij een te kleine geplitste pot zeggen ze misschien kan niet want dan wordt de uitkering te laag,omdat ze van andere niet meenemen. Maar samenvoegen kan denk altijd nog?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
jerh schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:23:
[...]

Dat begrijp ik helemaal. Ik begon echter bij de oorsprong van de financiele stress. Vaak zie je toch dat beter opgeleiden, beter verdienen en uiteindelijk minder financiele stress hebben. Betere verdienen heeft vaak met opleiding en omgevingsfactoren te maken.

De stelling van jou en @CornermanNL vind ik juist andersom dan mijn primaire denkbeeld, waarbij ik aangeef dat ik zeker niet de wijsheid in pacht heb.

En ik gaf al aan (wellicht wat verhuld) dat veel mensen niet nadenken over hun toekomst, maar leven met de waan van de dag. En dat kwam door hun verleden en niet zo zeer door financiele stress. Financiele stress bemoeilijkt het wel, dat is een terecht punt.

En voordat er FU money is ben je al een aardig tijdje onderweg....
Ook rijken / hoger opgeleiden kunnen last hebben van financiële stress hoor.
Ik heb een financiële functie, en mijn vorige werkgever was voor mij een droomwerkgever (qua sector). Toen ik uitgenodigd was voor een gesprek heb ik de financiën van dat bedrijf doorgenomen. Ze stonden er niet goed voor. Omdat het mijn droom was heb ik toch doorgezet met de gesprekken en ik werd ook aangenomen. Toen heb ik bewust er voor gekozen om onze buffer te verhogen naar 20k, gewoon omdat de kans dat het bedrijf failliet zou gaan aanwezig was.
Ik was dus zeker niet arm, en had in zekere zin een flinke pot FU money. Maar wat ik vooraf niet had kunnen bedenken was de impact die de geldzorgen van het bedrijf op mij zouden hebben. Elke dag zat ik met de sores ('t was een solofunctie in MKB), we konden soms niet eens de Chinees betalen die eten had geleverd voor overwerk. Al die telefoontjes van leveranciers die geld willen, gepuzzel om salarissen te betalen, trucs om meer geld te kunnen lenen van de bank. Zonder dat ik het zelf doorhad had dit een gigantische impact op mijn leven.
Al na de eerste dag twijfelde ik, na 4 dagen wilde ik eigenlijk weg, maar dat doe je niet (en toen was ik nog niet eens bezig met trucs om meer te kunnen lenen bij de bank of zorgen over salarisbetalingen). Ik bleef plakken en was 'hooked'. Op een slechte manier. Ik vertelde mijzelf: nog even en dan gaat het beter. En dat was ook wat de eigenaren mij vertelden. Het duurde een jaar voordat ik begon met solliciteren, en aangezien de markt toen (2017) iets anders was dan nu duurde het ook even voordat ik een leuke baan gevonden had. Gewoon ontslag nemen durfde ik niet eens meer. Ik maakte geen plannen meer, leefde echt bij de dag, ik had kramp-aanvallen (volgens de dokter van de stress) en zelfs mijn huwelijk leed er onder. De dag dat ik aangenomen werd bij mijn nieuwe (en huidige) werkgever voelde als een 'act of God'.

Dus zelfs met FU money kan financiële stress je nog te pakken nemen. Hoeveel impact financiële stress heeft op je leven had ik echt onderschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:12
Remco d schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:24:
Dat is zeker waar en ook een enorme valkuil. Als je de boel op de rit hebt is het soms onbegrijpelijk om te zien hoe sommige anderen het moeilijk hebben om rond te komen. Vanuit de luxe zetel lijkt het of ieder probleem makkelijk op te lossen is. Is wel een mooie gedachte oefening, hoe zou je die groep wel de goede kant op kunnen krijgen? Valt niet mee.
Vergelijk het met je eerste sollicitatiegesprek.
Niet alsof je jezelf daar goed verkocht hebt.

Stress is niet grappig.

Goede kant op krijgen is die collectiviteit in. Het is alleen zo jammer dat we als staat bezig zijn die zover mogelijk weer af te breken.
Misstanden genoeg hoor, een vangnet kost geld helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Tehh schreef op donderdag 28 april 2022 @ 23:13:
Dus zelfs met FU money kan financiële stress je nog te pakken nemen. Hoeveel impact financiële stress heeft op je leven had ik echt onderschat.
Goed dat je je dat realiseert en het uitdraagt. Het is echt een enorm onderschat probleem. Dit is eigenlijk verplichte kost voor iedereen:
Afbeeldingslocatie: https://hildijk.nl/wp-content/uploads/2018/06/behoefte-motivatie-piramide-maslow.jpg
Als je basisbehoeften niet op orde zijn, kom je niet hoger in de piramide en blijft je stress ervaren.

Eén van de redenen dat ik nu weer (tijdelijk) fulltime wil gaan werken is om ervoor te zorgen dat onze afhankelijkheid van geld wat afneemt, zodat er meer rust komt voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tfgk1
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18:11
Pannencouque schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:09:
[...]
Goed dat je je dat realiseert en het uitdraagt. Het is echt een enorm onderschat probleem. Dit is eigenlijk verplichte kost voor iedereen:
[Afbeelding]
Als je basisbehoeften niet op orde zijn, kom je niet hoger in de piramide en blijft je stress ervaren.

Eén van de redenen dat ik nu weer (tijdelijk) fulltime wil gaan werken is om ervoor te zorgen dat onze afhankelijkheid van geld wat afneemt, zodat er meer rust komt voor de toekomst.
Deze piramide kent geen enkele wetenschappelijke basis en is ook niet door Maslow bedacht. https://www.aup-online.co...ACC529FB90F96D7623419E821

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tfgk1 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:22:
[...]

Deze piramide kent geen enkele wetenschappelijke basis en is ook niet door Maslow bedacht. https://www.aup-online.co...ACC529FB90F96D7623419E821
Niemand heeft het over Maslow, en je link gaat er ook helemaal niet op in.
Pagina: 1 ... 81 ... 291 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.