Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tfgk1
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13:23
Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:40:
[...]

Niemand heeft het over Maslow, en je link gaat er ook helemaal niet op in.
De piramide heet de piramide van Maslow. En is een eigen leven gaan leiden na de bevinden van Maslow. Er wordt een hierarchie geclaimd die niet is aangetoond. Wikipedia: Piramide van Maslow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-09 20:06
Rubbergrover1 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:13:
[...]

Maar dat heeft meer te maken met gewaardeerd worden en erkend worden in wat je doet en de ruimte krijgen om de dingen te doen waar je goed in bent. Dat staat helemaal los van wel of geen bonusstructuur.
Zo'n bonusstructuur zorgt natuurlijk voor een stukje vijandigheid en rivaliteit tussen projectleiders. Ben je bijvoorbeeld bekend met de prisoners dilemma ?
Dit zorgt in sommige bedrijven voor frictie, en verliesposten. In plaats van juist samen te werken, en om je eigen ego opzij te zetten. Maar als bepaalde mensen door die bonusstructuur juist in de foute hoek worden gedrukt door dit dilemma krijg je dus gedoe.
Ik denk dat het ook een beetje ligt "hoe" deze bonusstructuur is geïmplementeerd.
Qua erkenning en ruimte krijgen. Als je een incompetente midden management hebt, die dus continu zichzelf moet bewijzen en zichzelf hun hoge salaris moeten verdedigen tegen mensen die onder hun zitten. En dus de mensen onder hun ziet als "gevaar" voor hun positie. Zoals ik die wel eens openlijk kritiek uit, zoals in een functionerings gesprek roepen en mag ik nu jullie beoordelen? Ja het klinkt soms aanvallend misschien, maar ik probeer alleen maar het bedrijf verder te helpen...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:12
Immutable schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:13:
[...]

Zo'n bonusstructuur zorgt natuurlijk voor een stukje vijandigheid en rivaliteit tussen projectleiders. Ben je bijvoorbeeld bekend met de prisoners dilemma ?
Dit zorgt in sommige bedrijven voor frictie, en verliesposten. In plaats van juist samen te werken, en om je eigen ego opzij te zetten. Maar als bepaalde mensen door die bonusstructuur juist in de foute hoek worden gedrukt door dit dilemma krijg je dus gedoe.
Ik denk dat het ook een beetje ligt "hoe" deze bonusstructuur is geïmplementeerd.
Qua erkenning en ruimte krijgen. Als je een incompetente midden management hebt, die dus continu zichzelf moet bewijzen en zichzelf hun hoge salaris moeten verdedigen tegen mensen die onder hun zitten. En dus de mensen onder hun ziet als "gevaar" voor hun positie. Zoals ik die wel eens openlijk kritiek uit, zoals in een functionerings gesprek roepen en mag ik nu jullie beoordelen? Ja het klinkt soms aanvallend misschien, maar ik probeer alleen maar het bedrijf verder te helpen...
En dan denk ik altijd aan 2 clichés, maar ik hou er wel van.

Do not choose a job, choose a boss.

Bad leaders take credit, good leaders give credit.

Als ik een review heb met mijn team voor mijn baas, dan spreek ik de eerste 2 en de laatste 2 minuten. (Teamvoorstelling en samenvatting)
De rest presenteert mijn team.
Sommige mensen snappen echt niet dat je zorgt dat je team er blinkend uit komt, dat het dan automatisch op je leiderskwaliteiten af straalt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJudge
  • Registratie: Maart 2011
Waarom wordt hier vooral geadviseerd de NT-fondsen bij grootbanken te kopen en lees ik veel minder over de combi VTI + VXUS bij IB of Lynx? De dividendlekkage bij VXUS lijkt meer dan gecompenseerd te worden door de lagere lopende kosten, zie bijvoorbeeld:

https://www.reddit.com/r/DutchFIRE/comments/om8h9d/

Heeft dit alleen te maken met de complexiteit van het kopen van call opties of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:49
DutchJudge schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:14:
Waarom wordt hier vooral geadviseerd de NT-fondsen bij grootbanken te kopen en lees ik veel minder over de combi VTI + VXUS bij IB of Lynx? De dividendlekkage bij VXUS lijkt meer dan gecompenseerd te worden door de lagere lopende kosten, zie bijvoorbeeld:

Heeft dit alleen te maken met de complexiteit van het kopen van call opties of zie ik iets over het hoofd?
Daar zou ik wel vanuit gaan ja, dat de complexiteit daar een (grote) rol in speelt. Tenzij je natuurlijk bij IB professionele status weet te regelen, en rechtstreeks VTI + VXUS kunt kopen (moet je wel minimaal 100k aan portefeuille waarde hebben en nog wat voorwaarden meen ik eens begrepen te hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Lijkt mij typisch iets waar als iemand op een forum advies komt vragen over beleggingen, je beter af bent met simpelweg huisbank + NT te adviseren (of Meesman).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Qua advies denk ik dat er gemakkelijker opties zijn om mee te beginnen (pun intended). Zeker voor iemand die net start. Degenen die al wat meer vertrouwd zijn met de materie weten vaak wel waar ze mee bezig zijn en maken hun eigen keuze daarin, zonder hiervoor advies te vragen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 44% gewijzigd door Phony op 30-04-2022 22:16 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• HugotheGreat
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-04 14:26
Interessant stukje over beleggen tijdens stagflatie;
https://www.lynalden.com/investing-during-stagflation/

Er zijn zo goed als geen actieve investeerders meer die ook al actief waren tijdens de jaren 70. (die zijn inmiddels allemaal 70+ of ouder) Essentieel om de geschiedenisboekjes na te slaan voor goede strategieën.

Ze legt ook kort uit waarom we de afgelopen 15 jaar amper inflatie hebben gezien.

[ Voor 58% gewijzigd door HugotheGreat op 03-05-2022 22:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Interessant stukje!
Blijkt dat ik niet m'n hypotheek heb opgehoogd om te beleggen, maar dat ik de Euro geshort heb.
Klinkt toch een stuk intelligenter!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Remco d schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:24:
Dat is zeker waar en ook een enorme valkuil. Als je de boel op de rit hebt is het soms onbegrijpelijk om te zien hoe sommige anderen het moeilijk hebben om rond te komen. Vanuit de luxe zetel lijkt het of ieder probleem makkelijk op te lossen is. Is wel een mooie gedachte oefening, hoe zou je die groep wel de goede kant op kunnen krijgen? Valt niet mee.
Mensen met financiele problemen staan vaak helemaal niet open voor oplossingen en toekomstperspectief. Al hun energie gaat op aan de financiele stress waardoor ze meestal niet verder kunnen kijken dan wat postnl morgen weer voor rekeningen door de brievenbus gooit.

De uitspraak "geld maakt niet gelukkig" moet eigenlijk worden omgedraaid: "gebrek aan geld maakt ongelukkig".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

RobertMe schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:39:
[...]

Daar zou ik wel vanuit gaan ja, dat de complexiteit daar een (grote) rol in speelt. Tenzij je natuurlijk bij IB professionele status weet te regelen, en rechtstreeks VTI + VXUS kunt kopen (moet je wel minimaal 100k aan portefeuille waarde hebben en nog wat voorwaarden meen ik eens begrepen te hebben).
100k minimum is niet meer van toepassing. Alleen je moet dan wel 100 VTI en 100 VXUS kopen via opties. Vervolgens kan je wel minder kopen, door een verkooporder te koppelen aan de optie, maar dat kan dus alleen als je die stukken al hebt.

Voor professionele status moet je 500k aan assets hebben. Ik koop zoals hierboven gewooon maandelijks en jaarlijks VTI en VXUS.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 06-05-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:28
@HugotheGreat dank voor het delen! Heldere voorbeelden ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Baytep schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:00:
Interessant stukje!
Blijkt dat ik niet m'n hypotheek heb opgehoogd om te beleggen, maar dat ik de Euro geshort heb.
Klinkt toch een stuk intelligenter!
Om het compleet te maken: Hoe heb je euro geshort?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 18:10
Baytep is waarschijnlijk huiseigenaar en heeft het over deze alinea in de tekst ;)
[...] For simple number purposes, suppose you buy a $100k house with a $20k down payment and a $80k fixed-rate mortgage. In five years, the house price doubles to $200k due to extreme inflation, and you still have approximately the same size $80k mortgage. Your home equity therefore jumped from $20k to $120k, minus maintenance, taxes, and fees. That’s pretty good; basically what you did was short the currency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Rukapul schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:08:
[...]

Goede vraag. Zelf ben ik ook benieuwd. De waarde van een munt is relatief dus dan zou je je euros moeten omwisselen naar een andere valuta.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Rukapul schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:08:
[...]

Door een lening aan te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Tja, voelde ik me net intelligent, moet ik het uitleggen...

Als je een hypotheek aangaat met een vaste rente en de inflatie gaat omhoog dan wordt de lening minder waard.
Maar het geleende niet (mits omgezet in iets anders dan de munt van de lening).

Dus eigenlijk gok je dan dat de munt van de lening in waarde daalt.

Nu nog wat vinden om het geleende in om te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Baytep schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:52:

Als je een hypotheek aangaat met een vaste rente en de inflatie gaat omhoog dan wordt de lening minder waard.
Maar het geleende niet (mits omgezet in iets anders dan de munt van de lening).

Dus eigenlijk gok je dan dat de munt van de lening in waarde daalt.

Dat gaat natuurlijk alleen op als de inflatie veroorzaakt wordt door te veel geld.
Niet als (zoals nu) de inflatie veroorzaakt wordt omdat je import duurder wordt. Dat gaat dit een heel stuk minder op.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Tommie12 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:17:
[...]

Door een lening aan te gaan.
Dat is de helft van het verhaal. Puur door een lening heb je slechts een geldvordering en een geldschuld.
Baytep schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:52:

...

Je hebt dus niet alleen geld geleend, maar ook een voorschot op toekomstige intelligentie genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rukapul schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:33:
[...]

Dat is de helft van het verhaal. Puur door een lening heb je slechts een geldvordering en een geldschuld.

[...]

Je hebt dus niet alleen geld geleend, maar ook een voorschot op toekomstige intelligentie genomen.
Een short positie is altijd tegenover iets anders.
Als je met dat geld een huis hebt gekocht, dan is het euro vs vastgoed. Koop je er goud mee, dan is het euro vs goud.

In beide gevallen neem je aan dat vastgoed of goud meer waard zal zijn dan je euro’s plus de interesten.

[ Voor 9% gewijzigd door Tommie12 op 07-05-2022 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cyberpope schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:02:
[...]

Dat gaat natuurlijk alleen op als de inflatie veroorzaakt wordt door te veel geld.
Niet als (zoals nu) de inflatie veroorzaakt wordt omdat je import duurder wordt. Dat gaat dit een heel stuk minder op.
Dat maakt vrij weinig uit. Het gaat er vooral om of je toekomstige inkomen sneller stijgt dan de rente op je schuld.

Op het moment dat inflatie veroorzaakt wordt door duurdere import dan zal met enige vertraging de salarisstijgingen volgen. Op dat moment is het dus gunstig als jij een schuld hebt met een vast rentepercentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:13
R.van.M schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 17:01:
[...]
Op het moment dat inflatie veroorzaakt wordt door duurdere import dan zal met enige vertraging de salarisstijgingen volgen. Op dat moment is het dus gunstig als jij een schuld hebt met een vast rentepercentage.
Alleen als je dus ook kan profiteren van salarisstijgingen en dat is, tenzij je zelf een salaris hebt, niet altijd even vanzelfsprekend voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rube schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 17:25:
[...]

Alleen als je dus ook kan profiteren van salarisstijgingen en dat is, tenzij je zelf een salaris hebt, niet altijd even vanzelfsprekend voor iedereen.
Inkomen is niet alleen salaris. Kan ook pensioen, dividend, huurinkomsten etc zijn.

Wat ik probeer te zeggen is dat op het moment dat er hoge inflatie is kaar bijvoorbeeld je pensioen niet word aangepast verbeterd je schuldpositie niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:52
Ik ken eigenlijk niets anders dat zo relatief is als de waarde van een munt :)

Je doet een activiteit die waarde creëert (bvb werk) om iets te kunnen doen of bezitten dat je zelf waardevol vindt (woning, ontspanning,...) en daar zit dan een concept tussen; ’een munt’ die op zichzelf geen enkele waarde heeft, of misschien iets beter gezegd: een waarde kan aannemen in functie van de externe (economische) omstandigheden. Maar je hebt het wel nodig om de dingen te doen die je wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:48
R.van.M schreef op zondag 8 mei 2022 @ 07:47:
[...]

Inkomen is niet alleen salaris. Kan ook pensioen, dividend, huurinkomsten etc zijn.

Wat ik probeer te zeggen is dat op het moment dat er hoge inflatie is kaar bijvoorbeeld je pensioen niet word aangepast verbeterd je schuldpositie niet
Dat is toch precies wat Rube ook bedoelt? Dat je alleen kunt profiteren van een 'goedkoper wordende' lening bij inflatie als je inkomen linksom of rechtsom ook aan inflatie gecorreleerd is. Iets wat bij pensioenen, dividend en huurinkomsten zeker niet een vaststaand gegeven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wozmro schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:39:
Ik ken eigenlijk niets anders dat zo relatief is als de waarde van een munt :)

Je doet een activiteit die waarde creëert (bvb werk) om iets te kunnen doen of bezitten dat je zelf waardevol vindt (woning, ontspanning,...) en daar zit dan een concept tussen; ’een munt’ die op zichzelf geen enkele waarde heeft, of misschien iets beter gezegd: een waarde kan aannemen in functie van de externe (economische) omstandigheden. Maar je hebt het wel nodig om de dingen te doen die je wil doen.
Dat geldt voornamelijk bij de munt als ruilmiddel. Maar bij de munt als oppotmiddel wordt het veel relevanter hoe die munt het in het groter geheel 'doet'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-09 18:04
Rubbergrover1 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:45:
[...]

Dat is toch precies wat Rube ook bedoelt? Dat je alleen kunt profiteren van een 'goedkoper wordende' lening bij inflatie als je inkomen linksom of rechtsom ook aan inflatie gecorreleerd is. Iets wat bij pensioenen, dividend en huurinkomsten zeker niet een vaststaand gegeven is.
Dat is zo, maar er is altijd enig effect via de inkomstenkant, uitkeringen zoals AOW kennen bijvoorbeeld ook inflatiecorrectie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Af en toe post iemand hier iets over een investering in een vakantiehuisje. Met de vraag of dat een goed idee is.

Zojuist weer een collega gehoord met een drama verhaal. Vier jaar geleden een sta-caravan gekocht op een vakantiepark, kosten ca. 30k. Dat is zo'n sta-caravan niet waard op zich, behalve dat deze op een gewilde locatie staat. Echter... de grond is gepacht, kosten ca. 2500 euro per jaar, plus ca. 1000 euro aan gas en licht. Nou is er vorig jaar een nieuwe eigenaar gekomen, die een nieuwe, meer commerciële koers inslaat. Ze willen het park opnieuw inrichten, met mooiere en duurdere huisjes die ze zelf uitbaten.

Geen probleem als je situatie niet veranderd. Maar m'n collega is verhuisd uit de stad, naar een dorp. Z'n huis is duurder, maar wel een grotere tuin. De sta-caravan voelt nu erg duur, en bovendien zijn ze liever thuis.

Dus wil mijn collega van de sta-caravan af, maar op basis van een nieuw huishoudelijk reglement is dit zeer moeilijk gemaakt. Nieuwe eigenaren krijgen te maken met een verdriedubbeling van de jaarlijkse kosten. En volgend jaar worden de regels nog verder aangescherpt. De park eigenaar heeft een bod gedaan op bestaande huisjes, maar het bod is zeer laag.

En daar zit je dan.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
TucanoItaly schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:59:
Af en toe post iemand hier iets over een investering in een vakantiehuisje. Met de vraag of dat een goed idee is.

Zojuist weer een collega gehoord met een drama verhaal. Vier jaar geleden een sta-caravan gekocht op een vakantiepark, kosten ca. 30k. Dat is zo'n sta-caravan niet waard op zich, behalve dat deze op een gewilde locatie staat. Echter... de grond is gepacht, kosten ca. 2500 euro per jaar, plus ca. 1000 euro aan gas en licht. Nou is er vorig jaar een nieuwe eigenaar gekomen, die een nieuwe, meer commerciële koers inslaat. Ze willen het park opnieuw inrichten, met mooiere en duurdere huisjes die ze zelf uitbaten.

Geen probleem als je situatie niet veranderd. Maar m'n collega is verhuisd uit de stad, naar een dorp. Z'n huis is duurder, maar wel een grotere tuin. De sta-caravan voelt nu erg duur, en bovendien zijn ze liever thuis.

Dus wil mijn collega van de sta-caravan af, maar op basis van een nieuw huishoudelijk reglement is dit zeer moeilijk gemaakt. Nieuwe eigenaren krijgen te maken met een verdriedubbeling van de jaarlijkse kosten. En volgend jaar worden de regels nog verder aangescherpt. De park eigenaar heeft een bod gedaan op bestaande huisjes, maar het bod is zeer laag.

En daar zit je dan.
Als de grond niet van jou is, of achter een poort zit, dan ben je totaal overgeleverd aan goodwill van de "echte eigenaar".

Slikken en doorgaan, dat is dan het enige wat je kan doen.

HEtzelfde probleem stelt zich als je een stenen huis hebt in een vakantiepark met 'faciliteiten'. ALs je dan toegang wil tot het zwembad etc, dan moet je betalen, en jij bent niet die bepaalt hoeveel...
En als die uitbater failliet gaat ben je helemaal de sjaak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:13
Familie van ons heeft meerdere vakantiehuisjes maar dan wel op eigen grond, niet een typisch vakantiepark, geen zwembad en andere van dit soort voorzieningen. Wel eigen vuilnuisregeling, onderhoud aan de weg, verlichting e.d.
VvE is goed gespreid, niet een partij die alles kan bepalen, maar gewoon echte normale eigenaren.
Ze verhuren daar al vanaf het begin, nu zo'n 12 jaar en dat gaat prima.

"Chalets" bij een of andere pachter is inderdaad een keiharde no-go

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
TucanoItaly schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:59:

En daar zit je dan.
Daarom blijven ETFs toch ideaal. Elke andere vorm van investeren vraagt om meer expertise, meer tijd en/of meer risico. Als vakantiehuisjes echt z’n interessante business was dan ging de exploitant wel naar de bank voor een lening.

Enige uitzondering zou zijn als de exploitant een bekende is en er een ander dan financiële reden is om het niet zelf te bezitten. Óf wanneer je rendement uitdrukt in eigen gebruik en verhuur eigenlijk alleen is om kostenneutraal te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Allemaal eens met bovenstaande opmerkingen. Maar ja, het aanbod van dit soort parken is erg beperkt, zeker in de buurt van de grote steden. En de verleiding is groot... maar zo bouw je dus nooit vermogen op.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-09 17:34
Het zou op een of andere manier toch moeten kunnen, vakantiehuisjes met een net rendement. Heb er vaak naar gezocht. Maar er lijken alleen maar cowboys in die markt te zitten. Prijzen absurd hoog en dan heb je uiteindelijk nog niks te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Remco d schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:45:
Het zou op een of andere manier toch moeten kunnen, vakantiehuisjes met een net rendement. Heb er vaak naar gezocht. Maar er lijken alleen maar cowboys in die markt te zitten. Prijzen absurd hoog en dan heb je uiteindelijk nog niks te zeggen.
Is natuurlijk ook omdat de hoogte van de (koop-)prijzen samenhangt met wat je ervoor krijgt. Huurgrond -> lagere koopprijs. Hoge parklasten -> lagere koopprijs. Een chalet in plaats van een echt huis -> lagere koopprijs. Verplichte verhuur via de locale verhuurorganisatie -> lagere koopprijs. En dan vooral ook andersom, wordt een woning aantrekkelijker doordat er niet zo'n blok aan het been is, dan schiet de koopprijs omhoog.

Ik denk dat je dus vooral ook moet kijken wat voor jou belangrijke punten zijn en ook bv of je zoekt naar primair een goede verhuurmogelijkheid zonder dat je er zelf ook zou willen zijn of dat je meer belang hecht aan een plek voor jezelf die je daarnaast ook kunt verhuren. En op wat voor 'soort' woning je je wilt richten. Rustig en afgelegen gelegen of juist tussen de voorzieningen op een drukke toeristische plek?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 22:15
Remco d schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:45:
Mijn guilty pleasure (nou ja, één van de) is Business Class. Alle oplichters bij elkaar. Europarcs is fantastisch, je zou er toch zo instappen...en uitgeknepen worden...als ze ERGENS ervaring mee hebben zijn het wel dichtgetimmerde contracten.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Bij aankoop kan je nog een idee vormen van het rendement omdat je de koopprijs kent en een ingeschat huurinkomen en eigen gebruik.

De grote val zit bij het herverkopen. Als dat via de verhuurder moet, dan ben je gewoon gebonden aan armen en benen zonder enige onderhandelingsmogelijkheid. Wie denk je dat er dan gaat verdienen aan de transactie?

Ik blijf bij mijn standpunt: vakantievastgoed koop je vooral omdat je er zelf gebruik van wil maken, en dan mag het iets kosten. Komen er inkomsten bij, des te beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Eens met bovenstaande. Wil er nog wel één aan toevoegen: bij veel van de huisjes op de bekendere parken krijg je ook te maken onderhoud. Eens in de zoveel tijd worden de woningen verplicht gerenoveerd en dan krijg je een stevige prent.

Een vakantiehuis koop je (primair) voor eigen gebruik en niet als investering, is mijn gedachte.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JanHenk schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:15:
Eens met bovenstaande. Wil er nog wel één aan toevoegen: bij veel van de huisjes op de bekendere parken krijg je ook te maken onderhoud. Eens in de zoveel tijd worden de woningen verplicht gerenoveerd en dan krijg je een stevige prent.
Daarom is het vooral belangrijk om over je 'doelgroep' na te denken. De gemiddelde familie met schoolgaande kinderen wil ook graag een huisje op een park met moderne voorzieningen en een huisje dat bij de tijd is. (En daar betalen ze dan ook wel naar.) Het huisje en het park zijn dan vaak het belangrijkste van de vakantie en het is terecht dat die groep wil dat een en ander regelmatig een update krijgt en er een bepaalde 'standaard' wordt gehanteerd.
Daarnaast heb je ook een categorie mensen die meer naar een bepaald deel van het land of een bepaald soort omgeving willen en daar een 'slaapplek' zoeken. Daarbij is de omgeving veel belangrijker dan het huisje zelf of het park. Die willen simpelweg een goed bed en een plek om te koken en te zitten en het zal ze worst wezen als dat allemaal uit de vorige eeuw stamt. Maar die groep zal ook een veel lagere huur willen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
Volgens mij valt er echt wel iets stabiels van te maken. Probleem is dat iedereen er veel geld aan wil verdienen. Allemaal een beetje zou ook kunnen. Je zou bijna zelf zo'n Park beginnen met een paar gelijkgestemden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Remco d schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:17:
Volgens mij valt er echt wel iets stabiels van te maken. Probleem is dat iedereen er veel geld aan wil verdienen. Allemaal een beetje zou ook kunnen. Je zou bijna zelf zo'n Park beginnen met een paar gelijkgestemden.
Of doe het nog makkelijker en koop aandelen in zo'n vakantiebedrijf. In plaats van dat je het wiel opnieuw uitvindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Als ik zelf zou overwegen om iets met een vakantiehuis te doen dan zou ik eerder kijken om iets leuks in het buitenland te kopen (los van een vakantiepark) en dat te verhuren in de periode dat ik er zelf niet zou zitten.
Al heb ik geen flauw benul of dat iets op zou leveren verder, aangezien je ook bepaalde zaken moet regelen zoals schoonmaak e.d.
Rubbergrover1 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:13:
[...]

Of doe het nog makkelijker en koop aandelen in zo'n vakantiebedrijf. In plaats van dat je het wiel opnieuw uitvindt.
Of spreid wat meer en koop een ETF. Cirkeltje weer rond :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:17
JEightyFive schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:54:
Als ik zelf zou overwegen om iets met een vakantiehuis te doen dan zou ik eerder kijken om iets leuks in het buitenland te kopen (los van een vakantiepark) en dat te verhuren in de periode dat ik er zelf niet zou zitten.
Al heb ik geen flauw benul of dat iets op zou leveren verder, aangezien je ook bepaalde zaken moet regelen zoals schoonmaak e.d.
Ja, zo denk ik nog weleens - totaal niet FO - aan een appartementje op Tenerife, maar dan wil ik er ook wel altijd terecht kunnen. Niet dat je er een paar weken naartoe wil en je het al verhuurd hebt 8)7 Of dat je er achter komt dat er ranzige huurders in gezeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:26
Nouja, daar zit dus ook weer een hele wereld achter van beheerders en agentschapjes die je airbnb reserveringen (of wat dan ook) voor je beheren. Zorgen dat het schoongemaakt wordt, sleutels afgegeven worden etc... Maargoed. Die mensen werken natuurlijk ook niet voor niks.

Als ik iets met verhuur zou willen doen zou ik naar een bedrijfspandje kijken geloof ik. Maar toen ik daar eens op wat rond zat te klikken kon ik er eigenlijk niet veel over vinden, wat me doet vermoeden dat de opbrengsten niet denderend zijn. (Want anders waren er wel meer mensen mee bezig :P )

[ Voor 16% gewijzigd door Charly op 11-05-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Charly schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:06:
[...]

Nouja, daar zit dus ook weer een hele wereld achter van beheerders en agentschapjes die je airbnb reserveringen (of wat dan ook) voor je beheren. Zorgen dat het schoongemaakt wordt, sleutels afgegeven worden etc... Maargoed. Die mensen werken natuurlijk ook niet voor niks.
Klopt, in feite is dat wat die verhuurorganisatie ook doet, waar hier zo op wordt afgegeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 16:26
Rubbergrover1 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:11:
[...]

Klopt, in feite is dat wat die verhuurorganisatie ook doet, waar hier zo op wordt afgegeven...
Naja. Met het verschil dat je er bij zo'n park vaak vast zit aan een specifieke partij en je op deze manier een ander kan zoeken als ze hun werk niet doen / er makkelijk vanaf kan als je besluit de hut te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Of spreid wat meer en koop een ETF. Cirkeltje weer rond :P
Een vriend van mij is makelaar in Malaga en hij verkoopt redelijk veel aan buitenlanders voor dit doel. Zelf een aantal weken daar en de rest van de tijd verhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Kluifjes schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:00:
[...]

Ja, zo denk ik nog weleens - totaal niet FO - aan een appartementje op Tenerife, maar dan wil ik er ook wel altijd terecht kunnen. Niet dat je er een paar weken naartoe wil en je het al verhuurd hebt 8)7 Of dat je er achter komt dat er ranzige huurders in gezeten hebben.
Uiteraard moet je wel lokale schoonmaak of controle hebben. Daarnaast kan je natuurlijk jou appartement blocken voor verhuur of ervoor kiezen om zelf iets anders in de regio te huren. Het is zonde om die huurder voor 2 weken te laten schieten omdat jij een weekendje wilt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Als ik iets met verhuur zou willen doen zou ik naar een bedrijfspandje kijken geloof ik. Maar toen ik daar eens op wat rond zat te klikken kon ik er eigenlijk niet veel over vinden, wat me doet vermoeden dat de opbrengsten niet denderend zijn. (Want anders waren er wel meer mensen mee bezig :P )
Bedrijfsmarkt is een rotte markt.
Huurcontracten zijn meestal voor 9 jaar, en na die 9 jaar kan je opnieuw onderhandelen. Heel dikwijls is het dan zo dat de huurder misschien wel wil blijven, maar vraagt om een aantal investeringen te doen, of om bv een jaar gratis huur te krijgen.

Ik heb zelf aan de andere kant gezeten. Als de markt moeilijk is, dan is de verhuurder echt niet sterk.
In ons geval stond er behoorlijk veel alternatief vastgoed te huur, en zijn we er uit getrokken, waarna het pand 2 jaar leeg stond.

Het is pas interessant als je echt groot bent als verhuurder (bedrijven als WDP en VGP zijn daar sterk in).
Maar dan speel je in een andere liga, en zijn je klanten bedrijven als BOL en Amazon.

Persoonlijk vind ik iets kopen om te verhuren niet interessant want:
- je hebt geen spreiding met 1 pand
- het is werk, en als je dat te veel outsourct, dan is de winst weg
- onderhoud wordt meestal onderschat

Voor vakantie, enkel doen als je zelf de hoofdgebruiker wordt. Ik kan het snappen als je ergens een appartement koopt waar je dan minstens 3-4 keer per jaar naar toe trekt. Maar als je het verhuurt ben je dan toch iedere keer een dag aan het klussen.

Ik ga bijna nooit op dezelfde plaats op vakantie, dus de vraag stelt zich niet.
Ik huur graag iets, en geef heel graag de sleutel terug na afloop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
R.van.M schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:20:
Een vriend van mij is makelaar in Malaga en hij verkoopt redelijk veel aan buitenlanders voor dit doel. Zelf een aantal weken daar en de rest van de tijd verhuren.
Voor mij persoonlijk zou dit een 'te-ver-van-mijn-bed-show' zijn.

Heel lang geleden hadden mijn opa en oma een paar appartementen in Denia (Spanje).

De lokale tussenpersoon die ze hadden ingeschakeld om voor verhuur, reparatie en onderhoud zorg te dragen, bedonderde de boel. Hij verzweeg opbrengsten en stak die in eigen zak, etc. Daar kwamen ze op gegeven moment achter toen ze zelf een keer onaangekondigd polshoogte zijn gaan nemen. De boel is daarna meteen verkocht.

Dat waren overigens wel andere tijden... Maar áls je direct (in eigen beheer) vastgoed als belegging wilt, zou ik voor iets kiezen wat voor jezelf redelijk bereikbaar (qua locatie) is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Tommie12 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:00:
[...]

Ik blijf bij mijn standpunt: vakantievastgoed koop je vooral omdat je er zelf gebruik van wil maken, en dan mag het iets kosten. Komen er inkomsten bij, des te beter.
Absoluut. Wij hebben een bungalow op een park in Frankrijk. Er moet gemiddeld gezien elk jaar geld bij (ene jaar dikke winst, ander jaar het dak vervangen, etc) maar we zijn nog nooit zo goedkoop zelf op vakantie geweest in zo'n luxe huisje. Bevalt ons prima.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Deveon schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:31:
[...]

Uiteraard moet je wel lokale schoonmaak of controle hebben. Daarnaast kan je natuurlijk jou appartement blocken voor verhuur of ervoor kiezen om zelf iets anders in de regio te huren. Het is zonde om die huurder voor 2 weken te laten schieten omdat jij een weekendje wilt.
Vroeger keken we welke weken in de zomervakantie er over bleven na verhuur en dan gingen we die periode zelf. Tegenwoordig is de zomervakantie al in november het jaar ervoor volgeboekt dus nu bepalen we eerst onze eigen vakantie en plannen we de huurders er om heen..

Waar je je niet op moet verkijken is het onderhoud: daar ben je elk jaar ruim een week zoet mee. Dat kan je in je eigen vakantie doen of je gaat er speciaal voor naar toe in het voor/na seizoen. Als je dat niet ziet zitten moet je er niet aan beginnen.

[ Voor 16% gewijzigd door RichieB op 11-05-2022 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-09 18:57
RichieB schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:29:
[...]

Absoluut. Wij hebben een bungalow op een park in Frankrijk. Er moet gemiddeld gezien elk jaar geld bij (ene jaar dikke winst, ander jaar het dak vervangen, etc) maar we zijn nog nooit zo goedkoop zelf op vakantie geweest in zo'n luxe huisje. Bevalt ons prima.
Hier ook in het bezit van een mooi Frans appartement aan "de cote". Enkel voor eigen gebruik. Het totaal van vaste lasten en VVE is LAGER dan wanneer we de waarde van het appartement hier op een spaarrekening zouden hebben staan en elk jaar 1,2% zouden moet aftikken. Leve zuid Europa! Vakanties zijn goedkoop en reizen met vliegtuig kan enkel met handbagage - kleding hebben we daar gewoon liggen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
flyingdutchboy schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:50:
[...]
Hier ook in het bezit van een mooi Frans appartement aan "de cote". Enkel voor eigen gebruik. Het totaal van vaste lasten en VVE is LAGER dan wanneer we de waarde van het appartement hier op een spaarrekening zouden hebben staan en elk jaar 1,2% zouden moet aftikken.
[...]
Buitenlands vastgoed valt ook gewoon in box 3 natuurlijk. Tenzij je het verhuurt en die inkomsten aangeeft bij de Franse belastingdienst. Dan mag je alle kosten weer van de inkomsten aftrekken en Frankrijk heeft een hoge vrijstelling voor belasting op vastgoed bezit. Alleen als je belastingaangifte doet in het buitenland over de vakantiewoning is die in Nederland vrijgesteld van de box 3 heffing.

[ Voor 5% gewijzigd door RichieB op 11-05-2022 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-09 18:57
RichieB schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:23:
[...]

Buitenlands vastgoed valt ook gewoon in box 3 natuurlijk. Tenzij je het verhuurt en die inkomsten aangeeft bij de Franse belastingdienst. Dan mag je alle kosten weer van de inkomsten aftrekken en Frankrijk heeft een hoge vrijstelling voor belasting op vastgoed bezit. Alleen als je belastingaangifte doet in het buitenland over de vakantiewoning is die in Nederland vrijgesteld van de box 3 heffing.
Klopt Richie. Ik geef de woning ook op in box 3 maar wordt vrijgesteld. De som van Franse belastingen en vaste lasten / VVE (ik gebruik de woning +/- 4 weken per jaar) is nog altijd lager dan de belasting die ik hier zou betalen over het bedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Rubbergrover1 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:11:
[...]

Totaal niet juist.

In beide huisjes wordt schoongemaakt. Maar als er een verhuurorganisatie tussen zit dan kan deze jou verplichten om mee te doen om je gehele huisje te renoveren (nieuwe keuken, bedden, vloer, meubelen) om in het park thema mee te gaan.
Of ze verplichten je om de boel een lik verf te geven terwijl dit eigenlijk de komende jaren niet nodig is/mee te betalen aan een facelift van het parkgroen.

Dit zijn allemaal kosten waar je geen grip op hebt. Bij een huisje waar een local de zaken voor je regelt heb je die grip wel. Dat is echt wel een essentieel verschil.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
CaLeX schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:21:
[...]

Dit zijn allemaal kosten waar je geen grip op hebt. Bij een huisje waar een local de zaken voor je regelt heb je die grip wel. Dat is echt wel een essentieel verschil.
Als je die local 100% kan vertrouwen....
Zoals hierboven al werd geïllustreerd zijn er ook van die locals die stiekem de boel verhuren en het geld in eigen zak steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Tommie12 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:24:
[...]

Zoals hierboven al werd geïllustreerd zijn er ook van die locals die stiekem de boel verhuren en het geld in eigen zak steken.
Natuurlijk, maar tegenwoordig heb je wel een hoop meer middelen om dat vanaf je eigen bank in de gaten te houden (slimme meter, wifi verbruik, ring deurbel, bewakingcamera).

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
CaLeX schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:30:
[...]

Natuurlijk, maar tegenwoordig heb je wel een hoop meer middelen om dat vanaf je eigen bank in de gaten te houden (slimme meter, wifi verbruik, ring deurbel, bewakingcamera).
Klopt, maar het voelt toch al als vrij actief vermogensbeheer.

Direct bezit (het is jouw exploitatie) brengt naar mijn mening ook met zich mee dat je zelf directe bemoeienis kunt uitoefenen. Bij de meeste vakantieparken of vastgoed 'ver weg' ben je toch wel overgeleverd aan de lokale markt of een beheerder.

Een direct bezit (eigendom) maar geen beslissingsmacht (over verhuur, onderhoud, etc.) zou voor mij niet goed voelen. Dat is als aandelen zonder stemrecht. Dan zou ik liever een lening tegen een vast rentepercentage verstrekken en je daarmee ver van het eigendom houden. Succes ermee, als ik maar een nette vergoeding ontvang.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:24:
[...]

Dat voorkom je al door niet de verhuur bij de local neer te leggen. Binnen 5 minuten staat de boel op AirBnB en hoeft de local feitelijk alleen te controleren en eventueel ondersteunen wanneer iets niet werkt. Wanneer, wat of hoe daarop gereageerd wordt kan je prima vanuit veraf besturen. Je hoeft die local dan niet 100% te vertrouwen, maar als een werknemer/inhuurkracht zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CaLeX schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:21:
[...]

Totaal niet juist.

In beide huisjes wordt schoongemaakt. Maar als er een verhuurorganisatie tussen zit dan kan deze jou verplichten om mee te doen om je gehele huisje te renoveren (nieuwe keuken, bedden, vloer, meubelen) om in het park thema mee te gaan.
Of ze verplichten je om de boel een lik verf te geven terwijl dit eigenlijk de komende jaren niet nodig is/mee te betalen aan een facelift van het parkgroen.
Dat hangt sterk van het soort park en de soort verhuurorganisatie af. Eigenlijk wat ik hierboven in schetste. Kies je voor een huisje ik een soort center parcs park, dan ben je inderdaad overgeleverd aan de grillen van de verhuurorganisatie. En vanuit het oogpunt van de huurders is dat ook logisch, omdat je een bepaald standaard huisje verwacht.

Maar er zijn ook parken die met meer unieke huisjes werken en waarbij je veel minder vast zit aan wat er voor plannen door anderen worden bedacht. Zijn vaak ook op parken met weinig voorzieningen overigens (logisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 21:41
[...]

Ik denk dat met verhuur van bedrijfspand je beetje geluk moet hebben.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@ybos In commercieel vastgoed is 10% gebruikelijk. De risico’s zijn dan ook navenant.

Overigens is de rekensom daar andersom, kopers zijn bereid tot 10 maal de bruto jaarhuur te betalen voor een pand.

Je hebt vooral te maken met de minder kredietwaardige partijen, anders hadden ze namelijk wel externe financiering aangetrokken en het zelf gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JanHenk schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:12:
@ybos
Je hebt vooral te maken met de minder kredietwaardige partijen, anders hadden ze namelijk wel externe financiering aangetrokken en het zelf gekocht.
Nou, dat valt wel mee, hoor. De meeste bedrijven steken hun geld en (financieringscapaciteit) liever in de primaire bedrijfsactiviteiten in plaats van in onroerend goed. En veel bedrijven willen ook niet 'vast zitten' aan een bepaalde locatie, maar de mogelijkheid hebben om over 5 jaar naar een ander pand te gaan. Bijvoorbeeld als het bedrijf flink gegroeid is, of als ze gewoon elders willen zitten. Er zijn juist bij bedrijven veel goede redenen om niet te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:48
Rubbergrover1 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:45:
[...]

Nou, dat valt wel mee, hoor. De meeste bedrijven steken hun geld en (financieringscapaciteit) liever in de primaire bedrijfsactiviteiten in plaats van in onroerend goed. En veel bedrijven willen ook niet 'vast zitten' aan een bepaalde locatie, maar de mogelijkheid hebben om over 5 jaar naar een ander pand te gaan. Bijvoorbeeld als het bedrijf flink gegroeid is, of als ze gewoon elders willen zitten. Er zijn juist bij bedrijven veel goede redenen om niet te kopen.
Exact, al is het alleen maar om balanswaarde laag te houden zodat je niet aan de accountantscontrole moet voor je bv. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
An sich zijn dat valide argumenten voor ondernemingen om te huren.

Ik vermoed echter dat dat niet de bedrijven zijn waar wij particulieren met een beetje vermogen in het vastgoed kunnen investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JanHenk schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:26:
An sich zijn dat valide argumenten voor ondernemingen om te huren.

Ik vermoed echter dat dat niet de bedrijven zijn waar wij particulieren met een beetje vermogen in het vastgoed kunnen investeren.
Ik weet niet over welke categorie je het dan hebt. Maar er zijn bijvoorbeeld een hoop betaalbare verhuur-kantoorpanden die je zou kunnen kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:53:
[...]

Ik weet niet over welke categorie je het dan hebt. Maar er zijn bijvoorbeeld een hoop betaalbare verhuur-kantoorpanden die je zou kunnen kopen.
Die dan maanden leeg staan…

Om in vastgoed te beleggen gebruik ik de volgende aandelen:

VGP, WDP: logistiek vastgoed, sterke bedrijven die een mooi groeipad hebben, en behoorlijk wat klanten hebben als Bol en Amazon.

XIOR: studentenhuisvesting in diverse steden in West Europa. Mooi groeipad, hoge kwaliteit.

IMMOBEL: beetje kantoren, maar vooral ontwikkeling van prive huisvesting.

Voordeel: ze bellen niet voor een lekkende kraan, en ze lossen zelf de problemen op met huurders die de boel bezeiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Tommie12 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:19:
[...]

Om in vastgoed te beleggen gebruik ik de volgende aandelen:

VGP, WDP: logistiek vastgoed, sterke bedrijven die een mooi groeipad hebben, en behoorlijk wat klanten hebben als Bol en Amazon.

XIOR: studentenhuisvesting in diverse steden in West Europa. Mooi groeipad, hoge kwaliteit.

IMMOBEL: beetje kantoren, maar vooral ontwikkeling van prive huisvesting.

Voordeel: ze bellen niet voor een lekkende kraan, en ze lossen zelf de problemen op met huurders die de boel bezeiken.
Dat heb ik vroeger ook ooit gedaan, vastgoedaandelen.
Het vastgoedfundament fonds. Ging goed, dalen dalen dalen, mijn verlies gepakt en de boel verkocht, paar weken later ging de handel van het aandeel op slot.

Ik denk dat kantoorpanden voor de "kleine" belegger zoals ons niet interessant zijn. Gewoon bedrijfshallen voor de plaatselijke aannemer/stucadoor/...
Daar is nagenoeg altijd vraag voor en leegstand valt dan wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:19:
[...]

Als je verhuurd vastgoed koopt heb je daar geen last van. En uiteraard kun je wel een keus maken tussen meer en minder aantrekkelijke locaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:52
Vanuit mijn job merk ik wel dat er veel relatief kleine bedrijfshalletjes bijkomen. Pakweg tot max 1000m². Voor de kleine kmo: bureaucontainer, magazijntje, werkplaats met machines,...

Zowel volledige nieuwbouw als renovatie van hele grote fabriekshallen. De tijd van de grote productielijnen en/of honderden productiemachines (textiel) bij elkaar is voorbij hier in de regio.

Nu is het maatwerk, kleine series, snelle omschakelingen,...

Als die bedrijven groeien dan verhuizen ze soms wel naar een eigen nieuwbouwpand dat dan 2 of 3 keer groter is.

Als je er zo over nadenkt is de bouw nog altijd relatief lomp: opbouwen, afbreken, opbouwen,... eigenlijk zou industriebouw modulair moeten zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Wozmro op 13-05-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wozmro schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:36:
Vanuit mijn job merk ik wel dat er veel relatief kleine bedrijfshalletjes bijkomen. Pakweg tot max 1000m². Voor de kleine kmo: bureaucontainer, magazijntje, werkplaats met machines,...

Zowel volledige nieuwbouw als renovatie van hele grote fabriekshallen. De tijd van de grote productielijnen en/of honderden productiemachines (textiel) bij elkaar is voorbij hier in de regio.

Nu is het maatwerk, kleine series, snelle omschakelingen,...
En juist voor die kleine (en soms startende) bedrijven die graag snel willen kunnen inspelen op veranderingen is flexibiliteit een grote pre. En die willen dus graag een huurpand in plaats van koop en zullen waarschijnlijk ook bereid zijn om voor die flexibiliteit extra te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco d
Afgelopen 10 jaar kreeg je een bedrijfspand sneller verkocht dan dat je van je huur af bent. En voor meer dan je betaald hebt ooit. Flexibiliteit speelt pas weer een rol om te huren als er leegstand is. Zeker de lokale zzp'er stucadoor en Timmerman zetten, deels ook als soort pensioen, graag zelf een loods neer. Degenen die zoiets moeten huren doen dat meestal niet uit weelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
ybos schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:28:
[...]

Dat heb ik vroeger ook ooit gedaan, vastgoedaandelen.
Het vastgoedfundament fonds. Ging goed, dalen dalen dalen, mijn verlies gepakt en de boel verkocht, paar weken later ging de handel van het aandeel op slot.

Ik denk dat kantoorpanden voor de "kleine" belegger zoals ons niet interessant zijn. Gewoon bedrijfshallen voor de plaatselijke aannemer/stucadoor/...
Daar is nagenoeg altijd vraag voor en leegstand valt dan wel mee.
Dat zijn bedrijven, en als het slecht beheerd is.... not good.
Daarom dat ik spreid over een 4-tal vastgoedbdrijven in verschillende sectoren.

Kantoren zijn een heel moeilijke markt, die beheerd wordt door een paar grote gespecialiseerde immobedrijven voor de verhuur (JLL, CBRE, Cushmann and Wakefield, ... )

Bedrijfshalletjes voor een stukadoor zitten meestal samen in een groter gebouw/zone waar je met een paar 100k niet veel betekent.
Maar ook daar, die kleine bouwbedrijven gaan al eens over de kop, veranderen van eigenaar en dan gaan de poppetjes aan het dansen.
Mijn oom is een gepensioneerde landbouwer die een deel van het bedrijf verhuurde aan kleine bedrijven die plaats nodig hebben voor bv opslag van zand voor paardenpistes, oude autoonderdelen (motoren, carosseriedelen, ...).
Nu is de boerderij verkocht, en krijgt hij die mensen er niet uit. Ze betalen niet, ruimen de boel niet op, en het traject met de advokaten en deurwaarders heeft hem al 2 jaar huurinkomsten gekost en een doodsbedreiging....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Tommie12 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:23:
[...]

Dat zijn bedrijven, en als het slecht beheerd is.... not good.
Daarom dat ik spreid over een 4-tal vastgoedbdrijven in verschillende sectoren.

Kantoren zijn een heel moeilijke markt, die beheerd wordt door een paar grote gespecialiseerde immobedrijven voor de verhuur (JLL, CBRE, Cushmann and Wakefield, ... )

Bedrijfshalletjes voor een stukadoor zitten meestal samen in een groter gebouw/zone waar je met een paar 100k niet veel betekent.
Maar ook daar, die kleine bouwbedrijven gaan al eens over de kop, veranderen van eigenaar en dan gaan de poppetjes aan het dansen.
Mijn oom is een gepensioneerde landbouwer die een deel van het bedrijf verhuurde aan kleine bedrijven die plaats nodig hebben voor bv opslag van zand voor paardenpistes, oude autoonderdelen (motoren, carosseriedelen, ...).
Nu is de boerderij verkocht, en krijgt hij die mensen er niet uit. Ze betalen niet, ruimen de boel niet op, en het traject met de advokaten en deurwaarders heeft hem al 2 jaar huurinkomsten gekost en een doodsbedreiging....
Zonder wrijving geen glans :X
Je noemt je oom, dat is wel een heel extreem geval natuurlijk. Het gaat gelukkig ook vaak goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Ik ben ZZP-er dus heb veel vrije jaarruimte. Wat is nu een goede strategie om te bepalen hoeveel in te leggen in lijfrente, en hoeveel in box 3.

Pensioenbeleggen:
- voordeel: belasting komt terug bij inleg
- nadeel: wordt opnieuw (meestal lager) belast bij uitkering
- nadeel: je koopt er een lijfrenteproduct van, dus het geld rendeert ook niet meer vanaf dat moment

Box 3:
- voordeel: kan blijven renderen na pensioenleeftijd
- voordeel: meer vrijheid
- nadeel: minder belastingvoordeel
- nadeel: VRH

Mis ik iets? Afhankelijk van de parameters in de berekening kom ik met 100% lijfrente op meer uiteindelijk uitgekeerd kapitaal uit, maar met andere parameters (inleg/verwacht rendement/etc) kom ik er op uit dat 100% box 3 een gunstigere situatie is. Qua vrijheid en eenvoud vind ik dit ook een aantrekkelijkere optie, maar ik wil geen voordelen laten liggen die er wél zijn.

Het beste is dus waarschijnlijk een combinatie of een trade-off, iemand tips hoe de verhouding te bepalen?

[ Voor 6% gewijzigd door Bio op 14-05-2022 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Vzviw betaal je over je Oudedagsreserve (https://www.belastingdien..._reserves/oudedagsreserve) geen VRH. En je kan er prima beleggen.

- voordeel: dempt je winst dus uitgestelde IB afdracht
- voordeel: opneembaar wanneer je wil

Ik had alles in de FOR en 0 in pensioen, omdat ik t prettig vind dat ik er bij kan als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

FOR lijkt mij geen handige regeling omdat ik geen enkel idee heb hoe lang mijn bedrijf blijft bestaan, en het dan ineens vrijkomt. Daarnaast kan je dit ook niet oneindig laten oplopen, omdat de Belastingdienst dan vraagtekens gaat stellen bij een te hoog ondernemersvermogen. Volgens wat ik gelezen heb zou ook als je ermee belegt het rendement als winst gezien moeten worden voor de zaak (als je het correct binnen de lijntjes doet)? Om die twee redenen heb ik dat eigenlijk als optie afgeschreven.

[ Voor 16% gewijzigd door Bio op 14-05-2022 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Bio schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 16:50:
omdat ik geen enkel idee heb hoe lang mijn bedrijf blijft bestaan, .
Ik haal deze zinsnede er even uit. Als je misschien maar tijdelijk dit bedrijf hebt, dan zou ik me voorlopig niet te veel vastleggen op langjarige regelingen. En zou ik voorlopig vooral de vrijheid willen houden om met het geld te doen wat je wilt. Vergeet niet dat je nog jaren later de jaarruimte mag 'inhalen'. Mijn keus zou daarom zijn om het geld voorlopig vrij te laten en over vijf jaar te evalueren hoe je er voor staant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online

G83

@Bio

Er zijn in mijn ogen nog drie mogelijke voordelen die je nog niet benoemd:
-je legt jezelf ook echt vast voor de lange termijn; geen reden om teveel te twijfelen of het teveel te tweaken. Ultiem passief beleggen dus. Zoals uit onderzoek zou blijken dat dode mensen de beste beleggers zijn, is een geblokkeerde beleggingsrekening een goede tweede!
-als het bedrag substantieel genoeg is kan je het zien als een alternatief voor een AOV, je mag het in geval van arbeidsongeschiktheid eerder opnemen zonder boete.
-als je een tijdje reserveringsruimte opspaart kan je het gebruiken in de periode dat je eventueel kinderen van 0-4 zou hebben om je inkomen te verlagen en je kinderopvangtoeslag daarmee behoorlijk te verhogen.

Ik ben wel een voorstander om met pensioenbeleggen je aow-leeftijd goed af te dekken, dan kan je daarna(ast) verder werken aan box3 om eventueel eerder te stoppen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 13:49
Bio schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 14:47:
Ik ben ZZP-er dus heb veel vrije jaarruimte. Wat is nu een goede strategie om te bepalen hoeveel in te leggen in lijfrente, en hoeveel in box 3.

Pensioenbeleggen:

- nadeel: je koopt er een lijfrenteproduct van, dus het geld rendeert ook niet meer vanaf dat moment
Dit is inmiddels achterhaalt, je kunt een uitkering in aandelen laten doen. Zijn een aantal maatschappijen die dit aanbieden.

Nog een voordeel voor pensioenbeleggen: als je failliet gaat is het vrijgesteld en gaat niet verloren. Kan als ondernemer wel handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:27
jerh schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:23:
[...]

Dit is inmiddels achterhaalt, je kunt een uitkering in aandelen laten doen. Zijn een aantal maatschappijen die dit aanbieden.

Nog een voordeel voor pensioenbeleggen: als je failliet gaat is het vrijgesteld en gaat niet verloren. Kan als ondernemer wel handig zijn.
Ah, dat wist ik niet. In geval van faillissement blijft je (bijvoorbeeld de giro pensioen beleggen rekening) dus buiten bereik van schuldeisers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

ZveenT schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 23:44:
[...]

Ah, dat wist ik niet. In geval van faillissement blijft je (bijvoorbeeld de giro pensioen beleggen rekening) dus buiten bereik van schuldeisers?
Totdat je bij de gemeente bijstand moet aanvragen. Dan moet je het vermogen wel opeens aanspreken.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Smuggler schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:30:
[...]

Totdat je bij de gemeente bijstand moet aanvragen. Dan moet je het vermogen wel opeens aanspreken.
Dat is niet altijd waar. Maar het is wel goed om met de voorwaarden rekening te houden.

Lijfrentekapitaal is vrijgesteld als het minder is dan ong. 250k en als je de afgelopen 5 jaar ieder jaar is ingelegd, maar dat dit jaarlijks minder dan ong. 6000 per jaar was. Het zou daarom een tactische keus kunnen zijn om jaarlijks ongeveer 6k in een pensioenproduct te stoppen opdat dit in voorkomende gevallen 'beschermd' is. Daarmee bouw je bovendien een prima basispensioen op bovenop de AOW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwaas
  • Laatst online: 06-08 11:34

dwaas

_

Is het normaal dat je bank je belt om vermogensbeheer aan te bieden?

King for a day,... fool for a lifetime.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

dwaas schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:44:
Alleen als ze denken dat ze iets aan je kunnen verdienen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwaas
  • Laatst online: 06-08 11:34

dwaas

_

Cyberpope schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:46:
[...]

Ja dat vermoeden had ik al. Ze bellen van de week terug. Ik zal ze vriendelijk bedanken.

King for a day,... fool for a lifetime.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
dwaas schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:44:
Ja. Tenminste, als ze in de computer zien dat je wat inkomen hebt of wat geld dood hebt geparkeerd. Zie het niet als een compliment, het is meer zoiets als een belletje van een energiemaatschappij die je er in probeert te luizen. Als in: ze bellen je niet noodzakelijk omdat jij er beter van wordt.

[ Voor 21% gewijzigd door writser op 16-05-2022 21:11 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cyberpope schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:46:
[...]

Dan ben je waarschijnlijk goed onderweg op je FO reis.. ik ben nog nooit gebelt 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 19:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
dwaas schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:09:
[...]

Ja dat vermoeden had ik al. Ze bellen van de week terug. Ik zal ze vriendelijk bedanken.
Luisteren kost je niks, en je kan altijd nog iets leren en dan nee zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:42
Tommie12 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:35:
Luisteren kost je niks, en je kan altijd nog iets leren en dan nee zeggen.
Luisteren kost je tijd en aandacht, en je kan altijd nog gemanipuleerd worden om ergens mee akkoord te gaan waar je je achteraf toch niet senang bij voelt dat je dan weer terug moet gaan draaien. Is voor iedereen anders natuurlijk, maar bij mij wordt aan de telefoon niet verkocht. Laat mij maar rustig alle informatie zelf doornemen, en mocht ik dan nog interesse hebben dan neem ik zelf wel contact op.

Bij zoiets als vermogensbeheer weet ik toch al dat het antwoord "nee" is en zou ik hun tijd ook niet gaan verdoen met het aanhoren van de sales pitch.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Ben een keer bij zo'n salespitch geweest van een grote private bank voor vermogende mensen. Heel verhaal over hoe zij deden beleggen en de markt probeerde te timen en een hele strategie voor bepaalde fondsen. De kosten voor dit portfolio beheer waren meer dan 1%. Ze waren ook zeer trots op het behaalde rendement van de afgelopen jaren. Mijn vraag welk rendement een indexfonds zoals Vanguard of northern trust in diezelfde periode gemaakt had met zeer lage beheerkosten werd niet in dank afgenomen en overheen gepraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Mirved schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:49:
Ben een keer bij zo'n salespitch geweest van een grote private bank voor vermogende mensen. Heel verhaal over hoe zij deden beleggen en de markt probeerde te timen en een hele strategie voor bepaalde fondsen. De kosten voor dit portfolio beheer waren meer dan 1%. Ze waren ook zeer trots op het behaalde rendement van de afgelopen jaren. Mijn vraag welk rendement een indexfonds zoals Vanguard of northern trust in diezelfde periode gemaakt had met zeer lage beheerkosten werd niet in dank afgenomen en overheen gepraat.
Dan heb je het over beheerd beleggen, wat in principe een andere tak van sport is dan private banking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 22:56

zomertje

Barisax knorretje

Ik moet dit topic wat meer volgen merk ik. Had in mn hoofd om in de toekomst aan een vakantiehuisje te beginnen (als de prijzen beter worden). Maar als ik zie wat er allemaal bij komt (onderhoud, verplichte vernieuwingen)dan is het misschien toch geen goed plan.

Het idee was gedeeltelijk voor eigen gebruik, verhuren via een 'park' en in de toekomst met winst weer verkopen.

Ik denk dat etf's makkelijker zijn dan :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
zomertje schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:58:
Ik moet dit topic wat meer volgen merk ik. Had in mn hoofd om in de toekomst aan een vakantiehuisje te beginnen (als de prijzen beter worden). Maar als ik zie wat er allemaal bij komt (onderhoud, verplichte vernieuwingen)dan is het misschien toch geen goed plan.

Het idee was gedeeltelijk voor eigen gebruik, verhuren via een 'park' en in de toekomst met winst weer verkopen.

- eigen gebruik: lukt wel, maar heeft een impact op je huurinkomsten. je zal zeker niet de gehele hoogseizoenperiode kunnen voorbehouden
- verhuren via park: lukt ook wel, maar je verliest makkelijk 30%
- met winst verkopen.... dat is twijfelachtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Tommie12 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:48:
[...]

- eigen gebruik: lukt wel, maar heeft een impact op je huurinkomsten. je zal zeker niet de gehele hoogseizoenperiode kunnen voorbehouden
Eigen gebruik = vermijden uitgaven
- verhuren via park: lukt ook wel, maar je verliest makkelijk 30%
Ligt er aan of het een park is met klein beheer, of een Roompot achtige.

Tevens opletten, sommige parken doen ook onderhoud uit de huurinkomsten pot gezamenlijk.
- met winst verkopen.... dat is twijfelachtig.
Ook opletten of je de grond koopt, of alleen huisje. En wat de afspraken zijn over de grond/park. Ben je aandeelhouder van het park, of ben je huurder met beperkte rechten (camping met vaste plaatsen/vastgeroeste caravans).

Zeker die laatste categorie kan om willekeurige redenen geruimd worden met verlies als gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco d
zomertje schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:58:

Degenen die nu VERkopen maken wat winst. Kijk maar naar de advertenties met Landal huisjes met vaste huuropbrengst. Deze worden verkocht met een rendement van 3% ongeveer.

Dit was voor 7-8 jaar geleden 5%. Volgens mij zijn de prijzen van die huisjes dan dus met 40% gestegen.

Als de vaste huurperiode afloopt gaat dat rendement denk ik niet omhoog bijgesteld worden, immers de huisjes verouderen en Landal investeert liever in nieuwe parken. De enige manier om een huisje dan nog ooit met winst te verkopen is iemand te vinden die met minder dan 3% rendement uit huurinkomsten genoegen neemt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Grootste nadeel van een vakantiehuis voor mij is dat je dan jezelf ook eigenlijk verplicht iedere keer daarheen te gaan. Ik ben nog nooit 2x naar dezelfde plek geweest om dat ik zoveel mogelijk wil zien en steeds nieuwe dingen wil ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ach, met wintersport toch wel erg handig om alle spullen in het huis achter te laten en er niet mee te hoeven zeulen. Scheelt skibox en je kunt wat meer keuze aan materiaal opslaan voor variatie in je wintersport, dat past normaal gesproken niet in je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Mirved schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:42:
Grootste nadeel van een vakantiehuis voor mij is dat je dan jezelf ook eigenlijk verplicht iedere keer daarheen te gaan. Ik ben nog nooit 2x naar dezelfde plek geweest om dat ik zoveel mogelijk wil zien en steeds nieuwe dingen wil ontdekken.
Uiteraard is het een basisvoorwaarde bij de aankoop van een vakantiehuisje voor eigen gebruik dat je graag vaak naar de zelfde plek wilt. Ik heb die behoefte is niet, maar ik ken ik mensen die ieder jaar vast de zelfde plek (zelfs binnen Nederland) gaan. Dan kan ik me wel voorstellen dat je een eigen huisje voor eigen gebruik zou willen. Zeker als je bv in een flat woont en op deze manier ook een plek 'buiten' hebt.
Pagina: 1 ... 82 ... 291 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.