Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

HandyLumberjack schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 18:42:
[...]

Dat heb ik dus wel gedaan. Als er tegenvallers zijn zal ik die op een of andere manier weer moeten compenseren.

Ik hecht gewoon veel waarde aan mijn vrije tijd nu en als het blijkt dat ik over 10 jaar weer moet gaan werken (tegen een laag salaris) dan is dat maar zo. Dan sta ik er financieel waarschijnlijk nog steeds beter voor dan 80-90% van de Nederlanders.

Waarom zou je nu nog jarenlang werken als dat waarschijnlijk toch niet nodig is?
Ik werk ook niet omdat het per se nodig is , maar wel omdat het uitdaging en invulling geeft. Maar misschien komt dat doordat ik mijn functie doorgaans leuk genoeg vind..

Mijn vrouw idem, zij heeft recent haar baan opgezegd omdat het niet meer leuk (genoeg) was :). Inmiddels heeft ze ook een nieuwe baan voor 24 uur die vrij in te delen is (ma tm vrijdag thuis of op kantoor).

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 11-10-2025 18:53 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:02
HandyLumberjack schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 18:42:
[...]

Dat heb ik dus wel gedaan. Als er tegenvallers zijn zal ik die op een of andere manier weer moeten compenseren.

Ik hecht gewoon veel waarde aan mijn vrije tijd nu en als het blijkt dat ik over 10 jaar weer moet gaan werken (tegen een laag salaris) dan is dat maar zo. Dan sta ik er financieel waarschijnlijk nog steeds beter voor dan 80-90% van de Nederlanders.

Waarom zou je nu nog jarenlang werken als dat waarschijnlijk toch niet nodig is?
Wie kan garanderen dat jij lichamelijk of geesteljik over 10 jaar nog kan werken?
Vele mensen die op leeftijd zijn kunnen dat vaak niet. De vraag is ook of je wel aan een baan kan komen.

Stel dat je voortijdig een aantal jaren voor je AOW gerechtigde leeftijd kan stoppen en je een 95% score krijgt bij FIRE calculatoren zoals ficalc.app of earlyretirement. Dat is voldoende. Echter Als je 1 jaar langer werkt hoef je dat jaar niet meer te reserveren, daarnaast verdien je met je vermogen geld en leg je ook wat in van je loon. Deze 3 samen zorgen er voor dat je minimaal 1 jaar extra of zelfs 2-3 jaren extra reserve hebt.
De teller gaat steeds harder, want als je nog het 2e jaar verder werkt dan heb je zekers 2 jaren die je niet hoef uit te geven maar gezien de extra verdiensten kan je waarschijnlijk 4-6 jaren extra opvangen.

Nu hoef ik geen ferrari, 4 sterren hotel, 1st class reizen of armini pakken. Geef mij maar gewoon lekker simpele zaken, maar wat meer zekerheid vindt ik prettig.

[ Voor 5% gewijzigd door phantom09 op 11-10-2025 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:24
phantom09 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 16:54:
[...]

Ik snap dat je niet met alles rekening kunt houden, maar je gaat niet stoppen als je volgens je berekeningen net rond kunt komen. 1 kleine verstoring en alles ligt in duigen. Ik neem aan dat je wel rekening hebt gehouden met wat reservecapaciteit.
Dit.is totaal niet mijn punt. Jij begon over een vermoeden dat 'parttime' aangepakt gaat worden want vergrijzing. Ik zie dat dus A totaal anders (parttime is niet slecht en fulltime niet goed) EN punt B ik zeg dus dat ik nu niet probeer rekening te houden met vermoedens van mogelijke regels in de toekomst.

Ik doe het met wat we nu weten en kijk een beetje terug naar de afgelopen 10-15 jaar. Verder zorg ik zelf voor zoveel flexibiliteit als redelijkerwijs te doen is en dan heb ik alles wat ik wil en kan wel afgedekt ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
phantom09 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:15:
[...]

Wie kan garanderen dat jij lichamelijk of geesteljik over 10 jaar nog kan werken?
Vele mensen die op leeftijd zijn kunnen dat vaak niet. De vraag is ook of je wel aan een baan kan komen.

Stel dat je voortijdig een aantal jaren voor je AOW gerechtigde leeftijd kan stoppen en je een 95% score krijgt bij FIRE calculatoren zoals ficalc.app of earlyretirement. Dat is voldoende. Echter Als je 1 jaar langer werkt hoef je dat jaar niet meer te reserveren, daarnaast verdien je met je vermogen geld en leg je ook wat in van je loon. Deze 3 samen zorgen er voor dat je minimaal 1 jaar extra of zelfs 2-3 jaren extra reserve hebt.
De teller gaat steeds harder, want als je nog het 2e jaar verder werkt dan heb je zekers 2 jaren die je niet hoef uit te geven maar gezien de extra verdiensten kan je waarschijnlijk 4-6 jaren extra opvangen.

Nu hoef ik geen ferrari, 4 sterren hotel, 1st class reizen of armini pakken. Geef mij maar gewoon lekker simpele zaken, maar wat meer zekerheid vindt ik prettig.
Over 10 jaar ben ik nog geen 50, de meeste mensen op die leeftijd kunnen nog werken.

En met zo'n lange horizon is zekerheid ook een illusie, die berekeningen kloppen statistisch wel, maar er kan zoveel in mijn leven veranderen dat ik niet weet welk bedrag genoeg is, misschien blijkt ik achteraf wel veel teveel te hebben.

En het is ook niet dat ik niet meer wil werken. Als iemand mij morgen een leuke baan aanbiedt zou ik zo maar eens "ja" kunnen zeggen. Maar met mijn laatste baan was ik gewoon klaar.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Pagina: 1 ... 296 297 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.