Sport_Life schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 07:34:
[...]
Tenzij er een drieling is , is de periode dat de alledrie op de kinderopvang zitten ook niet zo lang. Als er 2 jaar tussenzit is er een periode van 1 jaar dat de kosten heel hoog zijn. Bso is al veel goedkoper.
Ik ken 1 stel die de kinderen 5 dagen naar de opvang brengen en zij zijn beide senior manager met goed inkomen, verder doen de meeste mensen uit mijn omgeving max 2-3 dagen.
Dat klopt, maar het blijft een grote maandelijkse uitgave die je wel moet willen/kunnen opbrengen. Bij mensen met een hoog inkomen zie je dat het in absolute bedragen gewoon gigantisch veel is. Terwijl bij mensen met een meer modaal inkomen het vaak zo is dat ze ieder dubbeltje twee keer moeten omdraaien omdat ze noodgedwongen al best hoog in de uitgaven zitten. En ook de relatief lagere kinderopvangkosten er flink inhakken.
Trouwens, ik kan het mis hebben, maar volgens mij ging de discussie er eerst niet zozeer over hoe het 'zou moeten' zijn, maar kwam de discussie voort uit de vraag hoe het landschap er uit zou zien tegen de tijd dat je met pensioen zou kunnen gaan. Dit in het kader van de (fiscale) afweging tussen box 3 oppotten en pensioen/derde pijler oppotten. Dan gaat het er vooral om welke richting "we" op gaan. Dat is uiteraard kijken in de glazen bol, maar je kunt wel (subjectieve) trends zien.
Dan zie ik grofweg 3 relevante trends.
1. Een steeds groter deel van de AOW wordt uit algemene middelen betaald.
Dat komt vooral doordat de AOW premie gemaximeerd is en de totale kosten wel stijgen. Dat het totaal niet tot grote (maatschappelijke) discussies leidt dat dit percentage algemene middelen stijgt, maakt dat het mij niet zou verbazen als ze ook aan de knop van de AOW premie zouden kunnen gaan sleutelen en op termijn de AOW volledig uit algemene middelen wordt betaald. Anders gezegd: schijventarief voor en na AOW leeftijd gelijk trekken.
2. Er zit weinig verschil in de marginale belastingdruk tussen mensen met een hoog inkomen en mensen met een meer modaal inkomen. Door de afbouw van heffingskortingen houden veel mensen van iedere extra verdiende euro even veel over. Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar toch is het dan een kleine stap naar een vlaktaks. Anders gezegd: het belastingtarief (voor en na AOW) zou best eens hoger kunnen worden dan het huidige lage tarief.
3. De toeslagen kwamen ook om de hoek kijken. Bijna iedereen, van links tot rechts, is het er over eens dat de toeslagen een gedrocht zijn. Als je dan bepaalde belangrijke zaken toch toegankelijk wil houden, zul je die voor de burger tegen laag tarief (of gratis) moeten aanbieden. Wat betekent dat de rest van de kosten door de algemene middelen betaald moet worden. Dus dat bv in plaats van 1500 euro zorgpremie per jaar je een meer behapbare 150 euro hebt, maar dat de rest dan uit de inkomensafhankelijke premie moet komen. En die moet stijgen. Oftewel: hogere belastingen en premies. Wat betekent dat ook het tarief na AOW leeftijd eerder hoger dan lager wordt dan het huidige schijventarief.
Vanuit deze drie
trends (die dus niet mijn
wens weergeven) zie ik de kans vrij groot dat je "straks", na de AOW leeftijd, te maken krijgt met een heffing op pensioen/bankspaar/lijfrente uitkeringen die flink hoger liggen dan het huidige niveau.