Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:03
RichieB schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:30:
[...]
Daar ga ik helemaal van uit. Feit is: echt rijken stoppen hun vermogen niet gewoon in aandelen en tikken dan de box 3 belasting netjes af. Ze houden dat vermogen uit de wind door het in bedrijven onder te brengen.
Ik zie dit heel vaak voorbij komen, maar de reden daarvan is zoals hierboven aangegeven, vaak omdat het al in bedrijven zit. Het uit box 2 naar prive halen, kost je vaak meer belasting dan de box 3 belasting (als het daar al zit). Het voordeel is dat het langer kan staan renderen voor je belasting betaald, maar per saldo is het maar de vraag of je er echt een voordeel van hebt en zo ja, hoeveel het voordeel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:00
Hielko schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:44:
[...]

Pensioenen zijn denk ik niet meegenomen in deze statistiek, want in het huidige Nederlandse stelsel kan je niet een exact vermogen op iemands aandeel in de pensioenpot plakken.
Ik heb het met belgische ogen bekeken.
In de betere bedrijven heb je een 'extra legaal pensioen', en dat kan een paar 100k zijn als je een goed betaalde job hebt. Dat wordt in 1 keer uitbetaald als je stopt met werken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:34
rube schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:42:
[...]

Klopt. Toch kan dat vanwege het "wen-effect", uiteindelijke een betere beslissing zijn als je je daar veel beter bij voelt.
Tommie12 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:48:
[...]

Klopt, puur rationeel (time in the market beats timing the market) is het gewoon kopen en klaar, maar niet iedereen slaapt daar even goed bij.
Absoluut waar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:05
rube schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:47:
[...]

Dat klopt, maar er zijn tegenwoordig ook best aardig wat functies (niet procentueel, maar absoluut) die echt wel goed betalen, zeg 150K+. Als je dan het gelukt bet om met zijn 2'en te zijn, op een normale manier te leven en al het surplus dan goed te investeren (kijk de afgelopen 15 jaar) dan kan het ook met gewoon een HBO/WO opleiding zonder eigen bedrijf of functie op C-level erg hard gaan. Ja, uiteraard gedeeltelijk geluk maar het is niet onmogelijk (C-level of erg succesvol eigen bedrijf is een stuk moeilijker om te bereiken).
Daar heb je zeker gelijk in, maar ik zie dat eerder als iets van de laatste 2-3 jaar toen de lonen enorm gestegen zijn. Dat zal nog niet heel veel in de statistieken van 2024 zitten.

Voor de inflatie / loonstijgingen was zo'n hoog salaris een stuk minder bereikbaar dan nu. Maar eens dat het aan de inkomsten kan nu makkelijker geworden is.

Hangt ook af van je gezinssituatie in hoeverre je beiden kunt werken. Zo'n 150k baan is nogal lastig in 3 dagen te doen, daar is 4 dagen toch wel vaak het minimale. Dan moet je bijv geluk hebben dat je beiden 4 dagen kunt werken, want anders is de opvang voor je kinderen niet te betalen etc.

En hoe meer je verdient, hoe hoger de netto kosten zijn. Mijn jongste gaat sinds september ook naar de opvang en was toen even slikken toen we een factuur kregen van 3200 euro voor 2 kinderen voor 3 dagen :D.

(sure, we krijgen toeslag etc, maar hoe meer je verdient hoe minder dit uiteraard is..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Requiem19 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:28:
[...]

Daar heb je zeker gelijk in, maar ik zie dat eerder als iets van de laatste 2-3 jaar toen de lonen enorm gestegen zijn. Dat zal nog niet heel veel in de statistieken van 2024 zitten.

Voor de inflatie / loonstijgingen was zo'n hoog salaris een stuk minder bereikbaar dan nu. Maar eens dat het aan de inkomsten kan nu makkelijker geworden is.

Hangt ook af van je gezinssituatie in hoeverre je beiden kunt werken. Zo'n 150k baan is nogal lastig in 3 dagen te doen, daar is 4 dagen toch wel vaak het minimale. Dan moet je bijv geluk hebben dat je beiden 4 dagen kunt werken, want anders is de opvang voor je kinderen niet te betalen etc.

En hoe meer je verdient, hoe hoger de netto kosten zijn. Mijn jongste gaat sinds september ook naar de opvang en was toen even slikken toen we een factuur kregen van 3200 euro voor 2 kinderen voor 3 dagen :D.

(sure, we krijgen toeslag etc, maar hoe meer je verdient hoe minder dit uiteraard is..).
Die opvang is na een paar jaar toch gedaan...
En als je beiden een 150k+ baan hebt, dan is die opvang ook prima te betalen, als kan je voor die bedragen dan misschien makkelijker een au-pair in huis halen. Dat zal vast goedkoper zijn.
Een stel grootouders in de buurt helpt ook natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Tommie12 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:08:
[...]

Die opvang is na een paar jaar toch gedaan...
En als je beiden een 150k+ baan hebt, dan is die opvang ook prima te betalen, als kan je voor die bedragen dan misschien makkelijker een au-pair in huis halen. Dat zal vast goedkoper zijn.
Een stel grootouders in de buurt helpt ook natuurlijk...
Eens, maar het klinkt toch altijd iets beter op papier dan wat er op je bankrekening komt. Al is echt 2x 150k natuurlijk gewoon vetpot.

Maar qua maandelijkse cashflow... zo'n 150k pakket is nooit 150k cash. Vaak bijv 20k aandelen, met vesting over 5 jaar. Dan nog een cashbonus van 10%, 15k dus. Base salary van 115k. Als je pech hebt kan je niet 4x9 werken, maar moet je 4x8 doen. Zit je op een base salary van 92k. Vakantiegeld er nog af, pensioenpremies eraf.. houd je netto zo'n 4300-4400 over per maand in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:32
Afas schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:38:

Verder heb ik sterk het gevoel dat dit 'anders is dan anders' op geopolitiek vlak.
Zoals zo vaak is het "anders dan anders". De beroemde uitspraak is niet voor niets dat de geschiedenis zich niet herhaalt, maar vaak rijmt. Oftewel, het is altijd anders maar toch lijkt het wel vaak op elkaar.
Ik weet dat ik geen waarzegger ben en dat er altijd wel iets aan de hand is in de wereld maar de bewegingen naar autocratie die in de wereld en specifiek in de US gaande zijn baren mij zorgen. Economisch onderzoek wijst ook uit dat dit op langere termijn bijna altijd ten koste gaat van economische groei en dus iets kan betekenen voor de waarderingen op de beurs.
Dat zijn twee verschillende zaken. Een trend naar meer (rechtse) autocratie kan namelijk ook juist betekenen dat het beleid veel meer in het voordeel van het bedrijfsleven wordt. Minder regels (milieu, veiligheid, andere dubieuze praktijken), macht en rechten van de werknemers inperken, fiscaalvriendelijke wijzigingen voor het bedrijfsleven en ga zo maar door. Veel bedrijven hebben bv heel sterk geprofiteerd van de rechtse dictaturen die er in het verleden waren. Een mindere economische groei kan dan heel goed betekenen dat het bedrijfsleven alsnog draait als nooit tevoren en de waardering juist omhoog schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21:57
Afas schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:19:
Een tijdje geleden dat ik hier voor het laatst was 😊

Ik heb een ‘sanity check’ vraag hier. Rationeel weet ik dat set en forget de manier om te gaan is. Mijn portefeuille is op dit moment 55% aandelen, 10% crowdfunding en 35% spaargeld.
Ik merk echter ook dat ik wat hoogtevrees begin te krijgen. Mijn aandelenportefeuille staat dit jaar alweer ruim +10% en mijn gemiddelde rendement over alle assets staat voor 2025 op 8,2% (na belasting 6,9%). Waar het om gaat is dat ik een tijdje geleden best wat cash heb ontvangen die ik nog niet geïnvesteerd heb. Ik moet nog best even tot ik ga stoppen dus logischerwijs zou ik daar een renderende investering voor moeten doen. Ik zie alleen twee issues waardoor ik twijfel: enerzijds is dat de hogere VRH en anderzijds en belangrijker is dat de geopolitieke onrust. Als ik dat vertaal naar de beurs kan ik totaal niet begrijpen waarom we dit jaar alweer +10% staan terwijl vorig jaar het ook al door het dak ging.

Ik begrijp dat hier geen beleggingsadviezen gegeven worden. Ben vooral geïnteresseerd hoe jullie met deze onzekerheden omgaan en in hoeverre je daar door laat leiden in je asset allocatie?
Wat ik doe is een groot deel in een hele brede index stoppen, en dan een ander gedeelte in losse aandelen of ETFs die bij mijn conjunctuuranalyse (c.q. koffiedik) passen. Zo heb ik in ieder geval het gevoel iets te doen met de dingen die ik op de markt zie of verwacht, maar staat een groot deel veilig in een brede index die hoogstwaarschijnlijk over de lange termijn doorgroeit zoals altijd.

Bovenstaande is los van spaargeld/deposito's, dat is een kolom apart. En ik ben met het flex deel zeker geen daytrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Requiem19 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:48:
[...]

Eens, maar het klinkt toch altijd iets beter op papier dan wat er op je bankrekening komt. Al is echt 2x 150k natuurlijk gewoon vetpot.

Maar qua maandelijkse cashflow... zo'n 150k pakket is nooit 150k cash. Vaak bijv 20k aandelen, met vesting over 5 jaar. Dan nog een cashbonus van 10%, 15k dus. Base salary van 115k. Als je pech hebt kan je niet 4x9 werken, maar moet je 4x8 doen. Zit je op een base salary van 92k. Vakantiegeld er nog af, pensioenpremies eraf.. houd je netto zo'n 4300-4400 over per maand in NL.
Ik ken er ook met 150k bruto per jaar en daar bovenop een bonus van 45% (als het goed gaat).
Dan zit je aan 6-7k netto per maand, en ja daar moet je 5 dagen per week voor werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Tommie12 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:41:
[...]

Ik ken er ook met 150k bruto per jaar en daar bovenop een bonus van 45% (als het goed gaat).
Dan zit je aan 6-7k netto per maand, en ja daar moet je 5 dagen per week voor werken.
Dat is dan bijna 225k per jaar. Ik weet niet hoe dat in België zit, maar in Nederland spreek je altijd over je totale bruto salaris, incl bonussen als je gaat onderhandelen met een nieuwe werkgever (excl auto).

Dan zit je toch wel in een vrij exclusieve categorie van bijna 6x een modaal jaarsalaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Requiem19 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:54:
[...]

Dat is dan bijna 225k per jaar. Ik weet niet hoe dat in België zit, maar in Nederland spreek je altijd over je totale bruto salaris, incl bonussen als je gaat onderhandelen met een nieuwe werkgever (excl auto).

Dan zit je toch wel in een vrij exclusieve categorie van bijna 6x een modaal jaarsalaris.
Ik ken er wel meerdere, maar idd het is niet standaard.
Maar wie koopt huizen van 1mio en meer, en wie rijdt er met auto's van 100k plus denk je? Dat doe je niet met een salaris van 2 of 3 keer modaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:54:
[...]

Bij internationale organisaties zit je daar al vrij makkelijk aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ErnstH schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:50:
[...]

Bij internationale organisaties zit je daar al vrij makkelijk aan.
Ik zit bij een grote internationale organisatie. Mijn loon is echt niet slecht. Maar €225k? Dat is toch echt een heel klein groepje die dat zullen krijgen bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Sissors schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:00:
[...]

Ik zit bij een grote internationale organisatie. Mijn loon is echt niet slecht. Maar €225k? Dat is toch echt een heel klein groepje die dat zullen krijgen bij ons.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dat lijkt mij nou typisch een niet bepaald standaard organisatie die bekend staat om heel goed te betalen, om nog iemand te kunnen krijgen (ze moeten veel beter betalen dan mijn huidige werkgever voor ik dat zou overwegen). En vanaf €10k+ per maand naar €225k per jaar moet je toch nog wel een hele grote plus hebben, of hele grote bonussen er nog bovenop krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:03
Sissors schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:38:
[...]
Dat lijkt mij nou typisch een niet bepaald standaard organisatie die bekend staat om heel goed te betalen, om nog iemand te kunnen krijgen (ze moeten veel beter betalen dan mijn huidige werkgever voor ik dat zou overwegen). En vanaf €10k+ per maand naar €225k per jaar moet je toch nog wel een hele grote plus hebben, of hele grote bonussen er nog bovenop krijgen.
150K plus (dat ik eerder noemde) is uiteraard niet standaard, maar ik weet uit eigen ervaring dat dit gewoon kan en voor (goede) mensen in sommige bedrijven en functies (niet eens per se leidinggevende) betaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
rube schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:42:
[...]

150K plus (dat ik eerder noemde) is uiteraard niet standaard, maar ik weet uit eigen ervaring dat dit gewoon kan en voor (goede) mensen in sommige bedrijven en functies (niet eens per se leidinggevende) betaald wordt.
Klopt, maar dat zie ik ook als inderdaad, met de juiste achtergrond, haalbaar bij grote bedrijven. Maar daar nog een keer 50% bovenop is best een hoop :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Sissors schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:44:
[...]

Klopt, maar dat zie ik ook als inderdaad, met de juiste achtergrond, haalbaar bij grote bedrijven. Maar daar nog een keer 50% bovenop is best een hoop :) .
Het is netto, niet bruto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
ErnstH schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:47:
[...]

Dat is op geen enkele manier representatief, maar goede humble brag ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
ErnstH schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:47:
[...]

Een valide punt, maar tegelijk kom op, daarmee geef je al aan hoe niet representatief die organisatie is: Bij bedrijven moet je wel inkomsten belasting in Nederland betalen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Pagina: 1 ... 295 296 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.