Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 13:51
Huisbaas spelen lijkt mij ook niks, heb ook niet het idee om mijn huis in NL te gaan verhuren tijdens overwintering of zo.

Maar een huis in het buitenland spreekt me wel aan, je werkt jaren aan FIRE om eerder te stoppen en om dan al die verdiende vrije tijd gewoon in NL rond te hangen lijkt me ergens ook wel zonde. Je creëert vrijheid voor jezelf, daar wil ik dan wel iets mee doen. Maar niet iedereen heeft dezelfde wensen, dat begrijp ik ook wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:24
En dan ieder jaar 'op vakantie' met een boormachine, potten verf en een heggenschaar in de kofferbak van de auto.

:)

Mij niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewrz
Ik zou het om die reden ook nooit doen terwijl ik nog werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:29
Wozmro schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:00:
En dan ieder jaar 'op vakantie' met een boormachine, potten verf en een heggenschaar in de kofferbak van de auto.

:)

Mij niet gezien.
Mijn ouders hebben ook lang getwijfeld om ooit een appartement aan de kust te kopen.
Mijn moeder zei dan... dan kunnen we iedere keer naar ginder om te kuisen, schilderen en klusjes te doen, zeker als je het verhuurt. En verhuren via een immokantoor, dan betaal je behoorlijke commissies en als er iets fout gaat betaal je nog meer, want ze sturen dan hun 'eigen' loodgieter of klusser die met gouden buizen werkt ipv PVC.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:12
Tommie12 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:38:
[...]

Vastgoed is werk, en het lijkt laag risico maar het is het niet, en al zeker niet als je slechts 1 pand verhuurt.
1 slechte huurder en je rendement van jaaaren is weg.
Als het je eigen tweede huis is, hoef je het niet te verhuren. Je rendement is dan natuurlijk beperkt, maar dat hoeft geen probleem te zijn als je doel primair is om een laag risico investering te doen en je te beschermen tegen inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:06
Mirved schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:55:
[...]

Zo een timeshare klinkt dan al beter. Alhoewel ik daar vaak heel negatieve dingen over gehoord heb. Maar er zijn vast wel timeshares die wel goed geregeld zijn.
Het is ook wel een mijnenveld qua markt omdat men ook veel afgegleden locaties met leegloop aan nieuwe klanten probeert te slijten. M’n pa kende een zakenrelatie die tevreden was en wist zo waar hij moest zijn. En het blijft goed de voorwaarden en het contract checken natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16:53
The Third Man schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:48:
[...]
Het is ook wel een mijnenveld qua markt omdat men ook veel afgegleden locaties met leegloop aan nieuwe klanten probeert te slijten. M’n pa kende een zakenrelatie die tevreden was en wist zo waar hij moest zijn. En het blijft goed de voorwaarden en het contract checken natuurlijk.
Komen we waar we het een week geleden over hadden. Als het een investering gericht is op een particulier dan ziet de professional het niet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ik had het er gisteren nog over met iemand met veel ervaring in de bouwsector.

Die is nu bezig met een nieuwe woning voor zichzelf. In de basis komt het er eigenlijk op neer om een sterk persoonlijk netwerk te hebben. Alles in eigen beheer, voor dat werk bel ik naar den diene, voor dat ander werk bel ik naar den dienen,...

En dan nog moet je er heel veel uren tijd in steken en er met je neus op blijven staan om zoveel mogelijk te vermijden dat er een wiel afloopt.

En dan moet je nog beginnen aan de administratie. Ieder woning heeft tegenwoordig een heel dik dossier dat ook duizenden euro's kost plannen, berekeningen, attesten, keuringen, vergunningen,...

Niet om te ontmoedigen maar huizen: dat is gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:45
ewrz schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:15:
Waar ik naar keek waren woningen op vakantieparken met golfbaan, zwembad etc. Prijzen zijn wel beduidend hoger dan in een gewone woonwijk maar daar staat dan weer tegenover dat het groen onderhouden wordt en ze regelen alles om je woning eventueel in de zomer te verhuren. En omdat het een afgesloten park is, minder kans op krakers want dat schijnt nogal een probleem te zijn in Spanje. Wat ik er van lees in ieder geval.
De vraag is dan wel of je elke keer naar dat zelfde vakantiepark met de zelfde golfbaan en de zelfde andere bezienswaardigheden in de omgeving zou willen gaan. Of dat je daar variatie in zou willen hebben. Dat verschilt van persoon tot persoon. Ik zou het juist heerlijk vinden om ieder jaar naar een andere plek te kunnen gaan. Met uiteraard wel de mogelijkheid om op een bepaalde plek nog eens terug te komen. Maar het zou voor mij juist een belangrijk aspect zijn dat er wat te 'ontdekken'valt in de tijd dat ik daar zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:46
Ik zou nooit zelf 2 huizen willen hebben, 2 keer onderhoud, als je er bent moet je direct aan de slag met de tuin. Aanschaf. Ik denk altijd maar zo, als ik dat bedrag dat ik voor de aanschaf van die tweede woning nodig denk te hebben reserveer voor het huren kan ik aardig wat keer een woning huren. En dat kan ik dan op diverse plekken doen.

Bovendien moet je er ook een keer weer vanaf. Boten, campers, vakantiehuizen. Ik huur wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:31
CornermanNL schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:36:
Ik zou nooit zelf 2 huizen willen hebben, 2 keer onderhoud, als je er bent moet je direct aan de slag met de tuin. Aanschaf. Ik denk altijd maar zo, als ik dat bedrag dat ik voor de aanschaf van die tweede woning nodig denk te hebben reserveer voor het huren kan ik aardig wat keer een woning huren. En dat kan ik dan op diverse plekken doen.

Bovendien moet je er ook een keer weer vanaf. Boten, campers, vakantiehuizen. Ik huur wel.
Je kan toch een tuinman nemen voor beide locaties :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:46
John245 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:57:
[...]

Je kan toch een tuinman nemen voor beide locaties :)
Zou kunnen, kost weer meer. Het is net als nu op vakantie, alleen dan wat langer. Maandje of wat. En als het niet echt bevalt, trek ik de deur dicht. En als ik het later niet meer kan, ga ik niet meer. Hoef ik ook niets te verkopen. Als ik een jaartje moet overslaan om wat voor reden dan ook, dan hou ik het geld in mijn zak.

Er zijn wel mensen die goed en lang van vakantiehuizen op dezelfde plek genieten hoor, daar niet van. Maar ik vindt het teveel geld voor iets waarvan ik niet zeker ben dat ik er genoeg gebruik van ga maken. Zelfs niet als ik FO dan wel met pensioen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Torgo schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:36:
[...]

Als het je eigen tweede huis is, hoef je het niet te verhuren. Je rendement is dan natuurlijk beperkt, maar dat hoeft geen probleem te zijn als je doel primair is om een laag risico investering te doen en je te beschermen tegen inflatie.
Dan is het een dikke uitgave en een grote kost. En als je niet die 1% per jaar voorziet voor onderhoud zal je amper inflatie bij houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
Tommie12 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:20:
[...]

Dan is het een dikke uitgave en een grote kost. En als je niet die 1% per jaar voorziet voor onderhoud zal je amper inflatie bij houden.
Ja. Al bespaar je wel een paar maanden huur. Maar welke andere investering levert significant meer op dan de inflatie met minder risico dan aandelen? En daar komt VRH ook nog bovenop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:46
Tommie12 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:28:
[...]
die met gouden buizen werkt ipv PVC.
Dat was dan geen slechte investering geweest. Kun je nu die buizen weer vervangen door PVC :+.

Niet serieus natuurlijk, maar ik kom hierop omdat bij mijn beleggingsportefeuille bijna het hele rendement dit jaar door goud (ETF) komt. Rendement van de aandelen (ETF) is maar heel beperkt. Ik heb vandaag voor het eerst geherbalanceerd door (o.a.) wat goud te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Bij mij is een aandeel van een saaie netbeheerder dit jaar op kop: ytd 40%.

Evenveel zekerheid als een klomp goud en je hebt er ook nog elke dag iets aan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:58
Mooi @rube om ook in de aandelen bull markt vanaf 2009 vast te houden aan een portfolio met meer dan alleen aandelen. Ik sta dit jaar helaas nog wel op een verliesje omdat mijn gekozen harde asset zo achterblijft bij... goud. Maar 2025 is gelukkig nog niet over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
En ik sta dan dit jaar weer op +15% na een zwak 2024. (Geen goud, en wat overwogen in B en EU)
Mijn collega is vooralin VS belegd, en die had een fantastisch 2024 en nu een heel zwak 2025.

Mijn grootste positie is ondertussen ArgenX. Sinds aankoop zowat x12 gegaan, en ik heb al af en toe wat verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Torgo schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:27:
[...]

Ja. Al bespaar je wel een paar maanden huur. Maar welke andere investering levert significant meer op dan de inflatie met minder risico dan aandelen? En daar komt VRH ook nog bovenop.
Het is nog maar de vraag of een tweede (vakantie) huis onder de streep beter rendeert dan de inflatie. Met alle belastingen,, nutsvoorzieningen, onderhoud erbij en vooral ook de extra kosten voor aankoop en verkoop. Plus het risico dat je op een locatie zit die juist in populariteit afneemt.

Daarbij kun je je ook afvragen of je überhaupt zo veel rendement zou moeten maken over dat geld. Als je voor 1000 euro per maand in Spanje kunt overwinteren, kun je met een ton aan geld heel wat decennia overwinteren zonder dat je veel rendement biedt te maken. En zonder zorgen of moeite.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Rubbergrover1 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 04:06:
[...]

Het is nog maar de vraag of een tweede (vakantie) huis onder de streep beter rendeert dan de inflatie. Met alle belastingen,, nutsvoorzieningen, onderhoud erbij en vooral ook de extra kosten voor aankoop en verkoop. Plus het risico dat je op een locatie zit die juist in populariteit afneemt.

Daarbij kun je je ook afvragen of je überhaupt zo veel rendement zou moeten maken over dat geld. Als je voor 1000 euro per maand in Spanje kunt overwinteren, kun je met een ton aan geld heel wat decennia overwinteren zonder dat je veel rendement biedt te maken. En zonder zorgen of moeite.
Maar wel elk jaar een volksverhuizinh aan spullen… mooie van zo’n eigen plek is dat je er zo even heen gaat en je 2 racefietsen daar staan, zwembroeken, kleding, sportkleding, tandenborstel etc.

Ik ga wel vaker 2-3 weken in de winter weg, en dan is die hele inpakcyclus het meest stressvolle van de vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Requiem19 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 06:50:
[...]

Maar wel elk jaar een volksverhuizinh aan spullen… mooie van zo’n eigen plek is dat je er zo even heen gaat en je 2 racefietsen daar staan, zwembroeken, kleding, sportkleding, tandenborstel etc.

Ik ga wel vaker 2-3 weken in de winter weg, en dan is die hele inpakcyclus het meest stressvolle van de vakantie.
Maar die dingen heb je thuis toch ook nodig? Het meeste pak je zo in, en die racefietsen staan ook zo op een fietsendrager. Zeker als ik hoor wat de gemiddelde wielrenner aan zijn fiets uitgeeft zou ik die niet snel dubbel aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Requiem19 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 06:50:
[...]

Als je daar te veel dure spullen hebt staan, dan kan je het amper verhuren...

Maar de rest kan je toch makkelijk met een degelijke auto mee nemen. Daarom ook dat ik 2 dagen rijden gewoon te ver zou vinden om te 'overwinteren'.
En met het vliegtuig ben je te beperkt in het meenemen van spullen en je hebt ter plaatse geen vervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deveon schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 07:55:
[...]

Maar die dingen heb je thuis toch ook nodig? Het meeste pak je zo in, en die racefietsen staan ook zo op een fietsendrager. Zeker als ik hoor wat de gemiddelde wielrenner aan zijn fiets uitgeeft zou ik die niet snel dubbel aanschaffen.
Trust me, no :-).

Want komt een heel pak aan meuk bij. Pomp, reserveonderdelen, drip was, gereedschap, sealant, boosterpomp, reservebanden. Altijd 1 groot krat mee minimaal.

Ik zou idd 2x fietsen nemen. Ik bestel alle onderdelen rechtstreeks in China bij de fabrieken en bouw voor 3k een fiets die je normaal voor 7-9k koopt hier in de winkel, dan kan het uit qua kosten.

Maar is niet alleen fietsen. Met 2 kinderen is zo’n tripje gewoon een volksverhuizing. Dat levert gewoon veel stress op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:21:
[...]

Maar de rest kan je toch makkelijk met een degelijke auto mee nemen. Daarom ook dat ik 2 dagen rijden gewoon te ver zou vinden om te 'overwinteren'.
En met het vliegtuig ben je te beperkt in het meenemen van spullen en je hebt ter plaatse geen vervoer.
Daar hebben ze bergingen voor bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Requiem19 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:25:
[...]

Daar hebben ze bergingen voor bedacht.
En als er iemand nog maar denkt te weten wat er in die bergingen zit... daar hebben ze inbrekers voor bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:23:
[...]

Trust me, no :-).

Want komt een heel pak aan meuk bij. Pomp, reserveonderdelen, drip was, gereedschap, sealant, boosterpomp, reservebanden. Altijd 1 groot krat mee minimaal.

Ik zou idd 2x fietsen nemen. Ik bestel alle onderdelen rechtstreeks in China bij de fabrieken en bouw voor 3k een fiets die je normaal voor 7-9k koopt hier in de winkel, dan kan het uit qua kosten.

Maar is niet alleen fietsen. Met 2 kinderen is zo’n tripje gewoon een volksverhuizing. Dat levert gewoon veel stress op.
Met 2 kinderen is elders overwinteren sowieso geen optie.

Als je graag je eigen spullen 'daar' wil hebben, dan zul je inderdaad de overweging moeten maken of je een vaste plek 'daar' wil hebben, waarbij je ook elk jaar op de zelfde plek je fietstochtjes maakt, of dat je die spullen meeneemt en ook andere omgevingen kunt ontdekken. Maar zelfs als je je spullen 'daar' zou willen hebben, kun je overwegen om (bewaakte) opslagruimte te huren (of te kopen). In plaats van dat je er een hele woning, met bijkomende zorgen, bij koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewrz
Het maakt wel wezenlijk verschil of je nog werkt of schoolgaande kinderen hebt, want dan kun je nooit langer dan een paar weken weg.

Maar als je je FIRE doel bereikt hebt en je bent op relatief jonge leeftijd gestopt met werken, dan geeft een tweede woning je wel een doel (plus eventuele fiscale voordelen van het resident zijn in een ander land). Wil niet stoppen met werken en dan maar een beetje de hele dag zitten gamen of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Torgo schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:27:
[...]

DIe investering zoek ik ook nog altijd.
Er zijn nog zekerheden in het leven: no risk no fun, en vastgoed is niet slecht op de juiste locatie, maar het blijft werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:52

StM

[...]
Ik doe dat inmiddels al een paar jaar, in december een maandje vanuit zuid-Spanje werken waar ik zelf heen rij. Het is een hele operatie, maar het is verrassend goed te doen. Zodra je Parijs voorbij bent is het heel rustig rijden in de wintermaanden.

Ik zit er nog weleens naar vastgoed te kijken. Het is prima te verhuren in de zomer, ook qua benodigde vergunningen, maar daar zijn de prijzen ook naar. Daarnaast zijn de onderhoudskosten als je aan de kust wilt zitten serieus hoog (zout sloopt alles) terwijl de bouwkwaliteit echt wel een paar niveautjes minder is vergeleken met Nederland. Schimmel is bijvoorbeeld een heel groot probleem waar ik naar toe ga in de winter want ze bouwen veel huizen zonder verwarming of ventilatie.

Op zich als ik in de toekomst langer als een maand per keer weg kan zou het mogelijk wel interessant zijn, zelfs als het "slechts" kostendekkend is. Maar veel winst verwacht ik er niet mee te maken... Ik krijg het sommetje gewoon niet rond als investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rubbergrover1 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:35:
[...]

Met 2 kinderen is elders overwinteren sowieso geen optie.

Als je graag je eigen spullen 'daar' wil hebben, dan zul je inderdaad de overweging moeten maken of je een vaste plek 'daar' wil hebben, waarbij je ook elk jaar op de zelfde plek je fietstochtjes maakt, of dat je die spullen meeneemt en ook andere omgevingen kunt ontdekken. Maar zelfs als je je spullen 'daar' zou willen hebben, kun je overwegen om (bewaakte) opslagruimte te huren (of te kopen). In plaats van dat je er een hele woning, met bijkomende zorgen, bij koopt.
Dat lijkt me inderdaad wel het beste van both worlds. Wellicht kun je ook een vast huur huis bespreken met iemand dat je iedere winter X maanden huurt en waar je in de berging (@Tommie12 : dit kan ook gewoon de (droge) kelder van een woning zijn he..? ;)). je de grootste meuk kunt stallen.

Als je het echt ideaal wilt doen, stap je namelijk in het vliegtuig met je handbagage en vlieg je in 1x naar je woning toe. Een autorit naar Spanje doe ik nu iedere winter, maar kost je uiteindelijk 1.5 dag en je moet er ook even van bijkomen.

Maar dit zijn allemaal luxeproblemen uiteraard.

Mbt kinderen: die van mij zijn nog net onder de 4, dus dan is er nog veel flexibiliteit. In Nederland formeel tot de 5e verjaardag geen leerplicht, dus zolang ze ondere de 5 zijn kun je nog wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:23:
Mbt kinderen: die van mij zijn nog net onder de 4, dus dan is er nog veel flexibiliteit. In Nederland formeel tot de 5e verjaardag geen leerplicht, dus zolang ze ondere de 5 zijn kun je nog wat...
Dan kun je nog 1 of 2 jaar overwinteren en daarna zul je twee decennia moeten wachten voor je weer voor lange tijd in de winter naar het zuiden kunt. Lijkt mij geen heel logische investering om in die situatie een woning 'daar' te kopen.

Overigens had ik in mijn middelbareschooltijd ook een vriend wiens ouders een vakantiehuis aan de Spaanse kust hadden. Hij vond het maar niets, want hij wou gewoon de wereld ontdekken en had niets met strand. Volgens mij is hij in al die jaren ook maar een keer naar dat huis geweest en zijn ze verder vooral naar andere plekken op vakantie gegaan. Ik denk dat zijn ouders buiten de schoolvakanties nog wel af en toe een weekje naar dat huis zijn gegaan, maar ze zullen toen ze die woning kochten toch een heel ander beeld hebben gehad van het gebruik van de woning. Lijkt me ook iets om in je overweging mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
StM schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:18:
[...]

Ik doe dat inmiddels al een paar jaar, in december een maandje vanuit zuid-Spanje werken waar ik zelf heen rij.
Doe je dat dan elke keer op de zelfde locatie? Of ga je naar verschillende plekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:52

StM

Rubbergrover1 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:45:
[...]

Doe je dat dan elke keer op de zelfde locatie? Of ga je naar verschillende plekken?
Zelfde stadje, verschillende huizen en appartementen. Al heb ik inmiddels wel bepaalde die mijn voorkeur hebben en die ik opnieuw probeer te boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:31
[...]

Met het vliegtuig kan je gewoon een fiets meenemen. :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
John245 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:27:
[...]

Met het vliegtuig kan je gewoon een fiets meenemen. :)
Maar dat is ook een pak gedoe, en meer dan een racefiets in een speciale koffer zou ik niemand aan raden.
En het kost wel wat extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Tegen de tijd dat ik in een levensfase zit waarin ik een paar maanden zou kunnen overwinteren, zou ik juist totaal niet inzitten over de reistijd. Ik zou het dan prima vinden om rustig in twee dagen naar de overwinter-woning te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:20:
[...]

Tegen de tijd dat ik in een levensfase zit waarin ik een paar maanden zou kunnen overwinteren, zou ik juist totaal niet inzitten over de reistijd. Ik zou het dan prima vinden om rustig in twee dagen naar de overwinter-woning te rijden.
Tja, ik weet dat ik toen ik 35 was probleemloos 1200km op een dag deed naar het zuiden, en nu vind ik 1000km meer dan genoeg.
Dat gaat niet stijgen hé.
2 dagen na elkaar 1000km zou ik nu ook echt veel vinden, en ik ben het behoorlijk gewoon om lange afstanden te doen.

Als wij verder dan 1000km van huis gaan, dan denken we eerder aan vliegen + huurwagen tenzij het eerder een rondreis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:46
@Tommie12 het punt is meer dat tijd, of het nu 2 dagen(van 1000 km) of 4 dagen (van elk 500 km) geen probleem is. Of althans minder relevant is, als je ergens een aantal maanden gaat verblijven.

Mijn conclusie van deze discussie is dat iedereen er anders in staat en tegen aankijkt door persoonlijke omstandigheden en voorkeuren: financieel is wel of juist niet relevant, één vaste plek is wel of juist niet fijn etc.
Er zal nooit één goed antwoord uit komen, dat is ook prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
rube schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:35:
@Tommie12 het punt is meer dat tijd, of het nu 2 dagen(van 1000 km) of 4 dagen (van elk 500 km) geen probleem is. Of althans minder relevant is, als je ergens een aantal maanden gaat verblijven.
Dat dus. Dat je in je werkende leven, waarin vrije dagen schaars zijn, niet te veel tijd wil verspillen aan van A naar B te komen kan ik me voorstellen. Maar als dat 'straks' niet meer speelt en je voor een paar maanden naar plaats X zou willen gaan, dan zou ik daar juist relaxed met een paar tussenstopjes naartoe kachelen.

Ik heb nu al dat als we wat verder gaan, we ervoor kiezen om niet een nachtje ergens in the middle of nowhere te overnachten en de volgende dag door te jakkeren, maar dat we juist kiezen voor twee nachtjes op een leuk plekje, zodat we daar ook nog een volle dag de boel kunnen verkennen. (En in de praktijk ook de avond ervoor vaak al.) Dat geeft een heel ander gevoel aan die reis. Kan het iedereen aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
Tommie12 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:25:
[...]

Tja, ik weet dat ik toen ik 35 was probleemloos 1200km op een dag deed naar het zuiden, en nu vind ik 1000km meer dan genoeg.
Dat gaat niet stijgen hé.
2 dagen na elkaar 1000km zou ik nu ook echt veel vinden, en ik ben het behoorlijk gewoon om lange afstanden te doen.

Als wij verder dan 1000km van huis gaan, dan denken we eerder aan vliegen + huurwagen tenzij het eerder een rondreis is.
Hopelijk schiet het een beetje op met de ontwikkelingen van volledig zelf rijdende autos en energie dichtheid van batterijen. Dan kan je straks lekker een tukje doen onderweg naar je vakantie woning in de zon :)
Pagina: 1 ... 294 295 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.