• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22:16
Huisbaas spelen lijkt mij ook niks, heb ook niet het idee om mijn huis in NL te gaan verhuren tijdens overwintering of zo.

Maar een huis in het buitenland spreekt me wel aan, je werkt jaren aan FIRE om eerder te stoppen en om dan al die verdiende vrije tijd gewoon in NL rond te hangen lijkt me ergens ook wel zonde. Je creëert vrijheid voor jezelf, daar wil ik dan wel iets mee doen. Maar niet iedereen heeft dezelfde wensen, dat begrijp ik ook wel.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
En dan ieder jaar 'op vakantie' met een boormachine, potten verf en een heggenschaar in de kofferbak van de auto.

:)

Mij niet gezien.

• ewrz
Ik zou het om die reden ook nooit doen terwijl ik nog werkte.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-12 17:53
Wozmro schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:00:
En dan ieder jaar 'op vakantie' met een boormachine, potten verf en een heggenschaar in de kofferbak van de auto.

:)

Mij niet gezien.
Mijn ouders hebben ook lang getwijfeld om ooit een appartement aan de kust te kopen.
Mijn moeder zei dan... dan kunnen we iedere keer naar ginder om te kuisen, schilderen en klusjes te doen, zeker als je het verhuurt. En verhuren via een immokantoor, dan betaal je behoorlijke commissies en als er iets fout gaat betaal je nog meer, want ze sturen dan hun 'eigen' loodgieter of klusser die met gouden buizen werkt ipv PVC.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:39
Tommie12 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:38:
[...]

Vastgoed is werk, en het lijkt laag risico maar het is het niet, en al zeker niet als je slechts 1 pand verhuurt.
1 slechte huurder en je rendement van jaaaren is weg.
Als het je eigen tweede huis is, hoef je het niet te verhuren. Je rendement is dan natuurlijk beperkt, maar dat hoeft geen probleem te zijn als je doel primair is om een laag risico investering te doen en je te beschermen tegen inflatie.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:00
Mirved schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:55:
[...]

Zo een timeshare klinkt dan al beter. Alhoewel ik daar vaak heel negatieve dingen over gehoord heb. Maar er zijn vast wel timeshares die wel goed geregeld zijn.
Het is ook wel een mijnenveld qua markt omdat men ook veel afgegleden locaties met leegloop aan nieuwe klanten probeert te slijten. M’n pa kende een zakenrelatie die tevreden was en wist zo waar hij moest zijn. En het blijft goed de voorwaarden en het contract checken natuurlijk.

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-10 16:37
The Third Man schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:48:
[...]
Het is ook wel een mijnenveld qua markt omdat men ook veel afgegleden locaties met leegloop aan nieuwe klanten probeert te slijten. M’n pa kende een zakenrelatie die tevreden was en wist zo waar hij moest zijn. En het blijft goed de voorwaarden en het contract checken natuurlijk.
Komen we waar we het een week geleden over hadden. Als het een investering gericht is op een particulier dan ziet de professional het niet zitten.

• Wozmro
  • Nu online
Ik had het er gisteren nog over met iemand met veel ervaring in de bouwsector.

Die is nu bezig met een nieuwe woning voor zichzelf. In de basis komt het er eigenlijk op neer om een sterk persoonlijk netwerk te hebben. Alles in eigen beheer, voor dat werk bel ik naar den diene, voor dat ander werk bel ik naar den dienen,...

En dan nog moet je er heel veel uren tijd in steken en er met je neus op blijven staan om zoveel mogelijk te vermijden dat er een wiel afloopt.

En dan moet je nog beginnen aan de administratie. Ieder woning heeft tegenwoordig een heel dik dossier dat ook duizenden euro's kost plannen, berekeningen, attesten, keuringen, vergunningen,...

Niet om te ontmoedigen maar huizen: dat is gewoon werken.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:06
ewrz schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:15:
Waar ik naar keek waren woningen op vakantieparken met golfbaan, zwembad etc. Prijzen zijn wel beduidend hoger dan in een gewone woonwijk maar daar staat dan weer tegenover dat het groen onderhouden wordt en ze regelen alles om je woning eventueel in de zomer te verhuren. En omdat het een afgesloten park is, minder kans op krakers want dat schijnt nogal een probleem te zijn in Spanje. Wat ik er van lees in ieder geval.
De vraag is dan wel of je elke keer naar dat zelfde vakantiepark met de zelfde golfbaan en de zelfde andere bezienswaardigheden in de omgeving zou willen gaan. Of dat je daar variatie in zou willen hebben. Dat verschilt van persoon tot persoon. Ik zou het juist heerlijk vinden om ieder jaar naar een andere plek te kunnen gaan. Met uiteraard wel de mogelijkheid om op een bepaalde plek nog eens terug te komen. Maar het zou voor mij juist een belangrijk aspect zijn dat er wat te 'ontdekken'valt in de tijd dat ik daar zou zijn.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:58
Ik zou nooit zelf 2 huizen willen hebben, 2 keer onderhoud, als je er bent moet je direct aan de slag met de tuin. Aanschaf. Ik denk altijd maar zo, als ik dat bedrag dat ik voor de aanschaf van die tweede woning nodig denk te hebben reserveer voor het huren kan ik aardig wat keer een woning huren. En dat kan ik dan op diverse plekken doen.

Bovendien moet je er ook een keer weer vanaf. Boten, campers, vakantiehuizen. Ik huur wel.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
CornermanNL schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:36:
Ik zou nooit zelf 2 huizen willen hebben, 2 keer onderhoud, als je er bent moet je direct aan de slag met de tuin. Aanschaf. Ik denk altijd maar zo, als ik dat bedrag dat ik voor de aanschaf van die tweede woning nodig denk te hebben reserveer voor het huren kan ik aardig wat keer een woning huren. En dat kan ik dan op diverse plekken doen.

Bovendien moet je er ook een keer weer vanaf. Boten, campers, vakantiehuizen. Ik huur wel.
Je kan toch een tuinman nemen voor beide locaties :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:58
John245 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:57:
[...]

Je kan toch een tuinman nemen voor beide locaties :)
Zou kunnen, kost weer meer. Het is net als nu op vakantie, alleen dan wat langer. Maandje of wat. En als het niet echt bevalt, trek ik de deur dicht. En als ik het later niet meer kan, ga ik niet meer. Hoef ik ook niets te verkopen. Als ik een jaartje moet overslaan om wat voor reden dan ook, dan hou ik het geld in mijn zak.

Er zijn wel mensen die goed en lang van vakantiehuizen op dezelfde plek genieten hoor, daar niet van. Maar ik vindt het teveel geld voor iets waarvan ik niet zeker ben dat ik er genoeg gebruik van ga maken. Zelfs niet als ik FO dan wel met pensioen ben.

• Tommie12
Torgo schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:36:
[...]

Als het je eigen tweede huis is, hoef je het niet te verhuren. Je rendement is dan natuurlijk beperkt, maar dat hoeft geen probleem te zijn als je doel primair is om een laag risico investering te doen en je te beschermen tegen inflatie.
Dan is het een dikke uitgave en een grote kost. En als je niet die 1% per jaar voorziet voor onderhoud zal je amper inflatie bij houden.

• Torgo
Tommie12 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:20:
[...]

Dan is het een dikke uitgave en een grote kost. En als je niet die 1% per jaar voorziet voor onderhoud zal je amper inflatie bij houden.
Ja. Al bespaar je wel een paar maanden huur. Maar welke andere investering levert significant meer op dan de inflatie met minder risico dan aandelen? En daar komt VRH ook nog bovenop.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:10
Tommie12 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:28:
[...]
die met gouden buizen werkt ipv PVC.
Dat was dan geen slechte investering geweest. Kun je nu die buizen weer vervangen door PVC :+.

Niet serieus natuurlijk, maar ik kom hierop omdat bij mijn beleggingsportefeuille bijna het hele rendement dit jaar door goud (ETF) komt. Rendement van de aandelen (ETF) is maar heel beperkt. Ik heb vandaag voor het eerst geherbalanceerd door (o.a.) wat goud te verkopen.

• Wozmro
  • Nu online
Bij mij is een aandeel van een saaie netbeheerder dit jaar op kop: ytd 40%.

Evenveel zekerheid als een klomp goud en je hebt er ook nog elke dag iets aan? :)

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-12 09:39
Mooi @rube om ook in de aandelen bull markt vanaf 2009 vast te houden aan een portfolio met meer dan alleen aandelen. Ik sta dit jaar helaas nog wel op een verliesje omdat mijn gekozen harde asset zo achterblijft bij... goud. Maar 2025 is gelukkig nog niet over.

• Tommie12
En ik sta dan dit jaar weer op +15% na een zwak 2024. (Geen goud, en wat overwogen in B en EU)
Mijn collega is vooralin VS belegd, en die had een fantastisch 2024 en nu een heel zwak 2025.

Mijn grootste positie is ondertussen ArgenX. Sinds aankoop zowat x12 gegaan, en ik heb al af en toe wat verkocht.

• Rubbergrover1
Torgo schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:27:
[...]

Ja. Al bespaar je wel een paar maanden huur. Maar welke andere investering levert significant meer op dan de inflatie met minder risico dan aandelen? En daar komt VRH ook nog bovenop.
Het is nog maar de vraag of een tweede (vakantie) huis onder de streep beter rendeert dan de inflatie. Met alle belastingen,, nutsvoorzieningen, onderhoud erbij en vooral ook de extra kosten voor aankoop en verkoop. Plus het risico dat je op een locatie zit die juist in populariteit afneemt.

Daarbij kun je je ook afvragen of je überhaupt zo veel rendement zou moeten maken over dat geld. Als je voor 1000 euro per maand in Spanje kunt overwinteren, kun je met een ton aan geld heel wat decennia overwinteren zonder dat je veel rendement biedt te maken. En zonder zorgen of moeite.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:32
Rubbergrover1 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 04:06:
[...]

Het is nog maar de vraag of een tweede (vakantie) huis onder de streep beter rendeert dan de inflatie. Met alle belastingen,, nutsvoorzieningen, onderhoud erbij en vooral ook de extra kosten voor aankoop en verkoop. Plus het risico dat je op een locatie zit die juist in populariteit afneemt.

Daarbij kun je je ook afvragen of je überhaupt zo veel rendement zou moeten maken over dat geld. Als je voor 1000 euro per maand in Spanje kunt overwinteren, kun je met een ton aan geld heel wat decennia overwinteren zonder dat je veel rendement biedt te maken. En zonder zorgen of moeite.
Maar wel elk jaar een volksverhuizinh aan spullen… mooie van zo’n eigen plek is dat je er zo even heen gaat en je 2 racefietsen daar staan, zwembroeken, kleding, sportkleding, tandenborstel etc.

Ik ga wel vaker 2-3 weken in de winter weg, en dan is die hele inpakcyclus het meest stressvolle van de vakantie.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Requiem19 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 06:50:
[...]

Maar wel elk jaar een volksverhuizinh aan spullen… mooie van zo’n eigen plek is dat je er zo even heen gaat en je 2 racefietsen daar staan, zwembroeken, kleding, sportkleding, tandenborstel etc.

Ik ga wel vaker 2-3 weken in de winter weg, en dan is die hele inpakcyclus het meest stressvolle van de vakantie.
Maar die dingen heb je thuis toch ook nodig? Het meeste pak je zo in, en die racefietsen staan ook zo op een fietsendrager. Zeker als ik hoor wat de gemiddelde wielrenner aan zijn fiets uitgeeft zou ik die niet snel dubbel aanschaffen.

• Tommie12
Requiem19 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 06:50:
[...]

Als je daar te veel dure spullen hebt staan, dan kan je het amper verhuren...

Maar de rest kan je toch makkelijk met een degelijke auto mee nemen. Daarom ook dat ik 2 dagen rijden gewoon te ver zou vinden om te 'overwinteren'.
En met het vliegtuig ben je te beperkt in het meenemen van spullen en je hebt ter plaatse geen vervoer.

• Requiem19
Deveon schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 07:55:
[...]

Maar die dingen heb je thuis toch ook nodig? Het meeste pak je zo in, en die racefietsen staan ook zo op een fietsendrager. Zeker als ik hoor wat de gemiddelde wielrenner aan zijn fiets uitgeeft zou ik die niet snel dubbel aanschaffen.
Trust me, no :-).

Want komt een heel pak aan meuk bij. Pomp, reserveonderdelen, drip was, gereedschap, sealant, boosterpomp, reservebanden. Altijd 1 groot krat mee minimaal.

Ik zou idd 2x fietsen nemen. Ik bestel alle onderdelen rechtstreeks in China bij de fabrieken en bouw voor 3k een fiets die je normaal voor 7-9k koopt hier in de winkel, dan kan het uit qua kosten.

Maar is niet alleen fietsen. Met 2 kinderen is zo’n tripje gewoon een volksverhuizing. Dat levert gewoon veel stress op.

• Requiem19
Tommie12 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:21:
[...]

Maar de rest kan je toch makkelijk met een degelijke auto mee nemen. Daarom ook dat ik 2 dagen rijden gewoon te ver zou vinden om te 'overwinteren'.
En met het vliegtuig ben je te beperkt in het meenemen van spullen en je hebt ter plaatse geen vervoer.
Daar hebben ze bergingen voor bedacht.

• Tommie12
Requiem19 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:25:
[...]

Daar hebben ze bergingen voor bedacht.
En als er iemand nog maar denkt te weten wat er in die bergingen zit... daar hebben ze inbrekers voor bedacht.

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:23:
[...]

Trust me, no :-).

Want komt een heel pak aan meuk bij. Pomp, reserveonderdelen, drip was, gereedschap, sealant, boosterpomp, reservebanden. Altijd 1 groot krat mee minimaal.

Ik zou idd 2x fietsen nemen. Ik bestel alle onderdelen rechtstreeks in China bij de fabrieken en bouw voor 3k een fiets die je normaal voor 7-9k koopt hier in de winkel, dan kan het uit qua kosten.

Maar is niet alleen fietsen. Met 2 kinderen is zo’n tripje gewoon een volksverhuizing. Dat levert gewoon veel stress op.
Met 2 kinderen is elders overwinteren sowieso geen optie.

Als je graag je eigen spullen 'daar' wil hebben, dan zul je inderdaad de overweging moeten maken of je een vaste plek 'daar' wil hebben, waarbij je ook elk jaar op de zelfde plek je fietstochtjes maakt, of dat je die spullen meeneemt en ook andere omgevingen kunt ontdekken. Maar zelfs als je je spullen 'daar' zou willen hebben, kun je overwegen om (bewaakte) opslagruimte te huren (of te kopen). In plaats van dat je er een hele woning, met bijkomende zorgen, bij koopt.

• ewrz
Het maakt wel wezenlijk verschil of je nog werkt of schoolgaande kinderen hebt, want dan kun je nooit langer dan een paar weken weg.

Maar als je je FIRE doel bereikt hebt en je bent op relatief jonge leeftijd gestopt met werken, dan geeft een tweede woning je wel een doel (plus eventuele fiscale voordelen van het resident zijn in een ander land). Wil niet stoppen met werken en dan maar een beetje de hele dag zitten gamen of zo.

• Tommie12
Torgo schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:27:
[...]

DIe investering zoek ik ook nog altijd.
Er zijn nog zekerheden in het leven: no risk no fun, en vastgoed is niet slecht op de juiste locatie, maar het blijft werk.

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-12 12:44

StM

[...]
Ik doe dat inmiddels al een paar jaar, in december een maandje vanuit zuid-Spanje werken waar ik zelf heen rij. Het is een hele operatie, maar het is verrassend goed te doen. Zodra je Parijs voorbij bent is het heel rustig rijden in de wintermaanden.

Ik zit er nog weleens naar vastgoed te kijken. Het is prima te verhuren in de zomer, ook qua benodigde vergunningen, maar daar zijn de prijzen ook naar. Daarnaast zijn de onderhoudskosten als je aan de kust wilt zitten serieus hoog (zout sloopt alles) terwijl de bouwkwaliteit echt wel een paar niveautjes minder is vergeleken met Nederland. Schimmel is bijvoorbeeld een heel groot probleem waar ik naar toe ga in de winter want ze bouwen veel huizen zonder verwarming of ventilatie.

Op zich als ik in de toekomst langer als een maand per keer weg kan zou het mogelijk wel interessant zijn, zelfs als het "slechts" kostendekkend is. Maar veel winst verwacht ik er niet mee te maken... Ik krijg het sommetje gewoon niet rond als investering.

• Requiem19
Rubbergrover1 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:35:
[...]

Met 2 kinderen is elders overwinteren sowieso geen optie.

Als je graag je eigen spullen 'daar' wil hebben, dan zul je inderdaad de overweging moeten maken of je een vaste plek 'daar' wil hebben, waarbij je ook elk jaar op de zelfde plek je fietstochtjes maakt, of dat je die spullen meeneemt en ook andere omgevingen kunt ontdekken. Maar zelfs als je je spullen 'daar' zou willen hebben, kun je overwegen om (bewaakte) opslagruimte te huren (of te kopen). In plaats van dat je er een hele woning, met bijkomende zorgen, bij koopt.
Dat lijkt me inderdaad wel het beste van both worlds. Wellicht kun je ook een vast huur huis bespreken met iemand dat je iedere winter X maanden huurt en waar je in de berging (@Tommie12 : dit kan ook gewoon de (droge) kelder van een woning zijn he..? ;)). je de grootste meuk kunt stallen.

Als je het echt ideaal wilt doen, stap je namelijk in het vliegtuig met je handbagage en vlieg je in 1x naar je woning toe. Een autorit naar Spanje doe ik nu iedere winter, maar kost je uiteindelijk 1.5 dag en je moet er ook even van bijkomen.

Maar dit zijn allemaal luxeproblemen uiteraard.

Mbt kinderen: die van mij zijn nog net onder de 4, dus dan is er nog veel flexibiliteit. In Nederland formeel tot de 5e verjaardag geen leerplicht, dus zolang ze ondere de 5 zijn kun je nog wat...

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:23:
Mbt kinderen: die van mij zijn nog net onder de 4, dus dan is er nog veel flexibiliteit. In Nederland formeel tot de 5e verjaardag geen leerplicht, dus zolang ze ondere de 5 zijn kun je nog wat...
Dan kun je nog 1 of 2 jaar overwinteren en daarna zul je twee decennia moeten wachten voor je weer voor lange tijd in de winter naar het zuiden kunt. Lijkt mij geen heel logische investering om in die situatie een woning 'daar' te kopen.

Overigens had ik in mijn middelbareschooltijd ook een vriend wiens ouders een vakantiehuis aan de Spaanse kust hadden. Hij vond het maar niets, want hij wou gewoon de wereld ontdekken en had niets met strand. Volgens mij is hij in al die jaren ook maar een keer naar dat huis geweest en zijn ze verder vooral naar andere plekken op vakantie gegaan. Ik denk dat zijn ouders buiten de schoolvakanties nog wel af en toe een weekje naar dat huis zijn gegaan, maar ze zullen toen ze die woning kochten toch een heel ander beeld hebben gehad van het gebruik van de woning. Lijkt me ook iets om in je overweging mee te nemen.

• Rubbergrover1
StM schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:18:
[...]

Ik doe dat inmiddels al een paar jaar, in december een maandje vanuit zuid-Spanje werken waar ik zelf heen rij.
Doe je dat dan elke keer op de zelfde locatie? Of ga je naar verschillende plekken?

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-12 12:44

StM

Rubbergrover1 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:45:
[...]

Doe je dat dan elke keer op de zelfde locatie? Of ga je naar verschillende plekken?
Zelfde stadje, verschillende huizen en appartementen. Al heb ik inmiddels wel bepaalde die mijn voorkeur hebben en die ik opnieuw probeer te boeken.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
[...]

Met het vliegtuig kan je gewoon een fiets meenemen. :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Tommie12
John245 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:27:
[...]

Met het vliegtuig kan je gewoon een fiets meenemen. :)
Maar dat is ook een pak gedoe, en meer dan een racefiets in een speciale koffer zou ik niemand aan raden.
En het kost wel wat extra.

• Rubbergrover1

Tegen de tijd dat ik in een levensfase zit waarin ik een paar maanden zou kunnen overwinteren, zou ik juist totaal niet inzitten over de reistijd. Ik zou het dan prima vinden om rustig in twee dagen naar de overwinter-woning te rijden.

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:20:
[...]

Tegen de tijd dat ik in een levensfase zit waarin ik een paar maanden zou kunnen overwinteren, zou ik juist totaal niet inzitten over de reistijd. Ik zou het dan prima vinden om rustig in twee dagen naar de overwinter-woning te rijden.
Tja, ik weet dat ik toen ik 35 was probleemloos 1200km op een dag deed naar het zuiden, en nu vind ik 1000km meer dan genoeg.
Dat gaat niet stijgen hé.
2 dagen na elkaar 1000km zou ik nu ook echt veel vinden, en ik ben het behoorlijk gewoon om lange afstanden te doen.

Als wij verder dan 1000km van huis gaan, dan denken we eerder aan vliegen + huurwagen tenzij het eerder een rondreis is.

• rube
@Tommie12 het punt is meer dat tijd, of het nu 2 dagen(van 1000 km) of 4 dagen (van elk 500 km) geen probleem is. Of althans minder relevant is, als je ergens een aantal maanden gaat verblijven.

Mijn conclusie van deze discussie is dat iedereen er anders in staat en tegen aankijkt door persoonlijke omstandigheden en voorkeuren: financieel is wel of juist niet relevant, één vaste plek is wel of juist niet fijn etc.
Er zal nooit één goed antwoord uit komen, dat is ook prima.

• Rubbergrover1
rube schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:35:
@Tommie12 het punt is meer dat tijd, of het nu 2 dagen(van 1000 km) of 4 dagen (van elk 500 km) geen probleem is. Of althans minder relevant is, als je ergens een aantal maanden gaat verblijven.
Dat dus. Dat je in je werkende leven, waarin vrije dagen schaars zijn, niet te veel tijd wil verspillen aan van A naar B te komen kan ik me voorstellen. Maar als dat 'straks' niet meer speelt en je voor een paar maanden naar plaats X zou willen gaan, dan zou ik daar juist relaxed met een paar tussenstopjes naartoe kachelen.

Ik heb nu al dat als we wat verder gaan, we ervoor kiezen om niet een nachtje ergens in the middle of nowhere te overnachten en de volgende dag door te jakkeren, maar dat we juist kiezen voor twee nachtjes op een leuk plekje, zodat we daar ook nog een volle dag de boel kunnen verkennen. (En in de praktijk ook de avond ervoor vaak al.) Dat geeft een heel ander gevoel aan die reis. Kan het iedereen aanraden.

• Torgo
Tommie12 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:25:
[...]

Tja, ik weet dat ik toen ik 35 was probleemloos 1200km op een dag deed naar het zuiden, en nu vind ik 1000km meer dan genoeg.
2 dagen na elkaar 1000km zou ik nu ook echt veel vinden, en ik ben het behoorlijk gewoon om lange afstanden te doen.

Als wij verder dan 1000km van huis gaan, dan denken we eerder aan vliegen + huurwagen tenzij het eerder een rondreis is.
Hopelijk schiet het een beetje op met de ontwikkelingen van volledig zelf rijdende autos en energie dichtheid van batterijen. Dan kan je straks lekker een tukje doen onderweg naar je vakantie woning in de zon :)

• Rubbergrover1
StM schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:50:
[...]

Zelfde stadje, verschillende huizen en appartementen. Al heb ik inmiddels wel bepaalde die mijn voorkeur hebben en die ik opnieuw probeer te boeken.
In dat geval kan ik me voorstellen dat je inderdaad op een gegeven moment een eigen huis zou willen hebben. Al kan ik me voorstellen dat je ook dan, als je een groot deel van de tijd daar niet aanwezig bent, de voorkeur hebt voor een zorgeloos huurappartement of een ander soort woning waar je sterk "ontzorgd" wordt

• Rubbergrover1
Torgo schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:10:
[...]

Hopelijk schiet het een beetje op met de ontwikkelingen van volledig zelf rijdende autos en energie dichtheid van batterijen. Dan kan je straks lekker een tukje doen onderweg naar je vakantie woning in de zon :)
Of de herintroductie van de autotrein in Frankrijk.

• Torgo
Ik heb afgelopen week (eindelijk) mijn daadwerkelijk rendement over 2022 doorgegeven. Ik wachtte op de brief die uiteindelijk kwam, maar er was vervolgens niets ingevuld dus ik moest het alsnog zelf doen. Op zich niet zo’n probleem. Mijn daadwerkelijk rendement was < 0 EUR dat jaar.

Ik bedacht mij dat ik ook kosten maak voor het aanhouden van een beleggingsrekening. Dit kost zo’n 0.12-0.2% per jaar. Deze kosten staan niet op het financieel jaaroverzicht en het lijkt erop dat je geen mogelijkheid hebt om deze gemaakte kosten op te geven bij het opgeven van je daadwerkelijk rendement.

Ik ben wel benieuwd hoe dit zou moeten werken. Het lijkt me dat de intentie van daadwerkelijk rendement, het rendement na aftrek van kosten moet zijn. Hoe zien jullie dit?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:18
@Torgo In het arrest van de hoge raad (waardoor we nu het werkelijke rendement mogen opgeven) staat dat je de gemaakte kosten niet mag aftrekken. Kleine dwaling in een verder zeer gunstige uitspraak. In de plannen om het werkelijke rendement de standaard te maken staat geloof ik wel dat je de kosten mag aftrekken. Nog even wachten dus..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:25
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-12 20:37
Kort antwoord: nee, het heeft geen positief effect op de SWR. Het kan wel een positief effect hebben op het sequence risk, afhankelijk van je verdere strategie.

Langer antwoord: wat je voorstelt lijkt sterk op de bucket strategie, waar ERN overigens een andere visie op heeft. In essentie komt het erop neer dat aandelen gemiddeld beter presteren dan cash of deposito’s, waardoor je SWR uiteindelijk juist daalt.

Sequence risk is een ander verhaal. Als deze deposito’s onderdeel uitmaken van een glidepath , kan dat je sequence risk verlagen ten koste van een beetje rendement.

In principe is 100% aandelen de beste strategie, zolang je de eerste 10-15 jaar goed doorkomt (wat natuurlijk logisch klinkt). Dáár zit dan ook de crux. Het artikel hierboven vind ik een van ERN’s beste stukken om te laten zien hoe verschillende glidepaths de failure rate beïnvloeden. De beste resultaten zie je bij een glidepath van 60% naar 100% aandelen.
Members only:

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:25
R.van.M schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:23:
[...]

Kort antwoord: nee, het heeft geen positief effect op de SWR. Het kan wel een positief effect hebben op het sequence risk, afhankelijk van je verdere strategie.

Langer antwoord: wat je voorstelt lijkt sterk op de bucket strategie, waar ERN overigens een andere visie op heeft. In essentie komt het erop neer dat aandelen gemiddeld beter presteren dan cash of deposito’s, waardoor je SWR uiteindelijk juist daalt.

Sequence risk is een ander verhaal. Als deze deposito’s onderdeel uitmaken van een glidepath , kan dat je sequence risk verlagen ten koste van een beetje rendement.

In principe is 100% aandelen de beste strategie, zolang je de eerste 10-15 jaar goed doorkomt (wat natuurlijk logisch klinkt). Dáár zit dan ook de crux. Het artikel hierboven vind ik een van ERN’s beste stukken om te laten zien hoe verschillende glidepaths de failure rate beïnvloeden. De beste resultaten zie je bij een glidepath van 60% naar 100% aandelen.

***members only***
Dank @R.van.M! interessant stuk in ERN, wat ik nog even wat beter ga bekijken, net als de research paper waarnaar wordt verwezen.
Als ik een glidepath zou volgen met deposito's ipv bonds, dan zou 'opeten' van deposito's betekenen dat het % aandelen in de jaren na RE weer stijgt, dat lijkt me redelijk vergelijkbaar.

Je hebt gelijk dat werknemerspensioen en AOW het risico aanzienlijk verlagen. Ik denk dat een Amerikaan in mijn situatie ook all in aandelen zou gaan, maar er zit iets (irrationeels) in me, dat me daarvan weerhoudt (en dat is waarschijnlijk suboptimaal)

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-12 09:39
@JURIST De portfolio's met de hoogste SWR's zijn gespreid in meer assets dan aandelen en obligaties/spaargeld. Niet populair hier, behalve bij @rube, omdat ze vaak om 20% allocatie in goud vragen.

https://portfoliocharts.c...lden-butterfly-portfolio/

Zie hierboven een goed voorbeeld, de hele site is een goudmijn.

• R.van.M
Magpie schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:18:
@JURIST De portfolio's met de hoogste SWR's zijn gespreid in meer assets dan aandelen en obligaties/spaargeld. Niet populair hier, behalve bij @rube, omdat ze vaak om 20% allocatie in goud vragen.

https://portfoliocharts.c...lden-butterfly-portfolio/

Zie hierboven een goed voorbeeld, de hele site is een goudmijn.
Ik vind goud een lastige assetklasse. Het levert niets op en keert geen dividend uit. Bovendien heeft het tussen 2020 en 2024 de inflatie niet eens bijgehouden. Zonder de uitzonderlijke stijging van dit jaar zou goud je rendement dus niet hebben verhoogd.

Feitelijk fungeert het vooral als verzekering tegen extreme scenario’s, zoals nu met de politieke druk op de FED. Maar om er nu nog in te stappen is te laat. Mocht de rust terugkeren, dan is de kans groot dat de prijs net zo snel weer terugvalt naar de niveaus van eind vorig jaar.

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:40:
[...]

Ik vind goud een lastige assetklasse. Het levert niets op en keert geen dividend uit. Bovendien heeft het tussen 2020 en 2024 de inflatie niet eens bijgehouden. Zonder de uitzonderlijke stijging van dit jaar zou goud je rendement dus niet hebben verhoogd.

Feitelijk fungeert het vooral als verzekering tegen extreme scenario’s.
Klopt, maar dat is toch ook precies de reden waarom goud vaak ook een van de asset classes is? Een soort bescherming tegen zwaar weer. Niet per se een middel om voor extra rendement te zorgen.

Als je een paraplu bij je had, maar achteraf blijkt dat het de hele tijd droog is geweest, was het dan nutteloos om die paraplu mee te nemen? Het was veel gemakkelijker om niet de hele tijd die paraplu mee te hoeven sjouwen. En heeft je dus enige inspanning gekost. Terwijl het je weinig oplevert. Maar als het wél was gaan regenen, dan had die paraplu zijn waarde zeker aangetoond.

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:57:
[...]

Klopt, maar dat is toch ook precies de reden waarom goud vaak ook een van de asset classes is? Een soort bescherming tegen zwaar weer. Niet per se een middel om voor extra rendement te zorgen.

Als je een paraplu bij je had, maar achteraf blijkt dat het de hele tijd droog is geweest, was het dan nutteloos om die paraplu mee te nemen? Het was veel gemakkelijker om niet de hele tijd die paraplu mee te hoeven sjouwen. En heeft je dus enige inspanning gekost. Terwijl het je weinig oplevert. Maar als het wél was gaan regenen, dan had die paraplu zijn waarde zeker aangetoond.
Ja en nee.

Momenteel gaan de beurzen sterk omhoog, en goud ook, dus biedt het geen extra voordeel.
En tijdens de laatste dips ging goud ook mee naar beneden...
Ik vind het eigenlijk alleen nuttig in extreme situaties waar er echt oorlog is heel kort bij zodat je zelf niet meer aan je rekening geraakt. Maar dan moet je dus fysiek goud hebben liggen in zo klein mogelijke munten.
Kan je een deal maken met de bakker en de slager om voor 1/4 Krugerrand een paar maand brood of gehakballen te krijgen...
Probleem in die extreme situaties is dat niemand mag weten dat je goud hebt, anders komen ze het halen met of zonder (dodelijk) geweld. Althans, dat is ook wat in WOII gebeurde...
Boeren hebben toen vlees en boter verkocht voor goud, maar keken nadien in de verkeerde kant van de geweerloop...

• rube
@R.van.M Ik begrijp je opmerkingen en het gevoel, want er zijn heel mensen die goud niks vinden. Ik heb dat zelf met Bitcoin.
Maar precies wat @Rubbergrover1 dus aangeeft. Ik vind goud individueel ook niets. En terecht als je kijkt naar de rendementen als individuele assets. Maar historie geeft aan dat het binnen een portefeuille goed werkt tegen (zware) dalingen en het je SWR verstevigd.

• rube
Tommie12 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:10:
[...]Momenteel gaan de beurzen sterk omhoog, en goud ook, dus biedt het geen extra voordeel.
Heb je niet een wat vertekend beeld door je eigen aandelen? Volgens mij js goud een stuk hoger YTD dan de meeste breed gespreide aandelenfondsen?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:00
rube schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:19:
[...]

Heb je niet een wat vertekend beeld door je eigen aandelen? Volgens mij js goud een stuk hoger YTD dan de meeste breed gespreide aandelenfondsen?
YTD is ook wel een enorme cherry pick denk je niet? Sowieso zit je er toch in voor de lange termijn, dus zijn juist de langetermijnresultaten waar je mee wil vergelijken?

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:20
Tommie12 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:25:
[...]

Als tijd je gunstig gezint is omdat je toch met pensioen bent, dan maakt die reis ernaartoe toch helemaal niks meer uit? Dan kan je lekker met een omweg naar je eindbestemming, of toch een keer een paar nachtjes in Parijs overnachten, of waar je dan ook zin in hebt.

Mijn ouders gaan ieder jaar in september 2 weekjes naar een huisje in zuid-frankrijk van een vriend. Alleen zijn ze standaard 5 weken weg, ze rijden heel rustig en met een enorme omweg naar hun eindbestemming om zo nog nieuwe plekken te ontdekken en op de terugweg doen ze hetzelfde. Ze zitten nu in Noord-Spanje bijvoorbeeld.

• Tommie12
rube schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:19:
[...]

Dan sluit ik niet uit. Maar het kan wel dat goud nu de volgende 5 jaar gewoon niks doet.

• Tommie12
Blik1984 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:22:
[...]

Als tijd je gunstig gezint is omdat je toch met pensioen bent, dan maakt die reis ernaartoe toch helemaal niks meer uit? Dan kan je lekker met een omweg naar je eindbestemming, of toch een keer een paar nachtjes in Parijs overnachten, of waar je dan ook zin in hebt.

Mijn ouders gaan ieder jaar in september 2 weekjes naar een huisje in zuid-frankrijk van een vriend. Alleen zijn ze standaard 5 weken weg, ze rijden heel rustig en met een enorme omweg naar hun eindbestemming om zo nog nieuwe plekken te ontdekken en op de terugweg doen ze hetzelfde. Ze zitten nu in Noord-Spanje bijvoorbeeld.
Alles hangt af van het doel van de reis.
Elke dag een paar honderd km max en hier en daar even blijven vind ik leuk, maar mijn vrouw niet.

• Rubbergrover1
The Third Man schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:22:
[...]
YTD is ook wel een enorme cherry pick denk je niet? Sowieso zit je er toch in voor de lange termijn, dus zijn juist de langetermijnresultaten waar je mee wil vergelijken?
Nee, juist niet. Want zulke hedges zijn er namelijk juist om schommelingen op de korte (of middellange) termijn op te kunnen vangen. "Iedereen" zal weten dat op de lange termijn aandelen het beste resultaat geven, maar juist in de fase waarin je iedere maand een zakje geld uit je eigen vermogen nodig hebt, heb je weinig aan die lange termijn.

• rube
The Third Man schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:22:
[...]
YTD is ook wel een enorme cherry pick denk je niet?
Dat was meer een reactie op op het moment gaan de beurzen [lees ik als aandelen] en goud beide omhoog. En YTD zag ik daarin als een "op het moment". Niet een bewuste cherry pick - ik ben de laatste die zal zeggen dat goud altijd goed is, beter is etc. want dat is absoluut niet zo. Individueel is het, op de lange termijn, een erg slechte presterende asset.
Sowieso zit je er toch in voor de lange termijn, dus zijn juist de langetermijnresultaten waar je mee wil vergelijken?
Uiteraard beleg je voor de lange termijn, maar als je verschillende assets hebt binnen een portefeuille waarbinnen je regelmatig deze assets balanceert, dan moet je niet naar de individuele lange termijn resultaten bekijken, maar naar de gehele portefeuille.

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:26:
[...]

Elke dag een paar honderd km max en hier en daar even blijven vind ik leuk, maar mijn vrouw niet.
Nou ja, niet meer dan een paar honderd km is ook weer het andere uiterste als je toch een flinke afstand moet/wil afleggen. Maar even een dagje (of paar daagjes) Parijs lijkt mij toch altijd wel een leuke onderbreking van de reis. En dan kun je doorrijden naar een mooie plek in bijvoorbeeld de Languedoc (bv. Carcassone of een natuurgebied) om te bekijken. En de volgende stop is dan je eindbestemming.

• rube
Tommie12 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:24:
[...]
Dan sluit ik niet uit. Maar het kan wel dat goud nu de volgende 5 jaar gewoon niks doet.
Uiteraard. Dat is overigens ook zo met aandelen. Maar zie daarvoor ook mijn eerder opmerkingen.
Nu stop ik (voorlopig) over goud, want ik ben geen goldbug....

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:20
Tommie12 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:26:
[...]

Het doel is dat je uiteindelijk aankomt op je eindbestemming, zonder tijdsdruk, los van stress, ontspannen. Je bent op weg naar je tweede huis. Geen enkele reden om dat gerushed te moeten doen, maar juist alle reden om rustig aan die kant op te gaan

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:57:
[...]

Ik vind het een mooie analogie. De vraag is eigenlijk of je door een woestijn loopt, waar de paraplu in 99,9% van de gevallen nutteloos is maar wel bijdraagt aan je uitputting, of dat je in Nederland loopt, waar je hem vaak genoeg nodig hebt.

Hoewel het logisch gezien weinig zou moeten toevoegen, blijkt uit backtests zoals @rube ook aangeeft dat het toch een bijdrage kan leveren. Zelf heb ik dit in het verleden ook meerdere keren bekeken (bijvoorbeeld de Golden Butterfly-portfolio) en uiteindelijk weer afgevoerd, omdat het scenario waarin het echt nuttig zou zijn extreem klein leek. Maar nu dit scenario met de aanval op de FED en de mogelijke gevolgen voor sterke inflatie toch werkelijkheid wordt, ligt het ineens heel anders.

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:33:
[...]

Nee, juist niet. Want zulke hedges zijn er namelijk juist om schommelingen op de korte (of middellange) termijn op te kunnen vangen. "Iedereen" zal weten dat op de lange termijn aandelen het beste resultaat geven, maar juist in de fase waarin je iedere maand een zakje geld uit je eigen vermogen nodig hebt, heb je weinig aan die lange termijn.
Het heeft weinig zin om naar het rendement van goud op zichzelf te kijken (YTD of meerjarig). De relevante factor is de volatiliteit van de totale portefeuille. Zodra de uitslagen in de koersen minder extreem worden, heeft dat een positief effect op de SWR.

Eenvoudig gezegd: als je een belegging zou hebben die gegarandeerd 5% + inflatie oplevert, dan kun je een WR van 5% hanteren. Terwijl bij aandelen, die op de lange termijn gemiddeld 7% + inflatie opleveren, je door de koersschommelingen slechts 4% kunt opnemen.

• rube
R.van.M schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:54:
[...]
omdat het scenario waarin het echt nuttig zou zijn extreem klein leek.
Ja, het heeft ook vooral met risico management (en tolerantie) te maken: de kans is wellicht heel klein, maar wat zijn de gevolgen als X of Y toch gebeurt?

En als je een hele grote portefeuille hebt t.o.v. je uitgaven, dus een hele lage WR, dan zijn de gevolgen erg klein of nihil. Daarom hebben hele vermogende mensen ook nauwelijks/geen "verzekering" nodig binnen hun portefeuille.

Een samenstelling van een portefeuille is daarom ook heel erg persoonlijk.

• R.van.M
rube schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:01:
[...]

Ja, het heeft ook vooral met risico management (en tolerantie) te maken: de kans is wellicht heel klein, maar wat zijn de gevolgen als X of Y toch gebeurt?

En als je een hele grote portefeuille hebt t.o.v. je uitgaven, dus een hele lage WR, dan zijn de gevolgen erg klein of nihil. Daarom hebben hele vermogende mensen ook nauwelijks/geen "verzekering" nodig binnen hun portefeuille.

Een samenstelling van een portefeuille is daarom ook heel erg persoonlijk.
Helemaal mee eens. Goud is een afdekking tegen extreme risico’s, maar niet tegen de állerergste scenario’s. Als de wereldeconomie echt volledig instort, heeft het uiteindelijk weinig nut. Zoals @Tommie12 ook aangeeft: te weinig mensen beschikken over fysiek goud om een parallel betalingssysteem op te zetten. En uiteindelijk kun je goud niet eten.

Het extreme risico dat nu veel realistischer is geworden, is dat de FED beïnvloed wordt en de inflatie bewust laat oplopen om de enorme Amerikaanse staatsschuld weg te smelten. Dat scenario leek tot voor kort ondenkbaar. Dat verklaart denk ik ook waarom goud nauwelijks rendement heeft gemaakt tussen 29 aug 2011 (1.840 USD) en 2 okt 2023 (1.825 USD). Sindsdien, zoals iedereen zal zijn opgevallen, is er wat veranderd en is de prijs geëxplodeerd naar bijna 4.000 USD.

De kernvraag is dus, zoals in de eerdere analogie: hoe vaak heb je de paraplu nodig? Hoe vaker zulke situaties zich voordoen, hoe meer goud toevoegt aan een portefeuille. Maar in stabiele periodes bij centrale banken, zoals tussen 2011 en 2023, voegt het weinig toe. Zelfs de eurocrisis, COVID, Brexit, hoge inflatie en Oekraïne hebben relatief weinig structureel effect gehad op de goudprijs (hooguit twee keer een piek rond 2.000 USD, waarna het telkens weer terugviel).

En uiteraard, als je WR dermate laag is dat je de swings makkelijk kan verwerken voegt het niks toe, maar de kunst is natuurlijk om een zo hoog mogelijk WR te hebben met zo min mogelijk risico :)

[ Voor 5% gewijzigd door R.van.M op 06-10-2025 10:19 ]

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:54:
[...]
Maar nu dit scenario met de aanval op de FED en de mogelijke gevolgen voor sterke inflatie toch werkelijkheid wordt, ligt het ineens heel anders.
Maar als je nu alsnog die verzekering zou willen aangaan, loop je dan niet achter de feiten aan? Anders gezegd, is dit verhoogde risico niet al zodanig ingeprijsd dat je "verzekering" nu heel duur zal worden?

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:33:
[...]

Maar als je nu alsnog die verzekering zou willen aangaan, loop je dan niet achter de feiten aan? Anders gezegd, is dit verhoogde risico niet al zodanig ingeprijsd dat je "verzekering" nu heel duur zal worden?
Correct, we zitten inmiddels bijna op $4.000, maar het risico heeft zich nog niet gematerialiseerd. De FED is nog steeds onafhankelijk en Trumps eerste poging om een FED-governor te ontslaan is mislukt. Stel echter dat het in de komende maanden toch lukt om meer invloed op de FED te krijgen, dan kan goud natuurlijk verder stijgen. Blijft de FED onafhankelijk, dan verwacht ik dat de koers langzaam weer richting $2.000 zakt.

Maar goed, voorspellingen zijn notoir lastig. Dit zie je ook bij de EUR/USD-wisselkoers: telkens als ik analyses lees met verwachtingen (bijvoorbeeld dat de koers naar 1,20 zal stijgen), gebeurt precies het tegenovergestelde, we dalen alweer een paar dagen.

• Wozmro
  • Nu online
Was er begin dit jaar nog niet de overtuiging dat euro/dollar naar pariteit ging gaan?

Wat inflatie betreft denk ik wel dat er in indexfondsen voldoende aandelen zitten (die mogelijk ook onrechtstreeks gecorreleerd zijn met de goudprijs) die redelijk inflatiebestendig zijn.

De nadelen van goud vind ik toch echt wel groot. Mij lijkt er toch een redelijke portie 'het goed kunnen uitleggen' en poging tot angstzaaierij in dat wereldje te zitten.

• Tommie12
Wozmro schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:52:
Was er begin dit jaar nog niet de overtuiging dat euro/dollar naar pariteit ging gaan?

Wat inflatie betreft denk ik wel dat er in indexfondsen voldoende aandelen zitten (die mogelijk ook onrechtstreeks gecorreleerd zijn met de goudprijs) die redelijk inflatiebestendig zijn.

De nadelen van goud vind ik toch echt wel groot. Mij lijkt er toch een redelijke portie 'het goed kunnen uitleggen' en poging tot angstzaaierij in dat wereldje te zitten.
Een paar procent goud, in de vorm van een paar munten vind ik niet verkeerd, maar toch heb ik meer geloof in aandelen van gezonde bedrijven. Die moeten hun prijzen wel verhogen naarmate de inflate en index stijgen, en dat moet in de waarde terug komen is het niet op korte termijn, dan wel op langere termijn.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:27
Tommie12 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:00:
[...]

Een paar procent goud, in de vorm van een paar munten vind ik niet verkeerd, maar toch heb ik meer geloof in aandelen van gezonde bedrijven. Die moeten hun prijzen wel verhogen naarmate de inflate en index stijgen, en dat moet in de waarde terug komen is het niet op korte termijn, dan wel op langere termijn.
Ik heb ooit eens deze gekocht. 25 muntjes van 1 gram. Leuk om te hebben en als eens echt ellende is, zijn het al makkelijke kleine stukjes.

https://www.hollandgold.n...3HBQsBEAAYASAAEgIQB_D_BwE

• Tommie12
ybos schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:20:
[...]

Ik heb ooit eens deze gekocht. 25 muntjes van 1 gram. Leuk om te hebben en als eens echt ellende is, zijn het al makkelijke kleine stukjes.

https://www.hollandgold.n...3HBQsBEAAYASAAEgIQB_D_BwE
128€ per stuk nu...
Je betaalt zo'n 20% marge...

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-12 20:39
Tommie12 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:46:
[...]

128€ per stuk nu...
Je betaalt zo'n 20% marge...
Is niet al het fysieke goud duurder en met name de kleinere porties?
De eerste de beste website die ik pak met Zwiters goud vraagt €116 per gram (in 20g stukken) en 55k voor een staaf van 0,5 kilo. Dat is ~ €111 per gram.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• ewrz
Wozmro schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:52:

Denk dat dat een beetje kwam door de uitspraken van Trump/Musk dat ze het Amerikaanse begrotingstekort gingen beteugelen, hadden ze dat echt gedaan dan was de dollar wel sterker geworden. Inmiddels is wel duidelijk dat de geldprinter gewoon aan blijft staan daar (5-6% begrotingstekort de komende jaren).

Ik heb zelf tijdens de eurocrisis (rond 2011/2012) goud gekocht, en dat ging daarna 10 jaar lang alleen zijwaarts qua prijs. Ik zou goud als belegging echt alleen voor de hele lange termijn doen. Ik zit 90% in aandelen/spaargeld.

Zou nooit in iets beleggen waar je geen goed gevoel bij hebt, de kans is dan wel heel groot dat je het tijdens een dip in paniek verkoopt omdat je er toch al geen vertrouwen in hebt.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:46
R.van.M schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:40:
[...]

Feitelijk fungeert het vooral als verzekering tegen extreme scenario’s, zoals nu met de politieke druk op de FED. Maar om er nu nog in te stappen is te laat. Mocht de rust terugkeren, dan is de kans groot dat de prijs net zo snel weer terugvalt naar de niveaus van eind vorig jaar.
Zoals ook door enkele anderen al opgemerkt, is de verwachting bij goud niet zozeer rendement, maar meer een soort stabiele factor.

Dit dan tegelijkertijd ook een beetje de reden waarom het in mijn optiek momenteel inderdaad ook bijzonder weinig interessant is. In tegenstelling tot een aandeel in een bedrijf, valuta van een land, of wat dan ook gaat goud nooit failliet. Restwaarde behoud je dus altijd. Maar inkopen tijdens een piekmoment, is weinig interessant. De kans is zeer aannemelijk dat je meerdere jaren van verlies aan rendement tegemoet gaat. Goud wat je dus eventueel al in bezit had, lekker laten voor wat het is (of juist nu verkopen). Maar buy-and-hold eigenlijk alleen doen op moment dat de markt hier naar is.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Een tijdje geleden dat ik hier voor het laatst was 😊

Ik heb een ‘sanity check’ vraag hier. Rationeel weet ik dat set en forget de manier om te gaan is. Mijn portefeuille is op dit moment 55% aandelen, 10% crowdfunding en 35% spaargeld.
Ik merk echter ook dat ik wat hoogtevrees begin te krijgen. Mijn aandelenportefeuille staat dit jaar alweer ruim +10% en mijn gemiddelde rendement over alle assets staat voor 2025 op 8,2% (na belasting 6,9%). Waar het om gaat is dat ik een tijdje geleden best wat cash heb ontvangen die ik nog niet geïnvesteerd heb. Ik moet nog best even tot ik ga stoppen dus logischerwijs zou ik daar een renderende investering voor moeten doen. Ik zie alleen twee issues waardoor ik twijfel: enerzijds is dat de hogere VRH en anderzijds en belangrijker is dat de geopolitieke onrust. Als ik dat vertaal naar de beurs kan ik totaal niet begrijpen waarom we dit jaar alweer +10% staan terwijl vorig jaar het ook al door het dak ging.

Ik begrijp dat hier geen beleggingsadviezen gegeven worden. Ben vooral geïnteresseerd hoe jullie met deze onzekerheden omgaan en in hoeverre je daar door laat leiden in je asset allocatie?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:16
Afas schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:19:

Ik heb een ‘sanity check’ vraag hier. Rationeel weet ik dat set en forget de manier om te gaan is. Mijn portefeuille is op dit moment 55% aandelen, 10% crowdfunding en 35% spaargeld.
Ik merk echter ook dat ik wat hoogtevrees begin te krijgen. Mijn aandelenportefeuille staat dit jaar alweer ruim +10% en mijn gemiddelde rendement over alle assets staat voor 2025 op 8,2% (na belasting 6,9%). Waar het om gaat is dat ik een tijdje geleden best wat cash heb ontvangen die ik nog niet geïnvesteerd heb. Ik moet nog best even tot ik ga stoppen dus logischerwijs zou ik daar een renderende investering voor moeten doen. Ik zie alleen twee issues waardoor ik twijfel: enerzijds is dat de hogere VRH en anderzijds en belangrijker is dat de geopolitieke onrust. Als ik dat vertaal naar de beurs kan ik totaal niet begrijpen waarom we dit jaar alweer +10% staan terwijl vorig jaar het ook al door het dak ging.

Ik begrijp dat hier geen beleggingsadviezen gegeven worden. Ben vooral geïnteresseerd hoe jullie met deze onzekerheden omgaan en in hoeverre je daar door laat leiden in je asset allocatie?
Stug doorkopen terwijl ik mezelf er aan herinner dat niks doen (spaargeld dus) er voor zorgt dat het inflatiespook het opknabbelt. En ja, bij grote sommen is dat enger. Daarom bij echt grote bedragen (wat dat is mag voor ieder anders zijn) een tijdje DCA gedaan, dus maandelijks inkopen ipv in 1x. Wiskundig gezien best om gewoon zsm alles op de beurs te knallen maar ja, dat kan spannendv voelen.

Je hebt dus ook alweer 10% gemist door je twijfel, het spelletje blijft helaas zo gaan. Je lijkt al meer dan voldoende buffer/runway t hebben omdat je 35% spaargeld hebt. Ga je binnenkort iets duurs kopen dat je allocatie zo heftig naar spaargeld is? Hier zit ik denk ik ~10-12% spaargeld en de rest ETFs. Ik zie mijn ETFs ook deels als noodbuffer, mocht het echt mis zijn verkoop ik een deel en heb ik binnen max een week het geld wel weer op de rekening.

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-12 17:44
Ik heb geen mogelijkheid om die VRH te vermijden en ook geen invloed op de geopolitieke onrust, dus ik laat de boel gewoon staan. Zit voor het grootste deel in aandelen. Ook bij eerdere oorlogen e.d. is de beurs altijd hersteld. Bestaat de kans dat de hele boel instort? Ja. Zal de boel weer herstellen? Vast ook wel.

• Tommie12

Alles hangt af van je perspectief.
Ik ben bv onderwogen in de VS en had vorig jaar een erg matig jaar terwijl collega's spraken van een recordjaar. Dit jaar is het net omgekeerd. Doordat de dollar zo zwak is gaat koersverlies in de VS teloor aan wisselkoers.
Dit jaar breek ik records, en toch blijf ik rustig zitten.
Nu zou ik op dit moment geen grote som ineens beleggen, maar wel spreiden over ca 9-12 maanden. Als er dan een dip is, dan pak je die gedeeltelijk mee.
Maar hou ook in het oog dat de algemene beurstrend over vele jaren een stijging is van ca 8% per jaar. Als dat lineair zou zijn, dan heb je altijd het gevoel te kopen bij een 'all-time-high'.

Maar zoals ik eerder schrijf, ik ben meestal voor >95% belegd in aandelen en voel me daar goed bij.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Die 35% is grotendeels die som cash waar ik het in mijn vorige post over had. Voor mijn situatie en vermogen zou een buffer van 5-10% al voldoende moeten zijn.
Ik zit ook relatief onderwogen in de US (45% greater america, 35% Europa, 20 % rest).

Verder heb ik sterk het gevoel dat dit 'anders is dan anders' op geopolitiek vlak. Ik weet dat ik geen waarzegger ben en dat er altijd wel iets aan de hand is in de wereld maar de bewegingen naar autocratie die in de wereld en specifiek in de US gaande zijn baren mij zorgen. Economisch onderzoek wijst ook uit dat dit op langere termijn bijna altijd ten koste gaat van economische groei en dus iets kan betekenen voor de waarderingen op de beurs. Daarmee strijden er 2 gedachten: set en forget vanuit de gedachte dat ik nooit beter kan doen dan de beurs en het idee dat deze situatie bijzonder is wat misschien een voorzichtigere asset allocatie verantwoordt.

• Requiem19
@Afas De gouden regel is dat er geen enkel levend wezen (nog een dood wezen) op de planeet is die accuraat de toekomst van beleggingen kan voorspellen.

Voorspellingen, 'gevoel', 'emotie' zijn eigenlijk allemaal slechte raadgever. Omdat in elk onderzoek blijkt dat individuele beleggers zelden het beter doen dan de gehele markt.

Is ook logisch: als jij meer rendement wilt halen dan de gehele markt, betekent dit dat jij dus 'slimmer' moet zijn dan de markt. Dat gebeurt vooral als jij kennis hebt die de markt niet heeft.. en laat dat nu net verboden zijn doorgaans ;-).

Mij geeft het rust - en een gevoel van zekerheid - om zoveel mogelijk onderzoeken te lezen over beleggingsstrategieën. Daar komt bijna altijd dezelfde conclusie uit:

- ALS je horizon nog lang is, werkt breedgespreid met zo hoog mogelijke marktcapitalisatie - simpelweg het beste. Het beste in de zin van de combinatie van een bepaalde 'zekerheid' en een 'bepaald rendement'. Uiteraard alles op basis van historische data, dus nooit een garantie.

Maar zie het zo: als je breedgespreid belegt en het gaat beter met de wereld, gaat het ook beter met jou. Gaat het slecht met de VS? Dan verschuift de weging van de VS automatisch in je portfolio....

Sit back, relax, denk vooral niet teveel na en laat de tijd z'n werk doen.
Members only:

• Requiem19
Afas schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:38:
[...]

Die 35% is grotendeels die som cash waar ik het in mijn vorige post over had. Voor mijn situatie en vermogen zou een buffer van 5-10% al voldoende moeten zijn.

[...]
Ik zit ook relatief onderwogen in de US (45% greater america, 35% Europa, 20 % rest).

Verder heb ik sterk het gevoel dat dit 'anders is dan anders' op geopolitiek vlak. Ik weet dat ik geen waarzegger ben en dat er altijd wel iets aan de hand is in de wereld maar de bewegingen naar autocratie die in de wereld en specifiek in de US gaande zijn baren mij zorgen. Economisch onderzoek wijst ook uit dat dit op langere termijn bijna altijd ten koste gaat van economische groei en dus iets kan betekenen voor de waarderingen op de beurs. Daarmee strijden er 2 gedachten: set en forget vanuit de gedachte dat ik nooit beter kan doen dan de beurs en het idee dat deze situatie bijzonder is wat misschien een voorzichtigere asset allocatie verantwoordt.
Financiële crisis 2008 was bijzonder, Corona 2020-22 was bijzonder, inval Oekraïne was bijzonder, regering US is bijzonder, Oorlogen midden-oosten zijn bijzonder...

Het is alijd bijzonder. En uiteindelijk KAN het zo zijn dat er iets gebeurt dat zo bijzonder is dat er écht een ongekende neerval komt. Maar niemand weet simpelweg wánneer dat dan is.

Als je dat gaat zitten afwachten loop je een hoop rendement mis...

Simpele gedachte: als de wereldwijde markt dusdanig instort dat al je beleggingen nog maar 10% van hun huidige waarde hebben, heb je denk ik een groter probleem dan je beleggingen. Grote kans dat er dan ergens een atoombom ontploft is en je opgeroepen wordt voor het leger...

• R.van.M

Ik dacht hetzelfde in. 2022..2023..2024..
De vraag is welk alternatief je hebt. Op het moment dat je een andere investeringsmogelijkheid hebt die een goed rendement/risico kun je zeker diversificieren maar voor de meeste mensen is die mogelijkheid er niet.

• RichieB
Het CBS heeft vandaag cijfers gepubliceerd mbt het aantal miljonairs in Nederland. Daarin is goed te zien dat de echt rijken hun vermogen vooral stoppen in hun eigen bedrijf. Nog geen 20% zit in spaargeld en effecten. Dit zal ongetwijfeld ook fiscaal gemotiveerd zijn: niemand wil een torenhoge box 3 belasting betalen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OV_vJ2D_gPWvUgDRvVGB4MCC-cs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ofzTw26uwQzajBtsB2KuvrUn.png?f=fotoalbum_large

• Tommie12
RichieB schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:13:
Het CBS heeft vandaag cijfers gepubliceerd mbt het aantal miljonairs in Nederland. Daarin is goed te zien dat de echt rijken hun vermogen vooral stoppen in hun eigen bedrijf. Nog geen 20% zit in spaargeld en effecten. Dit zal ongetwijfeld ook fiscaal gemotiveerd zijn: niemand wil een torenhoge box 3 belasting betalen.
[Afbeelding]
Dat is een beetje een verkleurd beeld.
Dat 'aanmerkelijk belang' kan ook een familievennootschap zijn waar aandelen in onder gebracht worden om fiscale redenen, en vooral omwille van erfrecht...
Dat zijn dan veel meer 'holdings' dan echte bedrijven met een activiteit.

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-12 15:24

Perkouw

Moderator General Chat
Eigen woning telt mee en zoals je ziet is dat voor een groot deel van de beginnend miljonairs hét vermogensbestandsdeel. Niet gek ook als je het artikel bekijkt dat in de periode vanaf 2020 richting 2023 een relatief grote stijging aan miljonairs bij zijn gekomen. De woningen zijn toen flink gestegen (en dat doen ze nog).

Dus eigenlijk is alleen maar goed te zien dat de eigen woning een grote rol speelt bij de 'beginnend vermogenden'. Temeer als je nagaat dat, aldus het artikel, 66,67% van de miljonairs in deze categorie valt.

En als we het hebben over de écht vermogenden, dan zie je ineens dat de eigen woning niet zo'n grote rol meer speelt als vermogensbestandsdeel. Dat vermogen zit elders, maar dat wisten we ook al. Wel grappig eigenlijk om te zien hoe snel dat al verandert als je kijk naar de volgende staffel, die van 2-3 miljoen.

• RichieB
Tommie12 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:22:
[...]

Dat is een beetje een verkleurd beeld.
Dat 'aanmerkelijk belang' kan ook een familievennootschap zijn waar aandelen in onder gebracht worden om fiscale redenen, en vooral omwille van erfrecht...
Dat zijn dan veel meer 'holdings' dan echte bedrijven met een activiteit.
Daar ga ik helemaal van uit. Feit is: echt rijken stoppen hun vermogen niet gewoon in aandelen en tikken dan de box 3 belasting netjes af. Ze houden dat vermogen uit de wind door het in bedrijven onder te brengen.

• ewrz
Denk ook dat je het meer moet zien als mensen die miljonair zijn omdat ze een deel van een goedlopend bedrijf bezitten, en niet dat ze als miljonair begonnen zijn en daarna een bedrijf gekocht hebben.

Zelfs al was dat laatste wel het geval, dan is het nog niet slim om alles als spaargeld te parkeren. Dat is gewoon een risicobelegging op dat niveau omdat je ver boven de verzekerde som uitkomt, zelfs al verdeel je het over meerdere banken.

• Requiem19
ewrz schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:32:
Denk ook dat je het meer moet zien als mensen die miljonair zijn omdat ze een deel van een goedlopend bedrijf bezitten, en niet dat ze als miljonair begonnen zijn en daarna een bedrijf gekocht hebben.

Zelfs al was dat laatste wel het geval, dan is het nog niet slim om alles als spaargeld te parkeren. Dat is gewoon een risicobelegging op dat niveau omdat je ver boven de verzekerde som uitkomt, zelfs al verdeel je het over meerdere banken.
Precies dit: worden mensen rijk en richten ze dan een bedrijf op om hun geld in te stoppen?

Of beginnen mensen een bedrijf en worden ze rijk?

Ik denk vooral het laatste. Je kunt gewoon veel veel meer verdienen met een eigen bedrijf. Veel meer leverage, veel hogere marges.

(En meer risico uiteraard).

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-12 20:39

Risico's en onzekerheden en je toekomstverwachtingen bepalen altijd je beleggingskeuzes. 65% invested zou nog wat hoger kunnen wat mij betreft, maar dat is natuurlijk afhankelijk van je omstandigheden. Ik verwacht eigenlijk ook eind 2025 of 1e helft 2026 een behoorlijke correctie in de markt. Op dit moment gaan de koersen skyhigh op 'scheten' van OpenAI. Er zit weer flink wensdenken in de markt. Anderszijds maken de grote techjongens zoals Amazon, Alphabet, Nvidia en noem ze maar op, wel hele serieuze winsten. Dus het is nog geen dotcom bubbel...

Ik zit zelf ook rond de 60% invested en 40% spaargeld, omdat er een bruiloft aankomt en mijn partner wat risicomijdender is. Zij vindt beleggen een stuk spannender dan ik.

Je zou als compromis nog een deel van je spaargeld in deposito's kunnen zetten. Iets zoeken voor circa 5-6% om het inflatiemonster te bestrijden? Heb zelf een deel in Rabobankcertificaten zitten. Voor de langere termijn acht ik dat veilig tegen een prima 6,5%.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Tommie12
Requiem19 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:43:
[...]

Precies dit: worden mensen rijk en richten ze dan een bedrijf op om hun geld in te stoppen?

Of beginnen mensen een bedrijf en worden ze rijk?

Ik denk vooral het laatste. Je kunt gewoon veel veel meer verdienen met een eigen bedrijf. Veel meer leverage, veel hogere marges.

(En meer risico uiteraard).
Ik ken toch een paar mensen die met werken (C-suite) een mooi vermogen bij elkaar gekregen hebben en dat in aandelen stoppen. En als het dan fiscaal gunstig is dat via een holdingbedrijf te doen, dan wordt dat opgericht. En in dat bedrijf zit dan soms ook een vakantiehuis of een paar verhuurflats...

Maar er zijn zeker ook bedrijfsleiders die een succesvol bedrijf leiden en dat is dan hun belangrijkste vermogen, al zullen de slimsten toch probleren om dat niet in één bedrijf te houden zodat ze bij problemen nog elders geld uit kunnen halen.

DE zorg van die mensen is meestal om genoeg geld uit die 'bedrijven' te halen naar hun privé vermogen zonder daar te zwaar op belast te worden.
En natuurlijk proberen ze om privé uitgaven te laten betalen door die vennootschappen, op het randje van het legale af natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Tommie12 op 08-10-2025 11:07 ]

• Requiem19
Tommie12 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:51:
[...]

Ik ken toch een paar mensen die met werken (C-suite) een mooi vermogen bij elkaar gekregen hebben en dat in aandelen stoppen. En als het dan fiscaal gunstig is dat via een holdingbedrijf te doen, dan wordt dat opgericht. En in dat bedrijf zit dan soms ook een vakantiehuis of een paar verhuurflats...

Maar er zijn zeker ook bedrijfsleiders die een succesvol bedrijf leiden en dat is dan hun belangrijkste vermogen, al zullen de slimsten toch probleren om dat niet in één bedrijf te houden zodat ze bij problemen nog elders geld uit kunnen halen.
Ja, als je in de boardroom zit gaart het hard. Maar helaas is daar niet zoveel plek ;-).

Er zijn in Nederland bijv 300.000 familiebedrijven. Die zullen niet allemaal 1mio+ hebben, maar als je een beetje een fatsoenlijke balans hebt met onroerend goed in eigen bezit ben je er zo.

• Tommie12
Requiem19 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:03:
[...]

Ja, als je in de boardroom zit gaart het hard. Maar helaas is daar niet zoveel plek ;-).

Er zijn in Nederland bijv 300.000 familiebedrijven. Die zullen niet allemaal 1mio+ hebben, maar als je een beetje een fatsoenlijke balans hebt met onroerend goed in eigen bezit ben je er zo.
De tabel toont ook vermogen inclusief eigen woning.

Als je een beetje carriere maakt en je huis op tijd af betaalt, zelf nog wat spaart en een pensioenplan bij je werkgever hebt, dan ben je toch zo aan 1mio.
Huis: 500k
Pensioenplan 300k
Moet je maar 200k spaargeld bij elkaar harken en je bent er.
Dat lukt je niet als poetsman/vrouw, maar met een masterdiploma en een beperkte 'lifestyle' inflation moet je daar tegen je 55-60jaar toch geraken.

• Requiem19
Tommie12 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:10:
[...]

Als je een beetje carriere maakt en je huis op tijd af betaalt, zelf nog wat spaart en een pensioenplan bij je werkgever hebt, dan ben je toch zo aan 1mio.
Pensioenplan 300k
Dat lukt je niet als poetsman/vrouw, maar met een masterdiploma en een beperkte 'lifestyle' inflation moet je daar tegen je 55-60jaar toch geraken.
De discussie ging vooral over de categorieën boven 1 mio. Hoe hoger de categorie, hoe meer AB het betreft. Zo op het oog is de categorie 10mio+ ong 65-70% AB.

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Tommie12 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:30:
[...]
Nu zou ik op dit moment geen grote som ineens beleggen, maar wel spreiden over ca 9-12 maanden. Als er dan een dip is, dan pak je die gedeeltelijk mee.
Bedenk wel dat je hiermee speculeert op een dip in die 9-12 maanden. Hoe later de dip komt in die periode, hoe minder je hebt aan DCA. Komt de dip na 12 maanden, dan zit je helemaal verkeerd, want dan heb je rendement misgelopen. Anders gezegd, je bent met deze strategie dus niet bereid om de komende 9-12 maanden het risico te lopen met het hele bedrag, maar daarna blijkbaar wel.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:29
Requiem19 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:19:
[...]

De discussie ging vooral over de categorieën boven 1 mio. Hoe hoger de categorie, hoe meer AB het betreft. Zo op het oog is de categorie 10mio+ ong 65-70% AB.
Opzich wel interessant grafiekje om te zien, maar is natuurlijk ook wat je verwacht. Vooral omdat echt hoge vermogens bijna altijd tot stand worden gebracht door het oprichten van een succesvol bedrijf en als het daar eenmaal inzit je het er niet zo makkelijk uit kan halen, ook niet voor eventuele volgende generaties. En in de categorie 10 miljoen plus zal het gemiddelde ook sterk beinvloed worden door de 100 miljoen+ categorie die zo'n vermogen toch heel zelden in box 3 zullen hebben

• rube
edozat1 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:32:
[...]
Bedenk wel dat je hiermee speculeert op een dip in die 9-12 maanden. Hoe later de dip komt in die periode, hoe minder je hebt aan DCA. Komt de dip na 12 maanden, dan zit je helemaal verkeerd, want dan heb je rendement misgelopen. Anders gezegd, je bent met deze strategie dus niet bereid om de komende 9-12 maanden het risico te lopen met het hele bedrag, maar daarna blijkbaar wel.
Klopt. Toch kan dat vanwege het "wen-effect", uiteindelijke een betere beslissing zijn als je je daar veel beter bij voelt.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:29
Tommie12 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:10:
[...]

Pensioenplan 300k
Pensioenen zijn denk ik niet meegenomen in deze statistiek, want in het huidige Nederlandse stelsel kan je niet een exact vermogen op iemands aandeel in de pensioenpot plakken.

• rube
Requiem19 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:03:
[...]
Dat klopt, maar er zijn tegenwoordig ook best aardig wat functies (niet procentueel, maar absoluut) die echt wel goed betalen, zeg 150K+. Als je dan het gelukt bet om met zijn 2'en te zijn, op een normale manier te leven en al het surplus dan goed te investeren (kijk de afgelopen 15 jaar) dan kan het ook met gewoon een HBO/WO opleiding zonder eigen bedrijf of functie op C-level erg hard gaan. Ja, uiteraard gedeeltelijk geluk maar het is niet onmogelijk (C-level of erg succesvol eigen bedrijf is een stuk moeilijker om te bereiken).

• Tommie12
edozat1 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:32:
[...]

Klopt, puur rationeel (time in the market beats timing the market) is het gewoon kopen en klaar, maar niet iedereen slaapt daar even goed bij.

Pagina: 1 ... 295 ... 309 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.