• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 08:01
Rubbergrover1 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:38:
[...]

Maar even terug naar waar het over ging, het al dan niet willen of moeten verhuizen naar een meer "levensloopbestendige" seniorenwoning/aanleunwoning. Dat is dus iets waar de een met 65 al aan toe kan zijn, terwijl de ander met 80-90 nog vrolijk in een eengezinswoning met tuin woont. Er is dus niet echt vooraf in te schatten wanneer je aan zo'n stap toe bent. En of je überhaupt daar ooit aan toe zal komen. Wel lijkt het mij verstandig om er rekening mee te houden dat het niet onwaarschijnlijk is dat je niet levenslang in je huidige woning kunt of wilt blijven wonen. En dat je al af en toe aan een plan B nadenkt voordat je daar aan toe bent.
Ja, het is misschien zelfs wel aan te raden om de stap te zetten terwijl je nog kwiek en gezond bent. Op het moment dat er plotseling iets mis gaat met de gezondheid ben je een beetje aan de goden overgeleverd voor wat betreft de mogelijkheden.

Als je de zaak wat in eigen hand neemt, dan kun je verhuizen daar waar je wilt (die flat boven het winkelcentrum, vlakbij de bushalte en tegenover het parkje) en kun je daar wellicht nog wat sociale contacten opbouwen, etc.

Het een en ander hangt wel een beetje van je basissituatie af. Maar mijn ouders bijv. wonen in een groot huis met flinke tuin in het buitengebied van een klein dorp. De kans dat zij ooit eens naar een groter dorp (waar ze weinig mensen kennen) moeten is levensgroot. Als je in een stad woont en er zijn goede opties op loopafstand, dan hoef je hier ook wat minder mee te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lim987
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:33
PlasticPimple schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:56:
[...]

Ja, het is misschien zelfs wel aan te raden om de stap te zetten terwijl je nog kwiek en gezond bent. Op het moment dat er plotseling iets mis gaat met de gezondheid ben je een beetje aan de goden overgeleverd voor wat betreft de mogelijkheden.

Als je de zaak wat in eigen hand neemt, dan kun je verhuizen daar waar je wilt (die flat boven het winkelcentrum, vlakbij de bushalte en tegenover het parkje) en kun je daar wellicht nog wat sociale contacten opbouwen, etc.

Het een en ander hangt wel een beetje van je basissituatie af. Maar mijn ouders bijv. wonen in een groot huis met flinke tuin in het buitengebied van een klein dorp. De kans dat zij ooit eens naar een groter dorp (waar ze weinig mensen kennen) moeten is levensgroot. Als je in een stad woont en er zijn goede opties op loopafstand, dan hoef je hier ook wat minder mee te doen.
Toch vind ik dat een lastige, zoals ik al eerder schreef.
Het argument dat je noemt klinkt mij bekend in de oren; dat is/was de reden dat ik vanaf mijn 60e jaar om mij heen leeftijdsgenoten zag verhuizen naar een gelijkvloerse woning.
Maar ik heb vaker gehoord dat het (zwaar) tegen valt dan 'dat had ik veel eerder moeten doen'.
Als je op je 60e helemaal naar je zin woont, leuke buren hebt en je kan het grote/zware onderhoud uitbesteden, waarom zou je dan van 60-75 jaar al 15 jaar ergens anders moeten gaan wonen?

En ja, ik ken ook twee mensen die nog vóór het bereiken van hun pensioenleeftijd al te zwaar dementerend zijn geworden om sowieso thuis te kunnen blijven wonen. Dus dat kan ook nog, moet je dan op je 55e al gaan verhuizen naar een 'huis voor de oude dag'?

Mijn huis is hypotheekvrij. Dus ik houd Funda in de gaten en kijk waar ik t.z.t. zou willen wonen en naar huizen waarvan ik óók weet dat ik het kan betalen én dat ik de hele verhuizing + eventuele verbouwing kan uitbesteden (mits ik na een onverhoopte plotselinge uitval vanwege een hersenbloeding o.i.d. nog zou kunnen verhuizen naar een andere woning en ik niet 24/7 verpleging nodig heb).
Je kan ook besluiten om tot bijv. je 75e jaar te blijven wonen op een plek waar je erg naar je zin woont onder het motto "je weet wel wat je hebt, maar nog niet wat je krijgt".

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Lim987 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 17:22:
[...]

Het argument dat je noemt klinkt mij bekend in de oren; dat is/was de reden dat ik vanaf mijn 60e jaar om mij heen leeftijdsgenoten zag verhuizen naar een gelijkvloerse woning.
Maar ik heb vaker gehoord dat het (zwaar) tegen valt dan 'dat had ik veel eerder moeten doen'.
Als je op je 60e helemaal naar je zin woont, leuke buren hebt en je kan het grote/zware onderhoud uitbesteden, waarom zou je dan van 60-75 jaar al 15 jaar ergens anders moeten gaan wonen?
Als ik nog een krasse knar zou zijn, dan zou ik ook niet zo snel naar en gelijkvloerse woning verhuizen alleen omdat het beter voor de toekomst geschikt is. Ik zou eerder dat als extra selectiecriterium nemen als ik toch om wat voor reden dan ook zou willen verhuizen. Bijvoorbeeld als je naar een andere plek wil omdat je niet meer voor je werk ergens hoeft te wonen. Of als je kleiner wil wonen omdat de kinderen het huis uit zijn. Dan zou ik bij het zoeken naar een andere woning tegen die tijd wel in mijn achterhoofd houden dat ik daar ook zou willen kunnen blijven wonen als ik wat minder kwiek word. Maar het zou niet het hoofdargument zijn voor een bepaalde woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PlasticPimple schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:56:
[...]

Even heel gechargeerd, als het mee zit, is die achteruitgang een traject dat sowieso lang duurt en met kleine stapjes gaat. Op het moment dat jij of je kinderen dan bedenkt dat het misschien eens tijd wordt om iets anders te zoeken, heb je met een beetje geluk nog wel rustig de tijd om te kijken hoe je dan zou willen wonen. En zit je niet op de schopstoel.

Als het tegen zit en je in korte tijd flink achteruit gaat, dan denk ik dat je wel iets andere zorgen hebt dan of je nieuwe plekje wel uitzicht op een parkje heeft. Dan zul je waarschijnlijk vooral een plek willen waar je überhaupt zou kunnen leven en de juiste zorg kunt krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 17:46:
[...]

Als ik nog een krasse knar zou zijn, dan zou ik ook niet zo snel naar en gelijkvloerse woning verhuizen alleen omdat het beter voor de toekomst geschikt is. Ik zou eerder dat als extra selectiecriterium nemen als ik toch om wat voor reden dan ook zou willen verhuizen. Bijvoorbeeld als je naar een andere plek wil omdat je niet meer voor je werk ergens hoeft te wonen. Of als je kleiner wil wonen omdat de kinderen het huis uit zijn. Dan zou ik bij het zoeken naar een andere woning tegen die tijd wel in mijn achterhoofd houden dat ik daar ook zou willen kunnen blijven wonen als ik wat minder kwiek word. Maar het zou niet het hoofdargument zijn voor een bepaalde woning.
Ik ben ook zeker niet van plan om mijn huidige woning vroegtijdig op te geven voor een appartementje. En ik heb alles wat ik dan nodig heb op de begane grond.

Alleen het werk op al het land om het huis wordt op een gegeven moment teveel, maar tot die tijd houdt het me ik beweging. En als het zover is ga ik dat gewoon uitbesteden.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 08:01
Lim987 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 17:22:
[...]

En ja, ik ken ook twee mensen die nog vóór het bereiken van hun pensioenleeftijd al te zwaar dementerend zijn geworden om sowieso thuis te kunnen blijven wonen. Dus dat kan ook nog, moet je dan op je 55e al gaan verhuizen naar een 'huis voor de oude dag'?

Mijn huis is hypotheekvrij. Dus ik houd Funda in de gaten en kijk waar ik t.z.t. zou willen wonen en naar huizen waarvan ik óók weet dat ik het kan betalen én dat ik de hele verhuizing + eventuele verbouwing kan uitbesteden (mits ik na een onverhoopte plotselinge uitval vanwege een hersenbloeding o.i.d. nog zou kunnen verhuizen naar een andere woning en ik niet 24/7 verpleging nodig heb).
Je kan ook besluiten om tot bijv. je 75e jaar te blijven wonen op een plek waar je erg naar je zin woont onder het motto "je weet wel wat je hebt, maar nog niet wat je krijgt".
Ja, het is voor mezelf nog ver weg (en dus geen ervaringen van gelijken), maar wellicht is mijn beeld ook wel gekleurd door wat situaties die ik meegemaakt heb in mijn nabije omgeving.

Zo heb ik van dichtbij meegemaakt dat iemand plots een koopwoning moest verkopen midden in de crisis en er gewoon twee jaar niemand kwam voor dat huis. Tegelijk waren de opbrengsten wel nodig om iets anders te kunnen krijgen. Nu is dat ook wel een situatie die ‘wij’ gewoon op kunnen lossen met ons vermogen.

• Lim987
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:33
HandyLumberjack schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:07:
[...]

Ik ben ook zeker niet van plan om mijn huidige woning vroegtijdig op te geven voor een appartementje. En ik heb alles wat ik dan nodig heb op de begane grond.

Alleen het werk op al het land om het huis wordt op een gegeven moment teveel, maar tot die tijd houdt het me ik beweging. En als het zover is ga ik dat gewoon uitbesteden.
Als je veel land hebt, kan je misschien een paar mantelzorgwoningen op dat land laten plaatsen. Van de opbrengst (verkoop land of verhuur woningen) kan je dan het werk op de rest van het land financieren?

Lijkt mij wel wat: kleine woongemeenschap met allemaal een eigen, zelfstandige woning op de begane grond, maar wel met de mogelijkheid om op elkaar terug te kunnen vallen of zo nu en dan met elkaar te eten of erop uit te trekken. Liefst jonge en oudere bewoners door elkaar... afijn, het zal allemaal wel niet kunnen en mogen, maar op zich zou ik wel iets voelen voor zo'n idee. In dat geval zou ik wel al "jonger" (vóór mijn 70e jaar) in zoiets willen stappen omdat je dan zelf ook nog in staat bent een flink aantal jaren actief/actiever bij te dragen voordat je zelf wellicht hulp nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Lim987 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:43:
[...]

Als je veel land hebt, kan je misschien een paar mantelzorgwoningen op dat land laten plaatsen. Van de opbrengst (verkoop land of verhuur woningen) kan je dan het werk op de rest van het land financieren?

Lijkt mij wel wat: kleine woongemeenschap met allemaal een eigen, zelfstandige woning op de begane grond, maar wel met de mogelijkheid om op elkaar terug te kunnen vallen of zo nu en dan met elkaar te eten of erop uit te trekken. Liefst jonge en oudere bewoners door elkaar... afijn, het zal allemaal wel niet kunnen en mogen, maar op zich zou ik wel iets voelen voor zo'n idee. In dat geval zou ik wel al "jonger" (vóór mijn 70e jaar) in zoiets willen stappen omdat je dan zelf ook nog in staat bent een flink aantal jaren actief/actiever bij te dragen voordat je zelf wellicht hulp nodig hebt.
De woning splitsen en een matelzorg woning erbij plaatsen is volgens mij mogelijk. Als 1 of 2 van mijn kinderen hier dan willen blijven wonen is dat zeker een optie, ruimte is er genoeg.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:06

Dennis1812

Amateur prutser

Tommie12 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:35:
[...]

Bloedonderzoek kost 50€...
Waar hebben we het over.
Bij een 20er misschien niet jaarlijks nodig, maar vanaf 45 ben ik voorstander.
Mensen denken soms dat ze gezond bezig zijn, en dan hebben ze een cholesterol van 400...
Kosten zijn compleet afhankelijk wat je wil testen. Er zijn waarden die je voor enkele eurocentrn bepaald en waarden die honderden euros kosten.

Individueel is 50 euro voor jou misschien niet heel veel. Voor een ander is het een week eten. Dus als je het beschikbaar wil hebben voor iedereen moet het in het basispakket of vanuit een ander potje.
Dan zeg dat 10 miljoen mensen die 50 euro gaan gebruiken.. tja dan snap ik ineens waarom de wegen in België zo slecht zijn.

Daarbij moet je dit afzetten tegenover gewonnen effectieve levensjaren en het daadwerkelijk vervroegd opsporen van ziekten waar behandeling op nodig is.

Ik heb nog geen enkel onderzoek gezien die laat zien dat het positief uitvalt voor het preventief testen. Behalve meningen dan van preventie klinieken.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Pagina: 1 ... 293 294 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.