Blik1984 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:12:
En het kan natuurlijk opeens snel achteruitgaan. Op die leeftijd is het toch vaak een beetje zo dat zolang het goed gaat het ook goed blijft gaan, maar als er dan iets verkeerd gaat het ook snel de andere kant op kan gaan
Klopt, het is gewoon zo dat je op elke leeftijd goed voor jezelf moet zorgen.
Op tijd naar de tandarts, om de X jaar eens een hartonderzoek, de screening voor darmkanker mee doen, een bloedonderzoek per jaar,...
En natuurlijk, als er iets mis is, naar de dokter en de zaak laten nakijken.
Ik had al 10 jaar zowat een cholesterol die 'de BTW' te hoog was. Niks onrustwekkend, maar toch vond mijn (nieuwe) huisarts dat we er iets aan moesten doen. Dus eerst wat dieet en extra letten op dierlijk vet, en omdat het niks opleverde en het aan mijn moederskant een algemeen probleem was toch maar eens aan de cholesterolpillen. En ziedaar, na 3 maand was die nog de helft en nu ruim binnen de normen.
Als je dat laat aanslepen en niks doet, dan verhoog je gewoon je kansen op een hartinfarct of herseninfarct.
En ja, daar kom je meestal niet zonder schade uit.
En verder, ik zie ook gewoon dat de 'oudjes' die nog in goede conditie zijn ook degene zijn die genoeg beweging krijgen. Geen topsport, maar wel fietsen, wandelen, zwemmen of andere activiteiten die geen te hoge kans hebben op blessures.
Ik zie ook mensen van 50 met overgewicht het café uit strompelen om te gaan roken. Die zitten met 65 achter de geraniums (en een Duveltje), en geraken nergens meer als ze zo ver geraken.