Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
underrated schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:28:
[...]

Vergeet ook niet dat 65 betekent dat ze nog best 20, 30 jaar mee kunnen. Dan is schenken misschien wat aan de vroege kant ;)

Hun eigen doel lijkt me het belangrijkste. En van daaruit de beste opties bepalen.
True, tenzij hun idee is om iets voor de kinderen achter te laten, dan zijn er betere opties dan afwachten. Maar wat mij betreft gebruiken ze het volledig zelf als ze dat willen. Ik kan er best een bestemming aan geven, maar echt nodig heb ik het niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
phantom09 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:12:
[...]

Ik heb geen idee wat de toekomst gaat bieden. Wel bereid ik mij hier op mijn eigen wijze voor.
Ik moet nog een aantal jaren tot aan mijn pensioen.Stel dat ik 1 jaar eerder met pensioen zou gaan, dan zou ik dus voor dat jaar geld opzij moeten leggen voor wat ik ongeveer per jaar op maak.
Echter weet ik dat een beurs crash de waarde van je aandelen kan halveren of iets meer (maar dat het natuurlik wel weer hersteld na een xx periode). Om deze kap op te vangen zorg ik ervoor dat ik niet voor 1 jaar, maar voor 2 jaar geld opzij leg voor elk jaar dat ik eerder met pensioen wil gaan.
Reken niet te krap…
Ook na je pensioen wil je nog iets leuks doen, en dat kan geld kosten.

Een crash van 50% op alles is wel echt diep. Maar ook dan, je hebt normaal niet je hele kapitaal nodig ineens. Dus je verkoopt op die momenten enkel wat je direct nodig hebt, en de auto vervangen kan je meestal ook wat uit stellen.
Vooral paniek en paniekverkopen vermijden is belangrijk als de beurzen in het rood gaan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-09 20:47
Tommie12 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 22:21:
[...]

Reken niet te krap…

Een crash van 50% op alles is wel echt diep. Maar ook dan, je hebt normaal niet je hele kapitaal nodig ineens. Dus je verkoopt op die momenten enkel wat je direct nodig hebt, en de auto vervangen kan je meestal ook wat uit stellen.
Vooral paniek en paniekverkopen vermijden is belangrijk als de beurzen in het rood gaan.
Na mijn pensioen? Dan leef ik niet meer.Je bedoeld wanneer ik de AOW leeftijd hebt bereikt.
Hiervoor heb ik gekeken bij mijn pensioen fonds wat ik krijg. En als dit klopt dan zou ik hiervan rond moeten komen. Daarnaast is mijn huis straks grotendeels afgelost.

In theorie zal ik niet 50% verliezen bij een crash, dit is maar tijdelijk. Wel gaat het mij wat vermogen kosten doordat ik of een credit moet nemen op mijn aandelen (niet teveel om te voorkomen dat ik een margin call krijg) of wat aandelen moet verkopen. Daarnaast is het zo dat de aandelen ook renderen.
Stel dat ik 10 jaar eerder met pensioen kan gaan. Dan rendeert het vermogen voor de komen 9 jaar nog na mijn eerste jaar dat ik met pensioen ga. En niet te vergeten dat ik ook nog wat bij verdien als ik partime ga werken.
In theorie zit ik dus goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 07:13
Parttime nog wat kunnen werken is de beste verzekering voor een early retirement als het een paar jaar mager is op de beurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:11
underrated schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:28:
[...]

Vergeet ook niet dat 65 betekent dat ze nog best 20, 30 jaar mee kunnen. Dan is schenken misschien wat aan de vroege kant ;)

Hun eigen doel lijkt me het belangrijkste. En van daaruit de beste opties bepalen.
Het belastingvrije wat je mag schenken per jaar aan je kinderen is iets meer als 5000 per kind per jaar. Met dat tempo duurt t sowieso nog even voordat alles geschonken is.

Daarnaast kun je ook nog een informele afspraak maken dat mocht het nodig zijn dat de kinderen financieel bijspringen in de toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:20
Weer een artikeltje van ons geliefde krantje: https://www.ad.nl/geld/ti...-nu-zomaar-iets~ab08332b/ (even in incognito mode gaan om volledig te kunnen lezen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 20:12
Red devil schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 08:07:
Weer een artikeltje van ons geliefde krantje: https://www.ad.nl/geld/ti...-nu-zomaar-iets~ab08332b/ (even in incognito mode gaan om volledig te kunnen lezen).
Prima artikel, schijnbaar leert het AD toch van zijn fouten (volledig artikel te lezen in incognito mode)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:50

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Ja wat een verschrikkelijk artikel was dat zeg, blijft onbegrijpelijk hoe dat door de kwaliteitscontrole kan komen bij een krant...

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Krant is een behoorlijk groot woord als het het AD aangaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:17
Tommie12 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 22:21:
[...]

Reken niet te krap…
Vergeet ook niet om onderhoud of een grote verbouwing mee te budgetteren van je auto en je woning. Kunnen aardige kostenposten zijn die toch vaak vergeten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Muse schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:17:
Dank voor alle input, ik ga allereerst proberen te achterhalen hoeveel risico ze willen lopen en wat het verdere doel moet zijn. Met jullie opmerkingen is er in ieder geval voldoende inspiratie om vervolgstappen uit te tekenen.

Wellicht is schenken inderdaad een optie, maar het voelt wat gek om geld naar mijn eigen portemonnee te praten.
Schenken kan ook aan een goed doel natuurlijk, dat levert ze nog een ieniemienie beetje belastingvoordeel op ook.
offtopic:
Ik weet nog wel een goed doel, IBAN is NL12R...... ;)

Ook hoeft schenken niet direct in de vorm van geld overboeken naar de kinderen, ze kunnen ook een stichting opzetten welke geld in beheer heeft waar kleinkinderen een gift voor studie o.i.d. uit kunnen ontvangen t.z.t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appelmoes3
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Deveon schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:38:
[...]

20 jaar, 21 jaar, dat was niet zo zeer het punt en dat begrijp je denk ik ook wel. Toevallig zie ik trouwens wel rond augustus 2001 een correctie van ongeveer 20% ($1214,53 op 30-07-2001 naar $965,8 op 17-09-2001. Dat lijkt wel een mini bearmarket, waarschijlijk een evenement waardoor we de Dotcom bubbel snel waren vergeten.
Iets met de Twin Towers en een stel gelovige idioten?

Lees net een boek van Edin Mujagic Keerpunt 1971, hierin legt hij de veranderingen van afgelopen tijd uit gezien tegenzet licht van het loslaten van de goudstandaard in 1971. En als opmaat naar de vierde grote revolutie. Veel kansen, en bedreigingen en hij voorziet een hogere druk op particuliere vermogenden om meer te delen.

[ Voor 24% gewijzigd door appelmoes3 op 25-08-2021 09:38 . Reden: Boek ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
appelmoes3 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:32:
[...]

Iets met de Twin Towers en een stel gelovige idioten?
Minor event…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Niet online
R.van.M schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 06:55:
[...]

Het belastingvrije wat je mag schenken per jaar aan je kinderen is iets meer als 5000 per kind per jaar. Met dat tempo duurt t sowieso nog even voordat alles geschonken is.

Daarnaast kun je ook nog een informele afspraak maken dat mocht het nodig zijn dat de kinderen financieel bijspringen in de toekomst
€5.604 om precies te zijn (in 2021 zelfs €6.604 ivm corona).
Als het geld sowieso bestemd is voor de kinderen en ze VRH willen verminderen, is nu (belastingvrij) schenken natuurlijk interessanter dan erven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Muse schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:56:
[...]

€5.604 om precies te zijn (in 2021 zelfs €6.604 ivm corona).
Als het geld sowieso bestemd is voor de kinderen en ze VRH willen verminderen, is nu (belastingvrij) schenken natuurlijk interessanter dan erven.
Sowieso kunnen ze notarieel laten beschrijven dat ze elk jaar een bedrag schenken op papier, maar wel het vruchtgebruik hebben. Mochten ze ooit komen te overlijden, dan mag er eerst X jaar * jaarlijkse belastingvrije schenking van de erfenis afgehaald worden, bovenop het wettelijk belastingvrij te erven bedrag. Zeker wanneer ouders enkele tonnen te verdelen hebben, kan het de moeite zijn om dit tijdig te laten beschrijven.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:58
coelho schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:45:
[...]

Sowieso kunnen ze notarieel laten beschrijven dat ze elk jaar een bedrag schenken op papier, maar wel het vruchtgebruik hebben. Mochten ze ooit komen te overlijden, dan mag er eerst X jaar * jaarlijkse belastingvrije schenking van de erfenis afgehaald worden, bovenop het wettelijk belastingvrij te erven bedrag. Zeker wanneer ouders enkele tonnen te verdelen hebben, kan het de moeite zijn om dit tijdig te laten beschrijven.
Ik heb me sinds de recente geboorte van mijn zoon zitten afvragen vanaf wanneer je deze papieren schenkingen al mag initiëren. Weet iemand dat exact?

Ik stel me de hypothetische situatie voor dat ik nu al die 5k per jaar kan schenken op papier zodat er over 40-60 jaar niet zo veel meer van de eventuele erfenis overblijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:31
[...]

Volgens mij moet je dit jaarlijks bij de notaris doen, dus niet eenmalig voor de komende xx jaar.

Daarnaast krijg je dan ook te maken met rente betalen aan de papieren schenker. Ook krijgt de ontvanger te maken met box 3 toename, dus mogelijk vermogensbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bambi105 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:12:
[...]

Ik heb me sinds de recente geboorte van mijn zoon zitten afvragen vanaf wanneer je deze papieren schenkingen al mag initiëren. Weet iemand dat exact?

Ik stel me de hypothetische situatie voor dat ik nu al die 5k per jaar kan schenken op papier zodat er over 40-60 jaar niet zo veel meer van de eventuele erfenis overblijft.
Je kan al aan je kind schenken vanaf de geboorte.
Alleen voor een schenking op papier moet je zoals gezegd wel elke keer naar de notaris. Dat kan een duur grapje worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Bambi105 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:12:
[...]

Persoonlijk zou ik met dat soort bedragen eerst even wachten hoe mijn kinderen opgroeien. Als ouder is je invloed daarop maar beperkt (omgeving, vrienden, ect). Ik spaar wel voor ze dat ze iets hebben als ze 18 zijn en dat mogen ze dan vrij besteden met de mededeling dat ze de studie zelf betalen. Bij een afgeronde studie heb ik wel de gedachte om ze schuldenvrij te maken en voor financiële problemen mogen ze uiteraard altijd aankloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:58
Verwijderd schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:27:
[...]

Alleen voor een schenking op papier moet je zoals gezegd wel elke keer naar de notaris. Dat kan een duur grapje worden.
Dank kpg, dat had ik inderdaad nog niet begrepen uit de eerdere berichten, maar nu is het duidelijk dat dat dus ook niet voor niks gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Verwijderd schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:27:
[...]

Maar mag je er rente over rekenen?

Want als je dan vroeg in het leven van je kinderen een aantal keer wat schenkt, dan kan de rente-op-rente zijn werk doen
.

Had even de link moeten lezen. Als je in de begin jaren een paar keer de schenking doet, dan gaat het hard als de kinderen eenmaal volwassen zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door CaLeX op 25-08-2021 12:37 ]

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
[...]

Ik ben geen fiscalist, maar schenken op papier met vruchtgebruik is iets waar de belastingdienst nog wel eens moeilijk over kan gaan doen met allerlei zaken zoals rentebetalingen enz.

Het is natuurlijk afhankelijk van elke prive situatie, maar het daadwerkelijk schenken en dan met de kinderen een mondelinge afspraak maken dat zij de ouders zullen ondersteunen is indien er een goede familieband is het goedkoopste en fiscaal gezien het simpelste wat er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Niet online
R.van.M schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 12:42:
[...]

Ik ben geen fiscalist, maar schenken op papier met vruchtgebruik is iets waar de belastingdienst nog wel eens moeilijk over kan gaan doen met allerlei zaken zoals rentebetalingen enz.

Het is natuurlijk afhankelijk van elke prive situatie, maar het daadwerkelijk schenken en dan met de kinderen een mondelinge afspraak maken dat zij de ouders zullen ondersteunen is indien er een goede familieband is het goedkoopste en fiscaal gezien het simpelste wat er is.
Dit lijkt me nodeloos ingewikkeld inderdaad. Wat dat betreft houd ik mijn financiën liever (relatief) simpel en overzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
President schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:15:
[...]

Volgens mij moet je dit jaarlijks bij de notaris doen, dus niet eenmalig voor de komende xx jaar.

Daarnaast krijg je dan ook te maken met rente betalen aan de papieren schenker. Ook krijgt de ontvanger te maken met box 3 toename, dus mogelijk vermogensbelasting.
Laat er vanochtend de volgende teaser in de Telegraaf staan:
Domper fiscus: slimme belastingtruc houdt stand
AMSTERDAM - Er zijn manieren om erf- en schenkbelasting te besparen, een daarvan is de papieren schenking. Nadeel is dat daarvoor een dure gang naar de notaris nodig is. Een ouder paar dat hiervoor een truc had bedacht, heeft nu in hoger beroep gewonnen van de Belastingdienst. Hoe zit dat precies? Vijf vragen.
Nou is het de Telegraaf, dus de vraag is of het met een korreltje zout genomen moet worden. Helaas hier geen abo, dus verder lezen lukt niet. Maar als er dus een methode gevonden is om de jaarlijkse notariskosten uit te sparen, dan zou dat voordelig kunnen zijn. Iemand wel toegang en bereid uiteen te zetten wat de methode is?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Gokje: in 1x 10 jaarlijkse schenkingen vastleggen

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:16
Mijn zoon van 18 heeft gisteren zelf een DEGIRO rekening geopend en 1 stuk van de ETF VWRL aangeschaft. Gaat proberen van zijn bijverdienste elke maand € 100 te investeren. Apetrots. Ik heb hem wel gewaarschuwd voor koersdalingen en de kunst om dan gewoon te blijven inleggen. Had ik dit maar geweten/gedaan destijds... nu nog kijken hoe ik zijn zussen later ook zo ver krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:13
coelho schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:52:
[...]

Laat er vanochtend de volgende teaser in de Telegraaf staan:

[...]

Nou is het de Telegraaf, dus de vraag is of het met een korreltje zout genomen moet worden. Helaas hier geen abo, dus verder lezen lukt niet. Maar als er dus een methode gevonden is om de jaarlijkse notariskosten uit te sparen, dan zou dat voordelig kunnen zijn. Iemand wel toegang en bereid uiteen te zetten wat de methode is?
De schenking op papier moet via een notaris. Omdat het met gesloten portemonnee gebeurd denk ik. Of anders geen idee waarom het via de notaris moet

Maar je mag hetzelfde bedrag jaarlijks schenken waarbij ouders het daadwerkelijk overmaken. Het ontvangende kind kan weer een onderhandse lening verstrekken. Hiervoor heb je geen notaris nodig.
Zo krijg je dus ook de jaarlijkse vrijstelling + 6% voor de lening. Als ouder loop je wel risico dat zodra je vrijstelling hebt betaald je geen lening terug krijgt, wat bij schenking op papier niet het geval is.
Ik verwacht dat het deze constructie is waar ze nu moeilijk over hebben gedaan.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:09
Wij hebben een schenking op papier.
De eerste keer moesten we mee naar de notaris, voor de vervolg schenkingen op papier hebben we toen getekend dat alleen mijn ouders naar de notaris hoefden.
Wel moet de rente jaarlijks betaald worden, echter mag ik die weer terug schenken zonder gevolgen omdat die onder de schenkbelastingdrempel blijft. Maar officieel moet de rente wel echt betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Harmvdw schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:26:
Wij hebben een schenking op papier.
De eerste keer moesten we mee naar de notaris, voor de vervolg schenkingen op papier hebben we toen getekend dat alleen mijn ouders naar de notaris hoefden.
Wel moet de rente jaarlijks betaald worden, echter mag ik die weer terug schenken zonder gevolgen omdat die onder de schenkbelastingdrempel blijft. Maar officieel moet de rente wel echt betaald worden.
Dit hoeft niet via de notaris maar kan je ook gewoon zelf regelen. Scheelt flink in notaris kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
Mirved schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:32:
[...]

Dit hoeft niet via de notaris maar kan je ook gewoon zelf regelen. Scheelt flink in notaris kosten.
Hier staat wat anders..

https://www.belastingdien...wat-is-schenken-op-papier

De schenkers moeten wel zorgen dat zij:

de schenking door een notaris laten vastleggen, dat moet bij elke volgende schenking opnieuw
over het geschonken bedrag elk jaar minstens 6% rente betalen aan de ontvanger
U moet rente betalen, omdat wij de schenking op papier zien als een schuld. De ontvanger heeft uw schenking als het ware direct weer aan u terug geleend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Magpie schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:04:
Had ik dit maar geweten/gedaan destijds... nu nog kijken hoe ik zijn zussen later ook zo ver krijg.
Voor mij is het nog even voordat ze zelf mogen beleggen en ben sinds kort begonnen met een rekening op hun naam bij BND waar ik een bedrag inleg. Wanneer ze 18 zijn zal ik aangeven dat ik enkel op basis van een percentage van hun inleg ermee door ga en het vermogen er blijft staan. Aan de ene kant hebben dan zicht op wat 10 jaar inleggen doet en aan de andere kant leren ze zelf ook hiervoor te reserveren en kunnen ze gelijk een mooi potje opbouwen om (ooit) een woning van te kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Morpheusk schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:36:
[...]

Hier staat wat anders..

https://www.belastingdien...wat-is-schenken-op-papier

De schenkers moeten wel zorgen dat zij:

de schenking door een notaris laten vastleggen, dat moet bij elke volgende schenking opnieuw
over het geschonken bedrag elk jaar minstens 6% rente betalen aan de ontvanger
U moet rente betalen, omdat wij de schenking op papier zien als een schuld. De ontvanger heeft uw schenking als het ware direct weer aan u terug geleend.
Hmmm ik zie het. Gek, aangezien andere recente bronnen op het internet het nog gewoon als mogelijk noemen. Toen ik nog belastingadviseur was (7 jaar geleden) was dit nog wel zo in ieder geval. Dus ik kan het fout hebben en ga ook liever uit van wat de Belastingdienst schrijft dan iemand anders op het internet. Maar het zou niet de eerste keer zijn dat de site van de Belastingdienst niet volledig is.

Edit: je kunt dus schenken op papier zonder notaris maar moet dan wel met het volgende rekening houden:
en schenking op papier kan ook zonder notaris worden opgemaakt, maar uiterlijk 180 dagen voor uw overlijden moet u zorgen dat de schenking is afgelost of notarieel is vastgelegd

[ Voor 19% gewijzigd door Mirved op 27-08-2021 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Magpie schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:04:
Mijn zoon van 18 heeft gisteren zelf een DEGIRO rekening geopend en 1 stuk van de ETF VWRL aangeschaft. Gaat proberen van zijn bijverdienste elke maand € 100 te investeren. Apetrots.
Verbaast mij vooral dat het hem lukt om maandelijks van zijn bijverdiensten 100 euro over te houden. Met een minimumloon van rond de 5 euro zou dat een halve werkweek per maand voor je beleggingen werken.

Ik zou allang blij zijn als het zou lukken om naast de verplichte lessen of (werk-)colleges, practica en huiswerk en de normale huishoudelijke dingen nog genoeg tijd over te hebben voor zowel hobby's/sporten en een sociaal leven als een bijbaantje om een en ander te bekostigen. Ik zou dus al blij zijn als er niet meer uit gaat dan er in komt, laat staan dat er geld over zou blijven om te beleggen... Maar dat hangt misschien ook af van wat je zoon verder aan (opleidings-)activiteiten heeft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:16
@Rubbergrover1 Eens, school gaat voor natuurlijk, dat is de beste investering op deze leeftijd. Het feit dat hij een deel op zondag werkt, scheelt veel. En pas volgend jaar zal hij (hopelijk) gaan studeren, dan gaan we een budget opstellen en de bijdrage van ons als ouders in overleg bepalen. Hoe het dan uitpakt met geld opzij zetten, wordt dan wel weer duidelijk. Het gaat voor nu even om het principe en om zelf te ervaren/leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet elk bijbaantje verdient minimum(jeugd)loon hè...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Kan prima als je zuinig bent of weinig tijd hebt om het uit te geven…

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 27-08-2021 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:12
Verwijderd schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:19:
Niet elk bijbaantje verdient minimum(jeugd)loon hè...
Maakt niets uit, het is puur een kwestie van prioriteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Get!em schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:26:
***members only***

Kan prima als je zuinig bent of weinig tijd hebt om het uit te geven…
Hangt sterk van de opleiding af. Er zijn studies waarbij je nagenoeg iedere dag om half negen (verplichte) colleges en practica hebt en niet voor 5 uur thuis bent. Het is dan niet heel praktisch en ook niet echt verstandig om 's nachts te werken, zeker als je thuis ook nog een en ander aan je studie moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Been there, done that. ;) O-) (y)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-09 14:18
GioStyle schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 18:35:
[...]

Maakt niets uit, het is puur een kwestie van prioriteiten.
Sorry hoor, maar wat een onzin is dit. Zeker voor mensen die niet willen lenen is het gewoon vechten om je hoofd boven water te houden als student. En dat is niet makkelijker geworden met het afschaffen van de basisbeurs en aanvullende beurs.

Waarom heb ik deze mening
Ik kom nog uit de tijd dat een basisbeurs verstrekt werd. Het is alweer een tijd geleden toen ik definitief klaar was met studeren (zeven jaar). De situatie voor studenten is echter niet bepaald beter geworden.

Toen ik studeerde was ik blij 850 euro per maand netto inclusief de zorgtoeslag en basisbeurs te vangen. Meer werken was niet te doen met de druk van meerdere opleidingen.

Mijn collegegeld kwam neer op 180 euro per maand, zorgkosten (chronisch patiënt) op 160 euro per maand. Kosten voor boeken zo'n 50 euro per maand. Een laptop met een afschrijving van 40 euro per maand (als je hem af wil zetten in 36 maanden). Dan nog zaken als een fiets, af en toe een goedkope broek, schoenen en t-shirts en jaarlijks eens op vakantie (wat ook een student mag stoom afblazen) en dan is het echt geen vetpot. Met al deze kosten zit je al snel op 650 euro per maand, en dan woonde ik dus thuis.

Dan heb ik het nog niet eens over het halen van je rijbewijs en af en toe leuke dingen doen die je als mens op die leeftijd ook gewoon nodig hebt (de kroeg in, naar voetbal, een sportvereniging, een bioscoop bezoeken, enzovoort). Zaken die hier ongetwijfeld als je niet oppast weggezet worden als "niet noodzakelijk", maar volgens mij juist in de studietijd van essentieel belang zijn. Werken en sparen kan namelijk heel je leven nog.

Ik had het geluk woonachtig te zijn in de randstad en te kunnen studeren aan de universiteit in mijn woonplaats, anders was op kamers wonen belangrijk geweest om geen uren reistijd te hebben.

Stel je nu de situatie voor waarin je wel op kamers moet, waarbij een verzekering, internet, de kosten van een kamer, eten en drinken enzovoort om de hoek komen kijken. Je komt dan, zonder te lenen, geld tekort. Niet voor niets is het aantal studenten met een schuld in ras tempo opgelopen sinds 2015, van 1 miljoen naar 1,4 miljoen personen. Ook de schuld per persoon is gemiddeld flink toegenomen, van 12,4k naar 13,7k. Dat heeft dus niets met "prioriteiten" te maken, tenzij je de ideologie aanhangt dat je prima kunt investeren met geleend geld.

En ja, daarbij maken jongeren NATUURLIJK ook vaak geen verstandige financiële keuzes
Daarbij kan ik ook zeggen dat je als je jong bent en opgegroeid bent zonder financiële bewustwording al snel flink wat misstappen kan maken. Dat is bij ons ook wel gebeurd: toch wat vaker dan nodig op stap of de kroeg in, toch vaker wat reizen maken want je bent jong, autorijbewijzen, motorrijbewijzen en zelfs een busrijbewijs halen... En voor je het weet heb je als twee werkende studenten toch al zo'n 30k studieschuld.

De tijd helpt daarin soms ook niet mee. Mijn vrouw en ik studeerden in eerste instantie af in 2011. We zijn door gaan studeren tot 2014. Het was namelijk geen fantastische periode als starter: het was een tijdperk waarin ongeveer 300 mensen op één baan reageerden. Er was jaar in jaar uit sprake van recorddalingen in de werkgelegenheid. Er waren zelfs schandalige constructies waarbij een afgestudeerd HBO of WO-student een soort "fulltime baan" kreeg voor 500 euro onder de noemer "startersbeurs". Het heeft mij altijd verbaasd dat dit überhaupt mocht en sterker nog, gestimuleerd werd vanuit FNV/CNV. Gemeenten betaalden 400 euro, de werkgever 100 euro. Het was echt een bezopen tijdperk en ik heb daar direct mijn neus voor opgetrokken, ik vond het een vorm van moderne slavernij.

Maar ja, en dan? Dan woon je dus gewoon tot je 26e thuis. Ik heb hele lieve ouders, maar ik was echt toe aan een eigen woning met mijn vriendin (nu vrouw). Dus in 2015 toch de deur uit, een sociale huurwoning met twee deeltijdbanen.

Sindsdien is het ons gelukkig aardig voor de wind gegaan. De studieschuld hebben we in twee jaar tijd afgelost, we hebben een eensgezinswoning gekocht waar we ons eerste ton op afgelost hebben in nog geen vier jaar tijd, we investeren in ETF's en sparen voor onze kinderen voor later.

Ik hoop zo mijn kinderen ooit weer een beter vertrekpunt te kunnen bieden dan mijn ouders mij geboden hebben. Maar ik zal nooit de opstartproblemen vergeten die we hadden ondanks een gezamenlijk aantal van drie HBO-diploma's en twee WO-diploma's (waarvan één master).

Ik heb heel veel compassie met de studenten van nu. Het studeren is alleen maar duurder geworden, woningen zijn niet meer te betalen en er is een enorme druk om geld uit te geven om bij leeftijdsgenoten aan te haken (en dan heb ik het nog meer over reizen, ervaringen en het behalen van rijbewijzen dan het kopen van dure kleding en dergelijke). Waar moet je als starter in hemelsnaam beginnen...

[ Voor 5% gewijzigd door thatanas op 29-08-2021 11:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
thatanas schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 10:59:
[...]

Sorry hoor, maar wat een onzin is dit. Zeker voor mensen die niet willen lenen is het gewoon vechten om je hoofd boven water te houden als student. En dat is niet makkelijker geworden met het afschaffen van de basisbeurs en aanvullende beurs.

-knip-
Je kan het wel onzin vinden, maar zeker in jouw geval kon je je studie afronden zonder nog maar €0 aan studieschuld over te houden. En ik kan het weten, ik heb die weg bewandeld. Even uit mijn hoofd: 4 studiejaren = 8k aan collegegeld, 2k aan boeken en overig, is totaal 10k aan studiekosten. Basis studiebeurs voor 4 jaar was ongeveer 4k. Hou je 6k aan kosten over voor 4 jaar, gemiddeld €125 per maand. Als je een bijbaantje hebt voor €10 per uur, dan moet je 3/4 uur per week werken.

En in de huidige situatie zou je dus een studieschuld hebben van 4k + reiskosten. Vind dat echt niet zo spannend. Wil je geen studieschuld overhouden aan het eind van je studie, dan zou je een paar uur per week extra moeten werken.

Punt is alleen: waar leg jij je proriteiten? Genoeg leeftijdsgenoten die tijdens hun studie maximaal leenden om een gehuurde flat in de binnenstad van Utrecht te financieren en om dagelijks buiten de deur te eten en drinken. Ja, die leeftijdsgenoten hebben wel een studieschuld aan overgehouden. Ik heb daar bewust niet voor gekozen, ik vond dat het mij persoonlijk niets opleverde, maar wel een hoge studieschuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GioStyle schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:44:
[...]

Je kan het wel onzin vinden, maar zeker in jouw geval kon je je studie afronden zonder nog maar €0 aan studieschuld over te houden. En ik kan het weten, ik heb die weg bewandeld. Even uit mijn hoofd: 4 studiejaren = 8k aan collegegeld, 2k aan boeken en overig, is totaal 10k aan studiekosten. Basis studiebeurs voor 4 jaar was ongeveer 4k. Hou je 6k aan kosten over voor 4 jaar, gemiddeld €125 per maand. Als je een bijbaantje hebt voor €10 per uur, dan moet je 3/4 uur per week werken.
Want je leeft verder van de lucht? Knap als je 4 jaar lang zonder eten of drinken of zoiets als kleding zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Rubbergrover1 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:51:
[...]

Want je leeft verder van de lucht? Knap als je 4 jaar lang zonder eten of drinken of zoiets als kleding zou kunnen.
Dat heeft toch niets met studeren te maken? Alsof je alleen levensonderhoud nodig hebt als je studeert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GioStyle schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:52:
[...]

Dat heeft toch niets met studeren te maken? Alsof je alleen levensonderhoud nodig hebt als je studeert...
Nee, dat heb je niet alleen bij studeren, maar die kosten moet je dus óók financieren. Van het geld uit je bijbaantjes of studiebeurs of studielening gaat daar dus al een hoop aan op. En is het niet gek als je toch een studieschuld opbouwt, ook als je niet elke dag in de kroeg zit of een appartement in Utrecht hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Of je hebt mazzel met woning en krijgt uitwonende beurs terwijl woonkosten laag zijn ;)

Ik had €400 kale huur. Voor een huis waar tussen de 4 en 12 mensen meebetaalden aan de huur. Er waren 11kamers, een zolder en 1 woonkamer , 1 keuken en 2 wc’s.
Kregen we nog huursubsidie ook ;) en Nee, was geen leegstandbeheer of antikraak.

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 29-08-2021 12:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-08 09:26
Ik vind in deze discussie altijd mooi dat men er altijd maar van uit gaat, dat studenten maar een bijbaan moeten nemen. Het is als je studie doet wat het moet doen, namelijk een 40 uurige werkweek, waarbij je zeker bij de zwaardere studies vaak niet eens mee red.

Die zelfde mensen klagen, nu ze 'werken' vaak ook dat ze niet over willen werken en willen liefst nog maar 32 uur in de week werken.

Ook bij studenten is aangetoond middels meerdere onderzoeken, dat de resultaten en mentale gezondheid van een student voor het Lening stelsel hoger was. Voornamelijkste conclusies: minder stres en betere werk/ socialisatie balans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thatanas
GioStyle schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:44:
[...]

Je kan het wel onzin vinden, maar zeker in jouw geval kon je je studie afronden zonder nog maar €0 aan studieschuld over te houden.
Ja en specifiek daarom schets ik niet mijn situatie, maar een breder pallet. :) Om te laten zien dat, hoewel ik specifiek slimmere keuzes had kunnen maken, dat niet voor iedereen geldt.
En ik kan het weten, ik heb die weg bewandeld. Even uit mijn hoofd: 4 studiejaren = 8k aan collegegeld, 2k aan boeken en overig, is totaal 10k aan studiekosten. Basis studiebeurs voor 4 jaar was ongeveer 4k. Hou je 6k aan kosten over voor 4 jaar, gemiddeld €125 per maand. Als je een bijbaantje hebt voor €10 per uur, dan moet je 3/4 uur per week werken.
Zorgverzekering wordt dan betaald door papa en mama begrijp ik? Waar is je laptop, toch wel broodnodig in de moderne tijd. Oh en die basisbeurs, die bestaat niet meer.

Mag ik je trouwens wijzen op het punt dat je nog geen investering hebt gedaan van 4800 euro (48 maanden maal 100 euro). Nu hebben we het ineens over veel meer uren werken, en die tien euro per maand? Hoe reëel is dat voor iedereen.
Punt is alleen: waar leg jij je proriteiten?
Het is dus niet alleen een vraagstuk der prioriteiten. Jij hebt in jouw specifieke situatie thuiswonend, zonder hoge zorgkosten (en waarschijnlijk de verzekering betaald door papa en mama), geen rekening houdend met de aanschaf van een laptop het voor elkaar gekregen om nul euro uit te geven. Chapeau. Dat is heel fijn en is je van harte gegund.

Het is echter absoluut niet vanzelfsprekend en niet "enkel een kwestie van prioriteiten". In jouw specifieke geval was het reëel om dit te realiseren.
Genoeg leeftijdsgenoten die tijdens hun studie maximaal leenden om een gehuurde flat in de binnenstad van Utrecht te financieren en om dagelijks buiten de deur te eten en drinken. Ja, die leeftijdsgenoten hebben wel een studieschuld aan overgehouden. Ik heb daar bewust niet voor gekozen, ik vond dat het mij persoonlijk niets opleverde, maar wel een hoge studieschuld.
Die keuze heb ik ook grotendeels gemaakt met het thuiswonen. Maar dat wordt een stuk lastiger als jij uit pakweg Slochteren komt en agrotechnologie wil studeren in Wageningen, omdat dit je passie is of de beste baanperspectieven biedt.

Nogmaals, het is niet alleen een vraagstuk van prioriteiten. Zo simpel is het niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thatanas
GioStyle schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:52:
[...]

Dat heeft alles met studeren te maken. Als je studeert kun je namelijk minder werken, maar de kosten voor levensonderhoud blijven wel spelen. En als je vader en moeder je niets toeschieten, is het moeilijk om die kosten te dragen met een beperkt aantal werkuren, waar je als gevolg van het studeren toe veroordeeld bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
badboyqxy schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:01:
Ik vind in deze discussie altijd mooi dat men er altijd maar van uit gaat, dat studenten maar een bijbaan moeten nemen. Het is als je studie doet wat het moet doen, namelijk een 40 uurige werkweek, waarbij je zeker bij de zwaardere studies vaak niet eens mee red.
Precies. Uiteraard zijn er in studies die je met twee vingers in je neus kunt doen en die nauwelijks colleges hebben. Daarbij is het goed te doen om flink wat uren aan een bijbaan te besteden. Maar er zijn ook studies waarbij die 40 uur eerder de minimale tijd is, die je bijna alleen al kwijt bent aan colleges en practica. Daarbij is het inplannen van een bijbaantje niet altijd even makkelijk, jaar staan dat je daar lekker veel uren aan zou kunnen besteden.

Daarom is het behoorlijk onzinnig om zomaar te stellen dat het voor iedere student prima kan als je zuinig bent of weinig tijd hebt om het uit te geven, of dat het een kwestie van prioriteiten zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
badboyqxy schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:01:

Die zelfde mensen klagen, nu ze 'werken' vaak ook dat ze niet over willen werken en willen liefst nog maar 32 uur in de week werken.

Ook bij studenten is aangetoond middels meerdere onderzoeken, dat de resultaten en mentale gezondheid van een student voor het Lening stelsel hoger was. Voornamelijkste conclusies: minder stres en betere werk/ socialisatie balans.
Ik heb (tot dit jaar) geen periode zo zwaar ervaren als de tijd waarin ik studeerde. Meerdere opleidingen, een bijbaan, het ontplooien van mijzelf als mens, het opbouwen van een relatie en vriendschappen...

Ik ben er heilig van overtuigd dat het voor studenten vele malen moeilijker geworden is een goed mentaal gestel te houden met alle druk die nu bij ze komt liggen, waar financiële druk ook nog eens een grotere component in geworden is. Met deze reden spaar ik voor mijn kinderen zo'n 20.000 euro per kind voor het moment dat zij de leeftijd bereiken waarop zij (kunnen) gaan studeren. Het zou hen de ruimte moeten bieden hun studie met minder stress door te kunnen maken en zich meer te kunnen richten op persoonlijke ontplooiing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thatanas
Magpie schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:46:
@Rubbergrover1 Eens, school gaat voor natuurlijk, dat is de beste investering op deze leeftijd. Het feit dat hij een deel op zondag werkt, scheelt veel. En pas volgend jaar zal hij (hopelijk) gaan studeren, dan gaan we een budget opstellen en de bijdrage van ons als ouders in overleg bepalen. Hoe het dan uitpakt met geld opzij zetten, wordt dan wel weer duidelijk. Het gaat voor nu even om het principe en om zelf te ervaren/leren.
Ik vind jouw mindset ten aanzien hiervan trouwens heel positief en bewonder je als ouder van twee jonge kinderen. Trots dat je kind de juiste keuzes maakt, tegelijkertijd de duidelijke ruggensteun om in gezamenlijkheid met elkaar te kijken wat situatieafhankelijk het beste werkt. Nadrukkelijke complimenten, ik hoop dat ik eenzelfde relatie met mijn kinderen krijg als het gaat om dit soort vraagstukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
thatanas schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:06:

Ja en specifiek daarom schets ik niet mijn situatie, maar een breder pallet. :) Om te laten zien dat, hoewel ik specifiek slimmere keuzes had kunnen maken, dat niet voor iedereen geldt.

Zorgverzekering wordt dan betaald door papa en mama begrijp ik? Waar is je laptop, toch wel broodnodig in de moderne tijd. Oh en die basisbeurs, die bestaat niet meer.
Ik snap de link niet met het hebben van een zorgverzekering en studeren. Of je nu wel of niet gaat studeren een zorgverzekering is verplicht vanaf je 18e. Maar om even in specifiek in te gaan op je vraag: Nee, zorgverzekering is altijd zelf betaald en dat was heel goed te behappen met de zorgtoeslag. Als je gezond bent en bereid bent om een kleine risico te nemen (eigen vrijwillige risico verhogen) dan kost een zorgverzekering praktisch niets. Overigens had ik mijn vrijwillige eigen risico niet verhoogd en had ik aanvullende verzekeringen, omdat ik me destijds nog niet goed in had verdiept waardoor ik onderaan de streep wel iets moest bijdragen aan de premie.
Mag ik je trouwens wijzen op het punt dat je nog geen investering hebt gedaan van 4800 euro (48 maanden maal 100 euro). Nu hebben we het ineens over veel meer uren werken, en die tien euro per maand? Hoe reëel is dat voor iedereen.
Op welke investering doel je?

€10 per uur als salaris niet haalbaar? Een all-in uurloon van een 18 jarige medewerker in een supermarkt is €7,31. Ben je 20, dan zit je al boven de €10. Voordat je begint over dat het bruto bedragen zijn en geen netto bedragen: over een jaarinkomen van 10k betaal je ongeveer 4% aan inkomstenbelasting, vind het niet eens noemenswaardig, dus ik reken in mijn voorbeeld praktisch met bruto = netto.
Het is dus niet alleen een vraagstuk der prioriteiten. Jij hebt in jouw specifieke situatie thuiswonend, zonder hoge zorgkosten (en waarschijnlijk de verzekering betaald door papa en mama), geen rekening houdend met de aanschaf van een laptop het voor elkaar gekregen om nul euro uit te geven. Chapeau. Dat is heel fijn en is je van harte gegund.
Vaak is een laptop een handig hulpmiddel, maar niet verplicht. Op het moment dat een laptop verplicht wordt voor een opleiding: wat kost een laptop? €1000? Dan praten we over een afschrijving van €20 per maand voor een hulpmiddel die je anders ook wel prive had aangeschaft.
Het is echter absoluut niet vanzelfsprekend en niet "enkel een kwestie van prioriteiten". In jouw specifieke geval was het reëel om dit te realiseren.

Die keuze heb ik ook grotendeels gemaakt met het thuiswonen. Maar dat wordt een stuk lastiger als jij uit pakweg Slochteren komt en agrotechnologie wil studeren in Wageningen, omdat dit je passie is of de beste baanperspectieven biedt.

Nogmaals, het is niet alleen een vraagstuk van prioriteiten. Zo simpel is het niet.
Op zich heb je wel gelijk. Ik redeneer vaak uit mijn eigen ervaring en perspectief. Vind het daardoor enorm lastig als iemand beweert dat je niet zonder schulden maken een studie kunt doen, terwijl ik dat in feite wel heb gedaan.

En een kleine sidenote:

Het huidige leningstelsel vind ik ook maar niets. Als twintiger heb je het nu al enorm lastig in de maatschappij (woningnood) en het huidige leningstelsel heeft daar ook niet echt een positieve invloed op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GioStyle schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 14:23:
[...]

Ik snap de link niet met het hebben van een zorgverzekering en studeren. Of je nu wel of niet gaat studeren een zorgverzekering is verplicht vanaf je 18e.
Het punt is dat je in het leven veel meer kosten hebt dan alleen de kosten voor de studie zelf. Verzekeringen, eten en drinken, kleding en ga zo maar door. Ja, die kosten heb je ook als je niet studeert, maar in beide gevallen zullen die kosten toch gefinancierd moeten worden. Als je studeert zal vaak een groot deel van de inkomsten uit de beperkte tijd die je naast de studie over hebt om te werken, op gaan aan die kosten.

Uiteraard is dit mede afhankelijk van de opleiding die je doet.
Op zich heb je wel gelijk. Ik redeneer vaak uit mijn eigen ervaring en perspectief. Vind het daardoor enorm lastig als iemand beweert dat je niet zonder schulden maken een studie kunt doen, terwijl ik dat in feite wel heb gedaan.
Volgens mij beweert ook niemand dat. Het is juist het tegenovergestelde, dat gesteld wordt dat het een kwestie van prioriteiten stellen is of je wel of niet in de schulden komt te zitten. Dat juist iedereen zonder schulden zou kunnen studeren, als je maar zuinig bent of weinig tijd hebt om het uit te geven. Die vanzelfsprekendheid was het grote probleem in deze discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:31
Maar je hoeft er ook niet van uit te gaan dat je als student elke cent zelf bij elkaar moet schrapen. Je ouders zijn niet alleen moreel verplicht om je te ondersteunen in je levensonderhoud en studiekosten, maar zelfs wettelijk. Je zou in theorie naar de rechter kunnen stappen als ze geen cent willen bijdragen.

Hier ook overigens zonder problemen zonder studieschuld afgestudeerd, maar goed, ik had wel voor 20 uur in de week een bijbaan als nieuwsposter en reviewer hier bij Tweakers.net. Maar dat was prima te combineren, informatica was ook meer een 20 uur in de week studie dan een 40 uur in de week studie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Een beetje student betaald bijna noppes voor de zorgverzekering, want zorgverzekeringstoeslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-08 09:26
Hielko schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 19:29:
Maar je hoeft er ook niet van uit te gaan dat je als student elke cent zelf bij elkaar moet schrapen. Je ouders zijn niet alleen moreel verplicht om je te ondersteunen in je levensonderhoud en studiekosten, maar zelfs wettelijk. Je zou in theorie naar de rechter kunnen stappen als ze geen cent willen bijdragen.

Hier ook overigens zonder problemen zonder studieschuld afgestudeerd, maar goed, ik had wel voor 20 uur in de week een bijbaan als nieuwsposter en reviewer hier bij Tweakers.net. Maar dat was prima te combineren, informatica was ook meer een 20 uur in de week studie dan een 40 uur in de week studie...
Daar vergis je je in, je wordt geacht je kind te ondersteunen en de overheid gaat hier ook vanuit, echter is dit niet wettelijk verplicht, waardoor veel studenten benadeeld worden. Ze krijgen geen aanvullende beurs want ouders verdienen te veel, maar ouders geven dit geld niet aan hun kind.

Enige reden wanneer je dit kan aanvechten is als je hard kan maken dat je geen contact meer hebt met een of beide ouders.
In dit geval staat de overheid garant voor dit bedrag en wordt het alsnog niet verhaald op de ouders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Blik1984 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 19:30:
Een beetje student betaald bijna noppes voor de zorgverzekering, want zorgverzekeringstoeslag
Ik maakte er destijds zelfs 1 euro per maand winst mee...
badboyqxy schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 19:34:
[...]

Daar vergis je je in, je wordt geacht je kind te ondersteunen en de overheid gaat hier ook vanuit, echter is dit niet wettelijk verplicht, waardoor veel studenten benadeeld worden. Ze krijgen geen aanvullende beurs want ouders verdienen te veel, maar ouders geven dit geld niet aan hun kind.

Enige reden wanneer je dit kan aanvechten is als je hard kan maken dat je geen contact meer hebt met een of beide ouders.
In dit geval staat de overheid garant voor dit bedrag en wordt het alsnog niet verhaald op de ouders.
Nou, als je even op google "onderhoudsplicht meerderjarig kind" intikt dan krijg ik toch sterk het idee dat het een wettelijke verplichting is. Zie bijv. hier of hier of hier. Verder snap ik goed dat het in de praktijk niet altijd zo uitpakt, maar goed, ik geloof niet dat het startpunt in de discussie wat betreft de kosten als student moet zijn dat je ouders geen cent bijdragen en je het helemaal zelf moet zien te rooien. Dat is namelijk niet normaal! En dan maakt het eigenlijk niet eens uit of dat helemaal wettelijk verplicht is of niet.

Overigens niet helemaal duidelijk wat deze discussie in dit topic doet, heb het gevoel dat we hier een beetje op een zijspoor terecht zijn gekomen :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
In de posts boven je startte het gesprek met een investering van 100€ per maand, waarbij de vraag was of dat vol te houden was zodra er gestudeerd zou gaan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thatanas
GioStyle schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 14:23:
[...]

Ik snap de link niet met het hebben van een zorgverzekering en studeren. Of je nu wel of niet gaat studeren een zorgverzekering is verplicht vanaf je 18e.
Ja, met als verschil dat iemand die wel voltijds gaat werken vanaf zijn achttiende een stuk makkelijker de zorgkosten kan ophoesten.

Verder is de situatie die je schetst natuurlijk hartstikke leuk voor een gezonde student, maar als persoon die naar een dermatoloog/longarts/fysiotherapeut/enzovoort moet, is de zorg gewoon een enorme belasting. Ik eerste instantie in de vorm van een veel hogere basisverzekering en een aanvullende verzekering en daarnaast het eigen risico, dat als een lul op een drumstel slaat bij chronisch zieke mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hielko schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 20:03:
Verder snap ik goed dat het in de praktijk niet altijd zo uitpakt, maar goed, ik geloof niet dat het startpunt in de discussie wat betreft de kosten als student moet zijn dat je ouders geen cent bijdragen en je het helemaal zelf moet zien te rooien. Dat is namelijk niet normaal!
De realiteit is toch wat anders. Ongeveer tweederde van de ouders draagt bij aan de studie van de kinderen, dus eenderde moet het zelf zien te redden met beurs en baantje.

Natuurlijk zou het mooi zijn als je er vanuit zou kunnen gaan dat iedereen geld van zijn of haar ouders krijgt. Maar om dat als standaard te nemen alsof dat voor iedereen op gaat is weer het andere uiterste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Rubbergrover1 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 20:23:
[...]

De realiteit is toch wat anders. Ongeveer tweederde van de ouders draagt bij aan de studie van de kinderen, dus eenderde moet het zelf zien te redden met beurs en baantje.

Natuurlijk zou het mooi zijn als je er vanuit zou kunnen gaan dat iedereen geld van zijn of haar ouders krijgt. Maar om dat als standaard te nemen alsof dat voor iedereen op gaat is weer het andere uiterste.
Bron? Volgens Nibud krijgt 68% van de studenten een financiële bijdrage, maar dat is exclusief collegegeld, zorgverzekering of huur die potentieel direct door de ouders betaald worden. Daarnaast kunnen ouders natuurlijk ook gewoon in het levensonderhoud van hun kinderen voorzien door ze gewoon eten, een dak etc te geven. Ik kan me niet voorstellen dat er veel ouders zijn waarbij een thuiswonend studerend kind zelf voor z'n ontbijt moet betalen om waar wat te noemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Heb een nieuw huis gekocht waarbij ik wou checken of het een optie was om m'n huidige huis aan te houden / verhuren ipv te verkopen (LTV~45%) aangezien ik de overwaarde niet nodig heb voor de financiering van m'n nieuwe huis.

De beleggingshypotheek/maatwerkkrediet voor de huidige woning was geen issue, maar voor de woonhypotheek nam de bank de hypotheeksom van de beleggingshypotheek (a ~1000 euro/maand) als lening zonder daar huurinkomsten tegenover te stellen (waardoor het onderaan de streep positief zou zijn) omdat er nog geen huurder in zit. Hierdoor waren m'n financieringsmogelijkheden voor de woonhypotheek ontoereikend zonder daar een buitenproportionele hoeveelheid eigen middelen (>150k) voor in te zetten waardoor het rendement weer erg laag zou worden en dan een te groot deel van m'n vermogen in vastgoed zou zitten.

Het bevreemd mij hoe 2 afdelingen van dezelfde bank zulke tegenstrijdige adviezen geven (ze vergeleken het zelf met de 'gamma' en 'praxis' met dezelfde moedermaatschappij) en ook dat een beleggingshypotheek als een soort BKR-achtige lening wordt gezien.. eigen vermogen speelde ook geen rol (tenzij het werd ingelegd) en de overwaarde/LTV van het huis ook niet..

Daarnaast vielen de opstartkosten voor verhuur me ook wel wat tegen:
  • ~800e taxatie in verhuurde staat
  • ~2300 euro advieskosten bank
  • ~?? boeterente
  • ~900 euro notariskosten
  • ~1500 euro courtage verhuurmakelaar
Dus helaas, ik moet deze optie laten varen. Van de overwaarde steek ik 1/3e deel in het nieuwe huis om in de <85% tariefklasse te komen, 1/4e voor de verbouwing en de rest voor ETF's. Ach, geeft ook wel wat rust.. lekker verkopen en niet meer naar omkijken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-07 15:57
Hielko schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 20:30:
[...]

Bron? Volgens Nibud krijgt 68% van de studenten een financiële bijdrage, maar dat is exclusief collegegeld, zorgverzekering of huur die potentieel direct door de ouders betaald worden. Daarnaast kunnen ouders natuurlijk ook gewoon in het levensonderhoud van hun kinderen voorzien door ze gewoon eten, een dak etc te geven. Ik kan me niet voorstellen dat er veel ouders zijn waarbij een thuiswonend studerend kind zelf voor z'n ontbijt moet betalen om waar wat te noemen.
Tja ik moest niet pinnen bij mijn ontbijt, maar wel gewoon huur betalen aan mijn ouders. Ik ben maar op kamers gaan wonen omdat het met de uitwonende beurs goedkoper was. Ik snap natuurlijk dat er geen beleid op mijn situatie gemaakt kan worden, maar het is wel zuur dat mensen doen alsof het puur prioriteiten zijn. Ik had een bijbaan en een studielast van minimaal 40 uur als je alleen van de 'verplichte' uren uit gaat. Toch een studieschuld. Het is de investering dubbel en dwars waar geweest. Ik heb nu een goede baan met uitkijk op een hoger salaris in de toekomst. Ik heb nu ongeveer 2100 euro geïnvesteerd in indexfondsen op weg naar financiële onafhankelijkheid. Hopelijk kan ik vanaf volgend jaar ongeveer 500-600 per maand inleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hbeez schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 20:37:
Het bevreemd mij hoe 2 afdelingen van dezelfde bank zulke tegenstrijdige adviezen geven (ze vergeleken het zelf met de 'gamma' en 'praxis' met dezelfde moedermaatschappij) en ook dat een beleggingshypotheek als een soort BKR-achtige lening wordt gezien..
Ik vind het ook niet zo vreemd dat de bank de mogelijke huuropbrengsten niet als vaststaand gegeven meeneemt in de berekeningen. Het is namelijk allerminst zeker dat je de woning ook werkelijk kunt verhuren tegen de geschatte maandhuur. Om maar te zwijgen van de lolbroeken die, zodra de hypotheek geregeld is, toch maar besluiten om de woning niet te gaan verhuren.

[ Voor 33% gewijzigd door Rubbergrover1 op 29-08-2021 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:15
@Rubbergrover1 de bank loopt natuurlijk veel minder risico bij een verhuurhypotheek, aangezien (normaal gesproken) de ltv tot een max van zo'n 70% is.
Het is het eigen belang van de geldlener om het huis wel te verhuren en in ieder geval de maandelijkse betalingen gewoon netjes te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Morpheusk
Heb een nieuw huis gekocht waarbij ik wou checken of het een optie was om m'n huidige huis aan te houden / verhuren ipv te verkopen (LTV~45%) aangezien ik de overwaarde niet nodig heb voor de financiering van m'n nieuwe huis.

De beleggingshypotheek/maatwerkkrediet voor de huidige woning was geen issue, maar voor de woonhypotheek nam de bank de hypotheeksom van de beleggingshypotheek (a ~1000 euro/maand) als lening zonder daar huurinkomsten tegenover te stellen (waardoor het onderaan de streep positief zou zijn) omdat er nog geen huurder in zit. Hierdoor waren m'n financieringsmogelijkheden voor de woonhypotheek ontoereikend zonder daar een buitenproportionele hoeveelheid eigen middelen (>150k) voor in te zetten waardoor het rendement weer erg laag zou worden en dan een te groot deel van m'n vermogen in vastgoed zou zitten.

Het bevreemd mij hoe 2 afdelingen van dezelfde bank zulke tegenstrijdige adviezen geven (ze vergeleken het zelf met de 'gamma' en 'praxis' met dezelfde moedermaatschappij) en ook dat een beleggingshypotheek als een soort BKR-achtige lening wordt gezien.. eigen vermogen speelde ook geen rol (tenzij het werd ingelegd) en de overwaarde/LTV van het huis ook niet..

• ~?? boeterente
Dus helaas, ik moet deze optie laten varen. Van de overwaarde steek ik 1/3e deel in het nieuwe huis om in de <85% tariefklasse te komen, 1/4e voor de verbouwing en de rest voor ETF's. Ach, geeft ook wel wat rust.. lekker verkopen en niet meer naar omkijken. :)
Jammer, zou toch nog even verder kijken of andere banken wel bereid zijn. Want er is vast ergens een mogelijkheid. Moest hier formeel gezien binnen 3 maand een huurder hebben en aantonen doormiddel van spaargeld dat ik zelf minimaal 3 maanden de hypotheek kon opbrengen zonder huurder.

De opstartkosten zijn wel redelijk volgens mij, taxatie was iets duurder, courtage wel een stuk goedkoper.
Verder is het slim om over te sluiten zolang je nog zelf bewoner bent. Want dan zijn de taxatiekosten, advieskosten, boeterente en notariskosten aftrekbaar. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Morpheusk op 29-08-2021 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rube schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:03:
@Rubbergrover1 de bank loopt natuurlijk veel minder risico bij een verhuurhypotheek, aangezien (normaal gesproken) de ltv tot een max van zo'n 70% is.
Het is het eigen belang van de geldlener om het huis wel te verhuren en in ieder geval de maandelijkse betalingen gewoon netjes te doen.
Uiteraard is dat wel de bedoeling. En de meesten zullen dat ook doen. Maar als het nou niet lukt om de woning tegen de gewenste huur te verhuren en je krijgt maar een veel lagere huur, dan kun je best in de problemen komen. Als je vervolgens de hypotheek niet kunt (of wilt) betalen, dan zit de bank wel met een probleem. Niet alleen met jou, maar ook omdat ze je in feite ongeoorloofd een te hoge hypotheek hebben verstrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
devices schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 20:51:
Tja ik moest niet pinnen bij mijn ontbijt, maar wel gewoon huur betalen aan mijn ouders. Ik ben maar op kamers gaan wonen omdat het met de uitwonende beurs goedkoper was.
Kostgeld moeten betalen als thuiswonende student kunnen we wat mij betreft niet als norm zien, dan gaat het gewoon bij de ouders mis.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
assje schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:57:
[...]
Kostgeld moeten betalen als thuiswonende student kunnen we wat mij betreft niet als norm zien, dan gaat het gewoon bij de ouders mis.
Er zijn genoeg gezinnen die met moeite kunnen rondkomen, zeker na het wegvallen van de kinderbijslag. Dat die ouders kostgeld vragen is heus niet altijd voor de lol of een 'verkeerde' keus van de ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Rubbergrover1 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 20:54:
[...]

Ik vind het ook niet zo vreemd dat de bank de mogelijke huuropbrengsten niet als vaststaand gegeven meeneemt in de berekeningen. Het is namelijk allerminst zeker dat je de woning ook werkelijk kunt verhuren tegen de geschatte maandhuur. Om maar te zwijgen van de lolbroeken die, zodra de hypotheek geregeld is, toch maar besluiten om de woning niet te gaan verhuren.
Doorgaans vraagt de bank in het taxatierapport de huuropbrengsten en als het nog niet verhuurd is binnen hoeveel tijd een huurder is gevonden. Verder nemen ze vaak een voorwaarde op dat het binnen x maanden verhuurt moet zijn nadat de verhuurhypotheek is afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Rubbergrover1 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:56:
[...]

Uiteraard is dat wel de bedoeling. En de meesten zullen dat ook doen. Maar als het nou niet lukt om de woning tegen de gewenste huur te verhuren en je krijgt maar een veel lagere huur, dan kun je best in de problemen komen. Als je vervolgens de hypotheek niet kunt (of wilt) betalen, dan zit de bank wel met een probleem. Niet alleen met jou, maar ook omdat ze je in feite ongeoorloofd een te hoge hypotheek hebben verstrekt.
Daarom gaat de bank ook uit van het taxatierapport (wat ook huuropbrengsten op basis van max. toegestane huur, of markthuur in die vrije sector) aangeeft.
Zodat de bank in vrijwel alle gevallen veilig zit, het is de geldnemer die vrijwel alle risico's draagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Het probleem is volgens mij niet de taxatie (ltv) maar het inkomen in relatie tot de financieringslast (lti) waarbij in geschetste casu de huuropbrengsten niet meegenomen worden bij de lti indien er nog geen huurder is.

Dan kan het spannend worden qua lti, afhankelijk van de overige variabelen natuurlijk.

Verder maakt het mi ook uit bij wat voor financier en/of tussenpersoon je zit voor de verhuur. Bij "leave to let" zou ik eens gaan praten met financiële tussenpersonen die ervaring hebben met commerciele (bedrijfs-/vastgoed-)financieringen. Er zijn nog wat meer wegen die naar Rome leiden.

Overigens zijn de transactiekosten, afhankelijk van je boeterente, meestal niet zo hoog als nu een beleggingspand aankopen (8% brv)

Dan nog twee tips;
- Doe goed je wiskunde en bekijk je balans qua risico, spreiding etc.
- Realiseer je dat verhuur redelijk actief vermogensbeheerder is.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger_010
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-09 15:08
Ik zocht een plek voor een vraag en dit topic leek me wel juist. Ik heb enkele jaren werkervaring maar nog nooit met een pensioen gewerkt. Ik ben op zoek naar een nieuwe baan en kreeg een redelijk salaris aangeboden met een pensioenplan waar je eigen contributie 30% is.

Hoe moet ik dat zien? Kan je dan kiezen hoeveel je per maand wegzet en matchen zij dat? Dus als ik bv. 500 euro per maand (bruto) doe, doen zij er dan 1167 euro bij? Of zit daar vaak een maximum aan? Dan is dus eigenlijk mijn salaris het basisloon + 1167 euro al kan je natuurlijk niet alles direct gebruiken.

Normaal zou ik het bedrijf vragen maar ik heb besloten niet op het aanbod in te gaan om andere redenen.

[ Voor 8% gewijzigd door rutger_010 op 30-08-2021 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
@rutger_010 Is dit niet iets voor Het grote Pensioen topic?

In het kort: de regeling van je werkgever bepaald de maandelijkse premie, waarvan jij dus 30% zelf moet betalen (van je bruto-loon). En je werkgeven betaald de overige 70%. Als jij extra inlegt (bovenop genoemde premie), dan betaal jij daar in de regel 100% van (van je brutoloon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:41

Tazzios

..

rutger_010 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:33:
Ik zocht een plek voor een vraag en dit topic leek me wel juist. Ik heb enkele jaren werkervaring maar nog nooit met een pensioen gewerkt. Ik ben op zoek naar een nieuwe baan en kreeg een redelijk salaris aangeboden met een pensioenplan waar je eigen contributie 30% is.

Hoe moet ik dat zien? Kan je dan kiezen hoeveel je per maand wegzet en matchen zij dat? Dus als ik bv. 500 euro per maand (bruto) doe, doen zij er dan 1167 euro bij? Of zit daar vaak een maximum aan? Dan is dus eigenlijk mijn salaris het basisloon + 1167 euro al kan je natuurlijk niet alles direct gebruiken.

Normaal zou ik het bedrijf vragen maar ik heb besloten niet op het aanbod in te gaan om andere redenen.
Vrijwel elke baan valt onder een CAO waarbij pensioen opbouw verplicht is, dus mogelijk heb je al ergens pensioen opgebouwd.

Waarschijnlijk volgt het bedrijf dus ook gewoon de CAO en daarbij kun je niet kiezen om NIET mee te doen.
Hier een berekening van de opbouw: https://abppensioen.nl/hoe-bereken-ik-mijn-pensioenopbouw/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-09 20:19
Tazzios schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:46:
[...]

Vrijwel elke baan valt onder een CAO waarbij pensioen opbouw verplicht is, dus mogelijk heb je al ergens pensioen opgebouwd.
Ik kan even geen percentage vinden, maar "vrijwel elke baan" lijkt me overdreven. Zelf heb ik op een bijbaantje tijdens m'n studie na, nog nooit onder een CAO gewerkt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
assje schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:57:
[...]

Het is misschien niet de norm, maar om dan te stellen dat het bij de ouders mis gaat vind ik wel ver gaan. Mijn ouders hadden het financieel prima voor elkaar en gaven ons als kinderen de keuze:
- thuis wonen en kostgeld betalen;
- op kamers en een bijdrage krijgen.
Of we nu thuis bleven wonen of op kamers gingen, in beide gevallen moesten we een aantal uren per week werken om financieel rond te komen. En ergens is dat ook heel logisch. Als je fulltime werkt moet je daarnaast ook nog gewoon huishouden doen (werken) voordat je kan ontspannen. Waarom zou dat voor een student anders moeten zijn? Die kan naast zijn 40 uur studie ook best wat anders doen. Natuurlijk zijn er studies met een hogere/lagere studielast, maar dat is deels je eigen keuze.
Wat mij betreft een mindset die prima bij een 'FO opvoeding' past. Ik heb ook wel een aantal keer gehoord dat het betaalde kostgeld werd opgespaard en tijdens huwelijk/verhuizen uitgekeerd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger_010
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-09 15:08
Ah ok, duidelijk. In dat geval zal het eerder een paar honderd euro zijn en dus niet een gigantisch voordeel. En nee, ik heb geen aanvullend pensioen, iets met start-ups enzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
rutger_010 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:33:
Hoe moet ik dat zien? Kan je dan kiezen hoeveel je per maand wegzet en matchen zij dat? Dus als ik bv. 500 euro per maand (bruto) doe, doen zij er dan 1167 euro bij? Of zit daar vaak een maximum aan?
Ja, daar zit een wettelijk maximum aan (als het bedrijf dat zelf al niet heeft). Zoek online - ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Tehh schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:22:
Het is misschien niet de norm, maar om dan te stellen dat het bij de ouders mis gaat vind ik wel ver gaan. Mijn ouders hadden het financieel prima voor elkaar en gaven ons als kinderen de keuze:
- thuis wonen en kostgeld betalen;
- op kamers en een bijdrage krijgen.
Of we nu thuis bleven wonen of op kamers gingen, in beide gevallen moesten we een aantal uren per week werken om financieel rond te komen.
Voor de duidelijkheid, hebben we het hier over een situatie waarin het kind ook zijn eigen lesgeld, boeken, zorgverzekering/kosten, kleding en alle andere kosten betaalt?

Dan heb je het wel over iets meer dan "een aantal uren per week werken" om financieel rond te komen, zelfs zonder kostgeld. En vanaf wanneer is het dan acceptabel kostgeld te vragen? Vanaf 15 jaar aangezien ze dan mogen werken?

Aan een werkend thuiswonend kind kostgeld vragen vind ik niets gek aan. Aan een (fulltime) studerend kind kostgeld vragen is in mijn ogen absurd.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
assje schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:30:
[...]

Aan een werkend thuiswonend kind kostgeld vragen vind ik niets gek aan. Aan een (fulltime) studerend kind kostgeld vragen is in mijn ogen absurd.
Waarom? Lijkt me een mooie stimulans om je studerende kind op kamers te krijgen. Goed voor de algemene ontwikkeling. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:16
wimjongil schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:41:
[...]

Waarom? Lijkt me een mooie stimulans om je studerende kind op kamers te krijgen. Goed voor de algemene ontwikkeling. :)
Zie maar eens een kamer te krijgen.
En niet alle jeugd hoeft voor alle studies op kamer.

Maar ik denl maar een van mijn studentenhuizen vast te houden tot eigen zoons eventueel gaan studeren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
wimjongil schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:41:
[...]

Volgens mij is dat een wijziging in een levensfase die vooral van binnenuit moet komen en niet van buitenaf om succesvol te zijn. Persoonlijk zie ik mijzelf als verantwoordelijk dat mijn kinderen totdat ze fulltime gaan werken zicht hoeven te remmen in hun opleiding vanwege financiën. Het zal toch knap lullig zijn als je kind stopt met zijn opleiding omdat hij het simpelweg niet kan betalen en je als ouder met tonnen aan vermogen zit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
Tehh schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:22:
Wat mij betreft een mindset die prima bij een 'FO opvoeding' past.
Ik kom uit een gezin met 5 kinderen met 1 modale kostwinner. Kleding werd doorgegeven, frisdrank alleen met verjaardagen, chips alleen in het weekend; weinig luxe en opsmuk.

Maar; er was wel geld voor alle kinderen om op muziekles+sport te gaan en studeren werd gestimuleerd.

Dat vind ik persoonlijk een veel betere les qua mindset/FO.

Ik heb vanaf mijn 18e alles zelf betaald maar heb toch nooit kostgeld hoeven betalen. In mijn situatie was daar trouwens best iets voor te zeggen geweest aangezien ik meer vrij te besteden had dan mijn ouders tijdens studie (gemiddeld €1.000/maand te besteden door €350 stufi en werken).

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 30-08-2021 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
trekker22 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:45:
[...]
Maar ik denl maar een van mijn studentenhuizen vast te houden tot eigen zoons eventueel gaan studeren…
Maar dan moet je zoon(s) wel net in die stad de studie kunnen (en willen) volgen. Ik neem aan dat je niet in elke studentenstad in NL een pandje hebt?

Overigens, financieel is natuurlijk lood om oud ijzer of je nu verhuurt en die huurinkomsten aan je kinderen geeft voor hun kamer elders of dat je kinderen er "gratis" een kamer hebben.
Hooguit, afhankelijk van de opzet, dat je het aan hen net onder de huurtoeslag grens kunnen huren zodat je gebruik kunt maken van huurtoeslag. Maar dat zal in veel gevallen niet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:20
assje schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:53:
[...]

Ik kom uit een gezin met 5 kinderen met 1 modale kostwinner. Kleding werd doorgegeven, frisdrank alleen met verjaardagen, chips alleen in het weekend; weinig luxe en opsmuk.

Maar; er was wel geld voor alle kinderen om op muziekles+sport te gaan en studeren werd gestimuleerd.
Achteraf had mijn vader ook wel een aardige FO mindset. Tijdens laatste jaar middelbare school uitgerekend hoeveel hij moest zakken met belastbaar inkomen om maximaal aanvullende beurs te krijgen (en voor mijn broertje/zusje die paar jaar later zouden volgen).
Daarnaast nog een schuldigerkenning uit vrijgevigheid en het vinden van een studiebeurs voor armlastige studenten van Friesche afkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:16
rube schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:05:
[...]

Maar dan moet je zoon(s) wel net in die stad de studie kunnen (en willen) volgen. Ik neem aan dat je niet in elke studentenstad in NL een pandje hebt?

Overigens, financieel is natuurlijk lood om oud ijzer of je nu verhuurt en die huurinkomsten aan je kinderen geeft voor hun kamer elders of dat je kinderen er "gratis" een kamer hebben.
Hooguit, afhankelijk van de opzet, dat je het aan hen net onder de huurtoeslag grens kunnen huren zodat je gebruik kunt maken van huurtoeslag. Maar dat zal in veel gevallen niet gaan.
Snap ik. Ik schat eerder dat die van mij niet gaan studeren.
Ben al tijdje aan het denken naar een afbouw strategie in 5-10 jaar tijd… al levert de hefboom me elke jaar een ruim modaal jaar salaris op.

[ Voor 4% gewijzigd door trekker22 op 30-08-2021 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
[...]

Voor de duidelijkheid, hebben we het hier over een situatie waarin het kind ook zijn eigen lesgeld, boeken, zorgverzekering/kosten, kleding en alle andere kosten betaalt?

Dan heb je het wel over iets meer dan "een aantal uren per week werken" om financieel rond te komen, zelfs zonder kostgeld. En vanaf wanneer is het dan acceptabel kostgeld te vragen? Vanaf 15 jaar aangezien ze dan mogen werken?

Ik moest inderdaad alles zelf betalen. Maar als uitwonende student kreeg ik dus wel een bijdrage. In de praktijk was dat precies genoeg voor de huur (€ 250/maand (en nee, dit was geen 100 jaar geleden). Eten moest ik dus ook zelf betalen (behalve als ik in het weekend naar huis ging :)).
Naast de basisbeurs (€ 250/maand) moest ik dus wel een aantal uren per week werken. Ik werkte in de mei, zomer en herfstvakantie fulltime in de toerisme sector (dan kom je al uit op zo'n 500 uur per jaar of ruim 9 uur per week gemiddeld). Dat was genoeg om alle studiegerelateerde kosten te betalen. Verder heb ik mijn hele studietijd in deelraden/medezeggenschapsraden gezeten (wat prima betaalde) en verrichte ik wat hand en spandiensten bij mijn verhuurder. Tijdens de 'studieperiode' hoefde ik dus amper te werken en kon ik mij gewoon richtten op mijn studie.
assje schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:53:
[...]

Dat vind ik persoonlijk een veel betere les qua mindset/FO.

Ik heb vanaf mijn 18e alles zelf betaald maar heb toch nooit kostgeld hoeven betalen. In mijn situatie was daar trouwens best iets voor te zeggen geweest aangezien ik meer vrij te besteden had dan mijn ouders tijdens studie (gemiddeld €1.000/maand te besteden door €350 stufi en werken).
Tjah, ik kom uit een gezin met 4 kinderen waarvan uiteindelijk beide ouders werkten met een (ver?) bovenmodaal inkomen. De opvoeding is daar echter nooit naar geweest en was in grote lijnen gelijk met jouw opvoeding. M.i. is er dan ook niet 1 mindset die per se 'beter' is dan de andere. Je zegt tenslotte zelf ook dat er best wat voor kostgeld te zeggen was in jouw situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]
Even deze er uit gepikt. Jij vindt dat absurd. Dat is jouw mening en zit in jouw normen en opvoeding ingebakken. Anderen denken er anders over. Dat is allebei prima. Het wordt pas een probleem als je je eigen normen projecteert op anderen. Dat gebeurde eerder in het topic te veel: in 'mijn' setting zou het absurd zijn, dus het gebeurt niet, dus mensen moeten niet zeuren. (Sterk gechargeerd natuurlijk, en vanuit beide invalshoeken geredeneerd.)

Waar het om gaat is dat er niet 1 soort student is. Sommigen krijgen alles door de ouders betaalt, anderen krijgen niets en moeten alles zelf regelen of moeten juist kostgeld betalen. Sommigen hebben een studie waarnaast je bijna nog een voltijds baan kunt hebben, anderen zijn alleen aan colleges, practica en zelfstudie al meer dan een werkweek kwijt en zullen moeilijker tijd kunnen vinden om bij te verdienen. Sommigen kunnen thuis blijven wonen, anderen hebben geen opleiding in de buurt of hebben geen juiste opleiding in de buurt. Sommigen hebben een zodanige kennis en opleiding dat ze tijdens de studie al een goed betaalde baan kunnen krijgen, anderen zitten op niet veel meer dan het minimumloon.

Het is leuk om anecdotische verhalen te lezen, maar omdat de situaties zo kunnen verschillen en vaak moeilijk op anderen toepasbaar is, blijft het vaak bij niet meer dan anecdotes.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pirke
Ik zie niet in wat deze discussie over studenten met FO te maken heeft...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
pirke schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:21:
Ik zie niet in wat deze discussie over studenten met FO te maken heeft...
De studietijd is een dure tijd. Als je kinderen hebt, dan is het voor je FO-planning dus wel van belang om te bedenken hoe je houding is met betrekking tot de financiering van de studie van je kinderen. Als je vindt dat je kinderen dat zelf via studiefinanciering en bijbaantjes moeten regelen, dan zijn je kosten hiervoor veel minder dan als je vindt dat je kinderen zich niet in de schulden zouden moeten steken. In het laatste geval kan het zo zijn dat je een half ton per kind extra kwijt bent.

Los van wat goed of slecht is of wat je 'zou moeten doen' kan je houding ten opzichte van de studie van je kinderen dus flinke impact op je vermogen en op je FO plan hebben. Het is daarom op zich wel nuttig om de discussiëren over hoe je een en ander kunt doen en welke varianten er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Ik ben sinds kort geminderd met inleggen bij Meesman en het idee is om zelfde bij degiro ontwikkeld wereld ETF in te kopen, dit omdat 0,02% (+ nog aan 0,25% transactiekosten) er bij Meesman toch aardig in gaan hakken bij een paar ton. Opkomende landen hou ik voorlopig nog wel bij Meesman.

Nu merk ik echter wel het voordeel van Meesman, het automatisch afboeken en inleggen; ik heb nu de neiging te willen gaan time door eerst een bedrag op te sparen en dan pas aan te schaffen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:47
Tazzios schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:42:
Ik ben sinds kort geminderd met inleggen bij Meesman en het idee is om zelfde bij degiro ontwikkeld wereld ETF in te kopen, dit omdat 0,02% (+ nog aan 0,25% transactiekosten) er bij Meesman toch aardig in gaan hakken bij een paar ton. Opkomende landen hou ik voorlopig nog wel bij Meesman.

Nu merk ik echter wel het voordeel van Meesman, het automatisch afboeken en inleggen; ik heb nu de neiging te willen gaan time door eerst een bedrag op te sparen en dan pas aan te schaffen. O-)
Anders via je bank het eenmalig inregelen zodat je inleg weer maandelijks wordt afgeschreven en wordt belegt. Ik zit nog wel bij Meesman. Weet dat ik betaal voor de 'dienstverlening' en heb dat er nu (nog) voorover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:34

Als je set & forget wilt in combinatie met zo laag mogelijke kosten zou ik juist niet naar DeGiro gaan. Want bij de meeste (/alle?) ETFs krijg je dan te maken met het dividendlek, en mogelijk transactiekosten als je buiten de kernselectie koopt. Goedkoopste is of beleggen in de NN fondsen bij FitVermogen, of de NT fondsen bij een (/de) grootbank. Zowel NN als NT hebben een Nederlands domicile en daardoor geen dividendlek. Daarnaast kun je zowel via FitVermogen als de grootbanken ook automatisch maandelijks een order invoeren.
Voor meer info / berekeningen m.b.t. de kosten kun je op indexfondsenvergelijken.nl kijken. En in het Beleggen topic is ook veel info hierover te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door RobertMe op 30-08-2021 16:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:43

Ik doe het via ABN AMRO met automatische orders voor Northern Trust (All World / EM / SC). Volgens https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ goedkoper dan de Giro en ik heb zelf een beter gevoel bij ABN AMRO dan de Giro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-09 20:00
RobertMe schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:48:
[...]

Als je set & forget wilt in combinatie met zo laag mogelijke kosten zou ik juist niet naar DeGiro gaan. Want bij de meeste (/alle?) ETFs krijg je dan te maken met het dividendlek, en mogelijk transactiekosten als je buiten de kernselectie koopt. Goedkoopste is of beleggen in de NN fondsen bij FitVermogen, of de NT fondsen bij een (/de) grootbank. Zowel NN als NT hebben een Nederlands domicile en daardoor geen dividendlek. Daarnaast kun je zowel via FitVermogen als de grootbanken ook automatisch maandelijks een order invoeren.
Voor meer info / berekeningen m.b.t. de kosten kun je op indexfondsenvergelijken.nl kijken. En in het Beleggen topic is ook veel info hierover te vinden.
Volgens mij houdt indexfondsenvergelijken geen rekening met dividendlek. Als je dat meerekent is Meesman volgens mij niet veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:34
Jasper schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 19:42:
[...]

Volgens mij houdt indexfondsenvergelijken geen rekening met dividendlek. Als je dat meerekent is Meesman volgens mij niet veel duurder.
Die houdt juist wel rekening met een (geschat) dividendlek. Daardoor dat DeGiro met VWRL zo duur uit valt ondanks dat DeGiro gratis is en het kopen van VWRL gratis is binnen de kernselectie voorwaarden. Echter hebben NN en NT ook geen dividendlek waardoor dat verschil dus weg valt met Meesman. Echter heeft Meesman wel (hogere) beheerkosten waardoor FitVermogen en de grootbanken goedkoper uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Bedankt voro de reacties, Ik moet het nog even opnieuw bekijken dus. Waarbij ik het in de tussen tijd op potten om de markt te timen. :P

Kijkend naar World (geen idee in hoeverre ze vergelijkbaar zijn)

degiro 0 %
Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Dis 0,22%
totaal: 0,22%

ABN 0,05 % 0,2%
NT fonds world 0,15%
totaal: 0,20% 0,35%

fit vermogen 0%
NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund 0,18%

Ik zit al bij de ABN maar fitvermogen is nog wat goedkoper.

Update:
ABN is 0,05% per kwartaal
Bij de giro is er nog een dividendlek

[ Voor 9% gewijzigd door Tazzios op 31-08-2021 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:22

• ~?? boeterente
Ik heb het laatst ook uitgezocht, maar in de huidige markt verschilt het qua business case. Mijn rendement zou uitkomen op ongeveer 3,5% excl eventuele waardestijging van het huis. Dat zou een leuke verdubbelaar zijn, maar er zaten zo veel mitsen en maren aan dat ik het plan heb losgelaten.

Ik merk nu ook dat ik denk: jammer, maar lekker rustig :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Pannencouque schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:31:
[...]
Ik heb het laatst ook uitgezocht, maar in de huidige markt verschilt het qua business case. Mijn rendement zou uitkomen op ongeveer 3,5% excl eventuele waardestijging van het huis. Dat zou een leuke verdubbelaar zijn, maar er zaten zo veel mitsen en maren aan dat ik het plan heb losgelaten.

Ik merk nu ook dat ik denk: jammer, maar lekker rustig :).
Mijn conclusie was ook een laag rendement (2-3%) dus het rendement moet echt uit de waardestijging van de woning komen. Enerzijds lijken alle stoplichten op groen te staan voor verdere stijging, met de lage rente, oplopend woningtekort, dure bouwmaterialen etc, maar de voorspellingen zijn vrij conservatief (5-6% in 2022 en 2-3% stijging in 2023). Dat lijkt de moeite en kosten, icm de risico's van een verhuurder voorlopig nog niet echt waard.

Heb iig met een andere bank een afspraak gemaakt en nogmaals teruggebeld naar de bank die in eerste instantie m'n financiering afwees ivm het niet meerekenen van de huurinkomsten (de ABN) en dan afdeling maatwerk krediet. Die reageerde een beetje kribbig dat z'n collega van woonhypotheken huurinkomsten niet meerekende en heeft me aan een andere collega gekoppeld die er meer ervaring mee zou hebben, onder een aantal voorwaarden (in het taxatierapport staat ook hoe snel de inschatting is dat het verhuurd wordt e.d.). voelt nog niet helemaal goed dat het wel/niet krijgen van een financiering van de adviseur afhangt.. maargoed, eerst maar weer het gesprek hebben en kijken of het wel lukt als de huurinkomsten worden meegerekend. :)
Pagina: 1 ... 30 ... 292 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.