Muse schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:20:
Ik zit met een FO-vraag voor mijn ouders.
Zij zijn rond de 65, gepensioneerd en hebben een eigen woning met een restant hypotheek van rond de 100k.
Nu wil het geval dat zij op korte termijn beschikking krijgen over een bedrag van ~100k waar ze iets mee willen.
- Aflossen op de hypotheek levert weinig op en vanwege de leeftijd krijgen ze ook geen nieuwe lening meer.
- Regulier sparen levert niets op, deposito's een beetje
- Zelf denken ze aan de een vakantiewoning voor verhuur, maar dat vind ik een slecht idee ivm spreiding en afhankelijkheid van een uitbater van een park.
- Beleggen hebben ze in het verleden slechte ervaringen mee gehad (woekerpolis) en is denk ik qua horizon/risico niet meer interessant? Zou in ieder geval lastig worden om ze hiervan te overtuigen.
- Bitco.... nee
Iemand nog ideeën hoe je tijdens je pensioen dit vermogen nog enigszins kunt beschermen tegen VRH en inflatie?
Of is op de spaarrekening zetten en langzaam opmaken simpelweg de beste oplossing in deze levensfase?
Ik zie dat mijn ouders (67 en 65) moeite hebben om hun spaargeld te verbrassen. Het is de generatie die weet hoe het is om met minder te moeten leven, en ondanks dat de spaarrekening het toelaat gaan ze niet wekelijks uit eten of vaker/verder op vakantie. Hooguit wat vaker koffie met gebak op een terrasje als ze een stuk gaan fietsen.
Wat ik na lange gesprekken wel voor elkaar heb gekregen, is dat ze met het oog op de toekomst wat investeringen zijn gaan doen in/om huis. Ze wonen fijn, dus zijn er nog wat dingen in huis opgeknapt die eigenlijk al even moesten en waar ze nu nog fysiek aan konden bijdragen maar over 10 jaar wellicht niet meer.
- Ze hebben zonnepanelen aangeschaft met een tvt van zo'n 5 jaar, niet alleen voor de investering maar ook omdat ze vaker thuis zullen zijn en wellicht nog eens electrisch (moeten) gaan rijden en koken.
- De garage is opgeruimd en er is een aansluiting voor water/afvoer gemaakt, zodat er indien nodig beneden een douche geplaatst kan worden.
- De tuin is aangepast, waterpartijen zijn weg (valgevaar en onderhoud) en er is meer gras gekomen dat eventueel in de toekomst met een robot gemaaid kan worden.
- Ze houden een reservering aan voor elektrische fietsen, zodat ze ook in de toekomst mobiel blijven als het fysiek niet meer zo goed zou lukken.
Al met al niet de grootste investeringen om van geld nog meer geld te maken, maar wel om het leven in de huidige woning makkelijker te maken.