Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:49
Ik zit zelf bij Brandnewday en die maken het mogelijk om 1x per jaar automatisch te 'herbalanceren' zodat je weer op je oorspronkelijke risicoverdeling zit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
DualDevil schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:21:
Nadeel is dat je dan dus wel iedere maand ernaar moet kijken en zelf 3 (of 2 als zonder SC) aankopen moet doen. Voordeel is als het goed is wat betere spreiding en dus een fractie minder risico.
De spreiding wordt m.i. niet merkbaar beter op deze manier. De match met de market cap uiteraard wel (iets), maar of dat veel waard is maand op maand, vraag ik me sterk af.

Het komt op mij over als relatief veel moeite waar je weinig/niks van terug ziet.

De reden om überhaupt iets anders te doen dan 100% World is wat mij betreft het hogere groeipotentieel van EM en SC t.o.v. World (en niet zo zeer de extra spreiding, de spreiding van World is al ruim voldoende met ~1500 posities).

Het effect van het bijsturen op maandbasis zal gaan om tienden, zo niet honderdsten van procenten (qua match/mismatch met de market cap, qua rendement nog weer een fractie daarvan). Ik heb dan persoonlijk liever iets waar ik niet/nauwelijks naar om hoef te kijken, want ik zie in door deze aanpak geen significant extra rendement of lager risico ontstaan.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:46:
[...]

De spreiding wordt m.i. niet merkbaar beter op deze manier. De match met de market cap uiteraard wel (iets), maar of dat veel waard is maand op maand, vraag ik me sterk af.

Het komt op mij over als relatief veel moeite waar je weinig/niks van terug ziet.

De reden om überhaupt iets anders te doen dan 100% World is wat mij betreft het hogere groeipotentieel van EM en SC t.o.v. World (en niet zo zeer de extra spreiding, de spreiding van World is al ruim voldoende met ~1500 posities).

Het effect van het bijsturen op maandbasis zal gaan om tienden, zo niet honderdsten van procenten (qua match/mismatch met de market cap, qua rendement nog weer een fractie daarvan). Ik heb dan persoonlijk liever iets waar ik niet/nauwelijks naar om hoef te kijken, want ik zie in door deze aanpak geen significant extra rendement of lager risico ontstaan.
Dat heb ik ook. Ik dacht dat EM historisch gezien achterblijft op World, dus waarom zou je het dan nemen? Dan moet je wel een extra groei verwachten, anders is het weinig zinvol.

Ik beleg daarom voornamelijk in World en technology. Dat laatste omdat ik daar extra rendement tov World van verwacht, alhoewel dat ik minder wordt als technology een steeds groter onderdeel van World wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:47
jerh schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:40:
[...]

Dat heb ik ook. Ik dacht dat EM historisch gezien achterblijft op World, dus waarom zou je het dan nemen? Dan moet je wel een extra groei verwachten, anders is het weinig zinvol.

Ik beleg daarom voornamelijk in World en technology. Dat laatste omdat ik daar extra rendement tov World van verwacht, alhoewel dat ik minder wordt als technology een steeds groter onderdeel van World wordt.
Diversificatie. 'World' is voornamelijk USA en ja de afgelopen tijd heeft de USA het goed gedaan. Maar als dat een keer niet goed gaat ben je ook flink de sjaak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Torgo schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:47:
[...]

Diversificatie. 'World' is voornamelijk USA en ja de afgelopen tijd heeft de USA het goed gedaan. Maar als dat een keer niet goed gaat ben je ook flink de sjaak :)
Tja, US aandelen zijn 40% van de wereldwijde market cap. Je kan ze gewoon niet vermijden...
Tendens... stijgend.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:21
Torgo schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:47:
[...]

World is natuurlijk ook veel US omdat er gewoon veel wereldwijde spelers in de US gevestigd zijn. De Microsofts, Googles/Alphabets, Apples etc zitten nu eenmaal in de US. Maar die bedrijven zijn natuurlijk verre van afhankelijk van de Amerikaanse markt. Als er een crisis of zo is in Amerika waardoor de koopkracht daar daalt zal dat op deze bedrijven een kleinere invloed hebben dan op Amerikaanse bedrijven die zich ook echt op verkoop in de VS richten.
Uiteraard ben je met deze bedrijven wel afhankelijk van de Amerikaanse politiek, maar niet van de Amerikaanse afzetmarkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tommie12 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:55:
[...]

Tja, US aandelen zijn 40% van de wereldwijde market cap. Je kan ze gewoon niet vermijden...
Tendens... stijgend.
Maar je kunt je afvragen of de omvang van die beursgenoteerde bedrijven ook op de juiste manier de omvang van de economische activiteiten representeert. Ik heb zelf het idee dat in de EM's relatief veel bedrijven met niet-beursgenoteerde economische activiteiten zijn. En andersom. En dat een zwaardere weging van EM (of juist een lichtere weging van US) meer recht doet aan de werkelijke wereldwijde economische activiteit van de diverse regio's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:57

oscar82

De ondertitel

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:49:
[...]

Maar je kunt je afvragen of de omvang van die beursgenoteerde bedrijven ook op de juiste manier de omvang van de economische activiteiten representeert. Ik heb zelf het idee dat in de EM's relatief veel bedrijven met niet-beursgenoteerde economische activiteiten zijn. En andersom. En dat een zwaardere weging van EM (of juist een lichtere weging van US) meer recht doet aan de werkelijke wereldwijde economische activiteit van de diverse regio's.
Eens in de zoveel jaar is de EM opeens helemaal booming tov de Developed world (denk aan 2007, 2009). Je kan alleen niet voorspellen wanneer dat weer zo gaat zijn. Voorlopig lekker goedkoop* inkopen dus en wachten op de volgende rally.

*) is natuurlijk ook relatief. Maar als je kijkt naar P/E of P/BV lijkt EM wat minder doorgeslagen dan de dev. world op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:49:
[...]

Terechte vraag.

Het is ook niet omdat een aandeel van een amerikaans bedrijf op de Dow Jones staat dat het enkel en alleen gelinkt is aan de US economie.
De meeste middelgrote en grote bedrijven zijn sowieso globaal actief. Als de ene regio wat vertraagt versnelt de andere...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:15:
[...]

Terechte vraag.

Het is ook niet omdat een aandeel van een amerikaans bedrijf op de Dow Jones staat dat het enkel en alleen gelinkt is aan de US economie.
De meeste middelgrote en grote bedrijven zijn sowieso globaal actief. Als de ene regio wat vertraagt versnelt de andere...
Klopt, maar dat heb je dus ook voor bedrijven die in andere delen van de wereld gevestigd zijn. Vind ik in dezen dus hebt argument om de ene boven de andere regio te prevaleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Passief inkomen met een apparaatje.

Waar zuinigheid al niet toe kan leiden.

https://www.tubantia.nl/e...jn-slimme-meter~a7468086/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

,

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hij had al concessie gedaan qua gehoor door z’n leeftijd, gewoon z’n hoorapparaat wat zachter zetten ;) :9 _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Get!em schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 22:16:
Passief inkomen met een apparaatje.

Waar zuinigheid al niet toe kan leiden.

https://www.tubantia.nl/e...jn-slimme-meter~a7468086/
Kansloze hoogleraar die draadloze stopcontact schakelaars koopt om sluip verbruik te beperken. Zijn meter is slimmer.

Edit: of het moet echt specifieke apparatuur zijn maar dat haal in zo niet uit het artikel.

Edit2: Verkeerd gelezen...

[ Voor 12% gewijzigd door Deveon op 13-08-2021 09:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Nee, een oud Nuon medewerker (gepensioneerde) die een laatst overgebleven schakelaar/dimmer koopt om z’n tv stand-by te killen.
Hij ontdekt die rare werking en gaat naar de hoogleraar voor de verklaring en die hoogleraar zet het weer uit bij een student of promovendus om generiek te kijken welke type verstoringen op je thuisnet er voor zorgen dat de slimme meter anders dan bedoeld gaat functioneren. In dit geval dus terugleveren registreren zonder dat er teruggekeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:48
Qua stroomverbruik/besparing is de vraag: verbruikt zo’n schakelaar inderdaad significant minder dan de stand-by stand van de TV?

Interessant verder dat als je in de sinus van wisselstroom een puls stopt je slimme meter daarmee voor de gek kan houden. Is de puls voor de 90 graden dan rapporteert deze terug levering. Zit de puls na de 90 graden dan rapporteert deze juist een veel te hoog verbruik.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RichieB schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 08:49:
Qua stroomverbruik/besparing is de vraag: verbruikt zo’n schakelaar inderdaad significant minder dan de stand-by stand van de TV?
Ik denk dat ze het voor het gemak 'de televisie' noemen, maar dat er nog wel meer apparatuur aan hangt (bv. een decoder of andere randapparatuur). Vooral de wat oudere modellen hadden nog wel eens een standby verbruik dat behoorlijk hoog lag. Tegenwoordig is dat volgens mij (in de eco-stand) een stuk beter geworden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Deveon schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 08:38:
[...]

Kansloze hoogleraar die draadloze stopcontact schakelaars koopt om sluip verbruik te beperken. Zijn meter is slimmer.

Edit: of het moet echt specifieke apparatuur zijn maar dat haal in zo niet uit het artikel.
Wel een erg botte reactie ?

Wat maakt deze hoogleraar "kansloos" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
<knip> verkeerd gelezen

[ Voor 94% gewijzigd door Deveon op 13-08-2021 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-09 20:48
Vraag over aflossen qua belasting.

Als ik de Wet Hillen goed begrijp:

Als eigenwoningforfait > eigenwoningschuld
aftrek = (eigenwoningforfait - eigenwoningschuld) * afbouwfactor

Terwijl normaal:
Als eigenwoningschuld > eigenwoningforfait
aftrek = eigenwoningschuld - eigenwoningforfait * (schijf 2 afbouwfactor)

Klopt dit? Als ik de afbouwfactoren even negeer kom ik op het volgende resultaat uit bij een voorbeeld van 200k hypotheek, 12.5k/jaar aflossen, 3% rente, 1600 ewf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0fp42YJZaf4WZePTzSnpHczvfI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DwyvSly2hncxKaHR6DmHMiSO.png?f=user_large

Conclusie #1: Als je elk jaar aflost komt er een minimum in de aftrek. Je zou eigenlijk een paar jaar daarvoor tijdelijk moeten stoppen met aflossen. Je gaat een tijd sparen, en dan in 1 klap (binnen limiet) de "sprong" naar de overkant moeten maken door 3 a 4 jaar aan aflossing in 1 keer te doen.

Conclusie #2: Als je eenmaal minder eigenwoningschuld dan eigenwoningforfait hebt, dan is er een sterke motivatie om zo snel mogelijk alles af te lossen.

Zie ik dit goed?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Nee, zie je niet goed. Als het EWF hoger is dan de aftrekbare kosten (rente), dan heb je geen aftrek, maar een bijtelling. (Of beter gezegd: een positief inkomen uit de eigen woning.) En die bijtelling loopt langzaam op, door de afbouwfactor van de wet Hillen. In het verleden was die bijtelling per definitie nul, maar nu gaat die bijtelling in de loop van de jaren gewoon steeds zwaarder meetellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22-09 17:22

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:21:
Nee, zie je niet goed. Als het EWF hoger is dan de aftrekbare kosten (rente), dan heb je geen aftrek, maar een bijtelling. (Of beter gezegd: een positief inkomen uit de eigen woning.) En die bijtelling loopt langzaam op, door de afbouwfactor van de wet Hillen. In het verleden was die bijtelling per definitie nul, maar nu gaat die bijtelling in de loop van de jaren gewoon steeds zwaarder meetellen.
In navolging hiervan, weet iemand een tool waarmee ik dit makkelijk kan narekenen voor mijn hypotheek waardes en mogelijke verschuivingen?

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
ColdStone schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:52:
[...]

In navolging hiervan, weet iemand een tool waarmee ik dit makkelijk kan narekenen voor mijn hypotheek waardes en mogelijke verschuivingen?
Excel.

Of, van mijn favoriete website voor 'quick and dirty' berekeningen, deze van berekenhet.nl

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Murphy78 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:12:
Als eigenwoningforfait > eigenwoningschuld
aftrek = (eigenwoningforfait - eigenwoningschuld) * afbouwfactor
Sowieso moet je (volgens mij) de EWF met rente eigenwoningschuld (en overige aftrekbare kosten, maar vanaf hier: 'rente') verrekenen.

Als EWF > 'rente', dan heb je geen aftrek op je inkomen, maar (zonder wet hillen) een bijtelling. Deze bijtelling is EWF - ((EWF - 'rente')*factor), of: (EWF - 'rente')*(1 - factor).

Wellicht bedoel je dat al. De (EWF - 'rente') * factor is de aftrek van de bijtelling, wat lekker duidelijke termen geeft?

"Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker" (maar: dát doen we niet...)
Terwijl normaal:
Als eigenwoningschuld > eigenwoningforfait
aftrek = eigenwoningschuld - eigenwoningforfait * (schijf 2 afbouwfactor)

Klopt dit?
Als EWF < 'rente', dan blijft 'gewoon' de wet hillen niet van toepassing, dus is je belastingaftrek 'rente' - EWF.
Conclusie #1: Als je elk jaar aflost komt er een minimum in de aftrek. Je zou eigenlijk een paar jaar daarvoor tijdelijk moeten stoppen met aflossen. Je gaat een tijd sparen, en dan in 1 klap (binnen limiet) de "sprong" naar de overkant moeten maken door 3 a 4 jaar aan aflossing in 1 keer te doen.
Aflossen verlaagt zowel je rentekosten als je belastingaftrek. Maar als de WOZ stijgt dan zal je aftrek ook zonder aflossen dalen (en als de WOZ daalt, dan zal EWF-% wel gaan stijgen). Dus: mij lijkt je conclusie niet terecht.
Conclusie #2: Als je eenmaal minder eigenwoningschuld dan eigenwoningforfait hebt, dan is er een sterke motivatie om zo snel mogelijk alles af te lossen.
Juist niet toch? Even geheel Wet Hillen buiten beschouwing (dus: situatie over 27 jaar):
Geen eigenwoningschuld = 0,5%*WOZ-waarde bijtelling op loon.
Wel eigenwoningschuld:
- Nog aftrekbaar: zie bovenstaand.
- Niet aftrekbaar: dit kan zijn: sowieso EWF betalen (want rente is niet aftrekbaar en dus niet box 1), maar het kan ook zijn dat de rente tóch verrekenbaar is met de EWF. In dat laatste geval zou het hebben van net zoveel rentelast als EWF dus 'gratis' geld zijn...

Maar niemand heeft dit nog, want hypotheekrente is sowieso tot 2031 aftrekbaar...
Ik zou (betrouwbare) bronnen over deze situatie (i.g.v. niet aftrekbare rente) wel heel fijn vinden.

De situatie aangaande "niet aftrekbaar" is dus helemaal niet zo zeker, want waarom zou een niet aftrekbare woning in box 1 blijven. Nu is het door Wet Hillen een non-issue (voor iedereen is box 1 goedkoper dan box 3), maar 'straks' weet ik dat zo net niet... En dan is het m.i. erg onvoorspelbaar hoe e.e.a. wordt 'gerepareerd'.

In 2031 geldt de wet Hillen nog voor 56,67% waarbij:"
- een hypotheekvrijwoning dus 0,283% WOZ moet optellen bij je loon;
- als je hypotheek nog aftrekbaar is en minder rentekosten heeft dan EWF dan moet je dus (EWF - 'rente') * 0.5667 bij je loon optellen.
- Als je de rente niet meer mag aftrekken, dan kan het zomaar zijn dat je dus (ook) 0,283%-WOZ bij je loon (naast dat je dus de rente moet betalen), maar het kan ook zomaar zijn dat dit niet geldt...
Zie ik dit goed?
M.i. niet dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
"Afbouw van Wet Hillen" is (nog) een reden om niet je volledige hypotheekschuld af te lossen.

De vraag is daarnaast hoe het fiscale kader van de eigen woning eruit ziet rond 2030. Ik probeer flexibel te zijn.

Wet Hillen of niet, renteaftrek of niet, het is van ondergeschikt belang aan het managen van je risico's en optimalisatie van vermogensopbouw. De fiscale behandeling van de eigen woning is (tegenwoordig) relatief klein bier, namelijk.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
JanHenk schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:11:
"Afbouw van Wet Hillen" is (nog) een reden om niet je volledige hypotheekschuld af te lossen.
Dat is het gevoel dat vaak heerst: je kunt beter een beetje hypotheekrente betalen dan dat je 'bijtelling' hebt. Maar dat is nogal onzinnig.

Het meest negatieve scenario is wanneer die afbouw afgerond is en je altijd het volledige EWF moet bijtellen. Bij een woning van 4 ton en 0,5% EWF betekent dat dus 2.000 'bijtellen'. Maar die 'bijtelling' zul je dan hoe dan ook hebben, of je nou 0 rente betaalt of 2000 rente betaalt of 4000 rente betaalt. Het enige verschil is dat de betaalde rente bovenop dat EWF een stukje aftrek geeft die altijd lager is dan de totale rente die je moet betalen.

Door een hypotheek met 2000 rente aan te houden heb je dus per saldo geen bijtelling of aftrek en zul je dus ook 2000 netto moeten betalen. Bij een afgeloste hypotheek moet je 2000 bijtellen en betaal je bv. 1000 extra belastingen. Per saldo ben je dan 1000 euro kwijt, wat 1000 euro minder is dan bij 2000 rente.. Zou je 4000 rente moeten betalen, dan heb je per saldo een aftrek van 1000 euro en ben je per saldo 3000 euro kwijt. Wat 1000 euro meer is dan bij 2000 rente.

Het netto verschil tussen 4000 rente en 2000 rente is dus even groot als het verschil tussen 2000 rente en 0 rente. Anders gezegd, er is net zo veel reden om de rentelasten van 4000 naar 2000 te brengen als om de rentelasten van 2000 naar 0 te brengen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Eens met je rekenvoorbeelden @Rubbergrover1 , maar dat was niet per se het punt dat ik wilde maken.

Het ging mij specifiek om de afbouw van de regeling. Op dit moment is er nog een fiscale stimulans om je schuld af te lossen. Die is, volgens de huidige wetgeving, langzaam aan het verdwijnen.

Dus, op dit moment is Wet Hillen juist wel een goede reden om je hypotheek volledig af te lossen (immers krijg je dan als het ware een "korting" op de inkomstenbelasting in de vorm van een verlaging van je EWF). Die korting wordt jaar-op-jaar afgebouwd, waardoor deze fiscale stimulans aan het verdwijnen is. Dus, doordat Wet Hillen wordt afgebouwd, is de Wet Hillen methodiek m.i. een reden minder die pleit voor volledige aflossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 09:23
thamac schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:56:
[...]

Toch mis je een (klein) detail hier. Stel je hebt een eigen woning en raakt je baan kwijt. Na een x aantal maanden stopt je WW en zou je in de bijstand moeten raken. De wetgever heeft bepaald dat als je overwaarde onder de € 53.100 ligt, je sowieso bijstand krijgt. Ligt de overwaarde hoger, dan is het aan de gemeente om te bepalen of je wel/niet bijstand krijgt en of dat dan (deels) in de vorm van een lening is of niet.

Er zijn dus situaties mogelijk waarin je niets krijgt.
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:21:
[...]

Je hoeft je huis niet perse te verkopen om overwaarde uit je huis te halen.
Als je geen baan hebt, is er toch geen bank die je hypotheek laat verhogen/oversluiten om een stukje overwaarde op te kunnen nemen. Immers doen ze altijd opnieuw een inkomenstoets..

Maar ik ben wel benieuwd.. als je WW stopt na X maanden, gaat UWV dan een taxatie betalen (€700 tegenwoordig) om te bepalen wat je overwaarde is? Of kijken ze dan naar je WOZ?

En wat dan.. krijg je niks. Moet je dus je huis verkopen en tegen hogere lasten iets huren of 10-30 jaar op straat/bij familie inwonen tot je via sociale huur aan de beurt bent? Ik snap het niet..

sterker nog: stel je hebt je hypotheek bijna afgelost.. gekocht voor 300.000 en nu nog een hypotheekje van 30K. Of je huis is hypotheekvrij. Dan is de gehele waarde van het huis "overwaarde". Dat slaat toch helemaal nergens op? Komt erop neer dat als je vervolgens in de bijstand beland, je maandlasten ineens met honderden procenten stijgen (want je hebt 0.0 inkomen, moet dus verkopen om te kunnen eten en vervolgens een dak boven je hoofd huren).

[ Voor 14% gewijzigd door Jazco2nd op 13-08-2021 11:49 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom hebben we het in dit topic over de regels voor de bijstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JanHenk schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:30:
Eens met je rekenvoorbeelden @Rubbergrover1 , maar dat was niet per se het punt dat ik wilde maken.

Het ging mij specifiek om de afbouw van de regeling. Op dit moment is er nog een fiscale stimulans om je schuld af te lossen. Die is, volgens de huidige wetgeving, langzaam aan het verdwijnen.

Dus, op dit moment is Wet Hillen juist wel een goede reden om je hypotheek volledig af te lossen (immers krijg je dan als het ware een "korting" op de inkomstenbelasting in de vorm van een verlaging van je EWF). Die korting wordt jaar-op-jaar afgebouwd, waardoor deze fiscale stimulans aan het verdwijnen is. Dus, doordat Wet Hillen wordt afgebouwd, is de Wet Hillen methodiek m.i. een reden minder die pleit voor volledige aflossing.
Even terug naar het rekenvoorbeeld, het wás zo dat de stap van 4000 naar 2000 rente betekende dat je teruggave met 1000 omlaag ging (naar nul) en je per saldo 1000 voordeliger uit was. En dat de stap van 2000 naar 0 betekende dat je netto 2000 voordeliger uit was. Wat eigenlijk heel raar is, omdat de stimulans niet zozeer bedoeld is om die laatste pluk hypotheek af te lossen, maar juist om de hoogste LTV wat te verlagen. De stimulans om van 100% naar 75% te gaan was dus net zo groot als de stimulans om van 25% naar nul te gaan.

Hoe het nu wordt is dat inderdaad de stimulans om dat laatste plukje hypotheek af te lossen gewoon net zo groot is als de stimulans om het eerste stuk af te lossen. Dat lijkt mij een veel normalere situatie dan dat we met z'n alleen een extra stimulans betalen voor mensen met juist een laag risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jazco2nd schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:46:

Als je geen baan hebt, is er toch geen bank die je hypotheek laat verhogen/oversluiten om een stukje overwaarde op te kunnen nemen. Immers doen ze altijd opnieuw een inkomenstoets..

Maar ik ben wel benieuwd.. als je WW stopt na X maanden, gaat UWV dan een taxatie betalen (€700 tegenwoordig) om te bepalen wat je overwaarde is? Of kijken ze dan naar je WOZ?

En wat dan.. krijg je niks. Moet je dus je huis verkopen en tegen hogere lasten iets huren of 10-30 jaar op straat/bij familie inwonen tot je via sociale huur aan de beurt bent? Ik snap het niet..
Vrij simpel en volgens mij al een paar keer aan bod gekomen. Je ontvangt bijstand van de gemeente, maar dat is een vorm van lening die je op termijn terug moet betalen. Net als dat studenten tegenwoordig een studiebeurs als lening ontvangen om later terug te betalen. Die 'lening' duurt voort tot je het huis hebt 'opgegeten'. Je hebt dus weinig te maken met banken.
sterker nog: stel je hebt je hypotheek bijna afgelost.. gekocht voor 300.000 en nu nog een hypotheekje van 30K. Of je huis is hypotheekvrij. Dan is de gehele waarde van het huis "overwaarde". Dat slaat toch helemaal nergens op?
Waarom niet? Bijstand is bedoeld voor mensen die verder geen andere financiële middelen hebben. Dan maakt het in principe niet uit of je je geld op een spaarbank hebt gezet of in de stenen hebt gestopt.

Uiteraard kun je je afvragen of je überhaupt naar vermogen zou moeten kijken, maar dan krijgen we weer een hele basisinkomen-discussie. Daar hebben we andere topics voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:05:
[...]

Hoe het nu wordt is dat inderdaad de stimulans om dat laatste plukje hypotheek af te lossen gewoon net zo groot is als de stimulans om het eerste stuk af te lossen. Dat lijkt mij een veel normalere situatie dan dat we met z'n alleen een extra stimulans betalen voor mensen met juist een laag risico.
Welke stimulans om af te lossen blijft nog over dan, rente? Ik vind aflossingsvrij steeds interessanter worden naarmate mijn LTV daalt (nu al <55%) en het moment er aankomt dat het Wet Hillen effect helemaal weg is steeds kleiner wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murphy78
Zeer bedankt @Rubbergrover1 @Jake , ik zat er duidelijk naast.

Eigenlijk zou je dan dus pas de laatste ~30% willen aflossen als je stopt met werken, zodat je EWF "inkomen" in ieder geval in de laagste schijf valt.

Eigenlijk bizar dat iets bezitten zonder schulden duurder kan zijn dan schuld hebben.

Ik verdeel maandelijks ongeveer 50/50 tussen beurs/aflossen. Over zes jaar zou ik dan hypotheekvrij zijn. Ik weet dat het beursrendement historisch hoger is, maar lage kosten en weinig schuld vind ik wel fijn. De fiscale afstraffing is echter wel heel erg zwaar.

Ik stoor mij ook aan de EWF WOZ-binding. Sinds ik mijn huis heb gekocht is de "waarde" 65% gestegen; het EWF is in die periode van 0,06% naar 0,05% (17% minder) aangepast. Oftewel, effectief is het EWF 37% gestegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
oscar82 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:36:
[...]

Welke stimulans om af te lossen blijft nog over dan, rente? Ik vind aflossingsvrij steeds interessanter worden naarmate mijn LTV daalt (nu al <55%) en het moment er aankomt dat het Wet Hillen effect helemaal weg is steeds kleiner wordt.
Eigenlijk is een betere vraag waarom er een stimulans zou moeten zijn om dat reststuk af te lossen.

Op het moment dat je een schuld hebt die zodanig laag is dat de rente lager is dan het eigenwoningforfait, dan lopen jij en de samenleving als geheel in feite nauwelijks enig risico dat er een onbetaalbare restschuld zou overblijven. Waarom zouden we dan vanuit de schatkist een subsidie (stimulans) moeten bieden om dat laatste stukje af te gaan lossen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Murphy78 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:55:
Eigenlijk bizar dat iets bezitten zonder schulden duurder kan zijn dan schuld hebben.
Dat is het ook niet. De belasting die je moet betalen is wel hoger, maar die belasting is een heel stuk minder dan de rente die je moet betalen als je die schuld zou aanhouden. Maar omdat veel mensen zo gefocust zijn op die belastingen worden de overige kosten niet gezien.

2000 ewf en 0 rente maakt 1000 bv. belastingen, maar geen rentelasten. Kost je dus 1000.
2000 ewf en 2000 rente maakt 0 belastingen, maar wél 2000 rentelasten. Kost je dus 2000. Met schuld dus een stuk duurder dan zonder schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
Mee eens @Rubbergrover1 , maar om van 2000 rente naar 0 rente te gaan moet je wel een godsvermogen aflossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Murphy78 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:33:
Mee eens @Rubbergrover1 , maar om van 2000 rente naar 0 rente te gaan moet je wel een godsvermogen aflossen.
Wat wil je daarmee zeggen? Dat geldt trouwens natuurlijk niet alleen voor het laatste stuk van de hypotheek, maar voor de hele hypotheek.

(Binnen dit topic zullen er overigens een hoop mensen zijn die die mogelijkheid gewoon hebben. Maar de vraag is of ze dat zouden willen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thamac
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:56:
[...]
(Binnen dit topic zullen er overigens een hoop mensen zijn die die mogelijkheid gewoon hebben. Maar de vraag is of ze dat zouden willen.)
Hier is het antwoord in ieder geval: Nee.

Aflossen heb ik in eerste instantie maximaal gedaan tot de laagste tariefklasse, nu met een LTV < 50% heb ik dat tempo behoorlijk afgebouwd. Evengoed blijf ik wel aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

thamac schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:17:
[...]

Hier is het antwoord in ieder geval: Nee.

Aflossen heb ik in eerste instantie maximaal gedaan tot de laagste tariefklasse, nu met een LTV < 50% heb ik dat tempo behoorlijk afgebouwd. Evengoed blijf ik wel aflossen.
Is dat annuitair of al aflossingsvrij of anders?
Ik vraag me af of het bij een lagere LTV dan 50% kan en aantrekkelijk is om een bestaande annuïteiten hyp over te sluiten naar aflossingsvrij en het aflostempo zelf te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oscar82 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:32:
[...]

Ik vraag me af of het bij een lagere LTV dan 50% kan en aantrekkelijk is om een bestaande annuïteiten hyp over te sluiten naar aflossingsvrij en het aflostempo zelf te bepalen.
Kan wel, alleen vermoed ik dat er dan wel opnieuw getoetst moet worden vanwege de overgang van aftrekbare naar niet aftrekbare rentelasten. Kan dus extra kosten opleveren. Maar bij de huidige lage rentestanden scheelt het behoorlijk in de maandlasten en kan het toch een interessante optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Zijn er mensen die leven van dividend?

Ik wil graag tips van wat ik wel en juist niet moet doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
ThaddeusX schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 11:26:

Wat je niet moet doen, is proberen te leven van dividend ;) Je moet zo ontzettend veel meer vermogen opbouwen in hele specifieke assets dan als je zou gaan leven van het vermogen zelf. Veel efficiënter om gewoon vermogen op te bouwen en daar op een gegeven moment van te gaan leven door af te romen (zoek op SWR).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik heb daar vroeger wel aan gedacht, maar met de keus voor dividend aandelen beperk je je m.i. te sterk in het soort ondernemingen waarin je belegt. Hoewel het misschien veel rust geeft als je inkomen minder afhankelijk is van koersschommelingen maar alleen van het uit te keren dividend, zul je volgens mij voor het zelfde inkomen een veel hoger vermogen moeten hebben dan wanneer je zou leven van het totale rendement van een gemengde aandelenportefeuille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:31
Rubbergrover1 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:24:
[...]

Ik heb daar vroeger wel aan gedacht, maar met de keus voor dividend aandelen beperk je je m.i. te sterk in het soort ondernemingen waarin je belegt. Hoewel het misschien veel rust geeft als je inkomen minder afhankelijk is van koersschommelingen maar alleen van het uit te keren dividend, zul je volgens mij voor het zelfde inkomen een veel hoger vermogen moeten hebben dan wanneer je zou leven van het totale rendement van een gemengde aandelenportefeuille.
Plus dividend kan gekort worden danwel helemaal overgeslagen worden waardoor je dan alsnog een deel van je aandelen zal moeten verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:56:
[...]

Wat wil je daarmee zeggen? Dat geldt trouwens natuurlijk niet alleen voor het laatste stuk van de hypotheek, maar voor de hele hypotheek.

Ik wil er niet perse een punt mee maken. Je constatering dat hypotheek aflossen rendeert omdat ewf < rente, staat.

Het is vooral frustratie mijnerzijds dat je beloond wordt voor schuld (met kunstmatig hoge huisprijzen als gevolg, waardoor aflossen nog moeilijker is, en belastingen als OZB en EWF hoger worden), en bestraft wordt voor schuldvrij bezit. Als gevolg daarvan is de afweging van aflossen vs beleggen nog lastiger.

In hoeverre los je zelf extra af, en mik je ergens op qua LTV, of ga je in een rit door naar nul?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Je moet dan bedrijven zoeken waarvan je kan geloven dat hun business model robuust genoeg is om die dividenden uit te betalen.

Een slecht voorbeeld is BPost. Die betalen royaal veel dividend, maar ondertussen zakt de koers. En je weet gewoon dat ze dat op een zeker moment moeten gaan verminderen.
Een ander voorbeeld zijn de oliebedrijven. Momenteel verdienen ze nog klauwen geld, maar ze staan wel voor een enorme transitie die heel grote investeringen gaat vereisen.

Ik hou van vastgoedaandelen en goede industriële bedrijven die ca 2% dividendrendement hebben. Maar ik combineer dat met groeibedrijven etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Murphy78 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 13:27:
[...]

Ik wil er niet perse een punt mee maken. Je constatering dat hypotheek aflossen rendeert omdat ewf < rente, staat.

Het is vooral frustratie mijnerzijds dat je beloond wordt voor schuld (met kunstmatig hoge huisprijzen als gevolg, waardoor aflossen nog moeilijker is, en belastingen als OZB en EWF hoger worden), en bestraft wordt voor schuldvrij bezit. Als gevolg daarvan is de afweging van aflossen vs beleggen nog lastiger.

In hoeverre los je zelf extra af, en mik je ergens op qua LTV, of ga je in een rit door naar nul?
Ik zie het niet zozeer een fiscale bestraffing voor aflossen, omdat dat afgeloste kapitaal in de regel fiscaal gunstiger wordt behandeld dan gewoon box 3 vermogen. Wel is het zo dat ze met de aanpassing van de wet Hillen geen extra fiscale beloning meer geven voor het aflossen van het laatste stukje schuld. Dat zie ik zelf eerder als een positieve verandering, omdat ik liever wil dat belastinggeld gebruikt wordt voor zinniger zaken. Voor mij persoonlijk was de oude situatie dus eerder een frustratie dan de nieuwe situatie.

(Ook al zal de nieuwe situatie voor mij duurder uitvallen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Murphy78 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 13:27:
[...]

In welk opzicht wordt schuldenvrij bezit dan gestraft? Ja, de afbouw van Wet Hillen is een verslechtering t.o.v. de oude situatie, maar ook in de eindsituatie daarvan is de fiscale behandeling tussen een woning met of zonder hypotheek niet verschillend.
Zeggen dat schuldenvrij bezit wordt afgestraft vind ik dan ook erg tendentieus. Op basis van zo'n gedachte financiële keuzes maken lijkt me niet het beste idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 07:13
Het hele idee van VRH is dat vermogen belast wordt. Dat geldt ook voor inkomen.

Je kan daarmee stellen dat vermogen en inkomen bestraft worden, maar je kan ook blij zijn dat je in een situatie zit dat er überhaupt wat te belasten valt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-09 21:09
@pirke VRH (VermogensRendement Heffing) zou zoals de naam impliceert juist niet het vermogen moeten belasten alleen het rendement erop ofwel als je een miljoen vermogen hebt, maar 0 rendement is de VRH ook 0, terwijl als je 200.000 vermogen hebt en 50.000 rendement behaald dien je over die 50k VRH af te dragen.

Dat de regering een zuivere VRH te moeilijk vindt, immers ze praten er al jaren over maar weinig concrete stappen naar een zuivere VRH en tot op heden kiest voor een fictief rendement over je vermogen en daarmee feitelijk een vermogensbelasting uitvoert is een ander verhaal. Maar op papier kennen we in Nederland geen vermogensbelasting.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@squaddie Het ging mij even om de werkelijkheid, niet de papieren versie ;)

Zo is het ook heel krom dat je een fictief rendement hebt over je eigen woning, want je zal ergens moeten wonen. En 99,99% zal hun woning ook niet via Airbnb te huur aanbieden. Maar omdat mensen die huren een kostenpost hebben zien ze het gebrek aan een kostenpost als rendement. Dat je dan wel onderhoud en weet Ik wat moet betalen negeert de overheid maar even. Daarnaast heb je nog de OZB, ook een vorm van vermogensbelasting, maar dit keer door de gemeente om het gat in hun begroting te dichten.

Linksom of rechtsom zul je betalen voor het grote verzorgingsniveau wat we in Nederland kennen. Voor niks gaat de zon op geldt hier ook niet met alle milieubelasting die we betalen :)

Daarom de aloude uitspraak: gij zult niet stelen, de overheid duldt geen concurrentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
Verwijderd schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 16:42:
[...]

In welk opzicht wordt schuldenvrij bezit dan gestraft? Ja, de afbouw van Wet Hillen is een verslechtering t.o.v. de oude situatie, maar ook in de eindsituatie daarvan is de fiscale behandeling tussen een woning met of zonder hypotheek niet verschillend.
Zeggen dat schuldenvrij bezit wordt afgestraft vind ik dan ook erg tendentieus. Op basis van zo'n gedachte financiële keuzes maken lijkt me niet het beste idee.
In het opzicht dat je jaarlijks duizenden Euro's van de overheid krijgt voor je schuld. Hoe meer schuld, hoe meer HRA. (Indirect een subsidie voor banken.) Ben je schuldenvrij? Bye bye mooie belastingaftrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@pirke Het is een beetje simpel om elke belasting te klasseren onder diefstal.

Ik neem aan dat jij de wegen niet gebruikt, je eigen leger hebt, geen onderwijs genoten hebt, en al je ziektekosten zelf betaalt.

Als ik vergelijk met NL betalen wij een pak meer op het loon, en minder op vermogen als je het wat slim (maar legaal) aan pakt.
Dividenden worden belast aan 30%, als je groeiaandelen koopt, dan betalen we niks op de winst (maar je kan natuurlijk ook geen verlies aan geven).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-09 21:09
@pirke Belastingen zijn in mijn definitie vaker niet dan wel eerlijk, helaas kiezen zowel de meerderheid van de kiezers als het kabinet ervoor oneerlijke belastingen in stand te houden. Bijvoorbeeld, waarom zou het feit dat iemand een huis huurt of bezit invloed moeten hebben op de hoeveelheid inkomstenbelasting die je moet afdragen?

Of waarom moet als je een huis koopt daarover overdrachtsbelasting betalen? Mij zou het veel logischer zijn om dat te doen bij verkoop van de woning, enerzijds als er overwaarde is dan komt dat vrij en anderzijds dan kan je ook de vermogensgroei belasten door: verkoopprijs - aankoopprijs * belastingtarief te doen, feitelijk een zuivere VRH. Kan je die eigen woning forfait ook verdwijnen.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Murphy78 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:38:
[...]

In het opzicht dat je jaarlijks duizenden Euro's van de overheid krijgt voor je schuld. Hoe meer schuld, hoe meer HRA. (Indirect een subsidie voor banken.) Ben je schuldenvrij? Bye bye mooie belastingaftrek.
Nogmaals: welke straf geldt er voor het hebben van een hypotheekvrij huis? Waarom zou je kosten die je niet hebt willen aftrekken?
Met jouw redenatie wordt je ook gestraft voor het hebben van inkomen want iemand in de bijstand mag gratis eten halen bij de voedselbank. Word je gestraft als de baas je cursus betaalt omdat je de opleidingskosten nu niet van de belasting kan aftrekken. Of word je gestraft als je jong bent omdat een 65+'er korting krijgt op treinkaartjes 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Verwijderd schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 23:01:
Met jouw redenatie wordt je ook gestraft voor het hebben van inkomen want iemand in de bijstand mag gratis eten halen bij de voedselbank. Word je gestraft als de baas je cursus betaalt omdat je de opleidingskosten nu niet van de belasting kan aftrekken. Of word je gestraft als je jong bent omdat een 65+'er korting krijgt op treinkaartjes 8)7
Dat is ook allemaal zo. Althans, het zijn factoren en mensen gedragen zich ernaar.

Jouw voorbeeld van de voedselbank is ongetwijfeld een factor bij het wel of niet aannemen van een baan door een bijstandstrekker, als hij daarbij zijn recht op gratis voedesel moet opgeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pirke schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:47:
Zo is het ook heel krom dat je een fictief rendement hebt over je eigen woning, want je zal ergens moeten wonen. En 99,99% zal hun woning ook niet via Airbnb te huur aanbieden. Maar omdat mensen die huren een kostenpost hebben zien ze het gebrek aan een kostenpost als rendement. Dat je dan wel onderhoud en weet Ik wat moet betalen negeert de overheid maar even.
Ik vind dat op zich niet zo krom. Ik vind het juist krom dat in veel gevallen het sommetje zo sterk in het voordeel van de eigenwoningbezitter uitvalt.

In mijn 'ideale wereld' zou het fiscaal niet uit moeten maken of je een woning bezit en 'aan jezelf verhuurt' of een woning bezit en aan iemand anders verhuurt en daarbij zelf ergens anders voor het zelfde geld iets huurt. In de Nederlandse praktijk zit daar een wereld van verschil in. Waarbij er ook nog eens grote verschillen zijn tussen of je die woning met schuld hebt of een schuldenvrije woning hebt. Ik zou het een stuk beter vinden als het fiscale sommetje veel minder afhankelijk zou zijn van deze zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 17:23

Whuzz

Dodgeball!

Rubbergrover1 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 07:24:
[...]

Ik vind dat op zich niet zo krom. Ik vind het juist krom dat in veel gevallen het sommetje zo sterk in het voordeel van de eigenwoningbezitter uitvalt.

In mijn 'ideale wereld' zou het fiscaal niet uit moeten maken of je een woning bezit en 'aan jezelf verhuurt' of een woning bezit en aan iemand anders verhuurt en daarbij zelf ergens anders voor het zelfde geld iets huurt. In de Nederlandse praktijk zit daar een wereld van verschil in. Waarbij er ook nog eens grote verschillen zijn tussen of je die woning met schuld hebt of een schuldenvrije woning hebt. Ik zou het een stuk beter vinden als het fiscale sommetje veel minder afhankelijk zou zijn van deze zaken.
Ben het wel met je eens dat het verschil nu te groot is, maar als eigenhuizenbezitter heb je meer verantwoordelijkheid, onderhoudskosten en een zeker risico. Daar hoort ook iets tegenover te staan. Dus op de lange termijn zou kopen goedkoper moeten zijn dan huren.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Whuzz schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:40:
Ben het wel met je eens dat het verschil nu te groot is, maar als eigenhuizenbezitter heb je meer verantwoordelijkheid, onderhoudskosten en een zeker risico. Daar hoort ook iets tegenover te staan. Dus op de lange termijn zou kopen goedkoper moeten zijn dan huren.
Weet je wat er tegenover staat? Het eigenaarschap van een woonruimte (die ook nog eens meer waard wordt, naar alle waarschijnlijkheid). En het is al goedkoper dan huren, het is nergens voor nodig om dit met gemeenschapsgeld nog goedkoper te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Whuzz schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:40:
[...]

Als bezitter van een verhuurde woning heb je die zelfde risico's. Ik zie daarom niet waarom daar verschil tussen zou moeten zijn.

Daarnaast, waarom zouden we vanuit de belastingbetaler moeten betalen voor jouw keus voor meer verantwoordelijkheid, onderhoudskosten en een zeker risico? Zou ik ook belastingaftrek moeten krijgen als ik in aandelen beleg in plaats van spaar, omdat ik met het beleggen in aandelen meer risico neem??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Waar het om zou moeten gaan is dat er een redelijk evenwicht op de woningmarkt ontstaat waarbij zowel huren als kopen redelijk gelijkwaardige alternatieven zijn afhankelijk van je persoonlijke situatie. Op dit moment is dat absoluut niet het geval vanwege een aantal factoren:
- bestaan HRA
- lage kapitaalmarktrente
- lage/geen belasting op verhuurinkomsten (box3)
- verhuurdersheffing en subsidiering sociale huurwoningen.
- te weinig nieuwbouw

Op lange termijn is de beste oplossing waarschijnlijk om verstorende overheidsregelingen (HRA, verhuurdersheffing, enz) af te gaan schaffen. Op korte termijn is dat alleen niet realistisch omdat de situatie te fragiel is en het risico dat starters in de problemen komen erg groot is bij forse structuuringrepen. En ja en moet bijgebouwd worden maar dat is een weinig elastische indicator, om allerlei redenen gaat er komende jaren niet veel meer bijgebouwd worden.
Wat dan over blijft is de meest ongewenste effecten beperken. En dan komt waarschijnlijk het zwaarder belasten van commerciele verhuur (boven de liberalisatiegrens) in beeld. Dat kan door de fictieve korting op de WOZ waarde af te schaffen of rigoreuzer door de inkomsten in box 1 te gaan belasten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 126% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 20:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
@Rubbergrover1 Iedereen zou in mijn ideale wereld een afgelost vrijstaand huis moeten kunnen bezitten om zelf in te wonen zonder dat daar extra belasting op geheven wordt.

Wonen is een eerste levensbehoefte, een huis verhuren niet. Dat is een groot verschil dat verklaart waarom de belasting anders geregeld is voor je eigen woning of voor een woning voor verhuur. Dat is ook waarom er een hoog en laag BTW tarief is.

Helaas heeft niet iedereen de mogelijkheid om een huis te kopen, die mensen krijgen vaak huursubsidie, wat een verkapte vorm is van subsidie voor de verhuurder. Het zorgt voor een kunstmatig hogere huurprijs, net als dat HRA de huizenprijzen omhoog duwt.

In mijn ideale wereld zijn er geen aftrekposten of toeslagen: eerste levensbehoefte zaken worden simpelweg niet belast en ongezonde zaken (veel suiker/vet) juist extra.

De huidige woningen die verhuurd worden zouden als koopwoning aan de huidige bewoners aangeboden moeten worden, waarbij het hypotheekbedrag hetzelfde zou kunnen zijn als de huidige huur (minus een reservering voor onderhoud). Banken zouden deze hypotheek verplicht moeten accepteren. Eventueel met een (groot deel) aflossingsvrije hypotheek voor sociale huurwoningen die nu afhankelijk zijn van huurtoeslag. Op de lange termijn zullen deze woningen meer waard worden waardoor ook deze sociale huurders vermogen gaan opbouwen. Er is geen huur meer die elk jaar verhoogd wordt, dat zal ook helpen als de inflatie toeneemt.

Iedereen heeft recht op een woning, en daar hoeft een rijke investeerder niet nog rijker van te worden. Dat is misschien tegen het zere been schoppen in het FO topic, maar er zijn genoeg andere manieren om te investeren en je vermogen te laten renderen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-08 09:26
Ik ben juist tegen het hele iedereen moet een huis kunnen bezitten, sterker nog niemand zou een huis moeten bezitten. Dit zorgt op lange termijn alleen maar voor problemen. Oude huizen kunnen steeds moeilijker mee met de moderne ontwikkelingen maar worden niet meer plat gegooid. Ook blijven we maar de in breedte bouwen ipv de hoogte, maar we kunnen steeds minder vaak zeggen, die oude woonwijk kunnen we slopen en kunnen we er een nieuwe iets opbouwen.

Het hele idee met koophuizen was juist dat je na x jaar meer geld overhad op je oude dag. Hierbij is bijv. Nooit rekening gehouden met erven, met als gevolg dat je steeds meer ongelijkheid krijgt.

Maar goed tot die tijd doen we allemaal mee, want het is de slimste optie voor onszelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rubbergrover1 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 07:24:
[...]

Mijn thesis: de overheid heeft het graag dat heel veel mensen in hun eigen afbetaalde woning wonen tegen dat ze op pensioen gaan. Dan is de kans dat ze in de bijstand komen en nog eens geld moeten krijgen van de overheid wat kleiner.
Of dat een correcte politiek is, dat is een andere discussie.
Feit is: sommige mensen kunnen er slecht tegen dat er grote sommen op hun rekening staan, dan moet het "op". En als het inkomen dan ineens terugvalt, is terugschakelen in levensstijl een pak moeilijker.
Als ze dan moeten leven van een klein pensioen, huur betalen, de afbetalingen van de TV, wasmachine, 2 auto's en de laatste 3 reizen er nog bij komen, dan lonkt schuldbemiddeling.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pirke schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:48:
@Rubbergrover1 Iedereen zou in mijn ideale wereld een afgelost vrijstaand huis moeten kunnen bezitten om zelf in te wonen zonder dat daar extra belasting op geheven wordt.

Wonen is een eerste levensbehoefte, een huis verhuren niet. Dat is een groot verschil dat verklaart waarom de belasting anders geregeld is voor je eigen woning of voor een woning voor verhuur. Dat is ook waarom er een hoog en laag BTW tarief is.

Helaas heeft niet iedereen de mogelijkheid om een huis te kopen, die mensen krijgen vaak huursubsidie, wat een verkapte vorm is van subsidie voor de verhuurder. Het zorgt voor een kunstmatig hogere huurprijs, net als dat HRA de huizenprijzen omhoog duwt.

In mijn ideale wereld zijn er geen aftrekposten of toeslagen: eerste levensbehoefte zaken worden simpelweg niet belast en ongezonde zaken (veel suiker/vet) juist extra.

De huidige woningen die verhuurd worden zouden als koopwoning aan de huidige bewoners aangeboden moeten worden, waarbij het hypotheekbedrag hetzelfde zou kunnen zijn als de huidige huur (minus een reservering voor onderhoud). Banken zouden deze hypotheek verplicht moeten accepteren. Eventueel met een (groot deel) aflossingsvrije hypotheek voor sociale huurwoningen die nu afhankelijk zijn van huurtoeslag. Op de lange termijn zullen deze woningen meer waard worden waardoor ook deze sociale huurders vermogen gaan opbouwen. Er is geen huur meer die elk jaar verhoogd wordt, dat zal ook helpen als de inflatie toeneemt.

Iedereen heeft recht op een woning, en daar hoeft een rijke investeerder niet nog rijker van te worden. Dat is misschien tegen het zere been schoppen in het FO topic, maar er zijn genoeg andere manieren om te investeren en je vermogen te laten renderen ;)
Er zijn fases in je leven waarin je nog niet wil of kan kopen, en dan wil je een soepele en betaalbare huurmarkt. Zonder dat investeerders daar iets aan kunnen verdienen heb je die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afas schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:25:
Waar het om zou moeten gaan is dat er een redelijk evenwicht op de woningmarkt ontstaat waarbij zowel huren als kopen redelijk gelijkwaardige alternatieven zijn afhankelijk van je persoonlijke situatie. Op dit moment is dat absoluut niet het geval vanwege een aantal factoren:
- bestaan HRA
- lage kapitaalmarktrente
- lage/geen belasting op verhuurinkomsten (box3)
- verhuurdersheffing en subsidiering sociale huurwoningen.
- te weinig nieuwbouw

Op lange termijn is de beste oplossing waarschijnlijk om verstorende overheidsregeling af te gaan schaffen.
Je mengt nu twee zaken door elkaar, namelijk wat op het gebied van vermogen/bezit/inkomen en belasting daarop rechtvaardig zou zijn en wat voor de woningmarkt beter zou zijn. Dat zijn twee verschillende zaken die overlap kunnen hebben, maar die ook elkaar kunnen tegenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wonen is een eerste levensbehoefte, een huis verhuren niet. Dat is een groot verschil dat verklaart waarom de belasting anders geregeld is voor je eigen woning of voor een woning voor verhuur.
Kunnen wonen is iets heel anders dan een afgelost vrijstaand huis kunnen bezitten.
Dat bepaalde zaken niet belast zouden worden maakt ze nog niet voor iedereen bereikbaar. Als je accepteert dat bepaalde groepen dakloos worden, dan is dit een goede methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
badboyqxy schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:58:
Ik ben juist tegen het hele iedereen moet een huis kunnen bezitten, sterker nog niemand zou een huis moeten bezitten. Dit zorgt op lange termijn alleen maar voor problemen. Oude huizen kunnen steeds moeilijker mee met de moderne ontwikkelingen maar worden niet meer plat gegooid. Ook blijven we maar de in breedte bouwen ipv de hoogte, maar we kunnen steeds minder vaak zeggen, die oude woonwijk kunnen we slopen en kunnen we er een nieuwe iets opbouwen.

Het hele idee met koophuizen was juist dat je na x jaar meer geld overhad op je oude dag. Hierbij is bijv. Nooit rekening gehouden met erven, met als gevolg dat je steeds meer ongelijkheid krijgt.

Maar goed tot die tijd doen we allemaal mee, want het is de slimste optie voor onszelf.
Pleit je nu direct of indirect om oude buurten maar plat te gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Suiker en vet zijn natuurlijk ook eerste levensbehoeften. Net als andere vormen van energie (en internet) trouwens wat nu wel als luxe goederen wordt geclassificeerd. Overigens snap ik je punt wel hoor maar zou het onderscheid liever zien in ingrediënten en gecombineerde producten niet. Rijst zou niet belast moeten zijn, maar kant-en-klare rijst maaltijd is gewoon luxe tov zelf koken. Net als horeca overigens.

Overigens zou er wel eens dat “de vervuiler betaald” of dat nou het milieu is (vleesproducten) of ons gezondheid stelsel (suiker).
Uiteraard heeft iedereen recht een woning maar waar trek je de grens? Is zelfstandig wonen een recht en waar ligt de grens waar het van levensbehoefte veranderd naar luxe (bijv. een villa). Het huidige systeem van sociale huur is ook erg oneerlijk waar de ene een uitgewoonde flat krijgt zit een ander voor hetzelfde geld in een nieuwbouwwoning waar je als koper veel meer aan kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Frame164 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:07:
[...]

Dat zie ik niet staan. Ik zie wel staan dat het met eigenwoningbezit lastiger wordt om buurten plat te gooien als je dat zou willen of als dat eigenlijk beter zou zijn. In veel 'stadsvernieuwingswijken' worden sterk verouderde huurhuizenblokken deels vervangen door nieuwbouw, wat vaak zowel voor de wijk als voor de bewoners een grote verbetering is. Dit is echter alleen een mogelijkheid omdat die huizenblokken volledig in bezit zijn van een verhuurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Deveon schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:11:
Uiteraard heeft iedereen recht een woning maar waar trek je de grens? Is zelfstandig wonen een recht en waar ligt de grens waar het van levensbehoefte veranderd naar luxe (bijv. een villa). Het huidige systeem van sociale huur is ook erg oneerlijk waar de ene een uitgewoonde flat krijgt zit een ander voor hetzelfde geld in een nieuwbouwwoning waar je als koper veel meer aan kwijt bent.
Over hoe dat 'recht' op woonruimte kun je uiteraard langdurig over discussiëren. Dat iedereen een dak boven het hoofd zou moeten kunnen hebben staat los van koop of huur. En zou zelfs los kunnen staan van locatie: wil je ergens wonen? Er is nog wel woonruimte in Frederiksoord. Maar dat is meer voor in een ander topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Het begon met de discussie over belastingen en hoe in Nederland de VRH een feitelijke vermogensbelasting is op dit moment.

Denken jullie wel eens na over emigreren naar een ander land met als voornaamste doel een gunstiger belastingklimaat voor je specifieke situatie te creëren?

Ctrl+k

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sibylle schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:22:
Denken jullie wel eens na over emigreren naar een ander land met als voornaamste doel een gunstiger belastingklimaat voor je specifieke situatie te creëren?
Nee.
Althans, heel af en toe bedenk ik wel dat dit een optie zou kunnen zijn, maar de negatieve gevolgen zouden voor mij veel groter zijn dan een positief belastingklimaat.

Los daarvan zie ik het ook als een vorm van financiële onafhankelijkheid dat je je leven niet te veel laat leiden door de financiële gevolgen van je acties. Verhuizen vanwege fiscale redenen staat haaks op dat principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Het begon met de discussie over belastingen en hoe in Nederland de VRH een feitelijke vermogensbelasting is op dit moment.

Ja, ik woon nu op 10 minuten lopen van de Belgische grens. Dus naar België verhuizen is een mogelijkheid voor mij zonder in een keer mijn sociaal middelpunt extreem te veranderen (familie en vrienden toch nog in de buurt). Mocht de box 3 belasting te hoog worden door mijn FO spaarpot is het misschien wel interessant om over de grens te verhuizen. Zeker i.c.m. de lagere grond/huisprijzen.

Dat is iets wat ik dan tegen die tijd eens zou moeten bestuderen.

[ Voor 4% gewijzigd door Mirved op 16-08-2021 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-09 19:44
Deveon schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:11:
[...]
Rijst zou niet belast moeten zijn, maar kant-en-klare rijst maaltijd is gewoon luxe tov zelf koken. Net als horeca overigens.

Overigens zou er wel eens dat “de vervuiler betaald” of dat nou het milieu is (vleesproducten) of ons gezondheid stelsel (suiker).

[...]
Zou je niet kunnen beargumenteren dat kant-en-klaar juist beter is dan zelf koken? En dat losse rijst zwaarder belast moet worden dan een kant-en-klare maaltijd (die met schaalvoorderen is bereid)?

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:55
Misschien toch dit?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
poehee schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:56:
[...]

Zou je niet kunnen beargumenteren dat kant-en-klaar juist beter is dan zelf koken? En dat losse rijst zwaarder belast moet worden dan een kant-en-klare maaltijd (die met schaalvoorderen is bereid)?
Volgens die argumentatie zou een kant en klare maaltijd, los van de BTW, dus goedkoper zijn dan een maaltijd die je zelf bereidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-09 19:44
Rubbergrover1 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:03:
[...]

Volgens die argumentatie zou een kant en klare maaltijd, los van de BTW, dus goedkoper zijn dan een maaltijd die je zelf bereidt.
Dat was niet de intentie van de opmerking. Maar dat zou overigens ook gewoon kunnen (en moeten kunnen).

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Rijst (eigenlijk elke vorm van noodzakelijk voedsel) is een eerste levensbehoefte. Dat moet je niet (of hooguit laag) belasten. Dat iemand anders daar een kant-en-klaar maaltijd van maakt is een niet-noodzakelijke dienst en dus een vorm van luxe, waar net als op andere diensten BTW over betaald moet worden.
Als er schaalvoordelen zijn dan komt dat tot uiting in de prijs excl. BTW. Waarom zou de Belastingdienst economische schaalvoordelen belonen met een lagere belasting?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jerh
Herko_ter_Horst schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 11:48:
[...]

Wat je niet moet doen, is proberen te leven van dividend ;) Je moet zo ontzettend veel meer vermogen opbouwen in hele specifieke assets dan als je zou gaan leven van het vermogen zelf. Veel efficiënter om gewoon vermogen op te bouwen en daar op een gegeven moment van te gaan leven door af te romen (zoek op SWR).
Maar dividend ontvangen kan wel er voor zorgen dat je minder verkooptransacties hoeft te doen. Ik zie dat analoog aan de discussie of je vwrl of vwce moet nemen. Soms, zeker als je in de re fase zit, best handig zijn om dividend te ontvangen. Dan heb je minder omkijken naar het afromen. Dus meer en/en.
Rubbergrover1 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 16:02:
[...]

Ik zie het niet zozeer een fiscale bestraffing voor aflossen, omdat dat afgeloste kapitaal in de regel fiscaal gunstiger wordt behandeld dan gewoon box 3 vermogen. Wel is het zo dat ze met de aanpassing van de wet Hillen geen extra fiscale beloning meer geven voor het aflossen van het laatste stukje schuld. Dat zie ik zelf eerder als een positieve verandering, omdat ik liever wil dat belastinggeld gebruikt wordt voor zinniger zaken. Voor mij persoonlijk was de oude situatie dus eerder een frustratie dan de nieuwe situatie.

(Ook al zal de nieuwe situatie voor mij duurder uitvallen.)
Ik zie het meer als een typisch Nederlands belastingwetgeving. Eerst bedenken we hypotheek aftrek, dan ontdekken we dat huizenbezitters onevenredig bevoordeeld worden en voeren we EWF in. Dan ontdekken we dat dit wel onrechtvaardig is voor degene die volledig afgelost hebben en komt er de Wet Hillen. Daarna wordt aflossen verplicht en ontdekken we dat de wet Hillen wel heel duur wordt qua uitvoering en komt er een overgangsregeling. Na afloop hiervan is het eigen huis niet in box3 terecht gekomen, maar via de EWF wordt er feitelijk wel box3 geheven. En dat scheelt dan weer veel discussie. En als er eenmaal belasting binnenkomt, wordt dit vrijwel nooit meer teruggedraaid (omdat het financiele gat anders te groot wordt).

Dus ik zie het niet als een positieve verandering, het wordt tijd dat het belastingstelsel herzien wordt en dat we stoppen met allerlei losse regels, belastingen, toeslagen e.d. Het is niet zomaar dat de belastingdienst het niet kan bijbenen en de uitvoering uit zijn voegen barst.

En wat daar dan het financiele effect van is voor mij persoonlijk, zie ik dan wel.
Herko_ter_Horst schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:04:
[...]

Weet je wat er tegenover staat? Het eigenaarschap van een woonruimte (die ook nog eens meer waard wordt, naar alle waarschijnlijkheid). En het is al goedkoper dan huren, het is nergens voor nodig om dit met gemeenschapsgeld nog goedkoper te maken.
Dat meer waard worden is historisch zo en werd gedreven door inflatie, de feitelijke waardevermeerdering was niet heel groot, maar genoeg om inflatie af te dekken. De afgelopen periode met een omgekeerde rente structuur is mi de driver achter de enorme prijsstijgingen. Als de rente omhoog gaat, wordt het snel kommer en kwel op de woningmarkt. Langjarig was geloof ik 5 procent normaal......
Frame164 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:07:
[...]

Is dat dan zo erg. Ik zie woningbouw verenigingen dat doen en het wordt er daarna van wat ik heb gezien altijd beter op. Huizen zijn weer bij de tijd (indeling, isolatie, deurhoogte etc). Ik neem aan dat de woningbouw vereniging gewoon goed naar de TCO kijkt en besluit dat herbouw goedkoper is dan pappen en nathouden.

Ik heb in mijn familie gezien dat emigreren financieel best aardig kan zijn, maar dat het consequenties kan hebben als je qua gezondheid terugloopt. Iets om goed rekening mee te houden. Niet overal is de zorg even goed als in NL en in een andere taal iets uitleggen is ook een stuk ingewikkelder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Volgens smaak is nogal persoonlijk en zal je nooit de schaal kunnen bereiken om goedkoper te leveren dan zelf koken. Ik heb het ten minste nog nooit gezien. Vergeet niet dat verpakking, transport en houdbaarheid ook een grote rol spelen hierin.

Misschien dat vervangers van dierenproducten hier wél een rol kunnen spelen aangezien dat vaak al complexere producten zijn. Aan de andere kant hebben vleesproducten ook een lange weg te gaan van boerderij tot supermarkt. Dierlijke producten zijn meestal ook met de kortste of zwaarste houdbaarheidseisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

jerh schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:09:
[...]

Maar dividend ontvangen kan wel er voor zorgen dat je minder verkooptransacties hoeft te doen. Ik zie dat analoog aan de discussie of je vwrl of vwce moet nemen. Soms, zeker als je in de re fase zit, best handig zijn om dividend te ontvangen. Dan heb je minder omkijken naar het afromen. Dus meer en/en.
Ik zie juist voor me om in die fase een maandelijkse verkooporder van €x.000 in te stellen, net zoals de aankoop nu. Neem je VWRL dan krijg je 3x per jaar dividend. Moet je alsnog 9x per jaar verkopen en 3x per jaar een aangepast bedrag verkopen. Dat is alsnog meer werk.
Hou je meer cash aan dan kan je ook bijv. elk kwartaal verkopen i.p.v. elke maand, maar dan nog steeds is dividend niet echt een voordeel. Wat is de kans dat het qua bedrag en frequentie precies overeenkomt met jouw uitgaven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jerh schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:09:
Ik zie het meer als een typisch Nederlands belastingwetgeving. Eerst bedenken we hypotheek aftrek, dan ontdekken we dat huizenbezitters onevenredig bevoordeeld worden en voeren we EWF in.
Ho ho, dat hangt volledig met elkaar samen. De hypotheekrenteaftrek en EWF/huurwaardeforfait zijn ingevoerd als invulling van de meer algemene regel bij de inkomstenbelasting dat de kosten van investeringen die benodigd zijn voor het genereren van inkomsten aftrekbaar zijn en de opbrengsten ervan belast worden. Je kunt die twee dus niet los van elkaar zien.

(Sterker nog, de hele renteaftrek en huurwaardeforfait etc. zijn dus juist ingevoerd om de eigen woning voor de belastingen op de zelfde manier als andere vermogensbestanddelen te laten meetellen als bron van inkomsten. En dus juist niet anders te behandelen.)
Dus ik zie het niet als een positieve verandering, het wordt tijd dat het belastingstelsel herzien wordt en dat we stoppen met allerlei losse regels, belastingen, toeslagen e.d. Het is niet zomaar dat de belastingdienst het niet kan bijbenen en de uitvoering uit zijn voegen barst.
Dat is eigenlijk precies wat ik ook aangeef :) . Het zou niet principieel moeten uitmaken of je je geld in je eigen woning, een verhuurwoning of een andere belegging stopt en of je

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Alleen is de eigen woning geen investeringsmiddel voor de meeste mensen, maar een plek om te wonen, dit is m.i. wel een belangrijk onderscheid t.o.v. andere vormen van vermogen(sopbouw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Herko_ter_Horst schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:07:
Alleen is de eigen woning geen investeringsmiddel voor de meeste mensen, maar een plek om te wonen, dit is m.i. wel een belangrijk onderscheid van andere vormen van vermogen(sopbouw).
Eigen woning brengt rust, en verlaagt het benodigde inkomen als je op pensioen bent.
Dat is een vorm van vermogensopbouw als een andere.
Als ik 500k bij elkaar spaar, dan is dat ook om 2k per maand te kunnen uitgeven of zo.
Heb ik geen eigen huis, dan heb ik een pak meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Om ergens te wonen hoef je het nog te kopen. De meeste mensen kopen omdat het voordeliger is dan huren zo lang je nier verhuisd. Daarnaast zal een koopwoning meer naar wens aangepast worden terwijl je bij een huurwoning juist om de grote uitgaven geen zorgen hoeft te maken.

Edit: Investeren om kosten te besparen in je behoeftes is nog steeds een investering. Denk hierbij aan campers, caravans, ogen laseren, zonwering, elektrische auto, warmtepomp, ect.

[ Voor 25% gewijzigd door Deveon op 16-08-2021 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamac
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
oscar82 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:32:
[...]

Dat is 100% aflossingsvrij, dus tempo zelf te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Herko_ter_Horst schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:07:
Alleen is de eigen woning geen investeringsmiddel voor de meeste mensen, maar een plek om te wonen, dit is m.i. wel een belangrijk onderscheid t.o.v. andere vormen van vermogen(sopbouw).
Beschikken over een dak boven je hoofd is een plek om te wonen. De keus die je maakt om dat dak boven je hoofd ook permanent in bezit te willen hebben maakt het een investeringsmiddel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
[...]

Als iemand arbeid verricht om van rijst een maaltijd te maken dan zal die arbeid vergoed moeten worden. Het schaalvoordeel zit hem erin dat je dat bereiden machinaal kan doen.

Eten is een eerste levensbehoefte, zelf koken niet. Volgens die redenering zou je een zelf koken forfait moeten invoeren op een pak rijst omdat zelf koken een bron van inkomsten is. Iemand die niet de middelen (kooktoestel, pannen, etc) of vaardigheden heeft om zelf te koken zal altijd aangewezen zijn op horeca of kant-en-klaar maaltijden. Die persoon is structureel meer geld kwijt om te eten, dus laten we de mensen die wel een fornuis kunnen bezitten ook extra betalen. Koken is arbeid, en inkomsten uit arbeid worden belast.

Persoonlijk vind ik dit een enorm kromme redenering, maar dat is exact dezelfde redenering waarom er een eigen woning forfait is: fictief rendement omdat je niet hoeft te huren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 21:19
Kunnen we weer ff on-topic gaan? Of gekookte rijst wel of niet in het hoge btw-tarief moet worden ingeschaald lijkt me een vrij irrelevante discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
Deveon schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:15:
Om ergens te wonen hoef je het nog te kopen. De meeste mensen kopen omdat het voordeliger is dan huren zo lang je nier verhuisd.
Kleine nuance: de meeste mensen denken dat dit zo is. En gaan er van uit dat een koopwoning altijd meer waard wordt.

Het is altijd maar de vraag of dat in jouw bezitsperiode ook gebeurt en of het per saldo dus goedkoper is geweest voor die periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
jerh schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:39:
[...]

Kleine nuance: de meeste mensen denken dat dit zo is. En gaan er van uit dat een koopwoning altijd meer waard wordt.

Het is altijd maar de vraag of dat in jouw bezitsperiode ook gebeurt en of het per saldo dus goedkoper is geweest voor die periode.
Klopt en idem met een lump-sum investering in een wereldwijde ETF. 9 van de 10x is het goedkoper dus kan je in algemene zin stellen dat het goedkoper is. Als je een krot koopt zal je ook niet goedkoper uit zijn als je hetzelfde huis gehuurd had. Een interessante variabel in de huidige woningmarkt is dan ook hoe afhankelijk je van gas(prijs) bent wanneer de rekening van de transitie komt.

Daarnaast worden over het algemeen andere huizen gekocht dan gehuurd en worden ze andere gebruikt. In huurwoning gaat geen dure gietvloer, maar als je het gekocht gebeurt dat vaker en wordt er veel meer uitgegeven aan woningverbetering zonder dat er echt waarde toegevoegd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:31
jerh schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:39:
[...]

Ik heb de berekening dit jaar uitvoerig gedaan, en ik kan geen scenario vinden waarbij huren goedkoper is dan wonen, zolang je een gelijkwaardige woning koopt, 1% woningwaarde per jaar onderhoud doet, en geen grote cosmetische verbeteringen gaat doen. Daarbij heb ik woningwaarde vermeerdering/vermindering buiten beschouwing gelaten en kijk ik puur naar cost of living.

de uitzonderingen daar gelaten als je om het jaar verhuisd, dan zijn je kosten kopen wat moeilijk terug te verdienen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sebastiaan89 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:50:
[...]
de uitzonderingen daar gelaten als je om het jaar verhuisd, dan zijn je kosten kopen wat moeilijk terug te verdienen uiteraard.
Goed voorbeeld. Of als je (in een normale markt) enige tijd doet over het verkopen van de woning en je langere tijd met dubbele lasten zit. Of omdat er een bepaalde variatie of spreiding zit in de verkoopprijzen en je dus niet er vanuit kunt gaan dat een toekomstige koper het zelfde wil betalen als wat jij er nu voor betaalt. Of omdat je een hoop extra eerste kosten hebt (overdrachtsbelasting, hypotheek etc.) die je bij een huurwoning niet hebt. Of als je een stuk achterstallig onderhoud moet wegwerken of tegen groot onderhoud aanloopt. Etc.

[ Voor 6% gewijzigd door Rubbergrover1 op 16-08-2021 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
overdrachtsbelasting en hypotheek zitten er bij mij ingerekend in de eerste 5 jaar. Dubbele woonlasten heb je geen last van als je van huurwoning naar koop gaat. alleen dat achterstallig onderhoud kan een probleem zijn in de huidige markt waar sommige mensen zonder voorbehoud van technische keuring kopen.
Nog steeds is het dan vanaf maand 1 goedkoper...

Maar mijn aanname bij kopen is dan ook wel dat je max elke 10 jaar verhuist en liever minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sebastiaan89 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 17:00:
Maar mijn aanname bij kopen is dan ook wel dat je max elke 10 jaar verhuist en liever minder.
Dan heb je een vreemde definitie van 'geen scenario's vinden'. Met zulke aannames kun je elke stelling wel bevestigd zien.

Dan kan ik ook zeggen dat als je je geld op de beurs zet je gegarandeerd winst maakt en dat ik geen scenario kan bedenken dat je je geld verliest. Zolang je de scenario's maar zodanig uitkiest dat er altijd voldoende tijd overheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
oke fair enough, die had ik er even bij moeten zetten, maar dat is voor mij een dermate fundamentele aanname dat ik die even vergat te noemen. Ik ben het helemaal met je eens dat er functies zijn voor huren (ie: regelmatig verhuizen is er één) maar het is altijd duurder dan 5 tot 10 jaar in een koophuis wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sebastiaan89 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 17:24:
oke fair enough, die had ik er even bij moeten zetten, maar dat is voor mij een dermate fundamentele aanname dat ik die even vergat te noemen. Ik ben het helemaal met je eens dat er functies zijn voor huren (ie: regelmatig verhuizen is er één) maar het is altijd duurder dan 5 tot 10 jaar in een koophuis wonen.
Maar dat is dus juist het punt, dat 'iedereen' momenteel wil/moet/zou willen kopen, ook als dat totaal niet logisch is omdat ze bv binnen een paar jaar weer weg zouden willen. Die logische 'fundamentele aanname' is dus juist niet (meer) zo fundamenteel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
sebastiaan89 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:50:
[...]

Ik heb de berekening dit jaar uitvoerig gedaan, en ik kan geen scenario vinden waarbij huren goedkoper is dan wonen, zolang je een gelijkwaardige woning koopt, 1% woningwaarde per jaar onderhoud doet, en geen grote cosmetische verbeteringen gaat doen. Daarbij heb ik woningwaarde vermeerdering/vermindering buiten beschouwing gelaten en kijk ik puur naar cost of living.

Ik heb geen idee hoe je rekent (zie nog wat toelichting in je latere posts). Ik heb zo wel eeen scenario voor je:
Je koopt in 2008 op het hoogste punt, dan ben je pas na 2016 weer in de buurt van gelijke waarde. In de jaren daarvoor maak je dik verlies op de aankoop. En dat is gewoon een inherent risico.

Er is nu ook een inherent risico en dat is dat de rente op dit moment op ongeveer het laagste punt staat en er steeds meer signalen zijn dat het ooit weer omhoog gaat. Iedereen roept dan dat de schulden niet meer betaald kunnen worden en ja voor de diverse landenbegrotingen zal het veel impact hebben, maar het sluit niet uit dat het gebeurt. En hogere rente heeft zeker een prijsverlagend effect.

Verder schreef @Deveon al dat kopers geneigd zijn om te investeren in hun huis met zaken die niet waarde toevoegend zijn, dat moet je dan ook meerekenen.

Nog een scenario voor je: Je bent 81.... dan is huren gok ik goedkoper dan kopen, ik ga er geen berekening van maken, maar dat zegt mijn gevoel.

Ik kan me prima voorstellen dat vanuit jouw perspectief overigens kopen goedkoper is dan huren, de nuance die ik probeerde te maken is dat niet altijd opgaat.
Pagina: 1 ... 27 ... 293 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.