beetje off-topic maar met (elektische) fietsen ben je ook behoorlijk mobiel en zie je ook nog eens veel van de omgeving.Mirved schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:40:
[...]
Heb sowieso niet echt de aantrekkingskracht van een camper in Europa begrepen. Als je ter plekke bent moet je steeds de zaak afbreken als je naar de winkel moet, iets in de buurt wilt bezichtigen of naar het strand gaat. Waar je met een caravan gewoon makkelijk de auto neemt en daarna terug gaat naar de camping.
Bij ons (zo ongeveer genetisch) zijn we allergisch voor lenen (hence: hypotheek afbetaald, objectief verstandig? waarschijnlijk niet). En onze kinderen laten we ook niet lenen bij DUO. Leuk die BKR registraties, maar huis kopen wordt toch echt een stuk lastiger.El_V schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:41:
[...]
Ik begrijp de financiele voordelen maar krijgen je kinderen dit ook zo mee? Ik ben blij met de les die ik van mijn ouders heb mee gekregen om beter niet te lenen indien het niet nodig is.
(praat vanuit luxe positie, als je moet lenen is DUO een mooie uitkomst).
You're either part of the solution or you're part of the problem
Het lijkt me juist een goede les om het geld niet cadeau te krijgen en er zelf voor te moeten lenen.El_V schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:41:
[...]
Ik begrijp de financiele voordelen maar krijgen je kinderen dit ook zo mee? Ik ben blij met de les die ik van mijn ouders heb mee gekregen om beter niet te lenen indien het niet nodig is.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Maar dat maakt dus niet uit aangezien je het bedrag dat je anders vooraf gegeven had altijd nog achteraf kunt geven. Op die manier houdt je de mogelijkheden open om op het juiste moment de juiste keuze te maken.poehee schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:43:
En onze kinderen laten we ook niet lenen bij DUO. Leuk die BKR registraties, maar huis kopen wordt toch echt een stuk lastiger.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Iedere paar dagen naar andere locatie is camper juist fijner. Voordelen caravan zijn wel eerder genoemd, maar huren van stacaravan/huisje tijdens hoogseizoen is redelijk aan de prijs. Ook is het wel knus om je eigen huisje,die je helemaal zelf hebt ingericht, mee te sleuren.assje schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:21:
[...]
Zo begrijp ik de aantrekkingskracht van een caravan die je op een plaats parkeer niet. Als je nou gaat overnachten in verlaten natuurgebieden of iedere paar dagen naar een andere locatie dan snap ik het. Maar; dat ding meezeulen om hem vervolgens een paar weken op 1 plek te laten staan; huur dan gewoon iets dat er al staat (energetisch ook nog een stuk beter).
M.b.t. studie en DUO. Was van plan om mijn oudste via mijn onderneming in te huren tegen hoog uurtarief, zodat hij met die inkomsten alles kan bekostigen. Eventueel maximaal lenen om alles in Meesman te gooien en hem alvast bloot te stellen met dat soort constructies. Natuurlijk wel in goed overleg, blijft een risico natuurlijk dat je een beurs crash gaat meemaken en moet toeleggen.
wie had het over cadeau krijgen? er kan ook gewerkt wordenassje schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:47:
[...]
Het lijkt me juist een goede les om het geld niet cadeau te krijgen en er zelf voor te moeten lenen.
Ga maar eens uitrekenen wat zo'n caravan ieder jaar kost, een stacaravan is een stuk goedkoper.Red devil schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:51:
[...]
Iedere paar dagen naar andere locatie is camper juist fijner. Voordelen caravan zijn wel eerder genoemd, maar huren van stacaravan/huisje tijdens hoogseizoen is redelijk aan de prijs. Ook is het wel knus om je eigen huisje,die je helemaal zelf hebt ingericht, mee te sleuren.
Je moet het natuurlijk ook willen om in zo'n barak te willen gaan zitten. Caravan zie ik mezelf nooit doen.ColeJ schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:14:
[...]
Ga maar eens uitrekenen wat zo'n caravan ieder jaar kost, een stacaravan is een stuk goedkoper.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Zo'n sterke aversie tegen lenen is natuurlijk een beetje een aparte instelling tegen de achtergrond van dit topic.poehee schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:43:
[...]
Bij ons (zo ongeveer genetisch) zijn we allergisch voor lenen (hence: hypotheek afbetaald, objectief verstandig? waarschijnlijk niet). En onze kinderen laten we ook niet lenen bij DUO. Leuk die BKR registraties, maar huis kopen wordt toch echt een stuk lastiger.
(praat vanuit luxe positie, als je moet lenen is DUO een mooie uitkomst).
Bij elke lening kun je netjes berekenen & afwegen of het wel of niet een goede beslissing is, hoe dit in de praktijk te doen (inclusief risico's en psychologische kant) is juist een erg waardevolle vaardigheid.
Zoals je het nu beschrijft lijkt het erop dat je een paar niet-monetaire factoren zeer zwaar weegt en dus altijd concludeert dat lenen niet de voorkeur heeft....maar zijn je kinderen het daarmee eens en wil je dat ze dat ook zo blijven doen in hun latere leven? Weten ze hoe ze die afweging zelf kunnen maken met hun eigen risico tolerantie en toekomstige plannen?
Een hypotheek en DUO lening zijn ontzettend voordelige leningen; Erg lage rente, overheids 'subsidies', speciale afbetalingsmogelijkheden die schalen met je financiële situatie, klein risico op margin-calls or liquidatie.
Die leningen uit de weg gaan is niet 'gratis', het kost je flexibiliteit en verwacht rendement.
Ctrl+k
Netjes!RichieB schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:33:
Terwijl het FO/RI doel nog ver weg is maak ik me op voor de "uitkeringsfase" van het sparen voor de kinderen. Sinds hun geboorte leggen we wat opzij (vroeger spaarrekening, nu ETF) voor het rijbewijs, de studie, etc. Per 1 september gaat de oudste studeren en op kamers. Rijbewijs lessen zijn betaald, collegegeld ook alvast, 1e huur van de kamer, etc.
Ik vind het echt heel prettig dat er hier gewoon geld voor apart staat en het dus geen impact heeft op onze financiën. Onze saving rate zal er niet onder lijden, terwijl dit anders echt een grote impact zou hebben gehad.
Met andere woorden: hoe zelfstandig regelen zij de boel nu en en heb je tips om het de volgende keer nog beter te doen? Ik kan me voorstellen dat het ook heel erg van de persoon afhangt.
Of vooral ook te kijken naar de voorwaarden van een lening en dat afzetten tegen direct zelf betalen.El_V schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:41:
[...]
Zo had ik achteraf liever ook max geleend bij de IBG (toen nog geen DUO) en dat apart gezet. Dat geeft een stuk meer flexibiliteit. Nu heb ik het laatste jaar uit eigen zak betaald om maar geen studieschuld te hebben, maar toen kwam ik ook redelijk op 0 uit bij afstuderen. Geen studieschuld, maar ook nagenoeg geen vermogen.
Huren bedoel je hoop ik, want op campings is de trend op jaarplaatsen om daar juist een tourcaravan neer te zetten (lees: in te bouwen) voor eigen gebruik.ColeJ schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:14:
[...]
Ga maar eens uitrekenen wat zo'n caravan ieder jaar kost, een stacaravan is een stuk goedkoper.
Die jaarplaats is trouwens ook al snel een paar duizend euro per jaar en transport van stacaravan is ook prijzig omdat het een oplegger op moet.
Lekker zwart wit. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Net als als met al het andere in dit topic. Er is een hele grote range aan wat een caravan kan kosten, van een paar honderd euro aanschaf tot +20k. Stalling kun je voor €250,- per jaar hebben (nabij Amaterdam). Dan is iets huren in het hoogseizoen echt niet per se goedkoper.ColeJ schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:14:
[...]
[ Voor 196% gewijzigd door Phony op 04-08-2021 18:34 ]
Mirved schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:40:
[...]
Heb sowieso niet echt de aantrekkingskracht van een camper in Europa begrepen. Als je ter plekke bent moet je steeds de zaak afbreken als je naar de winkel moet, iets in de buurt wilt bezichtigen of naar het strand gaat. Waar je met een caravan gewoon makkelijk de auto neemt en daarna terug gaat naar de camping.
offtopic:
Je moet hem ook anders gebruiken dan hoe je een caravan gebruikt. Bij een camper ga je rondtrekken. Prima dat je een paar nachten op een camping staat, maar dan ga je ook de faciliteiten vd camping gebruiken (zwembad etc). Daarna trek je verder. Onderweg van A naar B doe je de uitstapjes en boodschappen. En als je ergens bent waar het leuk is blijf je een paar nachten langer. Teruggaan naar dezelfde camping doe je meestal niet met een camper.
Dus niet van camping A twee uur rijden naar een uitstapje, daarna weer twee uur terug naar A, maar vandaaruit door naar B. Tijdens die reis kun je prima boodschappen inslaan voor een week. En voor de korte afstanden heb je een fiets.
Je moet hem ook anders gebruiken dan hoe je een caravan gebruikt. Bij een camper ga je rondtrekken. Prima dat je een paar nachten op een camping staat, maar dan ga je ook de faciliteiten vd camping gebruiken (zwembad etc). Daarna trek je verder. Onderweg van A naar B doe je de uitstapjes en boodschappen. En als je ergens bent waar het leuk is blijf je een paar nachten langer. Teruggaan naar dezelfde camping doe je meestal niet met een camper.
Dus niet van camping A twee uur rijden naar een uitstapje, daarna weer twee uur terug naar A, maar vandaaruit door naar B. Tijdens die reis kun je prima boodschappen inslaan voor een week. En voor de korte afstanden heb je een fiets.
Mijn oudste vindt lenen en iemand iets schuldig zijn verschrikkelijk. Maar ze snapt ook dat de lening van DUO unieke voorwaarden heeft. De kans is groot dat hij meteen grotendeels wordt afgelost, maar mocht ze na haar studie niet meteen genoeg inkomen hebben dan heeft ze nu keuzes. Die DUO lening kan je niet later alsnog krijgen.El_V schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:41:
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Mijn duo lening los ik minimaal af. Toen de rente naar 0% ging heb ik de aflossing 5 jaar stopgezet. Inflatie is je vriend
Wat kost een stacaravan in het hoogseizoen?ColeJ schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:14:
[...]
Het ligt er ook aan hoe je zo'n ding gebruikt. Ga je enkel twee weken per jaar naar Italië, dan kan een stacaravan mogelijk wel goedkoper zijn (je moet het ook willen, maar dat terzijde). Ga je drie weken en pak je nog een voorseizoen/maandplaats op een camping in NL en koop je een tweedehands caravan van 5k die misschien 500 euro per jaar afschrijft, verandert je berekening behoorlijk.
Eens een wat uitgebreider en sceptischer artikel over financiële onafhankelijkheid: https://www.groene.nl/art...verdienen-dat-is-toch-vet
Heb het zelf alleen nog maar even snel doorgescand maar andere inzichten vind ik altijd wel toegevoegde waarde hebben. Anders even zoeken op fire in het artikel, want zit wat verderop.
Heb het zelf alleen nog maar even snel doorgescand maar andere inzichten vind ik altijd wel toegevoegde waarde hebben. Anders even zoeken op fire in het artikel, want zit wat verderop.
Ik heb uitgelegd hoe ze er voor staat (spaarrekening, ETFs bij BND) en dat DUO lenen slim is om te doen. Daarna vroeg ze of dat genoeg zou zijn. We hebben samen een budget gemaakt adhv de Nibud inschattingen. Conclusie was dat er waarschijnlijk elke maand iets bij moet vanuit de spaarrekening. Die was nog geblokkeerd (ze is nog geen 18) maar in de voorwaarden stond dat studiekosten eerder boetevrij mogen worden opgenomen. Dus ik heb een verzoek ingediend voor vrijgave van het 1e jaar collegegeld en 12x kamerhuur. Dat is netjes op haar rekening eigen gestort. Ze heeft een spaarrekening geopend bij dezelfde bank als haar gewone rekening om het geld te parkeren. Ze gaat nu zelf kijken hoeveel ze daar elke maand vanaf moet halen om rond te komen.Phony schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:34:
[...]
Netjes!Betaal je voor je kinderen de kosten, of laat je hen vooral zelf de boel regelen en stort jij een bedrag als lening/gift aan je kinderen?
Ja, dit is erg persoonsafhankelijk. Tot nu betaalden wij alle "normale" zaken voor haar zoals kleding, schoolspullen, etc. Alleen kleine dingen zoals uitjes en cadeautjes deed ze zelf van haar zakgeld. Zelfstandig op vakantie was door Corona beperkt tot 3 dagen in Nederland dus dat kon ze makkelijk zelf betalen van haar bijbaantje. Het is nu dus echt even omschakelen: ze heeft opeens duizenden euro's op haar rekening en krijgt nu vanaf september elke maand een smak erbij van DUO. We hebben laatst verf gekocht voor haar kamer, uit gewoonte had mijn vrouw die afgerekend. Op de terugweg heeft m'n dochter het meteen terugbetaald. Had ze natuurlijk zelf moeten pinnen.. dat soort dingen.Met andere woorden: hoe zelfstandig regelen zij de boel nu en en heb je tips om het de volgende keer nog beter te doen? Ik kan me voorstellen dat het ook heel erg van de persoon afhangt.
Ik verwacht dat we in de kerstvakantie samen gaan kijken naar haar uitgaven om daarmee het budget bij te stellen. Ik ben benieuwd of het naar boven of beneden zal zijn.
In hoeverre denk je dat ze beïnvloed wordt door nieuwe vriendinnen / studiegenoten die heel anders met geld omgaan? Of in ieder geval andere prioriteiten hebben of afwegingen maken?RichieB schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 23:33:
[...]
Ik heb uitgelegd hoe ze er voor staat (spaarrekening, ETFs bij BND) en dat DUO lenen slim is om te doen. Daarna vroeg ze of dat genoeg zou zijn. We hebben samen een budget gemaakt adhv de Nibud inschattingen. Conclusie was dat er waarschijnlijk elke maand iets bij moet vanuit de spaarrekening. Die was nog geblokkeerd (ze is nog geen 18) maar in de voorwaarden stond dat studiekosten eerder boetevrij mogen worden opgenomen. Dus ik heb een verzoek ingediend voor vrijgave van het 1e jaar collegegeld en 12x kamerhuur. Dat is netjes op haar rekening eigen gestort. Ze heeft een spaarrekening geopend bij dezelfde bank als haar gewone rekening om het geld te parkeren. Ze gaat nu zelf kijken hoeveel ze daar elke maand vanaf moet halen om rond te komen.
[...]
Ja, dit is erg persoonsafhankelijk. Tot nu betaalden wij alle "normale" zaken voor haar zoals kleding, schoolspullen, etc. Alleen kleine dingen zoals uitjes en cadeautjes deed ze zelf van haar zakgeld. Zelfstandig op vakantie was door Corona beperkt tot 3 dagen in Nederland dus dat kon ze makkelijk zelf betalen van haar bijbaantje. Het is nu dus echt even omschakelen: ze heeft opeens duizenden euro's op haar rekening en krijgt nu vanaf september elke maand een smak erbij van DUO. We hebben laatst verf gekocht voor haar kamer, uit gewoonte had mijn vrouw die afgerekend. Op de terugweg heeft m'n dochter het meteen terugbetaald. Had ze natuurlijk zelf moeten pinnen.. dat soort dingen.
Ik verwacht dat we in de kerstvakantie samen gaan kijken naar haar uitgaven om daarmee het budget bij te stellen. Ik ben benieuwd of het naar boven of beneden zal zijn.
Ctrl+k
Kan aan mij liggen, maar ik heb zelden iemand in zo veel woorden zo weinig zien zeggen.Kluifjes schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 23:08:
Eens een wat uitgebreider en sceptischer artikel over financiële onafhankelijkheid: https://www.groene.nl/art...verdienen-dat-is-toch-vet
Eens. Weer een typisch, semi-literair stukje van De Groene. De eerste helft hakt wat in op 'greed is good' en ze stapt dan over op FIRE-bashen.
En de uitsmijter vond ik ook wel weer jammer:
Ze gaat eraan voorbij dat FO het juist mogelijk maakt voor mensen om hun roeping te kunnen volgen.Iets moet je leven betekenis geven, een roeping bijvoorbeeld, werk. Het is de enige echte vorm van welvaart en de enige kans op verlossing.
Mooi artikel.Kluifjes schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 23:08:
Eens met jou, maar over dat artikel: die schrijfster is naar mijn mening behoorlijk mentaal instabiel.Kluifjes schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 23:08:
Zo tussendoor laat ze merken nogal van verwennen en materialisme te houden. Beiden precies wat ik verafschuw aan veel andere mensen.
Ze mist het hele onafhankelijke punt van het onderwerp. Nu werken en bezuinigen om later te minderen. Het is wat mij betreft zoeken naar de balans. Het is een rat-race, die vaak verplicht is. Die andere race om tegen de buren en de maatschappij te strijden qua vaksnties, auto's, kleding, enz. die is niet verplicht.
Waardeloos artikel imo. De schrijfster redeneert heel warrig en met extreem veel woorden vanuit één hoek en negeert allerlei andere zaken. Of mist gewoon de kennis.
Waarschijnlijk zou ze wel een heel lovend stuk kunnen schrijven over een basissalaris voor iedereen......
Waarschijnlijk zou ze wel een heel lovend stuk kunnen schrijven over een basissalaris voor iedereen......
Wij hebben juist precies de tegenovergestelde instelling. Niet apart gespaard voor zalen als rijbewijs, de studie van de kinderen etc. maar alles gewoon op één grote hoop gegooid. Dus hebben we een wat grotere pot geld, met daarbij natuurlijk wel in het achterhoofd dat we op termijn Xk euro voor de studie etc. kwijt zullen zijn. Die kosten gaan in de praktijk 'van de grote hoop'. Voorlopig dus vooral in een lagere maandelijkse inleg.RichieB schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:33:
Terwijl het FO/RE doel nog ver weg is maak ik me op voor de "uitkeringsfase" van het sparen voor de kinderen. Sinds hun geboorte leggen we wat opzij (vroeger spaarrekening, nu ETF) voor het rijbewijs, de studie, etc. Per 1 september gaat de oudste studeren en op kamers. Rijbewijs lessen zijn betaald, collegegeld ook alvast, 1e huur van de kamer, etc.
Ik vind het echt heel prettig dat er hier gewoon geld voor apart staat en het dus geen impact heeft op onze financiën. Onze saving rate zal er niet onder lijden, terwijl dit anders echt een grote impact zou hebben gehad.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Het kan ook juist andersom zijn. Dat mensen vanuit de aversie tegen lenen en bv. nare ervaringen uit het verleden daarmee, een zodanige financiële positie willen opbouwen dat ze daarmee kunnen voorkomen dat in de toekomst geleend hoeft te worden. Die aversie vind ik daarom helemaal niet zo apart.Sibylle schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:22:
[...]
Zo'n sterke aversie tegen lenen is natuurlijk een beetje een aparte instelling tegen de achtergrond van dit topic.
...
Die leningen uit de weg gaan is niet 'gratis', het kost je flexibiliteit en verwacht rendement.
Uiteraard is die aversie en het niet lenen van goedkoop geld niet gratis. Maar het kan wel slapeloze nachten voorkomen.
Dat heb ik juist bij een caravan. Zelf met beide geen ervaring, maar wij zijn geen mensen die drie weken op de zelfde plek willen blijven staan. Dat we in de praktijk in Europa vaak een week in een huisje blijven (en niet korter) heeft meer te maken met het 'gedoe' van elke keer alle spullen uitpakken en weer inpakken en van/naar de auto sjouwen dan met de wens om een week op één plek te blijven. Dan is een centraal punt kiezen en van daaruit tripjes naar locaties maken vaak toch praktischer. Bij roadtrips in bv Amerika is dat anders, omdat de afstanden groter zijn, en ontkom je er haast niet aan om om de paar dagen van hotel naar hotel door te trekken, maar dat geeft m.i. toch wel weer extra stress.Mirved schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:40:
[...]
Een van de voordelen van een camper lijkt mij dus dat het makkelijker is om van plek naar plek te reizen. En dan onderweg 'leuke plekken' aan te doen. Die bezichtigingen in de buurt zou ik dan dus niet zozeer zien als een tripje die je vanuit 1 locatie maakt, maar als 'tussenstop' op weg naar de volgende stopplaats. (En ter plekke kun je uiteraard met bv fietsen ook lokaal de boel verkennen.)
Toch is het goed om erop te reflecteren. FO'ers roepen niet mee te willen doen aan de rat race, maar wat ze vervolgens doen lijkt verdacht veel op een ... rat race. Het is niet precies dezelfde race, want in plaats van een race om steeds meer te consumeren wordt het een race naar zoveel mogelijk verzamelen en zo min mogelijk uitgeven. En minder uitgeven aan spullen en nutteloze consumptie is een goed idee, maar minder uitgeven in je eigen leefomgeving qua cultuur, maatschappij, journalistiek, lokale producten, gedeelde voorzieningen etcetera geeft een verschraling van de maatschappij en daar verlies je wel wat mee. En als FO leidt tot rent-seeking dan doet dat ook actieve schade aan de maatschappij.Soulfix schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 07:56:
Ze gaat eraan voorbij dat FO het juist mogelijk maakt voor mensen om hun roeping te kunnen volgen.
Deels is FO-zijn een soort zelfbescherming. Een grote berg met geld is een goede bescherming tegen allerlei soorten onheil. Maar dat is deels ook een reactie op het gebrek aan die bescherming door de maatschappij. Als we voldoende sociale vangnetten hadden, dan zou het niet nodig zijn om eerst een ontiegelijke hoeveelheid geld ter zelfbescherming te verzamelen voordat je je roeping kunt volgen.
De term 'fuck you'-money heeft eigenlijk alleen betekenis in een 'fuck you'-maatschappij...
[ Voor 3% gewijzigd door eamelink op 05-08-2021 09:24 ]
In Nederland heb je geen kapitaal nodig voor zelfbescherming want er zijn genoeg vangnetten zoals de WW en bijstand. Het kapitaal wat we vergaren is voor onafhankelijkheid.eamelink schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:20:
[...]
Toch is het goed om erop te reflecteren. FO'ers roepen niet mee te willen doen aan de rat race, maar wat ze vervolgens doen lijkt verdacht veel op een ... rat race. Het is niet precies dezelfde race, want in plaats van een race om steeds meer te consumeren wordt het een race naar zoveel mogelijk verzamelen en zo min mogelijk uitgeven. En minder uitgeven aan spullen en nutteloze consumptie is een goed idee, maar minder uitgeven in je eigen leefomgeving qua cultuur, maatschappij, journalistiek, lokale producten, gedeelde voorzieningen etcetera geeft een verschraling van de maatschappij en daar verlies je wel wat mee. En als FO leidt tot rent-seeking dan doet dat ook actieve schade aan de maatschappij.
Deels is FO-zijn een soort zelfbescherming. Een grote berg met geld is een goede bescherming tegen allerlei soorten onheil. Maar dat is deels ook een reactie op het gebrek aan die bescherming door de maatschappij. Als we voldoende sociale vangnetten hadden, dan zou het niet nodig zijn om eerst een ontiegelijke hoeveelheid geld ter zelfbescherming te verzamelen voordat je je roeping kunt volgen.
De term 'fuck you'-money heeft eigenlijk alleen betekenis in een 'fuck you'-maatschappij...
'Fuck-you' money betekend niet dat je 'fuck-you' tegen de maatschappij zegt maar dat je nergens toe verplicht kan worden. Sterker nog, door FU money te hebben kun je juist dingen doen voor de maatschappij die je anders niet kan doen. Veel mensen durven niet op te staan tegen een tirannieke baas omdat ze bang zijn hun werk te verliezen terwijl jij het wel zou kunnen doen
Ik wilde eigenlijk direct reageren, maar had nog niet gechecked of je het over de Nederlandse situatie had i.p.v. bij de Amerikaanse. Maar wel dus.eamelink schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:20:
[...]
Als we voldoende sociale vangnetten hadden, dan zou het niet nodig zijn om eerst een ontiegelijke hoeveelheid geld ter zelfbescherming te verzamelen voordat je je roeping kunt volgen.
Het probleem is vooral dat het volgen van je 'roeping' (net woord voor doen waar je zelf zin in hebt) nu eenmaal vrij onrealistisch in een samenleving. Bekeken vanuit je werkzame leven. Als het je droom is om in de kinderopvang te werken, dan heb je geluk. Daar is een groot tekort aan. Moet je er ook nog wel geschikt voor zijn. Als het je droom is om filmacteur te worden en je denkt dat te bereiken met de gelijknamige MBO, dan heb je misschien toch pech (op onderbuik gevoel gestaafd). Daar kan de maatschappij gewoon niet zo gek veel aan doen. Of de droom om astronaut te worden, bekende zanger(es), etc.
Rancune naar de maatschappij lijkt me niet echt de beste basis om je FIRE / FO strategie op te baseren. Dat mogen veel derde wereld land bewoners terecht doen. We hebben hier in NL ruim mogelijkheid om je leven zo in te richten dat je FIRE / FO enigszins zou kunnen nastreven. Dat komt juist door onze sociale vangnetten. Dat je niet je pot hoeft aan te spreken als je een kankerbehandeling nodig hebt, zoals in de USA waardoor je daarna nog in een klein flatje in de bijstand arbeidsongeschikt loopt te zijn.
Of heb je het over België. Daar weet ik namelijk maar weinig van
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Interessant verwoord, maar ik moet toch stellen dat ik de mening niet deel. Als ik het puur op mijzelf projecteer dan vervang ik niet de ene rat race met de andere. allereerst gaat het om wat is de ratrace van het werkende leven, deze wordt op twee manieren uitgelegd, de ratrace van ambitie carriere maken en jezelf laten zien aan anderen (keeping up with the joneses) of de ratrace living paycheck to paycheck waarbij je jezelf financieel drijvend probeert te houden.eamelink schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:20:
[...]
Toch is het goed om erop te reflecteren. FO'ers roepen niet mee te willen doen aan de rat race, maar wat ze vervolgens doen lijkt verdacht veel op een ... rat race. Het is niet precies dezelfde race, want in plaats van een race om steeds meer te consumeren wordt het een race naar zoveel mogelijk verzamelen en zo min mogelijk uitgeven. En minder uitgeven aan spullen en nutteloze consumptie is een goed idee, maar minder uitgeven in je eigen leefomgeving qua cultuur, maatschappij, journalistiek, lokale producten, gedeelde voorzieningen etcetera geeft een verschraling van de maatschappij en daar verlies je wel wat mee. En als FO leidt tot rent-seeking dan doet dat ook actieve schade aan de maatschappij.
Als ik het keeping up with the joneses deel pak dan ga jij er vanuit dat mensen hun 'ratrace' vervangen door keeping up with andere FO'ers. Maar in mijn optiek is dat juist wat mensen niet doen. FO is een persoonlijke reis die niet te vergelijken is met een ander, ieder heeft andere inkomsten en uitgaven een afwijkende leefsituatie, motivatie en ambitie. Hierdoor kan je überhaupt niks vergelijken, 50%SR bij de één is iets heel anders dan 50%SR bij de ander.
Het delen van cijfers, ideeën en andere dingen zijn in mijn optiek (of misschien kies ik er wel voor om het zo te zien) een manier om de eigen waardes te reflecteren en misschien te optimaliseren. Dit is iets anders dan de oorspronkelijke ratrace
Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.
Ik mag toch hopen dat de gemiddelde FO'er niet eerst 20 jaar gaat sparen en dan pas een roeping gaat volgen?Soulfix schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 07:56:
Eens. Weer een typisch, semi-literair stukje van De Groene. De eerste helft hakt wat in op 'greed is good' en ze stapt dan over op FIRE-bashen.
[...]
Ze gaat eraan voorbij dat FO het juist mogelijk maakt voor mensen om hun roeping te kunnen volgen.
Helemaal eens, een deel van FO is ook dat je jezelf niet met anderen gaat vergelijken etc.ColdStone schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:06:
[...]
Interessant verwoord, maar ik moet toch stellen dat ik de mening niet deel. Als ik het puur op mijzelf projecteer dan vervang ik niet de ene rat race met de andere. allereerst gaat het om wat is de ratrace van het werkende leven, deze wordt op twee manieren uitgelegd, de ratrace van ambitie carriere maken en jezelf laten zien aan anderen (keeping up with the joneses) of de ratrace living paycheck to paycheck waarbij je jezelf financieel drijvend probeert te houden.
Als ik het keeping up with the joneses deel pak dan ga jij er vanuit dat mensen hun 'ratrace' vervangen door keeping up with andere FO'ers. Maar in mijn optiek is dat juist wat mensen niet doen. FO is een persoonlijke reis die niet te vergelijken is met een ander, ieder heeft andere inkomsten en uitgaven een afwijkende leefsituatie, motivatie en ambitie. Hierdoor kan je überhaupt niks vergelijken, 50%SR bij de één is iets heel anders dan 50%SR bij de ander.
Het delen van cijfers, ideeën en andere dingen zijn in mijn optiek (of misschien kies ik er wel voor om het zo te zien) een manier om de eigen waardes te reflecteren en misschien te optimaliseren. Dit is iets anders dan de oorspronkelijke ratrace
Aan de andere kant zijn er ook veel verhalen van mensen in dit topic die zich een tijdje verliezen / verloren hebben in de race om maar FO te worden. Dat is dan met name een soort van race to the bottom. Voor sommigen wordt FO echt een doel an sich en niet een middel om duurzaam geluk te bereiken. En dan gaan sommigen misschien extreem veel werken om maar sneller te kunnen stoppen of doet elke uitgave 'pijn'.
Kortom, je racet niet altijd tegen een ander, maar soms ook tegen jezelf.
Voor mij is de "race" wel anders.eamelink schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:20:
[...]
Toch is het goed om erop te reflecteren. FO'ers roepen niet mee te willen doen aan de rat race, maar wat ze vervolgens doen lijkt verdacht veel op een ... rat race. Het is niet precies dezelfde race, want in plaats van een race om steeds meer te consumeren wordt het een race naar zoveel mogelijk verzamelen en zo min mogelijk uitgeven.
Bij een ratrace zie ik een ronddraairad voor me, de race is dan wie draait het wietje sneller rond, heeft "meer" bezittingen om tegen elkaar op te bieden.
Bij de FIRE "race" is er een race met een persoonlijke finish lijn. Die stopt ook echt op een gegeven moment bij het behalen van een bepaald doel. Meer een (kinder) avondvierdaagse principe, ga je op voor de 5km, 10km, of zelfs 40km. Het kan allemaal, maar je loopt allemaal de avondvierdaagse
Verwijderd
Heel goed, hou dat vast voor jezelf. In dit topic valt het wel mee, maar ik denk dat /r/dutchfire de grootste NL FIRE community is (45k leden) en daar is het zeker wel een rat race. Zomaar enkele titels van recente posts:ColdStone schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:06:
- FIRE strategie: focus op inkomen
- Leverage gebruiken [...]
- Feedback en tips voor FatFire journey
Ik lees daar af en toe wat omdat er wel eens iets zinnigs wordt gezegd, maar het gros van de reacties focust heel erg op carrière, salaris, lenen, rendement, etc. Een emergency fund is niet nodig, je neemt natuurlijk een tweede hypotheek op je huis dat in waarde is gestegen, aflossingsvrij, je belegt alles in aandelen en als je jong bent ben je gek als je niet nog wat leverage creëert door bij je broker te lenen met je portefeuille als onderpand.
Een slecht uithangbord voor FIRE als je het mij vraagt.
Dat ligt eraan.. als jouw roeping is om heel de dag te punniken dan zal je toch eerst wat FO kapitaal moeten vergaren voordat je daar je tijd aan gaat bestedenKalentum schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:15:
[...]
Ik mag toch hopen dat de gemiddelde FO'er niet eerst 20 jaar gaat sparen en dan pas een roeping gaat volgen?
Wellicht wel, maar ik merk ook dat ik er veel voldoening uit haal om soms eindeloos mijn excelletjes te tweaken. Om verhalen te lezen van andere mensen hoe ze FO zijn geworden en daar mee omgaan. Om te kijken hoe ik mijn financien beter kan indelen.finsdefis schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:29:
[...]
Helemaal eens, een deel van FO is ook dat je jezelf niet met anderen gaat vergelijken etc.
Aan de andere kant zijn er ook veel verhalen van mensen in dit topic die zich een tijdje verliezen / verloren hebben in de race om maar FO te worden. Dat is dan met name een soort van race to the bottom. Voor sommigen wordt FO echt een doel an sich en niet een middel om duurzaam geluk te bereiken. En dan gaan sommigen misschien extreem veel werken om maar sneller te kunnen stoppen of doet elke uitgave 'pijn'.
Kortom, je racet niet altijd tegen een ander, maar soms ook tegen jezelf.
Het gevaar is inderdaad dat je doorslaat en nu als een kluizenaar gaat leven om maar een jaartje eerder klaar te zijn, dus dat is iets waar je waakzaam op moet blijven. Echter als je een sociaal leven hebt dan gaat dat eigenlijk vanzelf.
Ik zag dat er hier meerdere zijn die in de drie bekende Nortern Trust fondsen beleggen. Ik gebruik dit overzicht om een verdeling te maken:
Bron: https://www.hette.ma/marketcap/
Hoe gaan jullie om met het (her)verdelen van het totaal belegde vermogen? Stel ik wil 1000 euro beleggen; hoe gebruiken jullie dan deze verdeling? Passen jullie deze verdeelsleutel toe op de 1000 euro of kijk je naar je huidige beleggingswaarde en maakt die weer kloppend naar deze verdeling?
code:
1
2
3
4
| Fund Northern Trust World Custom ESG 78.5 % Northern Trust World Small Cap ESG Low Carbon 10.1 % Northern Trust Emerging Markets Custom ESG 11.4 % |
Hoe gaan jullie om met het (her)verdelen van het totaal belegde vermogen? Stel ik wil 1000 euro beleggen; hoe gebruiken jullie dan deze verdeling? Passen jullie deze verdeelsleutel toe op de 1000 euro of kijk je naar je huidige beleggingswaarde en maakt die weer kloppend naar deze verdeling?
Ik leg in volgens die verhoudingen (grofweg, ik doe 78/10/12%). Als de verhoudingen over tijd teveel gaan afwijken, dan pas ik mijn inleg daar (tijdelijk) op aan, om de verhoudingen te herstellen. Ik doe dus (nog) niet aan her-balanceren door het ene fonds te verkopen en het andere te kopen, maar ik regel het voorlopig puur met de inleg.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Nou de interessante discussies hier over het stuk zelf uit De Groene, maken het artikel in elk geval al de moeite waard 
Wat ik zelf zo snel lees - nog steeds niet helemaal kunnen doorlezen - en een beetje mis is dat veel mensen de zelfontplooiing die ze noemt in veel gevallen niet (volledig) uit werk halen. Dan is het eerder stoppen of veel minder werken juist dé reden om voor een variant van fire te gaan. En daar dan de voldoening uithalen, of dat nou is door heel Nederland trekken op je racefiets, een grote moestuin onderhouden of (vrijwilligers)werk doen voor hulpbehoevenden. Talloze zaken die mensen heel veel voldoening kunnen geven, maar niet het gewenste/benodigde inkomen opleveren.
"Iets moet je leven betekenis geven, een roeping bijvoorbeeld, werk. Het is de enige echte vorm van welvaart en de enige kans op verlossing."
Deze zinnen als afsluiting vind ik echt zeer raar, prikkelend en ook slecht. In elk geval vind ik het woordje "werk" hier misstaan.
Wat ik zelf zo snel lees - nog steeds niet helemaal kunnen doorlezen - en een beetje mis is dat veel mensen de zelfontplooiing die ze noemt in veel gevallen niet (volledig) uit werk halen. Dan is het eerder stoppen of veel minder werken juist dé reden om voor een variant van fire te gaan. En daar dan de voldoening uithalen, of dat nou is door heel Nederland trekken op je racefiets, een grote moestuin onderhouden of (vrijwilligers)werk doen voor hulpbehoevenden. Talloze zaken die mensen heel veel voldoening kunnen geven, maar niet het gewenste/benodigde inkomen opleveren.
"Iets moet je leven betekenis geven, een roeping bijvoorbeeld, werk. Het is de enige echte vorm van welvaart en de enige kans op verlossing."
Deze zinnen als afsluiting vind ik echt zeer raar, prikkelend en ook slecht. In elk geval vind ik het woordje "werk" hier misstaan.
Ik kom er echt niet doorheen, terwijl ik toch echt een talige studie heb gedaan. Ik vind het echt van de hak op de tak springen en quasi-literair onterecht moraliserend geneuzel.Kluifjes schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 23:08:
Heb ook het idee dat zij een karikatuur in gedachten heeft van FIRE, waar je al snel toe beperkt wordt als je naar de genoemde podcasts luistert of het echt als een 'beweging' ziet. Dan zijn het wel de haantjes die in een race zitten die je je inbeeldt.
Zoiets als dit citaat is toch een complete misinterpretatie van wat de meesten in dit topic doen?
Door financieel onafhankelijk zijn kun je je inzetten als vrijwilliger, mantelzorg verlenen, iets gaan doen wat misschien niet altijd geldelijk beloond wordt maar wel iets toevoegt aan de maatschappij? Ik denk dat maar weinigen hier FO willen zijn om vervolgens in een Dagobert Duck-pakhuis vol munten rond te zwemmenWat ik naargeestig vind is de gegroeide vanzelfsprekendheid waarmee mensen persoonlijk gewin tot prioriteit van hun leven kunnen uitroepen, zonder dat iemand vraagt: heb je niks beters te doen?

Maar soit, ze is geboren in 1959. Misschien is het een generatiedingetje.
Ik heb ook ongeveer dezelfde verdeling.. Maandelijks stort ik in de vaste verdeling bij en 1x per 6maanden room ik mijn spaarrekening af en stort ik bij, dit gebruik ik vaak om aan te vullen zodat ik weer wat terugtrek naar de gewenste verdeling.R0b1 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:59:
Ik zag dat er hier meerdere zijn die in de drie bekende Nortern Trust fondsen beleggen. Ik gebruik dit overzicht om een verdeling te maken:
code:
1 2 3 4 Fund Northern Trust World Custom ESG 78.5 % Northern Trust World Small Cap ESG Low Carbon 10.1 % Northern Trust Emerging Markets Custom ESG 11.4 %
Mijn maandelijkse inleg gaat geautomatiseerd ik wil hierbij dus niet elke maand moeten herberekenen. plus een tiende van een procent gaat ook geen enorme verschillen opleveren
[ Voor 7% gewijzigd door ColdStone op 05-08-2021 11:21 ]
Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.
Dat hangt dus ook sterk af van je FO-instelling. Lang niet iedereen maakt er een sport van om zo min mogelijk uit te geven en zo veel mogelijk geld te verzamelen. Het is maar een klein deel van de FO-nastrevers die zo extreem de andere kant op in een rat race schiet.eamelink schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:20:
[...]
Toch is het goed om erop te reflecteren. FO'ers roepen niet mee te willen doen aan de rat race, maar wat ze vervolgens doen lijkt verdacht veel op een ... rat race. Het is niet precies dezelfde race, want in plaats van een race om steeds meer te consumeren wordt het een race naar zoveel mogelijk verzamelen en zo min mogelijk uitgeven.
Ik denk dat het streven naar FO voor veel mensen 'gewoon' inhoudt dat ze de uitgaven en levensstandaard (nog) gebaseerd hebben op een lager inkomen en zo 'vanzelf' een hoop vermogen bij elkaar krijgen. Dat je niet een vrijstaande woning of een Tesla hoeft te hebben als je dat kunt betalen, maar gewoon tevreden bent met wat je hebt.
Maar dit levert natuurlijk geen mooie verhalen op voor in de krant of in een blog. Daarvoor is het veel leuker om je te focussen op die mensen die extreem tot het gaatje gaan.
Hangt van de beleggingskosten af ook denk ik, maar ik weet niet hoe dat in NL/bij deze fondsen zit?R0b1 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:59:
...
Ik zou het persoonlijk 1000€ in één stoppen, gewoon omdat je dan maar 1 transactiekost hebt.
Stel dat je dus 10 keer 1000€ inlegt, heb je 10 keer transactiekost betaald. En verdeel je ze 8 - 1 - 1 over de fondsen (ongeveer). (daarom niet eerst 8 keer na elkaar de eerste).
Verdeel je het telkens over de drie fondsen zijn dat 30 transacties ipv 10. Toch bij mijn broker.
Het hangt ook een beetje af van de grootte van je portefeuille en hoe vaak en hoeveel je meestal inlegt. Als je huidige investeringen 3000€ zijn, en de 1000€ een uitzonderlijke inleg is, kan je het wel bv verdelen.
Is je totaalwaarde al 100.000€, en gooi je er 1000€ per maand in, tja dan is die 1000 maar 1% en steek je die ook al gemakkelijker in ééntje. En balanseer je dat later wel eens.
Je zal ook merken dat de ene sneller zal aangroeien dan de andere en percentueel dus sowieso al groter wordt. Door alles in 1tje te steken telkens trek ik dat weer rechter.
Ik beleg maandelijks via de vaste sleutel (zonder de small cap)_en 1x per jaar gebruik ik mijn bonus om alles weer naar de goede verhouding te krijgen.R0b1 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:59:
code:
1 2 3 4 Fund Northern Trust World Custom ESG 78.5 % Northern Trust World Small Cap ESG Low Carbon 10.1 % Northern Trust Emerging Markets Custom ESG 11.4 %
Mensen die bang zijn om hun baan te verliezen terwijl ze een tirannieke baas hebben lijkt me bij uitstek het voorbeeld dat laat zien dat de vangnetten niet afdoende zijn.R.van.M schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:29:
[...]
In Nederland heb je geen kapitaal nodig voor zelfbescherming want er zijn genoeg vangnetten zoals de WW en bijstand. Het kapitaal wat we vergaren is voor onafhankelijkheid.
'Fuck-you' money betekend niet dat je 'fuck-you' tegen de maatschappij zegt maar dat je nergens toe verplicht kan worden. Sterker nog, door FU money te hebben kun je juist dingen doen voor de maatschappij die je anders niet kan doen. Veel mensen durven niet op te staan tegen een tirannieke baas omdat ze bang zijn hun werk te verliezen terwijl jij het wel zou kunnen doen
Ik beleg elke maand maar in één fonds en kies daarbij het fonds dat het meest onder "target" zit. Soms is dat dus 3 maanden achter elkaar hetzelfde fonds, tot deze op of boven target zit, dan is er een ander fonds dat weer onder target is gezakt. Op die manier blijven ze allemaal redelijk dicht bij hun target en hoef ik niet steeds meerdere aankopen te doen.R0b1 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:59:
code:
Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!
Inderdaad, er is een hoop onheil dat niet afgedekt wordt door de sociale vangnetten. Alleen al zoiets als een partner die er met een ander vandoor gaat is iets wat ook behoorlijke financiële impact heeft.eamelink schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:01:
[...]
Mensen die bang zijn om hun baan te verliezen terwijl ze een tirannieke baas hebben lijkt me bij uitstek het voorbeeld dat laat zien dat de vangnetten niet afdoende zijn.
Toch mis je een (klein) detail hier. Stel je hebt een eigen woning en raakt je baan kwijt. Na een x aantal maanden stopt je WW en zou je in de bijstand moeten raken. De wetgever heeft bepaald dat als je overwaarde onder de € 53.100 ligt, je sowieso bijstand krijgt. Ligt de overwaarde hoger, dan is het aan de gemeente om te bepalen of je wel/niet bijstand krijgt en of dat dan (deels) in de vorm van een lening is of niet.R.van.M schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:29:
[...]
In Nederland heb je geen kapitaal nodig voor zelfbescherming want er zijn genoeg vangnetten zoals de WW en bijstand.
Er zijn dus situaties mogelijk waarin je niets krijgt.
Damn, dat is klote. Is de achterliggende gedachte dat je dan in theorie je huis zou kunnen verkopen en daardoor die bijstand niet nodig hebt?thamac schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:56:
[...]
Toch mis je een (klein) detail hier. Stel je hebt een eigen woning en raakt je baan kwijt. Na een x aantal maanden stopt je WW en zou je in de bijstand moeten raken. De wetgever heeft bepaald dat als je overwaarde onder de € 53.100 ligt, je sowieso bijstand krijgt. Ligt de overwaarde hoger, dan is het aan de gemeente om te bepalen of je wel/niet bijstand krijgt en of dat dan (deels) in de vorm van een lening is of niet.
Het is voortgekomen uit de vermogenstoets, in veel modellen wordt vermogen in het huis meegeteld (iets dat ik persoonlijk onzinnig vindt , het is een eerste levensbehoefte). Het is maar net welk model men volgt. De bijstand is nog altijd een tijdelijke regeling.thomassie12 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:19:
[...]
Damn, dat is klote. Is de achterliggende gedachte dat je dan in theorie je huis zou kunnen verkopen en daardoor die bijstand niet nodig hebt?
Het probleem ontstaat als je te weinig liquide middelen hebt. Het is zeker niet ondenkbaar dat je in relatief korte tijd ondanks je goede positie op papier behoorlijk in de problemen komt.
Zoals met alles is tijd en risico over tijd de vraag. Om die reden ben ik ook gestopt met aflossen, het levert meer risico op dan dat het verzekerd als ik verder aflos. Risico zit niet alleen puur in getallen, maar in tijd en omstandigheden.
Exact, daarom is het ook verstandig om een cashbuffer aan te houden, maar ook dat is niet een oneindige verzekering.CornermanNL schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:36:
[...]
Het probleem ontstaat als je te weinig liquide middelen hebt. Het is zeker niet ondenkbaar dat je in relatief korte tijd ondanks je goede positie op papier behoorlijk in de problemen komt.
Je hoeft je huis niet perse te verkopen om overwaarde uit je huis te halen.thomassie12 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:19:
[...]
Damn, dat is klote. Is de achterliggende gedachte dat je dan in theorie je huis zou kunnen verkopen en daardoor die bijstand niet nodig hebt?
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Klopt, maar welke bank gaat iemand in de bijstand een extra hypotheek laten afsluiten ? En hoe is je leencapaciteit als je eenmaal weer uit de bijstand komt ? Heb je nog wel dezelfde verdiencapaciteit, of kom je ooit weer aan een vast contract.Herko_ter_Horst schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:21:
[...]
Je hoeft je huis niet perse te verkopen om overwaarde uit je huis te halen.
Tijdigheid is hier dan ook het probleem, het duurt x tijd voor zoiets geregeld is. Als het al geregeld wordt. Vandaar dat ik altijd wat voorzichtig ben als het gaat om onbalans tussen het extra aflossen om maar zo snel mogelijk schuldenvrij te zijn en het liquide deel van de investeringen. Het lijkt dan prima in orde maar als het fors tegenzit (wat in dit scenario natuurlijk zo is) kan het snel gaan.
Overigens wat ik ervan gezien heb, is dat de gemeentes de bijstand als lening verstrekken, zodra er dan weer werk is kan men dat terug gaan betalen. Vaak ook deels met de overwaarde in het achterhoofd en wordt er dan wanneer mogelijk direct een hypotheek voor afgesloten.
Want ook gemeentes zitten niet te wachten op weer iemand die op termijn aanspraak kan maken op een sociale huurwoning.
Het punt wat ik probeerde te maken is dat een gemeente ook kan besluiten geen bijstand te verstrekken, ook niet als lening. Daardoor ben je dus in potentie je sociale vangnet geheel kwijt. Gewoon omdat dit niet bij wet geregeld is.CornermanNL schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:37:
[...]
Overigens wat ik ervan gezien heb, is dat de gemeentes de bijstand als lening verstrekken, zodra er dan weer werk is kan men dat terug gaan betalen. Vaak ook deels met de overwaarde in het achterhoofd en wordt er dan wanneer mogelijk direct een hypotheek voor afgesloten.
Geheel met anderen eens dat aflossen heel goed is, maar wel tot zekere hoogte. Aflostempo heb ik bijvoorbeeld afgebouwd nadat ik in de laagste risico-klasse kwam. Ik blijf aflossen, maar wel in een veel lager tempo.
Daar geef je zelf het antwoord al. Als je veel overwaarde hebt, dan is de bijstand niets anders dan een 'opeethypotheek' bij de gemeente.CornermanNL schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:37:
[...]
Klopt, maar welke bank gaat iemand in de bijstand een extra hypotheek laten afsluiten ?
...
(Wat ik overigens een prima constructie vind in het kader van het principe dat bijstand dient als laatste vangnet voor mensen die echt geen andere mogelijkheid hebben om in de levenskosten te voorzien. Waarbij het een andere discussie is of de bijstand überhaupt op dit principe gebaseerd zou moeten zijn.)
Voor de mensen in dit topic kom je al vrij snel uit op die situatie, want los van woningbezit mag je maar een beperkt vermogen hebben. Dat is max is€ 12.590,- voor een gezin en een alleenstaande ouder en € 6.295,- voor een alleenstaande.thamac schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:56:
[...]
Toch mis je een (klein) detail hier. Stel je hebt een eigen woning en raakt je baan kwijt. Na een x aantal maanden stopt je WW en zou je in de bijstand moeten raken. De wetgever heeft bepaald dat als je overwaarde onder de € 53.100 ligt, je sowieso bijstand krijgt. Ligt de overwaarde hoger, dan is het aan de gemeente om te bepalen of je wel/niet bijstand krijgt en of dat dan (deels) in de vorm van een lening is of niet.
Bijstand is dus feitelijk géén vangnet voor mensen die hun financieën aardig op orde hebben, maar toch geen inkomen meer kunnen vergaren.
Het steekt me soms wel dat wanneer je in zulke gevallen alles ruim van tevoren over balk had gesmeten (max consumeren), je wel die hulp had gekregen... Tsja, dat is nou eenmaal hoe het werkt en ik begrijp ook wel dat ergens een duidelijke grens wordt getrokken. Zo krijgt ook iedereen dezelfde zorg, ongeacht slechte levenstijl etc.
Inderdaad. Het stuk aflossingsvrije hypotheek dat ik heb zie ik daarom ook als een stukje verzekering/flexibiliteit om de verplichte maandelijkse lasten tijdelijk te kunnen verlagen. Dat is simpeler dan een betalingsregeling treffen.thamac schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:45:
[...]
Het punt wat ik probeerde te maken is dat een gemeente ook kan besluiten geen bijstand te verstrekken, ook niet als lening. Daardoor ben je dus in potentie je sociale vangnet geheel kwijt. Gewoon omdat dit niet bij wet geregeld is.
Geheel met anderen eens dat aflossen heel goed is, maar wel tot zekere hoogte. Aflostempo heb ik bijvoorbeeld afgebouwd nadat ik in de laagste risico-klasse kwam. Ik blijf aflossen, maar wel in een veel lager tempo.
[ Voor 3% gewijzigd door Phony op 05-08-2021 16:21 ]
Maar zoals @thamac aangeeft moet de gemeente dat dan wel toekennen. Dat is dus geen garantie op het vangnet.Rubbergrover1 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:45:
[...]
Daar geef je zelf het antwoord al. Als je veel overwaarde hebt, dan is de bijstand niets anders dan een 'opeethypotheek' bij de gemeente.
(Wat ik overigens een prima constructie vind in het kader van het principe dat bijstand dient als laatste vangnet voor mensen die echt geen andere mogelijkheid hebben om in de levenskosten te voorzien. Waarbij het een andere discussie is of de bijstand überhaupt op dit principe gebaseerd zou moeten zijn.)
Als je je zaakjes aardig op orde hebt en je komt door een tegenslag toch in de problemen.
Ben je dan niet beter af met een afbetaalde woning waarop je in geval van nood een kleine hypotheek (ivh tot de waard van de woning) kan afsluiten?
Het lijkt mij dat een bank minder zal twijfelen over een eerste hypotheek met een huis als onderpand dat niet al is belast met schulden door een nog lopende bestaande hypotheek?
Ben je dan niet beter af met een afbetaalde woning waarop je in geval van nood een kleine hypotheek (ivh tot de waard van de woning) kan afsluiten?
Het lijkt mij dat een bank minder zal twijfelen over een eerste hypotheek met een huis als onderpand dat niet al is belast met schulden door een nog lopende bestaande hypotheek?
Het lastige is dat je in zo'n situatie wellicht niet zo makkelijk een hypotheek krijgt. En al krijg je die wel, wat zijn dan de voorwaarden? Wellicht een pak slechter dan wanneer je nog kredietwaardig was.
Er wordt vooral naar inkomsten uit arbeid gekeken. Vermogen telt maar voor een heel klein deel mee als onderpand. De bank wil toch zekerheid hebben dat jij de lening gaat terugbetalen. Op een executieverkoop zit ook de bank niet te wachten. Dus alleen het huis als onderpand is (voor zover ik weet)niet voldoende. Of je moet specifiek naar opeethypotheken kijken, daarvan weet ik niet hoe er wordt getoetst.
Dus nee, je bent beter af met liquide middelen dan met een afbetaald huis (zonder liquide middelen) naar mijn mening. Toch minder gedoe dan op dat moment een hypotheek regelen. Geen gek idee om naar te kijken als extra backup wanneer de buffer op is. Wel een prijzige optie qua afsluitkosten denk ik.
Er wordt vooral naar inkomsten uit arbeid gekeken. Vermogen telt maar voor een heel klein deel mee als onderpand. De bank wil toch zekerheid hebben dat jij de lening gaat terugbetalen. Op een executieverkoop zit ook de bank niet te wachten. Dus alleen het huis als onderpand is (voor zover ik weet)niet voldoende. Of je moet specifiek naar opeethypotheken kijken, daarvan weet ik niet hoe er wordt getoetst.
Dus nee, je bent beter af met liquide middelen dan met een afbetaald huis (zonder liquide middelen) naar mijn mening. Toch minder gedoe dan op dat moment een hypotheek regelen. Geen gek idee om naar te kijken als extra backup wanneer de buffer op is. Wel een prijzige optie qua afsluitkosten denk ik.
[ Voor 25% gewijzigd door Phony op 05-08-2021 17:16 ]
Het gaat om een bepaald evenwicht. Aan een afbetaald huis zonder geld of inkomen heb je weinig, maar een hypotheek die meer kost dan alle overige uitgaven die je hebt is ook niet gewenst. In het kader van FO heb ik toch een voorkeur voor lage lasten en minder vermogen boven hoge lasten met meer vermogen. Maar waar dat evenwicht zit zal van persoon tot persoon verschillen.Phony schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:07:
je bent beter af met liquide middelen dan met een afbetaald huis (zonder liquide middelen) naar mijn mening.
De vraag is …. Wat is in de problemen komen?Wozmro schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:53:
Als je je zaakjes aardig op orde hebt en je komt door een tegenslag toch in de problemen.
Als je in België je werk verliest als werknemer krijg je een werkloosheidsvergoeding. Die is niet hoog natuurlijk, maar is onafhankelijk van je vermogen.
Ze gaan je wel proberen te activeren, maar je moet het al bont maken eer ze je er af gooien. En zonder te veel kinderen met een afbetaald huis zit je droog en zal je geen honger lijden.
Als je als zelfstandige failliet gaat bv, dan krijg je een bestaansminimum, maar dat krijg je pas als je vermogen eerst opgegeten is…
Hoe het juist zit als je door ziekte niet meer kan werken weet ik niet, maar ik denkook dat je dan een ziektevergoeding krijgt onafhankelijk van je vermogen.
Een afbetaald huis is dan altijd een groot voordeel.
Ach ja, dat is hetzelfde als dat ik zakelijk nu al ettelijke euro's heb uitgegeven aan coronatesten omdat we met z'n allen het hier weer op rood gemikt hebben.Phony schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:11:
[...]
Voor de mensen in dit topic kom je al vrij snel uit op die situatie, want los van woningbezit mag je maar een beperkt vermogen hebben. Dat is max is€ 12.590,- voor een gezin en een alleenstaande ouder en € 6.295,- voor een alleenstaande.
Bijstand is dus feitelijk géén vangnet voor mensen die hun financieën aardig op orde hebben, maar toch geen inkomen meer kunnen vergaren.
Het steekt me soms wel dat wanneer je in zulke gevallen alles ruim van tevoren over balk had gesmeten (max consumeren), je wel die hulp had gekregen... Tsja, dat is nou eenmaal hoe het werkt en ik begrijp ook wel dat ergens een duidelijke grens wordt getrokken. Zo krijgt ook iedereen dezelfde zorg, ongeacht slechte levenstijl etc.
Maar je beschrijft natuurlijk wel waarom FO al begint bij een fatsoenlijke buffer. Dan heb je die mogelijkheid om dit soort problemen te hebben. Problemen die vervolgens deels weer voorkomen worden omdat die situatie je niet intimideert en je van te voren maatregelen neemt om er niet in te komen.
Je ziet mensen in de samenleving dan ook afglijden in die spiraal en er maar niet uit kunnen komen.
Als je geen keuzes hebt en iets moet dan kost het je meestal teveel geld ofwel tijd.
Zeker, maar ik vind de academische prestaties belangrijker. Ze moet eerst maar eens wennen aan dit nieuwe leven. Uiteraard zal ze extra’s zoals vakanties zelf moeten bekostigen. Dat kan uit als ze zuinig is of bijverdiend.Thecola schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 07:29:
Geen bijbaan aan te raden?
In België is de maximale uitkering lager, maar de duur van de werkloosheidsuitkering volgens mij onbeperkt. In Nederland is de duur van de werkloosheidsuitkering afhankelijk van hoe lang je hebt gewerkt (een tot anderhalve maand per gewerkt jaar) en beperkt tot maximaal twee jaar. Als je werkloos wordt, dan heb je dus na twee jaar (of eerder) geen inkomen meer. Dan kun je dus best wel in de problemen komen. Alleen als je geen vermogen of eigen huis hebt kom je dan nog in aanmerking voor een bijstandsuitkering op minimum niveau.Tommie12 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 21:17:
[...]
De vraag is …. Wat is in de problemen komen?
Als je in België je werk verliest als werknemer krijg je een werkloosheidsvergoeding. Die is niet hoog natuurlijk, maar is onafhankelijk van je vermogen.
Ze gaan je wel proberen te activeren, maar je moet het al bont maken eer ze je er af gooien. En zonder te veel kinderen met een afbetaald huis zit je droog en zal je geen honger lijden.
Dat maakt niet uit? Is dat niet kort door de bocht? Ik ken niet alle varianten, maar het risico bestaat dat je dan wel schenkbelasting moet betalen. (boven de wettelijke jaarlijkse schenking, nu 6.604 - wellicht tijdelijk zo hoog vanwege corona).assje schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:48:
[...]
Maar dat maakt dus niet uit aangezien je het bedrag dat je anders vooraf gegeven had altijd nog achteraf kunt geven. Op die manier houdt je de mogelijkheden open om op het juiste moment de juiste keuze te maken.
Daarom heb ik de rekeningen bij Binck en Meesman gelijk op hun naam gezet. Zo hebben ze inmiddels (ze zijn 18 en 21) 85k bij Meesman (en dat laten ze staan). Dat in één keer moeten schenken is erg prettig voor de belastingdienst.
edit: Alternatief is dat je de DUO lening laat aflossen met de jaarlijkse schenkingen natuurlijk.
[ Voor 5% gewijzigd door poehee op 06-08-2021 09:52 ]
Even een vraag in aanvulling op het WW/uitkering vraagstuk:
Hoe kijken jullie naar het gebruik van een pensioenrekening voor het geval je ooit nog eens aan lager wal raakt?
Ik heb het nu goed, maar je weet natuurlijk nooit hoe het leven gaat lopen. Voor hetzelfde geld raak je een keer arbeidsongeschikt of werkloos. Ik vind het wel een fijn idee om nu wat extra in te leggen in m'n pensioenfonds (ca. €100/mnd bruto) zodat ik zeker weet dat ik op mijn pensioenleeftijd wat meer dan het absolute minimum te besteden heb.
Voor zover ik weet (please correct me if I'm wrong!) wordt iets als een pensioenrekening nooit aangeraakt, ook al zou je failliet gaan. Dus ook als je levensplanning helemaal misloopt heb je dan alsnog tegen je pensioenleeftijd wat extra geld te besteden. Ook al zou het maar €200 per maand extra zijn, dan is het toch mooi meegenomen. Klein offer nu, potentieel veel voordeel later.
Hoe kijken jullie naar het gebruik van een pensioenrekening voor het geval je ooit nog eens aan lager wal raakt?
Ik heb het nu goed, maar je weet natuurlijk nooit hoe het leven gaat lopen. Voor hetzelfde geld raak je een keer arbeidsongeschikt of werkloos. Ik vind het wel een fijn idee om nu wat extra in te leggen in m'n pensioenfonds (ca. €100/mnd bruto) zodat ik zeker weet dat ik op mijn pensioenleeftijd wat meer dan het absolute minimum te besteden heb.
Voor zover ik weet (please correct me if I'm wrong!) wordt iets als een pensioenrekening nooit aangeraakt, ook al zou je failliet gaan. Dus ook als je levensplanning helemaal misloopt heb je dan alsnog tegen je pensioenleeftijd wat extra geld te besteden. Ook al zou het maar €200 per maand extra zijn, dan is het toch mooi meegenomen. Klein offer nu, potentieel veel voordeel later.
Verwijderd
Behalve de jaarlijkse vrijstelling heb je nog de eenmalige vrijstellingen van 27k (algemeen) en 105k (voor aankoop/aflossing/verbetering koophuis). Dus er is wel iets meer ruimte.poehee schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 00:20:
[...]
Dat maakt niet uit? Is dat niet kort door de bocht? Ik ken niet alle varianten, maar het risico bestaat dat je dan wel schenkbelasting moet betalen. (boven de wettelijke jaarlijkse schenking, nu 6.604 - wellicht tijdelijk zo hoog vanwege corona).
Daarom heb ik de rekeningen bij Binck en Meesman gelijk op hun naam gezet. Zo hebben ze inmiddels (ze zijn 18 en 21) 85k bij Meesman (en dat laten ze staan). Dat in één keer moeten schenken is erg prettig voor de belastingdienst.
edit: Alternatief is dat je de DUO lening laat aflossen met de jaarlijkse schenkingen natuurlijk.
Fair enough, ik ken deze, maar je flexibiliteit is beperkt terwijl dat niet nodig is. En meestal om de verkeerde reden (angst, niet ver vooruit kunnen kijken, geen vertrouwen in je eigen kinderen). Persoonlijk probeer ik het anders te doen dan mijn ouders op dat vlak (niets te klagen gehad) - grofweg komt het erop neer dat we zoveel mogelijk al schenken met de warme hand.Verwijderd schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:16:
[...]
Behalve de jaarlijkse vrijstelling heb je nog de eenmalige vrijstellingen van 27k (algemeen) en 105k (voor aankoop/aflossing/verbetering koophuis). Dus er is wel iets meer ruimte.
Je hebt niet EN een algemene vrijstelling van 27K EN 105K voor een huis. Je hebt één vrijstelling, en die is maximaal 105K als je het extra boven de 27K voor een huis gebruikt.Verwijderd schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:16:
[...]
Behalve de jaarlijkse vrijstelling heb je nog de eenmalige vrijstellingen van 27k (algemeen) en 105k (voor aankoop/aflossing/verbetering koophuis). Dus er is wel iets meer ruimte.
Verwijderd
Dat beweer ik ook nietHielko schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:48:
[...]
Je hebt niet EN een algemene vrijstelling van 27K EN 105K voor een huis. Je hebt één vrijstelling, en die is maximaal 105K als je het extra boven de 27K voor een huis gebruikt.
Ik wil er eigenlijk niet elke maand mee bezig zijn dus alles op maandelijks automatisch inleggen in 78/10/12 verhouding gezet.R0b1 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:59:
code:
Eens per jaar bij een extra inleg trek ik het recht en als de extra inleg er niet is of te weinig dan verkoop ik een van de 3 fondsen en verdeel het daarmee of (als het verschil klein is) sla een jaartje over.
Ten alle tijden 78/10/12 is ook niet nodig als je dat in verhouding veel transactiekosten kost.
Grote nadeel van de fondsen is dat het op de grote hoop gaat en je dus nooit precies weet wat je pot is. En bij vroegtijdig overlijden is het maar de vraag of en wat je nabestaanden krijgen. Zeker voor je extra inleg zou het zuur zijn als dat op de hoop verdwijnt maar misschien is dat anders bij vrijwillige extra inleg?Corrit schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:08:
Even een vraag in aanvulling op het WW/uitkering vraagstuk:
Kan me niet voorstellen dat in het geval wat je hierboven beschrijft je wel verplicht zou kunnen worden je BrandNewDay pensioenrekening (die ook vast staat) open te breken tegen een hoge boete maar ze van je Pensioenfondspot af moeten blijven.
Voor zover ik weet worden die allebei nooit aangeraakt dus open dan vooral een BND pernsioenrekening en stort daar maandelijks €200 op.
Wel interessante vraag. Weet iemand hoe dat juridisch zit? Is een BrandNewDay Pensioenrekening net zo 'veilig' tegen schulden/failliet/terugbetalen bijstandsuitkering als inleg in een regulier pensioenfonds?
[ Voor 9% gewijzigd door GG85 op 06-08-2021 14:11 ]
Zulke vrijwillige lijfrente-achtige pensioenrekeningen hoef je volgens mij niet 'op te eten' als de waarde minder dan 2½ ton is en ook grotendeels meer dan 5 jaar geleden is opgebouwd. Ze willen namelijk niet dat als je je bijstand al zou kunnen zien aankomen, je vervolgens een hoop van je vermogen op deze manier wegsluist.GG85 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:09:
[...]
Kan me niet voorstellen dat in het geval wat je hierboven beschrijft je wel verplicht zou kunnen worden je BrandNewDay pensioenrekening (die ook vast staat) open te breken tegen een hoge boete maar ze van je Pensioenfondspot af moeten blijven.
Voor zover ik weet worden die allebei nooit aangeraakt dus open dan vooral een BND pernsioenrekening en stort daar maandelijks €200 op.
Wel interessante vraag. Weet iemand hoe dat juridisch zit? Is een BrandNewDay Pensioenrekening net zo 'veilig' tegen schulden/failliet/terugbetalen bijstandsuitkering als inleg in een regulier pensioenfonds?
Zelf houd ik me hier overigens niet heel erg mee bezig, ook omdat ik vanwege overwaarde op het huis en voldoende overig vrij vermogen voorlopig nog lang niet in aanmerking zou komen voor bijstand.
Ik ook niet maar vond het wel een interessante vraag.
Terechte vragen, waar ik nog niet echt over na heb gedacht. Ik heb een tijd lang geen relatie gehad dus toen was dit ook niet echt een factor die meespeelde. Overigens zit ik via mijn werk bij Zwitserleven, beschikbare premie pensioen, dus het is wel echt 'mijn eigen potje geld' waar ik aan bijdraag, dus extra inleg lijkt me dan altijd de moeite waard.GG85 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:09:
Grote nadeel van de fondsen is dat het op de grote hoop gaat en je dus nooit precies weet wat je pot is. En bij vroegtijdig overlijden is het maar de vraag of en wat je nabestaanden krijgen. Zeker voor je extra inleg zou het zuur zijn als dat op de hoop verdwijnt maar misschien is dat anders bij vrijwillige extra inleg?
BrandNewDay is ook nog een optie inderdaad, maar ik probeer het de laatste tijd een beetje te versimpelen. Ik zit eigenlijk niet echt te wachten op nog een extra beleggingsrekening.Kan me niet voorstellen dat in het geval wat je hierboven beschrijft je wel verplicht zou kunnen worden je BrandNewDay pensioenrekening (die ook vast staat) open te breken tegen een hoge boete maar ze van je Pensioenfondspot af moeten blijven.
Begrijp ik maar (heb er zelf een heel klein potje van ~3 jaar ergens werken) Zwitserleven is dacht ik best duur. Wel je eigen potje maar dan nog.Corrit schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:50:
[...]
BrandNewDay is ook nog een optie inderdaad, maar ik probeer het de laatste tijd een beetje te versimpelen. Ik zit eigenlijk niet echt te wachten op nog een extra beleggingsrekening.
BND doe ik zelf ook maandelijks een stukje jaarruimte heen en bevalt prima. 1x instellen en geen omkijken naar. Zelfs hetbalanceren kan automatisch net als risicoverlaging tegen einde looptijd.
Paar vinkjes aan of uit en nooit meer aan komen
Same here, het is uiteraard niet de planning, zie het meer als een backup-plan voor als je op een gegeven moment echt aan lager wal raakt.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:45:
Zelf houd ik me hier overigens niet heel erg mee bezig, ook omdat ik vanwege overwaarde op het huis en voldoende overig vrij vermogen voorlopig nog lang niet in aanmerking zou komen voor bijstand.
@GG85 Ik heb eigenlijk geen idee van de kosten van Zwitserleven, zou idd goed kunnen dat het niet zo'n voordelige partij is. Weer wat huiswerk om nog eens uit te zoeken en BnD te heroverwegen, thanks.
[ Voor 18% gewijzigd door Corrit op 06-08-2021 14:56 ]
Waarbij je wel goed moet kijken naar verschil tussen de echte kosten en de kosten waar iets tegenover staat (bv overlijdensdekking).Corrit schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:53:
[...]
@GG85 Ik heb eigenlijk geen idee van de kosten van Zwitserleven, zou idd goed kunnen dat het niet zo'n voordelige partij is. Weer wat huiswerk om nog eens uit te zoeken en BnD te heroverwegen, thanks.
Iemand toevallig ervaring met het overnemen van het huis van de ouders om vervolgens weer terug te verhuren? Staan her en der wel wat artikelen online maar benieuwd naar eventuele ervaringen hier.
Aanvullend: we willen zelf op termijn gaan verhuizen (naar een ander huis) en ouders willen graag een schenking doen maar hun vermogen zit grotendeels in stenen. Daarbij willen ze graag een constructie bedenken waarbij ze gunstig vermogen over kunnen dragen.
Aanvullend: we willen zelf op termijn gaan verhuizen (naar een ander huis) en ouders willen graag een schenking doen maar hun vermogen zit grotendeels in stenen. Daarbij willen ze graag een constructie bedenken waarbij ze gunstig vermogen over kunnen dragen.
Ik ken wel mensen die hier mee bezig zijn geweest. Waarschijnlijk heb je al gevonden dat je, mits direct verhuurd aan je ouders, je woz - leegwaarderatio mag betalen voor de woning. Zonder dat dit als een schenking wordt gezien.El_V schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:11:
Iemand toevallig ervaring met het overnemen van het huis van de ouders om vervolgens weer terug te verhuren? Staan her en der wel wat artikelen online maar benieuwd naar eventuele ervaringen hier.
Voor je tweede punt, je kan de schenking van je ouders niet gebruiken om de woning van hun over te nemen, wel mogen ze je geld lenen voor die aankoop. Check wel de minimale rente die je moet afspreken.
En uiteraard moet je er ook rekening mee houden dat de woning nu nog in box 1 staat, maar na verkoop naar box 3 gaat.
Volgens mij is bij de meeste mensen de bottleneck dat als er een hypotheek op de woning rust, deze afgelost moet worden en dat voor veel mensen lastig is. Maar binnen dit topic zal dat anders liggen
.
Volgens mij is bij de meeste mensen de bottleneck dat als er een hypotheek op de woning rust, deze afgelost moet worden en dat voor veel mensen lastig is. Maar binnen dit topic zal dat anders liggen
Dit is een vraag die je best samen met je ouders bij de notaris bespreekt.El_V schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:11:
Niemand kent de gehele situatie, en welke haken en ogen er nog aan zitten.
Het kan behoorlijk verschillen als je niet de enige zoon/dochtet bent.
In België zou je de schenking kunnen doen via een schenking van de naakte eigendom en je ouders het vruchtgebruik laten houden. Als ze dan overlijden is het huis van jou.
Er zullen wel wat kosten aan hangen, maar de successie valt weg.
Ik heb inderdaad ook de voorwaarden gevonden waaraan je moet voldoen zodat de belastingdienst het niet als schenking ziet. Dat moet wel rond te rekenen en te regelen zijn.RuudvandeBeeten schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:19:
[...]
Ik ken wel mensen die hier mee bezig zijn geweest. Waarschijnlijk heb je al gevonden dat je, mits direct verhuurd aan je ouders, je woz - leegwaarderatio mag betalen voor de woning. Zonder dat dit als een schenking wordt gezien.
Voor je tweede punt, je kan de schenking van je ouders niet gebruiken om de woning van hun over te nemen, wel mogen ze je geld lenen voor die aankoop. Check wel de minimale rente die je moet afspreken.
De schenking zou niet zijn om huis woning van ouders over te nemen voor onze eigen verhuizing naar een ander huis.
Maar er komen inderdaad nog veel andere variabelen om de hoek kijken dat ik toch maar eens een adviseur moet gaan zoeken met ervaring op dit onderwerp. Ik ben alleen een beetje huiverig hoe ik een 'goede' vind.
bij de notaris of bij een financieel adviseur?Tommie12 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:47:
[...]
Dit is een vraag die je best samen met je ouders bij de notaris bespreekt.
Niemand kent de gehele situatie, en welke haken en ogen er nog aan zitten.
Het kan behoorlijk verschillen als je niet de enige zoon/dochtet bent.
[ Voor 15% gewijzigd door El_V op 09-08-2021 14:10 ]
Daarvoor ken ik de situatie in NL niet goed genoeg.
Bij ons is een eerste adviesgesprek bij een Notaris altijd gratis, en Notarissen kennen succesie en eigendomsrecht behoorlijk goed.
De job van financieel adviseur is in B niet zo gebruikelijk voor particulieren.
Ik zou er ook mee terecht kunnen bij een private banker, en die doet dat ook gratis omdat ik daar wat belegd heb.
Ik heb zelf nog weinig ervaring hier in Nederland omdat nu toe alles nog redelijk rechttoe rechtaan is geweest en dus zelf gedaan. Notaris is in die zin alleen uitvoerende geweest.
Betreft financieel adviseurs lees ik, vooral in dit topic, wisselende verhalen. Dank voor het meedenken in ieder geval!
Betreft financieel adviseurs lees ik, vooral in dit topic, wisselende verhalen. Dank voor het meedenken in ieder geval!
[ Voor 7% gewijzigd door El_V op 09-08-2021 14:55 ]
Dat is in Nederland sinds een paar jaar toch wat veranderd. Hier mag geen 'gratis' advisering meer, omdat dat in de praktijk vaak inhield dat de adviseur onzichtbaar voor de klant betaald werd door de aanbieders van de producten. En het advies dus alles behalve neutraal was. Die private banker zal dus ofwel geen advies geven ofwel betaald moeten worden.Tommie12 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:47:
[...]
Ik zou er ook mee terecht kunnen bij een private banker, en die doet dat ook gratis omdat ik daar wat belegd heb.
(Uiteraard zijn gratis oriënterende gesprekken er nog wel.)
Private banker wordt inderdaad betaald via een % op de belegde som.Rubbergrover1 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:14:
[...]
Dat is in Nederland sinds een paar jaar toch wat veranderd. Hier mag geen 'gratis' advisering meer, omdat dat in de praktijk vaak inhield dat de adviseur onzichtbaar voor de klant betaald werd door de aanbieders van de producten. En het advies dus alles behalve neutraal was. Die private banker zal dus ofwel geen advies geven ofwel betaald moeten worden.
(Uiteraard zijn gratis oriënterende gesprekken er nog wel.)
Ik kan daar in elk geval vragen neer leggen ivm successie, schenkingen etc.
Kun je niet als hypotheekverstrekker acteren, je ouders een hypotheek geven waarna ze verzuimen om op tijd te betalen en jij eigendom verkrijgt over het huis?
Daar zullen vast wel wat haken en ogen aan zitten
Daar zullen vast wel wat haken en ogen aan zitten
Is de standaard constructie niet onderhandse hypotheek en dan de rente binnen de jaarlijkse gift laten vallen?
Gratis bestaat niet. Nu ook in Nederland, ieder gezin gratis Corona test in de brievenbus. Hebben er wel 300 miljoen aan uitgegeven via belastingen.Tommie12 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:47:
[...]
Daarvoor ken ik de situatie in NL niet goed genoeg.
Bij ons is een eerste adviesgesprek bij een Notaris altijd gratis, en Notarissen kennen succesie en eigendomsrecht behoorlijk goed.
Verwijderd
Geen zorgen, die waren al afgeschreven want er waren er 'iets' teveel besteld die nu langzaam over datum rakenlothar schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:43:
[...]
Gratis bestaat niet. Nu ook in Nederland, ieder gezin gratis Corona test in de brievenbus. Hebben er wel 300 miljoen aan uitgegeven via belastingen.
Omdat mijn manier nog niet voorbij is gekomen: Ik doe wel maandelijks corrigeren voor zover dat zonder te verkopen kan. Ik haal dus automatisch die verhoudingen van hettema marketcap op, en de sheet vertelt me dan hoe de nieuwe inleg te verdelen om die percentages (zo dicht mogelijk te benaderen of te) als verdeling in mijn gehele portefuille te verkrijgen.R0b1 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:59:
code:
Nadeel is dat je dan dus wel iedere maand ernaar moet kijken en zelf 3 (of 2 als zonder SC) aankopen moet doen. Voordeel is als het goed is wat betere spreiding en dus een fractie minder risico.
| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|
Als je iedere maand er bewust naar moet kijken, dan zou voor mij één van de grote voordelen van automatisch beleggen wegvallen. Zou niet mijn keuze zijn.DualDevil schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:21:
[...]
Nadeel is dat je dan dus wel iedere maand ernaar moet kijken en zelf 3 (of 2 als zonder SC) aankopen moet doen. Voordeel is als het goed is wat betere spreiding en dus een fractie minder risico.
(Ook één van de redenen waarom ik niet meer bij een broker zit waar je maandelijks handmatig moest inleggen.)
Dat is zeker waar, vandaar ook dat ik het expliciet opneem. Ik ben denk ik vrij goed in rationeel handelen, en heb door het zo te maken dus wel alle "keuzeruimte" weggenomen. In die zin is de strategie volledig helder en vastgelegd (sheet says: X into fund Y, geen emotie), maar automatisch is het niet. Toch zie ik de percentages wel fluctueren en niet constant 78/12/10 zijn (nu 79,5/10,5/10). Bij een wat grotere portefuillewaarde tov inleg wordt goed volgen dan al snel lastig.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:24:
[...]
Als je iedere maand er bewust naar moet kijken, dan zou voor mij één van de grote voordelen van automatisch beleggen wegvallen. Zou niet mijn keuze zijn.
(Ook één van de redenen waarom ik niet meer bij een broker zit waar je maandelijks handmatig moest inleggen.)
| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|
Dit is één op één mijn verhaal. In drie jaar tijd de hypotheekrente met 1,1% naar beneden gekregen (renteopslag). Nu vooral een hoop in aandelen.thamac schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:45:
Ik heb sowieso geen keiharde strategie wat betreft verhoudingen tussen fondsen, dus dat scheelt ookDualDevil schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:30:
[...]
Dat is zeker waar, vandaar ook dat ik het expliciet opneem. Ik ben denk ik vrij goed in rationeel handelen, en heb door het zo te maken dus wel alle "keuzeruimte" weggenomen. In die zin is de strategie volledig helder en vastgelegd (sheet says: X into fund Y, geen emotie), maar automatisch is het niet. Toch zie ik de percentages wel fluctueren en niet constant 78/12/10 zijn (nu 79,5/10,5/10). Bij een wat grotere portefuillewaarde tov inleg wordt goed volgen dan al snel lastig.
Wat ik wel doe is dat ik voor de "extra's", die zo af en toe overblijven naast het automatisch beleggen, de handmatige keus voor welk fonds laat afhangen van hoe de portefeuille in grote lijnen eruit ziet.
Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.