Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jackisgek
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-09 10:08
Long time lurker hier. Ben getriggerd door de discussies hierboven. Mooie verhalen en beschouwingen, heel herkenbaar, ondanks dat ik pas een jaar of twee bewust bezig ben met FO.

Hier was het uitgangspunt: wij willen niet tot ons 70e 'moeten' werken, maar 10 jaar eerder kunnen stoppen.

Sinds de eerste stappen (uitgaven doorlichten, prioriteiten stellen, beginnen met investeren een half jaar voor de COVID crash, et cetera) zijn we in een snel tempo naar een mindset toe gegroeid waarin we minder focussen op het eerder stoppen, maar ons meer richten op ons geluk nu en in de toekomst. Gevolg? Mijn vrouw werkt sinds anderhalf jaar nog maar 32 uur en ik ben terug gegaan van 40 uur naar 36. Een wereld van verschil in kwaliteit van leven.

Ondertussen gewerkt aan een pot "fuck you money" wat er toe heeft geleid dat ik nu zonder financiële stress mijn baan heb opgezegd. Al tijden kriebelde het om als ZZP'er aan de slag te gaan, dankzij de FO mindset durf ik de stap ook daadwerkelijk te maken.

Ook hier dus doelen die flexibel zijn en constant veranderen, maar uiteindelijk worden onze keuzes nu minder bepaald door wat gangbaar is, maar kiezen we steeds meer onze eigen weg. Dan maakt het uiteindelijk denk ik ook minder uit of je met 55 of 65 jaar er mee stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-09 21:22
veldkampj schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 07:53:
[...]

Op zich een goede eigenschap maar imo wel een enorme valkuil voor velen. Ik zie het in mijn omgeving ook.
Zelf sta ik daar wat nuchterder in. Als ik morgen onder de bus terecht kom dan moet het bedrijf ook door en dat gaan ze ook gewoon. Sommige dingen komen gewoon nooit uit, er is altijd wel werk.
Het idee van mensen dat ze onmisbaar zijn heb ik nooit zo goed begrepen. Het zal misschien even pijn doen maar zo'n bedrijf draait echt wel verder, met of zonder je.

Ik ken mensen die hun eigen geluk en gezondheid op het spel zetten voor een werkgever, want...
Er is altijd wel iets te bedenken.

Mooi om te lezen dat je overweegt om minder te werken, ga je zeker geen spijt van krijgen. Tijd met je dierbaren is veel waardevoller.
Is ook zo. Gelukkig ben ik niet onmisbaar, maar ik ben wel iemand die veel lijntjes constant in beweging houdt dus als ik plots wegval heeft dat in eerste instantie wel wat consequenties. Ik vind echter dat ik nog steeds prima vrij kan nemen, mits ik daarover helder communiceer, dat verwacht ik van mijn collega's namelijk ook.

Ik kan me voorstellen dat die tijd ook een bevrijdende mindset gaat opleveren: nog steeds werk je 4/7 dagen, maar je hebt ook wat substantiëler weekend ipv dat het een onderbreking is van je werkweek. Het is gewoon fijn dat dat kan omdat je die paar euro's niet nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldkampj
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-04-2022
Pannencouque schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:12:
[...]
Ik kan me voorstellen dat die tijd ook een bevrijdende mindset gaat opleveren: nog steeds werk je 4/7 dagen, maar je hebt ook wat substantiëler weekend ipv dat het een onderbreking is van je werkweek. Het is gewoon fijn dat dat kan omdat je die paar euro's niet nodig hebt.
Die extra dag is echt heel lekker. Met mijn 36 uur werk ik de ene week 4 en de andere 5 dagen. Dat extra dagje maakt gewoon net het verschil tussen ook echt even kunnen uitrusten of leuke dingen doen op een moment dat niet de rest van de wereld ook vrij heeft. In die 2 dagen was het hier toch vaak wel de typische huishoudelijke taken en eventuele sociale verplichtingen.
Die 5 daagse weken gaan mij daardoor ook steeds meer tegen staan, vandaar dat ik het komende jaar maar eens ga kijken voor een switch naar 32.

Toen ik van 40 naar 36 ging dacht ik wel even: oei, toch 10% minder, hoewel het netto uiteindelijk wel meeviel en omgerekend krijg je er toch 26 dagen voor terug. In dat opzicht was het eigenlijk een hele goede deal en achteraf nog geen moment spijt van gehad :)
Als het financieel kan is het imo zeker een goede zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 15:49
veldkampj schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:35:
[...]

Die extra dag is echt heel lekker. Met mijn 36 uur werk ik de ene week 4 en de andere 5 dagen. Dat extra dagje maakt gewoon net het verschil tussen ook echt even kunnen uitrusten of leuke dingen doen op een moment dat niet de rest van de wereld ook vrij heeft. In die 2 dagen was het hier toch vaak wel de typische huishoudelijke taken en eventuele sociale verplichtingen.
Die 5 daagse weken gaan mij daardoor ook steeds meer tegen staan, vandaar dat ik het komende jaar maar eens ga kijken voor een switch naar 32.

Toen ik van 40 naar 36 ging dacht ik wel even: oei, toch 10% minder, hoewel het netto uiteindelijk wel meeviel en omgerekend krijg je er toch 26 dagen voor terug. In dat opzicht was het eigenlijk een hele goede deal en achteraf nog geen moment spijt van gehad :)
Als het financieel kan is het imo zeker een goede zet.
Misschien een vreemde vraag die hier niet specifiek met het onderwerp te maken heeft. Maar als je 36u werkt waarom werk je dan om en om 4 dagen / 5 dagen?

Zelf heb ik ervoor gekozen om 4x 9u te werken met een vaste RV dag op woensdag.
Het uurtje langer werken per dag merk je niet echt. Voor mij was het standaard van 8:00 tot 16:30 en met 4x9u is dit 8:00 tot 17:30u geworden. Omdat de organisatie waar ik werk nog gewoon aan het werk is, gaat nog geregeld de telefoon om 16:30, of zit je nog net de vergadering af te ronden, of ben je nog gewoon weg ergens mee bezig wat je wil afronden.
Waardoor er toch geregeld wat extra tijd insluipt. Met het uurtje langer werken val ik net binnen de bereikbare uren en heb ik alles lekker afgerond voor ik stop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:47

GG85

.......

+1.

Hier ook 4x9 en wil nooit meer iets anders. Voor mij is dat de grootste dealbreaker bij sollicitaties. Als 4x9 niet kan, dan maar niet. Zelfde overigens voor flexibele werktijden en deels thuiswerken.
Mijn FO reis begon ergens 2014 in mijn eentje, toen nog niet zo heel consequent qua financien dus een aantal keren op mn bek gegaan. Denk aan individuele aandelen, slechte crypto beslissingen etc.
Kwam er na een paar jaar achter dat ik werken steeds meer 'moeten' begon te vinden en het idee van tot 74 ofzo door moeten gaan was al helemaal een drama.
Toen rond 2016 alles wat serieuzer aan gaan pakken en vol in de ETF's gegaan.
Ondertussen een S.O. leren kennen en die was in eerste instantie nogal sceptisch. Vooral veel "maar ik vind werken heel leuk" en "ik spaar al best veel" (klopt) en "beleggen kan je alles kwijt raken".
Heel langzaam aan het idee laten wennen, een BND rekening geopend en haar €50 per maand laten storten en vooral heel veel bewijzen dat ik er "redelijk wat over weet en goed over nadenk".
Sinds zij ondertussen ook een tijdje fulltime aan het werk is en wat meer over "later" aan het nadenken is zijn we ergens 2018 na de aankoop van een gezamelijk huis er echt voor gegaan.
Aantal gesprekken gehad en een los-vaste FO leeftijd geprikt van 55 voor mij en daarmee ietsje jonger voor haar.
Die concrete datum maakt het makkelijker om ook een concreet bedrag voor ogen te hebben en daar naartoe te werken.
Ondertussen zijn er prive een aantal mensen dichtbij ons overleden op niet al te hoge leeftijd dus de noodzaak van ook "in het hier en nu" te leven hebben we allebij heel sterk.
We hebben de luxe en het geluk allebei een heel goede baan te hebben dus we kunnen ook beide doelen (FO en in het 'nu' leven) nastreven zonder dat het echt pijn doet.

Afgelopen week een mooie mijlpaal bereikt qua FO pot (reactie S.O: "Fiiirreeeeeee O+ ") en alleen al het gevoel dat elk van ons nu al, voor in elk geval een tijdje, veel minder of niet zou kunnen gaan werken en we dat met het salaris van de ander (en het tijdelijk stoppen van inleg in de FO pot) prima op kunnen vangen geeft al een enorme mentale vrijheid.
Kan me voorstellen dat als de FO-pot blijft groeien dat gevoel alleen maar groter wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veldkampj
sweetdude schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:20:
[...]

Misschien een vreemde vraag die hier niet specifiek met het onderwerp te maken heeft. Maar als je 36u werkt waarom werk je dan om en om 4 dagen / 5 dagen?
4x9 was bij de werkgever waar ik ermee begon niet mogelijk en ik lees er nogal verschillende verhalen over.
Sommigen (zoals jullie hierboven) zweren erbij, van anderen hoor en lees ik dat ze die vrije dag alleen maar voor pampus liggen om bij te komen van de langere dagen. Weg voordeel.

Als ik kijk naar mijn dagindeling icm onder andere sporten dan wordt 4x9 wel een uitdaging (tenzij ik helemaal vroeg begin).
Er is ook een kleine op komst die straks voor een bepaalde tijd opgehaald moet worden en met een vriendin die doorgaans niet voor 6 uur thuis is zal dat veelal door mij gedaan moeten worden.
Nu is dat met thuiswerken nog wel te doen maar als ik dan ook om half 6 / 6 nog van kantoor moet gaan komen met OV dan wordt het wel een ding.
Mij persoonlijk iets teveel logistieke uitdagingen en gevoelsmatig win ik er niet veel mee. Een extra dag vrij maar daar tegenover staan dan ook kortere avonden.

Edit: Dan ga ik liever voor het pad om geleidelijk minder te werken, waarbij 32 uur de volgende stap zou zijn :) Financieel kunnen we het prima dragen.

[ Voor 6% gewijzigd door veldkampj op 30-07-2021 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eno_W
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21-07 10:03
veldkampj schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:28:
[...]

Als ik kijk naar mijn dagindeling icm onder andere sporten dan wordt 4x9 wel een uitdaging (tenzij ik helemaal vroeg begin).
Er is ook een kleine op komst die straks voor een bepaalde tijd opgehaald moet worden en met een vriendin die doorgaans niet voor 6 uur thuis is zal dat veelal door mij gedaan moeten worden.
Nu is dat met thuiswerken nog wel te doen maar als ik dan ook om half 6 / 6 nog van kantoor moet gaan komen met OV dan wordt het wel een ding.
Mij persoonlijk iets teveel logistieke uitdagingen en gevoelsmatig win ik er niet veel mee. Een extra dag vrij maar daar tegenover staan dan ook kortere avonden.

Edit: Dan ga ik liever voor het pad om geleidelijk minder te werken, waarbij 32 uur de volgende stap zou zijn :) Financieel kunnen we het prima dragen.
Bij ons was juist de komst van onze eerst de reden voor mijn man om 4*9 te gaan werken. Hij ging dan rond 6 uur de deur uit en ik bracht onze dochter naar de opvang. Ik was dan tussen 8 en half 9 op mijn werk. En hij was dan rond 4 uur / half 5 klaar en haalde haar weer op. Nu werken we allebei thuis en gaat hij meestal een uurtje eerder dan mij naar de zolder. Ik ontbijt dan met onze kinderen en breng ze weg. 's Middags wandelen we samen weer naar de opvang om ze op te halen. Wat dat betreft heeft corona ons leven wel verrijkt (als je het zo mag zeggen). Wat een rust geeft het thuiswerken ons in deze fase...

Hij zou ook prima 32 uur kunnen werken, maar die 4 uur extra in de week wil hij graag blijven werken en op zijn vrije dag zorgt hij voor onze kinderen. Dat geeft mij dan weer de vrijheid om ook 4 dagen te kunnen werken en daardoor voor mijn gevoel meer te kunnen blijven investeren in mijn werk (en daarbij behorende trainingen) dan dat ik zou kunnen bij 3 dagen werken. Uiteindelijk dus win-win voor ons allemaal en het extra inkomen zetten we uiteraard graag apart.

Qua FO doelen... Ik ben denk ik eerder te vergelijken met de dame uit het NRC artikel. We zijn bewust met ons geld bezig, maar hebben niet specifiek een RE doel voor ogen. Wellicht gaat dat nog groeien op langere termijn. Moet ook zeggen dat we voor mijn gevoel in een dure fase zitten van ons leven. 2 kinderen op de opvang, man man man, wat een geld wordt daar maandelijks voor afgeschreven. Is het ook jullie ervaring dat dit de duurdere jaren zijn met kinderen of kan ik me voorbereiden op nog duurdere tijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Leuk om te lezen en herkenbare overwegingen ook allemaal.

@eno_W Kinderopvang zorgt er voor dat we 15% minder kunnen sparen/investeren hoe je wil. De rest qua kleding, eten vind ik het niet zo indrukwekkend. Maar opvang is idd reteduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:53
sweetdude schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:20:
Waardoor er toch geregeld wat extra tijd insluipt. Met het uurtje langer werken val ik net binnen de bereikbare uren en heb ik alles lekker afgerond voor ik stop.
Wellicht roep ik het over mezelf af of het ligt aan de richting waarin ik werk maar ik heb in geen enkele job ooit gehad dat "alles afgerond was".

In mijn huidige werk ontvang ik per dag 100 e-mails die ik nooit allemaal gelezen krijg (zwaar inefficient) en heb gemiddeld per dag minimaal 5 uur meetings gepland en dan zou er idealiter ook nog tijd moeten zijn om eens iets te doen. Mijn pauze houd ik tijdens één van de meetings.

Ik werk dus eigenlijk standaard wel minimaal 9 uur per dag en dan ook vaak 's avonds nog en in het weekend als het nodig is. Daartegenover staat wel volledige flexibiliteit/autonomie en een vorstelijk (subjectief) salaris. Het hoogst haalbare in een functie als die van mij is jezelf zo goed mogelijk houden aan een 40-urige werkweek (maar dat is niet conform verwachtingen en straalt ook af op het team).

Op hetzelfde moment gebeurt dit ook zo omdat ik dit zelf wil. Ik wil graag van alles gedaan krijgen en dan helpt het simpelweg om meer tijd te besteden. Verder heb ik ook niet het idee dat ik hier onder te lijden heb. Als ik na een intense werkweek iets bereikt heb houd ik er een voldaan gevoel aan over. Ook in het weekend vind ik het belangrijk dingen gepland te hebben (klussen, sociaal maakt niet uit, als er maar iets gebeurt). Van niets omhanden hebben of geen duidelijk plan hebben wordt ik snel ongelukkig.

Blijft een lastige overweging dat werken; misschien ben ik geindoctrineerd door onze "altijd maar meer" samenleving.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veldkampj
eno_W schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:04:
[...]
Hij ging dan rond 6 uur de deur uit
Dit is dus wat ik bedoel. Dit betekent een uur eerder opstaan en dus eerder naar bed dan nu. Waarmee ik over 2 werkweken van 4 dagen dus die 8 uur verplaats naar een extra vrije dag.
In mijn ogen win ik hier weinig mee behalve kortere avonden doordeweeks, waardoor mijn dagen gevoelsmatig: werken, eten, slapen worden met weinig tijd voor andere zaken. Dat is het mij niet waard maar ieder z'n ding uiteraard :)
Verder zal ik hier stoppen want het heeft weinig met FO te maken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:55
Er is wat mij betreft niets mis met veel werken, maar ik zou het persoonlijk niet uithouden in loondienst op die manier. Als ik 1,5 keer zoveel werk als afgesproken, wil ik ook 1,5 keer meer uren uitbetaald zien.

Er zijn mensen die menen dat ze door zoveel werken snel de carrièreladder kunnen beklimmen om zo veel te gaan verdienen, maar bij wijze van spreken zijn er voor elke persoon die dat gelukt is ook 10 die verbitterd achter zijn gebleven. Dat wil zeggen, het levert vast wel iets op, maar dat staat niet echt in verhouding met elke keer dat je 1,5 keer meer uren hebt gewerkt.

[ Voor 13% gewijzigd door Aftansert op 30-07-2021 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Aftansert schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:45:
Er is wat mij betreft niets mis met veel werken, maar ik zou het persoonlijk niet uithouden in loondienst op die manier. Als ik 1,5 keer zoveel werk als afgesproken, wil ik ook 1,5 keer meer uren uitbetaald zien.
Maar eigenlijk houdt ik me helemaal niet bezig met hoeveel uur ik werk; alleen met prioriteiten. Als ik 's avonds niets bijzonders te doen heb zou ik bijvoorbeeld een Sudoku kunnen gaan maken of één of andere analyse voor mijn werk. In dat geval maakt het me misschien helemaal niet uit of ik aan het werk ben of niet. Andersom; als er wat vrienden op vrijdagmiddag afspreken voor een borrel dan vind ik het extreem belangrijk dat ik de flexibiliteit heb daar bij te zijn.

Uiteindelijk is het aan mezelf om grenzen aan mijn bereidwilligheid aan te geven. Bij het aansturen van een team komt het bij problemen dan al snel neer aan ofwel de druk opvoeren op het team, of zelf maar inspringen of accepteren dat iets niet gebeurt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:25

Er zijn mensen die menen dat ze door zoveel werken snel de carrièreladder kunnen beklimmen om zo veel te gaan verdienen, maar bij wijze van spreken zijn er voor elke persoon die dat gelukt is ook 10 die verbitterd achter zijn gebleven. Dat wil zeggen, het levert vast wel iets op, maar dat staat niet echt in verhouding met elke keer dat je 1,5 keer meer uren hebt gewerkt.
Het hangt ook erg af van het type werk wat je doet en hoe je er zelf in staat. Uiteindelijk zie ik het als mijn eigen verantwoordelijkheid om mijn impact te vergroten zonder meer uren te maken. Ik delegeer veel, denk in process optimalisatie, probeer mij te verdiepen in wat mijn stakeholders willen en wat de kracht is van de mensen waarmee ik werk zodat ik hun potentieel maximaal benut. Uiteindelijk als jij en je team super efficient zijn kan je in 40 uur (en een beetje) meer impact realiseren dan anderen in 60+ uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:10
veldkampj schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:07:
[...]

Dit is dus wat ik bedoel. Dit betekent een uur eerder opstaan en dus eerder naar bed dan nu. Waarmee ik over 2 werkweken van 4 dagen dus die 8 uur verplaats naar een extra vrije dag.
In mijn ogen win ik hier weinig mee behalve kortere avonden doordeweeks, waardoor mijn dagen gevoelsmatig: werken, eten, slapen worden met weinig tijd voor andere zaken. Dat is het mij niet waard maar ieder z'n ding uiteraard :)
Verder zal ik hier stoppen want het heeft weinig met FO te maken :)
Volgens mij heeft je bewust zijn van de werk-privé balans juist heel veel te maken met FO. Voor de één betekent dat een streven naar meer vrije dagen, voor de ander juist streven naar kortere werkdagen. En voor weer een ander gaat het om lekker veel werken en zo meer cashen.

Allemaal prima, maar vooral goed om je bewust te zijn dat je hierin keus hebt. En je niet vast hoeft te zitten aan een voor jou 'verkeerde' dagindeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
4*9 vind ik ook wel ideaal, heb ik tijdenlang gedaan maar met kleine kinderen is dat moeilijk haalbaar, vooral als je ook nog wat reistijd erbij hebt. Hoewel ik die wel probeer te combineren met telefoontjes of teamsafspraken, dan is dat wat efficiënter.

Ik merk dat we ook gaan nadenken over een poets. Dat is eigenlijk anti-FO, maar ik merk dat ik mijn vrijgekomen vrije dag dan niet wil besteden aan poetsen/opruimen. En mijn partner is daar ook niet zo goed in... Ik label het maar als 'we hebben de vrijheid om die keuze te maken'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• threaker2
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 06-09-2021
Pannencouque schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:36:
Ik merk dat we ook gaan nadenken over een poets. Dat is eigenlijk anti-FO, maar ik merk dat ik mijn vrijgekomen vrije dag dan niet wil besteden aan poetsen/opruimen.
Dat valt dan wel weer onder Retire Early - van de rotklusjes dus :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
assje schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:05:
[...]

Ik werk dus eigenlijk standaard wel minimaal 9 uur per dag en dan ook vaak 's avonds nog en in het weekend als het nodig is. Daartegenover staat wel volledige flexibiliteit/autonomie en een vorstelijk (subjectief) salaris. Het hoogst haalbare in een functie als die van mij is jezelf zo goed mogelijk houden aan een 40-urige werkweek (maar dat is niet conform verwachtingen en straalt ook af op het team).

Op hetzelfde moment gebeurt dit ook zo omdat ik dit zelf wil. Ik wil graag van alles gedaan krijgen en dan helpt het simpelweg om meer tijd te besteden. Verder heb ik ook niet het idee dat ik hier onder te lijden heb. Als ik na een intense werkweek iets bereikt heb houd ik er een voldaan gevoel aan over. Ook in het weekend vind ik het belangrijk dingen gepland te hebben (klussen, sociaal maakt niet uit, als er maar iets gebeurt). Van niets omhanden hebben of geen duidelijk plan hebben wordt ik snel ongelukkig.

Blijft een lastige overweging dat werken; misschien ben ik geindoctrineerd door onze "altijd maar meer" samenleving.
Ik gok dat je nog relatief jong bent. En wellicht past het bij je karakter. Het is mi voor de lange termijn het recept voor burnout klachten. En dat versnelt op het moment dat voldane gevoel gaat afnemen. Mijn tip is om dat goed in de gaten te houden.

Ik herken het wel, maar een van de reden van mijn stoppen met werken, is het afbouwen van de roofbouw op mezelf die ik de afgelopen jaren heb gepleegd. Duurt best wel even voordat je dat doorhebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
jerh schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:49:
[...]

Ik gok dat je nog relatief jong bent. En wellicht past het bij je karakter. Het is mi voor de lange termijn het recept voor burnout klachten. En dat versnelt op het moment dat voldane gevoel gaat afnemen. Mijn tip is om dat goed in de gaten te houden.

Ik herken het wel, maar een van de reden van mijn stoppen met werken, is het afbouwen van de roofbouw op mezelf die ik de afgelopen jaren heb gepleegd. Duurt best wel even voordat je dat doorhebt.
Dat had ik inderdaad snel door toen ik vader werd. Slaapdeprivatie maakt je gewoon op alle fronten minder scherp. Sindsdien pak ik gewoon altijd 8u slaap (als het ons gegund is natuurlijk). Dus geen late uurtjes meer even wat lezen en schrijven voor werk. Goed slapen, of een goed gesprek, family time, is zoveel meer waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
threaker2 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 21:49:
[...]

Dat valt dan wel weer onder Retire Early - van de rotklusjes dus :)
Zo had ik het nog niet bekeken :D. Nice one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:53

tomtom901

Moderator General Chat
Mijn ESPP programma heeft zojuist de aandelen vrijgegeven die ik gekocht heb. Hoe het bij ons werkt: Je legt gedurende de offering periode van 6 maanden maximaal 10% van je netto salaris in (hoeveelheid naar keuze tussen 1 en 10%), en je krijgt de laagste prijs op 1-2 of 1-8 (of de handelsdag daarvoor). Daar gaat 15% korting vanuit de werkgever vanaf, en na die 6 maanden krijg je daar een x aantal aandelen voor. Je bent meteen vrij om die te houden of verkopen, zit dus geen lockup op.

Dankzij een goede markt en de korting is dat een netto rendement van 30% in 6 maanden. Misschien zijn er nog meer mensen hier met een ESPP, wellicht is het de moeite waard om je hierin te verdiepen.

Ik kies er zelf voor om hieraan mee te doen met een relatief klein bedrag, zeg een 5%, daarna z.s.m. te verkopen, en de verkoopopbrengst te beleggen in NT.

[ Voor 7% gewijzigd door tomtom901 op 31-07-2021 11:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 07:13
Je krijgt dus minimaal 15% korting op de marktprijs en je kan ze direct verkopen? Waarom niet maximaal inleggen dan? Dat is gegarandeerd een hoog rendement, dat krijg je nergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:28
pirke schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:11:
Je krijgt dus minimaal 15% korting op de marktprijs en je kan ze direct verkopen? Waarom niet maximaal inleggen dan? Dat is gegarandeerd een hoog rendement, dat krijg je nergens anders.
Dat is standaard in een ESPP. Niet iedereen kan echter even makkelijk 6 maanden lang geld missen. In mijn geval werd er bij mijn vorige werkgever 1728 euro (netto) maandelijks ingehouden. Er zijn collega's, veelal ouder, waarbij de partner bijvoorbeeld amper of niets verdient en die kunnen niet volledig inleggen. Slim is anders, maar ik kan niet in hun financiën kijken.

Overigens was 't wel een fijne regeling, omdat je als je werknemer was tijdens de IPO je ook nog eens 2 jaar lang mocht kopen tegen de marktprijs of de IPO prijs (de laagste werd automatisch gekozen) en daarnaast kreeg je dan nog eens 15% korting. Reken even 50 USD als IPO prijs en dan twee jaar lang dus óf 50 USD/aandeel (42.50 aankoop) of de huidige prijs (in percentages terug gerekend zou dat vandaag de dag ongeveer 69 USD (58.65 na korting) zijn. Dus met een inleg van 1728 euro kocht ik voor 2050 USD aan aandelen tegen 42.50 USD per stuk, dus zo'n 48 stucks en dan heb je dus 3328 USD of 2805 euro aan waarde.

Helaas miste ik technische uitdaging, waardoor ik van werkgever ben gewisseld. Eveneens een ESPP bij de nieuwe werkgever, maar de marge is realistisch ook niet snel meer dan 15%, omdat 't bedrijf al een grote positie in de markt heeft.

Als het aandeel van de vorige werkgever met de genoemde fictieve bedragen, maar werkelijke percentages, de 100 gaat aantikken binnen 1 a 1.5 jaar is 't wel even pijnlijk voor de misgelopen vesting en ESPP marge, maar iets meer plezier in je werk is ook wat waard natuurlijk. Zelf zie ik die groei overigens niet snel gebeuren (anders zou ik de aandelen houden ipv direct verkopen en in een ETF stoppen), maar als ik goed was in aandelen voorspellen, was ik al lang multi-miljonair geweest :+.

[ Voor 14% gewijzigd door Paprika op 31-07-2021 12:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Vergeet de IB niet op ESPP's. Die 15% discount telt gewoon mee als box1 namelijk.

Het is meestal wel een goed idee, zeker bij gevestigde bedrijven. Maar natuurlijk is het niet zonder risico: het duurt een paar weken om de aandelen af te wikkelen en in de tussentijd zou het kunnen corrigeren/crashen. Je hebt ook valutarisico (bij non-euro notering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-09 13:23

Jebus4life

BE User

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 18:28
Config schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:14:
Vergeet de IB niet op ESPP's. Die 15% discount telt gewoon mee als box1 namelijk.
Zeker een relevante opmerking :p. De 63.65% marge (huidige prijs - IPO price - 15% discount) uitte zich effectief in ongeveer 30% aan marge na belasting, broker- en transactiefees. Voor mij is het vooral een handige spaarpot om de ETFs om de 6 maanden met behulp van een soort van mini lump sum investering opnieuw te balanceren naar 78/12/10. Voor alsnog kan ik met ± 12.000 euro een heel eind komen. Dat is niet meer toereikend als je met forse bedragen (zeg een aardige XXX.XXX of meer cijfers) in fondsen zit, maar dat is een probleem voor later :+.

[ Voor 34% gewijzigd door Paprika op 31-07-2021 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:12
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:21
Hoe heb je rekening gehouden in je planning met de komst van kinderen en een steuntje in de rug voor je kinderen later?

Ik beschouw een eventuele erfenis als 0,0 zekerheid. Wie weet beslissen mijn ouders tegen die tijd wel om alles na te laten aan het KWF...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-07 15:57
Je houdt altijd recht op de legitieme portie, maar die moet je zelf opeisen. Als je ouders al hun geld aan het WNF doneren, kan je dus alsnog een deel opeisen. Je kunt natuurlijk kiezen om dit te respecteren. Meer info:
https://www.juridischloke...ie/erfenis/onterven-kind/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Ik hou nergens rekening mee (maar er zal ook niet wereldschokkend veel komen). Als er iets komt is het mooi meegenomen en dan zie ik op dat moment wel wat ik er mee doe (beleggen, aflossen, wegzetten voor de kinderen, etc). Kan nu nog niet zo ver vooruit kijken en ik weet ook nog niet wat voor bedrag het is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44
Ik hou het alleen in mijn achterhoofd. Nu hebben mijn ouders al wat geschonken (net voor mijn moeder overleed), en ik ben naakte eigenaar van de helft van de woonst van mijn vader die 85 is, maar nog topfit is.
Ooit komt er wel wat, maar ik hoop dat het lang duurt.

Ik weet dat mijn ouders ook mooi wat geerfd hebben, maar er nooit naar geleefd hebben. Het werd mooi belegd voor slechte tijden (die er nooit geweest zijn) en voor de volgende generaties.
Er is zo een beetje de traditie ontstaan dat kinderen een mooi startschot krijgen als ze hun eerste woning kopen. Ik heb dat gekregen, en ga dat ook doen voor mijn 4 kinderen. Eentje heeft er al zijn ‘oprotpremie’ gekregen, en de anderen weten dat ze daar ook op mogen rekenen.
Ik zie het een beetje als mijn taak om te zorgen dat dit kapitaal groeit. En ik durf wel een stukje van de opbrengst gebruiken als dat nodig is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-09 15:27
Ook hier houden we er niet echt rekening mee. Vanuit 1 kant zal er weinig komen want geen eigen woning en hard werken weinig verdienen banen. Andere zijde zal vast wel iets komen maar ook daar houden we geen rekening mee. Misschien gaat het geld wat nu in het huis zit wel op aan zorg of reizen of.... Uiteindelijk hebben ze er zelf voor gewerkt en moeten ze ermee doen wat ze willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Pannencouque schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:06:
Ik hou nergens rekening mee (maar er zal ook niet wereldschokkend veel komen). Als er iets komt is het mooi meegenomen en dan zie ik op dat moment wel wat ik er mee doe (beleggen, aflossen, wegzetten voor de kinderen, etc). Kan nu nog niet zo ver vooruit kijken en ik weet ook nog niet wat voor bedrag het is.
Hier het zelfde. Er zit wel iets 'in het vat' van een aantal kanten, maar ik reken nergens op

Bij één heb ik wel inzicht in hoeveel er is, maar dat bedrag komt niet boven de vrijstelling voor de erfbelasting en dat neemt ook langzaam maar zeker af (laag pensioen). Dan denk ik: doe er zelf mee wat je wilt, maak het op. Helaas zat dat geld tot op hoge leeftijd in de stenen en was het (kleine) kapitaal pas beschikbaar op het moment dat de mobiliteit niet meer zo goed was en er verhuisd moest worden.

Bij een ander is het het andere uiterste. Ik heb geen idee hebben er is, maar denk dat er vermoedelijk wel een redelijk kapitaal is, ook omdat het inkomen altijd prima was en de uitgaven 'vrekkig' waren. Maar los van dat ik niet weet hoeveel er is, dat kapitaal kan ook maar zo naar een goed doel gaan oid. Zou ik ook geen bezwaar tegen hebben, wij als kinderen hebben de schaapjes inmiddels wel op het droge.

Ik houd dus wel in het achterhoofd dat er ooit nog wat aan komt, maar ik reken nergens op. Ook omdat je niet weet wanneer het 'beschikbaar' komt en je dan wellicht zelf ook al met pensioen bent. Als je nergens op rekent, kan het alleen maar meevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Rubbergrover1 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 08:45: Als je nergens op rekent, kan het alleen maar meevallen.
Vooral dat. En het is een extraatje. Ik heb het geluk dat ik nu al een stuk meer risicotolerant ben dan mijn ouders ooit zijn geweest. Het lijkt erop dat ik daarmee de komende jaren goed door kan gaan - huis aflossen, beleggen etc. Dan heb ik hun erfenis niet nodig. Die kan ik dan aan de kant zetten voor de kinderen zodat ik hen tzt een voorsprongetje kan geven. De jubelton zal er niet meer zijn, maar als ik met slimme besluiten ervoor kan zorgen dat zij tzt bij de 'haves' ipv de 'not-haves' horen, doe ik dat met veel plezier. Dat hebben ze dan mede te danken aan opa en oma. En ik mis het niet, want heb mezelf kunnen bedruipen.
Als dat mijn kinderen ook lukt, kan het geld ondertussen mooi doorgroeien voor de generatie daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:34
Ik reken ook niet echt ergens op, al hebben we het er weleens over gehad dat het op lange termijn ivm vrije eigen woning van een van de ouders ihkv estate planning niet erg is om een deel hypotheek op onze eigen woning te laten staan. Maar wij hebben ook kinderen, dus wat er zou komen en meer dan dat schuif ik uiteindelijk waarschijnlijk ook weer door. Het gaat dan om 'vruchtgebruik'. Aan de andere kant is er wel vermogen (eigen woning) maar weinig inkomen, ik ben bezig om te kijken of wij de hypotheek (deels) kunnen overnemen om ervoor te zorgen dat ze in hun eigen woning kunnen blijven wonen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik heb weinig tot niets om rekening mee te houden, dat maakt het wel lekker simpel. :D Ik vind dit juist zo'n mooi topic omdat ik de dingen op financieel gebied anders wil doen dan m'n ouders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Laatst hoorde ik de tip om bij FIRE (met nadruk op die laatste twee) voor maandelijks uitgave niet de aandelen te verkopen maar puur op marge te leven gezien statische het rendement hoger is dan je rente. Zelf vond ik dit wel een interessante optie om in gedachte te houden in geval van crisis zoals verleden jaar met Covid om niet tegen bodemprijzen te hoeven verkopen. Hiervoor moet je broker wel ondersteunen om marge daadwerkelijk op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:20

oscar82

De ondertitel

Deveon schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 13:30:
Laatst hoorde ik de tip om bij FIRE (met nadruk op die laatste twee) voor maandelijks uitgave niet de aandelen te verkopen maar puur op marge te leven gezien statische het rendement hoger is dan je rente. Zelf vond ik dit wel een interessante optie om in gedachte te houden in geval van crisis zoals verleden jaar met Covid om niet tegen bodemprijzen te hoeven verkopen. Hiervoor moet je broker wel ondersteunen om marge daadwerkelijk op te nemen.
Ik ben daar zelf nog lang niet, maar kan me voorstellen dat ik tegen die tijd naast beleggingen ook continu wel deposito’s heb die binnen 12 en binnen 24 maanden vrijkomen. Dat moet dan in ieder geval het voorspelbare gedeelte van uitgaven kunnen dekken.
Heb je onverwachts en op korte termijn geld nodig, dan is het wellicht een interessante optie om even op marge te lenen. Maar van wel geld ga je de marge ooit weer inlossen als je geen inkomen meer hebt? Dat moet dan wel uit beleggingsrendement komen, wat de constructie natuurlijk extra risicovol maakt (een kleine crash kan dan gelijk single point of zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Deveon schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 13:30:
Technisch zeker mogelijk, maar bij een crash gaat de financier je verplichten te coveren, en dan wordt je cht verplicht te verkopen. (Tenzij je ontleend geld heel laag blijft tov de beleggingsportefeuille).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
Tommie12 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:33:
Ik hou het alleen in mijn achterhoofd.
Same here.
Van beide kanten zou best een aardig bedrag beschikbaar kunnen komen. Mijn ouders (nog geen 70) hebben een knap huis wat zo goed als vrij is en ik weet dat ze ook een knappe spaarpot hebben ("maak op!" denk ik dan, maar mijn vader wil niet interen op zijn vermogen 8)7 ).
Members only:

Maar, ook wij rekenen nergens op, alles wat komt is meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 16:33:
[...]

Technisch zeker mogelijk, maar bij een crash gaat de financier je verplichten te coveren, en dan wordt je cht verplicht te verkopen. (Tenzij je ontleend geld heel laag blijft tov de beleggingsportefeuille).
Ik denk dat dat laatste de achterliggende gedachte is. Dat als je rendement een korte periode minder is dan verwacht, je niet meteen extra gaat interen op je beleggingsvermogen, maar dat je een deel van je maandelijkse behoefte met de margin financiert en dit weer terugbetaalt als de rendementen beter zijn dan verwacht. Dan gaat het dus om enkele duizenden euro's op een portefeuille van enkele tonnen. Dat kan een interessante gedachte zijn, maar tegelijk voelt het wat tegennatuurlijk dat je bij de aankopen een vast maandelijks bedrag inkoopt, in goede en in slechte tijden, maar dat je voor de verkopen wel probeert om de markt te timen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rubbergrover1 op 01-08-2021 17:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:13
ybos schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 17:09:
[...]

Same here.
Van beide kanten zou best een aardig bedrag beschikbaar kunnen komen. Mijn ouders (nog geen 70) hebben een knap huis wat zo goed als vrij is en ik weet dat ze ook een knappe spaarpot hebben ("maak op!" denk ik dan, maar mijn vader wil niet interen op zijn vermogen 8)7 ).

***members only***

Idem hier, nergens op rekenen. Aan mijn kant moeten we toch al delen door 3. Zal in principe wel een mooi bedrag zijn maar mijn ouders geven ook lekker hun geld uit aan leuke dingen en gelijk hebben ze.

Aan mijn vriendin’s kant heb ik geen idee van bedragen. Er is zeker geld maar het zou mij niets verbazen als er een serieus deel naar een goed doel gaat. En mijn zoon is het enige kleinkind voor hen dus kans is groot dat er doorgeschoven wordt en daar kan ik zeker ook niets op tegen hebben.

We zien wel hoe het komt. Ik zie wel een beetje op tegen het gedoe; notaris, geregel,... kans op ruzie is klein maar toch....geld is soms een raar beest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Bij het overlijden van mijn opa (90+) merkte mijn moeder al op dat het eigenlijk krom voelt om die leeftijd nog een bedrag te erven omdat ze het eigenlijk niet meer nodig heeft. De erfenis heeft ze dan ook deels door geschonken naar ons als kinderen. Nu de levensverwachting langzaam richting de 80-90 gaat wordt het misschien een beter idee om met de erfenis een generatie over te slaan, hetzij voor de aanschaf van een woning of als buffer voor nood, kansen of simpelweg te laten renderen tot aan hun pensioen. Geen idee of dit soort bedragen ook te oormerken of ter curatele mogelijk zijn al voelt het ook als regeren na de dood.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 10:17
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Rubbergrover1 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 17:27:
[...]

Ik denk dat dat laatste de achterliggende gedachte is. Dat als je rendement een korte periode minder is dan verwacht, je niet meteen extra gaat interen op je beleggingsvermogen, maar dat je een deel van je maandelijkse behoefte met de margin financiert en dit weer terugbetaalt als de rendementen beter zijn dan verwacht. Dan gaat het dus om enkele duizenden euro's op een portefeuille van enkele tonnen. Dat kan een interessante gedachte zijn, maar tegelijk voelt het wat tegennatuurlijk dat je bij de aankopen een vast maandelijks bedrag inkoopt, in goede en in slechte tijden, maar dat je voor de verkopen wel probeert om de markt te timen.
Het grote voordeel is dat je een kleinere/geen cash buffer kunt aanhouden voor onverwachte (nood) gevallen. En dus over dat geld meer rendement kan behalen al die jaren dat je het niet nodig hebt.

Qua lening aflossen komt het op hetzelfde neer aangezien je een cashbuffer ook weer (op korte termijn) zou moeten aanvullen als je iets gebruikt hebt.

De vraag is dus of het extra rendement van geen/kleine cash buffer opweegt tegen de rente over lenen (line of credit, maar kan ook een credit card of persoonlijke lening zijn oid).
Als je ervan uitgaat dat je je emergency buffer amper of nooit gebruikt dan is scheelt dat al snel een paar procent rendement.

Ctrl+k

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
ybos schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 17:09:
[...]

Same here.

***members only***

Tja, de situatie aan de kant van mijn vrouw is ook gedoemd op moeilijk te worden. Haar broer is 54 en woont nog thuis want amper inkomen ondanks dat hij ooit advokaat was. Ik vreed dat die zelf niks heeft en verwacht dat alles zijn kant uit gaat…. Hij beweert wat te werken als juridisch adviseur, maar heeft geen klanten, geen netwerk, ….
Ik heb ooit zijn jaarinkomen gezientoen hij nog zelfstandig advokaat was, en dat was een goed maandloon…. Kon een beetje nadien zijn bijdragen voor de orde van advokaten niet meer betalen.
Veel geld is er niet te verwachten zodat hij waarschijnlijk de successie amper kan betalen op zijn deel van het huis. Verder is er nog een oude woning die voor weinig verhuurd wordt als winkel, maar die eigendom zit in een uitgeklede NV, dus dat wordt nog complex.
Met schoonbroer valt ook amper te praten, autistisch, maar dan van de agrssieve betweterige soort die meestal nog fout zit ook. Hoe die zich gaat redden nadat mama en papa er niet meer zijn…. groot vraagteken. Wij gaan hem in elk geval niet in huis halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:20

oscar82

De ondertitel

Deveon schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:19:
Bij het overlijden van mijn opa (90+) merkte mijn moeder al op dat het eigenlijk krom voelt om die leeftijd nog een bedrag te erven omdat ze het eigenlijk niet meer nodig heeft. De erfenis heeft ze dan ook deels door geschonken naar ons als kinderen. Nu de levensverwachting langzaam richting de 80-90 gaat wordt het misschien een beter idee om met de erfenis een generatie over te slaan, hetzij voor de aanschaf van een woning of als buffer voor nood, kansen of simpelweg te laten renderen tot aan hun pensioen. Geen idee of dit soort bedragen ook te oormerken of ter curatele mogelijk zijn al voelt het ook als regeren na de dood.
Idem hier. Zelf kreeg ik geld toen mijn opa overleed. Tegen de tijd dat mijn ouders overlijden hoop ik FO te zijn en kan het mijn kinderen ten goede komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
Ik heb niet dezelfde situatie als jou, vooral omdat ik niet in die sector werkzaam ben en juist wél ZZP'er ben. Grotendeels omdat ik dat leuk vond, en met een bijkomend voordeel dat het me helpt m'n FO-doel sneller te bereiken. Ik kan je dus hooguit vertellen wat ik in jouw geval zou doen :)

Je geeft al aan dat je een mooi bedrag aal "FU' geld hebt, en een grofweg zelfde bedrag aan overwaarde. Heel sec, je moet dus nog 14 jaar tot je je leeftijd van 50 bereikt hebt, en vanaf dat moment dus (deels) FO wilt zijn.

Persoonlijk lijkt het me dat je met 14 jaar en 2x een dergelijk bedrag, al heel aardig op weg bent en dat geld in die 14 jaar nog prima substantieel kan verhogen. Is het geen idee om bijvoorbeeld 3-4 dagen per week te gaan werken in loondienst, en dan 1-2 dagen per week iets doen wat je écht leuk lijkt? Bijvoorbeeld alsnog een klein eigen zaakje, voornamelijk voor de lol i.p.v. het geld. Of hobbies beginnen waar je je voldoening uit haalt qua tijdverdrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Kluifjes
Members only:

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
Hmm, wat overwegingen welke bij ons van toepassing zijn:
- mijn vrouw heeft een baan waarin ze zelf uren kan indelen voor zichzelf en thuis kan werken, op kantoor of bij cliënten. Ze is gevraagd om leidinggevende te worden, maar dan verliest ze veel vrijheid. Ze kan nu gewoon dagelijks kinderen naar school brengen en ophalen, mocht ze leidinggevende worden dan zullen we BSO moeten gaan gebruiken. Dat ziet ze niet zitten, haar kinderen uit school kunnen halen is haar veel meer waard
- ik werk in het onderwijs. Ik blijf dit werk ook doen, ook al zit er weinig uitdaging aan en zou ik met mijn vwo voor het HBO echt tot meer in staat zijn qua denkniveau en salaris... Maar ja: alhoewel ik geen cognitieve uitdaging heb in mijn werk, draai ik dus ook geen overuren en heb ik geen werk stress. Neem daarbij dat ik dagelijks om uiterlijk 5 uur thuis ben (woensdag vaak uurtje of 3, uiterlijk half 4) en dat ik elke vakantie thuis ben voor en met de kinderen (zodat ze niet naar de opvang hoeven) en er is dus genoeg reden voor mij om de komende jaren lekker voor de klas te blijven staan...

Je moet voor jezelf kijken uit welke factoren jij je geluk haalt. Hier zo'n 300k overwaarde en 50k cash, maar het financiële aspect vind ik niet zo boeiend. Daarnaast wil ik mijn kinderen gewoon de jubelton kunnen mee geven als ze een huis willen kopen over 20 jaar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 10:17
Dat nu 1-2 dagen iets zoeken wat me echt leuk lijkt, zodat ik daar de periode na mijn 50e me vooral op kan focussen lijkt wel de beste weg. Helaas heb ik op dit moment niet uitgesproken zaken waar ik me verder nu wil in verdiepen of waar ik weinig inkomsten in zie, zoals mensen met geldproblemen adviseren of filosofie. Ik werk ook al wel maar 4 dagen, maar met kindje van 2 is die ene vrije dag vaak juist de drukste. Maar mensen overschatten wat ze kunnen op de korte termijn en onderschatten wat ze kunnen op de lange termijn, dus in zo'n 15 jaar moet ik eigenlijk wel geleidelijk aan iets kunnen vinden en ontwikkelen.

Wat @President zegt raakt ook wel een beetje de kern. Het lijkt alsof jij de "innerlijke rust" of voldoende geluk hebt op dit moment in je werk. Dat heb ik ook wel regelmatig, maar ook gewoonweg net te vaak niet. Terwijl daar wel verschillende gemeenschappelijke zaken in zitten bij ons qua stress en uren.

@TucanoItaly Ik denk dat ik daarvoor misschien wel té introvert en kat uit de boom kijk type ben om als zzp'er aan de slag te gaan. Volgens mij ben jij ook werkzaam in financiële functie, dus wat dat betreft wel wat meer raakvlakken. Ik houd van vertrouwde omgevingen en in m'n eentje met werk aan de slag te zijn en analyseren. Voordat ik me echt op m'n gemak voel in een nieuwe organisatie zou een opdracht er alweer opzitten bij wijze van spreken haha. Maar dat is puur mijn persoonlijkheid. Ik werk nu ook bijna altijd wel samen met 1 of 2 ingehuurde collega's (via bv accountant) en dat bevalt prima zo, maar ik zie mezelf dat niet doen. Hoewel met meer afgebakende projecten werken - wat vaak bij inhuur bij ons zo is - wel meer voldoening geeft dan de dagelijkse gang van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Wat geven jullie eigenlijk uit aan vakanties?

Ik zit eens te kijken naar een last minute weekje zon, ben dit natte koude weer echt beu, maar schrik nogal van de prijzen. Wellicht dankzij twee kleine kinderen waar we tot nu toe alleen nog maar mee gekampeerd hebben, maar een vliegvakantie naar een zonnige bestemming in zuid Europa zit je al snel op 2500-3500 voor 1 weekje met z'n vieren. Met z'n tweeën was dat een stuk goedkoper in ieder geval.

Een lange autovakantie naar de Middellandse Zee zit er niet in aangezien we enkele dagen in NL moeten zijn (oa vanwege een bruiloft waar we getuige zijn). En om 4 dagen in de auto te zitten voor 4 dagen op de camping is een beetje krom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
pirke schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:24:

Ik zit eens te kijken naar een last minute weekje zon, ben dit natte koude weer echt beu, maar schrik nogal van de prijzen. Wellicht dankzij twee kleine kinderen waar we tot nu toe alleen nog maar mee gekampeerd hebben, maar een vliegvakantie naar een zonnige bestemming in zuid Europa zit je al snel op 2500-3500 voor 1 weekje met z'n vieren. Met z'n tweeën was dat een stuk goedkoper in ieder geval.

Een lange autovakantie naar de Middellandse Zee zit er niet in aangezien we enkele dagen in NL moeten zijn (oa vanwege een bruiloft waar we getuige zijn). En om 4 dagen in de auto te zitten voor 4 dagen op de camping is een beetje krom :)
Dit jaar: (voor 2 volwassenen + 1 kind)

10 dagen in de Poolse bergen & Krakow ~ 1.500 EUR
~ 21 dagen naar Mexico 8.000-10.000 EUR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Veel te veel.. ik denk dat er dit jaar tegen de 7k zitten voor 2,5 week in Spanje met drie kinderen. Hierbij zit wel de vakantie (huur)auto inbegrepen waardoor we de rest van het jaar een elektrische Golf uit kunnen, al blijft het veel geld echter kost “vrije tijd” als ZZP’er ook genoeg dat ik hier graag ook wat meer aan besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President

Hier niet veel... Mijn vrouw gaat soms van maandag tm maandag buiten de schoolvakanties om naar een vakantie park met haar moeder of zus, ik kom dan op de vrijdag na werk en dan reizen we zondagavond weer naar huis (ik kan met mijn werk geen vrije vakantie opnemen). We vinden de prijzen in de vakanties te zot voor worden...

Dat zal komende september wel de laatste keer worden, komende december wordt de oudste 5 dus leerplichtig.. en dan kan afwezig melden op school helaas niet meer.

Geen idee hoe we het dan gaan doen. We zien ons later wel met de kinderen jaarlijks naar de camping gaan, maar hebben dat nu vanwege corona ook weer uitgesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Veel te veel. Maarja, ik werk om op reis te kunnen, FO is de secundaire reden :X
*Denk dat we hier (geen kinderen) rond de 5k per persoon per jaar zitten... (2020 was beduidend minder uiteraard, 2021 vermoedelijk ook)

[ Voor 7% gewijzigd door Jebus4life op 03-08-2021 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:11

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Ik houd het al bijna 10jaar bij en kom gemiddeld op 8k per jaar (twee volwassenen) (variërend van 4 weken voor 2.5k in Zweden Kamperen tot 10+K voor dure vakanties als Safari of reizen door Australië of de USA, )
Doorgaans wisselen we dure en goedkopere vakanties wat af maar we proberen minsten 6 weken per jaar weg te zijn.

We hebben hier geen dure levensstijl maar reizen is echt onze guilty pleasure daar gaat toch wel een groot deel van het inkomen heen. Het zou de SR behoorlijk verhogen als we die uitgaven niet zouden doen maar dat is de opoffering ons niet waard.

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:11

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Jebus4life schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:05:
[...]

Veel te veel. Maarja, ik werk om op reis te kunnen, FO is de secundaire reden :X
*Denk dat we hier (geen kinderen) rond de 5k per persoon per jaar zitten... (2020 was beduidend minder uiteraard, 2021 vermoedelijk ook)
Hier sluit ik me volledig bij aan, werken om op reis te kunnen en FO als secundair om vroegtijdig een hele grote vakantie te creëren ;).

Veel te veel klinkt verkeerd, ik ga ervanuit dat je ervoor kiest en uitgeeft wat het je waard is dan is het niet veel te veel maar een bewuste invulling van ;)

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Hier ook niet veel naar mijn mening. Zonder kinderen zat dat meestal op max €750 per persoon per vakantie. Een keer een roadtrip in de VS gedaan van drie weken en dat kwam op €1.400,- uit met huurauto.

Met kinderen hebben we tot 2 jaar nog wel eens gevlogen, daarna liever de auto gepakt en huisjes/stacaravans geboekt buiten het hoogseizoen voor max €350,- per week. Met drie weken, reiskosten en wat attracties bleven we dan wel onder €1.500 voor het gezin.

Nu we qua leerplicht aan het hoogseizoen gebonden zijn kamperen we met eigen spullen en zijn dan alsnog hetzelfde kwijt. Dan zoeken we meestal iets tussen de 500 en 1500 km verderop, wat mooi in een of twee dagen te rijden is.

Gaan we in het voor of najaar nog een weekje extra weg, dan komt daar zo'n €350,- per week bij voor het gezin.

Het scheelt dat ik niet echt bucketlist heb van bestemmingen en hoef niet de halve wereld te zien. Ik wil gewoon in een leuke omgeving zitten met vooral veel natuur en daar veel van zien. Eigen vervoer is erg prettig gebleken t.o.v. vliegen en huurauto's. Alles lekker op eigen tempo. Vakantie zie ik vooral als focus op quality time met het gezin. Locatie boeit dan minder.

Als de kinderen de middelbare schoolleeftijd hebben wil ik nog wel ns wat meer memorabele vakanties doen en ben ook bereid daar flink meer aan uit te geven, maar heb nog geen zicht op die kosten.

[ Voor 14% gewijzigd door Phony op 03-08-2021 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Ik zit eens te kijken naar een last minute weekje zon, ben dit natte koude weer echt beu, maar schrik nogal van de prijzen.
Tsja, volgens mij komt jouw wens overeen met de wens van het gros van de Nederlanders (en de rest van Noord Europa), dus niet zo gek dat je daar een forse prijs voor moet betalen.

Onze kosten zijn in de regel minder dan het vakantiegeld. En ook minder dan een maand gewone uitgaven (liggen vanwege spaarquote fors lager dan de inkomsten). Of je het dan 'veel' zou moeten noemen, daar kun je natuurlijk over discussiëren. Om de paar jaar hebben we een verdere en duurdere reis en dan gaan we wel over het vakantiegeld heen, dus gemiddeld denk ik dat we over de jaren ongeveer het bedrag aan vakantiegeld ook echt aan vakanties uitgeven.

Ik weet nog niet wat het wordt als de kinderen het huis uit zijn en we minder van het hoogseizoen afhankelijk zijn. Het kan zijn dat de vakanties zelf dan iets voordeliger zijn, maar dat we wel vaker gaan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

ColdStone schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:08:
[...]

Ik houd het al bijna 10jaar bij en kom gemiddeld op 8k per jaar (twee volwassenen) (variërend van 4 weken voor 2.5k in Zweden Kamperen tot 10+K voor dure vakanties als Safari of reizen door Australië of de USA, )
Doorgaans wisselen we dure en goedkopere vakanties wat af maar we proberen minsten 6 weken per jaar weg te zijn.

We hebben hier geen dure levensstijl maar reizen is echt onze guilty pleasure daar gaat toch wel een groot deel van het inkomen heen. Het zou de SR behoorlijk verhogen als we die uitgaven niet zouden doen maar dat is de opoffering ons niet waard.
ColdStone schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:10:
[...]

Hier sluit ik me volledig bij aan, werken om op reis te kunnen en FO als secundair om vroegtijdig een hele grote vakantie te creëren ;).

Veel te veel klinkt verkeerd, ik ga ervanuit dat je ervoor kiest en uitgeeft wat het je waard is dan is het niet veel te veel maar een bewuste invulling van ;)
Zéér tevreden te horen dat ik niet alleen ben ;)

Veel te veel met het oog op FO; veel te weinig met het ook op wat ik zou willen doen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
vakanties rond de 1500 voor 4 weken rondscheuren in onze camper

buiten de vakanties vele duizenden euro's om de camper rijdend op de weg te houden: die kosten hou ik niet eens meer bij :X

hobby mag geld kosten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Laatst online: 06-06 18:07

Een vakantie? Meestal zijn we klaar met een 200 euro/week. Huisje huren van iemand, genoeg sites voor, of centerparcs achtig ofzo als we makkelijk klaar willen zijn - dat laatste vooral als we maar midweek of weekend doen, want met goede locaties en zaken als zwembad/bbq inbegrepen is dat heerlijk no-nonsense. Maar ook in losse huisjes zat met iets van goede tuin+bbq en minstens 1 van zwembad/sauna/jacuzzi waardoor je heerlijk dagje(s) kunt relaxen rondom wat actievere dagen heen.
Benzine is beetje afhankelijk van waarheen. Met werk rijden er 2 auto's elke dag op en neer, totaal tegen de 100km/dag. Met vakantie is er maar 1 auto onderweg en een leuk bos, dorp of zwembad is niet zover weg waardoor je samen met de 'lange' rit heen en terug ook niet veel anders uit bent dan normaal.

Eten&drinken is paar euro hoger dan normaal, omdat je met vakantie toch sneller wat extra's doet en vaker erop uit trekt. Tegelijk iets als een pannenkoek bakken of snackbar of pizza een avondje al snel wat speciaals zonder bijzondere kosten (of zelfs goedkoper) dan wanneer je gewoon doordeweeks thuis kookt.

Dus komt voor ons al snel uit op keertje meer uit eten voor lunch of savonds (mja, dat kan altijd - ook als je thuis blijft) of wanneer we echt naar spanje/italie ofzo gaan dat je het in de brandstof rekening merkt die maand.

Kanttekening is wel, dat we bij thuisblijven ook geld uitgeven om er wat leuks van te maken wat betreft genieten. Denk aan pretpark, bowlen, film etc. Dat kost ook geld, en met sommige kosten p.p. (efteling kuch) is dat snel duurder dan zo'n huisje.

Tijdig boeken is wel een dingetje. Nu, helemaal met de covid perikelen dat men maar wat graag weg wilt, betaal je zo per dag wat je voorheen voor een midweek betaalde. Prijzen zijn nu rustig 50-100% hoger dan in 2019.

[ Voor 8% gewijzigd door Xanaroth op 03-08-2021 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
200€ per week voor een huisje....
Ik vraag me af waar je dat kan vinden...

Wij deden dat vroeger ook toen de kinderen nog mee gingen en wat kleiner waren. Maar dan waren we toch al snel 1000-1500€ per week kwijt (en het kan zeker nog een pak duurder :-))
Zelfs al zit je dan in een huisje, wij deden minstens om de ander dag een uitstap naar een stad, museum, kasteel, grot,... En die toegangen en wat extra drankjes op een terrasje, dinertje etc lopen ook wel op.
Een vakantie van 2 weken schatte ik altijd in rond de 5000€.

Nu geven we dat ook uit voor 2 personen met vlucht, huurauto, hotels voor 11 dagen naar Noorwegen ...

Wat de exacte kost is van vakantie wil ik niet echt weten, dat is deel van de vakantieervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Xanaroth schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:02:
[...]

Een vakantie? Meestal zijn we klaar met een 200 euro/week. Huisje huren van iemand, genoeg sites voor, of centerparcs achtig ofzo als we makkelijk klaar willen zijn - dat laatste vooral als we maar midweek of weekend doen, want met goede locaties en zaken als zwembad/bbq inbegrepen is dat heerlijk no-nonsense.
Lukt je dat in het hoogseizoen? Ik zit dan voor de meest simpele huizen, ook via airbnb-achtige sites, al snel richting de 100 euro per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Leipo schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:41:
vakanties rond de 1500 voor 4 weken rondscheuren in onze camper

buiten de vakanties vele duizenden euro's om de camper rijdend op de weg te houden: die kosten hou ik niet eens meer bij :X

hobby mag geld kosten :P
Haha, ja. Zolang je wel af en toe beseft dat je ook die duizenden euro's voor die camper aan kosten hebt, is het prima om alleen naar de 'meerkosten' van het op reis zijn te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:16:
[...]

Tsja, volgens mij komt jouw wens overeen met de wens van het gros van de Nederlanders (en de rest van Noord Europa), dus niet zo gek dat je daar een forse prijs voor moet betalen.
Het helpt ook niet dat we nu vast zitten aan het hoogseizoen, een paar weken later scheelt ook al snel de helft. Ach, dan maar een keer in de buidel tasten...

Een camper kost ook al snel 5k per jaar als hij stil staat aan afschrijving, MRB, verzekering, onderhoud, ... Maar dan kun je wel elke schoolvakantie relatief goedkoop weg en in de zomer de zon volgen. Hij past ook prima op onze oprit (25m lang), dus dat is ook geen probleem. C rijbewijs heb ik al :)

Het is vooral een mentale drempel om zoveel aan vakanties uit te gaan geven, er is geld en inkomen genoeg, maar dat vermogen is er juist gekomen door zuinig te leven. Nu merken we een paar duizend meer of minder sparen per jaar ook niet echt (ons vermogen groeit met 50-100k per jaar), het is echt een mentale drempel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
pirke schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:32:
[...]
Het helpt ook niet dat we nu vast zitten aan het hoogseizoen, een paar weken later scheelt ook al snel de helft.
Algemene kleine tip: als je in de regio zit die vroeg vakantie heeft, neem dan de eerste weken vrij en zit je in een regio die laat vakantie heeft, neem dan de laatste weken vakantie. Ik heb het zelf een paar keer meegemaakt dat we in een regio/land waren waar de 'lokalen' geen vakantie meer hadden (of nog geen vakantie hadden). Daardoor was de accomodatie goedkoper en waren de te bezoeken plekken ook veel rustiger (en relaxter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Xanaroth schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:02:
[...]

Een vakantie? Meestal zijn we klaar met een 200 euro/week.
Heb je voorbeelden hiervan? Want met alle weken en weekendjes weg in huisjes die ik gehuurd heb de afgelopen jaren komt er geen enkele in de buurt van die prijs.

Kan het me niet voorstellen (tenzij het een vriendenprijsje is)

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:26:
[...]

Lukt je dat in het hoogseizoen? Ik zit dan voor de meest simpele huizen, ook via airbnb-achtige sites, al snel richting de 100 euro per dag.
CaLeX schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:55:
[...]

Heb je voorbeelden hiervan? Want met alle weken en weekendjes weg in huisjes die ik gehuurd heb de afgelopen jaren komt er geen enkele in de buurt van die prijs.

Kan het me niet voorstellen (tenzij het een vriendenprijsje is)
In hoop niet te veel af te wijken van FO topic: vroeg boeken en opletten bij acties. Zo bespaar je enorm veel.

Bijvoorbeeld Centerparcs nu, mid augustus, goedkoopste is 450,- ofzo, en veel exclusief (geen vroegboekkorting/extras). Wij hebben midweekje gedaan voor rond de 200,- inclusief 3 activiteiten en wat gratis consumpties.

Werkt trouwens ook zo voor Disney/Efteling bijvoorbeeld (1 dag danwel met hotel) dat je met tijdig boeken en opletten met acties rustig de helft goedkoper uit kunt zijn. Goedkopere tarieven, eten&drinken erbij inbegrepen, tot de meest bizarre extra's (zoals elke dag om 4 uur gratis drankje+donut afhalen).

Noem deze even omdat het grote ketens zijn en dus makkelijk te vergelijken, maar voor kleine huurhuisjes net zo. Als ik nu kijk, heeft alles <200 exact 0 beoordelingen - alle goede zijn verhuurd. En deze zijn niet verhuurd met een reden over het algemeen....
Rond de winter periode is er meer keuze, maar loop je al het risico dat de agenda deels vol zitten omdat de betere huisjes vaste gasten hebben die soms al direct boeken bij vertrek.

https://www.natuurhuisje.nl/vakantiehuisje/27675 is bijvoorbeeld 300,- ongeveer voor een midweek als je nu boekt voor deze periode in 2022. Vrij kiezen wanneer je komt en gaat ongeveer, goed te doen.
Maar nu? Last minute? Dan betaal je 370,- voor ongemakkelijke periode 28 augustus-1september of je gaat gewoon niet want de rest zit van de tijd zit het vol. Je betaald meer, krijgt minder, exact hetzelfde. Enige verschil is 1 maand of 1 jaar vooraf boeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 03-08-2021 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:56
Xanaroth schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:42:
[...]

https://www.natuurhuisje.nl/vakantiehuisje/27675 is bijvoorbeeld 300,- ongeveer voor een midweek als je nu boekt voor deze periode in 2022.
[...]
Heb jij die kortingscode voor me? Ik betaal €1180 voor 30 juli 2022 - 6 augustus 2022. Midweek is kennelijk niet mogelijk in de zomervakantie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xj1XcZ6B2aj5hw7LWLOVo8uw3YI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y50VjYKEpCDqtXXyH9AIW08I.png?f=fotoalbum_large

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
Hier doen we in de zomer met de kinderen meestal een campeertour in Zuid-Europa. Meer dan 1000 per week inclusief reis en af en toe wat nieuwe spullen ben je dan niet kwijt, tenzij je houdt van dagelijks uit eten gaan. Verder af en toe een weekend of een week door het jaar heen.
Met of zonder kinderen is wel een wezenlijk verschil, vooral door het hoogseizoen, maar ook doordat alles extra kost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Xanaroth schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:42:
bijvoorbeeld 300,- ongeveer voor een midweek als je nu boekt voor deze periode in 2022.
300 voor een midweek is natuurlijk wel een heel andere orde van grootte dan klaar zijn voor 200 per week...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:14
Caravan/kamperen vind ik persoonlijk wel compatibel met FO. Hier 3 weken weg, 9 dagen Zwitserland en 10 dagen Frankrijk. Camping in Zwitserland was fantastisch, slechts 450 euro. In Frankrijk meer animatie, was 800 euro geloof ik. Gok 700 euro aan benzine (caravan in de bergen sleuren mag wat kosten) en paar 100 euro voor uitjes (lift naar boven etc etc). Gok al met al 2500 euro voor 3 weken.

Nog weggeweest met pasen, meivakantie en herfstvakantie. Ook circa 1000 euro in totaal + 400 euro benzine kosten? In totaal ongeveer 4000 euro. Oh ja, gezin is 2 volwassenen en 4 kinderen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
En wat heeft de caravan verder aan kosten (aanschaf, onderhoud, stalling) en hoe lang gaat die mee? Net als bij de camper van hierboven is het een beetje 'vals spelen' om alleen de meerkosten van de weekjes weg mee te nemen. En de overige kosten van de caravan weg te laten.

(Ben ik overigens oprecht benieuwd naar, wat een caravan eigenlijk kost en hoe lang hij in de praktijk meegaat. Ik heb daar geen idee van.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Een caravan gaat rustig 20 tot 25 jaar mee. Het is wel afhankelijk hoe intensief die gebruikt wordt en een voortent/luifel gaat ongeveer 5 tot 10 jaar mee. Stalling en onderhoud zal samen ongeveer op €600 per jaar uitkomen. De afschrijving is wel echt minimaal. De gebruikte markt was nog niet hersteld van de kredietcrisis waardoor een mooie uit 2006 nog 10k kan kosten, nu met de kampeergekte misschien nog wel meer.

Echter moet je daarnaast ook niet vergeten wat de extra kosten van de auto zijn om de caravan mee te kunnen nemen en daar het hele jaar in te rijden (verbruik, MRB) tov een kleinere auto en/of met zuinige motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik rij elektrisch, als ik een caravan zou willen zou daar ook een auto bij moeten. En het lijkt me niks om met zo'n lang ding (ik wil ook wat binnenruimte voor als het regent...) te gaan rijden / parkeren. Een camper is wat dat betreft een stuk praktischer. En dat is in feite een auto + caravan in 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een week in een sta caravan op een 5-sterren camping in Frankrijk kost ons ongeveer 1000-1200 exclusief tol en brandstof. Prima te doen.

Met kinderen is een vliegvakantie vaak extreem duur omdat alles per persoon gaat. Waarbij Europa (Mallorca, Ibiza, Can Eilanden) soms even duur is als een tropische vakantie. Zo hebben we in oktober 2019 voor 10 dagen Curaçao 3800€ betaald (huis op villapark met eigen zwembad) terwijl 7 dagen all inclusive op een Spaanse bestemming hetzelfde koste.

Maar dan ga ik liever 3x een week naar een 5-sterren camping voor dat bedrag (eigenlijk vind ik 1x wel genoeg maar de wederhelft en kids niet ;) )
Als ik 1,5 keer zoveel werk als afgesproken, wil ik ook 1,5 keer meer uren uitbetaald zien.

Dat wil zeggen, het levert vast wel iets op, maar dat staat niet echt in verhouding met elke keer dat je 1,5 keer meer uren hebt gewerkt.
Als je 1.5x het aantal uren nodig hebt om je werk te doen moet je ander (niveau) werk zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
pirke schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 20:11:
Ik rij elektrisch, als ik een caravan zou willen zou daar ook een auto bij moeten. En het lijkt me niks om met zo'n lang ding (ik wil ook wat binnenruimte voor als het regent...) te gaan rijden / parkeren. Een camper is wat dat betreft een stuk praktischer. En dat is in feite een auto + caravan in 1.
Ja…. Een degelijke camper kost je 50k, en gaat 15 jaar mee, maar kost ook nog eens onderhoud brandstof, verzekering, en je moet nog steeds de camping betalen.
Dat een paar keer per jaar huren komt goedkoper uit denk ik, in elk geval geen zorgen, en er staat geen groot wit monster voor je deur.

Zal wel aan mij liggen maar ik zit liever in een hotel. De manier waarop we reizen nu (zonder kinderen) is ergens heen rijden (of vliegen en auto huren), en dan om de 2-3 dagen verkaasen naar een ander hotel. En ondertussen in de buurt wandelen, fietsen, dingen bezoeken.

Een zwembad vind ik leuk voor een uur of 2-3. Strand…. Goed voor een wandeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 19:24:
En wat heeft de caravan verder aan kosten (aanschaf, onderhoud, stalling) en hoe lang gaat die mee? Net als bij de camper van hierboven is het een beetje 'vals spelen' om alleen de meerkosten van de weekjes weg mee te nemen. En de overige kosten van de caravan weg te laten.

(Ben ik overigens oprecht benieuwd naar, wat een caravan eigenlijk kost en hoe lang hij in de praktijk meegaat. Ik heb daar geen idee van.)
Dat is een goed punt en anders idd beetje vals spelen. Caravans heb je in alle soorten/maten/prijs categorieen. De onze uit 2004 hebben we denk ik 6 jaar geleden gekocht voor 7.5k. Onderhoud is paar 100 per jaar, stalling rond de 400. Dus die 600 euro die ik net zag komt aardig in de buurt.

Qua techniek stelt het natuurlijk niet veel voor, het is een in principe een hok op wielen. Die wielen hebben een oplooprem, en dat is dan zo'n beetje de meest complexe component. Een camper daarentegen is veel complexer/duurder, ook qua onderhoud. Ook zouden wij als gezin behoorlijk beperkt zijn qua activiteiten met een camper, je moet dat grote ding overal heen slepen.

Overigens valt het mee qua afschrijving, dankzij corona kan ik de caravan vast met winst verkopen. Dat je een dikke auto nodig hebt is inderdaad wel een vereiste, met een electrische kom je waarschijnlijk niet makkelijk in Zwitserland. Die auto wilde ik toch al, dat hij goed caravans kan trekken was mooi meegenomen. We hebben nu een redelijk grote caravan (5.5m a 1500 kg) en gaan waarschijnlijk pas een andere nemen als de kinderen niet meer mee willen.

Wat ik ook fijn vindt aan caravans is dec psychologische component van het hebben van een caravan. Zodra je zo'n ding hebt, dan ga je vanzelf vaker en langer op vakantie. Pure winst (imo).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:20
Vakanties kunnen bij mij van vrij goedkoop tot duur. Inmiddels al weer het nodige aantal jaar geleden de goedkoopste 3 weken vakantie was circa 500 euro voor 3 personen voor 2 weken, waarvan zo'n 60% in de laatste 4 dagen. Dit was een vakantie op de fiets naar Berlijn, laatste 4 dagen Berlijn. Kamperen als fietser kost aan overnachtingen echt vrijwel niets, je kunt op veel campings denken aan circa 5 euro p.p. per nacht. En sommige campingbazen vinden het allemaal maar erg mooi dat je op de fiets van 'zo ver' komt, geven je een gratis plaats, alleen betalen voor douche muntjes.

Het is een manier van reizen dat je natuurlijk wel moet liggen. Zelf meerdere van dat soort vakanties op de fiets, als ook te voet, gedaan. Voor mij blijft het één van de meest voldoening gevende manieren van reizen. Het maakt eigenlijk niet uit waar je bent, zelfs binnen nabij gelegen landen, je ziet zoveel meer dan het bereiken van een buitenlandse stad via de snelweg, trein of het vliegtuig.

Wel zit er een aanschafprijs aan goed materiaal. Om het jezelf comfortabel te maken moet je daarin wel willen investeren, maar spreid zich over meerdere vakanties redelijk dun uit als je het mij vraagt.

Daarnaast ook wel meerdere city trips achter de rug. Daar tikt het vaak snel aan qua prijs. Omdat de stad echt de bestemming is, wil ik dan gewoon fijn op een goede locatie zitten. En daar betaal je meestal wel voor. Ook wil je leuke dingen kunnen doen. Ben je qua eten veel meer afhankelijk van uit eten gaan, wat ook kosten met zich mee brengt. Ik ga daarin al snel uit van minimaal 1000-1500 euro per volwassene per week in noord west Europa. In Noorwegen/IJsland zet ik de verdubbelaar in. In zuid Europa ga ik uit van iets minder kosten, zo'n 800 - 1200 euro per volwassene per week.

Nietsdoen vakanties, een week of 2 op een strand liggen, all-inclusive hotels, dat soort fratsen, doe ik eigenlijk zelf niet aan. Laatste keer ooit op een dusdanige vakantie geweest is inmiddels bijna 10 jaar geleden nog eens met de familie. Voor wat zoiets kost vind ik persoonlijk dat ik er te weinig genoegdoening voor terug krijg. Daarnaast ben ik iemand die juist tot rust komt door bezig te zijn met niet werk gerelateerde dingen. Liggen langs een zwembad doet het voor mij niet :9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:32:
[...]

300 voor een midweek is natuurlijk wel een heel andere orde van grootte dan klaar zijn voor 200 per week...
Omdat je wel net iets moet vinden dat vergelijkbaar is. Verdomd lastig als alles weggehaald is omdat het volgeboekt zit en dus niet zichtbaar wordt in zoekresultaten. Vond zelf best netjes om eventjes snel iets te vinden in 300-400 categorie als men praat over 2500-3500.

Nogmaals - moraal van het verhaal - tijdig boeken is de sleutel. Lagere prijzen en veel meer aanbod/keuze (waardoor je in lagere prijsklasse al match vind met je eisen) Ideaal voor FO, beetje moeite en plannen vooraf bespaart uiteindelijk enorme bedragen.

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 03-08-2021 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Xanaroth schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 23:06:
[...]

Omdat je wel net iets moet vinden dat vergelijkbaar is. Verdomd lastig als alles weggehaald is omdat het volgeboekt zit en dus niet zichtbaar wordt in zoekresultaten. Vond zelf best netjes om eventjes snel iets te vinden in 300-400 categorie als men praat over 2500-3500.
Reken op 1000-1500 voor de vlucht voor 4 personen en die 300-400 wordt ook al snel 2000 :)

Normaliter nemen wij gewoon 2 dagen voor de autoreis naar zuid frankrijk, en 2 weken later weer 2 dagen terug. Je vermijd dan vanzelf de drukke punten op de zwarte zaterdagen omdat je op andere dagen rijdt. Dit jaar zijn we enorm gelimiteerd omdat er een bruiloft midden in onze vakantie valt, waardoor het 2 dagen heen en 2 dagen terug zou zijn voor 4 dagen op de camping. Dat is niet meer in verhouding :) Door te vliegen krijg je 50% meer vakantie, maar daar betaal je dan ook voor.

Al moet je de afschrijving van zoveel kilometers rijden met een (bijna) nieuwe auto ook meetellen als kosten voor de reis, dat vergeten veel mensen. Stroom is wel veel goedkoper dan benzine op deze afstanden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Red devil schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 21:14:
[...]
Wat ik ook fijn vindt aan caravans is dec psychologische component van het hebben van een caravan. Zodra je zo'n ding hebt, dan ga je vanzelf vaker en langer op vakantie. Pure winst (imo).
Dan moet je daar een de mogelijkheid voor hebben, wat betreft vrije dagen etc. Zelf ben ik met drie weken in de zomer plus kerst plus een enkele vrije dag tussendoor wel door mijn vrije dagen heen. Zou ik dan meer een optie vinden voor als je met werken bent gestopt.

Ik kan me daarbij trouwens ook een 'omgekeerde' psychologische component voorstellen, dat je het gevoel hebt dat je ook met de caravan 'moet' omdat je die anders voor niets hebt. Of anders gezegd, dat een ander soort vakantie voor je gevoel veel te duur wordt.
Zelf houd ik van wat afwisseling (natuur, stad, verre reizen).. Voor de natuur vakanties zou een caravan dan prima voldoen, maar voor verre reizen werkt dat niet en ook voor een stad lijkt mij een appartementje toch wat handiger. Dan zou die caravan in mijn geval toch te vaak stil staan en is die grofweg 1000 euro per jaar toch een beetje te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
pirke schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 23:21:
[...]

Reken op 1000-1500 voor de vlucht voor 4 personen en die 300-400 wordt ook al snel 2000 :)

Normaliter nemen wij gewoon 2 dagen voor de autoreis naar zuid frankrijk, en 2 weken later weer 2 dagen terug. Je vermijd dan vanzelf de drukke punten op de zwarte zaterdagen omdat je op andere dagen rijdt. Dit jaar zijn we enorm gelimiteerd omdat er een bruiloft midden in onze vakantie valt, waardoor het 2 dagen heen en 2 dagen terug zou zijn voor 4 dagen op de camping. Dat is niet meer in verhouding :) Door te vliegen krijg je 50% meer vakantie, maar daar betaal je dan ook voor.

Al moet je de afschrijving van zoveel kilometers rijden met een (bijna) nieuwe auto ook meetellen als kosten voor de reis, dat vergeten veel mensen. Stroom is wel veel goedkoper dan benzine op deze afstanden.
Vliegtickets zijn niet anders dan tickets voor Disney of huren van een huisje. Wees er op tijd bij met Ryanair/easyJet en je kan in tientjes praten.

De auto afschrijving hoef je trouwens niet mee te nemen. Dat vergeten veel mensen. Of ik mijn 2e hands straks met 150k of 160k km wegdoe, dat gaat echt geen noemenswaardig verschil maken.
Of als mijn ouders hun nieuwe auto met 55k IPV 40k wegdoen, boeit evenmin.

En benzine/elektra betaal je ook als je werkt. Dus of het echt meer is dan een normale week is wat relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Xanaroth schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 23:06:
[...]

Nogmaals - moraal van het verhaal - tijdig boeken is de sleutel. Lagere prijzen en veel meer aanbod/keuze (waardoor je in lagere prijsklasse al match vind met je eisen) Ideaal voor FO, beetje moeite en plannen vooraf bespaart uiteindelijk enorme bedragen.
Ik snap je punt, tijdig boeken kan inderdaad een hoop schelen. Maar ik vind het knap dat het je lukt om als standaard voor 200 per week klaar te zijn. Als daar ook nog zaken als een paar tientjes toeristenbelasting, verplichte schoonmaak of reserveringskosten bij in zitten, dan houd je naar weinig over voor het huis zelf. Dan wordt voor een gezin in het hoogseizoen de spoeling wel erg dun. Maar niet onmiddellijk. En zeker als je niet op een bungalowpark hoeft te zitten, kun je bij vroeg boeken vaak wel mooie pareltjes vinden. Al zet ik zelf de prijs dan toch wat hoger om meer keus uit locaties en voorzieningen te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 06:36:
[...]

Ik kan me daarbij trouwens ook een 'omgekeerde' psychologische component voorstellen, dat je het gevoel hebt dat je ook met de caravan 'moet' omdat je die anders voor niets hebt.
Dit zou ik zelf ook wel hebben denk ik. Ik heb dat al met dat stomme gourmetstel dat we nog maar 2x met kerst gebruikt hebben :P

Nog even los van mijn persoonlijke voorkeur, aangezien ik echt niets heb met een sleurhut caravan. Ik zou dan toch minstens voor een luxere variant willen gaan en dat is qua vaste lasten nauwelijks goedkoper dan losse trips naar huisjes en dergelijke. Maar misschien verandert dat nog als we ouder zijn.

Moet wel zeggen dat we sinds corona de autovakantie pas ontdekt hebben, dus nood breekt voorkeur, zo blijkt. Het scheelt ook dat we een leaseauto hebben en ook in het buitenland gratis kunnen tanken. Zoiets zou dan weer wegvallen als we stoppen met werken, dus dat is wel een dingetje voor de savingsrate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
Rubbergrover1 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 06:36:
[...]

Dan moet je daar een de mogelijkheid voor hebben, wat betreft vrije dagen etc. Zelf ben ik met drie weken in de zomer plus kerst plus een enkele vrije dag tussendoor wel door mijn vrije dagen heen. Zou ik dan meer een optie vinden voor als je met werken bent gestopt.

Ik kan me daarbij trouwens ook een 'omgekeerde' psychologische component voorstellen, dat je het gevoel hebt dat je ook met de caravan 'moet' omdat je die anders voor niets hebt. Of anders gezegd, dat een ander soort vakantie voor je gevoel veel te duur wordt.
Zelf houd ik van wat afwisseling (natuur, stad, verre reizen).. Voor de natuur vakanties zou een caravan dan prima voldoen, maar voor verre reizen werkt dat niet en ook voor een stad lijkt mij een appartementje toch wat handiger. Dan zou die caravan in mijn geval toch te vaak stil staan en is die grofweg 1000 euro per jaar toch een beetje te duur.
Klopt, hier 8 weken per jaar vakantie, dat scheelt natuurlijk. Van die omgekeerde component heb ik nog geen last, heb 4 kinderen he. Dus die verre reizen + stedentripjes worden toch niks :+
Later lijkt me een kleine caravan wel ideaal, misschien 1 met inklapbaar dak. Hopelijk infecteer ik mijn kids met caravan virus, is ideaal om bij elkaar te komen en toch een beetje je eigen privacy te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
pirke schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 20:11:
Hier ook één elektrisch auto (die prima voldoet), maar voor de caravan huur ik iets met een trekhaak. Zelf heb ik ook een camper overwogen maar daar krijg ik mijn vrouw niet in mee, gelukkig maar want z’n ding krijg je echt niet fatsoenlijk over of door de Spaanse binnenwegen, dorpjes of oude steden. Zeker als je wat binnenruimte wenst is een caravan met voortent dan veel makkelijker en eventueel met een luifel ook prima voor doorreis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
Terwijl het FO/RE doel nog ver weg is maak ik me op voor de "uitkeringsfase" van het sparen voor de kinderen. Sinds hun geboorte leggen we wat opzij (vroeger spaarrekening, nu ETF) voor het rijbewijs, de studie, etc. Per 1 september gaat de oudste studeren en op kamers. Rijbewijs lessen zijn betaald, collegegeld ook alvast, 1e huur van de kamer, etc.

Ik vind het echt heel prettig dat er hier gewoon geld voor apart staat en het dus geen impact heeft op onze financiën. Onze saving rate zal er niet onder lijden, terwijl dit anders echt een grote impact zou hebben gehad. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
RichieB schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:33:
Terwijl het FO/RI doel nog ver weg is maak ik me op voor de "uitkeringsfase" van het sparen voor de kinderen. Sinds hun geboorte leggen we wat opzij (vroeger spaarrekening, nu ETF) voor de het rijbewijs, studie, etc. Per 1 september gaat de oudste studeren en op kamers. Rijbewijs lessen zijn betaald, collegegeld ook alvast, 1e huur van de kamer, etc.

Ik vind het echt heel prettig dat er hier gewoon geld voor apart staat en het dus geen impact heeft op onze financiën. Onze saving rate zal er niet onder lijden, terwijl dit anders echt een grote impact zou hebben gehad. :*)
Hoeveel heb je per maand voor ze gespaard / belegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
tomtom901 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:36:
[...]

Hoeveel heb je per maand voor ze gespaard / belegd?
We hebben elke maand €50 pp per kind ingelegd. Dus €100 per kind op een aparte rekening gezet. Opa's en oma's zijn een paar jaar geleden ook mee gaan sparen. Het is lastig om nu al de balans op te maken, maar volgens het Nibud zou het genoeg moeten zijn voor 3 jaar studeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
RichieB schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:40:
[...]

We hebben elke maand €50 pp per kind ingelegd. Dus €100 per kind op een aparte rekening gezet. Opa's en oma's zijn een paar jaar geleden ook mee gaan sparen. Het is lastig om nu al de balans op te maken, maar volgens het Nibud zou het genoeg moeten zijn voor 3 jaar studeren.
Thanks, geeft een beetje een beeld voor als wij zover zijn. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
RichieB schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:33:
Terwijl het FO/RI doel nog ver weg is maak ik me op voor de "uitkeringsfase" van het sparen voor de kinderen. Sinds hun geboorte leggen we wat opzij (vroeger spaarrekening, nu ETF) voor het rijbewijs, de studie, etc. Per 1 september gaat de oudste studeren en op kamers. Rijbewijs lessen zijn betaald, collegegeld ook alvast, 1e huur van de kamer, etc.

Heb je al een beeld bij welk deel van het budget je betaalt en wat aan hen zelf overlaat? Ga je uit van Nibud/duo-richtlijnen? Wij hebben ook rekeningen in ETF's voor kinderen, maar ik zou ze denk ik ook laten lenen voor de stimulering en dan wellicht later (deels) afbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Laatst deze podcast geluisterd over investeren op lange termijn, eigenlijk weinig nieuws gehoord maar wel leuk om te luisteren:

Veel gepraat over hoe geduld en lange termijn het belangrijkst zijn om een goed investeringsresultaat te behalen en waarom risico nemen eigenlijk niet loont.

YouTube: TIP351: The Psychology Of Money W/ Morgan Housel
"In today’s episode, Trey Lockerbie sits down with Morgan Housel, who is a partner at Venture Capital and PE firm Collaborative Fund. He’s a former columnist at The Motley Fool and Wall Street Journal, and also the author of the international best-selling book, The Psychology of Money."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torgo
pirke schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 23:21:
[...]

Tenzij je reistijd ziet als 'hobby' en je er plezier aan beleeft is het net als woon-werk reistijd gewoon verloren tijd. Dus als we vliegen vergelijken met auto rijden en je hebt het over 4 dagen aan reis tijd vergeleken met laten we zeggen 2x 8 uur deur tot deur, dan moet je eigenlijk minimaal de kosten van 2 dagen niet werken mee nemen in de vergelijking. Je kan immers ook 2 vakantie dagen laten uitbetalen om je vlieg tickets mee te kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
JURIST schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:15:
[...]

Heb je al een beeld bij welk deel van het budget je betaalt en wat aan hen zelf overlaat?
Nee, nog niet. Dat zal voornamelijk afhangen van hoe lang de studie duurt en welke "overige kosten" daar nog bij komen. Ik denk dat er bijv. wel een stage in het buitenland gedaan zal worden.
Ga je uit van Nibud/duo-richtlijnen?
Ik vind dat zelf een aardig startpunt, maar over een jaar weet ik pas wat de echte cijfers zijn..
Wij hebben ook rekeningen in ETF's voor kinderen, maar ik zou ze denk ik ook laten lenen voor de stimulering en dan wellicht later (deels) afbetalen.
Ik laat ze ook maximaal lenen bij DUO. Maar ik vraag me af ze daarmee rond komen. Voorschieten/aanvullen doen we nu vanaf de Jeugdspaarrekening (0,4% rente). De ETF's kunnen na de studie eventueel verkocht worden om een (deel) van de leningen af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Deveon schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:25:
[...]

Hier ook één elektrisch auto (die prima voldoet), maar voor de caravan huur ik iets met een trekhaak. Zelf heb ik ook een camper overwogen maar daar krijg ik mijn vrouw niet in mee, gelukkig maar want z’n ding krijg je echt niet fatsoenlijk over of door de Spaanse binnenwegen, dorpjes of oude steden. Zeker als je wat binnenruimte wenst is een caravan met voortent dan veel makkelijker en eventueel met een luifel ook prima voor doorreis.
Heb sowieso niet echt de aantrekkingskracht van een camper in Europa begrepen. Als je ter plekke bent moet je steeds de zaak afbreken als je naar de winkel moet, iets in de buurt wilt bezichtigen of naar het strand gaat. Waar je met een caravan gewoon makkelijk de auto neemt en daarna terug gaat naar de camping.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
Mirved schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:40:
Heb sowieso niet echt de aantrekkingskracht van een camper in Europa begrepen. Als je ter plekke bent moet je steeds de zaak afbreken als je naar de winkel moet, iets in de buurt wilt bezichtigen of naar het strand gaat. Waar je met een caravan gewoon makkelijk de auto neemt en daarna terug gaat naar de camping.
Zo begrijp ik de aantrekkingskracht van een caravan die je op een plaats parkeer niet. Als je nou gaat overnachten in verlaten natuurgebieden of iedere paar dagen naar een andere locatie dan snap ik het. Maar; dat ding meezeulen om hem vervolgens een paar weken op 1 plek te laten staan; huur dan gewoon iets dat er al staat (energetisch ook nog een stuk beter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_V
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-09 13:53
RichieB schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:04:
Ik laat ze ook maximaal lenen bij DUO. Maar ik vraag me af ze daarmee rond komen. Voorschieten/aanvullen doen we nu vanaf de Jeugdspaarrekening (0,4% rente). De ETF's kunnen na de studie eventueel verkocht worden om een (deel) van de leningen af te lossen.
Ik begrijp de financiele voordelen maar krijgen je kinderen dit ook zo mee? Ik ben blij met de les die ik van mijn ouders heb mee gekregen om beter niet te lenen indien het niet nodig is.
Pagina: 1 ... 25 ... 293 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.