Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:27
jerh schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:08:
[...]

Jazeker, ik heb een coach, waar ik in de hele aanloop ook al meegeklankboard heb.
Heeft dat nog tot andere inzichten geleidt dan je vooraf dacht ? Heeft het het transitieproces versneld of juist op een andere manier beïnvloedt ? Positief dan wel negatief ?

Ik heb zelf veel gehad aan psycholoog en coaching gesprekken toen ik voor grote veranderingen stond (Niet stoppen met bedrijf of werk in mijn geval) en had er zelf veel aan om gewoon eens andere invalshoeken te horen en ideeën op te doen. Ik ben altijd heel nieuwsgierig naar dit soort trajecten. Daar valt veel te leren , voor mij in ieder geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
CornermanNL schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:28:
[...]

Heeft dat nog tot andere inzichten geleidt dan je vooraf dacht ? Heeft het het transitieproces versneld of juist op een andere manier beïnvloedt ? Positief dan wel negatief ?

Ik heb zelf veel gehad aan psycholoog en coaching gesprekken toen ik voor grote veranderingen stond (Niet stoppen met bedrijf of werk in mijn geval) en had er zelf veel aan om gewoon eens andere invalshoeken te horen en ideeën op te doen. Ik ben altijd heel nieuwsgierig naar dit soort trajecten. Daar valt veel te leren , voor mij in ieder geval.
Het heeft me heel erg geholpen om mijn denkpatroon helder te krijgen en uiteindelijk besluiten te nemen. Juist de neutrale blik en het feit dat ik iets wilde is me daardoor heel helder geworden. Zonder dat proces had ik wellicht doorgegaan en was ik er steeds ongelukkiger van geworden. Het continue teruggaan naar de centrale punten heeft mij (als uitsteller) gedwongen om alles helder te krijgen.

Dus ja, dat raad ik iedereen aan. Je vrouw blijft fijn om mee te sparren, maar begrijpt toch niet altijd de emotie die erbij komt en dat geldt ook voor familie. Ze kennen je natuurlijk goed, maar wel vanuit een andere dimensie.

Ik heb nu afgesproken dat ik eerst afstand neem, alles laat bezinken. Bijkom van de roofbouw die ik op mezelf heb gepleegd en nadenk over wat ik wil. En voordat ik een besluit neem, wil de coach dat ik langskom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44
Xanaroth schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:31:
[...]

Prima. Dan vul je iets anders in op de sectie [whatever reden], zijn immers slechts voorbeelden. Dat nieuwe bankstel of auto bijvoorbeeld, waarvoor je *dacht* dat de week ervoor geld beschikmaar maken en overzetten naar de betaalrekening vroeg zat zou zijn.
Voor mijn grootouders was een val tijdens vakantie in elk geval verdomd prettig om te kunnen denken aan zorg-eerst, en niet zorgverzekering-eerst. Maar dan heb je wel spontaan grote getallen nodig.

Gaat om de inhoud hier. Dat er altijd dingen onverwacht fout kunnen gaan wanneer je liquide middelen van je beleg account nodig hebt. En dat het dan verdomde handig is als je die 500k-1mil op meerdere manieren kunt bereiken. Zo kom je automatisch uit bij iets anders dan "100% van mijn beleggingen staat volledig bij 1 broker in de ETF's van slechts 1 partij".
Als ik vandaag een nieuwe auto zou kopen (handtekening zetten op de bestelbon) voor levering binnen de 3 maand bv, dan verkoop ik vandaag nog wat aandelen als de spaarrekening te laag zou staan.
2-3 dagen later staat het geld dan op de rekening, en kan een crash me daarvoor al niet raken.

En ik werk met 3 banken. Een private banker voor ca 30% van mijn beleggingen, een internet bank voor de beleggingen die ik zelf beheer (aandelen, fondsen en trackers), en dan een ‘grootbank’ met de lopende rekening en de gewone spaarekening.
Ook bij de private banker kan ik zeer snel cash krijgen als lening op de belegging, maar dat heb ik nog noot gedaan. Kan handig zijn in speciale gevallen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:33
Config schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:41:
[...]

Ah ja, dat ken ik idd. Dat heet de 183-dagen regeling.....;)
Naar het buitenland verhuizen en dan je opties uitoefenen heeft weinig zin. Nederland zal gewoon belasten naar rato van gewerkte dagen in Nederland tot aan vesting.
Zie
https://wetten.overheid.nl/BWBR0013418/2002-01-01

https://uitspraken.rechts...t?id=ECLI:NL:HR:2017:2419

Het enige voordeel kan zijn dat je geen sociale premies betaalt in Nederland.

[ Voor 5% gewijzigd door freakaleek op 26-07-2021 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:49
Zijn hier ook mensen die extra inzetten op hoog dividend aandelen? Waarom wel / waarom niet?

Ik luister de podcast van "jong beleggen" waar dit in wordt behandeld. Zelf heb ik alleen de 3 bekende NT fondsen met de bekende verhoudingen in mijn aandelenportfolio zitten. Hier zitten zowel "growth" als "value" aandelen in, waarbij ik automatisch een combinatie van deze 2 type aandelen heb (en alles daar tussenin). Goede redenatie of niet? ;)

[ Voor 15% gewijzigd door nMad op 26-07-2021 19:43 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 20:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 12:31
@Verwijderd dat klopt natuurlijk op de korte termijn, maar op de lange termijn is Divident growth wel degelijk https://www.financial-exp...ividend-growth-investing/.

Weliswaar is dit een (min of meer) actieve strategy. Theoretisch zou t het Rente op rente effect moeten versterken, mij is nog niet helemaal duidelijk hoe dit zit, maar ik ben ook zeker geïnteresseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedDashGuy
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:42
sebastiaan89 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:49:
@VerwijderdTheoretisch zou t het Rente op rente effect moeten versterken, mij is nog niet helemaal duidelijk hoe dit zit, maar ik ben ook zeker geïnteresseerd.
Dit is gebaseerd op de theorie dat je met het gekregen dividend meer dividend aandelen kunt kopen waardoor je de volgende periode dus meer dividend krijgt waarmee je weer meer dividend aandelen kunt kopen. Dit komt ook doordat een redelijk aantal dividend aandelen snel in prijs herstellen na de ex-div datum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:26
Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:38:
@nMad @sebastiaan89 Oke, een iets uitgebreidere reactie dan:

Bedrijven die dividend uitkeren, zijn bedrijven 'gevestigd zijn'. Ze hebben geen kapitaal meer nodig om te groeien (omdat ze al groot genoeg zijn), dus keren ze periodiek uit. Denk bijvoorbeeld aan Shell. Zeer stabiel. Dus: Enerzijds weinig risico, anderzijds weinig kans op (forse) waardevermeerdering.

Bedrijven die geen dividend uitkeren, zijn bedrijven die het geld zelf kunnen gebruiken om te investeren om door te groeien. Denk aan een Tech-start-up. Het risico is hierbij natuurlijk groter, anderzijds is er een kans op een forse waardevermeerdering.

Samengevat:
- Je zult nooit 'een mooie klapper maken'.
+ Je loopt relatief weinig risico.

Mijn conclusie:
Dan kun je net zo goed (of zelfs beter!) een breed gespreide ETF pakken.
Ach, als je goed oplet zijn er ook in die hoek soms koopjes te vinden. Ik heb Shell onder de €10 gekocht en heb een gemiddelde aankoopprijs van <€13. Prima rendement voor dit jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
jerh schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 08:42:
[...]

Ik heb mijn bedrijf verkocht, overdracht is eind mei afgerond. Ik ben nu bezig om daar afstand van te nemen en vooral bij te komen van de in jaren opgebouwde stress..... In juni op vakantie geweest in NL en daarna daar eigenlijk niet mee gestopt.

Ik heb een aantal oude hobbies inmiddels weer opgepakt: piano spelen, roeien, zeilen. En besteed meer aandacht aan mijn moeder. Voor de komende periode ga ik dat nog wat verder uitbreiden. Mijn vrouw werkt nog wel, want die wil (nog) niet stoppen, dus reizen is nog wat beperkt.

Door alles rondom corona plan ik vooral niet te veel vooruit. Het andere gedeelte wat ik de komende periode wil doen, is alle klusjes uit het verleden aanpakken (kamer behangen, opruimen, dat soort dingen). En uiteraard nadenken over wat ik verder wil, dat is iets wat meer energie kost dan ik had gedacht, dus dat geef ik de tijd.

Vooralsnog genoeg om mee vooruit te kunnen.

[...]

Dat komt ook denk ik doordat je het niet nodig hebt. Ben je FO dan is het anders, geld op is dan een serieuze bedreiging. Ben je nog geen FO dan duurt het wat langer. Is mi een heel andere insteek. Ik had in maart echt wel pijn in mijn buik van de daling, ik was helemaal klaar met werken en zag mijn vrijheid in een keer in de verte verdwijnen. Heel onaangenaam. Nu kijk ik daar wat genuanceerder naar, maar bijvoorbeeld wel moeite om alles in aandelen te stoppen en houd dus best een behoorlijke cashpositie aan, die ik voorlopig langzaam afbouw.
Dank voor het delen! Toch weer een hele nieuwe fase in je leven. Best spannend :) Voorlopig HOEF je in elk geval niets en dat is goud waard.

Je hebt 100% gelijk dat ik het deel dat ik nu opbouw inderdaad niet nodig heb. Ik heb nog wel even te gaan, dus fluctuaties horen erbij. Ik snap het dat dit totaal anders is wanneer je van die spaarpot afhankelijk bent wanneer je minder of geen inkomsten uit arbeid hebt.

Dat geeft me toch wel weer te denken hoeveel zekerheid/marge je dan nodig hebt en met welke allocatie en risicoprofiel. Omdat ik nog wel ff te gaan heb heb ik daar voor mezelf nog geen duidelijk beeld bij. Hoe financieel onafhankelijk ben je wanneer je volledig afhankelijk bent van je kapitaal... zo heb ik er eigenlijk nog niet eerder bewust over nagedacht.

Des te belangrijker om iets van waarde te kunnen blijven bieden wanneer je FO bent. In de vorm van kennis, fysieke arbeid, een hobby die iets kan opleveren etc.

Ik begin steeds vaker te zien dat een goede gezondheid geen gegeven is. Bij collega's, familie etc. Dat zijn lang niet altijd zaken waar je zelf heel veel invloed op hebt. Zo wil ik eens wat beter nadenken over hoe dan verder als ik zelf niet zoveel meer kan bijdragen in het gezin. Aan de andere kant net een (in mijn ogen) te dure arbeidsongeschiktheidsverzekering (woonlastenverzekering) opgezegd die een stuk minder uitkeert dan wanneer ik jaarlijks 3% aan het vermogen zou onttrekken. Om t nog maar niet te hebben over wachttijd, de voorwaarden voor uitkering en de duur van de uitkering. T was ook maar een kleine aanvulling. Toentertijd een prima risicoafdekking, nu niet meer nodig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:47

GG85

.......

Leuk FIRE artikel in NRC vandaag:

‘Van het zoveelste prulletje van de Action word je niet blij’

Eindelijk weer een een duidelijk en feitelijk verhaal wat voor iedereen aanspreekbaar is en haalbaar.
Geen 80% SR of inkomen van 10k per maand maar €2500 netto per maand en gezamelijk €1200 in de FIRE pot.
‘Een jaar of tien geleden bekeek ik mijn pensioenoverzicht en zag ik dat ik waarschijnlijk met pensioen mag als ik 70 jaar en drie maanden ben. Daar schrok ik heel erg van. Zo kan het leven toch niet bedoeld zijn, dat je dán pas vrij bent om te doen wat je wilt?

„In die tijd las ik ook voor het eerst over FIRE, dat staat voor Financial Independence Retire Early. Het is een Amerikaanse beweging waarbij extreme aanhangers 60 tot 70 procent van hun inkomen opzijzetten om met hun vijftigste met pensioen te kunnen. Ze leven superzuinig en zelfvoorzienend. Dat is voor mij wat extreem – ik wil niet ieder dubbeltje hoeven om te draaien – maar ik vond het wel aantrekkelijk om slimmer met mijn geld om te gaan.

„Dus zetten mijn vriend en ik nu 1.200 euro per maand opzij in een mix van sparen, beleggen en aflossen op de hypotheek. Ik heb cursussen gevolgd in beleggen en ben nu bezig met een goede strategie voor de lange termijn. Ook hebben we kritisch gekeken naar ons uitgavenpatroon. Ik was altijd vrij makkelijk met kleding kopen, ook voor onze twee kinderen van 10 en 12. Maar van het zoveelste bloesje of prulletje van de Action word je uiteindelijk niet blij. Nu koop ik pas een nieuwe broek als mijn vorige versleten is. Over vijftien jaar met pensioen gaat niet lukken, maar het gevoel dat we zelf de controle hebben, is al heel lekker.”
Zou het een Tweaker zijn?

[ Voor 60% gewijzigd door GG85 op 26-07-2021 22:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:52
GG85 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:23:

Eindelijk weer een een duidelijk en feitelijk verhaal wat voor iedereen aanspreekbaar is en haalbaar.
Geen 80% SR of inkomen van 10k per maand maar €2500 netto per maand en gezamelijk €1200 in de FIRE pot.
Haar inkomen is netto €2500 per maand. Inkomen van haar vriend wordt niet genoemd en samen sparen ze €1200. Als haar vriend ook €2500 per maand verdient, dan hebben ze een netto inkomen van €5000 per maand. Dan is €1200 sparen/beleggen niet zoveel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Phony
  • Niet online
Misschien nog niet zoveel, maar het kwartje is wel gevallen. Er staat dan ook bij "Over vijftien jaar met pensioen gaat niet lukken, maar het gevoel dat we zelf de controle hebben, is al heel lekker.”

Op de goede weg dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:46
Sparen 1200 per maand. Laatste grote uitgaven: verbouwing 35K.....
Ik weet de details niet, maar hier ben ik dan wel altijd benieuwd naar. Vooral omdat 35K een flink bedrag is, is dit dmv een hogere hypotheek, hadden ze dit extra kunnen sparen tbv fire, was dit eigenlijk ook "spaargeld" etc.
En mijn gevoel zegt, over weer 2-3 jaar moet die dure bruiloft toch ook echt, en over 5 jaar die nieuwe auto. Je leeft nu toch ook!?
Misschien ben ik een beetje te cynisch, maar dit lijkt er gewoon op dat iemand financieel bewust is en nadenkt over pre-pensioen. Niet over fire.
Maar zeker in vergelijking met de eerdere stukjes in het AD kwalitatief al een veel beter verhaal.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-09 14:18
GioStyle schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:55:
[...]

Haar inkomen is netto €2500 per maand. Inkomen van haar vriend wordt niet genoemd en samen sparen ze €1200. Als haar vriend ook €2500 per maand verdient, dan hebben ze een netto inkomen van €5000 per maand. Dan is €1200 sparen/beleggen niet zoveel.
Dat ligt compleet aan het beeld dat je hebt wat nodig is voor een gelukkige levensstijl. En andere zaken, heb je kinderen bijvoorbeeld en hoe ga je daarmee om.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Kortom. Ik denk niet dat ze het per se slecht doen als ik eerlijk ben. Ik denk dat ze de smaak goed te pakken hebben :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thatanas
rube schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 07:34:
Sparen 1200 per maand. Laatste grote uitgaven: verbouwing 35K.....
Ik weet de details niet, maar hier ben ik dan wel altijd benieuwd naar. Vooral omdat 35K een flink bedrag is, is dit dmv een hogere hypotheek, hadden ze dit extra kunnen sparen tbv fire, was dit eigenlijk ook "spaargeld" etc.
En mijn gevoel zegt, over weer 2-3 jaar moet die dure bruiloft toch ook echt, en over 5 jaar die nieuwe auto. Je leeft nu toch ook!?
Misschien ben ik een beetje te cynisch, maar dit lijkt er gewoon op dat iemand financieel bewust is en nadenkt over pre-pensioen. Niet over fire.
Maar zeker in vergelijking met de eerdere stukjes in het AD kwalitatief al een veel beter verhaal.
Misschien hebben ze de verbouwing wel gespaard en beschouwd als losstaand van wat ze sparen voor de toekomst?

Bovendien: stel dat zij een uitbouw van zes bij vier meter hebben opgeleverd met op het dak zonnepanelen voor ''maar" 35k, dan is hun woningwaarde waarschijnlijk recht evenredig mee gestegen. De vraag is of je dat nu echt kunt vergelijken met een dure bruiloft of nieuwe auto, zeker als ze ooit verwachten de woning te verkopen en te verkassen naar het oosten van het land of het buitenland. Kortom, zo'n artikel biedt veel te weinig ruimte voor nuance.

Ik vind de sfeer nogal oordelend, terwijl ik mensen terugzie die financieel heel veel bewuster zijn dan anderen, zeg 95% van de bevolking. Ik lees eigenlijk mezelf grotendeels terug, minus de grote verbouwing en het ZZP'en :D.

Voor mij gaf de SVB ook 70 jaar en drie maanden terug, dus ik denk dat ze (begin) dertigers zijn ("nog veertig jaar werken").

Als je dan 25 jaar lang 1200€ per maand belegt, ben je op je 55 a 57e een miljoen waard. En dat nog los van een waarschijnlijk grotendeels afbetaald huis (uitgaande dat mensen in deze leeftijdscategorie grotendeels een annuïteitenhypotheek hebben, die losstaand vermeld staat in het artikel).

Deze mensen zijn dus, los van die 1200€, vrijwel 100% zeker ook nog eens aan het aflossen op hun hypotheek. Als we dat al niet FIRE mogen noemen... Niet iedereen hoeft met z'n 43e met pensioen?

[ Voor 12% gewijzigd door thatanas op 27-07-2021 08:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

thatanas schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:07:
Als je dan 25 jaar lang 1200€ per maand belegt, ben je op je 55 a 57e een miljoen waard. En dat nog los van een waarschijnlijk grotendeels afbetaald huis (uitgaande dat mensen in deze leeftijdscategorie grotendeels een annuïteitenhypotheek hebben, die losstaand vermeld staat in het artikel).

Deze mensen zijn dus, los van die 1200€, vrijwel 100% zeker ook nog eens aan het aflossen op hun hypotheek. Als we dat al niet FIRE mogen noemen... Niet iedereen hoeft met z'n 43e met pensioen?
Die 1200 per maand is verdeeld over sparen, beleggen en hypotheek aflossen. Dus de 'FO pot' groeit niet met 1200 per maand. Desondanks is 24% niet uitgeven een behoorlijke prestatie als je het met de typische modale Nederlander vergelijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
@thatanas precies, wat ik zei, het roept een aantal vragen op omdat we de details niet hebben. Prima bezig, maar fire is voor mij wat anders dan b.v. 5 jaar eerder met pre-pensioen. Zie verder @Verwijderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thatanas
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:36:
[...]

Die 1200 per maand is verdeeld over sparen, beleggen en hypotheek aflossen. Dus de 'FO pot' groeit niet met 1200 per maand. Desondanks is 24% niet uitgeven een behoorlijke prestatie als je het met de typische modale Nederlander vergelijkt.
Ik heb nog een keer gerekend, maar ze komt op 1950€ aan uitgaven waar de hypotheek 900€ (450 per persoon) onderdeel van uitmaakt. Laten we aannemen dat de helft van dat bedrag aan aflossing op gaat in het begin van de hypotheek, dan zit ze dus effectief op 825€ van 2500€ netto inkomen. Of met elkaar 1700€ op hypothetisch 5000€. Overigens mis ik nog 50€ per maand als ze allebei per persoon 600€ investeren/sparen (dat laatste woord mistte ik). Misschien legt ze dus zelfs iets meer in dan haar partner?

Verder, maar daar heb ik hier al vaker discussies over gehad, ben ik het niet eens met de stelling dat je 'FO-pot' niet groeit met het aflossen van een woning. Datzelfde geldt ook voor sparen (al moet je, ten opzichte van beleggen, absurd veel meer sparen om FO te worden). Maar die discussies laat ik voor nu zitten want ik heb al voldoende geouwehoerd voor vandaag. :P

[ Voor 21% gewijzigd door thatanas op 27-07-2021 10:44 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• thatanas
rube schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:40:
@thatanas precies, wat ik zei, het roept een aantal vragen op omdat we de details niet hebben. Prima bezig, maar fire is voor mij wat anders dan b.v. 5 jaar eerder met pre-pensioen. Zie verder @Verwijderd
Volgens mij had ik het over tien jaar eerder prepensioen, en feitelijk 13 jaar (want haar AOW datum stond op 70 en drie maanden bij de SVB).

En de vraag is of ze een miljoen nodig heeft. Na 20 jaar hebben ze, als ze alles beleggen, al 650k. Dan zijn ze 50'ers en in principe ook al een enorm eind op weg richting FIRE, zo niet überhaupt al FIRE.

Daarbij is het prima dat FIRE voor jou iets anders betekent, maar in het artikel lees ik letterlijk terug:

In die tijd las ik ook voor het eerst over FIRE, dat staat voor Financial Independence Retire Early. Het is een Amerikaanse beweging waarbij extreme aanhangers 60 tot 70 procent van hun inkomen opzijzetten om met hun vijftigste met pensioen te kunnen. Ze leven superzuinig en zelfvoorzienend. Dat is voor mij wat extreem – ik wil niet ieder dubbeltje hoeven om te draaien – maar ik vond het wel aantrekkelijk om slimmer met mijn geld om te gaan.

Over vijftien jaar met pensioen gaat niet lukken, maar het gevoel dat we zelf de controle hebben, is al heel lekker
.

Kortom, volgens mij doet deze dame met haar partner precies wat ze voor ogen heeft. Daar heb ik mega respect voor. Ieder zijn pad is immers anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-09 19:44
Blik1984 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:55:
[...]

Ach, als je goed oplet zijn er ook in die hoek soms koopjes te vinden. Ik heb Shell onder de €10 gekocht en heb een gemiddelde aankoopprijs van <€13. Prima rendement voor dit jaar
Zeker prettig.
Maar dat is toch gewoon gokken. Wat bedoel je met "goed opletten" - hoe werkt dat?
Of heb je gekocht omdat je DACHT dat het dieptepunt wel bereikt was (timing the market)?

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Phony
  • Niet online
rube schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:40:
Inderdaad mist er een hoop belangrijke info. Reden te meer om niet allerlei aannames te doen en te zoeken naar redenen waarom zij toch niet goed bezig zouden zijn. Hierdoor wordt het een welles niets discussie die niets toevoegt.

Ze zijn geïnspireerd door de FIRE principes en maken daarin hun eigen keuzes. Dat staat er nota bene bij. Doen de meesten hier niet hetzelfde?

Inderdaad zijn ze al beter op weg dan de gemiddelde Nederlander, maken bewuste keuzes en dat is al een compliment waard.

Geen aanval op jou hoor Rube, ik vind jouw posts altijd kwalitatief hoog. Dit is meer iets dat me in het algemeen opvalt in dit topic. Misschien komt dat ook doordat die artikelen een hoog clickbait gehalte hebben en er zoveel info en nuance mist.

[ Voor 13% gewijzigd door Phony op 27-07-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-09 15:27
thatanas schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:07:
[...]

Ik vind de sfeer nogal oordelend, terwijl ik mensen terugzie die financieel heel veel bewuster zijn dan anderen, zeg 95% van de bevolking. Ik lees eigenlijk mezelf grotendeels terug, minus de grote verbouwing en het ZZP'en :D.
Dat komt vast en zeker door de bias hier in het topic ;)
Ik denk dat je in de doorsnee bevolking goed moet zoeken naar huishoudens met een SR van meer dan zeg 10%. In dit topic is 30% vaak al "weinig".

Verder komt jouw lijstje aardig overeen met die van ons buiten de hypotheek(behoorlijk stuk lager) en de kinderopvang. En inderdaad, met dit soort bedragen duurt het een flinke tijd voordat je FO bent(als je het al redt). Wij kiezen dus ook bewust voor FMA. bijvoorbeeld de mogelijkheid tot 2*16 uur werken vanaf 55 jaar en evt stoppen met 6* jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thatanas
superkoex9 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:26:
[...]

Ik denk dat je in de doorsnee bevolking goed moet zoeken naar huishoudens met een SR van meer dan zeg 10%. In dit topic is 30% vaak al "weinig".

Verder komt jouw lijstje aardig overeen met die van ons buiten de hypotheek(behoorlijk stuk lager) en de kinderopvang. En inderdaad, met dit soort bedragen duurt het een flinke tijd voordat je FO bent(als je het al redt). Wij kiezen dus ook bewust voor FMA. bijvoorbeeld de mogelijkheid tot 2*16 uur werken vanaf 55 jaar en evt stoppen met 6* jaar.
Kinderopvang blijft nog een jaar of vijf één dag per week. Flinke kostenpost, benieuwd of het kabinet daarin uiteindelijk een mooie oplossing verzint ;).

Onze hypotheek lossen we veel meer op af dan van de bank 'hoeft'. Feitelijk is dit iets minder dan 1100 euro per maand, waarvan iets meer dan 400 euro rente (en dus iets minder dan 700 euro aflos). We lossen dus versneld met 1000 euro per maand af, dus zien maandelijks 2100 euro naar de hypotheek gaan. Vanaf het moment dat de hypotheek onder de 1000 euro per maand zakt (iets meer dan één jaar nog), gaat meer van het geld dat in de aflossing wordt gestopt verschoven worden naar investeren.

Er zit bij mij echter een mentale magische grens in het feit dat de hypotheek onder de 1000 euro zakt. Tegen de tijd dat dit gebeurt, wonen we 50 maanden in onze woning. We startten met 1456 euro per maand (annuïtair). Aflossen heeft een stevig effect gehad op de rente die wij betalen, die gezakt is van 3,45% naar 2,35%. Nu is het rendement van aflossen met 'maar' 2,35% rente niet zo groot meer, maar het wegvegen van de renteopslag was echt een fijn succes :).

Ik sta er hetzelfde in als jij, al denk ik dat ik rond mijn 55e wel ongeveer klaar wil zijn (nog 23 jaar). Bij gelijkblijvende investeringen zouden we dan zitten op 630k om het 12 jaar mee uit te zingen tot ons pensioen. Eigenlijk weet ik 99% zeker dat dit bedrag veel hoger is dan strikt noodzakelijk (pensioen, AOW). Ook weet ik dat we met het huidige aflossingstempo binnen 10 jaar hypotheekvrij zijn. Nu wil ik dat tempo niet blijven hanteren, maar ik weet dus wel dat ik waarschijnlijk eerder rond de vijftig al 'klaar' ben (al heeft het geld dan wel minder tijd om te groeien).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
superkoex9 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:26:
[...]

Ja, nog even los van het feit dat die 10% vaak ook neerkomt op uitgestelde uitgaven nog voor het pensioen/de FO-datum. Dat zijn vaak gewoon reserveringen voor onderhoud, vervanging, woninguitbreiding, studiekosten kinderen, etc.

Héél goed als mensen dat doen, maar in het kader van FO valt dat niet onder de savings rate. Daarvoor moet je toch bijhouden hoeveel er echt duurzaam in een FO-potje belandt om er pas daarna uitgehaald te worden.

Onze huidige situatie bijvoorbeeld: de afgelopen 4 jaren was onze savingsrate oplopend ca. 40-44-47-51%. Dit jaar staat het echter op 60% met de verwachting dat het oploopt naar 65%, maar ik weet nu al dat zo'n 20 procentpunten daarvan opgaan aan onze verhuizing in het jaar erna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Verwijderd schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:36:
[...]

Zeker, in iets meer dan anderhalf jaar sparen ze een gemiddeld spaarsaldo in de leeftijdscategorie bij elkaar . Ik denk dat ze zich vergissen hoeveel jaar ze eerder zouden kunnen stoppen met werken als ze dit doorzetten. (en het geld echt apart houden)

Leeftijdsgroep Gemiddelde Spaargeld Mediaan Spaargeld
Tot 25 jaar € 7.100 € 2.500
25-35 jaar € 14.000 € 5.500
35-45 jaar € 25.700 € 9.800
45-55 jaar € 40.500 € 14.400
55-65 jaar € 52.200 € 18.700
65-75 jaar € 59.800 € 22.000
75-85 jaar € 57.100 € 22.100
85+ jaar € 63.000 € 23.500

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 07:13
Een savings rate van 30% maar wel elke paar jaar een grote uitgave doen (keuken, verbouwing, auto, etc) die vanuit de FO pot betaald wordt is inderdaad geen savings rate van 30%. Het is wel beter dan een dure persoonlijke lening afsluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 00:14
thatanas schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 07:59:
[...]
Members only:

Kortom. Ik denk niet dat ze het per se slecht doen als ik eerlijk ben. Ik denk dat ze de smaak goed te pakken hebben :)
Members only:

Het valt mij op dat de meesten hier een boven modaal inkomen hebben, als ik 1000,-- netto per maand meer zou verdienen dan dit allemaal stuk makkelijker zijn ;).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
poehee schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:48:
[...]

Zeker prettig.
Maar dat is toch gewoon gokken. Wat bedoel je met "goed opletten" - hoe werkt dat?
Of heb je gekocht omdat je DACHT dat het dieptepunt wel bereikt was (timing the market)?
Ik snap dat er hier wat aversie bestaat tegen losse aandelen (ik heb ook echt alleen Shell, en het is nog geen 2% van mijn totale vermogen). Maar ik vind de term gokken wel heel negatief neergezet. De reactie op corona door shell-beleggers was buitengewoon heftig waardoor er een buitenkansje ontstond om een dividend-aandeel te kopen dat tegelijkertijd ook nog eens een flinke groeipotentie heeft. Over het jaar bekeken ongeveer 30% rendement op gepakt en daarbij 4% dividendrendement per jaar (wat stijgende gaat zijn omdat Shell zijn dividend per kwartaal weer gaat verhogen).

Voor de rest zit ik gewoon in NT-fondsen voor 98% van mijn aandelen-vermogen

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• thatanas
Jazsie schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:14:
[...]

***members only***

Het valt mij op dat de meesten hier een boven modaal inkomen hebben, als ik 1000,-- netto per maand meer zou verdienen dan dit allemaal stuk makkelijker zijn ;).
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door thatanas op 27-07-2021 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
Blik1984 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:36:
[...]

Ik snap dat er hier wat aversie bestaat tegen losse aandelen (ik heb ook echt alleen Shell, en het is nog geen 2% van mijn totale vermogen). Maar ik vind de term gokken wel heel negatief neergezet. De reactie op corona door shell-beleggers was buitengewoon heftig waardoor er een buitenkansje ontstond om een dividend-aandeel te kopen dat tegelijkertijd ook nog eens een flinke groeipotentie heeft. Over het jaar bekeken ongeveer 30% rendement op gepakt en daarbij 4% dividendrendement per jaar (wat stijgende gaat zijn omdat Shell zijn dividend per kwartaal weer gaat verhogen).

Voor de rest zit ik gewoon in NT-fondsen voor 98% van mijn aandelen-vermogen
Oh, excuses. De term gokken was niet zo negatief bedoeld. Maar het is het natuurlijk wel.
En ik doe het ook. Alleen mijn verhoudingen zijn veel slechter (naar mijn zin - trek het heel langzaam recht met inleggen in de ETF's). Nu ongeveer 60% in Meesman/VTI, en de rest is "gokken" (Verspreid over 50 bedrijven ongeveer: van Apple, ASML, Disney, Pepsi, VW naar mijn verliezers: o.a. ABInbev, Shell, AbnAmro/ING en Prosus). Ik durf bijna niet meer in individuele aandelen te beleggen, maar kan het niet laten af en toe. Maar waar ik sinds ik me er in verdiep (o.a. hier) moeite mee heb is denken dat IK wel dat goede aandeel uitkies (en het gemiddelde outperform).

Mijn portefeuille individuele aandelen doet het ook aanzienlijk slechter dan mijn Meesman Index fonds en VTI. En dat komt door slechts enkele underperformers (met name ABN Amro).

[ Voor 11% gewijzigd door poehee op 27-07-2021 14:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Er is nog een factor die vaak vergeten wordt: sociale handigheid (vaardigheden), toegepast/aangepast binnen een organisatie.
Dit is deels te leren, maar is zeker aan het begin van je carrière vooral gebruikmakend van de vaardigheden die je in je eigen sociale omgeving hebt opgepikt vanaf je geboorte t/m studeren. En dan maakt het dus echt uit in wat voor nest je geboren bent en in welke sociale omgeving.
En dan is factor geluk, gunfactor tijdens sollicitaties, onderbuikgevoel van de interviewer zeker van belang, want die wordt dus mede door dat geprikkeld.

Ik ken een heel aantal mensen met talent, diploma's en vaardigheden, die maar blijven sukkelen met allemaal net-niet baantjes, of, als ze wel een passende baan hebben er binnen 1 jaar weer uitliggen. Zelfs iemand die zowel HBO als Master heeft, die tot op dag van vandaag alleen maar non-HBO en non-WO werk heeft gedaan en pas nu in die richting kan bewegen met dito salaris. En dat is dan een midden 40er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
poehee schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:49:
[...]

Oh, excuses. De term gokken was niet zo negatief bedoeld. Maar het is het natuurlijk wel.
En ik doe het ook. Alleen mijn verhoudingen zijn veel slechter (naar mijn zin - trek het heel langzaam recht met inleggen in de ETF's). Nu ongeveer 60% in Meesman/VTI, en de rest is "gokken" (Verspreid over 50 bedrijven ongeveer: van Apple, ASML, Disney, Pepsi, VW naar mijn verliezers: o.a. ABInbev, Shell, AbnAmro/ING en Prosus). Ik durf bijna niet meer in individuele aandelen te beleggen, maar kan het niet laten af en toe. Maar waar ik sinds ik me er in verdiep (o.a. hier) moeite mee heb is denken dat IK wel dat goede aandeel uitkies (en het gemiddelde outperform).

Mijn portefeuille individuele aandelen doet het ook aanzienlijk slechter dan mijn Meesman Index fonds en VTI. En dat komt door slechts enkele underperformers (met name ABN Amro).
Ik investeer dus per definitie niet in normale aandelen, alleen vond ik Shell zo'n buitenkansje dat ik die niet kon laten liggen op 16 euro en later nog <10 euro. Ik zou dus ook alleen een indvidueel aandeel kiezen als ik zeker weet dat het de markt gaat outperformen.

Ik werk voor een bedrijf dat in de AEX staat, maar ik heb er bijvoorbeeld geen aandelen van, omdat ik niet verwacht op de langere termijn hier meer winst op te pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-09 09:46
[...]

Als je een goede spreiding hanteert over verschillende sectoren en liefst ook nog geografisch met tenminste 20 aandelen, heb je een goede spreiding en dempt dit flink je risicos, boven de 20 aandelen loopt je risico niet heel veel verder terug. Verder is het natuurlijk ook zo dat het enorm lastig is om 50 bedrijven een beetje te volgen. Dus dan kan het soms beter zijn om minder bedrijven wat actiever te volgen. Verder heb je prosus erbij staan en mogelijk nog andere holdings. Die zijn nog lastiger te volgen omdat binnen prosus weer veel andere bedrijven zitten zoals Tencent en andere....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:12
Blik1984 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:25:
[...]

Ik investeer dus per definitie niet in normale aandelen, alleen vond ik Shell zo'n buitenkansje dat ik die niet kon laten liggen op 16 euro en later nog <10 euro. Ik zou dus ook alleen een indvidueel aandeel kiezen als ik zeker weet dat het de markt gaat outperformen.

Ik werk voor een bedrijf dat in de AEX staat, maar ik heb er bijvoorbeeld geen aandelen van, omdat ik niet verwacht op de langere termijn hier meer winst op te pakken
Er was natuurlijk een reden dat een aandeel als Shell gedaald was, net zoals heel veel aandelen wat achteraf overtrokken bleek te zijn.

Je hebt blijkbaar op het laagste punt gekocht want er is maar 1 dag dat het aandeel onder de 11eur is geweest en dat was op 18.03 - €10,68 en het aandeel is nu €16,58 waard wat 55% rendement is.

De AEX was op 18.03 404,10 en vandaag 738 wat 82% rendement is, dus al met al is het nog steeds een slechte koop geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
R.van.M schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:39:
[...]

Er was natuurlijk een reden dat een aandeel als Shell gedaald was, net zoals heel veel aandelen wat achteraf overtrokken bleek te zijn.

Je hebt blijkbaar op het laagste punt gekocht want er is maar 1 dag dat het aandeel onder de 11eur is geweest en dat was op 18.03 - €10,68 en het aandeel is nu €16,58 waard wat 55% rendement is.

De AEX was op 18.03 404,10 en vandaag 738 wat 82% rendement is, dus al met al is het nog steeds een slechte koop geweest.
wel een kleine correctie doen voor het dividend van Shell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

Probeer je rekensommetje nog een keer voor 28 oktober 2010, met een Shell aankoopprijs van 9,90 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Ja, maar op de lange termijn zou ik persoonlijk wel twijfelen.
Hun oude business model gebaseerd op olie staat deftig onder druk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R.van.M
Blik1984 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:44:
[...]

Probeer je rekensommetje nog een keer voor 28 oktober 2010, met een Shell aankoopprijs van 9,90 ;)
Als je ze op die dag voor 9,90 gekocht hebt dan heb je inderdaad een goede deal gemaakt want op de beurs waren ze die dag 22eur waard.

Hoe dan ook, mijn punt is dat de aandelen index over die periodes ook flink gestegen is en je daar ook zeer goede rendementen mee hebt gemaakt. Het stockpicken van Shell omdat ze onder de 10eur zijn is gewoon gokken want het is zo goed als onmogelijk om een bedrijf als Shell te doorgronden op fair market value.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
[...]

Jouw verliezers zijn mijn winnaars, al is ab inbev redelijk neutraal, maar op ing/ABN/Shell heb ik het mooie rendementen. Kwestie van Kooten als ze ver onder hun normale koers staan. Dipjes van 20-60% corrigeren meestal vrij snel. Al had ik de eerste positie in Shell genomen toen ze naar de 19 waren gezakt, later bij 11 nog flink bijgekocht. URW is ook zo'n pareltje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
coldasice schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:26:
[...]

Als je een goede spreiding hanteert over verschillende sectoren en liefst ook nog geografisch met tenminste 20 aandelen, heb je een goede spreiding en dempt dit flink je risicos, boven de 20 aandelen loopt je risico niet heel veel verder terug. Verder is het natuurlijk ook zo dat het enorm lastig is om 50 bedrijven een beetje te volgen. Dus dan kan het soms beter zijn om minder bedrijven wat actiever te volgen. Verder heb je prosus erbij staan en mogelijk nog andere holdings. Die zijn nog lastiger te volgen omdat binnen prosus weer veel andere bedrijven zitten zoals Tencent en andere....
Nou heb ik een dus die gespreidde portefeuille, maar doe ik het nog steeds flink slechter. Hoe kan dat dan?

Ikzelf geloof niet dat het actief volgen en analyseren van een bedrijf enige garantie geeft voor een positief, hoger dan gemiddeld resultaat. Ik weet dat heel veel dat wel geloven (maar zelden hard maken). Ik dacht dat zelf ook vroeger, maar vind aan den lijve iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
R.van.M schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:01:
[...]

Als je ze op die dag voor 9,90 gekocht hebt dan heb je inderdaad een goede deal gemaakt want op de beurs waren ze die dag 22eur waard.

Hoe dan ook, mijn punt is dat de aandelen index over die periodes ook flink gestegen is en je daar ook zeer goede rendementen mee hebt gemaakt. Het stockpicken van Shell omdat ze onder de 10eur zijn is gewoon gokken want het is zo goed als onmogelijk om een bedrijf als Shell te doorgronden op fair market value.
Moest 2020 zijn. En daarmee is het dus een vrij goede stockpick geweest, ook t.o.v. de AEX aangezien Shell 70% heeft gedaan en de AEX <40%.

En we kunnen erover door discussiëren, maar ik heb volgens mij al aangegeven dat het in totaal 2% van mijn vermogen is. De resterende 98% zit in NT Fondsen, het is een eenmalig uitstapje geweest die vrij succesvol is geweest. Daar dan op doorgaan lijkt me niet echt heel nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Blik1984 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:18:
[...]

Moest 2020 zijn. En daarmee is het dus een vrij goede stockpick geweest, ook t.o.v. de AEX aangezien Shell 70% heeft gedaan en de AEX <40%.

En we kunnen erover door discussiëren, maar ik heb volgens mij al aangegeven dat het in totaal 2% van mijn vermogen is. De resterende 98% zit in NT Fondsen, het is een eenmalig uitstapje geweest die vrij succesvol is geweest. Daar dan op doorgaan lijkt me niet echt heel nuttig.
Ik was ook niet van plan om er uberhaubt op te reageren maar omdat jij zo heel stellig zei dat je met goed opletten koopjes eruit kan pakken krijg je natuurlijk een reactie erop :) Het is een goede gok geweest en het is inderdaad slim om maar met een klein percentage van je vermogen te gokken. Verder zijn de NT fondsen natuurlijk top en is het een prima strategie zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
R.van.M schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:53:
[...]

Ik was ook niet van plan om er uberhaubt op te reageren maar omdat jij zo heel stellig zei dat je met goed opletten koopjes eruit kan pakken krijg je natuurlijk een reactie erop :) Het is een goede gok geweest en het is inderdaad slim om maar met een klein percentage van je vermogen te gokken. Verder zijn de NT fondsen natuurlijk top en is het een prima strategie zo
Dan zijn we het daarover oneens. Ik vond het geen gok, die aandelenprijs van onder de 10 euro sloeg namelijk echt helemaal nergens op. Zeker aangezien dividend toen alweer opnieuw opgestart was, het bedrijf weer winst maakte en er al een enorme reorganisatie en herstructurering aangekondigd was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo.
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-07 00:41
Ik lees al een tijdje lang mee. Aangezien ik een aanzienlijk bedrag spaargeld heb, ben ik begonnen met elke maand een vast bedrag investeren in ETF's. Momenteel doe ik dat enkel in de S&P 500.

Spreiden jullie het ook nog binnen een x aantal ETF's? Ik zou daar graag wat meer over willen lezen. Maar kan zo snel niet veel vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
S&P is natuurlijk 100% Large Cap US.

Je mist daarbij alles wat er in de rest van de wereld gebeurt. Dat is gunstig als het met grote bedrijven in de VS relatief beter gaat dan met de rest van de wereld, en niet zo gunstig als dat niet het geval is.

Volgens mij kun je wel meer info vinden als je in dit topic zoekt op "indexbeleggen". Er zijn zeker meerdere mensen die beleggen in fondsen en/of ETF's die een groter deel van de wereldmarkt afdekken.

[ Voor 13% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 27-07-2021 19:02 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrBlack
  • Laatst online: 22:30
Pablo. schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 18:37:
Ik lees al een tijdje lang mee. Aangezien ik een aanzienlijk bedrag spaargeld heb, ben ik begonnen met elke maand een vast bedrag investeren in ETF's. Momenteel doe ik dat enkel in de S&P 500.

Spreiden jullie het ook nog binnen een x aantal ETF's? Ik zou daar graag wat meer over willen lezen. Maar kan zo snel niet veel vinden.
Zoals Herko hierboven al aangeeft: 100% SP500 is alle ballen op rood (in dit geval de US, large cap). Met als kanttekening dat op zich de SP500 companies wel over de hele wereld zitten (Coca Cola etc).

Google eens op indexfondsenvergelijken, daar staan verschilende suggesties voor een meer gediversificeerde aandelen portfolio.

Zelf zit ik een de drie bekende NT fondsen, 70% World (Developped, waarvan 60 % US), 20% Emerging Markets (meer allocatie naar EM dus dan bvb VWRL / IWDA) & 10% Smallcap.

Via deze fondsen zit je in ongeveer 6k bedrijven. De spreiding naar landen is dan (exclusief Smallcap) ongeveer:

World
VS 46,5%
Japan 5,6%
Europa 10,7%
Canada 2,2%
Aus 1,5%

EM
China 8,4%
Taiwan 2,9%
Korea 2,8%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:14
[...]

Nee, ik heb op 1 oktober 2020 nog voor 10,59 gekocht (net nog even gecheckt), dus ook onder de 11. Wel steeds alles meteen weer verkocht nadat het met een met mezelf afgesproken %/bedrag weer omhoog was gegaan.

Ja het is gokken, maar het was tevens zo duidelijk een heel groot deel sentiment/banghazerij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
R.van.M lijkt te vergeten dat je niet alleen op slotkoersen kan handelen, maar ook intra-day.

[ Voor 7% gewijzigd door Longcat op 27-07-2021 23:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-09 17:10
Tommie12 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 22:50:
@R.van.M

Als je nog jong bent is het delen van het kapitaal over de nog komende levensmaanden gewoon fout.

Als je 40 bent, en je kapitaal gedeeld door pakweg 500 is 5000€ per maand, dan is dat nu fat fire, binnen 20 jaar modaal, en tegen dat je 80 bent net genoeg om een paar keer mee te gaan eten.
Maar dan ga je er dus vanuit dat je geen rendement meer op je vermogen maakt. Als het rendement op je vermogen gewoon de inflatie bijhoudt, dan is die 5000 per maand na 20 jaar gegroeid tot zo'n 7400 en daarmee nog steeds 'waardevast'. En waarschijnlijk maak je juist meer rendement dan de inflatie. De simpele methode van vermogen delen door toekomstige maanden geeft dus juist een behoorlijk conservatieve benadering, omdat het rendement naar alle waarschijnlijkheid hoger zal zijn dan de gewenste inkomensgroei.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Paradox hierbij is dus dat Shell vooral ook zwaar afgestraft is doordat die 'zekerheid' van een stabiel dividendrendement toch minder hard bleek dan gedacht. Die koersdaling is voor een behoorlijk deel dus juist toe te schrijven aan het minder zekere rendement.

Maar belangrijker lijkt me de eerdere constatering dat dividend aandelen en groei aandelen in de regel principieel verschillende bedrijven zijn. Ik zou voor een goede spreiding daarom niet voor één van beide categorieën gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
poehee schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:11:
[...]

Nou heb ik een dus die gespreidde portefeuille, maar doe ik het nog steeds flink slechter. Hoe kan dat dan?

Ikzelf geloof niet dat het actief volgen en analyseren van een bedrijf enige garantie geeft voor een positief, hoger dan gemiddeld resultaat. Ik weet dat heel veel dat wel geloven (maar zelden hard maken). Ik dacht dat zelf ook vroeger, maar vind aan den lijve iets anders.
Je vergelijkt de AEX (een willekeurige set van aandelen) met jouw aandelen (een andere willekeurige set van aandelen), daar zal altijd verschil uit komen. Ik weet dat de AEX behoorlijk georienteerd is naar technology. Verder kijk je op hele korte termijn, het kan goed zijn dat jouw aandelen het de komende tijd beter doen. Uiteindelijk moet je dit over langere termijn vergelijken.

Het actief volgen van een bedrijf is inderdaad heel erg lastig, maar je moet in ieder geval het bedrijf begrijpen, wat voor business model hebben ze? Waar verdienen ze geld mee, welk marktaandeel hebben ze en welke groei potentie hebben ze? Om dit goed te begrijpen zul je je flink moeten verdiepen in een bedrijf, aangezien dit veel tijd kost is dat heel erg lastig. Vandaar dat het voor heel veel mensen beter is om in ETFs te gaan zitten voor een groot deel van de portefeuille. Verder niet teveel veranderen in je aandelen en een bedrijf kiezen voor de lange termijn, dus als je een bedrijf goed doorgrond hebt en gelooft in hun verhaal er ook niet zomaar uitstappen als het even minder gaat.

Je kunt als je in een bepaalde technology gelooft, ook een ETF op dat gebied kopen, dat scheelt veel uitzoek werk en je hoeft geen stock picking te doen waardoor je mogelijk net de verkeerde keuze maakt....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
coldasice schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 07:53:
[...]
.......
Je kunt als je in een bepaalde technology gelooft, ook een ETF op dat gebied kopen, dat scheelt veel uitzoek werk en je hoeft geen stock picking te doen waardoor je mogelijk net de verkeerde keuze maakt....
Veel mensen hadden het goed ingeschat eind jaren 90 dat internet heel groot ging worden. Maar de waarderingen waren zo extreem opgelopen dat het alsnog resulteerde in de dotcom bubble.

Alleen uitgaan van een technologie (of sector/branche) en de huidige "waardering" van de ETF negeren, kan daarom alsnog risicovol zijn, zelfs als je voorspelling goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 07:19:
[...]

Maar dan ga je er dus vanuit dat je geen rendement meer op je vermogen maakt. Als het rendement op je vermogen gewoon de inflatie bijhoudt, dan is die 5000 per maand na 20 jaar gegroeid tot zo'n 7400 en daarmee nog steeds 'waardevast'. En waarschijnlijk maak je juist meer rendement dan de inflatie. De simpele methode van vermogen delen door toekomstige maanden geeft dus juist een behoorlijk conservatieve benadering, omdat het rendement naar alle waarschijnlijkheid hoger zal zijn dan de gewenste inkomensgroei.
In die redenering ging ik inderdaad uit van ‘kapitaal op een spaarrekening aan verwaarloosbaar rendement’.

Als je mijn eerdere bijdragen leest herhaal ik verschillende keren dat je op het pad naar FO op een bepaald moment meer aandacht moet besteden aan je beleggingsstrategie dan nog eens 20 of 30€ per maand besparen.

Mijn strategie blijft om je beleggingen goed te spreiden, en om vrij dynamisch te blijven beleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
rube schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:12:
[...]

Veel mensen hadden het goed ingeschat eind jaren 90 dat internet heel groot ging worden. Maar de waarderingen waren zo extreem opgelopen dat het alsnog resulteerde in de dotcom bubble.

Alleen uitgaan van een technologie (of sector/branche) en de huidige "waardering" van de ETF negeren, kan daarom alsnog risicovol zijn, zelfs als je voorspelling goed is.
Je hebt het in dat geval inderdaad over een korte termijn belegging, maar als je in internet geloofd moet je dit ook niet over een periode van 1 tot 5 jaar doen maar veel langer. Internet en bijna alle nieuwe technologien gaan door een life cycle heen:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bf/Hype-Cycle-General.png/1024px-Hype-Cycle-General.png

zo gaat het vermoedelijk ook met Tesla, we zitten nu ergens boven op de piek in de life cycle en ergens dondert het in elkaar. Wat dan overblijft is de echte waarde van Tesla. Uiteindelijk denk ik dat het een sterk bedrijf is en ons als mensheid verder heeft geholpen in de hele elektrificatie, maar ergens gaat deze hype eindigen in verdriet....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold45
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09 16:11

cold45

101101

De prijs van een aandeel is de waardering die de markt geeft aan het bedrijf, gedeeld door het aantal aandelen. Dus of je aandelen hebt die eigen vermogen uitkeren in de vorm van dividend waarmee je zelf nieuwe aandelen koopt of die het eigen vermogen laten groeien, is hetzelfde rente op rente effect.

Eén specifiek aandeel kopen, omdat jij denkt een betere inschatting te maken dan de markt, met dezelfde informatie, is speculatie. Daar kan je mooie successen mee behalen, maar ook verliezen. Sta even stil bij het idee dat je het beter weet dan alle andere mensen op de wereld. Maar het kan, groot deel van de markt is speculatie en draait op het profiteren van imperfecties.
Maar shell voorbeeld was niet een buitenkansje, maar een voorbeeld waar jij een andere inschatting maakte dan alle andere beleggers. Daarbij hoop je meer rendement te maken dan alle andere beleggers. Keerzijde is dat je risico loopt dat je het mis hebt.
Dat is gewoon andere strategie dan risico verlagen met spreiden over veel aandelen via fonds of tracker waarbij je genoegen neemt met rendement dat gemiddeld is voor de hele markt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 07:27:
[...]

Paradox hierbij is dus dat Shell vooral ook zwaar afgestraft is doordat die 'zekerheid' van een stabiel dividendrendement toch minder hard bleek dan gedacht. Die koersdaling is voor een behoorlijk deel dus juist toe te schrijven aan het minder zekere rendement.
Klopt, toen werd Shell opeens een groei-aandeel, en daarbij werd 1 kwartaal later ook het dividendbeleid vernieuwd. Jammer voor de toen al holders van aandelen Shell die gemiddeld ruim boven de 20 hebben aangekocht. Ik hoop dat ze hebben bijgekocht toen het tussen de 10-12 zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
cold45 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:27:
De prijs van een aandeel is de waardering die de markt geeft aan het bedrijf, gedeeld door het aantal aandelen. Dus of je aandelen hebt die eigen vermogen uitkeren in de vorm van dividend waarmee je zelf nieuwe aandelen koopt of die het eigen vermogen laten groeien, is hetzelfde rente op rente effect.

Eén specifiek aandeel kopen, omdat jij denkt een betere inschatting te maken dan de markt, met dezelfde informatie, is speculatie. Daar kan je mooie successen mee behalen, maar ook verliezen. Sta even stil bij het idee dat je het beter weet dan alle andere mensen op de wereld. Maar het kan, groot deel van de markt is speculatie en draait op het profiteren van imperfecties.
Maar shell voorbeeld was niet een buitenkansje, maar een voorbeeld waar jij een andere inschatting maakte dan alle andere beleggers. Daarbij hoop je meer rendement te maken dan alle andere beleggers. Keerzijde is dat je risico loopt dat je het mis hebt.
Dat is gewoon andere strategie dan risico verlagen met spreiden over veel aandelen via fonds of tracker waarbij je genoegen neemt met rendement dat gemiddeld is voor de hele markt...
Mooi verhaal en helemaal eens, mits onder normale marktomstandigheden. In 2020 speelden andere factoren een hele grote rol en nam emotie en onzekerheid de overhand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Dit is niet het grote beleggen op de beurs topic.

Maar blind individuele stocks picken is hetzelfde als blind een ETF kopen, mits je maar genoeg verschillende individuele stocks pickt. Daarmee krijg je ook veel spreiding. Een ETF is ook niks anders dan een grote verzameling individuele aandelen. En het voordeel van meer spreiden gaat hard omlaag naar mate je spreiding toeneemt. Het verschil in risico tussen 5 en 6 bedrijven is groot. Het verschil in risico tussen 500 en 501 bedrijven is klein. Door slim 10 bedrijven te kiezen heb je een goede afspiegeling van de AEX, dan is de meerwaarde van een AEX ETF vrij laag, zeker als die ETF fonds kosten of dividend lekkage heeft. Bij een wereldwijde dekking wordt het wat lastiger, maar je hebt geen 6000 bedrijven nodig om genoeg spreiding in je portefeuille te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Longcat schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 23:11:
R.van.M lijkt te vergeten dat je niet alleen op slotkoersen kan handelen, maar ook intra-day.
Nee vergeet ik niet, maar dan word het allemaal wel heel ingewikkeld om te bekijken. Buiten dat, het is dus nog meer geluk als je koopt op het absolute dieptepunt.

Mijn punt blijft hetzelfde, het kopen van losse aandelen blijft gokken want er is een reden dat een aandeel zo laag staat want anders zou al het slimme geld het al lang gekocht hebben. Over het algemeen zullen die gokjes minder presteren dan een brede index met een incidentele uitschieter met flinke winst.

Als je het doet met een klein percentage van je kapitaal is het een leuke hobby. Op het moment dat je grote percentages van je kapitaal daarvoor inzet neem je flink meer risico waar je je wel bewust van moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
R.van.M schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:59:
[...]

Nee vergeet ik niet, maar dan word het allemaal wel heel ingewikkeld om te bekijken. Buiten dat, het is dus nog meer geluk als je koopt op het absolute dieptepunt.

Mijn punt blijft hetzelfde, het kopen van losse aandelen blijft gokken want er is een reden dat een aandeel zo laag staat want anders zou al het slimme geld het al lang gekocht hebben. Over het algemeen zullen die gokjes minder presteren dan een brede index met een incidentele uitschieter met flinke winst.

Als je het doet met een klein percentage van je kapitaal is het een leuke hobby. Op het moment dat je grote percentages van je kapitaal daarvoor inzet neem je flink meer risico waar je je wel bewust van moet zijn.
Ik bouw gewoon mijn eigen ETF. Huidige planning omvat pakweg 175 aandelen. Simpelweg 2-3 van elke sub-sector.
Bijvoorbeeld financials: verzekeraars, vermogensbeheerders, reguliere banken, zakenbankiers. En dan US, EU, CAD, GB, SWISS, AUS based. Zo heb ik een setje van 20 aandelen waarmee ik aardig die sector kan volgen.
Als ik nu mijn complete portfolio naast bijvoorbeeld de AEX leg, is het bijna 1:1 verloop. Ook al zit ik minder dan 10% in AEX aandelen (en als je kijkt naar de wegingen, zou het zelfs minder dan 5% blootstelling aan de index zelf zijn).
Als je eenmaal de brede markt volgt, heb je net als met ETF's geen under of outperformance.

Verschil is dat ik zo wel de maandelijkse maintenance fee uitspaar. En ervoor kan kiezen bepaalde bedrijven juist te ontwijken of extra mee te nemen. Zo heb ik wel 3% (netto!) dividend uitkering tegenover 1-1,5% (bruto!) van een ETF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
Xanaroth schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:21:
[...]

Ik bouw gewoon mijn eigen ETF. Huidige planning omvat pakweg 175 aandelen. Simpelweg 2-3 van elke sub-sector.
Bijvoorbeeld financials: verzekeraars, vermogensbeheerders, reguliere banken, zakenbankiers. En dan US, EU, CAD, GB, SWISS, AUS based. Zo heb ik een setje van 20 aandelen waarmee ik aardig die sector kan volgen.
Als ik nu mijn complete portfolio naast bijvoorbeeld de AEX leg, is het bijna 1:1 verloop. Ook al zit ik minder dan 10% in AEX aandelen (en als je kijkt naar de wegingen, zou het zelfs minder dan 5% blootstelling aan de index zelf zijn).
Als je eenmaal de brede markt volgt, heb je net als met ETF's geen under of outperformance.

Verschil is dat ik zo wel de maandelijkse maintenance fee uitspaar. En ervoor kan kiezen bepaalde bedrijven juist te ontwijken of extra mee te nemen. Zo heb ik wel 3% (netto!) dividend uitkering tegenover 1-1,5% (bruto!) van een ETF.
En hoe verhouden jouw transactiekosten zich tegenover de ETF fees? En hoe kies jij die 2 a 3 bedrijven van elke (sub) sector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Xanaroth schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:21:
[...]

Lijkt me vrij veel werk, ten opzichte van hoe gemakkelijk een ETF is. Ben het wel met je eens qua spreiding. Ik heb zelf ook dividendportefeuille (30 bedrijven, 3 per sector) met een yield van 3,8% ongeveer. Maar sinds ik getrouwd ben is het gewoon 1 ETF (met ons gezamenlijke centen) en dat is echt prima ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
wimjongil schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:36:
[...]

En hoe verhouden jouw transactiekosten zich tegenover de ETF fees? En hoe kies jij die 2 a 3 bedrijven van elke (sub) sector?
Verschil in transactiekosten is 2,- per maand, 24 per jaar. Echter bespaar ik iets van 0,2% van portfolio per jaar, dat is momenteel zo'n 200/jaar. En post FO vervallen wel de transactiekosten, niet de beheerkosten van de ETF die tegen die tijd zo'n 1000-1500/jaar zullen zijn.
Grof gezegd: als we voor het absolute bodemvissen met leanFIRE of baristaFIRE gaan, dan is 1500 per jaar aan lopende kosten gewoon een 13e maand.

Bedrijven kiezen doe ik ironisch genoeg op basis van bijvoorbeeld ETF's. Welke hebben ze in de top10 staan aan blootstelling die ook dividend uitkeren bijvoorbeeld. Daar doe ik dan verder onderzoek naar, en kijken wat de directe peers zijn als vergelijking (of om erbij op te nemen).

Alles in spreadsheet gegooid dat ik boeiend vind, wat formules erbij (% vanaf ATH enzo) en kwestie van sorteren als maandelijkse koopmoment er is. Welke onderaan staat koop ik aan. Is mijn target bereikt (bijvoorbeeld 4000,- aan unilever) dan is het een kickje uit de lijst.

[ Voor 37% gewijzigd door Xanaroth op 28-07-2021 11:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
Fuff schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:36:
[...]

Lijkt me vrij veel werk, ten opzichte van hoe gemakkelijk een ETF is. Ben het wel met je eens qua spreiding. Ik heb zelf ook dividendportefeuille (30 bedrijven, 3 per sector) met een yield van 3,8% ongeveer. Maar sinds ik getrouwd ben is het gewoon 1 ETF (met ons gezamenlijke centen) en dat is echt prima ook.
Klopt, je moet het leuk vinden/willen/interessant vinden, of vinden opwegen tegen de kosten van een echte ETF.

Ik vind het deels boeiend om te doen, en deels ook prettig idee dat de (veel) hogere yield betekend dat ik er straks juist minder werk aan heb. Hoef niks te doen met verkopen, enkel een maandelijkse overschrijving te doen.
En de lagere kosten zijn ook best handig, toch 0,2% minder rendement nodig (of hoef minder in te leggen).

Voor de volledigheid: heb uiteindelijk toch wel 1 ETF, gericht op EM. Ik kom gewoon niet 'binnen' op plekken als China en India. Mis teveel data, referentiekaders, kennis hoe dingen daar werken, gevoel bij hoe de interacties zijn of wat bedrijven en overheid eigenlijk doen. Of uberhaupt de taal/leestekens. Engels, canadees, duits, frans, nederlands, spaans boeit allemaal niet - kan prima de verslagen volgen, al dan niet met google translate of de analyse van iemand anders ernaast. Maar dat... nee.
Terwijl daar toch de komende 50 jaar nog heel veel gaat gebeuren.
Dus vanuit risico perspectief ben ik voor die pakweg 5-10% blootstelling wel uitgekomen op een ETF, en accepteer ik de hogere lopende kosten van 0,25%.

[ Voor 55% gewijzigd door Xanaroth op 28-07-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

wimjongil schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:36:
[...]

Ik beleg op soortgelijke manier (al doe ik niet zelf de picking) en mijn transactiekosten zijn veel lager dan de TER van een goede ETF. Je ziet mijn werkelijke transactiekosten in mijn maandupdates in het beleggen topic.

Maar ik beleg ook niet met een heel klein kapitaal. Hoe groter je kapitaal hoe groter de TER in euro's, terwijl de maandelijkse transactiekosten in principe niet meegroeien met de grootte van je kapitaal.

[ Voor 21% gewijzigd door Zr40 op 28-07-2021 11:59 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pirke
Zullen we weer ontopic gaan en de discussie over hoe te beleggen verplaatsen naar Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11 ?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
Hebben jullie ook bijgehouden, periodiek, waarom je FIRE nastreeft? Ik evalueer elk jaar mijn/onze (financiële) doelen en vind het opmerkelijk hoe mijn standpunt daarin is veranderd.

Toen ik begon in 2016 met een aardig negatieve nettowaarde, wilde ik vooral zo snel mogelijk (pre-40) stoppen met werken en lag er vooral de nadruk op het echt stoppen. Nu 5 jaar later hoef ik (en partner) niet meer echt te stoppen, de nadruk ligt vooral op zo vroeg mogelijk zoveel mogelijk tijd met elkaar en familie doorbrengen. En daarnaast het niet meer hoeven te werken voor het grote geld, maar gewoon werk doen wat we waardevol vinden.

Dat resulteert erin dat we sinds vorig jaar 3,5 en 4 dagen per week werken, we veel minder aan het 'jagen' zijn en ons ook veel minder druk maken om de SR of wat dan ook. Moet zeggen, dat voelt heerlijk. De volgende stap is allebei naar 3-3,5 dag gaan en dan 1 hele dag samen vrij hebben (kind naar opvang eventueel).

En nog steeds zijn we on track om ergens rond ons 41e volledig FO te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coldasice
Fuff schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:46:
Hebben jullie ook bijgehouden, periodiek, waarom je FIRE nastreeft? Ik evalueer elk jaar mijn/onze (financiële) doelen en vind het opmerkelijk hoe mijn standpunt daarin is veranderd.

Toen ik begon in 2016 met een aardig negatieve nettowaarde, wilde ik vooral zo snel mogelijk (pre-40) stoppen met werken en lag er vooral de nadruk op het echt stoppen. Nu 5 jaar later hoef ik (en partner) niet meer echt te stoppen, de nadruk ligt vooral op zo vroeg mogelijk zoveel mogelijk tijd met elkaar en familie doorbrengen. En daarnaast het niet meer hoeven te werken voor het grote geld, maar gewoon werk doen wat we waardevol vinden.

Dat resulteert erin dat we sinds vorig jaar 3,5 en 4 dagen per week werken, we veel minder aan het 'jagen' zijn en ons ook veel minder druk maken om de SR of wat dan ook. Moet zeggen, dat voelt heerlijk. De volgende stap is allebei naar 3-3,5 dag gaan en dan 1 hele dag samen vrij hebben (kind naar opvang eventueel).

Mijn streven kwam ook voort uit onvrede bij mijn vorige werkgever. De stress die ik had voor, na en tijdens het werk, het ontbreken van waardering en de vakantie die ik nodig had om weer op te laden was een grote drijfveer. Nu ik nieuw werk heb gevonden, is mijn FO streven veel verder naar achteren gegaan. Ik heb een heerlijk leven en wil wel iets minder werken om wat meer te genieten maar stoppen met werken is geen streven voorlopig. Vooral een onbezorgd leven en daar hoort FI bij....wat minder RE...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:17

Er zit dan ook een groot verschil tussen FIRE en FI
O.

FO/FI is namelijk FIRE zonder RE (retire early). Maar mijn mening zou FI/FO het streven moeten zijn en niet RE. Liever een baan waar ik het tot mijn 70e naar mijn zin heb maar financieel al vanaf mijn 60e de mogelijkheid hebben om te stoppen met werken, dan mezelf 'verplichten' om van mijn 20e tot 50e een kut baan te hebben om maar zo snel mogelijk met pensioen te gaan. Het is maar wat je wilt. Voor mij staat geluk op de eerste plaats, niet 'niet meer werken'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
President schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:42:
[...]

Er zit dan ook een groot verschil tussen FIRE en FI
O.

FO/FI is namelijk FIRE zonder RE (retire early). Maar mijn mening zou FI/FO het streven moeten zijn en niet RE. Liever een baan waar ik het tot mijn 70e naar mijn zin heb maar financieel al vanaf mijn 60e de mogelijkheid hebben om te stoppen met werken, dan mezelf 'verplichten' om van mijn 20e tot 50e een kut baan te hebben om maar zo snel mogelijk met pensioen te gaan. Het is maar wat je wilt. Voor mij staat geluk op de eerste plaats, niet 'niet meer werken'.
Klopt, FO is wat positiever inderdaad. Ik heb leuk werk, maar dan nog zou ik liever op een andere plek, met andere mensen zijn :>.

Het is heel zuur als je echt in een kut baan zit omdat je niet anders kan of je het echt voor het geld doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:17
Fuff schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:48:
[...]

Klopt, FO is wat positiever inderdaad. Ik heb leuk werk, maar dan nog zou ik liever op een andere plek, met andere mensen zijn :>.

Het is heel zuur als je echt in een kut baan zit omdat je niet anders kan of je het echt voor het geld doet.
Nouja, kijk ik naar mijn vader dan is hij al jaren FO.. maar hij heeft gewoon doorgewerkt tot zijn pensioen en sterft ooit met een afbetaald huis en 3 ton op de spaarrekening. Hij heeft geen vrienden en nu hij met pensioen is, fietst hij elke dag 50 kilometer ofzo met mijn moeder, gaat maary de supermarkt, naar de winkelstraat, etc. Hij is gelukkig met dit 'zinloze' leven, maar ik denk dat het goed is geweest dat hij de afgelopen 10 jaar gewoon heeft gewerkt en daardoor ook nog gewoon contact had met collega's...

Kijk ik naar mijn schoonouders die ook beiden thuis zitten (de een met pensioen, de ander werkloos) en zie ik dat die hele dagen maar gewoon binnen zitten.. Dan denk ik dat een baan voor mijn werkloze schoonouder alleen maar goed zou zijn voor haar (sociale) ontwikkeling...

Dus tja, elke situatie is anders qua met pensioen gaan. En de een heeft een druk sociaal leven of is druk met vrijwilligerswerk na of naast het werk, de ander gaat thuis op de bank zitten om de rest van zijn/haar leven onderuitgezakt Netflix te kijken.

Vanuit mijn perspectief zou 'de ander' toch echt beter af zijn met een leuke baan.. leuk met een uitroepteken, want hoe heerlijk is het als je altijd een stressvolle kantoor baan hebt gehad en op je 50e een rustig en minder goed betaald baantje als parttime onderwijzer over het vak waarin je altijd hebt gewerkt te zijn bijvoorbeeld? En dat is hoe ik FO zie: de vrijheid om te kunnen stoppen met werk als het nodig is (om bijvoorbeeld fulltime je zoon/dochter te kunnen ondersteunen) of om van baan te veranderen waar je meer voldoening maar minder salaris uit haalt (desnoods onbetaalde baan, zoals vrijwilligerswerk).

[ Voor 7% gewijzigd door President op 28-07-2021 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Eerst maar FO bereiken en daarna ga ik overwegen om te stoppen met werken. Met mijn 31 jaar aan levenservaring is binnen tien jaar stoppen al erg ambitieus en heb ik de kennis opgedaan dat zo ver vooruit plannen bij mij toch niet werkt. Mijn weg naar FO mag dan ook niet mijn geluk nu in de weg staan, maar gelukkig hecht ik minder waarde aan geld uitgeven dan geld hebben (met als doel meer vrijheid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online

Grappig om daaraan terug te denken en leuk om je ervaring te lezen.

Ik begon zonder ervaring met redelijk wat stress bij mijn huidige baan, een sector waarin veel verzuim en vroegtijdige uitstroom is. Ik heb meerdere collega's met burnouts en stress eerder zien stoppen, waarbij hypotheken en schulden vaak een molensteen om de nek waren.

Zelf had ik ook nog een dikke negatieve nettowaarde (studieschuld). Voor mij was de motivatie dus vooral 'negatief', in de zin dat ik NOOIT in de situatie wilde belanden waarbij ik verplicht zou zijn om tot mijn 70+ door te werken of in de aanloop daarnaartoe een knieval te maken.

Daarna huis gekocht met starterslening om maar niet overpriced te hoeven huren met in het achterhoofd dat ik het risico z.s.m. wilde verminderen door die starterslening af te lossen. Allemaal gelukt en dat was echt de eerste victorie.

Sindsdien staan wij er veel relaxter in omdat alle financiële indicatoren op groen staan bij ons (solvabiliteit, liquiditeit, cashflow, savings rate, etc.). Een vaste datum hebben we gewoon losgelaten en sindsdien is alles gewoon op de automatische piloot ingeregeld qua beleggingen. Ook de stress op het werk hebben we nu veel minder, met daarbij wel in het achterhoofd dat dat ooit terug kan komen en dat we graag de vrijheid hebben om te switchen of eerder te stoppen.

En hier en daar laten we lifestyle inflation gewoon toe, zoals etentjes en toch naar een ruimer gelegen huis in een wijk die beter bij ons past. Maar dan alsnog maar op 60% van wat we hadden kunnen lenen en de aankleding naar eigen (goedkopere) smaak, om maar een voorbeeldje te geven van het compromis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hebben jullie ook bijgehouden, periodiek, waarom je FIRE nastreeft?
Members only:

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• pirke
Het idee 7 jaar geleden was om snel veel geld te verdienen zodat werken daarna niet meer hoeft, maar langzaam ben ik omgegaan naar nu meer vrij (en nog steeds een dik inkomen) en rustig afbouwen. De kinderen zijn maar 1x jong, tijd met m'n gezin nu is mij meer waard dan straks tijd alleen. Het hele idee van FO is om meer tijd en vrijheid te hebben, maar om dat snel te bereiken zou het juist ten koste gaan van die tijd die ik nastreefde. Met het idee dat het leven op elke moment over kan zijn probeer ik nu maximaal te genieten terwijl ik nog steeds spaar en investeer voor later.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R.van.M

Denk dat dat inderdaad een heel goede vraag is. Voor mij was het juist in het begin heel vaag waarom ik eraan begonnen was.

Eigenlijk vooral om FU money te hebben. In het verleden is bij een werkgever wel eens mijn functie veranderd in iets wat ik niet leuk vond en toen ben ik vertrokken en omdat ik toen wat spaargeld had kon ik rustig wat nieuws zoeken. Toen ik John Goodman zag in the Gambler was dat wel een trigger voor mij
YouTube: The Position of Fuck You (John Goodman in The Gambler)

Nu naarmate ik wat verder gevorderd ben en er een aantal dingen in mijn leven zijn veranderd word mijn plan juist veel concreter. Ik weet nu precies mijn doel kapitaal, mijn toekomstige uitgaven en heb al een grof idee hoe ik de tijd wil invullen.

Ik denk dat veel mensen niet stoppen met werken omdat ze eigenlijk niet weten hoe ze hun tijd dan zouden willen besteden. Ik heb dat ook bij mijn vader gezien. Hij heeft doorgewerkt tot zijn pensioen terwijl hij makkelijk 10-15 jaar eerder had kunnen stoppen, maar hij wist niet wat hij anders moest gaan doen met zijn tijd. Eigenlijk is het best erg maar we zijn zo geconditioneerd dat we het liefste werken als invulling van ons leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Rond 2012 heb ik een aantal collega's van 55+ gebukt zien gaan onder verkeerde keuzes, financieel wanbeleid en jaloersheid op de voorgaande gouden handdrukken van voorgaande generaties.

Dat is blijven hangen tot ik hier in aanraking kwam met FO (begin 2017), was net verhuisd waarvoor we flink hadden gespaard en toen zijn we gaan zitten met zijn tweeën. Het doel: 10~15 jaar eerder kunnen stoppen is een keer herijkt naar 15~20 jaar eerder. Het gaat hier vooral om de keuze vrijheid. Ik zie mijn vriendin niet stoppen met werken, hooguit nog een dagje minder (3). Dat geldt in mindere mate ook voor mezelf (maar ik zou het niet erg vinden om tegen die tijd een paar dagen semi-vrijwillig te helpen bij een lokale brouwer of te helpen bij de dagbesteding bij oudjes)

Ik ben nu 38 dus nog 13 tot 18 jaar om genoeg bij elkaar te sparen ;) al is het niet erg als het een paar jaar langer zou duren, ook hier is wel wat lifestyle inflation. Met een tweede van 2 weken oud ben ik benieuwd wat de komende jaren gaat brengen. Met de huidige cijfers zou het mogelijk zijn om FIRE te zijn rond mijn 50ste.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:53
Rubbergrover1 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:38:
Daarom uitgaven baseren op 70% (ww niveau) Rest sparen zorgt dan voor een leuk beginkapitaal.
Let wel dat i.v.m. maximalisatie WW dit slechts op gaat tot een inkomen van ca. €55k. Daarboven wordt het verschil groter al maakt het verschil in belastingdruk wel wat goed.

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 28-07-2021 19:12 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:13
Ik weet niet meer wanneer bij mij het kind een naam kreeg. Ben het al zodanig gewoon om uitgaven in vraag te stellen, inkomsten te maximaliseren en de rest te investeren. Ik zou het niet anders meer kunnen.

Ik heb geen concreet plan om vroeg te pensioeneren. Het is het FY-gedeelte dat mij het meeste aanspreekt. Zonder zorgen kunnen kiezen voor ouderschapsverlof, als de kleine wat ouder is eens een jaartje volledig stoppen om een lange fietsreis te kunnen maken,...

Ik ben graag flexibel en probeer graag nieuwe dingen. Als ik iets zie waarvan ik denk: leuk, zou ik ook wel eens willen doen dan wil ik dat ook effectief doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-07 15:57
Ik herken mij erg in het verhaal van R.van.M. Mijn begin is dit jaar in januari geweest met mijn eerste baan. Ik kwam online in aanraking met FIRE en terwijl het RE gedeelte nog niet het plan is, wil ik graag financieel onafhankelijk zijn voor het geval dat ik mijn baan tijdelijk kwijt ben. De rest is nog een beetje vaag.

Mijn eerste doel is 10k op de bank als buffer voor tegenslagen, inclusief een paar maanden werkloos. Dat red ik eind van dit jaar doordat ik 40% al had. Daarbuiten leg ik elke maand in bij de bekende NT combinatie. Begonnen met wisselgeld voor de meeste hier, 150 euro, en nu opgehoogd naar 300. Daar blijf ik op tot mijn spaardoel is berijkt en daarna gaat alles wat wij overhouden naar de ETFs. Uit ruwe berekeningen kom ik uit op een miljoen over 40 jaar en dat klinkt wel mooi.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• veldkampj
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-04-2022
R.van.M schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 18:29:
[...]
Eigenlijk is het best erg maar we zijn zo geconditioneerd dat we het liefste werken als invulling van ons leven.
Dat is hier het geval niet hoor :p niet dat ik een hekel heb aan mijn werk maar het is ook niet zo dat ik dat nou het liefste doe en anders mezelf niet zou vermaken.

Nu laat ik ook niet alles om maar zsm klaar te zijn aangezien ik nu ook gewoon wil leven. Werk nu 36 uur en wil naar 32.
Als ik dan zo rond 55/60 klaar kan zijn vind ik het mooi. Wellicht eerder prepensioen zoals eerder genoemd hier dan echt FIRE maar goed zat voor mij. Ik wil niet nu alles moeten laten. Straks val je plotseling om en dan ben je vergeten nu te genieten.

Ik vind het wel leuk om bewust met mijn inkomsten bezig te zijn en het vermogen te zien groeien. Geeft toch een bepaalde mate van rust om te weten dat je de nodige klappen op kunt vangen. Nu vriendinlief nog zo ver krijgen om er eens mee te beginnen. Ze praat wel over pensioen en verdiepen erin maar er gebeurt nog weinig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeFoX
  • Laatst online: 31-08-2024
Hebben jullie ook bijgehouden, periodiek, waarom je FIRE nastreeft?
Was ermee begonnen omdat ik niet afhankelijk wilde zijn van inkomen uit werk. Nu ik een aantal jaar verder ben, ga ik voor fat fire. Waarbij lifestyle inflation mag/gaat toenemen. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:37
Hier begon de reis met studieschulden afbetalen en 10k spaargeld. Daarna de inkomsten structureel vergroot door beiden veelal als ZZP'er te gaan werken. Daarmee de gehele hypotheek afgelost. Altijd al nooit zware FO plannen gehad en vooral FMA is voor ons erg belangrijk. De keuze hebben om met een baan of opdracht te stoppen, tijdelijk even een pauze te nemen... een supergevoel.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat door de aankoop van een riante gezinswoning in een topomgeving er zeker lifestyle inflation heeft toegeslagen. Aan de andere kant is je dagelijkse leefomgeving IMHO wel van een andere orde dan zeg een dure auto, maar goed dat zal niet voor iedereen gelden. Hoe dan ook, geen moment spijt van en het kan zijn dat het ook nog eens een uitstekende investering blijkt.

Concreet is de realistische doelstelling dat we tussen 55-60 gaan stoppen met werken (afhankelijk van inkomsten en rendement op vermogen).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23-09 16:11

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Members only:

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-09 15:27
veldkampj schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 20:09:
[...]

Dat is hier het geval niet hoor :p niet dat ik een hekel heb aan mijn werk maar het is ook niet zo dat ik dat nou het liefste doe en anders mezelf niet zou vermaken.

Nu laat ik ook niet alles om maar zsm klaar te zijn aangezien ik nu ook gewoon wil leven. Werk nu 36 uur en wil naar 32.
Als ik dan zo rond 55/60 klaar kan zijn vind ik het mooi. Wellicht eerder prepensioen zoals eerder genoemd hier dan echt FIRE maar goed zat voor mij. Ik wil niet nu alles moeten laten. Straks val je plotseling om en dan ben je vergeten nu te genieten.
Precies dit behalve dat ik al 32 uur werk.
Ook wij blijven genieten maar doen dat bewuster dan de meeste mensen denk ik. Idee voor mij is dat ik met 55/60 zou kunnen stoppen. Misschien wordt het wel gewoon nog wat minder uren werken.

Ooit ingegeven door enkele collega's die letterlijk zeiden: ik hoef nog maar 13 jaar, die zit ik hier wel uit. Ze waren allen niet echt blij met hun werk, het was echt een moetje. De gedachte dat ik misschien wel 15 jaar lang 32 uur per week iets moet doen wat ik niet leuk vind heeft me doen besluiten om richting FMA te gaan.
Het gekke is dat ik van mezelf niet verwacht dat ik in zo'n sleur ga komen. Als iets me niet bevalt onderneem ik actie en ga ik wat anders doen. Benieuwd of ik dat ook nog red/wil op m'n 60e.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:34
Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 12:31
Members only:

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CornermanNL
@Fuff Ik heb het denk ik al vaker verteld, maar sinds de noodzaak van het binnenbrengen van X inkomen is vervallen ben ik betere beslissingen gaan nemen. En langer en beter gaan nadenken over wat ik wil en wanneer ik het wil (en kan).

Werk is een onderdeel van mijn leven waar ik waarde aan hecht en waar ik plezier aan beleef. Ik ben nog te jong om die omgeving te willen en kunnen missen. Tijdje noodgedwongen zonder werk gezeten en geprobeerd dat alternatief op te vullen (vrijwilligerswerk en aanverwanten) maar dat was toch van een heel andere aard en paste mij niet.

Dus het doel is bij mij ook verschoven van niet meer willen werken , naar zoveel mogelijk mijn tijd indelen op mijn eigen voorwaarden. En die luxe heeft geleidt tot betere beslissingen , zowel in mijn werk als privé. Ik heb een veel duidelijker beeld wat ik wil en kan.

Ik ben wel gestopt met uitstellen , wil ik nu echt iets , hetzij op het gebied van hobby, werk, studie , vrije tijd dan doe ik dat gewoon. Ik maak niet meer de afweging, maar dan ben ik later FO en dus doe ik het maar niet. Daar is het leven te kort voor. En doordat ik beter weet wat ik wil, is het gemakkelijker om ernaar toe te werken.

Het is voor mij toch voornamelijk een finish lijn die bewegelijk is, net als het leven eigenlijk. Ik zie mezelf nog wel een tijdje stoppen voor een grote reis. Of een studie waardoor ik minder ga werken. Maar ik richt mij niet meer op een finish en dan direct stoppen.

Het is van een puur cijfermatige benadering, zo snel mogelijk naar de finish , naar een meer vrije benadering gegaan. Meer richting kwaliteit van leven, deze is hoger geworden omdat ik beter weet wat ik leuk vindt en wat ik wil doen met mijn leven. In die zin ben ik al veel onafhankelijker dan ik ooit geweest ben. In zekere zin is het doel dus al bereikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
CornermanNL schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:28:
Het is voor mij toch voornamelijk een finish lijn die bewegelijk is, net als het leven eigenlijk. Ik zie mezelf nog wel een tijdje stoppen voor een grote reis. Of een studie waardoor ik minder ga werken. Maar ik richt mij niet meer op een finish en dan direct stoppen.

Het is van een puur cijfermatige benadering, zo snel mogelijk naar de finish , naar een meer vrije benadering gegaan. Meer richting kwaliteit van leven, deze is hoger geworden omdat ik beter weet wat ik leuk vindt en wat ik wil doen met mijn leven. In die zin ben ik al veel onafhankelijker dan ik ooit geweest ben. In zekere zin is het doel dus al bereikt.
Herkenbaar. Ik denk dat velen ook wel een fase doormaken dat FO echt met stip op 1 staat qua doel en dat het vaak gelijk gesteld wordt aan 'stoppen met werken', terwijl dat toch echt RE is. Met voortschrijdend inzicht ga je dan ook andere prioriteiten stellen.

Het is ook een illusie om te denken dat je nu al weet dat je precies op "leeftijd x" gaat stoppen met werken.

Zo'n finishlijn is eigenlijk ook wel een beetje tegenstrijdig met de filosofie achter FIRE/FO etc., want dat impliceert dat het leven alsnog een race is terwijl je uit de ratrace wilde ontsnappen :P Je kiest er dan alleen voor om aan een andersoortige race mee te doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:20

oscar82

De ondertitel

Bij mij waren er al een paar signalen die in de richting van FIRE wezen voordat ik me bewust werd van het fenomeen:
  • Als kind al sparen
  • Vanaf de middelbare school bijbaantjes gehad, maar nooit meer dan 32 u per week gewerkt. Iets dat ik graag zo houd.
  • Studieschuld was niet superhoog, in 1x alles afbetaald met spaargeld. Dat zou ik nu, met 0% rente, anders doen, maar toen was de rente geloof ik nog wel een paar procent.
  • Eerst een tijd gehuurd. Daarna wilde ik met mijn vrouw een huis kopen. Wij naar een financieel adviseur gegaan om te praten over hypotheek. Die had een informatiemap met allemaal vragen over je relatie tot geld en investeren voor later.
  • Met de hypotheek en aanschaf huis ging alles goed. Toen ben ik over investeren na gaan denken en gaan googlen. In aanraking gekomen met tweakers forums over beleggen en FO. Daarna ook bogleheads forums gelezen en veel youtube filmpjes gekeken en podcasts geluisterd over het onderwerp.
Een periodieke herijking van je doelen kan ik zeker aanbevelen. Ondanks dat ik al 3 jaar investeer met als doel FO, kwam ik er pas dit jaar achter dat het kopen van vrije dagen bij mijn werkgever wel iets voor mij zou zijn. Op die manier kan ik tussen nu en 5 jaar al experimenteren met minder uren werken. Bijv. van 32 naar 28 uur per week, zonder dat ik mijn arbeidsovereenkomst (en bijbehorende loon, pensioenopbouw etc.) hoef te wijzigen. Bevalt het? Dan kan ik tegen die tijd de verandering definitief maken.
Er begon een belletje te rinkelen op het moment dat ik las waarom ik ook alweer investeer: om uiteindelijk minder in loondienst te hoeven werken. En aangezien FO een marathon is, kan je maar beter comfortabele schoenen aantrekken.

Ik hoef op dit moment ook niet per se zicht te hebben op een einddatum, maar ik wil wel voor mezelf een fijne en relaxte omgeving creëren terwijl ik naar mijn doel toewerk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CornermanNL
@finsdefis Inderdaad, het is tegenstrijdig met het verlaten van de ratrace als je een andere ervoor in de plaats zet. Al was het in het begin wel een goede motivatie , richting een harde (hetzij redelijk fictieve) deadline werken. Pas toen ik de voordelen begon te voelen, letterlijk in mijn geval ik ervoer steeds minder stress, wordt dat steeds minder belangrijk.

Ik heb het geluk gehad dat ik tijdens mijn revalidatie met een aantal zeer interessante mensen in een praatgroep zat, en die heel tevreden waren met het leven dat ze hadden, maar die het achteraf bekeken , niet goed in balans hadden. En daar gezondheidsproblemen aan over hielden. Het werken was voor het geld niet meer nodig maar er zat een verslavend element in. altijd maar de beste willen zijn en blijven. En dus de leuke privé dingen bleven uitstellen. Met nadruk op privé want het werk vonden ze zo leuk dat 6 dagen prima vol te houden waren. Totdat dat met terugwerkende kracht roofbouw bleek te zijn. Het werk was dus indirect de oorzaak, maar het was te leuk om het niet te doen. De echte oorzaak was het gebrek aan rust.

Het nemen van rust is van essentieel belang om jezelf op de rails te houden. Daarnaast heb ik geleerd dat duidelijke doelen hebben en je werk (of andere activiteiten) leuk vinden belangrijk zijn om het vol te houden. En doordat iets leuk is kan je ongemerkt te ver gaan. Ik heb dat deels ook ervaren. Te ver doorschieten in werk en niet in de gaten hebben dat je jezelf voorbij loopt. Ik had daarbij ook nog eens niet een echt goed doordacht plan.

Het ene jaar was een toekomstig groter huis het doel, een tijdje later de nieuwe hobby auto. Beide niet echt nodig , maar wel leuk om naar toe te werken. Dus stapelde ik werk op werk. En nam ik steeds meer minder leuke klussen aan op basis van beloning. Want ik wilde immers meer verdienen.

Uiteindelijk is balans houden het belangrijkste, en soms lijkt het alsof alles heel goed gaat en ben je ongemerkt bezig jezelf te slopen. Dat voelt niet zo, maar pas op het moment dat je of stopt of je lichaam aan de noodrem trekt dan merk je het pas.

Met ruimte om na te denken en afstand te nemen van de ratrace (al is het maar beschouwend) heb ik duidelijk voor ogen gekregen wat ik wil, en door een paar keer flink mis te zitten in de balans heb ik veel geleerd over hoe ik dat kan voorkomen. Uiteindelijk heb je alleen tijd, en die tijd wil ik zo leuk en gezond mogelijk inrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

oscar82 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:25:
----
Ondanks dat ik al 3 jaar investeer met als doel FO, kwam ik er pas dit jaar achter dat het kopen van vrije dagen bij mijn werkgever wel iets voor mij zou zijn. Op die manier kan ik tussen nu en 5 jaar al experimenteren met minder uren werken. Bijv. van 32 naar 28 uur per week, zonder dat ik mijn arbeidsovereenkomst (en bijbehorende loon, pensioenopbouw etc.) hoef te wijzigen. Bevalt het? Dan kan ik tegen die tijd de verandering definitief maken.
----
Let op dat sommige werkgevers / CAO een maximaal aantal uren bijkopen hebben. En dat je voor structureel kort verlof (1dag per week bijv) of langdurig verlof (>2 weken) soms andere regelingen en potjes moet aanspreken. Lees en bespreek dit dus goed van te voren.

Zaken die ik al heb gezien bij een aantal werkgevers:
- Bij >10% bijkopen van verlof = aanpassen pensioenbijdrage en evt andere looncomponenten, incl vakantiedagen.
- Bij lease auto: extra betalen ivm extra prive
- Bij langdurig verlof: mag alleen uit speciale pot, en eenmaal aangekocht, kort houdbaar
- Bij structureel kort: nadat je dit een x aantal weken hebt gedaan, volgt automatisch gesprek met HR of manager ivm signalen overwerkt of andere problemen. (maatregel: spreek van te voren af dat je dit gaat doen en leg dat vast!)
- Bij cafetaria-model / IKB, mag je alleen bijkopen uit budget van datzelfde jaar (maar bespaar je mogelijk wel op LH-Bijzonder tarief).

Elke werkgever heeft wel wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-09 21:22
oscar82 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:25:
Ondanks dat ik al 3 jaar investeer met als doel FO, kwam ik er pas dit jaar achter dat het kopen van vrije dagen bij mijn werkgever wel iets voor mij zou zijn. Op die manier kan ik tussen nu en 5 jaar al experimenteren met minder uren werken. Bijv. van 32 naar 28 uur per week, zonder dat ik mijn arbeidsovereenkomst (en bijbehorende loon, pensioenopbouw etc.) hoef te wijzigen. Bevalt het? Dan kan ik tegen die tijd de verandering definitief maken.
Er begon een belletje te rinkelen op het moment dat ik las waarom ik ook alweer investeer: om uiteindelijk minder in loondienst te hoeven werken. En aangezien FO een marathon is, kan je maar beter comfortabele schoenen aantrekken.

Ik hoef op dit moment ook niet per se zicht te hebben op een einddatum, maar ik wil wel voor mezelf een fijne en relaxte omgeving creëren terwijl ik naar mijn doel toewerk.
Mooie stappen.
Ik was jaren van het knallen qua werkuren en verder niet piepen. Daar begin ik nu wat van terug te komen: ik heb nog wat compensatieuren staan van de werkgever en ben serieus aan het nadenken om die het komende jaar in te zetten om standaard op vrijdag vrij te gaan nemen. Tijd voor het gezin en tijd om wat meer aan ontwikkelen van handvaardigheid te besteden, wat al lang een wens van me is.
Eerst dacht ik aan uitbetalen, maar mogelijk word ik wel veel blijer van die vrije tijd.

Mijn partner helpt me daar ook in: we hebben binnenkort een paar dagen een vakantiehuisje nodig omdat ons eigen huis even vrij moet zijn. Ik zag dat als een plek om alsnog vanuit naar mijn werk te gaan. Zij spreekt me dan aan en zegt: het zijn toch gewoon een paar dagen vakantie? Ohja, die optie was er ook nog :/. Ik voelde me eerst ook heel verantwoordelijk voor mijn werk en de onhandige consequenties die het heeft om dan vrij te zijn. Anderzijds denk ik nu: dat is ook een bedrijfsprobleem, waarom zou ik die dagen niet nemen als het mij goed uitkomt? Boeiend dat het 16 of 24 overuren kost die ik anders kon laten uitbetalen. Ik kan het hebben dus waarom zou ik het niet in iets mooiers investeren dan werk?

Die ruimte dat je dat geld niet 'nodig' hebt is erg lekker.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
Interessante vraag. Ik heb al eerder geschreven dat ik een ander pad heb gevolgd en inmiddels FO ben. Ik heb het altijd wel op de achtergrond nagestreefd en vooral vroeg veel gespaard met het doel om op 55 te stoppen. Dat is dan 2 jaar eerder verwezenlijkt, maar door een externe trigger. Coronatijdperk en tijd om na te denken wat ik in het leven echt wilde. Ik denk dat ik eigenlijk al wat eerder FO was zonder me dat te beseffen. Ik heb me dus ook nooit met iets als een SR bezig gehouden, sterker nog ik moet af en toe opzoeken wat afkortingen betekenen. De hele FIRE beweging heb ik eigenlijk gewoon gemist.

Ik vind het niet heel vreemd dat je standpunt veranderd. Je leven verandert naarmate je ouder wordt en je verandert zelf ook. Dat geheel zorgt ook voor een ander blik op alles om je heen, waardoor je prioriteiten kunnen verschuiven. En ook het opbouwen van vermogen zorgt voor een andere uitgangspositie. Wat mij betreft is dit in zijn totaliteit heel normaal.

Ik zie van wat ik tot nu toe heb gelezen een soort rode lijn van heel erg op kosten letten, besparen, registreren, snel klaar willen zijn. Daarna een soort bezinning en minder willen werken. Tot uiteindelijk nadenken wat je wilt en hopenlijk FO bereikt hebben.

Misschien iets beschouwender dan ik van plan was, maar het lijkt me goed om af en toe te evalueren en te klankboarden, zoals je nu doet, om naar jezelf te kijken of je op de goede weg bent! En gelukkig is die weg voor de meeste heel erg persoonlijk en individueel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
assje schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 19:08:
[...]

Let wel dat i.v.m. maximalisatie WW dit slechts op gaat tot een inkomen van ca. €55k. Daarboven wordt het verschil groter al maakt het verschil in belastingdruk wel wat goed.
Tsja, helaas loopt niet iedereen tegen dat probleem aan... Ligt deels aan het soort werk, maar ook aan het soort werkgever/opdrachtgever. Ik verbaas me soms ook wel over de vanzelfsprekendheid in dit topic dat men er vanuit gaat dat 'iedereen' wel meer dan twee keer modaal gaat verdienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:53

tomtom901

Moderator General Chat
Pannencouque schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:47:
[...]
Mooie stappen.
Ik was jaren van het knallen qua werkuren en verder niet piepen. Daar begin ik nu wat van terug te komen: ik heb nog wat compensatieuren staan van de werkgever en ben serieus aan het nadenken om die het komende jaar in te zetten om standaard op vrijdag vrij te gaan nemen. Tijd voor het gezin en tijd om wat meer aan ontwikkelen van handvaardigheid te besteden, wat al lang een wens van me is.
Eerst dacht ik aan uitbetalen, maar mogelijk word ik wel veel blijer van die vrije tijd.
Als iemand die daar dit jaar mee experiment (en alsnog een deel van die uren benut als freelancer) kan ik je dit alleen maar aanbevelen. 1 dag per week vrij voelt al zoveel relaxter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-09 21:22
Nou betwijfel ik of het met twee heel jonge kinderen gaat voelen als relaxen :D Maar het idee van niet vijf dagen per week voor de baas aan het werk zijn is al erg prettig natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldkampj
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-04-2022
Pannencouque schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:47:
[...]
Ik voelde me eerst ook heel verantwoordelijk voor mijn werk en de onhandige consequenties die het heeft om dan vrij te zijn. Anderzijds denk ik nu: dat is ook een bedrijfsprobleem, waarom zou ik die dagen niet nemen als het mij goed uitkomt?
Op zich een goede eigenschap maar imo wel een enorme valkuil voor velen. Ik zie het in mijn omgeving ook.
Zelf sta ik daar wat nuchterder in. Als ik morgen onder de bus terecht kom dan moet het bedrijf ook door en dat gaan ze ook gewoon. Sommige dingen komen gewoon nooit uit, er is altijd wel werk.
Het idee van mensen dat ze onmisbaar zijn heb ik nooit zo goed begrepen. Het zal misschien even pijn doen maar zo'n bedrijf draait echt wel verder, met of zonder je.

Ik ken mensen die hun eigen geluk en gezondheid op het spel zetten voor een werkgever, want...
Er is altijd wel iets te bedenken.

Mooi om te lezen dat je overweegt om minder te werken, ga je zeker geen spijt van krijgen. Tijd met je dierbaren is veel waardevoller.
Pagina: 1 ... 24 ... 293 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.