Helemaal mee eens hoor.RichieB schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:47:
[...]
Volgens mij is het punt dat er mensen zijn met een boel geld dat ze willen investeren, maar die bang zijn dat de dag nadat ze dat doen de markt instort. Door DCA in te stappen verkleinen ze voor hun gevoel het risico op grote verliezen, maar het risicoverschil met lump sum neemt af hoe dichter je bij je initiële lump sum investering komt. Voeg daarbij de opmerking van @pirke dat je hierdoor rendement laat liggen en de rationele uitkomst is: doe altijd lump sum. Leg je dat uit aan iemand en de markt crasht en die persoon casht meteen uit heb je toch weer een vriend(in) minder.
Maar je eerste statement was te ongenuanceerd (en historisch gezien onwaar -- als je uitgaat van een stijgende beurs is wiskundig/statistisch gezien een LSI beter - vanwege -ik denk vooral- dividend. Iemand zonder emoties zal LSI kiezen.
Ik denk dat je DCA kan vergelijken met het continue gooien van twee normale dobbelstenen, en LSI met twee dobbelstenen waarvan er één 7 zijdes heeft (1 tm 7). LSI gooi je minder vaak, maar over een hele lange tijd nog steeds heel vaak.
You're either part of the solution or you're part of the problem