Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-09 19:44
RichieB schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:47:
[...]

Volgens mij is het punt dat er mensen zijn met een boel geld dat ze willen investeren, maar die bang zijn dat de dag nadat ze dat doen de markt instort. Door DCA in te stappen verkleinen ze voor hun gevoel het risico op grote verliezen, maar het risicoverschil met lump sum neemt af hoe dichter je bij je initiële lump sum investering komt. Voeg daarbij de opmerking van @pirke dat je hierdoor rendement laat liggen en de rationele uitkomst is: doe altijd lump sum. Leg je dat uit aan iemand en de markt crasht en die persoon casht meteen uit heb je toch weer een vriend(in) minder. :+
Helemaal mee eens hoor.

Maar je eerste statement was te ongenuanceerd (en historisch gezien onwaar -- als je uitgaat van een stijgende beurs is wiskundig/statistisch gezien een LSI beter - vanwege -ik denk vooral- dividend. Iemand zonder emoties zal LSI kiezen.

Ik denk dat je DCA kan vergelijken met het continue gooien van twee normale dobbelstenen, en LSI met twee dobbelstenen waarvan er één 7 zijdes heeft (1 tm 7). LSI gooi je minder vaak, maar over een hele lange tijd nog steeds heel vaak.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:47
Soms hebben eenvoudige dingen eenmaal een lange leercurve. Lange termijn denken moet je oefenen, dat zit niet standaard ingebakken in mensenhersenen.

Er gewoon aan beginnen is al een hele mooie eerste stap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
R.van.M schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:33:
[...]

Het probleem is dat het nooit een goed moment is om in te stappen. Ik zie het bij mijn broer die al jaren met zijn spaargeld aan het wachten is om in te stappen tijdens een crisis, maar in de tussentijd stijgt alles maar door waardoor hij nu al jaren zegt "alles staat veel te hoog"
Dan durft hij niet, zeg dat maar. Vorig jaar maart had hij een ideaal instapmoment...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
Wozmro schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:36:
[...]

Eigenlijk wel. (nu werk ik wel al tot eind volgend jaar 4/5'en)

- technisch profiel
- geen schulden
- inkomsten uit kapitaal is hoger dan inkomsten uit arbeid.
- mijn uitgaven zijn minder dan de helft van mijn inkomsten uit arbeid.

Ik stel mijzelf de vraag hoeveel meer veiligheidsmarge ik eigenlijk nog nodig heb...

Ware het niet van mijn door opvoeding ingesleten denkpatronen(vast werk, zekerheid,...) ik had al lang de stap gezet.
Begin dan eens door dit weekend je ontslagbrief vast te schrijven.
Over een week ga je eens naar mooie opdrachten kijken
Dan schrijf je je over een maand in bij de KvK
en plan een mooie startdatum, 7 oktober bijvoorbeeld :P (Als je maar een datum hebt, dan heb je een gezonde druk, want anders zit je over 10 jaar nog in loondienst heb ik het gevoel ;) )

Want je geeft zelf het antwoord al, het risico is nihil, waarom zou je het dan niet doen :?
Door de eerste stappen te zetten wen je aan het idee, en wordt de definitieve stap minder groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-09 19:44
ybos schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:08:
[...]

Begin dan eens door dit weekend je ontslagbrief vast te schrijven.
Over een week ga je eens naar mooie opdrachten kijken
Dan schrijf je je over een maand in bij de KvK
en plan een mooie startdatum, 7 oktober bijvoorbeeld :P (Als je maar een datum hebt, dan heb je een gezonde druk, want anders zit je over 10 jaar nog in loondienst heb ik het gevoel ;) )

Want je geeft zelf het antwoord al, het risico is nihil, waarom zou je het dan niet doen :?
Door de eerste stappen te zetten wen je aan het idee, en wordt de definitieve stap minder groot.
Ik heb makkelijk praten na 14 jaar zzp-schap.

Als je de vraag "wat is het ergste dat mij kan overkomen" beantwoordt met "geen idee" (en dat doe je - dat doet vrijwel iedereen in ons land), dan is het een kwestie van gewoon doen. Als er geen werk is, dan is er geen werk (ook niet voor jouw werkgever, die gooit je er ook uit - een paar maanden ww en dan bijstand). Waarschijnlijk ben je als zzp-er weerbaarder dan als werknemer.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
poehee schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:14:
[...]

Als je de vraag "wat is het ergste dat mij kan overkomen" beantwoordt met "geen idee" (en dat doe je - dat doet vrijwel iedereen in ons land), dan is het een kwestie van gewoon doen. Als er geen werk is, dan is er geen werk (ook niet voor jouw werkgever, die gooit je er ook uit - een paar maanden ww en dan bijstand). Waarschijnlijk ben je als zzp-er weerbaarder dan als werknemer.
Ik vond het ook reuze spannend.
zoontje van 2, vrouw die niet veel werkte maar wel een gezonde buffer.
Nu, bijna 3 jaar later al flink vruchten geplukt :Y
Ruimer vrijstaand huis (ja, meer kosten, maar zeker ook veel meer woongenot). Financien gaan een heel stuk vlugger de hoogte in dan in loondienst en over een maand de overdracht van ons eerste beleggingspand 8)
(samen met iemand anders gekocht, alleen was nog te vroeg, maar evengoed door de huurinkomsten een hele flinke daling van de vaste lasten door een groot deel eigen inleg)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:34
sebastiaan89 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:44:
[...]

Ook al snap ik dit intellectueel gezien, emotioneel gezien werkt dit voor mij ook niet. Heb na de aankoop van mijn huis best een bedrag overgehouden, en ik voel me er ook niet lekker bij om dit in een keer in de markt te gooien, ook niet omdat ik nog niet helemaal duidelijk heb wat voor grote uitgaven er nog aan gaan komen.

Daarom wil ik toch nog een keer een lans voor DCA breken, omdat het als beginnende belegger echt een hele goeie maar ook comfortabele manier is om te beginnen en leren.

Beetje hetzelfde als de Debt Waterfall van Dave Ramsey, wiskundig gezien niet de beste oplossing, maar in de praktijk werkt het wel.
Mee eens. Emotie blijft een rol spelen, kennis en ervaring helpen behoorlijk maar helemaal uitschakelen is echt niet zo eenvoudig. Ik heb de afgelopen twee jaar bijvoorbeeld al erg veel in de aandelenmarkt geinvesteerd en ik investeer ook elke maand al een fors bedrag. Ook al is lump sump beter, ik wil ook de risico's op korte termijn een beetje managen. Dat is niet rationeel met een lange termijn horizon en toch een beetje markt timing, maar ik wil me ergens goed bij blijven voelen. Ik houd dus nog een kasreserve achter de hand die ik niet volledig investeer op dit moment.

Tegelijk speelt ook wat @Tommie12 zegt: spaargeld aanhouden kost veel geld. Daar zit voor mij ook wel een dilemma; het houdt je flexibel, maar het kost geld. Ik zit op die 10% en probeer dus ook nog in andere dingen te investeren.

[ Voor 8% gewijzigd door JURIST op 23-07-2021 17:14 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44
JURIST schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:40:
[...]

Mee eens. Emotie blijft een rol spelen, kennis en ervaring helpen behoorlijk maar helemaal uitschakelen is echt niet zo eenvoudig. Ik heb de afgelopen twee jaar bijvoorbeeld al erg veel in de aandelenmarkt geinvesteerd en ik investeer ook elke maand al een fors bedrag. Ook al is lump sump beter, ik wil ook de risico's op korte termijn een beetje managen. Dat is niet rationeel met een lange termijn horizon en toch een beetje markt timing, maar ik wil me ergens goed bij blijven voelen. Ik houd dus nog een kasreserve achter de hand die ik niet volledig investeer op dit moment.

Tegelijk speelt ook wat @Tommie12 zegt: spaargeld aanhouden kost veel geld. Daar zit voor mij ook wel een dilemma; het houdt je flexibel, maar het kost geld. Ik zit op die 10% en probeer dus ook nog in andere dingen te investeren.
Als ik de grafiek van mijn portfolio bekijk sinds begin 2020….

Het begon goed, tot Corona toe sloeg, en er ging op 2 weken 30% af. Een vakantiehuis verdampt.
Mijn motto is dan… als je geschoren wordt moet je stil zitten. Ik heb echt niks verkocht, enkel nog wat meer gekocht van de bonus van dat jaar.
3 maand later begon het feestje, en nu sta ik 2 vakantiehuisjes hoger.

Je kan dat lezen en begrijpen, en spelen met virtuele portefeuilles, maar je moet zoiets met je eigen geld meemaken om er van te leren.
En ja, ik heb dat nog meegemaakt, maar met minder geld toen….
Het is een leerproces, en ik wil iedereen de tip geven om het ook op tijd aan je kinderen te leren.
Als ze 12 zijn kan je rustig beginnen met bv wat nieuwjaarsgeld in een tracker, en elke paar maanden ga je samen eens kijken, en met wat geluk komen ze op hun 16 vragen om een stuk van het geld wat ze met hun eerste vakantiebaantje verdiend hebben daar ook in te steken.
Ik vind het een essentieel deel van financiële opvoeding wat in het klassieke onderwijs compleet genegeerd wordt. (In belgië alvast).

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
De overheid wil helemaal die dat de bevolking weet hoe ze moeten sparen/geld laten groeien. Rollen moet het, anders stagneert de economie. Vandaar dat het niet in de lesstof zit.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
RichieB schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 17:39:
De overheid wil helemaal die dat de bevolking weet hoe ze moeten sparen/geld laten groeien. Rollen moet het, anders stagneert de economie. Vandaar dat het niet in de lesstof zit.
Sinds wanneer is dat dan? Want toen ik naar school ging zat sparen nog wel gewoon in de lesstof. Inclusief rente op rente enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
[...]

Ik heb wel meegemaakt dat er geen rekening was gehouden met belasting en dat alles uitgegeven was. Nog wel voor corona, dus een betalingsregeling was een stuk ingewikkelder..... En vervolgens spanningen thuis en de rest kan je wel indenken.

In het algemeen moet je toch wel echt als ondernemer aan de slag willen, dus klanten kunnen werven, boekhouden, sparen in enige vorm, bewus tzijn van risico's en ergens ook nog tijd voor je naasten overhouden. Anders is het gedoemd om te mislukken, wellicht gaat dat in deze sectie wat minder op, maar beter vooraf gewaarschuwd dan achteraf spijt.
Tommie12 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 17:25:
[...]

Als ik de grafiek van mijn portfolio bekijk sinds begin 2020….

Het begon goed, tot Corona toe sloeg, en er ging op 2 weken 30% af. Een vakantiehuis verdampt.
Mijn motto is dan… als je geschoren wordt moet je stil zitten. Ik heb echt niks verkocht, enkel nog wat meer gekocht van de bonus van dat jaar.
3 maand later begon het feestje, en nu sta ik 2 vakantiehuisjes hoger.

Je kan dat lezen en begrijpen, en spelen met virtuele portefeuilles, maar je moet zoiets met je eigen geld meemaken om er van te leren.
En ja, ik heb dat nog meegemaakt, maar met minder geld toen….
Ik ben net met FO (=gestopt met werken) en heb op dit moment 35 procent in cash, was nog iets meer en heb dat al gedeeltelijk in NT en Fitvermogen ondergebracht. Maar vind het best lastig om mijn hele vermogen in te leggen, ook omdat als het misgaat ik weer zou moeten werken. Het misgelopen rendement is daarentegen idd bijna in een vakantiehuis uit te drukken......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-09 17:10
[...]
Ik vind het een essentieel deel van financiële opvoeding wat in het klassieke onderwijs compleet genegeerd wordt. (In belgië alvast).
Onderwijs is ook iets anders dan opvoeding...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veldkampj
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-04-2022
[...]

Het is een leerproces, en ik wil iedereen de tip geven om het ook op tijd aan je kinderen te leren.
Als ze 12 zijn kan je rustig beginnen met bv wat nieuwjaarsgeld in een tracker, en elke paar maanden ga je samen eens kijken, en met wat geluk komen ze op hun 16 vragen om een stuk van het geld wat ze met hun eerste vakantiebaantje verdiend hebben daar ook in te steken.
Hier is de eerste op komst en ik ben van plan een rekening bij Meesman te openen voor het kind. Heb hier zelf ook een rekening lopen.
Wil dan gewoon maandelijks inleggen en dan gaandeweg het kind inderdaad leren hoe en wat.
Hopelijk kan hij (vandaag te horen gekregen :)) dat geld dan later nuttig gebruiken voor bijvoorbeeld de aankoop van een huis of wellicht zijn eigen FO pad.

Ik zou willen dat iemand mij dit geleerd had, dan was ik al veel eerder begonnen. Hoewel het uiteraard de vraag is of je op die leeftijd voldoende zelfbeheersing hebt om er geen gekke dingen mee te gaan doen. Misschien had ik het allemaal opgezopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
veldkampj schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:48:
[...]
Ik zou willen dat iemand mij dit geleerd had, dan was ik al veel eerder begonnen. Hoewel het uiteraard de vraag is of je op die leeftijd voldoende zelfbeheersing hebt om er geen gekke dingen mee te gaan doen. Misschien had ik het allemaal opgezopen :P
Je geeft zelf het antwoord al. Dat je kon plannen en sparen is jou en ons allen op meerdere manieren en momenten in onze jonge jaren duidelijk gemaakt. Maar niemand wil het horen, totdat het kwartje valt. En daarna lijkt het alsof anderen het je nooit eerder hebben verteld.

Je had het inderdaad allemaal opgezopen.

Mijn eerste grote uitgave was als 16-jarige toen ik van vrijwel al mijn spaargeld een eerste game-pc kocht. Geld verdienen komt later wel. Daar had ik ook gelijk in, maar als ik dat geld toen in een fonds had gestopt, had ik nu tien game-pc's extra kunnen kopen.

Het maakt niet uit wanneer je begint aan een succesverhaal, het maakt uit dat je begint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 07:13
Klassiek voorbeeld van een kleuter en een koekje wat voor z'n neus op tafel ligt. Als hij er een kwartier af kan blijven krijgt hij er nog één. Er zijn maar weinig kleuters die dat kwartier volhouden.

Ons brein is gehardwired om voor korte termijn winst te gaan. Want als jij het koekje niet opeet eet iemand anders het misschien wel op. Of moet je wegrennen voor een leeuw, kun je er ook niet meer bij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:34
RichieB schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 17:39:
Onzin. Het is (in elk geval in Nederland) zelfs zo dat de meeste mensen een FO status bereiken zonder dat ze er over hoeven na te denken. Dat heet pensioen. Je hoeft niet meer te werken op een gegeven moment. In dit topic gaat het vooral om het naar voren brengen van dat FO moment (en daar moet je wel wat voor doen).

Maar voor de stelling 'De overheid stopt het niet in de lesstof omdat geld moet rollen' zie ik graag een onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Kalentum schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:48:
[...]

Onzin. Het is (in elk geval in Nederland) zelfs zo dat de meeste mensen een FO status bereiken zonder dat ze er over hoeven na te denken. Dat heet pensioen. Je hoeft niet meer te werken op een gegeven moment. In dit topic gaat het vooral om het naar voren brengen van dat FO moment (en daar moet je wel wat voor doen).

Maar voor de stelling 'De overheid stopt het niet in de lesstof omdat geld moet rollen' zie ik graag een onderbouwing.
In België zijn er toch wat maatregelen om iets extra op te bouwen voor je pensioen. Pensioensparen, groepsverzekeringen etc.
De reden er achter is dat je dan minder mensen hebt die onder de armoedegrens vallen en die hun rusthuis niet kunnen betalen.

Maar in de lesstof…. Nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
R.van.M schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:33:
[...]

Het probleem is dat het nooit een goed moment is om in te stappen. Ik zie het bij mijn broer die al jaren met zijn spaargeld aan het wachten is om in te stappen tijdens een crisis, maar in de tussentijd stijgt alles maar door waardoor hij nu al jaren zegt "alles staat veel te hoog"
Klopt, en als de markt crasht, dan durft nog niemand in te stappen, want het gaat nog dieper. Wees eerlijk, vorig jaar in maart deed ik ook in mijn broek…. Hoe diep zakt het nog, maar dan zet je de emoties opzij en… druk op de koopknop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Tommie12 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:53:
[...]

Klopt, en als de markt crasht, dan durft nog niemand in te stappen, want het gaat nog dieper. Wees eerlijk, vorig jaar in maart deed ik ook in mijn broek…. Hoe diep zakt het nog, maar dan zet je de emoties opzij en… druk op de koopknop.
Ik heb vorig jaar (met crypto weliswaar) mijn inleg bijna verdubbeld, op t allerlaagste punt. stom geluk natuurlijk, maar dat heeft een leuk zakcentje opgeleverd.

En het gekke is, met de aandelen geen moment buikpijn gehad. In 2015 begonnen met indexbeleggen en maart 2020 dook de waarde na een aantal goeie jaren onder de totale inleg. Geen seconde wakker van gelegen (gelukkig). Nu was de waarde nog lang geen vakantiehuisje zoals hierboven beschreven is, maar eerder iets in de trant van 20K.
Mede door de vele tips/verhalen had ik alleen maar zo iets van: och, ik moet nog 10-15 jaar voordat ik er eens over na ga denken wat ik eigenlijk daadwerkelijk ga doen met die FMA pot.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:46
Maar dat is wel een belangrijk verschil. 10 of 20K is voor de meeste FO aspiranten binnen een redelijk korte termijn (paar maanden-jaar) weer bij elkaar te sparen. Je "verlies" in tijd is dus beperkt.
In het geval je al veel verder bent en een veel grotere pot hebt of zelfs al FO bent en een zelf niet meer actief toevoegd door inkomen uit arbeid, is het wel wat anders. Als je dan ziet dat je bijvoorbeeld 5, 10 of 15 jaar aan werken en sparen ziet "verdampen" is dat toch wat anders dan een paar maanden of een jaar.

Tommie12 kan dat blijkbaar goed hebben, veel mensen (mijzelf incluis) niet zo. Dat moet je van jezelf weten en meenemen in je asset verdeling -risico management. Rendement is belangrijk, slapen nog belangrijker. Overigens is "meer" risico niet altijd een beter rendement...anders zou het ook geen risico meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
RichieB schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:47:
[...]

Volgens mij is het punt dat er mensen zijn met een boel geld dat ze willen investeren, maar die bang zijn dat de dag nadat ze dat doen de markt instort. Door DCA in te stappen verkleinen ze voor hun gevoel het risico op grote verliezen, maar het risicoverschil met lump sum neemt af hoe dichter je bij je initiële lump sum investering komt. Voeg daarbij de opmerking van @pirke dat je hierdoor rendement laat liggen en de rationele uitkomst is: doe altijd lump sum. Leg je dat uit aan iemand en de markt crasht en die persoon casht meteen uit heb je toch weer een vriend(in) minder. :+
Ach, als je zover bent dat je het over dit soort zaken hebt, dan leg je vast ook uit dat het een strategie is, en geen advies, dat de vriend(in) zelf een eigen keuze dient te maken en alleen moet beleggen met geld dat voor langere tijd gemist kan worden. Bruggetje naar "buy and hold" en uitleg wat er historisch gezien vaak is gebeurd op langere termijn na een dip. Dan heb je de meeste disclaimers wel gehad dacht ik zo. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Niet online
Wozmro schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:57:
Soms hebben eenvoudige dingen eenmaal een lange leercurve. Lange termijn denken moet je oefenen, dat zit niet standaard ingebakken in mensenhersenen.

Er gewoon aan beginnen is al een hele mooie eerste stap.
Mee eens, je moet ergens beginnen. De angst om te verliezen is vaak veel groter dan de vreugde bij winst. Dat is iets dat je moet overwinnen. Een concreet doel om naar te werken helpt er dan wel bij. Gewoon beginnen om eens te kijken hoe het gaat werkt niet, want bij een tegenslag kan men zo in de stress schieten en terugkrabbelen dat het einde verhaal is. Dus zul je ook wel vooraf een aantal scenario's moeten bekijken, je aan je plan houden en achteraf reflecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Niet online
[...]

Hier ben ik het niet mee eens. Indien je die vraag niet kunt beantwoorden dan is zzp of ondernemerschap wellicht niets voor je
Indien je antwoord is: "het ergste is een tijdje geen werk, maar dat kan ik x tijd volhouden totdat ik in problemen kom, en wellicht heb ik een plan b, dus is de impact klein" dan gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Niet online
jerh schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 18:41:
[...]

Ik ben net met FO (=gestopt met werken)
[...]
Gefeliciteerd! Wat ben je de komende periode van plan om te gaan doen met je vrijgekomen tijd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phony
  • Niet online
Playa del C. schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:59:
[...]

Je geeft zelf het antwoord al. Dat je kon plannen en sparen is jou en ons allen op meerdere manieren en momenten in onze jonge jaren duidelijk gemaakt. Maar niemand wil het horen, totdat het kwartje valt. En daarna lijkt het alsof anderen het je nooit eerder hebben verteld.

Mijn eerste grote uitgave was als 16-jarige toen ik van vrijwel al mijn spaargeld een eerste game-pc kocht. Geld verdienen komt later wel. Daar had ik ook gelijk in, maar als ik dat geld toen in een fonds had gestopt, had ik nu tien game-pc's extra kunnen kopen.

Het maakt niet uit wanneer je begint aan een succesverhaal, het maakt uit dat je begint.
Dit vind ik wel lastig. Als tiener belegde ik niet, maar had geen enkele moeite met sparen. Als je echter ziet hoe snel je loon stijgt van minimum jeugdloon naar een paar jaar werkervaring, dan had ik een groot deel toen misschien liever direct uitgegeven. Achteraf wellicht wat verkeerde zuinigheid. Met een lager loon en minder uren werk gaat opbouw zoveel langzamer dan wanneer je eenmaal lekker aan het werk bent.

Dus ja, sparen is slim, maar rekening houden met toekomstige verdiencapaciteit is ook niet gek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phony
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:53:
[...]

Volgens mij heb ik t wel eens eerder gezegd, maar die 30% dip deed me emotioneel echt 0,0 Grootste dip (in verhouding, maar ook in absolute getallen) die ik tot nu toe heb meegemaakt. Dit sterkt me wel in het vasthouden aan het plan.

Ik denk altijd hieraan in het geval dat de boel keldert:
- Als ik het had uitgegeven had ik ook niet meer over het geld kunnen beschikken. Dus verandert er gevoelsmatig niet veel.
- Als ik niet had belegd had ik veel minder opgebouwd. Zolang ik dus meer heb dan mijn oorspronkelijke inleg ben eigenlijk nog altijd beter uit dan wanneer ik niet had belegd.
- Omdat ik het geld nooit heb uitgegeven mis ik het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Phony schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 00:44:
[...]

Dit vind ik wel lastig. Als tiener belegde ik niet, maar had geen enkele moeite met sparen. Als je echter ziet hoe snel je loon stijgt van minimum jeugdloon naar een paar jaar werkervaring, dan had ik een groot deel toen misschien liever direct uitgegeven. Achteraf wellicht wat verkeerde zuinigheid. Met een lager loon en minder uren werk gaat opbouw zoveel langzamer dan wanneer je eenmaal lekker aan het werk bent.

Dus ja, sparen is slim, maar rekening houden met toekomstige verdiencapaciteit is ook niet gek.
Helemaal mee eens. Als je jong bent, dan verdien je een paar euro per uur. Dat jeugdloon schiet in de regel veel sneller omhoog dan je beleggingen renderen. Als je het geld voor een gamecomputer opzij had gelegd en daar nu tien gamecomputers voor zou kunnen kopen, dan had je in je jonge jaren waarschijnlijk alsnog veel langer voor dat geld voor die ene gamecomputer hebben moeten werken dan nu voor tien gamecomputers. Dus niet raar dat je dat geld toen uitgaf aan dingen die toen voor jou veel toegevoegde waarde hadden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldkampj
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-04-2022
Playa del C. schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:59:
[...]

Sparen inderdaad wel en ik moest ook echt zelf sparen als ik dingen wilde, dat zat er dus ook wel in.
Beleggen echter werd thuis nooit over gesproken want er was geen geld om te beleggen. Ik kende hooguit de reclame van Robeco en ik had een klasgenoot wiens vader voor hem in een fonds van Robeco stortte maar echt besef van wat het nou inhield had ik niet.
Dat is iets wat ik mijn zoon wel wil bijbrengen. Of ie er dan iets mee doet is de vraag natuurlijk. Al zou die de helft opzuipen en niet alles dan heeft het misschien al effect gehad :P

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• jerh
Phony schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 00:32:
[...]

Gefeliciteerd! Wat ben je de komende periode van plan om te gaan doen met je vrijgekomen tijd?
Ik heb mijn bedrijf verkocht, overdracht is eind mei afgerond. Ik ben nu bezig om daar afstand van te nemen en vooral bij te komen van de in jaren opgebouwde stress..... In juni op vakantie geweest in NL en daarna daar eigenlijk niet mee gestopt.

Ik heb een aantal oude hobbies inmiddels weer opgepakt: piano spelen, roeien, zeilen. En besteed meer aandacht aan mijn moeder. Voor de komende periode ga ik dat nog wat verder uitbreiden. Mijn vrouw werkt nog wel, want die wil (nog) niet stoppen, dus reizen is nog wat beperkt.

Door alles rondom corona plan ik vooral niet te veel vooruit. Het andere gedeelte wat ik de komende periode wil doen, is alle klusjes uit het verleden aanpakken (kamer behangen, opruimen, dat soort dingen). En uiteraard nadenken over wat ik verder wil, dat is iets wat meer energie kost dan ik had gedacht, dus dat geef ik de tijd.

Vooralsnog genoeg om mee vooruit te kunnen.
Phony schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 01:05:
[...]

Volgens mij heb ik t wel eens eerder gezegd, maar die 30% dip deed me emotioneel echt 0,0 Grootste dip (in verhouding, maar ook in absolute getallen) die ik tot nu toe heb meegemaakt. Dit sterkt me wel in het vasthouden aan het plan.

Ik denk altijd hieraan in het geval dat de boel keldert:
- Als ik het had uitgegeven had ik ook niet meer over het geld kunnen beschikken. Dus verandert er gevoelsmatig niet veel.
- Als ik niet had belegd had ik veel minder opgebouwd. Zolang ik dus meer heb dan mijn oorspronkelijke inleg ben eigenlijk nog altijd beter uit dan wanneer ik niet had belegd.
- Omdat ik het geld nooit heb uitgegeven mis ik het ook niet.
Dat komt ook denk ik doordat je het niet nodig hebt. Ben je FO dan is het anders, geld op is dan een serieuze bedreiging. Ben je nog geen FO dan duurt het wat langer. Is mi een heel andere insteek. Ik had in maart echt wel pijn in mijn buik van de daling, ik was helemaal klaar met werken en zag mijn vrijheid in een keer in de verte verdwijnen. Heel onaangenaam. Nu kijk ik daar wat genuanceerder naar, maar bijvoorbeeld wel moeite om alles in aandelen te stoppen en houd dus best een behoorlijke cashpositie aan, die ik voorlopig langzaam afbouw.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:52
Phony schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 01:05:
[...]

En wat nou als het 30 maanden lang elke maand 1% daalt in plaats van 30% in een zeer korte tijd? Doet het je dan nog steeds niks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:18
jerh schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 08:42:
[...]

Ik heb mijn bedrijf verkocht, overdracht is eind mei afgerond. Ik ben nu bezig om daar afstand van te nemen en vooral bij te komen van de in jaren opgebouwde stress..... In juni op vakantie geweest in NL en daarna daar eigenlijk niet mee gestopt.

Ik heb een aantal oude hobbies inmiddels weer opgepakt: piano spelen, roeien, zeilen. En besteed meer aandacht aan mijn moeder. Voor de komende periode ga ik dat nog wat verder uitbreiden. Mijn vrouw werkt nog wel, want die wil (nog) niet stoppen, dus reizen is nog wat beperkt.

Door alles rondom corona plan ik vooral niet te veel vooruit. Het andere gedeelte wat ik de komende periode wil doen, is alle klusjes uit het verleden aanpakken (kamer behangen, opruimen, dat soort dingen). En uiteraard nadenken over wat ik verder wil, dat is iets wat meer energie kost dan ik had gedacht, dus dat geef ik de tijd.

Vooralsnog genoeg om mee vooruit te kunnen.

[...]

Dat komt ook denk ik doordat je het niet nodig hebt. Ben je FO dan is het anders, geld op is dan een serieuze bedreiging. Ben je nog geen FO dan duurt het wat langer. Is mi een heel andere insteek. Ik had in maart echt wel pijn in mijn buik van de daling, ik was helemaal klaar met werken en zag mijn vrijheid in een keer in de verte verdwijnen. Heel onaangenaam. Nu kijk ik daar wat genuanceerder naar, maar bijvoorbeeld wel moeite om alles in aandelen te stoppen en houd dus best een behoorlijke cashpositie aan, die ik voorlopig langzaam afbouw.
Ik vind het altijd inspirerend om te horen van mensen die daadwerkelijk ook gestopt zijn op jonge leeftijr in plaats van minder werken of plannen om slechts een paar jaar eerder.

Zou je wellicht wat meer details willen delen over je SWR, FO kapitaal, beleggingsmix etc?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
President schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:01:
[...]

En wat nou als het 30 maanden lang elke maand 1% daalt in plaats van 30% in een zeer korte tijd? Doet het je dan nog steeds niks?
Dat is wel een leuke. Vaak wordt gekeken naar een grote dip in korte tijd, maar het kan natuurlijk ook zijn dat er langere tijd geen groei of een negatieve groei is. Dan kan het best wel gaan kriebelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:17:
[...]

Dat is wel een leuke. Vaak wordt gekeken naar een grote dip in korte tijd, maar het kan natuurlijk ook zijn dat er langere tijd geen groei of een negatieve groei is. Dan kan het best wel gaan kriebelen...
De periode 2016-2019 was zo.
Dan heb je nog altijd dividenden.
Beleggen is een marathon, geen sprint, je moet altijd kijken naar periodes van 5-10jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Lijkt mij ook het moeilijkste scenario.

Vorig jaar met de Corona had ik zelf wel al snel het idee: op een dag is het weer voorbij.

Bij de financiële crisis, waarin ik nog niet echt bezig was met beleggen, zou ik dat idee niet gehad hebben denk ik.
Meer van: de boel is kapot, en nu?

De zwakke plek van het kapitalisme is dat er vertrouwen moet zijn dat de afspraken nageleefd worden want het is zeer abstract omdat je handelt over de ganse wereld en niet op je eigen dorpspleintje waar je elkaar in de ogen kan kijken.

Alle andere problemen zoals natuurrampen, oorlog, virussen,... Daar wordt het kapitalisme alleen maar sterker van want er valt veel geld te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wozmro schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:44:
Alle andere problemen zoals natuurrampen, oorlog, virussen,... Daar wordt het kapitalisme alleen maar sterker van want er valt veel geld te verdienen.
Dat is het ironische, dat 'het kapitalisme' helemaal niet gebaat is bij stabiliteit, maar dat de grote winsten juist komen door grote gebeurtenissen of veranderingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:17:
[...]

Ik heb in het vastgoedfundamentfonds gezeten. Was met enkele duizenden euro's, toen ik een jaar of 18 was. 2 jaar leuk rendement en toen kwam de vastgoedcrisis. Koers daalde en daalde maar. Op een gegeven moment mijn verlies gepakt en enkele weken later ging zelfs de handel van dat fonds op slot. Dat heeft best lang (enkele maanden zeker) geduurd, de mensen die nog in dat fonds zaten konden dus niet bij hun geld! Dat moet pas echt een vreemde gewaarwording als je daar zwaar in zit en je geld nodig hebt :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Extra reden voor spreiding in je portefeuille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
President schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:01:
[...]

Dat iseen vervelend scenario dat je moet uitzitten en waarbij je moet vasthouden aan je strategie. Met een gemengde portefeuille kan je de impact hiervan voor jezelf op korte termijn dempen.
Bedenk wel dat spaargeld nu eigenlijk een vergelijkbare ontwikkeling laat zien, al gaat dat misschien om 0,1%-0,15% per maand en valt het niet op, je vermogen erodeert in koopkracht en dat kan zomaar ook nu nog langer dan 30 maanden gaan duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
De vraag is dan weer of er in dergelijk scenario van gestage daling kans is op inflatie van consumentenprijzen?

Gevoelsmatig zou ik denken dat lange periodes van daling op de beurzen samengaat met dalende prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
Wozmro schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 13:19:
De vraag is dan weer of er in dergelijk scenario van gestage daling kans is op inflatie van consumentenprijzen?

Gevoelsmatig zou ik denken dat lange periodes van daling op de beurzen samengaat met dalende prijzen.
Dat zou kunnen (ook al zou het nu eerder stagflatie zijn m.i.), maar het is niet te hopen want dan belanden we in een Japanscenario. Maar als dat zo zou zijn dan gaat de rente op spaargeld in de huidige omgeving van liquiditeitsoverschotten helemaal onderuit. Betalen voor spaargeld zou dan standaard kunnen worden.
Sparen is alleen een relatieve safe haven, geen alternatief voor rendement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ybos schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 10:41:
[...]

Ik heb in het vastgoedfundamentfonds gezeten. Was met enkele duizenden euro's, toen ik een jaar of 18 was. 2 jaar leuk rendement en toen kwam de vastgoedcrisis. Koers daalde en daalde maar. Op een gegeven moment mijn verlies gepakt en enkele weken later ging zelfs de handel van dat fonds op slot. Dat heeft best lang (enkele maanden zeker) geduurd, de mensen die nog in dat fonds zaten konden dus niet bij hun geld! Dat moet pas echt een vreemde gewaarwording als je daar zwaar in zit en je geld nodig hebt :X
Nooit al je eitjes in hetzelfde mandje. Ideaal is max 5% per positie, maar ik zondig er ook wel eens tegen. Ik heb een vastgoedaandeel (WDP) dat sinds mijn aankoop een jaar of 10 gelden x5 gegaan is. En ik vind het verdomd moeilijk om daar een stuk van te verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:27
Voor de meeste mensen is DCA de weg omdat er simpelweg geen grote bak geld ineens beschikbaar is. Maar per maand een bedrag beschikbaar is.En komt die bak wel, prima toch? Zie het als bonus en laat het zsm renderen.

Ik vraag mij altijd af waar de angst voor beleggen vandaan komt. Is dat puur op het beleggen gericht of is het gewoon een algemene angst voor verliezen ?

Op dit moment vreet cash rendement, inflatie en tijd. Het is simpelweg zonde. Ook moet je het gat aanvullen met arbeid (beperkt in tijd) of rendement elders (een te kleine beleggingsportefeuille is dan funest)

Je raakt eerder verder verwijderd van je doel dan dat je dichterbij komt. De tijd dat sparen de inflatie bijhield is wel geweest. De vraag is simpelweg hoeveel korte termijn risico moet ik met direct beschikbaar geld (cash) kunnen afvangen wat ik niet kan opvangen door een klein deel van een beleggingsportefeuille te verkopen ?

Wil je FO worden om de leuke kanten van je leven vorm te geven of wil je FO worden vanuit angst voor het verlies van baan , huis etc. Uiteindelijk zou ik altijd willen redeneren vanuit de eerste positie.

Uiteraard begint het in eerste instantie met het verbeteren van je financiele positie met de eenvoudige in geld uit te drukken zaken, schulden omlaag, uitgaven matigen en waar mogelijk inkomsten omhoog. Dan heb je dit soort hoogtevrees , angst en vrees allemaal nog niet. Het blijft binnen het eigen huishoudboekje (even gechargeerd) en heeft nog niets te maken met de buitenwereld.

Maar je komt op een punt dat beleggen gewoon moet. Anders haal je je doel niet. En erger loopt de tijd weg. Overigens is sparen gewoon een vorm van beleggen. Met zoals we nu zien duidelijk ook risico's.

Als je vanuit angst iets nastreeft is dat mijns inziens een startpunt voor een andere belangrijke pijler, je welzijn. Als FO nastreven voortkomt uit angst of je durft de stappen die nodig zijn niet te nemen uit angst of onzekerheid dan is daaraan werken wellicht de grootste stap die je kan zetten in je weg naar FO , en persoonlijke groei.

Ik heb in ieder geval veel geleerd door steeds geconfronteerd te worden met mijn eigen angsten , knelpunten en andere zaken die ik niet zo snel tegen zou zijn gekomen als ik niet FO was gaan nastreven (en nog wat andere gebeurtenissen uiteraard) dan was het allemaal kabbelend doorgegaan. Ook prima , maar met de kennis van nu had ik dat niet willen missen. En dat heeft mij veel gebracht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:32
CornermanNL schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:37:
De tijd dat sparen de inflatie bijhield is wel geweest.
Maar misschien is de tijd van vanzelfsprekende groei/rendement op beleggingen ook wel geweest.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
assje schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:47:
[...]

Maar misschien is de tijd van vanzelfsprekende groei/rendement op beleggingen ook wel geweest.
Uiteraard , maar dat is nu nog niet zo , en sparen heeft nu deze eigenschappen al wel. Je kan dus aan de slag met dat gegeven.

Je ziet nu al dat leencapaciteit veel belangrijker is geworden , cash is als achtervang prima maar moet wel een risico afdekken of nut hebben in de richting van een korte termijn doel.

Het is gewoon een belegging , niet anders dan vastgoed , aandelen , derivaten , fysieke edelmetalen enzovoorts.

De angst lijkt zich echter voornamelijk te richten op een categorie, aandelen. Terwijl we in een tijd leven van laagdrempelige goedkope en goed gespreide ETF’s. Het is nog nooit zo goed mogelijk geweest om zonder al teveel moeite arbeid en productiviteit van anderen te kopen. En dus uiteindelijk tijd voor jezelf.

En ook buiten de groei en hoge rendementen krijg je die 2 nog altijd , en dus een deel van de winst. Wellicht haal je je doel langzamer, maar het werkt nog steeds de goede kant op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:37
CornermanNL schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:37:
Voor de meeste mensen is DCA de weg omdat er simpelweg geen grote bak geld ineens beschikbaar is. Maar per maand een bedrag beschikbaar is.En komt die bak wel, prima toch? Zie het als bonus en laat het zsm renderen.
Maar dan is het geen DCA meer /autism

Ik zit ook tweeledig naar de beurs te kijken, enerzijds wordt mijn geïnvesteerde geld meer waard, aan de andere kant kan ik met mijn maandelijkse inleg steeds minder kopen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
assje schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:47:
[...]

En misschien klapt morgen het financiële stelsel in elkaar en zijn alle euros niets meer waard. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het de komende decennia gunstiger zal zijn om in cash te zitten dan in aandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
R.van.M schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 18:25:
En misschien klapt morgen het financiële stelsel in elkaar en zijn alle euros niets meer waard. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het de komende decennia gunstiger zal zijn om in cash te zitten dan in aandelen.
Nee, maar er is ook geen reden aan te nemen dat het rendement op aandelen relatief tot cash groter wordt. Dan is beleggen omdat cash inflatie niet bijhoudt dus geen zinvolle beredenering.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neutron
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 21:59
assje schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 18:51:
[...]

Nee, maar er is ook geen reden aan te nemen dat het rendement op aandelen relatief tot cash groter wordt. Dan is beleggen omdat cash inflatie niet bijhoudt dus geen zinvolle beredenering.
Op mijn aandelen ontvang ik dividend wat automatisch wordt herbelegd. Ik heb, als het gaat om rendement, zelf meer vertrouwen in deze constructie dan een bedrag op mijn spaarrekening laten verpieteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
[...]
Waarom moet het groter worden? Als het op het huidige niveau blijft ben ik dik tevreden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
RichieB schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:15:
[...]

Waarom moet het groter worden? Als het op het huidige niveau blijft ben ik dik tevreden.
Daar gaat het niet om. Er wordt gezegd: je kan maar beter beleggen want sparen houdt de inflatie niet bij.

MIjn punt is dat dit een slecht argument was; voorbeeld:
  • Vroeger: Inflatie 2%, rente 3% rendement op aandelen 7%
  • Nu: Inflatie 1%, rente 0% rendement op aandelen 4%
De keuze voor aandelen maak je dan gebaseerd op positieve verwachtingswaarde en beoordeling van risico. Hoe de spaarrente zich verhoudt tot de inflatie is daarvoor weinig relevant. Het enige dat is veranderd is dat het "verlies" beter zichtbaar is.

Met deze manier van redeneren wordt nu iedereen richting beleggen gejaagd zonder de juiste afwegingen te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
[...]

Het hoeft niet groter te worden , liefst wel gezien het risico maar je rendement in welke categorie dan ook moet groter zijn dan de inflatie. Met tijd en risico in acht genomen.

Het heeft geen zin om nu veel cash te hebben omdat het sowieso een negatief resultaat heeft en dat elders gecompenseerd moet worden.

Tenzij het een direct korte termijn doel dient. Of korte termijn risico afdekt. Anders werkt dat deel van je portefeuille tegen je doelstelling.

En slaap je lekker op iets waar je zeker je doelen mist en armer wordt, exact het geen waar men bij beleggen angst voor heeft.

Mijn punt was niet of sparen of beleggen geen functie heeft op enig moment maar dat angst op momenten dus precies in praktijk teweegbrengt waar men bang voor is. Dus het eerder loont om wat aan de angst voor , in dit geval , beleggen te doen dan te blijven beredeneren waarom iets eng is en het vooral vermeden moet worden.

Zeker in een geval als het halen van FO waarbij het noodzakelijk is voor het bereiken van het doel.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• jerh
R.van.M schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:13:
[...]

Ik vind het altijd inspirerend om te horen van mensen die daadwerkelijk ook gestopt zijn op jonge leeftijr in plaats van minder werken of plannen om slechts een paar jaar eerder.

Zou je wellicht wat meer details willen delen over je SWR, FO kapitaal, beleggingsmix etc?
Dit schreef ik daar eerder over:
Ik zit dit topic met interesse te lezen, mijn pad naar FO wijkt heel erg af en toch weer niet. Hele leven zelfstandig geweest, eerst zzp'er en daarna verdergegaan met personeel. In mijn begin 20er jaren veel geld afgestort in lijfrente polissen en hoog/laag levensverzekering en Robeco aandelen. Altijd met het idee om op 55 te stoppen. En nu 53 en aan het bedenken hoe ik het leven verder ga invullen. Na initiele jaren altijd belegd met wisselend succes, veel geld verdiend in de vorige financiele crisis met perpetuele obligaties, die gingen voor een habbekrats en zijn allemaal hersteld.

Voldoende geld in mijn pensioenpot middels lijfrente polissen, een holding met 50% cash, 35% etf, 5% perp obligaties , 5% aandelen, 5% robeco. Prive ook ongeveer zo met wat afwijkingen.

Zou het cashgedeelte nog wel terug willen brengen tgv etf of beleggingsfondsen, maar enige hoogtevrees ook door de hoeveelheid geld en huidige beurskoersen. Heb al wel een aantal keren dalingen op de beurs meegemaakt en op dat moment zag je het vaak wel aankomen, maar handel je er niet naar.

Dit jaar in ieder geval mijn levensloop regeling aan het opmaken en aan het nadenken wat ik verder wil.

Members only:

[ Voor 0% gewijzigd door jerh op 24-07-2021 20:04 . Reden: typo ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:53

tomtom901

Moderator General Chat
jerh schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:02:
[...]

Dit schreef ik daar eerder over:
Goed bezig hoor! Leuk om je pad te lezen! Update van deze kant

Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:10
Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door Blik1984 op 24-07-2021 22:21 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Blik1984 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:13:
Members only:
Members only:

[ Voor 9% gewijzigd door tomtom901 op 24-07-2021 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
tomtom901 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:56:
[...]

Goed bezig hoor! Leuk om je pad te lezen! Update van deze kant
Dat van zelfreflectie herken ik helemaal. Ik heb daardoor bedrijf wat ik had verkocht. Mijn animo daarvoor was merkte ik slinkend of de uitdaging liep er langzaam uit. Mede door een spaarzaam leven was dat ook mogelijk.

Ik ben nu nog druk bezig met nadenken over wat ik echt wil. Ik heb inmiddels de overdracht afgerond en merk dat dit voor mijn gezondheid een hele goed stap was. Of ik het RE stuk doorzet weet ik nog niet. Merk in de praktijk dat veel mensen het raar vinden als je niet meer werkt. Heb het nieuwe nietsdoen gelezen en daarin stond dat ook als een punt van aandacht.

Voorlopig heb ik echter besloten om dit jaar niet meer te werken, eerst alle stress uit het lichaam en nadenken over wat ik wil.

Maar dit soort keuzes zijn heel persoonlijk, goed om te lezen dat je er bewust naar kijkt, mij is het uiteindelijk een beetje overkomen..... met nadruk op beetje.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
@tomtom901
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JURIST
Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door JURIST op 25-07-2021 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Members only:
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door tomtom901 op 25-07-2021 08:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-09 21:22
Members only:

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Members only:

[ Voor 9% gewijzigd door tomtom901 op 25-07-2021 10:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Members only:

[ Voor 9% gewijzigd door RichieB op 25-07-2021 15:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
tomtom901 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:42:
[...]
Inmiddels 95% in NT via Rabobank.

***members only***
Ik heb dit even uit members only tag gehaald, neem aan dat je dat niet erg vind. Heb je dan alles daar staan? Ik heb zelf nog gespreid over Robeco, vwrl, actiam. Wilde niet alles op 1 fonds zetten. Vind je dat geen risico?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-09 19:13

Zenix

BOE!

Ik vraag mij juist af waarom je het zou verdelen als je een betrouwbare fondsbeheerder hebt en een grote partij als NT erachter. Het gewoon simpel houden bij investeringen lijkt mij ook een goed plan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
Allereerst @jerh en @tomtom901 bedankt voor het delen. Altijd interessant om de reis van iedereen in getallen te zien. Ik denk dat iedereen zijn eigen pad naar FO heeft en denk dat het goed is ook om te zien hoe jullie beide door het vergroten van de inkomstenkant (ZZP-schap) dergelijk grote stappen hebben kunnen zetten

Members only:

Op je opmerking
Heb al wel een aantal keren dalingen op de beurs meegemaakt en op dat moment zag je het vaak wel aankomen, maar handel je er niet naar
Dat lijkt denk ik maar zo. Ik heb ook heel vaak een daling zien aankomen die uiteindelijk niet kwam. Vandaar dat ik na mijn intiele beleggingsavonturen ook ben overgestapt op ETF's

@tomtom901
Members only:

Zelf zijn mijn cijfers wat bescheidener
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door tomtom901 op 25-07-2021 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
jerh schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:03:
[...]

Ik heb dit even uit members only tag gehaald, neem aan dat je dat niet erg vind. Heb je dan alles daar staan? Ik heb zelf nog gespreid over Robeco, vwrl, actiam. Wilde niet alles op 1 fonds zetten. Vind je dat geen risico?
NT world alleen al is 4,8 miljard, en alle grootbanken bieden het aan. Dus stel de Rabobank gaat failliet dan kan ik na wat papieren drama waarschijnlijk mijn investeringen administratief om laten boeken naar een andere aanbieder. Gaat Northern Trust failliet dan is er een significant groot probleem in de wereld dat er wel wat anders speelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
tomtom901 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:39:
[...]

NT world alleen al is 4,8 miljard, en alle grootbanken bieden het aan. Dus stel de Rabobank gaat failliet dan kan ik na wat papieren drama waarschijnlijk mijn investeringen administratief om laten boeken naar een andere aanbieder. Gaat Northern Trust failliet dan is er een significant groot probleem in de wereld dat er wel wat anders speelt.
Nee.. als NT falliet gaat is er nog niets aan de hand want jouw beleggingen zitten in een apart bewaarbedrijf. Mocht NT falliet gaan en als ze op een of andere alle accountancy controles hebben misleid en geld uit het bewaarbedrijf hebben genomen dan is er een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
R.van.M schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:42:
[...]

Nee.. als NT falliet gaat is er nog niets aan de hand want jouw beleggingen zitten in een apart bewaarbedrijf. Mocht NT falliet gaan en als ze op een of andere alle accountancy controles hebben misleid en geld uit het bewaarbedrijf hebben genomen dan is er een probleem.
Dat was waar ik op doelde inderdaad, sorry voor de verwarring. Het bewaarbedrijf ben ik op de hoogte en bedoelde ik met de situatie dat bijv Rabo failiet gaat, maar bedankt voor de aanvulling. Nuttig voor @jerh want denk dat jij nog wel wat kosten kan optimaliseren door samen te voegen t.o.v je huidige portfolio. VWRL is duur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
R.van.M schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:42:
[...]

Dat is toch niet zo. Je neemt deel aan het beleggingsfonds NT wat aandelen heeft.Die kan in theorie in de problemen komen door bijvoorbeeld een fraudeur in de gelederen. Volgens mij bedoel jij als je broker failliet gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
tomtom901 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:47:
[...]

Dat was waar ik op doelde inderdaad, sorry voor de verwarring. Het bewaarbedrijf ben ik op de hoogte en bedoelde ik met de situatie dat bijv Rabo failiet gaat, maar bedankt voor de aanvulling. Nuttig voor @jerh want denk dat jij nog wel wat kosten kan optimaliseren door samen te voegen t.o.v je huidige portfolio. VWRL is duur!
Ja, daar is wellicht wat te winnen. Aan de andere kant doet bijvoorbeeld Robeco het de laatste jaren beter qua rendement. Kosten zeggen niet altijd wat. Benchmark structureel verslaan geloof ik niet in. En het geeft mij wel een prettig gevoel van enige spreiding.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb dankzij FIRE in het algemeen en dit topic in het bijzonder nu een stap kunnen zetten, die ik anders waarschijnlijk niet had kunnen doen.
Het gaat eigenlijk alleen om het FI-gedeelte van FIRE, maar de hele mindset is wel nodig geweest om het te kunnen doen.

Ik werkte al dik 12,5 jaar bij dezelfde werkgever, en had het op zich wel naar mijn zin.
Maar er knaagde al aantal jaar iets, namelijk dat ze iets specialistisch doen wat alleen eigenlijk zij doen.
Ik begon het als een last te ervaren, dat ik bij een eventueel gedwongen vertrek niet makkelijk naar een andere werkgever kon switchen. Bij eerdere sollicitaties had ik al gemerkt dat ik telkens moet uitleggen wat ik gedaan heb, en ik merkte ook dat ik het lastig vind om een vacature naar mijn skills te vertalen. Simpelweg solliciteren lukte me niet, ik kon me er dan niet genoeg toe dwingen om er actief iets mee te doen. Dan liep ik weer eens wat vacatures door, en liet het dan weer weken liggen. Zo zijn de afgelopen jaren voorbij gevlogen.

Nu heb ik, dankzij een aardige buffer dan wel pot met FU-money, gewoon simpelweg mijn baan opgezegd. Nu helpt het ook dat de arbeidsmarkt in de software-ontwikkeling natuurlijk uitermate gunstig is voor een werknemer, maar als mijn vriendin en ik een aantal jaar geleden deze weg niet in gegaan waren dan was het waarschijnlijk überhaupt niet mogelijk geweest, of ik had dan niet het overzicht om te weten dat het makkelijk kan.

Het heeft al wel een hoop verbaasde gezichten opgeleverd, als je zegt dat je stopt maar nog niets anders hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
@Trasos cool! Lekker bezig!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pirke
Trasos schreef op zondag 25 juli 2021 @ 16:17:
Het heeft al wel een hoop verbaasde gezichten opgeleverd, als je zegt dat je stopt maar nog niets anders hebt. :)
Yep, heb ik 6,5 jaar geleden gedaan. Collega's stonden toen ook raar te kijken.

Toen stond ik zelfs nog flink negatief met eigen vermogen (een huis wat onder water stond, een studieschuld en maar een beetje spaargeld). Dit jaar ga ik door de 500k eigen vermogen heen. En al die tijd, op het laatste half jaar na, eenverdiener geweest en twee kinderen mogen verwelkomen en daar ook ruim vrij voor genomen. En dat allemaal omdat ik gewoon blind m'n baan heb opgezegd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-09 18:20

oscar82

De ondertitel

als het een ding is kan je toch altijd zeggen dat je Zzp’er wordt? Heeft een oud-collega van mij gedaan en dat leverde nul verbaasde gezichten op.
ik op mijn beurt verdacht haar altijd van een flinke pot FI-/FU-money en dacht: goed voor haar!

[ Voor 5% gewijzigd door oscar82 op 25-07-2021 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-09 21:22
tomtom901 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:39:
[...]

Vanwaar de overstap naar de Rabo? Ik zit al jaren tevreden bij Meesman (portefeuille nog niet heel groot), maar is de Rabo goedkoper dan? Of is dat pas bij hoge bedragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Pannencouque schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:23:
[...]
Vanwaar de overstap naar de Rabo? Ik zit al jaren tevreden bij Meesman (portefeuille nog niet heel groot), maar is de Rabo goedkoper dan? Of is dat pas bij hoge bedragen?
Zie indexfondsenvergelijken.nl, de grootbanken met NT schelen al snel wel wat met Meesman. Echter is het gemak van Meesman ook wat waard, maar voornamelijk op grote portfolio's scheelt dat wel aanzienlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Bedankt voor het openhartig delen van de verhalen!
Vind ik mooi / interessant om te lezen :Y
Ook mooi om te zien hoe verschillend de wegen zijn hoe eenieder dat bereikt :Y

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
@R.van.M

Als je nog jong bent is het delen van het kapitaal over de nog komende levensmaanden gewoon fout.

Als je 40 bent, en je kapitaal gedeeld door pakweg 500 is 5000€ per maand, dan is dat nu fat fire, binnen 20 jaar modaal, en tegen dat je 80 bent net genoeg om een paar keer mee te gaan eten.

40 jaar gelden kocht je met 10.000€ een dikke BMW 528i, en een gemiddeld huis was 100.000€.
Nu zijn die bedragen iets hoger….. die dikke BMW gaat naar ruim 70k, en een gemiddeld huis 400k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Tommie12 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 22:50:
@R.van.M

Als je nog jong bent is het delen van het kapitaal over de nog komende levensmaanden gewoon fout.

Als je 40 bent, en je kapitaal gedeeld door pakweg 500 is 5000€ per maand, dan is dat nu fat fire, binnen 20 jaar modaal, en tegen dat je 80 bent net genoeg om een paar keer mee te gaan eten.

40 jaar gelden kocht je met 10.000€ een dikke BMW 528i, en een gemiddeld huis was 100.000€.
Nu zijn die bedragen iets hoger….. die dikke BMW gaat naar ruim 70k, en een gemiddeld huis 400k?
Uiteraard. Bedoel alleen te zeggen met dergelijke grote bedragen je je nergens zorgen over hoeft te maken.

In mijn geval zit ik meer op leanFire en reken ik met een SWR van 3,5% wat dus betekend dat je 3,5%+inflatie% aan rendement moet halen om je vermogen intact te houden.

Nu mag t van mij ook wel lichtjes dalen omdat er nog ooit een deel AOW en deel pensioen gaat komen (die hopelijk ook deels inflatiegecorrigeerd worden) en een erfenis (hopelijk zo laat mogelijk), maar ik heb niet de speelruimte die je met grotere vermogens wel hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
@R.van.M
:'( :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Zenix schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:23:
Ik vraag mij juist af waarom je het zou verdelen als je een betrouwbare fondsbeheerder hebt en een grote partij als NT erachter. Het gewoon simpel houden bij investeringen lijkt mij ook een goed plan.
De vraag is niet alleen betrouwbaar, de vraag is risico. ETF's handelen maar 1x per dag, alleen doordeweeks. Als jij vrijdags 'nu nu' of 'voor morgen 12:00' wat extra geld nodig hebt (whatever reden.. huisarts? lege benzinetank?) kan dat vervelend zijn en je dan nog eens settlement T+2 hebt en dan misschien ook nog T+1/2 voor overmaken van broker naar je actieve rekening en de kans wordt met zoveel 'dag' tijdslijnen ook groot dat er een weekend tussen zit voor nog eens een extra T+2 bonus..
Dan moet je bijna een week wachten effectief om geld op te nemen, en vraagt het ineens om serieus planwerk

Zo kun je wel meer scenario's bedenken die niks te maken hebben met betrouwbaarheid van de broker of fondsaanbieder maar jou nét wel in de problemen brengen. Stroomstoringen, geen internet, afgebrande datacenter OVHcloud, verkeerde update van akamai/fastly...
Ongeacht wat erachter zit, pas als je bij je fondsen kunt gaat de teller lopen (T+1 voor etf handelsmoment, +2 settlement, +1 overmaken rekening, en potentieel nog de bonus +2 weekend).

Waarom zou je wel 5-10k apart zetten voor short-term problemen.... maar over FO budget van 500k-1mio ineens geen maatregelen treffen en alles volledig afhankelijk laten van 1 momentopname bij 1 partij.

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 26-07-2021 08:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
@Xanaroth ETFs verhandel je juist op de beurs, die is de hele dag open, dus kun je de hele dag verkopen. Het geld naar je privé rekening overboeken kan wel 1 tot 3 dagen duren, afhankelijk vd broker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
@R.van.M

Terecht punt, maar je moet ook wel blijven kijken naar je persoonlijke toekomstige situatie wat betreft kosten. Woonlasten eigen woning stijgen bijvoorbeeld niet perse vergelijkbaar, terwijl dat voor huur misschien wel geldt.
Maat toch wel van belang dit in ogenschouw te nemen. Ik kijk geen 40 jaar vooruit, dan maak ik waarschijnlijk geen hoge kosten meer en pensioen kent een vorm van indexatie, maar ook de komende 20 jaar zullen kosten van levensonderhoud stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Xanaroth schreef op maandag 26 juli 2021 @ 08:19:
[...]

De vraag is niet alleen betrouwbaar, de vraag is risico. ETF's handelen maar 1x per dag, alleen doordeweeks. Als jij vrijdags 'nu nu' of 'voor morgen 12:00' wat extra geld nodig hebt (whatever reden.. huisarts? lege benzinetank?) kan dat vervelend zijn en je dan nog eens settlement T+2 hebt en dan misschien ook nog T+1/2 voor overmaken van broker naar je actieve rekening en de kans wordt met zoveel 'dag' tijdslijnen ook groot dat er een weekend tussen zit voor nog eens een extra T+2 bonus..
Dan moet je bijna een week wachten effectief om geld op te nemen, en vraagt het ineens om serieus planwerk

Zo kun je wel meer scenario's bedenken die niks te maken hebben met betrouwbaarheid van de broker of fondsaanbieder maar jou nét wel in de problemen brengen. Stroomstoringen, geen internet, afgebrande datacenter OVHcloud, verkeerde update van akamai/fastly...
Ongeacht wat erachter zit, pas als je bij je fondsen kunt gaat de teller lopen (T+1 voor etf handelsmoment, +2 settlement, +1 overmaken rekening, en potentieel nog de bonus +2 weekend).

Waarom zou je wel 5-10k apart zetten voor short-term problemen.... maar over FO budget van 500k-1mio ineens geen maatregelen treffen en alles volledig afhankelijk laten van 1 momentopname bij 1 partij.
Helemaal eens met de strekking van je verhaal. Echter haal je volgens mij beleggingsfondsen door de war met op de beurs verhandelbare producten (die dus binnen openingstijden van de beurs verhandeld kunnen worden).

Ik ben zelf ook meer fan geworden van een wat grotere cash reserve. In dat opzicht vind ik het inzicht van Buffet wel interessant. Cash is eigenlijk een oneindige optie op alles. Dus cash kun je dan zien als hoeveel kan ik ermee verdienen als ik het aanhoud in verhouding met wat het me kost om het vast te houden.

Zo heb je bijv tijdens een corona-dip die cash goed kunnen benutten, heel goed zelfs.

Plus daarnaast is het ook een verzekering zoals Xanaroth beargumenteert.

[ Voor 2% gewijzigd door Fuff op 26-07-2021 11:22 . Reden: linkje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
@jerh Heb je iemand om mee te sparren wat je nieuwe invulling gaat worden ? Of ga je eerst zelf op zoek ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Voor de huisarts of een lege tank…. Dat heb je toch op een gewone rekening staan, desnoods 100€ cash in huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
Tommie12 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:03:
[...]

Voor de huisarts of een lege tank…. Dat heb je toch op een gewone rekening staan, desnoods 100€ cash in huis.
Prima. Dan vul je iets anders in op de sectie [whatever reden], zijn immers slechts voorbeelden. Dat nieuwe bankstel of auto bijvoorbeeld, waarvoor je *dacht* dat de week ervoor geld beschikmaar maken en overzetten naar de betaalrekening vroeg zat zou zijn.
Voor mijn grootouders was een val tijdens vakantie in elk geval verdomd prettig om te kunnen denken aan zorg-eerst, en niet zorgverzekering-eerst. Maar dan heb je wel spontaan grote getallen nodig.

Gaat om de inhoud hier. Dat er altijd dingen onverwacht fout kunnen gaan wanneer je liquide middelen van je beleg account nodig hebt. En dat het dan verdomde handig is als je die 500k-1mil op meerdere manieren kunt bereiken. Zo kom je automatisch uit bij iets anders dan "100% van mijn beleggingen staat volledig bij 1 broker in de ETF's van slechts 1 partij".

[ Voor 15% gewijzigd door Xanaroth op 26-07-2021 14:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:05
Xanaroth schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:31:
[...]

Prima. Dan vul je iets anders in op de sectie [whatever reden], zijn immers slechts voorbeelden. Dat nieuwe bankstel of auto bijvoorbeeld, waarvoor je *dacht* dat de week ervoor geld beschikmaar maken en overzetten naar de betaalrekening vroeg zat zou zijn.
Voor mijn grootouders was

Gaat om de inhoud hier. Dat er altijd dingen onverwacht fout kunnen gaan wanneer je liquide middelen van je beleg account nodig hebt. En dat het dan verdomde handig is als je die 500k-1mil op meerdere manieren kunt bereiken. Zo kom je automatisch uit bij iets anders dan "100% van mijn beleggingen staat volledig bij 1 broker in de ETF's van slechts 1 partij".
Als je gedwongen je beleggingen zou moeten verkopen, moet je met dat geld niet beleggen.

Om in jouw rijtje te blijven - de beurs is met 50% omlaag, je wordt ontslagen en je moet de dokter betalen... Kost die dokter je een hoop geld als je gedwongen wordt te verkopen.

Ik zou een maand of 6 uitgaven in cash houden en daarnaast een diverse soorten investeringen.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[...]

Je hebt het denk ik over index-fondsen en niet over pure ETF's. Ik verwacht trouwens niet dat iemand z'n aandelen/ETF/fondsen-portefeuille gaat gebruiken alsof het een lopende rekening is. Uiteraard heb je gewoon een normaal bedrag op een lopende rekening staan, dit vul je periodiek aan door beleggingen te verkopen (en eventueel hou je een direct inzetbare buffer aan op een gekoppelde spaarrekening).

Risico = kans * effect. Wat is nou echt de kans dat je dermate groot bedrag onverwacht en onmiddellijk nodig hebt dat je daar direct beleggingen voor moet verkopen en hoe groot is het probleem als dat niet kan?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
sailor_dg schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:47:
[...]

Als je gedwongen je beleggingen zou moeten verkopen, moet je met dat geld niet beleggen.

Om in jouw rijtje te blijven - de beurs is met 50% omlaag, je wordt ontslagen en je moet de dokter betalen... Kost die dokter je een hoop geld als je gedwongen wordt te verkopen.

Ik zou een maand of 6 uitgaven in cash houden en daarnaast een diverse soorten investeringen.
FO is geforceerd beleggingen verkopen voor iedereen die op vermogen stuurt (4% SWR). Daarom is de SWR juist gebaseerd op dat soort doem-uitgangspunten als gigantische beursdaling aan het begin van je FO carrière, waardoor je (relatief gezien) enorm veel aandelen moet verkopen.

Natuurlijk als je braaf elke maand maximaal eraf haalt, heb je vanzelf een gigantische cash rekening voor grotere events. Maar waarom zou je op dag 1 beginnen met geld opzij zetten voor iets als nieuwe auto, groot woningonderhoud, en niet dat geld pas opnemen wanneer je de uitgave doet?
Die 10-15 jaar dat het staat te wachten op je spaarrekening, kan het prima op de beurs staan te wachten.

Dus de vraag is alleen hoe ga je daarmee om, en dan komt het risico van al je financiën afhankelijk maken van 1 partij wel degelijk naar boven. Waarom zou je gokken op de toegankelijkheid van 1 partij, als er zoveel zijn?

Daar ging het immers over:
waarom je het zou verdelen als je een betrouwbare fondsbeheerder hebt en een grote partij als NT erachter.
.

Zoals je zelf al heerlijk prachtig stelde en eigenlijk mij gelijk geeft: jij gaat ook gelijk voor "maand of 6 uitgaven in cash houden en daarnaast een diverse soorten investeringen". Niet alles op 1 rekening bij 1 aanbieder in 1 product. Spreiding van risico dus.

[ Voor 42% gewijzigd door Xanaroth op 26-07-2021 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Xanaroth schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:31:
[...]

Voor mijn grootouders was een val tijdens vakantie in elk geval verdomd prettig om te kunnen denken aan zorg-eerst, en niet zorgverzekering-eerst. Maar dan heb je wel spontaan grote getallen nodig.

Ik denk dat je iets te zwart/wit hiernaar kijkt.

Ik zou me kunnen voorstellen dat ik altijd een aardige emergency pot heb klaarstaan op een normale spaarrekening zoals ik nu ook heb. Mijn lopende rekening betaal ik van die spaarrekening en die spaarrekening wordt weer aangevuld dmv de verkoop van aandelen.

Het moet dan wel heel gek lopen wil ik in de problemen komen qua geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Xanaroth schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:50:
[...]

FO is geforceerd beleggingen verkopen voor iedereen die op vermogen stuurt (4% SWR). Daarom is de SWR juist gebaseerd op dat soort doem-uitgangspunten als gigantische beursdaling aan het begin van je FO carrière, waardoor je (relatief gezien) enorm veel aandelen moet verkopen.

Natuurlijk als je braaf elke maand maximaal eraf haalt, heb je vanzelf een gigantische cash rekening voor grotere events. Maar waarom zou je op dag 1 beginnen met geld opzij zetten voor iets als nieuwe auto, groot woningonderhoud, en niet dat geld pas opnemen wanneer je de uitgave doet?
Die 10-15 jaar dat het staat te wachten op je spaarrekening, kan het prima op de beurs staan te wachten.

Dus de vraag is alleen hoe ga je daarmee om, en dan komt het risico van al je financiën afhankelijk maken van 1 partij wel degelijk naar boven. Waarom zou je gokken op de toegankelijkheid van 1 partij, als er zoveel zijn?

Daar ging het immers over:

[...]
.

Zoals je zelf al heerlijk prachtig stelde en eigenlijk mij gelijk geeft: jij gaat ook gelijk voor "maand of 6 uitgaven in cash houden en daarnaast een diverse soorten investeringen". Niet alles op 1 rekening bij 1 aanbieder in 1 product. Spreiding van risico dus.
We zullen wel een andere interpretatie hebben van "gelijk hebben". Jij hebt het in je eerdere posts toch echt over risicospreiding over je broker heen en je haalt de risicospreiding door het apart zetten op een spaarrekening er separaat uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
CornermanNL schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:56:
@jerh Heb je iemand om mee te sparren wat je nieuwe invulling gaat worden ? Of ga je eerst zelf op zoek ?
Jazeker, ik heb een coach, waar ik in de hele aanloop ook al meegeklankboard heb.
sailor_dg schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:47:
[...]

Je bent niet de enige die dat beweerd, maar als je verkoopt om iets tijdelijks te financieren dan maakt dat toch niet. Je krijgt de waarde die het waard is. Zodra je weer over geld beschikt kan je tegen circa dezelfde koers weer bijkopen (behalve bij een uitzonderlijk snel herstel, wat volgens mij alleen in 2020 plaats vond). Ik snap die redeneering niet dat als iets daalt dat je perse moet blijven zitten om je verlies niet te nemen. Wellicht zijn er betere opties op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:49
nee deze kende ik niet, dit is ronduit onnozele ontduiking.
De casus die ik herinner was wat gecompliceerder. Sociale binding is stuk lastiger, maar het hebben van bv lidmaatschappen van verenigingen in NL, wonen in de buurt van familie/kleinkinderen en/of geboorteplaats kunnen redenen zijn dat de belastingdienst een claim aanvecht. Dan is 190 dagen in buitenlandse residentie verblijven niet direct een grond voor ze om mee te gaan in het verhaal dat je daar belasting plichtig bent.
Het ging wel om een vermogend stel, en ik vermoed dat dat wel bijdraagt aan het beeld van de inspecteur dat significante belasting ontduiking het doel is van het huis en (geclaimde) domicilie in buitenland. (In tegenstelling tot dat het doel oprechte emigratie was.)

NB: het aangaan van lidmaatschappen in de nieuwe domicilie om social te aarden (of dat iig te veinzen... :X ) en oude op te zeggen is dan vaak ook onderdeel van advies.

NB2: Via werk en internationele kennissen kring hoor ik nog wel eens wat cowbow verhalen. Maar rode draad is dat mensen die denken zelf 'slim te zijn", omdat ze 'denken dat het sus en zo zit" later altijd op de blaren zitten. De mensen die gewoon elk jaar alles bij belastingadviseur of accountant voor expats neerleggen verdienen dat ruim terug in gemoedsrust. Soms moet je namelijk gewoon belasting betalen hoe gek dat ook klinkt ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Ko.Kane op 26-07-2021 16:16 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 293 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.