Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

finsdefis schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:09:
[...]

Ja, het blijft een beetje nattevingerwerk. Zo is mijn WOZ-waarde in 6 jaar met bijna 90% gestegen. Wil natuurlijk niet zeggen dat het te verwachten onderhoud ineens dubbel zo duur is :P
Maar in de afgelopen 6 jaar zijn de kosten van verbouwingen etc. ook flink gestegen (weliswaar niet verdubbeld). Vakmannen kunnen flink meer vragen, dat is net als de stijging van de huizenprijzen een direct gevolg van de krapte op de woningmarkt en bijna gratis financiering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:24:
[...]

Maar in de afgelopen 6 jaar zijn de kosten van verbouwingen etc. ook flink gestegen (weliswaar niet verdubbeld). Vakmannen kunnen flink meer vragen, dat is net als de stijging van de huizenprijzen een direct gevolg van de krapte op de woningmarkt en bijna gratis financiering.
Jazeker, vooral in deze tijd van materiaalkosten die gestegen zijn. Om die reden maar zelf de kozijnen geschilderd. Als ik het omreken kom ik conservatief gezien op meer dan 80-100 euro p/u aan besparing uit.

Maar wie weet komt er wel weer een periode waarin arbeid goedkoper wordt, bijvoorbeeld tijdens een crisis :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 12:31
... note to self: originele posts beter lezen voordat je onzinnige reacties schrijft.

[ Voor 125% gewijzigd door sebastiaan89 op 20-07-2021 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:18
Nou ben ik wel benieuwd wat er stond :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-09 13:34
Nondeju, als ik salarissen voorbij zie komen in dit topic vraag ik me af waarom deze groep FO-ers nog een plan nodig hebben. Wanneer je 100k+ netto in het jaar binnen harkt, hoe moeilijk is het dan nog om binnen 10 jaar niet FO te zijn.

Zijn er nog FO-ers met een modaal inkomen en een goed plan? Dit is bijna deprimerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:46
densoN schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:54:
Zijn er nog FO-ers met een modaal inkomen en een goed plan? Dit is bijna deprimerend.
Door te beginnen met de getallen niet absoluut, maar relatief te nemen. Iemand met een inkomen van 100k en een huis van 1mil kan relatief dezelfde vaste lasten hebben als iemand met een inkomen van 50k en en huis van 400k.

Je hebt wel gelijk bij die mensen die een inkomen van 100k hebben maar leven naar een inkomen van 50k. Dan kan je theoretisch inderdaad 2x zo snel FO zijn. Het vergt alleen wel heel veel discipline om helemaal niet in de richting van je inkomen te gaan leven.

Voorbeeldje:
CurlyMo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:56:
Vandaag ook eens mijn Savings Rate van afgelopen jaar bekeken. De eerste keer dat ik het doe, dus ben benieuwd of ik het juist heb benaderd.

1) Inkomen + toeslagen
2) Gespaarde geld
3) Uitgegeven spaargeld
4) Versnelde aflossing
5) Aflossingsdeel van normale hypotheek aflossing
6) Eindstand aandelen*

Als ik al die bedragen tot elkaar verhoudt (((2 - 3) + 4 + 5 + 6) / 1) * 100 dan kom ik op een savingsrate van ~ 42%.

* Eerste jaar dat ik aandelen heb om ervaring mee op te doen. Rendement was 1 jan. 24,71% :D
Hier noem ik een percentage als savingsrate. Zolang jij op hetzelfde percentage zit maakt hoeveel je verdient niet het grootste verschil. Jouw uitgaven zijn daarin relatief ook hoger of lager als de mijne.

Deze reactie leverde overigens een leuke discussie :)

[ Voor 41% gewijzigd door CurlyMo op 20-07-2021 12:04 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Nondeju, als ik salarissen voorbij zie komen in dit topic vraag ik me af waarom deze groep FO-ers nog een plan nodig hebben. Wanneer je 100k+ netto in het jaar binnen harkt, hoe moeilijk is het dan nog om binnen 10 jaar niet FO te zijn.

Je hebt onmiskenbaar meer mogelijkheden om FO te worden met een hoger inkomen maar er is meer mogelijk dan je in het begin denkt en we zijn allemaal ergens begonnen.

De belangrijkste eeste stap is dat je je uitgavenpatroon (en inkomsten maar dat is meestal niet zo veel werk) inzichtelijk maakt om te zien wat je elke maand over houdt en om vervolgens te bekijken of je besparingen kunt doorvoeren die je geen pijn doen of waarvan je bereid bent het gemis te aanvaarden. Kijk vervolgens naar reserveringen je die je wilt of moet doen voor kapitaalinvesteringen (auto, huis, inboedel enz)

Ook bepaal je wat je aan cash buffer aan wilt houden en als je daar overheen gaat hoe je het surplius wilt investeren. Daarin zijn er legio keuzes, belangrijk is in het oog te houden hoe je leven er de komende jaren uit gaat zien want investeren met geld dat je binnen niet al te lange tijd nodig hebt is risicovol.
Verder is het belangijk de tijdspanne van je investeringen in de gaten te houden, te beseffen dat de meeste mensen de beurs niet kunnen verslaan en dat investeringen ook tot verliezen kunnen leiden hoewel het op de lange termijn bijna altijd wel goed komt.

Als je weet wat je elke maand structureel over houdt, kun je vervolgens met een gemiddeld rendement gaan rekenen om te bepalen wanneer je vermogen omvangrijk genoeg is om te kunnen stoppen met werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:51

Ik zit samen met mijn vriendin op 2,3x het netto modaal inkomen. We hebben een savings rate van iets boven de 50% en als alles volgens plan verloopt rond mijn 43e en 45e FO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
CurlyMo schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:58:
[...]

Door te beginnen met de getallen niet absoluut, maar relatief te nemen. Iemand met een inkomen van 100k en een huis van 1mil kan relatief dezelfde vaste lasten hebben als iemand met een inkomen van 50k en en huis van 400k.

Je hebt wel gelijk bij die mensen die een inkomen van 100k hebben maar leven naar een inkomen van 50k. Dan kan je theoretisch inderdaad 2x zo snel FO zijn. Het vergt alleen wel heel veel discipline om helemaal niet in de richting van je inkomen te gaan leven.

Voorbeeldje:

[...]

Hier noem ik een percentage als savingsrate. Zolang jij op hetzelfde percentage zit maakt hoeveel je verdient niet het grootste verschil. Jouw uitgaven zijn daarin relatief ook hoger of lager als de mijne.

Deze reactie leverde overigens een leuke discussie :)
Jouw savingsrate berekening klopt niet.

Inkomen + toeslagen + andere inkomsten = totaal inkomsten
Savingsrate = (Totaal inkomsten - uitgaven) / totaal inkomsten

Aandelen rendement telt niet als savingsrate maar als rendement op vermogen
Aflossing op hypotheek, aankoop van aandelen etc. telt niet als uitgave maar als schuiven van vermogen

[ Voor 4% gewijzigd door R.van.M op 20-07-2021 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
R.van.M schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:13:
[...]

Jouw savingsrate berekening klopt niet.

Inkomen + toeslagen + andere inkomsten = totaal inkomsten
Savingsrate = (Totaal inkomsten - uitgaven) / totaal inkomsten

Aandelen rendement telt niet als savingsrate maar als rendement op vermogen
Ik had als voetnoot al toegevoegd dat we daar de vorige keer al een goede discussie over hadden. Waarbij jij dit toen ook al schreef ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R.van.M
CurlyMo schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:16:
[...]

Ik had als voetnoot al toegevoegd dat we daar de vorige keer al een goede discussie over hadden. Waarbij jij dit toen ook al schreef ;)
Gelukkig zijn we allebei consistent :D In dit geval ben ik er ook heilig van overtuigd dat het meetellen van aandelen rendement niet juist is omdat het je savingsrate enorm vertekend. Als voorbeeld, als ik mijn aandelenrendement meetel van afgelopen jaar kom ik op een percentage van 107% uit en als mijn aandelen volgend jaar met 40% dalen kom ik op een negatieve savingsrate uit. Daardoor is de KPI dus waardeloos geworden.

Het hele doel van de savingsrate is om te kunnen berekenen hoe snel je FO word en om ervoor te waken dat je aan lifestyle inflatie doet. Als je savingsrate daalt weet je dat je in verhouding meer bent gaan uitgeven dan er binnen komt.

Als je lifestyle inflatie helemaal weet te voorkomen dan zal je savingsrate elk jaar een beetje stijgen door salarisverhogingen/CAO afspraken voor het deel dat het boven je persoonlijke inflatie zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 07:13

Met 100k netto en 50k uitgaven per jaar spaar je 50k per jaar. Als je een huis hebt van 500k, kun je dat in 10 jaar aflossen, maar daarmee ben je bij lange na nog niet FO. Je zal nog steeds moeten eten enzo. En ja, een afgelost huis geeft je elke maand meer ruimte, maar om 50k per jaar uit vermogen te halen bij een 3% withdrawal rate heb je 1,7 miljoen nodig. Om dat bij elkaar te sparen met 50k per jaar ben je ook nog wel ff bezig.

Oftewel inkomen zegt niet alles, het gaat om de verhouding tussen inkomsten en uitgaven. En bij een bepaalde verhouding hoort een tijdsspanne om FO te worden. Of je nu 100k verdient en 50k uitgeeft, of 50k verdient en 25k uitgeeft, in beide gevallen duurt het net zo lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
@CurlyMo berekent de savingsrate m.i. omgekeerd door alle jaarbedragen die (netto) worden ingelegd in sparen, aflossen hypotheek en beleggen te delen door de inkomsten. Alleen bij 6) wordt gesproken over 'eindstand beleggen' daar zou ik iets van inleg beleggingen verwachten. Maar dan is het m.i. helemaal ok, ook verplicht sparen in de vorm van aflossen hypotheek is gewoon een onderdeel. Sterker nog, bij de opstart van FO/FMA is het aflossen van leningen ook deel van de savingsrate. Weliswaar gaat dit niet in beleggingen, maar via verlaging van de rentelasten komt dit ten gunste van de toekomstige savingsrate. Er zijn grijze gebieden natuurlijk, maar ik zelf vind bijvoorbeeld investeren in zonnepanelen ook een onderdeel van de savingsrate ... zolang het maar tot verlaging van kosten of verhoging van inkomsten in de toekomst leidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:33

Dat is dus precies waarom circa 99% van Nederland nooit FO wordt. het gros van de mensen gaat leven naar het geld wat er maandelijks binnenkomt. Als je leeft alsof je een uitkering krijgt en er jaarlijks 100k binnenkomt zal je zeer snel FO zijn. geef je van je 100K ieder jaar 90K uit(wat veel mensen makkelijk lijken te redden) dan is je SR maar 10% en ben je 40? jaar bezig.

Hier hele andere getallen: 2x modaal(met redelijk gelijke salarissen, dat scheelt aanzienlijk) maar zonder heel hard ons best te doen of het gevoel te hebben dat we iets missen een SR van ongeveer 40-45 procent exclusief de aflossing van de hypotheek. Nog niet zo lang bewust met FO bezig maar altijd al onderscheid kunnen maken tussen zaken die ons gelukkig maken en zaken die voor ons niet interessant zijn maar waar vooral anderen waarde aan hechten.

Wel denk ik dat 2x modaal een stuk eenvoudiger werkt richting FO dan 1x modaal, zeker als je nu begint in je carrière, je valt dan tussen wal en schip: kopen lukt niet dus je moet particulier huren voor de hoofdprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:05
Ik ben het eens dat met een groter inkomen het makkelijker is om FO te worden, maar de afwegingen zijn nog steeds erg lastig: Koop ik die auto die bij mijn inkomen hoort - Ga ik toch voor dat grotere huis want het is wel erg gaaf en neem ik een hypotheek erbij. Mijn grootste issue nu is wanneer is het klaar en ga ik echt helemaal stoppen. Mijn model heeft best een hoop veiligheid in gebouwd, maar dat 1e jaartje extra :). Zowel mijn vrouw en ik hebben voor nu besloten om naar 4 dagen in de week te gaan qua werk, en als het kan langzaam af te bouwen. Willen ook niet in een gat vallen.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:52
superkoex9 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:40:
[...]

Dat is dus precies waarom circa 99% van Nederland nooit FO wordt. het gros van de mensen gaat leven naar het geld wat er maandelijks binnenkomt. Als je leeft alsof je een uitkering krijgt en er jaarlijks 100k binnenkomt zal je zeer snel FO zijn. geef je van je 100K ieder jaar 90K uit(wat veel mensen makkelijk lijken te redden) dan is je SR maar 10% en ben je 40? jaar bezig.

Hier hele andere getallen: 2x modaal(met redelijk gelijke salarissen, dat scheelt aanzienlijk) maar zonder heel hard ons best te doen of het gevoel te hebben dat we iets missen een SR van ongeveer 40-45 procent exclusief de aflossing van de hypotheek. Nog niet zo lang bewust met FO bezig maar altijd al onderscheid kunnen maken tussen zaken die ons gelukkig maken en zaken die voor ons niet interessant zijn maar waar vooral anderen waarde aan hechten.

Wel denk ik dat 2x modaal een stuk eenvoudiger werkt richting FO dan 1x modaal, zeker als je nu begint in je carrière, je valt dan tussen wal en schip: kopen lukt niet dus je moet particulier huren voor de hoofdprijs.
En is die SR met kosten van kinderen en kinderopvang? Of zonder kinderen? En is dat op een leeftijd van 30 jaar waarop je nog veel wilt, of op een leeftijd van 55 jaar waarbij je met z'n tweeën weinig behoeften hebt?

Neem ik bijvoorbeeld mijn ouders van tegen de 60 dan hebben die een 12 jaar oude laptop en tv waar ze tevreden mee zijn, terwijl ik toch elke paar jaar een nieuwe laptop koop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Magpie schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:30:
@CurlyMo berekent de savingsrate m.i. omgekeerd door alle jaarbedragen die (netto) worden ingelegd in sparen, aflossen hypotheek en beleggen te delen door de inkomsten. Alleen bij 6) wordt gesproken over 'eindstand beleggen' daar zou ik iets van inleg beleggingen verwachten. Maar dan is het m.i. helemaal ok, ook verplicht sparen in de vorm van aflossen hypotheek is gewoon een onderdeel. Sterker nog, bij de opstart van FO/FMA is het aflossen van leningen ook deel van de savingsrate. Weliswaar gaat dit niet in beleggingen, maar via verlaging van de rentelasten komt dit ten gunste van de toekomstige savingsrate. Er zijn grijze gebieden natuurlijk, maar ik zelf vind bijvoorbeeld investeren in zonnepanelen ook een onderdeel van de savingsrate ... zolang het maar tot verlaging van kosten of verhoging van inkomsten in de toekomst leidt.
Ook daar ben ik het niet mee eens. Zonnepanelen verlagen je kosten, waardoor je het jaar erna meer kan sparen en je SR kan vergroten, maar de investering in zonnepanelen is gewoon een uitgave.

Op het moment dat je zulke dingen mee gaat tellen in je SR is het einde zoek (de duurdere auto verbruikt minder benzine, dus ik tel het mee in mijn SR) en kun je dus ook geen zinnige vergelijking meer maken met de SR percentages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
President schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:11:
[...]

En is die SR met kosten van kinderen en kinderopvang? Of zonder kinderen? En is dat op een leeftijd van 30 jaar waarop je nog veel wilt, of op een leeftijd van 55 jaar waarbij je met z'n tweeën weinig behoeften hebt?

Neem ik bijvoorbeeld mijn ouders van tegen de 60 dan hebben die een 12 jaar oude laptop en tv waar ze tevreden mee zijn, terwijl ik toch elke paar jaar een nieuwe laptop koop...
Was eigenlijk meer als voorbeeld bedoeld maar:
nu zonder kinderen, de eerste is onderweg. Kinderopvang is voorlopig niet van toepassing.
Leeftijd inderdaad begin 30.
Daar staat wel tegenover dat we ook nog wel wat prijzige hobby's hebben: 2 auto's(nodig), jaarlijks skiën, met enige regelmaat een nieuwe fiets.
Ik heb ook niet de illusie dat de SR gelijk blijft, hij gaat geheid veranderen: extra kosten voor een kind, andere baan, meer of minder werken om maar een paar voorbeelden op te noemen.

Mijn post ging vooral over de keuze die je kan maken. koop ik een nieuwe auto omdat dat dit er nou eenmaal "bij hoort" in deze wijk of rijdt ik door in mijn auto uit 2013? Een nieuwe kan prima, het is het me echter niet waard om hier een jaar(of meerdere) extra voor door te werken. Een OLED tv is me wat dat betreft meer waard, daar ben IK namelijk echt blij mee. Voor een ander zal die keuze totaal anders uitvallen uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-09 17:10
pirke schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:23:
[...]

Met 100k netto en 50k uitgaven per jaar spaar je 50k per jaar. Als je een huis hebt van 500k, kun je dat in 10 jaar aflossen, maar daarmee ben je bij lange na nog niet FO. Je zal nog steeds moeten eten enzo. En ja, een afgelost huis geeft je elke maand meer ruimte, maar om 50k per jaar uit vermogen te halen bij een 3% withdrawal rate heb je 1,7 miljoen nodig. Om dat bij elkaar te sparen met 50k per jaar ben je ook nog wel ff bezig.

Oftewel inkomen zegt niet alles, het gaat om de verhouding tussen inkomsten en uitgaven.
Maar er is geen reden waarom bij een inkomen van 100k netto je uitgavenpatroon ook veel hoger zou moeten zijn. Je uitgavenpatroon kan dan prima net zo zijn als bij iemand die met een inkomen van maar 50k naar FO streeft. Als je bv 30k per jaar uitgeeft, dan ben je met een inkomen van 100k heel wat sneller FO dan met een inkomen van 50k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:59:
[...]

Maar er is geen reden waarom bij een inkomen van 100k netto je uitgavenpatroon ook veel hoger zou moeten zijn. Je uitgavenpatroon kan dan prima net zo zijn als bij iemand die met een inkomen van maar 50k naar FO streeft. Als je bv 30k per jaar uitgeeft, dan ben je met een inkomen van 100k heel wat sneller FO dan met een inkomen van 50k.
En die redenatie gaat twee kanten op. Iemand van 50k inkomen kan ook leven alsof hij een inkomen van 25k heeft. Dat heet onder je stand leven en dat kan iedereen doen. De praktijk leert echter dat je je uitgaven aanpast aan je inkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
pirke schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 18:26:
[...]

En die redenatie gaat twee kanten op. Iemand van 50k inkomen kan ook leven alsof hij een inkomen van 25k heeft. Dat heet onder je stand leven en dat kan iedereen doen. De praktijk leert echter dat je je veel mensen hun uitgaven aanpasten aan je hun inkomen. dan word FIRE FDRL
Fixed that for you :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:59:
[...]

Iemand met 100k netto jaar inkomen zal eerder in een 2-onder-1-kap wonen dan in een flat. Iemand met zo'n salaris zal eerder een elektrische auto kopen dan iemand die 35k netto op jaarbasis verdient. Ook vakantie plannen zullen waarschijnlijk anders zijn, het sparen voor kinderen (en studie) zal hoogstwaarschijnlijk anders zijn, etc.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@President Ja dat noemen we dus lifestyle inflation, en dat hoeft dus allemaal niet.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
!null schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 18:51:
@President Ja dat noemen we dus lifestyle inflation, en dat hoeft dus allemaal niet.
Zegt hij die in Amsterdam heeft gewoond, een elektrische auto heeft, een elektrische bakfiets heeft, etc...

Hoeft niet, maar lijkt niet echt te voorkomen. :-). En op zich logisch hoor, waarom je kinderen opvoeden op bijstandsniveau als je ze meer kan geven...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
pirke schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 18:26:
[...]

En die redenatie gaat twee kanten op. Iemand van 50k inkomen kan ook leven alsof hij een inkomen van 25k heeft. Dat heet onder je stand leven en dat kan iedereen doen. De praktijk leert echter dat je je uitgaven aanpast aan je inkomen.
De praktijk leert dat veel mensen hun uitgaven aan het inkomen aanpassen (lifestyle inflatie). Maar juist mensen met een FO instelling zullen/kunnen daar minder 'last' van hebben.

Iemand met een ton netto hóeft niet in een twee onder een kapper te gaan wonen als het inkomen dat toelaat. Die kan ook de afweging maken om een prima goedkopere woning te kopen. En zo ook het FO een stuk sneller bereiken. Iemand met 50k zal die keus vaak niet hebben. Met een ton heb je dus een degelijk veel meer mogelijkheden om sneller FO te worden, alleen zal niet iedereen voor die keuze kiezen.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 20:47

GG85

.......

Persoonlijke noot: lifestyle inflation gebeurt gewoon en is denk ik ook, tot op zekere hoogte, gezond.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door GG85 op 21-07-2021 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Tja, onze upgrade van 120m2 vloeroppervlak waarbij de tweede baby noodgedwongen een maand (tot de verhuizing) op de badkamer moest liggen omdat er te weinig plek was, met een betegelde achtertuin van 5x5 meter op 216m2 perceel, naar 235m2 vloeroppervlak en een 900m2 voornamelijk groene achtertuin met zeeën van ruimte voor kinderspeeltoestellen op 1255m2 perceel was best prettig hoor. Ik leef in het hier en nu. En de netto kosten die ik extra betaal zijn belachelijk laag.

Ja, je moet het af kunnen lossen, maar dat is een vermogensneutrale transactie. De werkelijke netto kosten die ik extra betaal (los van meer meubels) is maar 300 euro per maand. Dit is inclusief hypotheekrente(aftrek), OZB en energie (excl onderhoud). Het scheelt dat we er een zak eigen geld ingelegd hebben, je zou daar gemist rendement kunnen rekenen, maar dat geldt voor iedereen die z'n hypotheek (extra) aflost.

Vergeleken bij wat mensen gemiddeld aan autokosten hebben krijg je wel heel veel meer (woon)comfort voor je geld.

Daarbij, wat ons huis ondertussen in 2,5 jaar tijd in waarde is gestegen is ook geen kattenpis... Dat is per maand meer dan wat er in het hele huishouden uitgaat, hypotheek en kinderopvang meegerekend :)

* Als ik in de tuin werk krijg ik nog wel eens de vraag of ik een vakantiefoto als achtergrond heb. Als ik dan de laptop optil en ronddraai schrikken ze nog wel eens dat de achtergrond meedraait _O-

[ Voor 7% gewijzigd door pirke op 20-07-2021 20:52 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:03
pirke schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:46:
Tja, onze upgrade van 120m2 vloeroppervlak waarbij de tweede baby noodgedwongen een maand (tot de verhuizing) op de badkamer moest liggen omdat er te weinig plek was, met een betegelde achtertuin van 5x5 meter op 216m2 perceel,
Huh? Had je alles op de begane grond? Ik zit in een tussenwoning van 119m2 woonoppervlakte op een perceel van 145m2 en heb een heerlijk tuintje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pF9rp5Ux7IGv7TxiXFZjHXbFqFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8zsFQIX34IZzQjP9j4ol8Pa.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb zelfs ook nog een voortuin :+

Woonoppervlakte lijkt me ook overdreven? Wij hebben hier 3 flinke slaapkamers en nog een homegym/kantoor op de zolderkamer.

Bij ons was er ook een overweging voor een 2-kapper in een nieuwbouwproject in de buurt. Prijzen net bekend; kwam op €560k+€110k opties; qua tuin niet eens een echte vooruitgang.

Gelukkig nu dus eens dat we toch maar gewoon de investeringen in onze huidge woning gaan doen (meerjarenplan €40k: dakkapel, warmtepomp, vloerverwarming, slaapkamer+badkamer op zolder, keuken).

[ Voor 51% gewijzigd door assje op 20-07-2021 21:33 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:59:
[...]

Huh? Had je alles op de begane grond? Ik zit in een tussenwoning van 119m2 woonoppervlakte op een perceel van 145m2 en heb een heerlijk tuintje.
[Afbeelding]

Ik heb zelfs ook nog een voortuin :+

Woonoppervlakte lijkt me ook overdreven? Wij hebben hier 3 flinke slaapkamers en nog een homegym/kantoor op de zolderkamer.

Bij ons was er ook een overweging voor een 2-kapper in een nieuwbouwproject in de buurt. Prijzen met bekend, kwam op €560k+€110k opties; qua tuin niet eens een echte vooruitgang.

Gelukkig nu dus eens dat we toch maar gewoon de investeringen in onze huidge woning gaan doen (meerjarenplan €40k: dakkapel, warmtepomp, vloerverwarming, slaapkamer+badkamer op zolder, keuken).
Dat vraag ik me ook af. Onze woning is ook ongeveer 120m2 en heeft 5 slaap-/werkkamers. Perceel 140m2 met een tuin van 10x5.

Verder geen waardeoordeel aangezien ook wij kiezen voor een grotere woning zelfs zonder kinderen/kinderwens, maar dat was voor ons bijzaak. Wij verhuizen vooral om meer woongenot en ruimte om ons heen te krijgen, ook al kost het wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:00
@pirke

Heb ik het juist als ik denk dat je de groene omgeving wat hoger inschat dan de grotere woonoppervlakte?

Het begint mij steeds meer op te vallen dat de natuur, die eigenlijk gratis is, onrechtstreeks verkocht wordt als iets exclusiefs.

Koop deze woning want ze staat in het groen.
Koop deze auto want je kan er mee door de bossen rijden.
Koop deze reis want je logeert in een groene omgeving
...

Net zo bvb met de trend van de tinyhouse. Alle promoties en filmpjes tonen een klein woonoppervlak in een groot bos. Zet dat zelfde huisje op de parking van de supermarkt en niemand kijkt er naar om.

Kan je evengoed een oude caravan van 100€ kopen, je zal even gelukkig zijn in het bos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
President schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 19:07:
[...]

Zegt hij die in Amsterdam heeft gewoond, een elektrische auto heeft, een elektrische bakfiets heeft, etc...

Hoeft niet, maar lijkt niet echt te voorkomen. :-). En op zich logisch hoor, waarom je kinderen opvoeden op bijstandsniveau als je ze meer kan geven...
Haha in Amsterdam wonen heeft zich inmiddels dik uitbetaald, heb ik alleen maar op verdiend.

Verder wel gelijk, maar ik ben wel in een 2x zo klein huis gaan wonen. En probeer dingen niet voortijdig weg te doen, koop van alles 2e hands terwijl ik het makkelijk kan betalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
!null schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 21:42:
[...]

Haha in Amsterdam wonen heeft zich inmiddels dik uitbetaald, heb ik alleen maar op verdiend.

Verder wel gelijk, maar ik ben wel in een 2x zo klein huis gaan wonen. En probeer dingen niet voortijdig weg te doen, koop van alles 2e hands terwijl ik het makkelijk kan betalen.
2e hands is ook zoiets ja. Velen in onze situatie (bovenmodale tweeverdieners) moeten er niet aan denken, 'want ze kunnen het toch betalen'. Het is niet alsof ze zich te goed voelen, maar het heeft blijkbaar toch niet echt de juiste smaak.

Terwijl je voor een fractie van de prijs fatsoenlijk meubilair kunt krijgen bijvoorbeeld. Zelfde geldt voor de leasebak van mijn vrouw. De halve toko rijdt 500 euro per maand aan netto bijtelling weg terwijl wij 'genoegen nemen' met een auto die 1/3e daarvan kost en ook meer dan prima rijdt. Geldt ook voor haar/mijn kleding. 90% van het gemak/geluk/genot/etc. voor 30% van de prijs is een beetje mijn insteek.

Ik ben ervan overtuigd dat iedereen wel dit soort keuzes kan maken op vlakken die het levensgeluk niet wezenlijk aantasten. Voor de een is het op 90% van de uitgaven, voor de ander maar op de helft, maar voor iedereen boven een bepaald minimum is dat mogelijk. Of het noodzakelijk is, is weer wat anders :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Overigens vandaag keihard met neus op de feiten gedrukt dat ik ook veel te zuinig kan zijn. En alsnog die uitgestelde betaling kan gaan doen en er alleen maar nadeel van heb ondervonden.

Ik probeer vooral goedkope zaken extreem goedkoop te doen, maar trek ook graag de portomonnee voor een goed product zolang ik maar de overtuiging heb dat ik er lang mee kan doen (bonus punten voor repareerbare zaken)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Een enigszins offtopic reactie op specifieke vragen aan mij, daarom in offtopic font.

offtopic:
@assje @finsdefis
Ons vorige huis had een flink uitgebouwde woonkamer. Boven was het zeer klein, een grote badkamer en twee slaapkamers. Met nog een plekje om de was te doen. Het huis was dus inderdaad voornamelijk over de grond uitgesmeerd om het zo maar te zeggen. Aan de voorkant een oprit en een klein tuintje, achter was er niet veel meer over. Daar hebben we 10 jaar prima gewoond overigens, zonder kinderen was een grote woonkamer erg prettig. En we waren veel van huis en wilden vooral niet teveel tuinieren. Toen we het kochten wisten we al dat het een tijdelijk onderkomen zou zijn. Toen ons tweede kind onderweg was hebben we ons huidige huis gekocht. Alleen de overdracht was net te laat, eerder wilden de vorige bewoners er niet uit.

@Wozmro
De groene omgeving is gewoon onze achtertuin. 25 diep en 40 breed. Altijd zon en altijd schaduw. Nu mogen we wel tuinieren, maar dat is best lekker om te doen. Lekker lichamelijk bezig zijn met een leuk assortiment aan power tools O-) En ja, we wonen aan de rand van een dorp, inderdaad in het groen, maar de achtertuin waar ik erg van kan genieten zie ik nu de hele dag ipv 1x per dag als ik ga wandelen. Daarnaast hebben we 99% privacy in de achtertuin. Als de buren hun best doen en uit hun dakraam gaan hangen kunnen ze bij ons in de tuin kijken, verder zitten we volledig vrij zonder inkijk, ook dat kan ik erg waarderen.

Het grote woonoppervlak kan ik ook zeker waarderen hoor. Ik heb nu een kantoor/werkkamer op de begane grond, grote slaapkamers met inloopkasten voor iedereen (ook in de kinderkamers... Mijn studentenkamer was de helft van hun huidige kamer :X ), twee badkamers (had niet gehoeven toen ik het kocht, maar is toch wel erg prettig nu ik gewend ben aan onze eigen privé badkamer ensuite en tegelijkertijd kunnen douchen), en een zolder waar je een compleet peloton kan laten bivakkeren. Wellicht dat ik daar nog een keer 1 of 2 extra kamers ga realiseren. En dan nog een grote garage, grote welkomsthal bij de voordeur, een keuken met zeer veel kastruimte en een 4 persoons keukentafeltje, twee bijkeukens (1 doet voornamelijk dienst als washok, de andere heeft grote inbouw voorraadkasten). In de woonkamer hebben we een grote 7 persoons hoekbank in U opstelling, een grote 2,6m eettafel, een bioscoop (2 persoons bank, beamer, 5.1 surround met volwaardige speakers), fijne haard om bij te zitten, knutselplek en speelplek voor de kinderen, heerlijk al die ruimte :) En zo'n 7 meter schuifpui om de achtertuin met de woonkamer te verbinden.

Maar goed, als iemand een dergelijk bedrag op tafel legt voor hun woning mag ik hopen dat ze er net zo blij mee zijn als wij met het onze :)

Als dit huis 20km verderop had gestaan was het overigens 1,5-2x zo duur geweest. Dat is het verschil tussen een dorp met een lage grondprijs of een dorp tegen de stad aan. En dan is dit nog in het oosten van Brabant, in de Randstad ben je zo'n 2 tot 4x kwijt voor iets vergelijkbaars, en dan woon je ook gewoon in een dorp. In Amsterdam krijg je voor dit geld een appartement van 80m2... Dus alhoewel het een smak geld is, is het relatief gezien erg goedkoop voor wat je er voor terug krijgt :)

[ Voor 3% gewijzigd door pirke op 20-07-2021 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
finsdefis schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:22:
[...]
Ik ben ervan overtuigd dat iedereen wel dit soort keuzes kan maken op vlakken die het levensgeluk niet wezenlijk aantasten. Voor de een is het op 90% van de uitgaven, voor de ander maar op de helft, maar voor iedereen boven een bepaald minimum is dat mogelijk. Of het noodzakelijk is, is weer wat anders :P
Maar met meer dan een ton heb je daarin toch wat meer keuzes dan met 50k... Dat was een beetje het punt. Met een inkomen van een ton kun je wel leven als iemand met een inkomen van 50k, maar met een inkomen van 50k is het lastig om net zo te leven als iemand die 100k verdient.

Ook als je een stuk lifestyle inflatie inbouwt. Met 50k meer inkomen hoef je je uitgaven nl niet met 50k te verhogen, maar ga je er ook al behoorlijk op vooruit als je je uitgaven met bv 20k verhoogt. En dan heb je ook ineens jaarlijks 30k extra om in je FO pot te stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:04:
[...]

Maar met meer dan een ton heb je daarin toch wat meer keuzes dan met 50k... Dat was een beetje het punt. Met een inkomen van een ton kun je wel leven als iemand met een inkomen van 50k, maar met een inkomen van 50k is het lastig om net zo te leven als iemand die 100k verdient.

Ook als je een stuk lifestyle inflatie inbouwt. Met 50k meer inkomen hoef je je uitgaven nl niet met 50k te verhogen, maar ga je er ook al behoorlijk op vooruit als je je uitgaven met bv 20k verhoogt. En dan heb je ook ineens jaarlijks 30k extra om in je FO pot te stoppen.
Precies. Op het moment dat je meer verdient kun je natuurlijk het beste van beide werelden nemen. Je kan een klein deel lifestyle inflatie toelaten terwijl je nog steeds je spaarquote verhoogt. Belangrijk is daarbij natuurlijk dat je nog steeds kritisch blijft voor je uitgaven.

De manier hoe ik er mee om ga is door de vaste lasten altijd zo laag mogelijk te houden en een deel van de jaarlijkse bonus te gebruiken om een onnodige, luxe, uitgave te doen (dure gadget, luxe weekend weg etc)

Het voordeel hiervan is dat indien er een inkomensverlies is je niet in de problemen komt en het in principe geen invloed heeft op je FO-pad. Het is uiteraard wel iets om rekening mee te houden of je dat patroon wil doorzetten nadat je FO word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:17:
[...]
Het is uiteraard wel iets om rekening mee te houden of je dat patroon wil doorzetten nadat je FO word.
Ik denk dat dat er toch langzaam maar zeker wel insluipt. Een stukje lifestyle inflatie die je nu ieder jaar uit je bonus betaalt, maar straks toch wel zou gaan missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-09 19:52

FFW

wie kan adviseren over werknemeropties? en is het waar dat als je op het einde van de vestingsperiode een kwartaal in Dubai moet gaan wonen om netto meer over te houden?

: ". expats raden het aan om je uit te schrijven in Nederland - zodat je niet belastingplichtig bent - waardoor je tijdens je verblijf in Dubai helemaal geen belasting betaalt..."

[ Voor 28% gewijzigd door FFW op 21-07-2021 10:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:04:
[...]

Uiteraard, dat betwist ik ook niet. Mijn punt was meer dat iedereen, ongeacht inkomen, keuzes kan maken over waar de prioriteiten liggen. Dat je meer keuzes hebt bij een hoger inkomen is nogal wiedes. Dat ervaren wij zelf ook. We staan ook zeker wat lifestyle inflation toe, want anders kunnen we net zo goed kiezen om minder te werken (nóg eerder FO hoeft bovendien niet, 50-55 jaar is prima).

Stom voorbeeldje, maar mijn schoonzus (werkt in de zorg) geeft bijvoorbeeld 400 euro per maand aan kleding voor haarzelf + baby uit. Laatst vroeg ze eens of ik mee wilde kijken naar de uitgaven dit jaar, want ze kon maar niet genoeg sparen voor een vakantie. Nou, dit was snel gevonden. De kledingkast en babykamer verraadden ook al veel :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superkoex9
R.van.M schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:17:
[...]

Precies. Op het moment dat je meer verdient kun je natuurlijk het beste van beide werelden nemen. Je kan een klein deel lifestyle inflatie toelaten terwijl je nog steeds je spaarquote verhoogt. Belangrijk is daarbij natuurlijk dat je nog steeds kritisch blijft voor je uitgaven.

De manier hoe ik er mee om ga is door de vaste lasten altijd zo laag mogelijk te houden en een deel van de jaarlijkse bonus te gebruiken om een onnodige, luxe, uitgave te doen (dure gadget, luxe weekend weg etc)

Het voordeel hiervan is dat indien er een inkomensverlies is je niet in de problemen komt en het in principe geen invloed heeft op je FO-pad. Het is uiteraard wel iets om rekening mee te houden of je dat patroon wil doorzetten nadat je FO word.
Ergens wel een beetje jezelf voor de gek houden: spaarquote gaat natuurlijk over je jaarinkomen. als je 50K per jaar salaris hebt en zegt een SR van 50% te halen maar vervolgens wel je bonus van 25K er doorheen jaagt aan gadgets dan is je SR natuurlijk "maar" 33%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:00
Mensen hier ervaringen met vakantiewoningen? Ik overweeg een vakantiewoning aan te schaffen voor als ik stop met werken. Het idee is dat ik het grootste deel van het jaar ga verblijven in LCOL landen en de woning waarin ik nu woon dan ga verhuren. Ik wil nog echter gewoon in NL gevestigd blijven (o.a. voor de AOW opbouw en verzekeringen) en dan 4 maanden per jaar hier in een vakantiewoning verblijven. Het gaat dan niet zozeer om winst te maken, maar om toch een soort thuis te hebben hier.
Ga ik dan voor een minimale woning voor mijn behoeften of juist iets luxers dat makkelijker te verhuren is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-09 19:44
MisterBlue schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:03:
Mensen hier ervaringen met vakantiewoningen? Ik overweeg een vakantiewoning aan te schaffen voor als ik stop met werken. Het idee is dat ik het grootste deel van het jaar ga verblijven in LCOL landen en de woning waarin ik nu woon dan ga verhuren. Ik wil nog echter gewoon in NL gevestigd blijven (o.a. voor de AOW opbouw en verzekeringen) en dan 4 maanden per jaar hier in een vakantiewoning verblijven. Het gaat dan niet zozeer om winst te maken, maar om toch een soort thuis te hebben hier.
Ga ik dan voor een minimale woning voor mijn behoeften of juist iets luxers dat makkelijker te verhuren is?
Volgens mij moet je opletten dat je vakantiewoning een woonbestemming heeft (je mag er het hele jaar wonen). Anders zal de constructie niet werken (je "woont" niet in Nederland als je in een vakantiewoning verblijft)

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 05:59
Wel eens wat over gelezen meer niet. Denk aan: huisje op een park? Wat doe je met jaarlijks terugkerende parkkosten? Wie doet de verhuur? Wie doet de schoonmaak? Wie doet het onderhoud?

Huisjes op parken spelen veel mensen krap aan break even of ze leggen er geld op toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-09 19:52

FFW

Ook belangrijk, bezit je dan de grond onder het vakantiehuisje of niet?

Indien niet kan eigenaar de huurovereenkomst eenzijdig opzeggen en jou, net als een huurder, wegsturen en moet je het huisje op eigen kosten verhuizen. Wat vaak niet eens mogelijk is. Op radar staan behoorlijk wat ervaringen hiermee. De huurder heeft dan het nakijken.

[ Voor 30% gewijzigd door FFW op 21-07-2021 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
poehee schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:08:
[...]

Volgens mij moet je opletten dat je vakantiewoning een woonbestemming heeft (je mag er het hele jaar wonen). Anders zal de constructie niet werken (je "woont" niet in Nederland als je in een vakantiewoning verblijft)
Officieel woon ik dan nog in mijn eigen woning. Ik heb er een kamertje voor mezelf, moet nog een eigen ingang maken via de garage.
THxZ0NE schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:08:
[...]

Wel eens wat over gelezen meer niet. Denk aan: huisje op een park? Wat doe je met jaarlijks terugkerende parkkosten? Wie doet de verhuur? Wie doet de schoonmaak? Wie doet het onderhoud?

Huisjes op parken spelen veel mensen krap aan break even of ze leggen er geld op toe.
Ja, het idee is dat ik alles uit besteed aan het park. Break even zou mooi zijn als ik er ook een paar maanden kan verblijven. Netto zou het ook wat mogen kosten, zijn uiteindelijk gewoon de woonlasten.
FFW schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:13:
Ook belangrijk, bezit je dan de grond onder het vakantiehuisje of niet?

Indien niet kan eigenaar de huurovereenkomst eenzijdig opzeggen en jou, net als een huurder, wegsturen en moet je het huisje op eigen kosten verhuizen. Wat vaak niet eens mogelijk is. Op radar staan behoorlijk wat ervaringen hiermee. De huurder heeft dan het nakijken.
Thanks. Dit zijn de valkuilen die ik zoek.

[ Voor 18% gewijzigd door MisterBlue op 21-07-2021 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
MisterBlue schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:20:
[...]

Officieel woon ik dan nog in mijn eigen woning. Ik heb er een kamertje voor mezelf, moet nog een eigen ingang maken via de garage.
Maar als je verhuurt, en de huurders registeren zich --dat moeten ze doen-- op hun nieuwe woonadres dan zal de gemeente/belasting dat "zien" (GBA). Hoe los je dat op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
poehee schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:30:
[...]

Maar als je verhuurt, en de huurders registeren zich --dat moeten ze doen-- op hun nieuwe woonadres dan zal de gemeente/belasting dat "zien" (GBA). Hoe los je dat op?
Het zou dan woningdelen zijn. In Amsterdam kunnen 2 volwassenen een woning delen. Of meer, maar dan moet ik een kamerverhuur vergunning aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
MisterBlue schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:35:
[...]

Het zou dan woningdelen zijn. In Amsterdam kunnen 2 volwassenen een woning delen. Of meer, maar dan moet ik een kamerverhuur vergunning aanvragen.
Ik ken de handmatige/geautomatiseerde controles niet, maar dit lijkt me fraude (dat leek het al vanaf het begin, dit bevestigt het alleen maar). Niet my-cup-of-tea.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Vakantiewoningen zijn meestal niet de moeite waard. Hoe het meestal in elkaar steekt is dat in een park 50% woningen van de beheerder van het park zijn en 50% prive. Als ze woningen verhuren dan verhuren ze uiteraard eerst hun eigen woningen en alleen als er meer vraag is de jouwe.

Tweede grote probleem is dat je voor onderhoud en administrative kosten vast zit aan de beheerder van het park. Zij bepalen de prijs en je hebt er verder niets over te zeggen.

Dan over je idee, daar zitten een aantal problemen in. Het eerste is dat je niet geregistreerd kan zijn in een vakantiepark. Je zal je dus op een ander adres moeten inschrijven. Het tweede probleem is dat je minimaal 6 maanden + 1 dag per jaar in Nederland moet wonen om onder het belastingregime (+AOW) te vallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
Waarom zou het fraude zijn? Ik heb er een kamer, ik kies er alleen voor om continu op vakantie te zijn. Of anders gezegd: ik verhuur gewoon een deel van mijn woning en ga rondtrekken.
Situatie is drive-in woning, met een garage en tuin kamer beneden.

[ Voor 15% gewijzigd door MisterBlue op 21-07-2021 11:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:34
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
poehee schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:39:
[...]

Ik ken de handmatige/geautomatiseerde controles niet, maar dit lijkt me fraude (dat leek het al vanaf het begin, dit bevestigt het alleen maar). Niet my-cup-of-tea.
Waarom fraude? Je mag gewoon met meerdere (volwassen) mensen in een woning wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
R.van.M schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:44:
[...]

Dan over je idee, daar zitten een aantal problemen in. Het eerste is dat je niet geregistreerd kan zijn in een vakantiepark. Je zal je dus op een ander adres moeten inschrijven. Het tweede probleem is dat je minimaal 6 maanden + 1 dag per jaar in Nederland moet wonen om onder het belastingregime (+AOW) te vallen
Dat wist ik niet, heb je een linkje voor me waar ik dat kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
MisterBlue schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:44:
Waarom zou het fraude zijn? Ik heb er een kamer, ik kies er alleen voor om continu op vakantie te zijn. Of anders gezegd: ik verhuur gewoon een deel van mijn woning en ga rondtrekken.
Situatie is drive-in woning, met een garage en tuin kamer beneden.
Fraus legis is ook een begrip hieraan verwant v.z.i.w.

Het zal voor een rechter overduidelijk zijn dat je niet aan die norm van 6 maanden + 1 dag voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
finsdefis schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:13:
[...]

Fraus legis is ook een begrip hieraan verwant v.z.i.w.

Het zal voor een rechter overduidelijk zijn dat je niet aan die norm van 6 maanden + 1 dag voldoet.
Er komt waarschijnlijk niet eens een rechter aan te pas. In de BRP wetgeving is geregeld wanneer je verplicht uit moet schrijven. Grote kans dat de gemeente je automatisch uit schrijft als ze er achter komen dat je hoofdverblijf buiten Nederland is.

[ Voor 8% gewijzigd door Afas op 21-07-2021 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
Het hele punt is om wel wetten na te leven, vandaar de 4 maanden in Nederland blijven om me niet te hoeven uit te schrijven. Ik dacht dat ik daarmee ook belastingplichtig e.d. blijf hier, maar het blijkt dus 6 maanden + 1 dag te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
MisterBlue schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:24:
Het hele punt is om wel wetten na te leven, vandaar de 4 maanden in Nederland blijven om me niet te hoeven uit te schrijven. Ik dacht dat ik daarmee ook belastingplichtig e.d. blijf hier, maar het blijkt dus 6 maanden + 1 dag te zijn.
Hier kun je de basis ervan lezen

https://www.belastingdien...ouden1/belastingverdragen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:20
Dat is alleen voor loonbelasting. Het wel wat complexer dan 180 dagen om vast te stellen wat "woonland" is en waar iemand algemeen belastingplichtig is (dus ook voor vermogen etc en niet enkel loonheffing).

Dit is wat beter startpunt: https://www.belastingdien...f-werken-buiten-nederland

PS: Er zijn ook mensen die bv in Zwitserland wat kopen en claimen daar belastingplichtig te zijn en alleen een pied-à-terre in NL aan houden als geclaimde vakantie-woning. Er zijn uitspraken waar het dan niet zozeer gaat over aantal dagen dan wel waar de grootste sociale binding is. (In dit voorbeeld zal de BD claimen NL omdat persoon probeert in Zwitserland belastingplichtig te zijn en NLse belasting probeert te ontlopen.)

Nu is het zo dat ingeschreven staan in NL ook betekent dat je belastingplichtig bent in NL, dus de NLse belastingdienst is daar vaak content mee. Omdat je wereldinkomen oa ook belast kan worden in NL, afhankelijk van de belastingverdragen met de relevante werklanden.
Uiteraard mits je correct ingeschreven bent. Een zelfstandige studio met eigen ingang in een huis wat je verder verhuurt met in acht name lokale verhuurvergunningen etc kan daar best aan voldoen. Niemand is verplicht groot te wonen. Maar zou ik zeker door expert laten toetsen of die opzet aan alle voorschriften voldoet.
Dat je vervolgens vaak op je (, ook Nederlandse,) bungalowpark verblijft, onderstreept alleen maar de sociale binding met NL.

Wat meer een risico is dat als je te lang op je vakantie plek in buitenland verblijft is dat dat land vind dat je daar belastingplichtig woont. Ga je daar ook wat werken dan is die kans 100%.

Als er meerdere landen in spel zijn dan wordt het sowieso nog anders. Het is namelijk niet zo dat als je een keer meer als 6 maanden op wereldreis bent, je ineens niet meer belastingplichtig bent in NL. Vaak is minder dan xx dagen verblijf in een land genoeg om niet onder hun belasting te vallen en dus val je nog onder NL. (xx is vaak iets van ~90dagen).

Je kan ook kijken naar "TAX nomads", dat is rondreizen om nergens belastingplichtig te zijn. Het is echter vrijwel onmogelijk om niet op minimaal 1 plek belastingplichtig te zijn, tenzij je als een outlaw hobo gaat leven. (En outlaw = illegaal!)
Wel zijn er plekken waar je door gunstige verdragen minimale belasting hoeft te betalen. Maar ook daar zou ik professioneel advies inwinnen om het legaal te doen. Naheffingen kunnen komen met flinke boete-bedragen. En elke situatie en combinaties van landen is weer anders.
Veel "tax nomads" blogs hebben foutieve of illegale adviezen! De meesten buiten gewoon uit dat veel landen slecht gedigitaliseerd zijn en slechte registratie dan wel opsporing mogelijkheden hebben. En combineren dat met remote werk met betaling via paypall aan buitenlandse rekeningen. De meesten zijn ook totaal niet (sociaal/medisch) verzekerd.
Totdat ze tegen de lamp lopen en jaren achterstallige belasting plus boete heffing ineens mogen aftikken....Dat bloggen ze weer nooit :+ .

TLDR: haal professioneel advies en niet op forums! Dus bovenstaande kan je ook overslaan. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
FFW schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:07:
wie kan adviseren over werknemeropties? en is het waar dat als je op het einde van de vestingsperiode een kwartaal in Dubai moet gaan wonen om netto meer over te houden?

: ". expats raden het aan om je uit te schrijven in Nederland - zodat je niet belastingplichtig bent - waardoor je tijdens je verblijf in Dubai helemaal geen belasting betaalt..."
Ah ja, dat ken ik idd. Dat heet de 183-dagen regeling.....;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
finsdefis schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:12:
[...]

Uiteraard, dat betwist ik ook niet. Mijn punt was meer dat iedereen, ongeacht inkomen, keuzes kan maken over waar de prioriteiten liggen. Dat je meer keuzes hebt bij een hoger inkomen is nogal wiedes. Dat ervaren wij zelf ook.
Maar er werd in eerste instantie nogal bagatelliserend gedaan over het verschil tussen FO streven bij 100k+ versus 50k. Dat het FO streven bij 100k helemaal niet zo veel makkelijker zou zijn en toch wel zou tegenvallen omdat je ook zo veel hogere kosten hebt en zo. Terwijl dat toch grotendeels je eigen keus is, een keus die iemand met 50k in de regel minder heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterBlue
Ko.Kane schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:36:
[...]

Je kan ook kijken naar "TAX nomads", dat is rondreizen om nergens belastingplichtig te zijn. Het is echter vrijwel onmogelijk om niet op minimaal 1 plek belastingplichtig te zijn, tenzij je als een outlaw hobo gaat leven. (En outlaw = illegaal!)
Wel zijn er plekken waar je door gunstige verdragen minimale belasting hoeft te betalen. Maar ook daar zou ik professioneel advies inwinnen om het legaal te doen. Naheffingen kunnen komen met flinke boete-bedragen. En elke situatie en combinaties van landen is weer anders.
Dank voor het uitgebreid antwoord. Zo gek of exotisch is het idee dus niet. Wil wel in NL belastingplichtig blijven, ook al zou het me meer kosten, omdat ik de regels hier beter ken en er meer zekerheid is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:52:
[...]

Maar er werd in eerste instantie nogal bagatelliserend gedaan over het verschil tussen FO streven bij 100k+ versus 50k. Dat het FO streven bij 100k helemaal niet zo veel makkelijker zou zijn en toch wel zou tegenvallen omdat je ook zo veel hogere kosten hebt en zo. Terwijl dat toch grotendeels je eigen keus is, een keus die iemand met 50k in de regel minder heeft.
Ah oke, dat is mij niet zo opgevallen deze keer.

Ik heb dat wel eens eerder terug zien komen ja, samen met meritocratische beweringen die stellen dat iemand die 'maar 50k' verdient er dan maar gewoon voor moet zorgen dat hij meer gaat verdienen en dat je alles in eigen handen hebt. Niet zelden gebezigd door mensen die ook de factor 'geluk vs pech' in het leven onderschatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:20
MisterBlue schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:52:
[...]

Dank voor het uitgebreid antwoord. Zo gek of exotisch is het idee dus niet. Wil wel in NL belastingplichtig blijven, ook al zou het me meer kosten, omdat ik de regels hier beter ken en er meer zekerheid is.
Makkelijk is het niet. En er komt gewoon een punt dat "het is zoals het eruitziet". Er is wel een verschil tussen max 8 maanden per jaar op vakantie gaan, naar wisselende bestemmingen in een huur onderkomen. Of 8 maanden per jaar, jaar na jaar, permanent stationair in een huis in eigen eigendom in het buitenland verblijven.
In een geval ben je met pre-pensioen en ga je veel op vakantie, in het ander geval woon je ergens anders.

Tussen de duidelijke gevallen zit een lastiger gebied, waar bij het van case tot case verschilt waar je nu echt woont of waar je belastingplichtig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
Ja, het idee is dus echt rondreizen, maar wel langere tijd op een plek blijven, ook om kosten te besparen. Wil het voornamelijk in de eerste jaren doen als ik nog redelijk fit en gezond ben. Dus in eerste instantie val ik makkelijk in het eerste scenario. Komt een moment dat ik wel ergens permanenter wil blijven omdat ik geen energie (of geld) meer heb voor reizen. Of dat dan NL wordt of ergens anders zien we dan wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-09 21:22
President schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 18:36:
[...]

Iemand met 100k netto jaar inkomen zal eerder in een 2-onder-1-kap wonen dan in een flat. Iemand met zo'n salaris zal eerder een elektrische auto kopen dan iemand die 35k netto op jaarbasis verdient. Ook vakantie plannen zullen waarschijnlijk anders zijn, het sparen voor kinderen (en studie) zal hoogstwaarschijnlijk anders zijn, etc.
De vraag is ook of je met 100k wil wonen in die flat. Het is misschien wel goedkoop en een goed pad naar FO, maar passen de mensen met de leefstijl in de flat nog bij jouw wensen? Het is echt een ander sociaal-economisch milieu.

[ Voor 9% gewijzigd door Pannencouque op 21-07-2021 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Pannencouque schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:31:
[...]

De vraag is ook of je met 100k wil wonen in die flat. Het is misschien wel goedkoop en een goed pad naar FO, maar passen de mensen met de leefstijl in de flat nog bij jouw wensen? Het is echt een ander sociaal-economisch milieu.
Dit.

Het gemiddelde opleidingsniveau is ook heel anders in een duurdere wijk. We kunnen nu daadwerkelijk een gesprek voeren met onze buren dat diepgang heeft ipv "heb je het voetbal gezien?".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
pirke schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:42:
[...]

Dit.

Het gemiddelde opleidingsniveau is ook heel anders in een duurdere wijk. We kunnen nu daadwerkelijk een gesprek voeren met onze buren dat diepgang heeft ipv "heb je het voetbal gezien?".
Precies, en je merkt iets soortgelijks ook met kinderen en en in je vrijetijdsbesteding.
In een wijk met ongeveer dezelfde sociale & economische demografie voel je je sneller op je gemak en vrijer om je kinderen te laten spelen en contact te hebben met buren (aan beide kanten van het spectrum denk ik, maar geen onderbouwing voor).
Niet dat een goedkopere/armere wijk slecht is, maar je zult nu eenmaal minder overeenkomsten hebben qua financiële situatie, en daarmee ook in de dagelijkse lasten en kopzorgen.

Qua vrijetijdsbesteding zie je ook dat gezinnen met een ruim inkomen minder gebonden zijn aan een budget en praktische beperkingen (zoals auto of flexibelere werktijden), dat geeft vrijheid om luxere sportclub of uitgaansgelegenheden te bezoeken met dezelfde sociale & economische demografie.

Nu kun je dat lifestyle-inflation noemen, maar het is het vaak waard. Net zoals dat je gezond eten en iets betere meubels een lifestyle-inflation kunt noemen van student naar starter.

Ctrl+k

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sibylle schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 04:40:
[...]
Nu kun je dat lifestyle-inflation noemen, maar het is het vaak waard.
Maar die lifestyle inflatie is dus wel je eigen keuze... Dat is een beetje het eieren eten. Het is ook je keus welk deel van een inkomensgroei je wilt gaan uitgeven en welk deel je gaat sparen. Een hoop mensen zonder FO doel gebruiken 100% van de inkomensgroei om uit te geven en blijven zonder spaargeld zitten. Terwijl de harde kern van 'vrekken' juist 100% van de inkomensgroei gaat sparen. Daar tussen zitten een hoop gradaties grijs.

Daarnaast betekent de keus voor een bepaalde wijk in de regel niet meteen ook de keus voor een bepaald soort woning of een bepaalde woningprijs. Uiteraard zullen de huizen in een 'goede' wijk voor 'ons soort mensen' in de regel duurder zijn dan een vergelijkbare woning in een minder goede wijk. Maar als je bv een vrijstaande woning kunt betalen, dan hoef je die nog niet te kopen. Je kunt ook een goedkoper woningtype kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Rubbergrover1 op 22-07-2021 07:29 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Xanaroth schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:44:
Flashback 2020. Begon al met een vliegende start (eind 2019 sleutel nieuwbouw woning, 'mijn' oude woning met serieus overwaarde verkocht en 'haar' oude woning in de verkoop voor veel hogere taxatie dan verwacht) en het hele jaar bleef ook erg onrustig.
Van enorm veel kluswerk aan en rond de woning, tot een verkoop ver boven onze verwachtingen, tot covid (echt praktisch tijdens een bouw cq verhuis cq klus project). Gelukkig ging mijn contract gewoon door met een leuke verhoging, maar daarbij ook dag minder gaan werken. Dat allemaal had wel wat gevolgen op FO.

- Savingsrate
Echt compleet geen flauw benul, ook geen zin gehad uit te werken of uit te pluizen. Met 2 woning verkopen, 1 aankoop, kluswerk, (extra) hypotheek aflossingen, inboedel etc was het echt een cashflow nachtmerrie. 2021 ga ik het wel weer proberen bij te houden.

- Beleggingen
De dip was een bijzondere ervaring in maart. Aardig wat bijgekocht, en de rest van het jaar hebberig gebleven.
Lijk verder rond de 0% rendement te eindigen, deels doordat ik sterk heb ingezet op de zwaarst geraakte sectoren als vastgoed (-50 tot -90% sector), banken en consumentengoederen. Die lijken allemaal op z'n vroegst volgend jaar pas echt herstel te laten zien. Daarbij hakt de sterke euro er hard in (-5% tot -9% op alles wat GBx/USD/CAD/.. genoteerd is, en dat is toch best veel).

- Vermogen
Al met al toch bijna 15k gegroeid ondanks de substantiële uitgaven en gebrek aan rendement, dus we mogen niet klagen. FO-technisch zelfs +30k doordat vrouwlief haar financiën er nu ook bijna geheel in verwerkt zitten, maar dat geld was er in principe vorig jaar ook al op gescheiden rekeningen.

- Hypotheek
1 januari 2021 hadden we nog 2 hypotheken lopen. Grofweg totaal 300k+175k schuld. 2021 gaan we in met net iets over de 250k, woningwaarde >500k. Netto resultaat is grofweg van 550k (2 woningen) naar >500k (1 woning) en toch dik 100k schuld eraf.
Dan weet je ook gelijk waar ons rendement is geboekt de afgelopen jaren. Tering.

- Passief inkomen
YTD lijkt uit te komen op paar cent onder de 1700 EUR, netto. Aardig wat meer dan de >1500 vorig jaar, ondanks dat menig bedrijf minder tot geen dividend uitkeert (hoofdzakelijk de banken).
2021 staat nu een verwacht inkomen van ruim 2150 EUR op de teller, en dat kan makkelijk >2500 gaan als de ECB de teugels los laat.

Goals voor 2021 is zo snel mogelijk de LTV naar 60% brengen voor nog een rentestap, dat tikt toch weer goed door in de jaren die volgen. Waarschijnlijk is dat voor de zomer wel gedaan.
Verder dat het inkomen per 2022 richting de 2750 danwel 3250 gaat (afhankelijk van ECB beleid) en daarnaast om het vermogen zelf door de 100k heen te duwen, die 6 getallen zou echt een heerlijke mijlpaal zijn. Zolang het rendement niet al te negatief wordt is dat goed haalbaar.
Eens even een kleine half-jaars update, hoewel we ondertussen ruim in juli zitten :D .

- Savingsrate
Tot nu toe >50%, maar daar zit wel vakantiegeld bij in.. Prognose is nu 47% voor het hele jaar. Wat gaat dat hard als je van 2 woningen naar 1 woning gaat. Betekend dat we op traject zitten van FO binnen 10 jaar, dan zijn we 45. Ondanks dat ik al minder ben gaan werken (5->4), vrouwlief heeft nog wat koudwatervrees.
Valt weinig aan toe te voegen, gewoon super resultaat.

- Beleggingen
Voor degene die het niet weten, ik vergelijk puur 1jan+inleg tegenover nu, FO is een marathon dus geen zin in teveel detail berekeningen. Elk beetje nieuwe inleg duwt het rendement daardoor terug naar de 0.
Per 1 juli stond de teller op 13,5% rendement, en dat blijft doorgaan. Holy crap. Ben aardig overweight in REITs (vastgoedfondsen) gegaan, wat goed past bij onze invalshoek voor inkomens belegger, dat pakt ondertussen uit zeg. Tevens zorgt de beursstijging ervoor dat we nu aardig opmerken wat onze extra inleggen vorig jaar tijdens dip/crisis eigenlijk betekenen.

- Vermogen
Als je denkt dat 13,5% rendement leuk is, totaal vermogen zat ruim over de +38,5% in de eerste 6 maanden. De kracht van inleg en hoge savingsrate wanneer je nog in de beginfase zit.
Tevens de 6-cijferige barriere genadeloos doorbroken, wat we eigenlijk als doel hadden voor december. Wie verwachtte dan ook dergelijke rendementen in 6 maanden.

- Hypotheek
Doel was zo snel mogelijk 60% LTV, die is ondertussen 59% met bijbehorende rente.. Die laten we voorlopig links liggen, gewoon de maandelijkse afschrijving en verder niks.
Alleen... dat is dus spontaan <50% LTV geworden. Op de markt althans, kijkend naar het 'verkocht' bordje van de buren. Komende vakantie eens kijken met de bank of we daar niet iets mee kunnen

- Passief inkomen
De eerste 6 maanden was bijna 1300 euro aan netto inkomsten, ruim boven schema. Huidige verwachting is dan ook >2600 netto inkomsten voor het hele jaar, vs prognose van 2150. Sterker nog, prognose voor volgend jaar gaat richting de 4000 netto inkomen.

Ironie: de ECB heeft de teugels nog niet los gelaten, sterker nog wat aandelen zoals URW zijn verder in het rood gegaan wat betreft de dividend uitkeringen. Toch eindigen we ruimschoots boven het doel.

Dubbel ironie: zat juist heel aggresief/opportunistisch te beleggen laatste tijd. Wetende dat we nog minstens 10 jaar te gaan hebben, en er dus ruimte is rustig te wachten op het herstel. Dit is dan ook meer gericht op toekomstige groei. Denk aan aandelen die tijdelijk dividend moesten bevriezen/verlagen (URW, Macerich, EPR properties, GE, AB Inbev, Disney, banken), of uberhaupt al geen dividend betalen (Palantir).
Daarnaast wat hyper-groei zoals AMT, IIPR, NEP, WPC welke nog geen hoge yield geven maar ipv jaarlijks gewoon elk kwartaal het dividend met 1-4% verhogen.

Des te opvallender met dergelijk laag uitkerende beleggingen, en tegenvallende hervatting van dividend vanuit ECB, dat we toch zo ruim boven verwachting uitkomen. Als daarin iets gebeurt, dan kan volgend jaar zomaar >4500 worden als prognose.

Al met al prima jaar tot zover, wel benieuwd of ik daar in December ook nog zo over denk.

edit: zie net dat er eentje binnenkort ex-div gaat, forward yield 5,66%, die tijdelijk had opgeschort. Toch weer 60,- per jaar aan inkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterBlue
Ko.Kane schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:36:
[...]

PS: Er zijn ook mensen die bv in Zwitserland wat kopen en claimen daar belastingplichtig te zijn en alleen een pied-à-terre in NL aan houden als geclaimde vakantie-woning. Er zijn uitspraken waar het dan niet zozeer gaat over aantal dagen dan wel waar de grootste sociale binding is. (In dit voorbeeld zal de BD claimen NL omdat persoon probeert in Zwitserland belastingplichtig te zijn en NLse belasting probeert te ontlopen.)
Toevallig dit stel: https://www.ad.nl/geld/ou...oen-euro-boete~aad24bcaf/ ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
Xanaroth schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:19:
[...]

Eens even een kleine half-jaars update, hoewel we ondertussen ruim in juli zitten :D .

- Savingsrate
Tot nu toe >50%, maar daar zit wel vakantiegeld bij in.. Prognose is nu 47% voor het hele jaar. Wat gaat dat hard als je van 2 woningen naar 1 woning gaat. Betekend dat we op traject zitten van FO binnen 10 jaar, dan zijn we 45. Ondanks dat ik al minder ben gaan werken (5->4), vrouwlief heeft nog wat koudwatervrees.
Valt weinig aan toe te voegen, gewoon super resultaat.

- Beleggingen
Voor degene die het niet weten, ik vergelijk puur 1jan+inleg tegenover nu, FO is een marathon dus geen zin in teveel detail berekeningen. Elk beetje nieuwe inleg duwt het rendement daardoor terug naar de 0.
Per 1 juli stond de teller op 13,5% rendement, en dat blijft doorgaan. Holy crap. Ben aardig overweight in REITs (vastgoedfondsen) gegaan, wat goed past bij onze invalshoek voor inkomens belegger, dat pakt ondertussen uit zeg. Tevens zorgt de beursstijging ervoor dat we nu aardig opmerken wat onze extra inleggen vorig jaar tijdens dip/crisis eigenlijk betekenen.

- Vermogen
Als je denkt dat 13,5% rendement leuk is, totaal vermogen zat ruim over de +38,5% in de eerste 6 maanden. De kracht van inleg en hoge savingsrate wanneer je nog in de beginfase zit.
Tevens de 6-cijferige barriere genadeloos doorbroken, wat we eigenlijk als doel hadden voor december. Wie verwachtte dan ook dergelijke rendementen in 6 maanden.

- Hypotheek
Doel was zo snel mogelijk 60% LTV, die is ondertussen 59% met bijbehorende rente.. Die laten we voorlopig links liggen, gewoon de maandelijkse afschrijving en verder niks.
Alleen... dat is dus spontaan <50% LTV geworden. Op de markt althans, kijkend naar het 'verkocht' bordje van de buren. Komende vakantie eens kijken met de bank of we daar niet iets mee kunnen

- Passief inkomen
De eerste 6 maanden was bijna 1300 euro aan netto inkomsten, ruim boven schema. Huidige verwachting is dan ook >2600 netto inkomsten voor het hele jaar, vs prognose van 2150. Sterker nog, prognose voor volgend jaar gaat richting de 4000 netto inkomen.

Ironie: de ECB heeft de teugels nog niet los gelaten, sterker nog wat aandelen zoals URW zijn verder in het rood gegaan wat betreft de dividend uitkeringen. Toch eindigen we ruimschoots boven het doel.

Dubbel ironie: zat juist heel aggresief/opportunistisch te beleggen laatste tijd. Wetende dat we nog minstens 10 jaar te gaan hebben, en er dus ruimte is rustig te wachten op het herstel. Dit is dan ook meer gericht op toekomstige groei. Denk aan aandelen die tijdelijk dividend moesten bevriezen/verlagen (URW, Macerich, EPR properties, GE, AB Inbev, Disney, banken), of uberhaupt al geen dividend betalen (Palantir).
Daarnaast wat hyper-groei zoals AMT, IIPR, NEP, WPC welke nog geen hoge yield geven maar ipv jaarlijks gewoon elk kwartaal het dividend met 1-4% verhogen.

Des te opvallender met dergelijk laag uitkerende beleggingen, en tegenvallende hervatting van dividend vanuit ECB, dat we toch zo ruim boven verwachting uitkomen. Als daarin iets gebeurt, dan kan volgend jaar zomaar >4500 worden als prognose.

Al met al prima jaar tot zover, wel benieuwd of ik daar in December ook nog zo over denk.

edit: zie net dat er eentje binnenkort ex-div gaat, forward yield 5,66%, die tijdelijk had opgeschort. Toch weer 60,- per jaar aan inkomen.
Geld maakt geld blijkt maar weer.

Hier is het ook redelijk gestoord vind ik zelf. Het idee om met een gevarieerde beleggingsportefeuille van 500k het vast werk op te geven en over te schakelen op parttime interim/freelance begint steeds meer vaste vorm te krijgen bij mij.

Als ik voorzichtig reken: zo rond mijn 45ste. Binnen ongeveer drie jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Geld maakt geld inderdaad @Xanaroth Zelf een relatief bescheiden 13% ytd op belegd vermogen, maar dat is natuurlijk niet normaal... Het voelt wel als een soort ommekeer dat rendement nu bepalender is dan inleg voor de aangroei van vermogen. En dan ben ik nog alleen maar bezig met FMA (check) en eerder met pensioen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
Wozmro schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 18:49:
[...]

Geld maakt geld blijkt maar weer.

Hier is het ook redelijk gestoord vind ik zelf. Het idee om met een gevarieerde beleggingsportefeuille van 500k het vast werk op te geven en over te schakelen op parttime interim/freelance begint steeds meer vaste vorm te krijgen bij mij.

Als ik voorzichtig reken: zo rond mijn 45ste. Binnen ongeveer drie jaar.
Niet wachten, NU doen. Met 60/70% van je huidige uren verdien je waarschijnlijk hetzelfde of (veel) meer :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Magpie schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:04:
Geld maakt geld inderdaad @Xanaroth Zelf een relatief bescheiden 13% ytd op belegd vermogen, maar dat is natuurlijk niet normaal... Het voelt wel als een soort ommekeer dat rendement nu bepalender is dan inleg voor de aangroei van vermogen. En dan ben ik nog alleen maar bezig met FMA (check) en eerder met pensioen.
Goede conclusie…. Heb ik al eerder geschreven.
Als je echt voor je 50e wil stoppen, dan spelen rendement op je vermogen en inflatie een enorme rol.

Ik heb al een paar keer uitgelegd dat bv sparen zonder rendement je niks vooruit brengt vanaf een zekere som.
Stel dat je per jaar 20k spaart, en je zet dat op een spaarrekening die niks oplevert. Als je dan aan 500k raakt, dan raakt de inflatie van 2% je met 10k per jaar. Zodra je aan 1 mio komt, dan spaar je tegen de muur aan.
En doe je niks met die 1 mio, dan is die 30 jaar later minder dan de helft waar in reëele termen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:59
Ik word jaloers als ik die rendementen zo hoor. Ben mezelf goed aan het inlezen en ga waarschijnlijk op korte termijn tussen de 5% en 10% van mijn vermogen beleggen. Moet nog wel rustig kunnen slapen. :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!
GioStyle schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 23:24:
Ik word jaloers als ik die rendementen zo hoor. Ben mezelf goed aan het inlezen en ga waarschijnlijk op korte termijn tussen de 5% en 10% van mijn vermogen beleggen. Moet nog wel rustig kunnen slapen. :D
Bij mij is het net omgekeerd. Als meer dan 10% van mijn vermogen staat te slapen op een spaarrekening word ik onrustig.

Maar ik heb al een paar crashes meegemaakt, en slaap dan ook nog goed. Dat is een ‘state of mind’.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
Tommie12 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:30:
[...]

Bij mij is het net omgekeerd. Als meer dan 10% van mijn vermogen staat te slapen op een spaarrekening word ik onrustig.

Maar ik heb al een paar crashes meegemaakt, en slaap dan ook nog goed. Dat is een ‘state of mind’.
Het probleem is dat het nooit een goed moment is om in te stappen. Ik zie het bij mijn broer die al jaren met zijn spaargeld aan het wachten is om in te stappen tijdens een crisis, maar in de tussentijd stijgt alles maar door waardoor hij nu al jaren zegt "alles staat veel te hoog"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fuff
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
R.van.M schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:33:
[...]

Het probleem is dat het nooit een goed moment is om in te stappen. Ik zie het bij mijn broer die al jaren met zijn spaargeld aan het wachten is om in te stappen tijdens een crisis, maar in de tussentijd stijgt alles maar door waardoor hij nu al jaren zegt "alles staat veel te hoog"
En die 30% of nog meer daling van 2020 vond hij niet crisis genoeg? Vind het altijd zo opmerkelijk die angst voor beleggen. Hoe harder iemand roept “ik moet ook echt wat met mijn geld”, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat er niks mee “gaat gebeuren”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Fuff schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:46:
[...]

En die 30% of nog meer daling van 2020 vond hij niet crisis genoeg? Vind het altijd zo opmerkelijk die angst voor beleggen. Hoe harder iemand roept “ik moet ook echt wat met mijn geld”, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat er niks mee “gaat gebeuren”.
Ik snap dat ook niet zo goed. Je hoeft ook niet opeens 20k te gaan beleggen? Je kan ook gewoon beginnen met elke maand € 500,- Zo eng is dat toch niet? Al verplaatst je maar in tranches van € 500,- langzaam die 20k van je spaarrekening naar een beleggersrekening.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13
GioStyle schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 23:24:
Ik neem aan dat je dit over een aantal maanden uitspreidt en niet meteen lumpsum dumpt? Tip: luister de podcast van jong beleggen..steek je heel veel van op... Iemand gaf die tip laatst, en inmiddels 26 afleveringen verder, durf ik wel te zeggen dat ik heul veul geleerd heb... nu wij aan onze maximale aflossing per jaar zitten van ons 2e huis, komt er ruimte om te gaan beleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
CurlyMo schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:49:
[...]

Ik snap dat ook niet zo goed. Je hoeft ook niet opeens 20k te gaan beleggen? Je kan ook gewoon beginnen met elke maand € 500,- Zo eng is dat toch niet? Al verplaatst je maar in tranches van € 500,- langzaam die 20k van je spaarrekening naar een beleggersrekening.
Dat is ook precies hoe ik het doe, ik leg elke maand in daarmee heb ik afgelopen jaar al een aardig rendement gehaald. Neemt niet weg dat de koersen historisch gezien extreem hoog staan en dat er daarmee een flink middellange termijn risico is dat er een flinke correctie komt. Door DCA in plaats van Lump sum instappen heb je bandbreedtes wat smaller gemaakt, zowel opwaarts als neerwaarts en kan ik inmiddels de eerste 15-20% daling al opvangen uit de koerswinst tot nu toe. Ik zit daarom nog steeds 50% cash - langzaam aflopend - en hoewel dat volgens de boekjes niet optimaal is slaap ik daar in de huidige beurssituatie wel beter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:59
coldasice schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:01:
[...]

Ik neem aan dat je dit over een aantal maanden uitspreidt en niet meteen lumpsum dumpt? Tip: luister de podcast van jong beleggen..steek je heel veel van op... Iemand gaf die tip laatst, en inmiddels 26 afleveringen verder, durf ik wel te zeggen dat ik heul veul geleerd heb... nu wij aan onze maximale aflossing per jaar zitten van ons 2e huis, komt er ruimte om te gaan beleggen
Het is het doel om een deel te gaan beleggen, maar tegelijkertijd ook een proces, dus ik ga zeker niet alles in 1 keer inleggen.

Daarnaast bedankt voor de tip, extra informatie is altijd welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:24

orf

En toch, met DCA zit je na een jaar ook volledig in aandelen. Komt de crash dan, dan heb je flink wat rendement gemist. Het risico wordt deels uitgesteld en het beperkt de risico’s alleen maar gedurende die 12 maanden. Daarna is het risico gelijk.

Ik ben in november lump sum ingestapt en heb tot nu 16% rendement. Komt er nu een crash, dan wordt dat al flink gedempt door dit rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
orf schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:08:
En toch, met DCA zit je na een jaar ook volledig in aandelen. Komt de crash dan, dan heb je flink wat rendement gemist. Het risico wordt deels uitgesteld en het beperkt de risico’s alleen maar gedurende die 12 maanden. Daarna is het risico gelijk.

Ik ben in november lump sum ingestapt en heb tot nu 16% rendement. Komt er nu een crash, dan wordt dat al flink gedempt door dit rendement.
Ik spreid ook over asset klassen. Naast aandelen en cash zit ik in vastgoed door een (afbetaald) huis en hypothecair gedekte crowdfundleningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CurlyMo schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:49:
[...]

Members only:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:31

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

orf schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:08:
Mooi samen te vatten als: "Dollar cost averaging just means taking risk later."

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
ybos schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:02:
[...]

Niet wachten, NU doen. Met 60/70% van je huidige uren verdien je waarschijnlijk hetzelfde of (veel) meer :Y
Eigenlijk wel. (nu werk ik wel al tot eind volgend jaar 4/5'en)

- technisch profiel
- geen schulden
- inkomsten uit kapitaal is hoger dan inkomsten uit arbeid.
- mijn uitgaven zijn minder dan de helft van mijn inkomsten uit arbeid.

Ik stel mijzelf de vraag hoeveel meer veiligheidsmarge ik eigenlijk nog nodig heb...

Ware het niet van mijn door opvoeding ingesleten denkpatronen(vast werk, zekerheid,...) ik had al lang de stap gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:31

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Dit "probleem" los ik op door een vast bedrag op de spaar aan te houden en elke maand als het meer is het in te leggen. Mijn etfinkoop is daarmee dus licht variabel, de vaste inleg plus meevallers van de maand.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:37
DualDevil schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:34:
[...]

Mooi samen te vatten als: "Dollar cost averaging just means taking risk later."
Een referentie aan Vanguard research. Geldt wel alleen als je al een hoop cash hebt. Het is niet beter om eerst cash te sparen en dan in één keer te beleggen.

[ Voor 16% gewijzigd door Aftansert op 23-07-2021 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
Aftansert schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:38:
[...]

Een referentie aan Vanguard research. Geldt wel alleen als je al een hoop cash hebt. Het heeft geen zin om eerst cash te sparen en dan in één keer te beleggen.
Ook al snap ik dit intellectueel gezien, emotioneel gezien werkt dit voor mij ook niet. Heb na de aankoop van mijn huis best een bedrag overgehouden, en ik voel me er ook niet lekker bij om dit in een keer in de markt te gooien, ook niet omdat ik nog niet helemaal duidelijk heb wat voor grote uitgaven er nog aan gaan komen.

Daarom wil ik toch nog een keer een lans voor DCA breken, omdat het als beginnende belegger echt een hele goeie maar ook comfortabele manier is om te beginnen en leren.

Beetje hetzelfde als de Debt Waterfall van Dave Ramsey, wiskundig gezien niet de beste oplossing, maar in de praktijk werkt het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:37
sebastiaan89 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:44:
[...]

Ook al snap ik dit intellectueel gezien, emotioneel gezien werkt dit voor mij ook niet.
Ze wijden daar ook een stukje aan:
Risk of loss and emotional considerations

Even though LSI’s average outperformance and risk-adjusted returns have been greater than those of DCA, risk-averse investors may be less concerned about averages than they are about worst-case scenarios, as well as the potential feelings of regret that would occur if a lump-sum investment were made immediately prior to a market decline. These concerns are not unreasonable. We found that DCA performed better during market downturns, so DCA may be a logical alternative for investors who prefer some short-term downside protection.

(...)

It is essential to point out, however, that this temporarily cash-heavy asset allocation is much more conservative than the investor’s true target allocation (the one that will exist after the DCA period) and that, while this short-term deviation from the target provides some relative protection from market downturns, it does so by sacrificing some potential for greater portfolio gains. As with any asset allocation decision, investors must determine for themselves whether or not reducing their portfolio risk in an attempt to avoid losses and regrets is worth reducing the potential for higher returns.
Als alternatief voor lump-sum kan je natuurlijk ook je per-maand investering (met een factor) vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
Ah, zo ver had ik nog niet gelezen. Dat is inderdaad precies wat ik aan het doen ben. En zodra er dan per-ongeluk toch een crash komt ga ik lekker de markt zitten timen met het cash-overschot wat ik dan beschikbaar heb :+ >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Time in market levert rendement op. Met DCA gaat je time in market per euro omlaag vergeleken bij lump sum.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:23
Behalve in een dalende markt. Dan heb je met DCA juist voordeel. Het is een risicoafweging waarbij het verleden leert dat lump sum gemiddeld gezien meer oplevert dan DCA.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
pirke schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:32:
Time in market levert rendement op. Met DCA gaat je time in market per euro omlaag vergeleken bij lump sum.
Ik heb toevallig dit nog uitgelegd aan iemand die 40k wilde beleggen maar het niet durfde. Ik heb geadviseerd om DCA te doen voor de gemoedstoestand omdat het verschil niet heel groot is (en misschien wel voor mijn gemoedstoestand, want dit soort adviezen backfire altijd natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
RichieB schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:40:
Behalve in een dalende markt. Dan heb je met DCA juist voordeel. Het is een risicoafweging waarbij het verleden leert dat lump sum gemiddeld gezien meer oplevert dan DCA.
En wanneer een dalende markt weer een stijgende markt wordt?

Meestal zijn de dalingen juist heel abrupt en gaat het stijgen relatief langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
RichieB schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:40:
Natuurlijk zijn er periodes waarbij DCA beter is. Maar dat is niet het punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:23
poehee schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:42:
[...]

Natuurlijk zijn er periodes waarbij DCA beter is. Maar dat is niet het punt.
Volgens mij is het punt dat er mensen zijn met een boel geld dat ze willen investeren, maar die bang zijn dat de dag nadat ze dat doen de markt instort. Door DCA in te stappen verkleinen ze voor hun gevoel het risico op grote verliezen, maar het risicoverschil met lump sum neemt af hoe dichter je bij je initiële lump sum investering komt. Voeg daarbij de opmerking van @pirke dat je hierdoor rendement laat liggen en de rationele uitkomst is: doe altijd lump sum. Leg je dat uit aan iemand en de markt crasht en die persoon casht meteen uit heb je toch weer een vriend(in) minder. :+

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
pirke schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:42:
[...]

En wanneer een dalende markt weer een stijgende markt wordt?

Meestal zijn de dalingen juist heel abrupt en gaat het stijgen relatief langzaam.
Dan kan je voor je gevoel met DCA de markt timen en voel je je dus helemaal het baasje :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
RichieB schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:47:
[...]

Volgens mij is het punt dat er mensen zijn met een boel geld dat ze willen investeren, maar die bang zijn dat de dag nadat ze dat doen de markt instort. Door DCA in te stappen verkleinen ze voor hun gevoel het risico op grote verliezen, maar het risicoverschil met lump sum neemt af hoe dichter je bij je initiële lump sum investering komt. Voeg daarbij de opmerking van @pirke dat je hierdoor rendement laat liggen en de rationele uitkomst is: doe altijd lump sum.
Rationeel, ja. Maar het gaat juist ook om de grote portie (irrationele) koudwatervrees voor beleggen.

Even heel simpel, als je denkt: beleggen is eng, dan ga je niet in één keer je halve vermogen in aandelen stoppen. Als je dan maandelijks een paar honderd euro inlegt, dan raak je gewend aan het beleggen én breid je langzaam maar zeker je beleggingen uit. En wellicht dat je na een tijdje dan ook overgaat op een groter bedrag per maand. Maar als je zegt: stop die grote zak geld in één keer in aandelen, dan zal diegene dat waarschijnlijk niet snel durven. En dus ook niet aan beleggen beginnen.
Pagina: 1 ... 22 ... 293 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.