Sander schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:40:
[...]
Dit is jouw referentiekader. Ik ken weinig bedrijven waar het in de zomer OK is om 4 weken vakantie op te nemen, 3 weken is in veel gevallen de max en binnen die 6 weken schoolvakantie betekent dat ook schipperen en overleggen met je collega's om te zorgen dat het bedrijf wel door kan blijven draaien.
Daarnaast geldt diezeflde discussie voor andere schoolvakanties, die 12w standaard vrij nemen is in NL binnen normale kantoorbanen echt utopisch, ook al werk je er minder uren voor of neem je onbetaald verlof oid. Je zult gewoon te maken hebben met collega's die op een moment ook met vakantie willen en dat ook een keer in zomer, kerst etc willen.
Als werkgever in deze: Wij zijn een internationaal bedrijf waarbij ik als NL'er raar werd aangekeken toen ik zei dat 3 weken vakantie in NL vrij standaard is in de zomer. De internationale (UK, USA, Africa) norm is 2 weken. Daarnaast hebben wij de afspraak dat er binnen een team gewoon altijd een minimale bezetting moet zijn. Dit leidt internationaal nooit echt tot veel problemen, maar met name kerst periode is er wel een waar mensen soms een keer teleurgesteld worden omdat ze niet 2 weken vrij kunnen nemen bijv.
Paprika schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:59:
[...]
Puur voor het vinden van een baan: ik heb mensen met alle uithoeken van studies rollen als tester, scrummaster of consultancy zien doen. Van zorg tot rechten tot geen opleiding. Inclusief iemand die sterrenkunde heeft gestudeerd, daarna direct in de IT is beland en nu al vele jaren MT lid bij de Nederlandse tak van een grote internationale speler. Arbeidsvoorwaarden etc even daargelaten. Die hoeveelheid vrije dagen is inderdaad niet de standaard buiten het onderwijs

.
Ik trigger daar altijd een beetje op, dat 'in het buitenland hebben ze maar 2 weken er jaar vakantie dus dat is zat'.
Werk zelf voor een Amerikaanse multinational met o.a. R&D in de VS, Zweden en NL.
In de VS zijn ze inderdaad blij met 2 weken vakantie en hebben een aantal collega's zelfs een extra baantje om rond te kunnen komen. Sorry maar dat pauperland is een hele slechte vergelijking.
Collega's in Zweden daarintegen hebben het idd een stukje beter dan hier en de meesten zijn er in de zomer een week of 5 niet en met de kerst ook een week of 3. Vaderschapsverlof is ook iets van een half jaar of langer met baangarantie etc etc.
En raad eens, de sfeer is er beter, ze zijn productiever en je krijgt een beter eindproduct omdat het niet allemaal van die ja-knikkers zijn die geen nee tegen 'de baas' (wat gewoon een middlemanagement klojo is) durven te zeggen zoals in de VS.
Tot zover mijn rant op de VS,
Ik zit overigens onder een cao hier en dat is ook gewoon 27 vakantiedagen + 13 ADV (Metalektro). Best veel techniek zoals o.a. ASML, Philips, Thales en veel kleine bedrijven vallen onder de Metalektro of Kleinmetaal cao en dat is helemaal niet slecht. Zeker niet icm 4x9 (0,9fte) wat ze eigenlijk niet kunnen weigeren. Je hebt dan een hele hoop vrije tijd en een een uitdagende en goedbetaalde baan.
IT is gewoon een buitenbeentje met de bare minimum aan vakantiedagen. Zat hiervoor bij een IT consultant (zeg maar een Capgemini etc) en daar was het ook altijd gezeik. Praten als brugman om elk jaar inflatiecorrectie te krijgen (dat noemden ze loonsverhoging) en 24 vakantiedagen.
Werknemers zijn gewoon te snel tevreden en praten elkaar naar beneden. Tijd om weer wat meer lid te worden van de vakbond ipv dat 'in de rest van de wereld hebben ze ook beroerde arbeidsvoorwaarden'.