Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:52
pirke schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:33:
[...]

De meeste van mijn collega's hebben standaard 4 weken vrij in de zomer. Ik denk niet dat er iemand wakker van ligt als iemand 5 of 6 weken wil hebben. Het scheelt dat 8 weken vakantie hier de norm is (CAO), en dat je vrij eenvoudig extra dagen kan bijkopen. Als je parttime werkt is het helemaal makkelijk om uren op te sparen.

En zelf heb ik ook minimaal 10 weken vrij per jaar, kleine stap naar 12.

Dat is juist het mooie van kantoorwerk: je zit meestal niet aan openingstijden of wat dan ook vast. Als jij de (project)deadlines weet te halen zal het de rest een worst wezen hoe je dat voor elkaar krijgt. En de hoeveelheid werk die je op je neemt is evenredig met hoeveel uur je op jaarbasis maakt, dus je hebt alles zelf in de hand.
Hmm, dat valt dan weer mee. Dan maar hopen dat ik de loterij win en ik weer gewoon een 4-jarige studie dan gaan volgen... Want mijn hbo pabo papiertje heeft voor geen enkele functie enige waarde, zeker geen functies waarbij ik ook gewoon een bruto maandsalaris houd van rond de 3500 euro :F. Voor geen enkele ICT functie en voor geen enkele financiële functie, terwijl die twee vakgebieden juist mijn meeste interesse hebben :+. Och ja, na 10 jaar voor de klas heb ik gelukkig verder nooit stress meer op/door werk 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
pirke schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:33:
[...]

De meeste van mijn collega's hebben standaard 4 weken vrij in de zomer. Ik denk niet dat er iemand wakker van ligt als iemand 5 of 6 weken wil hebben. Het scheelt dat 8 weken vakantie hier de norm is (CAO), en dat je vrij eenvoudig extra dagen kan bijkopen. Als je parttime werkt is het helemaal makkelijk om uren op te sparen.

En zelf heb ik ook minimaal 10 weken vrij per jaar, kleine stap naar 12.

Dat is juist het mooie van kantoorwerk: je zit meestal niet aan openingstijden of wat dan ook vast. Als jij de (project)deadlines weet te halen zal het de rest een worst wezen hoe je dat voor elkaar krijgt. En de hoeveelheid werk die je op je neemt is evenredig met hoeveel uur je op jaarbasis maakt, dus je hebt alles zelf in de hand.
Dit is jouw referentiekader. Ik ken weinig bedrijven waar het in de zomer OK is om 4 weken vakantie op te nemen, 3 weken is in veel gevallen de max en binnen die 6 weken schoolvakantie betekent dat ook schipperen en overleggen met je collega's om te zorgen dat het bedrijf wel door kan blijven draaien.

Daarnaast geldt diezeflde discussie voor andere schoolvakanties, die 12w standaard vrij nemen is in NL binnen normale kantoorbanen echt utopisch, ook al werk je er minder uren voor of neem je onbetaald verlof oid. Je zult gewoon te maken hebben met collega's die op een moment ook met vakantie willen en dat ook een keer in zomer, kerst etc willen.

Als werkgever in deze: Wij zijn een internationaal bedrijf waarbij ik als NL'er raar werd aangekeken toen ik zei dat 3 weken vakantie in NL vrij standaard is in de zomer. De internationale (UK, USA, Africa) norm is 2 weken. Daarnaast hebben wij de afspraak dat er binnen een team gewoon altijd een minimale bezetting moet zijn. Dit leidt internationaal nooit echt tot veel problemen, maar met name kerst periode is er wel een waar mensen soms een keer teleurgesteld worden omdat ze niet 2 weken vrij kunnen nemen bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:11
President schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:37:
[...]

Hmm, dat valt dan weer mee. Dan maar hopen dat ik de loterij win en ik weer gewoon een 4-jarige studie dan gaan volgen... Want mijn hbo pabo papiertje heeft voor geen enkele functie enige waarde, zeker geen functies waarbij ik ook gewoon een bruto maandsalaris houd van rond de 3500 euro :F. Voor geen enkele ICT functie en voor geen enkele financiële functie, terwijl die twee vakgebieden juist mijn meeste interesse hebben :+. Och ja, na 10 jaar voor de klas heb ik gelukkig verder nooit stress meer op/door werk 8)
Puur voor het vinden van een baan: ik heb mensen met alle uithoeken van studies rollen als tester, scrummaster of consultancy zien doen. Van zorg tot rechten tot geen opleiding. Inclusief iemand die sterrenkunde heeft gestudeerd, daarna direct in de IT is beland en nu al vele jaren MT lid bij de Nederlandse tak van een grote internationale speler. Arbeidsvoorwaarden etc even daargelaten. Die hoeveelheid vrije dagen is inderdaad niet de standaard buiten het onderwijs :+.

[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 16-07-2021 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
President schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:37:
[...]

Binnen de IT heb je geen HBO diploma nodig hoor, zelfs al een niet-passende HBO diploma is een enorme plus. Voor modaal (3500 p/m) heb je niet eens een MBO diploma nodig. Over het algemeen wordt er veel zwaarder gewogen aan expertise en ervaring dan opleiding. Wanneer je enigszins affiniteit hebt door bijvoorbeeld die handige leraar te zijn die zich met IT bezig houdt dan is er al veel mogelijk, eventueel ook vanuit je huidige functie om de leveranciers aan te sturen is ook een enorme plus voor bijvoorbeeld een regie functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:57
Sander schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:40:
[...]

Ik ken weinig bedrijven waar het in de zomer OK is om 4 weken vakantie op te nemen, 3 weken is in veel gevallen de max en binnen die 6 weken schoolvakantie betekent dat ook schipperen en overleggen met je collega's om te zorgen dat het bedrijf wel door kan blijven draaien.

Daarnaast geldt diezeflde discussie voor andere schoolvakanties, die 12w standaard vrij nemen is in NL binnen normale kantoorbanen echt utopisch, ook al werk je er minder uren voor of neem je onbetaald verlof oid. Je zult gewoon te maken hebben met collega's die op een moment ook met vakantie willen en dat ook een keer in zomer, kerst etc willen.

Als werkgever in deze: Wij zijn een internationaal bedrijf waarbij ik als NL'er raar werd aangekeken toen ik zei dat 3 weken vakantie in NL vrij standaard is in de zomer. De internationale (UK, USA, Africa) norm is 2 weken. Daarnaast hebben wij de afspraak dat er binnen een team gewoon altijd een minimale bezetting moet zijn. Dit leidt internationaal nooit echt tot veel problemen, maar met name kerst periode is er wel een waar mensen soms een keer teleurgesteld worden omdat ze niet 2 weken vrij kunnen nemen bijv.
Ik woon sinds bijna een jaar in Zweden en werkelijk bijna iedereen neemt vijf weken vrij vanaf midsommar. Is hier compleet geaccepteerd, terwijl ik het belachelijk vind dat juist veel overheidsinstellingen slecht bereikbaar zijn nu.

Qua vakantie denk ik ook dat men anders moet gaan kijken dankzij het remote werken. Ik ken aardig wat mensen die bijvoorbeeld vier weken op vakantie gaan, maar 20 uur per week blijven werken. Er zijn - gelukkig - steeds meer werkgevers die dit soort dingen accepteren, en waar het natuurlijk mogelijk is. Draagt zeker bij aan werkgeluk en daarmee een mindere last ondervinden van het verplicht moeten werken totdat je hopelijk ooit FO bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Orangelights23 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:17:
[...]

Ik woon sinds bijna een jaar in Zweden en werkelijk bijna iedereen neemt vijf weken vrij vanaf midsommar. Is hier compleet geaccepteerd, terwijl ik het belachelijk vind dat juist veel overheidsinstellingen slecht bereikbaar zijn nu.

Qua vakantie denk ik ook dat men anders moet gaan kijken dankzij het remote werken. Ik ken aardig wat mensen die bijvoorbeeld vier weken op vakantie gaan, maar 20 uur per week blijven werken. Er zijn - gelukkig - steeds meer werkgevers die dit soort dingen accepteren, en waar het natuurlijk mogelijk is. Draagt zeker bij aan werkgeluk en daarmee een mindere last ondervinden van het verplicht moeten werken totdat je hopelijk ooit FO bent.
Ik vind dat als werkgever onacceptabel, en om een hele simpele reden: Het is goed om een periode totaal niet met werk bezig te zijn. Dat is goed voor het bedrijf, het maakt afhankelijkheden goed zichtbaar en ook goed voor het individu, even helemaal ontkoppelen.

Ik vind het prima als iemand daaromheen een paar weken uit het buitenland werkt (al dan niet hele dagen/weken) maar wel icm gewoon een fatsoenlijke 'echte' vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Sander schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:37:
[...]

Ik vind dat als werkgever onacceptabel, en om een hele simpele reden: Het is goed om een periode totaal niet met werk bezig te zijn. Dat is goed voor het bedrijf, het maakt afhankelijkheden goed zichtbaar en ook goed voor het individu, even helemaal ontkoppelen.

Ik vind het prima als iemand daaromheen een paar weken uit het buitenland werkt (al dan niet hele dagen/weken) maar wel icm gewoon een fatsoenlijke 'echte' vakantie.
Snap ik volledig, maar het ligt compleet aan de organisatie wat wel/niet wenselijk is. Zoals ik al schreef ken ik een paar mensen die dat hebben gedaan (naast hun gewone vakantie) en die vonden het juist heel verfrissend. In de ochtend een wandeling door de natuur maken om in de avond wat uren te werken, de dag daarna even een dagje werken en daarna weer 2 dagen vrij. Het is misschien meer een soort digital nomad ding, maar ik hoor alleen maar positieve berichten (stuk of 5 mensen).

Maar even een week of twee volledig ontladen van werk is zeker belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Torgo schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:53:
[...]

Het lastige met mijnpensioenoverzicht.nl is dat het niet kan berekenen watvoor pensioen je krijgt als je FIRE’d voor je pensioen datum. Ja, je kan wat met de knoppen spelen maar verder dan 65 ipv 68 als pensioendatum (ongeveer) gaat het niet. Ik wil graag weten welk pensioen ik kan verwachten op 65 bij een FIRE datum van 50 of 55. Dat is behalve mijn eerdere ‘rant’ (mee eens was een rant) ook waarom ik een PPI prettiger vind. Dan kan je gewoon inleg en rendement plotten en weet je je eindbedrag en wat je daarmee kan aankopen.
Het vervelende bij een ppi is dat je dat nu juist niet weet. Zelfs als je een reële schatting van het eindkapitaal zou hebben (wat nog naar de vraag is), dan nog is het een mistige glazen bol om te bepalen hoeveel maandelijks pensioen je tzt van dat kapitaal kunt 'kopen'.

Bij een 'gewone' DB pensioenregeling kun je in je pensioenoverzicht precies zien hoeveel je hebt opgebouwd en hoeveel je op basis van de huidige regeling jaarlijks tot je pensioen opbouwt. Je kunt dus precies bepalen wat je op basis van de huidige gegevens tot 50 of 55 aan jaarlijkse uitkering opbouwt. Bij je pensioenfonds kun je vervolgens op basis van de huidige factoren ook precies uitrekenen hoeveel jaarlijkse uitkering je zou krijgen als je op leeftijd X het pensioen laat ingaan. Heel wat duidelijker dan bij een ppi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
President schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:30:
[...]

Een kantoorbaan met 12 (dus 60) weken vakantie? En ook gewoon 6 weken (nouja, effectief 5) achter elkaar zomervakantie ondanks andere collega's met kinderen?

Ik hoor altijd van kinderen dat pappa de eerste x weken thuis is en mamma de laatste x weken
Zoals @Sander ook al aangeeft is 12 weken vakantie buiten het onderwijs lang niet overal haalbaar. Ik werk nu ook bij een internationaal beursgenoteerd bedrijf, 3 weken is in principe de max. maar in overleg is 4 weken aaneengesloten mogelijk. Let wel; de deadlines (maandafsluiting e.d.) moeten wel gewoon gehaald worden. En inderdaad moet er minimale bezetting zijn. Extra uren bijkopen is niet zelden gelimiteerd. Bij ons mag je max 40 uur bijkopen waarmee je maximaal 240 uur vakantie kan hebben (die je dus niet aaneengesloten kan opnemen). Natuurlijk kan je bovenwettelijke uren weer gewoon meenemen naar volgende jaren maar de restricties blijven in principe staan.

Best of 2 worlds: werken in finance / IT in het basis of middelbaar onderwijs! Heb ik ook gedaan. Zelfde CAO als docenten dus ook 12 weken vakantie (+ 40 uur duurzaamheidsbudget = 13 weken). Als finance mocht ik ook buiten de zomervakanties om vakantie opnemen omdat we in de vakanties wel eens doorgingen. Dus eigenlijk nog beter dan leraar, en verder vind ik finance in het onderwijs ook wel interessant. Heel veel politieke invloeden. Alleen is het meestal niet zo zakelijk en daar moet je wel tegen kunnen. Het is dat ik nu bij een uniek project betrokken ben, maar anders zou ik gedurende de basisschoolleeftijd van mijn kinderen heel graag weer in het onderwijs komen te werken. Ook al lever ik dan misschien bruto wat in.

Qua salaris is het misschien iets lager dan het salaris van een docent, dat ligt een beetje aan je functie. Als startende HBO-er begin je in schaal 7/8. Met enige jaren als docent zou je misschien ergens aan de slag kunnen als controller van een cluster basisscholen. Dan zit je volgens mij in schaal 12. Ik heb veel samengewerkt met een controller die afgestudeerd filosoof was. Boekhoudkundig heel zwak maar prima voor het maken van beleid/visiedocumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lim987 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:08:
[...]

Dank voor je linkje naar het pensioentopic; dat kende ik nog niet.

Desondanks vond ik het de moeite waard om iets over de 'levensverwachting' te posten omdat ik hier vaak lees dat mensen in het kader van FO geneigd zijn rekening te houden met het bereiken van een zeer hoge leeftijd.
Natuurlijk is dat niet uitgesloten - en een ieder van harte gegund, zeker als dat ingoede gezondheid is.

Maar ik heb mij in mijn eigen FO planning vooral geconcentreerd op de eerste 10 jaren ná de AOW-gerechtigde leeftijd; in die periode is de kans het grootst dat (zelf) nog behoorlijk 'actief' bent.
Als het gaat om je volledige (of een belangrijk deel van je) inkomen, dan lijkt het mij niet gek om uit te gaan van een hoge levensverwachting, omdat je niet op droog brood zou willen leven als je toch ouder wordt dan gedacht. Of vitaler oud wordt. Als het alleen gaat om een extraatje voor leuke dingen bovenop je AOW en bedrijfspensioen, dan kun je uiteraard makkelijker uit gaan van korter vitaal blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
President schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:19:
[...]

Dat is de reden dat ik helaas vast blijf zitten in het (basis)onderwijs, terwijl ik met mijn vwo diploma en intelligentie toch echt wel een beter betaalde baan zou kunnen krijgen (al moet ik dan wel weer eerst een studie gaan volgen): ik zit in een 'gouden kooi'... Ik heb nu elke vakantie vrij met mijn kinderen (12 weken op jaarbasis), ben elke dag om 17u thuis (op misschien 3 avonden na) en ben ook elk weekend vrij.. Zo'n baan ga ik niet krijgen buiten het onderwijs
Waarom 'helaas' en op wat voor manier een 'betere' baan? Als dit voor jou de belangrijkste arbeidsvoorwaarden zijn, zit je dan niet gewoon op de voor jou 'beste' plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:05:
[...]

Waarom 'helaas' en op wat voor manier een 'betere' baan? Als dit voor jou de belangrijkste arbeidsvoorwaarden zijn, zit je dan niet gewoon op de voor jou 'beste' plek?
In veel opzichten wel, maar op financieel gebied is het 'helaas' en zijn er dus 'betere banen'... En dit is bovenal een financieel topic :D.. Als ik dan weer een verhaal lees over een buschauffeur welke netto evenveel per maand op zijn rekening bijgeschreven krijgt als ik (dan wel met onregelmatigheidstoeslag en kilometervergoeding), dan baal ik toch wel van mijn maandelijkse loonstrook... Al heeft hij bruto 2200 euro en ik bruto 3500 euro, toch krijgen we beiden 2500 netto per maand ;(

Wat overigens nog steeds in combinatie met het salaris van mijn vrouw (2000 netto) prima is om van te leven :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paprika
President schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:14:
[...]

In veel opzichten wel, maar op financieel gebied is het 'helaas' en zijn er dus 'betere banen'... En dit is bovenal een financieel topic :D.. Als ik dan weer een verhaal lees over een buschauffeur welke netto evenveel per maand op zijn rekening bijgeschreven krijgt als ik (dan wel met onregelmatigheidstoeslag en kilometervergoeding), dan baal ik toch wel van mijn maandelijkse loonstrook... Al heeft hij bruto 2200 euro en ik bruto 3500 euro, toch krijgen we beiden 2500 netto per maand ;(

Wat overigens nog steeds in combinatie met het salaris van mijn vrouw (2000 netto) prima is om van te leven :)
Je werkt ook 7 a 8 weken minder ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:31
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:02:
[...]

Als het gaat om je volledige (of een belangrijk deel van je) inkomen, dan lijkt het mij niet gek om uit te gaan van een hoge levensverwachting, omdat je niet op droog brood zou willen leven als je toch ouder wordt dan gedacht. Of vitaler oud wordt. Als het alleen gaat om een extraatje voor leuke dingen bovenop je AOW en bedrijfspensioen, dan kun je uiteraard makkelijker uit gaan van korter vitaal blijven.
In Nederland eet niemand droog brood, ongeacht hoeveel pensioen of vermogen je hebt. Na een bepaalde leeftijd maakt het allemaal niet meer zoveel uit want veel meer dan bingo spelen kun je dan toch niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
Paprika schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:34:
[...]

Hopelijk een sarcastische reactie? Ik kom uit een familie waar veel mensen in het onderwijs werkten en werken, dus weet er wel wat van. Mensen die denken dat je je huidige taken afkrijgt binnen je contracturen, én dus denken dat er inderdaad wekenlang vakantie is, zou ik graag willen uitnodigen om een keertje mee te lopen in het basisonderwijs. Van avonden vol lesvoorbereidingen, doelen opstellen per les, doelen opstellen per kind, administratie, paar werkgroepen, verslag uitwerken voor de twee probleemkinderen in je klas... En dan heb je weer vier uur overgewerkt en dan is dat nog maar voor 1 dag.

Ben ik blij dat ik mijn laptop open en dicht kan klappen wanneer ik wil, zolang ik mijn werk maar afkrijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Orangelights23 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:52:
[...]

Hopelijk een sarcastische reactie? Ik kom uit een familie waar veel mensen in het onderwijs werkten en werken, dus weet er wel wat van. Mensen die denken dat je je huidige taken afkrijgt binnen je contracturen, én dus denken dat er inderdaad wekenlang vakantie is, zou ik graag willen uitnodigen om een keertje mee te lopen in het basisonderwijs. Van avonden vol lesvoorbereidingen, doelen opstellen per les, doelen opstellen per kind, administratie, paar werkgroepen, verslag uitwerken voor de twee probleemkinderen in je klas... En dan heb je weer vier uur overgewerkt en dan is dat nog maar voor 1 dag.

Ben ik blij dat ik mijn laptop open en dicht kan klappen wanneer ik wil, zolang ik mijn werk maar afkrijg.
Is letterlijk 'n verwijzing naar:
President schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:30:
[...]

Een kantoorbaan met 12 (dus 60) weken vakantie? En ook gewoon 6 weken (nouja, effectief 5) achter elkaar zomervakantie ondanks andere collega's met kinderen?

Ik hoor altijd van kinderen dat pappa de eerste x weken thuis is en mamma de laatste x weken
En
President schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:19:
[...]

Dat is de reden dat ik helaas vast blijf zitten in het (basis)onderwijs, terwijl ik met mijn vwo diploma en intelligentie toch echt wel een beter betaalde baan zou kunnen krijgen (al moet ik dan wel weer eerst een studie gaan volgen): ik zit in een 'gouden kooi'... Ik heb nu elke vakantie vrij met mijn kinderen (12 weken op jaarbasis), ben elke dag om 17u thuis (op misschien 3 avonden na) en ben ook elk weekend vrij.. Zo'n baan ga ik niet krijgen buiten het onderwijs

[ Voor 19% gewijzigd door Paprika op 16-07-2021 17:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
Paprika schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:34:
[...]

Klopt, ik houd mij in tegenstelling tot veel collega's ook netjes aan mijn werkuren... Maar dat komt vooral omdat ik handig ben op de computer en wat sneller klaar ben met de meeste dingen dan mijn (oudere / vrouwelijke) collega's. En ik hoef mijn lessen niet voor te bereiden omdat ik het toch allemaal wel weet en kan en uitstekende beoordelingen krijg :-)

En dat is die gouden kooi, liever 12 weken vrij met mijn zoon voor het huidige salaris dan 100 netto per maand extra en maar 8 weken vakantie met mijn zoon.

Voor welk bedrag ik die jaarlijkse vakanties zou willen opgeven weet ik niet..

Dat vind ik zo lastig; in FO opzicht haal ik lang niet alles uit mezelf omdat ik qua intelligentie echt een beter betaalde baan zou kunnen hebben, maar mijn gezin is gewoon veel belangrijker..

Maar goed, oudste is nu 4,5 en over een jaar of 15 wil hij toch de vakantie niet meer met mij doorbrengen :-P

[ Voor 6% gewijzigd door President op 16-07-2021 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
President schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:49:
[...]

Klopt, ik houd mij in tegenstelling tot veel collega's ook netjes aan mijn werkuren... Maar dat komt vooral omdat ik handig ben op de computer en wat sneller klaar ben met de meeste dingen dan mijn (oudere / vrouwelijke) collega's. En ik hoef mijn lessen niet voor te bereiden omdat ik het toch allemaal wel weet en kan en uitstekende beoordelingen krijg :-)

En dat is die gouden kooi, liever 12 weken vrij met mijn zoon voor het huidige salaris dan 100 netto per maand extra en maar 8 weken vakantie met mijn zoon.

Voor welk bedrag ik die jaarlijkse vakanties zou willen opgeven weet ik niet..

Dat vind ik zo lastig; in FO opzicht haal ik lang niet alles uit mezelf omdat ik qua intelligentie echt een beter betaalde baan zou kunnen hebben, maar mijn gezin is gewoon veel belangrijker..

Maar goed, oudste is nu 4,5 en over een jaar of 15 wil hij toch de vakantie niet meer met mij doorbrengen :-P
Kun je niet minder gaan werken en daarnaast meeschrijven aan onderwijsmethodes e.d.? Ik ken wat mensen die via dat pad ook de uitgeverij ingefietst zijn.

Verder zijn er ook best wat (betaalde) opleidingstrajecten voor software testers etc. Maar daar geef je wel direct zekerheid voor op, dus ik snap je dilemma.

Is het VO anders niets voor je? Mocht je affiniteit met een taal of betavak hebben dan liggen daar genoeg kansen om uiteindelijk in loonschaal LD (5500 bruto) te komen.

Op zich een gezonde drijfveer dat je meer (financieel) uit jezelf wil halen, maar het risico bestaat natuurlijk dat je dat gevoel nog steeds hebt zodra je de top van een nieuwe loonschaal bereikt hebt...

En respect voor je dat je je aan de werktijd houdt. Mijn tante is ook een van de weinigen die dat doet en ook soms raar aangekeken wordt door collega's daarom.

[ Voor 5% gewijzigd door finsdefis op 16-07-2021 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
@President, mijn bericht was ook helemaal niet negatief bedoeld. Het was meer een hint om inderdaad niet te onderschatten hoeveel extra vrije dagen je hebt. Een kleine twee maanden niet/minder werken scheelt best veel als er maar 12 maanden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 07:13
Paprika schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:00:
@President, mijn bericht was ook helemaal niet negatief bedoeld. Het was meer een hint om inderdaad niet te onderschatten hoeveel extra vrije dagen je hebt. Een kleine twee maanden niet/minder werken scheelt best veel als er maar 12 maanden zijn.
8 weken vakantie is 10 maanden werken
12 weken vakantie is 9 maanden werken

Oftewel je werkt 10% minder en bij gelijke beloning zou je dus 10% minder verdienen dan iemand die slechts 8 weken vakantie heeft.

Dat is het verschil tussen een 40 urige werkweek en een 36 urige werkweek. Zo groot is dat verschil niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
pirke schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:43:
[...]

8 weken vakantie is 10 maanden werken
12 weken vakantie is 9 maanden werken

Oftewel je werkt 10% minder en bij gelijke beloning zou je dus 10% minder verdienen dan iemand die slechts 8 weken vakantie heeft.

Dat is het verschil tussen een 40 urige werkweek en een 36 urige werkweek. Zo groot is dat verschil niet.
Een buschauffeur moet 't met 24 dagen doen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!
President schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:14:
[...]

In veel opzichten wel, maar op financieel gebied is het 'helaas' en zijn er dus 'betere banen'... En dit is bovenal een financieel topic :D..
Volgens mij gaat het topic óók voor een groot deel over het omgaan met, of juist ontlopen van, de rat race waarin veel mensen zitten. En om het streven naar meer 'levensgenot' zonder dat dit afhankelijk van financiën zou moeten zijn.

Een hoop mensen proberen daarbij juist hun leven meer in de richting van 'jouw' leven te sturen: meer vrije tijd, bijvoorbeeld voor vakantie, meer tijd voor het gezin, de avonden en weekenden echt vrij etc. Financieel zullen er vast betere banen zijn, maar dat geldt lang niet voor iedereen. Er zijn ook een hoop mensen met een goede opleiding en een vergelijkbaar inkomen. Of minder. En daarbij geen 12 weken vakantie per jaar. Het gras bij de buren is waarschijnlijk minder groen dan je denkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
R.van.M schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:47:
[...]

In Nederland eet niemand droog brood, ongeacht hoeveel pensioen of vermogen je hebt. Na een bepaalde leeftijd maakt het allemaal niet meer zoveel uit want veel meer dan bingo spelen kun je dan toch niet meer.
Er zijn ook nu al een hoop tachtigers die er een hoop hobby's op na houden. Of de halve wereld over reizen. Of graag regelmatig met de kleinkinderen een dagje uit gaan. Daar zullen er over een paar decennia eerder meer dan minder van zijn. Als je 'planning' nú is dat je rond je tachtigste prima achter de geraniums zou kunnen zitten en genoeg hebt aan AOW, dan is het behoorlijk frustrerend als tegen die tijd blijkt dat je nog een hoop plannen hebt die je niet meer kunt verwezenlijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:29:
[...]

Er zijn ook nu al een hoop tachtigers die er een hoop hobby's op na houden. Of de halve wereld over reizen. Of graag regelmatig met de kleinkinderen een dagje uit gaan. Daar zullen er over een paar decennia eerder meer dan minder van zijn. Als je 'planning' nú is dat je rond je tachtigste prima achter de geraniums zou kunnen zitten en genoeg hebt aan AOW, dan is het behoorlijk frustrerend als tegen die tijd blijkt dat je nog een hoop plannen hebt die je niet meer kunt verwezenlijken.
Heb je helemaal gelijk in, maar als de afweging is nu 10 jaar langer door te werken om maar steeds meer zekerheden in te bouwen dat je op je 90e nog een wereldreis kan maken is voor mij de keuze toch eerder dat ik wat meer risico neem en het op de koop toe neem als dat betekend dat ik op mijn 90e wellicht wat te kort kom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Achter de geraniums zitten kan ook op een cruiseschip in de Bahamas ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
R.van.M schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 23:33:
[...]

Heb je helemaal gelijk in, maar als de afweging is nu 10 jaar langer door te werken om maar steeds meer zekerheden in te bouwen dat je op je 90e nog een wereldreis kan maken is voor mij de keuze toch eerder dat ik wat meer risico neem en het op de koop toe neem als dat betekend dat ik op mijn 90e wellicht wat te kort kom
Er zit natuurlijk nog een groot gebied tussen 'als een plantje leven' en een wereldreis maken. Maar ik zou het vreselijk vinden als ik 'straks' bijvoorbeeld in de situatie zou komen dat ik mijn comfortabele zorgeloze huurappartement uit moet omdat ik met alleen de AOW die geliberaliseerde huur niet meer kan betalen. Dan hoef je niet eens wilde wensen te hebben voor een wereldreis of zo, om toch in de problemen te komen. Dat is een zeer reëel risico als je naast je 'zak geld' geen andere pensioenregeling hebt en geen rekening houdt met het langlevenrisico. Volgens mij wordt dat risico toch vaak wel onderschat.

Het mooie aan een 'gewone' pensioenregeling is dat je zelf geen rekening hoeft te houden met de kans dat je 100 wordt, omdat het pensioenfonds dat risico collectief uitmiddelt. Dat vind ik een zeer waardevol principe. Als je niet via een pensioenfonds pensioen opbouwt, dan zou ik er toch zeker voor een deel van je inkomen vanuit gaan dat je wel eens ouder zou kunnen worden dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

R.van.M schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:57:
(dan maar geen caviar champagne ontbijt elke dag)
:D (y)
Deze man FO't. Maar de helft rekenen, da's niet veel hoor. Is dat niet te pessimistisch? Als je plezier hebt in je werk, prima natuurlijk. Maar anders blijf je werken terwijl je eigenlijk leuke dingen kunt gaan doen.

[ Voor 35% gewijzigd door TucanoItaly op 17-07-2021 07:59 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Ik chargeer natuurlijk een beetje, maar wat ik probeer aan te geven is dat in het kader van dit topic we vaak risicoavers zijn en er rekening mee willen houden dat we op ons 80e nog een luxe uitgave patroon kunnen volhouden terwijl het gevolg is dat je daardoor je RE datum naar achter schuift.

Juist in je 50e ben je nog voornamelijk gezond en heb je nog voldoende energie. Als je op die leeftijd financieel onafhankelijk bent en je dromen kan verwezenlijken zoals de wereld rond te fietsen heeft dat in mijn optiek de voorkeur tegenover tot je 60e doorwerken om op je 80e een cruise te kunnen veroorloven.

Het risico wat je loopt is inderdaad dat je op je 80e wellicht niet het luxe pakket in het verzorgingstehuis kan nemen, maar verhongeren onder een brug zal je in Nederland sowieso niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
TucanoItaly schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 07:58:
[...]

:D (y)
Deze man FO't. Maar de helft rekenen, da's niet veel hoor. Is dat niet te pessimistisch?
Ik reken inderdaad heel conservatief met mijn pensioenrechten omdat ik wellicht zeer cynisch sta ten op zichte van de manier hoe de pensioendiscussie verloopt in Nederland. Omdat ik er verder geen invloed op heb neem ik het meest zwarte scenario zodat het alleen maar mee kan vallen.
Als je plezier hebt in je werk, prima natuurlijk. Maar anders blijf je werken terwijl je eigenlijk leuke dingen kunt gaan doen.
Ik heb zeker plezier in mijn werk, leuke collega's, inhoudelijk divers, maar als ik nu 10 miljoen zou winnen zou ik er toch mee stoppen omdat ik mijn tijd dan aan andere dingen zou willen besteden. Wellicht dat het voor sommigen hier anders is en het werk wel de existentiële voldoening geeft die ik erin mis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:57
R.van.M schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:43:
[...]

Ik reken inderdaad heel conservatief met mijn pensioenrechten omdat ik wellicht zeer cynisch sta ten op zichte van de manier hoe de pensioendiscussie verloopt in Nederland. Omdat ik er verder geen invloed op heb neem ik het meest zwarte scenario zodat het alleen maar mee kan vallen.

[...]
Grappig, eerst een uiteenzetting dat we te risicoavers zijn, en vervolgens ga je met pensioenvoorziening uit van het zwartste scenario. Doe je dan niet precies hetzelfde ;) (no offence, het viel me gewoon op en vond t grappig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
ybos schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:54:
[...]

Grappig, eerst een uiteenzetting dat we te risicoavers zijn, en vervolgens ga je met pensioenvoorziening uit van het zwartste scenario. Doe je dan niet precies hetzelfde ;) (no offence, het viel me gewoon op en vond t grappig)
Klopt, wellicht ben ik bij mijn pensioenberekeningen te conservatief. Maar goed, in mijn geval is de impact ook lager omdat ik plan op mijn 42 te stoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
R.van.M schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:38:
Juist in je 50e ben je nog voornamelijk gezond en heb je nog voldoende energie. Als je op die leeftijd financieel onafhankelijk bent en je dromen kan verwezenlijken zoals de wereld rond te fietsen heeft dat in mijn optiek de voorkeur tegenover tot je 60e doorwerken om op je 80e een cruise te kunnen veroorloven.

Het risico wat je loopt is inderdaad dat je op je 80e wellicht niet het luxe pakket in het verzorgingstehuis kan nemen, maar verhongeren onder een brug zal je in Nederland sowieso niet.
Tegelijk is het ook minder alles of niets dan je doet voorkomen. Stel je bent 50 en verdient netto 30k per jaar. Voor een hoop mensen niet heel onrealistisch, een hoop mensen zitten hoger. Één jaar langer werken betekent dan bij gemiddeld 4% beleggingsrendement (6% min 2% inflatie) dat je vanaf je tachtigste tien jaar lang maandelijks duizend euro extra hebt. Één jaartje doorwerken kan dus het verschil maken tussen vanaf je tachtigste alleen AOW en tien jaar lang ongeveer het dubbele daarvan. Dan zou voor mij dat ene jaar extra werken heel wat minder bezwaarlijk zijn dan tien jaar alleen AOW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:00
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 13:17:
[...]
Één jaartje doorwerken kan dus het verschil maken tussen vanaf je tachtigste alleen AOW en tien jaar lang ongeveer het dubbele daarvan. Dan zou voor mij dat ene jaar extra werken heel wat minder bezwaarlijk zijn dan tien jaar alleen AOW.
Deze logica snap ik niet helemaal. Als ik op mijn vijftigste stop heb ik sowieso al meer dan ‘alleen AOW’. Hoe krijg ik met een jaar extra werken een verdubbeling van inkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:03
MisterBlue schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:16:
[...]

Deze logica snap ik niet helemaal. Als ik op mijn vijftigste stop heb ik sowieso al meer dan ‘alleen AOW’. Hoe krijg ik met een jaar extra werken een verdubbeling van inkomen?
Dertig jaar lang €30.000 laten renderen tegen 4% levert bijna €100.000 op. Dat is ongeveer voor je 80e t/m 90e dus €800 per maand. Een verdubbeling van je AOW en dus inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:00
Okay, maar mijn opgebouwde AOW + pensioen bij stoppen met 50 is al rond 1800 euro. Dus scenario was voor iemand die geen pensioen opgebouwd heeft en volledig van spaargeld en AOW moet leven dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MisterBlue schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 16:05:
Okay, maar mijn opgebouwde AOW + pensioen bij stoppen met 50 is al rond 1800 euro. Dus scenario was voor iemand die geen pensioen opgebouwd heeft en volledig van spaargeld en AOW moet leven dan.
Klopt, het ging nu juist om de situatie waarin iemand geen aanvullende pensioen zou hebben.
Wat bij een hoop zelfstandigen het geval is. (En wat een hoop mensen blijkbaar ook liever zouden zien.) Als je dan er vanuit gaat dat je maar rekening hoeft te houden met de periode tot je tachtigste, omdat je daarna toch 'niets' meer wilt of kunt, dan kom je waarschijnlijk van een koude kermis thuis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:58
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Over de toekomstige pensioenen, zelf kijk ik niet zozeer naar wat het pensioenoverzicht zegt dat er op de AOW datum opgebouwd zou kunnen zijn. Ik kijk wel naar wat ik nu heb opgebouwd en wat er aan jaarlijks opbouw bij komt. Daarbij ga ik voor de AOW er vanuit dat dit min of meer inflatiegecorrigeerd wordt en voor mijn pensioen ga ik er vanuit dat dit niet geïndexeerd wordt*. Dan kan het alleen maar meevallen ;).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

offtopic:
* Over indexatie van pensioenen, ik ben hier misschien tegendraads in, maar ik denk eerlijk gezegd dat er de komende decennia juist wel ruimte voor indexatie is. De problemen met de pensioenen zaten vooral in de daling van de rekenrente de laatste decennia. De beleggingsresultaten waren prima, maar door de constant dalende rekenrente groeiden de verplichtingen nog harder. Als de rekenrente over een tijdje niet meer daalt maar stabiel blijft, dan zullen die verplichtingen dus ook niet meer zo hard stijgen. Aangezien de te verwachten beleggingsresultaten wel een paar procent boven de rekenrente liggen, zal de dekkingsgraad vanaf dat moment redelijkerwijs ieder jaar ook een paar procentpunt stijgen en zullen de fondsen na een jaar of tien weer kunnen gaan indexeren. Toch zit hier een hoop onzekerheid aan, zodat ik dit niet als uitgangspunt neem voor mijn persoonlijke pensioeninkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-09 22:34
Rubbergrover1 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 08:19:
Over de toekomstige pensioenen, zelf kijk ik niet zozeer naar wat het pensioenoverzicht zegt dat er op de AOW datum opgebouwd zou kunnen zijn. Ik kijk wel naar wat ik nu heb opgebouwd en wat er aan jaarlijks opbouw bij komt. Daarbij ga ik voor de AOW er vanuit dat dit min of meer inflatiegecorrigeerd wordt en voor mijn pensioen ga ik er vanuit dat dit niet geïndexeerd wordt*. Dan kan het alleen maar meevallen ;).

***members only***

offtopic:
* Over indexatie van pensioenen, ik ben hier misschien tegendraads in, maar ik denk eerlijk gezegd dat er de komende decennia juist wel ruimte voor indexatie is. De problemen met de pensioenen zaten vooral in de daling van de rekenrente de laatste decennia. De beleggingsresultaten waren prima, maar door de constant dalende rekenrente groeiden de verplichtingen nog harder. Als de rekenrente over een tijdje niet meer daalt maar stabiel blijft, dan zullen die verplichtingen dus ook niet meer zo hard stijgen. Aangezien de te verwachten beleggingsresultaten wel een paar procent boven de rekenrente liggen, zal de dekkingsgraad vanaf dat moment redelijkerwijs ieder jaar ook een paar procentpunt stijgen en zullen de fondsen na een jaar of tien weer kunnen gaan indexeren. Toch zit hier een hoop onzekerheid aan, zodat ik dit niet als uitgangspunt neem voor mijn persoonlijke pensioeninkomen.
Ik denk ook dat er te negatief wordt gedacht over pensioentoezeggingen. Pensioenfondsen bulken van het geld en hebben inderdaad ook prima rendementen geboekt. De lage rekenrente waartegen toekomstige harde verplichtingen contant worden gemaakt is de oorzaak van alle negatieve berichtgeving over uitblijven indexatie en afwaardering. Veel pensioenfondsen staan er feitelijk behoorlijk goed voor.

Verder is het laatste woord juridisch nog niet gezegd over de gevolgen van het nieuwe pensioencontract. Opgebouwde pensioentoezeggingen onder het oude stelstel zijn een (vermogens)recht, uitholling daarvan lijkt me een moeilijk begaanbare weg. Misschien wordt er een knip gezet, geen idee. Onder het nieuwe pensioencontract worden in elk geval harde toezeggingen vermeden zodat er minder rigide hoeft te worden gerekend,.

In alle gevallen blijft de dekkingsgraad wel een belangrijke informatiebron, als deze in de huidige extreme rentesituatie al toereikend of bijna toereikend is, waarom zou je dan met een heel negatief scenario voor toekomstige pensioeninkomen gaan rekenen? Dat verschilt natuurlijk wel per fonds. Ik reken in FO-berekeningen niet op indexatie, maar gezien de dekkingsgraad van het fonds waar het meest in zit wel ongeveer op de opgebouwde toezeggingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gezien de negatieve vooruitzichten rondom de pensioenen: spaart er dan ook niemand hier vrijwillig bij? Het is fiscaal vriendelijk en het moet wel gek lopen om uiteindelijk meer rendement te halen uit zelfstandig beleggen lijkt me. Maar nu ik hier de reacties lees begin ik toch te twijfelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBlack
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:23
Aghanim schreef op zondag 18 juli 2021 @ 18:18:
Gezien de negatieve vooruitzichten rondom de pensioenen: spaart er dan ook niemand hier vrijwillig bij? Het is fiscaal vriendelijk en het moet wel gek lopen om uiteindelijk meer rendement te halen uit zelfstandig beleggen lijkt me. Maar nu ik hier de reacties lees begin ik toch te twijfelen :)
Zeker wel, kan via m’n huidige werkgever in een low cost world index fonds extra inleggen dus dat vind ik aantrekkelijk, ook omdat ik inschat dat ik niet tot m’n 68 (oid) pensioen opbouw dus beter wat meer inleggen ‘aan de voorkant’.

Indien je deze optie niet hebt (bvb je bouwt op via abp) dan zou ik ook wel (maximaal) extra opbouwen maar dan in eigen beheer via bvb een pensioenrekening bij BND oid

[ Voor 4% gewijzigd door MrBlack op 18-07-2021 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-09 21:09
In het verleden heb ik wel extra gespaard via pensioen, maar heb bij wisselen van werkgever ben ik daar niet mee verdergegaan. Het is welliswaar fiscaal vriendelijk, maar het grootste nadeel; is dat je in principe niet over dat geld kan beschikken voor je pensioen datum tenzij je aantal boetes betaald aan oa belastingdienst en pensioenpartij. Als je zelf belegt kan je inderdaad dit niet doen met het bruto bedrag zoals bij pensioenen en als je boven de vrijstelling uitkomt vermogensbelasting, maar anderzijds heb je wel de flexibiliteit om te kiezen waarin je wel of niet belegt en misschien nog wel belangrijker het is vrij opneembaar.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@squaddie Dat je er niet bij kan is geen verschil met je normale pensioen. Dus als je tevreden elke maand geld over maakt naar het pensioenfonds, waarom dan niet aanvullen tot de wettelijk toegestane grens?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
MrBlack schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:34:
[...]

Zeker wel, kan via m’n huidige werkgever in een low cost world index fonds extra inleggen dus dat vind ik aantrekkelijk, ook omdat ik inschat dat ik niet tot m’n 68 (oid) pensioen opbouw dus beter wat meer inleggen ‘aan de voorkant’.

Indien je deze optie niet hebt (bvb je bouwt op via abp) dan zou ik ook wel (maximaal) extra opbouwen maar dan in eigen beheer via bvb een pensioenrekening bij BND oid
Ik zou wel even checken wat er gebeurt als je overlijdt, vaak gaat het kapitaal dan naar de overige deelnemers en niet naar je erfgenamen. Dus dan kan je beter zelf inleggen via lijfrente e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 23-09 20:47

GG85

.......

jerh schreef op zondag 18 juli 2021 @ 20:09:
[...]

Ik zou wel even checken wat er gebeurt als je overlijdt, vaak gaat het kapitaal dan naar de overige deelnemers en niet naar je erfgenamen. Dus dan kan je beter zelf inleggen via lijfrente e.d.
Precies, heb exact om die reden een Pensioenbeleggingsrekening bij BrandNewDay. Leg mijn jaarruimte liever 'prive' in dan op de grote hoop bij PME.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

Dat gebeurt juist vaak niet bij het bijsparen. Uiteraard moet je wel de voorwaarden bekijken, maar dat extra spaarkapitaal wordt bij overlijden vaak juist wel gebruikt voor de aankoop van extra nabestaandenpensioen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pirke schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:49:
@squaddie Dat je er niet bij kan is geen verschil met je normale pensioen. Dus als je tevreden elke maand geld over maakt naar het pensioenfonds, waarom dan niet aanvullen tot de wettelijk toegestane grens?
Bijvoorbeeld omdat dat standaard pensioen al hoog genoeg is?

Ik bouw zelf binnen de pensioenregeling tot de geplande FO datum al voldoende pensioen op. Extra inleg zou bij mij alleen maar tot vervroegen van de pensioeningangsdatum leiden, wat o.a. Zou betekenen dat dat pensioen alsnog tegen een hoger schijventarief wordt aangeslagen. Bovendien zit het geld dan inflexibel vast. Ik stop dat extra geld dan liever in mijn flexibele FO pot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBlack
  • Laatst online: 08:23
[...]

DC, in mijn geval gaat t (inclusief tot de Max bijstorten) voor 100% naar mijn erfgenamen maar eens verder natuurlijk: altijd goed om te checken wat er gebeurt bij onvoorziene gebeurtenissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:38
Wat krijg je als je de economie volpompt met geld en tegelijkertijd de rente kunstmatig laag houdt? Iedereen gaat beleggen. Maar hoe kan je daar ooit mee stoppen zonder al die spaarcentjes te laten verdampen? Daar zijn ze kennelijk nu over aan het nadenken in Den Haag (en Brussel).

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:19
squaddie schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:36:
In het verleden heb ik wel extra gespaard via pensioen, maar heb bij wisselen van werkgever ben ik daar niet mee verdergegaan. Het is welliswaar fiscaal vriendelijk, maar het grootste nadeel; is dat je in principe niet over dat geld kan beschikken voor je pensioen datum tenzij je aantal boetes betaald aan oa belastingdienst en pensioenpartij. Als je zelf belegt kan je inderdaad dit niet doen met het bruto bedrag zoals bij pensioenen en als je boven de vrijstelling uitkomt vermogensbelasting, maar anderzijds heb je wel de flexibiliteit om te kiezen waarin je wel of niet belegt en misschien nog wel belangrijker het is vrij opneembaar.
Tuurlijk kan het altijd wijzigen in de toekomst, maar de revisierente / boete is op het moment 20%. Die komt bovenop je IB belasting. Als je dus in de hoogste schijf zit, zou dat neer kunnen komen op 70% belastingdruk voor je lijfrente vroegtijdig te laten vrijvallen. Echter, als je niet meer werkt is je belastindruk 0%. Het enige wat je dan nog hebt is de "boete" van 20%. Kortom: je kan er makkelijk eerder bij, het kost je alleen 20%, maar dat is helemaal niet erg. Het is nog steeds minder dan je huidige belastingdruk, echter wel weer meer dan wachten op je leeftijd. Je koopt het dus gewoon eerder af tegen 20%

Mijn aanpak is dus ook gewoon: inleggen in lijfrente en opgeven bij je IB, voor je pensioenleeftijd stoppen en gewoon de "boete" accepteren a 20%. Dan heb je het geld "gewoon" eerder, maar je moet wel (met de huidige plannen) langer over je uitkering doen (geen fixed 20 jaar dus).

Overigens is de hele lijfrente sowieso onderheving aan de grillen van DH, waardoor ik er sowieso niet maximaal gebruik van maak. DH wijzigt de spelregels continue en die willen alleen maar dat je doorwerkt totdat je erbij neer valt (dan heb je het meeste opgeleverd en ben je het goedkoopst want je hebt niks gekost). Het is een peiler voor je pensioen, maar niet de pijler imo..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ID-College schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:10:
[...]

Tuurlijk kan het altijd wijzigen in de toekomst, maar de revisierente / boete is op het moment 20%. Die komt bovenop je IB belasting. Als je dus in de hoogste schijf zit, zou dat neer kunnen komen op 70% belastingdruk voor je lijfrente vroegtijdig te laten vrijvallen. Echter, als je niet meer werkt is je belastindruk 0%. Het enige wat je dan nog hebt is de "boete" van 20%. Kortom: je kan er makkelijk eerder bij, het kost je alleen 20%, maar dat is helemaal niet erg. Het is nog steeds minder dan je huidige belastingdruk, echter wel weer meer dan wachten op je leeftijd. Je koopt het dus gewoon eerder af tegen 20%

Mijn aanpak is dus ook gewoon: inleggen in lijfrente en opgeven bij je IB, voor je pensioenleeftijd stoppen en gewoon de "boete" accepteren a 20%. Dan heb je het geld "gewoon" eerder, maar je moet wel (met de huidige plannen) langer over je uitkering doen (geen fixed 20 jaar dus).

Overigens is de hele lijfrente sowieso onderheving aan de grillen van DH, waardoor ik er sowieso niet maximaal gebruik van maak. DH wijzigt de spelregels continue en die willen alleen maar dat je doorwerkt totdat je erbij neer valt (dan heb je het meeste opgeleverd en ben je het goedkoopst want je hebt niks gekost). Het is een peiler voor je pensioen, maar niet de pijler imo..
Zodra je het laat uitbetalen wordt het belast als inkomen en is je inkomen dus al direct geen €0 meer. Slechts een klein bedrag valt onder de AHK (ik denk dat de arbeidskorting niet van toepassing is op een afgekochte lijfrente), daarboven betaal je gewoon inkomstenbelasting. Als het een bedrag is om 20 jaar mee te doen, valt dat vrijwel volledig in de 49,5% (+20%) schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 13:17:
[...]

Tegelijk is het ook minder alles of niets dan je doet voorkomen. Stel je bent 50 en verdient netto 30k per jaar. Voor een hoop mensen niet heel onrealistisch, een hoop mensen zitten hoger. Één jaar langer werken betekent dan bij gemiddeld 4% beleggingsrendement (6% min 2% inflatie) dat je vanaf je tachtigste tien jaar lang maandelijks duizend euro extra hebt. Één jaartje doorwerken kan dus het verschil maken tussen vanaf je tachtigste alleen AOW en tien jaar lang ongeveer het dubbele daarvan. Dan zou voor mij dat ene jaar extra werken heel wat minder bezwaarlijk zijn dan tien jaar alleen AOW.
One more year, maar klopt. Dat is ook het mooie van FIRE, het is zo persoonlijk waarbij je mensen hebt die voor fatFire gaan om een luxe leven te gaan leiden terwijl andere meer voor leanFire gaan om met lage kosten vroeg te kunnen stoppen.

Zelf zit ik denk ik meer naar de leanFire. Op het moment dat de AOW en pensioenuitkeringen netjes geindexeerd worden heb ik op dit moment al genoeg opgebouwd om daar van te leven omdat mijn geschatte kosten (met afbetaald huis) €17800 per jaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
€1500 per maand? Dat is toch niet reëel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Waarom niet? Met afgeloste hypotheek zouden mijn maandelijkse uitgaven nu al lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
GioStyle schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:27:
€1500 per maand? Dat is toch niet reeël.
Het is altijd de vraag wat er in zo'n bedrag wel of niet zit, en of dit voor een heel gezin is of alleen voor de helft van de vaste lasten omdat een partner ook de helft meebetaald.

Maar hoe dan ook kan je met € 1.500 ook voor een stel een heel eind komen:
€ 250/maand voor onderhoud + afschrijving van opstal & inboedel is mogelijk wanneer je niet al te veel last hebt van lifestyle inflation en zelf e.e.a. doet.
€ 500/maand aan pintransacties (boodschappen, kleding en cadeaus)
€ 100/maand aan energie
€ 250/maand aan zorgkosten
€ 400/maand voor belastingen, verzekeringen en autokosten

Goed, wij zouden het niet redden, m.n. vanwege overschrijding op de eerste 3 punten, maar mogelijk is het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:41
Tehh schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:41:
[...]

Het is altijd de vraag wat er in zo'n bedrag wel of niet zit, en of dit voor een heel gezin is of alleen voor de helft van de vaste lasten omdat een partner ook de helft meebetaald.

Maar hoe dan ook kan je met € 1.500 ook voor een stel een heel eind komen:
€ 250/maand voor onderhoud + afschrijving van opstal & inboedel is mogelijk wanneer je niet al te veel last hebt van lifestyle inflation en zelf e.e.a. doet.
€ 500/maand aan pintransacties (boodschappen, kleding en cadeaus)
€ 100/maand aan energie
€ 250/maand aan zorgkosten
€ 400/maand voor belastingen, verzekeringen en autokosten

Goed, wij zouden het niet redden, m.n. vanwege overschrijding op de eerste 3 punten, maar mogelijk is het zeker.
Ieder zijn ding natuurlijk, maar voor mij zou 1500 euro per maand niet eens in de buurt komen. M.n. het missen van een potje voor vakantie/uitjes/etc zou een groot gemis zijn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 21:19
€1500 per maand? Dat is toch niet reeël.
Kan echt prima. Ik zit nu op ca. €1900, waarvan +- €700 hypotheek (woon alleen in een koophuis). Zodra die hypotheek is afgelost kun je echt supergoedkoop leven. En nee, ik bijt niet op een houtje, ga meestal 4 weken per jaar op vakantie en daarnaast nog wel 4-6 weekendjes weg.

Zonder hypotheek zou ik op dit moment prima van €1500 p/m kunnen leven, voor mij is het vooral de vraag wat €1500 euro je voor koopkracht geeft op het moment dat je met pensioen wilt gaan. Waarschijnlijk moet ik nog wel een jaar of 20 werken, met inflatie heb ik tzt misschien wel €2000 per maand nodig, dat is voor nu ook mijn richtbedrag.

Ik zie het altijd maar zo: er zijn zat mensen in NL die van enkel van de AOW of een uitkering moeten rondkomen, en dat is heel wat minder dan €1500.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Laatst online: 12:38
Het mooie van FO is de diversiteit aan smaken en wensen van de mensen die ernaar streven , ik heb persoonlijk inmiddels geleerd dat ik hoogstwaarschijnlijk niet ga stoppen met werken, voordat ik dicht tegen mijn pensioen aanzit. In die is mijn risico niet zo groot dat ik na mijn pensionering heel veel aan mijn uitgave patroon hoef te wijzigen.

En al die smaken en ideeën kan ik mooi toepassen in mijn eigen streven naar FO, je kan op punten meer richting leanfire gaan en op andere onderdelen wat meer ruimte nemen omdat je daar waarde aan hecht. Een systeem is hiermee zo goed als op maat te maken.

Ook veranderen er over tijd zaken. ik had vroeger behoorlijk prijzige hobby's , althans dat dacht ik. Blijkt dat zodra je er echt tijd voor hebt je een hoop lan bereiken met minder spullen. Niet perse less = more. Maar waar ik vroeger eigenlijk alvast de spullen kocht en er geen tijd voor had, steek ik er nu tijd in en kom ik er achter dat ik mij voorlopig prima kan vermaken zonder de nog aan te schaffen spullen.

Terwijl ik dat voorheen gewoon alvast had gekocht op het moment dat er geld voor was. En het dan niet heel veel gebruikt werd. En dat merk ik op meer gebieden. Minder vaak uit eten, niet omdat het een bewuste bezuiniging is, maar meer omdat ik zelf meer de tijd neem om te koken. En ik minder vaak even uit eten ga omdat ik te uitgeblust ben om te koken.

En zo kom ik ongemerkt vooruit, zowel financieel als met de dingen die ik wil doen. Ik steek nu echt tijd in dingen die ik leuk vindt in plaats van af en toe een uurtje. En dat geeft weer energie, helder idee van de volgende stappen enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Corrit schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:10:
[...]

Kan echt prima. Ik zit nu op ca. €1900, waarvan +- €700 hypotheek (woon alleen in een koophuis). Zodra die hypotheek is afgelost kun je echt supergoedkoop leven. En nee, ik bijt niet op een houtje, ga meestal 4 weken per jaar op vakantie en daarnaast nog wel 4-6 weekendjes weg.

Zonder hypotheek zou ik op dit moment prima van €1500 p/m kunnen leven, voor mij is het vooral de vraag wat €1500 euro je voor koopkracht geeft op het moment dat je met pensioen wilt gaan. Waarschijnlijk moet ik nog wel een jaar of 20 werken, met inflatie heb ik tzt misschien wel €2000 per maand nodig, dat is voor nu ook mijn richtbedrag.

Ik zie het altijd maar zo: er zijn zat mensen in NL die van enkel van de AOW of een uitkering moeten rondkomen, en dat is heel wat minder dan €1500.
Punt van een dergelijk bedrag is, is dat het wellicht voor 1 persoon zonder kinderen voldoende is. Maar als je (klein)kinderen hebt, wordt het alweer een ander verhaal. Je kunt dus eigenlijk nooit zeggen of een bepaald bedrag voldoende is, gezien de afhankelijkheid met de persoonlijke situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Blik1984 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:48:
[...]

Punt van een dergelijk bedrag is, is dat het wellicht voor 1 persoon zonder kinderen voldoende is. Maar als je (klein)kinderen hebt, wordt het alweer een ander verhaal. Je kunt dus eigenlijk nooit zeggen of een bepaald bedrag voldoende is, gezien de afhankelijkheid met de persoonlijke situatie
Zolang je kinderen hebt, heb je natuurlijk extra kosten (met kleinkinderen zou ik zeggen dat het wel mee moet vallen). Tegelijk betekend het ook dat je een partner hebt, wat de kosten per persoon behoorlijk verlaagt tov alleen wonen (zodra de kinderen het huis uit zijn uiteraard).

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 19-07-2021 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Sissors schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:58:
[...]

Zolang je kinderen hebt, heb je natuurlijk extra kosten (met kleinkinderen zou ik zeggen dat het wel mee moet vallen). Tegelijk betekend het ook dat je een partner hebt, wat de kosten per persoon behoorlijk verlaagt tov alleen wonen (zodra de kinderen het huis uit zijn uiteraard).
Ik heb zelf 3 kinderen, ervanuitgaande dat ze allemaal 2 kinderen krijgen heb je 6 kleinkinderen. Ik ben wel voornemens om wat te sparen voor ze, maar zou ook wel eens een leuk uitje willen doen met de familie als ik ouder ben. We hebben het dan niet over enkele tientjes per maand meer.

En met een partner heb je in dit topic altijd de tweedeling tussen mensen die gescheiden financiën hebben en gedeelde financiën. Als ik hier een bedrag zou noemen waarmee ik maandelijks genoeg zou hebben zou dat altijd een bedrag zijn dat voor mij en mijn partner geldt. Terwijl anderen in dit topic een bedrag zullen noemen dat enkel en alleen geldig is voor hun eigen deel vd gezamenlijke financiën.

Dat maakt dus dat ieder bedrag geheel persoonlijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 21:19
Blik1984 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:48:
[...]

Uiteraard, het verschilt per persoon. Ik reageerde vooral op @GioStyle, ik ben het er niet mee eens dat het niet reëel is. Afhankelijk van je situatie kan dat bedrag prima volstaan, ook zonder elk dubbeltje om te keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Corrit schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:10:
[...]

Precies.. vandaar ook mijn opmerking dat het wel nodig is om inflatiecorrectie te krijgen op je pensioen (waar ik dus mijn twijfels over heb)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Nu online
Altijd leuk om die maandelijkse bedragen te lezen - dit is waar ik voor ga met mijn gezin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VeQIKT0Jij5vlEHs3YQDUpZvwZo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i1fvaAhUfa18wB0xdS3xeXKF.jpg?f=user_large

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
€1500 per maand? Dat is toch niet reëel.
Het is heel erg afhankelijk van je persoonlijke situatie. In mijn geval zal ik emigreren naar een land waar het leven een stuk goedkoper is, maar ook met mijn huidige uitgaven zit ik er niet zo ver vanaf als ik mijn woonkosten niet meetel. Uitgaven voor 2 personen;

Eten: 300
Zorgverzekering: 180
Belasting reservering: 250
Leuke dingen + vakantie: 900
Vervoer: 70
Internet: 40
GWL: 80
==========
Totaal 1820

Daarbij uiteraard, ik heb geen kinderen, geen auto, huur een klein appartement. Geef niets om merkkleding etc. Uit het leuke dingen komt eigenlijk alles wat optioneel is (kleding, vakantie, uitgaan, uit eten etc). Als ik wat minder vaak op vakantie zou gaan zou ik denk ik de 1500 al bereiken :) In mijn huidige uitgaven heb ik geen post voor afschrijving van mijn meubels/inventaris maar in mijn toekomstige budget wel

[ Voor 11% gewijzigd door R.van.M op 19-07-2021 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 12:31
R.van.M schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:37:
[...]

Het is heel erg afhankelijk van je persoonlijke situatie. In mijn geval zal ik emigreren naar een land waar het leven een stuk goedkoper is, maar ook met mijn huidige uitgaven zit ik er niet zo ver vanaf als ik mijn woonkosten niet meetel. Uitgaven voor 2 personen;

==========
Totaal 1820

Daarbij uiteraard, ik heb geen kinderen, geen auto, huur een klein appartement. Geef niets om merkkleding etc. Uit het leuke dingen komt eigenlijk alles wat optioneel is (kleding, vakantie, uitgaan, uit eten etc). Als ik wat minder vaak op vakantie zou gaan zou ik denk ik de 1500 al bereiken :) In mijn huidige uitgaven heb ik geen post voor afschrijving van mijn meubels/inventaris maar in mijn toekomstige budget wel
Dus jij gaat onder een brug wonen als je stopt met werken? Natuurlijk niet reeel om €1820 euro kosten per maand te tellen zonder woning...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
sebastiaan89 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:55:
[...]

Dus jij gaat onder een brug wonen als je stopt met werken? Natuurlijk niet reeel om €1820 euro kosten per maand te tellen zonder woning...
Dat zal wel afbetaald zijn, maar desondanks mag een reservering voor inboedel plus evt. Onderhoud niet ontbreken natuurlijk. Maar sowieso raar om woonkosten niet mee te nemen als je nu huurt. Dat is wel het recept voor scheve vergelijkingen

Dan is het overzicht van @sailor_dg een heel stuk completer

[ Voor 11% gewijzigd door Blik1984 op 19-07-2021 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:58
sailor_dg schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:37:
Altijd leuk om die maandelijkse bedragen te lezen - dit is waar ik voor ga met mijn gezin:
[Afbeelding]
Ik zie hier een post van €500,- voor "gezamelijk sparen".

Ik weet niet wat het spaardoel is maar als je dit naar de toekomst projecteert zou het dan niet ofwel "afschrijving/vervanging/uitgaven overig" moeten zijn of niet meegerekend?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Nu online
assje schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:01:
[...]

Ik zie hier een post van €500,- voor "gezamelijk sparen".

Ik weet niet wat het spaardoel is maar als je dit naar de toekomst projecteert zou het dan niet ofwel "afschrijving/vervanging/uitgaven overig" moeten zijn of niet meegerekend?
Is inderdaad voor de extra's je zou maar een keer naar die ikea rijden of een nieuwe bank willen kopen - die beschrijving klopt dus niet helemaal idd.

Ik wil kunnen blijven leven zoals ik nu doe, en door een lang verblijf als expat in het buitenland in een economisch gunstige omstandigheid komt dit moment dichterbij...

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
sebastiaan89 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:55:
[...]

Je kan ook even lezen waar de 1500eur een reactie op was, maar zal het even samenvatten;

Nee niet onder een brug maar in een afbetaald huis in een ander land. Omdat het leven daar goedkoper is zullen mijn kosten dan dalen naar 1500eur. Daar zitten idd nog belastingen, onderhoud etc voor het huis in en zelfs een auto voor het eerst in mijn leven.

Daarnaast denk ik dat je in NL met een afbetaald huis ook prima kan leven van 1500eur als je een klein beetje op je kosten let (aka lean fire). Vandaar dat ik mijn huidige uitgaven liet zien.

[ Voor 3% gewijzigd door R.van.M op 19-07-2021 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 12:31
Daar zie je maar weer hoe gevaarlijk die vergelijkingen zijn. Ik lees huurwoning dus ik denk: ja daar zitten geen woonkosten in verwerkt.
Ook in goedkope landen moeten huizen wel onderhouden worden trouwens, onderschat dat niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Pre kinderen (5 jaar geleden) leefden wij van 1000 euro per maand, excl hypotheek en exclusief vakantie. Afschrijving van meubels etc zat daar ook nog niet in, maar als we terug zouden gaan naar die levensstijl in een afbetaald huis dan moet 1900 prima te doen zijn. Maar het wat rianter hebben is ook wel lekker :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 23-09 20:47

GG85

.......

Sander schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:40:
[...]

Dit is jouw referentiekader. Ik ken weinig bedrijven waar het in de zomer OK is om 4 weken vakantie op te nemen, 3 weken is in veel gevallen de max en binnen die 6 weken schoolvakantie betekent dat ook schipperen en overleggen met je collega's om te zorgen dat het bedrijf wel door kan blijven draaien.

Paprika schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:59:
[...]

Puur voor het vinden van een baan: ik heb mensen met alle uithoeken van studies rollen als tester, scrummaster of consultancy zien doen. Van zorg tot rechten tot geen opleiding. Inclusief iemand die sterrenkunde heeft gestudeerd, daarna direct in de IT is beland en nu al vele jaren MT lid bij de Nederlandse tak van een grote internationale speler. Arbeidsvoorwaarden etc even daargelaten. Die hoeveelheid vrije dagen is inderdaad niet de standaard buiten het onderwijs :+.
Ik trigger daar altijd een beetje op, dat 'in het buitenland hebben ze maar 2 weken er jaar vakantie dus dat is zat'.
Werk zelf voor een Amerikaanse multinational met o.a. R&D in de VS, Zweden en NL.
In de VS zijn ze inderdaad blij met 2 weken vakantie en hebben een aantal collega's zelfs een extra baantje om rond te kunnen komen. Sorry maar dat pauperland is een hele slechte vergelijking.
Collega's in Zweden daarintegen hebben het idd een stukje beter dan hier en de meesten zijn er in de zomer een week of 5 niet en met de kerst ook een week of 3. Vaderschapsverlof is ook iets van een half jaar of langer met baangarantie etc etc.
En raad eens, de sfeer is er beter, ze zijn productiever en je krijgt een beter eindproduct omdat het niet allemaal van die ja-knikkers zijn die geen nee tegen 'de baas' (wat gewoon een middlemanagement klojo is) durven te zeggen zoals in de VS.
Tot zover mijn rant op de VS,
Ik zit overigens onder een cao hier en dat is ook gewoon 27 vakantiedagen + 13 ADV (Metalektro). Best veel techniek zoals o.a. ASML, Philips, Thales en veel kleine bedrijven vallen onder de Metalektro of Kleinmetaal cao en dat is helemaal niet slecht. Zeker niet icm 4x9 (0,9fte) wat ze eigenlijk niet kunnen weigeren. Je hebt dan een hele hoop vrije tijd en een een uitdagende en goedbetaalde baan.
IT is gewoon een buitenbeentje met de bare minimum aan vakantiedagen. Zat hiervoor bij een IT consultant (zeg maar een Capgemini etc) en daar was het ook altijd gezeik. Praten als brugman om elk jaar inflatiecorrectie te krijgen (dat noemden ze loonsverhoging) en 24 vakantiedagen.
Werknemers zijn gewoon te snel tevreden en praten elkaar naar beneden. Tijd om weer wat meer lid te worden van de vakbond ipv dat 'in de rest van de wereld hebben ze ook beroerde arbeidsvoorwaarden'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ID-College schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:10:
[...]

Tuurlijk kan het altijd wijzigen in de toekomst, maar de revisierente / boete is op het moment 20%. Die komt bovenop je IB belasting. Als je dus in de hoogste schijf zit, zou dat neer kunnen komen op 70% belastingdruk voor je lijfrente vroegtijdig te laten vrijvallen. Echter, als je niet meer werkt is je belastindruk 0%. Het enige wat je dan nog hebt is de "boete" van 20%.
Als het gaat om bijsparen binnen de pensioenregeling, dan kun je in de regel niet zomaar dat kapitaal laten vrijvallen. Het zit in je pensioenregeling een daar krijg je het niet zomaar meer uit.

Als het gaat om een gewone lijfrente, dan kun je het inderdaad wel laten vrijvallen. Maar in dat geval geldt dat ook als je niet meer werkt, er wel degelijk belasting berekend wordt. Als het om een kapitaal boven de afkoopgrens is (anders is er geen sprake van revisierente), dan gaat het al snel om 20k of meer kapitaal. Daar wordt dan gewoon 37,1% belastingen over berekend.

Uiteraard heb je te maken met heffingskortingen, maar bij veel FO-ers gaat die al op aan de vermogensrendementsheffing. Met het kasteel uitkeren van een lijfrente zul je dus in de regel wel flink extra belasting moeten betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
GG85 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:31:
[...]

[...]

Ik trigger daar altijd een beetje op, dat 'in het buitenland hebben ze maar 2 weken er jaar vakantie dus dat is zat'.
Werk zelf voor een Amerikaanse multinational met o.a. R&D in de VS, Zweden en NL.
In de VS zijn ze inderdaad blij met 2 weken vakantie en hebben een aantal collega's zelfs een extra baantje om rond te kunnen komen. Sorry maar dat pauperland is een hele slechte vergelijking.
Collega's in Zweden daarintegen hebben het idd een stukje beter dan hier en de meesten zijn er in de zomer een week of 5 niet en met de kerst ook een week of 3. Vaderschapsverlof is ook iets van een half jaar of langer met baangarantie etc etc.
En raad eens, de sfeer is er beter, ze zijn productiever en je krijgt een beter eindproduct omdat het niet allemaal van die ja-knikkers zijn die geen nee tegen 'de baas' (wat gewoon een middlemanagement klojo is) durven te zeggen zoals in de VS.
Tot zover mijn rant op de VS,
Ik zit overigens onder een cao hier en dat is ook gewoon 27 vakantiedagen + 13 ADV (Metalektro). Best veel techniek zoals o.a. ASML, Philips, Thales en veel kleine bedrijven vallen onder de Metalektro of Kleinmetaal cao en dat is helemaal niet slecht. Zeker niet icm 4x9 (0,9fte) wat ze eigenlijk niet kunnen weigeren. Je hebt dan een hele hoop vrije tijd en een een uitdagende en goedbetaalde baan.
IT is gewoon een buitenbeentje met de bare minimum aan vakantiedagen. Zat hiervoor bij een IT consultant (zeg maar een Capgemini etc) en daar was het ook altijd gezijk. Praten als brugman om elk jaar inflatiecorrectie te krijgen (dat noemden ze loonsverhoging) en 24 vakantiedagen.
Werknemers zijn gewoon te snel tevreden en praten elkaar naar beneden. Tijd om weer wat meer lid te worden van de vakbond ipv dat 'in de rest van de wereld hebben ze ook beroerde arbeidsvoorwaarden'.
Je triggert verkeerd, ik zeg niet 2 weken vakantie in totaal, maar 2 weken aaneengesloten. Oftewel: Je mag meerdere keren per jaar op vakantie maar max 2 weken aaneengesloten en minimaal eenmalige 2 weken aaneengesloten. Langer dan 2 weken kon ook maar wel na overleg met je manager (dus niet standaard).

Overigens was dit ook niet IT, dit was finance, en destijds zelfs gewoon bij de NL tak van een internationale grootbank. Verder is IT consultancy en andere takken over 1 kam scheren ook scheef: De consultants waar ik mee gewerkt heb namen vaak zelf het liefst zo min mogelijk vakantie want ze krijgen bonus over alle facturabele uren. Tegen de tijd dat ze wel meer vrije tijd wilden gingen velen bij een klant in vaste dienst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
R.van.M schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:03:
[...]

One more year, maar klopt. Dat is ook het mooie van FIRE, het is zo persoonlijk waarbij je mensen hebt die voor fatFire gaan om een luxe leven te gaan leiden terwijl andere meer voor leanFire gaan om met lage kosten vroeg te kunnen stoppen.

Zelf zit ik denk ik meer naar de leanFire. Op het moment dat de AOW en pensioenuitkeringen netjes geindexeerd worden heb ik op dit moment al genoeg opgebouwd om daar van te leven omdat mijn geschatte kosten (met afbetaald huis) €17800 per jaar zijn.
Het ging er niet om of je wel of niet met 1500 per maand rond zou kunnen komen. Het ging er om dat sommige mensen voor het inkomen bovenop de AOW redeneren dat ze vanaf bv hun tachtigste toch 'niets' meer zou kunnen of willen en dat ze het extra vermogen dus tot bv hun tachtigste zouden willen opmaken. Ook als je van 1500 per maand kunt een wilt leven lijkt het mij onverstandig als je zou redeneren dat je dat tot je tachtigste (of vijfentachtigste) zou willen, en dat je daarna aan alleen AOW genoeg zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
R.van.M schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:37:
[...]

==========
Totaal 1820

Hm, dan heb ik toch blijkbaar last van lifestyle inflation, want als ik het zo lees en snel op een bierviltje nareken en het toepas op mijzelf, dan ben ik allang FIRE en ik ben 33.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GioStyle schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:11:
[...]

Hm, dan heb ik toch blijkbaar last van lifestyle inflation, want als ik het zo lees en snel op een bierviltje nareken en het toepas op mijzelf, dan ben ik allang FIRE en ik ben 33.
Het scheelt heel veel als de kostenposten die bij veel mensen het hoogste zijn, niet in je uitgaven voorkomen. Even heel simpel gezegd zijn huur/hypotheek, kinderen en een auto bij de meeste mensen de grootste kosten. Als je die kosten niet hebt, dan kun je ook met een laag inkomen behoorlijk goed leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Rubbergrover1 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:21:
[...]

Het scheelt heel veel als de kostenposten die bij veel mensen het hoogste zijn, niet in je uitgaven voorkomen. Even heel simpel gezegd zijn huur/hypotheek, kinderen en een auto bij de meeste mensen de grootste kosten. Als je die kosten niet hebt, dan kun je ook met een laag inkomen behoorlijk goed leven.
Daar ben ik het helemaal met je eens.

Het verschilt natuurlijk ook heel erg per situatie, per gezin en er zullen zelfs regionale verschillen zijn door gemeentelijke heffingen, beschikbaarheid van internet etc. Zelfs het soort huis wat je hebt kan invloed hebben op je uitgaven. Hier hebben wij genoeg dak om ons stroomverbruik 1,5 keer af te dekken door gebruik van zonnepanelen, waardoor de maandelijkse kosten slechts enkele tientjes zijn (helaas grotendeels door vastrecht van stadsverwarming), maar als je geen zonnepanelen hebt of kwijt kunt, dan ben je al snel €150 per maand kwijt voor GWL.

Ander voorbeeld is ook hoe bereken of neem je bepaalde kosten mee: afschrijving van een auto? Ik heb mijn auto in 2 jaar 'afgeschreven'. Ik reserveer nu nog alleen maar geld voor onderhoud, verzekering, motorrijtuigenbelasting en benzine. De daadwerkelijke afschrijving weet je pas als je je auto weer verkoopt, want afschrijving is (aanschafprijs - verkoopprijs) / aantal maanden in bezit. Mijn auto is onderhand 6 jaar, 5 jaar in bezit en ik verwacht er minstens nog eens 5 jaar mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
Rubbergrover1 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:50:
[...]

Het ging er niet om of je wel of niet met 1500 per maand rond zou kunnen komen. Het ging er om dat sommige mensen voor het inkomen bovenop de AOW redeneren dat ze vanaf bv hun tachtigste toch 'niets' meer zou kunnen of willen en dat ze het extra vermogen dus tot bv hun tachtigste zouden willen opmaken. Ook als je van 1500 per maand kunt een wilt leven lijkt het mij onverstandig als je zou redeneren dat je dat tot je tachtigste (of vijfentachtigste) zou willen, en dat je daarna aan alleen AOW genoeg zou hebben.
Hangt denk ik heel erg af van: je fysieke staat op dat moment, je geestelijk staat van dat moment en de hoeveelheid energie die je hebt. In het algemeen geldt voor de meeste ouderen die ik tegenkom dat hoe ouder ze worden hoe meer ze aan vastigheid hechten. Dus verre vakantiebehoefte wordt bijvoorbeeld minder. Uit eten gaan wordt minder etc.

Aan de andere kant is extra geld voor de inkoop van extra zorg (als dat tzt kan) wellicht wel een handige bestemming. Alhoewel het best oneerlijk kan overkomen dat je wellicht een hoge eigen bijdrage moet betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
GioStyle schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:11:
[...]

Welkom bij leanFire :) is het je waard om zoveel extra jaren te werken voor bepaalde luxe? Of ga je zoals een forum collega de wereld rond fietsen en leven zonder al te veel bezittingen

Zelf zit er wat boven.. ik spaar het bedrag bij elkaar waarmee ik mijn droomhuis ga bouwen en dan genoeg om een basis leven van te leiden met een klein budget voor luxe. Alles wat ik meer wil ga ik voor freelancen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GioStyle schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:41:
[...]
Ander voorbeeld is ook hoe bereken of neem je bepaalde kosten mee: afschrijving van een auto? Ik heb mijn auto in 2 jaar 'afgeschreven'. Ik reserveer nu nog alleen maar geld voor onderhoud, verzekering, motorrijtuigenbelasting en benzine. De daadwerkelijke afschrijving weet je pas als je je auto weer verkoopt, want afschrijving is (aanschafprijs - verkoopprijs) / aantal maanden in bezit. Mijn auto is onderhand 6 jaar, 5 jaar in bezit en ik verwacht er mintens nog eens 5 jaar mee te doen.
Ik vind het niet zo belangrijk hoe zo'n auto terugkomt in de afschrijvingen. Belangrijker vind ik het besef dat je vermoedelijk om de x jaar een andere auto zult moeten of willen kopen en dat je dus genoeg geld zou moeten reserveren om de FO periode/x andere auto's te kopen. Dus dat je in je FO pot voldoende geld moet hebben om het gewenste aantal auto's te kunnen kopen.

Daarbij hangt die benodigde som geld uiteraard af van het soort/budget dat bij jou past. En wat sterk kan verschillen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:54:
[...]

Ik vind het niet zo belangrijk hoe zo'n auto terugkomt in de afschrijvingen. Belangrijker vind ik het besef dat je vermoedelijk om de x jaar een andere auto zult moeten of willen kopen en dat je dus genoeg geld zou moeten reserveren om de FO periode/x andere auto's te kopen. Dus dat je in je FO pot voldoende geld moet hebben om het gewenste aantal auto's te kunnen kopen.

Daarbij hangt die benodigde som geld uiteraard af van het soort/budget dat bij jou past. En wat sterk kan verschillen.
En dat is vaak een kostenpost die vergeten wordt. Als je 50 bent, 20 jaar moet overbruggen om daarna AOW en pensioen te krijgen en uitendelijk 85 wordt, mag je er vanuit gaan dat je een paar keer van auto gaat verwisselen en dat je minimaal 1x een hele grote verbouwing van je woning gaat doen. Dat zijn flinke posten die 9 vd 10x niet voorkomen in de lijstjes die hier wel eens voorbij komen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Dat zie je dan terug in de posten afschrijving voor auto en onderhoud voor de woning. Die zie ik toch regelmatig in de lijstjes terugkomen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Phony schreef op maandag 19 juli 2021 @ 23:39:
Dat zie je dan terug in de posten afschrijving voor auto en onderhoud voor de woning. Die zie ik toch regelmatig in de lijstjes terugkomen hoor.
Vaak zijn die posten aan de hele lage kant en vaak ontbreken ze gewoon. Met een onderhoudspost voor je woning a 100 euro per maand ga je het bijvoorbeeld niet mee redden. Doe dat bedrag keer 3 en dan heb je misschien genoeg geld om een flinke verbouwing van je hele huis te kunnen financieren in 40 jaar tijd, mits je tussendoor niks anders hebt moeten doen waar je niet op had gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Laatst online: 06:56

tuinïnen

Eventus stultorum magister

2% WOZ per jaar is een basisreservering denk ik voor je woning afhankelijk van je eisen/luxe en kunde.

Auto tja, als ik in de spiegel kijk heb ik hier gewoon hele lage eisen aan. 400 eu per jaar reserveren voor een vervanger tzt lijkt me meer dan genoeg. Belangrijk is wat ruimte en enige veiligheid. Luxe of vermogen in de auto is niet relevant. Dat zijn de kosten niet; het bezit en gebruik echter des te meer… ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
tuinïnen schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 00:12:
2% WOZ per jaar is een basisreservering denk ik voor je woning afhankelijk van je eisen/luxe en kunde.
2% WOZ vind ik onzin, dan zou ik op bijna 1200 euro in de maand zitten aan onderhoud voor ons huis. Misschien dat dat alleen voor goedkope huizen geld waar het gros van Nederland in woont? Een keuken vervang je (naar mijn mening) niet 2x zo vaak als je huis 2x zo groot is. In dat soort zaken gaat wel het meeste onderhoudsgeld zitten. Al hebben wij wel 2 badkamers, dus die vergelijking gaat dan wel op 8)

[ Voor 20% gewijzigd door pirke op 20-07-2021 00:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
Blik1984 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 23:48:
[...]

Vaak zijn die posten aan de hele lage kant en vaak ontbreken ze gewoon. Met een onderhoudspost voor je woning a 100 euro per maand ga je het bijvoorbeeld niet mee redden. Doe dat bedrag keer 3 en dan heb je misschien genoeg geld om een flinke verbouwing van je hele huis te kunnen financieren in 40 jaar tijd, mits je tussendoor niks anders hebt moeten doen waar je niet op had gerekend.
Dat is een beetje wat ik bedoel. Er wordt geroepen dat je met €1500 per maand het prima kan redden, maar als je een nieuwe keuken nodig hebt ben je snel €20.000 verder. Schrijf het over 20 jaar af en heb je al een ’kostenpot’ van €83 per maand.

Dan vraag ik me dus af of ik last heb van lifestyle inflation of het gewoon puur hebben van andere eisen/standaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:39
GioStyle schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 06:15:
[...]

Dat is een beetje wat ik bedoel. Er wordt geroepen dat je met €1500 per maand het prima kan redden, maar als je een nieuwe keuken nodig hebt ben je snel €20.000 verder. Schrijf het over 20 jaar af en heb je al een ’kostenpot’ van €83 per maand.

Dan vraag ik me dus af of ik last heb van lifestyle inflation of het gewoon puur andere eisen/standaard.
Ik woon nu 25 jaar in mijn huis, en elk jaar is er wel iets van ca 5000€ wat moet gebeuren.
Sommige dingen zijn misschien niet strikt noodzakelijk, maar als je je huis niet een beetje bij de tijd houdt… dan woon je op je 75e in een krot.
In de laatse 10 jaar is hier een badkamer, keuken, verwarmingsketel, terras vervangen.
Maar ook eens je keuken en woonkamer laten schilderen zit rap aan 3-5k.
In de komende 10 jaar verwacht ik nieuwe ramen, extra dakisolatie, binnendeuren, 2 toiletten, laadpaal, 2 veluxen. Dat red ik niet met 100€ per maand.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Als je wat ouder wordt heb je meestal toch ook niet zo'n behoefte aan de allernieuwste zaken?

Ik zie nog steeds keukens van 30-40 jaar oud zitten waar die mensen content mee zijn. Als 'normale' mensen dat al zijn, dan zullen velen hier dat ook zijn, neem ik aan. En dan kun je ook kiezen voor 10k ipv 20k voor een keuken. In de ogen van potentiële jongere kopers wellicht een krot en misschien moet je de woning dan wel wat sneller afschrijven, maar soit.

Daarnaast is veel ook best zelf te doen en ook afhankelijk van hoe oud je huis is.

100 euro is wel heel weinig ja, zelfs voor een rijtjeshuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
2% is wel aan de ruime kant. Volgens mij wordt voor een normaal huis zo'n 1% per jaar aangehouden, voor nieuwbouw wat minder en voor echt oude woningen wat meer.

Daarbij kun je trouwens ook rekening houden met je eigen mogelijk veranderende woonwensen. Als je al in je hoofd hebt om over 10-20 jaar te gaan verhuizen, dan kun je bepaalde grootte verbouwingen eventueel ook uitstellen en een lagere verkoopprijs voor lief nemen. Is vaak niet de meest economische oplossing, maar scheelt wel in de benodigde cash en in het gedoe.
Auto tja, als ik in de spiegel kijk heb ik hier gewoon hele lage eisen aan. 400 eu per jaar reserveren voor een vervanger tzt lijkt me meer dan genoeg. Belangrijk is wat ruimte en enige veiligheid. Luxe of vermogen in de auto is niet relevant. Dat zijn de kosten niet; het bezit en gebruik echter des te meer… ..
Zou dat ook je gedachte zijn als je straks 75 bent en alles misschien wat minder soepel gaat? Ik denk dat als ik straks oud ben, ik niet meer zo graag in een goedkoop blikje van Beun de Haas wil rijden maar misschien toch wat meer zekerheid en comfort zou willen dan wat je voor 400 per jaar kunt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
finsdefis schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 07:51:
Als je wat ouder wordt heb je meestal toch ook niet zo'n behoefte aan de allernieuwste zaken?

Ik zie nog steeds keukens van 30-40 jaar oud zitten waar die mensen content mee zijn. Als 'normale' mensen dat al zijn, dan zullen velen hier dat ook zijn, neem ik aan. En dan kun je ook kiezen voor 10k ipv 20k voor een keuken. In de ogen van potentiële jongere kopers wellicht een krot en misschien moet je de woning dan wel wat sneller afschrijven, maar soit.

Daarnaast is veel ook best zelf te doen en ook afhankelijk van hoe oud je huis is.

100 euro is wel heel weinig ja, zelfs voor een rijtjeshuis.
Uiteraard zijn er veel verschillende mogelijkheden voor bijv keukens die de prijs kunnen dempen. Echter is het wel zo dat een kwaliteitskeuken die echt 20+ jaar meegaat niet aan de onderkant van het segment zal zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
1% is de norm die Nibud aanhoudt als grove inschatting. Ik vind dat wel een aardige inschatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:19
Rubbergrover1 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:36:
[...]

Als het gaat om bijsparen binnen de pensioenregeling, dan kun je in de regel niet zomaar dat kapitaal laten vrijvallen. Het zit in je pensioenregeling een daar krijg je het niet zomaar meer uit.

Als het gaat om een gewone lijfrente, dan kun je het inderdaad wel laten vrijvallen. Maar in dat geval geldt dat ook als je niet meer werkt, er wel degelijk belasting berekend wordt. Als het om een kapitaal boven de afkoopgrens is (anders is er geen sprake van revisierente), dan gaat het al snel om 20k of meer kapitaal. Daar wordt dan gewoon 37,1% belastingen over berekend.

Uiteraard heb je te maken met heffingskortingen, maar bij veel FO-ers gaat die al op aan de vermogensrendementsheffing. Met het kasteel uitkeren van een lijfrente zul je dus in de regel wel flink extra belasting moeten betalen.
Persoonlijk nog nieteens een hele slechte deal. Je hebt namelijk daarvoor wel 30 jaar lang (of langer, afhankelijk van wanneer je begint) extra inleg kunnen laten renderen. Door het rente op rente effect vermoed ik dat je die "boete" er makkelijk uit haalt. In het andere geval had je namelijk meer moeten inleggen en VRH moeten betalen gedurende de looptijd..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Blik1984 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:50:
[...]

1% is de norm die Nibud aanhoudt als grove inschatting. Ik vind dat wel een aardige inschatting.
Ja, het blijft een beetje nattevingerwerk. Zo is mijn WOZ-waarde in 6 jaar met bijna 90% gestegen. Wil natuurlijk niet zeggen dat het te verwachten onderhoud ineens dubbel zo duur is :P

Maar wel iets om rekening mee te houden. Als je echt puur noodzakelijk onderhoud doet kom je misschien nog wel weg met 0,5%, mits alles bij aankoop up-to-date was, maar dan zie je het wel weer terug bij een potentiële verkoop.

Terwijl sommigen echt wel tegen de 2% aanzitten. Maar als je even het hele vt-wonen interieur aan laat leggen á 50k: keuken met kookeiland en Bora, taatsdeuren, visgraat-pvc, stucen, etc. Als je het zuiver bekijkt is dat natuurlijk niet allemaal woningonderhoud.

Beetje boekhoudkundig geneuzel misschien voor sommigen, maar als je die keuzes maakt is er in ieder geval voldoende ruimte om minder uit te geven indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Bij de 1% norm is de discussie vaak of je uit gaat van de herbouwwaarde of de WOZ waarde. Mijn huis is een paar jaar oud en ik reserveer (fictief) 1,5% van de bouwkosten (zonder grondwaarde). Dat indexeer ik jaarlijks, omdat de huizenprijzen zo hard gestegen zijn loopt dat percentage t.o.v. de WOZ hard omlaag. Komend jaar ga ik 10-15% omhoog met de reservering omdat de kosten in de bouw ook hard gestegen zijn maar dan haal ik nog maar 0,7% van de WOZ waarde. Aan de andere kant zit er al ruim voldoende in de pot om het huis te schilderen over een paar jaar en met een huis van een paar jaar oud verwacht ik verder voorlopig weinig grote onderhoudskosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
Daarom is de 1% norm ook met een hele grove korrel zout te nemen waarbij het ook zeer afhankelijk is van hoe vaak je je badkamer of keuken vervangt en of je het schilderwerk uitbesteed of zelf doet. Op het moment dat jij een keuken van 50.000eur elke 5 jaar wil vervangen gaat het inderdaad hard. Echter als je een tijdloze badkamer in je huis zet kan deze makkelijk 25jaar meegaan.

Zeker nu met de gestegen huizenprijzen is die 1% norm veel te hoog geworden. VEH schat de gemiddelde onderhoudskosten van een woning in op €250 per maand en zeker bij een nieuwbouw woning met kunststof kozijnen klinkt dat realistisch.

Afschrijving van goederen is veel makkelijker. Aankoopprijs * inflatie / aantal jaar gebruik
Als je een auto koopt van €15.000 waar je 10 jaar mee denkt de doen dan zal de nieuwe auto bij een inflatie van 2% €18.000 kosten en moet je €150 afschrijven per maand ervoor. Ook hier zorgt lifestyle inflatie weer voor flinke stijging van de (afschrijvings)kosten.

Zoals Tyler Durden zo goed gezegd heeft; The things you own, end up owning you
Als je maar genoeg dure spullen hebt ben je alleen maar aan het werken om de afschrijving erop te betalen.

[ Voor 31% gewijzigd door R.van.M op 20-07-2021 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
R.van.M schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:35:
Daarom is de 1% norm ook met een hele grove korrel zout te nemen waarbij het ook zeer afhankelijk is van hoe vaak je je badkamer of keuken vervangt en of je het schilderwerk uitbesteed of zelf doet. Op het moment dat jij een keuken van 50.000eur elke 5 jaar wil vervangen gaat het inderdaad hard. Echter als je een tijdloze badkamer in je huis zet kan deze makkelijk 25jaar meegaan.

Zeker nu met de gestegen huizenprijzen is die 1% norm veel te hoog geworden. VEH schat de gemiddelde onderhoudskosten van een woning in op €250 per maand en zeker bij een nieuwbouw woning met kunststof kozijnen klinkt dat realistisch.
En vergeet ook niet het verschil tussen een vrijstaande woning en een rijtjeshuis. Veel grote kostenposten hebben te maken met de gebouwschil (schilderwerk, mogelijk ooit kozijnen vervangen, voegwerk, dak) en met een rijtjeshuis heb je minder m2 schil dan met een vrijstaande woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ID-College schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:57:
[...]

Persoonlijk nog nieteens een hele slechte deal. Je hebt namelijk daarvoor wel 30 jaar lang (of langer, afhankelijk van wanneer je begint) extra inleg kunnen laten renderen. Door het rente op rente effect vermoed ik dat je die "boete" er makkelijk uit haalt. In het andere geval had je namelijk meer moeten inleggen en VRH moeten betalen gedurende de looptijd..
Het kan voordelig uitpakken, maar vooral als je het op jongere leeftijd doet. Daarbij moet je vooral ook niet vergeten om te kijken naar de extra (jaarlijkse) kosten die zo'n lijfrente/banksparen heeft in vergelijking met zelf beleggen, en naar de beleggingen waarin je je geld kunt steken. Tot een paar jaar geleden waren die extra kosten vaak niet veel lager dan de vermogensrendementsheffing die je anders had moeten betalen. En als je dan ook nog een product hebt waarbij je bv alleen kunt kiezen uit vijf huisfondsen om in te beleggen, dan schoot je er weinig mee op. Gelukkig is dat tegenwoordig een stuk beter.

Vergeet ook niet dat je in de periode zonder overige inkomsten je volledige heffingskortingen kunt gebruiken als korting op de vermogensrendementsheffing. Als stel heb je ongeveer 5600 algemene heffingskorting, wat betekent dat je in feite bijna 6 ton belastingvrij box 3 vermogen kunt hebben. Als je hier onder zit of in de loop van de tijd hier onder komt, dan heeft zo'n lijfrente dus geen extra voordeel.

Voor mijn eigen situatie zal die 20% revisierente in elk geval niet opwegen tegen de besparingen in box 3. Maar als je jonger bent is het wel interessant. En zeker als je kinderopvangtoeslag krijgt is het sterk aan te raden, omdat je op deze manier je inkomen drukt en de kans groot is dat je met een lager inkomen veel meer kinderopvangtoeslag krijgt.

[ Voor 7% gewijzigd door Rubbergrover1 op 20-07-2021 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
R.van.M schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:35:

Tuurlijk kan er veel goedkoper als je zelf handig bent en de tijd hebt., dat is denk ik de uitdaging voor de mensen in dit topic. Maar het Nibud kijkt over alle huishoudens heen, en dan denk ik dat de 1% regel gewoon in heel veel gevallen aardig in de richting komt. De huizenprijzen mogen dan misschien gestegen zijn, de materiaalkosten en klussers in huis zijn ook meegestegen. Waar die goede keuken eerst 15k kostte, kost die nu misschien wel 20-25k. Waar de veranda en schuurtje voor in de tuin eerst geplaatst kon worden voor 10k, kost je dat nu 20k. Badkamerprijzen gaan ook door het dak heen. Daarnaast is het ook zo dat mensen die in een groter en duurder huis wonen ook eerder een duurdere smaak te hebben en daarmee dus automatisch meer uitgeven bij een verbouwing.
Pagina: 1 ... 21 ... 293 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.