Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-10 13:51
x37 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:14:
@Unknown Alien Je hebt dus een auto gekocht die zo duur is dat je er niet mee wil rijden? 8)7 En nu denk je dat het verstandig is om nog een auto te gaan kopen waar je wel mee wil rijden zodat die andere kan gaan staan roesten? Als die BMW te duur is, dan moet je die inruilen, niet nog een auto kopen. Maar oprijden is waarschijnlijk nog het beste.

Overigens als ik even op autotrader zoek dan zitten de modellen met 100.000km+ in grofweg in dezelfde prijsrange als de modellen met lage km-standen.
Nee dat inteperteer je verkeerd.
Prive rijden we ~ 12000km per jaar. Na 3 jaar staat de KM stand dan op 80K. Dan is de restwaarde prima en hoef ik niet veel bij teleggen om een nieuwer model te kopen.

Ga ik zakelijk mee rijden. Dan is dat 23K KMs extra per jaar.
Highland schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:57:
[...]

1) vraag in een auto-topic stellen
2) de BMW gebruiken (extra 'slijtage'kosten kun je makkelijk betalen van de uitgespaarde kosten van het 2e brik, als er af en toe een 2e auto nodig is gebruik je een Greenwheels oid)
3) de BMW vervangen door een prima C-klasse EV en die oprijden (optimale mix van comfort en centen)

Maar het zou zo maar kunnen dat de 2e auto wordt aangehouden vanwege andere redenen (gemak voor de partner) en status van de BMW een dingetje is. Ook prima, maar dan zoek je eigenlijk bevestiging voor je FO-irrationele keus ;)
STatus heeft niks te maken met een werkauto. Maar ik wil wel comfortabel rijden. Dan kan ook met een volvo.
CaLeX schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:58:
[...]

Lekker in mijn BMW gaan rijden.

Wat je (eventueel) bespaart aan waarde vermindering gaaf je dubbel en dwars uit aan een nieuwe tweede auto.

Een auto is een gebruiksvoorwerp.
Buiten onderhoudskosten, leg ik €500 pm opzij voor aanschaf andere auto. Dan zou betekenen dat 36 maanden 18K spaar. Dus de auto zou dan idealiter niet meer moeten afschrijven dan 18k. Dat gaat prima met de prive KMs.
Deveon schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:16:
[...]

Kwestie van op tijd weer inruilen. Een 6 jarige auto met iets meer dan een ton op de teller schrijft echt niet buitensporig snel af.. Jonge auto met hoge kilometerstand betekent veel snelweg en dus weinig slijtage.
Klopt, maar men kijkt naar de KM stand en denkt vaak niet verder.

Een meer weersbestendige motor is ook nog een optie om die op de zaak te zetten, maar in de winter met sneeuw\hagel dan ga ik wel met de auto. Ik wil wel thuiskomen.

Ik vind dit lastig. Ik vind het ook zonde van het geld voor een 2e auto, die ik alleen gebruik om naar mijn werk te gaan. 25K nu minder investeren kan over 15 jaar toch enig impact hebben om FO te worden....

*edit*
Vsnah schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:31:
Andere stoelen in de Opel zetten....
Gisteren offerte opgevraagd.
Kost €1500,is ook een goede optie

[ Voor 3% gewijzigd door Unknown Alien op 12-06-2024 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:24
Unknown Alien schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:37:
Oi,

Dankzij dit vorig topic ~ jarennnn geleden te hebben gelezen gaan wij veulll verstandiger om met ons geld en vermogen. Hierdoor is ons rendement in de afgelopen 11 maanden hetzelfde als een netto modaal jaarinkomen d:)b

Nu zit ik met het volgende.

Ik ben freelance IT geworden begin 2024. Meteen een mooie opdracht voor 18mnd. Nu is woon werk 63Km enkele rit.

Ik heb een gezinsauto, maar die wil ik liever niet gebruiken, omdat dan de waarde erg snel daalt. BMW 330i 2020

Ik rij buiten de winter om op de motor. Afschrijving is stuk lager dan een auto en scheelt me zo 20 a 30 min enkele rit qua verkeer.

2e auto is een oude Corsa C 1.2. Kost geen klap, behalve brandstof 1:17. Nadeel is wel, dat er kudt stoelen inzitten, waardoor ik soms last van mijn onderrug heb ....

Nu zit ik er toch aan te denken om een andere 2e auto te kopen. Wat ik max wil uitgeven is 25k.

Mjahh wat is dan wijs?

Toyota aeris hybrid, wat ik zelf verschrikkelijk vind rijden zo'n CVT...

Of een 1 serie 120i rijdt ~ 1:15 . De BMWs ken ik zelf vrij goed en doe zelf al het onderhoud.

Verschil is dat bv Toyota of Mazda etc " betrouwbaarder zijn" dus minder kosten op lange termijn.

BMW is kostbaarder en midner betrouwbaar. Al heb ik in de afgelopen 20 jaar geen dure mankementen gehad met 1 van de BMWs.

Ik wil dus zonder rugpijn aankomen en comfortabel rijden.

Wat zou jij doen?
Waarom niet zakelijk leasen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:39

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bij veel km is Peugeot lease mogelijk ook interessant (e-208 als 2e of e-3008/5008 primair).
Waarom interessant? Extra km buiten contract kost 6ct. Dat red je niet met een eigen auto , zeker niet met overschot aan pv panelen (tot 2027).
Geen status auto, dan kun je beter een afgeschreven diesel van marktplaats plukken..

Zit ook een beetje te dubben.. redden het nu met 1 auto , maar partner krijgt mogelijk nieuwe functie als manager en dan moet ze 3-4 dagen naar kantoor. Met een auto..

[ Voor 35% gewijzigd door Sport_Life op 12-06-2024 15:48 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Blik1984 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:44:
[...]

Waarom niet zakelijk leasen?
Niet naar gekeken, omdat je vast zit aan 3 jaar jaar of langer contract. Ik heb nu ene opdracht waar ik 4 dgn in de week op kantoor moet zijn. Dit komt nog weinig voor in de IT. verwachting dat ik een volgende opdracht toch 2 a 3 dgn pw thuis kan werken. Kan ook pech hebben en 3 maanden moet zoeken naar een nieuwe leuke opdracht. Contract en kosten lopen dan door.
Sport_Life schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:46:
Bij veel km is Peugeot lease mogelijk ook interessant (e-208 als 2e of e-3008/5008 primair).
Waarom interessant? Extra km buiten contract kost 6ct. Dat red je niet met een eigen auto , zeker niet met overschot aan pv panelen (tot 2027).
Overschot PZ is 1500kWh per jaar. op papier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Unknown Alien schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:38:
[...]

Nee dat inteperteer je verkeerd.
Prive rijden we ~ 12000km per jaar. Na 3 jaar staat de KM stand dan op 80K. Dan is de restwaarde prima en hoef ik niet veel bij teleggen om een nieuwer model te kopen.

Ga ik zakelijk mee rijden. Dan is dat 23K KMs extra per jaar.
voor 35k km's heb je nu 3 voertuigen :X

voor 12k heb je nu de bmw / tweede auto
voor 6k heb je de tweede auto (winter)
voor 17k (werk -/-winter)

Dus voor (maar) 18k heb je straks 2 autos, je bmw en nog een die je voor max 25k wilt kopen. Heb je weleens gekeken wat je per km kwijt bent aan je mobiliteit?

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cigarguy
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
CaLeX schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:07:
[...]

voor 35k km's heb je nu 3 voertuigen :X

voor 12k heb je nu de bmw / tweede auto
voor 6k heb je de tweede auto (winter)
voor 17k (werk -/-winter)

Dus voor (maar) 18k heb je straks 2 autos, je bmw en nog een die je voor max 25k wilt kopen. Heb je weleens gekeken wat je per km kwijt bent aan je mobiliteit?
Vanuit fire en financieel oogpunt is het idee van de vraagsteller een slechte grap. Dat bedoel ik niet kwaad

Vanuit oogpunt van autoliefhebberij snap ik het een beetje. Dan alsnog compenseer je de extra kilometerkosten van de bmw niet met het aanschaffen van nog een auto, en zeker niet met een auto van 25K.

Kortom: geniet van de BMW als je dat belangrijk vind IMO! Anders met de Corsa voor die 63 km woon-werkverkeer in de winter.

Rugproblemen in de corsa mogelijk te wijten aan te weinig beweging / sport / overgewicht? Als ICT’er kom je doorgaans niet aan je beweging vanwege het werk 🙈..

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:28

2e auto is een oude Corsa C 1.2. Kost geen klap, behalve brandstof 1:17. Nadeel is wel, dat er kudt stoelen inzitten, waardoor ik soms last van mijn onderrug heb ....

Nu zit ik er toch aan te denken om een andere 2e auto te kopen. Wat ik max wil uitgeven is 25k.

Mjahh wat is dan wijs?
Om de bovenstaande vraag te beantwoorde moeten we eerst even kijken naar je functionele requirement:
De meest logische oplossing is de Corsa 1.2 in te wisselen voor een andere budget auto die wel goede stoelen heeft.

In de zomer kun je dan nog steeds met de motor. In de winter kom je dan goedkoop op je werk en heb je geen rugpijn meer. Een 3e auto is financieel niet logisch. Dan zit je in het territorium om geld uit te willen geven omdat je gewoon zin hebt om iets nieuws te kopen. Ook prima, maar dat heeft niet zoveel meer te maken met het doel van dit topic denk ik :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-10 15:36
Cigarguy schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:55:
[...]

Vanuit fire en financieel oogpunt is het idee van de vraagsteller een slechte grap. Dat bedoel ik niet kwaad

Vanuit oogpunt van autoliefhebberij snap ik het een beetje. Dan alsnog compenseer je de extra kilometerkosten van de bmw niet met het aanschaffen van nog een auto, en zeker niet met een auto van 25K.

Kortom: geniet van de BMW als je dat belangrijk vind IMO! Anders met de Corsa voor die 63 km woon-werkverkeer in de winter.

Rugproblemen in de corsa mogelijk te wijten aan te weinig beweging / sport / overgewicht? Als ICT’er kom je doorgaans niet aan je beweging vanwege het werk 🙈..
Je advies gaat niet helemaal op in deze situatie.
Zoals ik begrijp vervangt de nieuw aan te schaffen auto de reeds bestaande 2e auto. Veel kosten worden momenteel al genomen (verzekering, mrb, onderhoud). Wel heb je natuurlijk gelijk dat een 2e auto erbij nemen vaak vanuit FO standpunt onverstandig is, maar daar lijkt hier geen sprake van.

Ik zou ook vanwege het uitblijven van toekomstige zekerheid rondom je baan en restwaarde van auto's die Corsa lekker oprijden. Bovendien zou ik de BMW gebruiken waar mogelijk en daar lekker van genieten. De extra afschrijvingskosten op de nieuw aan te schaffen auto zijn altijd hoger dan de extra afschrijving op je BMW en de Corsa. Ik zou me niet al te druk maken over die extra kilometers bij je BMW. Deze kun je als het goed is al deels zakelijk in aftrek brengen op je opbrengsten. Dus lekker zo door hobbelen en afwachten waar autorijden anno 2024 naar toe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cigarguy
  • Nu online
49euro schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:09:
[...]

Zoals ik begrijp vervangt de nieuw aan te schaffen auto de reeds bestaande 2e auto
. Veel kosten worden momenteel al genomen (verzekering, mrb, onderhoud). Wel heb je natuurlijk gelijk dat een 2e auto erbij nemen vaak vanuit FO standpunt onverstandig is, maar daar lijkt hier geen sprake van.

Ik zou ook vanwege het uitblijven van toekomstige zekerheid rondom je baan en restwaarde van auto's die Corsa lekker oprijden. Bovendien zou ik de BMW gebruiken waar mogelijk en daar lekker van genieten. De extra afschrijvingskosten op de nieuw aan te schaffen auto zijn altijd hoger dan de extra afschrijving op je BMW en de Corsa. Ik zou me niet al te druk maken over die extra kilometers bij je BMW. Deze kun je als het goed is al deels zakelijk in aftrek brengen op je opbrengsten. Dus lekker zo door hobbelen en afwachten waar autorijden anno 2024 naar toe gaat.
Excuses. Dan heb ik het niet juist begrepen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De duurste dagen van een auto zijn de eerste dag en de laatste dag. Hoe verder deze uit elkaar liggen des te lager je kosten. Als je niet voor de buurman een BMW aanschaft hebt zou ik daar gewoon lekker zoveel mogelijk van genieten.

Eventueel kan je ook eens kijken hoe het OV is. Als je kan werken in de trein is eerste klas als freelancer zo terugverdiend en als bonus pak je nog wat fiets en/of wandel kilometers mee. Uiteraard wel afhankelijk van de locatie van de klant. Zelf pakte ik vanuit centrum van Amsterdam ook wel eens een deelauto terug om de volgende dag weer mee te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-10 18:45
Oi,

Dankzij dit vorig topic ~ jarennnn geleden te hebben gelezen gaan wij veulll verstandiger om met ons geld en vermogen. Hierdoor is ons rendement in de afgelopen 11 maanden hetzelfde als een netto modaal jaarinkomen d:)b

Nu zit ik met het volgende.

Ik ben freelance IT geworden begin 2024. Meteen een mooie opdracht voor 18mnd. Nu is woon werk 63Km enkele rit.

Ik heb een gezinsauto, maar die wil ik liever niet gebruiken, omdat dan de waarde erg snel daalt. BMW 330i 2020

Ik rij buiten de winter om op de motor. Afschrijving is stuk lager dan een auto en scheelt me zo 20 a 30 min enkele rit qua verkeer.

Mjahh wat is dan wijs?

Toyota aeris hybrid, wat ik zelf verschrikkelijk vind rijden zo'n CVT...

Of een 1 serie 120i rijdt ~ 1:15 . De BMWs ken ik zelf vrij goed en doe zelf al het onderhoud.

Verschil is dat bv Toyota of Mazda etc " betrouwbaarder zijn" dus minder kosten op lange termijn.

BMW is kostbaarder en midner betrouwbaar. Al heb ik in de afgelopen 20 jaar geen dure mankementen gehad met 1 van de BMWs.

Wat zou jij doen?
Je kan ook voor een duizend of zo euro's een stoel kopen en die meerdere auto's meenemen?
Om even uit links te komen :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:59
Unknown Alien schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:57:
[...]

Niet naar gekeken, omdat je vast zit aan 3 jaar jaar of langer contract. Ik heb nu ene opdracht waar ik 4 dgn in de week op kantoor moet zijn. Dit komt nog weinig voor in de IT. verwachting dat ik een volgende opdracht toch 2 a 3 dgn pw thuis kan werken. Kan ook pech hebben en 3 maanden moet zoeken naar een nieuwe leuke opdracht. Contract en kosten lopen dan door.
Die situatie heb je ook als je een andere auto koopt. Enige verschil is dat je de kosten dan niet over 3 jaar verspreidt, maar in een keer neemt. Je hele overweging over een andere auto is grotendeels erop gebaseerd dat je veel km's voor je werk moet maken. Als dat na je huidige opdracht minder is, dan valt je probleem ook vanzelf weg.

Overigens, je schrijft dat je een bedrag per maand apart zet voor vervanging. Zo'n reservering zou ik (mede) afhankelijk maken van het aantal km's dat je rijdt. Bijvoorbeeld 10 ct/km. Of de door Sport_life genoemde 6 ct die de leasemaatschappij rekent voor die private-lease auto's. Want uiteraard levert extra km's op termijn een lagere inruilprijs en meer onderhoudskosten op, dus je zult wel "iets" per km moeten rekenen. (Hangt van de kosten van de auto af wat een reële prijs per km is. Daar zul je vast wel een indicatie van hebben.) Als je dit op papier hebt en je vindt de meerkosten per km te hoog, dan zou je naar een andere auto kunnen omkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
49euro schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:09:
[...]

Zoals ik begrijp vervangt de nieuw aan te schaffen auto de reeds bestaande 2e auto. Veel kosten worden momenteel al genomen (verzekering, mrb, onderhoud). Wel heb je natuurlijk gelijk dat een 2e auto erbij nemen vaak vanuit FO standpunt onverstandig is, maar daar lijkt hier geen sprake van.

Dit komt overeen met mijn rationele gedachten. Geen extra geld uitgeven om de 2e auto te vervangen.
Afgelopen winter reed ik op de drukke dagen met de bmw en andere dagen met de corsa. Als er geen file of weinig file staat dan heb ik geen last van mijn rug. 1.5 uur in die Corsa zitten met 45 min file is kudt.

@Cigarguy Ik ben 1.75 en weeg 73 kilo. Als je in BMI gelooft dan zit ik in het groen 8)

@CaLeX Ik heb niet eerder berekend wat de kosten per KM zijn. Ik geef mezelf hetzelfde loon als in loondienst. De rest wat overblijft gaat in verschillende potjes. Buffer, Vak. geld, auto, verzekering etc.
De €500 (minimaal) of meer voor de auto is voor de afschrijving alleen. Onderhoudt en brandstof gaat van mijn loon af.

@Requiem19 Een 3e auto komt er zeer zeker niet.

@Deveon Ik snap al die comments niet over de BMW = status en voor de buurman?? Komt dat, omdat men zelf zo is of zijn dat gewoon aannames?
De BMW die ik heb is net zo duur als een Toyata, Skoda octavia of passat station.
Mijn buurman rijdt in een nieuwe porsche, dat is meer premium dan een 3 serie ooit gaat worden ;)

OV is geen handige route, en is het snelste 1:15...zonder vertraging ed. Zonder file 40 min enkele rit.

Ik ga even zoeken wat er TK staat voor een lager budget 15k. Een 1.4 benzine vind ik prima, maar moet zoals erder gezegd goed zitten en prima rijden zijn. Automaat is voor mij bv niet nodig.

Iemand die Meesman gebruikt? Ik vind de vernieuwde portal minder dan de vorige :/

*edit* Even gekeken bij opel. De astra 1.2 benzine handgeschakeld met de goede stoelen zijn een heul stuk goedkoper dan de bmw 120i. Ik ga morgen naar de dealer om te kijken voor een 2e handse. Stoel moet goed zitten. Dat de auto niet snel is boeit me weinig, aangezien naar kantoorrijden druk is op de weg.

[ Voor 5% gewijzigd door Unknown Alien op 13-06-2024 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cigarguy
  • Nu online
Unknown Alien schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:26:
[...]

Dit komt overeen met mijn rationele gedachten. Geen extra geld uitgeven om de 2e auto te vervangen.
Afgelopen winter reed ik op de drukke dagen met de bmw en andere dagen met de corsa. Als er geen file of weinig file staat dan heb ik geen last van mijn rug. 1.5 uur in die Corsa zitten met 45 min file is kudt.

@Cigarguy Ik ben 1.75 en weeg 73 kilo. Als je in BMI gelooft dan zit ik in het groen 8)

@CaLeX Ik heb niet eerder berekend wat de kosten per KM zijn. Ik geef mezelf hetzelfde loon als in loondienst. De rest wat overblijft gaat in verschillende potjes. Buffer, Vak. geld, auto, verzekering etc.
De €500 (minimaal) of meer voor de auto is voor de afschrijving alleen. Onderhoudt en brandstof gaat van mijn loon af.

@Deveon Ik snap al die comments niet over de BMW = status en voor de buurman?? Komt dat, omdat men zelf zo is of zijn dat gewoon aannames?
De BMW die ik heb is net zo duur als een Toyata, Skoda octavia of passat station.
Mijn buurman rijdt in een nieuwe porsche, dat is meer premium dan een 3 serie ooit gaat worden ;)

OV is geen handige route, en is het snelste 1:15...zonder vertraging ed. Zonder file 40 min enkele rit.

Ik ga even zoeken wat er TK staat voor een lager budget 15k. Een 1.4 benzine vind ik prima, maar moet zoals erder gezegd goed zitten en prima rijden zijn. Automaat is voor mij bv niet nodig.

Iemand die Meesman gebruikt? Ik vind de vernieuwde portal minder dan de vorige :/

*edit* Even gekeken bij opel. De astra 1.2 benzine handgeschakeld met de goede stoelen zijn een heul stuk goedkoper dan de bmw 120i. Ik ga morgen naar de dealer om te kijken voor een 2e handse. Stoel moet goed zitten. Dat de auto niet snel is boeit me weinig, aangezien naar kantoorrijden druk is op de weg.
De nieuwe meesman omgeving is voor mij qua lay out ook even ‘wennen’. Qua functionaliteit lijkt het allemaal niet zo verschillend.

De Astra 1.2 (zeker met AGR stoelen) heb je denk ik een fijne auto aan! Vond enkel de besturing wat licht en vaag.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Cigarguy schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:04:
[...]

De nieuwe meesman omgeving is voor mij qua lay out ook even ‘wennen’. Qua functionaliteit lijkt het allemaal niet zo verschillend.
Ik zie dat je opnieuw je account moet activeren: weet je misschien ook of je ook je 2fa dan opnieuw moet opzetten?
Ben op reis en dan is dit soort geneuzel niet zo handig. Stond ook nergens in de nieuwsbrieven dat dit nodig zou zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
[...]

Wat betreft de hele auto / stoelen discussie i.c.m. files; ik zou ook kijken naar stoelen met stoelverwarming. Mijn leaseauto heeft op papier hele prima stoelen, maar als ik een lange dag heb gehad en vervolgens een uur in de auto moet zitten dan zitten ook die stoelen niet fijn. De stoelverwarming geeft dan wat verlichting.

Wat betreft Meesman, het eerste wat mij opvalt is dat ik nu begroet wordt met mijn volledige naam. Die zie ik niet zo vaak volledig uitgeschreven :+ Stond daar voorheen niet gewoon welkom meneer/mevrouw [achternaam]?
Verder zie ik niet zo veel verschil. Ja het is wat 'moderner' en er zijn wat titels veranderd... Het enige wat ik 'mis' is het oude tabblad met 'transacties' waarop je in één oogopslag de dividinduitkering kon zien. Niet dat het wat uitmaakt voor het resultaat, maar toch leuk om te zien hoeveel uur je moet werken voor zo'n dividenduitkering en wat de ontwikkeling is t.o.v. vorig jaar. Nu moet je van alle fondsen de nota downloaden en zelf vergelijken met de nota van vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Cigarguy schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:04:
[...]

De Astra 1.2 (zeker met AGR stoelen) heb je denk ik een fijne auto aan! Vond enkel de besturing wat licht en vaag.
Net een proefrit gemaakt met idd de AGR stoelen en die zitten heull stuk fijner dan de corsa c die we hebben :+
Prijs is ook stuk aantrekkelijker.

Wij vonden het licht sturen vreemd aanvoelen. Maar dat zal wel wennen na 2 ritjes.
Leipo schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:38:
[...]

Ik zie dat je opnieuw je account moet activeren: weet je misschien ook of je ook je 2fa dan opnieuw moet opzetten?
Ben op reis en dan is dit soort geneuzel niet zo handig. Stond ook nergens in de nieuwsbrieven dat dit nodig zou zijn…
Ja opnieuw MFA instellen, zo gebeurd. ff inloggen en QR code scannen en klaar. Je krijgt ook een nieuwe username.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-10 14:26

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Unknown Alien schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:24:

Ja opnieuw MFA instellen, zo gebeurd. ff inloggen en QR code scannen en klaar. Je krijgt ook een nieuwe username.
inderdaad zo gepiept, de nieuwe username kan je daarna gewoon weer terugveranderen naar je oude username.

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Tehh schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:39:
[...]

Wat betreft de hele auto / stoelen discussie i.c.m. files; ik zou ook kijken naar stoelen met stoelverwarming. Mijn leaseauto heeft op papier hele prima stoelen, maar als ik een lange dag heb gehad en vervolgens een uur in de auto moet zitten dan zitten ook die stoelen niet fijn. De stoelverwarming geeft dan wat verlichting.

Wat betreft Meesman, het eerste wat mij opvalt is dat ik nu begroet wordt met mijn volledige naam. Die zie ik niet zo vaak volledig uitgeschreven :+ Stond daar voorheen niet gewoon welkom meneer/mevrouw [achternaam]?
Verder zie ik niet zo veel verschil. Ja het is wat 'moderner' en er zijn wat titels veranderd... Het enige wat ik 'mis' is het oude tabblad met 'transacties' waarop je in één oogopslag de dividinduitkering kon zien. Niet dat het wat uitmaakt voor het resultaat, maar toch leuk om te zien hoeveel uur je moet werken voor zo'n dividenduitkering en wat de ontwikkeling is t.o.v. vorig jaar. Nu moet je van alle fondsen de nota downloaden en zelf vergelijken met de nota van vorig jaar.
Ik heb nog niet eerder dividend uitkering gehad, ben benieuwd. Begreep dat dit in juli gebeurd. Hoop dat dit wel bij het bestaande bedrag wordt toegevoegd en niet uitbetaald wordt.

Is de divident een vaste %?

Ik wil een extra rekening openen en dan voor onze kinderen sparen. Wel handig als dit op 1 account kan.

Ik mis het kopje % rente. Voorheen kon je zien hoeveel % je rente is per jaar . Nu moet ik dat zelf uitrekenen. Ik had van de week iemand gesproken op he twerek en die vroeg ernaar. En wat het bedrag is. Ik zei dat het bedrag niet relevant is, maar de % wel, aangezien iedereen een ander bedrag erop heeft staan.

Ik heb sowieso stoel+verwarming als eis staan. Stoel vonden wij beide erg fijn zitten. De Corsa C zijn 2 planken met schuimrubber van 5cm. :P

Heb nu al prima autootjes zien staan die ik wel wil hebben voor 13k, dat is de helft als vorige week. komt mooi uit.

PS. Hoop wel dat iedereen gebruik maakt van MFA en wachtwoorden een passphrase ipv een wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Leipo op 14-06-2024 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:51
Tehh schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:39:
[...]

Het enige wat ik 'mis' is het oude tabblad met 'transacties' waarop je in één oogopslag de dividinduitkering kon zien. Niet dat het wat uitmaakt voor het resultaat, maar toch leuk om te zien hoeveel uur je moet werken voor zo'n dividenduitkering en wat de ontwikkeling is t.o.v. vorig jaar. Nu moet je van alle fondsen de nota downloaden en zelf vergelijken met de nota van vorig jaar.
Dit staat nu onder ‘opdrachten’.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik weet niet of je 65+ bent, maar als je geen half uur auto kan rijden zonder rugpijn dan zou ik investeren in een abonnement bij basic fit of een fisio 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Th@_M@ster
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-09 06:00
Unknown Alien schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:34:
[...]

Ik heb nog niet eerder dividend uitkering gehad, ben benieuwd. Begreep dat dit in juli gebeurd. Hoop dat dit wel bij het bestaande bedrag wordt toegevoegd en niet uitbetaald wordt.

Is de divident een vaste %?

Ik wil een extra rekening openen en dan voor onze kinderen sparen. Wel handig als dit op 1 account kan.

Ik mis het kopje % rente. Voorheen kon je zien hoeveel % je rente is per jaar . Nu moet ik dat zelf uitrekenen. Ik had van de week iemand gesproken op he twerek en die vroeg ernaar. En wat het bedrag is. Ik zei dat het bedrag niet relevant is, maar de % wel, aangezien iedereen een ander bedrag erop heeft staan.

Ik heb sowieso stoel+verwarming als eis staan. Stoel vonden wij beide erg fijn zitten. De Corsa C zijn 2 planken met schuimrubber van 5cm. :P

Heb nu al prima autootjes zien staan die ik wel wil hebben voor 13k, dat is de helft als vorige week. komt mooi uit.

PS. Hoop wel dat iedereen gebruik maakt van MFA en wachtwoorden een passphrase ipv een wachtwoord.
Wat betreft het dividend. Lees dit even

https://www.meesman.nl/ni...-je-niet-rijker-of-armer/

Het is eigenlijk gewoon een sigaar uit eigen doos :)

Ka-tjing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankmulder
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-10 21:29
Unknown Alien schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:34:
[...]
Ik mis het kopje % rente. Voorheen kon je zien hoeveel % je rente is per jaar .
Dit staat toch gewoon onder het kopje Rendement, onder de grafiek? (Dit is nauwelijks veranderd ten opzichte van voorheen.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rowicom
  • Nu online
ik ben per 1-1-2024 met vervroegd pensioen gegaan...

[bericht verhuisd naar het Grote Pensioentopic]

[ Voor 86% gewijzigd door rowicom op 16-06-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

rowicom schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:52:
Voor mijn gemoedsrust hierbij dan toch maar even de vraag aan 'de experts' hier...
Zitten die niet eerder in Het grote Pensioen topic?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Nu online
Dank. Ik verhuis het bericht daar naartoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-10 06:26
Stel dat je € 40.000,- per jaar nodg hebt. rekening houdende met de SWR van 4% heb je dan € 1.000.000,- nodig.
Stel dat je nog in de opbouwende fase zit en je nog 6 maanden in theorie moet door werken om de € 1.000.000,- te behalen, maar dat er plotseling een beurscrash is. En stel dat er na circa 2 jaar je vermogen op € 600.000,- zit.

Moet je dan door blijven gaan totdat je weer die € 1.000.000,- hebt behaald (even geen rekening houdende met de inflatie) of kan je na die 6 maanden doorwerken stoppen omdat in theorie je er dan al was bij 1 miljoen en de koersen weer zullen herstellen? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:14
phantom09 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:13:
Stel dat je € 40.000,- per jaar nodg hebt. rekening houdende met de SWR van 4% heb je dan € 1.000.000,- nodig.
Stel dat je nog in de opbouwende fase zit en je nog 6 maanden in theorie moet door werken om de € 1.000.000,- te behalen, maar dat er plotseling een beurscrash is. En stel dat er na circa 2 jaar je vermogen op € 600.000,- zit.

Moet je dan door blijven gaan totdat je weer die € 1.000.000,- hebt behaald (even geen rekening houdende met de inflatie) of kan je na die 6 maanden doorwerken stoppen omdat in theorie je er dan al was bij 1 miljoen en de koersen weer zullen herstellen? :?
Daarvoor bouw je wat reserve in….
En niemand kan je met zekerheid zeggen of je niet droog valt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:55

Dat is een leuk gedachte experiment om aan te tonen waarom de 4% regel te rechtlijnig is.

Als jij vandaag met pensioen gaat met 1miljoen en morgen crasht de beurs dan ga je volgens de theorie gewoon door en zou het in 95%+ vd gevallen goed moeten komen

Ben je echter nog niet met pensioen dan moet je doorwerken tot je weer het miljoen hebt

Dit is natuurlijk heel onlogisch. Daarom zijn meer doordachte manieren om de SWR te bepalen, oa. door rekening te houden met de P/E van de beurs.

Staat deze hoog dan gaat automatisch je swr percentage omlaag. Crasht de beurs (en daalt dus de P/E) dan gaat je swr% hoog.

Als je dan bovenstaand scenario nog een keer doorrekend heb je niet meer die rare situatie omdat je met 1miljoen bv maar 3% swr hebt en met 6ton 4%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:02

Qwerty-273

Meukposter

Een eigenlijk nog niet genoemde optie is als de Corsa verder nog enkele jaren meegaat om de bestuurdersstoel (of eventueel beide voorstoelen) te vervangen. Het voegt haast niets toe aan de waarde van de auto, maar kan wel een wereld van verschil maken als je veel op de weg zit. De stoelen uit de fabriek zijn verre van ideaal als je regelmatig langere afstanden rijdt, om dan de hele auto al te vervangen ipv alleen de stoel(en) is jammer als de rest nog goed mee kan komen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
https://www.businessinsid...moet-ik-weer-aan-de-slag/
Leuk stukje over een Amerikaan die al vroeg FIRE was, maar twee kinderen kreeg waar hij geen rekening mee had gehouden. En daarom nu weer moet gaan werken.

(Overigens vooral vanwege specifieke Amerikaanse kosten. Zoals 2500 per maand aan zorgverzekering en een nog hoger bedrag per kind voor de crèche en school. Ik denk dat als je beiden niet werkt, je niet veel kosten aan de crèche hoeft te hebben. En in Nederland ook nauwelijks kosten voor school hebt.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R.van.M
R.van.M schreef op zondag 16 juni 2024 @ 23:13:
[...]

Dat is een leuk gedachte experiment om aan te tonen waarom de 4% regel te rechtlijnig is.

Als jij vandaag met pensioen gaat met 1miljoen en morgen crasht de beurs dan ga je volgens de theorie gewoon door en zou het in 95%+ vd gevallen goed moeten komen

Ben je echter nog niet met pensioen dan moet je doorwerken tot je weer het miljoen hebt

Dit is natuurlijk heel onlogisch. Daarom zijn meer doordachte manieren om de SWR te bepalen, oa. door rekening te houden met de P/E van de beurs.

Staat deze hoog dan gaat automatisch je swr percentage omlaag. Crasht de beurs (en daalt dus de P/E) dan gaat je swr% hoog.

Als je dan bovenstaand scenario nog een keer doorrekend heb je niet meer die rare situatie omdat je met 1miljoen bv maar 3% swr hebt en met 6ton 4%
Om nog wat meer feeling erbij te geven heb ik even wat historische data in opgezocht. De formule is wat ingewikkelder doordat het ook rekening houdt met de rentestanden, dus dat laat ik even buiten beschouwing.

Op 1jan 2023 stond de SP500 op 3853 met een PE van 28,34. Dit geeft een SWR van precies 4%
Wil je €24.000 per jaar uitgeven dan heb je dus €600.000 nodig

Vandaag staat de SP500 op 5431 met een PE van 35,37. Dit geeft een SWR van 3,54%.
Wil je nu ook €24.000 per jaar uitgeven heb je ~€677.500 nodig

Het voorkomt dus niet totaal het bovenstaande scenario maar dempt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numbers
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
R.van.M schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:28:
[...]

Om nog wat meer feeling erbij te geven heb ik even wat historische data in opgezocht. De formule is wat ingewikkelder doordat het ook rekening houdt met de rentestanden, dus dat laat ik even buiten beschouwing.

Op 1jan 2023 stond de SP500 op 3853 met een PE van 28,34. Dit geeft een SWR van precies 4%

Vandaag staat de SP500 op 5431 met een PE van 35,37. Dit geeft een SWR van 3,54%.

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar het werkt toch andersom?

Je bepaald een SWR op basis van het risico dat je wilt lopen en daar hoort afhankelijk van je gewenste inkomsten een X bedrag tegenover te staan. Dat bedrag zit vervolgens weer in allerlei beleggingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
Numbers schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:12:
[...]

Je bepaald een SWR op basis van het risico dat je wilt lopen en daar hoort afhankelijk van je gewenste inkomsten een X bedrag tegenover te staan. Dat bedrag zit vervolgens weer in allerlei beleggingen.
Correct. En met deze formule wil je minder risico nemen (aka SWR % gaat omlaag) als de beurs (PE) hoger staat.

De maandelijkse uitgave blijft in dit rekenvoorbeeld gelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Numbers schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:12:
[...]

Maar het punt is nu juist dat die verhouding tussen gewenst risico en SWR dus niet een constante is.

Het is dus niet zo dat je altijd een SWR van X% hebt (bv 4%). Maar het kan zijn dat bij jouw risicotolerantie de SWR op bv 1-1-2023 uit komt op 4%, maar dat bij de zelfde risicotolerantie de SWR op een ander moment uit komt op 3,53%.

Dat betekent dat een daling van je portefeuille met bv 20% niet hoeft te betekenen dat het bedrag dat je veilig maandelijks kunt onttrekken ook met 20% daalt. En andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
Qwerty-273 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 23:21:
[...]

Een eigenlijk nog niet genoemde optie is als de Corsa verder nog enkele jaren meegaat om de bestuurdersstoel (of eventueel beide voorstoelen) te vervangen. Het voegt haast niets toe aan de waarde van de auto, maar kan wel een wereld van verschil maken als je veel op de weg zit. De stoelen uit de fabriek zijn verre van ideaal als je regelmatig langere afstanden rijdt, om dan de hele auto al te vervangen ipv alleen de stoel(en) is jammer als de rest nog goed mee kan komen.
Is wel ver gehad, een ander poster gaf dit ook al aan en ik had zelf ook al een offerte opgevraagd. 1 stoel is €1550 ex montage. Waarde auto is ook €1500

Ik heb gisteren een bod gedaan op een opel astra met AGR stoelen ( echt fijne stoelen) 2 jaar garantie en weinig KM gereden.

Dit geld hoef ik niet ergens vandaag te halen om te kopen, staat op de betaalrekening in potje auto kosten.

Met 40K netto pj en geen hypotheek, dan moet je daar toch van kunnen leven??

Met jonge kinderen lijkt me dat wel krap en niet fijn.

40k netto+aow+pensioen +hypotheekvrijen geen in huis wonende kinderen. Daar ben ik mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numbers
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
R.van.M schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:24:
[...]

Correct. En met deze formule wil je minder risico nemen (aka SWR % gaat omlaag) als de beurs (PE) hoger staat.

De maandelijkse uitgave blijft in dit rekenvoorbeeld gelijk
Weet je toevallig welke berekening hier achter zit? En van welke PE ga je dan uit? Amerika waarschijnlijk?
Rubbergrover1 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:50:
[...]

Maar het punt is nu juist dat die verhouding tussen gewenst risico en SWR dus niet een constante is.

Het is dus niet zo dat je altijd een SWR van X% hebt (bv 4%). Maar het kan zijn dat bij jouw risicotolerantie de SWR op bv 1-1-2023 uit komt op 4%, maar dat bij de zelfde risicotolerantie de SWR op een ander moment uit komt op 3,53%.

Dat betekent dat een daling van je portefeuille met bv 20% niet hoeft te betekenen dat het bedrag dat je veilig maandelijks kunt onttrekken ook met 20% daalt. En andersom.
Ik snap wat je zegt, maar daar is toch juist de SWR voor? Dat ondanks het moment in tijd je altijd hetzelfde bedrag/ percentage t.o.v. initiele inleg onttrekt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Je toont hiermee vooral aan dat ceteris paribus de eerste jaren nadat je gestopt bent met werken cruciaal zijn. Als je de eerste 3-5 jaar 'door' bent, dan neemt de impact van een beurscrash significant af, omdat je zelfs na een crash genoeg geld hebt.

Mocht je jezelf daartegen willen wapenen, is even iets langer doorwerken de logische optie. Maar eigenlijk doe je daarmee precies hetzelfde: je doorloopt die 3-5 jaar, zodat je meer zekerheid hebt. Het inkomen wat je in de tussentijd verwerft, is eigenlijk niet zo relevant. Het is vooral dat je direct een (goedbetaalde) baan hebt om het risico te mitigeren.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
Numbers schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:31:
[...]
Weet je toevallig welke berekening hier achter zit? En van welke PE ga je dan uit? Amerika waarschijnlijk?
Uiteraard. Het is gebaseerd op deze paper. Ik heb vervolgens de formule in excel nagebouwd.
Een vergelijkbare benadering is gedaan door ERE. Grappig is vooral om te zien hoe beide via een andere manier bij vrij vergelijkbare resultaten uitkomen

De PE is inderdaad gebaseerd op de SP500. Uiteindelijk is dat een goede graadmeter omdat amerikaanse aandelen een groot percentage van de MSCI world vertegenwoordigen
[...]
Ik snap wat je zegt, maar daar is toch juist de SWR voor? Dat ondanks het moment in tijd je altijd hetzelfde bedrag/ percentage t.o.v. initiele inleg onttrekt?
Correct, maar tot het moment dat je met pensioen gaat beweegt de SWR op basis van de PE.

We hebben de afgelopen paar jaar enorm goede rendementen gehaald op de beurs en de PE staat dus zeer hoog. De kans dat we een beursdaling gaan krijgen is dus groter dan het voorheen was. Het is dus verstandig om met een lagere SWR te rekenen om zo met een hoger vermogen met pensioen te gaan om deze daling op te vangen.

Andersom, als de beurs komende maanden 40% daalt is de PE lager. Je kan dan dus wat scherper in de wind zeilen omdat de kans dat de beurs flink verder daalt kleiner geworden is dan voorheen. Je kan dus met een hogere SWR rekenen om te bepalen met welk bedrag je met pensioen gaat.

Op het moment dat je daadwerkelijk met pensioen gaat wordt de SWR ingelockt en blijft je met die SWR rekenen ongeacht de bewegingen op de beurs (al zijn daar dus ook weer andere strategieën voor)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BK70
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-10 21:26
R.van.M schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:28:
[...]

Gebruik je hiervoor de op backtesting gebaseerde berekeningen van Early Retirement Now ERN? Het grappige is dat ik juist een (iets) hoger SWR krijg bij hoge CAPE bij 0-2% failure. Bij grotere failure rates >2% is het wel weer zo dat de SWR een stuk lager is. Dit zal vast te maken hebben met het specifieke tijdsinterval dat getest wordt en de paar uitschieters die er in zitten. Ik heb nog 13 jaar te gaan tot pensioen en AOW en ben net gestopt. Mijn kapitaal dient om te overbruggen tot pensioen en mag op. Dus keep fingers crossed dat er op korte termijn geen crash komt! (hoewel ik gerekend heb met een SWR bij 0% failure rate maar ja je weet het nooit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Krisp schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:47:
[...]

Je toont hiermee vooral aan dat ceteris paribus de eerste jaren nadat je gestopt bent met werken cruciaal zijn. Als je de eerste 3-5 jaar 'door' bent, dan neemt de impact van een beurscrash significant af, omdat je zelfs na een crash genoeg geld hebt.

Mocht je jezelf daartegen willen wapenen, is even iets langer doorwerken de logische optie. Maar eigenlijk doe je daarmee precies hetzelfde: je doorloopt die 3-5 jaar, zodat je meer zekerheid hebt. Het inkomen wat je in de tussentijd verwerft, is eigenlijk niet zo relevant. Het is vooral dat je direct een (goedbetaalde) baan hebt om het risico te mitigeren.
Volgens mij is dit dus precies de reden waarom in veel scenario's rond de datum van de overstap naar RE de portefeuille een stuk minder risicovol is. Waarna dit langzaam maar zeker weer risicovoller wordt belegd. "Langer doorwerken" is dus niet de enige optie om het risico op en de effecten van zo'n crash te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
BK70 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:14:
[...]

Gebruik je hiervoor de op backtesting gebaseerde berekeningen van Early Retirement Now ERN? Het grappige is dat ik juist een (iets) hoger SWR krijg bij hoge CAPE bij 0-2% failure. Bij grotere failure rates >2% is het wel weer zo dat de SWR een stuk lager is. Dit zal vast te maken hebben met het specifieke tijdsinterval dat getest wordt en de paar uitschieters die er in zitten. Ik heb nog 13 jaar te gaan tot pensioen en AOW en ben net gestopt. Mijn kapitaal dient om te overbruggen tot pensioen en mag op. Dus keep fingers crossed dat er op korte termijn geen crash komt! (hoewel ik gerekend heb met een SWR bij 0% failure rate maar ja je weet het nooit)
Ik heb niet gebacktest maar conclusies getrokken op basis van oa. ERN artikelen. Mijn SWR zal tussen de 3% en 3,5% liggen afhankelijk van de PE.

De failure rate is natuurlijk iets wat een flinke impact heeft op de SWR. Als je kan leven met een hogere failure rate kans dan kun je natuurlijk een hogere SWR nemen. Zelf vind ik 5% acceptabel want;
- Ik reken zeer conservatief met mijn AOW en pensioen uitkering
- Ik neem de erfenis die er vrijwel zeker zal komen niet mee in mijn berekeningen
- Ik ga er vanuit dat mijn bar geen inkomsten zal genereren. Als hier een paar 100eur per maand mee binnen komt is al het risco ruimschoots afgedekt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Krisp schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:47:
[...]

Het slechte nieuws hier is dat deze periode zelf 15 jaar duurt. Het is uiteraard wel een curve waarbij de eerste jaren zwaarder tellen dan de latere jaren. Ik kan de paper niet meer vinden waar dit in werd uitgerekend maar ook dit is op zich wel logisch als je aantal jaar normaal rendement hebt en dan in jaar 6 en 7 een flinke crash.

Het langer doorwerken is uiteraard een mogelijkheid, het komt er in principe op neer dat je met een lagere SWR gaat rekenen. Het is wel belangrijk om dit goed (objectief) vast te stellen wat je komt al snel in het "ik werk nog 1 jaar langer" syndroom terecht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
R.van.M schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:48:
[...]

Ik heb niet gebacktest maar conclusies getrokken op basis van oa. ERN artikelen. Mijn SWR zal tussen de 3% en 3,5% liggen afhankelijk van de PE.

De failure rate is natuurlijk iets wat een flinke impact heeft op de SWR. Als je kan leven met een hogere failure rate kans dan kun je natuurlijk een hogere SWR nemen. Zelf vind ik 5% acceptabel want;
- Ik reken zeer conservatief met mijn AOW en pensioen uitkering
- Ik neem de erfenis die er vrijwel zeker zal komen niet mee in mijn berekeningen
- Ik ga er vanuit dat mijn bar geen inkomsten zal genereren. Als hier een paar 100eur per maand mee binnen komt is al het risco ruimschoots afgedekt
Uiteindelijk is rekenen met een lagere SWR virtueel hetzelfde als wat jij doet, en daar is niks mis mee.

Je rekent conservatief : je zal dus waarschijnlijk 0,5-1% minder opnemen dan je SWR die je berekend hebt.
Je neemt een erfenis niet mee (vind ik logisch), maar dat is dus een stuk kapitaal wat je niet mee telt, en dus is je echte SWR weer lager dan wat je berekend hebt.

En je mogelijk inkomen uit die bar zal ook leiden tot een lagere onttrekking, dus weer zal je onder je berekende SWR zitten.

Uiteraard zal je succesrate dan hoger liggen dan 95%.
Bovendien zijn er waarschijnlijk nog maatregelen die je zou kunnen nemen, namelijk je uitgaven verder beperken.
Niet naar het ultramooie verweggistan op vakantie, maar naar het supermooie nabij-istan, of niet meer naar die 2-sterren restaurants voor het maandelijks etentje, maar naar de taverne in de buurt... etc.
(allemaal met een korrel zout nemen hé, het zijn maar uit de context getrokken voorbeelden :+ )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Rubbergrover1 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:29:
[...]

Volgens mij is dit dus precies de reden waarom in veel scenario's rond de datum van de overstap naar RE de portefeuille een stuk minder risicovol is. Waarna dit langzaam maar zeker weer risicovoller wordt belegd. "Langer doorwerken" is dus niet de enige optie om het risico op en de effecten van zo'n crash te verminderen.
Dat klopt. Sterker: daar verhoog je de SWR mee. Laatst was er een zeer lezenswaardig artikel op Portfoliocharts waaruit blijkt dat je met een goede indeling bovendien de SWR kunt verhogen, in Nederland zelfs naar 5,4% (voor belastingen).

[ Voor 8% gewijzigd door Krisp op 17-06-2024 14:41 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
Unknown Alien schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:17:
[...]

40k netto+aow+pensioen +hypotheekvrijen geen in huis wonende kinderen. Daar ben ik mee bezig.
Natuurlijk kan je daar van leven, maar je hebt er toch niks aan om dat bij anderen te vragen ipv naar je eigen leven te kijken? Ik zou de genoemde bedragen een mega-overshoot vinden bijvoorbeeld. Heb t zelf net 6 maanden gedaan met een kindje op de opvang, koophuis met hypotheek en netto ~3000 per maand aan inkomsten voor ons gezin van 3 mensen. En dat ging prima. Niet ruim maar we komen zelfs nu in deze 'dure' periode rond van <40k netto/jaar. Dus ja, voor mij zou zonder hypotheek en kinderen zelfs 25k netto/jaar totaal al.ruim voelen. Anderen.willen juist minstens 50k per jaar uit kunnen geven...

Allemaal.relatief en heel.persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Unknown Alien schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:17:
[...]

Is wel ver gehad, een ander poster gaf dit ook al aan en ik had zelf ook al een offerte opgevraagd. 1 stoel is €1550 ex montage. Waarde auto is ook €1500

Ik heb gisteren een bod gedaan op een opel astra met AGR stoelen ( echt fijne stoelen) 2 jaar garantie en weinig KM gereden.

Dit geld hoef ik niet ergens vandaag te halen om te kopen, staat op de betaalrekening in potje auto kosten.

Die 1 miljoen en 40K SWR per jaar is fictief. Was even een makkelijk rekenvoorbeeld, anders zit je zo achter de komma te rekenen.

Zelf zit ik te denken aan een netto bedrag van circa 36-37K netto per jaar (dus aow+ pensioen+lijfrente+eigen vermogen). Alhoewel 40K nog mooier zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferr9
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-10 15:15
Rubbergrover1 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:29:
[...]

Ook hier staan leuke artikelen over geschreven door o.a. ERN. Het beste is meestal om met een glidepath te werken:

- Paar jaar voor pensioen bouw je risico af door te verschuiven van aandelen naar bijv. obligaties

- Bij start pensioen ga je juist weer meer risico nemen. Je neemt op uit de obligaaties om van te leven en weer een beetje aandelen bij te kopen. Daalt de beurs dan koop je "goedkoop" aandelen, stijgt de beurs dan loop je wat rendement mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:49
Interessante discussie rondom de SWR. In dat kader is het ook interessant om het groei versus inkomen gericht investeren erbij te nemen.

Veel investeringen in bijvoorbeeld aandelen worden gedaan op X procent toekomstige groei van een bedrijf, dividend wordt vaak beschouwd als niet zo relevant, immers groei zorgt ook voor de waarde stijging van het bedrijf en 7% rendement is 7% rendement. Of dat nu in de waarde van het aandeel zit of deels uitbetaald wordt als dividend.

Dat is natuurlijk zo, maar er zijn zat bedrijven die amper groeien maar wel al jaren een mooi dividend uitbetalen. En qua prijs van een aandeel in tijden van beurs neergang ook niet zoveel inleveren.

Daarnaast zijn er allerlei andere zaken waarin geïnvesteerd kan worden voor een gedegen inkomstenstroom, schulden bijvoorbeeld. In Nederland inmiddels wat minder interessant maar vastgoed was er ook een van.

Het boek https://www.bol.com/nl/nl...nmP8O_D_wp7pSfDmKt8OTddsx

The income factory gaat daarover. Dat de focus op groei in plaats van inkomen in een portefeuille de moeite van het omdraaien waard kan zijn. Zodat je minder blootgesteld bent aan de prijs van wat de markt je portefeuille waard vindt van dag tot dag.

Het is uiteraard een Amerikaanse situatie dus niet alles is toepasbaar maar wel eens goed om de andere invalshoek te lezen, vanuit de inkomen genererende benadering.

En zeker omdat de groei uiteindelijk altijd een keer krimp wordt, ik zeg niet dat je gelijk je strategie moet omgooien maar eens een andere benadering bestuderen is altijd goed.

[ Voor 3% gewijzigd door CornermanNL op 18-06-2024 07:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Het is altijd goed om verschillende invalshoeken te bekijken.

Feit is…. Je weet nooit welke sector of type bedrijf het de komende jaren geod gaat doen.
Ik heb wat vastgoedaandelen. Met de lage rentes deden die het enorm goed, daar was én groei, én een mooi dividend.
Tot de rente begon te stijgen en ze een stevige oplawaai kregen. Dividend bleef, maar de koers ging makkelijk 20-30% naar beneden.
Met deze hoge rentes werden bedrijven met schulden behoorlijk hard afgestraft. Maar dikwijls zijn dat ook de bedrijven die dan wel kunnen groeien.

Als ik 10 jaar terugkijk, dan zijn het wel de groeibedrijven die voor zowel de grootste catastrofes, maar ook grootste winsten hebben gezorgd.
Mijn conclusie: als je met individuele aandelen wil werken, dan is diversificatie belangrijker dan ooit.
En om dan zelf een wereldwijde tracker als IWDA of VWRL te kloppen….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-10 14:24
Rubbergrover1 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 07:47:
https://www.businessinsid...moet-ik-weer-aan-de-slag/
Leuk stukje over een Amerikaan die al vroeg FIRE was, maar twee kinderen kreeg waar hij geen rekening mee had gehouden. En daarom nu weer moet gaan werken.

(Overigens vooral vanwege specifieke Amerikaanse kosten. Zoals 2500 per maand aan zorgverzekering en een nog hoger bedrag per kind voor de crèche en school. Ik denk dat als je beiden niet werkt, je niet veel kosten aan de crèche hoeft te hebben. En in Nederland ook nauwelijks kosten voor school hebt.)
Mooi voorbeeld dat het leven zich niet altijd helemaal laat plannen in Excel sheets :P Ik ben zelf ook altijd vrij sceptisch wanneer jonge mensen volle bak met FIRE bezig zijn (wat an sich natuurlijk prima is), weinig kosten hebben en dan denken met 40 te kunnen stoppen. Totdat er inderdaad ineens kinderen om de hoek komen kijken, waar geen rekening mee was gehouden.

Zelf had ik nooit de behoefte maar inmiddels is nummer 2 onderweg (en achteraf gezien had ik het voor geen goud willen missen). Dat neemt wel een flinke hap uit het deel wat je maandelijks opzij kunt leggen en wat je nodig hebt en ik kan me voorstellen dat als je rekening hebt gehouden met bedrag x per maand, het ineens niet meer voldoende is.
Lijkt mij persoonlijk ook een hele zure appel om na zoveel jaar ineens weer te "moeten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JEightyFive schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:14:
[...]

Mooi voorbeeld dat het leven zich niet altijd helemaal laat plannen in Excel sheets :P Ik ben zelf ook altijd vrij sceptisch wanneer jonge mensen volle bak met FIRE bezig zijn (wat an sich natuurlijk prima is), weinig kosten hebben en dan denken met 40 te kunnen stoppen. Totdat er inderdaad ineens kinderen om de hoek komen kijken, waar geen rekening mee was gehouden.

Zelf had ik nooit de behoefte maar inmiddels is nummer 2 onderweg (en achteraf gezien had ik het voor geen goud willen missen). Dat neemt wel een flinke hap uit het deel wat je maandelijks opzij kunt leggen en wat je nodig hebt en ik kan me voorstellen dat als je rekening hebt gehouden met bedrag x per maand, het ineens niet meer voldoende is.
Lijkt mij persoonlijk ook een hele zure appel om na zoveel jaar ineens weer te "moeten".
Ach… je uitgaven aan kinderen zijn investeringen. Ik heb er fortuinen aan uit gegeven, en geen centje spijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
[...]

Ik ben dan bijna exact degene die je beschrijft, net voor mijn veertigste FIRE en met jonge kinderen.

Ik kan me veel persoonlijke omstandigheden bedenken waardoor ik weer aan het werk zou moeten, dus je faalkans is inderdaad groter dan wat je normaal in de Excel sheet berekend.

Maar het is zo mooi om nu tijd met mijn kinderen door te brengen, dat ik deze risico's voor lief neem (i.p.v. uitstellen FIRE). En mocht ik later toch weer wat moeten werken, dan heb ik daar vrede mee.

Zodra ze allemaal naar school gaan heb ik eventueel ook weer meer tijd beschikbaar.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JEightyFive
HandyLumberjack schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:40:
[...]
En mocht ik later toch weer wat moeten werken, dan heb ik daar vrede mee.
Eenmaal van die vrijheid geproefd zou mij dat juist ontzettend moeilijk lijken. Ik heb er al moeite mee als ik na 3 weken vakantie weer aan de slag moet, laat staan na jaren :P
Wij hebben er om die reden ook bewust voor gekozen om nu meer vrij te hebben door minder te werken. Duurt de FIRE reis wel langer maar dat nemen we voor lief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Wij hebben daarom ook bewust onze "gewenste" FO (en RE) datum gezet op het moment waarop we verwachten dat de kinderen zelfstandig zijn. Daarbij houden we rekening met enige uitloop in studietijd en ook na de studie nog even voordat ze goed en wel gesetteld zijn. Tot die tijd kan er nog van alles gebeuren. En willen we ook de mogelijkheid hebben om hen bij te staan. Extreem voorbeeld, stel dat ze erg graag een tijdje naar een goede Amerikaanse universiteit zouden willen, dan zullen wij daar ook flink aan meebetalen. Ik wil niet dat dat niet meer kan, terwijl we dat makkelijk zouden hebben kunnen betalen, als we niet eerder gestopt waren met werken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
O ja, nog een reden om niet te vroeg te stoppen is omdat we het toch ook wel fijn vinden om het goede voorbeeld te geven tijdens de jonge jaren. Dat ze in de leeftijd dat ze daar gevoelig voor zijn, niet meekrijgen dat het "gewoon" is om de hele dag vrij te zijn en niets te hoeven doen. Maar dat ze het normaal vinden dat je werkt. En op latere leeftijd, als ze er wat meer gevoelig voor zijn, "kneden" we ze dat je niet tot de AOW leeftijd "moet" doorwerken, maar dat het met een goed, bewust, uitgavenpatroon prima mogelijk is om eerder te stoppen. Als wij dan stoppen, dan zullen ze ook beseffen dat dat niet is komen aanwaaien, maar dat we daar met een plan bewust naar toe hebben gewerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
[...]

Mooi voorbeeld dat het leven zich niet altijd helemaal laat plannen in Excel sheets :P
[..]
Ben ik het niet helemaal mee eens. Uiteraard zijn er zaken die je niet in de hand hebt zoals ziekte die je plannen overhoop kunnen gooien, maar de ooievaar komt normaal niet onverwacht. Dat is gewoon een kwestie van te optimistisch plannen.

Vandaar ook dat we in het topic ook vaak gesproken hebben over afschrijving en onderhoud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
R.van.M schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:13:
[...]

Ben ik het niet helemaal mee eens. Uiteraard zijn er zaken die je niet in de hand hebt zoals ziekte die je plannen overhoop kunnen gooien, maar de ooievaar komt normaal niet onverwacht. Dat is gewoon een kwestie van te optimistisch plannen.

Vandaar ook dat we in het topic ook vaak gesproken hebben over afschrijving en onderhoud
Voor de meneer uit het betreffende artikel kwam het (blijkbaar) wel onverwacht.
Ergens niet gek ook, als je met 32 al klaar denkt te zijn. Op die leeftijd was het voor mij ook nog een harde "nee".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:03:
O ja, nog een reden om niet te vroeg te stoppen is omdat we het toch ook wel fijn vinden om het goede voorbeeld te geven tijdens de jonge jaren. Dat ze in de leeftijd dat ze daar gevoelig voor zijn, niet meekrijgen dat het "gewoon" is om de hele dag vrij te zijn en niets te hoeven doen. Maar dat ze het normaal vinden dat je werkt. En op latere leeftijd, als ze er wat meer gevoelig voor zijn, "kneden" we ze dat je niet tot de AOW leeftijd "moet" doorwerken, maar dat het met een goed, bewust, uitgavenpatroon prima mogelijk is om eerder te stoppen. Als wij dan stoppen, dan zullen ze ook beseffen dat dat niet is komen aanwaaien, maar dat we daar met een plan bewust naar toe hebben gewerkt.
Persoonlijk kan ik mijzelf hier niet zo in vinden. Ik kan mij ook niet voorstellen dat ik de hele dag op de bank zou liggen. De meeste kinderen worden pas echt blij als je een paar uurtjes op school komt helpen, op het schoolplein staat en ze bij vriendjes brengt en ophaalt. Zelf net twee maanden bewust zonder werk gezeten en was er maar druk mee.

Op middelbare school leeftijd zal het wel minder worden maar ook dan is het fijn als je klaar staat en niet dat papa en mama moeten werken. Goedbetaalde banen zijn meestal niet flexibel, hooguit flexibel te plannen.

Aan de andere kant vond ik thuis zitten wel bijzonder saai. Was er wel druk mee maar kon lang niet doen wat ik wilde omdat je met (jonge) kinderen toch gebonden bent. Aan de andere kant was ik toch net druk genoeg dat alles wat ik wilde doen eigenlijk niet aan toe kwam.

Onderaan de streep anders gemotiveerd maar werk ook gewoon door zo lang de kinderen naar school moeten. Bouw liever eerder mijn uren of dagen af dan echt volledig te stoppen. Eenmaal gestopt rol je er ook niet zo makkelijk weer in denk ik.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:35

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik kan mij daar ook niet goed in vinden. Van thuis uit was mijn vader altijd aan het werk en daar heb ik verkeerde opvattingen aan overgehouden. Moest een burn out aan te passen komen om in te zien dat er meer is dan werk. Ik heb jarenlang mijn werk veel te belangrijk gemaakt.

Zou juist mee willen geven dat er meer is in het leven en dat je ook op andere manieren je financieel kunt redden. Ze hebben dan ook beide (6m en 4j) al een beleggingsrekening.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:19
Ik heb juist net een wat andere ervaring en sta er van te kijken hoeveel er mogelijk is met voldoende inzet. Sinds september vorig jaar ben ik onze aangekochte woning aan het renoveren, ik ben vrijwel alle avonden en zaterdag/zondag bezig en kom makkelijk aan 30 uur per week gemiddeld denk ik. Daarbovenop nog tijd naar bouwmarkt, nadenken/uitzoeken. Dit allemaal naast een veeleisende full-time baan en een gezin met twee jonge kinderen die ik iedere dag naar school breng.

Van tevoren had ik niet verwacht dat ik zoveel tijd vrij had kunnen spelen, ik durf ook niet met zekerheid te zeggen dat dit oneindig houdbaar is.

Maar, het is voor mij wel bizar om erachter te komen hoeveel meer er nog mogelijk is. Ik dacht dat ik het al ontzettend druk had maar er blijkt nog veel meer ruimte te zijn (zowel fysiek als mentaal). Ik ben tijdelijk wel gestopt met sporten maar het grootste deel van de extra tijd komt simpelweg uit minder "lummelen". In plaats van na het eten even zitten met kop koffie (en vaak op mijn mobiel/tweakers/youtube) zitten gewoon direct door. Ik ben dus vooral echt véél productiever (en minder actief op GoT :+ )

En dan kom ik er dus ook achter dat dit eigenlijk gewoon ook hartstikke leuk en gezellig is. Ik voel me fysiek regelmatig compleet gebroken (en soms mentaal) maar het geeft wel voldoening om door alle barrières die ik dacht te hebben heen te breken. Terug naar "alleen maar" full-time werken voelt straks misschien wel bijna als vakantie :P

Komend weekend gaan we verhuizen, daarna heb ik nog minimaal een maand drukte buitenom. Daarna ben ik voornemens om mijn productiviteit op een hoger niveau vast te houden en bezig te blijven met projectjes en tuin.

Ik ben er nog altijd niet van overtuigd dat ik persé gelukkig wordt van veel vrijheid en/of weinig druk. Als ik geen werkgever heb die veeleisend is ben ik het wel voor mezelf. Ik word vooral erg ongelukkig van gebrek aan richting/doel (ongeacht wat dat doel is).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Tommie12
assje schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:12:
Ik heb juist net een wat andere ervaring en sta er van te kijken hoeveel er mogelijk is met voldoende inzet. Sinds september vorig jaar ben ik onze aangekochte woning aan het renoveren, ik ben vrijwel alle avonden en zaterdag/zondag bezig en kom makkelijk aan 30 uur per week gemiddeld denk ik. Daarbovenop nog tijd naar bouwmarkt, nadenken/uitzoeken. Dit allemaal naast een veeleisende full-time baan en een gezin met twee jonge kinderen die ik iedere dag naar school breng.

Van tevoren had ik niet verwacht dat ik zoveel tijd vrij had kunnen spelen, ik durf ook niet met zekerheid te zeggen dat dit oneindig houdbaar is.

Maar, het is voor mij wel bizar om erachter te komen hoeveel meer er nog mogelijk is. Ik dacht dat ik het al ontzettend druk had maar er blijkt nog veel meer ruimte te zijn (zowel fysiek als mentaal). Ik ben tijdelijk wel gestopt met sporten maar het grootste deel van de extra tijd komt simpelweg uit minder "lummelen". In plaats van na het eten even zitten met kop koffie (en vaak op mijn mobiel/tweakers/youtube) zitten gewoon direct door. Ik ben dus vooral echt véél productiever (en minder actief op GoT :+ )

En dan kom ik er dus ook achter dat dit eigenlijk gewoon ook hartstikke leuk en gezellig is. Ik voel me fysiek regelmatig compleet gebroken (en soms mentaal) maar het geeft wel voldoening om door alle barrières die ik dacht te hebben heen te breken. Terug naar "alleen maar" full-time werken voelt straks misschien wel bijna als vakantie :P

Komend weekend gaan we verhuizen, daarna heb ik nog minimaal een maand drukte buitenom. Daarna ben ik voornemens om mijn productiviteit op een hoger niveau vast te houden en bezig te blijven met projectjes en tuin.

Ik ben er nog altijd niet van overtuigd dat ik persé gelukkig wordt van veel vrijheid en/of weinig druk. Als ik geen werkgever heb die veeleisend is ben ik het wel voor mezelf. Ik word vooral erg ongelukkig van gebrek aan richting/doel (ongeacht wat dat doel is).
Je hebt op dit moment gewoon een heel hoge motivatie, en dan kan je een pak meer doen gedurende een zekere tijd.
Ik ben wel zeker dat je dat niet oneindig kan vol houden, je zal af en toe een rustpauze moeten in bouwen.

Ik heb wat ervaring met mensen met een burn-out. Dat zijn meestal niet de lummelaars, maar wel mensen die denken alles aan te kunnen en hun eigen vermoeidheid niet opmerken. Als er dan wat mis gaat, dan gaat het ineens goed mis, en is de klap heel zwaar.

Iemand heeft me ooit gevraagd: is een emmer zwaar. Tja, dat hangt er vanaf hé.
Vol water weegt dat wel iets, maar ik kan dat gerust dragen, ook een trap naar boven.
Kan je die emmer ook 10km verder gaan neerzetten. Ja, dat kan als ik tijd krijg en die emmer ook regelmatig mag neer zetten.
Hetzelfde is geldig voor een pakje suiker van 1kg. Dat kan je makkelijk opheffen, maar probeer die eens 10minuten boven je toetsenbord te houden....
Af en toe rust in bouwen is voor iedereen belangrijk. En daarna kan je weer meer aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Deveon schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:39:
[...]

Persoonlijk kan ik mijzelf hier niet zo in vinden. Ik kan mij ook niet voorstellen dat ik de hele dag op de bank zou liggen. De meeste kinderen worden pas echt blij als je een paar uurtjes op school komt helpen, op het schoolplein staat en ze bij vriendjes brengt en ophaalt. Zelf net twee maanden bewust zonder werk gezeten en was er maar druk mee.

Op middelbare school leeftijd zal het wel minder worden maar ook dan is het fijn als je klaar staat en niet dat papa en mama moeten werken. Goedbetaalde banen zijn meestal niet flexibel, hooguit flexibel te plannen.
Dat zijn zaken die je tijdens het "werkende leven" ook prima kunt regelen. Of waarin je keuzes kunt maken. Ik had daarom sowieso een dag per week vrij 'voor de kinderen' en ik heb regelmatig ook meegedaan bij dingen op de basisschool (ook als ik daarvoor vrij moest nemen). Wat dat betreft staan voor mij de kinderen wel voorop. Als je daar geen tijd voor kunt maken, dan zit hem dat meer in de keus voor het werk dat je doet dan in het hebben van een betaalde baan op zich.
(Op de middelbare school speelt dit minder, daar waren er niet heel veel activiteiten waar we bij mee konden of 'mochten' doen, maar ook daar regelmatig wel langs geweest als er wat georganiseerd werd.)

Waar het me vooral om gaat, is dat de kinderen niet het idee moeten krijgen dat het normaal is om je hele leven alleen maar te doen wat je wil. Dat ze weten dat het heel normaal is om te werken, maar daarnaast als ouders ook tijd voor de kinderen te hebben. Je ziet soms dat kinderen van bijstandsouders zelf ook niet gaan werken omdat ze opgevoed zijn met het idee dat het prima is om gewoon thuis te zitten. Zo wil ik ze dus niet opvoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:39:
[...]

Dat zijn zaken die je tijdens het "werkende leven" ook prima kunt regelen. Of waarin je keuzes kunt maken. Ik had daarom sowieso een dag per week vrij 'voor de kinderen' en ik heb regelmatig ook meegedaan bij dingen op de basisschool (ook als ik daarvoor vrij moest nemen). Wat dat betreft staan voor mij de kinderen wel voorop. Als je daar geen tijd voor kunt maken, dan zit hem dat meer in de keus voor het werk dat je doet dan in het hebben van een betaalde baan op zich.
(Op de middelbare school speelt dit minder, daar waren er niet heel veel activiteiten waar we bij mee konden of 'mochten' doen, maar ook daar regelmatig wel langs geweest als er wat georganiseerd werd.)
Het ene sluit het ander inderdaad niet uit. Ik combineer nu ook prima werk met gezin.
Waar het me vooral om gaat, is dat de kinderen niet het idee moeten krijgen dat het normaal is om je hele leven alleen maar te doen wat je wil. Dat ze weten dat het heel normaal is om te werken, maar daarnaast als ouders ook tijd voor de kinderen te hebben. Je ziet soms dat kinderen van bijstandsouders zelf ook niet gaan werken omdat ze opgevoed zijn met het idee dat het prima is om gewoon thuis te zitten. Zo wil ik ze dus niet opvoeden.
Bijstandsouders zijn ook enorm beperkt in hun doen en laten. Als je vrijwilligerswerk kan doen kan je toch ook betaald werken? Als je dat soort vragen krijgt geef je vanzelf alle hoop op. Vergeet niet de vrijheid die financiële onafhankelijkheid met zich mee brengt. Die kon ik tijdens mij twee werkloze maanden echter ook niet benutten. Financieel was er geen zorg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Deveon schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:30:
Bijstandsouders zijn ook enorm beperkt in hun doen en laten.
Ik zeg ook niet dat hen iets te verwijten is. Maar wat je wel (soms) ziet is dat als de ouders "niets doen", de drempel voor kinderen om later ook "niets te doen" ook veel lager wordt.

(Ik wil geen discussie starten over wat goed en fout is, het gaat mij alleen om het effect dat de perceptie van de leefwijze van de ouders vaak over gaat op de kinderen. En dat ik het daarom zeker bij jonge kinderen best verstandig vind om het "goede voorbeeld" te geven.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:02:
[...]

Ik zeg ook niet dat hen iets te verwijten is. Maar wat je wel (soms) ziet is dat als de ouders "niets doen", de drempel voor kinderen om later ook "niets te doen" ook veel lager wordt.

(Ik wil geen discussie starten over wat goed en fout is, het gaat mij alleen om het effect dat de perceptie van de leefwijze van de ouders vaak over gaat op de kinderen. En dat ik het daarom zeker bij jonge kinderen best verstandig vind om het "goede voorbeeld" te geven.)
Je hebt zeker een punt, maar ik denk wel dat er een groot verschil zit tussen FIRE zijn (van grotendeels zelf verdiend vermogen) of de centjes iedere maand van het UWV krijgen.
En dan met name in de "mindset".

Daarnaast kan ik zelf ook niet echt stilzitten, dus ik verwacht eigenlijk dat ik uiteindelijk wel weer wat ga werken als "dagbesteding".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
HandyLumberjack schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:54:
[...]

Je hebt zeker een punt, maar ik denk wel dat er een een groot verschil zit tussen FIRE zijn (van grotendeels zelf verdiend vermogen) of de centjes iedere maand van het UWV krijgen.
En dan met name in de "mindset".
Ik denk dat dat tegenvalt bij een kind dat net naar de basisschool gaat. Ik zou dat 'risico' in elk geval willen uitsluiten. Zo'n kind weet vermoedelijk alleen: andere papa's en mama's moeten werken en mijn papa en mama niet.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Een tijdje geleden noemde ik met de gedachte te spelen om FIRE eens te benaderen vanuit de bril van een mini-verzekeraar. De SWR discussie van de afgelopen dagen raakte bij mij een gevoelige snaar, reden om hier eens echt werk van te maken.

Een gebruikelijk beginpunt is om te kijken naar de balans. Net als elk bedrijf heeft een verzekeraar een balans, bestaande uit activa (bezittingen) en passiva (verplichtingen + eigen vermogen). Een verplichting kan bijvoorbeeld een verkochte auto- of levensverzekering zijn, bezittingen zijn bijvoorbeeld een aandelen- en obligatieportefeuille. Het idee is dat je activa groter zijn dan je verplichtingen, zodat je dus een positief eigen vermogen (EV) hebt: EV = activa – passiva. EV < 0 is problematisch, dan ben je namelijk failliet.

De balans wordt gewaardeerd op marktwaarde. Je aandelenportefeuille staat dus op de balans met de waarde die hij vandaag heeft. Dit geldt dus ook voor de verplichtingen. Dit geldt dus ook voor de verplichtingen. Ik zeg het twee keer, want dit is een belangrijke stap. ;) Maar hoe bepaal je de marktwaarde van een verplichting, bijvoorbeeld een autoverzekering? Ik kan immers niet op DeGiro inloggen en een autoverzekering kopen of verkopen. Dit moet dus op een andere manier gewaardeerd worden. In het geval van een autoverzekering is het in het meest eenvoudige geval een combinatie van verwachte premie-inkomsten en verwachte schade. Deze waardering van verplichtingen noemen we de BEL: best estimate of liabilities.

Huh, verplichtingen, autoverzekeringen, BEL? We hebben het toch over FIRE?

Klopt, daarom gaan we nu naar levensverzekeringen kijken. Levensverzekeringen houden verband met leven en dood: een uitvaartverzekering is een voor de hand liggend voorbeeld, maar ook een lijfrente die betaalt tot de dood is een vorm van levensverzekering. Een lijfrente betaalt periodiek een bedrag uit, eigenlijk precies hetzelfde als we met ons FIRE spaarpotje willen bereiken! Het enige verschil is dat er bij FIRE soms niet tot de dood, maar tot de AOW/pensioengerechtigde leeftijd wordt gerekend, waarbij er van uit wordt gegaan dat de dood daarna pas komt. Dit is echter een detail dat ons niet belet om FIRE als lijfrente/annuïteit te beschouwen. Nu gaan we hier een prijskaartje aan hangen, oftewel, we gaan deze FIRE lijfrente waarderen, we gaan de BEL uitrekenen.

We beginnen met een paar parameters: we starten nu, in 2024, mijn lijfrente heeft een horizon van 40 jaar en mijn jaarlijkse uitgaven zijn € 25 000. We kunnen deze jaarlijkse uitgaven als cashflow beschouwen, dan zien we het volgende cashflow profiel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Eda9q4FkWYOcOAswRQv_a2ZBmU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3eBYG6vb5TyY73zCjISY3euc.png?f=user_large

In het meest eenvoudige geval zou ik dus €25k * 40 = €1 miljoen nodig hebben. Maar zeg je nu, is €25k in 2064 niet een stuk minder waard dan nu? Dat klopt, we gaan dus een inflatieindexatie toevoegen. Deze zet ik op 2%, de doelstelling van de ECB. In 2025 heb ik dus €25 000 * 1,02 = €25 500 nodig en in 2026 €25 500 * 1,02 = €26 010 enzovoorts. Het cashflowprofiel verandert significant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7xuy40iGhG7GmyxCKdRRg3KvCg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tJvHokFEekUXO9ecH2CRysqt.png?f=user_large

In 2063 heb ik dus ipv €25k, opeens bijna €55k nodig! Dit had je overigens ook met de Rule of 72 kunnen schatten: bij 2% rente verdubbelt het bedrag in ongeveer 36 jaar. Maar dat terzijde.

In plaats van €1 miljoen heb ik nu opeens ruim anderhalf miljoen euro nodig, €1 510 049 en 58 eurocent om precies te zijn. Oef! Inflatie is niet onze vriend.

Wat wel onze vriend is, is de tijdswaarde van geld, beter bekend als de time value of money (TVM). De TVM stelt eigenlijk dat een euro vandaag niet dezelfde waarde heeft als een euro morgen. Aangezien we vandaag leven en vandaag ons FIRE bedrag willen weten, willen we dus de huidge waarde van al die toekomstige bedragen weten. Om dit te doen kun je het toekomstige bedrag verdisconteren: PV = FV / (1 + r) ^ t, waarbij PV = present value, FV = future value, r = risk free rate en t = het tijdstip van het toekomstige bedrag. Bij een risk free rate (= rente) van 10% is €110 over een jaar dus €110 / (1 + 0.10) ^ 1 = €100 vandaag waard. Bij een rente van 0% is de PV gelijk aan de FV en bij een negatieve rente is de PV hoger dan de FV. Zie hier meteen de dekkingsgraadproblematiek van Nederlandse pensioenfondsen.

Goed, de time value of money dus. Als risk free rate gebruiken we de Duitse staatsrente. Het gaat wat ver in detail, maar het idee hierachter is dat Duitse staatsobligaties zo goed als risicovrij zijn en dat je hier in theorie de toekomstige cashflows kunt nabootsen. Ons cashflow profiel komt er als volgt uit te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eW0JCFGWuLrO9sNzoUCIRa-dG3w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BTZ2tbxJdqaCfoYBHIR5DGy1.png?f=user_large

Waar inflatie niet onze vriend was, is de TVM dat dus duidelijk wel! We komen nu op een FIRE bedrag van €903 991.56 uit, bijna 10% lager dan het oorspronkelijke bedrag dus en ruim ca. 40% lager dan het inflatiegecorrigeerde bedrag.

Voor wie nog leest: dank voor de aandacht, we zijn er bijna. Ik noemde eerder dat een levensverzekering over leven en dood ging. Er is namelijk een kans dat we in de komende 40 jaar overlijden, in dat geval heb je natuurlijk niet alle cashflows nodig. Aangezien we een BEL berekenen – een best estimate -, kunnen we simpelweg rekenen met de verwachte kans dat je nog leeft op het moment van een jaarlijkse onttrekking. Deze kans noemen actuarissen px. De kans dat je dood gaat is 1 – px en noemen ze qx. Dit kun door middel van allerlei ingewikkelde modellen gaan berekenen, maar makkelijker is het om een projectietafel van het Actuarieel Genootschap (AG) te pakken, waar dat al voor ons is gedaan. :)

Hierbij is de startleeftijd uiteraard van belang: jongeren hebben minder overlijdenskans dan ouderen, met uitzondering van de eerste paar levensjaren. Dat laatste is overigens wel interessant, in de middeleeuwen was de levensverwachting voornamelijk zo laag doordat er veel kindersterfte was. Was je eenmaal die dodelijke jaren voorbij, kon je best oud worden. Maar ook dat terzijde.

Als voorbeeld neem ik iemand (een vriend ;) ) van 31, man, die heeft volgens het AG 90.68% kans om over 40 jaar nog in leven te zijn. Deze kansen vermenigvuldig ik simpelweg met de cashflows, waarmee we tot het laatste plaatje komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzxGgCYjyKbQhZ7doF5eV2iSvP8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/543FcZBwtDjWcnrMjOXwd80g.png?f=user_large

Dit plaatje verschilt niet heel veel van het voorgaande, met name de laatste cashflows zijn iets lager. Ons FIRE bedrag is een slordige €880k. Door het meenemen van sterftekansen kunnen we dus bijna een jaar eerder met FIRE!

Terug naar het begin, naar de SWR. Bij een bedrag van €25k pj heb je bij een 4% SWR €625k nodig, bij een SWR van 3% wordt het €833k. Allebei lager dan de BEL van bovenstaande FIRE lijfrente dus. Belangrijk verschil is daarbij de horizon, als we ipv met 40 jaar met 30 jaar hadden gerekend (gebruikelijk bij SWR berekeningen), daalt de BEL naar €686k.

Tijd om af te ronden. Maar we zijn nog niet klaar: hierboven hebben we een best estimate berekend, maar risico buiten beschouwing gelaten. We zagen dat de inflatie en rente een grote impact hebben op ons FIRE bedrag, wat als die hoger of lager zijn? En hoe verhouden deze verplichtingen zich tot onze bezittingen, ons FIRE spaarpotje?

Dat bewaar ik tot een later moment. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-10 14:56
@wimjongil misschien denk ik te simpel, maar wat heeft de gemiddelde kans dat je leeft op een bepaalde leeftijd voor zin in deze individuele berekening ? Je leeft wel of niet. De gemiddelden doen er voor jezelf niet toe? Hooguit om een 'einddatum' aan te houden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
@wimjongil

Helemaal eens met wat net hierboven staat.
Als je het individueel bekijkt, dan mag je de sterftekans niet mee rekenen.

Je mag die pas mee nemen als je een belangrijk aantal mensen samen gaat verzekeren, en dat staal moet vrij representatief zijn.
Als je een bende rokers gaat verzekeren kan je goed uit komen, maar neem je een groep die langer leeft (meer vrouwen, meer sporters, significant minder rokers,…) dan kan de hele pot wel eens droog vallen….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:13
JEightyFive schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:17:
[...]
Voor de meneer uit het betreffende artikel kwam het (blijkbaar) wel onverwacht.
Die meneer uit het artikel, aka financial samurai, was ook nog steeds FO met kinderen. Maar als je keuzes maakt, lees een ander veel duurder huis kopen en andere extreem hoge uitgaven in the San Fransisco bay area doet die je makkelijk zou kunnen voorkomen, ja, dan worden je uitgaven opeens een stuk meer dan dat uit je excel kwam.

Er zullen heus gevallen zijn waarbij FO niet meer werkt, pun intended, maar dit is m.i. niet een goed voorbeeld. Eerlijk gezegd vraag ik me ook niet gewoon af of hij weer eens wat anders wilde doen, zoals werken, maar dat is verder speculatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
@Bulldock @Tommie12 terechte observatie! De verwachte sterftekans nemen we op deze manier mee omdat we naar de verwachte (e.g. best estimate) cashflows kijken. Risico hebben we tot nu toe volledig buiten beschouwing gelaten, en het is idd logisch dat langlevenrisico voor een individu veel groter is dan dan voor een verzekeraar met een divers klantbestand.

Dat ga ik een andere keer uitschrijven, maar kort gezegd is het idee dat een verzekeraar voor dergelijke risico's een buffer aanhoudt bovenop de BEL om ook solide te blijven in slecht weer scenario's.

In dit specifieke geval is het dus vrij eenvoudig en betaalbaar om het risico volledig af te dekken: je houdt €23k extra aan en klaar is kees. Waar dit interessanter wordt, is op het moment dat hogere leeftijden in je horizon vallen. Wat ga je doen met de cashflows die plaatsvinden als je 90+ bent? Volledig meenemen? Volledig negeren omdat je ouders bijv ook voor hun 90e zijn overleden? Iets er tussenin?

[ Voor 26% gewijzigd door wimjongil op 19-06-2024 06:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-10 14:57
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:03:
[...]

Ik denk dat dat tegenvalt bij een kind dat net naar de basisschool gaat. Ik zou dat 'risico' in elk geval willen uitsluiten. Zo'n kind weet vermoedelijk alleen: andere papa's en mama's moeten werken en mijn papa en mama niet.
Blijft een lastige afweging. Voor een groot deel van de deelnemers aan dit topic is RE een daadwerkelijk doel. Dat betekent inderdaad dat ze niet meer gaan werken zoals de andere mensen. Waarom zouden kinderen dat niet mee kunnen krijgen. Uiteraard is dat niet uit te leggen aan een kind van 5 maar een kind van 10 of 12 of 16 kan dat prima begrijpen.
Voor ons niet zozeer een probleem, onze reis gaat denk ik meer richting FMA, wellicht een jaar of 5 a 10 stoppen met werken maar dan zijn de kinderen al het huis uit. nu beiden 4 dagen werken en dat vind m'n dochter van 3 al te veel :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
wimjongil schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:19:
Een tijdje geleden noemde ik met de gedachte te spelen om FIRE eens te benaderen vanuit de bril van een mini-verzekeraar. De SWR discussie van de afgelopen dagen raakte bij mij een gevoelige snaar, reden om hier eens echt werk van te maken.

Een gebruikelijk beginpunt is om te kijken naar de balans. Net als elk bedrijf heeft een verzekeraar een balans, bestaande uit activa (bezittingen) en passiva (verplichtingen + eigen vermogen). Een verplichting kan bijvoorbeeld een verkochte auto- of levensverzekering zijn, bezittingen zijn bijvoorbeeld een aandelen- en obligatieportefeuille. Het idee is dat je activa groter zijn dan je verplichtingen, zodat je dus een positief eigen vermogen (EV) hebt: EV = activa – passiva. EV < 0 is problematisch, dan ben je namelijk failliet.

De balans wordt gewaardeerd op marktwaarde. Je aandelenportefeuille staat dus op de balans met de waarde die hij vandaag heeft. Dit geldt dus ook voor de verplichtingen. Dit geldt dus ook voor de verplichtingen. Ik zeg het twee keer, want dit is een belangrijke stap. ;) Maar hoe bepaal je de marktwaarde van een verplichting, bijvoorbeeld een autoverzekering? Ik kan immers niet op DeGiro inloggen en een autoverzekering kopen of verkopen. Dit moet dus op een andere manier gewaardeerd worden. In het geval van een autoverzekering is het in het meest eenvoudige geval een combinatie van verwachte premie-inkomsten en verwachte schade. Deze waardering van verplichtingen noemen we de BEL: best estimate of liabilities.

Huh, verplichtingen, autoverzekeringen, BEL? We hebben het toch over FIRE?

Klopt, daarom gaan we nu naar levensverzekeringen kijken. Levensverzekeringen houden verband met leven en dood: een uitvaartverzekering is een voor de hand liggend voorbeeld, maar ook een lijfrente die betaalt tot de dood is een vorm van levensverzekering. Een lijfrente betaalt periodiek een bedrag uit, eigenlijk precies hetzelfde als we met ons FIRE spaarpotje willen bereiken! Het enige verschil is dat er bij FIRE soms niet tot de dood, maar tot de AOW/pensioengerechtigde leeftijd wordt gerekend, waarbij er van uit wordt gegaan dat de dood daarna pas komt. Dit is echter een detail dat ons niet belet om FIRE als lijfrente/annuïteit te beschouwen. Nu gaan we hier een prijskaartje aan hangen, oftewel, we gaan deze FIRE lijfrente waarderen, we gaan de BEL uitrekenen.

We beginnen met een paar parameters: we starten nu, in 2024, mijn lijfrente heeft een horizon van 40 jaar en mijn jaarlijkse uitgaven zijn € 25 000. We kunnen deze jaarlijkse uitgaven als cashflow beschouwen, dan zien we het volgende cashflow profiel:

[Afbeelding]

In het meest eenvoudige geval zou ik dus €25k * 40 = €1 miljoen nodig hebben. Maar zeg je nu, is €25k in 2064 niet een stuk minder waard dan nu? Dat klop, we gaan dus een inflatieindexatie toevoegen. Deze zet ik op 2%, de doelstelling van de ECB. In 2025 heb ik dus €25 000 * 1,02 = €25 500 nodig en in 2026 €25 500 * 1,02 = €26 010 enzovoorts. Het cashflowprofiel verandert significant:

[Afbeelding]

In 2063 heb ik dus ipv €25k, opeens bijna €55k nodig! Dit had je overigens ook met de Rule of 72 kunnen schatten: bij 2% rente verdubbelt het bedrag in ongeveer 36 jaar. Maar dat terzijde.

In plaats van €1 miljoen heb ik nu opeens ruim anderhalf miljoen euro nodig, €1 510 049 en 58 eurocent om precies te zijn. Oef! Inflatie is niet onze vriend.

Wat wel onze vriend is, is de tijdswaarde van geld, beter bekend als de time value of money (TVM). De TVM stelt eigenlijk dat een euro vandaag niet dezelfde waarde heeft als een euro morgen. Aangezien we vandaag leven en vandaag ons FIRE bedrag willen weten, willen we dus de huidge waarde van al die toekomstige bedragen weten. Om dit te doen kun je het toekomstige bedrag verdisconteren: PV = FV / (1 + r) ^ t, waarbij PV = present value, FV = future value, r = risk free rate en t = het tijdstip van het toekomstige bedrag. Bij een risk free rate (= rente) van 10% is €110 over een jaar dus €110 / (1 + 0.10) ^ 1 = €100 vandaag waard. Bij een rente van 0% is de PV gelijk aan de FV en bij een negatieve rente is de PV hoger dan de FV. Zie hier meteen de dekkingsgraadproblematiek van Nederlandse pensioenfondsen.

Goed, de time value of money dus. Als risk free rate gebruiken we de Duitse staatsrente. Het gaat wat ver in detail, maar het idee hierachter is dat Duitse staatsobligaties zo goed als risicovrij zijn en dat je hier in theorie de toekomstige cashflows kunt nabootsen. Ons cashflow profiel komt er als volgt uit te zien:

[Afbeelding]

Waar inflatie niet onze vriend was, is de TVM dat dus duidelijk wel! We komen nu op een FIRE bedrag van €903 991.56 uit, bijna 10% lager dan het oorspronkelijke bedrag dus en ruim ca. 40% lager dan het inflatiegecorrigeerde bedrag.

Voor wie nog leest: dank voor de aandacht, we zijn er bijna. Ik noemde eerder dat een levensverzekering over leven en dood ging. Er is namelijk een kans dat we in de komende 40 jaar overlijden, in dat geval heb je natuurlijk niet alle cashflows nodig. Aangezien we een BEL berekenen – een best estimate -, kunnen we simpelweg rekenen met de verwachte kans dat je nog leeft op het moment van een jaarlijkse onttrekking. Deze kans noemen actuarissen px. De kans dat je dood gaat is 1 – px en noemen ze qx. Dit kun door middel van allerlei ingewikkelde modellen gaan berekenen, maar makkelijker is het om een projectietafel van het Actuarieel Genootschap (AG) te pakken, waar dat al voor ons is gedaan. :)

Hierbij is de startleeftijd uiteraard van belang: jongeren hebben minder overlijdenskans dan ouderen, met uitzondering van de eerste paar levensjaren. Dat laatste is overigens wel interessant, in de middeleeuwen was de levensverwachting voornamelijk zo laag doordat er veel kindersterfte was. Was je eenmaal die dodelijke jaren voorbij, kon je best oud worden. Maar ook dat terzijde.

Als voorbeeld neem ik iemand (een vriend ;) ) van 31, die heeft volgens het AG 90.68% kans om over 40 jaar nog in leven te zijn. Deze kansen vermenigvuldig ik simpelweg met de cashflows, waarmee we tot het laatste plaatje komen:

[Afbeelding]

Dit plaatje verschilt niet heel veel van het voorgaande, met name de laatste cashflows zijn iets lager. Ons FIRE bedrag is een slordige €880k. Door het meenemen van sterftekansen kunnen we dus bijna een jaar eerder met FIRE!

Terug naar het begin, naar de SWR. Bij een bedrag van €25k pj heb je bij een 4% SWR €625k nodig, bij een SWR van 3.2% wordt het €833k. Allebei lager dan de BEL van bovenstaande FIRE lijfrente dus. Belangrijk verschil is daarbij de horizon, als we ipv met 40 jaar met 30 jaar hadden gerekend (gebruikelijk bij SWR berekeningen), daalt de BEL naar €686k.

Tijd om af te ronden. Maar we zijn nog niet klaar: hierboven hebben we een best estimate berekend, maar risico buiten beschouwing gelaten. We zagen dat de inflatie en rente een grote impact hebben op ons FIRE bedrag, wat als die hoger of lager zijn? En hoe verhouden deze verplichtingen zich tot onze bezittingen, ons FIRE spaarpotje?

Dat bewaar ik tot een later moment. :)
Wellicht mis ik iets, maar hoe is dit anders dan rekenen met een SWR? Het principe is hetzelfde. Je kosten worden geïndexeerd. Het rendement wat je maakt dekt dit af.

Het verschil in rendement komt vooral omdat je met obligaties rekent in plaats van een aandelenmandje waardoor je netto maar een klein rendement maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

R.van.M schreef op zondag 16 juni 2024 @ 23:13:
Dat is geen goede interpretatie; als je een beurscrash treft één dag na je pensioen is de kans een flink stuk groter geworden dat je bij de 5% zit die het niet haalt.

Andersom bekeken; wie zijn die 5% gevallen waarbij 4% withdrawal niet goed komt? Waarschijnlijk degenen die snel na het begin tegen een forse crash aanlopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JEightyFive
rube schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:05:
[...]
Eerlijk gezegd vraag ik me ook niet gewoon af of hij weer eens wat anders wilde doen, zoals werken, maar dat is verder speculatie.
Met 2 kinderen dacht ie: even naar kantoor voor een break :+
In het verleden zat collega's met kinderen gehad die blij waren wanneer ze op kantoor waren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
eamelink schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:32:
[...]

Dat is geen goede interpretatie; als je een beurscrash treft één dag na je pensioen is de kans een flink stuk groter geworden dat je bij de 5% zit die het niet haalt.

Andersom bekeken; wie zijn die 5% gevallen waarbij 4% withdrawal niet goed komt? Waarschijnlijk degenen die snel na het begin tegen een forse crash aanlopen.
Zoals ik in mijn post zeg;
De originele theorie gaat er vanuit dat je een moment kiest wanneer je stopt met werken en van je kapitaal gaat leven. Op dat moment stel je je onttrekking vast en deze corrigeer je met inflatie. Dit wordt in de originele theorie niet meer aangepast ongeacht wat de beurskoersen doen. Dat is geen interpretatie maar hoe het in de paper staat :)

Je hebt uiteraard een valide punt dat een groot deel van de 'failure rate' komt door mensen die een crash meemaken in de eerste jaren na hun pensioen datum. (sequence of return risk). Hier zijn veel artikelen en papers over geschreven en hoewel je het nooit helemaal kun voorkomen kun je het risico wel verlagen door in de eerste jaren minder risico te nemen. Dit heeft echter een prijs (lager rendement). Hier kun je dus je eigen nuance inbrengen hoeveel risico je wil afkopen

Daarnaast houdt de originele theorie geen rekening met langere uitkeringsfase (>30 jaar), hoge P/E op de beurs etc. wat ook invloed heeft op de haalbaarheid van je strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
R.van.M schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:20:
[...]

Wellicht mis ik iets, maar hoe is dit anders dan rekenen met een SWR? Het principe is hetzelfde. Je kosten worden geïndexeerd. Het rendement wat je maakt dekt dit af.

Het verschil in rendement komt vooral omdat je met obligaties rekent in plaats van een aandelenmandje waardoor je netto maar een klein rendement maakt
Volgens mij begrijp ik je niet helemaal, maar waar je bij een SWR je assets als startpunt neemt ("ik heb x euro, hoeveel kan ik elk jaar onttrekken met een bepaald slagingspercentage"), neem je hier je verplichtingen als startpunt ("ik ga elk jaar y euroonttrekken, hoeveel assets heb ik hiervoor nodig?").

Verder is de SWR zoals ik 'm ken sterk afhankelijk van de historische rendementen waarmee je je portefeuille simuleert, zonder oog voor de huidige stand van de markt (je noemt zelf al p/e bijvoorbeeld, maar ook rente en inflatie(verwachtingen) worden niet meegenomen). De SWR heeft verder een vaste tijdshorizon, is leeftijdsonafhankelijk en dingen als AOW of pensioen zitten er ook niet in. Die laatste kun je in mijn voorbeeld wel meenemen door de benodigde cashflows te verlagen met de verwachte AOW en pensioenuitkeringen.

Maar waarschijnlijk begrijp ik je vraag niet helemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
superkoex9 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:07:
[...]

Blijft een lastige afweging. Voor een groot deel van de deelnemers aan dit topic is RE een daadwerkelijk doel. Dat betekent inderdaad dat ze niet meer gaan werken zoals de andere mensen. Waarom zouden kinderen dat niet mee kunnen krijgen. Uiteraard is dat niet uit te leggen aan een kind van 5 maar een kind van 10 of 12 of 16 kan dat prima begrijpen.
Het is ook niet 'de waarheid', het is meer een persoonlijke overweging. Voor ons is RE ook een doel, maar niet het ultieme doel. Of eigenlijk is het misschien meer een middel dan een doel. Voor ons is het een hoger doel om de kinderen goed en zonder problemen 'af te leveren'.

Voor ons houdt dat in om zeker op jongere leeftijd het goede voorbeeld geven. En ook om er voor hen zijn. En ook op latere leeftijd, tijdens en na de studie, dat er ook geen financiële zorgen over zijn. Omdat de uitgaven daarvoor nog alle kanten op kunnen gaan, kan ik moeilijk inschatten wanneer wij daadwerkelijk FO zijn. Laat staan dat we de stap naar RE willen maken. Het nog-niet RE zijn zit hem dus mede in het onduidelijk zijn van de toekomstige uitgaven voor de kinderen.

Daarnaast zou ik tijdens mijn RE fase ook 'gewoon' de vrijheid willen hebben om te doen wat ik wil. Als we nog thuiswonende kinderen zouden hebben, zou ik toch meestal er thuis voor hen willen zijn. En zou ik niet zo snel bij wijze van spreken ad hoc besluiten om morgen een dagje naar het ander eind van het land te gaan en wel te zien wanneer ik weer terug ben. Of een weekendje naar plek X. Zonder die 'echte' vrijheid zou de waarde van RE voor mij minder groot zijn.

En daarnaast, maar ook dat is persoonlijk, vind ik het goed dat de kinderen werk niet bij voorbaat als een last zien. Iets wat ze ook op latere leeftijd (onbewust) kunnen meekrijgen. Dat wij RE als doel/middel zien, betekent niet dat werken op zich 'fout' is. Zeker bij pubers die bij voorbaat soms al liever lui dan moe zijn, kan dat wel eens verkeerd overkomen. Dan heb ik liever dat ze positieve verhalen horen over het werk. En over wat betaald werk aan financiële mogelijkheden biedt (waaronder FI).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BK70
wimjongil schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:45:
[...]

Volgens mij begrijp ik je niet helemaal, maar waar je bij een SWR je assets als startpunt neemt ("ik heb x euro, hoeveel kan ik elk jaar onttrekken met een bepaald slagingspercentage"), neem je hier je verplichtingen als startpunt ("ik ga elk jaar y euroonttrekken, hoeveel assets heb ik hiervoor nodig?").

Verder is de SWR zoals ik 'm ken sterk afhankelijk van de historische rendementen waarmee je je portefeuille simuleert, zonder oog voor de huidige stand van de markt (je noemt zelf al p/e bijvoorbeeld, maar ook rente en inflatie(verwachtingen) worden niet meegenomen). De SWR heeft verder een vaste tijdshorizon, is leeftijdsonafhankelijk en dingen als AOW of pensioen zitten er ook niet in. Die laatste kun je in mijn voorbeeld wel meenemen door de benodigde cashflows te verlagen met de verwachte AOW en pensioenuitkeringen.

Mocht je dat nog niet gedaan hebben adviseer ik je om eens te kijken naar de SWR series van ERN (https://earlyretirementnow.com/safe-withdrawal-rate-series/). In de toolbox kun je alle zaken meenemen die je noemt: horizon, pensioen/AOW (al dan niet geindexeerd), cashflows etc. Ook wordt er rekening gehouden met een P/E ratio. In feite zegt hij ook in Part 32 – You are a Pension Fund of One (or Two). Interessante materie die mij echt geholpen heeft een stap verder te komen. Het kostte wel even tijd om me in te verdiepen en eea goed te begrijpen en in te vullen. Maar dan heb je ook wat ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
wimjongil schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:45:
[...]

Bij de SWR neem je ook je jaarlijkse uitgaves als startpunt. Je bepaald op basis daarvan welk kapitaal je nodig hebt. Stel dat je €21.500 per jaar wil uitgeven en je rekent met een SWR van 3,5% dan heb je €617k nodig (21.500 / 3,5%)

In de SWR berekeningen is al rekening gehouden met fluctuaties op de beurs, periodes van hoge inflatie etc.

Dit betekend uiteraard niet dat de originele theorie geheel compleet en perfect is. Daarom kan er nog genoeg aan gesleuteld worden (sequence risk, lagere SWR bij hoge PE etc)

Wat ik bedoel te zeggen is dat je in je bovenstaande berekeningen eigenlijk bent aan het uitrekenen hoe je bij een SWR percentage uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
wimjongil schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 06:12:
@Bulldock @Tommie12 terechte observatie! De verwachte sterftekans nemen we op deze manier mee omdat we naar de verwachte (e.g. best estimate) cashflows kijken. Risico hebben we tot nu toe volledig buiten beschouwing gelaten, en het is idd logisch dat langlevenrisico voor een individu veel groter is dan dan voor een verzekeraar met een divers klantbestand.

Dat ga ik een andere keer uitschrijven, maar kort gezegd is het idee dat een verzekeraar voor dergelijke risico's een buffer aanhoudt bovenop de BEL om ook solide te blijven in slecht weer scenario's.

In dit specifieke geval is het dus vrij eenvoudig en betaalbaar om het risico volledig af te dekken: je houdt €23k extra aan en klaar is kees. Waar dit interessanter wordt, is op het moment dat hogere leeftijden in je horizon vallen. Wat ga je doen met de cashflows die plaatsvinden als je 90+ bent? Volledig meenemen? Volledig negeren omdat je ouders bijv ook voor hun 90e zijn overleden? Iets er tussenin?
Als je naar verzekeraars info wilt kijken, kun je als check kijken wat een bepaald lijfrente kapitaal opbrengt. Ze rekenen op dit moment met circa 3 procent rente. Je hebt dan bijna alle factoren te pakken, behalve inflatie en de winst die verzekeraar pakt.

Bijvoorbeeld op moneywise of 123lijfrente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FankdeRouw
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-08 18:13
R.van.M schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:25:
[...]

In de SWR berekeningen is al rekening gehouden met fluctuaties op de beurs, periodes van hoge inflatie etc.
Wat iedereen schijnt weg te laten is de het verschil in vermogensbelasting tussen USA en Europa, deze is niet meegenomen in de SWR.

Nederland lijkt te bewegen naar 30% belasting op (hopelijk daadwerkelijk behaalde) winsten.

Je mag dan meteen ca 2% van je SWR afhalen........ (30% van 7 % rendement na kosten)

[ Voor 7% gewijzigd door FankdeRouw op 19-06-2024 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
wimjongil schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 06:12:

Als ik er niet meer ben, dan zullen mijn kinderen wel iets doen met het geld zeker. Dat is niet verloren.

Ik ga er van uit dat mijn kapitaal zowat intact blijft, en dat is ook een soort van reserve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annan
  • Laatst online: 03-10 11:48
Het is toch ook mijn doel op het vermogen op peil te houden en zodoende iets mooi achter te laten voor de volgende generatie.

Het is zeker zo dat werken en sparen en minimalistisch leven allemaal levenslessen bevatten, maar ik hoop die ook op andere manieren te kunnen overbrengen. Time will tell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
FankdeRouw schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:50:
[...]

Wat iedereen schijnt weg te laten is de het verschil in vermogensbelasting tussen USA en Europa, deze is niet meegenomen in de SWR.

Nederland lijkt te bewegen naar 30% belasting op (hopelijk daadwerkelijk behaalde) winsten.

Je mag dan meteen ca 2% van je SWR afhalen........ (30% van 7 % rendement na kosten)
Exact, veel lijken dat gezien de bedragen die langskomen niet te realiseren. Kun je wel voor een deel dempen, door (wat hier ook bijna niet langskomt) je woz en hypotheek in box 3 te laten landen.

Divide and conquer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
FankdeRouw schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:50:
[...]

Hoho, dit gaat te snel, het feit dat je gemiddeld ca. 2% mag opsturen naar de Belastingdienst betekent niet dat je SWR ook met 2% daalt. Voor die SWR is namelijk niet een scenario met een gemiddelde rendement over 30jr van belang, maar juist de extreem negatief scenario's met een veel lager rendement. In dat geval betaal je dus ook veel minder belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:24
In USA heb je toch ook een Capital Gains tax, dus in hoeverre is het ontzettend anders tov de situatie hier in NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
BK70 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:12:
[...]

Mocht je dat nog niet gedaan hebben adviseer ik je om eens te kijken naar de SWR series van ERN (https://earlyretirementnow.com/safe-withdrawal-rate-series/). In de toolbox kun je alle zaken meenemen die je noemt: horizon, pensioen/AOW (al dan niet geindexeerd), cashflows etc. Ook wordt er rekening gehouden met een P/E ratio. In feite zegt hij ook in Part 32 – You are a Pension Fund of One (or Two). Interessante materie die mij echt geholpen heeft een stap verder te komen. Het kostte wel even tijd om me in te verdiepen en eea goed te begrijpen en in te vullen. Maar dan heb je ook wat ;)
Dank, interessante materie inderdaad!
R.van.M schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:25:
[...]

Bij de SWR neem je ook je jaarlijkse uitgaves als startpunt. Je bepaald op basis daarvan welk kapitaal je nodig hebt. Stel dat je €21.500 per jaar wil uitgeven en je rekent met een SWR van 3,5% dan heb je €617k nodig (21.500 / 3,5%)

Dit betekend uiteraard niet dat de originele theorie geheel compleet en perfect is. Daarom kan er nog genoeg aan gesleuteld worden (sequence risk, lagere SWR bij hoge PE etc)

Wat ik bedoel te zeggen is dat je in je bovenstaande berekeningen eigenlijk bent aan het uitrekenen hoe je bij een SWR percentage uitkomt.
Op die manier gesteld kun je inderdaad zeggen dat we onderaan de streep hetzelfde doen. Met hierbij overigens nogmaals de opmerking dat ik hierboven alleen naar de best estimate heb gekeken. Gemiddeld gezien heb je aan dit bedrag dus genoeg, maar er zijn ook genoeg scenario's waarin dit niet het geval. Je kunt dus niet stellen dat jaarlijkse onttrekking / PV all future CF's = SWR. Maar dat was geloof ik al duidelijk. ;) Het kost even wat tijd om zo'n post te tikken, maar ik wil er dus ook een schrijven over risicobuffers die een verzekeraar aan zou moeten houden. Daarmee kom je al wat dichter in de buurt bij een SWR.

Even die reeks van ERN als uitgangspunt nemend, is de insteek bij SWR extreem empirisch van aard. Dat is eigenlijk het grote verschil met mijn manier. ERN rekent uiteindelijk alles uit op basis van historische gegevens. Non-parametrische statistiek zeg maar. De door mij beschreven aanpak is meer theoretisch van aard, met uiteraard wel een empirische basis (ERN maakt hier overigens ook een uitstapje naar in deel 56, zie ik). Daarbij wil ik niet zeggen dat mijn manier beter is (of andersom), het is voor mij meer een gedachtenexperiment met misschien wat interessante inzichten.

Eigenlijk is één SWR percentage gewoon te kort door de bocht voor iets als FIRE. Getuige zijn enorm uitgebreide serie is ERN het daar ook wel mee eens.
jerh schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:26:
[...]

Als je naar verzekeraars info wilt kijken, kun je als check kijken wat een bepaald lijfrente kapitaal opbrengt. Ze rekenen op dit moment met circa 3 procent rente. Je hebt dan bijna alle factoren te pakken, behalve inflatie en de winst die verzekeraar pakt.

Bijvoorbeeld op moneywise of 123lijfrente
Dat is ook een goede manier om tot een FIRE bedrag te komen. Enige nadeel is dat je daarbij wel profiteert van risicospreiding die je als individu niet hebt. Maar misschien streept dat weg tegen de winst van de verzekeraar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FankdeRouw
HandyLumberjack schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:06:
[...]

Hoho, dit gaat te snel, het feit dat je gemiddeld ca. 2% mag opsturen naar de Belastingdienst betekent niet dat je SWR ook met 2% daalt. Voor die SWR is namelijk niet een scenario met een gemiddelde rendement over 30jr van belang, maar juist de extreem negatief scenario's met een veel lager rendement. In dat geval betaal je dus ook veel minder belasting.
Gemiddeld daalt je netto rendement na belasting dus wel gewoon met 2%. SWR is gebaseerd op een gemiddeld netto rendement, minus inflatie, gecorrigeerd voor ongunstig instap moment.

Veel andere variabele zijn aan elkaar gekoppeld. Hoge inflatie gaat vaak samen met hoger rendement, een meer defensieve mix gaat gepaard met minder heftige dalingen en daardoor daalt de SWR niet zo hard als je op basis van een lager rendement zou verwachten.

Maar 2% minder netto rendement door belasting is gemiddeld gewoon 2% minder SWR

[ Voor 29% gewijzigd door FankdeRouw op 19-06-2024 15:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R.van.M
FankdeRouw schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:38:
[...]

Gemiddeld daalt je netto rendement na belasting dus wel gewoon met 2%. SWR is gebaseerd op een gemiddeld netto rendement, minus inflatie, gecorrigeerd voor ongunstig instap moment.

Veel andere variabele zijn aan elkaar gekoppeld. Hoge inflatie gaat vaak samen met hoger rendement, een meer defensieve mix gaat gepaard met minder heftige dalingen en daardoor daalt de SWR niet zo hard als je op basis van een lager rendement zou verwachten.

Maar 2% minder netto rendement door belasting is gemiddeld gewoon 2% minder SWR
Je onderschat de impact van volatiliteit op de SWR. Hoewel het gemiddelde aandelen rendement 7% netto is (dus na inflatie) kun je dat niet gebruiken als SWR. De enige reden hiervoor is volatiliteit.

Nu is het mooie aan de toekomstig voorgestelde belasting dat deze niet lineair 2% is. In goede tijden is deze hoger terwijl deze in slechte tijden negatief is (je bouwt verliezen op die je later mag verrekenen). Dit dempt de volatiliteit.

Je zal zeker rekening moeten houden met belasting, maar als je nu met 4% rekent betekend het niet dat je daar 2% vanaf moet trekken. Het zal een kleiner percentage zijn wat iemand die wiskundig slimmer is dan mij is mag uitrekenen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FankdeRouw
R.van.M schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:33:
[...]

Je onderschat de impact van volatiliteit op de SWR. Hoewel het gemiddelde aandelen rendement 7% netto is (dus na inflatie) kun je dat niet gebruiken als SWR. De enige reden hiervoor is volatiliteit.
De grap is dus dat die 2% niet afhankelijk is van de volatiliteit, maar lineair is. Je blijft dus met dezelfde beleggingsmix rekenen, alleen het resultaat is netto 2% minder. ( Het voorstel is om de heffing te gaan afrekenen op niet gerealiseerd rendement.)

Stop het maar in een van de modellen, waarbij de beleggingsmix hetzelfde laat en alleen het resultaat met 2% verlaagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
FankdeRouw schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:49:
[...]

De grap is dus dat die 2% niet afhankelijk is van de volatiliteit, maar lineair is. Je blijft dus met dezelfde beleggingsmix rekenen, alleen het resultaat is netto 2% minder. ( Het voorstel is om de heffing te gaan afrekenen op niet gerealiseerd rendement.)

Stop het maar in een van de modellen, waarbij de beleggingsmix hetzelfde laat en alleen het resultaat met 2% verlaagd.
Lees aub nog een keer mijn post. Het gaat erom dat de volatiliteit de SWR beperkt. Doordat de je je verliezen mag aftrekken van toekomstige belastingen verlaagt dit de volatiliteit van de SWR.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Blik1984 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:09:
In USA heb je toch ook een Capital Gains tax, dus in hoeverre is het ontzettend anders tov de situatie hier in NL?
Op het eerste gezicht lijkt er weinig verschil te zijn, maar er is juist een behoorlijk verschil... Het verschil zit hem in het al dan niet gerealiseerd zijn van de winst op de asset.

In de USA ben je pas capital gains tax verschuldigd bij de verkoop van de asset, terwijl wij hier in NL juist belasting betalen over een (nu nog fictief, straks werkelijk) ongerealiseerd rendement.

In een vermogensopbouwfase (je verkoopt je assets niet) geeft dit belastinguitstel je een flink liquiditeitsvoordeel. Als je dit liquiditeitsvoordeel herbelegt, is dat een katalysator van je vermogen. Aanvullend, in de onttrekkingsfase betaal je alleen over de onttrekking die je doet door verkoop van de asset. Ook in die fase kun je belasting dus best nog even uitstellen.

Het verkopen van de ene asset en aankopen van de ander is dan weer niet zo'n gunstige exercitie, dus switchen van portefeuille zou je goed over na moeten denken.

In Nederland kennen we overigens vergelijkbare mogelijkheden, namelijk het pensioenstelsel via werkgever, het lijfrenteregime, of beleggingen in de vennootschap. Bij pensioen via werkgever en het lijfrenteregime heb je, naast een vrijstelling van heffing over de pot, ook nog het voordeel van de inleg. Box 3 vermogens worden eigenlijk als enige wel jaarlijks 'afgeroomd' (geheven).

Het lijkt niet veel verschil te maken, maar juist dat uitstel van heffing met dito mogelijkheid om dat geld opnieuw te beleggen, maakt dat het eindkapitaal behoorlijk uiteen ligt.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FankdeRouw
R.van.M schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:06:
[...]

Lees aub nog een keer mijn post. Het gaat erom dat de volatiliteit de SWR beperkt. Doordat de je je verliezen mag aftrekken van toekomstige belastingen verlaagt dit de volatiliteit van de SWR.
Daar reageer ik juist op. We zijn het duidelijk niet met elkaar eens, misschien dat iemand anders een van ons kan overtuigen van het gelijk van de ander :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:13
Eigenlijk is één SWR percentage gewoon te kort door de bocht voor iets als FIRE.
Dit dus. Er is dus ook niet één SWR. Die is namelijk situatie en persoonsafhankelijk.
De 3-4% is een aardig WR richtlijn, maar of die ook S (genoeg) is voor iedereen, zul je zelf moeten beoordelen.

Bij relatief kortere RE periode maakt trouwens een wr van b.v. +/- een 0.25% ook niet zoveel uit. Maar in het geval van een hele lange RE periode kan dat wel enorm veel uitmaken in de slagingskans.

En dan nog, pas achteraf kun je zeggen of het gewerkt heeft. Je zult nooit alle risico's helemaal kunnen uitsluiten.

Overigens is, als ik naar onze ergens situatie kijk, onze WR ook niet zo makkelijk om te definieren door toch nog (wisselende) inkomsten uit werk, studiekosten van kinderen die tijdelijk zijn, vastgoed wat wat lastig heel nauwkeurig op waarde is te schatten, een hypotheek met een rente van 1.7% die nog 16 jaar vast staat maar daarna? etc.
Dus ik kan allerlei aananmes doen, maar ik kan in onze situatie de WR niet echt goed op een paar tienden van een procent berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
eamelink schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:32:
[...]

Ik zou zeggen maak eens zelfs een fictieve berekening met www.firecalc.app.

Hieronder een screenshot waarbij je ziet dat je een uitkomst hebt van 96,8%:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtW5Xorw-xhqklQJUPbxrxlMUDk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WUfWLgp6AGzjrnxt9picHiYe.png?f=fotoalbum_large

En waar het het dan mis? Als je in het rechter scherm naar benedern scrolt zie je voor de jaartallen wat je aan vermogen overhoud (of niet). Je moet je dan afvragen hoe groot de kans is dat dergelijke slechte jaren in de toekomst weer voorkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPEd7LWXb4j7LZ94JE1zxX2Z5rE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7A0CnZFk4geGftUaKtjif1lG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 21:04
Stel je stopt op 60 jr. met werken. Met een FIRE pot kun je deze periode overbruggen, maar wat is dan het effect op je pensioensopbouw? Immers 10 jaar lang minder inleg in je pensioenpot (ook werkgeversbijdrage). Houden jullie hier nog rekening mee bij het opbouwen van vermogen? Zo ja hoe dekken jullie dit af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BK70
PHPResource schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:35:
Stel je stopt op 60 jr. met werken. Met een FIRE pot kun je deze periode overbruggen, maar wat is dan het effect op je pensioensopbouw? Immers 10 jaar lang minder inleg in je pensioenpot (ook werkgeversbijdrage). Houden jullie hier nog rekening mee bij het opbouwen van vermogen? Zo ja hoe dekken jullie dit af?
Of er wat af te dekken valt hangt af van het pensioenbedrag dat je opgebouwd hebt op je 60ste en je verwachte uitgavenpatroon. Of je een pensioengat hebt, bepaal je in principe zelf en wordt niet bepaald door een standaard regeltje (zoals het vaak wel wordt voorgespiegeld)
Pagina: 1 ... 211 ... 295 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.