Ik zou in het begin ook niet als uitgangspunt nemen dat je een exact doelbedrag moet hebben. Eerst is het vooral een "bierviltje" berekening, met heel grove schattingen over je inkomsten en uitgaven. Dat kan een eerste inschatting geven of veel eerder FO worden realistisch is. Als je zo'n eerste inschatting hebt, dan kun je bedenken of je dat ook zou willen en of je wellicht wil ingrijpen in je inkomsten/uitgaven
Ik ben halverwege de 30 en ik kan geen zuivere inschatting maken over mijn energielasten over 3 jaar (nog 2,5 jaar vast contract). Dat varieert ergens van -€ 100 per maand tot +€250 per maand. Extrapoleer die delta over 30 jaar en je komt op een gigantisch bedrag uit (€ 126.000!).
Dat is natuurlijk maar één van de kostenposten. Welliswaar een grote kostenpost, die de afgelopen jaren flink fluctueerde. Maar op de lange termijn zouden zulke extremen zich min of meer moeten uitmiddelen. Dat is een beetje het idee van een algemeen inflatiepercentage.
Uiteraard kan het zijn dat bepaalde kostenposten helemaal de pan uit gaan rijzen. Maar het zou wat onlogisch zijn als een bepaalde extreme stijging zich 30 jaar lang ieder jaar zou voordoen.
Of mijn pensioen in de 2e pijler (aanvullend pensioen), volgens mijn verzekeraar komt dit waarschijnlijk uit op 50k bruto per jaar. Maar als het meezit kan dit ook 129k zijn (en als het tegenzit 20k per jaar).
Die scenario's zijn ook echt natte-vinger werk. Daarin wordt niet alleen met verschillende rendements-scenario's gerekend, maar wordt het ook teruggerekend naar 'euro's van nu' (verschillende inflatiescenario's) en worden ook verschillende scenario's over bv je eigen loonontwikkeling meegenomen.
Dat heeft eigenlijk een dubbele lading. De korte klap is zeggen: negeer die cijfers en kijk simpelweg nuchter naar wat je nu hebt staan en wat je jaarlijks opbouwt om te zien waar je na X jaar op uit komt. Dan heb je een redelijke inschatting. Maar tegelijk is het ook een indicatie dat je eigen 'bierviltje' berekening van wat je nodig hebt en wat je kunt bereiken ook alle kanten nog op kan gaan.
Focus op een hard bedrag zorgt m.i. ook voor 'valse' veiligheid. Hoe dichter je bij het bedrag komt hoe groter de kans dat 'het nu allemaal wel goed komt'. Gesterkt door bewezen theorieën over SWR enzo.
Relatief kleine wijzigingen kunnen over lange tijd namelijk extrapoleren tot grote impact, zie bijv. de ontwikkelingen rondom energie/zonnepanelen.
Tegelijk geldt dat hoe dichter je bij het bedrag komt, hoe korter de onzekere toekomst wordt. En hoe kleiner de onzekerheden worden. Als je over 2 jaar op je "doelbedrag" zit, dan is de kans niet zo groot dat er zulke extreme veranderingen komen dat je doelbedrag ineens bv de helft hoger zou moeten worden.
Uiteraard moet je tijdens de opbouw wel je doelbedrag in de gaten houden en bijstellen waar nodig. Als je bierviltje 20 jaar geleden zei dat je X euro zou moeten verzamelen, dan moet je dat niet als vaststaand heilig doel zien, maar moet je dat ook bijstellen aan de veranderende omstandigheden.