Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04:25

Zenix

BOE!

PHPResource schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:35:
Stel je stopt op 60 jr. met werken. Met een FIRE pot kun je deze periode overbruggen, maar wat is dan het effect op je pensioensopbouw? Immers 10 jaar lang minder inleg in je pensioenpot (ook werkgeversbijdrage). Houden jullie hier nog rekening mee bij het opbouwen van vermogen? Zo ja hoe dekken jullie dit af?
Ik zit bij ABP, maar met de extra ruimte kan ik per jaar nog 8k pensioen inleggen. Dus gewoon de maximale fiscale ruimte gebruiken. Die ruimte kan je ook nog inzetten nadat je met pensioen bent, als blijkt dat je niet genoeg pensioen hebt, zo kan je box 3 op dat moment ook wat verlagen.

Doe je bijvoorbeeld 15 jaar beleggen met 8k per jaar en een gemiddeld rendement van 6% zit er al 197.380 in de pot, als je het dan nog 10 jaar kan laten renderen heb je het over 353.478. Als je dat combineert met AOW + werkgeverspensioen zal het voor de meeste mensen die FO nastreven wel genoeg zijn.

Mocht het nog niet voldoende zijn, kan je ook huis verkopen en in Friesland of Groningen gaan wonen, dan kan je vaak meerdere tonnen overwaarde verzilveren.

[ Voor 12% gewijzigd door Zenix op 20-06-2024 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Stel je stopt op 60 jr. met werken. Met een FIRE pot kun je deze periode overbruggen, maar wat is dan het effect op je pensioensopbouw? Immers 10 jaar lang minder inleg in je pensioenpot (ook werkgeversbijdrage). Houden jullie hier nog rekening mee bij het opbouwen van vermogen? Zo ja hoe dekken jullie dit af?
Door voor mijn 40ste een ton bij Meesman in het pensioen product te hebben verwacht ik tegen mijn 70ste voldoende aanvulling op de AOW te hebben. Wel sterk afhankelijk van resultaten uit het verleden dus zal tussen de 50 en 60 mogelijk nog moeten corrigeren. Verder geen benoemswaardig pensioen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:10
Pensioen bouw je op op basis van je inkomen, niet op basis van je uitgaven. Als je een hoge spaarquote hebt, dan bouw je dus relatief veel pensioen op in de jaren dat je werkt. Waardoor de kans groot is dat het pensioen dat je opbouwt in 10 jaar minder pensioenopbouw nog steeds ruim voldoende is voor de uitgaven die je hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
phantom09 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:12:
[...]

Ik zou zeggen maak eens zelfs een fictieve berekening met www.firecalc.app.

Hieronder een screenshot waarbij je ziet dat je een uitkomst hebt van 96,8%:

[Afbeelding]

En waar het het dan mis? Als je in het rechter scherm naar benedern scrolt zie je voor de jaartallen wat je aan vermogen overhoud (of niet). Je moet je dan afvragen hoe groot de kans is dat dergelijke slechte jaren in de toekomst weer voorkomen.
Op individueel niveau is het minder relevant hoe groot de kans is dat zo'n scenario voorkomt, maar is het vooral van belang hoe je ermee omgaat áls zo'n scenario zich voordoet. Als je op basis van zo'n SWR scenario je RE periode plant, dan is er altijd een kans dat zo'n scenario zicht voordoet. Of die kans nou 5% is of 10% of 1%, van tevoren nadenken over een plan B is dan altijd verstandig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-10 16:15
Het is de vraag of het erg is dat je minder opbouwt, het ligt er helemaal aan welk deel van de inkomen je uitgeeft en wat je nodig hebt. Als je al een behoorlijke spaarquote hebt dan is dat misschien helemaal niet nodig. Het pensioen dat ik zou opbouwen als ik tot AOW-leeftijd zou maken is bijvoorbeeld veel meer dan ik nodig heb, kijk daar dus eerst naar. Dat iedereen 70% van het laatstverdiende loon nodig zou hebben en dat er anders een probleem is, klopt natuurlijk niet.

Bij veel pensioenfondse kan je je pensioen eerder in laten gaan, maar dat hakt er dubbel in omdat ook de opbouw stopt. Ook met het oog op IB is het denk ik beter om van vrij Box 3 vermogen te leven, eventueel daarop in te teren en pensioenuitkeringen vanuit werkgeverspensioen uit te stellen tot AOW-leeftijd

Zelf ga ik zo 15-20 jaar overbruggen. Mocht het echt nodig zijn kan je werkgeverspensioen waarschijnlijk eerder laten ingaan, dat geldt ook voor een pensioenrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 21:04
Dank voor alle reacties. Durft iemand het aan om een voorbeeldbedrag te geven die je nodig hebt om 10 jaar eerder te stoppen. Ik snap dat het zeer individueel is en oa afhankelijk wat jaaruitgaven bij pensioen zullen zijn. Zou uit nieuwsgierigheid willen weten op welk bedrag je moet mikken, gemiddeld genomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:45
PHPResource schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:10:
Dank voor alle reacties. Durft iemand het aan om een voorbeeldbedrag te geven die je nodig hebt om 10 jaar eerder te stoppen. Ik snap dat het zeer individueel is en oa afhankelijk wat jaaruitgaven bij pensioen zullen zijn. Zou uit nieuwsgierigheid willen weten op welk bedrag je moet mikken, gemiddeld genomen
Vul een van de fire calculators in. Kost je 15min.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
De kortste klap is kijken wat je huidige uitgaven zijn en dat maal 10 doen... Even er vanuit gaand dat je een rendement behaalt dat de inflatie bijhoudt. Doe het anders maal 11.

Omdat de wensen en uitgaven van persoon tot persoon sterk verschillen, is er verder geen zinnig woord over te zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-10 16:31
Ik ben zelf ook aan het opbouwen om op een gegeven moment te overbruggen tot aan pensioen/aow.

Ik heb een bedrag in kaart gebracht wat ik per jaar nodig heb om rond te komen gebaseerd op enerzijds de huidige lasten en uitgaven, maar anderzijds ook zeker op basis van de verwachting tegen die tijd. Dan zal er bijvoorbeeld geen hypotheek en kinderopvang meer betaald hoeven worden. Dit jaarbedrag stond eerst op 22k jaren geleden en is in de loop van de tijd gestegen tot ongeveer 25k. Stel wij willen 10 jaar eerder stoppen, dan is het dus minstens dat bedrag keer 10. Rond het goed naar boven af en je komt uit op 3 ton.

Ik mik echter op 15/20 jaar eerder kunnen stoppen met werken dus het wordt het jaarbedrag minstens keer 20.

Hier een van mijn tabbladen. Die geeft aan hoe de vaste lasten zich de afgelopen jaren hebben ontwikkeld en een schatting van de vaste lasten tijdens de FO-fase. De oplettende kijker ziet dat er nog geen inflatie berekening is, maar in eerste instantie gebaseerd op de meest recente lasten. Elk jaar heeft in mijn excel z’n eigen tabblad waar deze data automatisch uitgehaald wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DO8gdmBr5ufzsRqIyV93Ph-RHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pAXpvflLHrsB35EEaf3JXjKC.jpg?f=fotoalbum_large

En dan de variabele uitgaven ernaast. En zo heb ik een idee wat ik per jaar nodig denk te hebben straks. Maar zoals gezegd: in de loop van de jaren is dit wel iets gestegen en ik denk dat het ook nog zal stijgen. Maar het geeft vast een beeld :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TlaphMDHUs_3Fu8D85c6ZpAx7TQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eTGqrkXrHL9p8d17IeB2PvTQ.png?f=fotoalbum_large
Rubbergrover1 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:45:
[...]

De kortste klap is kijken wat je huidige uitgaven zijn en dat maal 10 doen...
Hierop aanvullend. Huidige uitgaven zijn zeker relevant, maar kunnen ook erg vertekenen. Mijn huidige uitgaven liggen vele malen hoger dan de uitgaven die ik straks per jaar denk te hebben. Jaar rond: 12k hypotheek, 6k kinderopvang, 5k auto lease. Allemaal zaken die tegen die tijd anders zullen zijn. Dus ik adviseer altijd om niet te veel te kijken naar je huidige uitgaven. Maar je een voorstelling te maken van hoe je leven en uitgaven er tegen die tijd uitzien.

[ Voor 57% gewijzigd door SvV_Ying op 20-06-2024 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SvV_Ying schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:59:
[...]

Ik ben zelf ook aan het opbouwen om op een gegeven moment te overbruggen tot aan pensioen/aow.

Ik heb een bedrag in kaart gebracht wat ik per jaar nodig heb om rond te komen gebaseerd op enerzijds de huidige lasten en uitgaven, maar anderzijds ook zeker op basis van de verwachting tegen die tijd. Dan zal er bijvoorbeeld geen hypotheek en kinderopvang meer betaald hoeven worden. Dit jaarbedrag stond eerst op 22k jaren geleden en is in de loop van de tijd gestegen tot ongeveer 25k. Stel wij willen 10 jaar eerder stoppen, dan is het dus minstens dat bedrag keer 10. Rond het goed naar boven af en je komt uit op 3 ton.

Ik mik echter op 15/20 jaar eerder kunnen stoppen met werken dus het wordt het jaarbedrag minstens keer 20.

Hier een van mijn tabbladen. Die geeft aan hoe de vaste lasten zich de afgelopen jaren hebben ontwikkeld en een schatting van de vaste lasten tijdens de FO-fase. De oplettende kijker ziet dat er nog geen inflatie berekening is, maar in eerste instantie gebaseerd op de meest recente lasten. Elk jaar heeft in mijn excel z’n eigen tabblad waar deze data automatisch uitgehaald wordt.

[Afbeelding]

En dan de variabele uitgaven ernaast. En zo heb ik een idee wat ik per jaar nodig denk te hebben straks. Maar zoals gezegd: in de loop van de jaren is dit wel iets gestegen en ik denk dat het ook nog zal stijgen. Maar het geeft vast een beeld :).

[Afbeelding]

[...]

Hierop aanvullend. Huidige uitgaven zijn zeker relevant, maar kunnen ook erg vertekenen. Mijn huidige uitgaven liggen vele malen hoger dan de uitgaven die ik straks per jaar denk te hebben. Jaar rond: 12k hypotheek, 6k kinderopvang, 5k auto lease. Allemaal zaken die tegen die tijd anders zullen zijn. Dus ik adviseer altijd om niet te veel te kijken naar je huidige uitgaven. Maar je een voorstelling te maken van hoe je leven en uitgaven er tegen die tijd uitzien.
Op basis van je je berekeningen ga ik er vanuit dat jij je geld op een spaarrekening / deposito zet omdat je geen rendement telt. Aangezien je daar normaal een netto rendement van rond de 0% op krijgt zul je meer moeten sparen, namelijk ongeveer 24x je jaaruitgaven om 20 jaar eerder te stoppen.

Dat is uiteraard nog zonder het risco in ogenschouw te nemen dat we weer een tijd krijgen met negatief netto rendement op een spaarrekening.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SvV_Ying
R.van.M schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 17:49:
[...]

Op basis van je je berekeningen ga ik er vanuit dat jij je geld op een spaarrekening / deposito zet omdat je geen rendement telt. Aangezien je daar normaal een netto rendement van rond de 0% op krijgt zul je meer moeten sparen, namelijk ongeveer 24x je jaaruitgaven om 20 jaar eerder te stoppen.

Dat is uiteraard nog zonder het risco in ogenschouw te nemen dat we weer een tijd krijgen met negatief netto rendement op een spaarrekening.
Nu zit 70% in de markt en 30% in deposito’s. Hoe ik het tegen die tijd zal doen nog geen idee.

Wat ik zelf trouwens heb ontdekt is dat het blijven finetunen van een situatie die zich over zo’n 12-15 jaar hopelijk voordoet er voor zorgde dat ik te veel in mijn excel bleef hangen. Nog een tabblad voor dit, een tabel voor dat. Maar als de reis nog lang is, dan is voor nu een mooie spaarquote realiseren het belangrijkste. Als tegen die tijd het dan actuele streefbedrag echt dichtbij is, gaan we het nog een stuk concreter maken.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Shamantha
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 04-10 17:57
Dat is inderdaad zeer individueel maar ik kan mijn plan wel delen. Ik heb vorig jaar de sprong in het diepe gewaagd met een pot van 400.000 voor 10 jaar, deels Meesman, deels aandelen, deels spaargeld. Ik ga er van uit dat dit op mijn pensioendatum op mag zijn, want ik heb voldoende pensioen/AOW opgebouwd om tegen die tijd alleen daarvan te leven. Na het eerste jaar "opmaakfase" zit er nu 430.000 in de pot, voor nu nog 9 jaar. Uitgaven liggen op schema, inclusief reserves voor groot onderhoud huis en eventueel een andere auto.

Wat je niet moet onderschatten trouwens is de pijn die het doet om geld van de grote hoop af te halen, na al die jaren oppotten. Voelt na een jaar nog steeds onnatuurlijk 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-10 14:57
SvV_Ying schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 18:08:
[...]

Nu zit 70% in de markt en 30% in deposito’s. Hoe ik het tegen die tijd zal doen nog geen idee.

Wat ik zelf trouwens heb ontdekt is dat het blijven finetunen van een situatie die zich over zo’n 12-15 jaar hopelijk voordoet er voor zorgde dat ik te veel in mijn excel bleef hangen. Nog een tabblad voor dit, een tabel voor dat. Maar als de reis nog lang is, dan is voor nu een mooie spaarquote realiseren het belangrijkste. Als tegen die tijd het dan actuele streefbedrag echt dichtbij is, gaan we het nog een stuk concreter maken.
Precies, finetunen op een euro nauwkeurig is lastig voor zo'n lange periode. Er gebeuren waarschijnlijk nog wel een paar bijzondere dingen zoals corona, oorlog etc die een fors effect hebben. Daarnaast wisselt de regering in die periode nog ten minste 3 keer. 3 keer nieuwe mogelijkheden om bestaand beleid waarop je alles hebt ingericht te veranderen :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:55
SvV_Ying schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:59:
[...]

Mooi overzicht zo, denk wel enigszins optimistisch ingetekend. Ik begrijp dat je geen hypotheekkosten meer denkt te hebben, en ook geen kinderopvang.
- een auto voor 100 euro per maand lijkt me ontzettend optimistisch, onafhankelijk vh aantal km dat je rijdt lijkt me dit extreem laag. 1x tanken per maand en verzekering en wegenbelasting en je zit al op 200 per maand en dan rijd je dus minder dan 10k km per jaar.
- Tevens lijkt het me vrij optimistisch om helemaal geen lasten meer voor je kids in te tekenen, tenzij je ze graag met een achterstand het leven in wilt sturen (even heel zwart-wit gezegd).
- Je zal een fors pensioengat hebben, dus weet je zeker dat je genoeg hebt voor reguliere pensioenleeftijd?
- En je doet niet aan vakanties?
- Last but not least, als je rond je 50ste met pensioen denkt te gaan heb je nog een half leven voor je, maar ook nog een half leven aan grote uitgaven te gaan zoals een keer een keuken, badkamer, verbouwing van je huis, een andere auto, tuin, etc.

Geen kritiek verder, maar dit zijn wel wat posten die ik nog wel verwacht voor mezelf qua kostenoogpunt en die ik wel mis in dit kostenoverzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvV_Ying
Blik1984 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:43:
[...]

Mooi overzicht zo, denk wel enigszins optimistisch ingetekend. Ik begrijp dat je geen hypotheekkosten meer denkt te hebben, en ook geen kinderopvang.
- een auto voor 100 euro per maand lijkt me ontzettend optimistisch, onafhankelijk vh aantal km dat je rijdt lijkt me dit extreem laag. 1x tanken per maand en verzekering en wegenbelasting en je zit al op 200 per maand en dan rijd je dus minder dan 10k km per jaar.
- Tevens lijkt het me vrij optimistisch om helemaal geen lasten meer voor je kids in te tekenen, tenzij je ze graag met een achterstand het leven in wilt sturen (even heel zwart-wit gezegd).
- Je zal een fors pensioengat hebben, dus weet je zeker dat je genoeg hebt voor reguliere pensioenleeftijd?
- Last but not least, als je rond je 50ste met pensioen denkt te gaan heb je nog een half leven voor je, maar ook nog een half leven aan grote uitgaven te gaan zoals een keer een keuken, badkamer, verbouwing van je huis, een andere auto, tuin, etc.

Geen kritiek verder, maar dit zijn wel wat posten die ik nog wel verwacht voor mezelf qua kostenoogpunt en die ik wel mis in dit kostenoverzicht.
Prima aanvullingen, geen probleem mee uiteraard.

Ik weet nog niet goed wat we tegen die tijd met een auto willen. Staat nu op €100 vaste last en €75 brandstof. Kan inderdaad meer worden, kan ook minder worden als we dan helemaal geen auto nodig hebben. Wonen in een middelgrote stad op tien minuten van Amsterdam. Alle familie dichtbij. Het is nu met name voor woon-werk verkeer. Dit is echt een kostenpost die tegen die tijd beter in kaart gebracht gaat worden. Nu een (optimistische) indicatie.

Pensioengat denk ik niet veel last van te hebben. Als ik kijk naar 'tot nu toe opgebouwd' pensioen + aow staat er voor ons €1700 per maand samen. Nog geen vetpot, maar we zijn ook nog lang niet van plan te stoppen met werken en het bedrag stijgt lekker door. Aan de inkomsten kant zit het goed, met name bij de partner, dus de opbouw ziet er momenteel goed uit.

Vakanties is een valide punt. Dan is €150 'overig' per maand niet toereikend. Dit zou inderdaad tot een verhoging van het jaarbedrag en dus ook streefbedrag kunnen leiden.

Wat sowieso fijn is, is dat ondanks de stijging aan de inkomsten kant, de uitgaven vrij stabiel zijn. De vaste lasten komen zoals te zien is in het overzicht al 7 jaar (sinds ik het bijhoud) op ongeveer hetzelfde bedrag uit totaal. Dit geldt ook voor de variabele uitgaven. Dat maakt de hele reis wel een stuk makkelijker, dat de uitgaven kant niet net zo hard meestijgt.

[ Voor 10% gewijzigd door SvV_Ying op 20-06-2024 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Blik1984 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:43:
[...]

Vergeet niet dat dit het groepje vaste lasten betreft. En niet de totale lasten voor bijvoorbeeld een auto of kinderen. Een belangrijk deel van die totale lasten zullen in de variabele lasten zitten.

Daarnaast zijn een hoop (grote) uitgaven ook redelijk te plannen. Ja, je zult wel een keer een andere badkamer of keuken willen als je je halve leven nog voor je hebt. Maar dat is in de regel geen noodzaak en ook te plannen. En, niet onbelangrijk, in veel gevallen zullen mensen dat pas willen veranderen als ze ook willen verhuizen. Dan ga je sowieso een stuk vrij geld krijgen, waarvan je bij voorbaat kunt bedenken hoeveel je aan de nieuwe woning wil besteden en hoeveel aan verbouwing.

Maar los daarvan, als je nu kinderen hebt die sinds een paar jaar naar de kinderopvang gaan, dan zullen die over een jaar of 15 wellicht studeren en zul je dan vermoedelijk daar ook een flinke uitgavenpost aan hebben. Iets om zeker rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-10 06:26
R.van.M schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:33:
[...]
Je zal zeker rekening moeten houden met belasting, maar als je nu met 4% rekent betekend het niet dat je daar 2% vanaf moet trekken. Het zal een kleiner percentage zijn wat iemand die wiskundig slimmer is dan mij is mag uitrekenen :P
Hiervoor heb je online calculatoren zoals https://ficalc.app/.
Vul bij kportfolio bij kosten 2% in en dit is dan je 2% belasting, Speel er maar eens mee door de kosten hoger of lager te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Kan je allemaal invoeren in de https://ficalc.app/.
Bij mijn pensioenoverzicht vindt je wat je opgebouwd hebt en dat voer je in deze calculator.
Voer ook je opgebouwd vermogen in en dan zie je wat de uitkomst is.
Wil je rekening houden met 2% belasting, dan kan je dat simuleren door de kosten op te voeren met 2%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phantom09 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:28:
[...]

Hiervoor heb je online calculatoren zoals https://ficalc.app/.
Vul bij kportfolio bij kosten 2% in en dit is dan je 2% belasting, Speel er maar eens mee door de kosten hoger of lager te maken.
Het is niet helemaal t zelfde (in t nieuwe stelsel). Je betaald namelijk alleen over een positief rendement. Als de beurs daalt betaal je niks, sterkter nog, je mag t aftrekken in opvolgende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
R.van.M schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:18:
[...]

Het is niet helemaal t zelfde (in t nieuwe stelsel). Je betaald namelijk alleen over een positief rendement. Als de beurs daalt betaal je niks, sterkter nog, je mag t aftrekken in opvolgende jaren.
Klopt, maar dat bied deze calculator niet aan. Daarom voer ik toch een percentage in wat ik gok dat ik aan belasting moet gaan betalen.
Beter dat ik er rekening mee hou, dan dat ik het negeer.

[ Voor 6% gewijzigd door phantom09 op 20-06-2024 22:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:48
@SvV_Ying mooi overzicht. Ik heb het niet zo mooi inzichtelijk, maar je heb me wel geïnspireerd :)
Omdat het toch niet voor bedragen achter de komma gaat ga ik het andersom doen.
Wat heb ik netto per jaar verdiend - wat het ik dat jaar gespaard.
Dan weet ik wat ik dat jaar heb uitgegeven aan alles. Over een aantal jaar zal dat wel uitmiddelen, misschien alleen wat compenseren voor wat bijzondere uitgaven (verhuizing).

Als ik op de huidige voet verder wil leven, wat heb ik dan nodig en welke grotere veranderingen zijn er nog op komst?
Kinderen bijna uitgevlogen (heeft een positief effect op de uitgaven hoop ik)
Hypotheek loopt tot na mijn pensioen (dan nog niet afgelost dus onzekere factor)

Dat wordt dus een eenvoudig overzicht.

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:13:
[...]

Vergeet niet dat dit het groepje vaste lasten betreft. En niet de totale lasten voor bijvoorbeeld een auto of kinderen. Een belangrijk deel van die totale lasten zullen in de variabele lasten zitten.
De variabele lasten zijn vrij beperkt in het overzicht. Slechts 150 euro als een potje overig waarvan alle reserveringen, vakanties en niet regelmatig terugkerende uitgaves van betaald moeten worden. Nu heeft iedereen zijn eigen budget en uitgavenpatroon. Maar 150 euro gaat in ieder geval niet genoeg zijn.

En betreffende de grotere uitgaven, die kun je inderdaad wel plannen of uitstellen maar uiteindelijk gaat zich dat ergens toch wreken als je er niet voor gebudgetteerd hebt. En in feite kun je dan niet opeens een jaarbudget uitgeven aan een nieuw dak, een broodnodige verbouwing, een nieuwe badkamer, of een nieuwe (tweedehands) auto. Daar niet voor budgetteren is eigenlijk jezelf voor de gek houden met een te laag FO-bedrag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phantom09
Blik1984 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:39:
[...]
En betreffende de grotere uitgaven, die kun je inderdaad wel plannen of uitstellen maar uiteindelijk gaat zich dat ergens toch wreken als je er niet voor gebudgetteerd hebt. En in feite kun je dan niet opeens een jaarbudget uitgeven aan een nieuw dak, een broodnodige verbouwing, een nieuwe badkamer, of een nieuwe (tweedehands) auto. Daar niet voor budgetteren is eigenlijk jezelf voor de gek houden met een te laag FO-bedrag.
Daar heb ik altijd zeer sterk mijn bedenkingen bij. Zo nu ook nieuwe buren die het huis naast mij hebben gekocht en flink aan het verbouwen zijn, terwjil de vorige buurman net verbouwd had (3-4 jaar geleden).
Kortom alles was nog nieuw en functioneel, maar de huidge eigenaar vindt dat dit waarschinlijk niet zijn smaak is en gaat alles compleet renoveren. Ieder zo zijn eigen ding, maar het is wel kapitaalvernieitiging en een onnodige milieu belasting.

Ik vraag mij af waar deze vervangingsdrang vandaan komt? In de jaren 70, 80 en 90 kan ik mij niet herinneren dat mensen standaard bij aankoop van een woning de badkamer en keuken vervangen.

Zelf heb ik bij aankoop in dit huis alleen de vloer voorzien van vloerbedekking en een nieuw behang. De rest zit er nog vrolijk in. Zo onzinnig om de keuken en badkamer die nog functioneel zijn te vervangen.
Duurt het nog langer voordat je FO/Fire/RE bent.

Wel moet je geld reserveren voor echte noodzakelijk reparaties/vervangingen (en niet omdat het uit de mode is).

[ Voor 16% gewijzigd door phantom09 op 21-06-2024 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
phantom09 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 07:13:
[...]
Ik vraag mij af waar deze vervangingsdrang vandaan komt? In de jaren 70, 80 en 90 kan ik mij niet herinneren dat mensen standaard bij aankoop van een woning de badkamer en keuken vervangen.
Die wens was er vroeger ook al wel. Maar de mogelijkheden waren heel wat minder dan nu. Je had vaak al een zak eigen geld nodig om überhaupt de woning te kunnen betalen. Dan bleef er vaak niet veel over voor een verbouwing, zeker omdat geld lenen voor 'cosmetische' verbouwingen sowieso lastiger was. En het maakt ook nogal uit of je geld moet lenen tegen 9% of tegen 2%. Een paar 1000 gulden lagere hypotheek in plaats van een andere keuken maakt dan echt veel uit. Een woning kopen was toen heel wat lastiger dan nu, ondanks dat de koopsommen toen lager lagen.

Overigens waren er ook genoeg mensen die wél de keuken of badkamer vervingen. Maar omdat mensen dan vaak wat langer in die woning bleven wonen, ging het vaak ook over echt verouderde zaken. Tegenwoordig verhuizen mensen veel sneller en heb je dus ook minder snel te maken met echt verouderde interieurs.

Maar los daarvan, in het kader van FO is vooral van belang hoe je er zelf tegenaan kijkt. De een zal na 10 jaar iets anders willen, de ander heeft de instelling dat het prima is om te leven met de keus die 30-40 jaar geleden gemaakt is. Allebei prima, als je maar wel van jezelf weet bij welke categorie je hoort. En uiteraard zul je in beide gevallen wel wat geld opzij moeten zetten voor vervanging van een vaatwasser of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Een focus op een hard bedrag vind ik op dit moment nog maar lastig hoor. Ik ben halverwege de 30 en ik kan geen zuivere inschatting maken over mijn energielasten over 3 jaar (nog 2,5 jaar vast contract). Dat varieert ergens van -€ 100 per maand tot +€250 per maand. Extrapoleer die delta over 30 jaar en je komt op een gigantisch bedrag uit (€ 126.000!).
Of mijn pensioen in de 2e pijler (aanvullend pensioen), volgens mijn verzekeraar komt dit waarschijnlijk uit op 50k bruto per jaar. Maar als het meezit kan dit ook 129k zijn (en als het tegenzit 20k per jaar). Dat houd er dan vervolgens weer geen rekening mee dat ik waarschijnlijk eerder stop en tot die tijd nog meer ga verdienen en dus inleggen.

Moeten we dus niet wat Chinezer* worden met zijn allen? Het doel is dan helder (kan per persoon verschillend zijn natuurlijk), alleen de exacte stappen zijn fluïde en worden dus regelmatig aangepast.
Voor mij is dat: vanaf mijn 60e kunnen stoppen met werken samen met mijn vrouw. Op dit moment ligt de focus op vermogensopbouw in box 3. De kans is best aanwezig dat dit binnenkort wijzigt naar vermogensopbouw voor pensioen (in de 3e pijler) i.v.m. VRH ontwikkelingen (en om het verwachtte gat op te vangen). En misschien besluiten we wel dat we nog een keer willen verhuizen en blijven we in box 3 sparen.

Focus op een hard bedrag zorgt m.i. ook voor 'valse' veiligheid. Hoe dichter je bij het bedrag komt hoe groter de kans dat 'het nu allemaal wel goed komt'. Gesterkt door bewezen theorieën over SWR enzo.
Relatief kleine wijzigingen kunnen over lange tijd namelijk extrapoleren tot grote impact, zie bijv. de ontwikkelingen rondom energie/zonnepanelen.

* China heeft heldere lange termijn doelen, bijv 'China 2049' waarin staat dat alle 'afvallige' provincies weer ingelijfd zijn. Hoe ze dat gaan bereiken is nog niet bekend, die aanpak kan elk jaar wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:00:
[...]

Die wens was er vroeger ook al wel. Maar de mogelijkheden waren heel wat minder dan nu. Je had vaak al een zak eigen geld nodig om überhaupt de woning te kunnen betalen. Dan bleef er vaak niet veel over voor een verbouwing, zeker omdat geld lenen voor 'cosmetische' verbouwingen sowieso lastiger was. En het maakt ook nogal uit of je geld moet lenen tegen 9% of tegen 2%. Een paar 1000 gulden lagere hypotheek in plaats van een andere keuken maakt dan echt veel uit. Een woning kopen was toen heel wat lastiger dan nu, ondanks dat de koopsommen toen lager lagen.

Overigens waren er ook genoeg mensen die wél de keuken of badkamer vervingen. Maar omdat mensen dan vaak wat langer in die woning bleven wonen, ging het vaak ook over echt verouderde zaken. Tegenwoordig verhuizen mensen veel sneller en heb je dus ook minder snel te maken met echt verouderde interieurs.

Maar los daarvan, in het kader van FO is vooral van belang hoe je er zelf tegenaan kijkt. De een zal na 10 jaar iets anders willen, de ander heeft de instelling dat het prima is om te leven met de keus die 30-40 jaar geleden gemaakt is. Allebei prima, als je maar wel van jezelf weet bij welke categorie je hoort. En uiteraard zul je in beide gevallen wel wat geld opzij moeten zetten voor vervanging van een vaatwasser of zo.
Onderschat ook niet dat de meeste keuken tegenwoordig ook best goedkoop zijn. En de kwaliteit is meestal ook (veel) minder is dan vroeger. En er worden ook materialen gebruikt worden die snel slijten /niet mooi oud worden. I.c.m. het feit dat veel mensen tegenwoordig ook niet meer een schroevendraaier kunnen hanteren om bijvoorbeeld een scharniertje af te stellen.

Dan wordt er al snel gekozen om toch maar een nieuwe te nemen, nog los van de woontrends.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

Daar heb ik altijd zeer sterk mijn bedenkingen bij. Zo nu ook nieuwe buren die het huis naast mij hebben gekocht en flink aan het verbouwen zijn, terwjil de vorige buurman net verbouwd had (3-4 jaar geleden).
Kortom alles was nog nieuw en functioneel, maar de huidge eigenaar vindt dat dit waarschinlijk niet zijn smaak is en gaat alles compleet renoveren. Ieder zo zijn eigen ding, maar het is wel kapitaalvernieitiging en een onnodige milieu belasting.

Zelf heb ik bij aankoop in dit huis alleen de vloer voorzien van vloerbedekking en een nieuw behang. De rest zit er nog vrolijk in. Zo onzinnig om de keuken en badkamer die nog functioneel zijn te vervangen.
Duurt het nog langer voordat je FO/Fire/RE bent.

Wel moet je geld reserveren voor echte noodzakelijk reparaties/vervangingen (en niet omdat het uit de mode is).
Ben ik met je eens, niet vervangen omdat het uit de mode is. Maar we hebben het hier een periode van 40 jaar tijd. In die periode zul je toch wel minimaal 1x de keuken/badkamer/vloer/etc. door groot onderhoud heen laten gaan. Doe je dat niet, dan gaat het uiteindelijk ten kostte van andere zaken zoals je woningwaarde. Dat kan een bewuste keuze zijn, want als je FIRE bent maakt je woningwaarde pas weer uit als je gaat verhuizen.

Echter, ik vind 0 reserveringen hiervoor niet realistisch en zou dus wel meegenomen moeten worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Blik1984 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:58:
[...]

Ben ik met je eens, niet vervangen omdat het uit de mode is. Maar we hebben het hier een periode van 40 jaar tijd. In die periode zul je toch wel minimaal 1x de keuken/badkamer/vloer/etc. door groot onderhoud heen laten gaan. Doe je dat niet, dan gaat het uiteindelijk ten kostte van andere zaken zoals je woningwaarde. Dat kan een bewuste keuze zijn, want als je FIRE bent maakt je woningwaarde pas weer uit als je gaat verhuizen.

Echter, ik vind 0 reserveringen hiervoor niet realistisch en zou dus wel meegenomen moeten worden
Zo'n nieuwe keuken heeft relatief weinig effect op de waarde van een woning, dus daarvoor kun je de oude beter laten zitten. Maar het neemt niet weg je in zo'n periode minimaal 1 keer een nieuwe vaatwasser/inductiekookplaat/koelkast/vriezer etc. nodig hebt.

En voor je eigen comfort/luxe wil je ook waarschijnlijk wel een keertje e.e.a. vervangen, dus er moet iets gereserveerd worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:17
[...]

De jaren 70 is inmiddels meer dan een halve eeuw geleden. De welvaart heeft een enorme groei meegemaakt en het merendeel van de mensen streeft geen FO na. Die laten gewoon hun keuken/badkamer vervangen en leven altijd in luxe (incl. schulden). Vervolgens zitten diezelfde mensen straks gewoon naast jou in het verzorgingshuis en krijgen die het betaald van de overheid - terwijl jij een enorme bijdrage moet leveren vanwege je vermogen.

Wie is er nou gek?

Bovenstaande is even heel kort door de bocht natuurlijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tehh schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:13:
Een focus op een hard bedrag vind ik op dit moment nog maar lastig hoor.
Ik zou in het begin ook niet als uitgangspunt nemen dat je een exact doelbedrag moet hebben. Eerst is het vooral een "bierviltje" berekening, met heel grove schattingen over je inkomsten en uitgaven. Dat kan een eerste inschatting geven of veel eerder FO worden realistisch is. Als je zo'n eerste inschatting hebt, dan kun je bedenken of je dat ook zou willen en of je wellicht wil ingrijpen in je inkomsten/uitgaven
Ik ben halverwege de 30 en ik kan geen zuivere inschatting maken over mijn energielasten over 3 jaar (nog 2,5 jaar vast contract). Dat varieert ergens van -€ 100 per maand tot +€250 per maand. Extrapoleer die delta over 30 jaar en je komt op een gigantisch bedrag uit (€ 126.000!).
Dat is natuurlijk maar één van de kostenposten. Welliswaar een grote kostenpost, die de afgelopen jaren flink fluctueerde. Maar op de lange termijn zouden zulke extremen zich min of meer moeten uitmiddelen. Dat is een beetje het idee van een algemeen inflatiepercentage.

Uiteraard kan het zijn dat bepaalde kostenposten helemaal de pan uit gaan rijzen. Maar het zou wat onlogisch zijn als een bepaalde extreme stijging zich 30 jaar lang ieder jaar zou voordoen.
Of mijn pensioen in de 2e pijler (aanvullend pensioen), volgens mijn verzekeraar komt dit waarschijnlijk uit op 50k bruto per jaar. Maar als het meezit kan dit ook 129k zijn (en als het tegenzit 20k per jaar).
Die scenario's zijn ook echt natte-vinger werk. Daarin wordt niet alleen met verschillende rendements-scenario's gerekend, maar wordt het ook teruggerekend naar 'euro's van nu' (verschillende inflatiescenario's) en worden ook verschillende scenario's over bv je eigen loonontwikkeling meegenomen.

Dat heeft eigenlijk een dubbele lading. De korte klap is zeggen: negeer die cijfers en kijk simpelweg nuchter naar wat je nu hebt staan en wat je jaarlijks opbouwt om te zien waar je na X jaar op uit komt. Dan heb je een redelijke inschatting. Maar tegelijk is het ook een indicatie dat je eigen 'bierviltje' berekening van wat je nodig hebt en wat je kunt bereiken ook alle kanten nog op kan gaan.
Focus op een hard bedrag zorgt m.i. ook voor 'valse' veiligheid. Hoe dichter je bij het bedrag komt hoe groter de kans dat 'het nu allemaal wel goed komt'. Gesterkt door bewezen theorieën over SWR enzo.
Relatief kleine wijzigingen kunnen over lange tijd namelijk extrapoleren tot grote impact, zie bijv. de ontwikkelingen rondom energie/zonnepanelen.
Tegelijk geldt dat hoe dichter je bij het bedrag komt, hoe korter de onzekere toekomst wordt. En hoe kleiner de onzekerheden worden. Als je over 2 jaar op je "doelbedrag" zit, dan is de kans niet zo groot dat er zulke extreme veranderingen komen dat je doelbedrag ineens bv de helft hoger zou moeten worden.

Uiteraard moet je tijdens de opbouw wel je doelbedrag in de gaten houden en bijstellen waar nodig. Als je bierviltje 20 jaar geleden zei dat je X euro zou moeten verzamelen, dan moet je dat niet als vaststaand heilig doel zien, maar moet je dat ook bijstellen aan de veranderende omstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tehh schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:13:
Een focus op een hard bedrag vind ik op dit moment nog maar lastig hoor. Ik ben halverwege de 30 en ik kan geen zuivere inschatting maken over mijn energielasten over 3 jaar (nog 2,5 jaar vast contract). Dat varieert ergens van -€ 100 per maand tot +€250 per maand. Extrapoleer die delta over 30 jaar en je komt op een gigantisch bedrag uit (€ 126.000!).
Of mijn pensioen in de 2e pijler (aanvullend pensioen), volgens mijn verzekeraar komt dit waarschijnlijk uit op 50k bruto per jaar. Maar als het meezit kan dit ook 129k zijn (en als het tegenzit 20k per jaar). Dat houd er dan vervolgens weer geen rekening mee dat ik waarschijnlijk eerder stop en tot die tijd nog meer ga verdienen en dus inleggen.

Moeten we dus niet wat Chinezer* worden met zijn allen? Het doel is dan helder (kan per persoon verschillend zijn natuurlijk), alleen de exacte stappen zijn fluïde en worden dus regelmatig aangepast.
Voor mij is dat: vanaf mijn 60e kunnen stoppen met werken samen met mijn vrouw. Op dit moment ligt de focus op vermogensopbouw in box 3. De kans is best aanwezig dat dit binnenkort wijzigt naar vermogensopbouw voor pensioen (in de 3e pijler) i.v.m. VRH ontwikkelingen (en om het verwachtte gat op te vangen). En misschien besluiten we wel dat we nog een keer willen verhuizen en blijven we in box 3 sparen.

* China heeft heldere lange termijn doelen, bijv 'China 2049' waarin staat dat alle 'afvallige' provincies weer ingelijfd zijn. Hoe ze dat gaan bereiken is nog niet bekend, die aanpak kan elk jaar wijzigen.
Het is nooit verkeerd om wat meer Chinese filosofie toe te passen. Wat je zegt is best waar, je kan eindeloos hypothetisch zitten rekenen over een situatie over 30 jaar, maar dan is het rekenen eigenlijk meer het doel opzich :P

Je moet ergens een keer een streven zetten en dan dingen ook laten zijn en gebeuren. Wie weet word je in de tussentijd wel verliefd op een ander land en gaat op die manier je streefbedrag /5. Neem eens een sabatical als het kan en misschien kom je er wel achter dat je het helemaal niks vindt.

Wat me ook opvalt in het topic is dat je heel weinig leest over mensen die een diepere incentive hebben om FO/FIRE te worden. Wat eerder met pensioen, logisch vind ik, we worden allemaal oud.

En dan lijkt het topic heel veel hypothetisch rekenen met heel veel hypothetische uitkomsten (dan heb ik wat meer tijd voor hobby's, dat gaat prima. Dan hoef ik niet meer te werken)

Waar zijn deze mensen: ?

Ik wil FO worden omdat ik een muziekstudio wil beginnen, maar daar is moeilijk geld in te verdienen.
Ik wil FO worden omdat ik altijd al een kunstgalerie zou willen hebben
Ik wil FO worden omdat ik me aandacht aan dieren wil schenken als kleinschalige hobby boer
Ik wil FO worden omdat ik altijd al langdurig heb willen reizen
Ik wil FO worden omdat ik 6 maanden per jaar koraal wil planten in Azië
上善若水, The highest good is like water

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:53:
[...]

Het is nooit verkeerd om wat meer Chinese filosofie toe te passen. Wat je zegt is best waar, je kan eindeloos hypothetisch zitten rekenen over een situatie over 30 jaar, maar dan is het rekenen eigenlijk meer het doel opzich :P

Je moet ergens een keer een streven zetten en dan dingen ook laten zijn en gebeuren. Wie weet word je in de tussentijd wel verliefd op een ander land en gaat op die manier je streefbedrag /5. Neem eens een sabatical als het kan en misschien kom je er wel achter dat je het helemaal niks vindt.

Wat me ook opvalt in het topic is dat je heel weinig leest over mensen die een diepere incentive hebben om FO/FIRE te worden. Wat eerder met pensioen, logisch vind ik, we worden allemaal oud.

En dan lijkt het topic heel veel hypothetisch rekenen met heel veel hypothetische uitkomsten (dan heb ik wat meer tijd voor hobby's, dat gaat prima. Dan hoef ik niet meer te werken)

Ik wil FO worden omdat ik een muziekstudio wil beginnen, maar daar is moeilijk geld in te verdienen.
Ik wil FO worden omdat ik me aandacht aan dieren wil schenken als kleinschalige hobby boer

[...]
Hallo FO anonymous.. mijn naam is R en ik wil FO worden omdat ik naar zuid amerika wil verhuizen en een bar beginnen waar ik niets mee zal verdienen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Er zijn een hoop mensen die zulke redenen hebben om FO te willen worden. Ook in dit topic. Maar dit topic gaat niet zozeer over de individuele reden voor de wens om FO te willen worden. Dat is immers een zeer individuele keus. Waar je ook weinig over kunt discussiëren; dat is immers een individuele keus. Dit topic gaat eerder over de algemene gemeenschappelijkheid daarin: de wens om FO te worden om je individuele doel te kunnen verwezenlijken.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:44
[...]

[...]
Ik wil FO doorgronden omdat ik aan Excelletjes prutsen leuk vind. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah ik merk dat ik even was vergeten dat ik Nederlander ben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Blik1984 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:58:
[...]

Ik vermeld niet dat je niks moet reserveren. Ik vermeld alleen dat ik constateer dat de mensen mensen wanneer ze een bestaande woning kopen vaak ook meteen flink de badkamer/keuken gaan verbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
ColeJ schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:20:
[...]

De jaren 70 is inmiddels meer dan een halve eeuw geleden. De welvaart heeft een enorme groei meegemaakt en het merendeel van de mensen streeft geen FO na. Die laten gewoon hun keuken/badkamer vervangen en leven altijd in luxe (incl. schulden). Vervolgens zitten diezelfde mensen straks gewoon naast jou in het verzorgingshuis en krijgen die het betaald van de overheid - terwijl jij een enorme bijdrage moet leveren vanwege je vermogen.

Wie is er nou gek?

Bovenstaande is even heel kort door de bocht natuurlijk :P
Een simpele maar doeltreffende omschrijving hoe de regering regeert. Hard werkende mensen mogen de rekening van "arme" mensen betalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phantom09
[...]

[...]
Ik wil FO worden omdat ik dan minder stress heb, meer vrije tijd en langer en vaker op verre vakantie kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:26:
Ah ik merk dat ik even was vergeten dat ik Nederlander ben
Die snap ik even niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 08:51

zomertje

Barisax knorretje

[...]

......

Ik wil FO worden omdat ik altijd al een kunstgalerie zou willen hebben <- ja en dan t liefst met mijn eigen werk.

[...]
Nou, hier is er eentje dus.
Ben er goed voor aan het oppotten op diverse plekken.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:18
Fo-streven is voor mij ook deels een zoektocht naar 'wat als geld niet meer een beperkende factor is?'

Kapitalisme is als leren fietsen, eens je het kunstje door hebt gaat het vanzelf.

En dan moet je op zoek naar nieuwe uitdagingen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:21
[...]

[...]
Ik vind het zelf makkelijker om mijn lange termijn financiële toekomst te plannen dan mijn lange termijn emotionele toekomst. Toen ik een stuk jonger was heb ik al een keer een half jaar vrij genomen en een lange reis gemaakt. En ik reis nu ook veel, maar met kind, dus anders dan voorheen en helaas altijd in schoolvakanties. Dan heb ik ook hobbies zoals duiken en andere dingen maar ik weet niet echt of ik dat leuk genoeg vind om het echt vaak te doen. Daarnaast is het leven anders met een jong kind vs een teenager vs een uitwonend kind.

Dus eigenlijk vind ik het wel best om geen concrete plannen te hebben. Zolang ik maar de mogelijkheid heb om straks FIRE te zijn, kan ik later wel uitvogelen wat ik dan ga doen. Je hoeft niet alles te plannen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:50
[...]
Ja, nou zulk soort dingen dus. Dat kun je dan mooi doen als je FO bent. Of iets anders. Of heel veel andere kleinere dingen. Of even niet bijzonders. Dat is het mooie, want dat kun je dan zelf bepalen.
Wij hebben al een lange reis gemaakt, heb ik toen ook wel aangegeven in posts. Wellicht in de toekomst meer reizen, maar hebben nu ook nog rekening te houden met kinderen dus kunnen dat op dit moment niet onbeperkt doen. Dus voor nu even bezig met allerlei "kleinere projectjes", wat ik prima vind. Ik ben zelf wat voorzichtig met langere termijn veel tijd kostende verplichtingen aangaan. Ik vind het juist fijn om die nu niet te hebben, maar dat kan best wel weer veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
[...]

[...]
Iets minder exotisch en een combinatie kan ook een prima motivatie zijn idd. De diepere laag is een verlangen naar vrijheid en onafhankelijkheid, dat brengt op zichzelf al veel.
Dat je daadwerkelijk de stap moet durven nemen is een goed punt, dat is niet altijd makkelijk, maar daar zijn niettemin in dit topic diverse voorbeelden van voorbij gekomen. Ik vind het zelf lastig om te bepalen wanneer het genoeg is, ik merk dat ik steeds meer marge zoek, terwijl dat met opgebouwd pensioen waarschijnlijk helemaal niet nodig is. Niet te veel naar Amerikaanse verhalen kijken ook, met de Nederlandse pensioensituatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-10 12:21
JURIST schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:27:
[...]
..., ik merk dat ik steeds meer marge zoek, terwijl dat met opgebouwd pensioen waarschijnlijk helemaal niet nodig is. Niet te veel naar Amerikaanse verhalen kijken ook, met de Nederlandse pensioensituatie
Pffff. De ene dag denk ik, ik heb genoeg, ik stop met werken. De andere dag ga ik uitrekenen hoeveel ik kan uitgeven per jaar, en dat met pessimistische percentages (1 a 2% SWR) en dan denk, ik heb nog meer nodig - de 'grap' is dat een jaar langer werken twee dingen doet: meer reserve EN korter nodig (dus meer te besteden per jaar, en dat gaat met 10-12 jaar te gaan heel hard).

En dat met 500k in pensioen (BND en Meesman), een beetje in werkgever pensioen (krankzinnig hoe die NIET renderen), mag/moet nog 12 jaar werken (als zzp'er - gelukkig gaat de wet DBA - alhoewel een wassen neus als je het mij vraagt, maar ik merk ook bij mijn opdrachtgever nervositeit, terwijl ik er pas 17 jaar zit... :| - pas nu weer een beetje actueel worden).

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +3 Henk 'm!
poehee schreef op zondag 23 juni 2024 @ 11:26:
[...]

Pffff. De ene dag denk ik, ik heb genoeg, ik stop met werken. De andere dag ga ik uitrekenen hoeveel ik kan uitgeven per jaar, en dat met pessimistische percentages (1 a 2% SWR) en dan denk, ik heb nog meer nodig - de 'grap' is dat een jaar langer werken twee dingen doet: meer reserve EN korter nodig (dus meer te besteden per jaar, en dat gaat met 10-12 jaar te gaan heel hard).

En dat met 500k in pensioen (BND en Meesman), een beetje in werkgever pensioen (krankzinnig hoe die NIET renderen), mag/moet nog 12 jaar werken (als zzp'er - gelukkig gaat de wet DBA - alhoewel een wassen neus als je het mij vraagt, maar ik merk ook bij mijn opdrachtgever nervositeit, terwijl ik er pas 17 jaar zit... :| - pas nu weer een beetje actueel worden).
1%-2% SWR.. Tja dan is t logisch dat je nog lang door moet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:17
R.van.M schreef op zondag 23 juni 2024 @ 15:41:
[...]

1%-2% SWR.. Tja dan is t logisch dat je nog lang door moet
Met zo´n lage SWR kan je net zo goed doorwerken tot je bent overleden en erven je kinderen alles :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numbers
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
Voor de Nederlandse markt lees ik dat een SWR van 3,25% inclusief belastingen een goede leidraad is om vermogen te behouden over een lange periode.

Wat ik me dan wel afvraag, die 3,25% is over de eerste initiële inleg toch? Op zich logisch denk ik, want dan heb je telkens hetzelfde bedrag en niet afhankelijk van de peildatum waarop je een x bedrag onttrekt, maar aan de andere kant met een paar jaar inflatie teer je dan toch in op je vermogen? Mis ik iets of maak ik het te moeilijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Numbers schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:09:
Voor de Nederlandse markt lees ik dat een SWR van 3,25% inclusief belastingen een goede leidraad is om vermogen te behouden over een lange periode.

Wat ik me dan wel afvraag, die 3,25% is over de eerste initiële inleg toch? Op zich logisch denk ik, want dan heb je telkens hetzelfde bedrag en niet afhankelijk van de peildatum waarop je een x bedrag onttrekt, maar aan de andere kant met een paar jaar inflatie teer je dan toch in op je vermogen? Mis ik iets of maak ik het te moeilijk?
Het idee is dat dankzij de beleggingsrendementen je vermogen ondanks die onttrekking nog kan meegroeien met de inflatie. En ook je onttrekking kan op die manier meegroeien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Je neemt 3,25% van je eindkapitaal op het moment dat je met pensioen gaat. Dit bedrag verhoog je met de inflatie elk jaar.

De reden dat dit werkt is omdat beleggingen een gemiddeld rendement hebben van 7%+inflatie. Je neemt hier 3,25%+inflatie uit op. Je kan niet de volle 7% nemen omdat hier veel volatiliteit in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
Benieuwd naar iets meer achtergrond daarbij, waar lees je dit terug? Ik zag hier een oefening van wat er onder de nieuwe vermogensbelasting zou gaan gelden bij verschillende vermogenssamenstellingen: https://www.reddit.com/r/...drawal_rate_in_nederland/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Die 3,25% of 3,5% is vaak wel gebaseerd op dat het een heel leven mee moet gaan en dat het van al je vermogen afgetrokken moet worden. Aangezien we in NL nog AOW hebben en je meestal ook nog een pensioen opbouwt vanuit werkgever of eigen inleg is die 3,xx% eigenlijk al nauwelijks van toepassing voor de meesten en kan dit vaker meer worden.

Als je bijvoorbeeld op je 50ste met pensioen gaat, en je bouwt wel AOW op en ook nog een pensioen vanuit je werkgever, dan kan je heel waarschijnlijk ook uit met een SWR van 4 - 4,5%. Mocht de economie meezitten ook nog zelfs wel met 4,5-5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Blik1984 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:21:
Die 3,25% of 3,5% is vaak wel gebaseerd op dat het een heel leven mee moet gaan en dat het van al je vermogen afgetrokken moet worden. Aangezien we in NL nog AOW hebben en je meestal ook nog een pensioen opbouwt vanuit werkgever of eigen inleg is die 3,xx% eigenlijk al nauwelijks van toepassing voor de meesten en kan dit vaker meer worden.

Als je bijvoorbeeld op je 50ste met pensioen gaat, en je bouwt wel AOW op en ook nog een pensioen vanuit je werkgever, dan kan je heel waarschijnlijk ook uit met een SWR van 4 - 4,5%. Mocht de economie meezitten ook nog zelfs wel met 4,5-5%.
En wat ik ook vaak mis is of er aan het eind nog wat over moet blijven.
Ik heb bijvoorbeeld geen kinderen, dus mn geld mag gewoon zo goed als op.
Nu is dat bijna niet in te schatten omdat je niet weet hoe oud je gaat worden, maar een richtlijn zou moeten kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
zomertje schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:25:
[...]

Nu is dat bijna niet in te schatten omdat je niet weet hoe oud je gaat worden, maar een richtlijn zou moeten kunnen.
Het probleem is dat dat eigenlijk niet zoveel uitmaakt. Je berekend met de kans dat het misgaat. Als je bijvoorbeeld rekent met 5% faalkans dan zal er een paar procent zijn waarmee je op ongeveer nul uitkomt, maar het overgrote deel zal je veel meer overhouden.

Het op 0 willen eindigen kan eigenlijk alleen als je weet wanneer je expiratiedatum is en daar naartoe werkt met verhogen van uitgaven in de laatste jaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-10 18:43
[...]

Dat is gewoon heel moeilijk correct in te schatten.
Het probleem is natuurlijk... als het op is, dan is het op, en kan je niks meer doen.
Als je modellen gaat simuleren, en je kijkt naar de som geld die over blijft op je 90e bv, dan moet je sommige parameters (opbrengst beleggingen, inflatie, uitgaven) soms echt maar met 1% verhogen of verlagen, en je valt droog, of er blijven tonnen geld over, zeker als het over een termijn van bv 40 jaar gaat. Dat zijn echt enorm lange periodes.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Tommie12 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:15:
[...]

Dat is gewoon heel moeilijk correct in te schatten.
Het probleem is natuurlijk... als het op is, dan is het op, en kan je niks meer doen.
Als je modellen gaat simuleren, en je kijkt naar de som geld die over blijft op je 90e bv, dan moet je sommige parameters (opbrengst beleggingen, inflatie, uitgaven) soms echt maar met 1% verhogen of verlagen, en je valt droog, of er blijven tonnen geld over, zeker als het over een termijn van bv 40 jaar gaat. Dat zijn echt enorm lange periodes.
Klopt inderdaad. Ik heb voor mezelf een rekensheet waarin ik kan klooien met getallen en aannames, de tijdshorizon waar ik naar kijk is tussen de 50-99 jaar. Als ik nu het aanvangstbedrag van 1.300.000 euro aanpas naar 1.350.000 heeft dat een uiteindelijk impact op mijn 99ste van 500k meer spaargeld (130k vs 650k spaargeld). Een tamelijk kleine delta met een nogal groot verschil aan het einde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Blik1984 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:26:
[...]

Klopt inderdaad. Ik heb voor mezelf een rekensheet waarin ik kan klooien met getallen en aannames, de tijdshorizon waar ik naar kijk is tussen de 50-99 jaar. Als ik nu het aanvangstbedrag van 1.300.000 euro aanpas naar 1.350.000 heeft dat een uiteindelijk impact op mijn 99ste van 500k meer spaargeld (130k vs 650k spaargeld). Een tamelijk kleine delta met een nogal groot verschil aan het einde.
Ja, dat soort dingen merk ik ook, ben ook aan het spelen met een tool.
En ja, better safe than sorry dus liever wat meer reserve dan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

R.van.M schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:14:
Het op 0 willen eindigen kan eigenlijk alleen als je weet wanneer je expiratiedatum is en daar naartoe werkt met verhogen van uitgaven in de laatste jaren.
In de Nederlandse situatie is daar voor een hoop mensen wel naartoe te werken, als je AOW en bedrijfs-pensioen meeneemt in je plan. In veel gevallen is dat vanaf de AOW leeftijd al voldoende en hoef je voor FO alleen de periode tot de AOW leeftijd de 'overleven'.

Dat is voor mij in elk geval een belangrijke reden om niet met zaken als SWR te werken. Aangezien wij vanaf de aow leeftijd ruim voldoende hebben, hoeven we voor onze FO alleen X jaarbedragen tot de aow bij elkaar te 'sparen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numbers
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
JURIST schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:38:
[...]

Benieuwd naar iets meer achtergrond daarbij, waar lees je dit terug? Ik zag hier een oefening van wat er onder de nieuwe vermogensbelasting zou gaan gelden bij verschillende vermogenssamenstellingen: https://www.reddit.com/r/...drawal_rate_in_nederland/
Heb geen links meer naar specifieke artikelen, maar kwam het volgens mij in dit topic een aantal maanden terug tegen. Ik heb toen wat getallen overgenomen in mijn Excel berekeningen en ben vanuit daar verder gegaan. Mijn vraag vanochtend kwam vanuit de praktische kant van het verhaal.

Een swr van 4% was voor de Amerikaanse markt een gangbaar percentage. Voor Nederland wat lager, mede afhankelijk van je risico tolerantie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
SWR is leuk om te bepalen hoeveel je ongeveer nodig hebt, maar als je eenmaal zover bent is het niet zo handig om je onttrekking "vast te zetten" voor de rest van je leven.

Zeker als het geld op "moet" is het handig om iets dynamischer hier mee om te gaan, en aan te passen aan de resultaten op de beurs. Hiermee voorkom je dat je portfolio faalt of dat je aan het einde nog een gigantische berg over houdt.

ERN heeft verschillende manieren om dit te doen doorgerekend/ met elkaar vergeleken.

Is leuk leesvoer en geeft wat meer richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ik werk nog maar wil toch al leren geld uitgeven alsof ik fo ben en niet meer werk.

Daarom reken ik sinds kort, voor de eenvoud, met volgend formuletje:

(Actuele stand Vermogen/1000)*3=maandbudget

Dat komt ongeveer overeen met een swr van 3,6%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Rubbergrover1 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:32:
[...]

[...]

In de Nederlandse situatie is daar voor een hoop mensen wel naartoe te werken, als je AOW en bedrijfs-pensioen meeneemt in je plan. In veel gevallen is dat vanaf de AOW leeftijd al voldoende en hoef je voor FO alleen de periode tot de AOW leeftijd de 'overleven'.

Dat is voor mij in elk geval een belangrijke reden om niet met zaken als SWR te werken. Aangezien wij vanaf de aow leeftijd ruim voldoende hebben, hoeven we voor onze FO alleen X jaarbedragen tot de aow bij elkaar te 'sparen'.
Het enige waar ik me dan zorgen over maak is of dat pensioen of de aow wel zo blijft. Enige tijd geleden was er sprake van het korten op pensioenen of jarenlang niet indexeren. Daarnaast kan ook de aow op de schop gaan.

Iets om over na te denken of je daar ook een bepaalde 'buffer' voor op wil bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
zomertje schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:34:
[...]

Het enige waar ik me dan zorgen over maak is of dat pensioen of de aow wel zo blijft. Enige tijd geleden was er sprake van het korten op pensioenen of jarenlang niet indexeren. Daarnaast kan ook de aow op de schop gaan.

Iets om over na te denken of je daar ook een bepaalde 'buffer' voor op wil bouwen.
Ze willen naar individuele potjes toe voor het pensioen, volgens mij valt dat veel gunstiger uit als je vroeg FIRE bent t.o.v. de huidige systematiek.

Maar wat er echt gaat gebeuren, niemand weet het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JURIST
[...]

Opgebouwd pensioen in de 2e pijler is in principe van jou, AOW wordt gefinancierd via een omslagsysteem uit premies, maar de kans is niet zo heel groot dat zo'n basisvoorziening helemaal, verdwijnt omdat het veel mensen raakt. Dan is de verzorgingsstaat al vrij ver afgebroken.

Ik denk zelf snel te conservatief te gaan zitten met SWR
-Er is opgebouwd pensioen waar ik over 20 jaar van kan leven.
-Enige afbouw is ook niet erg.
-Mocht het fout gaan dan kan je daar inderdaad enigszins dynamisch mee om gaan door desnoods weer iets bij te gaan verdienen of door uitgaven aan te passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
[...]

In zo'n geval kan je ook kijken naar een eeuwigdurende lijfrenteuitkering. Bijv. https://www.centraalbehee...omen/afsluiten/ons-aanbod (volledig random gevonden, zomaar een voorbeeld).

Daarmee verzeker je het risico dat je te oud wordt, en geen geld meer overhoudt. En elke verzekering kost geld, dus je 'expected-value' wordt lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
CubicQ schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:31:
[...]

In zo'n geval kan je ook kijken naar een eeuwigdurende lijfrenteuitkering. Bijv. https://www.centraalbehee...omen/afsluiten/ons-aanbod (volledig random gevonden, zomaar een voorbeeld).

Daarmee verzeker je het risico dat je te oud wordt, en geen geld meer overhoudt. En elke verzekering kost geld, dus je 'expected-value' wordt lager.
Even uitgerekend met een kapitaal van 1000000 voor een persoon van 56jaar.
Dan krijg je 3600€ bruto per maand.
Dat lijkt mooi, maar als je dan 90 wordt, dan is dat maandbedrag echt niks meer door inflatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 05:59

Lordy79

Vastberaden

Tommie12 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:09:
[...]

Even uitgerekend met een kapitaal van 1000000 voor een persoon van 56jaar.
Dan krijg je 3600€ bruto per maand.
Dat lijkt mooi, maar als je dan 90 wordt, dan is dat maandbedrag echt niks meer door inflatie.
Wow, als je mij een miljoen geeft hoef ik maar 4.4 procent rendement te maken om jou je 3600 per maand te geven en als je overlijdt mag ik het miljoen houden.
Dat is een super deal voor de verzekeraar.
En als de verzekeraar 0 rendement maakt duurt het ruim 23 jaar voor de pot leeg is.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Lordy79 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:31:
[...]

Wow, als je mij een miljoen geeft hoef ik maar 4.4 procent rendement te maken om jou je 3600 per maand te geven en als je overlijdt mag ik het miljoen houden.
En als de verzekeraar 0 rendement maakt duurt het ruim 23 jaar voor de pot leeg is.
Idd, dus zeker niet doen….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Volgens mij is indexatie van een levenslange uitkering standaard, maar dat haal ik niet per uit die “indicatie” volgens de website. En in de voorwaarden verwijst men naar de polis.

Maakt het verhaal toch wel even anders, in ieder geval.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
JanHenk schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:20:
Volgens mij is indexatie van een levenslange uitkering standaard, maar dat haal ik niet per uit die “indicatie” volgens de website. En in de voorwaarden verwijst men naar de polis.

Maakt het verhaal toch wel even anders, in ieder geval.
Als ze dat doen, dan hadden ze dat zeker vermeldt….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Lordy79 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:31:
[...]

Dit klinkt als een goede melkkoe... je wordt genaaid waar je bij staat zeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
JURIST schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:27:
[...]

Iets minder exotisch en een combinatie kan ook een prima motivatie zijn idd. De diepere laag is een verlangen naar vrijheid en onafhankelijkheid, dat brengt op zichzelf al veel.
Dat je daadwerkelijk de stap moet durven nemen is een goed punt, dat is niet altijd makkelijk, maar daar zijn niettemin in dit topic diverse voorbeelden van voorbij gekomen. Ik vind het zelf lastig om te bepalen wanneer het genoeg is, ik merk dat ik steeds meer marge zoek, terwijl dat met opgebouwd pensioen waarschijnlijk helemaal niet nodig is. Niet te veel naar Amerikaanse verhalen kijken ook, met de Nederlandse pensioensituatie
Ik hou rekening met mijn OAw + aanvullend pensioen. Voor mij en mijn vrouw zijn er 3 fases:

Fase 1: Pre pensioen (of te wel de tijd vanaf stoppen met werken tot aan de AOW gerechtigde leeftijd

Fase 2: AOW gerechtigde leeftijd

Fase 3: AOW gerechtigde leeftijd van mijn vrouw

Fase 1 is de zwaarste fase en hakt behoorlijk in op mijn vermogen.

Fase 2 is een lichte fase. Dit omdat er de AOW + opgebouwde aanvullende pensioen (en afbetaald huis) al voor een grote financiele stabiliteit zorgen. Deze fase heef beperkt cash nodig.

Fase 3: De AOW en aanvullende pensioen van mijzelf en mijn vrouw zijn meer dan wat we uitgeven (ook gezien dat het huis afbetaald is). Extra vermogen is dus niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Het bedrag is (logisch gezien ook) wel afhankelijk van je leeftijd, wanneer je invult dat je 71 bent krijg je 5600/m per miljoen.

Maar ik denk dat je dit moet zien in dezelfde categorie als een staatsobligatie (en dan waarschijnlijk ook nog een die je aankoopt via een 'beheerd geleggen product' in dit geval...): extreem defensief. Wanneer je op je 30ste een keuze moet maken waarin te beleggen wanneer je 100.000 beschikbaar hebt, en 100% staatsobligaties NL en 100% MSCI World ETFs gaat vergelijken, dan kom je ook op een extreem verschil uit wanneer je het verwacht rendement op het moment dat je 65 bent vergelijkt.

Ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waarin het te overwegen is om een gedeelte van je kapitaal op deze manier in te zetten, maar dat is heel erg afhankelijk van je risk-appetite, je AOW/pensioen hoogte, je gewenste/uitgaven 'uitgavencurve' (wanneer ik naar mijn oma kijk, had zij toen ze 95 was weinig behoefte meer aan vakanties e.d. - dus je kan je afvragen of je geplande uitgaven op het moment dat je 75 bent de komende 30 jaar constant blijven... (en of het echt heel erg is om in worst-case wanneer je 100 bent van alleen je AOW/pensioen te moeten leven)).

En ja, ze zullen er erg veel op verdienen. Maar in het geval dat je het afsluit op je 56, dan moeten ze wel rekening houden met dingen als dat de verwachte levensduur opeens een stuk stijgt, of dat over 20 jaar de rendementen opeens 0% zijn oid, en een uitkeringsduur van 30-40 jaar; dat zijn heel veel onbekenden en risicos, en die moeten allemaal betaald worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Precies. De vergrijzing gaat straks behoorlijk drukken op de uitgaven van de Nederlandse staat. Hoogtepunt van de vergrijzing is ergens rond 2043.
De regering kan niet doorblijven gaan met steeds maar verhogen van de VRH belasting en andere belastingen.
Dus op een gegeven moment zullen ze ook de uitgaven moeten gaan beperken. En dan sta ik niet raar van op te kijken dat de AOW minder geindexeerd wordt dan de inflatie (of zelfs helemaal niet mee gaat met de inflatie).

Als je hier niet rekening mee houd en ervanuit gaat dat je opgebouw vermogen op mag zijn, ben je de pisang. ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-10 11:59
Ik dacht altijd dat de magische grens voor financiële onafhankelijkheid rond de 300k ligt. Ik weet niet wat de jaarlijkse payout daarbij zou zijn, maar iets van 20.000 euro per jaar lijkt me een basis bedrag?
Dan zit je op zo'n 7% withdrawel.

Nu stelt ChatGPT echter 600k voor als ik over FIRE begin te vragen, en dan zou je bij 4% rendement 20.000 per jaar overhouden. Bij 5% roept ChatGPT dat dat ongewoon hoog is.

Dus wat kun je dan met die 300k bereiken? Bij 4% zou dat slechts 12k per jaar zijn.
Wat zijn normale cijfers?

[ Voor 26% gewijzigd door Menesis op 26-06-2024 08:23 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Menesis schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:36:
Ik dacht altijd dat de magische grens voor financiële onafhankelijkheid rond de 300k ligt. Ik weet niet wat de jaarlijkse payout daarbij zou zijn, maar iets van 20.000 euro per jaar lijkt me een basis bedrag?

Nu stelt ChatGPT echter 600k voor als ik over FIRE begin te vragen, en dan zou je bij 4% rendement 20.000 per jaar overhouden. Bij 5% roept ChatGPT dat dat ongewoon hoog is.

Dus wat kun je dan met die 300k bereiken? Bij 4% zou dat slechts 12k per jaar zijn.

***members only***
Je gaat denk ik teveel uit van het gemiddelde qua rendement en gaat er teveel vanuit dat je ieder jaar die 7% pakt. In de werkelijkheid is het veel volatieler.

Als je een slechte periode direct in het begin hebt met bijvoorbeeld een -20% en een -10% in jaar 1 en 2. Dan heb je na 1 jaar nog maar 220k over, en als je je withdrawal niet aanpast heb je een jaar later nog maar 180k over. En dan gaat je hele plan al in duigen op. Dan kun je daarna wel weer 10% pakken, maar dan nog teer je in op je vermogen omdat je restbedrag te klein is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12

***members only***
Niks is normaal.
Maar als je die 300k goed belegt en er niks uit haalt, dan is dat ook 600k binnen 7-10 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09

***members only***
Hou er rekening mee dat die 4% SWR gebaseerd is op inwoners van de VS, niet in Nederland. Hierdoor moet je met een lager percentage werken omdat rupsje nooit genoeg continu de VRH belasting verhoogt.

Vroeger kreeg Nederland veel inkomsten van het gas. Nederland had in het verleden besloten om burgers te voorzien van diverse sociale voorzieningen. Noorwegen echter ging het geld van o.a. de gas verkoop in een aandelenfonds stoppen. Gevolg hiervan is dat Nederland geen inkomsten meer heeft van het gas en Noorwegen zijn vermogen jaarljiks flink ziet toenemen.

Korte termijn politiek, daar zijn Nedrlandse politici goed in.

[ Voor 19% gewijzigd door phantom09 op 25-06-2024 20:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:24
phantom09 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:36:
[...]

Vroeger kreeg Nederland veel inkomsten van het gas. Nederland had in het verleden besloten om burgers te voorzien van diverse sociale voorzieningen. Noorwegen echter ging het geld van o.a. de gas verkoop in een aandelenfonds stoppen. Gevolg hiervan is dat Nederland geen inkomsten meer heeft van het gas en Noorwegen zijn vermogen jaarljiks flink ziet toenemen.
Dat is te makkelijk.

Noorwegen heeft die sociale voorzieningen ook.

En dat kan ook makkelijk want de Noorse verdiensten uit fossiele grondstoffen zijn absoluut en per capita vele malen groter dan van Nederland. BBP% 2.5 vs 20.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:57:
[...]

Dat is te makkelijk.

Noorwegen heeft die sociale voorzieningen ook.

En dat kan ook makkelijk want de Noorse verdiensten uit fossiele grondstoffen zijn absoluut en per capita vele malen groter dan van Nederland. BBP% 2.5 vs 20.
Dan nog . Was in februari in Noorwegen in het 'olie' musem. Hing een kopie van een brief van de Noorse regering aan de Nederlandse regering uit begin jaren 70 met daarin advies om, net zoals de Noren, een fonds op te richten en niet gelijk alles uit te geven.

Hadden ze maar geluisterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 04-10 17:28
zomertje schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:29:
[...]

Het zou je verbazen, maar dit is een berucht slechte business voor verzekeraars omdat ze zich toch heel regelmatig misrekenen qua verwacht rendement en levensverwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Donkere wolken voor FO'ers, rupsje nooit genoeg slaat mogelijk opnieuw toe:

https://esb.nu/stop-met-h...ren-van-pensioenvermogen/

[ Voor 20% gewijzigd door phantom09 op 25-06-2024 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarcent
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-10 18:50
lekker stukje inderdaad, maar de soep wordt nooit zo heet gegeten denk ik dan maar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:32

***members only***
Ligt natuurlijk aan je "vaste" lasten.
Als je hypotheekloos in je eigen A+++ appartement zit dan zonder behoefte aan een auto dan kom je met 12k per jaar al een heel eind.
Maargoed, heb je al (nog) 2k per maand vaste lasten heb je toch al gauw 30-40k nodig op jaarbasis, en dan praat je over meer dan 600k tot zelfs 1M.
En dan nog hopen dat de inflatie weer rond de 2% normaliseert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04:53
Vergeet ook niet dat als je relatief vroeg met pensioen gaat je waarschijnlijk óók dingen wil doen en ondernemen die simpelweg geld kosten en je voorheen niet of minder deed. Iemand die 40 uur per week werkte en ineens dat werk niet meer om handen heeft zal waarschijnlijk zijn dagen vervolgens niet vullen met het lezen van de krant, 1 kopje koffie en vervolgens 8 uur naar de geraniums gaan staren. Het is even een aanname, maar ik kan mij best voorstellen dat iemand van 50-60 die in hele goede gezondheid stopt met werken een veel hoger uitgavenpartroon heeft dan de werkende buurman.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
phantom09 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:50:
Donkere wolken voor FO'ers, rupsje nooit genoeg slaat mogelijk opnieuw toe:

https://esb.nu/stop-met-h...ren-van-pensioenvermogen/
Wat heeft dit met FO te maken en niet al die “hardwerkende Nederlanders” die geforceerd moeten afdragen in een pensioenfonds? In andere woorden; de pensioenpotten belasten is politieke zelfmoord.

De traditionele FO’er zal juist een groot deel in het al belaste box 3 opbouwen. Traditionele pensioenfondsen keren pas na de AOW uit en als je eerder stopt met werken heb je in basis een pensioengat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Hielko schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:52:
[...]

Het zou je verbazen, maar dit is een berucht slechte business voor verzekeraars omdat ze zich toch heel regelmatig misrekenen qua verwacht rendement en levensverwachting.
Idd, en dat komt doordat ze heel conservatief moeten beleggen. Veel obligaties bv.
Maar ook omdat er nogal wat kosten af gaan en commissies moeten voorzien worden voor de makelaar etc.

Elke goede beleggingsstrategie kijkt naar de kosten. Een fonds met 2% jaarlijkse kosten zal ik noot kopen. Dan moeten ze al structureel en langdurend boven een extra rendement van 1,5% halen tov de gebruikelijke ETFs die meestal met 0,6% rekenen.

[ Voor 20% gewijzigd door Tommie12 op 26-06-2024 07:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online

***members only***
Of 300k genoeg is, is afhankelijk van een heleboel aspecten. Een aantal belangrijke:

- Hoeveel geld geef je maandelijks uit (en verhoog dat bedrag daarna eens ieder jaar met 2-3% inflatie voor de komende 30 jaar)
- heb je pensioen opgebouwd? Hoeveel ga je per maand krijgen als je nu stopt met werken?
- hoe oud ben je / hoe lang duurt het nog voordat je aow/pensioen gaat ontvangen?
- is je hypotheek bijna afbetaald? Scheelt vaak enorm in maandelijkse lasten
- zijn er andere zaken die een groot effect op je uitgaven hebben die gaan veranderen? Zowel in je voordeel (kinderen gaan het huis uit) als in je nadeel (als gepensioneerde wil je een camper kopen van 100k)? Of op je inkomsten: bv kleiner of ergens anders (goedkoper) gaan wonen ?

Vul eens wat tooltjes in om er een beter gevoel bij te krjgen:

https://earlyretirementcalc.com/

https://www.geldnerd.nl/h...l-van-de-fire-calculator/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
zomertje schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:29:
[...]

Niet echt, het heeft te maken met de keus voor zekerheid. Als je verzekeraar je 1000 euro uitkering per maand toezegt, dan moeten ze dat ook met zekerheid kunnen blijven doen. Als ze dat geld zouden beleggen, dan is de opbrengst waarschijnlijk veel hoger, maar kunnen ze dat niet met 99,5% zekerheid toezeggen. Daarom moeten ze het geld van zulk soort uitkeringen in vastrentende waarden stoppen, waarop het rendement gemiddeld veel lager is. Het rendement is namelijk gekoppeld aan de kapitaalmarktrente op het moment van afsluiten. En die is de laatste jaren niet altijd even best.

Je kunt ook kiezen voor een uitkerende beleggingslijfrente. Daarbij is de uitkering niet afhankelijk van de rentestand op het moment van afsluiten, maar van beleggingen (bv MSCI Europe). De kosten vallen dan ook wel mee, 0,55% per jaar (plus eenmalig 50 euro).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-10 14:57
Valorian schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:24:
Vergeet ook niet dat als je relatief vroeg met pensioen gaat je waarschijnlijk óók dingen wil doen en ondernemen die simpelweg geld kosten en je voorheen niet of minder deed. Iemand die 40 uur per week werkte en ineens dat werk niet meer om handen heeft zal waarschijnlijk zijn dagen vervolgens niet vullen met het lezen van de krant, 1 kopje koffie en vervolgens 8 uur naar de geraniums gaan staren. Het is even een aanname, maar ik kan mij best voorstellen dat iemand van 50-60 die in hele goede gezondheid stopt met werken een veel hoger uitgavenpartroon heeft dan de werkende buurman.
Zou kunnen maar dat hangt voor een groot gedeelte af van je hobby's en tijdsbesteding.
Vader van een goede vriend is al een tijdje FO (schat ik in, hij werkt niet maar lijkt weinig te moeten laten). Hij zit 4 dagen per week op de racefiets voor een rondje van minimaal 100 km. Rustig een bakje koffie, in de ochtend een krantje lezen, tijd nemen voor het koken. Dat kost niet perse veel meer dan een werkende buurman.

Als je ten behoeve van zo vroeg mogelijk FO worden alles wat je wil doen uitstelt tot na je FO datum, dan schuift die daarmee paradoxaal op omdat je uitgaven weer hoger worden. Wij hebben dan ook bewust gekozen voor 4 dagen werken. Levert iets minder op dan fulltime maar we hebben nu al 50% meer 'weekend'. Mochten we beiden naar 5 dagen werken gaan dan zijn we waarschijnlijk wel iets eerder FO/FMA maar daarvoor leveren we teveel tijd in. nu zijn het ongeveer 46 werkdagen die ik jaarlijks vrij ben door 4 dagen werken. Werken moet ik nog zeker een jaar of 15, dat levert me grofweg 2 kalenderjaren aan vrije dagen op. De waarde van mijn vrije dagen op dit moment schat ik ook nog eens hoger in, nu heb ik ongeveer 6 weken vakantie per jaar. Als ik eventueel stop met werken dan heb ik alle dagen vrij en is de meerwaarde van 1 of 2 dagen per week veel lager.
Daarnaast hebben we 2 kinderen die we graag zien opgroeien en kost extra werken ons een extra dag kinderopvang waarmee we wellicht zelfs later FO zijn :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
superkoex9 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:21:
[...]

Zou kunnen maar dat hangt voor een groot gedeelte af van je hobby's en tijdsbesteding.
Bovendien kun je in een RE situatie ook bepaalde dingen goedkoper doen dan in het werkende leven. Een dure hobby waar je na je RE meer tijd aan zou kunnen besteden is bijvoorbeeld reizen. Maar zeker als er kinderen in het spel zijn en je veel meer aan schoolvakanties vast zit, zijn reizen in je werkzame leven vaak veel duurder dan als je die vrij kunt plannen. Ook kun je dan makkelijker gebruik maken van last-minutes zonder dat je dat eerst met je werk moet afstemmen.

Maar ook bij andere hobby's of bestedingen kun je vaak goedkoper of beter uit zijn als je alle tijd hebt om dingen uit te zoeken of zelf te regelen. Of misschien ook te wachten op leuke aanbiedingen. Ik kan mij voorstellen dat als je het bv leuk vindt om lekker te koken, je het dan ook leuk vindt om bijvoorbeeld lekkere dingen op de markt of bij bepaalde aparte winkels te halen, in plaats van dat je eens per week al je boodschappen bij de duurdere (of minder kwalitatieve) AH haalt. Of dat je van alles in je eigen moestuin wilt verbouwen.

Maar het belangrijkste is: kijk wat je zelf denkt te willen doen en uitgeven. En bedenk daar een realistisch budget voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 04-10 17:28
Tommie12 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 07:16:
[...]

Idd, en dat komt doordat ze heel conservatief moeten beleggen. Veel obligaties bv.
Maar ook omdat er nogal wat kosten af gaan en commissies moeten voorzien worden voor de makelaar etc.

Elke goede beleggingsstrategie kijkt naar de kosten. Een fonds met 2% jaarlijkse kosten zal ik noot kopen. Dan moeten ze al structureel en langdurend boven een extra rendement van 1,5% halen tov de gebruikelijke ETFs die meestal met 0,6% rekenen.
Je kan er rustig vanuit gaan dat de verzekeraar zelf weinig kosten maakt bij het beleggen hoor, als je miljarden beheert kan dat heel efficient. Wat wel zo is dat ze inderdaad beperkt risico kunnen nemen, omdat ze anders mogelijkerwijs hun toezeggingen niet na kunnen komen. Maar daar kan je moeilijk commentaar op hebben. Dat is de prijs van zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lim987
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-10 01:27
Valorian schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:24:
Vergeet ook niet dat als je relatief vroeg met pensioen gaat je waarschijnlijk óók dingen wil doen en ondernemen die simpelweg geld kosten en je voorheen niet of minder deed. [..]
Van de andere kant wordt je ritme ook anders. Je staat op wanneer je wakker bent, niet omdat de wekker gaat. Alles op de fiets doen zorgt voor beweging en je hebt geen benzine- en parkeerkosten.
Je hoeft de boodschappen niet ver vooruit te plannen, dus je kan heel efficiënt inkopen: of gewoon kijken wat er die dag in de aanbieding is en dát eens proberen. Of een keer naar de markt hier of daar fietsen.

Vrijwilligerswerk kan ook betaald zijn, dus dat levert naast voldoening en de nodige sociale contacten, soms ook nog geld op.

Vrienden spreken hoeft niet bij een diner ergens in de binnenstad, maar kan ook bij een lange lunch.

De hypotheek is vaak al (voor een groot deel) afgelost. Klusjes in huis zal je eerder zelf doen - of je helpt elkaar daarmee.
En kleding (kapper. stomerij) voor je werk moeten kopen is iets anders dan comfortabele vrije-tijds kleding.

Reizen kan, maar ik zie leeftijdsgenoten niet als een gek gaan reizen als zij dat voorheen ook niet deden.

Vanaf 60 jaar gaan er bovendien al veel mensen kwakkelen met hun gezondheid, dus dat beperkt ook de activiteiten die je gaat doen c.q. (nog) kan doen.
En de 'drukte opzoeken'? Ach, die behoefte neemt ook vaak af als je ouder ben.

Al met al: je gaat anders leven. Voor de echte oude dag (als je die al haalt, niet iedereen wordt 85 jaar) moet je misschien rekening houden met hulp in de huishouding en/of zaken in relatie met je gezondheid en/of beperkingen. Maar zonder extreem dure hobby's wordt het leven (is mijn eigen ervaring) niet echt veel duurder als je stopt met werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Je ritme wordt zeker anders als je stopt met werken.

Ik zie het goed genoeg aan mijn ouders die nu volop aan het genieten zijn.

Het is echt van: 'gaan werken voor je geld, hoe ging dat ook al weer?'

In theorie heb je altijd de optie om bij tegenslag na fire opnieuw te gaan werken. Maar in de praktijk lijkt mij dat toch zeer moeilijk. Een je er wat langer dan een lange vakantie uit bent geweest dan is de toegang tot de werkwereld zo goed als afgesloten.

Je hebt het ritme en het tempo niet meer. Zowel fysiek als psychisch zit je lichaam niet meer in de juiste stand. Toont ook aan hoe belastend werk kan zijn.

Terug gaan werken eens eruit is toch een optie die ik voor mezelf zo goed mogelijk wil uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wozmro schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:20:
Je ritme wordt zeker anders als je stopt met werken.

Ik zie het goed genoeg aan mijn ouders die nu volop aan het genieten zijn.

Het is echt van: 'gaan werken voor je geld, hoe ging dat ook al weer?'

In theorie heb je altijd de optie om bij tegenslag na fire opnieuw te gaan werken. Maar in de praktijk lijkt mij dat toch zeer moeilijk. Een je er wat langer dan een lange vakantie uit bent geweest dan is de toegang tot de werkwereld zo goed als afgesloten.

Je hebt het ritme en het tempo niet meer. Zowel fysiek als psychisch zit je lichaam niet meer in de juiste stand. Toont ook aan hoe belastend werk kan zijn.

Terug gaan werken eens eruit is toch een optie die ik voor mezelf zo goed mogelijk wil uitsluiten.
Ik vind de aanname om weer te gaan werken als het tijdens je RE fase tegenzit ook altijd een gevaarlijke. Los van bovenstaande, tegenslag tijdens de RE fase betekent eigenlijk tegenvallende beleggingsrendementen en/of hoge inflatie. Echter zijn dit juist gebeurtenissen die samenvallen met stijgende werkloosheid waardoor werk zoeken makkelijker gezegd dan gedaan is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lim987
[...]

Ja, maar dan kom je een beetje terecht in "de mens lijdt het meest het lijden dat hij vreest".

Gewoon vertrouwen op het aanpassingsvermogen van de mens is ook een optie.

De afgelopen tien jaren waren daar: verhoging van de pensioenleeftijd met 2 jaar (voor wie 10 jaar geleden rond de 55 jaar was), extreem lage rente, extra verhoging VRH, hoge energiekosten, hoge inflatie, etc.

Toch is niemand van de (zo'n 10 jaar eerder gestopte) mensen in mijn omgeving "terug aan het werk" gegaan. Dus in de praktijk lijkt dat mee te vallen en past de mens zich blijkbaar toch redelijk makkelijk aan aan de omstandigheden. De "waarde" van eerder stoppen wordt blijkbaar hoger gewaardeerd dan het behalen van het streefinkomen zoals dat ooit was gepland.
Maar het blijft natuurlijk een keuze waarin iedereen voor zichzelf zaken moet afwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ja, zeker akkoord met dat aanpassingsvermogen.

Ik denk dat ik mijzelf een stuk gemakkelijker zou kunnen aanpassen door minder uit te geven dan door te kijken naar opnieuw gaan werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:50
Een je er wat langer dan een lange vakantie uit bent geweest dan is de toegang tot de werkwereld zo goed als afgesloten.
Ik denk dat ik hier zelf inderdaad wel wat moeite mee zou hebben, helemaal bij het standaard kantwoorwerk van 9-5 op locatie. Maar mijn partner is na 2 jaar weer op haar oude niveau (parttime) gaan werken en doet dat naar volle tevredenheid alweer bijna een jaar. Het kan dus wel en zal dan ook weer zoals vaak erg persoonlijk zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-10 21:54

oscar82

De ondertitel

precies, en desnoods doe je toch parttime iets via een uitzendbureau oid? dat zou in ieder geval mijn backup-plan zijn. Een beetje barista-fire misschien, maar het is niet zo zwart-wit dat je van de ene op de andere dag opeens niks meer te besteden hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door oscar82 op 26-06-2024 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lim987
oscar82 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:27:
precies, en desnoods doe je toch parttime iets via een uitzendbureau oid? dat is in ieder geval mijn plan. Een beetje barista-fire misschien, maar het is niet zo zwart-wit dat je van de ene op de andere dag opeens niks meer te besteden hebt.
Eens. Als je (want: FMO streven) altijd al goed bezig bent geweest en inkomsten/uitgaven goed kunt plannen, lukt dat later ook echt wel.
Bovendien, als het écht zo is dat er bijvoorbeeld torenhoge inflatie komt, dan zit iedereen in hetzelfde schuitje. Dan zijn de 'planners' volgens mij alsnog beter af dan zij die alles altijd uitgegeven hebben en van salaris naar salaris leefden.

En het werkt 'dubbel': als je een tijdje de broekriem aan moet halen en het blijkt dat er eigenlijk helemaal niks geks gebeurt qua levensgeluk, dan ben je nóg beter voorbereid op "slechte tijden".
Pagina: 1 ... 212 ... 295 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.