Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:37
Lim987 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:58:
[...]

Eens. Als je (want: FMO streven) altijd al goed bezig bent geweest en inkomsten/uitgaven goed kunt plannen, lukt dat later ook echt wel.
Bovendien, als het écht zo is dat er bijvoorbeeld torenhoge inflatie komt, dan zit iedereen in hetzelfde schuitje.
Deels mee eens. Ik kan me voorstellen dat veel RE mensen de vaste lasten (woning, energie, wellicht ook vervoer) wel hebben geoptimaliseerd. En dat er daarentegen juist relatief veel geld op gaat aan 'ontspanning' (bv reizen, uitjes, hobby's). De laatste jaren zijn de kosten voor bv. reizen volgens mij flink gestegen, veel meer dan de inflatie. Als dat in je planning een grote kostenpost was, dan zal je 'persoonlijke inflatie' daarom ook veel hoger liggen dan het gemiddelde.

Daar staat tegenover dat het geen vaste uitgavenpost is. En het meer een luxeprobleem is; je kunt eenvoudig besparen op minder of kortere of goedkopere reisjes. Je zult dus niet snel in de problemen komen, maar je zult misschien wel je plannen moeten herzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:15
Rubbergrover1 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:47:
[...]

Deels mee eens. Ik kan me voorstellen dat veel RE mensen de vaste lasten (woning, energie, wellicht ook vervoer) wel hebben geoptimaliseerd. En dat er daarentegen juist relatief veel geld op gaat aan 'ontspanning' (bv reizen, uitjes, hobby's). De laatste jaren zijn de kosten voor bv. reizen volgens mij flink gestegen, veel meer dan de inflatie. Als dat in je planning een grote kostenpost was, dan zal je 'persoonlijke inflatie' daarom ook veel hoger liggen dan het gemiddelde.

Daar staat tegenover dat het geen vaste uitgavenpost is. En het meer een luxeprobleem is; je kunt eenvoudig besparen op minder of kortere of goedkopere reisjes. Je zult dus niet snel in de problemen komen, maar je zult misschien wel je plannen moeten herzien.
Veel meer vrije tijd en tijd om te reizen kan er natuurlijk to leiden dat je meer uitgeeft. Tegelijkertijd heb je dan ook meer flexibiliteit en alle tijd om op goedkopere momenten te reizen en ook bijvoorbeeld om met de fiets te gaan.
Wij zijn nog aan schoolvakanties gebonden, maar ik merk dit jaar nog meer dan anders hoe veel hoger de prijzen in het hoogseizoen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zelf eigenlijk niet helemaal willen stoppen met werken. Ik heb zelf een lange periode gehad zonder werk, en eigenlijk vind ik werk heel fijn, zolang het niet teveel is. Gemiddeld tussen de 2 en 3 dagen per week (gemiddeld op een jaar) bij voorkeur als freelancer

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-10 06:26
Valorian schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:24:
Vergeet ook niet dat als je relatief vroeg met pensioen gaat je waarschijnlijk óók dingen wil doen en ondernemen die simpelweg geld kosten en je voorheen niet of minder deed. Iemand die 40 uur per week werkte en ineens dat werk niet meer om handen heeft zal waarschijnlijk zijn dagen vervolgens niet vullen met het lezen van de krant, 1 kopje koffie en vervolgens 8 uur naar de geraniums gaan staren. Het is even een aanname, maar ik kan mij best voorstellen dat iemand van 50-60 die in hele goede gezondheid stopt met werken een veel hoger uitgavenpartroon heeft dan de werkende buurman.
Er zijn genoeg zaken die je kunt doen die geen geld kosten:

-wandelen
-joggen
-fietsen
-supermarkten langs gaan voor de aanbiedingen
-naar de bliotheek gaan
-familie/vrienden bezoeken
-repair cafe
-vrijwilligerswerk
-tuinieren
-mediteren
-etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
phantom09 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:05:
[...]

-wandelen
-joggen
-fietsen
-supermarkten langs gaan voor de aanbiedingen
-naar de bliotheek gaan
-familie/vrienden bezoeken
-repair cafe
-vrijwilligerswerk
-tuinieren
-mediteren
-etc.
Zojuist las ik ook een artikel van The Guardian waaruit blijkt dat mensen die (eerst) voor anderen zorgen, sociaal blijven, altruïsme vertonen etc. ook gemiddeld langer leven dan mensen die dat niet doen - andere variabelen zijn daarbij zoveel mogelijk voor gecontroleerd. Dus veel van wat je noemt kun je in sociaal verband doen en/of heeft ook raakvlakken met anderen helpen.

Dat zou ik voor mezelf nog wel als uitdaging zien, omdat ik relatief introvert ben en niet van verplichtingen hou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Rubbergrover1 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:20:
[...]

Je kunt ook kiezen voor een uitkerende beleggingslijfrente. Daarbij is de uitkering niet afhankelijk van de rentestand op het moment van afsluiten, maar van beleggingen (bv MSCI Europe). De kosten vallen dan ook wel mee, 0,55% per jaar (plus eenmalig 50 euro).
En bij welke maatschappij kan je dat doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:05

Lordy79

Vastberaden

phantom09 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:05:
[...]

Je noemt 3 dingen die je kunt samenvatten onder sport.
Supermarkten langsgaan voor aanbiedingen vind ik nou niet echt een betere tijdsbesteding dan gewoon werk doen.
Maar lezen vind ik een goede suggestie. Kost veel tijd, maar relatief weinig geld. Sowieso hoef je weinig uit te geven als je een comfortabele woning hebt en niet (ver) gaat reizen.
En als je van natuur houdt is er in Nederland echt heel, heel veel te zien. Ik woon zelf al ruim 10 jaar buiten NL en zie nu pas hoe mooi Nederland is, omdat ik het niet meer elke dag zie.

Maar goed, als je financieel onafhankelijk bent dan zou ik het toch wel leuk vinden om ook nog 1000 euro per maand aan fun uit te kunnen geven en niet elke euro om te moeten draaien.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 23:05

Lordy79

Vastberaden

Rubbergrover1 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:20:
[...]

Niet echt, het heeft te maken met de keus voor zekerheid.
het ging geloof ik om 4.4pct rendement per jaar zonder in te teren op het miljoen.
Degene die stort was 53 dus je moet zeg maar 30 jaar uitkeren. (Zo'n verzekeraar heeft een dusdanige massa dat dat een zekerheidje is)
Als je het miljoen aanspreekt dan kun je al 23 jaar vooruit.
Ik heb geen excel bij de hand maar ik schat dat je 2pct rendement per jaar moet maken om 30 jaar die 4.4pct uit te keren en de pot dan na 30 jaar leeg is.
Zelfs met NL staatsobligaties haal je probleemloos en risicoloos 2.5pct binnen.
99.5pct zeker, minimaal.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je echt actief en vaak gaat hardlopen of fietsen is dat ook echt niet kosteloos.

Ik las iets verder terug dat iemands buurman(?) een paar dagen in de week 100km per dag ging fietsen op z'n racefiets. Echt niet gratis.

Ga je actief hardlopen ook niet.

Ik ga niet zeggen dat het duur is, maar ik denk zeker dat als je met weinig FO wil worden het gevaarlijk is om veel dingen als gratis te bestempelen die dat niet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:54
Gemak kost geld. Ik had mijn vaste kosten al redelijk op orde.

Maar nu ik veel meer tijd heb, ben ik in thuis nog wat kleine klusjes aan het doen die het energieverbruik van de woning te verlagen.

Daarnaast heb ik net wat meer zin/tijd om kosten voor internet/verzekering etc. nog eens goed door te nemen.

Ook heb ik meer tijd om te koken, i.p.v. soms wat meer op gemak georiënteerde maaltijden. Het is niet alleen lekkerder, maar vaak ook goedkoper.

Al met al zal het een paar duizend per jaar schelen t.o.v. de situatie voorheen.

Die waarschijnlijk ook weer op gaat aan geraniums meer leuke dingen doen. :+

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HandyLumberjack schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:29:
Gemak kost geld. Ik had mijn vaste kosten al redelijk op orde.

Maar nu ik veel meer tijd heb, ben ik in thuis nog wat kleine klusjes aan het doen die het energieverbruik van de woning te verlagen.

Daarnaast heb ik net wat meer zin/tijd om kosten voor internet/verzekering etc. nog eens goed door te nemen.

Ook heb ik meer tijd om te koken, i.p.v. soms wat meer op gemak georiënteerde maaltijden. Het is niet alleen lekkerder, maar vaak ook goedkoper.

Al met al zal het een paar duizend per jaar schelen t.o.v. de situatie voorheen.

Die waarschijnlijk ook weer op gaat aan geraniums meer leuke dingen doen. :+
Dat is een goeie, gemak kost geld.

Dat is inderdaad waar en als je het leuk vindt om een beetje te klussen en daar de tijd voor heb, dan kan je flink besparen en invulling aan je tijd geven.

In een diensten samenleving zijn skills en tijd eigenlijk het nieuwe goud :P

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:43
Verwijderd schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:28:
Als je echt actief en vaak gaat hardlopen of fietsen is dat ook echt niet kosteloos.

Ik las iets verder terug dat iemands buurman(?) een paar dagen in de week 100km per dag ging fietsen op z'n racefiets. Echt niet gratis.

Ik ga niet zeggen dat het duur is, maar ik denk zeker dat als je met weinig FO wil worden het gevaarlijk is om veel dingen als gratis te bestempelen die dat niet zijn
Tja, als je denkt FO te zijn, en je hebt niet genoeg geld om regelmatig een paar wandelschoenen, loopschoenen of het onderhoud aan je fiets te doen…. Dan ben je niet FO.

Als je als amateurfietser elk jaar een paar nieuwe outfits, en het laatste model carbon fiets met draadloze shifters en de lichtste wielen wil, dan wordt het duurder dan autorijden….

Om de 10 jaar een nieuwe fiets, en elk jaar wat banden, kransjes en kettingen is best te doen hoor.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lim987
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-10 01:27
finsdefis schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:14:
[...]

Zojuist las ik ook een artikel van The Guardian waaruit blijkt dat mensen die (eerst) voor anderen zorgen, sociaal blijven, altruïsme vertonen etc. ook gemiddeld langer leven dan mensen die dat niet doen - andere variabelen zijn daarbij zoveel mogelijk voor gecontroleerd. Dus veel van wat je noemt kun je in sociaal verband doen en/of heeft ook raakvlakken met anderen helpen.

Dat zou ik voor mezelf nog wel als uitdaging zien, omdat ik relatief introvert ben en niet van verplichtingen hou.
Dat kan je langzaam opbouwen. Je begint bijvoorbeeld met stadswandelingen en/of architectuur van je eigen (dichtstbij zijnde) stad.
Niet zo vrolijk klinkend, maar begraafplaatsen zijn ook vaak heel mooi aangelegd.

Daarna kan je een keer het repair-café doen: hoef je alleen met de hulpvrager te praten als je daar zin in hebt. Of je wordt maatje van iemand die doof of blind is waarbij jezelf kunt afspraken zo veel je wil.
Of budgetcoach via de gemeente.
Of je wordt gids voor stadswandelingen, of boswandelingen.
Bestuursfunctie of een adviesraad kan ook.
Lezingen, lunchconcerten bezoeken.

En voordat je het weet krijg je vragen of je een week voor een hond kan zorgen (ook weer 'anders dan anders') of je fietst om de dag even naar het huis van een familielid of een oud-collega om eten voor de kat klaar te zetten tijdens de vakantie. Na e vakantie kan je dan weer tijdens een lunch bijpraten.

Echt, als je voor veel dingen open staat, vult zich dat als vanzelf. Ook qua sociale contacten.
En, mede door de stijgende leeftijd, is het eerlijk gezegd ook best lekker als je eenmaal gewend bent "een versnelling lager" te leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-10 09:19
[...]

Wellicht met het oog op RE niet doen.. stel dat je 115 jaar oud word.. dat is een flink langere looptijd dan die ik nu in gedachte heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Tommie12 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:56:
[...]

Tja, als je denkt FO te zijn, en je hebt niet genoeg geld om regelmatig een paar wandelschoenen, loopschoenen of het onderhoud aan je fiets te doen…. Dan ben je niet FO.

Als je als amateurfietser elk jaar een paar nieuwe outfits, en het laatste model carbon fiets met draadloze shifters en de lichtste wielen wil, dan wordt het duurder dan autorijden….

Om de 10 jaar een nieuwe fiets, en elk jaar wat banden, kransjes en kettingen is best te doen hoor.
Je moet uiteraard een budget hebben voor leuke dingen, maar je kan het zo gek maken als je wil.

Verre vakanties? Gadgets? Nieuwste model fiets? Voor de een is het nodig voor het geluk terwijl de ander met pijn en moeite 200eur in de maand uitgeeft aan leuke dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tommie12 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:56:
[...]

Ik zeg ook niet dat het duur is, zeker niet voor hoeveel tijd je er mee doet voor het geld. Gratis is het niet.

Meer zo van, als je iedere dag gaat hardlopen, flink gaat fietsen en tuinieren, dan krijgt dat nogal snel dezelfde smaak als die koffie onderweg die zo lekker is en maar 2 euro kost.

Maar om heel eerlijk te zijn ontgaat het hele concept me om een exorbitant bedrag te sparen om vervolgens rondjes door de polder in Nederland te wandelen en fietsen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2024 00:03 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Annan
  • Laatst online: 03-10 11:48
Verwijderd schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 22:48:
[...]
Maar om heel eerlijk te zijn ontgaat het hele concept me om een exorbitant bedrag te sparen om vervolgens rondjes door de polder in Nederland te wandelen en fietsen.
Ik denk dat de meesten, die FO willen worden, tijd en vrijheid zien als het hoogst haalbare goed en dat is het hoofddoel van het "exorbitant" bedrag. Niet hobby's, dure reizen, dure restaurants etc...

Dat gezegd zijnde, stelt, denk ik, iedereen toch andere doelen mbt het "exorbitant" bedrag. Sommigen hebben effectief het doel met het bare minimum RE te worden, anders zullen toch voor meer buffer gaan om zich wat extra's te kunnen veroorloven bovenop die tijd/vrijheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JURIST schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:55:
[...]

Veel meer vrije tijd en tijd om te reizen kan er natuurlijk to leiden dat je meer uitgeeft. Tegelijkertijd heb je dan ook meer flexibiliteit en alle tijd om op goedkopere momenten te reizen en ook bijvoorbeeld om met de fiets te gaan.
Wij zijn nog aan schoolvakanties gebonden, maar ik merk dit jaar nog meer dan anders hoe veel hoger de prijzen in het hoogseizoen liggen.
Dat had ik ook al eerder aangegeven. Mar het lijkt mij niet vreemd dat je daar sowieso al rekening mee houdt. Dan kun je bovenop die veranderingen de on-ingeplande extra indexatie krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Zojuist las ik ook een artikel van The Guardian waaruit blijkt dat mensen die (eerst) voor anderen zorgen, sociaal blijven, altruïsme vertonen etc.
Wat is oorzaak en wat is gevolg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
phantom09 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:18:
[...]

En bij welke maatschappij kan je dat doen?
Bijvoorbeeld bij Goudse. En ik denk dat er in de toekomst alleen maar meer zullen komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
Dat hoef je ook niet te snappen, ieder heeft zijn eigen voorkeuren. Ik kan me wel goed voorstellen dat mensen plezier hebben in er op uit trekken. En dat ze dat niet altijd in het buitenland willen of hoeven te zoeken. Omdat er ook een hoop in de eigen omgeving/eigen land is te ontdekken. Maar ook vanuit bijvoorbeeld praktische aspecten, dat je wellicht nog een sociaal leven 'hier' wilt hebben of je (klein-)kinderen regelmatig wilt zien.

Maar je kunt uiteraard ook op kortere reisafstand heel andere dingen ontdekken. Ben je minder in natuur geïnteresseerd, dan koop je een museumkaart. Of je gaat 'gewoon' naar een willekeurige stad/plaats die je nog niet kent. Dat hoeft allemaal helemaal geen grote zak geld te kosten. Maar je kunt ook dat zo gek maken als je zelf wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Ik zeg ook niet dat het duur is, zeker niet voor hoeveel tijd je er mee doet voor het geld. Gratis is het niet.

Meer zo van, als je iedere dag gaat hardlopen, flink gaat fietsen en tuinieren, dan krijgt dat nogal snel dezelfde smaak als die koffie onderweg die zo lekker is en maar 2 euro kost.

Tijd en vrijheid, daar gaat het om.

Ik kan enorm genieten van een vakantie in Noorwegen of Ijsland, maar even goed om met de fiets of te voet door een prachtig bos te wandelen en nadien iets op een terras te gaan drinken.

Maar kortbij vakanties kosten tegenwoordig ook wel wat.
We nemen kleinzoon een midweek mee naar de Veluwe, en hebben daarvoor een huisje gehuurd op een boerderij. 900€ voor 5d/4n...

Zodra je de deur open doet en buiten komt kost het geld tegenwoordig, wat je ook doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Rubbergrover1 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:37:
[...]

Bijvoorbeeld bij Goudse. En ik denk dat er in de toekomst alleen maar meer zullen komen.
Hier ben ik het wel mee eens. Het verbaast me dat Brand New Day niet zoiets aanbiedt, en ik verwacht dat op de langere termijn Mesman ook met een (sterk vereenvoudigde) versie zal komen. In basis is het product dan ook vrij simpel: je deelt het product op in x termijnen, en elke keer keer je 1/y deel uit, waarbij y het aantal resterende termijnen is. Bij overlijden gaat de resterende som naar de nabestaanden.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:48

de Peer

under peer review

[...]

maar wel zo goed als gratis, juist als je het veel doet. Dan hebben we het echt over 10 euro per maand ofzo, voor fietsen ietsje meer. Dit gaat dus helemaal nergens over. verwaarloosbaar over de langere termijn.
Bovendien heb je met FO alle tijd om je fiets lekker zelf te onderhouden en goedkope onderdelen bij elkaar te bestellen via internet.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 27-06-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
de Peer schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:37:
[...]

maar wel zo goed als gratis, juist als je het veel doet. Dan hebben we het echt over 10 euro per maand ofzo. Dit gaat dus helemaal nergens over.
Bovendien heb je met FO alle tijd om je fiets lekker zelf te onderhouden en goedkope onderdelen bij elkaar te bestellen via internet.
Het is zeker te doen, maar veel fietsen kost je meer dan 10€ pm.

Laat ons aan nemen dat je 5000km per jaar doet met ofwel een goede e-bike of een redelijke racefiets van 3000-4000€.

Met die afstanden haalt je fiets met moeite 10 jaar, dus 350€/jaar.
Je zal elk jaar je tandwielen of ketting moeten vervangen plus een stel banden om de 2 jaar.
Doe er nog wat remmen en ander klein spul (handgrepen, zadel, batterij, lampje hebben allemaal niet het eeuwig leven) bij, en je jaarlijks onderhoud gaat ook naar 200€. (als je fietskledij er bij gaat tellen dan mag je het makkelijk verdubbelen)

Dat gaat dan naar 50€ per maand voor ca 400km, dus net iets meer dan 10ct per km.
Rij je minder, dan is je kilometerkost zeker hoger.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 00:48

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:44:
[...]

Laat ons aan nemen dat je 5000km per jaar doet met ofwel een goede e-bike of een redelijke racefiets van 3000-4000€.

Je zal elk jaar je tandwielen of ketting moeten vervangen plus een stel banden om de 2 jaar.
Doe er nog wat remmen en ander klein spul (handgrepen, zadel, batterij, lampje hebben allemaal niet het eeuwig leven) bij, en je jaarlijks onderhoud gaat ook naar 200€. (als je fietskledij er bij gaat tellen dan mag je het makkelijk verdubbelen)

Dat gaat dan naar 50€ per maand voor ca 400km, dus net iets meer dan 10ct per km.
Ik heb niet zo'n dure smaak, heb alle tijd van de wereld, en kan al het onderhoud zelf doen. Ik red het makkelijk voor 20 euro per maand.
maar hangt net af van de gemaakte keuzes.
Mijn fiets (nieuw) kost 1100 euro. en daar doe ik prima 10-15 jaar mee. Dat maakt al een wereld van verschil.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 27-06-2024 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
de Peer schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:47:
[...]

Ik heb niet zo'n dure smaak, heb alle tijd van de wereld, en kan al het onderhoud zelf doen. Ik red het makkelijk voor 20 euro per maand.
maar hangt net af van de gemaakte keuzes.
Mijn fiets (nieuw) kost 1100 euro. en daar doe ik prima 10-15 jaar mee. Dat maakt al een wereld van verschil.
Je doet dan waarschijnlijk ook geen 5000km per jaar.

Laat ons eerlijk zijn, een fiets die 50k gelopen heeft is meestal wel behoorlijk gaar (op alle gebied).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 17:28
Tommie12 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:07:
[...]

Laat ons eerlijk zijn, een fiets die 50k gelopen heeft is meestal wel behoorlijk gaar (op alle gebied).
Ja inderdaad, mijn vorige fiets heeft dat niet eens gehaald. Kwam een breuk in het frame na circa 40K km. En naast ladingen kettingen, banden (binnen en buiten), dingetjes met lagers komt er toch ook af en toe iets groters langs wat kapot gaat (voorvork, of nieuwe crank oid). Tikt aardig aan in de loop der tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:54
Het ligt er nogal aan wat voor fiets het is.

Heb heb hier een tourfiets staan van ca. €1100,- en met €200,- per jaar aan onderhoud houdt die het hopelijk wel 10+ jaar/ 50.000km+ uit.

Daarnaast heb ik een elektrische bakfiets. Die was ruim boven de €4000,- en daar gaat echt wel een stuk meer dan €200,- per jaar aan onderhoud in om die 10 jaar/50.000 km te halen (als dat überhaupt al gaat lukken).

Qua kosten per km is het goedkoper om de auto te pakken (die er toch al staat) dan die bakfiets te kopen en te rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 27-06-2024 11:40 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:50
#goedkoopfietsen: geen elektrische + marktplaats + zelf onderhoud + niet nieuwste van het nieuwste + goed inkopen

Kan echt heel goedkoop. Kost wat tijd, je kan niet alles eisen. Het is maar net wat je wilt en er voor over hebt of überhaupt kunt betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:35:
[...]

Wat is oorzaak en wat is gevolg?
Er bleef zelfs na het controleren voor andere variabelen een verband over. Met dit soort longitudinaal onderzoek kun je daar volgens mij best goed mee rekenen, maar het is geen absolute wetenschap.

Maar met gezond verstand kun je beiden verklaren denk ik.

Iemand die gezonder leeft, meer energie heeft etc. kan ook vaker voor anderen zorgen.
Iemand die sociaal is/voor anderen zorgt, ziet meer de zin van het leven in, is gemotiveerder en wellicht mentaal weerbaarder, etc.

Ik heb nogal de neiging / de illusie dat ik heel goed op mezelf kan zijn, maar merkte tijdens de lockdowns ook wel dat er echt iets ontbrak. Dus toch iets om mee te nemen zodra ik stop met werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-10 14:57
Tommie12 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:07:
[...]

Eigenlijk gaan we hier veel te veel door op hele specifieke zaken maar een fiets hoeft na 50K km echt niet gaar te zijn.
Ja, je moet het nodige onderhoud plegen. Dat kost inderdaad geld. voordat een lager versleten is wil je hem vervangen zodat je niet je balhoofd naar z'n grootje rijdt. Laten doen of zelf doen scheelt hierbij de wereld.

Daarbij komen dan nog de keuzes die je maakt. Een super-de-luxe carbon racer van 10K of ga je voor een instap carbon a 2K of ga je voor een degelijke aluminium fiets van 1300 euro.
Zelfde met je wielen, banden, casette etc. Het is prima mogelijk om een wielset te kopen die duurder is dan mijn gehele fiets. Toch heb ik hier al enkele 10K km op gereden en is ie nog in prima staat.

Voor 10 euro per maand redt je geen 15000 km per jaar maar dat hoef t ook zeker geen 100 per maand te kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
finsdefis schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:53:
[...]

Er bleef zelfs na het controleren voor andere variabelen een verband over. Met dit soort longitudinaal onderzoek kun je daar volgens mij best goed mee rekenen, maar het is geen absolute wetenschap.

Maar met gezond verstand kun je beiden verklaren denk ik.
Wat ik bedoel is dat mensen die van zichzelf relatief sociaal en altruïstisch zijn ingesteld, vermoedelijk heel wat vaker voor anderen zorgen dan mensen die minder sociaal en altruïstisch zijn ingesteld. Dan vind ik het dus geen verrassende conclusie dat mensen die (eerst) voor anderen zorgen, sociaal blijven, altruïsme vertonen etc. Door het simpele feit dat die waarschijnlijk sowieso al socialer en altruïstischer waren ingesteld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phantom09
Verwijderd schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:28:

Nou valt reuze mee hoor. Ik moest vroeger ook naar school circa 10 km of iets meer van mijn huis vandaan.
Dus 20 Km per dag, 100 km per week. Kan mij niet herinneren dat ik veel meer fiets kosten heb dan nu (rij nu 40 km per week fiets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Tommie12 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:44:
[...]

Mijn fiets koste ergens in 2015 450 euro en doet het nog steeds.
-0 tandwielen vervangen
-0 kettingen vervangen
-banden gaan 3-4 jaar mee
-wel een paar keer band geplakt
-binnenbanden vervangen
-meerdere spaken (omdat mijn vrouw achterop had gezeten wat niet mocht)

En fiets circa 3000-4000 km per jaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

phantom09 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:03:
[...]

-0 tandwielen vervangen
-0 kettingen vervangen
-binnenbanden vervangen

Dus je kan een rondje rond de wereld fietsen zonder onderhoud? :?

Misschien moeten we de fietsdiscussie maar laten rusten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
phantom09 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:03:
[...]

-0 tandwielen vervangen
-0 kettingen vervangen
-binnenbanden vervangen

Heeft ie een riem aandrijving? Want 30k+ km fietsen zonder ketting of tandwielen te vervangen is echt niet waar je normaal van kan uitgaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:17
‘Oh aandelen, ik had vorig jaar 200% rendement dus iedereen kan het makkelijk halen’.

Altijd die n=1 verhalen (nu dus ook weer over fietsen en kosten 😉).

Ervaringen zijn leuk om te lezen, maar ze zeggen gewoon niets voor de gehele populatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sissors schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 07:45:
[...]

Heeft ie een riem aandrijving? Want 30k+ km fietsen zonder ketting of tandwielen te vervangen is echt niet waar je normaal van kan uitgaan.
offtopic:
Ik denk dat het ook een beetje afhangt van het soort fiets, de soort fietstochten en de verwachting die je hebt. In mijn middelbareschooltijd waren er een hoop kinderen die 10+ km van school woonden en de hele schooltijd weinig meer aan onderhoud hebben gedaan dan af en toe een lekke band of kapotte verlichting repareren. Die komen zonder problemen op 15k km zonder groot onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Sissors schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 07:45:
[...]

Het is een gewone standaard fiets (niet electrisch) van sparta:

https://www.bol.com/nl/nl...t-50-cm/9200000067983871/

Maar geljik heb je. Heb wel bij andere fietsen gehad dat de achter tandwiel bechadigd was geraakt:

-Batavus (na 10 jaar?). is vervangen door mijzelf echter fiets niet meer goed.
-Union na circa 7 jaar achter as gebroken. Fiets weg gedaan
-Giant na circa 8-10 jaar achter tandwiel beschadigd. Nieuwe fiets (bovenstaande sparta gekocht)

Dat van de bovenstaande fietsen de tandwielen kapot zijn gegaan komt ook wel omdat ik toen erg hard ging fietsen en enorm veel kracht zette. Dat doe ik vandaag de dag veel minder.

[ Voor 38% gewijzigd door phantom09 op 29-06-2024 09:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 08:18:
[...]

offtopic:
Ik denk dat het ook een beetje afhangt van het soort fiets, de soort fietstochten en de verwachting die je hebt. In mijn middelbareschooltijd waren er een hoop kinderen die 10+ km van school woonden en de hele schooltijd weinig meer aan onderhoud hebben gedaan dan af en toe een lekke band of kapotte verlichting repareren. Die komen zonder problemen op 15k km zonder groot onderhoud.
Idd, als je in je vrije tijd wat wil fietsen, dan wil je een goede fiets die wat degelijk en comfortabel is. Of die dan een paar honderd euro meer of minder kost per jaar maakt toch niks uit. In elk geval, als wij met z’n 2 fietsen, dan geef ik per km meer uit aan een drankje of een ijsje dan aan fietsonderhoud of afschrijving. Life is beautiful.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 17:28
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 08:18:
[...]

offtopic:
offtopic:
15K km is misschien net de afstand waarmee je met een beetje/flink veel geluk kan doorfietsen en je in de tussentijd je cassette en kettingblad ook de vernieling in hebt getrapt en je onderhoud uiteindelijk 5x zo duur is... en ik kan vertellen, als iemand die vroeger daadwerkelijk 10+ km van/naar school fietste, ALTIJD een kwestie van tijd totdat de fiets begint door te trappen omdat de ketting versleten is (en dan is de casette ook helemaal op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hielko schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:24:
[...]

offtopic:
15K km is misschien net de afstand waarmee je met een beetje/flink veel geluk kan doorfietsen en je in de tussentijd je cassette en kettingblad ook de vernieling in hebt getrapt en je onderhoud uiteindelijk 5x zo duur is... en ik kan vertellen, als iemand die vroeger daadwerkelijk 10+ km van/naar school fietste, ALTIJD een kwestie van tijd totdat de fiets begint door te trappen omdat de ketting versleten is (en dan is de casette ook helemaal op).
offtopic:
Bij de meeste kinderen was er geen sprake van zaken als een cassette die vervangen moest worden. Bij een simpele drie versnellingen stadsfiets heb je die niet. Maar dat is ook een beetje de kern van mijn boodschap. Als je rustig als senior op je degelijke fiets door het land peddelt en van het uitzicht geniet, dan heb je een heel ander beeld wat betreft behoeften en slijtage dan als je op hoge snelheid in je sportpakje door het land racet. Terwijl je in beide gevallen jaarlijks behoorlijke afstanden kunt afleggen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Laatst online: 21:22

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Dat was het voor nu qua off-topic berichten. De offtopic tag graag niet verder misbruiken dus :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:11
https://www.ad.nl/geld/sp...-000-euro-nodig~a02ec9ef/

Artikel in het AD van vandaag, wel achter premium. Twee stukjes uitgeknipt over uitgaven:

Hoeveel moet je sparen voor je pensioen?
Volgens financieel planner Iris Brik is het essentieel om eerst je verwachte uitgaven na je pensionering in kaart te brengen. „Wat ik altijd tegen mijn cliënten zeg: wat heb je nodig? Kijk eerst naar je vaste lasten en wat je nodig hebt voor een leuk leven.’’

Als voorbeeld rekent Brik met een maandelijkse behoefte van 4000 euro, waarvan 2000 euro voor vaste lasten en 2000 euro voor vrije tijd en extra’s. Stel dat je met je AOW en eventueel werkgeverspensioen 30.000 euro per jaar ontvangt, dan blijft er een jaarlijkse kloof van zo’n 20.000 euro die je zelf moet opvullen.

—-

Waar moet je nog meer rekening mee houden?
Brik adviseert een noodpotje voor onverwachte uitgaven, zoals reparaties of een nieuwe auto. „Denk aan een vaste buffer van bijvoorbeeld 25.000 euro en een luxe buffer voor mooie reizen of grote cadeaus van nog eens 25.000 euro.’’

Daarnaast moet je rekening houden met inflatie, die de koopkracht van je geld vermindert. „Al groeien aandelen natuurlijk ook mee met de inflatie.’’

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
Sovieto schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:43:
https://www.ad.nl/geld/sp...-000-euro-nodig~a02ec9ef/

Artikel in het AD van vandaag, wel achter premium. Twee stukjes uitgeknipt over uitgaven:

Hoeveel moet je sparen voor je pensioen?
Volgens financieel planner Iris Brik is het essentieel om eerst je verwachte uitgaven na je pensionering in kaart te brengen. „Wat ik altijd tegen mijn cliënten zeg: wat heb je nodig? Kijk eerst naar je vaste lasten en wat je nodig hebt voor een leuk leven.’’

Als voorbeeld rekent Brik met een maandelijkse behoefte van 4000 euro, waarvan 2000 euro voor vaste lasten en 2000 euro voor vrije tijd en extra’s. Stel dat je met je AOW en eventueel werkgeverspensioen 30.000 euro per jaar ontvangt, dan blijft er een jaarlijkse kloof van zo’n 20.000 euro die je zelf moet opvullen.

—-

Waar moet je nog meer rekening mee houden?
Brik adviseert een noodpotje voor onverwachte uitgaven, zoals reparaties of een nieuwe auto. „Denk aan een vaste buffer van bijvoorbeeld 25.000 euro en een luxe buffer voor mooie reizen of grote cadeaus van nog eens 25.000 euro.’’

Daarnaast moet je rekening houden met inflatie, die de koopkracht van je geld vermindert. „Al groeien aandelen natuurlijk ook mee met de inflatie.’’
Best aardig om te lezen, maar het gaat vooral over het omgaan met een pensioengat, laat staan FO nastreven (veel) eerder en stoppen.

Deze quote vind ik ook altijd veel te makkelijk - 'Een vuistregel is dat je straks 70 procent van je laatste inkomen nodig hebt' - dat hangt er maar net vanaf en kan ook te veel zijn als je al bijna 70 bent - stel je voor je werkt allebei en hebt spaart nu ook al al maandelijks een fors bedrag, hoezo dan 70% (netto misschien wel 90%) - als de duurste jaren (voor velen) achter de rug zijn.

Ik las trouwens afgelopen week een opiniestuk van economen die de discussie proberen te openenen over subsidiering van 'veel te ruime' pensioenfaciliteiten (o.a. de huidige lijfrenteaftrek voor aanvulllende pensioenopbouw)
https://esb.nu/stop-met-h...ren-van-pensioenvermogen/

Het heeft echt heel veel voeten in aarde om die omkeerregeling af te schaffen, dus dat zie ik niet zomaar gebeuren, maar de politiek kan wel aan de jaarruimte gaan sleutelen (hopelijk niet natuurlijk, het is voor FO-ers net zo'n mooie regeling met de hogere vermogensbelasting die gepland is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

JURIST schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:45:
[...]

Best aardig om te lezen, maar het gaat vooral over het omgaan met een pensioengat, laat staan FO nastreven (veel) eerder en stoppen.

Deze quote vind ik ook altijd veel te makkelijk - 'Een vuistregel is dat je straks 70 procent van je laatste inkomen nodig hebt' - dat hangt er maar net vanaf en kan ook te veel zijn als je al bijna 70 bent - stel je voor je werkt allebei en hebt spaart nu ook al al maandelijks een fors bedrag, hoezo dan 70% (netto misschien wel 90%) - als de duurste jaren (voor velen) achter de rug zijn.
Daarom is het ook een (vrij geaccepteerde) vuistregel. Sterker: de meeste pensioenen van nu zijn zo opgebouwd dat je ongeveer 70% van je gemiddelde inkomen krijgt (middelloonregeling).
Ik las trouwens afgelopen week een opiniestuk van economen die de discussie proberen te openenen over subsidiering van 'veel te ruime' pensioenfaciliteiten (o.a. de huidige lijfrenteaftrek voor aanvulllende pensioenopbouw)
https://esb.nu/stop-met-h...ren-van-pensioenvermogen/

Het heeft echt heel veel voeten in aarde om die omkeerregeling af te schaffen, dus dat zie ik niet zomaar gebeuren, maar de politiek kan wel aan de jaarruimte gaan sleutelen (hopelijk niet natuurlijk, het is voor FO-ers net zo'n mooie regeling met de hogere vermogensbelasting die gepland is.
Wellicht dat het opbouwpercentage weer omlaag gaat (en dat lijkt me wel terecht, het huidige percentage is echt ridicuul hoog). Alternatief is dat de regeling weer op de schop gaat. Dan krijg je -net als nu- een onderscheid tussen het huidige regime en het nieuwe regime. Een soortgelijke aanpassing is in het verleden ook al gedaan, en op zich is er geen reden om dat niet nogmaals te doen.

Overigens is een eenvoudigere aanpassing om (een gereduceerd percentage) VRH te heffen over pensioenvermogen. Daarmee demp je het voordeel (wat inderdaad erg hoog is), en kun je de inkomsten uit box 1 iets verlagen, waardoor werken meer gaat lonen. Een percentage van 0,5% zorgt er al voor de de loonbelasting met grofweg 10% omlaag kan.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JURIST
Krisp schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:08:
[...]

Daarom is het ook een (vrij geaccepteerde) vuistregel. Sterker: de meeste pensioenen van nu zijn zo opgebouwd dat je ongeveer 70% van je gemiddelde inkomen krijgt (middelloonregeling).
In het stuk staat 'laatste inkomen'. Het pensioensysteem en veel regelingen zijn inderdaad ingericht om te werken naar 70% van middelloon en soms nog eindloon. Mooi dat het fiscaal gefaciliteerd wordt, maar ik zou zeggen, denk er gewoon over na wat je echt nodig hebt en laat niets aanpraten. Ik wil zeggen, waarom zou je je druk maken of je 70% pensioen als je het niet nodig hebt, bijvoorbeeld omdat je minder uitgeeft en/of vermogen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Krisp schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:08:
[...]

Dat is al lang niet meer zo. Bij 1,875% opbouwpercentage en grofweg 45 jaar werken (zeg van 22 tot 67) zit je op 84%. Juist omdat het uitgangspunt bij de pensioenopbouw nu middelloon is, in plaats van eindloon, is het doel een veel hoger percentage (van dat middelloon) om een vergelijkbaar pensioen te kunnen krijgen als 70% van het laatste loon.
[...]
Wellicht dat het opbouwpercentage weer omlaag gaat (en dat lijkt me wel terecht, het huidige percentage is echt ridicuul hoog).
Het lastige is dat we tegenwoordig te maken hebben met een hoop mensen die een flink gat in de pensioenopbouw hebben. Vanwege bijvoorbeeld minder werk om de zorg voor de kinderen. Maar ook doordat mensen veel vaker van baan wisselen en daardoor wisselende inkomens hebben. Het is fijn als er ook in die situaties een redelijk pensioen kan worden opgebouwd. En dat betekent dat bepaalde groepen een periode procentueel hoge opbouw "moeten" hebben om dat gat te kunnen dichten.

Tegelijk zijn er ook mensen die niet met zulke gaten te maken hebben. En die gewoon geleidelijk in 45 jaar een redelijk pensioen bij elkaar krijgen. Het is lastig om een systeem te verzinnen waarbij aan de ene kant die eerste groepen toch een fatsoenlijk pensioen kunnen opbouwen, maar aan de andere kant de tweede groep niet tegelijk bovenmatig kunnen profiteren van voordelige extra opbouw die ze helemaal niet nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Laatst online: 04-10 13:34
Benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

Ik zou graag vroeger met pensioen willen kunnen. Om en nabij over twintig jaar. Daarvoor wil ik x bedrag beleggen per jaar tot die tijd. Hypothetisch even komt dit neer op 300k inleg.

Nu zijn we ook voor woning aan het kijken. Voor tussen de 800k en 1100k.

Nu was mijn gedachtegang bij vergelijken van woning van 800k en 1100k:

- Bij die van 800k hebben we minder woongenot en leg ik 300k in voor vroegpensioen over 20 jaar, we wonen ons hele leven daar
- bij die van 1100k heb je 20 jaar woongenot en daarvoor leg je 300k meer in in die tijd. Vervolgens als kind uit huis is tegen die tijd verkoop je de boel en koop je er het huis van nu 800k voor terug waar je dan rest van je leven woont

Uitgaande van dat huizenprijzen blijven stijgen lijkt mij het dan redelijk om het even of je nou je 300k in bakstenen waar je van geniet stopt of het belegt. Tuurlijk ook lasten aan gebonden. Maar de woning heeft hypotheekrente en eigenwoningforfait en de belegging heeft rendementsheffing.

Daarbij begint de 300k in bakstenen meteen voor de volle som te renderen en de belegging stapsgewijs.

Ik zie het dus zo dat ruwweg er financieel weinig verschil zal zitten tussen duurdere woning en goedkoper+beleggen. Met als winst dus het extra woongenot gedurende de tijd tot pensioen.

Hoe zien jullie dit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:18
Ik zou zelf de bedenking maken dat je die 300k grotendeels stopt in de grond die je koopt.

Het is de grond die op de langere termijn stijgt in waarde. (Fysieke oppervlakte van de grond + het wettelijk recht om er te mogen iets op bouwen waar je in mag wonen)

De 'bakstenen' dalen in waarde als je die niet onderhoud of up to date houdt.

Gewoon rationeel en financieel bedoel ik dit.

Ik vermoed dat je de vraag stelt om jezelf te overtuigen.
Als je buikgevoel zegt dat je lange tijd gelukkig zal zijn met de woning die je op het oog hebt en je kan het zonder stress betalen dan moet je dat vooral doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:45
De rendering van bakstenen zit vooral in huizen aan de onderkant van de markt.
Hoe duurder het huis des te minder rendement je maakt. De vraag naar huizen van 1,1M is simpelweg lager dan die van 800k.

Verder kan door perceelgrootte/huisgrootte ook onderhoudskosten sterk verschillen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Torched heeft wel een punt met de potentie om in waarde te stijgen. Het aantal mensen dat een woning van 8 ton of zelfs 1,1 miljoen volledig kan financieren is niet groot. Veel lager dan het aantal woningen, in elk geval. De vraag naar die woningen komt vooral vanuit de overwaarde van andere woningen. Die de laatste decennia bovengemiddeld gestegen is, vooral ook vanwege dalende rentestanden.

Maar de kans dat die rente de komende decennia blijft dalen, en de overwaardes extreem blijven stijgen, lijkt mij niet heel groot. Anders gezegd, ik betwijfel of de waardestijgingen echt veel hoger zullen uitvallen dan de loonstijgingen. Ik zie dan meer potentie in aandelen.

Aan de andere kant zou voor mij woongenot heel veel meer waard zijn dan euros. Als je de keus hebt tussen een woning die het net-niet is, en een woning die je 'droomhuis' is, dan zou ik -als ik het zou kunnen betalen- liever dat droomhuis kopen. Maar voor mij zou het ook wat waard zijn om een woning te hebben waar ik gewoon ook de rest van mijn leven zou kunnen blijven wonen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:36
Hertog_Martin schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:49:

Ik zou graag vroeger met pensioen willen kunnen. Om en nabij over twintig jaar. Daarvoor wil ik x bedrag beleggen per jaar tot die tijd. Hypothetisch even komt dit neer op 300k inleg.

- Bij die van 800k hebben we minder woongenot en leg ik 300k in voor vroegpensioen over 20 jaar, we wonen ons hele leven daar
- bij die van 1100k heb je 20 jaar woongenot en daarvoor leg je 300k meer in in die tijd. Vervolgens als kind uit huis is tegen die tijd verkoop je de boel en koop je er het huis van nu 800k voor terug waar je dan rest van je leven woont

Uitgaande van dat huizenprijzen blijven stijgen lijkt mij het dan redelijk om het even of je nou je 300k in bakstenen waar je van geniet stopt of het belegt. Tuurlijk ook lasten aan gebonden. Maar de woning heeft hypotheekrente en eigenwoningforfait en de belegging heeft rendementsheffing.

Daarbij begint de 300k in bakstenen meteen voor de volle som te renderen en de belegging stapsgewijs.

Ik zie het dus zo dat ruwweg er financieel weinig verschil zal zitten tussen duurdere woning en goedkoper+beleggen. Met als winst dus het extra woongenot gedurende de tijd tot pensioen.

Hoe zien jullie dit
Het is inderdaad een lastige overweging, zeker wanneer je al verliefd bent op (de gedachten over) een 1.1 miljoen huis. Belangrijk is in ieder geval te kwantificeren hoeveel meer woongenot jullie op langer termijn gaan ervaren van deze woning t.o.v. de 800k woning. Hierbij zou ik proberen om de endorfine reactie, die een nieuw en groter huis op kort termijn oplevert, even proberen uit te schakelen en het puur te beperken tot praktische zaken. Zoals bijvoorbeeld reisafstand, privacy, extra leefruimte etc.

Daartegenover zou ik proberen op te sommen welke aanvullende lasten daar voor jullie tegen over staan. Hiertoe behoren uiteraard de hogere financiële verplichtingen die je voor langere tijd aangaat (in de eerste plaats de extra rente maar ook die extra aflossing is een verplichting zolang je niet verzilverd), maar ook inderdaad verhoogde posten als onderhoud, energielasten, belastingen etc.. Hierbij zou ik ook voorzichtig zijn met het doorrekenen met bijvoorbeeld hypotheekrenteaftrek en rekening houden met hogere belastingen op het bezit van onroerend goed. Het huidige politieke klimaat is namelijk erg grillig en korte termijn gericht.

Tot slot zou adviseer ik je in deze vergelijking die je maakt de gehele speculatie op stijging van de woningwaarde buiten beschouwing te laten. Behalve dat je woning je hoofdverblijf is en dus in de eerste plaats geen speculatief bezit betreft is het heel lastig om de ontwikkeling op de woningmarkt te voorspellen voor een langere periode tussen huizen in verschillende prijscategorieën en regio. Er zou maar net een financiële crisis zijn zoals rond 2011 waarbij jouw woningwaarde dramatisch daalt net wanneer jij gepland had die overstap naar dat kleinere huis te maken. Dan zit je minimaal 5 tot 10 jaar vast, kun je dat geld niet verzilveren voor je vervroegd pensioen en ben je misschien wel genoodzaakt door te werken terwijl je lichaam of geest dat niet meer kan opbrengen.

Uiteindelijk wanneer jullie deze pro's en cons tegenover elkaar op papier zetten krijgen jullie vanzelf een gevoel bij hoe belangrijk deze aspecten zijn en of het het geld, tijd en risico dat jullie nemen/extra nodig hebben voor dat 1.1M huis jullie het echt waard is.

[ Voor 11% gewijzigd door 49euro op 03-07-2024 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Hertog_Martin schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:49:

Hoe zien jullie dit
Die 300k zal niet veel meer doen dan de inflatie volgen, en daartegenover staan ook financieringskosten, hogere belasting en hoger onderhoud.

Daarenboven, de huizenmarkt kan nogal divers zijn in de verschillende segmenten.
Als je een huis van 400k dat geen krot is te koop zet, dan lopen de potentiele kopers elkaar omver omdat er gewoon heel veel mensen zijn die dat kunnen betalen.
In de vijver van woningen boven de 1mio liggen de eisen een heel pak hoger, en lopen de potentiele kopers niet zo dik. Je kan geluk hebben, maar ook de pech dat je gewoon je prijs een stuk lager moet zetten om je huis verkocht te krijgen.

Ik ben er zeker van de 300k in aandelen je een pak meer gaat opleveren in centen (en niet in woongenot natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Eens met @Tommie12 hierboven.

Voorheen was de hypothecaire lening nog een leuke hefboom. Maar, met de hedendaagse rentes in relatie tot de prijsstijging ('rendement') die je kan verwachten (in dat segment), lijkt me dat ook niet per se een financieel interessante afweging.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Kijk bij het kopen van een heel dure woning ook naar de wijk waarin de woning ligt. In mijn zoektocht een paar jaar geleden kwam ik waanzinnige woningen tegen die op een vrije kavel waren gebouwd, maar die omringd waren door 'woningbouw rijtjeshuizen'.

Bij het bellen van de makelaar vroeg de makelaar: 'ga eerst maar eens langs het huis rijden en laat me dan weten of je nog een bezichtigingsafspraak wilt. Je wilt dat de waarde van je woning relatief in de buurt ligt van de omliggende woningen, anders wordt hij minder verkoopbaar (en dus minder waard).

Financieel gezien zijn dit soort flink dure huizen een relatief groter risico dan een 'standaard' huis. Naast bovenstaande punt over de locatie heb je zoals anderen ook zeggen gewoon een kleinere markt voor 1m+ woningen.

Mijn overweging zou vooral zijn: zou ik hier ad infinitum kunnen blijven wonen? Als het een woning is voor max 5-10 of zelfs 15 jaar, zou ik gaan voor een goedkopere woning. Is dit de woning waar je potentieel met veel plezier tot je 95e kunt blijven wonen wordt het een andere overweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:38

Perkouw

Moderator General Chat
En met oog op de toekomst, ook zeker de 'villa tax' niet uit het oog verliezen. https://www.belastingdien...-werkt-eigenwoningforfait

Die staat voor 2024 op;
Eigenwoningforfait -> € 4.585 + 2,35% van de waarde van de woning boven € 1.310.000

[ Voor 3% gewijzigd door Perkouw op 04-07-2024 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:12:
[...]

Die 300k zal niet veel meer doen dan de inflatie volgen, en daartegenover staan ook financieringskosten, hogere belasting en hoger onderhoud.
Garanties heb je nooit, en aan ene kant zou je denken dat gezien er kopers moeten zijn, de huizenprijs niet eeuwig ver boven de inflatie omhoog kan blijven gaan. Tegelijk verwacht ik persoonlijk ook niet dat rentes de komende decennia hoger zullen worden (simpelweg omdat Zuid Europa dat niet kan betalen), en de verwachtingen zijn dat bevolking alleen verder zal blijven groeien, en dus huizen schaarser worden. Tegelijk zijn bevolkingsgroei verwachtingen redelijk stelselmatig fout geweest, maar wel stelselmatig veel te laag ingeschat.

En in principe ben ik het niet mee oneens dat je huis koopt om te leven, niet als belegging. Dus maar meer uitgeven in de hoop dat het later nog meer waard is zou ik niet doen. Tegelijk als je ook nog eens denkt daardoor (significant) meer woongenot te hebben?

Edit: En ik zie toevallig net op nu.nl dat er weer gigantische stijging van huizenprijzen is.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 04-07-2024 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:16:
Kijk bij het kopen van een heel dure woning ook naar de wijk waarin de woning ligt. In mijn zoektocht een paar jaar geleden kwam ik waanzinnige woningen tegen die op een vrije kavel waren gebouwd, maar die omringd waren door 'woningbouw rijtjeshuizen'.

Bij het bellen van de makelaar vroeg de makelaar: 'ga eerst maar eens langs het huis rijden en laat me dan weten of je nog een bezichtigingsafspraak wilt. Je wilt dat de waarde van je woning relatief in de buurt ligt van de omliggende woningen, anders wordt hij minder verkoopbaar (en dus minder waard).
Tegelijk geven die woningen in de "minder dure" buurt vaak ook veel meer waar voor je geld. Een woning die in de mindere buurt 1,1 miljoen kost, kan in de goede buurt wellicht 1,5 of 2 miljoen kosten. Je krijgt dan eerder de afweging of je een mooie woning in een mindere buurt wil of een minder mooie woning in een betere buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Rubbergrover1 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:54:
[...]

Tegelijk geven die woningen in de "minder dure" buurt vaak ook veel meer waar voor je geld. Een woning die in de mindere buurt 1,1 miljoen kost, kan in de goede buurt wellicht 1,5 of 2 miljoen kosten. Je krijgt dan eerder de afweging of je een mooie woning in een mindere buurt wil of een minder mooie woning in een betere buurt.
Vanuit een uitgaven perspectief eens, vanuit een 'verkoop-perspectief' minder mee eens. De potentiele markt van kopers is kleiner als alle woningen in een wijk gemiddeld 400k kosten en er staat 1 woning in de wijk van 1.1m.

Daarom ook zoals altijd de vraag hoe lang je er wilt blijven wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:15
Requiem19 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:00:
[...]

Vanuit een uitgaven perspectief eens, vanuit een 'verkoop-perspectief' minder mee eens. De potentiele markt van kopers is kleiner als alle woningen in een wijk gemiddeld 400k kosten en er staat 1 woning in de wijk van 1.1m.

Daarom ook zoals altijd de vraag hoe lang je er wilt blijven wonen.
Eens met @Requiem19. Wij hebben de minst luxueuze twee-onder-eenkapper in een gedeelte van de wijk met prachtige woningen, inclusief vrijstaand. Ideaal! Locatie, locatie, locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:23

Rzaan

Altijd zoekende

Requiem19 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:00:
[...]

Ligt ook een beetje aan de locatie. Als het ver van 'alles' is, is de waarde ook minder. Is het een wijk dicht bij het centrum, dan is het soms al stukken beter.
Ik heb meer met onroerend goed verdiend, dan met alle andere activiteiten. Wellicht zelfs wel meer dan met werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rzaan schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:46:
[...]

Ligt ook een beetje aan de locatie. Als het ver van 'alles' is, is de waarde ook minder. Is het een wijk dicht bij het centrum, dan is het soms al stukken beter.
Ik heb meer met onroerend goed verdiend, dan met alle andere activiteiten. Wellicht zelfs wel meer dan met werken.
Met verhuren, of enkel met de stijging in waarde van je eigen huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Tommie12 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:47:
[...]

Met verhuren, of enkel met de stijging in waarde van je eigen huis?
Stijging in waarde van panden. Eigen huizen en bedrijfspanden die ik had om te knutselen.
Ik heb altijd getracht om voor de markt uit te kopen. Ik weet niet of dat een officiele term is.
Maar bijvoorbeeld Amsterdam Noord wilde niemand wonen of een bedrijfspandje hebben (we spreken voor 1995-2000). Terwijl het gewoon Amsterdam is. Het was dus meer een emotionele reden dat mensen er niet naar toe gingen dan een rationele. Idem voor Watergraafsmeer. Zaandam tot 10-15 jaar geleden. Sloeg nergens op. Dus dat soort wijken en plaatsen moet je kopen.
Ik zeg het heel stellig, maar dat waren mijn gedachten. En die hebben goed uitgepakt. Kan ook geluk zijn, en de tijd mee hebben.

Ook in Amsterdam oud-Zuid gekocht vlak voordat het daar gekkenhuis werd (daar heb ik het langst gewoond). Mijn nek uitgestoken en creatief met loonstroken in de weer geweest (kon toen nog)
Vanaf het 3de jaar dat ik er woonde, woonde ik steeds 'boven mijn stand'. Dat wil zeggen: Ik had met mijn inkomen van die tijd mijn eigen woning niet kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:17
Rzaan schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:55:
[...]

Mijn nek uitgestoken en creatief met loonstroken in de weer geweest (kon toen nog)
Cowboy 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Altijd geweest en nog.
Victemless crime noemen ze dat volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Rzaan schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:46:
[...]

Het grappige is dat je in veel steden juist de oude volkswijken en andere sociaal minder stabiele wijken dicht bij het centrum hebt. En de duurdere wijken verder buiten het centrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Rubbergrover1 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:02:
[...]

Het grappige is dat je in veel steden juist de oude volkswijken en andere sociaal minder stabiele wijken dicht bij het centrum hebt. En de duurdere wijken verder buiten het centrum.
Maar ook die wijken zie je veranderen door gentrificatie. Zie de Pijp en Katendrecht. Omgeving Philipsstadion Eindhoven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
Rzaan schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:55:
[...]

Stijging in waarde van panden. Eigen huizen en bedrijfspanden die ik had om te knutselen.
Ik heb altijd getracht om voor de markt uit te kopen. Ik weet niet of dat een officiele term is.
Maar bijvoorbeeld Amsterdam Noord wilde niemand wonen of een bedrijfspandje hebben (we spreken voor 1995-2000). Terwijl het gewoon Amsterdam is. Het was dus meer een emotionele reden dat mensen er niet naar toe gingen dan een rationele. Idem voor Watergraafsmeer. Zaandam tot 10-15 jaar geleden. Sloeg nergens op. Dus dat soort wijken en plaatsen moet je kopen.
Ik zeg het heel stellig, maar dat waren mijn gedachten. En die hebben goed uitgepakt. Kan ook geluk zijn, en de tijd mee hebben.

Ook in Amsterdam oud-Zuid gekocht vlak voordat het daar gekkenhuis werd (daar heb ik het langst gewoond). Mijn nek uitgestoken en creatief met loonstroken in de weer geweest (kon toen nog)
Vanaf het 3de jaar dat ik er woonde, woonde ik steeds 'boven mijn stand'. Dat wil zeggen: Ik had met mijn inkomen van die tijd mijn eigen woning niet kunnen betalen.
het is meer geluk dan wijsheid. Doordat de huizenmarkt zo overhit is en daarbij de opkomst van telewerken is heel Nederland min of meer gewild nu. Als je buiten NL kijkt zijn er dorpen in zuid Europa waar je huizen gratis krijgt als je erin gaat wonen. Locatie blijft de meest belangrijke parameter voor een succesvolle investering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

R.van.M schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:41:
[...]

het is meer geluk dan wijsheid. Doordat de huizenmarkt zo overhit is en daarbij de opkomst van telewerken is heel Nederland min of meer gewild nu. Als je buiten NL kijkt zijn er dorpen in zuid Europa waar je huizen gratis krijgt als je erin gaat wonen. Locatie blijft de meest belangrijke parameter voor een succesvolle investering.
Volgens mij zeg ik juist dat locatie bij mij één van de belangrijkste indicatoren was om iets te kopen.
Steeds gekocht waar ik vanuit ging dat die locatie aantrekkelijker zou worden. Bedrijfspanden idem.
Jij beschrijft gewoon de ontwikkeling van de woningmarkt van de afgelopen 10 - 20 jaar.
Maar ik heb het met mijn onroerend beter gedaan dan de marktontwikkelingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Rzaan schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:07:
[...]

Maar ook die wijken zie je veranderen door gentrificatie. Zie de Pijp en Katendrecht. Omgeving Philipsstadion Eindhoven.
Dat is een belangrijke reden waarom woningen in mindere wijken m.i. veel meer potentie hebben om in waarde te stijgen dan woningen in "goede" wijken. En dat het dus in mijn ogen helemaal geen slecht idee is om een dure woning in een "slechtere" wijk dicht bij het centrum te kopen, in plaats van in de "goede" wijk meer buiten het centrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Rubbergrover1 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:58:
[...]

Dat is een belangrijke reden waarom woningen in mindere wijken m.i. veel meer potentie hebben om in waarde te stijgen dan woningen in "goede" wijken. En dat het dus in mijn ogen helemaal geen slecht idee is om een dure woning in een "slechtere" wijk dicht bij het centrum te kopen, in plaats van in de "goede" wijk meer buiten het centrum.
Dat denk ik ook. Steden slippen ook dicht, en hoe dichter je dan bij het centrum zit, des te fijner. Locatie wordt daardoor nog belangrijker dan het al was in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annan
  • Laatst online: 03-10 11:48
Je ziet nochtans ook wel eens stadsdelen die het na een "slechte" periode gewoon nog verder verloederen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Annan schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:35:
Je ziet nochtans ook wel eens stadsdelen die het na een "slechte" periode gewoon nog verder verloederen.
Die liggen dan meestal niet dicht bij het centrum.
Maar inderdaad, ik ken wel een paar van die wijken. Zijn vaak met die galerijflats of flats met die treurige entreehallen die altijd vies ruiken. Toch zou ik best nog wel daar in de buurt in een vrijstaande woning durven investeren. Want de kans dat die flats gesloopt gaan worden, is groot. En dan kan er wat moois voor terugkomen waardoor meteen de hele wijk een financiële opwaardering krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Rzaan schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:49:
[...]

Volgens mij zeg ik juist dat locatie bij mij één van de belangrijkste indicatoren was om iets te kopen.
Steeds gekocht waar ik vanuit ging dat die locatie aantrekkelijker zou worden. Bedrijfspanden idem.
Jij beschrijft gewoon de ontwikkeling van de woningmarkt van de afgelopen 10 - 20 jaar.
Maar ik heb het met mijn onroerend beter gedaan dan de marktontwikkelingen.
Je hebt goed gekeken en je voorspellingen zijn uitgekomen. Prima.
Maar er zijn ook andere voorbeelden hoor. Winkelpanden die niet verhuurd (en dus niet verkocht) raken, huurappartementen die half gesloopt worden etc.
Je moet je echt daarin willen verdiepen en weten wat je wanneer koopt en verkoopt gecombineerd met wat geluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Tommie12 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:30:
[...]

Je hebt goed gekeken en je voorspellingen zijn uitgekomen. Prima.
Maar er zijn ook andere voorbeelden hoor. Winkelpanden die niet verhuurd (en dus niet verkocht) raken, huurappartementen die half gesloopt worden etc.
Je moet je echt daarin willen verdiepen en weten wat je wanneer koopt en verkoopt gecombineerd met wat geluk.
Winkelpanden zou ik nooit durven kopen. Die markt is zo moeilijk.
Ik zou sowieso niet gauw een pand kopen dat ik ook niet zelf op een of andere manier gebruik. Als je het gebruikt en je hebt er veel lol of gemak aan, dan is dat ook al veel waard. Maar puur om te investeren... dan moet je echt pegels hebben om eventuele klappen op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rzaan schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:40:
[...]

Winkelpanden zou ik nooit durven kopen. Die markt is zo moeilijk.
Ik zou sowieso niet gauw een pand kopen dat ik ook niet zelf op een of andere manier gebruik. Als je het gebruikt en je hebt er veel lol of gemak aan, dan is dat ook al veel waard. Maar puur om te investeren... dan moet je echt pegels hebben om eventuele klappen op te vangen.
Ik begin het te begrijpen.
Ik heb wat pegels, maar kan eigenlijk niks zelf doen met een pand... Daarom steek ik mijn 'pegels' in aandelen als XIOR, VGP en WDP.
Die bestuderen de markt wel voor mij, en zorgen voor groei in waarde en in dividend.

WDP heb ik al >10 jaar, en dat is één van mijn beste investeringen. In die periode zowat x4 gegaan, omdat ik ipv cash dividend steeds extra aandelen heb gekozen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Tommie12 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:45:
[...]

Ik begin het te begrijpen.
Ik heb wat pegels, maar kan eigenlijk niks zelf doen met een pand... Daarom steek ik mijn 'pegels' in aandelen als XIOR, VGP en WDP.
Die bestuderen de markt wel voor mij, en zorgen voor groei in waarde en in dividend.

WDP heb ik al >10 jaar, en dat is één van mijn beste investeringen. In die periode zowat x4 gegaan, omdat ik ipv cash dividend steeds extra aandelen heb gekozen.
Aandelen heb ik dan weer 0 verstand van en ben ik ook een beetje huiverig voor.
Ieder z'n ding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Rzaan schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:49:
[...]

Aandelen heb ik dan weer 0 verstand van en ben ik ook een beetje huiverig voor.
Ieder z'n ding.
100% akkoord.
Ik zou slecht slapen met 4 panden in eigendom en nog wat hypotheken om ze te financieren.
Maar ik slaap perfect door een crisis met ca 95% van mijn vermogen belegd in aandelen, trackers en fondsen.

Als iemand me als vriend wat advies vraagt over wat te doen met zijn centen, dan is dat mijn eerste vraag: hoe goed zou je slapen als je geld in X of Y zit. Daar hangt enorm veel van af.
Sommige mensen willen echt 6 cijfers op hun spaarrekening zien staan. En anderen willen hun eigendommen kunnen zien staan of liggen (vastgoed, of gouden munten)...

Dat veranderen is een proces, en vereist meestal een zachte aanpak en een langzame transitie.
En natuurlijk de wil om het te doen. En als je dat niet wil, dan is het ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-10 13:51
Verhoogd risico nemen dom of in te calculeren qua eventueel verlies?

Ik ben begin 2024 voor mezelf begonnen, dus allemaal nog vrij nieuw qua financien.

Ik hou alles apart in potjes
BTW 21%
Inkomstenbelasting (40% factuur excl btw)

Werk nu 5 maanden en potje IB staat el een aardig bedrag in. Dat is niet mijn geld, dat moet ik straks in 2025 aan de BD betalen.

Nu ben ik een luie investeerder meesman (voornaamste reden gebrek aan juiste kennis). Maar zie dat ik in de afgelopen 12 maanden 23.33% aan rendement heb.

Nu dacht ik als ik dat potje IB daar ook bij stort, dan kan ik tenminste nog wat verdienen aan de belasting die ik moet betalen.
Mjahh kan natuurlijk ook gaan zakken 2024.

Zou dat risico dom zijn, omdat het niet mijn geld is? Stel het wordt 10% minder dan moet ik eind 2024 wat meer geld halen van een andere rekening om de IB te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-10 12:02
Unknown Alien schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:01:

Ik ben begin 2024 voor mezelf begonnen, dus allemaal nog vrij nieuw qua financien.

BTW 21%

Werk nu 5 maanden en potje IB staat el een aardig bedrag in. Dat is niet mijn geld, dat moet ik straks in 2025 aan de BD betalen.

Nu ben ik een luie investeerder meesman (voornaamste reden gebrek aan juiste kennis). Maar zie dat ik in de afgelopen 12 maanden 23.33% aan rendement heb.

Nu dacht ik als ik dat potje IB daar ook bij stort, dan kan ik tenminste nog wat verdienen aan de belasting die ik moet betalen.

Zou dat risico dom zijn, omdat het niet mijn geld is? Stel het wordt 10% minder dan moet ik eind 2024 wat meer geld halen van een andere rekening om de IB te betalen.
Ik dacht hetzelfde. Hier ook 2024 begonnen. Als ik het al ergens in zou stoppen is het het rentefonds van meesman, die volgen de ecb rente. Beleggingen kunnen ook slecht gaan. En al moet het raar lopen natuurlijk, het potentiële verlies wordt natuurljik groter als je met een groter bedrag gaat beleggen.

Ik overweg het zelf bij trade republic te zetten, die hadden tot voor kort 4% rente, dat is nu 3.75. Not to shebby. KNAB doet zelf maar 2%.

Ik zet overigens 35% apart, ik heb het via berekenhet uitgerekend. Mocht ik te kort komen, kan ik altijd nog bij storten en betalen aan de BD.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

BTW 21%

Ligt er ook aan hoe groot het potje 'andere rekening' is.
Als je niet veel buffer hebt, zou ik het op een vrij opneembare spaarrekening zetten met een hoog rendement.
De belasting moet je betalen. je kunt ze niet bellen met 'ik zit effe krap. Kunnen jullie nog eventjes wachten?'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched

BTW 21%

Als het zakelijk geld is en je gaat er mee beleggen moet je over de winsten ook inkomstenbelasting betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Torched schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:22:
[...]

Als het zakelijk geld is en je gaat er mee beleggen moet je over de winsten ook inkomstenbelasting betalen.
inkomstenbelasting is prive en dus niet zakelijk.

zelf heb ik het gewoon op een bankrekening staan zodat het opneembaar is wanneer nodig. M'n beleggingen doe ik alleen met geld wat ik echt vele jaren kan missen.

hou er ook rekening mee dat de belastigdienst na een aantal jaar meestal wel met een voorlopige aanslag gaat komen waardoor je ineens vooruit moet gaan betalen (en je 1 jaar eigenlijk 2 keer betaald: 1x achteraf en het voorschot dus voor het jaar daarna)

[ Voor 22% gewijzigd door Leipo op 05-07-2024 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:27

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Leipo schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:06:
[...]

hou er ook rekening mee dat de belastigdienst na een aantal jaar meestal wel met een voorlopige aanslag gaat komen waardoor je ineens vooruit moet gaan betalen (en je 1 jaar eigenlijk 2 keer betaald: 1x achteraf en het voorschot dus voor het jaar daarna)
Klopt, en dan gaat het hard. Zeker indien de markt opeens 30/40% zakt en je met geld over de brug moet komen en die voorlopige aanslag op de deurmat valt. Dan heb je nog maar 1 tegenvaller nodig en dan is het einde wedstrijd.

Heb je het geld nodig op korte termijn (<3jaar) en wil je het offensief investeren (aandelen)? Dat is sterk af te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Leipo schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:06:
[...]

inkomstenbelasting is prive en dus niet zakelijk.

zelf heb ik het gewoon op een bankrekening staan zodat het opneembaar is wanneer nodig. M'n beleggingen doe ik alleen met geld wat ik echt vele jaren kan missen.

Ligt aan de bedrijfsvorm, eenmanszaak en vof is het de ib.
En gezien het scenario leek het mij in een van die te vallen.
Maar basis blijft. Je moet ook je belasting betalen over de behaalde winst/verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Torched schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:49:
[...]

Ligt aan de bedrijfsvorm, eenmanszaak en vof is het de ib.
En gezien het scenario leek het mij in een van die te vallen.
Maar basis blijft. Je moet ook je belasting betalen over de behaalde winst/verliezen.
Rente-opbrengst valt niet onder IB bij een eenmanszaak of VOF.
Jij als persoon en jij als ondernemer zijn dezelfde.
Je betaalt dan belasting over de rente zoals elke andere burger die in loondienst is of niet werkt.
Misschoen val je zelfs nog wel onder de vrijstellingsnorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
Rzaan schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:03:
[...]

Rente-opbrengst valt niet onder IB bij een eenmanszaak of VOF.
Jij als persoon en jij als ondernemer zijn dezelfde.
Je betaalt dan belasting over de rente zoals elke andere burger die in loondienst is of niet werkt.
Misschoen val je zelfs nog wel onder de vrijstellingsnorm.
Rente is geen beleggingsrendement.
Op het moment dat er een zakelijke rekening is dan is er opeens wel een scheiding tussen privé en zakelijk. Tevens staat er boven de beleggingsrekening een naam van jezelf of van de zaak. Dus dan is dat duidelijk en dien je dat navenant aan te geven.

Nu is box 3 redelijk gesnoeid maar voorheen was het dus veel aantrekkelijker om privé te beleggen als je rendement verwacht.

On terug te komen op de originele vraag, ik zou zelf niet zo snel gaan beleggen met geld wat ik nog moet betalen aan de fiscus. Maar dat is je eigen invulling en als je het risico kan dragen kun je dat doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:44
Geld waarvan je weet dat het over 1 á 2 jaar moet gaan betalen, is niet geschikt om vol op de markt te gaan beleggen: veel te volatiel. Tegenover een jaar 20% rendement gaan ook een -20%jaar staan. Ook in dat jaar moet je betalen dus het geld beschikbaar hebben. Nou kun je ook weer een spaarpotje maken om die -20% op te vangen, maar dan ben je echt het paard achter de wagen aan het spannen.

Dit soort voorzieningen (want dat is het) kun je op een spaarrekening zetten, waarbij je er bij kan en waar het wat rente oplevert ter afdekking van je inflatie. Door de voorziening goed in te richten, kun je ander geld dat over blijft vervolgens langer vastzetten of meer risicovol beleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 49euro
Highland schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:21:
Geld waarvan je weet dat het over 1 á 2 jaar moet gaan betalen, is niet geschikt om vol op de markt te gaan beleggen: veel te volatiel. Tegenover een jaar 20% rendement gaan ook een -20%jaar staan. Ook in dat jaar moet je betalen dus het geld beschikbaar hebben. Nou kun je ook weer een spaarpotje maken om die -20% op te vangen, maar dan ben je echt het paard achter de wagen aan het spannen.

Dit soort voorzieningen (want dat is het) kun je op een spaarrekening zetten, waarbij je er bij kan en waar het wat rente oplevert ter afdekking van je inflatie. Door de voorziening goed in te richten, kun je ander geld dat over blijft vervolgens langer vastzetten of meer risicovol beleggen.
Mee eens met deze reactie. Heel veel producten/instrumenten lenen zich niet voor een termijn van 1 jaar. Dan ben je al snel aan het gokken. Ik zou gewoon de VA aanvragen en het direct netjes afdragen. Geen risico en geen gezeur over overtollige liquide middelen binnen je eenmanszaak. Geen ingewikkelde potjes aanhouden en geen aanslag waar je je druk over hoeft te maken na afloop van het boekjaar.

[ Voor 5% gewijzigd door 49euro op 06-07-2024 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-10 13:51
loewie1984 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:06:
[...]

Ik zet overigens 35% apart, ik heb het via berekenhet uitgerekend. Mocht ik te kort komen, kan ik altijd nog bij storten en betalen aan de BD.
Ik zet liever wat extra opzij en straks minder te hoeven betalen. Heb het toch niet nodig.
Rzaan schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:20:
[...]

Ligt er ook aan hoe groot het potje 'andere rekening' is.
Als je niet veel buffer hebt, zou ik het op een vrij opneembare spaarrekening zetten met een hoog rendement.
De belasting moet je betalen. je kunt ze niet bellen met 'ik zit effe krap. Kunnen jullie nog eventjes wachten?'
Ik heb niet veel buffer, maar we kunnen 3 jaar zonder inkomen met ons huidige uitgavenpatroon leven.
Torched schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:05:
[...]

On terug te komen op de originele vraag, ik zou zelf niet zo snel gaan beleggen met geld wat ik nog moet betalen aan de fiscus. Maar dat is je eigen invulling en als je het risico kan dragen kun je dat doen.
Noujah op de rek. laten staan is 2% en heb je 0% risico. En toch ~€1000 rente, iig weer wat minder aan de BD betalen :p
49euro schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 16:17:
[...]

Mee eens met deze reactie. Heel veel producten/instrumenten lenen zich niet voor een termijn van 1 jaar. Dan ben je al snel aan het gokken. Ik zou gewoon de VA aanvragen en het direct netjes afdragen. Geen risico en geen gezeur over overtollige liquide middelen binnen je eenmanszaak. Geen ingewikkelde potjes aanhouden en geen aanslag waar je je druk over hoeft te maken na afloop van het boekjaar.
Ingewikkelde potjes aanhouden?
Ik heb er 2. IB en BTW.
Ik heb mijn boehouding (visma )op orde en helemaal bij., want ik werk mijn administratie elke week bij (y) In januari kan mijn boekhouder al alles gaan klaarzetten voor de IB 2024.

[ Voor 22% gewijzigd door Unknown Alien op 06-07-2024 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
Unknown Alien schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 16:24:
[...]

Ik zet liever wat extra opzij en straks minder te hoeven betalen. Heb het toch niet nodig.
Unknown Alien schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 16:24:
[...]
Ingewikkelde potjes aanhouden?
Ik heb er 2. IB en BTW.
Ik heb mijn boehouding (visma )op orde en helemaal bij., want ik werk mijn administratie elke week bij (y) In januari kan mijn boekhouder al alles gaan klaarzetten voor de IB 2024.
Herhaal alleen even wat je zelf aangeeft. Blijkbaar kies je zelf er ook voor om safe te gaan zitten.

Allemaal extra werk en risico, en waarvoor?
Als zzper is tijd je grootste goed. Allemaal externe zaken die je in de gaten moet houden maar niet tot je core business en inkomsten behoren. Bovendien extra mutaties in je pakket, extra risico's die je loopt op de beurs die je continue dient te beheersen omdat het geld op kort termijn nodig is. Een crash op de beurs komt dan ook nog eens dubbel hard binnen. Je box 3 vermogen daalt aanzienlijk en ondertussen moet je het geld voor de IB aanslag gaan aanvullen. Dat wordt een pittig jaartje dan. Mij niet gezien om met belastinggeld te beleggen, die VA werkt perfect.

[ Voor 19% gewijzigd door 49euro op 06-07-2024 16:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:17
49euro schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 16:49:
[...]

[...]

Herhaal alleen even wat je zelf aangeeft. Blijkbaar kies je zelf er ook voor om safe te gaan zitten.

Allemaal extra werk en risico, en waarvoor?
Als zzper is tijd je grootste goed. Allemaal externe zaken die je in de gaten moet houden maar niet tot je core business en inkomsten behoren. Bovendien extra mutaties in je pakket, extra risico's die je loopt op de beurs die je continue dient te beheersen omdat het geld op kort termijn nodig is. Een crash op de beurs komt dan ook nog eens dubbel hard binnen. Je box 3 vermogen daalt aanzienlijk en ondertussen moet je het geld voor de IB aanslag gaan aanvullen. Dat wordt een pittig jaartje dan. Mij niet gezien om met belastinggeld te beleggen, die VA werkt perfect.
Nee, mijn IB zet ik apart op een bank met 3,75% variabele spaarrente en die betaal ik zo laat mogelijk. Oftewel, de IB van januari 2023 staat nog steeds lekker te renderen :) Gratis geld en het is zo geregeld - en dat regel ik ook nog even snel tijdens mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
ColeJ schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 16:57:
[...]

Nee, mijn IB zet ik apart op een bank met 3,75% variabele spaarrente en die betaal ik zo laat mogelijk. Oftewel, de IB van januari 2023 staat nog steeds lekker te renderen :) Gratis geld en het is zo geregeld - en dat regel ik ook nog even snel tijdens mijn werk.
Dat is het juiste alternatief inderdaad. Met dat geld gaan beleggen is echter een ander verhaal.

[ Voor 3% gewijzigd door 49euro op 06-07-2024 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:43

orf

Voor de mensen die FO zijn: wat is jullie verdeling tussen liquide middelen en belegd vermogen? Ik ben m’n FO-periode begonnen met ruim 3 jaaruitgaves op de bank. En de rest belegd in NT-fondsen. Mijn bedoeling was eigenlijk om die verhouding ongeveer zo te houden, maar in de praktijk ben ik ingeteerd op dat banksaldo en zijn mijn beleggingen (2x meer dan dat) gegroeid.

De verandering kwam omdat mijn gedachte is dat het beter is om dat geld te laten renderen. Al had ik er nu misschien anders over gedacht als de laatste 3,5 jaar mijn beleggingen minder waard waren geworden.

Ik neig nu naar een buffer aanhouden op de bank en aandelen te verkopen voor mijn levensonderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:52

TheDudez

Usenet stofzuiger!

orf schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:00:
Voor de mensen die FO zijn: wat is jullie verdeling tussen liquide middelen en belegd vermogen? Ik ben m’n FO-periode begonnen met ruim 3 jaaruitgaves op de bank. En de rest belegd in NT-fondsen. Mijn bedoeling was eigenlijk om die verhouding ongeveer zo te houden, maar in de praktijk ben ik ingeteerd op dat banksaldo en zijn mijn beleggingen (2x meer dan dat) gegroeid.

De verandering kwam omdat mijn gedachte is dat het beter is om dat geld te laten renderen. Al had ik er nu misschien anders over gedacht als de laatste 3,5 jaar mijn beleggingen minder waard waren geworden.

Ik neig nu naar een buffer aanhouden op de bank en aandelen te verkopen voor mijn levensonderhoud.
Ik zou ook kijken naar ander middelen sieraden (goud), kunst enzevoort om risco te spreiden en je hoeft dit niet op te geven als je het gebruikt. Maar in noodgevallen kan je het altijd verkopen. En het kan ook nog rendement maken.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tommie12
orf schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:00:

Ik vind mezelf nog niet FO, anderen wel.
Omdat mijn inkomen hoger is dan mijn maanduitgaven heb ik echt heel weinig cash. Ik ben zo’n 98% belegd.
Zodra er wat te veel cash is, dan beleg ik dat, en als er een grotere uitgave moet gebeuren, dan verkoop ik wat.

De keren dat je ineens 5k nodig hebt onverwacht zijn heel zeldzaam en verkopen gaat snel.
Bovendien is er dan nog een credit card die me een kleine maand extra tijd kan geven om te verkopen en te transfereren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:43

orf

TheDudez schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:06:
[...]

Ik zou ook kijken naar ander middelen sieraden (goud), kunst enzevoort om risco te spreiden en je hoeft dit niet op te geven als je het gebruikt. Maar in noodgevallen kan je het altijd verkopen. En het kan ook nog rendement maken.
Ik heb geen verstand van kunst en sieraden houd ik niet zo van. Goud kan wellicht werken voor vermogensbehoud, maar ik vind de risico’s groot en de kosten zijn ook vaak hoog.

In mijn omgeving heb ik iemand gezien met heel veel vermogen in antiek. Na de kreditcrisis van 2008 was dat ineens bijna niets meer waard en dat is ook nooit meer hersteld.
Tommie12 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:13:
[...]

Ik vind mezelf nog niet FO, anderen wel.
Omdat mijn inkomen hoger is dan mijn maanduitgaven heb ik echt heel weinig cash. Ik ben zo’n 98% belegd.
Zodra er wat te veel cash is, dan beleg ik dat, en als er een grotere uitgave moet gebeuren, dan verkoop ik wat.

De keren dat je ineens 5k nodig hebt onverwacht zijn heel zeldzaam en verkopen gaat snel.
Bovendien is er dan nog een credit card die me een kleine maand extra tijd kan geven om te verkopen en te transfereren.
Ja, eens. Mijn situatie is natuurlijk wel iets anders omdat er al 3,5 jaar geen inkomen uit arbeid is. Voor uitgaves tot 10k vind ik het wel fijn om dat liquide te hebben. Maar procentueel is dat een heel klein bedrag. Ooit was het idee om 3-5 jaaruitgaves te hebben om na een slecht beurjaar geen aandelen te hoeven verkopen. Maar inmiddels ben ik meer van time-in-the-market. Zonde om zo’n bedrag door inflatie te laten opeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
49euro schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 19:35:
[...]

Dat is het juiste alternatief inderdaad. Met dat geld gaan beleggen is echter een ander verhaal.
Als je naast dit ib potje ook nog flink wat andere reserves hebt, dan kun je ook gewoon het risico nemen en het wél voor een jaar in aandelen gooien. Gemiddeld levert dat meer op. Als het een jaar tegen zit, dan zul je meer moeten verkopen dan je erin hebt gestopt. Maar over meerdere jaren getekend zal het gemiddeld meer opbrengen dan als je het op een spaarrekening zet.
Pagina: 1 ... 213 ... 295 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.