Deels mee eens. Ik kan me voorstellen dat veel RE mensen de vaste lasten (woning, energie, wellicht ook vervoer) wel hebben geoptimaliseerd. En dat er daarentegen juist relatief veel geld op gaat aan 'ontspanning' (bv reizen, uitjes, hobby's). De laatste jaren zijn de kosten voor bv. reizen volgens mij flink gestegen, veel meer dan de inflatie. Als dat in je planning een grote kostenpost was, dan zal je 'persoonlijke inflatie' daarom ook veel hoger liggen dan het gemiddelde.Lim987 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:58:
[...]
Eens. Als je (want: FMO streven) altijd al goed bezig bent geweest en inkomsten/uitgaven goed kunt plannen, lukt dat later ook echt wel.
Bovendien, als het écht zo is dat er bijvoorbeeld torenhoge inflatie komt, dan zit iedereen in hetzelfde schuitje.
Daar staat tegenover dat het geen vaste uitgavenpost is. En het meer een luxeprobleem is; je kunt eenvoudig besparen op minder of kortere of goedkopere reisjes. Je zult dus niet snel in de problemen komen, maar je zult misschien wel je plannen moeten herzien.