Rubbergrover1 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:22:
[...]
Dat snap ik even niet. Je wilt blijkbaar wereldwijd gespreid zitten, maar kiest er dan toch voor om specifiek Amerikaanse ETF's te kopen (S&P500, Nasdaq). En om dan toch tot wereldwijde spreiding te komen, ga je op zoek naar regionale ETF's om niet nog meer in Amerika te zitten. Is het dan niet veel simpeler om gewoon een wereldwijd gespreide ETF als basis te kiezen in plaats van die puur Amerikaanse ETF's? Dan hoef je ook niet op zoek naar aparte niet-amerikaanse ETF's.
Ik snap je punt wel en als je er helemaal niet naar wil omkijken dan is dat misschien de manier, maar mij zint het niet.
Als je world koopt, dan koop je een soort sp500 wildcard, waar een handjevol non US bedrijven ergens bovenin drijven en vervolgens heb je nog een paar duizend positities die elk 0.000001% zijn om vervolgens te zeggen dat je gespreid belegd.
Wat andere mensen hierboven aanhalen zie ik ook als probleem. En ik zie dit in het bijzonder bij de US indexen.
Het is misschien een flauwe vergelijking, maar als iedereen blind bitcoin koopt of pokemonkaarten dan is ook iedereen rijk.
Waarom ik kies voor mijn manier is omdat naar mijn mening het beste bedrijf uit verweggistan ook een plek in mijn portfolio verdiend, want het is in dat land nog steeds het beste/waardevolste bedrijf. Terwijl als ik world koop, dan staat het ergens op plek 4000 met 0.00001% weging.
Bovendien kan ik op die manier meer schuiven met sectoren, omdat de meeste indexen heavy zijn op 1 of 2 bepaalde sectoren.
Een gek voorbeeld: TSMC staat NIET in de ishares msci world etf. Terwijl het in Azië ongeveer het meest waardevolle bedrijf is, en wereldwijd in de tech wereld misschien wel 1 van de noodzakelijkste om alles te laten draaien
Tencent staat niet in msci world
Alibaba staat niet in msci world
Dus de world etf is vooral 'onze world' etf
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 10-07-2024 09:23
]