Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-10 06:26
Loek92 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:34:
[...]

Los van emerging markets of niet, de kosten bij Robeco zijn zo hoog dat elk fonds daar tegen zal vallen.
Klopt, maar vroeger had je alleen of losse aandelen of beleggingsfondsen.
En het flauwe is dat ze 1 keer per 5-7 jaar hun grafieken gaan wijzigen zodat je de historie niet weer terug ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

phantom09 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:20:
[...]

Klopt, maar vroeger had je alleen of losse aandelen of beleggingsfondsen.
En het flauwe is dat ze 1 keer per 5-7 jaar hun grafieken gaan wijzigen zodat je de historie niet weer terug ziet.
Ik hoop voor je dat je niet meer bij die club zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:32
phantom09 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:33:
[...]

Ik had al meer dan 20 jaar Emerging market en china bij Robeco. Heeft erg weinig opgeleverd.
Ga ook echt nooit meer in beleggingsfondsen of indexen in azie investeren.

En dat terwijl Robeco riep dat Azie opkomend is en veel belovend is.
Dan beter investeren in losse aandelen van aziatisch bedrijven.
Tja, neem gewoon alle voorspellingen met een dikke korrel zout, ze weten doorgaans niks meer en al zeker niet met hoge waarschijnlijkheid.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:19
Tommie12 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:47:
[...]

Tja, neem gewoon alle voorspellingen met een dikke korrel zout, ze weten doorgaans niks meer en al zeker niet met hoge waarschijnlijkheid.
Daarnaast is het ook gewoon niet te voorspellen. Je kan de perfecte analyse maken op de situatie van vandaag en als China morgen Taiwan binnenvalt kan alles de prullebak in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
R.van.M schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:16:
[...]

Daarnaast is het ook gewoon niet te voorspellen. Je kan de perfecte analyse maken op de situatie van vandaag en als China morgen Taiwan binnenvalt kan alles de prullebak in.
En dus spreiden we onze beleggingen zo mogelijk wereldwijd (liefst zonder Rusland…).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:17
R.van.M schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:16:
[...]

Los daarvan zegt de 'ontwikkeling' van bepaalde markten/sectoren ook niet alles over de koerswaarde van de bedrijven in die markten/sectoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Tommie12 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:47:
[...]

Adviseurs weten niet meer dan jij, ik of chimpansee Jimmy. Want anders zouden ze allemaal met hun luie reet op de Bahama's zitten met een sloot geld.
(Gechargeerd)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:25
Rzaan schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:40:
[...]

Adviseurs weten niet meer dan jij, ik of chimpansee Jimmy. Want anders zouden ze allemaal met hun luie reet op de Bahama's zitten met een sloot geld.
(Gechargeerd)
Een goede adviseur weet wel geld te verdienen met zijn adviezen. Wij geven het gratis weg. :+

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:36
Volgende maand verhuis ik van een nieuwbouw huis naar een jaren 80 woning die ik bij het betrekken volledig up to date ga brengen. Echter wordt het voor mij nu wel tijd om rekening te gaan houden met onderhoudskosten voor de eigen woning

Hoeveel geven jullie doorgaans uit aan onderhoud van het huis en maken jullie hier reserveringen voor. De 1% regel die door het NIBUD en andere organisaties wordt geadviseerd lijkt me met de stijging van de woningprijzen een beetje absurd. Het gemiddelde huis kost momenteel 465.000 dus dan zou je daarvoor al 387,50 per maand moeten reserveren. Dat lijkt mij een beetje aan de hoge kant.

Ik ben zelf voornemens om tijdens de verbouwing alles goed bij te houden wat betreft de kosten en dit over de doorlooptijd te delen. Ik heb echter geen idee wat ik moet verwachten. Zijn er misschien mensen die hun ervaringen hierin kunnen delen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
49euro schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 14:46:
Volgende maand verhuis ik van een nieuwbouw huis naar een jaren 80 woning die ik bij het betrekken volledig up to date ga brengen. Echter wordt het voor mij nu wel tijd om rekening te gaan houden met onderhoudskosten voor de eigen woning

Hoeveel geven jullie doorgaans uit aan onderhoud van het huis en maken jullie hier reserveringen voor. De 1% regel die door het NIBUD en andere organisaties wordt geadviseerd lijkt me met de stijging van de woningprijzen een beetje absurd. Het gemiddelde huis kost momenteel 465.000 dus dan zou je daarvoor al 387,50 per maand moeten reserveren. Dat lijkt mij een beetje aan de hoge kant.

Ik ben zelf voornemens om tijdens de verbouwing alles goed bij te houden wat betreft de kosten en dit over de doorlooptijd te delen. Ik heb echter geen idee wat ik moet verwachten. Zijn er misschien mensen die hun ervaringen hierin kunnen delen?
Als appartementsbewoner kan ik niet heel veel er direct over zeggen, maar houd wel rekening ermee dat niet alleen de woningprijzen hard zijn gestegen, ook kosten van alles in de bouw zijn enorm omhoog gegaan. En ligt natuurlijk heel erg aan hoeveel je zelf doet, hoe oud een keuken mag zijn bij je, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12

Is altijd moeilijk, en hangt af van de leeftijd van je huis.

De laaste 15 jaar is hier een nieuwe keuken, badkamer, airco, vloer geplaatst, en ik zit niet ver van die 1%.
Volgend jaar nieuwe binnendeuren, dat zal ook wel 1% kosten.
Het jaar erna schilderwerken in gang en woonkamer, en dat zal ook wel naar de 1% gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:35

de Peer

under peer review

Hoeveel geven jullie doorgaans uit aan onderhoud van het huis en maken jullie hier reserveringen voor.
Juist sinds ik aan FO werk zijn al die reserveringen niet meer nodig (vind ik). Dat vind ik meer iets voor als je niet rond kunt komen op maand of jaarbasis.

Ik zorg gewoon dat er wat buffer is (zonder concreet doel of reservering) en probeer er vooral geen tijd in te steken.

Uiteraard zijn er ook excel-helden die juist voldoening halen uit details en boekhouding.

Maar persoonlijk zou ik er geen tijd in steken als er bijvoorbeeld meer dan 200k op de (beleggers)rekening staat.

Groot onderhoud zie je vaak wel aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:00
Zag net een stukje voorbijkomen in een video waar de meneer van de quote 500 over vermogen sprak. De vouw des huizes zat naar het geroddel over een bekende nl-er te kijken. Daar werd uiteengezet welke bvs op naam stonden etc. Afijn; terloops werd de opmerking gemaakt, in de trant van:

“Zoals we al eerder hebben aangegeven heb je ong 11miljoen nodig om te stoppen met weken en verder te leven. Je moet dan wel op de uitgave gaan letten. “
Tekst weet ik niet meer precies, het bedrag wel.

Dit ging natuurlijk over iemand, 40jr oud, die meer uitgeeft dan een gem iemand maar ik vind de 11mln nogal ver dan de bedragen in dit topic af liggen.

Ik heb al wat gezocht maar kon niet veel vinden van hun onderbouwing. Hebben jullie daar eens iets over gehoord?

[ Voor 3% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 13-07-2024 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:35
De 1% regel die door het NIBUD en andere organisaties wordt geadviseerd lijkt me met de stijging van de woningprijzen een beetje absurd.
Van wat ik hoor is 2% dichter bij de werkelijkheid. Een nieuw dak, een verzakking of het vervangen van leidingen is best duur. Die grote betalingen komen maar af en toe, als je geluk hebt kan je lang ergens wonen zonder. Over een periode van 40 jaar komt 2% wel in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 15:04:

Ik heb al wat gezocht maar kon niet veel vinden van hun onderbouwing. Hebben jullie daar eens iets over gehoord?
Nee en waarom zou je het opzoeken? klinkt als een berekening/advies van zeer lage kwaliteit. Kun je beter zelf een sommetje maken en dit topic even doorspitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Delay schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 15:16:
[...]

Van wat ik hoor is 2% dichter bij de werkelijkheid. Een nieuw dak, een verzakking of het vervangen van leidingen is best duur. Die grote betalingen komen maar af en toe, als je geluk hebt kan je lang ergens wonen zonder. Over een periode van 40 jaar komt 2% wel in de buurt.
Das wel erg hoog hoor. 1% zal gemiddeld wel kloppen. Zelf ga ik van max 0.5% uit omdat ik veel zelf doe en niet in een al te oude woning woon, dat scheelt een hoop!

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 13-07-2024 15:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Zag net een stukje voorbijkomen in een video waar de meneer van de quote 500 over vermogen sprak. De vouw des huizes zat naar het geroddel over een bekende nl-er te kijken. Daar werd uiteengezet welke bvs op naam stonden etc. Afijn; terloops werd de opmerking gemaakt, in de trant van:

“Zoals we al eerder hebben aangegeven heb je ong 11miljoen nodig om te stoppen met weken en verder te leven. Je moet dan wel op de uitgave gaan letten. “

Dit ging natuurlijk over iemand, 40jr oud, die meer uitgeeft dan een gem iemand maar ik vind de 11mln nogal ver dan de bedragen in dit topic af liggen.

Is natuurlijk complete kolder......

Zet die 11 miljoen weg in deposito's van zeg 3% en je vangt per jaar al 330.000 euro.

Die mensen leven in een compleet andere wereld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
jeroenkb schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 15:48:
[...]

Zet die 11 miljoen weg in deposito's van zeg 3% en je vangt per jaar al 330.000 euro.

Je bierviltje berekening gaat te kort door de bocht.
Trek daar 2% inflatie en 2% VRH van af, en je kapitaal smelt langzaam weg.

En ja… er zijn mensen die 300k per jaar uit geven.
Als je 3 vakantieverblijven en een yacht hebt, dan kom je gewoon niet toe.
Zet er dan nog een paar auto’s van 1000€ pm bij, en je kan je boodschappen bij Aldi of Lidl doen ipv bij AH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 16:00:
[...]

En ja… er zijn mensen die 300k per jaar uit geven.
Als je 3 vakantieverblijven en een yacht hebt, dan kom je gewoon niet toe.
Zet er dan nog een paar auto’s van 1000€ pm bij, en je kan je boodschappen bij Aldi of Lidl doen ipv bij AH.
deposito, dus geen 2% VRH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:35
de Peer schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 15:18:
Das wel erg hoog hoor. 1% zal gemiddeld wel kloppen. Zelf ga ik van max 0.5% uit omdat ik veel zelf doe en niet in een al te oude woning woon, dat scheelt een hoop!
Het maakt veel uit of je groot onderhoud meetelt. Iets van 100.000 of 150.000 voor een verzakking is niets bijzonders. Als je daarvoor 2% per jaar apart zet komt je gemiddeld uit. De kosten van groot onderhoud zijn inderdaad lang onzichtbaar, als bewoner van een nieuwe woning is het verre toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online

Voor flatgebouwen hebben we MJOP's. Wellicht dat je op internet voorbeelden/modellen kunt vinden en dat omrekenen en toepassen op jouw woning. Dan kom je toch een heel eind?
Uiteraard doe je dan daar de keuken, badkamer etc. bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
de Peer schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 15:16:
[...]

Nee en waarom zou je het opzoeken? klinkt als een berekening/advies van zeer lage kwaliteit.
Interessant hoe ze aan zo'n extreem bedrage komen. Kom ik mijn mijn berekeningen niet aan.
jeroenkb schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 15:48:
[...]

Ja vingervlug zat ik ook al zo te kijken. Denk dat ze het dan ook op 'hun' uitgave patroon baseren. Maar ok, zoals @Tommie12 zegt zit je nog met inflatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M

Er zijn een hoop kosten die maar een keer in de 20 jaar voorkomen, maar wel duur zijn. Denk hierbij aan nieuwe warmtepomp, nieuwe badkamer, omvormer zonnepanelen, dakbedekking etc. Dit moet allemaal uit de 1% komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
de Peer schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 14:52:
[...]

Juist sinds ik aan FO werk zijn al die reserveringen niet meer nodig (vind ik). Dat vind ik meer iets voor als je niet rond kunt komen op maand of jaarbasis.

Ik zorg gewoon dat er wat buffer is (zonder concreet doel of reservering) en probeer er vooral geen tijd in te steken.

Uiteraard zijn er ook excel-helden die juist voldoening halen uit details en boekhouding.

Maar persoonlijk zou ik er geen tijd in steken als er bijvoorbeeld meer dan 200k op de (beleggers)rekening staat.

Groot onderhoud zie je vaak wel aankomen.
Je hoeft het niet apart te zetten, maar je moet t wel meenemen om je totale kostenplaatje te vormen. Net als afschrijving en andere incidentele uitgaves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
de Peer schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 15:18:
[...]

Maar hoe lang wil je er blijven wonen? Net zoals mensen worden woningen vanzelf oud 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:01
Tommie12 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 16:00:
[...]
Mee eens. Maar met 11 miljoen denk ik dat zelfs jij nog voldoende overhoudt ;-).

Met 11 miljoen mag je wel "iets" interen om het toch tot 105 jaar te redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
rube schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 19:26:
[...]

Mee eens. Maar met 11 miljoen denk ik dat zelfs jij nog voldoende overhoudt ;-).

Met 11 miljoen mag je wel "iets" interen om het toch tot 105 jaar te redden.
Met inflatie, geen gekke uitgaven en wat rendement heb ik tegen dat ik 105 word misschien wel dat bedrag.
Zonder gek te doen verdubbelt je vermogen op 10 jaar en mijn leeftijd begint mzt een 5.
Dus 5 keer verdubbelen op die periode

105: 11 mio
95: 5,5 mio
85: 2,75 mio
75: 1,38 mio
65: 700k
55: 350k

Easy peasy….
Al zal een goede verpleegster tegen dan misschien wel 500€/h kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Hoeveel je aan onderhoud besteedt is afhankelijk van de staat van de woning, je wensen en je bereidheid om zelf e.e.a. op te pakken. Afhankelijk daarvan zal het variëren tussen (bij benadering) 0,5-2,5% van de woning waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online

Dit was op Shownieuws en ging over Ali B https://www.shownieuws.nl...gen-kan-hij-nog-rondkomen
Die 11 miljoen komt van Quote, maar kan dat artikel niet vinden. Wel een ouder artikel waar ze €8 miljoen noemen:
Interessanter is de vraag wanneer je tegenwoordig binnen bent. En met binnen bedoelen we dat u nooit meer hoeft te werken én uw medium-decadente levensstijl kunt bekostigen uit het rendement op uw vermogen, waarop u natuurlijk niet wilt interen.

Een dergelijke levensstijl (woonlasten, reizen, hobby’s) kost zo’n €200.000 per jaar, maar u wilt ook nog wel €200.000 rendement per jaar overhouden als buffer voor slechte tijden, een scheiding of jengelende kinderen. Ervan uitgaand dat een beetje handige jongen op lange termijn zo’n 5% rendement kan maken op zijn vermogen, betekent dat dat u, naar onze maatstaven, pas echt binnen bent met een vermogen van €8 miljoen.
https://www.quotenet.nl/l...-te-hoeven-werken-218657/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
J_C_W schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 23:02:
[...]

Dit was op Shownieuws en ging over Ali B https://www.shownieuws.nl...gen-kan-hij-nog-rondkomen
Die 11 miljoen komt van Quote, maar kan dat artikel niet vinden. Wel een ouder artikel waar ze €8 miljoen noemen:

[...]

https://www.quotenet.nl/l...-te-hoeven-werken-218657/
Toppie dat bedoelde ik. Dus de 200k /y + 200k buffer en 5% rendement gaat naar die 8ml. Heb ik niet nagerekend maar ik geloofhet allemaal wel :+

ps. het roddel praatje leek mij over een vrouw te gaan. Maar dat ter zijde.

[ Voor 5% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 13-07-2024 23:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Numbers
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 23:05:
[...]

Toppie dat bedoelde ik. Dus de 200k /y + 200k buffer en 5% rendement gaat naar die 8ml. Heb ik niet nagerekend maar ik geloofhet allemaal wel :+

ps. het roddel praatje leek mij over een vrouw te gaan. Maar dat ter zijde.
In zijn geval kan de buffer wel wat omlaag. 100% saving rate de komende 2 jaar :X

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Numbers schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 23:17:
[...]
In zijn geval kan de buffer wel wat omlaag. 100% saving rate de komende 2 jaar :X
- ALImentatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
ELD schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:34:
[...]

Ik hoop voor je dat je niet meer bij die club zit.
Ik zit inderdaad niet meer bij deze club, was wel een beetje lastig omdat je toch een beetje een band hebt.
Sindsdien lijkt het beter te gaan met de rendementen, maar dat komt denk ik ook doordat mijn percentage spaargeld afgebouwd hebt naar circa 1 tot 2% cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

Ik heb in de 17 jaar dat ik hier woon het volgende aan onderhoud gedaan:

-CV ketel vervangen voor circa 1800 euro
-Kraan vervangen voor circa 130 euro
-Gootsteen laten ontstoppen voor circa 100 euro
-Een 4 tal ramen laten vervangen die lek zijn geraakt voor circa 1000 euro
-Dak metsel (nokvorst) laten vervangen door flexim voor 600 euro

Totaal dus €3.630,-
Dat is dus circa 213 euro per jaar of te wel nog geen 20 euro per maand.

Wordt eigenlijk wel een beetje lastig berekenen met de inflatie, maar even voor het gemak de waarde in het begin genomen van 2007 plus nu en dat delen door 2. Dan wordt het:

(135000+275000)/2= 205.000
Dat is dan 1,8% per 17 jaar. Of te wel 0,11% per jaar aan onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
phantom09 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 06:30:
[...]

Totaal dus €3.630,-

Wordt eigenlijk wel een beetje lastig berekenen met de inflatie, maar even voor het gemak de waarde in het begin genomen van 2007 plus nu en dat delen door 2. Dan wordt het:

En er is in 17 jaar nooit een lik verf tegen een muur gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:27
Dat wordt wat als je je badkamer/keuken wil vernieuwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Prima dat nu iedereen zijn individuele situatie gaat delen, maar dat is weinig representatief. Over langere tijd heeft een woning nu eenmaal groot onderhoud nodig, om bij de eisen van de tijd te blijven. Om even vanuit de historie te kijken:
- elektriciteit: nieuwe bedrading, aarde aanleggen, meterkast van stoppen naar automaten, maar ook wcd’s die vroeger op heuphoogte zaken, en nu steeds vaker naar 30cm boven de vloer gaan
- isolatie: de eisen daaromtrent worden over de jaren heen steeds hoger
- verwarming: overgang naar CV / HR-ketel / nu warmtepomp, met dito aanpassingen in het afgiftesysteem
- beveiliging: overgang naar driepuntssloten etc
- badkamers/keukens, met bijbehorende apparatuur waarvan de eisen steeds veranderen
- afwerking van muren (vroeger schoonmetselwerk, nu vaak stucwerk)
- vervanging/reparatie van riet/dakpannen en/of voegwerk
- algehele trends die constructieve aanpassingen behoeven (keukens waren vroeger klein en zaten in een aparte ruimte bijv)

Je kunt het niet doen in jouw huis, maar dat zie je (of jouw nabestaanden) terug in de verkoopwaarde van het huis. Grofweg kun je wel stellen dat eens in de 30 jaar een huis stevig aan de beurt is, en dat je dan ongeveer 1/3 van de woningwaarde aan groot onderhoud kwijt bent. Dat komt overeen met de reseveringspost die VVE’s moeten aanhouden (1% van de herbouwwaarde). Daar komt nog klein onderhoud bij (schilderwerk, reparaties, etc). En mocht je denken: dat kan ik goedkoper: VVE’s werken doorgaans alleen aan de buitenkant. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nu is het wel dat als ergens het labeltje "VVE" staat, de prijs van de offerte x2 gaat zo ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Tommie12 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 08:32:
[...]

En er is in 17 jaar nooit een lik verf tegen een muur gegaan?
Komt binnenkort maar dan voor de kozijnen/deuren/ramen. Kost waarschijnlijk zo rond de 3000-3500 euro.

Was even vergeten dat de kosten toch wat hoger waren:

-50 tot 75 euro voor isloatie buizen
-1000 euro voor hor raam voor 3 ramen.
-meterkast vervangen (was niet nodig, maar vindt het wel veiliger want de oude meterkast had geen aardlekschakelaar) €900,-

Wordt dan tot nu toe 0,16% per jaar. Reken ik het schilderwerk mee dan wordt het straks 0,26% per jaar.

[ Voor 22% gewijzigd door phantom09 op 14-07-2024 09:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:11
phantom09 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 06:30:
[...]

Totaal dus €3.630,-

Ben benieuwd hoe je houtwerk eruit ziet buiten na 17j zonder schilderen.

Ik snap overigens wel dat jij geld over houdt voor FO, zeker als ik aan je vorige posts denk:
phantom09 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:03:
[...]

Mijn fiets koste ergens in 2015 450 euro en doet het nog steeds.
-0 tandwielen vervangen
-0 kettingen vervangen
-banden gaan 3-4 jaar mee
-wel een paar keer band geplakt
-binnenbanden vervangen
-meerdere spaken (omdat mijn vrouw achterop had gezeten wat niet mocht)

En fiets circa 3000-4000 km per jaar.
Ben overigens benieuwd hoe je auto is (ook zo oud en ook nauwelijks onderhoud?) en hoeveel je uitgeeft aan kleding bijv.

Krijg toch wel een bepaald beeld zo :). Persoonlijk vind ik het wel fijn om m’n bezittingen goed te onderhouden en er netjes uit te laten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
GioStyle schreef op zondag 14 juli 2024 @ 08:45:
Dat wordt wat als je je badkamer/keuken wil vernieuwen.
Waarvoor? Het is toch nog functioneel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Requiem19 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:07:

Ben benieuwd hoe je houtwerk eruit ziet buiten na 17j zonder schilderen.
Het houtwerk ziet er nog goed uit. Wel zie ik heel beperkt een plekje waar de verf eraf is, maar het hout nog sterk is.
Requiem19 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:07:

Ben overigens benieuwd hoe je auto is (ook zo oud en ook nauwelijks onderhoud?) en hoeveel je uitgeeft aan kleding bijv.

Krijg toch wel een bepaald beeld zo :). Persoonlijk vind ik het wel fijn om m’n bezittingen goed te onderhouden en er netjes uit te laten zien.
-Onderhoud auto: 0 euro (heb geen auto ;) )
-Kleding uitgave is vrij laag. Ik doe vaak 10 jaar met 1 paar schoenen. Koop misschien elk jaar 1 paar jeans broeken en een t-shirt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
phantom09 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:16:
[...]

Het houtwerk ziet er nog goed uit. Wel zie ik heel beperkt een plekje waar de verf eraf is, maar het hout nog sterk is.

[...]

-Onderhoud auto: 0 euro (heb geen auto ;) )
-Kleding uitgave is vrij laag. Ik doe vaak 10 jaar met 1 paar schoenen. Koop misschien elk jaar 1 paar jeans broeken en een t-shirt.
Jij moet heel veel geld overhouden 😄.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• phantom09
Krisp schreef op zondag 14 juli 2024 @ 08:48:
Prima dat nu iedereen zijn individuele situatie gaat delen, maar dat is weinig representatief. Over langere tijd heeft een woning nu eenmaal groot onderhoud nodig, om bij de eisen van de tijd te blijven. Om even vanuit de historie te kijken:
- elektriciteit: nieuwe bedrading, aarde aanleggen, meterkast van stoppen naar automaten, maar ook wcd’s die vroeger op heuphoogte zaken, en nu steeds vaker naar 30cm boven de vloer gaan
- isolatie: de eisen daaromtrent worden over de jaren heen steeds hoger
- verwarming: overgang naar CV / HR-ketel / nu warmtepomp, met dito aanpassingen in het afgiftesysteem
- beveiliging: overgang naar driepuntssloten etc
- badkamers/keukens, met bijbehorende apparatuur waarvan de eisen steeds veranderen
- afwerking van muren (vroeger schoonmetselwerk, nu vaak stucwerk)
- vervanging/reparatie van riet/dakpannen en/of voegwerk
- algehele trends die constructieve aanpassingen behoeven (keukens waren vroeger klein en zaten in een aparte ruimte bijv)

Je kunt het niet doen in jouw huis, maar dat zie je (of jouw nabestaanden) terug in de verkoopwaarde van het huis. Grofweg kun je wel stellen dat eens in de 30 jaar een huis stevig aan de beurt is, en dat je dan ongeveer 1/3 van de woningwaarde aan groot onderhoud kwijt bent. Dat komt overeen met de reseveringspost die VVE’s moeten aanhouden (1% van de herbouwwaarde). Daar komt nog klein onderhoud bij (schilderwerk, reparaties, etc). En mocht je denken: dat kan ik goedkoper: VVE’s werken doorgaans alleen aan de buitenkant. :P
-Electriche kabels gaan circa 80 tot 100 jaar mee. Het huis nog geen 50 jaar oud. Dus waarom zou ik ze vervangen?
https://www.zowoonje.nl/w...m-je-elektra-te-vervangen

-Waarom zou ik nog verder isoleren? Ik verbruik 450 tot 500 kuub gas per jaar. Ik zou het dak nog kunnen isoleren, maar de kosten zijn vele malen hoger dan dat ik bespaar op gas na isolatie. Dat verdien ik nooit terug..

-CV ketel is net 3 jaar oud, Dus waarom opnieuw vervangen? Warmtepomp zorgt weliswaar voor een besparing op gas verbruik, maar ik verdien nooit de uitgave van de warmtepompt terug. Kortom slechte investeren financieel gezien.

-Beveiliging? Ik heb al 3 sloten op mijn voordeur.

-Badkamer en keuken kunnen gerust nog zo'n 20 tot 30 jaar mee.

-Dak was al gerenoveerd. Wel moeten betonnen dakpannen na circa 75 jaar vervangen, dat wordt dus over circa 25 jaar.

-Algehele trends? Daar doe ik niet aan mee.

Zo zie je maar, als je niet meeloopt met de mode/omgeving en puur kijkt naar het functionele dan kan je flink besparen en eerder met pensioen gaan. Wil je perse mee doen met de laatste trends dan moet je flink in de buidel tasten en kan je een paar jaar (5 tot 10 jaar) later met FO gaan.
Maar goed iedere zo zijn eigen ding.

[ Voor 6% gewijzigd door phantom09 op 14-07-2024 09:28 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Als je @Krisp niet begrijpt, hoef je niet te reageren hoor @phantom09. Zijn hele punt is dat individuele situaties kunnen afwijken en niet bijster interessant zijn en dan ga jij nóg verder tot ver voorbij den treure jouw superskere individuele situatie uitwerken en dan alsnog de grote zaken niet meetellen omdat het niet voor nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
eamelink schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:29:
Als je @Krisp niet begrijpt, hoef je niet te reageren hoor @phantom09. Zijn hele punt is dat individuele situaties kunnen afwijken en niet bijster interessant zijn en dan ga jij nóg verder tot ver voorbij den treure jouw superskere individuele situatie uitwerken en dan alsnog de grote zaken niet meetellen omdat het niet voor nu is.
Prima dan reken ik het toekomstige wel mee:

-Electrische kabels vervangen over 30-50 jaar (als ik dan nog leef): circa € 2.000,- (zonder meterkast, want die is al vervangen:
https://www.heyman.be/ele...nieuwen-kosten-berekenen/

-CV ketel over circa 15 jar vervangen voor een mogelijk verplichte warmtepomp: circa € 8.000,-

-Badkamer en keuken vervangen over circa 20-30 jaar: circa € 15 tot 20K

-Dakpannen vervangen over circa 25 jaar. Circa € 6.000,-

-verven mogelijk 3 keer a 4000 euro.

Totale vervangings kosten toekomst: € 36.000,- (pijsniveau van nu)

Mogelijke totale uitgaven rest van mijn leven : nog geen 54K in mogelijk 57 jaar (als ik 93 jar kan worden).
Dat is dan nog geen 950 euro per jaar, of te wel 0.46% per jaar.

Misschien nog wat kleine zaken en dan komen we rond de 0,5% per jaar uit. Uitgaan van 1% per jaar heeft te maken dat je mee wilt doen met de mode.
Er zijn redelijk wat mensen die rekening houden met het milieu, maar ik vraag mij af of deze mensen ook rekening houden met het onnodige vervangen van functionele zaken en dat dit ook milieu vervuiling is.

Standaard gaat bijna iedereen die een bestaand huis koopt de keuken en badkamer verwijderen n een nieuwe plaatsen.

[ Voor 15% gewijzigd door phantom09 op 14-07-2024 09:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Krisp schreef op zondag 14 juli 2024 @ 08:48:
Prima dat nu iedereen zijn individuele situatie gaat delen, maar dat is weinig representatief.
Omdat dat letterlijk wordt gevraagd: "Zijn er misschien mensen die hun ervaringen hierin kunnen delen?"
Over langere tijd heeft een woning nu eenmaal groot onderhoud nodig, om bij de eisen van de tijd te blijven.
...
Je kunt het niet doen in jouw huis, maar dat zie je (of jouw nabestaanden) terug in de verkoopwaarde van het huis.
Dat is wat je inderdaad vaak ziet. Dat mensen bv om de 10 jaar verhuizen en op dat moment bv 50k gebruiken om de woning up to date te brengen en de (achterstallige) klusjes van die nieuwe woning doen. En vervolgens 10 jaar lang niet veel meer dan een keer de buitenboel een likje verf te geven. Waarna de verkoopprijs van die woning na 10 jaar ook bv 50k lager is dan een woning die spik en span instapklaar is.

Daarmee kan het idee zijn dat het onderhoud alleen maar die paar duizend euro voor het schilderwerk geweest is. Terwijl er dus ook nog 50k "onzichtbaar" onderhoud in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:36
Ik wil iedereen bedanken voor de input. Ben al heel wat wijzer geworden over hoe ik dit ga aanpakken.

Moet altijd wel een beetje lachen om de posts van @phantom09. Met 0,25-0,50% zit hij wederom ver onder het gemiddelde. Zijn in mijn ogen Spartaanse levenswijze is een uiterste dat toch altijd even mijn ogen opend. Bijvoorbeeld een badkamer of keuken van 20 jaar oud en dan daarbij de gedachten dat je daar nog eens 20 jaar mee wil gaan doen, met tonnen op de bank. Ik zou dat ontzettend lastig vinden. Toch zouden we in deze wereld allemaal iets meer van jouw karakter mogen hebben. Dan was het nooit zover gekomen met het klimaat.

PS buiten houtwerk dien je wel echt in een interval van 6 tot 10 jaar te schilderen. Anders komen de kozijnen en ramen eerder aan de beurt dan noodzakelijk. Kan niet indenken dat na 17 jaar het houtwerk er nog nagenoeg goed bij ligt.

[ Voor 18% gewijzigd door 49euro op 14-07-2024 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Rubbergrover1 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:57:
[...]

Omdat dat letterlijk wordt gevraagd: "Zijn er misschien mensen die hun ervaringen hierin kunnen delen?"

[...]

Dat is wat je inderdaad vaak ziet. Dat mensen bv om de 10 jaar verhuizen en op dat moment bv 50k gebruiken om de woning up to date te brengen en de (achterstallige) klusjes van die nieuwe woning doen. En vervolgens 10 jaar lang niet veel meer dan een keer de buitenboel een likje verf te geven. Waarna de verkoopprijs van die woning na 10 jaar ook bv 50k lager is dan een woning die spik en span instapklaar is.

Daarmee kan het idee zijn dat het onderhoud alleen maar die paar duizend euro voor het schilderwerk geweest is. Terwijl er dus ook nog 50k "onzichtbaar" onderhoud in zit.
Mijn vorige buurman is 3 jaar geleden in zijn woning ingetrokken en heeft alles grondig gerenoveerd.
Sindskort is hij verhuist.

De nieuwe buurman is al bijna 2 maanden bezig met opnieuw een complete renovatie en dat terwijl de woning net gerenoveerd was. Waarschijnljik niet naar de smaak van de huidige bewoner.
Zo zie je maar weer dat er vele mensen zijn die puur voor het uiterlijk gaan i.p.v. het functionele.

Maar goed, dat is ieders zijn eigen keuze. Ik schat dat deze verbouwingen zo'n 50-60 K gaat kosten.
Had hij net zo goed een nieuw huis kunnen kopen, was hij misschien iets duurder uit geweest maar was alles wel nieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Die extreem lage percentages kun je best lang volhouden, in mijn eigen woning uit 1932 is door de vorige bewoners vanaf ca. 1960 tot 2015 ook nauwelijks iets gedaan.

Maar toen in het kocht werdt het wel echt tijd voor een grootschalige renovatie van ca 150k€ aan materiaal en heel veel uren(en daar was de prijs ook naar).

Los van de buitenmuren en een deel van de houten constructie is bijna alles vervangen, en dat was ook hard nodig.

Nu is de staat weer prima en zal er de komende jaren relatief weinig onderhoud nodig zijn. Dus de komende tientallen jaren verwacht ik ook aanzienlijk minder dan 0,5% aan onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:07
Dat klinkt alsof het ook aardig tegen die 1%/jaar gaat. 2015-1960 a 1% =55% renovatie kosten.

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rube
49euro schreef op zondag 14 juli 2024 @ 10:18:
Bijvoorbeeld een badkamer of keuken van 20 jaar oud en dan daarbij de gedachten dat je daar nog eens 20 jaar mee wil gaan doen......
Mensen kunnen zich vaak moeilijk inleven dat het echt mogelijk is wat ver(der) van hun ervaring en kennis afwijkt, voor de ene groep is het daardoor onmogelijk voor te stellen dat een keuken na 15 jaar echt al "op" is en voor de andere groep is het "onmogelijk" dat een keuken na 25 jaar makkelijk nog 10 jaar mee kan. Maar ik heb genoeg keukens gezien die naar 10-15 jaar echt letterlijk uit elkaar vielen maar ik ken ook mensen (familie) die gewoon erg netjes met hun spullen omgaan en hun keuken en badkamer zijn nu 25 jaar, ziet er uit als, nou ja, 1 of 2 jaar oud wat betreft onderhoud/kwaliteit. Een paar kranen, wc pot en 2 stuks inbouw apparatuur in de keuken zijn in de afgelopen jaren vervangen, niet omdat ze al kapot waren maar omdat er wat aanwijzingen waren dat ze over een tijdje wel eens kapot zouden kunnen gaan. Badkamer is inmiddels wel wat gedateerd qua uiterlijk maar de keuken zou nu nog gekocht kunnen worden.
Dus er is heel veel mogelijk, maar niet bij en voor iedereen.

Ik heb een jaar of 10 geleden ook eens een keuken van 25 jaar vervangen voor circa 1500 euro, kastjes van ikea, inbouw apparatuur van een 2de hands goede keuken van marktplaats. Niet extreem groot, luxe, maar gewoon een leuke L-vormige keuken met inbouwapparatuur. In ons nieuwe huis heb ik zelf wederom een keuken geplaatst, dit maal nog steeds niet heel extreem luxe, maar wel groter, natuurstenen blad en dat was al 9K, dus ik kan me makkelijk voorstellen dat een keuken van 30K (luxe, dure merken, laten plaatsen) ook prima kan. Kortom waar de ene persoon uitgaat van max. 1.5K voor een nieuwe keuken rekent de ander min. 25K (ik denk even @phantom09 vs @Tommie12 8) ) waar beide voor hun eigen situatie gelijk hebben, maar dus niet voor iedereen en voor elke situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
rube schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:19:
[...]

Mensen kunnen zich vaak moeilijk inleven dat het echt mogelijk is wat ver(der) van hun ervaring en kennis afwijkt, voor de ene groep is het daardoor onmogelijk voor te stellen dat een keuken na 15 jaar echt al "op" is en voor de andere groep is het "onmogelijk" dat een keuken na 25 jaar makkelijk nog 10 jaar mee kan. Maar ik heb genoeg keukens gezien die naar 10-15 jaar echt letterlijk uit elkaar vielen maar ik ken ook mensen (familie) die gewoon erg netjes met hun spullen omgaan en hun keuken en badkamer zijn nu 25 jaar, ziet er uit als, nou ja, 1 of 2 jaar oud wat betreft onderhoud/kwaliteit. Een paar kranen, wc pot en 2 stuks inbouw apparatuur in de keuken zijn in de afgelopen jaren vervangen, niet omdat ze al kapot waren maar omdat er wat aanwijzingen waren dat ze over een tijdje wel eens kapot zouden kunnen gaan. Badkamer is inmiddels wel wat gedateerd qua uiterlijk maar de keuken zou nu nog gekocht kunnen worden.
Dus er is heel veel mogelijk, maar niet bij en voor iedereen.

Ik heb een jaar of 10 geleden ook eens een keuken van 25 jaar vervangen voor circa 1500 euro, kastjes van ikea, inbouw apparatuur van een 2de hands goede keuken van marktplaats. Niet extreem groot, luxe, maar gewoon een leuke L-vormige keuken met inbouwapparatuur. In ons nieuwe huis heb ik zelf wederom een keuken geplaatst, dit maal nog steeds niet heel extreem luxe, maar wel groter, natuurstenen blad en dat was al 9K, dus ik kan me makkelijk voorstellen dat een keuken van 30K (luxe, dure merken, laten plaatsen) ook prima kan. Kortom waar de ene persoon uitgaat van max. 1.5K voor een nieuwe keuken rekent de ander min. 25K (ik denk even @phantom09 vs @Tommie12 8) ) waar beide voor hun eigen situatie gelijk hebben, maar dus niet voor iedereen en voor elke situatie.
Mijn keuken is 14 jaar oud, en kostte destijds een kleine 25k, maar ze is echt groot. Alles samen heb ik meer dan 7m werkblad.
Daar is nu niks mis mee, behalve dat de koelkast moet vervangen worden. Roest rond de deur en aan de lades.
De oven (met stoom) is al vervangen.
Deze keuken moet zeker nog 10 jaar mee, en met wat geluk ook 20 jaar, maar dan zullen er zeker een paar toestellen moeten vervangen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:15
Bij renovatie en onderhoudskosten is het ook van invloed wat je zelf kan en wil doen. Als je de tijd hebt en het (gedeeltelijk) zelf kan doen kan dat nogal schelen. Ik ben nu aan het kijken naar het schilderen van de buitenkant van ons huis. Het is een pand met sierlijsten en los van de tijd, weet ik gewoon dat ik daar niet aan moet beginnen om het strak te krijgen en het aan een professional moet overlaten. Het kan echter wel beduidend goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

PS buiten houtwerk dien je wel echt in een interval van 6 tot 10 jaar te schilderen. Anders komen de kozijnen en ramen eerder aan de beurt dan noodzakelijk. Kan niet indenken dat na 17 jaar het houtwerk er nog nagenoeg goed bij ligt.
En toch is het zo, ook bij mij. Mijn huis is uit 2006 en ik ben nu 2023-2025 alle kozijnen aan het schilderen. En ja hier en daar merk ik dat het net iets te laat is maar nog zeker geen serieuze gevolgen voor het hout. Met name de onderkant van het kozijn (vol op zon uit zuiden, en dus ook volle regen) heeft het zwaar dus die krijgt 2 lagen van mij. Voortaan de kozijnen goed schoonhouden gaat ook al wel helpen vermoed ik.

Iedere 6 jaar zou ik zwaar overdreven vinden, maar 10-15 jaar kan echt wel hoor.
Keuken hier dus ook 18 jaar oud, en daar wil ik toch echt nog wel 10 jaar mee gaan doen. Zelfde voor de badkamer.

Ik zie simpelweg geen noodzaak voor vervangen, dat zou ik echt zonde vinden. En gelukkig staat mijn vriendin er ook zo in.

Gisteren ging opeens de afzuigkap kapot overigens. Balen. Maar na snelle inspectie bleek het de aanloopcondensator te zijn. Voor 4 euro nieuwe besteld en hij doet het sinds vandaag weer als vanouds :)
Ik denk dat er genoeg mensen zijn die op zo'n moment het apparaat afdanken..

[ Voor 27% gewijzigd door de Peer op 14-07-2024 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Nico Klus schreef op zondag 14 juli 2024 @ 10:56:
Dat klinkt alsof het ook aardig tegen die 1%/jaar gaat. 2015-1960 a 1% =55% renovatie kosten.
Ik denk dat die 1% over het algemeen geen gekke aanname is.

Een aanzienlijk deel van dat geld is opgegaan aan energetische verbeteringen, dat had natuurlijk niet gehoeven. Maar met de hoge energieprijzen van de afgelopen jaren is dat geld al terugverdiend nog los van het extra comfort.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Requiem19
Mijn perspectief is overigens vandaag wel weer veranderd. Ik zie ze hier in onze wijk ook wel eens lopen, mannen van jaar of 45-50 met schoenen van 10 jaar oud, ratelende fietsen die nog nooit een beurt gezien hebben. Kleding die verkleurd is door het vele wassen en een montuurtje op de neus dat in 2007 hip was.

Dacht altijd dat die niet zoveel te besteden hadden. Maar kunnen dus juist de meest vermogende buren zijn ;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Requiem19 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 12:53:
Mijn perspectief is overigens vandaag wel weer veranderd. Ik zie ze hier in onze wijk ook wel eens lopen, mannen van jaar of 45-50 met schoenen van 10 jaar oud, ratelende fietsen die nog nooit een beurt gezien hebben. Kleding die verkleurd is door het vele wassen en een montuurtje op de neus dat in 2007 hip was.

Dacht altijd dat die niet zoveel te besteden hadden. Maar kunnen dus juist de meest vermogende buren zijn ;-).
Haha, inderdaad. Alleen die fietsen zouden natuurlijk wel (door hen zelf) onderhouden moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack

Niet iedereen die veel geld heeft loopt daarmee te koop, en vaak groeit je vermogen dan alleen maar harder ;)

Ik ken best een aantal personen die een flink vermogen hebben, maar erbij lopen alsof ze geen cent hebben.

En daarnaast ook wat mensen waarbij het lijkt alsof ze rijk zijn (qua spullen en een goedbetaalde baan), maar toch nauwelijks vermogen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-10 14:01

Dit is een beetje het centrale thema in het boek ‘The millionaire next door’, de meeste miljonairs lopen niet te veel te koop met hun geld en hebben weinig met statussymbolen. En aan hun uiterlijk/kleding zou je absoluut niet kunnen zien dat ze miljonair zijn. Volgens het boek althans. :)

Ik zie het altijd maar zo: je hebt mensen die veel geld willen sparen en mensen die vooral veel geld willen uitgeven. Iedereen wil wel miljonair zijn (veel geld kunnen uitgeven) maar er zijn er maar weinig die echt de moeite nemen om het te worden, want dat kost over het algemeen veel tijd, moeite en je moet daadwerkelijk concessies doen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Corrit schreef op zondag 14 juli 2024 @ 13:38:
[...]

Dit is een beetje het centrale thema in het boek ‘The millionaire next door’, de meeste miljonairs lopen niet te veel te koop met hun geld en hebben weinig met statussymbolen. En aan hun uiterlijk/kleding zou je absoluut niet kunnen zien dat ze miljonair zijn. Volgens het boek althans. :)

Ik zie het altijd maar zo: je hebt mensen die veel geld willen sparen en mensen die vooral veel geld willen uitgeven. Iedereen wil wel miljonair zijn (veel geld kunnen uitgeven) maar er zijn er maar weinig die echt de moeite nemen om het te worden, want dat kost over het algemeen veel tijd, moeite en je moet daadwerkelijk concessies doen.
Die moeite die je er voor doet, moet wel een doel hebben. Sparen om het sparen lijkt me zo'n zinloos bestaan. Als ik de verhalen lees over 'niet mooi, wel functioneel' wordt ik een beetje verdrietig.
Ik was reeds vroeg FO (vooral door een goed salaris en bonussen), maar heb in een tiental jaar een klein vermogen opgemaakt. De allermooiste tijd van mijn leven. Ik ben nog steeds semi FO, maar moet iets beter opletten met de uitgaven. Zomaar een auto van 80K kopen is er niet meer bij. Merk ook dat hoe ouder ik wordt, des te minder ik uitgeef.

Lang, lang gelden leerde ik een wijze les. Ik zag zo'n lullig bordje met een grappig bedoelde tekst die je dan in je huis kon hangen. Er stond op:

• Als je jong bent, heb je de kracht en de tijd, maar niet het geld om leuke dingen te doen.
• Als je van middelbare leeftijd bent, heb je de kracht en het geld, maar niet de tijd om leuke dingen te doen.
• Als je oud bent, heb je de tijd en het geld, maar niet de kracht om leuke dingen te doen.

Helemaal waar.

Dus toen ik uit militaire dienst kwam, besloot ik om nooit zo te gaan leven. Vertelde ook tegen mijn moeder dat ik de rest van mijn leven nooit meer iets ging doen wat ik vervelend vond en wat langer dan 3 dagen duurde.
En zo geschiedde. Wel gewerkt (eerste baan pas op mijn 30ste), veel geld daarmee verdiend, maar het belangrijkste doel en deel van mijn leven was pret maken, feesten en reizen. Nooit de tekst op dat bordje vergeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:21
Rzaan schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:05:
[...]

• Als je jong bent, heb je de kracht en de tijd, maar niet het geld om leuke dingen te doen.
• Als je van middelbare leeftijd bent, heb je de kracht en het geld, maar niet de tijd om leuke dingen te doen.
• Als je oud bent, heb je de tijd en het geld, maar niet de kracht om leuke dingen te doen.

Helemaal waar.
Volgens dat mooie Xenos spreukje ben ik sinds mijn 23e al van middelbare leeftijd :P gelukkig kunnen mijn vrouw en ik over iets minder dan 15 jaar met pensioen en zijn we net geen 50, zijn de kinderen uit huis en hebben we alle tijd, energie en geld om mooie en leuke dingen te doen. Wel heel erg beseffende dat dit niet weggelegd is voor een groot deel van de bevolking, waarbij de spreek zeker wel van toepassing is op hen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Orangelights23 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:59:
[...]

Volgens dat mooie Xenos spreukje ben ik sinds mijn 23e al van middelbare leeftijd :P gelukkig kunnen mijn vrouw en ik over iets minder dan 15 jaar met pensioen en zijn we net geen 50, zijn de kinderen uit huis en hebben we alle tijd, energie en geld om mooie en leuke dingen te doen. Wel heel erg beseffende dat dit niet weggelegd is voor een groot deel van de bevolking, waarbij de spreek zeker wel van toepassing is op hen.
Ik weet ook niet zeker meer of er jong en middelbaar stond, of leeftijden genoemd.
Zelf ben ik pas echt gaan werken (loondienst) op mijn 29ste.
Daarvoor wel wat klussen, en altijd voldoende geld om te reizen, een huis te hebben, een motor en een auto. Steeds die gedachte in mijn hoofd: Wat is het doel en wat heb ik daarvoor nodig?
Toen 17 jaar een superleuke baan gehad, die meer lol dan werk was.
Toch na 17 jaar afscheid genomen omdat ik de laatste jaren al steeds meer ging reizen en vele weekenden weg was (voor de lol)
Daarna nog veel meer leuke dingen gaan doen (en heel veel niks doen) Af en toe wat werken, maar neem alleen leuke klussen aan of klussen die heel, heel veel geld opleveren. Liefst een combi van deze 2.

ik zou nooit iets doen wat op 'werken voor de kost' lijkt. Totale verspilling van een mensenleven. Mijn visie en eenieder moet doen wat ie denkt dat het beste is.
Maar nu 'lijden' om het over 10 jaar leuk te hebben. No way.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[...]

Merk ook dat hoe ouder ik wordt, des te minder ik uitgeef.
Dit gebeurt bij veel mensen die ik ken ook wel.

Maar je kan dit ook anders benaderen en het zien als een verschuiving van mindset en prioriteiten. En laten sommigen de prioriteiten op jongere leeftijd nu niet hebben liggen bij meer dan alleen functionele keukens (om maar een voorbeeld te noemen :P). Sommige mensen zijn op jonge leeftijd al 'oud' wat dat betreft.

Dat zo'n zeer zuinige insteek voor jou of mij 'lijden' zou zijn zegt natuurlijk niets over andere mensen. Die zien een minimalistische insteek misschien juist als iets dat geluk oplevert en dan is het dus geen '10 jaar lijden' meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-10 14:01
Die moeite die je er voor doet, moet wel een doel hebben. Sparen om het sparen lijkt me zo'n zinloos bestaan.
Absoluut hoor! Helemaal mee eens.

Maar het punt dat ik wilde maken is dat iedereen andere wensen heeft. Niet iedereen wordt gelukkig van een nieuwe auto/keuken/huis, en je ziet ook in dit topic continu weer waardeoordelen, dat het maar armoede is als je een keuken van 25 jaar oud hebt of als je 10 jaar met een fiets doet. Who cares? Misschien gaat die man met die vale polo op z'n krakkemikkige fiets wel ieder jaar een maand naar een all inclusive resort op een tropisch eiland omdat hij daar veel meer waarde aan hecht dan aan zijn uiterlijk, weet jij veel. :P Of wie weet spaart hij z'n geld op om 20 jaar eerder te kunnen stoppen met werken? ;)

Ik noem dit ook wel eens de Amsterdamse aandoening. Iedereen kent ze wel, van die types die per se in Amsterdam willen wonen omdat het leven buiten Amsterdam toch echt niet leuk kan zijn? Ze kunnen niet begrijpen dat er mensen zijn die oprecht niet in Amsterdam zouden willen wonen, al kregen ze er geld op toe. Het is gewoon een gebrek aan inlevingsvermogen. Niet kunnen begrijpen dat er mensen zijn die niet blij worden van de dingen waar jij blij van wordt.

Ik vind het juist mooi dat er zoveel verschillende mensen zijn met allerlei verschillende wensen/doelen in het leven. Het zou maar saai worden als iedereen per se in een vrijstaand huis wilde wonen met een audi/bmw/insert duur automerk voor de deur.

Persoonlijk doe ik alles wat ik leuk vind, maar houd ik daarna nog geld over. Als ik iets echt wil dan koop ik het wel, maar ik vind sommige dingen ook gewoon te duur in verhouding tot wat je ervoor terugkrijgt. Ik beleef niet meer plezier aan een fiets van €5000 dan een fiets van €1000, de routes die je fietst zijn veel belangrijker in het plezier dat je ervaart dan de fiets waarop je zit. Tegelijkertijd heb ik in de laatste 10 jaar meer dan 50 landen bezocht en ga ik elk jaar wel een keer of 4-5 op vakantie. En qua kleding val ik waarschijnlijk in de categorie die @Requiem19 beschrijft. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

finsdefis schreef op zondag 14 juli 2024 @ 15:32:
[...]

Dit gebeurt bij veel mensen die ik ken ook wel.

Maar je kan dit ook anders benaderen en het zien als een verschuiving van mindset en prioriteiten. En laten sommigen de prioriteiten op jongere leeftijd nu niet hebben liggen bij meer dan alleen functionele keukens (om maar een voorbeeld te noemen :P). Sommige mensen zijn op jonge leeftijd al 'oud' wat dat betreft.

Dat zo'n zeer zuinige insteek voor jou of mij 'lijden' zou zijn zegt natuurlijk niets over andere mensen. Die zien een minimalistische insteek misschien juist als iets dat geluk oplevert en dan is het dus geen '10 jaar lijden' meer.
ik bedoel met 'lijden' ook werken. Ik heb geen dag met tegenzin gewerkt. Soms zaten er wel kutdagen bij, maar dat is wat anders.
Soms hoor je mensen antwoorden op de vraag: Zou je stoppen met werken als je 5 miljoen wint met de Staatsloterij? met 'Meteen!'
Als dat je mindset is, dan doe je in mijn ogen iets verkeerd. Ik ben nooit echt gestopt. Wel bij een bepaald bedrijf en met vaste dienst, maar niet met mijn werk. Ook als ik 10 miljoen kreeg, zou ik nog doorgaan. Omdat het gewoon superleuk is.
Ik ben nu ook aan het verbouwen. Dat loopt gierend uit de hand. Ben al meer dan 100% over het budget gegaan en ik moet nog heel even. Soms denk ik er wel eens over na, maar dan zie ik hoe mooi het wordt en dan ben ik het alweer grotendeels vergeten.
Zoals gezegd: je leven is eindig, dus je moet op elk moment van de dag genieten van nu en het heden. Niet denken: Ja, ok, nu is het een beetje ruk, maar over 10 jaar, nou, dan wordt het feest!
Je moet het NU leuk hebben, zonder de toekomst uit het oog te verliezen.

@Corrit Helemaal eens!
Iedereen geniet van iets anders.
Mijn verhaal ging er vooral over dat je moet genieten in het heden. Hoe je dat doet, is voor iedereen anders. Maar het gaat om nu en niet over wat je over 15 jaar hebt.
Want morgen loop je onder de tram en heb je het al die jaren niet leuk genoeg gehad.
Ben je blij met een volkstuintje... helemaal prima. Wil je elke dag uit eten... ook prima. Maar zorg ervoor dat je datgene wat je leuk vind, in het heden hebt (of in ieder geval zo snel mogelijk) en pas daar je leven op aan.

[ Voor 13% gewijzigd door Rzaan op 14-07-2024 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Ik wil iedereen bedanken voor de input. Ben al heel wat wijzer geworden over hoe ik dit ga aanpakken.

Moet altijd wel een beetje lachen om de posts van @phantom09. Met 0,25-0,50% zit hij wederom ver onder het gemiddelde. Zijn in mijn ogen Spartaanse levenswijze is een uiterste dat toch altijd even mijn ogen opend. Bijvoorbeeld een badkamer of keuken van 20 jaar oud en dan daarbij de gedachten dat je daar nog eens 20 jaar mee wil gaan doen, met tonnen op de bank. Ik zou dat ontzettend lastig vinden. Toch zouden we in deze wereld allemaal iets meer van jouw karakter mogen hebben. Dan was het nooit zover gekomen met het klimaat.

De vorige bewoners hadden het huis gehuurt. Ik ken deze buurt (heb er vroeger ook gewoont en weet dat in 1997 de woning grondig werd gerenoveerd inclusief de keuken. De keuken is dus nu al 27 jaar oud en kan mogelijk nog 20 jaar mee. Dus niet 40 jaar zoals jij aangeeft maar 47 jaar (of misschien zelfs 50 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Mijn vrouw zat ooit te klagen dat de keuken vernieuwd moest worden, dus we zijn naar een bouwmarkt gegaan.
Aanschaf en plaatsen van de keuken (inclusief wat kleine werkzaamheden) zou op 10K komen.
Denk nu wel iets meer, we zijn 2 jaar verder.

1.5K voor een keuken heb ik weinig vertrouwen in. De keuken moet wel eningszins van een beetje kwaliteit zijn. De keuken die wij op het oog hadden wat iets meer dan 5K (zonder werkzaamheden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Corrit schreef op zondag 14 juli 2024 @ 13:38:
[...]

Al ben je een miljonair, als je de 4% regel aanhoud mag je circa 40K per jaar uitgeven. En dat is niet echt uitbundig voor mensen die graag willen laten zien dat ze geld hebben. Deze mensen willen graag een groot huis (of liefst een vila) hebben, een dure auto (porsche of beter een ferrari/lambourgini).
Dan zit je al gauw aan 4-5 keer zoveel miljoenen om dat te kunnen bekostigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
Rzaan schreef op zondag 14 juli 2024 @ 15:13:
[...]
ik zou nooit iets doen wat op 'werken voor de kost' lijkt. Totale verspilling van een mensenleven. Mijn visie en eenieder moet doen wat ie denkt dat het beste is.
Maar nu 'lijden' om het over 10 jaar leuk te hebben. No way.
Je hebt geluk dat jij je financieen goed hebt kunnen regelen. Er zijn vele mensen die gewoon door moeten werken tot aan de AOW leeftijd, puur om het feit omdat ze erg weinig verdienen en net rond kunnen komen.

Daarnaast zou als het aan mij lag ik geen functionele zaken (keuken/badkamer) in mijn huis willen verbouwen ook al had ik 10 miljoen euro. Ik geef 0,0 om uiterlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door phantom09 op 14-07-2024 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

phantom09 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 16:10:
[...]
Je hebt geluk dat jij je financieen goed hebt kunnen regelen. Er zijn vele mensen die gewoon door moeten werken tot aan de AOW leeftijd, puur om het feit omdat ze erg weinig verdienen en net rond kunnen komen.
Ik geloof niet zo in geluk. Wil niet zo ver gaan om te zeggen 'Geluk is een keuze'. Want dat is te makkelijk.
Maar ik denk dat iedereen in beginsel het leven kan leiden dat hem of haar gelukkig maakt.
Natuurlijk weet ik wel dat er mensen ziek zijn, of hebben ze in hun jeugd of vanaf geboorte met zaken te maken waardoor je die achterstand nooit meer inhaalt.
Als je een kutleven op een belastingkantoor kan hebben, kun je ook een gelukkiger leven als barman hebben. Maar ambtenaar zorgt voor zekerheid en dat is voor veel mensen belangrijk.Barman is maar afwachten.
(wederom gechargeerd)
Ik bedoel eigenlijk: Je kunt op heel veel momenten in je leven keuzes maken. Wil je trouwen en 6 kinderen... prima. Maar daar horen verantwoordelijkheden, consequenties en kosten bij. Wordt je ambtenaar, werk je 36 uur per week, en zul je het verdomd lastig krijgen als je toch 4 keer jaar een verre reis wilt maken.
Keuzes, keuzes, keuzes. Nauwelijks geluk of ongeluk.
phantom09 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 16:10:
[...]
Daarnaast zou als het aan mij lag ik geen functionele zaken (keuken/badkamer) in mijn huis willen verbouwen ook al had ik 10 miljoen euro. Ik geef 0,0 om uiterlijk.
Een nieuwe keuken kan ook praktischer zijn of fijner (groenten uit de stoomoven zijn zoveel lekkerder!).
Een badkamer kan door een verbouwing beter, makkelijker schoon te krijgen zijn. Een regendouche heeft niets met uiterlijk te maken, maar die straal op je kop voelt fijn. 2 wastafels is handiger als je met meer mensen bent.
Daarnaast... je bent niet alleenstaand, dus als je een partner hebt of kinderen, vinden die het misschien wel fijn om een mooie nieuwe keuken te hebben. Of moeten die zich schikken naar jouw karakter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
HandyLumberjack schreef op zondag 14 juli 2024 @ 13:24:
[...]

Niet iedereen die veel geld heeft loopt daarmee te koop, en vaak groeit je vermogen dan alleen maar harder ;)

Ik ken best een aantal personen die een flink vermogen hebben, maar erbij lopen alsof ze geen cent hebben.

En daarnaast ook wat mensen waarbij het lijkt alsof ze rijk zijn (qua spullen en een goedbetaalde baan), maar toch nauwelijks vermogen hebben.
Tuurlijk.
2 voorbeeldjes:
In het topic over electrische auto’s zit iemand te twijfelen over een Id7 nieuw, een zeekr nieuw of een tweedehandse Merc EQS. We spreken dan over bedragen van 50-75k…. En een financiering aan 9,x %.
Ik: ik koop geen auto die ik niet minstens 3 keer kan betalen (eigenlijk is het 10-15 keer)
Hij: ja, als ik 200k had liggen was het makkelijk.
Met die attitude bouw je nooit vermogen op.

In ons bedrijf worden de duitse collega’s gevraagd om 6 extra dagen verlof te nemen in ruim voor 27% van één maandsalaris, en dat voor het einde van dit jaar.
En dan hoor ik een collega van va 50j met een salaris van bruto 10k+ zeggen dat hij zich dat niet kan permitteren….

Dan moet ik toch op mijn lip bijten…..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vsnah
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:11
En nu wil je een sticker 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Vsnah schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:00:
:?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Vsnah schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:00:
Stuur maar op.
}:O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:53
[...]

Lang, lang gelden leerde ik een wijze les. Ik zag zo'n lullig bordje met een grappig bedoelde tekst die je dan in je huis kon hangen. Er stond op:

Helemaal waar.

Dus toen ik uit militaire dienst kwam, besloot ik om nooit zo te gaan leven. Vertelde ook tegen mijn moeder dat ik de rest van mijn leven nooit meer iets ging doen wat ik vervelend vond en wat langer dan 3 dagen duurde.
En zo geschiedde. Wel gewerkt (eerste baan pas op mijn 30ste), veel geld daarmee verdiend, maar het belangrijkste doel en deel van mijn leven was pret maken, feesten en reizen. Nooit de tekst op dat bordje vergeten.
Het is een deprimerend tegeltje. De tegeltjeswijsheid gaat alleen op als je je laat leiden door onmogelijkheden. Kijk niet naar wat je niet kan maar wat je wel kan binnen die dimensies van gezondheid, geld en tijd. Dan kun je leuke dingen doen in elke fase van je leven.

[ Voor 18% gewijzigd door Kalentum op 14-07-2024 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

phantom09 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 15:54:
[...]

De vorige bewoners hadden het huis gehuurt. Ik ken deze buurt (heb er vroeger ook gewoont en weet dat in 1997 de woning grondig werd gerenoveerd inclusief de keuken. De keuken is dus nu al 27 jaar oud en kan mogelijk nog 20 jaar mee. Dus niet 40 jaar zoals jij aangeeft maar 47 jaar (of misschien zelfs 50 jaar).
Naja, het is net als met van die antieke meubels. Ik vind ze echt niet om aan te gluren, maar vroeger bouwden ze die dingen gewoon wel om generaties mee te gaan, en dat is dat eigenlijk weer super cool.

Maar hé! zelfs Ikea geeft 25 jaar garantie op keukens, dat zegt wel dat een keuken echt lang mee kan gaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Kalentum schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:50:
[...]

Het is een deprimerend tegeltje. De tegeltjeswijsheid gaat alleen op als je je laat leiden door onmogelijkheden. Kijk niet naar wat je niet kan maar wat je wel kan binnen die dimensies van gezondheid, geld en tijd. Dan kun je leuke dingen doen in elke fase van je leven.
Toch denk ik dat 95% van Nederland het leven zo invult als op het tegeltje staat.
Wellicht dat er nog een tussengroep is gekomen: De zojuist gepensioneerden. Was je vroeger oud en op op je 66ste, duurt dat nu wat langer. Dus nog steeds kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:53
nvm

[ Voor 255% gewijzigd door Kalentum op 14-07-2024 22:35 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:44
Het moeilijkste in het leven is om echt goed te weten wat je wil met je tijd. Er zijn heel veel mensen die nooit de confrontatie met zichzelf hebben aangegaan en echt keuzes hebben durven maken.

Dat kan zijn door angst, willen voldoen aan de norm of simpelweg het werk niet willen verzetten en de makkelijke weg kiezen.

Het volgen van je passie betekent bijvoorbeeld niet dat het een makkelijke weg is. Vaak niet zelfs. Je moet er altijd voor willen gaan en het is dan ook niet zo dat het dan altijd leuk is.

Maar moeilijke dingen doen geeft wel heel veel voldoening.

Veel mensen blijven hangen in dromen of steken in hobby’s waar ze eigenlijk hun beroep van hadden willen maken. Maar om dat te doen moet je het ook als werk gaan zien, het leuke komt pas later. Eerst moet je je vaardigheden ontwikkelen en dan pas komt de flow. Iets wat in een baan vaak ingebakken zit in je carrière pad.

Of je nu FO wil worden of niet, keuzes met betrekking tot het invullen van je tijd hebben vooral te maken met zelfkennis en keuzes durven maken voor jezelf. En veel mensen kennen zichzelf niet zo goed of willen niet inzien waar hun sterke en zwakke punten zitten en blijven daarom steken en dromen wel maar doen niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
CornermanNL schreef op maandag 15 juli 2024 @ 07:03:
Het moeilijkste in het leven is om echt goed te weten wat je wil met je tijd. Er zijn heel veel mensen die nooit de confrontatie met zichzelf hebben aangegaan en echt keuzes hebben durven maken.

Dat kan zijn door angst, willen voldoen aan de norm of simpelweg het werk niet willen verzetten en de makkelijke weg kiezen.

Het volgen van je passie betekent bijvoorbeeld niet dat het een makkelijke weg is. Vaak niet zelfs. Je moet er altijd voor willen gaan en het is dan ook niet zo dat het dan altijd leuk is.

Veel mensen blijven hangen in dromen of steken in hobby’s waar ze eigenlijk hun beroep van hadden willen maken. Maar om dat te doen moet je het ook als werk gaan zien, het leuke komt pas later. Eerst moet je je vaardigheden ontwikkelen en dan pas komt de flow. Iets wat in een baan vaak ingebakken zit in je carrière pad.

Of je nu FO wil worden of niet, keuzes met betrekking tot het invullen van je tijd hebben vooral te maken met zelfkennis en keuzes durven maken voor jezelf. En veel mensen kennen zichzelf niet zo goed of willen niet inzien waar hun sterke en zwakke punten zitten en blijven daarom steken en dromen wel maar doen niet genoeg.
Best een aantal vooroordelen..... het is in ieder geval jouw perspectief.

Het volgen van je passie hoeft helemaal niet te betekenen dat je gelukkig wordt/bent. Ik heb dat bij genoeg mensen om me heen gezien. Ik zie ook mensen die er wel heel gelukkig mee zijn.

Het is heel lastig om jezelf goed te kennen, laat staan iets over een ander te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Mensen kunnen zich vaak moeilijk inleven dat het echt mogelijk is wat ver(der) van hun ervaring en kennis afwijkt, voor de ene groep is het daardoor onmogelijk voor te stellen dat een keuken na 15 jaar echt al "op" is en voor de andere groep is het "onmogelijk" dat een keuken na 25 jaar makkelijk nog 10 jaar mee kan.
Het gaat bij die reservering voor onderhoud ook niet alleen om de uitgaven die je doet, maar ook om de impact op de waarde als je bepaalde dingen niet doet. Ik denk dat we allemaal wel de Funda advertenties herkennen van mensen die waarschijnlijk naar een verzorgingshuis met een huis dat er uitziet alsof er een halve eeuw niets aan gedaan is. Dat zijn niet voor niets vaak woningen die relatief goedkoop in de markt staan. Aangezien het niet-uitgevoerde onderhoud wel een behoorlijk prijsdrukkend effect op de woningwaarde heeft.

Zelfde geldt voor bv als je zelf weinig geeft om een keuken of badkamer. Dat betekent dat je daar geen/weinig uitgaven voor hebt. Maar een woning met een 'spartaans' interieur levert vaak wel wat minder op dan een woning met een moderne keuken/badkamer.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

jerh schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:03:
Het volgen van je passie hoeft helemaal niet te betekenen dat je gelukkig wordt/bent. Ik heb dat bij genoeg mensen om me heen gezien. Ik zie ook mensen die er wel heel gelukkig mee zijn.
Het hoeft niet. Maar het lijkt me wel dat de kans groter is dat je gelukkiger wordt.

Het streven naar geluk lijkt mij het meest belangrijke in het leven.
Ik heb dit hele topic grotendeels doorgenomen.
Voor veel mensen lijkt FO het doel. Maar voor mij is FO altijd een middel geweest.
Ik was ooit redelijk bevriend met Adam Curry (voor de ouderen onder ons een bekende naam)
Hij ze me ooit 'je moet zorgen dat je genoeg Fuck You money hebt' Dat maakt je werkzame leven zoveel makkelijker. Dat als het je ergens niet meer bevalt, dat je dan kunt zeggen 'bekijk het maar'.
Nat als bij een bedrijf winst maken niet het doel is, maar een middel, zo geldt dat voor mij als mens. Geld is een middel, geen doel.

[ Voor 4% gewijzigd door Rzaan op 16-07-2024 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rzaan schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:26:
[...]

Het hoeft niet. Maar het lijkt me wel dat de kans groter is dat je gelukkiger wordt.

Voor veel mensen lijkt FO het doel. Maar voor mij is FO altijd een middel geweest.
Ik was ooit redelijk bevriend met Adam Curry (voor de ouderen onder ons een bekende naam)
Hij ze me ooit 'je moet zorgen dat je genoeg Fuck You money hebt' Dat maakt je werkzame leven zoveel makkelijker.
Nat als bij een bedrijf winst maken niet het doel is, maar een middel, zo geldt dat voor mij als mensen. Geld is een middel, geen doel.
Als je te veel druk legt op jezelf, dan levert dat ook stress op.
Sommige mensen kunnen zich slecht voelen als ze eens een zaterdag doorbrengen op de bank na een drukke week. Moet kunnen vind ik (en is goedkoop). Natuurlijk, je leven en je wereld wordt heel erg klein als je niks anders doet.

Minder moeten vind ik toch een mooi doel hoor, en ja daar hoort een zak Fuck you money bij.
Ook gewoon om je bv niet op te naaien als je op een terrasje zit, en je favoriete biertje ineens 7€ moet kosten...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-10 14:24
[...]

Het volgen van je passie hoeft helemaal niet te betekenen dat je gelukkig wordt/bent.
Ik heb ooit van mijn hobby (programmeren) mijn werk gemaakt en inmiddels is het mijn hobby niet meer.
Blijkbaar is het niet mijn passie want ik ben er al een tijdje helemaal mee gestopt, terwijl ik dat idee destijds wel had.

Dat gezegd hebbende zorgt die achtergrond er nu wel voor dat ik een goedbetaalde baan heb en die opgedane kennis komt regelmatig verdomd handig uit.
Het zou zomaar kunnen dat zodra ik niet meer "moet", het toch ineens weer een hobby wordt.
Nu heb ik aan het eind van een werkdag en met kinderen thuis ook echt geen puf en zin meer om er nog iets mee te doen.

[ Voor 14% gewijzigd door JEightyFive op 15-07-2024 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:19

TheDudez

Usenet stofzuiger!

CornermanNL schreef op maandag 15 juli 2024 @ 07:03:

Ik ben het helemaal met je eens.
De meeste mensen hebben spijt als ze op een sterfbed liggen. Je kan alles worden wat je wilt als je genoeg passie hebt en het graag genoeg wilt. Maar daar heb je een hoop doorzetting vermogen voor nodig. En daar gaat het vaak fout.

En je hebt vaak gewoon geld nodig voor leuk dingen. Maar zoals hierboven aangegeven wordt geld is slechts een hulpmiddel. Maar dat is wel meetbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door TheDudez op 15-07-2024 09:45 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
[...]

Best een aantal vooroordelen..... het is in ieder geval jouw perspectief.

Het is heel lastig om jezelf goed te kennen, laat staan iets over een ander te zeggen.
Welke vooroordelen? Ik zeg hier niets over specifieke mensen maar over menselijk gedrag. En de samenleving waarin we leven laat vaak alleen het succesvolle eindresultaat zien. Niet de moeilijke momenten.

Jezelf uitgedaagd houden is gewoon belangrijk voor een leuk leven. En dat betekent niet dat je niet over tijd verandert. Op een gegeven moment is alles routine. Als je maar zorgt dat je weet wat je wil en kan op het moment dat het kan.

Een passie is wel het meest eenvoudige om te starten om er meer mee te doen. Dat vindt je al leuk of belangrijk. En dat hoeft ook niet perse altijd zo te blijven. Verandering is de enige constante.

Er zijn gewoon heel veel mensen die iets willen (nieuwe baan, andere invulling van het leven, betere conditie), maar niet consistent op komen dagen en het noodzakelijke werk doen.

Te grote doelen stellen en er in grote stappen snel thuis denken te komen. Alles kost tijd, je kan beter bezig zijn en falen dan dromen en nooit beginnen. Al doende vind je vanzelf iets dat je leuk vindt en wat je gelukkig maakt.

Maar het begint na het eerste opzetje toch al snel met doen. Net als met FO tijd in de markt 😉.

Misschien is passie een te beladen woord inmiddels en is het meer, “hetgeen je automatisch doet en waar je voldoening uit haalt”. En daarmee behaal je je doelen altijd wat makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Rzaan schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:26:
[...]

Hij ze me ooit 'je moet zorgen dat je genoeg Fuck You money hebt' Dat maakt je werkzame leven zoveel makkelijker.
Nat als bij een bedrijf winst maken niet het doel is, maar een middel, zo geldt dat voor mij als mensen. Geld is een middel, geen doel.
Exact na een bepaald punt is geld meer energie / tijd om je projecten van de grond te krijgen zonder dat je basis behoeften in gevaar komen. Dat is de hele luxe van FO , je hebt de tijd om te experimenteren en je kan en mag falen zonder dat het gelijk betekent dat je weer op nul moet starten.

Je kan makkelijker zaken proberen en kijken of het leuk en uitdagend genoeg is. Moet het wel een tijdje degelijk proberen en een beetje een plan en doel hebben maar het gaat om het kunnen doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Om te beginnen: Ik vind het verfrissend dat het topic ook wat meer gaat over wat je met je onafhankelijkheid wil doen en iets minder zwaar over de financiële kant gaat.

Ik heb al een paar keer kortere tijd kunnen ‘oefenen’ met RE in de vorm van een sabbatical of een langere periode tussen werk in. Wat ik lastig vond en vind is dat er niet een eenduidig beeld uit is gekomen. De ene keer vind ik heel snel een fijne modus hoe ik mijn tijd in wil delen en in welke mate ik dingen ga doen of thuis wil zijn. Ik heb echter ook periodes gehad dat dit een stuk minder het geval was. Het heeft er mee te maken in hoeverre het gepland en voorbereid was maar ook met mijn mentale staat. Nu ben ik – al zeg ik het zelf – normaal gezien stabiel op dit punt. Toch merkte is dat het wel iets met me deed en je toch heel anders de dag in gaat.

Wat dit betekent voor de vraag of en wanneer ik zou willen stoppen, weet ik niet zo goed. Het verandert alleen niets aan de wens de optie te hebben om keuzes te kunnen maken. Wat ik wel in ga zetten is periodes te werken maar kortere werkweken te maken. Mijn idee is dat als ik het niet zo goed weet ik het beste verschillende dingen kan proberen. En bovenal haal ik ook plezier uit mijn werk dus is er op korte termijn geen druk om helemaal af te schakelen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jerh
CornermanNL schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:55:
[...]

Welke vooroordelen? Ik zeg hier niets over specifieke mensen maar over menselijk gedrag. En de samenleving waarin we leven laat vaak alleen het succesvolle eindresultaat zien. Niet de moeilijke momenten.

Jezelf uitgedaagd houden is gewoon belangrijk voor een leuk leven. En dat betekent niet dat je niet over tijd verandert. Op een gegeven moment is alles routine. Als je maar zorgt dat je weet wat je wil en kan op het moment dat het kan.

Een passie is wel het meest eenvoudige om te starten om er meer mee te doen. Dat vindt je al leuk of belangrijk. En dat hoeft ook niet perse altijd zo te blijven. Verandering is de enige constante.

Er zijn gewoon heel veel mensen die iets willen (nieuwe baan, andere invulling van het leven, betere conditie), maar niet consistent op komen dagen en het noodzakelijke werk doen.

Te grote doelen stellen en er in grote stappen snel thuis denken te komen. Alles kost tijd, je kan beter bezig zijn en falen dan dromen en nooit beginnen. Al doende vind je vanzelf iets dat je leuk vindt en wat je gelukkig maakt.

Maar het begint na het eerste opzetje toch al snel met doen. Net als met FO tijd in de markt 😉.

Misschien is passie een te beladen woord inmiddels en is het meer, “hetgeen je automatisch doet en waar je voldoening uit haalt”. En daarmee behaal je je doelen altijd wat makkelijker.
Wellicht iets te scherp neergezet, maar het is wel jouw perspectief wat je neerzet. Je schrijft bijvoorbeeld:

Dat gaat echt niet voor iedereen op. Dat probeerde ik duidelijk te maken. Het is heel lastig om iets te zeggen wat opgaat voor meer mensen dan jezelf, want er zijn altijd uitzonderingen. Ik vond het in ieder geval te generaliserend.
TheDudez schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:43:
[...]
Ik ben het helemaal met je eens.
De meeste mensen hebben spijt als ze op een sterfbed liggen. Je kan alles worden wat je wilt als je genoeg passie hebt en het graag genoeg wilt. Maar daar heb je een hoop doorzetting vermogen voor nodig. En daar gaat het vaak fout.
Dat ben ik niet met je eens. Je moet vaak ook veel geluk hebben op het juiste moment. Daar kan doorzettingsvermogen je zeker bij helpen, maar een garantie is het niet.
Afas schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:14:
Om te beginnen: Ik vind het verfrissend dat het topic ook wat meer gaat over wat je met je onafhankelijkheid wil doen en iets minder zwaar over de financiële kant gaat.

Ik heb al een paar keer kortere tijd kunnen ‘oefenen’ met RE in de vorm van een sabbatical of een langere periode tussen werk in. Wat ik lastig vond en vind is dat er niet een eenduidig beeld uit is gekomen. De ene keer vind ik heel snel een fijne modus hoe ik mijn tijd in wil delen en in welke mate ik dingen ga doen of thuis wil zijn. Ik heb echter ook periodes gehad dat dit een stuk minder het geval was. Het heeft er mee te maken in hoeverre het gepland en voorbereid was maar ook met mijn mentale staat. Nu ben ik – al zeg ik het zelf – normaal gezien stabiel op dit punt. Toch merkte is dat het wel iets met me deed en je toch heel anders de dag in gaat.

Wat dit betekent voor de vraag of en wanneer ik zou willen stoppen, weet ik niet zo goed. Het verandert alleen niets aan de wens de optie te hebben om keuzes te kunnen maken. Wat ik wel in ga zetten is periodes te werken maar kortere werkweken te maken. Mijn idee is dat als ik het niet zo goed weet ik het beste verschillende dingen kan proberen. En bovenal haal ik ook plezier uit mijn werk dus is er op korte termijn geen druk om helemaal af te schakelen.
Herkenbaar. Ik ben nu 3 jaar RE en wil toch weer gaan werken. Ik mis de (intellectuele) uitdaging en het sociale contact. Je kan een gedeelte daarvan best invullen, maar het bleef bij mij toch klagen.

Het vinden van iets passends voor een beperkt aantal uren per week is daarentegen wel lastig heb ik inmiddels ontdekt. 32 of 40 uur is geen enkel probleem, maar minder dan 24 uur is het aanbod een stuk beperkter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
jerh schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:52:
[...]

Wellicht iets te scherp neergezet, maar het is wel jouw perspectief wat je neerzet. Je schrijft bijvoorbeeld:

Dat gaat echt niet voor iedereen op. Dat probeerde ik duidelijk te maken. Het is heel lastig om iets te zeggen wat opgaat voor meer mensen dan jezelf, want er zijn altijd uitzonderingen. Ik vond het in ieder geval te generaliserend.

[...]

Dat ben ik niet met je eens. Je moet vaak ook veel geluk hebben op het juiste moment. Daar kan doorzettingsvermogen je zeker bij helpen, maar een garantie is het niet.

[...]

Herkenbaar. Ik ben nu 3 jaar RE en wil toch weer gaan werken. Ik mis de (intellectuele) uitdaging en het sociale contact. Je kan een gedeelte daarvan best invullen, maar het bleef bij mij toch klagen.

Het vinden van iets passends voor een beperkt aantal uren per week is daarentegen wel lastig heb ik inmiddels ontdekt. 32 of 40 uur is geen enkel probleem, maar minder dan 24 uur is het aanbod een stuk beperkter.
Het is ook mijn perspectief, maar ik zie om mij heen toch ook veel mensen hun doelen niet halen omdat ze er simpelweg niet consistent genoeg aan werken, of te vroeg stoppen omdat het moeilijk wordt. Vaak in combinatie met te snel te veel willen.

Talent is bijvoorbeeld een leuke bijkomstigheid, maar zonder constant werken aan vaardigheden komt een talent er niet. Het gaat ook om balans, en mogelijkheden uiteraard. Een beetje geluk is ook nodig, maar geluk en kansen krijgen zijn een startpunt, dat verlost (bijna) niemand van het werk dat gedaan moet worden.

In mijn ervaring is consistentie erg belangrijk, bij eigenlijk alles wat je wil bereiken. Uiteraard gelden er voor veel mensen niet die vrijheden om hun eigen doelen te kiezen, daar ben ik mij zeker van bewust. Die moeten gewoon op komen dagen binnen hun mogelijkheden.

Maar in het FO topic, maar ook daarbuiten zijn er zat mensen die wel mogelijkheden hebben en te lang blijven hangen in plannen, extra voorzieningen nemen waar die niet nodig zijn of niet consistent genoeg zijn bij het werken aan wat ze willen doen. Wat dat ook is, van pianospelen tot meer conditie krijgen of de knoop doorhakken om die wereldreis te gaan maken. Al die dingen hebben een component van dingen die moeten gebeuren, zaken die gedaan moeten worden om het doel te halen.

Men koopt wel de mooie racefiets, maar krijgt het niet voor elkaar om 3 keer per week een schema te volgen om op te bouwen over langere periode. En er een gewoonte van te maken. Zodat het ook daadwerkelijk kan lukken om het doel te halen. Niets is gegarandeerd natuurlijk en het niet halen en falen hoort erbij. Maar niet beginnen is denk ik erger. En je leert er altijd wat van als je iets voldoende tijd hebt uitgeprobeerd. Of het idee wel of niet voor jou iets was bijvoorbeeld.

Ervaren is gewoon belangrijk, maar even iets doen werkt voor mij niet, er moet voldoende tijd zijn om echt iets geprobeerd te hebben.

Wat je aanhaalt met werk heb ik ook gehad, ik was weliswaar niet FO, maar kon even niet werken. Ik miste ook de omgeving, de sociale contacten en de structuur die er als vanzelf voor zorgt dat er altijd wel iets te doen is wat in je straatje past (ook hier weer, vanaf een bepaald soort werk uiteraard). Ik was blij om weer aan de slag te gaan.

Overigens, bij veel (semi)overheid is het wel mogelijk om korter te werken. Of het met de huidige bezuinigingen door het kabinet wellicht tot een stop in vacatures leidt weet ik niet, maar gratis werk zal sowieso niet afgeslagen worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:19

TheDudez

Usenet stofzuiger!

jerh schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:52:

[...]
Voor sommige dingen moet je inderdaad geluk hebben als je in het verkeerde land bent geboren of je hebt een ernstige ziekte daar kan je weinig aan doen. Maar dan nog moet je het beste er uithalen wat er in zit. Het is natuurlijk ook vallen en opstaan tot het wel lukt. Maar als je niet op je bek gaat dan leer je ook niks. Dat hoort er gewoon bij.

[ Voor 6% gewijzigd door TheDudez op 15-07-2024 12:38 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Requiem19
CornermanNL schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:48:
[...]

In mijn ervaring is consistentie erg belangrijk, bij eigenlijk alles wat je wil bereiken.
Quoted for truth :).

Ik leer ook steeds meer dat consistentie eigenlijk de sleutel in het leven is om écht iets te bereiken. Consistent - dus maand in, maand uit, jaar in, jaar uit - 500euro inleggen in je ETF's werkt aan het einde van de rit veel beter dan 6 maanden 700euro inleggen en het dan weer even laten versloffen omdat je andere prio's hebt.

Idem idd met sporten. Pas toen ik een jaar lang iedere week minimaal 3x per week op de fiets zat werd ik ineens écht goed.

Voor mij is dit een gouden draad geworden bij het definieren van doelen. Is het realistisch mogelijk om consistent te zijn bij de stappen die nodig zijn om het doel te halen? If not, dan pas ik ook m'n doel aan...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:26
Ik ben zelf eigenlijk helemaal afgestapt van het idee van 'vervroegd pensioen'.

Ik doe mijn werk ook graag, na 6 jaar is het nog steeds uitdagend en zit het voor mijn eigen cognitieve capaciteiten in de zone tussen te gemakkelijk en te moeilijk.

Daarnaast heb ik mijn idee over de 4%-regel wat bijgesteld.
Geld uitgeven uit vermogen dat telkens weer aangroeit is leuk. Maar steeds een beetje meer geld uitgeven uit vermogen dat telkens weer aangroeit is nog een beetje leuker.

Dus nu heb ik de combinatie van, naar mijn mening, zinvol werk. En gemiddeld iedere maand iets meer geld uit te geven aan dingen waar ik zin in heb. Nog steeds met vermogen dat zich opbouwt maar niet meer met de focus daarop.

Zal ook wel een beetje met de leeftijd, halverwege de 40, te maken hebben.

Het is wel de bedoeling om ook zelf effectief geld uit te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
CornermanNL schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:48:
[...]

Het is ook mijn perspectief, maar ik zie om mij heen toch ook veel mensen hun doelen niet halen omdat ze er simpelweg niet consistent genoeg aan werken, of te vroeg stoppen omdat het moeilijk wordt. Vaak in combinatie met te snel te veel willen.

Talent is bijvoorbeeld een leuke bijkomstigheid, maar zonder constant werken aan vaardigheden komt een talent er niet. Het gaat ook om balans, en mogelijkheden uiteraard. Een beetje geluk is ook nodig, maar geluk en kansen krijgen zijn een startpunt, dat verlost (bijna) niemand van het werk dat gedaan moet worden.

In mijn ervaring is consistentie erg belangrijk, bij eigenlijk alles wat je wil bereiken. Uiteraard gelden er voor veel mensen niet die vrijheden om hun eigen doelen te kiezen, daar ben ik mij zeker van bewust. Die moeten gewoon op komen dagen binnen hun mogelijkheden.

Maar in het FO topic, maar ook daarbuiten zijn er zat mensen die wel mogelijkheden hebben en te lang blijven hangen in plannen, extra voorzieningen nemen waar die niet nodig zijn of niet consistent genoeg zijn bij het werken aan wat ze willen doen. Wat dat ook is, van pianospelen tot meer conditie krijgen of de knoop doorhakken om die wereldreis te gaan maken. Al die dingen hebben een component van dingen die moeten gebeuren, zaken die gedaan moeten worden om het doel te halen.

Men koopt wel de mooie racefiets, maar krijgt het niet voor elkaar om 3 keer per week een schema te volgen om op te bouwen over langere periode. En er een gewoonte van te maken. Zodat het ook daadwerkelijk kan lukken om het doel te halen. Niets is gegarandeerd natuurlijk en het niet halen en falen hoort erbij. Maar niet beginnen is denk ik erger. En je leert er altijd wat van als je iets voldoende tijd hebt uitgeprobeerd. Of het idee wel of niet voor jou iets was bijvoorbeeld.

Ervaren is gewoon belangrijk, maar even iets doen werkt voor mij niet, er moet voldoende tijd zijn om echt iets geprobeerd te hebben.

Wat je aanhaalt met werk heb ik ook gehad, ik was weliswaar niet FO, maar kon even niet werken. Ik miste ook de omgeving, de sociale contacten en de structuur die er als vanzelf voor zorgt dat er altijd wel iets te doen is wat in je straatje past (ook hier weer, vanaf een bepaald soort werk uiteraard). Ik was blij om weer aan de slag te gaan.

Overigens, bij veel (semi)overheid is het wel mogelijk om korter te werken. Of het met de huidige bezuinigingen door het kabinet wellicht tot een stop in vacatures leidt weet ik niet, maar gratis werk zal sowieso niet afgeslagen worden ;)
We zijn op het hoofdlijnen wel eens geloof ik. Wat voor de een werkt, doet dat misschien voor de ander niet. En het aantal mensen wat graag een pot goud in de tuin aantreft, zonder er iets voor te doen is groot :)

En (semi)overheid, zeker naar gekeken. Maar ik heb een cv met 25 jaar DGA er op staan en dan vinden ze al snel overgekwalificeerd of niet passen, omdat ze helemaal geen directeur zoeken..... dat je gewoon leuk werk wilt doen, land niet makkelijk. Tot nu toe is dat mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
jerh schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:56:
[...]

We zijn op het hoofdlijnen wel eens geloof ik. Wat voor de een werkt, doet dat misschien voor de ander niet. En het aantal mensen wat graag een pot goud in de tuin aantreft, zonder er iets voor te doen is groot :)

En (semi)overheid, zeker naar gekeken. Maar ik heb een cv met 25 jaar DGA er op staan en dan vinden ze al snel overgekwalificeerd of niet passen, omdat ze helemaal geen directeur zoeken..... dat je gewoon leuk werk wilt doen, land niet makkelijk. Tot nu toe is dat mijn ervaring.
Ook mijn ervaring. Mijn CV ziet er niet slecht uit, maar als je gaat zoeken naar iets 'anders' als je boven de 50 zit, dan krijg je snel commentaar als: je bent gewoon een team te leiden, je gaat dat missen. Of... dit werk is te simpel, je gaat je vervelen.
We gaan nooit kunnen betalen wat jij wil verdienen (en dat zeggen ze dan voor je je salariswens op tafel hebt gelegd.)

Als recruiter of 'hiring manager' is dat ook een risico nemen, en als er dan andere kandidaten beter in het plaatje passen, dan val je er snel tussen uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Het moeilijkste lijkt (want in de praktijk is het best makkelijk) om je van een heleboel zaken, oordelen, mores in het leven niets of nauwelijks iets aan te trekken.
De vraag 'Waarom?' ligt bijna op mijn lippen bestorven.
Zolang je andere mensen of de maatschappij geen schade toebrengt, vind ik dat je heel veel moeten kunnen doen.
Dus je niet druk maken om wat de buren zeggen, niet druk maken om wat de gemeente zegt, niet druk maken om wat je vrienden zeggen (of andere vrienden zoeken) en gewoon doen waarvan jij denkt dat het goed is.
Dat kan op veel manieren en met vele doelen. Ook om tot FO te komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Rzaan schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:05:
Het moeilijkste lijkt (want in de praktijk is het best makkelijk) om je van een heleboel zaken, oordelen, mores in het leven niets of nauwelijks iets aan te trekken.
De vraag 'Waarom?' ligt bijna op mijn lippen bestorven.
Zolang je andere mensen of de maatschappij geen schade toebrengt, vind ik dat je heel veel moeten kunnen doen.
Dus je niet druk maken om wat de buren zeggen, niet druk maken om wat de gemeente zegt, niet druk maken om wat je vrienden zeggen (of andere vrienden zoeken) en gewoon doen waarvan jij denkt dat het goed is.
Dat kan op veel manieren en met vele doelen. Ook om tot FO te komen.
Je beschrijft : "the art of not giving a fuck"
Er zijn idd een heleboel dingen waar we ons druk over maken en die achteraf gezien totaal irrelevant zijn.
Sommige van mijn tantes hebben hele familievetes uitgevochten over een servies of een set kristallen glazen uit een erfenis die daarna alleen stof hebben staan happen, laat staan eens gebruikt zijn om lekker op te eten en een goede fles wijn uit te drinken....

En nu proberen ze die oude meuk aan de volgende generatie te slijten...(pas als ze dood zijn natuurlijk..) En dan zijn ze verwonderd als ik zeg dat ik geen zin heb in die spullen... omdat het me geen fuck interesseert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Tommie12 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:20:

En nu proberen ze die oude meuk aan de volgende generatie te slijten...(pas als ze dood zijn natuurlijk..) En dan zijn ze verwonderd als ik zeg dat ik geen zin heb in die spullen... omdat het me geen fuck interesseert.
Behalve als je het op Marktplaats kunt zetten en weer een stapje dichterbij bent op weg naar FO :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rzaan schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:39:
[...]

Behalve als je het op Marktplaats kunt zetten en weer een stapje dichterbij bent op weg naar FO :9
Dat moet je eens proberen. Niemand wil dat, en die rommel inpakken transporteren en dan proberen te verkopen voor halve appel en geen ei....
Ik zal je bellen, dan kan je alles ophalen en zelf verkopen.

Pagina: 1 ... 215 ... 295 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.