Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Tommie12 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:18:
[...]

Dat moet je eens proberen. Niemand wil dat, en die rommel inpakken transporteren en dan proberen te verkopen voor halve appel en geen ei....
Ik zal je bellen, dan kan je alles ophalen en zelf verkopen.
Het leukste is dat, als het wel een speciaal merkje/bijzondere uitgave/verzamelaarsitem is, en het toch nog een leuke duit opbrengt, je alsnog scheve ogen hebt in de familie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

[...]

Dat moet je eens proberen. Niemand wil dat, en die rommel inpakken transporteren en dan proberen te verkopen voor halve appel en geen ei....
Hoe ouder ik word, hoe meer ik ook in "mijn tijd is ook geld" ga denken. Zo'n "zooi op marktplaats zetten" is een mooi voorbeeld. De kans dat je er meer uit krijgt dan jij aan tijd en energie erin hebt gestoken is vrij laag. Ik ben veel makkelijker geworden met of iets kort maar aanbieden en geen respons = kliko/recyclen, of direct al gewoon wegdonderen in een opruimbui :P

Heb het geluk een leuke baan te hebben die ik in theorie waar dan ook (waar een pc aan het internet kan hangen) kan doen, en ik ben aan het nadenken hoe ik dat wil invullen de komende zeg 25 jaar, vandaar dat ik ook hier een beetje lurkend rondhang :)
- Heb ik nog wel zin om in Nederland te blijven hangen. Kan ik niet beter mijn huis gaan verkopen over x jaar en al hoppend tussen leuke landen mijn leven doorbrengen?
- Toch het huis aanhouden en x maanden ergens anders rondhangen?

Op een kantoor word ik gillend gek tegenwoordig, en ik pas mijn werktijden graag aan aan het weer ;) Heb een normaal salaris en heb niet de illusie dat ik op opgebouwd vermogen kan gaan teren, maar zit meer aan een tussen-variant te denken waarbij ik bijvoorbeeld lekker in Zweden of Nieuw-Zeeland ga rondhangen, en zodra ik mijn werklaptop dichtklap de wandelschoenen aantrek en er op uitga :P Zou ook niet hoeven stoppen met werken, omdat ik het 1. leuk vind 2. ik graag het ritme en de (digitale) contacten heb ;)

Excuses als ik een vergelijkbare situatie hier gemist heb, maar zijn er dus mensen die hier ervaring mee hebben of ook vergelijkbare plannen hebben? Lijkt me leuk daarover te sparren. Hopelijk valt het nog genoeg binnen het FO-plaatje :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:46
Tommie12 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:20:
[...]
Je beschrijft : "the art of not giving a fuck"
en @Rzaan ik denk ook deze (nog ouder, al uit 1973) How I Found Freedom in an Unfree World:
Freedom is the opportunity to live your life as you want to live it. And that is possible, even if others remain as they are. If you’re not free now, it might be because you’ve been preoccupied with the people or institutions that you feel have restrained your freedom......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:17
Requiem19 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:00:
[...]

Quoted for truth :).

Ik leer ook steeds meer dat consistentie eigenlijk de sleutel in het leven is om écht iets te bereiken. Consistent - dus maand in, maand uit, jaar in, jaar uit - 500euro inleggen in je ETF's werkt aan het einde van de rit veel beter dan 6 maanden 700euro inleggen en het dan weer even laten versloffen omdat je andere prio's hebt.

Idem idd met sporten. Pas toen ik een jaar lang iedere week minimaal 3x per week op de fiets zat werd ik ineens écht goed.

Voor mij is dit een gouden draad geworden bij het definieren van doelen. Is het realistisch mogelijk om consistent te zijn bij de stappen die nodig zijn om het doel te halen? If not, dan pas ik ook m'n doel aan...
Dat werkt voor jou, maar is geen universele waarheid. Er zijn een hoop mensen die dat juist te rigide vinden, of zelfs een sleur. Er zit impliciet de aanname in dat je "iets wil bereiken". Terwijl er ook volksstammen zijn die gewoon lekker bezig willen zijn met 'iets', maar dat bv geen drie keer per week willen. Of mensen die juist blij worden van van dag tot dag leven en van de ene naar de andere activiteit overstappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:11
Rubbergrover1 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:15:
[...]

Dat werkt voor jou, maar is geen universele waarheid. Er zijn een hoop mensen die dat juist te rigide vinden, of zelfs een sleur. Er zit impliciet de aanname in dat je "iets wil bereiken". Terwijl er ook volksstammen zijn die gewoon lekker bezig willen zijn met 'iets', maar dat bv geen drie keer per week willen. Of mensen die juist blij worden van van dag tot dag leven en van de ene naar de andere activiteit overstappen.
Oneens, de redenering van @Requiem19 bevat juist heel veel realisme en wat mij betreft levenswijsheid. Realisme juist door doelen bij te stellen (en wat mij betreft los te laten) als er niet consistent aan gewerkt kan worden. Ik zie dat toch regelmatig in mijn omgeving: wel iets willen bereiken, maar niet het consistente werk erin willen stoppen. Veel realistischer is dan te genieten van het incidentele werk, maar geen wonderen te verwachten. Daar wringt wel eens de schoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:11
Rubbergrover1 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:15:
[...]

Dat is prima, bereik je alleen minder. Of je bereikt hetzelfde maar doet er langer over. Als je van dag tot dag leeft zal FO ongetwijfeld niet een doel van je zijn. Ik stel dus ook niet dat iedereen in de wereld moet doen wat ik doe. Ik stel alleen dat als je een doel hebt (FO/ beter worden in sporten) de meest doorslaggevende factor consistentie is.

Uiteraard eens dat je vooral een manier moet kiezen waarop je iets doet dat je makkelijk vol kunt houden. En hoe je vorm geeft wat je consistent met plezier kunt volhouden is absoluut persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:17
Magpie schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:25:
[...]

Oneens, de redenering van @Requiem19 bevat juist heel veel realisme en wat mij betreft levenswijsheid. Realisme juist door doelen bij te stellen (en wat mij betreft los te laten) als er niet consistent aan gewerkt kan worden. Ik zie dat toch regelmatig in mijn omgeving: wel iets willen bereiken, maar niet het consistente werk erin willen stoppen. Veel realistischer is dan te genieten van het incidentele werk, maar geen wonderen te verwachten. Daar wringt wel eens de schoen.
Als je doel is om gewoon lekker te leven, dan betekent dat dus niet per se dat je consistent en bepaald ritme of patroon moet herhalen. Er zijn genoeg mensen die daar juist gillend gek van zouden worden. Dat is mijn punt. Consistentie kan dan juist averechts werken bij het bereiken van levensgeluk. Zeker met de gedachte dat FO geen doel is maar een middel voor een prettig leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-10 06:26
Rubbergrover1 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:24:
[...]

Het gaat bij die reservering voor onderhoud ook niet alleen om de uitgaven die je doet, maar ook om de impact op de waarde als je bepaalde dingen niet doet. Ik denk dat we allemaal wel de Funda advertenties herkennen van mensen die waarschijnlijk naar een verzorgingshuis met een huis dat er uitziet alsof er een halve eeuw niets aan gedaan is. Dat zijn niet voor niets vaak woningen die relatief goedkoop in de markt staan. Aangezien het niet-uitgevoerde onderhoud wel een behoorlijk prijsdrukkend effect op de woningwaarde heeft.

Zelfde geldt voor bv als je zelf weinig geeft om een keuken of badkamer. Dat betekent dat je daar geen/weinig uitgaven voor hebt. Maar een woning met een 'spartaans' interieur levert vaak wel wat minder op dan een woning met een moderne keuken/badkamer.
Hoeft helemal niet. Zoals vermeld heeft mijn nieuwe buurman een huis gekocht die net 3 jaar geleden volledige gerenoveerd is. Waarschijnlijk is het niet zijn smaak en gaat hij het opnieuw renoveren (net nieuwe keuken eruit, net gerenoveerde badkamer slopen en vergroten en opnieuw renoveren).
Alsof geld met bakken uit luch komt vallen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• phantom09
2Dutch schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:45:
[...]

Hoe ouder ik word, hoe meer ik ook in "mijn tijd is ook geld" ga denken. Zo'n "zooi op marktplaats zetten" is een mooi voorbeeld. De kans dat je er meer uit krijgt dan jij aan tijd en energie erin hebt gestoken is vrij laag. Ik ben veel makkelijker geworden met of iets kort maar aanbieden en geen respons = kliko/recyclen, of direct al gewoon wegdonderen in een opruimbui :P
Als je spullen hebt die je niet meer gebruikt en ook niet wil verkopen, breng ze dan naar een 2e handse winkel.
Maak je zowel de winkel blij alsmede de nieuwe koper. En niet te vergeten het is ook goed voor het milieu.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:34
phantom09 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:55:
[...]

Als je spullen hebt die je niet meer gebruikt en ook niet wil verkopen, breng ze dan naar een 2e handse winkel.
Maar je zowel de winkel blij alsmede de nieuwe koper. En niet te vergeten het is ook goed voor het milieu.
Mijn eerste insteek is vooral om te proberen ze uit huis te houden. Ik ben daar iets beter in dan mijn vrouw…..

En ja, hier gaat regelmatig iets naar de kringloopwinkel. Dat is ook een vorm van hulp aan mensen die het minder breed hebben.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Tommie12 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:02:
[...]

Mijn eerste insteek is vooral om te proberen ze uit huis te houden. Ik ben daar iets beter in dan mijn vrouw…..

En ja, hier gaat regelmatig iets naar de kringloopwinkel. Dat is ook een vorm van hulp aan mensen die het minder breed hebben.
Nou dan kunnen we elkaar de hand schudden. Ik vindt het leuk om met mijn vrouw naar de winkels te gaan en te kijken wat ze verkopen, maar kopen doe ik nagenoeg niet (behalve in de supermarkt ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:36

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Je moet de goede dingen eruit zoeken.
Maar je hebt gelijk: De meeste spullen zijn geen zak meer waard.
Een Perzisch tapijt wat oma ooit gekocht heeft voor 4.000 gulden in 1975, daar krijg je nu met een beetje mazzel € 50 voor. Serviesgoed idem, of het moet heel bijzonder zijn, zoals sommig Deens servies uit de jaren 70.
Maar Wedgwood bijvoorbeeld raak je aan de straatstenen niet kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CornermanNL schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:48:
[...]

Het is ook mijn perspectief, maar ik zie om mij heen toch ook veel mensen hun doelen niet halen omdat ze er simpelweg niet consistent genoeg aan werken, of te vroeg stoppen omdat het moeilijk wordt. Vaak in combinatie met te snel te veel willen.

Talent is bijvoorbeeld een leuke bijkomstigheid, maar zonder constant werken aan vaardigheden komt een talent er niet. Het gaat ook om balans, en mogelijkheden uiteraard. Een beetje geluk is ook nodig, maar geluk en kansen krijgen zijn een startpunt, dat verlost (bijna) niemand van het werk dat gedaan moet worden.

In mijn ervaring is consistentie erg belangrijk, bij eigenlijk alles wat je wil bereiken. Uiteraard gelden er voor veel mensen niet die vrijheden om hun eigen doelen te kiezen, daar ben ik mij zeker van bewust. Die moeten gewoon op komen dagen binnen hun mogelijkheden.

Maar in het FO topic, maar ook daarbuiten zijn er zat mensen die wel mogelijkheden hebben en te lang blijven hangen in plannen, extra voorzieningen nemen waar die niet nodig zijn of niet consistent genoeg zijn bij het werken aan wat ze willen doen. Wat dat ook is, van pianospelen tot meer conditie krijgen of de knoop doorhakken om die wereldreis te gaan maken. Al die dingen hebben een component van dingen die moeten gebeuren, zaken die gedaan moeten worden om het doel te halen.

Men koopt wel de mooie racefiets, maar krijgt het niet voor elkaar om 3 keer per week een schema te volgen om op te bouwen over langere periode. En er een gewoonte van te maken. Zodat het ook daadwerkelijk kan lukken om het doel te halen. Niets is gegarandeerd natuurlijk en het niet halen en falen hoort erbij. Maar niet beginnen is denk ik erger. En je leert er altijd wat van als je iets voldoende tijd hebt uitgeprobeerd. Of het idee wel of niet voor jou iets was bijvoorbeeld.

Ervaren is gewoon belangrijk, maar even iets doen werkt voor mij niet, er moet voldoende tijd zijn om echt iets geprobeerd te hebben.

Wat je aanhaalt met werk heb ik ook gehad, ik was weliswaar niet FO, maar kon even niet werken. Ik miste ook de omgeving, de sociale contacten en de structuur die er als vanzelf voor zorgt dat er altijd wel iets te doen is wat in je straatje past (ook hier weer, vanaf een bepaald soort werk uiteraard). Ik was blij om weer aan de slag te gaan.

Overigens, bij veel (semi)overheid is het wel mogelijk om korter te werken. Of het met de huidige bezuinigingen door het kabinet wellicht tot een stop in vacatures leidt weet ik niet, maar gratis werk zal sowieso niet afgeslagen worden ;)
Ik herken dit voor een deel erg bij mezelf als hobby muzikant, maar ik denk dat dit best wel in z'n algemeenheid geldt tegenwoordig.

Wat ik zelf ervaar: Ik ben wat met muziek bezig en dan op den duur denk ik; hè, maar als ik dit koop dan kan ik het nog veel beter maken :P

Om terug te komen op die mooie racefiets: een racefiets gaat je niet laten fietsen. Het is hoogstens een middel, maar je moet het toch zelf doen.

Beter zou zijn om klein te beginnen, en dan telkens verder uit te bouwen.

Maar ik denk dat dit een soort kwaal is die bij ons ingedreven is door het kapitalisme. Zo van: als ik dit heb dat beter (duurder) is, dan kan ik dat beter.
Terwijl ook alle f1 coureurs gewoon in een simpele kart zijn begonnen

@Rzaan

Ik ben het best wel met je eens, behalve dan dat streven naar geluk. Ik vind dat zelf een extreem grote valkuil. Er is dan altijd weer een volgend gelukje, zegmaar.

Ik denk dat (heel nederlands) tevredenheid een beter streven is. Maar wel telkens grenzen verleggen goed is (voor iedereen anders)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2024 22:55 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Verwijderd schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:50:

Ik ben het best wel met je eens, behalve dan dat streven naar geluk. Ik vind dat zelf een extreem grote valkuil. Er is dan altijd weer een volgend gelukje, zegmaar.

Ik denk dat (heel nederlands) tevredenheid een beter streven is. Maar wel telkens grenzen verleggen goed is (voor iedereen anders)
Als tevredenheid je geluk is, is het ook goed. Ik maak door omstandigheden de laatste jaren een periode van tevredenheid en dankbaarheid door. Blij met mijn leven en mijn partner. Niks geks of groots, maar gewoon tevreden met wat ik heb. Dat is mijn 'geluk'.
Zal voor iedereen weer anders zijn, en het verschuift continue. Als je veel reist, ben je soms weer heel blij als je naar huis mag.

EDIT: Voor wat betreft FO denk ik dat ook 'tevredenheid' een belangrijk ijkpunt kan zijn. Je kunt je blindstaren op 2de huis op Curaçao, maar als erop uitrekken met je tentje je grootste geluk is, ligt het punt waarop je FO bent waarschijnlijk een stuk eerder binnen je bereik.

[ Voor 14% gewijzigd door Rzaan op 16-07-2024 08:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
Iedereen is al FO lijkt het? Al meer dan een week geen posts over auto's/zonnepanelen/the boring middle etc. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:25
rube schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 02:17:
Iedereen is al FO lijkt het? Al meer dan een week geen posts over auto's/zonnepanelen/the boring middle etc. :P
Er is zelfs iets gezegd over een racefiets zonder dat er een discussie op volgt over onderhoudskosten, aanschafprijs en afschrijving: :+
Verwijderd schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:50:
[...]
.

Om terug te komen op die mooie racefiets: een racefiets gaat je niet laten fietsen. Het is hoogstens een middel, maar je moet het toch zelf doen.
Maar serieus: in the boring middle is er ook gewoon niet zoveel te melden. Voor ons als FMA gangers die niet zo hardcore bezig willen zijn is zelfs kleine tweakjes aanbrengen op het moment niet echt aan de orde.
FMA is bij ons dan ook vooral ingegeven doordat we ons bestedingspatroon in de afgelopen jaren veel minder hebben aangepast dan onze inkomsten. We hebben simpelweg niet de behoefte om meer uit te geven. Als die behoefte er wel een keer is dan geven we het wel uit

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-10 00:54

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

2Dutch schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:45:
[...]

Heb het geluk een leuke baan te hebben die ik in theorie waar dan ook (waar een pc aan het internet kan hangen) kan doen, en ik ben aan het nadenken hoe ik dat wil invullen de komende zeg 25 jaar, vandaar dat ik ook hier een beetje lurkend rondhang :)
- Heb ik nog wel zin om in Nederland te blijven hangen. Kan ik niet beter mijn huis gaan verkopen over x jaar en al hoppend tussen leuke landen mijn leven doorbrengen?
- Toch het huis aanhouden en x maanden ergens anders rondhangen?

Op een kantoor word ik gillend gek tegenwoordig, en ik pas mijn werktijden graag aan aan het weer ;) Heb een normaal salaris en heb niet de illusie dat ik op opgebouwd vermogen kan gaan teren, maar zit meer aan een tussen-variant te denken waarbij ik bijvoorbeeld lekker in Zweden of Nieuw-Zeeland ga rondhangen, en zodra ik mijn werklaptop dichtklap de wandelschoenen aantrek en er op uitga :P Zou ook niet hoeven stoppen met werken, omdat ik het 1. leuk vind 2. ik graag het ritme en de (digitale) contacten heb ;)

Excuses als ik een vergelijkbare situatie hier gemist heb, maar zijn er dus mensen die hier ervaring mee hebben of ook vergelijkbare plannen hebben? Lijkt me leuk daarover te sparren. Hopelijk valt het nog genoeg binnen het FO-plaatje :)
Wij zijn bezig om naar Spanje te emigreren. Er zit natuurlijk heel veel context bij maar om niet daar een kei lang verhaal over te schrijven en een beetje ontopic te blijven, zou ik het volgende er over zeggen; het gaat erom wat je doel nu exact is en wat je eruit wilt halen. Wat ik heel vaak zie is dat men een land leuk vindt van vakantie of een film. Er wonen, leven, werken, etc. is in de werkelijkheid toch heel wat anders. Het andere is dat er altijd een bepaald beeld is van "als X anders is, dan ga ik ook Y opeens doen" - m.a.w je opmerking over; als ik klaar ben met werken, ga ik daar lekker wandelen. Ik ben van mening dat mensen niet, of in elk geval niet snel veranderen. Dus wat doe je nu? Lig je na je werk op de bank TV te kijken elke dag, of trek je er wel eens op uit naar de zoveel mooie plekjes die NL ook gewoon heeft? :) Als het ongeveer het eerste is, dan zou ik toch graag je ballon willen prikken.

Daarnaast ben ik van mening dat je wel een type persoon moet zijn om eigenlijk als een nomad te leven. Dat moet je liggen of niet, maar het kan anders best wel een saaie en donkere ervaring zijn. Visa-versa, als je het wel echt bent, dan hoef je (naar mijn mening) de vraag bijna niet te stellen en dan zou ik al verwachten dat je 8x per jaar weg bent uit NL. Zeker aangezien zoals ik lees, je geen partner hebt en toch remote kan werken?

Maar om het dan toch nog een beetje ontopic te houden; de landen die je aanhaalt zouden dan net niet op mijn lijstje staan. Heel mijn punt voor Spanje, los van nog tig redenen; is dat ik er domweg 2x op vooruit ga qua wat ik over kan houden aan het einde van de maand. Ik zie dat niet gebeuren in Zweden, eigenlijk het tegenovergestelde. En waarom zou je je huis verkopen? Waarom nou juist niet verhuren terwijl je ergens op de wereld 3 euro per nacht betaald voor je overnachting? ;) Dat lijkt mij in elk geval prettiger. Want ik vind dat wij NLers vaak een unieke positie hebben qua IT werk en mogelijkheden daarin!

Enfin; Ik ken je niet als persoon, noch je situatie, maar als je het echt wilt, niets houdt je volgens mij tegen om over 3 maanden, een paar weken ergens anders te zitten om het uit te proberen. En lekker boeiend als je dat wat meer kost dan verwacht, ik zie dat als een kleine investering in je leven.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@Douweegbertje
Goed verhaal.
Datzelfde heb ik bij mensen die zeggen 'het liefst zou ik nog eens een boek schrijven'. En als je dan vraagt 'wat heb je tot nu toe geschreven?', geven ze als antwoord 'niks'.
BS. Schrijvers schrijven altijd. Al is het maar korte verhaaltjes in de schoolkrant. Dus dat boek gaat er nooit komen. Ze beginnen niet eens, haken af, of het wordt een kutboek.

Mensen zouden veel meer moeten doen aan zelfreflectie. En goed onderzoeken waar je echt daadwerkeleijk blij van wordt.
Mbt tot FO heeft dit veel zin, want misschien heb je wel veel minder nodig dan je dacht. Of juist veel meer en moet je er nog harder aan trekken.
FO is namelijk ook relatief. Voor mensen zonder zonder geld is een ton een vermogen. Maar hoe meer je hebt, hoe hoger dat bedrag wordt wat je als FO beschouwt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Douweegbertje schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 07:04:
Enfin; Ik ken je niet als persoon, noch je situatie, maar als je het echt wilt, niets houdt je volgens mij tegen om over 3 maanden, een paar weken ergens anders te zitten om het uit te proberen. En lekker boeiend als je dat wat meer kost dan verwacht, ik zie dat als een kleine investering in je leven.
Zeer goed adviezen, dankjewel! Ik heb het niet zo op mijn eigen huis verhuren, o.a. omdat ik natuurlijk (nu) nog niet weet hoe lang ik weg ben en daardoor toch een beetje een beperking voel. Dus dan neig ik meer naar "of alles of niets", niet ineens weer opduiken en dan je huurder aankijken of ie ajb op wilt zouten :+

Ik wandel nu in NLD elke dag voor de nodige stappen en ga met vrienden regelmatig het bos in e.d., maar dat is toch wel andere koek dan in ZWE, NOR of NZ de natuur verkennen zeg maar. Ook is het qua "rust" heel anders daar dan hier, merkte in NOR en ZWE dat ik het veel gemoedelijker vond, minder gehaast allemaal. Was inderdaad van plan om het over een paar jaar gewoon eens wat maanden te proberen door een vakantie en remote werken te combineren. Het zou ook zomaar kunnen dat ik een reislustige levenspartner weet te scoren, dat maakt het sowieso al een stuk leuker allemaal. Misschien wordt het mijn standaard manier van "langer" vakantievieren, of toch iets wat ik echt bewust ga nastreven. Only time will tell ;) Nogmaals bedankt voor je input en succes met je eigen emigratie, klinkt mooi allemaal (en betaalbaar) ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:19
Douweegbertje schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 07:04:
[...]

Wij zijn bezig om naar Spanje te emigreren. [...] Heel mijn punt voor Spanje, los van nog tig redenen; is dat ik er domweg 2x op vooruit ga qua wat ik over kan houden aan het einde van de maand.
Zelf ben ik ook naar Spanje geëmigreerd en kan het bevestigen, maar Spanje is een groot land qua verschillen. In Madrid is de cultuur en levenskosten heel anders dan in een dorpje aan de costa del sol.

Daarnaast moet je uiteraard ook altijd beseffen dat je dingen moet opgeven. Ik heb sinds ik hier woon geen fiets meer aangeraakt omdat de stad er niet op is ingericht en het qua temperatuur vaak geen fietsweer is.
[...]
3 maanden is wel heel kort, maar ja helemaal mee eens. Dit is ook altijd wat ik zeg tegen vrienden en familie. Niets is in bloed getekend. Als het niet bevalt dan kom ik terug (of zoek ik een ander oord).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
2Dutch schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:03:
[...]

Zeer goed adviezen, dankjewel! Ik heb het niet zo op mijn eigen huis verhuren, o.a. omdat ik natuurlijk (nu) nog niet weet hoe lang ik weg ben en daardoor toch een beetje een beperking voel. Dus dan neig ik meer naar "of alles of niets", niet ineens weer opduiken en dan je huurder aankijken of ie ajb op wilt zouten :+
Voor mij was het dezelfde overweging. Ik heb geen zin om naast alle uitdagingen die emigreren met zich mee brengt nog een hoofdpijn dossier te hebben met een slechte huurder, lekkage etc.
Ik wandel nu in NLD elke dag voor de nodige stappen en ga met vrienden regelmatig het bos in e.d., maar dat is toch wel andere koek dan in ZWE, NOR of NZ de natuur verkennen zeg maar. Ook is het qua "rust" heel anders daar dan hier, merkte in NOR en ZWE dat ik het veel gemoedelijker vond, minder gehaast allemaal.
Het ligt er ook heel erg aan waar je in NLD bent. Er zijn genoeg dorpen vanuit waar je zo een groot natuurgebied aanwandelt, eventueel over de grens in Duitsland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-09 18:14
rube schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 02:17:
Ik denk dan ook dat het zo moeilijk niet is nee. We leven in een wereld van absolute overvloed, zeker in de BE/NL. Het is dan (mits een beetje inspanning natuurlijk) niet moeilijk om een FO te bereiken.

Veel mensen klagen, maar ik denk dat je voor een modaal dagloon erg veel in je supermarktkar kan leggen tegenwoordig. Meer dan 10 jaar geleden, niet per se, maar zeker wel meer dan 25 jaar geleden. Andere zaken zijn ook enorm veel goedkoper geworden (zowat alles met technologie).

Natuurlijk zijn er ook dingetjes die wat duurder zijn geworden, maar buiten vastgoed zijn het vaak minder essentiele zaken (horeca bijvoorbeeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Galactic schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:52:
[...]

Ik denk dan ook dat het zo moeilijk niet is nee. We leven in een wereld van absolute overvloed, zeker in de BE/NL. Het is dan (mits een beetje inspanning natuurlijk) niet moeilijk om een FO te bereiken.

Veel mensen klagen, maar ik denk dat je voor een modaal dagloon erg veel in je supermarktkar kan leggen tegenwoordig. Meer dan 10 jaar geleden, niet per se, maar zeker wel meer dan 25 jaar geleden. Andere zaken zijn ook enorm veel goedkoper geworden (zowat alles met technologie).

Natuurlijk zijn er ook dingetjes die wat duurder zijn geworden, maar buiten vastgoed zijn het vaak minder essentiele zaken (horeca bijvoorbeeld).
De stijging van huizenprijzen doet veel andere besparingen wel teniet...

Het is absoluut een pak moeilijker geworden om dat eerste vastgoed te verwerven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Tommie12 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:55:
[...]

De stijging van huizenprijzen doet veel andere besparingen wel teniet...

Het is absoluut een pak moeilijker geworden om dat eerste vastgoed te verwerven.
Je bent zelf van Belgie en in Belgie moet ik daar al helemaal mee oneens zijn. Bouwgrond in 10 jaar amper duurder geworden en al zeker niet de inflatie gevolgd. Je koopt een huis uit de jaren '70 voor een appel en een ei. Ik zie op biddit huizen weg gaan voor minder dan 150.000 euro, die prijzen zijn gewoon al meer dan 10 jaar niet meer veranderd, of zelfs gedaald.

Ja die moet je zwaar renoveren, maar dat was 10-15 jaar geleden ook al zo. Het was ook al zo dat de meeste personen daar geen zin in hadden. Ik heb nu het idee dat dit alleen maar erger geworden is. Het moeite willen doen in dat opzicht lijkt de meeste steeds minder gegeven.

Dat een nieuwbouw zwaar en duur is, is al zeker sinds +-2005 en later. Dus dat valt allemaal nog wel mee. In Nederland is de situatie inderdaad helemaal anders, vooral de afgelopen 5-6 jaar is dat niet leuk meer voor jeugdige instappers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Galactic schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:05:
[...]

Je bent zelf van Belgie en in Belgie moet ik daar al helemaal mee oneens zijn. Bouwgrond in 10 jaar amper duurder geworden en al zeker niet de inflatie gevolgd. Je koopt een huis uit de jaren '70 voor een appel en een ei. Ik zie op biddit huizen weg gaan voor minder dan 150.000 euro, die prijzen zijn gewoon al meer dan 10 jaar niet meer veranderd, of zelfs gedaald.

Ja die moet je zwaar renoveren, maar dat was 10-15 jaar geleden ook al zo. Het was ook al zo dat de meeste personen daar geen zin in hadden. Ik heb nu het idee dat dit alleen maar erger geworden is. Het moeite willen doen in dat opzicht lijkt de meeste steeds minder gegeven.

Dat een nieuwbouw zwaar en duur is, is al zeker sinds +-2005 en later. Dus dat valt allemaal nog wel mee. In Nederland is de situatie inderdaad helemaal anders, vooral de afgelopen 5-6 jaar is dat niet leuk meer voor jeugdige instappers.
Ik heb kinderen die nu aan het kopen/verkopen zijn.

Mijn oudste zoon kocht 6 jaar geleden een appartement met 20k kosten voor 135k€. En hij kon dat alleen financieren. Dat vind je nu voor 220-240k.

En wat je 5 jaar geleden voor 10k kreeg aan renovatie kost je nu bijna het dubbele...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Tommie12 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:22:
[...]

Ik heb kinderen die nu aan het kopen/verkopen zijn.

Mijn oudste zoon kocht 6 jaar geleden een appartement met 20k kosten voor 135k€. En hij kon dat alleen financieren. Dat vind je nu voor 220-240k.

En wat je 5 jaar geleden voor 10k kreeg aan renovatie kost je nu bijna het dubbele...
Maar ik heb het over een huis en jij over een appartement. Kosten voor renovatie zijn gestegen inderdaad, maar een verdubbeling vind ik wat overroepen ;)

Het zal zeker afhankelijk zijn van type vastgoed en regio. Maar er zijn echt nog genoeg kansen in België. In Nederland weet ik het zo niet, het rijhuisje in een middelgrote stad van mijn schoonouders gaat nu waarschijnlijk 400+k (uit 1973). Idem met dat van de schoonbroer in dezelfde stad, moet verkocht worden omwille van scheiding en zal waarschijnlijk 550-580k opbrengen. Dit voor een 2 onder een kap van 1981 waar ook wat opknapwerk aan te doen is.

Dat krijg ik niet voor mijn semi-passief vrijstaande woning uit 2017 (buitenwijk/bosrijk aan de rand van een middelgrote stad). En het is niet zo dat wij hier in België zoveel minder verdienen toch ;) Zou het voor een 21 jarige in Nederland nog mogelijk zijn om FO te worden voor hun 40ste als je met niets zou moeten starten. Vermoed dat dit momenteel in België veel makkelijker te bereiken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Los daarvan zijn zaken als auto rijden (zeker in Nederland) ook echt flink duurder geworden. En heb je tegenwoordig ook dingen nodig die er vroeger geeneens waren, zoals een smartphone.

Met een beetje mazzel en de juiste beslissingen maken kon je 25 jaar geleden net zo goed FO worden als nu.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Alles wat er vroeger was is nu veel goedkoper. Leef zoals we 25 jaar geleden de norm was en dan merk je niets van die noodzakelijke Android van 250 euro, en zelfs dan krijg je er gratis een fatsoenlijk camera en mobiele bereikbaarheid bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Deveon schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:22:
Alles wat er vroeger was is nu veel goedkoper. Leef zoals we 25 jaar geleden de norm was en dan merk je niets van die noodzakelijke Android van 250 euro, en zelfs dan krijg je er gratis een fatsoenlijk camera en mobiele bereikbaarheid bij.
Dat veel producten goedkoper zijn betekent nog niet dat het leven goedkoper is.

Als voorbeeld de telefoon, vroeger had je 1 vaste telefoon per huishouden en die kon makkelijk 15 jaar mee.

Tegenwoordig heeft ieder gezinslid een eigen toestel, en je mag blij zijn als je gemiddeld 4 jaar doet met zo'n Android toestel van €250,-.

En dat geldt voor veel zaken dat door o.a. de bouwkwaliteit en de snelle technologische ontwikkelingen de levensduur van veel producten korter is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
HandyLumberjack schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:10:
[...]

Als voorbeeld de telefoon, vroeger had je 1 vaste telefoon per huishouden en die kon makkelijk 15 jaar mee.

Tegenwoordig heeft ieder gezinslid een eigen toestel, en je mag blij zijn als je gemiddeld 4 jaar doet met zo'n Android toestel van €250,-.

En dat geldt voor veel zaken dat door o.a. de bouwkwaliteit en de snelle technologische ontwikkelingen de levensduur van veel producten korter is geworden.
De aankoop is dan nog peanuts, dat maandelijks abo is wat anders.

Maar een computer is zeker goedkoper geworden als je inflatiegecorrigeerd kijkt, en nog veel meer als je kijkt wat je krijgt voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
[...]

Dat is precies het punt want hij maakt. Het is vooral duurder door lifestyle inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-10 15:39
[...]

Alleen, als je met die bedrade telefoon de weg naar je camping in Frankrijk wilde opzoeken, dan had je een probleem. Daarover gesproken; ik heb nog een aantal core memories over snikhete autoritten en halve echtscheidingen omdat één van de ouders weer eens verdwaald was. Tegenwoordig zijn de lontjes minder kort omdat er zoiets als airco bestaat. En de ruzie is er niet eens, want die telefoon heeft tegenwoordig navigatie.

Je nog altijd rondreizen met een kaart in een Dacia Duster zonder airco. Als ik mijn vriendin zo gek krijg om dit met alles te doen in het leven - bij twijfel genoegen nemen met hoe het 25 jaar terug was - dan stijgt de SR naar 75% oid. Al hoeven vakanties ook met moderne techniek niet zo duur te zijn; vorige maand twee weekjes Rhodos gedaan voor €1500 all-in voor ons twee. Het scheelt als je voornaamste activiteiten daar natuur, freediven, en eten is. Dan maak je weinig kosten.

Ook abo's zijn zoiets: Bij Hollandsnieuwe krijg je letterlijk betaald voor het afnemen van een abo (mompelt wat over Thoorn) Internet 400mbit is €35 euro/maand. Voor entertainment is het internetabo het enige dat je nodig hebt. ;) Voor gamen en lego (haar hobby's) zijn er ook zat opties die een stuk goedkoper zijn dan waar de meeste mensen voor kiezen. Ik heb genoeg aan een oude sportmotor (hoewel moderniseren hier dingen als steering damper en ABS/TC oplevert, waar wel wat voor valt te zeggen), wat sportabo's, en internet. Dagjes uit zijn voornamelijk strand, en uit eten doen we niet zo vaak.

Het is maar net wat je gewend bent. Er is zeker wel sprake geweest van lifestyle inflation, maar van elke aankoop >€100/significant/luxe doen we het volgende: we kijken naar ons netto uurloon, delen dat door de savingsrate (dus effectief /0,5, maar kan natuurlijk variabel zijn over tijd) en vragen ons af of we hier zoveel uur voor willen werken. Dat maakt nieuwe spullen kopen ineens een stuk minder aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
R.van.M schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:32:
[...]

Dat is precies het punt want hij maakt. Het is vooral duurder door lifestyle inflatie.
En dat stukje lifestyle inflation kom je ook eigenlijk niet onderuit, voor allerlei zaken heb je tegenwoordig gewoon een recente smartphone nodig.

Veel dingen zijn echt wel goedkoper, maar in het totaalplaatje schiet je er toch niks mee op.
En 25 jaar terug kon je dus ook FO worden.

Als voorbeeld:

25 jaar geleden waren er genoeg eenverdiender gezinnen die daarmee prima konden leven en ook nog wel wat konden sparen. Zou de partner daarvan ook gaan werken (zonder lifestyle inflation) dan zouden ze ook een flinke savingsrate kunnen hebben en daarmee op een redelijke termijn FO kunnen zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

250 euro over 4 jaar met een tientje per maand voor een abonnement. Daarvoor krijg je echter een TomTom, camera, entertainment, EU brede communicatie en dat is niet eens het noodzakelijke deel..

Als die 15 euro per maand een significante impact op FO heeft dan zou ik echt eerst focussen op de inkomsten en daarna je andere uitgaven. Voor 25 euro p/m heb je bijvoorbeeld onbeperkt mobiel internet en zou voor mij persoonlijk ook het thuis internet kunnen vervangen.

Overigens wil ik hiermee niet zeggen dat het allemaal spotgoedkoop moet hoor, ik geef graag wat meer uit om later te stoppen met werken. Hier dus naast vast internet ook onbeperkt data en streef naar 4x per jaar op vakantie. Het is namelijk geen gegeven dat in de toekomst mogelijk blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Deveon schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:39:
[...]

250 euro over 4 jaar met een tientje per maand voor een abonnement. Daarvoor krijg je echter een TomTom, camera, entertainment, EU brede communicatie en dat is niet eens het noodzakelijke deel..

Als die 15 euro per maand een significante impact op FO heeft dan zou ik echt eerst focussen op de inkomsten en daarna je andere uitgaven. Voor 25 euro p/m heb je bijvoorbeeld onbeperkt mobiel internet en zou voor mij persoonlijk ook het thuis internet kunnen vervangen.

Overigens wil ik hiermee niet zeggen dat het allemaal spotgoedkoop moet hoor, ik geef graag wat meer uit om later te stoppen met werken. Hier dus naast vast internet ook onbeperkt data en streef naar 4x per jaar op vakantie. Het is namelijk geen gegeven dat in de toekomst mogelijk blijft.
Die 4x per jaar op vakantie, en zeker vliegen op vakantie, dat is echt iets wat veel meer mensen nu doen ivm met veel vroeger.

Toen ik jong was gingen wij 1 keer per jaar op vakantie, en het verste was het zuiden van Frankrijk. Mijn grootouders gingen nooit op vakantie, die hadden de zee pas voor de eerste keer gezien als ze 70 waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Tjah de materiële en immateriële welvaart neemt over het algemeen toch gewoon toe?

Kijk alleen maar naar hoeveel auto's er per huishouden zijn nu tov 30 jaar geleden, of hoeveel televisies er per woning zijn, of hoeveel er uitgegeven wordt aan hobby's en sporten van iedereen van het gezin.

Dat het toegenomen vermogen wordt gebruikt voor consumptie is in the bigger picture ook goed: dat zorgt er voor dat de economie blijft groeien. Als iedereen stopt met uitgeven.... ;).

Als FO aspirerend individu doe je er natuurlijk wel goed aan om in die trend niet mee te gaan. Als je structureel op veel dingen een paar tientjes per maand bespaart levert dat over een periode van 30 jaar toch wel heel veel op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Tommie12 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:11:
[...]
Die 4x per jaar op vakantie, en zeker vliegen op vakantie, dat is echt iets wat veel meer mensen nu doen ivm met veel vroeger.
Om het even in perspectief te plaatsen met de eerder aangehaalde Rhodos vakantie door mij: Vliegen is spotgoedkoop. Totale kosten voor reizen was €500. Daar zit óók parkeren op de luchthaven en twee weken huurauto bij. Als je met je eigen auto naar Zuid-Frankrijk gaat ben je even duur uit. En tegen de tijd dat ik in Dijon zit (vanuit Maastricht ;) ) met de auto lig ik in Griekenland op het strand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-10 14:19
scoobs schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:11:
[...]
En tegen de tijd dat ik in Dijon zit (vanuit Maastricht ;) ) met de auto lig ik in Griekenland op het strand.
Wel even appels met appels vergelijken dan. Deur tot deur kost vliegen ook gewoon verschirkkelijk veel tijd. Thuis vertrekken en op tijd op de luchthaven zijn, wachten. Vliegen, wachten. Transfer, wachten. etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
scoobs schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:11:
[...]

Om het even in perspectief te plaatsen met de eerder aangehaalde Rhodos vakantie door mij: Vliegen is spotgoedkoop. Totale kosten voor reizen was €500. Daar zit óók parkeren op de luchthaven en twee weken huurauto bij. Als je met je eigen auto naar Zuid-Frankrijk gaat ben je even duur uit. En tegen de tijd dat ik in Dijon zit (vanuit Maastricht ;) ) met de auto lig ik in Griekenland op het strand.
Ja, Griekenland is dd goedkoop, maar thuis blijven is nog goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
ColeJ schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:14:
[...]

Wel even appels met appels vergelijken dan. Deur tot deur kost vliegen ook gewoon verschirkkelijk veel tijd. Thuis vertrekken en op tijd op de luchthaven zijn, wachten. Vliegen, wachten. Transfer, wachten. etc. etc.
Maar ik heb appels met appels vergeleken.
Dijon is 6,5u volgens maps
Rhodos: klein uurtje rijden, anderhalf uur parkeren + terminal, 3,5u vliegen, uurtje voor luchthaven + huurauto regelen + naar bestemming rijden. Empirisch heb ik vastgesteld dat het stuk parkeren bij de luchthaven + terminal nog een half uur sneller kan - verslapen - maar dat wil je liever niet hebben.

Maar je hebt gelijk, ik lig nog niet op het strand. Ik kan wel al het vakantiehuisje zien tegen de tijd dat je in Dijon bent. :+
@Tommie12 Uiteraard, maar een vakantie als deze is 2% van het netto jaarlijks inkomen. Dat heeft geen significante impact op de FIRE datum vs het geluk wat het door de jaren heen brengt. En die subjectiviteit is mooi voer voor verdere discussie. :+

[ Voor 7% gewijzigd door scoobs op 23-07-2024 16:18 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• john5951
  • Nu online
Het is door vele anderen voor mij ook al gezegd: de kunst is om hier een balans in te vinden die voor jou goed werkt. Ik zie voorbeelden in dit forum voorbij komen van mensen die heel vroeg van hun vermogen kunnen gaan leven omdat ze met 1000 euro per maand een voor hun geweldig leven kunnen leiden. Door keuzes in mijn leven, en door het aanhouden van een bepaalde levensstandaard heb ik hier een veelvoud van nodig. Sommige van die keuzes zijn niet / moeilijk aan te passen op korte termijn (verdiencapaciteit, kinderen, woonregio), sommige keuzes zijn makkelijker aan te passen (vakantie, 'luxe' boodschappen / horeca, (2e) auto, etc).

Ik kan (semi) jaloers lezen over mensen die op hun 40e de wereld rondreizen met een budget van 1K per maand, maar aan de andere kant ben ik niet bereid om te bezuinigen op mijn levensstandaard zodat ik van 1K per maand kan rondkomen. Daarbij heb ik ook een gezin dat dit helemaal niet ziet zitten ;)

Dus het compromis voor mij is dan minder snel & meer vermogen opbouwen door wat langer te werken, en mijn best doen om de kosten van de levensstandaard van mijn gezin binnen het redelijke te houden zonder de gezinsleden weg te jagen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
scoobs schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:52:
[...]

@Tommie12 Uiteraard, maar een vakantie als deze is 2% van het netto jaarlijks inkomen. Dat heeft geen significante impact op de FIRE datum vs het geluk wat het door de jaren heen brengt. En die subjectiviteit is mooi voer voor verdere discussie. :+
Het gaat er om dat we nu aan vele andere dingen geld uit geven die 50 jaar geleden echt niet gebeurden.
Toen waren huizen goedkoop, maar was vliegen in verhouding peperduur.
En electronica in alle mogelijke vormen was vééél minder aanwezig in een doorsnee huishouden.
Denk maar eens aan het contrast tussen het spelletje PONG en wat een Playstation nu doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
HandyLumberjack schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:16:
[...]

En dat stukje lifestyle inflation kom je ook eigenlijk niet onderuit, voor allerlei zaken heb je tegenwoordig gewoon een recente smartphone nodig.

Veel dingen zijn echt wel goedkoper, maar in het totaalplaatje schiet je er toch niks mee op.
En 25 jaar terug kon je dus ook FO worden.

Als voorbeeld:

25 jaar geleden waren er genoeg eenverdiender gezinnen die daarmee prima konden leven en ook nog wel wat konden sparen. Zou de partner daarvan ook gaan werken (zonder lifestyle inflation) dan zouden ze ook een flinke savingsrate kunnen hebben en daarmee op een redelijke termijn FO kunnen zijn geworden.
Klopt, een deel kom je niet onderuit, maar ik zie toch veel gezinnen met een TV in elke kamer, 2 autos voor de deur etc. Het is een afweging maar dat soort zaken dragen uiteraard wel flink bij aan de kosten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06:29
Vroeger had je:
- een telefoon
- een walkman/discman/mp3speler
- een stereotoren
- een fotocamera
- een videocamera
- een pc
- een gameboy
- een luidspreker
- een kladblok
- een stopwatch
- een agenda
- een weerstation
- een klok
- een krantenabonnement
- een zaklamp
- ……
- ……

Vul maar aan.

Dus of t echt zoveel goedkoper dan een smartphone is weet ik niet ;)

Zonder gekheid: de standaard is wel hoger geworden nu. We willen een nieuwe tv omdat ie nog platter is, een nieuwe stofzuiger omdat ie een laser heeft etc. etc.

Vroeger kocht je iets nieuws omdat het kapot was. En dan was er keuze tussen 3 tv’s en 2 stofzuigers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Iets terugrekenen naar uren werken voordat je iets koopt? Wat mij betreft onzin, je hebt iets nodig of niet. Met een hoog uurloon is een nieuwe mobiel misschien maar twee dagen werken, en dan? Is dat veel, weinig? Koop je dan een duurdere of niet? Wat maakt dat uit als je dat ding niet nodig hebt? Of juist wel? Je schrijft een URS en daarna koop je diegene die het dichtste bij je URS uit komt. Het leven is simpel :Y) :7
DCNY schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:07:
Vroeger had je:
- een telefoon
- een walkman/discman/mp3speler
- een stereotoren
- een fotocamera
- een videocamera
- een pc
- een gameboy
- een luidspreker
- een kladblok
- een stopwatch
- een agenda
- een weerstation
- een klok
- een krantenabonnement
- een zaklamp
- ……
- ……

Vul maar aan.

Dus of t echt zoveel goedkoper dan een smartphone is weet ik niet ;)

Zonder gekheid: de standaard is wel hoger geworden nu. We willen een nieuwe tv omdat ie nog platter is, een nieuwe stofzuiger omdat ie een laser heeft etc. etc.

Vroeger kocht je iets nieuws omdat het kapot was. En dan was er keuze tussen 3 tv’s en 2 stofzuigers.
Ik koop nu nog steeds alleen iets nieuws als het kapot is, en het niet meer gerepareerd kan worden! Tenzij een nieuwe mij geld bespaart, maar dat is zelden zo.

Overigens heb ik nog steeds:
- een telefoon
- een walkman/discman/mp3speler (wel deezer)
- een stereotoren
- een fotocamera
- een videocamera (mijn fotocamera kan filmen)
- een pc
- een gameboy
- een luidspreker (een stereo zonder luidsprekers is ook niet wat he;)
- een kladblok
- een stopwatch
- een agenda
- een weerstation

- een klok
- een krantenabonnement (oke, van de zaak. Anders had ik hem niet)
- een zaklamp
- ……
- ……

Bijna alles dus. En ik denk dat dit voor de meerderheid zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
Tehh schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 22:24:
Iets terugrekenen naar uren werken voordat je iets koopt? Wat mij betreft onzin, je hebt iets nodig of niet. Met een hoog uurloon is een nieuwe mobiel misschien maar twee dagen werken, en dan? Is dat veel, weinig? Koop je dan een duurdere of niet? Wat maakt dat uit als je dat ding niet nodig hebt? Of juist wel? Je schrijft een URS en daarna koop je diegene die het dichtste bij je URS uit komt. Het leven is simpel :Y) :7
Het is een mentaal trucje voor mij om wat kritischer te zijn naar de aanschaf van luxeproducten. Niet meer, niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Tehh schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 22:24:

[...]

Ik koop nu nog steeds alleen iets nieuws als het kapot is, en het niet meer gerepareerd kan worden! Tenzij een nieuwe mij geld bespaart, maar dat is zelden zo.

Overigens heb ik nog steeds:
- een telefoon
- een walkman/discman/mp3speler (wel deezer)
- een stereotoren
- een fotocamera
- een videocamera (mijn fotocamera kan filmen)
- een pc
- een gameboy
- een luidspreker (een stereo zonder luidsprekers is ook niet wat he;)
- een kladblok
- een stopwatch
- een agenda
- een weerstation

- een klok
- een krantenabonnement (oke, van de zaak. Anders had ik hem niet)
- een zaklamp
- ……
- ……

Bijna alles dus. En ik denk dat dit voor de meerderheid zo is.
Je hebt die dingen omdat je dat wilt, niet omdat het nodig is. Het ging om de noodzaak van een telefoon die je 25 jaar geleden niet had.

Overigens heb ik bovenstaande eigenlijk allemaal niet en vervangen door mijn iPhone maar wel weer een smartwatch, AirPods, koptelefoon en talloze streamingdiensten. Zakelijk dan wel weer twee laptops en door elk jaar een nieuwe telefoon te kopen wordt het hele gezin voorzien van iPhones.

Klein FO succesje, vorig jaar geen iPhone gekocht :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:32

Metro2002

Memento mori

Tommie12 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:43:
[...]

Het gaat er om dat we nu aan vele andere dingen geld uit geven die 50 jaar geleden echt niet gebeurden.
Toen waren huizen goedkoop, maar was vliegen in verhouding peperduur.
En electronica in alle mogelijke vormen was vééél minder aanwezig in een doorsnee huishouden.
Denk maar eens aan het contrast tussen het spelletje PONG en wat een Playstation nu doet...
De verschuiving gebeurt vooral van luxe producten die inderdaad veelal juist goedkoper zijn geworden naar de basisbehoeften zoals wonen, boodschappen, energie e.d. die echt een pak duurder zijn geworden.
Ik kan voor 50 euro naar Spanje vliegen maar als ik 2 uur de kachel aanzet ben ik ook 50 euro lichter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Metro2002 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:35:
[...]

De verschuiving gebeurt vooral van luxe producten die inderdaad veelal juist goedkoper zijn geworden naar de basisbehoeften zoals wonen, boodschappen, energie e.d. die echt een pak duurder zijn geworden.
Ik kan voor 50 euro naar Spanje vliegen maar als ik 2 uur de kachel aanzet ben ik ook 50 euro lichter.
Jij hebt een heel grote kachel….
En die vlucht van 50€ kost je uiteindelijk wel een pak meer, want je moet extra voor baggage, en je stoel. Bovendien moet je ofwel parkeren of een taxi/trein. En je koopt overprijsde drank of eten op de luchthaven.
Deur tot deur zal het een veelvoud zijn te zij je naast de luchthaven woont en op de luchthaven gaat verblijven in Spanje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Metro2002 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:35:
[...]

Vakanties zijn juist schreeuwend duur geworden laatste jaren. Die vluchten van 50eur zijn er nog amper en hotelovernachtingen zijn ook enorm in prijs gestegen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:14
Tommie12 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:32:
[...]

Jij hebt een heel grote kachel….
En die vlucht van 50€ kost je uiteindelijk wel een pak meer, want je moet extra voor baggage, en je stoel. Bovendien moet je ofwel parkeren of een taxi/trein. En je koopt overprijsde drank of eten op de luchthaven.
Deur tot deur zal het een veelvoud zijn te zij je naast de luchthaven woont en op de luchthaven gaat verblijven in Spanje.
Het gaat om de kern van de boodschap, niet de absolute getallen denk ik ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annan
  • Laatst online: 03-10 11:48
Galactic schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:34:
[...]

Maar ik heb het over een huis en jij over een appartement. Kosten voor renovatie zijn gestegen inderdaad, maar een verdubbeling vind ik wat overroepen ;)

Het zal zeker afhankelijk zijn van type vastgoed en regio. Maar er zijn echt nog genoeg kansen in België. In Nederland weet ik het zo niet, het rijhuisje in een middelgrote stad van mijn schoonouders gaat nu waarschijnlijk 400+k (uit 1973). Idem met dat van de schoonbroer in dezelfde stad, moet verkocht worden omwille van scheiding en zal waarschijnlijk 550-580k opbrengen. Dit voor een 2 onder een kap van 1981 waar ook wat opknapwerk aan te doen is.

Dat krijg ik niet voor mijn semi-passief vrijstaande woning uit 2017 (buitenwijk/bosrijk aan de rand van een middelgrote stad). En het is niet zo dat wij hier in België zoveel minder verdienen toch ;) Zou het voor een 21 jarige in Nederland nog mogelijk zijn om FO te worden voor hun 40ste als je met niets zou moeten starten. Vermoed dat dit momenteel in België veel makkelijker te bereiken is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVk0NzOpb__hBKuHXH_mUGUrUxQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwx8G37WDuYXbo8iKJw5ZkPf.jpg?f=fotoalbum_large

Huizen prijzen zijn in Vlaanderen wel degelijk een pak duurder geworden zo tonen de cijfers ook aan. En zoals je kan zien wel een pak meer dan de inflatie.

Dat je hier en daar huisjes vindt voor €150.000 is misschien de beste keuze vanuit een FO standpunt mar eigenlijk niet relevant in ene vergelijking tussen tijdsperiodes, want je zit een beetje appelen met peren te vergelijken.

Long story short, de huizenprijzen zijn feitelijk enorm gestegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Annan schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:23:
[...]

[Afbeelding]

Huizen prijzen zijn in Vlaanderen wel degelijk een pak duurder geworden zo tonen de cijfers ook aan. En zoals je kan zien wel een pak meer dan de inflatie.

Dat je hier en daar huisjes vindt voor €150.000 is misschien de beste keuze vanuit een FO standpunt mar eigenlijk niet relevant in ene vergelijking tussen tijdsperiodes, want je zit een beetje appelen met peren te vergelijken.

Long story short, de huizenprijzen zijn feitelijk enorm gestegen
Vergaap je niet aan die huisjes van 150k.
Ofwel is dat om af te breken, ofwel zo klein dat je er gek in wordt.
Ben er ooit eentje gaan bezoeken. Woonkamer en keuken samen was geen 20 m2, toilet en badkamer zaten daar achter en was net iets meer dan 4 m2. Een hal was er niet, voordeur komt binnen in de woonkamer….
Slaapkamer er boven onder schuin dak. Niet eens plaats voor een bed en een deftige kleerkast. En ja, daar vragen ze dan 140k voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 19:57:
[...]

Vergaap je niet aan die huisjes van 150k.
Ofwel is dat om af te breken, ofwel zo klein dat je er gek in wordt.
Ben er ooit eentje gaan bezoeken. Woonkamer en keuken samen was geen 20 m2, toilet en badkamer zaten daar achter en was net iets meer dan 4 m2. Een hal was er niet, voordeur komt binnen in de woonkamer….
Slaapkamer er boven onder schuin dak. Niet eens plaats voor een bed en een deftige kleerkast. En ja, daar vragen ze dan 140k voor.
Schipperswoninkjes bedoel je? In Nederland kost dat al gauw 450k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Wispe schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 20:14:
[...]

Nee, een oud te klein arbeidershuisje zelfs zonder een terras of enige buitenruimte.

450k voor zoiets….. WTF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
[...]
Niet al gauw, alleen op bepaalde locaties....
Voor 450K kun je ook best een vrijstaand huis kopen van min. 120m2, ook dat is afhankelijk van de locatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:44
[...]
De gemiddelde huizenprijs (verkoopprijs) is nu 468k.

Het is dus echt niet zo dat een "woning" van 40 m2 "al gauw" 450k kost. Je zal er heus wel kunnen vinden, maar uitzondering op de regel.

De woningmarkt is overspannen (ons huis is inmiddels ook 1MM+ waard), maar overdrijven hoeft ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:39
Korte vraag; Rekenen jullie het aflossingsdeel van je maandelijkse hypotheekbedrag mee in de SR/Spaarquote? Bij ons met een rente van tegen de 1% is het aflossingsdeel nogal significant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Perseus schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:01:
Korte vraag; Rekenen jullie het aflossingsdeel van je maandelijkse hypotheekbedrag mee in de SR/Spaarquote? Bij ons met een rente van tegen de 1% is het aflossingsdeel nogal significant.
Spaarquote is toch secundair.
Het gaat er om: hoe veel kapitaal heb ik nodig, welke opbrengst kan ik aan nemen, en hoe veel wil ik per maand kunnen uitgeven.

Om op je vraag te antwoorden, ik vind het aflossingsdeel inderdaad deel van sparen, maar het bouwt enkel virtueel kapitaal op. Het verlaagt je toekomstige uitgaven door geen huur te moeten betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:26

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Aflossing is 1 op 1 deel van mijn spaar quota.
Rente zijn kosten.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Zolang je de woning niet liquide maakt is het opgebouwd vermogen niet bruikbaar.

Je kunt niet de boodschappen betalen van EV in de woning zodra je FO bent. Dus ik tel het niet mee. Temeer omdat het vanuit dit principe niet uitmaakt of je een woning van 100k of 2m aflost.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Requiem19 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:07:
Zolang je de woning niet liquide maakt is het opgebouwd vermogen niet bruikbaar.

Je kunt niet de boodschappen betalen van EV in de woning zodra je FO bent. Dus ik tel het niet mee. Temeer omdat het vanuit dit principe niet uitmaakt of je een woning van 100k of 2m aflost.
Dat is toch een wat aparte redenering. Want je bouwt wel degelijk vermogen op én bovendien komt er een punt dat je of klaar bent met aflossen of stopt met aflossen waardoor je het bedrag ook direct toe kunt voegen aan je vermogensopbouw.

Ook heb je de optie om op een bepaald moment de woning te verkopen en of te gaan huren en het vermogen ten gelde te maken of - afhankelijk van de woning - goedkoper terug te kopen.
Het is wel een beetje afhankelijk van de fase waarin je zit. Sowieso is een spaarquote en erg grof instrument en in mijn ogen een leuke indicatie maar niet direct geschikt om je financiële toekomst te plannen. Daarvoor is het logischer een DCF model te bouwen waarin je de geldstromen kunt modelleren op basis van de werkelijke looptijd van de hypotheek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Afas schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:18:
[...]

Dat is toch een wat aparte redenering. Want je bouwt wel degelijk vermogen op én bovendien komt er een punt dat je of klaar bent met aflossen of stopt met aflossen waardoor je het bedrag ook direct toe kunt voegen aan je vermogensopbouw.

Ook heb je de optie om op een bepaald moment de woning te verkopen en of te gaan huren en het vermogen ten gelde te maken of - afhankelijk van de woning - goedkoper terug te kopen.
Het is wel een beetje afhankelijk van de fase waarin je zit. Sowieso is een spaarquote en erg grof instrument en in mijn ogen een leuke indicatie maar niet direct geschikt om je financiële toekomst te plannen. Daarvoor is het logischer een DCF model te bouwen waarin je de geldstromen kunt modelleren op basis van de werkelijke looptijd van de hypotheek.
Staat in zin 1 he -> zolang je plan niet is om het liquide te maken (dmv verkoop of om het als asset te gebruiken voor verhuur (moet je overigens zelf een andere woning kopen of huren die ook weer meegestegen is in prijs) is het niet bruikbaar vermogen voor mij.

Persoonlijk zie ik van de EW vooral het voordeel van vaste financieringskisten (geen indexatie van je rente) en einde aflossing na x jaar. Maar vanuit dat principe maakt het 0 uit hoeveel je woning waard is. Bij een woning van 100k is dat voordeel even groot als bij 2m woning.

ENIGE wat je nog zou kunnen zeggen is dat je na aflossing van je woning een consumptief krediet neemt met woning als onderpand, maar die route zou ik zelf niet zo snel opgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:41
Ik zit er hetzelfde in als @Requiem19 .
Ik zie de eigen woning niet als vermogen omdat ik er niet van kan leven. Ik heb geen plannen om het te verkopen.
[...]

Van dat vermogen kan ik niet leven én dat je na het aflossen het bedrag toe kan voegen aan je vermogensopbouw (om wel van te leven) klopt zeker, maar dan gaat dat deel dus pas na het aflossen in de SR, niet tijdens.

Maar begrijp dat het voor andere wel logisch is om in de SR mee te nemen, maar net wat je plannen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Loek92 op 26-07-2024 10:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Requiem19 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:29:
ENIGE wat je nog zou kunnen zeggen is dat je na aflossing van je woning een consumptief krediet neemt met woning als onderpand, maar die route zou ik zelf niet zo snel opgaan.
Off topic een beetje:
Er zijn nog niet zoveel producten op de markt die dit tegen een redelijke prijs doen.
Jammer, want het zou vooral bij oudere mensen voor extra geld in de pocket zorgen.
Nu wonen ze vaak in een huis met fikse overwaarde, maar komen rond van AOW en eventueel pensioen.
Als ze uiteindelijk gaan verhuizen of komen te overlijden, komt dat geld pas vrij.
Dan gaat het naar de belasting en de erfgenamen, of naar de nieuwe woning natuurlijk (vaak huur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Rzaan schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:44:
[...]

Off topic een beetje:
Er zijn nog niet zoveel producten op de markt die dit tegen een redelijke prijs doen.
Jammer, want het zou vooral bij oudere mensen voor extra geld in de pocket zorgen.
Nu wonen ze vaak in een huis met fikse overwaarde, maar komen rond van AOW en eventueel pensioen.
Als ze uiteindelijk gaan verhuizen of komen te overlijden, komt dat geld pas vrij.
Dan gaat het naar de belasting en de erfgenamen, of naar de nieuwe woning natuurlijk (vaak huur)
Ik werkte 15 jaar terug bij ING en die hadden toen nog wel zo’n product. Is op de fles gegaan in de nasleep van de financiële (want ‘risico’).

Ik denk er zelf nu nog niet aan, want voelt voor mij als geleend geld dat je vroeg of laat toch moet terugbetalen.

Wat ik overigens wel een valide strategie vindt is gebruikmaken van prijsverschillen in regio’s/landen. Dus in duur stuk NL woningwaarde opbouwen, verkopen en dan gaan wonen in Noord Oost Groningen in vergelijkbaar huis dat veel minder kost. Of verkopen en verhuizen naar land waar woningen echt heul weinig kosten (IT/ES bijv). Maar dat is allemaal nogal ingrijpend he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Requiem19 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:58:
Ik denk er zelf nu nog niet aan, want voelt voor mij als geleend geld dat je vroeg of laat toch moet terugbetalen.
Je moet het terugbetalen, maar omdat je dat doet met geld uit de verkoop van je huis, heb je eigenlijk niks geleend. Natuurlijk wel, maar het voelt voor mij anders.
Natuurlijk moet die verhouding wel een beetje ok zijn. Niet dat je 200K krijgt en uiteindelijk 250K moet terugbetalen.
Er mag best wel een flinke rente tegenover staan, want als de huizenprijzen flink gaan zakken, dan blijft de bank met schuld achter. Maar je zou ook nog kunnen bepalen dat je maximaal 50% van je woningwaarde mag opnemen als lening.
Zeker als de bank dat geld uitkeert als een maandelijks extraatje, loop je als bank nauwelijks risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john5951
  • Nu online
Rzaan schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:03:
[...]

Je moet het terugbetalen, maar omdat je dat doet met geld uit de verkoop van je huis, heb je eigenlijk niks geleend. Natuurlijk wel, maar het voelt voor mij anders.
Natuurlijk moet die verhouding wel een beetje ok zijn. Niet dat je 200K krijgt en uiteindelijk 250K moet terugbetalen.
Er mag best wel een flinke rente tegenover staan, want als de huizenprijzen flink gaan zakken, dan blijft de bank met schuld achter. Maar je zou ook nog kunnen bepalen dat je maximaal 50% van je woningwaarde mag opnemen als lening.
Zeker als de bank dat geld uitkeert als een maandelijks extraatje, loop je als bank nauwelijks risico.
Er zijn meerdere partijen op de markt die dit soort opeet / overwaarde hypotheken aanbieden, en er komen er op korte termijn nog wat bij - er zijn uiteraard meerdere partijen die zien dat een bepaalde generatie op enorme overwaardes zit met een beperkte liquide positie en klein pensioen. En je leent wel degelijk geld tegen een onderpand. Geld heeft voor de uitlenende partij een tijdswaarde. Ze geven je nu geld, en krijgen pas over x aantal jaar (wanneer het huis verkocht wordt) hun geld terug. De voorwaarden zijn inderdaad dat je maar een x% van de waarde van het huis kunt lenen. De voorwaarden zijn meestal dat je geen rente hoeft te betalen, maar dat dit bij de leensom opgeteld wordt. Dus het voorbeeld wat je geeft (200K lenen en x jaar later 250K moeten aflossen kan wel degelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

john5951 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:19:
[...]

Er zijn meerdere partijen op de markt die dit soort opeet / overwaarde hypotheken aanbieden, en er komen er op korte termijn nog wat bij - er zijn uiteraard meerdere partijen die zien dat een bepaalde generatie op enorme overwaardes zit met een beperkte liquide positie en klein pensioen. En je leent wel degelijk geld tegen een onderpand. Geld heeft voor de uitlenende partij een tijdswaarde. Ze geven je nu geld, en krijgen pas over x aantal jaar (wanneer het huis verkocht wordt) hun geld terug. De voorwaarden zijn inderdaad dat je maar een x% van de waarde van het huis kunt lenen. De voorwaarden zijn meestal dat je geen rente hoeft te betalen, maar dat dit bij de leensom opgeteld wordt. Dus het voorbeeld wat je geeft (200K lenen en x jaar later 250K moeten aflossen kan wel degelijk)
Ik ken dit soort opeet-hypotheken. De Bank of Scotland kwam er volgens mij ooit als een van de eerste mee.

Maar het ik vond het verschil tussen lenen en terugbetalen te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]

Wat ik overigens wel een valide strategie vindt is gebruikmaken van prijsverschillen in regio’s/landen. Dus in duur stuk NL woningwaarde opbouwen, verkopen en dan gaan wonen in Noord Oost Groningen in vergelijkbaar huis dat veel minder kost. Of verkopen en verhuizen naar land waar woningen echt heul weinig kosten (IT/ES bijv). Maar dat is allemaal nogal ingrijpend he
Precies mijn strategie.

Woon nu nog in Amsterdam. Zodra de kinderen van de middelbare school af zijn dan wordt de boel verkocht en iets kleiners ergens buiten de Randstad gekocht.

Van wat ik dan overhou ga ik lekker leven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
[...]

én bovendien komt er een punt dat je of klaar bent met aflossen of stopt met aflossen waardoor je het bedrag ook direct toe kunt voegen aan je vermogensopbouw.
Maar dit zijn 2 separate zaken. Je kunt de aflossing ook gewoon als kosten beschouwen, uit praktisch oogpunt. Zeker, het is eigen vermogen. Maar het is bijzonder weinig liquide. Met een beetje huis van tegenwoordig kun je best een vermogen hebben van ruim 1 miljoen bij afgeloste status. Maar FO ben je er niet mee. Je zult het toch echt moeten hebben van vermogen anderszins.

Uiteraard kun je daar natuurlijk een persoonlijke draai aangeven, bijvoorbeeld als onderstaand:
jeroenkb schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:19:
[...]

Precies mijn strategie.

Woon nu nog in Amsterdam. Zodra de kinderen van de middelbare school af zijn dan wordt de boel verkocht en iets kleiners ergens buiten de Randstad gekocht.

Maar het is redelijk persoonlijk of/hoe dit eventueel plaatsvindt en welk aandeel van het vermogen in stenen dus realistischerwijs toe te rekenen is vanuit FO perspectief.
Dan ook inhakend op de oorspronkelijke vraag, kun je bij een netto verzamelinkomen van 5k met een aflossing van 2k - 2.5k een 'spaarquote' van tegen de 50% hebben. Maar onder de streep, zegt dit dus eigenlijk bijzonder weinig als het aankomt op de FO journey.

Of je het wel of niet meeneemt, maakt uiteindelijk natuurlijk bijzonder weinig uit. Er is geen internationaal geaccepteerde definitie waaraan je je verplicht dient te houden.

Enig belangrijk om uiteindelijk mee te nemen in je FO plan is de realisatie dat bakstenen bijzonder slecht verteerbaar zijn.

Zelfs in het scenario van beoogd verkoop, je altijd ergens zult moeten gaan wonen; verkoop je voor 1M, koop je terug voor 500k, blijft nog altijd 500k niet liquide. En zou tellen voor 50% als spaarquote realistischer zijn.

Verkoop je om te gaan huren, verschuift het doelbedrag voor FO wegens stijging in maandlasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
jeroenkb schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:19:
[...]

Precies mijn strategie.

Een tip van iemand die precies deze strategie geprobeerd heeft: koop geen nieuwbouw :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john5951
  • Nu online
Rzaan schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:49:
[...]

Ik ken dit soort opeet-hypotheken. De Bank of Scotland kwam er volgens mij ooit als een van de eerste mee.

Maar het ik vond het verschil tussen lenen en terugbetalen te hoog.
Dat gaat ook heel hard door rente op rente effect. 100K lenen tegen 5% is na 10 jaar 163K wat afgelost moet worden, na 20 jaar 265K. Gaat hard met de overwaarde zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
john5951 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:35:
[...]

Dat gaat ook heel hard door rente op rente effect. 100K lenen tegen 5% is na 10 jaar 163K wat afgelost moet worden, na 20 jaar 265K. Gaat hard met de overwaarde zo...
Maar het onderpand is waarschijnlijk na 20 jaar ook twee tot drie keer zoveel waard. En vaak is de LTV bij dit soort leningen erg laag. Dus de kans is groot dat de overwaarde alsnog groeit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 15:25

Qwerty-273

Meukposter

john5951 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:19:
Er zijn meerdere partijen op de markt die dit soort opeet / overwaarde hypotheken aanbieden, en er komen er op korte termijn nog wat bij - er zijn uiteraard meerdere partijen die zien dat een bepaalde generatie op enorme overwaardes zit met een beperkte liquide positie en klein pensioen.
Een andere constructie die bijvoorbeeld wat kleine tractie krijgt in Duitsland en Oostenrijk is het deels verkopen van de woning, en dat deel vervolgens weer huren van de kopende partij. Dan maak je een deel van de waarde van de woning liquide zonder dat je het huis uit moet. Als voorbeeld van een partij die dat aanbiedt Bambus. Als onderdeel van het verkoopcontract zit daar ook een stukje regels in over wat te doen bij het overlijden, dan kan je het verkochte deel terugkopen, het niet verkochte deel verkopen aan dezelfde partij als die er interesse in heeft, of samen het volledige pand op de markt verkopen.
(een constructie die niet zomaar toegepast kan worden in NL vanwege de regelgeving op verhuren ;) )

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:39
psychodude schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:38:
[...]

Maar dit zijn 2 separate zaken. Je kunt de aflossing ook gewoon als kosten beschouwen, uit praktisch oogpunt. Zeker, het is eigen vermogen. Maar het is bijzonder weinig liquide. Met een beetje huis van tegenwoordig kun je best een vermogen hebben van ruim 1 miljoen bij afgeloste status. Maar FO ben je er niet mee. Je zult het toch echt moeten hebben van vermogen anderszins.

Uiteraard kun je daar natuurlijk een persoonlijke draai aangeven, bijvoorbeeld als onderstaand:

[...]

Maar het is redelijk persoonlijk of/hoe dit eventueel plaatsvindt en welk aandeel van het vermogen in stenen dus realistischerwijs toe te rekenen is vanuit FO perspectief.

[...]

Dan ook inhakend op de oorspronkelijke vraag, kun je bij een netto verzamelinkomen van 5k met een aflossing van 2k - 2.5k een 'spaarquote' van tegen de 50% hebben. Maar onder de streep, zegt dit dus eigenlijk bijzonder weinig als het aankomt op de FO journey.

Of je het wel of niet meeneemt, maakt uiteindelijk natuurlijk bijzonder weinig uit. Er is geen internationaal geaccepteerde definitie waaraan je je verplicht dient te houden.

Enig belangrijk om uiteindelijk mee te nemen in je FO plan is de realisatie dat bakstenen bijzonder slecht verteerbaar zijn.

Zelfs in het scenario van beoogd verkoop, je altijd ergens zult moeten gaan wonen; verkoop je voor 1M, koop je terug voor 500k, blijft nog altijd 500k niet liquide. En zou tellen voor 50% als spaarquote realistischer zijn.

Verkoop je om te gaan huren, verschuift het doelbedrag voor FO wegens stijging in maandlasten.
Zelf heb ik het ook nooit meegeteld omdat het voelt als kunstmatig/cijfermatig verhogen van je SR omdat je maag-darmsysteem inderdaad moeilijk met bakstenen om kan gaan. In onze plannen gaan we over enkele jaren onze woning verkopen, maar naar verwachting hebben we al het vrijgekomen vermogen weer nodig voor de aankoop voor de volgende woning. Op basis van alle reacties ga ik hem dan ook niet meerekenen.

SR zit nu tussen de 30-40%, maar wil deze komende jaren verhogen naar 50%+. Dit gaat in de nabije toekomst ook relatief makkelijk in twee sprongen komen: (1) als we geen kinderopvang meer hoeven te betalen en ook als onze huidige nieuwbouwwoning een beetje afgebouwd is en we minder hoeven te sparen voor nieuwe meubels, klusjesmannen en andere zaken die toch maandelijks veel meer budget opsnoepen dan gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Perseus schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:44:
[...]
(1) als we geen kinderopvang meer hoeven te betalen
Weet je dat zeker? Die hoor ik wel vaker om me heen. Maar hier in de buurt zijn vele scholen blijven hangen in het corona rigime van minimale pauzes en zo snel mogelijk de kids weer naar huis. In de praktijk zitten ze tot een uur of 2 op school als ik me goed herinner. Moet je alsnog vroeg van je werk om de kids op te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:48:
[...]

Weet je dat zeker? Die hoor ik wel vaker om me heen. Maar hier in de buurt zijn vele scholen blijven hangen in het corona rigime van minimale pauzes en zo snel mogelijk de kids weer naar huis. In de praktijk zitten ze tot een uur of 2 op school als ik me goed herinner. Moet je alsnog vroeg van je werk om de kids op te halen.
opvang van 2 tot 6 is een stuk goedkoper dan van 8 tot 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Requiem19 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:08:
[...]

Een tip van iemand die precies deze strategie geprobeerd heeft: koop geen nieuwbouw :D
Waarom niet?
Was het project nieuwbouw of alleen voor jou/jullie?

[ Voor 10% gewijzigd door helloitsme op 27-07-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-10 21:54

oscar82

De ondertitel

psychodude schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:38:
[...]

.

Dit lijkt me ideaal voor de laatste 20-25 jr. van je FO leven. Wegens geen onderhoud en verhoogde flexibiliteit qua locatie en wensen zoals een lift oid. Alleen:
wanneer begint die periode? (70-75jr?) en
heb je die verkoopsom dan nog wel nodig?

of ben je al dusdanig FO dat het geld niet eens meer nodig is. Misschien een mooi moment om tegen die tijd te beginnen met schenken met de warme hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Loek92 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:36:
Ik zit er hetzelfde in als @Requiem19 .
Ik zie de eigen woning niet als vermogen omdat ik er niet van kan leven. Ik heb geen plannen om het te verkopen.
Je kan wel degelijk inkomsten avan je woning krjigen. Je zou een kamer kunnen verhuren (als dat mag) aan bijvoorbeeld een student(e).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Ik werkte 15 jaar terug bij ING en die hadden toen nog wel zo’n product. Is op de fles gegaan in de nasleep van de financiële (want ‘risico’).
ING (en voorheen de Postbank) is gewoon heel risico averse. Een hele tijd terug was er namelijk het volgende aan de hand:

Mijn moeder had een aflossingsvrij hypotheek met een rente van 4,6%. De 10 jarige periode liep af en bij de Rabobank moest ze iets van 2,6% gaan betalen.
Dus zei ik tegen haar om naar de ING te gaan met de nodige papieren en te vragen om een offerte.
ING zei meteen tegen haar dat ze haar niet wouden helpen (die week was speciaal een hypotheek vragen actie). Ze willen namelijk niet iemand helpen die net de AOW gaat krijgen. Teveel risico.

Ik kon helaas niet.

Maar als de adviseur even de moeite had genomen wist hij dat er 0,0 risico was voor de ING.

1. Mijn moeder kon de huidige rente van 4,6% prima betalen. Als ze naar 1,9% ging dan helemaal.
2. Inkomen bleef ongeveer hetzelfde ondanks dat ze AOW kreeg
3. De woning had een flinke overwaarde.

Helaas ING, je hebt inkomsten mis gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
helloitsme schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 16:46:
[...]

Waarom niet?
Was het project nieuwbouw of alleen voor jou/jullie?
Projectbouw.

Wij dachten dat we echt ruim begroot hadden, maar helaas. Probleem met nieuwbouw is dat je begroot in jaar X (in ons geval 2021, datum tekenen) en je additioneel werk (bijv dakramen, tuin upgrade, eindelijk de zolder aanpakken) kosten maakt in 2024, dus 3 jaar inflatie. Verder zijn dingen als lamellen etc veel duurder dan gedacht.

Als je zelf handig bent en/of op marktplaats veel spullen verzamelt is het een ander verhaal. Het kan wel goedkoop natuurlijk, maar als je veel uitbesteed wordt het moeilijk.

Het helpt trouwens ook niet mee dat Projectbouw vaak echt basic is qua niveau en er redelijk wat geld in gaat zitten als je dingen echt netjes wilt doen. Vlg keer gaan we óf recent gebouwd bestaande woning kopen, of zelf bouwen (en dan maar accepteren dat het niet FO optimaal is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Requiem19 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:08:
[...]

Wel als je nieuwbouw binnen 5 jaar verkoopt. In mijn geval 2016 (getekend) > 2021.

Als je over 5 jaar verkoopt dan zijn prijzen waarschijnlijk weer enorm gestegen en de vraag naar een recente woning blijft altijd groot.

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 27-07-2024 22:48 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:21
Sport_Life schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:42:
[...]

Wel als je nieuwbouw binnen 5 jaar verkoopt. In mijn geval 2016 (getekend) > 2021.

Als je over 5 jaar verkoopt dan zijn prijzen waarschijnlijk weer enorm gestegen en de vraag naar een recente woning blijft altijd groot.
Dat is misschien zo, misschien niet. Een jaar of 8 geleden kwam niemand opdagen op open dagen. Massa's bouwbedrijven gingen failliet.
De markt is onvoorspelbaar. Niet alleen de aandelenmarkten, maar ook de huizenmarkt.

Nu is er krapte, dat kan nog even duren, maar wanneer het omslaat krijg je er geen voortijdig berichtje van.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JPDeckers
oscar82 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:45:
[...]
of ben je al dusdanig FO dat het geld niet eens meer nodig is. Misschien een mooi moment om tegen die tijd te beginnen met schenken met de warme hand.
Niet direct gerelateerd, maar je kinderen hebben veel meer aan 50k (of meer) each op hun 25/30e dan 200k op hun 50e… (of met huidige levensverwachtingen, bijv 400k erfenis op hun 65e)

Warme hand schenken is zeker aan te raden, maar houd rekening met moment.

Zie “Die With Zero”.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
JPDeckers schreef op zondag 28 juli 2024 @ 01:39:
[...]
Niet direct gerelateerd, maar je kinderen hebben veel meer aan 50k (of meer) each op hun 25/30e dan 200k op hun 50e… (of met huidige levensverwachtingen, bijv 400k erfenis op hun 65e)

Zie “Die With Zero”.
Maar dat is het lastige, schenken op mijn 55ste kan heel veel invloed hebben mocht ik 95 worden. Bij 70 heeft het minder invloed en kan ik beter inschatten of dat 95 jaar worden er wellicht nooit in zal zitten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JPDeckers
rube schreef op zondag 28 juli 2024 @ 02:55:
[...]
Maar dat is het lastige, schenken op mijn 55ste kan heel veel invloed hebben mocht ik 95 worden. Bij 70 heeft het minder invloed en kan ik beter inschatten of dat 95 jaar worden er wellicht nooit in zal zitten?
Vooropgesteld dat (dit soort) schenkingen aan kinderen al niet aan iedereen is voorbehouden, is het een eeuwig vraagstuk, inderdaad.

Je moet eigenlijk echt het boek lezen, maar in de basis komt het er op neer dat vroeg schenken veel meer impact heeft, ook voor de schenker (die ziet het effect). De onzekerheid over hoe lang je zult leven betekent dat het verstandig is om eerder te schenken, zodat je er zeker van bent dat je geld nu al positieve veranderingen teweeg kan brengen.

De mogelijkheid om te genieten van de geld (icm je gezondheid) nemen af naarmate je ouder wordt, en je behoeften veranderen ook. Uiteindelijk is er altijd het vangnet van de maatschappij, maar met goede financiële planning kun je inschatten hoeveel je nodig hebt voor je eigen toekomst en hoeveel je kunt missen zonder je eigen zekerheid in gevaar te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
JPDeckers schreef op zondag 28 juli 2024 @ 03:49:
[...]
Vooropgesteld dat (dit soort) schenkingen aan kinderen al niet aan iedereen is voorbehouden, is het een eeuwig vraagstuk, inderdaad.

Je moet eigenlijk echt het boek lezen, maar in de basis komt het er op neer dat vroeg schenken veel meer impact heeft, ook voor de schenker (die ziet het effect). De onzekerheid over hoe lang je zult leven betekent dat het verstandig is om eerder te schenken, zodat je er zeker van bent dat je geld nu al positieve veranderingen teweeg kan brengen.

De mogelijkheid om te genieten van de geld (icm je gezondheid) nemen af naarmate je ouder wordt, en je behoeften veranderen ook. Uiteindelijk is er altijd het vangnet van de maatschappij, maar met goede financiële planning kun je inschatten hoeveel je nodig hebt voor je eigen toekomst en hoeveel je kunt missen zonder je eigen zekerheid in gevaar te brengen.
Bedankt. Ik heb hier de afgelopen maanden al vaker over nagedacht. Op dit moment is het sowieso nog te vroeg om grote schenkingen te gaan doen, zowel voor ons als voor onze kinderen. Maar wellicht over een paar jaar kleine (belastingvriendelijke) schenkingen al dan niet eerst op papier. Weer iets om verder over na te denken en uit te zoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
rube schreef op zondag 28 juli 2024 @ 05:52:
[...]

Bedankt. Ik heb hier de afgelopen maanden al vaker over nagedacht. Op dit moment is het sowieso nog te vroeg om grote schenkingen te gaan doen, zowel voor ons als voor onze kinderen. Maar wellicht over een paar jaar kleine (belastingvriendelijke) schenkingen al dan niet eerst op papier. Weer iets om verder over na te denken en uit te zoeken.
Ik doe het gewoon.
Elk ban mijn 4 kinderen krijgt een mooi bedrag op het ogenblijk dat ze hun eerste vastgoed kopen. De eerste was 6 jaar geleden, de tweede 2 jaar geleden en de derde net een maand geleden. Omdat ik de bedragen aanpas aan de inflatie kreeg de derde al 25% meer dan de eerste.

Maar om eerlijk te zijn, ik heb ook een bijdrage gekregen toen ik mijn eerste huis kocht, en toen mijn moeder 12 jaar geleden overleed heeft mijn vader al een stuk verdeeld, en de opbrengst van dat geld is voldoende hiervoor.
Als de vierde zijn geld heeft gekregen, dan zullen ze wel even moeten wachten op de volgende schenking.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rube
Ja, dat heb je inderdaad vaker gezegd. Maar jij werkt ook nog, dus kun je het (indien nodig) makkelijker opvangen.

Ik heb zelf geen schenking oid gekregen van mijn ouders, wel altijd een goede bijdrage tijdens het studeren. Dat doen wij nu ook en daarnaast verstandig om leren gaan met geld. Dat lijkt voorlopig goed te lukken.

Overigens moet je kinderen ook niet te jong, te veel schenken. Dan heb je kans dat ze "boven hun standaard" gaan leven (zie boek miljonair next door). In het geval van vastgoed is dat op dit moment waarschijnlijk niet zo, maar wel iets om in gedachten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Zie “Die With Zero”.
Wij hebben geen kinderen, dus ons geld dat overblijft gaat dan naar familie en vrienden.
Het is niet zo dat we die iets willen nalaten, maar het is verdomd lastig om op de dag dat je je laatste adem uitblaast nog precies voldoende op de rekening hebt staan om alles netjes financieel achter te laten.
Geen idee hoe mensen dat berekenen of bepalen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:14
[...]

Zie “Die With Zero”.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Rzaan schreef op zondag 28 juli 2024 @ 09:07:
[...]

Wij hebben geen kinderen, dus ons geld dat overblijft gaat dan naar familie en vrienden.
Het is niet zo dat we die iets willen nalaten, maar het is verdomd lastig om op de dag dat je je laatste adem uitblaast nog precies voldoende op de rekening hebt staan om alles netjes financieel achter te laten.
Naja, je hoeft ook niet 0 te hebben. Is ook prima als dat 50-100k is. Wel zonde als het 2m is, terwijl je wellicht een deel leuk had kunnen schenken of bij leven voor iets had kunnen gebruiken dat je de moeite waard vindt toch?

Wel een #luxeprobleem uiteraard.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
rube schreef op zondag 28 juli 2024 @ 09:03:
[...]

Ja, dat heb je inderdaad vaker gezegd. Maar jij werkt ook nog, dus kun je het (indien nodig) makkelijker opvangen.

Ik heb zelf geen schenking oid gekregen van mijn ouders, wel altijd een goede bijdrage tijdens het studeren. Dat doen wij nu ook en daarnaast verstandig om leren gaan met geld. Dat lijkt voorlopig goed te lukken.

Overigens moet je kinderen ook niet te jong, te veel schenken. Dan heb je kans dat ze "boven hun standaard" gaan leven (zie boek miljonair next door). In het geval van vastgoed is dat op dit moment waarschijnlijk niet zo, maar wel iets om in gedachten te houden.
Die financiele opvoeding hebben ze van ons gratis gekregen.
Een deel is ook dat we altijd nogal transparant waren en zijn in hoe we onze centen beheerden, en ook aangeven waar we fout zaten.
En de ene doet dat beter dan de andere…. Ze maken ook allemaal andere keuzes en dat is goed zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rzaan schreef op zondag 28 juli 2024 @ 09:07:
[...]

Als je echt heel laag wil uitkomen:

- uitvaart op voorhand regelen en betalen (al dan niet met een verzekering
- je belangrijkste bezittingen verkopen en om zetten in een lijfrente die je maandelijks krijgt, en dat geld ook nageenoeg helemaal uit geven
- kleine buffer van paar 10k voor onverwachte dingen

In de praktijk valt die lijfrente altijd tegen, zeker als je ze inflatievast wil maken. De lijfrentegever moet ook kunnen beleggen in veilige assets, en dikwijls brengen die niet meer op dan de inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Tommie12 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:35:
[...]

Als je echt heel laag wil uitkomen:

- uitvaart op voorhand regelen en betalen (al dan niet met een verzekering
- je belangrijkste bezittingen verkopen en om zetten in een lijfrente die je maandelijks krijgt, en dat geld ook nageenoeg helemaal uit geven
- kleine buffer van paar 10k voor onverwachte dingen
(Onderstaande comment heb ik nooit nagerekend)
Met dit soort producten vraag ik me af of het zich niet loont om gewoon een jaar of twee te werken terwijl je risicovoller belegt. Dan heb je tegen het einde van je leven ergens iets tussen 0 en x mil over, ipv een gegarandeerde 100k. Of, anders geformuleerd; door net iets langer te werken en zelf de risicopremie te innen is er een zeer grote kans dat je de rest van je pensioen lekker luxe kunt leven. Zit het mee, dan koop je op je 70e een Concorde Centurion, en dan kun je heerlijk een bron van ergernis zijn voor alle weggebruikers om je heen.

Ik weet ook wel dat jij niet direct een voorstaander bent van dat soort producten, maar ik heb nooit zozeer die drijfveer om alles op te branden gesnapt.

Sterker nog; je kunt de risicopremie van aandelen innen, maar het risico deels weer afdekken door gewoon al lekker vroeg in je leven te gaan parttimen, en evt wat langer door te werken adhv de stand van de beurs. Er zijn zat functies (voor het publiek dat zich normaliter bezig houdt met FIRE) waarbij je 's ochtends met plezier naar het werk gaat, niet teveel stress of lange dagenhebt, en alsnog gewoon prima verdient. Zeker in parttime dienstverband is een paar jaar langer werken dan absoluut geen straf.

[ Voor 24% gewijzigd door scoobs op 28-07-2024 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
oscar82 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:45:
[...]

Dit lijkt me ideaal voor de laatste 20-25 jr. van je FO leven. Wegens geen onderhoud en verhoogde flexibiliteit qua locatie en wensen zoals een lift oid. Alleen:
wanneer begint die periode? (70-75jr?) en
heb je die verkoopsom dan nog wel nodig?

Ik vraag mij persoonlijk af hoe ideaal het nu echt is.

Huren in de private sector, is alles behalve goedkoop. En de lasten zullen door indexatie enkel op blijven lopen.
Indien je ruim in je jasje zit qua vermogen, dan is het te overwegen. Maar is dit niet het geval. Houdt dan rekening met het feit dat je anno 2020 al snel 20 - 25k aan huurlasten alleen, exclusief de overige woon gerelateerde vaste lasten kwijt bent indien je binnen een stad komt te wonen.

Je weet natuurlijk niet goed hoe oud je zult worden. Echter vanaf 70 jaar is 20 jaar levensverwachting zeker niet ongehoord. Indexatie meegenomen zul je dan toch al gauw zo'n 600k - 800k aan vermogen willen reserveren voor huurlasten.

Indien met "flexibiliteit" je periodiek verhuizen bedoeld, wordt het er niet goedkoper op. Zeker aangezien naarmate je ouder wordt, je minder en minder rondom de verhuizing zelf zult kunnen doen.
[...]

Zie “Die With Zero”.
Plan is hier om binnen de grenzen van belastingregels jaarlijks maximaal te schenken aan de kinderen, grofweg 2.5 netto modaal maandsalaris. Dit deels ook wegens hetgeen jij beschrijft. Zorgt er ook een beetje voor dat aanraking met serieuzer geld enigszins gefaseerd verloopt. In plaats van dag 1 op gaat aan aanschaf van een Tesla.

Alternatief, waar mijn ouders hun wens naar uit gaat, is de erfenis schenken aan de kleinkinderen. Voor hen zal dit aanzienlijk meer impactvol zijn dan dat ik tegen die tijd mijn erfdeel ontvang. Zeker aangezien mijn ouders nu ook weer niet extreem vermogend zijn, geen eigen woning bezitten. Erf ik dan als mijn erfdeel bijvoorbeeld 100K op mijn 55ste, is de meerwaarde relatief beperkt. Voor mijn kids, begin 20, ieder circa 50K veel meer impactvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
De woning is toch lastig, ik zie het tegen die tijd wel.

Misschien wil een van mijn kinderen het huis wel overnemen (gebeurt hier wel vaker in de regio) en dan ga ik zelf kleiner wonen,

Eventueel in een mantelzorg woning die we hier ergens bij mijn huidige woning neerzetten.
Dan hoef je nauwelijks geld achter de hand te houden voor wonen, en wordt het stukken makkelijker om vermogen af te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
scoobs schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:12:
[...]

(Onderstaande comment heb ik nooit nagerekend)
Met dit soort producten vraag ik me af of het zich niet loont om gewoon een jaar of twee te werken terwijl je risicovoller belegt. Dan heb je tegen het einde van je leven ergens iets tussen 0 en x mil over, ipv een gegarandeerde 100k. Of, anders geformuleerd; door net iets langer te werken en zelf de risicopremie te innen is er een zeer grote kans dat je de rest van je pensioen lekker luxe kunt leven.
Er zijn inderdaad redenen waarom die lijfrenteproducten niet populair zijn. We hebben er alebei enkele vernoemd.
De belangrijkste is de nood aan winst nemen van de aanbieders.

Pagina: 1 ... 216 ... 295 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.