Darks schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:29:
Sinds jaren beheer ik voor mijn gezin het maandbudget, en dat gaat best prima. Het doel is uiteraard structureel sparen en overzicht houden op de financiën.
Kort samengevat, we gebruiken een hoofdrekening en een bijrekening. Op de hoofdrekening komt ons loon binnen en gaan de grote (vaste) uitgaven vanaf. Ook de spaaropdrachten vertrekken vanaf hier. Bij het begin van de maand gaat telkens een vaste som (1.000 EUR) naar de bijrekening. Van deze rekening doen we alle kleine betalingen en inkopen voor een maand lang.
Doel: Overzicht houden op de hoofdrekening en de kleinere uitgaven strikt gescheiden houden.
Er is echter één categorie uitgaven die ik moeilijk beheerd krijg, namelijk de 'onverwachte' middelgrote uitgaven die niet maandelijks terugkeren. Een ziekenhuisfactuur, een onderhoud aan de wagen, materiaal voor in de tuin, deelname aan een dure activiteit, ... om maar een voorbeeld te geven. Deze uitgaven zijn uiteraard wel ergens te voorspellen, maar het is onmogelijk om hier een exact bedrag voor te reserveren in het begin van de maand. Dus betalen we ze alsnog van de hoofdrekening. En dat haalt soms mijn schema overhoop in de loop van de maand.
Ik overweeg nu om deze uitgaven ook van de bijrekening te gaan betalen en het budget hier te verhogen (een soort provisie zeg maar) en dan ook echt niets meer van de hoofdrekening te betalen behalve de vaste kosten.
Iemand andere tips of manier van aanpak?

Onze primaire rekening is een ING rekening. Ik gebruik bij de ING hiervoor de spaardoelen. Maandelijks zet ik hier een x-bedrag per doel voor opzij. Voor dit soort periodieke, te verwachten niet maandelijkse uitgaven. Denk zaken als een potje voor kleding, eigen risico, etc.
Uiteindelijk een beetje aan jezelf of je voor dit soort bestemmingen met een enkel of meerdere spaardoelen/subrekeningen wilt werken.
R.van.M schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:39:
[...]
Zo deed ik het vroeger ook. Reserveringen voor allerlei zaken. Uiteindelijk had ik iets van 7 potjes
Het leverde het een hoop administratie op. Reserveringen bijstellen. Potjes laten vrijvallen omdat er jaren geen zorgkosten kwamen etc.
Voordat spaardoelen bij een ING een ding waren, deden wij het ook zo. Maar momenteel werken wij met de volle 10 potjes

.
Reden bij ons is eigenlijk vrij eenvoudig. Het verstoord simpelweg het minst. Verschillen in kostenposten zorgen momenteel niet voor kannibalisatie van het spaarsaldo uit een ander potje. Waarbij er dus ook eigenlijk nooit discussie ontstaat of een x-bedrag aan hardware of een y-bedrag aan kleding nu echt noodzakelijk was. Het totaal gespendeerde bedrag overschrijdt namelijk nooit het vastgestelde bedrag van periodieke inleg en opbouw.
Kluifjes schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:46:
Geen nieuw onderwerp hier, maar mogelijk anderen ook mee gezeten:
Ik zit inmiddels zo'n 7 jaar in goede financiële functie binnen overheid. Ga nooit met tegenzin naar werk, maar er ontbreekt wel steeds wat meer de intellectuele uitdaging. Ben 39, 2e (en laatste) kind half jaar oud, iets wat ik even wilde afwachten voordat ik verder aan eigen "carriere" zou denken.
Werk is voor prima deel flexibel qua tijden, iets wat één van de grootste pluspunten is omdat ik weleens overdag wil sporten en dan 's avonds nog werken. Ook het ongeveer 50/50 thuis en op kantoor vind ik ideaal. Ervaar een beetje het gouden kooi principe.
Aan de ene kant kan ik heel goed verder richting FO gaan zo, details niet helemaal nodig maar oa zo'n 300k liquide vermogen in verschillende onderdelen en 300k overwaarde huis. Andere kant gaat de stilstand op werkgebied iets teveel wringen. En ik vind die prikkel qua tijd lastig om dan juist in hobby's of andere projecten te zoeken op dit moment. Dan is het makkelijker om te gaan hardlopen dan in de filosofie te verdiepen om maar een voorbeeld te noemen.
Hebben sommige hier ook overstappen overwogen, trajecten gevolgd voor loopbaan of andere tips? Ik lig er geen seconde wakker van wat voor mij blijft het "maar" werk, alleen wellicht heeft iemand nog een bruikbare tip hiervoor, dat kan ook bv ervaringen met een goede online tool zijn om dit uit te dokteren.
Uiteindelijk denk ik met name iets waar je zelf natuurlijk een eind oordeel over moet vellen.
Maar indien de werktijden goed zijn, je nooit met tegenzin naar je werk gaat en de financiële beloning goed is... zou ik persoonlijk lekker blijven zitten waar je zit.
Het gras mag elders groener lijken. Maar onder de streep, zoals je zelf ook aangeeft, het is "maar" werk. En naar mijn mening, gaat dat eigenlijk overal wel op. Die stilstand die je aangeeft, ga je naar mijn ervaring, overal wel tegenkomen.
Sure, net bij aanvang van een nieuwe baan gaat het weer nieuw zijn. Een nieuwe omgeving, nieuwe collega's, nieuwe uitdagingen en mogelijk wat andere inhoud. Maar dat is tijdelijk. Na 6 - 12 maanden slaat de gewenning weer toe, na circa 2 jaar is mijn persoonlijke ervaring dat de volgende dagen toch eigenlijk weinig echt nieuws meer brengen.