Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tommie12 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:33:
[...]

Hoe levert wonen in een huis van 1mio meer op dan wonen in een huis van 500k?
De belastingen zijn hoger, het onderhoud zal een pak hoger liggen, verwarmen en verbruik zal hoger zijn...

Die woning levert alleen meer op als je ze zou verhuren, maar dan moet je nog ergens wonen...
Een huis van 1m kostte in 2014 500k en een huis van 500k kostte in 2014 250k.
Verschil van waardestijging van 250k in 10 jaar tijd (!).
Energielabel (bouwjaar) heeft veel meer impact op de energiekosten dan 2kappper vs vrijstaande woning.

Bron: cbs (nl) regio Utrecht.

Natuurlijk kun je ook geld in aandelen zetten, maar daar kun je niet in wonen.
Iedereen die in het verleden een duurdere woning kocht met lening heeft daar nu een veel beter rendement op dan consumeren (vakantie) of dca beleggen.

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 28-05-2024 13:43 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-10 14:26

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Sport_Life schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:39:
[...]

Energielabel (bouwjaar) heeft veel meer impact op de energiekosten dan 2kappper vs vrijstaande woning.

Iedereen die in het verleden een duurdere woning kocht met lening heeft daar nu een veel beter rendement op dan consumeren (vakantie) of dca beleggen.
Regio is hier nogal een factor..
Mijn woning is in 10j tijd echt niet zo hard gestegen hoor.
sterker nog mijn bewuste aflossing om mijn lasten te verlagen, had in in aandelen meer opgeleverd over die tijd, echter gemoedsrust technisch was dit een betere keuze.

[ Voor 10% gewijzigd door ColdStone op 28-05-2024 13:47 ]

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-10 15:20
[...]

Op die 250K in aandelen had je in 10 jaar crica 240k verdient scheelt niet veel. Als je geleend hebt is het idd anders (hefboom). Maar goed dan moet je de rentelasten wel nog van dat rendement aftrekken circa 60K na aftrek HRA. Daarna nog rekening houden met 10 jaar meer belasting en onderhoud aan het groter huis circa 40K. Dan kom je op zo'n 150K in het geval van Utrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

En van bakstenen kun je niet eten... Etc. :+
Aandelen zijn zeker in die periode minimaal met een gelijk percentage gestegen. AEX GR bijvoorbeeld 1.100 naar 3.550 nu.

Het keyword bij woningen is natuurlijk de leverage in de vorm van een hypotheek. Die kost overigens ook geld en met 4% rente is dat wel een stuk minder aantrekkelijk geworden.

Neemt niet weg dat de winnaars wel diegene zijn die uit de financiële crisis leencapaciteit hadden, een (grote) woning hebben gekocht en nu nog financieringen tegen ultra-lage rente hebben.

Ik denk dat we de afgelopen 10 jaar niet op de volgende 10 jaar kunnen leggen qua rendement op vastgoed. Alleen al omdat de financieringsrente een stuk hoger is dan destijds.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sport_Life schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:30:
[...]

Dit is vanuit financieel opzicht wel appels en peren vergelijken: de uitgaven aan de jaarlijkse vakantie stijgen met de inflatie mee en de lasten van een duurdere woning zijn na 20 jaar (inflatie) hetzelfde als in jaar 1.
Uiteindelijk levert de duurdere woning ook rendement op en de vakanties niet.

Vanuit FO oogpunt is 'investeren' in vastgoed/aandelen altijd gunstiger dan consumeren (vakanties).
Het enige dat niet stijgt bij een koopwoning is de hypotheeklast (al stijgt die stiekem netto ook voor de annuitaire hypotheken natuurlijk). Een duurdere woning zal ook last hebben van de inflatie: onderhoud, belastingen.

De waardestijging is zoals je zegt vermoedelijk wel groter, maar is alleen interessant als je een plan hebt om dit liquide te maken met een upside. Als je je woning verkoopt, maar je wilt een vergelijkbare of betere woning kopen is deze in gelijke mate gestegen in waarde. Dan heb je dus weinig voordeel. Alternatief is kopen in een goedkoper gebied (andere regio, ander land), of huren.

Waarde in je woning opbouwen klinkt op papier goed, maar vraag me af hoe gunstig dit nu echt aan het einde van de rit is voor je FO reis. Denk dat je meer hebt aan uiteindelijk je woonkosten zo laag mogelijk krijgen en lekker blijven wonen waar je je prettig voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:14
[...]

Zo lang je daar in woont heb je daar toch geen rendement op.

Stel dat je vandaag in een afbetaald huis woont van 400k.

Je spaart of krijgt een erfenis of wat dan ook van 200K.

Als jij je huis verkoopt en verhuist naar een huis van 600K, en ik blijf in mijn huis wonen en beleg die 200k....

Dan heb ik minder kosten jaarlijks en nog beleggingsrendement.
Jij woont in een groter duurder huis wat goed is voor je erfgenamen, maar ondertussen kan je wel de hogere lasten dragen.

En als we allebei binnen 20-30 jaar naar het rusthuis moeten, dan ben ik benieuwd wat het meeste opgeleverd heeft, zeker als je de kosten er af trekt.

Ik zie daarom 'upgraden' naar een groter huis, of je huis uitbouwen als een uitgave die misschien iets oplevert voor erfenamen, maar mij levert het enkel kosten en hopelijk meer wooncomfort op.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:29
[...]

Maar ik heb een huis om in te wonen. Niet om te gelde te moeten maken tegen de tijd dat ik FIRE zou willen zijn. Dat vermogen in de stenen is voor mij daarom niet relevant voor de hoeveelheid geld die ik 'later' maandelijks kan gebruiken.

Voor hoeveel geld ik straks heb is het wél van belang hoeveel geld ik maandelijks kan wegzetten. Als dat lager is omdat ik een duurder huis heb, dan zal ik dus later aan mijn persoonlijke FO criteria voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

JanHenk schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:53:
[...]

En van bakstenen kun je niet eten... Etc. :+

[...]

Aandelen zijn zeker in die periode minimaal met een gelijk percentage gestegen. AEX GR bijvoorbeeld 1.100 naar 3.550 nu.

Het keyword bij woningen is natuurlijk de leverage in de vorm van een hypotheek. Die kost overigens ook geld en met 4% rente is dat wel een stuk minder aantrekkelijk geworden.

Neemt niet weg dat de winnaars wel diegene zijn die uit de financiële crisis leencapaciteit hadden, een (grote) woning hebben gekocht en nu nog financieringen tegen ultra-lage rente hebben.

Ik denk dat we de afgelopen 10 jaar niet op de volgende 10 jaar kunnen leggen qua rendement op vastgoed. Alleen al omdat de financieringsrente een stuk hoger is dan destijds.
Voorwaarde is inderdaad een lage rente en juiste moment aankopen (in mijn geval 2011 en 2016 gekocht, vervolgens in 2021 naar een goedkopere regio verhuisd met de lage rente). Ik zou eerlijk gezegd onze woning nu (veel) te duur vinden met de huidige rente en/of zonder de overwaarde. Toch verkoop ik niet om kleiner te gaan wonen: eenmaal gewend aan een grote/luxe woning wil ik simpelweg niet meer anders (indd lifestyle inflatie). Als de kinderen het huis uit gaan dan is het een goed moment om kleiner te gaan wonen, komt ook goed dat dat er dan weer groot onderhoud nodig is. En kinderen kunnen dan 20-30% of zo van de aankoopwaarde alvast krijgen voor een eigen woning.

Fiscaal is de eigen woning (box 1, maar ook box 3 momenteel) juist erg gunstig! De ozb is een paar honderd euro per jaar, dat valt reuze mee. Dit in tegenstelling tot VRH.

Overige kosten zijn gemiddeld genomen wat hoger natuurlijk waarbij de kanttekening gemaakt moet worden dat een moderne woning minder onderhoud en energiekosten heeft dan een jaren 70 woning of ouder. (Onze energiekosten zijn 0 en als salderen eraf gaat ca 100 euro per maand ivm dak vol pv panelen en 30-40% direct verbruik).
De rente is ongeveer gelijk aan de cao stijging van afgelopen jaar :).

Qua rendement de komende 10 jaar durf ik geen stelling in te nemen, toen we ons appartement in 2018 verkochten dacht ik dat het niet meer zou stijgen, inmiddels is de waarde sindsdien ook weer bijna verdubbeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 28-05-2024 14:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:45
Requiem19 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:55:
[...]

Het enige dat niet stijgt bij een koopwoning is de hypotheeklast (al stijgt die stiekem netto ook voor de annuitaire hypotheken natuurlijk). Een duurdere woning zal ook last hebben van de inflatie: onderhoud, belastingen.
In deze tijd wel een belangrijk punt met een cumulatieve inflatieschok van ca. 15% achter de kiezen. Reële woningschuld is ook minder waard geworden. Onderhoud is daarentegen wel flink duurder geworden.

Ik zou trouwens niet weten hoe ik hetzelfde woongenot zou kunnen vinden in een nog enigszins betaalbare huurwoning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Sport_Life schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:18:
[...]

Overige kosten zijn gemiddeld genomen wat hoger natuurlijk waarbij de kanttekening gemaakt moet worden dat een moderne woning minder onderhoud en energiekosten heeft dan een jaren 70 woning of ouder. (Onze energiekosten zijn 0 en als salderen eraf gaat ca 100 euro per maand ivm dak vol pv panelen en 30-40% direct verbruik).
Dat onderhoud is inderdaad vaak duurder, maar voor energiekosten hoeft dat zeker niet altijd zo te zijn.

Bij onze woning uit 1932 is de energierekening nog steeds €4.000,- negatief per jaar tot 2027. Daarna verwacht ik rond de €0,- uit te komen.

En met beperkte maatregelen zijn in veel ouderen woningen de energiekosten prima omlaag te brengen.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Galactic schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:59:
[...]

Ik herinner me nog de jaren dat ik met het beleggen meer opbrengst had dan met het loon van werken. Dat was zeer aangename gedachte, maar is intussen al weer een tijd geleden :o
wij zitten nu op het punt dat het jaarrendement ongeveer het salaris van mijn vrouw is.
Dus we grappen al dat zij al met pensioen zou kunnen :P

Maar als we zo lekker door blijven sparen (en de markt goed blijft stijgen) dan zouden we met 5 jaar FO kunnen zijn _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:16:
[...]

Maar ik heb een huis om in te wonen. Niet om te gelde te moeten maken tegen de tijd dat ik FIRE zou willen zijn. Dat vermogen in de stenen is voor mij daarom niet relevant voor de hoeveelheid geld die ik 'later' maandelijks kan gebruiken.

Voor hoeveel geld ik straks heb is het wél van belang hoeveel geld ik maandelijks kan wegzetten. Als dat lager is omdat ik een duurder huis heb, dan zal ik dus later aan mijn persoonlijke FO criteria voldoen.
Daarom doe ik ook beide :) maar het meeste vermogen zit in de 'stenen' (waarvan dan weer meer dan 100% waardestijging sinds 2011, de hypotheek is relatief laag).

Mijn (FO) doel is om deze woning over 20-25 jaar te verkopen en de opbrengst te gebruiken als extra pensioen (en een extra zakcentje voor de kinderen). Dan zijn we ergens begin 50, een goed moment om in ieder geval niet meer te 'moeten' werken .

Maar eerlijk gezegd eerst maar eens zien, er kan in de tijd van alles gebeuren, dan vind ik het een prettig idee dat we iig van ons vermogen woongenot hebben (gehad) ;).

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 28-05-2024 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:35:
[...]
Mijn (FO) doel is om deze woning over 20-25 jaar te verkopen en de opbrengst te gebruiken als extra pensioen (en een extra zakcentje voor de kinderen).
Als je vooropgezette doel is om je woning te gelde te maken en deels te gebruiken als onderdeel van je FO vermogen, dan is dat een prima manier. Maar dat doel heb ik dus niet. Vandaar dat ik aangeef dat ik voor mezelf die vrijstaande woning aan mij voorbij gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JURIST schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:18:
[...]

In deze tijd wel een belangrijk punt met een cumulatieve inflatieschok van ca. 15% achter de kiezen. Reële woningschuld is ook minder waard geworden. Onderhoud is daarentegen wel flink duurder geworden.

Ik zou trouwens niet weten hoe ik hetzelfde woongenot zou kunnen vinden in een nog enigszins betaalbare huurwoning
Huren is eigenlijk alleen interessant als je bijv een stuk kleiner wilt gaan wonen (kinderen uit huis, geen behoefte meer aan tuin+onderhoud) en daarmee tegelijkertijd de waarde van je woning liquide wilt maken.

En zelfs dan moet je er goed over nadenken qua FO: de indexatie van je huurprijs maakt het per jaar significant duurder. Dat trekt wel een wissel op je woonlasten. Zeker als je lang blijft leven en dus lang moet huren :).

Mijn voorzichtige conclusie is dan ook vooral dat een dure (en afbetaalde) woning vooral interessant is voor je erfgenamen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Requiem19 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:42:
[...]

Mijn voorzichtige conclusie is dan ook vooral dat een dure (en afbetaalde) woning vooral interessant is voor je erfgenamen. 8)
Enerzijds heb je woongenot (ik ken toch veel mensen die de 60 niet gehaald hebben, dan zit je met 1m+ aan beleggingen voor de erfgenamen..) , tweede punt is dat veel mensen rond de pensioen leeftijd ook kleiner/goedkoper willen wonen. Dan heb je nog 30 jaar de tijd om de erfgenamen te ontzien van hun rechten :P

Maargoed de nuance in deze is wel lage rente en aankoopmoment, eigenlijk is deze hele discussie niet meer relevant met de huidige rente omdat de (aflossingsvrije) hefboom niet meer interessant is en de prijzen wat hoger liggen dan in 2011-2016 :7

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 28-05-2024 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 04-10 20:17
Sport_Life schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:56:
[...]

tweede punt is dat veel mensen rond de pensioen leeftijd ook kleiner/goedkoper willen wonen
Klopt maar of dat goedkoper is - is nog maar de vraag. Zie het bij mijn ouders ook, goede 2 kapper inruilen voor een (nieuwbouw)appartement levert je misschien 50k op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
ColeJ schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:14:
[...]

Klopt maar of dat goedkoper is - is nog maar de vraag. Zie het bij mijn ouders ook, goede 2 kapper inruilen voor een (nieuwbouw)appartement levert je misschien 50k op.
Of niks, en mag er wat bij...

Ik wil op mijn 65e ook niet in een oud en afgeleefd appartement gaan zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ColeJ schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:14:
[...]

En als ze in 1990 FL 50k (~Eur 25k) meer hadden uitgegeven aan een vrijstaande woning ipv 2 kapper, hoeveel had het dan opgeleverd ? ;). Dan hadden ze nu een mooi extra pensioen gehad 8) (of, andersom geredeneerd, als ze in een tussenwoning oid waren gebleven had hun nieuwbouw appartement wellicht helemaal niet gekund.)

[ Voor 61% gewijzigd door Sport_Life op 28-05-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:49
Leipo schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:29:
[...]

wij zitten nu op het punt dat het jaarrendement ongeveer het salaris van mijn vrouw is.
Dus we grappen al dat zij al met pensioen zou kunnen :P

Maar als we zo lekker door blijven sparen (en de markt goed blijft stijgen) dan zouden we met 5 jaar FO kunnen zijn _/-\o_
Dat is vooral leuk om over te grappen. Realistisch is het uiteraard niet om met jaarrendementen te rekenen. De SWR is niet voor niets flink lager dan het gemiddelde rendement op de beurs.

Daarnaast moet moet je bij de huidige valuaties van de aandelenmarkt nog conservatiever gaan rekenen omdat we een hoge P/E hebben. Mocht het nog verder doorstijgen dan zal ik mijn SWR verlagen van 3,5% naar 3%.

Als het goed is zal dat weinig impact hebben op mijn geplande FO datum omdat het kapitaal dan juist veel hoger is dan geprojecteerd. In mijn berekening moet ik nog 2,57 jaar dus ik ben benieuwd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
R.van.M schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:55:
[...]

Dat is vooral leuk om over te grappen. Realistisch is het uiteraard niet om met jaarrendementen te rekenen. De SWR is niet voor niets flink lager dan het gemiddelde rendement op de beurs.

Daarnaast moet moet je bij de huidige valuaties van de aandelenmarkt nog conservatiever gaan rekenen omdat we een hoge P/E hebben. Mocht het nog verder doorstijgen dan zal ik mijn SWR verlagen van 3,5% naar 3%.

Als het goed is zal dat weinig impact hebben op mijn geplande FO datum omdat het kapitaal dan juist veel hoger is dan geprojecteerd. In mijn berekening moet ik nog 2,57 jaar dus ik ben benieuwd :P
Als de rente nu eens echt zou willen zakken, dan gaan de beurswaarderingen weer een stuk omhoog, en krijgen we ineens een stevige duw naar voor....

Als...

Gewoon rustig door doen, en met genoeg veiligheid rekenen (3-3.5% vind ik een realistisch SWR).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tommie12 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:37:
[...]

Als de rente nu eens echt zou willen zakken, dan gaan de beurswaarderingen weer een stuk omhoog, en krijgen we ineens een stevige duw naar voor....

Als...

Gewoon rustig door doen, en met genoeg veiligheid rekenen (3-3.5% vind ik een realistisch SWR).
Ik ga ervan uit dat de (eerste) rentedaling al wel is geprijsd inmiddels. Of waar komt anders het rendement van 14,7% sinds 1/1 vandaan :P (NT World/Rabo certs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wat ik wel mis in de discussie over woningen en ten gelde maken is het risico op waardedaling. Of ik heb er misschien overheen gelezen.

Tijdens de vorige crisis zijn juist vrijstaande woningen het hardst in waarde gedaald, zowel absoluut als relatief. Heb eerder wel eens een rapport van de Rabobank daarover gedeeld maar kan het zo even niet vinden. The higher you rise the harder you fall o.i.d.?

Vooralsnog hebben wij niet echt een plan voor onze toekomst qua wonen, maar ik weet wel dat ik qua woongenot nooit meer wil inleveren qua geluidsisolatie :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:36
Sport_Life schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:24:
[...]

En als ze in 1990 FL 50k (~Eur 25k) meer hadden uitgegeven aan een vrijstaande woning ipv 2 kapper, hoeveel had het dan opgeleverd ? ;). Dan hadden ze nu een mooi extra pensioen gehad 8) (of, andersom geredeneerd, als ze in een tussenwoning oid waren gebleven had hun nieuwbouw appartement wellicht helemaal niet gekund.)
nee je mist het punt. Bijna niemand verkoopt rond de 60-65 een (vrijwel) afbetaalde woning. Dat jij t van plan bent snap ik maar t is verre van gebruikelijk. Daarom hebben veel mensen ook niet megaveel aan een duurder huis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:57
Tommie12 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:33:
Hoe levert wonen in een huis van 1mio meer op dan wonen in een huis van 500k?
De belastingen zijn hoger, het onderhoud zal een pak hoger liggen, verwarmen en verbruik zal hoger zijn...
Hier iemand die toevallig een jaar of 4 geleden die stap heeft gemaakt, en de conclusies zijn:
  • De energierekening is in de nieuwe (veel duurdere) woning negatief ipv dik positief. Scheelt al zo'n 3k per jaar (afgelopen jaren eerder 6k).
  • De verzekering is gelijk.
  • De belasting is iets hoger, maar dat scheelt maar een paar honderd euro.
  • Onderhoud is nagenoeg nul, want nieuwe woning zonder buitenschilderwerk.
  • Ik heb nu een grote garage met genoeg ruimte voor alle hobbies.
  • De pubers hebben een veel grotere kamer, wat hen erg veel genot oplevert.
  • Mijn vrouw en ik hebben allebei ons eigen thuiskantoor, wat in tijden van veel thuiswerken ook erg veel pluspunten scoort.
Kortom, we zijn enorm blij deze stap gezet te hebben.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Andrehj schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:26:
[...]

Hier iemand die toevallig een jaar of 4 geleden die stap heeft gemaakt, en de conclusies zijn:
  • De energierekening is in de nieuwe (veel duurdere) woning negatief ipv dik positief. Scheelt al zo'n 3k per jaar (afgelopen jaren eerder 6k).
  • Mijn vrouw en ik hebben allebei ons eigen thuiskantoor, wat in tijden van veel thuiswerken ook erg veel pluspunten scoort.
Niks mis mee, maar ik bedoelde het puur financieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nvm

[ Voor 104% gewijzigd door Sport_Life op 28-05-2024 20:18 . Reden: Beetje stoken;) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[...]

Heel veel voordelen, maar van oudere bouw naar nieuwbouw vertekent natuurlijk ook. Wij hebben het ook twee keer gedaan.

Je moet het dan natuurlijk wel bij gelijksoortige woningen vergelijken - denk alleen al aan energielabel (en onderliggende indicatoren), de locatie (t.g.v. belastingen) en verzekeringspremie o.b.v. risico-inschatting van de wijk, constructie, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Dat zijn vooral argumenten voor groter en nieuwer. Niet voor duur versus goedkoper, waar het over ging. De vraag is dan vooral of je een woning met deze eigenschappen als vrijstaande woning of twee onder een kap een paar ton meer waard zou vinden dan een rijtjeswoning met deze eigenschappen.

Wij hebben zelf enkele jaren geleden ook bewust gekozen voor een ruime (200 m2) nieuwbouwwoning met redelijke tuin op een praktische locatie. Dat waren onze criteria. Daarbij had voor ons vrijstaand of halfvrijstaand geen grote meerwaarde. We hadden daar een paar ton meer voor kunnen uitgeven, maar die keus hebben we dus bewust niet gemaakt. Omdat we dan mogelijk wel meer waardeontwikkeling zouden hebben, maar dat allemaal in de stenen zou zitten. Waar we weinig aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:57
Tommie12 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:57:
Niks mis mee, maar ik bedoelde het puur financieel.
Het hangt van je persoonlijke situatie af, maar bij ons was de stap ook financieel aantrekkelijk.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
Mirved schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:51:
[...]

Op die 250K in aandelen had je in 10 jaar crica 240k verdient scheelt niet veel. Als je geleend hebt is het idd anders (hefboom). Maar goed dan moet je de rentelasten wel nog van dat rendement aftrekken circa 60K na aftrek HRA. Daarna nog rekening houden met 10 jaar meer belasting en onderhoud aan het groter huis circa 40K. Dan kom je op zo'n 150K in het geval van Utrecht.
En zometeen met de aanwasbelasting in box3 (als die er komt) wordt het voordeel voor box1 nog iets groter. Dan gaan de aandelen netto een stuk minder opleveren.

In jouw voorbeeld moet je ook de vrh meenemen..... Exact uitrekenen kan nog best ingewikkeld zijn

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:11
Zojuist even een gesprekje gehad met een bedrijf dat financiële planning doet voor grootverdieners en vermogende klanten. Eigenlijk was al snel de conclusie dat ze voor onze situatie, weinig voor ons konden betekenen wat betreft fiscale en belegging/rendement optimalisatie. Hooguit dat we langzamerhand eens na kunnen gaan denken over estate planning.

Tot zover een fijne bevestiging natuurlijk dat met alle informatie die we grotendeels van internet hebben, we goed bezig zijn. Wel jammer dat er verder (fiscaal) weinig te optimaliseren valt en er toch geen "geheime" methode is om nog meer rendement te maken en minder belasting te betalen. Maar dan moeten we maar denken dat we daarmee mooi bijdragen aan onze samenleving :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-10 08:52
Ik ben vanochtend even aan het rekenen geweest ik zit nu in de situatie dat mijn vermogen boven de vrijstellingsgrens zit en bovendien heb ik een flinke verkoopwinst van mijn huidige woning die ik ga beleggen. Ik wil ook graag lagere maandlasten dus overweeg een deel van de hypotheek naar aflossingsvrij om te zetten.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

In mijn situatie valt dit dus grotendeels tegen elkaar weg bovendien in de spaarvariant zou een groter aflossingsvrij deel van je hypotheek ook netto hetzelfde uitkomen tot je boven je belegd vermogen zit. Enige verschil is dat je maandlasten flink kunnen dalen als je kiest voor aflossingsvrij. Wat dus meer financiële ruimte geeft voor nog meer beleggen :+

Ik heb ook nog gekeken naar de hybride spaartaks vanaf 2027. Je kunt 35% van de betaalde rente op je box 3 hypotheek wegstrepen van je aanwasbelasting dat is bijna net zoveel als de HRA. Lijkt mij netto weinig uit te maken. Ik weet alleen niet hoe het werkt in de jaren dat je beleggingen dalen en je geen aanwas hebt. Als je dat nog mag wegstrepen in de toekomst zou het helemaal niets uitmaken denk ik.

Wat zouden jullie doen? Mis ik iets misschien? Ik ga aanstaande vrijdag met een financieel adviseur zitten om te kijken wat mogelijk is qua aanpassing hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:28

G83

Heb je een fiscaal partner? In dat geval heb je een vrijstelling van plusminus 114k (min een drempel van iets van 10k). Als je toch al een deel aflossingsvrij overweegt vanwege de maandlasten (en dus renteaftrek en iets hogere rentepercentage accepteert) zou je dat kunnen finetunen.

Als je nu 180k vermogen hebt zou je dus met een aflossingsvrij deel van 125k en de vrijstelling geen vrh hoeven betalen. Als je een fiscaal partner hebt al vanaf ongeveer 75k).

Een hogere aflossingsvrije hypotheek geeft eventueel nog ruimte voor volgende jaren.
Of als je vermogen toeneemt kan je dat in eerste instantie in lijfrentebeleggingen stoppen of je box 1 hypotheek extra aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
G83 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:27:
Heb je een fiscaal partner? In dat geval heb je een vrijstelling van plusminus 114k (min een drempel van iets van 10k). Als je toch al een deel aflossingsvrij overweegt vanwege de maandlasten (en dus renteaftrek en iets hogere rentepercentage accepteert) zou je dat kunnen finetunen.

Als je nu 180k vermogen hebt zou je dus met een aflossingsvrij deel van 125k en de vrijstelling geen vrh hoeven betalen. Als je een fiscaal partner hebt al vanaf ongeveer 75k).

Een hogere aflossingsvrije hypotheek geeft eventueel nog ruimte voor volgende jaren.
Of als je vermogen toeneemt kan je dat in eerste instantie in lijfrentebeleggingen stoppen of je box 1 hypotheek extra aflossen.
Nee geen fiscaal partner dus mijn vrijstelling is 57k daar zit ik ruim boven. Aflossen zou kunnen maar ik heb liever geld waar ik bij kan dus daarom in box 3 beleggen zelfde geldt voor lijfrente doe ik wel maar niet met al mijn vermogen. Mijn idee was ook om meer dan 75k aflossingsvrij te nemen voor komende jaren alvast. En dat scheelt ook in de maandlasten.

[ Voor 13% gewijzigd door TheUninvited op 29-05-2024 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
TheUninvited schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:03:
Ik ben vanochtend even aan het rekenen geweest ik zit nu in de situatie dat mijn vermogen boven de vrijstellingsgrens zit en bovendien heb ik een flinke verkoopwinst van mijn huidige woning die ik ga beleggen. Ik wil ook graag lagere maandlasten dus overweeg een deel van de hypotheek naar aflossingsvrij om te zetten.
Ik snap nog even de situatie niet. Je hebt een huidige woning die verkoopwinst geet opleveren. Dan neem ik aan dat je het hebt over de hypotheek voor de nieuwe woning. Heb je die al afgesloten? Of moet dat nog?

Als je vanwege de bijleenregeling een deel van de nieuwe hypotheek hebt die sowieso niet aftrekbaar is, dan zou ik dat deel inderdaad zeker proberen om aflossingsvrij te nemen. Maar je moet er wel rekening mee houden dat de bank zo'n deel anders/strenger zal toetsen dan een gewone hypotheek. Als je de hypotheek al hebt afgesloten, dan is het dus ook niet zeker dat je dat zomaar, zonder al te veel gedoe en kosten, zou kunnen omzetten naar aflossingsvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:40
Graag leg ik jullie een casus voor waar we inmiddels 2 financieel adviseurs over hebben bevraagd die er eigenlijk niet uitkomen en ons niet adequaat kunnen adviseren. Een tip voor een goede adviseur in ZO Brabant is natuurlijk (ook) welkom. We zijn relatief jong (35 en 39) en hebben nog geen leeftijd bepaald waarop we FO of FIRE zouden willen zijn. Het gevoel zegt nu in ieder geval rond ons 50e niet meer te móeten werken maar we beleven nu allebei nog veel plezier aan ons werk.

Ik woon samen met mijn vriendin (niet getrouwd, geen geregistreerd partner, wel samenlevingscontract) en beiden hebben we een EMZ. Ik in projectmanagement/sales zij in de zorg. We proberen al maximaal gebruik te maken van de fiscale mogelijkheden zoals het bijstorten in ons pensioen binnen de huidige (verhoogde vrijstellingen).

We zijn met name op zoek naar advies OF een BV (Holding/werkmaatschappijen) voor ons aan te raden is en wat de fiscale mogelijkheden/voordelen zijn en in hoeverre we fiscale voordelen kunnen genieten ten opzichte van 2 x een EMZ. Wellicht dat we voordelen kunnen genieten door bijvoorbeeld een hypotheek in de BV of pensioenopbouw in de BV.

Bedrijf 1 Brutowinst per jaar ca. 100k-130k
Bedrijf 2 Brutowinst per jaar ca. 55k - 75k

Inmiddels hebben we beiden geen startersaftrek meer. We overwegen (puur op gevoel) om naar een Holding / Werkmaatschappij structuur te gaan en ons beiden een salaris uit te betalen. Dat lijkt wellicht nog enigszins overzichtelijk maar er zijn enige complicerende factoren:

- Mijn vriendin gaat 1 jan toetreden tot een kostenmaatschap

- Er is vrij veel kapitaal beschikbaar (nu in spaardeposito's) wat allemaal dit jaar vrij komt (450-500k) en in die zin vrij besteedbaar is. We kunnen dit weer in deposito's stoppen maar kunnen het ook beleggen (het geld is niet op korte termijn nodig).

- We hebben een woning met een hypotheek bij MUNT van 380k (225k tegen 2,55% restant tegen 1,46%. Looptijd 18-25 jaar). Hoewel deze aflossingsvrij is genieten we hier nog HRA op gezien de overgangsregeling. Met de huidige rentestanden zullen we deze volledig boete vrij af kunnen lossen.

Wellicht zijn er hier forumleden die ons wat tips en een zetje in de goede richting kunnen geven. Volgens mij is het niet raadzaam een gezamenlijke BV/Holding structuur op te zetten.

Ik ben met name benieuwd of er interessante fiscale voordelen te behalen zijn in een BV en wat ons dat op zou kunnen leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:19

Perkouw

Moderator General Chat
@saabfanatic Persoonlijk denk ik dat je vraag te breed is. Je vraagt zijn er voordelen uit een BV te halen en wat kan dat opleveren.

Zonder te weten wat je zelf wilt behalve 'voordelen' weet ik niet zo goed hoe je de toekomst voor je ziet? Vol inzetten op beleggen, investeren in (buitenlands) vastgoed (particulier/zakelijk). Kopen van een Lamborghini op de zaak al dan niet met lening om de winst te drukken of. . . see where I'm going with this? :)

Dus even los van BV, hoe kijk jezelf naar de toekomst en wat wil je daar in? Groter wonen? Luxer leven? Of wordt het dezelfde lijn doorzetten, maar alles inzetten om fó te geraken zodat je eerder kan stoppen en op dezelfde voet verder kan leven of?

In die zin even de vraag of je hier niet al dan ook een eigen topic voor wilt hebben. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Perkouw op 29-05-2024 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Halverwege deze maand ging het even over afwegingen in box 1 vs box 3 beleggen. Omdat we nu boven de vrijstelling uitkomen is dit vraagstuk voor ons relevant aan het worden. Nu hadden we na een verbouwing nog een vrij grote buffer en ondanks vrij grote plannen qua aanschaf (o.a. warmtepomp (airco's) en meubilair) blijft het spaargeld toenemen.
Gisteren heb ik mijn vrouw dus even gedwongen om over geld te praten. Oké, dat gaat heel harmonieus bij ons hoor ook al vind zij het niet super interessant. Wel hebben we samen vastgesteld wat wij vinden dat onze buffer zou moeten zijn en wat we dan met de rest gaan doen.
De uitkomsten:
10k buffer binnen een week opvraagbaar van een spaarrekening. Dat kan dus prima banca progetta o.i.d. zijn waarbij het enkele dagen duurt voor je het geld op de rekening hebt staan.
Overtollige buffer in de komende 3 maanden naar aandelen (soort DCA dus).

Pensioenbeleggen in box 1 doen we nog even niet. Eén van de redenen is dat het nieuwe kabinet een toptarief heeft genoemd, stel dat dit vanaf 100k inkomen gaat zijn dan ga ik t.z.t. wel pensioenbeleggen. Als het toptarief echt pas vanaf 1 mln ofzo zal zijn kan ik alsnog besluiten een stuk over te hevelen, maar eigenlijk vind ik dat onder de 250k belegd vermogen nog niet zo interessant omdat we simpelweg niet weten wat we over 10 jaar willen met ons leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:43
Tehh schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:57:
...
Pensioenbeleggen in box 1 doen we nog even niet. Eén van de redenen is dat het nieuwe kabinet een toptarief heeft genoemd, stel dat dit vanaf 100k inkomen gaat zijn dan ga ik t.z.t. wel pensioenbeleggen.
Dat is wel een interessante insteek. Het is wel vrij irritant dat er zoveel veranderd en onduidelijk is de hele tijd.

Wel salderen / niet salderen, VRH regels en nu een nieuwe belasting schijf.

Ik was net maximaal extra aan het inleggen (en met de verruimde jaarruimte gaat het om flinke bedragen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cka
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-10 14:57

cka

Pensioenbeleggen in box 1 doen we nog even niet. Eén van de redenen is dat het nieuwe kabinet een toptarief heeft genoemd
Dit kan ik niet goed plaatsen, komt dit uit het hoofdlijnenakkoord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST

Pensioenbeleggen in box 1 doen we nog even niet. Eén van de redenen is dat het nieuwe kabinet een toptarief heeft genoemd, stel dat dit vanaf 100k inkomen gaat zijn dan ga ik t.z.t. wel pensioenbeleggen. Als het toptarief echt pas vanaf 1 mln ofzo zal zijn kan ik alsnog besluiten een stuk over te hevelen, maar eigenlijk vind ik dat onder de 250k belegd vermogen nog niet zo interessant omdat we simpelweg niet weten wat we over 10 jaar willen met ons leven.
Toptarief klinkt erger dan dat het is. Het gaat in feite om het splitsen van de eerste schijf.

"De box 1-structuur en -tarieven worden aangepast, waarbij de vormgeving (met inbegrip van
de introductie van een derde schijf) is gebaseerd op eerder ontvangen informatie. Het tarief
in de eerste schijf tot 38.000 euro wordt 35,6%, het tarief in de tweede schijf tot 76.000 euro
wordt 37,6% en het huidige toptarief blijft in stand." (bron: doorrekening CPB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JURIST schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:37:
[...]

Toptarief klinkt erger dan dat het is. Het gaat in feite om het splitsen van de eerste schijf.

"De box 1-structuur en -tarieven worden aangepast, waarbij de vormgeving (met inbegrip van
de introductie van een derde schijf) is gebaseerd op eerder ontvangen informatie. Het tarief
in de eerste schijf tot 38.000 euro wordt 35,6%, het tarief in de tweede schijf tot 76.000 euro
wordt 37,6% en het huidige toptarief blijft in stand." (bron: doorrekening CPB)
Het komt er op neer dat ze een lagere tweede schijf willen introduceren in plaats van de huidige afbouw van de heffingskortingen. Zal onder de streep dus waarschijnlijk op het zelfde bedrag aan te betalen belastingen neerkomen, maar ze kunnen wel zeggen dat ze de belastingtarieven hebben verlaagd. Daar is de doelgroep wel gevoelig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-10 23:11
Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:51:
[...]

Het komt er op neer dat ze een lagere tweede schijf willen introduceren in plaats van de huidige afbouw van de heffingskortingen. Zal onder de streep dus waarschijnlijk op het zelfde bedrag aan te betalen belastingen neerkomen, maar ze kunnen wel zeggen dat ze de belastingtarieven hebben verlaagd. Daar is de doelgroep wel gevoelig voor.
Wat voor een groot deel van de Nederlanders in die laagste schijven ook gewoon zo is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheUninvited
Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:22:
[...]

Ik snap nog even de situatie niet. Je hebt een huidige woning die verkoopwinst geet opleveren. Dan neem ik aan dat je het hebt over de hypotheek voor de nieuwe woning. Heb je die al afgesloten? Of moet dat nog?

Als je vanwege de bijleenregeling een deel van de nieuwe hypotheek hebt die sowieso niet aftrekbaar is, dan zou ik dat deel inderdaad zeker proberen om aflossingsvrij te nemen. Maar je moet er wel rekening mee houden dat de bank zo'n deel anders/strenger zal toetsen dan een gewone hypotheek. Als je de hypotheek al hebt afgesloten, dan is het dus ook niet zeker dat je dat zomaar, zonder al te veel gedoe en kosten, zou kunnen omzetten naar aflossingsvrij.
Het is nieuwbouw dus vandaar dat ik al een hypotheek heb voor de nieuwe woning. Destijds wist ik nog niet wat mijn huidige ging opleveren vandaar de situatie. Ik weet dat je hypotheekvormen kan omzetten waar ik bij zit. Heb wel inderdaad advieskosten en administratiekosten maar hopelijk valt dat mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:51:
[...]

Ik denk toch dat niemand tegen het afschaffen van het huidige gedrocht van inkomensafhankelijke heffingskortingen kan zijn. Dus lijkt mij dan dat de doelgroep die daar gevoelig voor is de hele Nederlandse bevolking is (oké minus dat de meeste mensen geen flauw idee meer hebben hoeveel belasting je moet betalen, door dat gedrocht dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sissors schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:39:
[...]

Ik denk toch dat niemand tegen het afschaffen van het huidige gedrocht van inkomensafhankelijke heffingskortingen kan zijn. Dus lijkt mij dan dat de doelgroep die daar gevoelig voor is de hele Nederlandse bevolking is (oké minus dat de meeste mensen geen flauw idee meer hebben hoeveel belasting je moet betalen, door dat gedrocht dus).
Als het per saldo nul uitmaakt in wat je betaalt, maar je wil wel een hoop ambtenaren aan het werk zetten door de regels aan te passen, dan is het een goede maatregel. Maar dat staat volgens mij haaks op de wens die de partijen uitdragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
cka schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:33:
[...]

Dit kan ik niet goed plaatsen, komt dit uit het hoofdlijnenakkoord?
Ja. Maar ik zie ook dat ik alweer achterloop en dat het niet om een toptarief gaat maar om het splitsen van de eerste schijf in twee delen. Voor inkomen boven de 76k blijft het dus gewoon een goede optie, zeker als er nog kinderopvangtoeslag of andere inkomensafhankelijke subsidies in het spel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:44:
[...]

Als het per saldo nul uitmaakt in wat je betaalt, maar je wil wel een hoop ambtenaren aan het werk zetten door de regels aan te passen, dan is het een goede maatregel. Maar dat staat volgens mij haaks op de wens die de partijen uitdragen.
Zoveel ambtenaren kost dat nou ook weer niet tov andere maatregelen, en het zorgt voor transparantie voor de inwoners van Nederland hoeveel inkomstenbelasting ze moeten betalen. Dat lijkt mij toch per saldo wel wat uitmaken, ook al zou het financieel niks uitmaken.

Als ze daadwerkelijk de inkomensafhankelijkheid eraf halen, en gewoon een transparant systeem hebben, dan moet de belasting op toptarief wel omhoog gaan. Want het is toch wel lastig te beargumenteren dat marginale belasting daar lager wordt als je meer gaat verdienen.

[ Voor 17% gewijzigd door Sissors op 29-05-2024 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
Sissors schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:36:
[...]

Zoveel ambtenaren kost dat nou ook weer niet tov andere maatregelen, en het zorgt voor transparantie voor de inwoners van Nederland hoeveel inkomstenbelasting ze moeten betalen. Dat lijkt mij toch per saldo wel wat uitmaken, ook al zou het financieel niks uitmaken.

Als ze daadwerkelijk de inkomensafhankelijkheid eraf halen, en gewoon een transparant systeem hebben, dan moet de belasting op toptarief wel omhoog gaan. Want het is toch wel lastig te beargumenteren dat marginale belasting daar lager wordt als je meer gaat verdienen.
Zonder inkomensafhankelijke toeslagen/kortingen heb je ook geen marginale belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Torgo schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:45:
[...]

Zonder inkomensafhankelijke toeslagen/kortingen heb je ook geen marginale belasting.
Euhh, jawel, alleen is je tweede afgeleide 0 (het marginale tarief is overal gelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Torgo schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:45:
[...]

Dan heb je de belastingschijven nog. En dan is het dus direct duidelijk wat je marginale belasting is, die is 40% als je in een 40% schijf zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
Sissors schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:07:
[...]

Dan heb je de belastingschijven nog. En dan is het dus direct duidelijk wat je marginale belasting is, die is 40% als je in een 40% schijf zit.
Ja, dat bedoelde ik eigenlijk. Je betaald gewoon de belasting die bij de schijf hoort waarmee ‘marginale druk’ minder relevant is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Sissors schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:07:
[...]

Ik vind het nu te complex.
Juist door heffingskortingen e.d. is het onnavolgbaar. En dan zijn er ook nog mogelijke aftrekposten en toeslagen die een rol kunnen spelen.

Bijv Box 1 tarief: 36,97%
https://www.belastingdien...024-nog-niet-aow-leeftijd
Stel je verdient 40.000 bruto en gaat naar 41.000. Marginaal tarief is dan toch 36,97%?
Maar wat zie je in de praktijk: 50,1%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/i514bvO21HBN0IoTmCF9NRBc.png
https://www.berekenhet.nl...asting-extra-inkomen.html

Een gewone Nederlander kan het onmogelijk zelf meer narekenen zonder een website te hulp te vragen. Sowieso een marginaal tarief van 50% + op een inkomen waarmee je niet eens een huis kan hypotheken tegenwoordig ?!

[ Voor 13% gewijzigd door bombadil op 29-05-2024 23:53 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
bombadil schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:49:
[...]

Juist door heffingskortingen e.d. is het onnavolgbaar. En dan zijn er ook nog mogelijke aftrekposten en toeslagen die een rol kunnen spelen.

Stel je verdient 40.000 bruto en gaat naar 41.000. Marginaal tarief is dan toch 36,97%?

[Afbeelding]

Een gewone Nederlander kan het onmogelijk zelf meer narekenen zonder een website te hulp te vragen. Sowieso een marginaal tarief van 50% + op een inkomen waarmee je niet eens een huis kan hypotheken tegenwoordig ?!
Voor de duidelijkheid, dat is dus exact mijn hele punt waarom ik voorstander ben van afschaffen van inkomensafhankelijke heffingskortingen, en het allemaal in de belastingschijven opnemen. Zodat het transparant is hoeveel je moet betalen. Het betekend wel significant hogere belastingschijven als we nu hebben, en dat is de reden dat geen partij eraan wil beginnen vermoed ik zo. (Ook al maakt het dus financieel onder de streep niks uit als je het 1 op 1 aanpast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
bombadil schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:49:
[...]

[Afbeelding]

En het is nog wat extremer als zzp'er. Daar krijg je namelijk ook nog te maken met de tarief correctie mkb vrijstelling die deels samen loopt met de afbouw AHF en arbeidskorting waardoor je in de lage belastingschijf op een bepaald moment een marginaal belastingtarief van > 60% hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Maar om even on topic te blijven, de verandering in de belastingschijven en de introductie van een extra schijf lijkt er vooralsnog niet toe te leiden dat het toptarief hoger wordt, maar dat er juist tussenin een lager schijventarief komt. Het lijkt dus weinig zin te hebben om je lijfrentestorting uit te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
jerh schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:57:
[...]

En zometeen met de aanwasbelasting in box3 (als die er komt) wordt het voordeel voor box1 nog iets groter. Dan gaan de aandelen netto een stuk minder opleveren.

In jouw voorbeeld moet je ook de vrh meenemen..... Exact uitrekenen kan nog best ingewikkeld zijn
VRH was meegenomen in die berekening overigens. Maar het was slechts een bierviltje berekening en er zijn natuurlijk een stuk meer factoren en persoonlijke variabelen die meespelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jerh
saabfanatic schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:31:

Ik woon samen met mijn vriendin (niet getrouwd, geen geregistreerd partner, wel samenlevingscontract) en beiden hebben we een EMZ. Ik in projectmanagement/sales zij in de zorg. We proberen al maximaal gebruik te maken van de fiscale mogelijkheden zoals het bijstorten in ons pensioen binnen de huidige (verhoogde vrijstellingen).

We zijn met name op zoek naar advies OF een BV (Holding/werkmaatschappijen) voor ons aan te raden is en wat de fiscale mogelijkheden/voordelen zijn en in hoeverre we fiscale voordelen kunnen genieten ten opzichte van 2 x een EMZ. Wellicht dat we voordelen kunnen genieten door bijvoorbeeld een hypotheek in de BV of pensioenopbouw in de BV.

Bedrijf 1 Brutowinst per jaar ca. 100k-130k
Bedrijf 2 Brutowinst per jaar ca. 55k - 75k

Inmiddels hebben we beiden geen startersaftrek meer. We overwegen (puur op gevoel) om naar een Holding / Werkmaatschappij structuur te gaan en ons beiden een salaris uit te betalen. Dat lijkt wellicht nog enigszins overzichtelijk maar er zijn enige complicerende factoren:

- Mijn vriendin gaat 1 jan toetreden tot een kostenmaatschap

- Er is vrij veel kapitaal beschikbaar (nu in spaardeposito's) wat allemaal dit jaar vrij komt (450-500k) en in die zin vrij besteedbaar is. We kunnen dit weer in deposito's stoppen maar kunnen het ook beleggen (het geld is niet op korte termijn nodig).

- We hebben een woning met een hypotheek bij MUNT van 380k (225k tegen 2,55% restant tegen 1,46%. Looptijd 18-25 jaar). Hoewel deze aflossingsvrij is genieten we hier nog HRA op gezien de overgangsregeling. Met de huidige rentestanden zullen we deze volledig boete vrij af kunnen lossen.

Wellicht zijn er hier forumleden die ons wat tips en een zetje in de goede richting kunnen geven. Volgens mij is het niet raadzaam een gezamenlijke BV/Holding structuur op te zetten.

Ik ben met name benieuwd of er interessante fiscale voordelen te behalen zijn in een BV en wat ons dat op zou kunnen leveren.
Met deze bedragen zal het niet echt wat opleveren fiscaal. Wel veel werk om eenmanszaken om te zetten in bv's. In de bv is de marginale belastingdruk ongeveer gelijk aan de ib druk tegenwoordig. En je zult het grootste gedeelte uit moeten betalen als salaris, je komt niet zomaar weg met het minimale dga salaris.

En veel meer voordelen zijn er niet, je kunt via de bv een pensioenregeling bij een verzekeraar opzetten, an sich best leuk, maar er zijn niet veel verzekeraars meer die dit aanbieden.

Enige echte voordeel wat ik zie is eventueele aansprakelijkheid, die valt nu in prive en bij een bv constructie kan je die failliet laten gaan (tenzij wanbestuur).

Normaal gesproken begin je met een bv als je personeel hebt/krijgt of hele hoge winsten verwacht. En zolang dat niet het geval is, maakt het ook gezien de extra kosten die je maakt niet veel uit.

En elke beetje fiscalist/acocuntantskantoor kan je hiermee helpen, dus wellicht heb je met de verkeerde advisieurs gesproken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
De meeste grote besparingsmogelijkheden voor wat betreft de inkomstenbelasting zijn geen afstel, maar uitstel. Je ruilt e.e.a. gewoon in voor fiscale claims. Denk aan het lijfrenteregime of winsten die zijn opgekomen in een BV.

Daarnaast ben ik het met @Perkouw eens dat er veel afhankelijk is van hoe iemand zijn of haar leven wil inrichten. Er is geen toverformule, soms is er wat te optimaliseren, maar die mogelijkheden zijn om eerlijk te zijn best wel beperkt. Vooral voor de Tweakers-doelgroep in dit topic, iedereen kent het wel.

[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 30-05-2024 09:45 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hoe zit dat dan met de BV en dga salaris als je stopt met werken? Dan vinden er geen activiteiten meer plaats, vervalt dan de minimale dga salaris eis ?

Ik vraag dit voor een vriend ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:10
Sport_Life schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:51:
Hoe zit dat dan met de BV en dga salaris als je stopt met werken? Dan vinden er geen activiteiten meer plaats, vervalt dan de minimale dga salaris eis ?
Ja, artikel 12a lid 4 Wet op de loonbelasting bepaalt dat het DGA salaris dan niet van toepassing is:
Het eerste en tweede lid zijn niet van toepassing indien het bij toepassing van het eerste tot en met derde lid vast te stellen loon voor de arbeid in het lichaam, bedoeld in het eerste lid, en met het lichaam verbonden lichamen in het kalenderjaar niet hoger is dan € 5.000.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 04-10 16:21
Remco d schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:22:
Emigreren met (kleine) kinderen zou ik in mijn geval vooral enorm egoïstisch vinden naar de grootouders. Snap niet dat dat niet vaker genoemd wordt in die discussie of bv op tv bij ik vertrek. Alleen dat al zou voor mij genoeg reden zijn om het uit mijn hoofd te laten.
Omdat je je eigen leven leidt, en niet leeft voor je ouders. Maar vaak komt zo'n levensstijl niet uit de lucht vallen. Zoiets ontplooit zich vaak al als je je in je twintiger jaren elders in het land - of buitenland - gaat studeren, in aanraking komt met andere culturen, en een beetje went aan het gevoel wat het geeft. In mijn omgeving zie ik genoeg expats die begonnen met expat zijn toen ze gingen studeren. Als je dat nooit hebt gedaan; omdat je de behoefte nooit had, of omdat je je omgeving niet achter durfde te laten, dan zie je al minder snel dat mensen "plots" ver weg gaan verhuizen. Of ze gaan verhuizen naar hun vakantiebestemming, en beseffen dan dat het toch wel tegen valt. :+

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Tommie12
Remco d schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:22:
Emigreren met (kleine) kinderen zou ik in mijn geval vooral enorm egoïstisch vinden naar de grootouders. Snap niet dat dat niet vaker genoemd wordt in die discussie of bv op tv bij ik vertrek. Alleen dat al zou voor mij genoeg reden zijn om het uit mijn hoofd te laten. Met vergrijzing en meer "participatie" in het achterhoofd is het ook zeker andersom behoorlijk asociaal om eventuele mantelzorg te verlenen aan je ouders praktisch onmogelijk te maken. En dan willen emigreren naar Zweden omdat de zorg daar goedkoper is....
Ik heb 4 volwassen kinderen en voorlopig 1 kleinzoon.
Het zou me echt wel pijn doen als ik mijn kleinzoon veel minder zou zien omdat de afstand groot wordt, maar ik zou er nooit over klagen tegen mijn kinderen.
Je krijgt geen kinderen om ze later voor je te laten zorgen, en eens ze volwassen zijn, dan is het vooral hun leven waar ze moeten voor gaan, en niet mijn wensen invullen. Het laatste wat ik zou willen is dat ze hun leven helemaal inrichten om mij te gaan mantelzorgen als die behoeft er ooit is.

Als ze dan emigreren naar verweggistan, dan is het zo. We zullen wel een manier vinden om in contact te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
scoobs schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:11:
[...]
Omdat je je eigen leven leidt, en niet leeft voor je ouders. Maar vaak komt zo'n levensstijl niet uit de lucht vallen. Zoiets ontplooit zich vaak al als je je in je twintiger jaren elders in het land - of buitenland - gaat studeren, in aanraking komt met andere culturen, en een beetje went aan het gevoel wat het geeft.
Dat zie je trouwens ook al op kleinere schaal met verhuizen binnen Nederland. Ik ken mensen waarbij de hele familie in het dorp of de dichtstbijzijnde provinciestad woont. De opleiding is dan bijna per definitie ook niet hoger dan wat er in die provinciestad aan (beroeps-)onderwijs wordt gegeven. Want reizen of zelfs verhuizen naar een andere stad is wel heel eng.

Als dat bij je past en als je daar tevreden mee bent, dan is daar trouwens helemaal niets mis mee. Maar in mijn familie woont iedereen door het hele land en ik ben toch blij dat ook mijn kinderen dat 'gewoon' vinden. En voor de opleiding (en de toekomst in het algemeen) ook verder kijken dan de regio waar ze zijn opgegroeid. Dat heeft uiteraard ook zijn nadelen. Als je ver van elkaar woont, is het lastiger om elkaar te bezoeken. En mantelzorg wordt lastiger. Dat is iets om zeker rekening mee te houden, maar hoeft geen reden te zijn om je hele leven daar op in te richten.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:21
Ik heb van de week nog weer eens de cijfers doorgenomen en kom toch nog vrij plotseling tot de conclusie dat ik eigenlijk nog `maar` een jaar of twee hoef te werken om vrij comfortabel met vroegpensioen te gaan met 55/56 jaar op de teller.

Verschillende scenario´s doorgenomen met tegenvallende rendementen, meer dan 30% aanwasbelasting, tegenvallende verdiensten in de laatste werkzame jaren ... maar kon er geen gat in slaan. Enige echt grote risico is een zeg 50% daling de komende jaren van de beleggingen, dan zal ik nog een paar jaar door moeten, maar ook niet meer dan dat. Als dit zich tijdens vroegpensioen voordoet, zal er mogelijk een relatief laagbetaalde baan moeten komen. Deze scenario's zijn echter onwaarschijnlijk. Veel erger zou het overigens zijn als er gezondheidsproblemen komen.

Ik weet niet hoe dit voor anderen voelt, maar merk toch een soort koudwatervrees. Niet zozeer uit angst voor tegenvallers, maar meer hoe ik me ga verhouden tot mijn omgeving. Ik vul mijn tijd wel met sporten, lezen en andere leuke dingen, zoals vakantie en uitstapjes. Maar hoe gaat mijn omgeving reageren als ik toch een bijna 15 jaar eerder stop met werken dan hen (en dat is nog niet eens hardcore FIRE)? Komt er een soort jaloezie? Ik heb hier wel eens gelezen dat je kan zeggen dat je een sabbatical hebt, maar ik ben liever altijd vrij open naar mijn omgeving. Nog andere tips hiervoor?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tommie12
Magpie schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:28:
Ik heb van de week nog weer eens de cijfers doorgenomen en kom toch nog vrij plotseling tot de conclusie dat ik eigenlijk nog `maar` een jaar of twee hoef te werken om vrij comfortabel met vroegpensioen te gaan met 55/56 jaar op de teller.

Verschillende scenario´s doorgenomen met tegenvallende rendementen, meer dan 30% aanwasbelasting, tegenvallende verdiensten in de laatste werkzame jaren ... maar kon er geen gat in slaan. Enige echt grote risico is een zeg 50% daling de komende jaren van de beleggingen, dan zal ik nog een paar jaar door moeten, maar ook niet meer dan dat. Als dit zich tijdens vroegpensioen voordoet, zal er mogelijk een relatief laagbetaalde baan moeten komen. Deze scenario's zijn echter onwaarschijnlijk. Veel erger zou het overigens zijn als er gezondheidsproblemen komen.

Ik weet niet hoe dit voor anderen voelt, maar merk toch een soort koudwatervrees. Niet zozeer uit angst voor tegenvallers, maar meer hoe ik me ga verhouden tot mijn omgeving. Ik vul mijn tijd wel met sporten, lezen en andere leuke dingen, zoals vakantie en uitstapjes. Maar hoe gaat mijn omgeving reageren als ik toch een bijna 15 jaar eerder stop met werken dan hen (en dat is nog niet eens hardcore FIRE)? Komt er een soort jaloezie? Ik heb hier wel eens gelezen dat je kan zeggen dat je een sabbatical hebt, maar ik ben liever altijd vrij open naar mijn omgeving. Nog andere tips hiervoor?
Lees om te beginnen het boek 'The art of not giving a fuck'.
Het is jouw leven, en dus neem jij zelf de beslissingen of je al dan niet wil werken, zeker als je dat doet 'op eigen kosten' en niet via een werkloosheidsvergoeding of een ingebeelde ziekte.

Je zal wel zien wie je dit leven 'gunt' en wie niet. Wat gaan ze doen als ze jou dat 'niet gunnen'? Ze hebben toch geen tijd om je achterna te zitten want ze moeten werken :-)

Nu heb ik ook wel koudwatervrees, maar dan meer om mezelf zinvol bezig te houden, ook omdat ik mijn job nog graag doe die bovendien goed betaald is. Ik heb mijn target date nu eerder op 63j staan.
Wellicht ga ik binnen 3 jaar een dag minder werken, daar zou ik op dat moment ook recht op hebben met beperkt financieel verlies. En dan zien we wel hoe dat bevalt.
Maar de grootste vrees is toch: als ik uitstap, dan denk ik dat instappen op een gelijkaardig niveau echt heel moeilijk zou worden, en ik heb echt geen zin om dan 'onderaan de pikorde' te staan en rondgecommandeerd te worden door een overambitieuze jonge manager.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:11
maar merk toch een soort koudwatervrees...... Nog andere tips hiervoor?
Mijn eigen "sabbatical" gaat morgen officieel het 3de jaar in. Het eerste jaar was het nog makkelijk te verklaren met een lange reis, het 2de jaar was al wat lastiger maar "ik had nog wel het e.e.a. te doen thuis en partner werkt weer". Nu gaat het 3de jaar in en afgelopen week heb ik nog aangegeven dat ik "druk ben met allerlei zaken" zonder verder specifiek te zijn. Bij sommige mensen kan dat, die vragen toch niet verder.
Het ligt er ook aan wie het is, sommige mensen weten het wel, maar andere mensen ga ik binnenkort waarschijnlijk nog wat meer de richting op dat ik af en toe wat "consultancy werkzaamheden" heb. Dat is ook zo, maar dat dan gewoon vaak onbetaald (en soms zelfs ongevraagd :+) advies is over van alles en nog wat aan vrienden en maar een paar uur per week is laat ik dan maar achterwege :P.
Tommie12 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:44:
[...]
Lees om te beginnen het boek 'The art of not giving a fuck'.
Het is jouw leven, en dus neem jij zelf de beslissingen of je al dan niet wil werken, zeker als je dat doet 'op eigen kosten' en niet via een werkloosheidsvergoeding of een ingebeelde ziekte.

Je zal wel zien wie je dit leven 'gunt' en wie niet. Wat gaan ze doen als ze jou dat 'niet gunnen'? Ze hebben toch geen tijd om je achterna te zitten want ze moeten werken :-)
Eens hoor dat ik bij vrij veel mensen het mij niet interesseert wat ze denken. Maar er zijn mensen waar ik niet te "arrogant" wil overkomen, of voor hun hoofd stoten e.d., dus werkt het wat afzwakken van de werkelijke situatie wat beter voor onze relatie.
Maar de grootste vrees is toch: als ik uitstap, dan denk ik dat instappen op een gelijkaardig niveau echt heel moeilijk zou worden, en ik heb echt geen zin om dan 'onderaan de pikorde' te staan en rondgecommandeerd te worden door een overambitieuze jonge manager.
Herkenbaar. Ik denk dat ik daar ook moeite mee zou hebben als ik weer in loondienst zou moeten gaan werken. Ik denk dan ook niet dat ik weer in loondienst zou gaan werken maar eerder als "echte" consultant of echt een eigen bedrijf oid.
Overigens heeft mijn partner ook een sabbatical van 2 jaar gehad en ondanks dat gewoon "leuk" werk veel belangrijker is dan loon en functie is, was interim afdelingsmanager met een hoog inkomen blijkbaar tegen wil en dank niet te voorkomen :P. Over een aantal maanden nieuwe herkansing om wederom leuk werk zonder een hoge positie en goed inkomen 8). Maar eerlijk is eerlijk, ik denk dat ik meer moeite zou hebben om een vergelijkbare baan als die ik had terug te krijgen. Voorlopig ben ik daar echter ook niet naar op zoek, eerst maar eens gaan ervaren hoe mijn 3de jaar zonder inkomen uit werk gaat bevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online

Ten eerste, goed bezig d:)b

Zef ben ik voorlopig wel "met sabbatical" voor de buitenwereld. Al heb ik ook een aantal mensen die dichtbij staan wel verteld dat ik niet meer hoef te werken voor het geld. Zonder verder in details te treden.

Ja, er zijn best mensen jalours, maar gevoelsmatig verandert dat bij de meeste weinig aan de omgang met elkaar.

En voor de rest is het jammer dan, dat zegt meer over hun dan over mij. Ik ben niet iemand die dingen doet omdat andere vinden dat het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door HandyLumberjack op 31-05-2024 12:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:47

Lordy79

Vastberaden

Ik heb hier wel eens gelezen dat je kan zeggen dat je een sabbatical hebt, maar ik ben liever altijd vrij open naar mijn omgeving. Nog andere tips hiervoor?
Ik zou sowieso beginnen met een sabattical en het kan best zijn dat daar dan nog een sabattical bijkomt... en dan,nog 1...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:44:
[...]
Ik denk dat de grootste stap of drempel zal zijn dat het stoppen ook echt definitief stoppen is. Anders dan bij een baanwissel zul je, in elk geval voor je gevoel, de schepen achter je verbranden. En er zal een definitief einde komen aan de 'werkzame periode' van een paar decennia. Die theoretische terugkeer zal er in de praktijk bijna nooit van komen. Tenzij je dat al als vooropgesteld plan hebt op het moment dat je met je werk stopt. (In welk geval het ook niet echt RE is.)

Als je al wat naar dat moment toeleeft, dan kan dat een feestmoment zijn. Maar als het toch eerder dan verwacht komt, dan kan het ook een rouwproces opleveren. Dan zou het niet echt gek zijn om gewoon nog te blijven werken tot je er ook mentaal meer aan toe bent. Of dat er een meer 'natuurlijke' overgang is, zoals een bezuinigingsronde of andere reorganisatie of een groot project dat afloopt (of juist moet gaan beginnen). Of natuurlijk een verandering in de persoonlijke sfeer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:54:
[...]

Ik denk dat de grootste stap of drempel zal zijn dat het stoppen ook echt definitief stoppen is. Anders dan bij een baanwissel zul je, in elk geval voor je gevoel, de schepen achter je verbranden. En er zal een definitief einde komen aan de 'werkzame periode' van een paar decennia. Die theoretische terugkeer zal er in de praktijk bijna nooit van komen. Tenzij je dat al als vooropgesteld plan hebt op het moment dat je met je werk stopt. (In welk geval het ook niet echt RE is.)

Als je al wat naar dat moment toeleeft, dan kan dat een feestmoment zijn. Maar als het toch eerder dan verwacht komt, dan kan het ook een rouwproces opleveren. Dan zou het niet echt gek zijn om gewoon nog te blijven werken tot je er ook mentaal meer aan toe bent. Of dat er een meer 'natuurlijke' overgang is, zoals een bezuinigingsronde of andere reorganisatie of een groot project dat afloopt (of juist moet gaan beginnen). Of natuurlijk een verandering in de persoonlijke sfeer.
Dat laatste zie ik wel gebeuren.
De locatie waar ik werk was vroeger ons echt hoofdkwartier met de CEO en de hele C-Suite en nog wat VP's. Zelf werk ik voor een VP die er nog is, maar door een overname is de rest vertrokken of verhuisd naar andere sites.
HEt bedrijf is zowat in continue nood naar cash omdat er nogal hoge schulden zijn op de rand van 'investmentgrade'.
Onze afdeling is zeer winstgevend, maar toch worden we wat investeren en uitgaven sterk onder druk gezet. Dat is wel frustrerend.
Eigenlijk ben ik wat aan het hopen dat ze me binnen een paar jaar ontslaan en me dan een kleine 3 jaar mogen uitbetalen. Maar, het bedrijf heeft daar eigenlijk de budgetten niet voor, en dus wordt er eigenlijk nooit iemand ontslagen, zeker niet als ze moeten uitbetalen.

Maar misschien komt die grotere herstructurering er wel, en dan ga ik niet tegen stribbelen, maar wel mijn rechten opeisen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R.van.M
Tommie12 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:27:
[...]

Dat laatste zie ik wel gebeuren.
De locatie waar ik werk was vroeger ons echt hoofdkwartier met de CEO en de hele C-Suite en nog wat VP's. Zelf werk ik voor een VP die er nog is, maar door een overname is de rest vertrokken of verhuisd naar andere sites.
HEt bedrijf is zowat in continue nood naar cash omdat er nogal hoge schulden zijn op de rand van 'investmentgrade'.
Onze afdeling is zeer winstgevend, maar toch worden we wat investeren en uitgaven sterk onder druk gezet. Dat is wel frustrerend.
Eigenlijk ben ik wat aan het hopen dat ze me binnen een paar jaar ontslaan en me dan een kleine 3 jaar mogen uitbetalen. Maar, het bedrijf heeft daar eigenlijk de budgetten niet voor, en dus wordt er eigenlijk nooit iemand ontslagen, zeker niet als ze moeten uitbetalen.

Maar misschien komt die grotere herstructurering er wel, en dan ga ik niet tegen stribbelen, maar wel mijn rechten opeisen.
Dat is ook mijn droom, dat er nu een slechte periode aankomt en ze een bonus geven voor mensen die uit dienst treden :D Ik zou dan nu direct tekenen ervoor en stoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:07
Voor diegene die al RE zijn: hoe deel je je tijd in? Oftewel; wat doe je de hele dag?

Lees vaak over sporten, lezen, tuinieren. Maar maak je daar echt 40u per week mee vol? Maand in maand uit? Boeken heb je op n gegeven moment uit. De tuin is ook n keer klaar.

En heb je dan een soort weekrooster? Bv maandag tussen 10-12 hardlopen, maandagmiddag boodschappen, dinsdagochtend zwemmen, dinsdagmiddag lezen?

Oprechte vraag. Ik zou me kapot vervelen namelijk. Hier kan er eentje in theorie stoppen met werken, als we beide willen stoppen moeten we nog 10 jaar doorwerken, dan zijn we 50-55. Dus niet extreem RE dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:53

de Peer

under peer review

DCNY schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:09:
Voor diegene die al RE zijn: hoe deel je je tijd in? Oftewel; wat doe je de hele dag?

Lees vaak over sporten, lezen, tuinieren. Maar maak je daar echt 40u per week mee vol? Maand in maand uit? Boeken heb je op n gegeven moment uit. De tuin is ook n keer klaar.

En heb je dan een soort weekrooster? Bv maandag tussen 10-12 hardlopen, maandagmiddag boodschappen, dinsdagochtend zwemmen, dinsdagmiddag lezen?

Oprechte vraag. Ik zou me kapot vervelen namelijk. Hier kan er eentje in theorie stoppen met werken, als we beide willen stoppen moeten we nog 10 jaar doorwerken, dan zijn we 50-55. Dus niet extreem RE dan.
Iedereen gaat een keer met pensioen he? dit is dus eigenlijk niets bijzonders. Bij FIRE ben je alleen wat jonger

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Er is zó ontzettend veel te zien, te ontdekken en te leren in de wereld.
Echt geen idee hoe je je zou kunnen vervelen. Gebrek aan interesse?

Ga iets nieuws leren, ga op ontdekkingstocht, doe een studie.

Start desnoods een bedrijfje waar je al je passie in kwijt kan. Ook al draai je er net quite mee.

FIRE is voor mij niet moeten stoppen met werken, maar de mogelijkheid en de vrijheid om je passie te volgen.
Is dat niets voor je, begin er niet aan. Geef fijn je geld uit en blijf voor die baas werken.

Zeker als je nog relatief jong bent heb je alle mogelijkheden om alles nog te doen.

[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 31-05-2024 14:23 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:54:
[...]

@Magpie Wat kan helpen is gewoon open zijn richting je werkgever op het moment dat je nog ±1 jaar te gaan hebt als je tegen die tijd nog twijfelt. Afhankelijk van je functie heb je best een grote kans dat je werkgever er voor open staat om je op projectbasis af en toe in te huren. Op die manier gaat de kennis niet verloren en hebben beide partijen wat flexibiliteit. Zeker als je werkgever dan je enige opdrachtgever is kan het goed werken.
Zo zit ik nu nog in een project waarin een man van ~75 nog steeds 0-10 uur per week meewerkt. Hij declareert zijn uren bij HR en die betalen hem netjes per gewerkt uur uit. Geen gedoe met ZZP / administratie bijhouden voor hem, en voor ons een schat aan kennis die heel flexibel is.

Mijn vader doorloopt eenzelfde route, hij wil iets eerder stoppen met werken. Hij is nu ergens directielid en ze willen hem graag aanhouden voor specifieke klussen die enkele keren per jaar voorkomen en die je tijdig vooraf ziet aankomen. Op die manier kan hij nog enkele jaren betrokken blijven. En verder zal hij vast ergens enkele bestuursfuncties oppikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
Niet weten wat je moet doen bij stoppen met werken klinkt voor mij altijd een beetje als het traditionele zwarte gat van iemand die na een leven lang werken en op zondag vlees snijden met pensioen gaat en nooit meer heeft ontdekt (excuses). En het hoeft niet alles of niets te zijn hatuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M

Ik ben nog niet RE, maar als het goed is over 3 jaar wel dus ik kan je mijn visie geven hoe ik mijn RE leven voor me zie.

Als achtergrond, ik zal emigreren naar zuid-amerika en daar aan het strand wonen in een relatief rustig dorp waar voornamelijk intern toerisme is. Bovenop mijn huis komt een rooftop bar die ik 3 dagen per week zal openen. Ik wil daar kwaliteit aanbieden wat je normaal alleen in de hoofdstad kan vinden.

Een deel van mijn tijd zal dus gevuld worden met het vinden van ingrediënten, leveranciers en andere dingen die ik nodig heb voor mijn bar. Het verzinnen en uitproberen van nieuwe cocktails en andere concepten voor de bar.

Daarnaast zijn er zaken die niet dichtbij te vinden zijn qua eten, denk bijvoorbeeld aan vers stokbrood, goede pizza etc. Dat zijn dingen die ik dan zelf wil leren en gaan maken. Buiten dat vind ik het ook leuk om uitgebreid te koken waar ik nu na werk vaak geen zin meer in heb.

Verder uiteraard reizen waarbij je rustig de tijd neemt om een stad of regio meerdere dagen/weken te bezoeken. Slowtravel is vaak ook nog goedkoper omdat je minder vliegt en andere keuze's kan maken (bijv meer zelf koken ipv elke dag uit eten)

Samenvattend, ik denk dat het belangrijk is om een (of meerdere) nieuwe projecten/hobbies te starten op het moment dat je stopt met werken. Iets waar je energie van krijgt en je je dus niet zorgen hoeft te maken of het wel winstgevend is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
JURIST schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:38:
Niet weten wat je moet doen bij stoppen met werken klinkt voor mij altijd een beetje als het traditionele zwarte gat van iemand die na een leven lang werken en op zondag vlees snijden met pensioen gaat en nooit meer heeft ontdekt (excuses). En het hoeft niet alles of niets te zijn hatuurlijk.
Het is denk ik ook heel normaal. Als jong persoon zit je vol creativiteit en ideeën wat je wil doen met je leven. Dit zie ik ook met de stagiaires en schoolverlaters die bij ons bedrijf binnen komen.

Beetje bij beetje zie je deze creativiteit en energie afsterven door alle procedures, wetten, bureaucratie, persoonlijke verplichtingen, dagelijkse sleur en uiteindelijk zit er een persoon van 65 jaar die niet weet wat hij anders zou moeten doen dan elke dag van 8 tot 5 op kantoor zitten als Lead Senior Implementation Analyst. De creativiteit om een andere invulling van het leven te vinden is totaal weg.

Maar.. gelukkig.. zodra deze mensen met pensioen gaan en je ze een jaar later spreekt zijn ze vrijwel allemaal druk bezig met allerlei projectjes en hobbies.

Ik denk dat je soms in dat zwarte gat moet vallen om te herontdekken wat je nu eigenlijk leuk vind. Waar je energie van krijgt en wat je wil doen nu salaris/geld geen probleem meer is. Het lijkt erop dat er altijd wel iets op je pad komt

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:23

Die zitten hier de hele dag op Tweakers over FO te discuzeuren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outl@w
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:14
:)

[ Voor 99% gewijzigd door Outl@w op 08-06-2024 12:31 ]

Feyenoord!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jerh

Ik heb daar al eens uitgebreid overgeschreven en aangegeven dat ik zeg dat ik met sabbitical ben..... dat geeft minder ophef en meer van wat goed dat je voor jezelf kiest. Jaloezie kom ik zeker tegen en ook het feit dat veel mensen denken dat jij dan het klusje wel even kan opknappen, omdat je toch geen werk hebt. Ik loop er dus niet te veel mee rond, dat geeft per saldo minder ophef.

Wat mij tegenviel is dat toch een behoorlijk stuk van mijn sociale identiteit verweven was met werk. Dat zwarte gat van met pensioen gaan herken is dus heel erg. En heb ik ook best last van gehad. Ik ben al voorzichtig begonnen met wat zzp klusjes, om toch meer uitdaging in mijn leven te houden. Merkte vooral dat ik achteruitging en minder zaken tegelijk aan kon. Toch een beetje veroorzaakt doordat er nergens druk opstaat, die ik wel nodig heb om te presteren. Heb me wel afgevraagd of dat goed voor me is en na deze eerste klusje levert me dat per saldo energie op. Ik ga de komende periode na 3 jaar RE, dus weer 1 of 2 dagen in de week werken.

Dat kan best lastig zijn. In ieder geval gaat bij mij alles langzamer dan voorheen, omdat ik zelf het gevoel heb dat ik tijd zat heb. Schrijf hierboven er ook wat over. Ben bijvoorbeeld gaan piano spelen en kan dat rustig 2,5 uur per dag doen, waarop mijn pianoleraar: zo jij hebt talent je gaat zo hard vooruit. Nou ja dat is meer door lekker lang te spelen. Ik doe verder ook het nodige aan mantelzorg en ben blij dat ik dat kan doen. Ik mis zelf wel de intellectuele uitdaging en vandaar dat ik toch weer iets ga doen, ondanks dat ik na 3 jaar RE rijker ben dan toen ik stopte.

Wat ook wel lastig bijvoorbeeld is overdag sporten, bijna niemand heeft tijd, dus het vinden van soortgenoten kan wel helpen.

En ondanks klaagzang geniet ik best wel van het leven, voor mijn gezondheid was het enorme goede keuze.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olafmol

Ik verbaas me een beetje over de reacties hieronder op je vraag, het lijkt erop dat veel mensen nogal "omfloerst" communiceren. In mijn directe omgeving meerdere gevallen van mensen die niet meer hoeven te werken als ze dat niet meer willen, en allemaal zijn ze 100% transparant over de reden van minder/niet meer werken. Geen geheimzinnig gedoe, krijg je ook geen geroddel of rare geruchten.

En daarbij is het leuk om met elkaar te vieren als iemand succes heeft behaald.

Verder ook geen scheve gezichten of mensen die gaan vragen om geld oid, juist omdat er gewoon openheid is. Kan natuurlijk ook aan mijn vrienden- en kennissen-kring liggen, maar iedereen is altijd gewoon blij voor elkaar. Wat ik ook merk: na een paar weken is de nieuwigheid er ook weer vanaf, en gaat het gewone leven gewoon weer verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved

Tijd doorbrengen met kinderen / vrienden / familie
Boeken / films / series / hobbys
Sporten / wandelen / fietsen
Reizen / uiteten / terrasje pakken
Boodschappen / huishouden
Tuinieren / klusjes rondom het huis

Kom je nog tekort met 24 uur in een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
olafmol schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:49:
[...]

Ik verbaas me een beetje over de reacties hieronder op je vraag, het lijkt erop dat veel mensen nogal "omfloerst" communiceren. In mijn directe omgeving meerdere gevallen van mensen die niet meer hoeven te werken als ze dat niet meer willen, en allemaal zijn ze 100% transparant over de reden van minder/niet meer werken. Geen geheimzinnig gedoe, krijg je ook geen geroddel of rare geruchten.

En daarbij is het leuk om met elkaar te vieren als iemand succes heeft behaald.

Verder ook geen scheve gezichten of mensen die gaan vragen om geld oid, juist omdat er gewoon openheid is. Kan natuurlijk ook aan mijn vrienden- en kennissen-kring liggen, maar iedereen is altijd gewoon blij voor elkaar. Wat ik ook merk: na een paar weken is de nieuwigheid er ook weer vanaf, en gaat het gewone leven gewoon weer verder.
Hier in mijn vrienden/kennissenkring komt dit verder eigenlijk niet voor. De meeste zijn heel druk met de economie stimuleren, en hebben naast een beetje overwaarde op de woning nauwelijks eigen vermogen. Ze zijn al blij als ze bij wijze van spreken een jaar of 2 eerder kunnen stoppen met werken. Ze kunnen gewoon niet bevatten dat je voor je 40ste genoeg geld zou kunnen hebben voor de rest van je leven.

Als ze er vragen over stellen geef ik gewoon eerlijk antwoord, en dat is: "een sabbatical en ik weet niet wat ik daarna ga doen". Ik loop er gewoon liever niet mee te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
HandyLumberjack schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:25:
[...]

Hier in mijn vrienden/kennissenkring komt dit verder eigenlijk niet voor. De meeste zijn heel druk met de economie stimuleren, en hebben naast een beetje overwaarde op de woning nauwelijks eigen vermogen. Ze zijn al blij als ze bij wijze van spreken een jaar of 2 eerder kunnen stoppen met werken. Ze kunnen gewoon niet bevatten dat je voor je 40ste genoeg geld zou kunnen hebben voor de rest van je leven.

Als ze er vragen over stellen geef ik gewoon eerlijk antwoord, en dat is: "een sabbatical en ik weet niet wat ik daarna ga doen". Ik loop er gewoon liever niet mee te koop.
Ik heb een heel erg gemixte vriendenkring. Denk dat 80% idd aan bovenstaande profiel voldoet hoor, en er zitten zelfs tussen die (sociaal) huren etc. Van alles wat dus. Maar niemand doet moeilijk naar elkaar toe hierover, geen jaloezie oid (voor zover ik dat weet of zie). Ik denk wel dat het iets te maken heeft met open en transparant naar elkaar communiceren, juist als je vaag doet over zaken, gaan mensen gissen en roddelen is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
olafmol schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:29:
[...]

Ik heb een heel erg gemixte vriendenkring. Denk dat 80% idd aan bovenstaande profiel voldoet hoor, en er zitten zelfs tussen die (sociaal) huren etc. Van alles wat dus. Maar niemand doet moeilijk naar elkaar toe hierover, geen jaloezie oid (voor zover ik dat weet of zie). Ik denk wel dat het iets te maken heeft met open en transparant naar elkaar communiceren, juist als je vaag doet over zaken, gaan mensen gissen en roddelen is mijn ervaring.
Iedereen is natuurlijk vrij om zelf te kiezen wat hij wel of niet vertelt.

En mensen gaan toch wel roddelen en gissen is mijn ervaring.

En misschien ga ik over een tijdje weer wat arbeid verrichten dus in principe ben ik transparant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
olafmol schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:29:
[...]

Ik denk ook niet dat het probleem daarin zit, maar je gaat ,zeker op het moment dat je een brede sociale kring hebt, de situatie krijgen dat van een vriend of familielid de auto stuk is en geld wil lenen. Als diegene dan weet dat je tonnen op je bankrekening hebt staan en je zegt nee kun je scheve gezichten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
R.van.M schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:16:
[...]

Ik denk ook niet dat het probleem daarin zit, maar je gaat ,zeker op het moment dat je een brede sociale kring hebt, de situatie krijgen dat van een vriend of familielid de auto stuk is en geld wil lenen. Als diegene dan weet dat je tonnen op je bankrekening hebt staan en je zegt nee kun je scheve gezichten krijgen.
Denk dat je dan beter je vriendschap met zo'n persoon kunt heroverwegen 8)

Ik zou er eerlijk gezegd niet zo bang voor zijn. In mijn ervaring werkt het in zo'n geval goed om met zo iemand te gaan zitten om een aflossingsplan concreet uit te werken in een contract, inclusief boetes bij niet op tijd aflossen, en natuurlijk een marktconforme rente te rekenen. Dan is het snel gedaan met het idee. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
olafmol schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:23:
[...]

Denk dat je dan beter je vriendschap met zo'n persoon kunt heroverwegen 8)

Ik zou er eerlijk gezegd niet zo bang voor zijn. In mijn ervaring werkt het in zo'n geval goed om met zo iemand te gaan zitten om een aflossingsplan concreet uit te werken in een contract, inclusief boetes bij niet op tijd aflossen, en natuurlijk een marktconforme rente te rekenen. Dan is het snel gedaan met het idee. 8)
Gewoon niet aan beginnen. Alles staat vast bij de bank en ik kan daar op korte termijn niet aan. Met de rest heeft niemand iets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Tommie12 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:26:
[...]

Gewoon niet aan beginnen. Alles staat vast bij de bank en ik kan daar op korte termijn niet aan. Met de rest heeft niemand iets te doen.
Dat bedoel ik ook, je moet een maniertje vinden om zulke types uit de droom van "easy money" te helpen. Whatever works :) Maar zoals gezegd, ik heb het nog nooit voorbij zien komen, maar zal ws te maken te hebben welk soort mensen je in je omgeving hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
olafmol schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:37:
[...]

Dat bedoel ik ook, je moet een maniertje vinden om zulke types uit de droom van "easy money" te helpen. Whatever works :) Maar zoals gezegd, ik heb het nog nooit voorbij zien komen, maar zal ws te maken te hebben welk soort mensen je in je omgeving hebt.
Het is in ieder geval voor mij de voornaamste reden om mensen geen inzicht te geven in mijn financiele situatie. Er zijn een paar goede vrienden (die ook allemaal genoeg op hun bankrekening hebben staan) die het weten, maar voor de overige mensen zal ik aangeven dat ik hier en daar freelance klussen doe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:16:
[...]

Ik denk dat het eerder scheve gezichten zou geven als iemand bij mij zou komen 'bedelen' om geld. Prima als ze over geld willen praten, in de zin van hoe je er goed mee om zou moeten gaan. Maar niet als het ze gaat om geld van mij te krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28

Wij reizen graag, maar omdat je met 'echt' reizen snel inteert op je vermogen (op backpacken door Azië na) doen wij veel aan huizenruil. Nu zitten we bijvoorbeeld een maand (gratis) op Vancouver Island.

De flexibiliteit van FO geeft je de mogelijkheid langer te ruilen en op veel verzoeken in te gaan. Een dag die normaal als saai aan zou voelen (beetje sporten, wandelen, eten) is op reis ineens veel interessanter.

Dat gezegd hebbende, wij misten de intellectuele uitdaging en zijn dit jaar juist weer meer werk op gaan pakken. Dat is advieswerk wat ook remote kan, dus we leveren er geen vrijheid op in.

In ieder geval wel goed om alvast mee bezig te zijn. Ik heb het idee dat veel mensen hun daginvulling onderschatten, maar ik ben erg blij dat ik iets heb om op terug te vallen. Kan ook aan de levensfase liggen (begin 30, geen kinderen).

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:45
LED-Maniak schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:15:

Ga iets nieuws leren, ga op ontdekkingstocht, doe een studie.

Start desnoods een bedrijfje waar je al je passie in kwijt kan. Ook al draai je er net quite mee.

FIRE is voor mij niet moeten stoppen met werken, maar de mogelijkheid en de vrijheid om je passie te volgen.
Is dat niets voor je, begin er niet aan. Geef fijn je geld uit en blijf voor die baas werken.

Zeker als je nog relatief jong bent heb je alle mogelijkheden om alles nog te doen.
Ik sla even aan op het schuingedrukte stukje.

Ik weet dat je het niet zo bedoelt, maar het is even goed om te benadrukken dat er niets mis mee is om onder een baas te werken. En dat betekent niet dat je "fijn je geld uit [moet geven]". Je kunt nog steeds financieel verstandige keuzes maken én te weinig beeld wat je zou doen als je eenmaal financieel onafhankelijk bent. Dat is heel normaal. Sterker nog: er zijn genoeg mensen in de wereld die in honderdvoud financieel onafhankelijk zijn en nog steeds belachelijk veel werken, omdat ze een nalatenschap willen realiseren, of een (maatschappelijke) impact (willen) maken met hun werk of omdat het ze simpelweg meer energie oplevert dan de wereld rondreizen, fietsen, houtbewerken of een van de duizend andere hobby's die een mens kan hebben.

De reden dat ik hier op aansla, is omdat ik mij in toenemende mate aan 'cursusverkopers' op social media die het "9-tot-5" bestaan tot op het bot afzeiken, dit soort filmpjes van meisjes van amper 22 die het idee hebben dat iedereen maar moet ondernemen en een gooi moet doen naar een multimiljonairsbestaan zonder een dag gewerkt te hebben:

https://www.tiktok.com/@m...video/7374710289259826465
https://vm.tiktok.com/ZIJnGVju2/

Dan denk ik: ga maar eerst eens het 9-tot-5 leven ervaren, allicht ontdek je dat je ook onder een werkgever je passie volledig in kan vullen! Ik werk voor een overheidsorganisatie met enorme maatschappelijke waarde en weet écht niet of ik ga stoppen als ik FI heb behaald. Ik werk momenteel drie dagen per week en dat is top. Ik heb fantastische collega's om mij heen en weet zeker, als ik niet meer naar werk zou gaan dat ik het zou gaan missen. Nul behoefte om meer te ondernemen (doe ik ook wel overigens), dit werk is mijn passie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Nofi, maar als je geen idee hebt hoe het kan dat mensen zich vervelen, dan mis je inlevingsvermogen.
Is dat niets voor je, begin er niet aan.
Ik moet een passie hebben voor ik vervroegd met pensioen 'mag' gaan? Waarom? Ik zou geen flauw idee hebben wat mijn passie is. Dat betekend niet dat ik me niet weet te vermaken, zijn een hoop dingen die ik leuk vind. Maar een passie is toch wat anders. En ik vermoed zo als je dat 10 uur per week doet naast je werk, en je stopt met werken dus je kan het nu 50 uur per week doen, dat het al behoorlijk snel geen passie meer is, maar een nieuwe baan.

Dus je moet die 40 uur per week met andere dingen vullen dan enkel je passie. Ik kan me iig prima voorstellen dat als je stopt met werken de combinatie van veel meer tijd hebben, en niet de uitdaging op je werk meer hebben, ervoor zorgt dat verveling op de loer ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:07

R.van.M schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:46:
[...]

Bovenop mijn huis komt een rooftop bar die ik 3 dagen per week zal openen. Ik wil daar kwaliteit aanbieden wat je normaal alleen in de hoofdstad kan vinden.

Een deel van mijn tijd zal dus gevuld worden met het vinden van ingrediënten, leveranciers en andere dingen die ik nodig heb voor mijn bar. Het verzinnen en uitproberen van nieuwe cocktails en andere concepten voor de bar.
Bulder schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:33:
[...]

Dat gezegd hebbende, wij misten de intellectuele uitdaging en zijn dit jaar juist weer meer werk op gaan pakken. Dat is advieswerk wat ook remote kan, dus we leveren er geen vrijheid op in.
Dus antwoord op mijn vraag “wat doe je als je niet meer hoeft te werken” is “werken” :p
Mirved schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:55:
[...]

Dit doe ik nu ook al :)

Maar zonder gekheid, thanks voor de reacties, was oprechte interesse. Ik wil FIRE worden omdat ik dan kán stoppen als ik wil. Maar vind mn werk oprecht super leuk, dus haal daar ook voldoening uit. Kan dus zomaar zijn dat ik ipv RE ga, ik n dik huis koop en nog lekker door blijf werken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:45
DCNY schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:05:
, ik n dik huis koop en nog lekker door blijf werken :D
Mirved schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:55:
[...]

:+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:12
[...]
De tuin is ook n keer klaar.
[...]
Grotere tuin nemen... met FIRE in het achterhoofd beslaat onze tuin nu al zo'n 2000 m2. Die is echt nooit klaar. ;)

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Pagina: 1 ... 209 ... 295 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.