Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Sport_Life schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:34:
Volgens mij valt 2x modaal onder een midden inkomen, wat niet slecht is natuurlijk, maar echt luxe is het ook niet zou ik zeggen.
Zo is het cirkeltje weer rond, want de eerste post van @Shapeshifter was een reactie op iemand die zei dat als je dubbel modaal verdient, je én nu kan leven, én een flink deel van je salaris kan sparen.

Shapeshifter observeert dat het nu leven inderdaad wel lukt, maar dat een flink deel sparen er echt niet zomaar inzit bij een gezin van vijf dat dubbel modaal verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:02
CurlyMo schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:33:
[...]
Het gelijkstellen van scouting, muziekles en voetbal vindt ik vrij kort door de bocht. Het fysieke, mentale, sociale beroep dat er op een mens wordt gedaan vanuit de drie is heel anders. Idealiter krijgen kinderen een mix van alledrie mee maar dat is met voetbal vrij lastig.
Ik stel het niet aan elkaar, maar geef aan dat er, qua financiële consequenties, ook andere opties zijn.
Overigens, zijn er wellicht ook goedkopere mogelijkheden dan prive pianoles, bijvoorbeeld met een groepje gitaarles of zelfs online een cursus. Tuurlijk is dat anders, minder goed. Maar ja, keuzes he. Ook niet iedereen kan een Mercedes rijden, soms is een Skoda ook goed. Kun je toch rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:30
Shapeshifter schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:13:
[...]
PS Ik snap niet zo goed waarom die twee EVs terug blijven komen, nogmaals, we wonen in een klein dorp, OV kun je jezelf niet afhankelijk van maken, ik twijfel of ik veel goedkoper zou rijden in een afgetrapt tweedehands brandstofbarrel (op basis van TCO)...
Omdat dat een voorbeeld is van een grote kostenpost die jij, in jouw specifieke situatie, hebt, maar veel andere stellen met twee keer een modaal inkomen niet hebben. Net als dat 40k rijden een gigantische kostenpost met zich meebrengt die anderen niet zullen hebben. Het 'gemiddelde' twee keer modaal gezin zal alleen daardoor al veel lagere uitgaven hebben. Niet dat jij het 'verkeerd' doet, maar het is wel een verklaring waarom andere gezinnen makkelijker rond zullen komen.

Wat betreft de woning geef je aan dat het een van de weinige woningen is waar je je bedrijf aan huis goed kunt uitoefenen. Dan is dat een goede keus. Maar tegelijk moet je ook in je achterhoofd houden dat je door die keus van bedrijf aan huis dus (vermoedelijk) veel duurder zult wonen dan als je dat bedrijf niet had. Dus ook hier een extra kostenpost die andere gezinnen niet hebben. Of eigenlijk een inkomen-drukkende post.

Ik vraag me daarom ook af of je na aftrek van al zulk soort werkgerelateerde kosten werkelijk uitkomt op twee keer modaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:36

Shapeshifter

Get it over with

Sport_Life schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:34:
[...]

Volgens mij valt 2x modaal onder een midden inkomen, wat niet slecht is natuurlijk, maar echt luxe is het ook niet zou ik zeggen. En jouw leefstijl is wel luxe met 2 auto's en een grote woning gezien de hypotheek van 1.500 (even uitgaande van een lage rente en 30-50% overwaarde in een dorp). Grote woning betekent hoge onderhoudskosten en energierekening.

Als ieder kind dan 1 of 2 dure hobby's heeft wat ten koste gaat van je spaarmogelijkheden dan vind ik dat niet heel verantwoord.

Een eigen bedrijf is leuk en kan heel lucratief zijn, maar als je desondanks op 2x modaal blijft steken dan moet je je ook afvragen of het niet meer een dure hobby is.. (bedenk ook dat je geen pensioen op bouwt over de uren die je in het bedrijf steekt).

Ik besef dat ik er vrij hard in ga obv halve informatie en aannames hoor ;)
Ok, ik denk dat het een valide punt is dat een relatief groot huis en twee auto's gezien mag worden als luxe. Tegelijkertijd heb ik ook geen vrijstaande villa (maar een rijtjeshuis) en twee Lamborghini's voor de deur staan (ja dat is eigenlijk een stroman, sorry). EV wordt hier gezien als luxe denk ik, maar qua kosten is het voor mij goedkoper dan een brandstofgezinsauto met een dieselbus. De bus is tevens zakelijk dus die is ook net wat anders. Als we geen bedrijf hadden gehad, zouden we natuurlijk geen bus hebben, maar wel een klein stadsauto'tje erbij denk ik. Ik bekijk het meer vanuit de kostenkant, voor de "goedkoopste" optie gaan voelt voor mij niet per se als luxe, dat heeft bij mij meer de connotatie dat je er meer geld aan uitgeeft dan strikt noodzakelijk. Zo zou je het huis ook kunnen beschouwen; er zijn genoeg mensen die dat aan huur kwijt zijn, is het echt een abnormaal bedrag voor wonen? Het is ook de bedrijfsruimte die het groter maakt, dus ik zou er een paar honderd euro af kunnen halen om dat te compenseren. Tegelijkertijd is het huis juist een hefboom voor vermogensopbouw. Dus luxe, ja gok ik, maar tegelijktijd een "investering" die tot dusverre op papier het goed doet. Mijn probleem is vooral dat ons niveau van leven houdbaar was tot voor 2 jaar geleden en nu opeens niet meer zonder dat we hele gekke dingen extra zijn gaan doen.

Ik denk dat je de eerste bent die "investeren" in kinderen als onverantwoord bestempeld, ik gok dat dit een kwestie is van wat je belangrijk vindt in het leven. Mijn partner heeft hier een stevigere mening over dan ik (meer in de lijn met @Honesty :P ).

Dat bedrijf, ja, daar geef ik je ook gelijk. Voor mij persoonlijk is het het niet waard, maar voor mijn partner is het echt een deel van haar identiteit geworden. Ik heb een sterk verantwoordelijkheidsgevoel in onze relatie en voel veel weerstand om haar dan maar af te vallen. Zolang het nog een beetje levensvatbaar is steun ik haar tegen wil en dank. Ik hoop dat ze dat voor mij ook zou doen.
eamelink schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:46:
[...]

Zo is het cirkeltje weer rond, want de eerste post van @Shapeshifter was een reactie op iemand die zei dat als je dubbel modaal verdient, je én nu kan leven, én een flink deel van je salaris kan sparen.

Shapeshifter observeert dat het nu leven inderdaad wel lukt, maar dat een flink deel sparen er echt niet zomaar inzit bij een gezin van vijf dat dubbel modaal verdient.
Dat, maar ik vind het wel leuk dat we weer eens een levendige discussie hebben gehad met elkaar zonder dat er mensen uit het topic weggelopen zijn of gebanned moesten worden :P
Rubbergrover1 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:57:
[...]

Omdat dat een voorbeeld is van een grote kostenpost die jij, in jouw specifieke situatie, hebt, maar veel andere stellen met twee keer een modaal inkomen niet hebben. Net als dat 40k rijden een gigantische kostenpost met zich meebrengt die anderen niet zullen hebben. Het 'gemiddelde' twee keer modaal gezin zal alleen daardoor al veel lagere uitgaven hebben. Niet dat jij het 'verkeerd' doet, maar het is wel een verklaring waarom andere gezinnen makkelijker rond zullen komen.

Wat betreft de woning geef je aan dat het een van de weinige woningen is waar je je bedrijf aan huis goed kunt uitoefenen. Dan is dat een goede keus. Maar tegelijk moet je ook in je achterhoofd houden dat je door die keus van bedrijf aan huis dus (vermoedelijk) veel duurder zult wonen dan als je dat bedrijf niet had. Dus ook hier een extra kostenpost die andere gezinnen niet hebben. Of eigenlijk een inkomen-drukkende post.

Ik vraag me daarom ook af of je na aftrek van al zulk soort werkgerelateerde kosten werkelijk uitkomt op twee keer modaal.
Maar dat is het toch niet? Die Ioniq is al 7 jaar oud, de afschrijving, verzekering, wegenbelasting en elektriciteit zijn relatief laag, een niet EV die andere gezinnen zouden hebben is minstens zo duur, ik denk zelfs duurder. De bus is zakelijk dus zou eigenlijk niet meegenomen moeten worden als je een eigen bedrijf even als neutraal beschouwd in een overweging of twee keer modaal nou ruim is of niet. Ik rijd wel meer dan gemiddeld, dat is waar.

Ook voor de woning geldt; als we geen bedrijf zouden hebben zouden we kleiner kunnen wonen, eens. Maar het bedrijf zorgt ook voor inkomen die je weer tegenover de extra kosten kunt zetten. Met als voordeel hier dat het huis volledig privé is en een eventuele overwaarde dus niet zakelijk belast wordt. Dat hebben andere gezinnen dan ook niet. De kwestie hier is vooral: levert het bedrijf genoeg op om die kosten te compenseren, vandaar mijn voorstel om dat bedrijf even als neutraal te beschouwen.

Als ik meer kosten verdisconteer stijgt mijn inkomen niet, dus ja dan hebben we nog steeds "maar" twee keer modaal aan inkomen. Qua uitgaven zou ik dan wel een bedrag op kleding, water, internet en andere zaken die je nog wel min of meer als basisuitgaven zou kunnen zien willen plakken, dan zit je denk ik wel weer op eenzelfde niveau qua uitgaven.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Dit vraag ik me dagelijks af en ik heb er geen antwoord op. Onze uitgaven heb ik op de cent nauwkeurig, maak van het bedrijf en privé elk jaar een winst-verlies rekening en een balans. Natuurlijk is onze situatie nog iets complexer dan twee keer modaal inkomen en uitgaven, maar mijn punt was dat als je alle bijzonderheden even een beetje tegen elkaar wegstreept twee keer modaal niet meer zo spannend is in 2024. Kom je weer terug bij hoe de rest dat dan doet. Ik weet het echt niet. Het enige dat ik er tegenin kan brengen is dat de rest ook niet cum laude is afgestudeerd aan een technische universiteit, misschien dat je dan sowieso andere verwachtingen hebt en sneller je socio-economische situatie accepteert?
Gedeelte is simpelweg de andere kant van het "Onbestaan van het middeninkomen": Meer verdienen levert relatief weinig op door wegvallende toeslagen en belastingen, maar minder verdienen kost ook relatief weinig, doordat je minder belasting betaald en meer toeslagen ontvangt (in jullie geval vooral kinderopvang zou een verschil maken).

Maar om het mogelijk een beetje bot te brengen, je bent cum laude afgestudeerd aan een technische universiteit. En nu werk je 70 uur per week (oké, waarvan 10 uur reistijd, maar dan nog), plus tienduizenden euro's aan investering in je bedrijf (exclusief nog stuk van de woning), voor 1.5x modaal. Met ook nog veel reiskosten erbij die daar nog eens bij komen. Iemand die het zonder studie had gedaan had iig al €3500 extra netto overgehouden per jaar aan geen studieschuld hebben.

Als het werk inhoudelijk genoeg brengt dat je hier gelukkig van wordt, gewoon doorgaan. Maar financieel gezien moet het beter kunnen voor iemand met jouw achtergrond.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09:40
Shapeshifter schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:09:
[...]Ik denk dat je de eerste bent die "investeren" in kinderen als onverantwoord bestempeld, ik gok dat dit een kwestie is van wat je belangrijk vindt in het leven.
Laat ik er dan maar even met een gestrekt been ingaan, en niet persoonlijk bedoeld maar 3 kinderen in deze tijd is gewoon een ontzettende luxe. Je kunt het als investering zien, maar hopelijke geen financiele investering want die krijg je nooit rond ;)

Uiteindelijk is alles relatief. Toch is gemiddeld gezien 2 keer modaal voor een gezin best goed. Hoe en waar je het aan uitgeeft is persoonlijk en heeft veel te maken met je eigen verwachtingen, referentiekader en wat we met z'n allen als "normaal" zijn gaan beschouwen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
eamelink schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 23:19:
[...]

Je kan er wel schamper over doen, maar heb je er zelf al eens over nagedacht wat het kost? Dit lijkt puur een reactie van ongeloof op het bedrag zonder kennis van zaken.

Muziekles is vaak individueel, en kost rond de 25 euro voor een half uur. Bij ons kost pianoles 1125 per jaar. Harples (heeft een van mijn kinderen een half jaartje gedaan) ook zoiets, en daar huurden we nog een harp bij à 40 euro per maand.

Dan sport. Eén uur dansles in de week kost bij ons in Utrecht 410 per jaar. Atletiek 295. Voetbal rond de 200. Zwemles kost 20,60 per les, dus al gauw 800 euro per jaar.

Als je dus drie kinderen hebt waarvan er twee op pianoles zitten, en ééntje op harples, er één op dansles zit, één op atletiek, en de jongste alleen op zwemles, dan kost dat dus 446 euro per maand. Sportattributen, piano en muziekboeken niet meegerekend.
Het is geen verplichting om elk kind een instrument te laten bespelen en betaalde sport te laten doen toch, dat is gewoon pure luxe. Ze kunnen toch ook wandelen, buiten spelen, rennen, fietsen, etc.

Net als dat een kind echt niet z'n eigen kamer nodig heeft. Vroeger werd er soms met 4 tot 6 kinderen op één kamer geslapen, hebben ze weinig aan overgehouden :)

Maar zolang je jezelf voor de gek blijft houden dat dat allemaal maar normaal is dan snap ik dat het geld eruit vliegt en je weinig spaarruimte overhoudt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

herrieschopper schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:50:
Het is geen verplichting om elk kind een instrument te laten bespelen en betaalde sport te laten doen toch, dat is gewoon pure luxe. Ze kunnen toch ook wandelen, buiten spelen, rennen, fietsen, etc.
Ja, zo kan je alles relativeren. Maar aan georganiseerde sport meedoen is echt geen ‘pure luxe’. Muziek zou dat ook niet moeten zijn, maar is dat momenteel in de praktijk helaas wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:28

TheDudez

Usenet stofzuiger!

eamelink schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:54:
[...]

Ja, zo kan je alles relativeren. Maar aan georganiseerde sport meedoen is echt geen ‘pure luxe’. Muziek zou dat ook niet moeten zijn, maar is dat momenteel in de praktijk helaas wel.
Als je het vergelijkt met vroeger is het wel pure luxe. Mensen moeten eens minder kijken naar andere. Muziek les is echt een Luxe. Het enigste wat je had was zwemles vroeger de rest moesten ouders zelf betalen.

[ Voor 17% gewijzigd door TheDudez op 26-05-2024 12:07 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:39
TheDudez schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:02:
[...]

Als je het vergelijkt met vroeger is het wel pure luxe. Mensen moeten eens minder kijken naar andere. Muziek les is echt een Luxe. Het enigste wat je had was zwemles vroeger de rest moesten ouders zelf betalen.
Als je het vergelijkt met vroeger, mogen we blij zijn dat we geasfalteerde wegen hebben… dooddoener natuurlijk, zo’n simpele redenatie.

Kunnen we niet gewoon accepteren dat het leven duur is geworden, en dat termen als inflatie en modaal inkomen een economisch vertekenend beeld geven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Net als dat een kind echt niet z'n eigen kamer nodig heeft. Vroeger werd er soms met 4 tot 6 kinderen op één kamer geslapen, hebben ze weinig aan overgehouden :)

Maar zolang je jezelf voor de gek blijft houden dat dat allemaal maar normaal is dan snap ik dat het geld eruit vliegt en je weinig spaarruimte overhoudt.
Dit vind ik zelf ook wel weer een heel ander uiterste heen gaan. Dat kan ja, als er geen andere optie is. Maar als het is zodat je genoeg kan sparen om vervroegd met pensioen te gaan, en dus je kinderen niet mogen sporten bijvoorbeeld, dan heb je imo je prioriteiten heel erg verkeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Het lijkt wel alsof ik in Het (on)bestaan van het middeninkomen beland ben. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:24
Orangelights23 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:12:
[...]

Als je het vergelijkt met vroeger, mogen we blij zijn dat we geasfalteerde wegen hebben… dooddoener natuurlijk, zo’n simpele redenatie.

Kunnen we niet gewoon accepteren dat het leven duur is geworden, en dat termen als inflatie en modaal inkomen een economisch vertekenend beeld geven?
Of de eisen van levenskwaliteit gaan omhoog. Ik bedoel: als een elektrische fiets nu al als iets basaals en noodzakelijk wordt gezien, dan vraag ik me echt af wat dan de grens is tussen normaal en luxe.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:28

TheDudez

Usenet stofzuiger!

GioStyle schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:17:
[...]

Of de eisen van levenskwaliteit gaan omhoog. Ik bedoel: als een elektrische fiets nu al als iets basaals en noodzakelijk wordt gezien, dan vraag ik me echt af wat dan de grens is tussen normaal en luxe.
Dat vraag ik mij ook af muziekles is een luxe en niet normaal. En niks mis met luxe maar doe niet of dit normaal is. Als ik zou moeten bezuinigen dan gaan dit soort dingen er als eerste aan. Want is het een luxe! net zoals uit eten.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-07 12:01
Sport_Life schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:48:
[...]

Ik denk wel dat je gemiddeld genomen iets meer je best moest doen om er wat van te maken vergeleken met nu, bij sollicitaties waren we 1 van de 25 ipv de huidige tijd dat er 25 werkgevers zijn voor 1 afgestudeerde :)
25 man op 1 baan solliciteren druk ik in mijn hoofd uit als 4% kans op de baan ;).

Dan heb je dus serieus 'mazzel' gehad dat je aan een baan kwam, zelfs met veel en de juiste competenties. Ik heb wel sollicitatiegesprekken gehad intern waar ik toen werkte waar 300 mensen, en dan overdrijf ik niet, solliciteerden op één startersfunctie. En omdat daar veel seniore types tussen zaten wanhopig op zoek naar werk, desnoods voor veel minder geld, kwam je er zelfs als deel van de organisatie gewoon niet tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:03
Orangelights23 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 07:47:
[...]

Dit soort comments laten heel goed zien hoe ver mensen van de realiteit afstaan. Ik bedoel dit niet negatief, maar het feit dat veel mensen niet zien hoeveel banen er zijn met lage lonen, toont goed aan dat er weinig inzicht is in deze beroepen.
Eens, ik besef me maar al te goed hoe goed wij t hebben. We zitten zelfs beide een eind boven modaal, kan mijn eigen tijd indelen. Hebben t huis voor n prikkie gekocht, ouders passen beide 1x per week op dus weinig opvang. Werk veel thuis dus auto is puur voor boodschappen en fun etc etc. Ik beleg en spaar dan maar n hoop voor mindere tijden zullen we maar zeggen. En als t goed blijft gaan hebben de kids geluk ;)
thatanas schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:15:
[...]

Overigens zijn de echte pechvogels de mensen die in 2009-2014 afstudeerden en geen werk (op niveau) vonden of pas jaren en jaren later. Die zie ik extreem ploeteren om nog iets van het leven te maken.
Pechvogel meld zich dan!

Hbo, maar gestart op een klantenservice. Mezelf in n jaar of 6 flink opgewerkt tot managementniveau. Werk er nu een jaar of 14.

Dus je kunt altijd wel zeggen dat je pech hebt. Voor 2009 en je huis staat onder water. Voor 2015 heb je geen werk kunnen vinden, voor 2021 (?) heb je geen basisbeurs gehad, voor 2024 kon je geen huis vinden.

Minder klagen en hard werken. Creëer je eigen geluk en zorg dag je glas halfvol zit. Tuurlijk, een hoop mensen hebben echt pech. Maar t merendeel zit maar te klagen op anderen en vooral de overheid. ;)
[...]

Water, eten, slapen, dak is noodzakelijk, al t extra is luxe.

Zo’n dooddoener altijd als men over vroeger begint. Vroeger hadden we geen iphone. Daarvoor geen tv, daarvoor geen gordels, daarvoor geen auto’s, daarvoor geen elektriciteit, daarvoor blablabla. Stilstand is achteruitgang.
Haha owja dat topic bestaat ook nog. Misschien kan n modje een hoop posts verplaatsen en keuvelen we daar verder. Vind t een leuke interessante discussie op deze regenachtige zondag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
thatanas schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:32:
[...]
25 man op 1 baan solliciteren druk ik in mijn hoofd uit als 4% kans op de baan ;).

Dan heb je dus serieus 'mazzel' gehad dat je aan een baan kwam, zelfs met veel en de juiste competenties.
Dat was in behoorlijk wat periodes de praktijk van veel afgestudeerden. Waarbij het aantal eerder (veel) hoger lag dan 25 mensen.

En dat gold dus niet alleen voor de banen in de richting van je vak, maar voor alle banen. Het kostte dus niet zozeer veel tijd om werk in je vak te vinden, het kostte veel tijd om uberhaubt werk te vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Maar het zou geen vreemde insteek zijn als je je kinderen niet én dure muziekles én een dure sport zou laten doen. Dat als ze muziekles willen, dat ze dan bv alleen een goedkopere sport mogen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thatanas
Terecht punt, ook ik had even niet door dat ik ons in een ander topic aan het brengen was.

Laat ik dan vertellen dat ik op dit moment een hypothecaire lening heb die nog 50% bedraagt van het oorspronkelijke bedrag 6 jaar geleden (versneld afgelost). Daar op zich al erg trots op (gaat over ruim anderhalve ton).

We investeren sinds dit jaar flink rianter in de beurs en lossen minder af op het huis. De verhouding is eigenlijk 70% van het geld naar de beurs (89% NT World | 11% NT EM) en 30% naar de hypotheek (dat is inclusief het verplichte aflossingsdeel van de maandelijkse hypotheeklast).

In dit tempo zijn we in principe over 10 jaar hypotheekvrij, net niet binnen de termijn van 15 jaar die stond voor de hypotheektermijn van 15 jaar (al is de volledige duur van de hypotheek zelf natuurlijk 30 jaar).

Iedereen raadt me af om af te lossen op het huis met de rentelast van 2,35%, het eigenwoningforfait dat harder gaat drukken, et cetera. Voor mij is de schuldsom zien dalen echter nog steeds iets dat mij mentaal bevredigd (heb ik eerdere topics al voldoende over geschreven), mede door het boek Hypotheekvrij! van Gerhard Hormann.

Over vijf tot acht jaar wil ik mogelijk een keer verhuizen met het gezin uit de rijtjeswoning naar een vrijstaande woning (wonen in Rotterdam, blijvend in Rotterdam of het uiterste randje ervan in een andere gemeente), waardoor ik nu eigenlijk niet meer weet waar ik goed aan doe:

- Sparen tegen een percentage van 2,46% bij BunQ.
- Sparen via een Deposito met 3,5% o.i.d. (Raisin).
- Gewoon blijven aflossen omdat dat mentaal het lekkerst voelt.

Of maakt het allemaal eigenlijk niet zo gek veel uit. Ik heb de verhouding tussen geld dat we opzij leggen meer gebaseerd op gevoel dan op ratio. Ongetwijfeld was investeren op de beurs de afgelopen 5 jaar beter geweest. Maar het kwijtraken van het beklemmende gevoel van een hypotheek die echt wel 'zwaar' was aan het begin en nu minder dan 2/3e van dat bedrag is (waarbij het inkomen ook nog eens riant gestegen is) is me mentaal ook heel veel waard geweest.

Dat nog los van het stuk dat in aandelen gaat, waar ik in principe niet aan wil zitten, maar wat wel de verhuizing naar een andere woning op termijn makkelijker zou maken.

En dan is verhuizen niet eens een absolute noodzaak. Het plaatst FIRE in ieder geval veel verder de toekomst in, máár ik werk momenteel sowieso maar drie dagen en mijn vrouw twee. Eigenlijk houd ik dit tempo prima vol de komende vijftien jaar :D

What to do, what to do...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• herrieschopper
[...]

Ik hoor wat je zegt maar €5k+/jaar aan sport/muziek kwijt zijn vind ik echt heel veel.

Veel mensen (waaronder vrienden van ons) denken ook dat een symmetrische 1Gbit/s glasverbinding, unlimited mobiele data en het hebben van meerdere 4k streamingsdiensten eerste levensbehoeftes zijn, want hoe zou je in godsnaam zonder zoiets kunnen. En ook die vrienden van ons klagen dat het leven zo duur is.

Af en toe heb ik het gevoel dat we wel iets meer terug naar de basis mogen met z'n allen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thatanas
Rubbergrover1 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:42:
[...]

Dat was in behoorlijk wat periodes de praktijk van veel afgestudeerden. Waarbij het aantal eerder (veel) hoger lag dan 25 mensen.

En dat gold dus niet alleen voor de banen in de richting van je vak, maar voor alle banen. Het kostte dus niet zozeer veel tijd om werk in je vak te vinden, het kostte veel tijd om uberhaubt werk te vinden.
Zeker. Ik heb er behoorlijk wat slapeloze nachten van gehad. De dag dat ik gebeld werd door mijn huidige werkgever en ik te horen kreeg dat ze met mij verder wilden, hebben mijn vrouw (toen vriendin) en ik huilend van geluk in een kroeg gestaan.

Arbeidsvoorwaarden heb ik mijn kop niet open durven trekken en na 10+ jaar is het werkplezier nog steeds enorm. Ik weet wel dat ik daarmee niet aan het maximum zit dat ik qua salaris kan pakken op de markt, maar ik heb zulke enorme goede secundaire voorwaarden dat ik mij daar eigenlijk ook totaal niet druk over kan maken. En dan zit ik met mijn loon ook nog eens ruim twee keer modaal.

Ik begin me wel steeds meer aan dingetjes te ergeren, waardoor ik al her en der een proefsollicitatiegesprek gehad heb, maar het gras blijkt ook niet altijd even groen bij de buren als op een afstandje. Het zou zomaar zo kunnen dat ik hier nog jaren blijf.

Hebben meer mensen dat, zo rond hun midden-dertigste, dat ze een baan, gezin, huis enzovoort op de rit hebben en nu een beetje zoekende zijn wat ze met zichzelf aan moeten? Noem het een pre-midelifecrisis :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thatanas
herrieschopper schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:52:
[...]

Ik hoor wat je zegt maar €5k+/jaar aan sport/muziek kwijt zijn vind ik echt heel veel.

Veel mensen (waaronder vrienden van ons) denken ook dat een symmetrische 1Gbit/s glasverbinding, unlimited mobiele data en het hebben van meerdere 4k streamingsdiensten eerste levensbehoeftes zijn, want hoe zou je in godsnaam zonder zoiets kunnen. En ook die vrienden van ons klagen dat het leven zo duur is.

Af en toe heb ik het gevoel dat we wel iets meer terug naar de basis mogen met z'n allen.
Herkenbaar, ik heb er de pleures in dat het kopernetwerk definitief plat gaat, omdat glas gewoon duurder uit gaat pakken en ik met mijn 100/30mbit lijn net zoveel kan als de aankomende 100/100mbit lijn. Gelukkig komt het nu met een lekkere cashback van Online.nl neer op net geen 30 euro per maand voor alleen internet. Ik begon in 2015 ooit met 17,50 euro voor alleen internet bij Tele2 en dat beviel ook al prima. Ik snap het, negen jaar inflatie, maar toch ;)

Geen eigen streamingdiensten (wel Netflix en Spotify delend voor een paar euro per maand), geen vaste televisie. Werktelefoon is genoeg, de auto uit 2006 is prima met onze kilometers (<10k per jaar).

Ik merk sowieso dat anderen in mijn omgeving hun geld wel makkelijker uitgeven dan ik. Nieuwe auto's, intercontinentale vakanties of dure Europese vliegvakanties, skivakanties, et cetera. Elk festival willen meemaken. Nieuwe keuken, nieuwe badkamer, halve woning verbouwen, Bali-tuin aan laten leggen...

Er valt zo ontzettend veel terug te verdienen als je wat minder gevoelig bent voor dat soort uitgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
thatanas schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:55:
[...]

Zeker. Ik heb er behoorlijk wat slapeloze nachten van gehad. De dag dat ik gebeld werd door mijn huidige werkgever en ik te horen kreeg dat ze met mij verder wilden, hebben mijn vrouw (toen vriendin) en ik huilend van geluk in een kroeg gestaan.

Arbeidsvoorwaarden heb ik mijn kop niet open durven trekken en na 10+ jaar is het werkplezier nog steeds enorm. Ik weet wel dat ik daarmee niet aan het maximum zit dat ik qua salaris kan pakken op de markt, maar ik heb zulke enorme goede secundaire voorwaarden dat ik mij daar eigenlijk ook totaal niet druk over kan maken. En dan zit ik met mijn loon ook nog eens ruim twee keer modaal.

Ik begin me wel steeds meer aan dingetjes te ergeren, waardoor ik al her en der een proefsollicitatiegesprek gehad heb, maar het gras blijkt ook niet altijd even groen bij de buren als op een afstandje. Het zou zomaar zo kunnen dat ik hier nog jaren blijf.

Hebben meer mensen dat, zo rond hun midden-dertigste, dat ze een baan, gezin, huis enzovoort op de rit hebben en nu een beetje zoekende zijn wat ze met zichzelf aan moeten? Noem het een pre-midelifecrisis :+
Quarter life crisis? :)
thatanas schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:00:
[...]

Herkenbaar, ik heb er de pleures in dat het kopernetwerk definitief plat gaat, omdat glas gewoon duurder uit gaat pakken en ik met mijn 100/30mbit lijn net zoveel kan als de aankomende 100/100mbit lijn. Gelukkig komt het nu met een lekkere cashback van Online.nl neer op net geen 30 euro per maand voor alleen internet. Ik begon in 2015 ooit met 17,50 euro voor alleen internet bij Tele2 en dat beviel ook al prima. Ik snap het, negen jaar inflatie, maar toch ;)

Geen eigen streamingdiensten (wel Netflix en Spotify delend voor een paar euro per maand), geen vaste televisie. Werktelefoon is genoeg, de auto uit 2006 is prima met onze kilometers (<10k per jaar).

Ik merk sowieso dat anderen in mijn omgeving hun geld wel makkelijker uitgeven dan ik. Nieuwe auto's, intercontinentale vakanties of dure Europese vliegvakanties, skivakanties, et cetera. Elk festival willen meemaken. Nieuwe keuken, nieuwe badkamer, halve woning verbouwen, Bali-tuin aan laten leggen...

Er valt zo ontzettend veel terug te verdienen als je wat minder gevoelig bent voor dat soort uitgaven.
Grappig, ik stoor me ook aan de hogere kosten van glasvezel voor dezelfde (download) bandbreedte als VDSL. En ook hier Online 100/100 met cashback (€110) :D De prijsverhoging per 1 juli vind ik daarentegen geen toffe actie en denk dat ik ga overstappen.

En inderdaad eens dat veel mensen geen moeite lijken te hebben met geld uitgeven, het is schrikwekkend om te horen wat iedereen maar normaal vindt om te doen, lijkt wel of ze (of misschien wel ik) van een andere planeet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vaurits
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-07 17:28
[...]

Eens he, heb ook steeds aangegeven dat dit een van de uitgaven die als eerste gesnoeid zou worden. Ik vind het persoonlijk jammer dat dit sowieso niet voor alle gezinnen kan. In een ideale situatie zou je in een maatschappij het liefste een beetje afgeronde kinderen willen hebben die aan veel verschillende zaken zijn blootgesteld en breed in de wereld staan, daarvoor zijn deze dingen in mijn ogen noodzakelijk.

Voetbal is natuurlijk een optie, bij ons is het korfbal en gym geworden, vergelijkbaar qua kosten maar een iets vriendelijkere omgeving (onze kinderen zijn allemaal hoogbegaafd wat weer allemaal uitdagingen met zich meebrengt). Scouting is er niet bij ons in de regio.

Verder zeg ik niet dat een tegenvaller van een paar duizend euro een probleem is (10k+ moet ik mijn best gaan doen, 20k+ is denk ik iets dat ik lastig kan opvangen). Het is een probleem dat ik halverwege het jaar pas 1/7 van ons jaarinkomen van de belastingdienst krijg en mijn werkgever ook opeens naar een ander mobiliteitssysteem gaat waardoor ik mijn reiskostenvergoeding ook pas grootdeels in december krijg. Dat zorgt voor vervelende pieken. Ik heb voor betalingsregelingen gekozen omdat deze niet duurder waren in mijn geval (gewoon het bedrag gedeeld door het aantal termijnen) zodat ik niet constant mijn beleggingsrekening moet plunderen. Mijn buffer is afgelopen jaren verdampt terwijl deze zich normaal redelijk in stand houdt. Dat is wat ik bedoel met ingehaald worden door inflatie, mijn salaris is gewoon niet had genoeg meegestegen (in mijn ogen). Vandaar dat ik even inhaak op iemand die roept dat je met twee keer modaal makkelijk moet kunnen sparen, ik ervaar dat niet zo.

[...]

Ja, ik hoop dat de opvang er ook op een gegeven moment uitgaat, dat zou schelen. De oudste gaat nu naar het VO, kun je een elektrische fiets (klein dorp, gymnasium is 20km fietsen) en een laptop aftikken.

Ik wil best accepteren dat ik te luxe leef voor mijn inkomen, maar dat is precies mijn punt. Twee keer modaal is tegenwoordig kennelijk lagere middenklasse qua luxe (als ik het even afzet tegen de norm van luxe die veel hier lijken te hanteren: op vakantie gaan, uit eten gaan, af en toe dure spullen kopen). Ik denk dat mijn geld op de beurs de zonnepanelen verslaan in mijn hele specifieke niet optimale business case.

[...]

Het bijverdienen proberen we; ik werk zeg 50 uur inclusief reizen, dan nog een uur of 20 in ons bedrijf en nog een uur of 30 ben ik basically mantelzorger (kinderen, hoera). Zij werkt anderhalve dag in het onderwijs en de rest in bedrijf en "mantelzorg". In het begin liep het bedrijf best goed, op een gegeven moment hebben we het zelfs aangedurfd om aan personeel te beginnen. Dat is snel bergafwaarts gegaan met de verhogingen van het minimumloon. Naar verhouding is een medewerker nu echt veel te duur voor wat inpakwerk, tegelijkertijd ben ik best wel teleurgesteld over dat mijn salaris amper gestegen is terwijl ik best wel complex werk doe. Nederland is een erg duur land om productie te doen en het wordt niet beter nu alle voordeeltjes eraf gaan (ik dacht altijd dat die voordeeltjes een soort goedmakertje waren voor het ondernemersrisico, maar dat mag je nu helemaal zelf nemen lijkt het wel). Er zit wel wat vermogen in het bedrijf, maar dat is niet liquide en tevens nodig voor de bedrijfsvoering. We proberen zoveel mogelijk te automatiseren en te focussen op de kern, maar het is geen vetpot.

De hypotheek oversluiten wordt mijn rente hoger, mijn huis is juist een gigantische hefboom qua vermogensopbouw. Ons bedrijf is aan huis, ik denk niet dat we nog een huis gaan vinden wat we nog kunnen betalen waarin dat kan. Ik mag in mijn handjes wrijven dat we dit nog hebben. Verhuizen lijkt mij persoonlijk echt het minst slimme wat je nu kunt doen. Wat anderen al aangeven is jouw situatie ook niet helemaal gebruikelijk :P

[...]

Dit vraag ik me dagelijks af en ik heb er geen antwoord op. Onze uitgaven heb ik op de cent nauwkeurig, maak van het bedrijf en privé elk jaar een winst-verlies rekening en een balans. Natuurlijk is onze situatie nog iets complexer dan twee keer modaal inkomen en uitgaven, maar mijn punt was dat als je alle bijzonderheden even een beetje tegen elkaar wegstreept twee keer modaal niet meer zo spannend is in 2024. Kom je weer terug bij hoe de rest dat dan doet. Ik weet het echt niet. Het enige dat ik er tegenin kan brengen is dat de rest ook niet cum laude is afgestudeerd aan een technische universiteit, misschien dat je dan sowieso andere verwachtingen hebt en sneller je socio-economische situatie accepteert?

[...]

Een heel goed en terecht punt. Ik heb al een beetje geprobeerd die zakelijke uitgaven te scheiden van privé in de cijfers die ik hier noem (onze energierekening is eigenlijk hoger bijvoorbeeld), zodat het nog een beetje zuiver blijft. Kinderopvangkosten als gevolg van het bedrijf rekenen vind ik een beetje merkwaardig. Als mijn partner full-time in loondienst zou werken zou je dat toch ook gewoon nodig hebben? Voor deze casus zie ik het bedrijf even als neutraal, maar we zijn veel bezig met de kosten omlaag proberen te krijgen en de omzet omhoog. Het gaat sinds begin dit jaar gelukkig al beter.

[...]

Ja, de vergoeding is bij ons ik dacht 13 cent/km die je dan fiscaal vriendelijk mag aanvullen tot die 23 cent/km (maar ja, sigaar uit eigen doos want dat had ook gewoon salaris kunnen zijn). Heb daar in het verleden veel stampij over gemaakt, maar helaas is onze ondernemingsraad er niet zo fel op.

Ik hoop ook dat het op termijn beter wordt, maar we zijn dus nu al zover dat je twee keer modaal een relatief laag inkomen noemt ;)

[...]

Dat was mijn punt, twee keer modaal klinkt als veel, maar persoonlijk ervaar ik dat niet zo.

PS Ik snap niet zo goed waarom die twee EVs terug blijven komen, nogmaals, we wonen in een klein dorp, OV kun je jezelf niet afhankelijk van maken, ik twijfel of ik veel goedkoper zou rijden in een afgetrapt tweedehands brandstofbarrel (op basis van TCO)...
Voor de duidelijkheid: het is niet dat we gestart zijn met een hypotheek van 650. 6 jaar geleden was dat 1275 voor een huis van 3,2 ton. Maar stoicijns elke maand extra aflossen waardoor het maandbedrag elke maand met gemiddeld 7 euro daalde heeft ons naar dit bedrag gebracht. Plus een keer oversluiten waardoor de rente van 2,58 maar 1,25 procent kon.

Nu zet ik het iets meer in depositos en heel klein beetje beleggen omdat dat rentetechnisch handiger is. Maar uiteindelijk wil ik ook daarmee de hypotheek versneld aflossen. Of groter wonen, maar daar zijn we nog niet uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Sissors schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:17:
[...]

Gedeelte is simpelweg de andere kant van het "Onbestaan van het middeninkomen": Meer verdienen levert relatief weinig op door wegvallende toeslagen en belastingen, maar minder verdienen kost ook relatief weinig, doordat je minder belasting betaald en meer toeslagen ontvangt (in jullie geval vooral kinderopvang zou een verschil maken).

Maar om het mogelijk een beetje bot te brengen, je bent cum laude afgestudeerd aan een technische universiteit. En nu werk je 70 uur per week (oké, waarvan 10 uur reistijd, maar dan nog), plus tienduizenden euro's aan investering in je bedrijf (exclusief nog stuk van de woning), voor 1.5x modaal. Met ook nog veel reiskosten erbij die daar nog eens bij komen. Iemand die het zonder studie had gedaan had iig al €3500 extra netto overgehouden per jaar aan geen studieschuld hebben.

Als het werk inhoudelijk genoeg brengt dat je hier gelukkig van wordt, gewoon doorgaan. Maar financieel gezien moet het beter kunnen voor iemand met jouw achtergrond.
Ja, dit begint een steeds grotere frustratie te worden voor mij. Ik snap dat ik niet automatisch recht heb op vanalles door een of ander vodje, maar destijds voelde het toch een beetje als een sociaal contract waarin je door je best te doen en hard te werken een beter leven kon opbouwen. Mijn vader was grotendeels ongeschoold, had ook drie kinderen, rookte als een ketter, dronk met regelmaat, kon op 1 salaris een huis kopen, we gingen een of soms zelfs twee keer per jaar op vakantie en hij is nu met pensioen. Op zijn 62ste. Ik ging ook naar muziekles en naar een sport. Dat is een beetje mijn referentie. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat tijden wel behoorlijk veranderd zijn. Mijn grootste droom is altijd al FO geweest, maar momenteel leef ik zo ongeveer het tegenovergestelde leven als een soort slaaf van de maatschappij/mijn gezin. Ik vind het moeilijk om dan maar eens even lekker voor mijzelf te gaan kiezen, mijn gezin achter te laten en maar voor een bank te gaan werken ofzo, ik noem maar wat.

Ik heb best een sympathieke werkgever (groot not-for-profit onderzoeksinstituut) waar ik maatschappelijk relevant werk doe. Toen ik jong was vond ik dat belangrijk, maar de laatste tijd voel ik steeds vaker de neiging opkomen om voor mijzelf te kiezen en jammer dan voor de samenleving, mag een andere arme drommel zijn bestaanszekerheid inruilen voor zijn idealen.
stefxx schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:20:
[...]

Laat ik er dan maar even met een gestrekt been ingaan, en niet persoonlijk bedoeld maar 3 kinderen in deze tijd is gewoon een ontzettende luxe. Je kunt het als investering zien, maar hopelijke geen financiele investering want die krijg je nooit rond ;)

Uiteindelijk is alles relatief. Toch is gemiddeld gezien 2 keer modaal voor een gezin best goed. Hoe en waar je het aan uitgeeft is persoonlijk en heeft veel te maken met je eigen verwachtingen, referentiekader en wat we met z'n allen als "normaal" zijn gaan beschouwen.
Ja, zo kun je het ook zien natuurlijk. Voor mij is luxe meer iets dat je voor jezelf doet. Kinderen doe ik absoluut niet voor mijzelf. Sterker nog, ik haal er weinig voldoening uit en, ik weet dat dit heel gek klinkt, maar als ik een formulier kon tekenen dat ik zonder wettelijke gevolgen niet meer verantwoordelijk hoefde te zijn voor die drie zou ik het vandaag nog doen (op school zweeft er momenteel een team van 6 mensen omheen om ze nog een beetje aangehaakt te houden). Alleen zo werkt het niet, de enige beslissing die je niet kunt terugdraaien zeggen ze wel eens, nou zo voelt het voor mij (ons?) ook. Komt toch dat verantwoordelijkheidsgevoel weer om de hoek, ze zijn er nou eenmaal, jij bent er verantwoordelijk voor, probeer het dan toch maar goed te doen en er wat van te maken.
[...]

Nee, er is geen wet die dat voorschrijft, daar heb je gelijk in. Toch hoop ik dat onze kinderen wat gaan maken van hun leven en ik denk dat het dan helpt om ze bloot te stellen aan veel verschillende zaken zodat ze erachter kunnen komen waar hun interesses en kwaliteiten liggen. Zie het zo: stel dat jij voor je werk een cursus zou willen doen en je baas zegt, kost alleen maar geld gaan we niet doen, dan denk jij misschien ook wel dat hij/zij een kortzichtig persoon is. Het gaat er voor mij niet om dat ze iets moeten, het gaat er om dat ze kansen geboden worden.
[...]

Normaal is eigenlijk geen goed woord omdat het zo normerend is. In onze omgeving zien we dat elektrische fietsen veelvoorkomend zijn. Ik fietste vroeger ook 20-25km naar school op een tweedehandsje en ik leef ook nog. Onze oudste heeft in het verleden wat gezondheidsproblemen gehad waardoor het voor hem misschien toch anders is. We willen hem hiermee ontlasten zodat hij niet al zijn energie kwijt is aan een fietstocht, maar nog wat overheeft om te studeren.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:58
Shapeshifter schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:05:
[...]
kon op 1 salaris een huis kopen, we gingen een of soms zelfs twee keer per jaar op vakantie en hij is nu met pensioen. Op zijn 62ste.
Heb het gesprek wat doorgescrolled. Als je vader 62 is, dan ben jij ergens halverwege 30. Met 3 kinderen en een partner die een niet-voltijds baan heeft en een startend bedrijf (kost voor de baat).

Dan kunnen we het wel hebben over de prijs van pianoles, salaris of rentestand, maar dan zit je gewoon in je spitsuur-jaren. Volgens mij had ik in die jaren een redelijk vergelijkbaar inkomen en gezinssamenstelling. Daar konden we van rond komen en wat sparen, maar niks spectaculairs. Door gestaag juiste financiële keuzes te maken (kosten wegschaven en geld wat over was investeren) hebben we langzaam maar zeker meer ruimte gekregen. Op dit moment heb ik studerende kinderen die ook niet echt gratis zijn en flinke onderhouds-/verduurzamingskosten. Maar wanneer dat eenmaal achter de rug is, dan, dan... nog even drie kinderen aan een huis helpen en dan... moet ik met pensioen.

Kortom: laat je niet bedotten door situaties/verhalen van anderen die een short-cut heben gevonden. Sommigen verdienen nu eenmaal meer doordat ze meer gevraagde vaardigheden hebben of in een andere industrie werken. Of mazzel hadden of meer risico lopen. Gewoon regelmatig je eigen situatie evalueren, kiezen wat bij je past en van de reis genieten. Want die reis is het doel!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Ja, dit begint een steeds grotere frustratie te worden voor mij. Ik snap dat ik niet automatisch recht heb op vanalles door een of ander vodje, maar destijds voelde het toch een beetje als een sociaal contract waarin je door je best te doen en hard te werken een beter leven kon opbouwen.
Dat kan ook, maar nu zoals eerder hier besproken zijn er wel qua arbeidsmarkt slechtere tijden geweest, maar alsnog als ik snel in onze CAO kijk, is het startsalaris bij een WO technische functie bij ons voor iemand net van de uni, minstens 20% boven modaal (dat is simpelweg waar die schaal begint).
Ik vind het moeilijk om dan maar eens even lekker voor mijzelf te gaan kiezen, mijn gezin achter te laten en maar voor een bank te gaan werken ofzo, ik noem maar wat.

Ik heb best een sympathieke werkgever (groot not-for-profit onderzoeksinstituut) waar ik maatschappelijk relevant werk doe. Toen ik jong was vond ik dat belangrijk, maar de laatste tijd voel ik steeds vaker de neiging opkomen om voor mijzelf te kiezen en jammer dan voor de samenleving, mag een andere arme drommel zijn bestaanszekerheid inruilen voor zijn idealen.
Gezin achter te laten? Als je gewoon een fatsoenlijke werkgever zoekt, dan ga je iig niet erop achteruit, en hoef je niet 70 uur per week met werk bezig te zijn, waardoor je juist tijd hebt voor je gezin. Ik krijg toch erg het idee dat je of werk doet wat behoorlijk onder het niveau ligt van de gemiddelde student met technische master die cum laude is afgestudeerd, of dat je werkgever gewoon echt heel erg slecht betaald. En dat ze een non-profit zijn is leuk, dat het salaris iets lager daardoor is, prima. Maar gebaseerd op je posts wordt je gewoon echt heel slecht betaald voor iemand met jouw achtergrond.

Dus om het toch nog een klein beetje over FO te houden ;) . Voordeel van besparen is dat het altijd blijft doorwerken (je houdt nu meer geld over, en je hebt later ook minder geld nodig). Maar dat veranderd niet dat je inkomsten verhogen ook positief is voor je spaarquota natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:49
Muziek les was vroeger ook verdeeld in luxe, de ‘sjieke’ muziekschool in de stad en de vrijwilligers die les gaven in het buurthuis. Daar deden veel kinderen aan mee geen feeling hadden met sport of er niet aan mee konden doen vanwege een fysieke beperking.

Althans bij ons, het buurthuis en dus ook de goedkope muziekles is op een gegeven moment wegbezuinigd. De subsidie op de voetbalvelden is wel gebleven.

Als je het hebt over brede toegankelijkheid en het leren kennen wat je als kind leuk vind is goedkope toegang tot muziek, kunst, cultuur en sport essentieel. Het een is geen vervanging van het ander. Het liefst heb je dat ieder kind met van alles in aanraking komt.

Voor wat betreft FO als ik straks toch RE ga doen zou ik ook graag genieten van een paar nieuwe kunstenaars muzikanten en andere creatieven.

Dus dat mag voor mij best wat belastinggeld nu kosten. Anders zit ik straks in een woestijn qua creativiteit en vernieuwing op die gebieden en hoe leuk van Gogh ook is, dat heb je echt wel een keer gezien.

Niet iedereen hoeft dan overigens kunstacademie te doen of aanverwante opleiding maar het kunnen proberen is zo belangrijk voor kinderen. Buiten de setting waarin ouders dit proberen te doen.

Bovendien is kunst vaak een spiegel voor de samenleving, protest begint vaak met kunst, in wat voor vorm dan ook.

Ik heb echt geen trek in een samenleving waarin we een soort eenheidsworst zijn geworden omdat dat nu eenmaal zo lekker goedkoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:24
Normaal is eigenlijk geen goed woord omdat het zo normerend is. In onze omgeving zien we dat elektrische fietsen veelvoorkomend zijn. Ik fietste vroeger ook 20-25km naar school op een tweedehandsje en ik leef ook nog. Onze oudste heeft in het verleden wat gezondheidsproblemen gehad waardoor het voor hem misschien toch anders is. We willen hem hiermee ontlasten zodat hij niet al zijn energie kwijt is aan een fietstocht, maar nog wat overheeft om te studeren.
Jouw reactie onderstreept precies dat de eisen voor levenskwaliteit hoger worden, maar helaas zitten daar zitten ook kosten aan.

Ik zie dat bepaalde reacties flink op je los gaan. Wil ik niet (meer) doen en sommige reacties zijn ook niet echt fair. Ik snap best dat jij je gezin alle luxe wil geven waarvan jij denkt dat ze nodig hebben. Ik denk ook dat het heel gezond en motiverend is om je kinderen meer te geven dan jezelf hebt gehad, maar luxe komt wel met een prijs.

Ik hoop dat je op één of ander manier een grotere buffer kan creëren om financiële tegenslagen beter te kunnen opvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Numbers
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
thatanas schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:50:
Terecht punt, ook ik had even niet door dat ik ons in een ander topic aan het brengen was.

Laat ik dan vertellen dat ik op dit moment een hypothecaire lening heb die nog 50% bedraagt van het oorspronkelijke bedrag 6 jaar geleden (versneld afgelost). Daar op zich al erg trots op (gaat over ruim anderhalve ton).

We investeren sinds dit jaar flink rianter in de beurs en lossen minder af op het huis. De verhouding is eigenlijk 70% van het geld naar de beurs (89% NT World | 11% NT EM) en 30% naar de hypotheek (dat is inclusief het verplichte aflossingsdeel van de maandelijkse hypotheeklast).

In dit tempo zijn we in principe over 10 jaar hypotheekvrij, net niet binnen de termijn van 15 jaar die stond voor de hypotheektermijn van 15 jaar (al is de volledige duur van de hypotheek zelf natuurlijk 30 jaar).

Iedereen raadt me af om af te lossen op het huis met de rentelast van 2,35%, het eigenwoningforfait dat harder gaat drukken, et cetera. Voor mij is de schuldsom zien dalen echter nog steeds iets dat mij mentaal bevredigd (heb ik eerdere topics al voldoende over geschreven), mede door het boek Hypotheekvrij! van Gerhard Hormann.

Over vijf tot acht jaar wil ik mogelijk een keer verhuizen met het gezin uit de rijtjeswoning naar een vrijstaande woning (wonen in Rotterdam, blijvend in Rotterdam of het uiterste randje ervan in een andere gemeente), waardoor ik nu eigenlijk niet meer weet waar ik goed aan doe:

- Sparen tegen een percentage van 2,46% bij BunQ.
- Sparen via een Deposito met 3,5% o.i.d. (Raisin).
- Gewoon blijven aflossen omdat dat mentaal het lekkerst voelt.

Of maakt het allemaal eigenlijk niet zo gek veel uit. Ik heb de verhouding tussen geld dat we opzij leggen meer gebaseerd op gevoel dan op ratio. Ongetwijfeld was investeren op de beurs de afgelopen 5 jaar beter geweest. Maar het kwijtraken van het beklemmende gevoel van een hypotheek die echt wel 'zwaar' was aan het begin en nu minder dan 2/3e van dat bedrag is (waarbij het inkomen ook nog eens riant gestegen is) is me mentaal ook heel veel waard geweest.

Dat nog los van het stuk dat in aandelen gaat, waar ik in principe niet aan wil zitten, maar wat wel de verhuizing naar een andere woning op termijn makkelijker zou maken.

En dan is verhuizen niet eens een absolute noodzaak. Het plaatst FIRE in ieder geval veel verder de toekomst in, máár ik werk momenteel sowieso maar drie dagen en mijn vrouw twee. Eigenlijk houd ik dit tempo prima vol de komende vijftien jaar :D

What to do, what to do...
Het fijne gevoel door extra af te lossen/ afgelost te hebben en daardoor lagere maandlasten kun je niet in geld uitdrukken.

Niemand kan voorspellen wat de rente doet over een periode van 5 - 8 jaar, maar iets wat je wel in je overweging mee kunt nemen is dat het prettig kan zijn om je huidige lening mee te kunnen nemen naar je nieuwe woning. In plaats van nu alles af te lossen, en dan een volledig nieuwe hypotheek te moeten aangaan tegen de dan geldende rentetarieven.

Trust me when I say this is only the beginning.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-07 23:09
@Shapeshifter

3 kinderen, job 70h/week, relatie, bedrijf,...

Ergens krijg ik toch de indruk dat je het veel te goed wil doen. Je energievoorraad is niet oneindig.

Ik zou op zoek gaan naar dingen die je kan weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Ik kan me de frustratie van @Shapeshifter wel voorstellen, hij post hier al lange tijd, dus de FO-gedachte speelt ook al lang. En dan is het lastig als je (voor je gevoel) niet echt vooruit komt.
Zelf ken ik ook de financiële uitdagingen van een gezin met kinderen en een partner die soms andere prioriteiten heeft, dat kan lastig zijn als je het een beetje gezellig wil houden. Ik zou zeggen, probeer meevallers zoals vakantiegeld zo veel mogelijk weg te zetten en volgens mij kan er ook nog wel inkomensgroei inzitten. Verder is een eigen woning die geruime tijd geleden is aankocht en vast al deels is afgelost ook al een belangrijke goede zet voor vermogensopbouw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
Mijn vader was grotendeels ongeschoold, had ook drie kinderen, rookte als een ketter, dronk met regelmaat, kon op 1 salaris een huis kopen, we gingen een of soms zelfs twee keer per jaar op vakantie en hij is nu met pensioen. Op zijn 62ste. Ik ging ook naar muziekles en naar een sport. Dat is een beetje mijn referentie. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat tijden wel behoorlijk veranderd zijn.
Maar waarschijnlijk weet je niet of hij niet ook ontzettend veel zorgen heeft gehad of alles wel goed zou komen en of hij niet ook ieder dubbeltje drie keer heeft moeten omkeren. De meeste ouders zullen liever hun tong afbijten dan dat ze de kinderen confronteren met de financiële zorgen waar ze mee zitten. Waarschijnlijk hebben ze ook bepaalde keuzes in hun uitgaven moeten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-07 22:12
[...]

Tja, en dat is dus heel persoonlijk.
Als die electrische fiets er voor zorgt dat je niet met de auto gaat werken of een abo op bus en trein uit spaart, dan is het geen luxe.

En of muziek nu luxe is of niet, het zijn allemaal keuzes die je gewoon bewust moet maken.
Ik heb 4 kinderen door de universiteit gesponsord. Maar dat zijn uitgaven die ik vandaag zonder verpinken direct opnieuw zou doen.
Dat kostte gedurende een paar jaar makkelijk 2500 per maand als er 3 tegelijk aan het studeren zijn. Dan is zwemles en piano goedkoop.

[ Voor 4% gewijzigd door Tommie12 op 26-05-2024 17:46 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Bij studies bekostigen is het wel zo dat je een concreet einddoel hebt: een diploma. Je bent zo goed als zeker dat die studiekosten op een dag ook weer van de baan zijn.

Er bestaan ook kosten waarvan je weet dat ze voor altijd zijn of met onzekere einddatum. En dat is mentaal toch zwaarder om dragen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:38
Rubbergrover1 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:33:
[...]
De meeste ouders zullen liever hun tong afbijten dan dat ze de kinderen confronteren met de financiële zorgen waar ze mee zitten. Waarschijnlijk hebben ze ook bepaalde keuzes in hun uitgaven moeten maken.
Waarschijnlijk heb je gelijk.

Ik vindt het alleen een cruciaal onderdeel van de opvoeding dat ze leren dat er grenzen zijn aan het geld dat beschikbaar is om uit te geven. Als je dat niet doet is het vragen om financiële problemen later.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
HandyLumberjack schreef op zondag 26 mei 2024 @ 18:23:
[...]

Ik vindt het alleen een cruciaal onderdeel van de opvoeding dat ze leren dat er grenzen zijn aan het geld dat beschikbaar is om uit te geven. Als je dat niet doet is het vragen om financiële problemen later.
Zeker.

Maar het gebeurt ook dat de kinderen niet naar de zwemles mogen, maar ondertussen staat er wel een nieuwe BMW voor de deur. En dan heb je je prioriteiten fout.
Zoals altijd is het een balansoefening.
Ik ben altijd behoorlijk transparant geweest over wat studies kosten en welk inkomen er was. Dan snappen ze wel dat er verwacht wordt dat studeren leidt tot iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-07 19:59
Tommie12 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:46:
[...]

Dat kostte gedurende een paar jaar makkelijk 2500 per maand als er 3 tegelijk aan het studeren zijn. Dan is zwemles en piano goedkoop.
Moet je t eerst wel hebben ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
ybos schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:39:
[...]

Moet je t eerst wel hebben ;)
Je ziet zoiets wel aan komen, dus op voorhand sparen, en zorgen dat je die promotie net wel pakt helpt. Met mijn maandloon lukte het niet, met de bonussen er bij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sissors schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:56:
[...]

Dat kan ook, maar nu zoals eerder hier besproken zijn er wel qua arbeidsmarkt slechtere tijden geweest, maar alsnog als ik snel in onze CAO kijk, is het startsalaris bij een WO technische functie bij ons voor iemand net van de uni, minstens 20% boven modaal (dat is simpelweg waar die schaal begint).
Ik weet niet waar je werkt, maar dat is bepaald niet de standaard situatie. Bij het gros van de werkgevers begin je (flink) onder modaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:27:
[...]

Ik weet niet waar je werkt, maar dat is bepaald niet de standaard situatie. Bij het gros van de werkgevers begin je (flink) onder modaal.
In de high tech. En dat doet mijn werkgever dus niet uit goedheid van hun hart, maar om de concurreren met andere tech bedrijven.
Als ik ook snel kijk, een PhD moet je niet voor het geld doen, maar daar begin je eerste jaar wat onder modaal, en jaar erop zit je al op modaal, met een hoop meer vakantiedagen dan gemiddeld in de industrie. Dus daar zal de industrie al snel (iets) boven willen zitten qua salaris.

En voor de duidelijkheid, ik bedoel niet te stellen dat iedereen zo boven modaal kan beginnen. Alleen dat als je een beta master cum laude hebt afgerond, en je na een jaar of 15 (ruwe gok gebaseerd op leeftijd van zijn kind) op 1.5x modaal zit, je iig financieel gezien niet goed bent uitgekomen. Mogelijk wel heel leuk werk ofzo, maar financieel gezien had dat heel veel beter gekund.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:17

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

HandyLumberjack schreef op zondag 26 mei 2024 @ 18:23:
[...]

Het een hoeft het ander natuurlijk niet uit te sluiten. Heb van huis uit echt wel basis financiën meegekregen, materiële waarde en het besef van waarde van het geld en dat niet alles altijd mogelijk is.

Ouders lopen nu ook in de mid 60 en eigenlijk pas terugkijkend realiseer ik me hoe hun af en toe de eindjes aan elkaar hebben moeten knopen (het is ook geen praters generatie). Er werd ons niks ontzegd, hadden sport en hobby's gingen op vakantie elk jaar. Maar in vergelijking met anderen een stuk minder luxe desondanks ben ik nooit iets te kort gekomen.

Financiele opvoeding is zeker belangrijk en noodzakelijk, financiele zorgen op jonge leeftijd daarentegen niet.

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sissors schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:42:
[...]

In de high tech. En dat doet mijn werkgever dus niet uit goedheid van hun hart, maar om de concurreren met andere tech bedrijven.
Als ik ook snel kijk, een PhD moet je niet voor het geld doen, maar daar begin je eerste jaar wat onder modaal, en jaar erop zit je al op modaal, met een hoop meer vakantiedagen dan gemiddeld in de industrie. Dus daar zal de industrie al snel (iets) boven willen zitten qua salaris.

En voor de duidelijkheid, ik bedoel niet te stellen dat iedereen zo boven modaal kan beginnen. Alleen dat als je een beta master cum laude hebt afgerond, en je na een jaar of 15 (ruwe gok gebaseerd op leeftijd van zijn kind) op 1.5x modaal zit, je iig financieel gezien niet goed bent uitgekomen. Mogelijk wel heel leuk werk ofzo, maar financieel gezien had dat heel veel beter gekund.
Maar nu kijk je met de huidige (starters-) salarissen terug naar de situatie van 15 jaar geleden. En redeneer je dat iemand die 15 jaar geleden begonnen is ook op dat niveau zou moeten zijn begonnen. Dat is een denkfout.

Even ter indicatie over hoe een en ander blijkbaar veranderd is, toen mijn partner promotieonderzoek deed, en ik nog niet werkte, was het salaris zo laag dat er een toelage bovenop kwam omdat je anders onder het bestaansminimum/bijstandsniveau voor twee personen zat. En bij veel andere functies begon je ook niet echt hoog in de boom. Dan kun je 15 jaar later wel flinke stappen hebben gemaakt, maar is het ook met flinke inkomenssprongen nog niet evident dat je dan meer dan 1,5 modaal zou verdienen.

Dat een starter op dit moment veel hoger begint zegt dus weinig over het perspectief dat iemand had die bv 15 jaar geleden begonnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

CornermanNL schreef op zondag 26 mei 2024 @ 15:07:
het buurthuis en dus ook de goedkope muziekles is op een gegeven moment wegbezuinigd. De subsidie op de voetbalvelden is wel gebleven.
Daar zit ook een ander randje van bestuurlijk met geld strooien aan vast. De problematische hangjeugd die je van de straat wegtrekt is eerder geïnteresseerd om te gaan voetballen dan om muziek te maken (dat zou eerder een rap-smaak oid zijn die niet in de muziekles past - drillrap heeft ondertussen wat problematische uitspattingen gehad in de randstad). Het is daarmee makkelijker te motiveren op verschillende lagen in de gemeente.
JURIST schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:12:
Ik kan me de frustratie van @Shapeshifter wel voorstellen, hij post hier al lange tijd, dus de FO-gedachte speelt ook al lang. En dan is het lastig als je (voor je gevoel) niet echt vooruit komt.
Het vermogen groeit over het algemeen wel mee, maar de kosten stijgen ook mee :'(
Om het in mijn eigen perspectief te zetten, het vermogen groeit door regelmatig in te leggen en het gemaakte rendement. Ook het salaris stijgt jaarlijks iets mee. De kosten van levensonderhoud stijgen ook mee, en de prijs van vastgoed (op zoek naar een huis/woning) stijgen hier sneller dan het gemaakte rendement ;w

[ Voor 3% gewijzigd door Qwerty-273 op 27-05-2024 09:39 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:44
Cyberpope schreef op zondag 26 mei 2024 @ 06:56:
[...]

Je vraagt je af hoe de overige 80% van NL het doet.. Zou onmogelijk moeten zijn als ik dit zo lees (slechts 20% van NL heeft een meer dan dubbel modaal inkomen als huishouden).

En gooi je uitgaven eens hierin, krijg je beetje inzicht: https://www.nibud.nl/tools/persoonlijk-budgetadvies/
Het blijft een bubbel waar je inzit. Verdien je minder dan moeten je uitgaven omlaag. Dan ga je dus niet op de verre (vlieg)vakantie, maar naar de camping. Je hebt dan geen 2 EV-autos voor de deur staan maar een oude VW Golf. Hobbies kunnen, maar alleen als ze niet veel geld kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:13:
[...]
Even ter indicatie over hoe een en ander blijkbaar veranderd is, toen mijn partner promotieonderzoek deed, en ik nog niet werkte, was het salaris zo laag dat er een toelage bovenop kwam omdat je anders onder het bestaansminimum/bijstandsniveau voor twee personen zat. En bij veel andere functies begon je ook niet echt hoog in de boom. Dan kun je 15 jaar later wel flinke stappen hebben gemaakt, maar is het ook met flinke inkomenssprongen nog niet evident dat je dan meer dan 1,5 modaal zou verdienen.
Dan heb je het over heel wat meer dan 15 jaar geleden nu. Dus dan ben je ook dingen aan het vergelijken die weinig relevantie hebben met huidige situatie. 15 jaar geleden was het ruwweg vergelijkbaar qua PhD salaris die ik nu als referentie pak. Iets lager misschien tov modaal, maar niet gigantisch verschil.

Anyway ja tijden veranderen, maar voor mij lijkt het mij iig evident dat met 15 jaar ervaring in een gebied waarbij je nog zoveel bijleert je toch wel echt ruim boven een starter kan zitten, en dat je met 15 jaar ervaring na je cum laude nanotechnologie meer kan verdienen dan een basisschool docent met dezelfde werkervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
stefxx schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:20:
[...]

Het is ook mijn conclusie :) Hier geen kinderen en we zullen ergens tussen de 2 en 3x modaal zitten. Echter zonder kinderen is dat genoeg om flink te sparen en tegelijkertijd veel leuke (luxe) dingen te doen.

Kinderen maken alles duurder van, groter huis, duurdere vakanties, (grotere) auto etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Sissors schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:42:
[...]

Modaal geeft juist aan dat ongeveer de helft minder verdiend, dus niet iedereen kan boven modaal verdienen want dan veranderd het modaal inkomen.

Daarnaast, meer vakantiedagen is uiteraard fijn maar over het algemeen ook duur omdat je iets op die dagen wil doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Highland schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:55:
[...]

Heb het gesprek wat doorgescrolled. Als je vader 62 is, dan ben jij ergens halverwege 30. Met 3 kinderen en een partner die een niet-voltijds baan heeft en een startend bedrijf (kost voor de baat).

Dan kunnen we het wel hebben over de prijs van pianoles, salaris of rentestand, maar dan zit je gewoon in je spitsuur-jaren. Volgens mij had ik in die jaren een redelijk vergelijkbaar inkomen en gezinssamenstelling. Daar konden we van rond komen en wat sparen, maar niks spectaculairs. Door gestaag juiste financiële keuzes te maken (kosten wegschaven en geld wat over was investeren) hebben we langzaam maar zeker meer ruimte gekregen. Op dit moment heb ik studerende kinderen die ook niet echt gratis zijn en flinke onderhouds-/verduurzamingskosten. Maar wanneer dat eenmaal achter de rug is, dan, dan... nog even drie kinderen aan een huis helpen en dan... moet ik met pensioen.

Kortom: laat je niet bedotten door situaties/verhalen van anderen die een short-cut heben gevonden. Sommigen verdienen nu eenmaal meer doordat ze meer gevraagde vaardigheden hebben of in een andere industrie werken. Of mazzel hadden of meer risico lopen. Gewoon regelmatig je eigen situatie evalueren, kiezen wat bij je past en van de reis genieten. Want die reis is het doel!.
Klopt, we waren er vroeg bij. Dat vergeet ik nog wel eens. Mijn peers zijn vaak ook 5-10 jaar ouder dan ik ben, ben op mijn werk ook meestal de jongste in een team.

Je hebt een punt over dat het nu een drukke periode is, zo ervaren wij dat ook wel. Noem het naïeviteit, maar ik had ergens gewoon gehoopt dat er wat meer ruimte voor mij en voor FO over zou blijven. Soms voelt het gewoon niet zo in verhouding, de hoeveelheid die je werkt en wat je er voor terugkrijgt, maar misschien is het makkelijk om dat wat je wel hebt als vanzelfsprekend te zien of als niet bijzonder of als niet luxe maar weloverwogen en praktisch. Die dingen hoeven elkaar niet per se uit te sluiten. We proberen er in ieder geval bewust mee om te gaan, dat wel.
Sissors schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:56:
[...]

[...]

Gezin achter te laten? Als je gewoon een fatsoenlijke werkgever zoekt, dan ga je iig niet erop achteruit, en hoef je niet 70 uur per week met werk bezig te zijn, waardoor je juist tijd hebt voor je gezin. Ik krijg toch erg het idee dat je of werk doet wat behoorlijk onder het niveau ligt van de gemiddelde student met technische master die cum laude is afgestudeerd, of dat je werkgever gewoon echt heel erg slecht betaald. En dat ze een non-profit zijn is leuk, dat het salaris iets lager daardoor is, prima. Maar gebaseerd op je posts wordt je gewoon echt heel slecht betaald voor iemand met jouw achtergrond.

Dus om het toch nog een klein beetje over FO te houden ;) . Voordeel van besparen is dat het altijd blijft doorwerken (je houdt nu meer geld over, en je hebt later ook minder geld nodig). Maar dat veranderd niet dat je inkomsten verhogen ook positief is voor je spaarquota natuurlijk.
Ja, dat is hier anders denk ik. De schaal waar bij ons universitairen instromen begint op zo'n 3200 bruto/maand. Als ik 40k pak als modaal en deel door 12 is dat zo'n 3300 bruto/maand. HR laat af en toe salarisvergelijkingen uitvoeren door derde partijen en die komen natuurlijk altijd neutraal of positief terug, de OR moet daar dan maar genoegen mee nemen. Ik ben wat kritischer maar er is een wat vreemde constructie dat alleen de OR mag onderhandelen over salaris uit naam van de medewerkers ook al is er geen CAO en heeft iedereen gewoon een individueel contract met de werkgever (ja begin er maar niet over, god mag weten hoeveel discussie ik hier over gevoerd heb).
CornermanNL schreef op zondag 26 mei 2024 @ 15:07:
Muziek les was vroeger ook verdeeld in luxe, de ‘sjieke’ muziekschool in de stad en de vrijwilligers die les gaven in het buurthuis. Daar deden veel kinderen aan mee geen feeling hadden met sport of er niet aan mee konden doen vanwege een fysieke beperking.

Althans bij ons, het buurthuis en dus ook de goedkope muziekles is op een gegeven moment wegbezuinigd. De subsidie op de voetbalvelden is wel gebleven.

Als je het hebt over brede toegankelijkheid en het leren kennen wat je als kind leuk vind is goedkope toegang tot muziek, kunst, cultuur en sport essentieel. Het een is geen vervanging van het ander. Het liefst heb je dat ieder kind met van alles in aanraking komt.

Voor wat betreft FO als ik straks toch RE ga doen zou ik ook graag genieten van een paar nieuwe kunstenaars muzikanten en andere creatieven.

Dus dat mag voor mij best wat belastinggeld nu kosten. Anders zit ik straks in een woestijn qua creativiteit en vernieuwing op die gebieden en hoe leuk van Gogh ook is, dat heb je echt wel een keer gezien.

Niet iedereen hoeft dan overigens kunstacademie te doen of aanverwante opleiding maar het kunnen proberen is zo belangrijk voor kinderen. Buiten de setting waarin ouders dit proberen te doen.

Bovendien is kunst vaak een spiegel voor de samenleving, protest begint vaak met kunst, in wat voor vorm dan ook.

Ik heb echt geen trek in een samenleving waarin we een soort eenheidsworst zijn geworden omdat dat nu eenmaal zo lekker goedkoop is.
Ja, ik vind dit best lastig eigenlijk. Vanuit een utilitair oogpunt heb ik liever eten, kleding en een dak boven mijn hoofd als ik voor die keuze zou staan, maar ik kan ook erg genieten van een muziekstuk en ergens voelt het wel als een gemis als we dat als mensheid niet meer zouden doen. Vandaar ook onze keuze om daar toch energie en geld in te stoppen om in ieder geval die kans te bieden (jammer dat het zo duur is haha).
GioStyle schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:24:
[...]

Jouw reactie onderstreept precies dat de eisen voor levenskwaliteit hoger worden, maar helaas zitten daar zitten ook kosten aan.

Ik zie dat bepaalde reacties flink op je los gaan. Wil ik niet (meer) doen en sommige reacties zijn ook niet echt fair. Ik snap best dat jij je gezin alle luxe wil geven waarvan jij denkt dat ze nodig hebben. Ik denk ook dat het heel gezond en motiverend is om je kinderen meer te geven dan jezelf hebt gehad, maar luxe komt wel met een prijs.

Ik hoop dat je op één of ander manier een grotere buffer kan creëren om financiële tegenslagen beter te kunnen opvangen.
Ach, ik roep het over mijzelf uit. Schop wel vaker tegen heilige huisjes, soms moet een ander de mening een beetje bijstellen, soms ik, vaak beiden. Met de belastingteruggave en het vakantiegeld is mijn buffer weer een beetje gevuld. We moeten er gewoon heel scherp op blijven dat die in stand blijft.
Wozmro schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:50:
@Shapeshifter

3 kinderen, job 70h/week, relatie, bedrijf,...

Ergens krijg ik toch de indruk dat je het veel te goed wil doen. Je energievoorraad is niet oneindig.

Ik zou op zoek gaan naar dingen die je kan weglaten.
Kinderen kun je niet weg doen, mijn loondienst hebben we op dit moment hard nodig om te overleven, relatie wegdoen kan in theorie, maar eerlijk gezegd denk ik eigenlijk dat dat duurder is dan hem voortzetten, zelfs als het enkel een financiële beslissing zou zijn. Bedrijf zou je kunnen zien als sunk cost en stoppen. Ik zou dan meer tijd over houden, mijn vrouw zou dan denk ik in een burn-out belanden (want daar haalt ze juist de energie uit). Opzich vind ik die 70 uur niet zo'n probleem. Het is vooral die laatste 30 aan intensieve zorg voor kinderen die mij (ons) erg opbreekt. Stel je voor dat je thuis komt in een omgeving waar drie kinderen constant ruzie aan het maken zijn, tegen elkaar schreeuwen, met dingen gooien, dingen kapot maken, constant tegen je praten en dingen van je vragen, op de gekste plekken gaan tekenen, poepen, niet kunnen slapen, constant of onderprikkeld of overprikkeld zijn. Je kunt ze gewoon niet alleen laten, je moet constant alert zijn en de-escaleren en de boel opruimen. Oppas lukt niet om duidelijke redenen, de laatste is letterlijk huilend weggegaan een paar jaar geleden, dus je hebt geen moment voor jezelf of voor elkaar. Op school worden ze niet uitgedaagd, zo'n beetje alles is te makkelijk of saai, dus probeer je ze thuis nog een beetje uit te dagen met die sporten en muzieklessen en nog zoveel meer (we hadden vorig jaar een museumkaart, we gaan naar een coder dojo in de buurt, puur om ze nog een beetje het gevoel te geven dat ze nog iets kunnen leren of ontdekken). We merken het in de vakanties meteen, dan komen ze tot rust omdat ze op hun niveau bezig kunnen zijn, zodra ze dan weer naar school gaan zijn we weer terug bij af. Sorry voor de rant, maar er zit dus nog wat meer achter ook.
JURIST schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:12:
Zelf ken ik ook de financiële uitdagingen van een gezin met kinderen en een partner die soms andere prioriteiten heeft, dat kan lastig zijn als je het een beetje gezellig wil houden. Ik zou zeggen, probeer meevallers zoals vakantiegeld zo veel mogelijk weg te zetten en volgens mij kan er ook nog wel inkomensgroei inzitten. Verder is een eigen woning die geruime tijd geleden is aankocht en vast al deels is afgelost ook al een belangrijke goede zet voor vermogensopbouw.
Ja, ik ben iemand die zich zolang als ik me kan herinneren nog nooit verveeld heeft en ik betwijfel of ik dat ooit zal hebben. Er zijn zoveel interessante dingen om te doen. Werken is opzich niet verschrikkelijk maar het kost gewoon erg veel tijd. Ondanks alles lig ik eigenlijk nog best wel redelijk op een lijn met mijn partner. Toegegeven zij geeft makkelijker geld uit, maar ik kan haar niet betichten van extreme uitspattingen. Zij draagt in effort ook haar steentje bij, dan is het wel heel makkelijk om haar op resultaat (alsin haar lagere inkomen) af te rekenen en haar alles te ontzeggen, dat lijkt me ook niet heel gezond in een relatie. Die eigen woning hebben we gelukkig wel weten te bemachtigen dat moet ik ook niet bagatelliseren.
Rubbergrover1 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:33:
[...]

Maar waarschijnlijk weet je niet of hij niet ook ontzettend veel zorgen heeft gehad of alles wel goed zou komen en of hij niet ook ieder dubbeltje drie keer heeft moeten omkeren. De meeste ouders zullen liever hun tong afbijten dan dat ze de kinderen confronteren met de financiële zorgen waar ze mee zitten. Waarschijnlijk hebben ze ook bepaalde keuzes in hun uitgaven moeten maken.
We hebben verder een prima relatie denk ik, ook al zien we elkaar niet elke dag. Soms hebben we het erover en er zijn zeker momenten geweest dat ze het moeilijk hebben gehad, ook in hun relatie. Maar daar bovenop voelt hij zich vooral schuldig over dat hij meer met zijn kinderen had kunnen doen, zeker als hij ziet waar wij mee geconfronteerd worden en hoe we dat dan aanvliegen. De reactie binnen de familie is dan wel dat er meteen nagedacht wordt over hoe er geholpen kan worden, dus dat is wel heel fijn.
R.van.M schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:00:
[...]

Modaal geeft juist aan dat ongeveer de helft minder verdiend, dus niet iedereen kan boven modaal verdienen want dan veranderd het modaal inkomen.

Daarnaast, meer vakantiedagen is uiteraard fijn maar over het algemeen ook duur omdat je iets op die dagen wil doen ;)
Nee, ja, niet helemaal. In de statistiek heeft de modus een duidelijke definitie (de waarde die het frequenst voorkomt), maar in Nederland is het modaal inkomen een geprikt bedrag en je kunt dus niet zeggen dat de meeste mensen dat inkomen hebben.

Oh trouwens, ik werk nu een jaar of 10 voor deze werkgever en ben 35 mocht iemand dat interesseren :P Moet ik geljk erbij zeggen dat ik 36 uur werk omdat we anders thuis niet uitkomen met kinderen heen en weer rijden. Over 2023 staat er op mijn jaaropgaaf een bruto inkomen van 60k, dus dat is ongeveer die anderhalf modaal. Als ik 40 uur per week zou werken ga ik richting 5800/maand, maar met 36 uur is het nu iets van 5200/maand. Ik twijfel nu wel, want zelfs ik kan 13*5000*1,08 doen en zien dat dat bijna 70k moet zijn en niet 60k...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numbers
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
[...]

Het is wellicht wat verwarrend, maar dat doet het dus precies niet, de term komt voort uit de statistiek.

"Het modaal salaris is het meest voorkomende inkomen in Nederland. Anders gezegd: het inkomen dat de meeste Nederlanders verdienen."

Trust me when I say this is only the beginning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Qwerty-273 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:26:
[...]

Daar zit ook een ander randje van bestuurlijk met geld strooien aan vast. De problematische hangjeugd die je van de straat wegtrekt is eerder geïnteresseerd om te gaan voetballen dan om muziek te maken (dat zou eerder een rap-smaak oid zijn die niet in de muziekles past - drillrap heeft ondertussen wat problematische uitspattingen gehad in de randstad). Het is daarmee makkelijker te motiveren op verschillende lagen in de gemeente.
Bij lessen voor muziek en cultuur kun je ook verder kijken dan alleen de elitaire muzieklessen zoals piano- of vioollessen. Er zijn veel meer soorten lessen, zoals hiphop en andere meer "straat" muziekstijlen, maar ook verschillende dansstijlen (ballet tot streetdance, popping, whatever).

En wat sport betreft is een hoop 'hangjeugd' ook best geïnteresseerd in sporten, maar misschien niet in het klassieke clubverband. Het is niet voor niets dat veel jongeren rondhangen rond basketbalveldjes en voetbalkooien. Organiseer je een stratentoernooi van 'onze straat' tegen 'hun straat', dan zijn veel jongeren daar zeker wel in geïnteresseerd. Maar de klassieke honderd jaar oude voetbalclub, daar lopen ze minder snel voor warm.

Wat wel een probleem is, is dat lessen en ook de materialen vaak gewoon best duur zijn. Aan de andere kant, om in het topic te blijven, zou het geven van introductielessen in zulk soort richtingen ook iets kunnen zijn wat je na je FIRE zou kunnen geven, tegen een geringe (of geen) vergoeding. Als kinderen een tijdje gratis kunnen kennismaken met iets, dan zijn er vaak wel een paar die zo enthousiast zijn dat ze verder willen. Zeker als er vanuit de gemeente voor de reguliere lessen ook regelingen zijn, kunnen die enthousiaste kinderen misschien sneller op lessen gaan die ze eigenlijk niet voor mogelijk hielden. Waarvoor eerst toch een drempel was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shapeshifter schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:11:
Op school worden ze niet uitgedaagd, zo'n beetje alles is te makkelijk of saai,
Sinds een jaar of 10 is er de wet passend onderwijs. Scholen hebben een zorgplicht voor alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Ze moeten ervoor zorgen dat deze leerlingen altijd een passende plek krijgen. Dat geld niet alleen voor de kinderen "aan de onderkant", maar óók voor de kinderen "aan de bovenkant". Mede met deze regelgeving in de achterzak (en een "onderzoek" van een bureau waarmee begaafdheid ook zwart op wit aangetoond werd) hebben wij er bij onze basisschool op aangedrongen dat er extra uitdaging kwam voor meer begaafde kinderen.

Een school kan er dus niet zomaar mee weg komen als ze je kinderen maar laten stikken. Of als ze zeggen dat ze het al druk genoeg hebben met de probleemgevallen "aan de onderkant".
Oh trouwens, ik werk nu een jaar of 10 voor deze werkgever en ben 35 mocht iemand dat interesseren :P Moet ik geljk erbij zeggen dat ik 36 uur werk omdat we anders thuis niet uitkomen met kinderen heen en weer rijden. Over 2023 staat er op mijn jaaropgaaf een bruto inkomen van 60k, dus dat is ongeveer die anderhalf modaal. Als ik 40 uur per week zou werken ga ik richting 5800/maand, maar met 36 uur is het nu iets van 5200/maand. Ik twijfel nu wel, want zelfs ik kan 13*5000*1,08 doen en zien dat dat bijna 70k moet zijn en niet 60k...
Dat vind ik een heel prima inkomen. Maar wat de laatste dagen al vaker naar voren gekomen is, het probleem zit waarschijnlijk niet in dat (ogenschijnlijk) prima inkomen maar in de hoge extra kosten. Dat bijvoorbeeld je inkomen in feite al met 15% verlaagd wordt door de extra niet vergoede reiskosten. Dan heb je wel het idee dat je goed verdient, maar wat er onder de streep overblijft als je alle extra kosten voor het werk er af haalt, valt dan toch tegen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:58
Rubbergrover1 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:14:
[...]
Bij lessen voor muziek en cultuur kun je ook verder kijken dan alleen de elitaire muzieklessen zoals piano- of vioollessen. Er zijn veel meer soorten lessen, zoals hiphop en andere meer "straat" muziekstijlen, maar ook verschillende dansstijlen (ballet tot streetdance, popping, whatever).
Och arm land, waar piano- of vioolles al elitair wordt genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Highland schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:31:
[...]

Och arm land, waar piano- of vioolles al elitair wordt genoemd.
Gaat niet om de lessen, maar om het soort instrument. Een hoop mensen vinden bv viool maar een elitair instrument. En associëren muzieklessen met zulk soort lessen in "elitaire instrumenten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Maar niet iedereen heeft een cum laude master in nanotechnologie ook...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
R.van.M schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:30:
[...]

Het is ook mijn conclusie :) Hier geen kinderen en we zullen ergens tussen de 2 en 3x modaal zitten. Echter zonder kinderen is dat genoeg om flink te sparen en tegelijkertijd veel leuke (luxe) dingen te doen.

Kinderen maken alles duurder van, groter huis, duurdere vakanties, (grotere) auto etc.
Als je kinderen puur als kostenpost ziet wel ja. Ik gooi er maar even een cliché tegenaan, maar (los van een hoop gedoe soms ;)) krijg je er ook wel heel veel voor terug wat simpelweg niet in geld uit te drukken is.
Nu als zzp kunnen wij het makkelijk dragen, maar ook als ik nog in loondienst had gezeten hadden we het gedaan. Ja, dat had jaren FO gescheeld en we hadden een stuk minder (exotische) reizen gemaakt maar tegelijk geven ze dingen terug die niet in geld uit te drukken zijn.
Ik vraag me af wat op termijn meer vreugde oplevert, de zoveelste reis of je kinderen. En ik denk toch het laatste. Nooit verwacht het te zeggen want ik had zelf nooit zo'n sterke kinderwens maar het is oprecht 1 van de mooiste dingen die er is, maar dat weet je niet wanneer je het niet ervaart.
Die belevenis als ze in de Efteling komen bijvoorbeeld, je wordt er zelf ook weer even kind van. Echt schitterend om te zien hoe ze zoiets ervaren. Ja, dat soort dagen worden duurder maar zijn imo elke cent waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:27:
Ik werk in de Chemie, bij ons begint een Procesoperator op €3.322/maand waar 29% ploegentoeslag bovenop komt voor het werken in 5 ploegen. Dat wil zeggen startsalaris voor een functie MBO niveau 3 (Vapro B ) ongeveer modaal. Inclusief ploegentoeslag komt het op €55k/jaar, dan werk je wél in ploegen (inclusief weekenden) maar aan de andere kant een contract voor 35 uur en feestdagen alsnog vrij.

En guess what, het is voor ons vrijwel onmogelijk om mensen te vinden....

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 27-05-2024 11:10 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JEightyFive schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:07:
[...]
Ik vraag me af wat op termijn meer vreugde oplevert, de zoveelste reis of je kinderen.
Maar wat je er voor terugkrijgt staat los van het feit dat kinderen gewoon heel veel geld kosten. Dat het dus ook niet gek is dat een kinderloos stel met 2 keer modaal financieel veel ruimer kan leven dan een stel met kinderen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
TheDudez schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:02:
Ik kom uit een gezin met 5 kinderen met één werkende ouder met een normale baan. In onze kinderjaren waren zaken als frisdrank en chips luxe voor verjaardagen en kleding werd doorgegeven tot het afgedragen was.

Maar; voor sport en muziekles was wél geld. Persoonlijk zou ik ontwikkeling voor mijn kind plaatsen boven vrijwel alle andere luxe.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
JEightyFive schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:07:
[...]

Als je kinderen puur als kostenpost ziet wel ja. Ik gooi er maar even een cliché tegenaan, maar (los van een hoop gedoe soms ;)) krijg je er ook wel heel veel voor terug wat simpelweg niet in geld uit te drukken is.
Nu als zzp kunnen wij het makkelijk dragen, maar ook als ik nog in loondienst had gezeten hadden we het gedaan. Ja, dat had jaren FO gescheeld en we hadden een stuk minder (exotische) reizen gemaakt maar tegelijk geven ze dingen terug die niet in geld uit te drukken zijn.
Ik vraag me af wat op termijn meer vreugde oplevert, de zoveelste reis of je kinderen. En ik denk toch het laatste. Nooit verwacht het te zeggen want ik had zelf nooit zo'n sterke kinderwens maar het is oprecht 1 van de mooiste dingen die er is, maar dat weet je niet wanneer je het niet ervaart.
Die belevenis als ze in de Efteling komen bijvoorbeeld, je wordt er zelf ook weer even kind van. Echt schitterend om te zien hoe ze zoiets ervaren. Ja, dat soort dagen worden duurder maar zijn imo elke cent waard.
We zitten uiteraard in het financiele topic ;) Het is iets wat heel persoonlijk is. De ene vind het enorm leuk om met de kinderen bezig te zijn terwijl ik in mijn omgeving ook genoeg mensen zie die het heel zwaar valt.

Als bewust kinderloos opent dit ook weer allerlei deuren die je met kinderen niet zou maken. Hierbij kun je denken aan emigratie. Ik geloof zeker dat het hebben van kinderen nieuwe ervaringen en verdiepingen in je leven brengt maar daar staat ook een beperking op andere vlakken tegenover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:02
Rubbergrover1 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:31:
[...]
Een school kan er dus niet zomaar mee weg komen als ze je kinderen maar laten stikken. Of als ze zeggen dat ze het al druk genoeg hebben met de probleemgevallen "aan de onderkant".
Theoretisch gezien ja, praktisch gezien niet altijd. Been there done that, dus begrijp wel van @Shapeshifter dat dat lastig is.

@Shapeshifter er is al heel veel gezegd, een paar dingen die ik er zelf uit haal zijn:
1) Wees realistisch met je verwachtingen. En ja, dat kan misschien tegenvallen.
2) Maak bewuste keuzes en accepteer de consequenties, zie ook punt 1
3) Kijk ook 10-15 jaar voor, voorbij deze hele drukke fase in je leven. Denk daarbij na over toekomstige inkomsten en uitgaven en plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
R.van.M schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:47:
[...]

We zitten uiteraard in het financiele topic ;) Het is iets wat heel persoonlijk is. De ene vind het enorm leuk om met de kinderen bezig te zijn terwijl ik in mijn omgeving ook genoeg mensen zie die het heel zwaar valt.

Als bewust kinderloos opent dit ook weer allerlei deuren die je met kinderen niet zou maken. Hierbij kun je denken aan emigratie. Ik geloof zeker dat het hebben van kinderen nieuwe ervaringen en verdiepingen in je leven brengt maar daar staat ook een beperking op andere vlakken tegenover.
Oh ik zal zeker niet ontkennen dat het zwaar is. We hebben de eerste maanden vrijwel niet geslapen door een allergie, waarbij het bij een baby nogal lastig is om te vragen waar ie exact last van heeft. En ook nu zijn er nog meer dan genoeg pittige momenten (slaapregressie fasen, tantrums, noem naar op).
Gelukkig zijn er bij ons wel meer positieve momenten die dat meer dan goed maken :)

Migratie is iets wat nog steeds in mijn hoofd zit in de toekomst, echter minder makkelijk inderdaad. Het is nogal een aanpassing en hoewel kinderen er best flexibel in schijnen te zijn houdt het mij wel tegen om ze uit hun vertrouwde omgeving te halen, zeker als ze straks ook naar school gaan. Dat zal dus echt een lange termijn ding zijn, wanneer ze zichzelf weten te redden.

Wat ik overigens ook wel mooi vind om te zien is dat het voor kinderen allemaal niet zo bijzonder hoeft te zijn. Waar we zelf graag naar de andere kant van de wereld gingen om te reizen, daar interesseert het de kleine geen moer of ie nou hier in de achtertuin in een badje zit of op Bali (om maar wat te noemen), als ie maar met/in water kan spelen wanneer het warm is. Dat plaatst sommige dingen ook wel weer in perspectief :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:05
JEightyFive schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:02:
[...]

Oh ik zal zeker niet ontkennen dat het zwaar is. We hebben de eerste maanden vrijwel niet geslapen door een allergie, waarbij het bij een baby nogal lastig is om te vragen waar ie exact last van heeft. En ook nu zijn er nog meer dan genoeg pittige momenten (slaapregressie fasen, tantrums, noem naar op).
Gelukkig zijn er bij ons wel meer positieve momenten die dat meer dan goed maken :)
Vragen is natuurlijk het probleem niet maar het antwoord krijgen..

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Kinderen kosten inderdaad veel geld, ook al zijn er verschillende varianten van luxe en ondersteuning. Het punt is vaak dat zowel kosten omhoog gaan als inkomen omlaag als er kinderen komen. Er zijn tegenwoordig wel veel meer ouderschapsverlofregelingen die je kan benutten in plaats van direct minder te gaan werken.

Ook maakt het nogal uit wanneer je kinderen krijgt. Ik had al wat opgebouwd toen onze eerste werd geboren, maar dat was een stuk later dan wat ik lees bij @Shapeshifter. Daar staat tegenover dat ze misschien allemaal de deur uit zijn als hij 50 is, dan gaan de kosten in principe toch echt omlaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Kinderen zijn pokke duur!
Alleen al aan vaste lasten voor 3 kinderen en 2 dagen opvang:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/LFRO2i4Ukjp6lpo7hoAeJiM2.png
Samen met gederfde inkomens (10% voor mij en 20% voor mevr. Wuursj) hebben we het over circa 33% van netto inkomen 8)7 :X

En dan hebben we het nog niet eens over een extra verdieping op ons huis (60k), auto die we niet hadden zonder kinden (17k aan lasten over de laatste 7 jaar), bakfiets, eetkosten die van 300 naar 500 euro per maand gingen enzovoorts. En dan pakken we het nog vrij sober aan met nagenoeg alleen tweedehands kleding, speelgoed etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 27-05-2024 15:58 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Wuursj schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:33:
[Afbeelding]
Samen met gederfde inkomens (10% voor mij en 20% voor mevr. Wuursj) hebben we het over circa 33% van netto inkomen 8)7 :X

En dan hebben we het nog niet eens over een extra verdieping op ons huis (60k), auto die we niet hadden zonder kinden (17k aan lasten over de laatste 7 jaar), eetkosten die van 300 naar 500 euro per maand gingen etc. etc. En dan pakken we het nog vrij sober aan met nagenoeg alleen tweedehands kleding en speelgoed.
Ja, was dat een verrassing?
De duurste periodes zijn uiteraard de periodes voor ze naar school gaan, en dan als ze gaan studeren (althans in België waar je als ouder geacht wordt dat te financieren zolang er redelijke vooruitgang is).

Ik heb daar minstens 4 Porsches aan uit gegeven denk ik...
Maar geen cent te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Tommie12 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:47:
[...]
Ja, was dat een verrassing?
Niet echt maar wel een waarschuwing waard ;)

We dachten het wel op te vangen door niet mee te gaan in dure dingen en het eenvoudig te houden maar dat kende toch wat tegenslagen. Wat ons bijvoorbeeld tegenviel is dat de meeste opvangen hier een vergoeding vragen die een paar euro per uur boven het wettelijk maximum liggen en waar je dus sowieso geen vergoeding voor krijgt. Dat scheelt kost al enkele honderden euro's extra tov de excel sheet van voor dit avontuur. Tijdelijk, 'slechts' 4 jaar per kind maar uiteindelijk kost dat gewoon serieus geld.

Een valkuil is onnodig uitgeven van geld omdat andere dingen nu in het niet vallen bij die ~1500 netto van de opvang. Terwijl ik eigenlijk juist harder moet sparen :P

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefxx
[Afbeelding]
Voor 2776 euro per maand kun je fulltime iemand zelf inhuren om op te passen op drie kinderen... gaat echt nergens meer over 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wuursj
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

@stefxx
Ik wil niet het topic omzetten naar een kinderfeestje maar omdat het toch over geld gaat: ja ik heb vrienden die met oppas aan huis, nanny of met een au pair werken omdat dat goedkoper is bij meerdere kinderen dan reguliere opvang. Geeft wel weer andere ellende.

[ Voor 31% gewijzigd door Wuursj op 27-05-2024 16:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wuursj schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:17:
@stefxx
Ik wil niet het topic omzetten naar een kinderfeestje maar omdat het toch over geld gaat: ja ik heb vrienden die met oppas aan huis, nanny of met een au pair werken omdat dat goedkoper is bij meerdere kinderen dan reguliere opvang. Geeft wel weer andere ellende.
offtopic:
Bij 3 kinderen is opvang aan huis inderdaad vaak goedkoper. Maar je mist dan wel de sociale component die ze meekrijgen bij de kinderopvang. Iets wat een grote vormende factor is van de kinderopvang. En een belangrijke reden waarom bijvoorbeeld de peuterspeelzaal zo gestimuleerd wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:52:
offtopic:
Bij 3 kinderen is opvang aan huis inderdaad vaak goedkoper. Maar je mist dan wel de sociale component die ze meekrijgen bij de kinderopvang. Iets wat een grote vormende factor is van de kinderopvang. En een belangrijke reden waarom bijvoorbeeld de peuterspeelzaal zo gestimuleerd wordt.
offtopic:
Als ik het voor het zeggen had zou KOT heel eenvoudig zijn:
  • 1e dag: 80%
  • 2e dag 60%
  • 3e dag 40%
  • 4e dag 20%
  • 5e dag 0%
Nivelleren doen we maar via de inkomstenbelasting, niet via toeslagen. Ieder kind heeft baat bij een gezonde mix van tijd met (beide) ouders en opvang/groep. Ook het enorme verschil tussen de periode kinderopvang & basisschool in huidig opzet is onlogisch.
.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:42

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Twee posts achter elkaar betekent meestal dat t goed is om met zijn allen weer wat terug naar de kern van dit topic te gaan: FO. Kinderen en hun kosten horen daar natuurlijk wel bij, maar we dwaalden wel wat ver af…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
Als je ziet wat er zit aan te komen op gebied van vergrijzing zou het best goed kunnen dat we kinderen krijgen wel iets meer als een investering zullen moeten gaan beschouwen.

Ik verwacht wel dat de politiek zich zal beginnen roeren op dat onderwerp.

Sommigen hier rekenen op de (meer)waarde van hun woning richting FO maar als je woning in buitengebied staat dan zou ik daar toch ook niet al te hard op rekenen als je nog een paar tientallen jaren te gaan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:33

Sport_Life

Solvitur ambulando

Shapeshifter schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:11:
[...]

Het is vooral die laatste 30 aan intensieve zorg voor kinderen die mij (ons) erg opbreekt. Stel je voor dat je thuis komt in een omgeving waar drie kinderen constant ruzie aan het maken zijn, tegen elkaar schreeuwen, met dingen gooien, dingen kapot maken, constant tegen je praten en dingen van je vragen, op de gekste plekken gaan tekenen, poepen, niet kunnen slapen, constant of onderprikkeld of overprikkeld zijn. Je kunt ze gewoon niet alleen laten, je moet constant alert zijn en de-escaleren en de boel opruimen. Oppas lukt niet om duidelijke redenen, de laatste is letterlijk huilend weggegaan een paar jaar geleden, dus je hebt geen moment voor jezelf of voor elkaar. Op school worden ze niet uitgedaagd, zo'n beetje alles is te makkelijk of saai, dus probeer je ze thuis nog een beetje uit te dagen met die sporten en muzieklessen en nog zoveel meer (we hadden vorig jaar een museumkaart, we gaan naar een coder dojo in de buurt, puur om ze nog een beetje het gevoel te geven dat ze nog iets kunnen leren of ontdekken). We merken het in de vakanties meteen, dan komen ze tot rust omdat ze op hun niveau bezig kunnen zijn, zodra ze dan weer naar school gaan zijn we weer terug bij af. Sorry voor de rant, maar er zit dus nog wat meer achter ook.

[...]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

En de kosten zijn wat lager, er staat een piano die alledrie de kinderen (kunnen) gebruiken , sport is voetbal/hockey/dansen , ook niet enorm duur. Mijn oudste dochter wilde paardrijden, maar ik weet uit ervaring dat dat behoorlijk duur is (met eigen paardje enzo), dus dat heb ik gelukkig eruit kunnen krijgen.
En verder hecht ik heel veel waarde aan vakanties, zijn toch wel de momenten dat de zich ontwikkelen. Daarvoor hoef je echt niet 4 weken met de camper door de usa, regelmatig een weekendje kamperen (met de trein) is ook al een hele belevenis.
Op de camping leren ze ook omgaan met andere type kinderen dan die ze tegen komen op hockey of in de wijk..

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 27-05-2024 20:32 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Wozmro schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:07:

Sommigen hier rekenen op de (meer)waarde van hun woning richting FO maar als je woning in buitengebied staat dan zou ik daar toch ook niet al te hard op rekenen als je nog een paar tientallen jaren te gaan hebt.
Vindt dit nogal een statement, juist door digitalisering wordt thuiswerken alleen maar gebruikelijker in de toekomst, wat het makkelijker maakt om op het platteland te wonen.

Daarnaast zijn ze op het platteland vaak vrij productief qua voortplanting :*), en wil je jeugd ook graag in de regio blijven wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Ook is, in tegenstelling tot sommige andere landen, hier in Nederland meestal toch nog een redelijk grote stad op een redelijke afstand te vinden op het platteland.

[ Voor 60% gewijzigd door HandyLumberjack op 27-05-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17-07 23:02
Emigreren met (kleine) kinderen zou ik in mijn geval vooral enorm egoïstisch vinden naar de grootouders. Snap niet dat dat niet vaker genoemd wordt in die discussie of bv op tv bij ik vertrek. Alleen dat al zou voor mij genoeg reden zijn om het uit mijn hoofd te laten. Met vergrijzing en meer "participatie" in het achterhoofd is het ook zeker andersom behoorlijk asociaal om eventuele mantelzorg te verlenen aan je ouders praktisch onmogelijk te maken. En dan willen emigreren naar Zweden omdat de zorg daar goedkoper is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wozmro schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:07:
Ik denk dat het gros van de mensen op zijn minst zal uitkomen op een hypotheekvrije woning. Dus ook als de woning bij wijze van spreken in waarde zou halveren, betekent dat nog steeds een behoorlijke zak geld.

Als de waarde van de woningen in die regio zou kelderen, dan zou een andere woning om naartoe te verhuizen ook in waarde kelderen. En kun je alsnog met een verhuizing naar een kleinere woning een zakje geld vrij maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Remco d schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:22:
Emigreren met (kleine) kinderen zou ik in mijn geval vooral enorm egoïstisch vinden naar de grootouders. Snap niet dat dat niet vaker genoemd wordt in die discussie of bv op tv bij ik vertrek. Alleen dat al zou voor mij genoeg reden zijn om het uit mijn hoofd te laten. Met vergrijzing en meer "participatie" in het achterhoofd is het ook zeker andersom behoorlijk asociaal om eventuele mantelzorg te verlenen aan je ouders praktisch onmogelijk te maken. En dan willen emigreren naar Zweden omdat de zorg daar goedkoper is....
Mantelzorg verlenen als je ouders aan de andere kant van het land wonen gaat ook niet echt werken. Dus voor dat argument zou voor een groot deel van de mensen bijvoorbeeld verhuizen naar de Randstad ook asociaal zijn.

Maar los daarvan zou voor mij het contact met familie (ouders, broers en zussen) zwaarder wegen in de overweging om in Nederland te blijven wonen dan of er wel of geen kinderen zijn. Ik ken best wat mensen die als kind ook (deels) in andere landen hebben gewoond en dat heeft vaak niet echt tot grote problemen geleid. Het is vooral anders dan als je je hele jeugd in 1 regio hebt gewoond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Ik zie 2 zaken:

1. Opgelijst per leeftijd zijn er steeds minder mensen. Er worden er gewoon minder geboren.

2. Sommige partijen pleiten voor minder migratie.

Het zal waarschijnlijk geen Japans scenario worden maar het heeft er toch een schijn van.

Niet vergeten dat het leeftijdsvenster om kinderen te maken tegenwoordig ergens tussen de 25 en de 40 jaar zit. Dat is best wel een compacte periode.

Als het bevolkingsaantal van een land daalt dan dalen ook de huizenprijzen want er zijn gemiddeld minder kopers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:03
[Afbeelding]

En dan hebben we het nog niet eens over een extra verdieping op ons huis (60k), auto die we niet hadden zonder kinden (17k aan lasten over de laatste 7 jaar), bakfiets, eetkosten die van 300 naar 500 euro per maand gingen enzovoorts. En dan pakken we het nog vrij sober aan met nagenoeg alleen tweedehands kleding, speelgoed etc.
Je vergeet de kinderbijslag en de IACK, krijg je toch zo’n 5-6K terug ;)

Maar eens. Het duurste is dat er meestal 1tje minder gaat werken. Zelf ook 3 kids van 2,3 en 5. Dus luiers eruit en zwemles erin. Maargoed, meer iets voor t ouder-topic ;)

Om t meer FIRE te houden, de kinderbijslag beleggen we hier. Niet voor RE, maar wel om te zorgen dat ze kunnen gaan studeren, want god weet wat voor stelsel ze tzt hebben bedacht.

3 kinderen, dus €250 per maand (€750 per kwartaal), beleggen voor 18 jaar:

Spaarrekening 2% = 65K
Beleggen 6% = 96K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wozmro schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:12:
Ik zie 2 zaken:

1. Opgelijst per leeftijd zijn er steeds minder mensen. Er worden er gewoon minder geboren.

2. Sommige partijen pleiten voor minder migratie.
3. Huishoudens worden kleiner, er zijn ook steeds meer eenpersoonshuishoudens.

4. Mensen willen meer woonoppervlak per persoon.

Dat is het best te bereiken als de bevolking krimpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
5. Dat gaat niet gebeuren.

De 5% voorspelling met minste bevolking voor Nederland van CBS (oftewel ze geven 95% kans dat er meer mensen in Nederland zullen zijn), geeft een vlakke lijn aan t/m 2070. De gemiddelde van de voorspellingen lijn is dus een constante groei t/m 2070, en voeg daaraan toe dat hoewel resultaten uit het verleden geen garantie zijn voor de toekomst, het CBS redelijk consistent een veel te lage voorspelling gehad qua migratie, en de vraag is vooral met hoeveel de bevolking gaat stijgen komende decennia, niet of die gaat stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechHunter
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-07 22:58
Sissors schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:25:

De 5% voorspelling met minste bevolking voor Nederland van CBS (oftewel ze geven 95% kans dat er meer mensen in Nederland zullen zijn), geeft een vlakke lijn aan t/m 2070. De gemiddelde van de voorspellingen lijn is dus een constante groei t/m 2070, en voeg daaraan toe dat hoewel resultaten uit het verleden geen garantie zijn voor de toekomst, het CBS redelijk consistent een veel te lage voorspelling gehad qua migratie, en de vraag is vooral met hoeveel de bevolking gaat stijgen komende decennia, niet of die gaat stijgen.
Dat is wel een vrij korte termijn visie. Er zijn honderd redenen te bedenken waarom migratiestromen de komende 50 jaar significant gaan veranderen.

Andere werelddelen worden rijker en aantrekkelijker, klimaatverandering zorgt voor vluchtelingen ergens anders heen, Japan achtige scenario's, een steeds meer vijandig klimaat tegenover migranten (op straat en in beleid) en al andere wat we nog niet kunnen bedenken.

Andersom kan je er natuurlijk ook honderd redenen bedenken waarom het juist wel gebeurd. Echter zijn wij als mens gewoon niet heel goed in de toekomst voorspellen en is er dus vooral veel onzekerheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
HandyLumberjack schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:51:
[...]

Vindt dit nogal een statement, juist door digitalisering wordt thuiswerken alleen maar gebruikelijker in de toekomst, wat het makkelijker maakt om op het platteland te wonen.

Daarnaast zijn ze op het platteland vaak vrij productief qua voortplanting :*), en wil je jeugd ook graag in de regio blijven wonen.
De trends zijn niet alleen in Nederland toch omgekeerd. Mensen gaan meer en dichter bij of in de stad wonen.

Ik ken de situatie niet in Groningen, maar wel dat franse en italiaanse dorpen leeg lopen omdat de jeugd het nabij de steden gaat zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefxx
TechHunter schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:34:
[...]Echter zijn wij als mens gewoon niet heel goed in de toekomst voorspellen en is er dus vooral veel onzekerheid.
Ik zou eerder zeggen dat we slecht zijn in het leren uit het verleden. Als je dat begrijpt is de toekomst opeens ook een stuk voorspelbaarder... Ook vwb FIRE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Tommie12 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:43:
[...]

De trends zijn niet alleen in Nederland toch omgekeerd. Mensen gaan meer en dichter bij of in de stad wonen.

Ik ken de situatie niet in Groningen, maar wel dat franse en italiaanse dorpen leeg lopen omdat de jeugd het nabij de steden gaat zoeken.
https://www.pbl.nl/publicaties/trek-van-en-naar-de-stad
Op zich interesant: In deze pbl studie (2019) in 6 grote stedeb komt naar voren dat als je verplaatsingen van en naar buitenland buiten beschouwing laat er gemiddeld meer mensen vertrekken uit de stad dan er naartoe gaan. De komst van veel buitenlanders naar de steden zorgt dat de “trek naar de stad” uiteindelijk overwicht heeft boven het vertrek eruit, maar in de basis valt het dus wel mee met de populariteit vd stad, zeker onder de autochtone bevolking.

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 27-05-2024 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:17

Tazzios

..

Daar tegen over staat dat ze geboortes te hoog in schatten.

https://esb.nu/overschatt...e-misleidt-beleidsmakers/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Valorian schreef op maandag 27 mei 2024 @ 23:02:
[...]

https://www.pbl.nl/publicaties/trek-van-en-naar-de-stad
Op zich interesant: In deze pbl studie (2019) in 6 grote stedeb komt naar voren dat als je verplaatsingen van en naar buitenland buiten beschouwing laat er gemiddeld meer mensen vertrekken uit de stad dan er naartoe gaan. De komst van veel buitenlanders naar de steden zorgt dat de “trek naar de stad” uiteindelijk overwicht heeft boven het vertrek eruit, maar in de basis valt het dus wel mee met de populariteit vd stad, zeker onder de autochtone bevolking.
Maar wat is oorzaak en wat is gevolg? Als de huizenmarkt in de steden overspoeld wordt door bevolkingsgroep A, dan is er vanzelf minder plek voor bevolkingsgroep B en zal groep B dus relatief veel buiten de stad gaan wonen. Dat zegt niets over de vraag of die groep wel of niet graag in de stad woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:43:
[...]

Dan moet je ook kijken naar de afstanden van die dorpen tot de steden. Dat is vaak verder dan wat je binnen Nederland aflegt. Op de schaal van die landen ligt zowat ieder Nederlands dorp nabij de stad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Of het wel of niet gaat gebeuren is eigenlijk minder interessant dan de vraag wat de gevolgen zijn als het zou gebeuren. Volgens mij valt het voor de meeste mensen voor de fo plannen dus wel mee met de gevolgen. Omdat de meeste mensen ofwel in de zelfde regio willen blijven, en dus van een woning met een bepaalde waardevermindering naar een andere woning met vergelijkbare waardevermindering gaan. Ofwel willen mensen van de drukke werkomgeving in de stad naar een rustiger omgeving buiten de stad verhuizen. En dan heb je er juist voordeel bij als de periferie in waarde daalt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hier kwam net even de realisatie binnen dat we dit jaar al genoeg hebben verdient om al onze kosten voor het rest van het jaar te dekken. De rest die nu binnenkomt gaat dus eigenlijk rechtstreeks de beleggingsportefeuille in *O*

(theoretisch, in de praktijk leggen we natuurlijk gedurende het hele jaar maandelijks in in onze beleggingen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-07 18:11
Leipo schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:16:
Hier kwam net even de realisatie binnen dat we dit jaar al genoeg hebben verdient om al onze kosten voor het rest van het jaar te dekken. De rest die nu binnenkomt gaat dus eigenlijk rechtstreeks de beleggingsportefeuille in *O*

(theoretisch, in de praktijk leggen we natuurlijk gedurende het hele jaar maandelijks in in onze beleggingen ;) )
Ik herinner me nog de jaren dat ik met het beleggen meer opbrengst had dan met het loon van werken. Dat was zeer aangename gedachte, maar is intussen al weer een tijd geleden :o

Zonder over andere landen te spreken zijn BE/NL wel de landen van melk en honing als je de teugels wat zelf in de hand houd. Je kan zo belachelijk goedkoop leven dat flink sparen naar mijn mening niet zo heel veel inspanning vergt. Maar goed, dat is mijn mening.

Wij hebben 2 kinderen en ik vind dat financiëel goed meevallen. Zeker als ik rekening houd met de netto toeslag van ong 4.200 euro per jaar (totaal voor de 2 kinderen samen). De boven omschreven kosten kan ik mij niet zo in vinden. Nu is een grote kost in Nederland wel kinderopvang, en dat is als Belg bij veel goedkoper. Ik was voor 2 kinderen 3 dagen ongeveer 300-350 euro kwijt per maand na belastingteruggave. Ondertussen is het naschoolse opvang en is het bedrag nog verder omlaag naar onder de 175 euro per maand.

Onze Nederlandse vrienden zijn artsen en universitaire ambtenaren en dan hoor ik absurde bedragen zoals hier omschreven in dit topic wel terugkomen. Erg jammer als je dat moet betalen als je niet op je ouders kan rekenen om wat bij te springen bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Galactic schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:59:
[...]
Zonder over andere landen te spreken zijn BE/NL wel de landen van melk en honing als je de teugels wat zelf in de hand houd. Je kan zo belachelijk goedkoop leven dat flink sparen naar mijn mening niet zo heel veel inspanning vergt. Maar goed, dat is mijn mening.
De voorbeelden die je vervolgens aanhaalt hebben volgens mij puur betrekking op (jonge) kinderen en toeslagen etc. die daarmee samenhangen. Niet op het leven in het algemeen. Voor een stel met kinderen wordt het gezin als hoeksteen van de samenleving flink gestimuleerd. Maar volgens mij kost het voor veel zaken in NL juist veel moeite om echt met impact "aan de knoppen te draaien". Meer werken (of een baanwissel) om je inkomen op te krikken levert bv relatief weinig op, door zowel de relatief lage uurlonen als de hoge marginale heffingen. En op een hoop uitgaven kun je ook lastig sparen, zoals allerlei belastingen en heffingen, zorgverzekeringen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:45:
[...]

De voorbeelden die je vervolgens aanhaalt hebben volgens mij puur betrekking op (jonge) kinderen en toeslagen etc. die daarmee samenhangen. Niet op het leven in het algemeen. Voor een stel met kinderen wordt het gezin als hoeksteen van de samenleving flink gestimuleerd. Maar volgens mij kost het voor veel zaken in NL juist veel moeite om echt met impact "aan de knoppen te draaien". Meer werken (of een baanwissel) om je inkomen op te krikken levert bv relatief weinig op, door zowel de relatief lage uurlonen als de hoge marginale heffingen. En op een hoop uitgaven kun je ook lastig sparen, zoals allerlei belastingen en heffingen, zorgverzekeringen etc.
En toch heeft een aanzienlijk deel van de bevolking de mogelijkheid om met 10-20 jaar financieel onafhankelijk te zijn.

Ja, voor een groot deel daarvan betekent het flink inleveren op luxe en de slimme keuzes maken, maar het kan zeker wel.

Als je er over nadenkt is het eigenlijk bizar, maar de meeste verkiezen toch een andere leefstijl. En dat is maar goed ook, want het houdt de economie draaiende.

Ik denk niet dat dit nou specifiek voor NL/BE geldt, maar überhaupt voor een groot deel van de westerse wereld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
HandyLumberjack schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:27:
[...]

En toch heeft een aanzienlijk deel van de bevolking de mogelijkheid om met 10-20 jaar financieel onafhankelijk te zijn.

Ja, voor een groot deel daarvan betekent het flink inleveren op luxe en de slimme keuzes maken, maar het kan zeker wel.

Als je er over nadenkt is het eigenlijk bizar, maar de meeste verkiezen toch een andere leefstijl. En dat is maar goed ook, want het houdt de economie draaiende.

Ik denk niet dat dit nou specifiek voor NL/BE geldt, maar überhaupt voor een groot deel van de westerse wereld.
Ik denk dat het er vooral in zit dat het makkelijk is om je uitgaven stabiel te houden als je inkomen hoger wordt. Je hebt een behoorlijke "basisset" aan uitgaven, waarop het best lastig is om te bezuinigen. En als je het daar moeilijk mee hebt, dan is het niet eenvoudig om aan de knoppen te draaien om meer lucht te krijgen.

Maar de andere kant op, is het relatief makkelijk om -als je dat wil- die kosten niet al te veel te laten oplopen als je inkomen stijgt. Als je dus meer gaat verdienen dan die basisset aan uitgaven, dan kun je relatief eenvoudig je spaarquotum opschroeven, als je dat zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
HandyLumberjack schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:27:
[...]

Correct. We komen dan in het gebied van lean fire. Als je luxe zoals een auto, vakanties etc wegstreept kun je met een relatief laag bedrag uit. Als je daarnaast een afbetaalde woning hebt blijven er eigenlijk alleen nog kosten over voor (levens)onderhoud (persoonlijk zoals eten, kleding en qua bezit zoals afschrijving en woningonderhoud)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:39:
[...]
Correct. We komen dan in het gebied van lean fire. Als je luxe zoals een auto, vakanties etc wegstreept kun je met een relatief laag bedrag uit
En dat kun je dus ook andersom redeneren, juist kijken naar extra luxes ipv wegstrepen van luxes. Hoeveel langer moet je werken voor die extra jaarlijkse vakantie? Of voor de meerkosten voor bv een vrijstaande woning ipv een rijwoning? Dat zijn afwegingen die je in een FO traject toch regelmatig kunt maken.

(Voor mezelf zou ik bv best een jaar langer willen werken als dat betekent dat ik daarmee voor de rest van mijn leven een jaarlijkse vakantie extra heb verdiend. Maar die vrijstaande woning laat ik dan aan mij voorbij gaan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:33

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:23:
[...]

(Voor mezelf zou ik bv best een jaar langer willen werken als dat betekent dat ik daarmee voor de rest van mijn leven een jaarlijkse vakantie extra heb verdiend. Maar die vrijstaande woning laat ik dan aan mij voorbij gaan.)
Dit is vanuit financieel opzicht wel appels en peren vergelijken: de uitgaven aan de jaarlijkse vakantie stijgen met de inflatie mee en de lasten van een duurdere woning zijn na 20 jaar (inflatie) hetzelfde als in jaar 1.
Uiteindelijk levert de duurdere woning ook rendement op en de vakanties niet.

Vanuit FO oogpunt is 'investeren' in vastgoed/aandelen altijd gunstiger dan consumeren (vakanties).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Sport_Life schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:30:
[...]

Dit is vanuit financieel opzicht wel appels en peren vergelijken: de uitgaven aan de jaarlijkse vakantie stijgen met de inflatie mee en de lasten van een duurdere woning zijn na 20 jaar (inflatie) hetzelfde als in jaar 1.
Uiteindelijk levert de duurdere woning ook rendement op en de vakanties niet.

Vanuit FO oogpunt is 'investeren' in vastgoed/aandelen altijd gunstiger dan consumeren (vakanties).
Hoe levert wonen in een huis van 1mio meer op dan wonen in een huis van 500k?
De belastingen zijn hoger, het onderhoud zal een pak hoger liggen, verwarmen en verbruik zal hoger zijn...

Die woning levert alleen meer op als je ze zou verhuren, maar dan moet je nog ergens wonen...

Pagina: 1 ... 208 ... 278 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Inhoudelijke bespreking van digitale munten (bitcoins etc.) svp via het sub-forum daarover. Oppervlakkig benoemen dat je gebruik maakt van bitcoins is toegestaan, maar net als dat je hier geen in-dept bespreking gaat doen van je beleggingsstrategieën, is dat ook niet de bedoeling voor digitale munten, noch voor vastgoed-als-investering.