rube schreef op zondag 26 mei 2024 @ 00:21:
[...]
Ik heb het niet nagerekend, maar dat kan prima kloppen. En heel veel gezinnen doen dit en daar is het ook normaal.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het ook normaal is voor alle gezinnen, want voor heel veel gezinnen is dit ook pure luxe. En tja, als je dan in het FO topic bent en aangeeft dat een tegenvaller van een paar duizend euro een probleem is, dan is het m.i. niet zo vreemd om op dit soort zaken commentaar op te krijgen.
Activiteiten als harples, pianoles, dansles, paardrijles e.d. is allemaal mooi. En als je het wilt en kunt betalen moet je dat vooral doen. Maar voetbal is al een veel goedkopere optie en zo zijn er wel meer sporten en b.v. ook scouting die duidelijker goedkoper zijn. En het hoeft niet ook een sport
en muziekles te zijn. 2 x in de week trainen en een wedstrijd is misschien ook al voldoende. Dus je kun daar best wel keuzes in maken die de uitgaven behoorlijk beïnvloeden.
Zwemles is eigenlijk wat anders, dat vind ik meer een algemene vaardigheid die iedereen aangeleerd zou moeten krijgen. Helaas is het schoolzwemmen veelal afgeschaft.
Eens he, heb ook steeds aangegeven dat dit een van de uitgaven die als eerste gesnoeid zou worden. Ik vind het persoonlijk jammer dat dit sowieso niet voor alle gezinnen kan. In een ideale situatie zou je in een maatschappij het liefste een beetje afgeronde kinderen willen hebben die aan veel verschillende zaken zijn blootgesteld en breed in de wereld staan, daarvoor zijn deze dingen in mijn ogen noodzakelijk.
Voetbal is natuurlijk een optie, bij ons is het korfbal en gym geworden, vergelijkbaar qua kosten maar een iets vriendelijkere omgeving (onze kinderen zijn allemaal hoogbegaafd wat weer allemaal uitdagingen met zich meebrengt). Scouting is er niet bij ons in de regio.
Verder zeg ik niet dat een tegenvaller van een paar duizend euro een probleem is (10k+ moet ik mijn best gaan doen, 20k+ is denk ik iets dat ik lastig kan opvangen). Het is een probleem dat ik halverwege het jaar pas 1/7 van ons jaarinkomen van de belastingdienst krijg en mijn werkgever ook opeens naar een ander mobiliteitssysteem gaat waardoor ik mijn reiskostenvergoeding ook pas grootdeels in december krijg. Dat zorgt voor vervelende pieken. Ik heb voor betalingsregelingen gekozen omdat deze niet duurder waren in mijn geval (gewoon het bedrag gedeeld door het aantal termijnen) zodat ik niet constant mijn beleggingsrekening moet plunderen. Mijn buffer is afgelopen jaren verdampt terwijl deze zich normaal redelijk in stand houdt. Dat is wat ik bedoel met ingehaald worden door inflatie, mijn salaris is gewoon niet had genoeg meegestegen (in mijn ogen). Vandaar dat ik even inhaak op iemand die roept dat je met twee keer modaal makkelijk moet kunnen sparen, ik ervaar dat niet zo.
Sport_Life schreef op zondag 26 mei 2024 @ 00:52:
[...]
Hier vergelijkbaar met 3 jonge kinderen, geld vliegt er aan alle kanten uit.
Volgend jaar gaat de jongste naar school en dan stopt ook de kdv , hopelijk kunnen we dat dan extra opzij zetten.
Overigens wel wat hoger inkomen ondanks beide parttime werken (onbetaald ouderschapsverlof). Als het moet dan kunnen we beide fulltime werken en dan stijgt het inkomen behoorlijk.
Maar als jij vakantiegeld nodig hebt om de schulden af te lossen dan leef je m.i. iets te luxe en zou ik wel iets schrappen. Een betalingsregeling kost doorgaans ook extra geld , idem met de huur van een harp ipv een kopen (of een goedkopere hobby zoeken).
Dus ja , het is ontzettend duur maar ik krijg bij jou de indruk dat je uitgaven niet helemaal matchen met je inkomen, om een gezonde buffer op te bouwen. Een buffer is niet alleen voor nood, maar je kunt ook dingen vooruitbetalen wat soms extra korting geeft en het rendeert een klein beetje.
Voor pv panelen ben je nu te laat, maar ook die had je allang terugverdiend kunnen hebben.
Ja, ik hoop dat de opvang er ook op een gegeven moment uitgaat, dat zou schelen. De oudste gaat nu naar het VO, kun je een elektrische fiets (klein dorp, gymnasium is 20km fietsen) en een laptop aftikken.
Ik wil best accepteren dat ik te luxe leef voor mijn inkomen, maar dat is precies mijn punt. Twee keer modaal is tegenwoordig kennelijk lagere middenklasse qua luxe (als ik het even afzet tegen de norm van luxe die veel hier lijken te hanteren: op vakantie gaan, uit eten gaan, af en toe dure spullen kopen). Ik denk dat mijn geld op de beurs de zonnepanelen verslaan in mijn hele specifieke niet optimale business case.
vaurits schreef op zondag 26 mei 2024 @ 02:45:
[...]
Ik vond je boodschappen hoog. Maar heb het nu zelf even van een maand teruggekeken en kwam met 750 euro voor 4 man op nagenoeg hetzelfde uit.
Ik vroeg me af of je het recht op kindgebonden budget benut. Ik gok dat je daar recht op hebt. Kan je vrouw nog wat meer inkomsten genereren voor het huishouden? De dingen voor de kinderen lijken me wel gigantisch duur als ik kijk dat het een medeveroorzaker is voor zeker toch wel enige geldstress bij het gezinshoofd. Ik moet er in elk geval niet aan denken om zo elke maand de eindjes aan elkaar te moeten knopen. Je moet mi naar een situatie toe dat je iets van 10k hebt om dergelijke eindafrekeningen waar je het over hebt zonder problemen kan dekken.
Kan je misschien op een gemakkelijkere manier extra geld verdienen waardoor de kosten van het busje wegkunnen? Zelf genereer ik relatief veel neveninkomsten door in de avond nog wat betaald te werken voor iets dat ik als hobby zie. Maar ik heb overdag een baan die weinig energie kost en vlakbij is. Als je op bent en een uur reistijd hebt kan zoiets niet natuurlijk.
Kan de hypotheek nog overgesloten worden om iets aan de lasten te doen? Qua rentestand vermoed ik van niet overigens. Iets grover en zonder kennis van je huidige huis; kan je wellicht kleiner gaan wonen zodat je hypotheeklasten kleiner zijn? Hier woon ik met 125 m2 in een a-energiewoning met zn viertjes in het midden van de randstad maar heb wel elke maand 900 euro minder hypotheek. Dat verschil zie je natuurlijk wel in je huishoudboekje.
Het bijverdienen proberen we; ik werk zeg 50 uur inclusief reizen, dan nog een uur of 20 in ons bedrijf en nog een uur of 30 ben ik basically mantelzorger (kinderen, hoera). Zij werkt anderhalve dag in het onderwijs en de rest in bedrijf en "mantelzorg". In het begin liep het bedrijf best goed, op een gegeven moment hebben we het zelfs aangedurfd om aan personeel te beginnen. Dat is snel bergafwaarts gegaan met de verhogingen van het minimumloon. Naar verhouding is een medewerker nu echt veel te duur voor wat inpakwerk, tegelijkertijd ben ik best wel teleurgesteld over dat mijn salaris amper gestegen is terwijl ik best wel complex werk doe. Nederland is een erg duur land om productie te doen en het wordt niet beter nu alle voordeeltjes eraf gaan (ik dacht altijd dat die voordeeltjes een soort goedmakertje waren voor het ondernemersrisico, maar dat mag je nu helemaal zelf nemen lijkt het wel). Er zit wel wat vermogen in het bedrijf, maar dat is niet liquide en tevens nodig voor de bedrijfsvoering. We proberen zoveel mogelijk te automatiseren en te focussen op de kern, maar het is geen vetpot.
De hypotheek oversluiten wordt mijn rente hoger, mijn huis is juist een gigantische hefboom qua vermogensopbouw. Ons bedrijf is aan huis, ik denk niet dat we nog een huis gaan vinden wat we nog kunnen betalen waarin dat kan. Ik mag in mijn handjes wrijven dat we dit nog hebben. Verhuizen lijkt mij persoonlijk echt het minst slimme wat je nu kunt doen. Wat anderen al aangeven is jouw situatie ook niet helemaal gebruikelijk

Dit vraag ik me dagelijks af en ik heb er geen antwoord op. Onze uitgaven heb ik op de cent nauwkeurig, maak van het bedrijf en privé elk jaar een winst-verlies rekening en een balans. Natuurlijk is onze situatie nog iets complexer dan twee keer modaal inkomen en uitgaven, maar mijn punt was dat als je alle bijzonderheden even een beetje tegen elkaar wegstreept twee keer modaal niet meer zo spannend is in 2024. Kom je weer terug bij hoe de rest dat dan doet. Ik weet het echt niet. Het enige dat ik er tegenin kan brengen is dat de rest ook niet cum laude is afgestudeerd aan een technische universiteit, misschien dat je dan sowieso andere verwachtingen hebt en sneller je socio-economische situatie accepteert?
eamelink schreef op zondag 26 mei 2024 @ 07:07:
Ik zou vooral goed onderscheid maken wat privé kosten zijn en wat (verborgen) zakelijke kosten zijn.
30 3D-printers, een CNC-machine, ~200 euro extra energiekosten, een extra bus en wellicht zelfs de kinderopvangkosten lijken me zakelijke kosten van een bedrijf dat (nog?) weinig oplevert.
Stel dat het halve modaal van je partner aan dat soort kosten opgaat, levert het bedrijf dus niks op, en is jullie inkomen effectief dus anderhalf modaal en geen twee.
Kijk goed naar wat echt inkomen is en wat omzet is waar nog flinke kosten aan vastzitten.
Een heel goed en terecht punt. Ik heb al een beetje geprobeerd die zakelijke uitgaven te scheiden van privé in de cijfers die ik hier noem (onze energierekening is eigenlijk hoger bijvoorbeeld), zodat het nog een beetje zuiver blijft. Kinderopvangkosten als gevolg van het bedrijf rekenen vind ik een beetje merkwaardig. Als mijn partner full-time in loondienst zou werken zou je dat toch ook gewoon nodig hebben? Voor deze casus zie ik het bedrijf even als neutraal, maar we zijn veel bezig met de kosten omlaag proberen te krijgen en de omzet omhoog. Het gaat sinds begin dit jaar gelukkig al beter.
Rubbergrover1 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:43:
[...]
Dat lijkt mij heel verstandig. Zeker als je geen (goede) reiskostenvergoeding krijgt.
Het is niet voor niets dat de standaard kilometervergoeding tegenwoordig 23 ct/km is. Kilometers maken is nou eenmaal duur. En dan kun je wel een EV hebben die in het verbruik relatief zuinig is, maar de overige kosten kunnen daarbij juist hoger zijn. Als je 40k voor je werk moet rijden, dan ben je daar aan totale (verborgen) kosten zo 600-700 euro per maand aan kwijt. Zelfs als je een baan dichterbij met gelijk salaris vindt, zul je er dus flink op vooruit gaan.
(Ik had bij je energiekosten over het hoofd gezien dat daar ook de kosten voor de EV bij zitten. zeker met een zo hoog kilometrage kom je dan wel op een hoog verbruik uit.)
Tot slot even een glas-half-vol benadering. Je zit nu in een relatief dure fase. Hoge kosten en relatief laag inkomen. Over een jaar of 10 zullen de kosten van de kinderen waarschijnlijk niet veel lager zijn, maar wel meer verschoven zijn. Bv. minder kinderopvang en clubjes, meer aan studiekosten. Maar tegelijk zal je inkomen een stuk gestegen zijn. Terwijl de belangrijkste kostenpost (hypotheek) gelijk blijft. Er is dus grote kans dat in de loop van de tijd je iets meer lucht in de financiën krijgt. En wellicht ook steeds meer mogelijkheden om te sparen.
Ja, de vergoeding is bij ons ik dacht 13 cent/km die je dan fiscaal vriendelijk mag aanvullen tot die 23 cent/km (maar ja, sigaar uit eigen doos want dat had ook gewoon salaris kunnen zijn). Heb daar in het verleden veel stampij over gemaakt, maar helaas is onze ondernemingsraad er niet zo fel op.
Ik hoop ook dat het op termijn beter wordt, maar we zijn dus nu al zover dat je twee keer modaal een relatief laag inkomen noemt

eamelink schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:51:
Tsja, de catch is dat 5k netto klinkt als best veel inkomen, maar het eigenlijk niet écht heel ruim is als je een duur huis hebt dat energetisch inefficient is, je nog een studieschuld moet afbetalen en je drie kinderen hebt waarvan een deel nog in de opvang/zwemlesfase zit.
Maar omdat het klinkt als best een hoog inkomen ben je geneigd relatief ruim boodschappen te doen (Nibud rekent ~650 euro voeding voor een gezin van 5), en dingen die inmiddels als elitair beschouwd kunnen worden, zoals muziekles voor kinderen.
Verkijk je ook niet te snel op wat je noemt 'compleet normale' zaken voor een gezin, want elk gezin maakt andere keuzes. Als je de dure keuzes allemaal doet, dan kan het 'compleet normaal' lijken, maar toch heel erg duur zijn. Een ander gezin dat de kinderen niet op muziekles heeft kan er van op wintersport. Een ander gezin kan een nieuwe keuken kopen. Een gezin zonder twee EVs kan de muziekles weer makkelijk betalen. Een gezin dat vijf jaar eerder een huis heeft gekocht betaalt de helft aan hypotheek en kan twee recente autos rijden. Om je heen zie je dan gezinnen met twee auto's, nieuwe keukens, wintersport, muziekles, waardoor al die dingen heel normaal lijken, maar toch zijn daar overal keuzes gemaakt (of geluk gehad, zoals in het geval van het goedkope huis).
Dat was mijn punt, twee keer modaal klinkt als veel, maar persoonlijk ervaar ik dat niet zo.
PS Ik snap niet zo goed waarom die twee EVs terug blijven komen, nogmaals, we wonen in een klein dorp, OV kun je jezelf niet afhankelijk van maken, ik twijfel of ik veel goedkoper zou rijden in een afgetrapt tweedehands brandstofbarrel (op basis van TCO)...
[
Voor 13% gewijzigd door
Shapeshifter op 26-05-2024 10:35
]
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m