Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
MrBlack schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:04:
[...]

Goede aanvulling. Bij dit soort discussies zie je soms dat versimpeling leidt tot (te) simpele binaire conclusies (wel of niet doen). Hierboven vulde iemand me nog aan dat marginale belastingdruk blijkbaar anders werkt bij aftrek van pijler 3 lijfrentes. Die wist ik niet dus ook een goede aanvulling.

In onze situatie zijn we beide werknemers en heb ik de gelegenheid om extra in te leggen in een pijler 2 DC pensioenregeling. Dat vind ik aantrekkelijk vanuit onze persoonlijke situatie en overwegingen:

* box 3 vermogen zit al flink boven de vrijstelling en we leggen op maand basis de komende jaren significante bedragen in;
* huis ltv 10%;
* persoonlijke marginale druk ~56%, inleg van een euro in pijler 2 pensioen kost me dus 44 cent;
* schoolgaande kinderen / ouders in de buurt dus ik kan (wil) nog niet met een camper de wereld rondreizen ;-);
* ik wil in ieder geval de mogelijkheid creeeren om tzt (~55 jaar) veel minder of niet voor geld te hoeven werken. Zoveel mogelijk 'front loaden' van pensioenpremies om een mooi pijler 2 pensioen op te bouwen welke kan zorgen voor een 'basisinkomen' na aow leeftijd vind ik dus wel aantrekkelijk. De jaren tot AOW vullen we dan (eventueel) op met box 3 vermogen.

Maar goed, persoonlijke keuzes en we zitten ook wel in een luxe situatie als tweeverdieners met bovenmodale salarissen.
Dit had mijn reactie kunnen zijn. Al was het dan een beetje arrogant geweest om mijn eigen reactie als goede aanvulling te betitelen. En het trekt ons sowieso (nog?) niet om in een camper te zitten.
Uit interesse, leg jij via de WG extra in of in eigen beheer (omdat je de DC regeling specifiek noemt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlack
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-06 23:53
Tehh schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:42:
[...]

Dit had mijn reactie kunnen zijn. Al was het dan een beetje arrogant geweest om mijn eigen reactie als goede aanvulling te betitelen. En het trekt ons sowieso (nog?) niet om in een camper te zitten.
Uit interesse, leg jij via de WG extra in of in eigen beheer (omdat je de DC regeling specifiek noemt)?
Via WG, via de regeling zit ik in de bekende NT fondsen dus voor mij geen incentive om box 1 in eigen beheer te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-06 20:10
winiustyco schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:45:
[...]

Zoals ik het zie kan je ieder jaar maximaal inleggen. Zodra je met pensioen gaat(voor de pensioen leeftijd eventueel) en je hebt het keurig gesplitst bij verschillende pensioenaanbieders onder de vrijstellingsvoet voor de revisierente kan je in een jaar dat je per ongeluk bijvoorbeeld niets verdiend tot 25k uit laten keren tegen een belastingheffing van circa 800 Euro. Dat is wel fiscaal maximaal renderen, maar zelf ben ik nog relatief jong en verwacht ik dat dit nog ver weg is. Maar wie weet gebeurt het nog een keer.
Zelf zou ik voor mijzelf in een jaar dat ik weinig verdien ook wel het reguliere pensioen van verschillende oud werkgevers uit willen laten keren zodat ik dat in een box 1 zelf beheerde pensioenvoorziening kan laten renderen(enkele panden kopen, opknappen en beheren, etc.)
Bedankt, heel wat extra informatie zo in verschillende posts!

Ik zou dus extra kunnen inleggen via ABP. Dat heeft een voordeel mbt de arbeidskorting, maar als nadeel dat ik niet zelf fondsen kan uitzoeken. Dat is wel een lastige afweging om te bepalen wat het meeste rendement oplevert.

Daarnaast zou ik dus wel enkele jaren willen inleggen, maar ik ben al 40 en dan zeker vanaf 55e willen laten uitkeren. En dan niet of nauwelijks aan mijn reguliere opgebouwde pensioen nog komen. Omdat ik dan wel (bijna) helemaal wil stoppen met werken.

Maar ook het voordeel nu is significant denk ik. Door verlagen toetsingsinkomen ontvangen we dan ook meer kinderopvangtoeslag de komende 4 jaar. Lastig lastig lastig dit. Het is ook kijken naar hoe ik alles spreid, zit met name in ETF's/fondsen, daarnaast verlofsparen via werkgever, beetje bitcoin, deposito's en dit kan dan ook een extraatje zijn. Aangezien ik bv zelf niet snel in vastgoed zal stappen. Wellicht dat ik eens wat vragen aan ABP ga stellen en kijken of daar berekeningen te maken zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winiustyco
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-06 14:43
Kluifjes schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:01:
[...]

Bedankt, heel wat extra informatie zo in verschillende posts!

Ik zou dus extra kunnen inleggen via ABP. Dat heeft een voordeel mbt de arbeidskorting, maar als nadeel dat ik niet zelf fondsen kan uitzoeken. Dat is wel een lastige afweging om te bepalen wat het meeste rendement oplevert.

Daarnaast zou ik dus wel enkele jaren willen inleggen, maar ik ben al 40 en dan zeker vanaf 55e willen laten uitkeren. En dan niet of nauwelijks aan mijn reguliere opgebouwde pensioen nog komen. Omdat ik dan wel (bijna) helemaal wil stoppen met werken.

Maar ook het voordeel nu is significant denk ik. Door verlagen toetsingsinkomen ontvangen we dan ook meer kinderopvangtoeslag de komende 4 jaar. Lastig lastig lastig dit. Het is ook kijken naar hoe ik alles spreid, zit met name in ETF's/fondsen, daarnaast verlofsparen via werkgever, beetje bitcoin, deposito's en dit kan dan ook een extraatje zijn. Aangezien ik bv zelf niet snel in vastgoed zal stappen. Wellicht dat ik eens wat vragen aan ABP ga stellen en kijken of daar berekeningen te maken zijn.
Wil je mijn strategie volgen dan moet je vooral niet bij ABP inleggen, gezien je daar al een pensioenvoorziening hebt. Wil je zonder revisie rente in een keer laten uitbetalen dan moet je onder de circa 5k bruto per aanbieder en product zitten. Dit bedrag zal waarschijnlijk nog iets hoger worden.
Er zijn genoeg andere aanbieders, spreiding is key.

Ik begrijp je arbeidskorting verhaal niet helemaal. Als je zelf een pensioenbeleggen rekening ergens anders opent heb je toch dezelfde som van belastingvoordeel?

[ Voor 5% gewijzigd door winiustyco op 17-05-2024 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-06 20:10
winiustyco schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:54:
[...]

Wil je mijn strategie volgen dan moet je vooral niet bij ABP inleggen, gezien je daar al een pensioenvoorziening hebt. Wil je zonder revisie rente in een keer laten uitbetalen dan moet je onder de circa 5k bruto per aanbieder en product zitten. Dit bedrag zal waarschijnlijk nog iets hoger worden.
Er zijn genoeg andere aanbieders, spreiding is key.

Ik begrijp je arbeidskorting verhaal niet helemaal. Als je zelf een pensioenbeleggen rekening ergens anders opent heb je toch dezelfde som van belastingvoordeel?
Dat zei ik nav eerdere opmerking over arbeidskorting, zie de quote hieronder.

5k per aanbieder is wel weinig trouwens :D Is dat een strategie die vaker voorkomt bij mensen die al op voorhand weten dat ze de lijfrente ivm pensioenbeleggen eerder gaan afkopen?
Kard schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 23:33:
[...]

Een detail wat ik hier en in eerder berichten mis is een belangrijk verschil tussen de fiscale behandeling van tweede pijler (werkgever) en derde pijler (lijfrente) pensioenbeleggen:
  • Tweede pijler inleg wordt afgetrokken van box 1 inkomen vóór het bepalen van de arbeidskorting.
  • Derde pijler inleg wordt afgetrokken van box 1 inkomen na het bepalen van de arbeidskorting.
Dit betekent dat je bij derde pijler pensioen niet je effectieve marginale tarief terugkrijgt, maar slechts het tarief van de hoogste box 1 schijf waar je in valt. Wat dus best een groot verschil maakt als je, zoals een hoop mensen, in de 37% schijf valt maar door afbouw arbeidskorting effectief een marginaal tarief van rond de 50% hebt. Dan wordt dat 13% verschil je dus vrolijk door de neus geboord.

En ja, dit is zeer oneerlijk wat mij betreft, verbaast me eigenlijk dat hier nog geen streep door is gezet door een rechter. Ondanks dit nadeel heb ik wel altijd mijn jaarruimte gebruikt i.p.v. extra inleggen in tweede pijler, eerst omdat het een tijd niet anders kon (geen pensioenregeling) en later omdat ik het prettig vind om zelf een aanbieder te kunnen kiezen. Maar misschien moet ik toch eens gaan uitrekenen hoeveel dit me eigenlijk kost en of de vrijheid me dat wel waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Kluifjes schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:05:
[...]

5k per aanbieder is wel weinig trouwens :D Is dat een strategie die vaker voorkomt bij mensen die al op voorhand weten dat ze de lijfrente ivm pensioenbeleggen eerder gaan afkopen?

[...]
Zou dat gat niet gedicht kunnen gaan worden nu meer mensen inleggen? Potentieel wel relatief gunstig. Alhoewel het wel echt een harde grens lijkt te zijn. Dan moet je hopen op een laag rendement als je het grensbedrag nadert :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winiustyco
Kluifjes schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:05:
[...]

[...]
Je kan altijd bij een aanbieder meer aanhouden en dat over alle jaren tot de pensioenleeftijd en tijdens pensioen laten uitkeren, echter kan je er dan pas in een zeer lange tijd over beschikken terwijl belastingafdracht als je stopt met werken of sterk wil minderen toch nihil wordt. Niets houdt je tegen om bij meer dan 1 aanbieder pensioen aan te houden. Spreiding biedt je meer flexibiliteit om het uit box 1 te kunnen halen en er dan bv in box 3 mee te gaan beleggen.
Ik denk niet dat de strategie veel gebruikt wordt gezien de gemiddelde Nederlander liever lui is dan een financiële strategie uitwerkt, maar ik ben zelf een enthousiaste financial die ook nog wat doet boekhouden.
Dan wordt dit dus wel een kwestie van maximaal pensioen inleggen via werkgever nu ik de definitie van arbeidskorting zie en dan heb je totaal geen flexibiliteit. Zelf zou ik ook voor mijzelf het liefste zo snel mogelijk indien de optie daar is alles uit box 1 willen kunnen trekken, gezien je dan zelf het in vastgoed zou kunnen beleggen en dit kan ook binnen box 1 meer inkomen genereren voor als ik zou stoppen met werken.

[ Voor 33% gewijzigd door winiustyco op 17-05-2024 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Laatst online: 21:46
winiustyco schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 23:29:
[...]

Je kan altijd bij een aanbieder meer aanhouden en dat over alle jaren tot de pensioenleeftijd en tijdens pensioen laten uitkeren, echter kan je er dan pas in een zeer lange tijd over beschikken terwijl belastingafdracht als je stopt met werken of sterk wil minderen toch nihil wordt.
Als je tegen die tijd ook een leuk box 3 vermogen hebt (zoals veel mensen in dit topic), dan wordt die belastingafdracht niet altijd nihil. In veel gevallen zul je in die situatie de algemene heffingskorting al voor een groot deel 'op maken' aan de vermogensrendementsheffing. Wat je dan nog jaarlijks 'belastingvrij' kunt uitkeren vanuit je pensioenvoorziening wordt dan ook veel lager.

Maar het is zeker goed om bij jezelf na te gaan hoeveel (of hoe weinig) belasting je zou moeten betalen als je een deel van je pensioen al voor de AOW leeftijd laat uitbetalen.
Niets houdt je tegen om bij meer dan 1 aanbieder pensioen aan te houden. Spreiding biedt je meer flexibiliteit om het uit box 1 te kunnen halen en er dan bv in box 3 mee te gaan beleggen.
Ik denk niet dat de strategie veel gebruikt wordt gezien de gemiddelde Nederlander liever lui is dan een financiële strategie uitwerkt, maar ik ben zelf een enthousiaste financial die ook nog wat doet boekhouden.
Voor je pensioen ben je afhankelijk van de werkgever, daar kun je dus niet zomaar in spreiden.
Voor de derde pijler heb je wel vrije keus, maar het aantal aanbieders is beperkt. En zeker het aantal aanbieders dat een interessant aanbod heeft is niet heel groot. Dus meer spreiden zal lang niet altijd gunstig uitpakken.
Dan wordt dit dus wel een kwestie van maximaal pensioen inleggen via werkgever nu ik de definitie van arbeidskorting zie en dan heb je totaal geen flexibiliteit. Zelf zou ik ook voor mijzelf het liefste zo snel mogelijk indien de optie daar is alles uit box 1 willen kunnen trekken, gezien je dan zelf het in vastgoed zou kunnen beleggen en dit kan ook binnen box 1 meer inkomen genereren voor als ik zou stoppen met werken.
Dat gebrek aan flexibiliteit zal bij veel mensen (in elk geval bij mij) een belangrijke reden zijn om weinig in aanvullende pensioenen te stoppen. Als je de vrijheid wilt hebben om zonder al te veel moeite je geld te kunnen gebruiken voor bv de aanschaf van een woning of voor investeringen in alternatieve beleggingen, dan ligt het meer voor de hand om het geld in box 3 te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winiustyco
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 07:07:
[...]
Ik doelde hier op de derde pijler, niet op het verplichte deel. Echter zou je het verplichte deel bij stoppen met de baan er ook nog uit kunnen krijgen in veel gevallen zonder revisie te betalen als je een beetje fanatiek bent.

Als je tegen die tijd ook een leuk box 3 vermogen hebt (zoals veel mensen in dit topic), dan wordt die belastingafdracht niet altijd nihil. In veel gevallen zul je in die situatie de algemene heffingskorting al voor een groot deel 'op maken' aan de vermogensrendementsheffing. Wat je dan nog jaarlijks 'belastingvrij' kunt uitkeren vanuit je pensioenvoorziening wordt dan ook veel lager.

Maar het is zeker goed om bij jezelf na te gaan hoeveel (of hoe weinig) belasting je zou moeten betalen als je een deel van je pensioen al voor de AOW leeftijd laat uitbetalen.

[...]

Voor je pensioen ben je afhankelijk van de werkgever, daar kun je dus niet zomaar in spreiden.
Voor de derde pijler heb je wel vrije keus, maar het aantal aanbieders is beperkt. En zeker het aantal aanbieders dat een interessant aanbod heeft is niet heel groot. Dus meer spreiden zal lang niet altijd gunstig uitpakken.

[...]

Dat gebrek aan flexibiliteit zal bij veel mensen (in elk geval bij mij) een belangrijke reden zijn om weinig in aanvullende pensioenen te stoppen. Als je de vrijheid wilt hebben om zonder al te veel moeite je geld te kunnen gebruiken voor bv de aanschaf van een woning of voor investeringen in alternatieve beleggingen, dan ligt het meer voor de hand om het geld in box 3 te houden.
Even inhakend op jouw laatste puntje, ja en nee. Je kan het er iets moeilijker uithalen, maar betaalt geen box 3 heffing. Gezien de revisie rente tot €5300 niet van toepassing is wil je het gewoon onderbrengen bij een pensioenbeleggen rekening oid. Je hebt wel het risico dat je uiteindelijk over de revisie vrije rente grens heengaat voor de afkoop van kleine lijfrente etc. Dit zou je weer op kunnen lossen door op moment van uitkeren een waarde overdracht uit te voeren naar 2 of 3 of x aantal pensioensparen rekeningen met bijvoorbeeld elk €5000,-.

[ Voor 5% gewijzigd door winiustyco op 18-05-2024 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
winiustyco schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:05:
[...]

Even inhakend op jouw laatste puntje, ja en nee. Je kan het er iets moeilijker uithalen, maar betaalt geen box 3 heffing. Gezien de revisie rente tot €5300 niet van toepassing is wil je het gewoon onderbrengen bij een pensioenbeleggen rekening oid. Je hebt wel het risico dat je uiteindelijk over de revisie vrije rente grens heengaat voor de afkoop van kleine lijfrente etc. Dit zou je weer op kunnen lossen door op moment van uitkeren een waarde overdracht uit te voeren naar 2 of 3 of x aantal pensioensparen rekeningen met bijvoorbeeld elk €5000,-.
Bij wel of geen revisierente bij de afkoop kijken ze naar het totale bedrag dat je bij de aanbieder hebt staan. Niet alleen naar het bedrag dat je laat uitkeren. Dus in kleinere stukjes laten uitbetalen gaat niet werken als het totaalsaldo boven de afkoopgrens ligt.

Je zult in theorie misschien steeds eerst een stukje van 5k naar een andere aanbieder kunnen overdragen, waarna je het volledige saldo van die tweede aanbieder (wat dan dus maar 5k is) laat uitbetalen. Maar ik betwijfel of dit toegestaan is. En of dit niet gepaard gaat met een hoop extra kosten.

Los daarvan heb je het hier nog steeds maar over 5k per jaar. Wat voor veel mensen in dit topic peanuts is in verhouding tot het totale vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:25:
[...]

Bij wel of geen revisierente bij de afkoop kijken ze naar het totale bedrag dat je bij de aanbieder hebt staan. Niet alleen naar het bedrag dat je laat uitkeren. Dus in kleinere stukjes laten uitbetalen gaat niet werken als het totaalsaldo boven de afkoopgrens ligt.

Je zult in theorie misschien steeds eerst een stukje van 5k naar een andere aanbieder kunnen overdragen, waarna je het volledige saldo van die tweede aanbieder (wat dan dus maar 5k is) laat uitbetalen. Maar ik betwijfel of dit toegestaan is. En of dit niet gepaard gaat met een hoop extra kosten.

Los daarvan heb je het hier nog steeds maar over 5k per jaar. Wat voor veel mensen in dit topic peanuts is in verhouding tot het totale vermogen.
Niet helemaal mee eens, als je 5 keer een overdracht van 5000 euro doet naar een pensioenspaarrekening en uitbetaalt krijg je vaak in de eerste plaats voor elke nieuwe rekening een bonus. Wellicht gaan er wat kosten vanaf, maar het openen van zo'n rekening kost vaak echt niet meer dan €100,-. De revisie rente kost je met gemak €1000,-. Doe dit 5 keer en je kan in 1 jaar maximaal 25k uit laten betalen. Natuurlijk is het niet heel erg praktisch voor bedragen van miljoenen en moet de vraag ook zijn of je al je pensioenkapitaal ineens uit wil laten betalen. Maar fiscaal is deze optie zeker interessant. Als je erg weinig gaat werken betaal je namelijk minder belasting voor de aow leeftijd dan na de aow leeftijd. Vergeet niet dat het alternatief is dat je hier 20+ jaar op zo'n zelfde uitkering zou moeten wachten als je 55 bent.

[ Voor 4% gewijzigd door winiustyco op 18-05-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-06 16:57
In principe als de rente bijvoorbeeld op een deposito boven de 4,2% rente komt dan zou je kunnen stellen dat het gunstiger is om je geld daarin te investeren. Uitgaande van een gemiddeld rendement van 6% op beleggingen. Rekening houdend met de huidige box 3 tarieven. Natuurlijk zou je kunnen stellen dat als de rente stijgt het rendement op aandelen ook zou moeten stijgen maar of dat ook gebeurt is een tweede. Daarnaast loop je natuurlijk ook meer risico bij aandelen.

Als je een gegarandeerde waarde opbouw zou willen (belasting wijzigingen uitgesloten) is het wel interessant om hier rekening mee te houden zeker als je aan het eind van je opbouw periode zit en je minder risico wilt lopen dat je net wilt gaan uitkeren in een economisch mindere periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:37
Mirved schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:16:

Natuurlijk zou je kunnen stellen dat als de rente stijgt het rendement op aandelen ook zou moeten stijgen maar of dat ook gebeurt is een tweede. Daarnaast loop je natuurlijk ook meer risico bij aandelen.
Doorgaans is de gedachte dat bij een stijgende rente aandelenmarkten minder hard stijgen. Een stijgende rente geeft namelijk een prikkel om in deposito’s etc te investeren ipv aandelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
.... Natuurlijk zou je kunnen stellen dat als de rente stijgt het rendement op aandelen ook zou moeten stijgen maar of dat ook gebeurt is een tweede.
Op lange termijn wel, maar op korte termijn zullen aandelen juist stabiliseren of dalen, want andere risicovrije rendement zijn door de hogere rente mogelijk en dus interessanter geworden.
Edit: wat @Requiem19 dus ook al schreef.

Juist als de rente al een tijdje wat hoger staat, zullen aandelen gemiddeld genomen goedkoper geworden zijn (lagere CAPE) en is het beter om weer vanuit deposito's/obligaties naar aandelen te verschuiven. Ondanks dat op dat moment dat tegenstrijdig lijkt, juist door wat je zegt.
Het lastige is natuurlijk altijd te voorspellen wat is een hoge en lage rente en hoe lang gaat dat duren. Ik ben daarom wel een volger van het regelmatig balanceren van een portefeuille. Dan hoef je niet zelf te gaan timen en in te schatten want dat ga ik toch niet consequent goed hebben. Maar dan kan ik dat "automatisch" doen door bandbreedtes binnen in mijn portefeuille te hanteren.
Daarnaast loop je natuurlijk ook meer risico bij aandelen.
Volatiliteit is idd hoger, maar of het risico hoger is, is afhankelijk van je definitie wat voor jou het risico is. Op langere termijn is het risico op koopkrachtverlies namelijk lager bij aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:08

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

In principe als de rente bijvoorbeeld op een deposito boven de 4,2% rente komt dan zou je kunnen stellen dat het gunstiger is om je geld daarin te investeren. Uitgaande van een gemiddeld rendement van 6% op beleggingen. Rekening houdend met de huidige box 3 tarieven.
Hmm dus momenteel is de TR spaarrekening (met 4% von, maandelijks uitbetaald dus effectief 4,1%) wel een no-brainer ipv beleggingen waarop het rendement toch altijd minder zeker is?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:42
In principe als de rente bijvoorbeeld op een deposito boven de 4,2% rente komt dan zou je kunnen stellen dat het gunstiger is om je geld daarin te investeren. Uitgaande van een gemiddeld rendement van 6% op beleggingen. Rekening houdend met de huidige box 3 tarieven. Natuurlijk zou je kunnen stellen dat als de rente stijgt het rendement op aandelen ook zou moeten stijgen maar of dat ook gebeurt is een tweede. Daarnaast loop je natuurlijk ook meer risico bij aandelen.

Als je een gegarandeerde waarde opbouw zou willen (belasting wijzigingen uitgesloten) is het wel interessant om hier rekening mee te houden zeker als je aan het eind van je opbouw periode zit en je minder risico wilt lopen dat je net wilt gaan uitkeren in een economisch mindere periode.
Nee, want het gemiddelde rendement van 6% op beleggingen is netto rendement
Spaarrekeningen hebben een gemiddeld netto rendement van 1%. Je ziet nu dat de rentes hoger zijn en dat komt dus door de hoge inflatie.

Zelfs met de huidige box 3 belasting blijft het (op lange termijn) gunstiger om een aandelen te zitten dan depositos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:24
DeNachtwacht schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:31:
[...]

Hmm dus momenteel is de TR spaarrekening (met 4% von, maandelijks uitbetaald dus effectief 4,1%) wel een no-brainer ipv beleggingen waarop het rendement toch altijd minder zeker is?
Ik heb toch nog altijd een dikke voorkeur voor beleggen waar ik gemiddeld 8% per jaar haal over een termijn van 5jaar+.

Weet je wat voor een verschil dat maakt op een termijn van 20 of 30 jaar?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:41
Ik heb weinig goeds over voor het nieuwe regeerakkoord van deze week, maar ik begrijp wel dat het box 3 tarief weer omlaag gaat naar 32%. Verder blijft het onduidelijk hoe het nieuwe kabinet precies aankijkt tegen de ingezette koers. En de juridische onduidelijkheid duurt ook nog voort. Voor FO-ers in Nederland blijft het moeilijk om op te plannen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06:25
JURIST schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:14:
Ik heb weinig goeds over voor het nieuwe regeerakkoord van deze week, maar ik begrijp wel dat het box 3 tarief weer omlaag gaat naar 32%. Verder blijft het onduidelijk hoe het nieuwe kabinet precies aankijkt tegen de ingezette koers. En de juridische onduidelijkheid duurt ook nog voort. Voor FO-ers in Nederland blijft het moeilijk om op te plannen.
Net als voor de rest van de Nederlanders, alle kaarten zijn weer even opnieuw geschud. Maar goed, ik moet nog zien hoe lang ze het volhouden en of de plannen gerealiseerd worden.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jantienus123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-05 14:24
Het "oude" belastingplan wat er lag voor 2027 betekende sowieso al een verdrievoudiging van de belasting op vermogen in box 3 en de nieuwe regering heeft 100 miljoen uitgetrokken om de pijn hier enigszins te verlichten, wellicht door de voorgestelde 36% terug te brengen tot 32% maar dat zal weinig uitmaken vrees ik.

Vanaf 2027 wordt zoals bekend gekeken naar de aangroei van je vermogen en dus niet meer (of minder) naar je totale vermogen. Zoals ik het zie is dat gunstig voor mensen die dan al veel vermogen hebben en slechts een beperkt rendement nodig hebben (om van te leven?).
Maar voor mensen die nog vol in de opbouwfase zitten, veel risico lopen met de kans op een hoger rendement, is dit een stuk ongunstiger dan de situatie van nu.

En gezien alle wilde dure plannen van de a.s. nieuwe regering heb ik niet de illusie dat men veel zal gaan veranderen aan de bestaande plannen voor box 3 want men zal de opbrengsten ervan tzt hard nodig gaan hebben. En van de overige (extreem) linkse partijen verwacht ik al helemaal niks beters.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
Bijgaand NRC-artikel over 'vrij leven (in een camper)' gaat maar zijdelings over FIRE, maar na lezing heb ik heel veel zin gekregen om tot mijn 72e te blijven werken.

https://archive.is/NFM7F

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Highland schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:34:
Bijgaand NRC-artikel over 'vrij leven (in een camper)' gaat maar zijdelings over FIRE, maar na lezing heb ik heel veel zin gekregen om tot mijn 72e te blijven werken.

Dat is een vals dilemma ;)

Maar ik hoop dat je leuk werk hebt :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Er zit natuurlijk een enorm verschil tussen in een oud busje wonen omdat het niet anders kan, of dat je dat doet terwijl je FIRE bent en een flink vermogen hebt, en bij wijze van spreken de volgende dag een huis vanuit eigen middelen kan kopen.

Gek genoeg heeft het toch een bepaalde aantrekkingskracht voor mij, maar dan niet in Nederland, maar Frankrijk oid, waar je gewoon overal mag staan.

Maar waarschijnlijk ga ik het nooit doen ;) .

[ Voor 5% gewijzigd door HandyLumberjack op 20-05-2024 22:44 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-06 17:04

Vrijheid, blijheid, geen huisje-boompje-beestje willen, om vervolgens constant op dezelfde plek te staan waardoor campingeigenaren zich genoodzaakt voelen om in te grijpen :+

Ik vind het artikel maar wat droevigs over zich hebben. De klagende (welgestelde) boomer, je watertank moeten vullen en douchen bij sportverenigingen omdat je ergens op een parkeerplaats staat, mensen die de woningmarkt zo hopeloos zien dat ze zich genoodzaakt voelen in een camper/auto te wonen.
Noem het maar "vrij" leven. Omdat je "huis" op wielen staat, ondanks dat ie zelden van z'n plek komt? Het is maar net wat je jezelf wijsmaakt.
Mijn kind speelt ook graag buiten/in de tuin, daar hoef je niet voor in een camper te zitten.

Nee, als het zo moet dan werk ik inderdaad nog wel even door.

[ Voor 4% gewijzigd door JEightyFive op 21-05-2024 08:06 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-06 12:28

Dit is pure armoede (bewust of niet). Bovendien als het goed gaat hebben ze veel vrije tijd, willen ze niets te maken hebben met "het systeem". Als ze problemen hebben of iets met de gezondheid wil ik wel eens zien hoeveel van die types "het systeem" weer helemaal prima vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1

De genoemde voorbeelden zijn ook wel mooie aansprekende voorbeelden. 'Normale' mensen zijn voor zo'n artikel niet interessant. Je kunt beter kiezen voor bijvoorbeeld de kleinburgerlijke boomer, de "autonome" en de veredelde hippie. Bovendien zul je de groep die ook echt er op uit trekt niet zo snel tegenkomen op zulke camperplaatsen, juist omdat die er op uit zijn getrokken en waarschijnlijk in bv. Frankrijk, Zweden of Italië zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:10:
[...]

De genoemde voorbeelden zijn ook wel mooie aansprekende voorbeelden. 'Normale' mensen zijn voor zo'n artikel niet interessant. Je kunt beter kiezen voor bijvoorbeeld de kleinburgerlijke boomer, de "autonome" en de veredelde hippie. Bovendien zul je de groep die ook echt er op uit trekt niet zo snel tegenkomen op zulke camperplaatsen, juist omdat die er op uit zijn getrokken en waarschijnlijk in bv. Frankrijk, Zweden of Italië zitten.
Het enige nuttige wat je uit dit soort artikelen kunt halen is dat het verstandig is nu al na te denken hoe, waar en met welk type huisvesting je straks nadat je kiest voor RE je tijd door wil brengen. Mij leert het eigenlijk vooral dat je beter niet keihard op iets vast legt en probeert het zo te organiseren dat je flexibel blijft. Dat vraagt ongetwijfeld wat meer (aanpassings)vermogen, in mijn geval zie ik dat eigenlijk niet als het grootste issue. Het gaat in mijn geval vooral om de vraag tot waar je in welke mate arbeid wilt verrichten en wanneer je echt 'af zwaait'. Voorlopig moet ik er nog niet aan denken helemaal te stoppen en kies ik bewust voor een ruimere werk-privé balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Afas schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:46:
[...]

Het enige nuttige wat je uit dit soort artikelen kunt halen is dat het verstandig is nu al na te denken hoe, waar en met welk type huisvesting je straks nadat je kiest voor RE je tijd door wil brengen.
Volgens mij geeft zo'n artikel vooral de spagaat aan waarin de gemeentes en campings zich bevinden met betrekking tot semi-permanente camperbewoning. Hoe je zelf als mogelijke camperbezitter ermee zou omgaan, is weer een heel ander verhaal. En vooral ook sterk afhankelijk van hoe je zelf bent. Maar het lijkt mij sowieso handig als je zou weten hoe de regelgeving is, voordat je in welk avontuur dan ook zou willen stappen. Dat je bijvoorbeeld in de problemen kunt komen met bepaalde sociale voorzieningen als je geen permanent vast woonadres (meer) hebt, is iets wat vrij evident is, maar wat blijkbaar toch voor veel mensen nog als een verrassing komt. En dat een camping of camperplek regels heeft waaraan je moet voldoen is ook niet zo gek. Toch heb ik het idee dat een hoop mensen alsnog verrast zijn als ze niet zomaar zonder meer hun eigen gang kunnen gaan. (En tegelijk boos worden als anderen op een andere manier willen leven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:01:
[...]

Volgens mij geeft zo'n artikel vooral de spagaat aan waarin de gemeentes en campings zich bevinden met betrekking tot semi-permanente camperbewoning. Hoe je zelf als mogelijke camperbezitter ermee zou omgaan, is weer een heel ander verhaal. En vooral ook sterk afhankelijk van hoe je zelf bent. Maar het lijkt mij sowieso handig als je zou weten hoe de regelgeving is, voordat je in welk avontuur dan ook zou willen stappen. Dat je bijvoorbeeld in de problemen kunt komen met bepaalde sociale voorzieningen als je geen permanent vast woonadres (meer) hebt, is iets wat vrij evident is, maar wat blijkbaar toch voor veel mensen nog als een verrassing komt. En dat een camping of camperplek regels heeft waaraan je moet voldoen is ook niet zo gek. Toch heb ik het idee dat een hoop mensen alsnog verrast zijn als ze niet zomaar zonder meer hun eigen gang kunnen gaan. (En tegelijk boos worden als anderen op een andere manier willen leven.)
Er zit vanzelfsprekend ook een hele wereld achter het specifieke fenomeen van permanente bewoning van campings en vakantieparken. Je hebt het nu vooral over voorzieningen, woonadres e.d. maar vergeet ook niet dat er grootschalig arbeidsmigranten gehuisvest worden op dit soort locaties wat ook weer een heel eigen problematiek met zich mee brengt.

Het ging mij vooral om de relatie tot FO en voor RE in een bredere context.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:34

Wat is dan de link met FIRE?

Gaat vooral over mensen die niet geheel vrijwillig leven in zo'n ding (en dan blijkbaar conflicteren met de vakantievierende camperaars).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Kalentum schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:34:
[...]

Wat is dan de link met FIRE?
Dat was mijn gedachte ook. Ik denk dat de meeste mensen met een FIRE wens een camper niet zozeer als woonstek zien, maar eerdere als reismiddel, waar het ook voor bedoeld is. En dan zul je weinig te maken hebben met de genoemde issues. Als je toch de wens hebt om meer als nomade te gaan leven, dan zul je die wens waarschijnlijk juist ook willen combineren met het 'ontdekken van de wereld'. En zul je niet zozeer op de parkeerplek in de stad om de hoek willen blijven bivakkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
Het artikel is uiteraard een uitvergroting, maar leert mij vooral dat vrijheid-blijheid voor mij vooral gedijt bij een vaste basis (met bijbehorende lasten). Van daaruit wat rondtrekken is prima. En dan denk ik bv aan enkele weken fietsen in een tentje (waar ik overigens vrouwlief nevernooit in mee krijg) omdat zo'n enorme camper inclusief de sociale kring er om heen van mensen die het allemaal aangeharkt willen hebben en zorgen hebben voor hun rijdend kapitaal mij naar de keel vliegt. En voor de rest zit die verlangde vrijheid vooral tussen je oren, het goede nieuws daarvan is dat je daar vandaag al mee kan beginnen.

En nu ga ik weer verder aan mijn werkverplichtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:41
Highland schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:43:
Het artikel is uiteraard een uitvergroting, maar leert mij vooral dat vrijheid-blijheid voor mij vooral gedijt bij een vaste basis (met bijbehorende lasten). Van daaruit wat rondtrekken is prima. En dan denk ik bv aan enkele weken fietsen in een tentje (waar ik overigens vrouwlief nevernooit in mee krijg) omdat zo'n enorme camper inclusief de sociale kring er om heen van mensen die het allemaal aangeharkt willen hebben en zorgen hebben voor hun rijdend kapitaal mij naar de keel vliegt. En voor de rest zit die verlangde vrijheid vooral tussen je oren, het goede nieuws daarvan is dat je daar vandaag al mee kan beginnen.

En nu ga ik weer verder aan mijn werkverplichtingen.
Het is een karikatuur, maar ook een relatieve low-budget-optie die makkelijker bereikbaar is dan regulier-FO. Op zich wel aardig om te lezen hoe het ook kan.
Ik mezelf wel ooit nog wel een paar maanden per jaar in een camper rondrijden, maar niet zonder vaste basis. Voor sommigen is vrijheid belangrijker dan luxe en opgesloten zitten in werkverplichtingen. Ik ken ook afgestudeerd iemand die al 15 in de bijstand zit omdat hij liever met weinig geld rondkomt en vrijwilligerswerk doet dan in loonndienst te gaan werken. Het is ook niet mijn manier - met partner en een gezin - maar het kan wel.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Laatst online: 21:41

In het VK is dit voor velen al een jaren noodzaak vanwege de gestegen kosten van leven, zie ook deze aflevering van Ben Fogle's Where the wild men are (beetje over de top titel, soort Floortje naar het einde van de wereld maar niet zo gek ver vaak ;) )

https://npo.nl/start/seri...lnshire-engeland/afspelen

(te zien met NPO start abbo)

Even negatief gesteld zitten we politiek al jarenlang op het spoor van het VK, maar dan als grootste exponent op het Europese vasteland. We hebben onze eigen problemen met populisme, een neo liberale (conservatieve) stroming die steeds verder opschuift naar populistisch rechts om maar geen kiezers te verliezen. Marktwerking is de heilige graal der aller oplossingen.

Hier in de vorm van de VVD en in het VK de conservatieven, hier de PVV en daar de Brexiteers. We kunnen eenvoudig zien hoe dat uitpakt. Van het hele taking back control is niets terecht gekomen en de aloude grandeur van het VK als wereldmacht is nog steeds tanende. Laat staan de sociaal economische kant van het verhaal. Ze zijn hard op weg armer te worden in plaats van rijker.

Ik heb altijd al gezegd dat een sterke maatschappij waarin veel risico's gezamenlijk afgedekt zijn en waar we een stabiel en voorspelbaar systeem hebben qua kosten en collectieve verzekeringen en toegang tot de brede infrastructuur (scholing, gezondheidszorg, woningen, energie) en dus een brede welvaart het beste is voor individuele ontplooiing.

De een kan kiezen voor meer consumeren, de ander voor een sneller pensioen. Of heel snel als je genoeg weet te verdienen en dan zit je in de hoek FO, Fire. Als je alle risico's individueel moet verzekeren, wat niet gaat en genoeg wil overhouden om een betrekkelijk snelle FO te halen moet je straks in de absolute top van de verdien pyramide zitten en er moet niet teveel fout gaan.

Geen arbeidsongeschiktheid, geen langdurige ziekte. Geen lange periodes van werkloosheid. Hoe meer we afbreken van onze collectieve verzekeringen en hoe duurder de toegang tot de brede infrastructuur, hoe moeilijker FO, Fire of zelfs maar een betrekkelijk zeker leven zijn.

Maar het regeerakkoord heeft het al over verder snijden in de WW duur. Daar gaan we alweer, en het eigen risico in de zorg weg? Sigaar uit eigen doos. Innovatiefonds leeg ten faveure van een dode business (letterlijk) en verder bezuinigen op onderwijs. Doodlopende weg.

Zeker als je iets nastreeft als FO, is het van belang dat je individueel onverzekerbare risico's collectief verzekerd en er genoeg mensen blijven die het BNP op hoog niveau houden om het betaalbaar te houden. FO nastreven is vaak ook vervroegd met pensioen (hoeft niet) of in ieder geval de carriere ladder af op een moment waar alleen de FO'er mee gerekend heeft en niet de samenleving.

Dus hoe socialer de maatschappij en hoe mee gericht op de brede welvaart deze is, hoe beter en makkelijker je FO kan nastreven en RE kan uitvoeren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• R.van.M
JURIST schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:43:
[...]

Het is een karikatuur, maar ook een relatieve low-budget-optie die makkelijker bereikbaar is dan regulier-FO. Op zich wel aardig om te lezen hoe het ook kan.
Ik mezelf wel ooit nog wel een paar maanden per jaar in een camper rondrijden, maar niet zonder vaste basis. Voor sommigen is vrijheid belangrijker dan luxe en opgesloten zitten in werkverplichtingen. Ik ken ook afgestudeerd iemand die al 15 in de bijstand zit omdat hij liever met weinig geld rondkomt en vrijwilligerswerk doet dan in loonndienst te gaan werken. Het is ook niet mijn manier - met partner en een gezin - maar het kan wel.
Het zijn natuurlijk de extremen die aangehaald worden waardoor iedereen hem voor gek verklaard, maar het raakt het idee achter lean-fire. Welke luxe zou je kunnen weglaten als dat tot gevolg heeft dat je 20+ jaar eerder kan stoppen met werken.

Ik denk dat buiten dit topic een hoop mensen onderschatten hoeveel jaar van hun leven ze werken om die 2 weekjes op vakantie te kunnen en die grote sedan te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:01

Lordy79

Vastberaden

R.van.M schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:45:
[...]

Ik denk dat buiten dit topic een hoop mensen onderschatten hoeveel jaar van hun leven ze werken om die 2 weekjes op vakantie te kunnen en die grote sedan te rijden.
Tja, dat kost 8000 euro per jaar ofzo? x 40 jaar is 8 ton extra pensioen.

Maar wel 40 jaar lang vakantie in je eigen achtertuin of op je balkon... tja

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Laatst online: 21:41
R.van.M schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:45:
[...]

Het zijn natuurlijk de extremen die aangehaald worden waardoor iedereen hem voor gek verklaard, maar het raakt het idee achter lean-fire. Welke luxe zou je kunnen weglaten als dat tot gevolg heeft dat je 20+ jaar eerder kan stoppen met werken.

Dat wordt onderschat, maar is dat erg? Ik denk van niet. Dat hebben we ook nodig, iets om voor te werken. En werken op zich heeft een functie. Niet alleen omdat je geld nodig hebt maar ook omdat veel mensen gewoon niet weten wat ze anders met al die tijd moeten doen.

Doelen hoe consumptief die ook moge zijn zijn prima om na te streven.

Wat mij opvalt aan dat hele Tiny house en vanlife is dat het buiten de enkele vrijbuiter die er altijd al waren, vooral mensen zijn die iets proberen of door noodzaak Tiny gaan.

En zoveel goedkoper is het vaak niet, laatst in het NRC nog een artikel over anders wonen, zo’n Tiny house staat vaak niet op eigen grond. En daar ga je al qua zekerheid en kosten.

Van life is leuk, maar ook niet vol te houden uiteindelijk.

Het blijft steken op grond eigendom. Dan kan je net zo goed een huis kopen en dat aflossen tot een punt dat je het altijd kan blijven betalen. Alleen mensen blijven in meer groter grootst trappen.

En ja dan ‘moet’ je altijd x per maand binnen blijven harken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:35
Ik denk dat er best veel mensen zijn die met beide voeten tegelijk in de verkeerde voorstelling van vrijheid getrapt zijn door al die promo-filmpjes over vanlife en Tiny house.

Mensen beseffen helemaal niet meer hoeveel er voor hen geregeld wordt in Europa in ruil voor wat belastingsgeld. Het is echt een blinde vlek voor velen.

Veiligheid, gezondheidszorg, nutsvoorzieningen, rechtszekerheid(!), en heel veel andere zaken die echt niet vanzelf in orde komen, die veel inspanning kosten.

Het wordt zodanig normaal gevonden dat je het maar merkt als het er niet meer is. En dan is het schrikken natuurlijk. Op dat vlak is Europa echt wel een gouden kooi.

Een busje kopen en dan verwachten dat je gewoon je ergens kan parkeren (neem je al snel in totaal 30m² dure grond in gebruik, de grond kost meer dan het busje zelf), dat je overal naar het toilet kan, dat je stroom en water kan aftappen,...

Hoef je buiten Europa echt niet te proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:08

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Yup,

ik rekende net ook even uit dat je dus voor 365 dagen per jaar met je campert €20 per dag uitgeven aan plaats/water/elektra je alsnog gewoon €7300 vaste lasten per jaar hebt, niet bepaald heel FIRE, een sociale huurwoning kost je minder en als je een beetje met je hypotheek aflossen aan de slag gaat zit je er ook zo onder en heb je wél een dak boven je hoofd. Bovendien is onderhoud van een auto/camper iets dat je ook niet moet vergeten.

Idem de mooie verhalen over Tiny houses, leuk hoor zo klein zitten maar vrijwel overal kun je die kavels alleen huren en je bent al snel €300 of meer kwijt. Kortom, het is veel meer een "way of life" en imagekwestie dan daadwerkelijk een slimme investering want huren is per definitie geld weggooien. Een eigen lap grond met woonbestemming waar je je tiny house op kan zetten is een ander verhaal en mooi ideaalbeeld natuurlijk, maar ga dat maar eens tegen een aantrekkelijke prijs vinden in Nederland.

[ Voor 7% gewijzigd door DeNachtwacht op 21-05-2024 20:32 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Lordy79 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:00:
[...]

Tja, dat kost 8000 euro per jaar ofzo? x 40 jaar is 8 ton extra pensioen.

Maar wel 40 jaar lang vakantie in je eigen achtertuin of op je balkon... tja
Als je dat doet heb je het snel over 1,8 miljoen. Ga je pensioenbeleggen dat is het meer dan 3 miljoen.

Of het vervelend is om vakantie te vieren in je achtertuin, ligt voor een groot deel aan je achtertuin :).

Ik vondt het heerlijk om zomers drie weken op vakantie te gaan.

Sinds ik een grote, fijne achtertuin heb, heb ik geen behoefte om op vakantie te gaat, en ben ik al 9 jaar niet meer op zomervakantie geweest, en heb er ook geen behoefte aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

DeNachtwacht schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:29:
huren is per definitie geld weggooien.
Nou, ik maak liever 8pct rendement op mijn geld en geef daar 3/8e van uit aan huur dan dat ik een huis moet kopen, onderhouden, niet flexibel ben qua verhuizen, etc.
Ja, misschien stijgen de prijzen door, maar misschien ook niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

HandyLumberjack schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:42:
[...]

Sinds ik een grote, fijne achtertuin heb, heb ik geen behoefte om op vakantie te gaat, en ben ik al 9 jaar niet meer op zomervakantie geweest, en heb er ook geen behoefte aan.
Ik ben heel blij voor je maar ik wil tijdens de vakanties juist weg van mijn eigen huis.
Maar het idee dat lange verre reizen moeten omdat het kan, daar kan ik ook niks mee. Niet omdat ik t niet kan betalen maar omdat het gewoon enorm vermoeiend is om ver te reizen en er heel veel moois is op 1-tank-benzine afstand vanuit Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonenstaak92
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06:46
DeNachtwacht schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:29:
Yup,

ik rekende net ook even uit dat je dus voor 365 dagen per jaar met je campert €20 per dag uitgeven aan plaats/water/elektra je alsnog gewoon €7300 vaste lasten per jaar hebt, niet bepaald heel FIRE, een sociale huurwoning kost je minder en als je een beetje met je hypotheek aflossen aan de slag gaat zit je er ook zo onder en heb je wél een dak boven je hoofd. Bovendien is onderhoud van een auto/camper iets dat je ook niet moet vergeten.

Idem de mooie verhalen over Tiny houses, leuk hoor zo klein zitten maar vrijwel overal kun je die kavels alleen huren en je bent al snel €300 of meer kwijt. Kortom, het is veel meer een "way of life" en imagekwestie dan daadwerkelijk een slimme investering want huren is per definitie geld weggooien. Een eigen lap grond met woonbestemming waar je je tiny house op kan zetten is een ander verhaal en mooi ideaalbeeld natuurlijk, maar ga dat maar eens tegen een aantrekkelijke prijs vinden in Nederland.
En niet te vergeten dat je op de plaats van bestemming alles behalve mobiel bent en alles behalve onafhankelijk. Genoeg plekken waar je niet met je camper kan/mag komen of kan parkeren.

In dat kader is de auto met caravan een financieel voordeligere overweging en in europa vaak ook iets praktischer. Maar dat is toch iets minder cool...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Lordy79 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:38:
[...]

Nou, ik maak liever 8pct rendement op mijn geld en geef daar 3/8e van uit aan huur dan dat ik een huis moet kopen, onderhouden, niet flexibel ben qua verhuizen, etc.
Je berekening is net iets te simpel...
En dat huren flexibeler is vind ik zeker niet. Je wordt soms gedwongen om te verhuizen, je hebt er geen vat op wanneer iets gerenoveerd wordt, huurprijzen volgen de index (België) en een woning naar je smaak vinden op de plaats waar je wil wonen is ook niet altijd een mogelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annan
  • Laatst online: 20-06 12:47
Ik heb er ooit eens een simpele berekening voor gemaakt in excel. (kan ze niet direct terug vinden).
Het ontliep elkaar verrassend weinig als ik me goed kan herinneren, dus lijkt het me vooral persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:55:
[...]

En dat huren flexibeler is vind ik zeker niet. Je wordt soms gedwongen om te verhuizen, je hebt er geen vat op wanneer iets gerenoveerd wordt, huurprijzen volgen de index (België) en een woning naar je smaak vinden op de plaats waar je wil wonen is ook niet altijd een mogelijkheid.
Wat huurregelgeving betreft zijn er wel belangrijke verschillen tussen Nederland en België. Vooral de huurbescherming is in Nederland veel sterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]

Mijn huis heeft de afgelopen 10 jaar 18% rendement gemaakt per jaar met nog eens veel lagere lasten vergeleken met het huren van een vergelijkbare woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Tommie12 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:55:
[...]

In België heb je inderdaad geen huurbescherming (ik heb in België gewoond en moest er na een paar jaar uit. Gelukkig was ik sowieso van plan om te vertrekken dus ik had geluk)
Maar in Nederland moet je het wel heel bont maken voordat een verhuurder je uit een huis kan zetten en je mag ook niet zelf weten met hoeveel de huur wordt verhoogd.

En de berekening is inderdaad een beetje simpel want stel dat je een miljoen euro hebt, vang je 80.000 euro maar betaal je ook 20.000 belasting (even ruwweg) in box-3 dus hou je 60K over.
Stel dat je huurt voor 36.000 per jaar hou je dus maar 24K over = 2.4% en dat is nauwelijks of niet genoeg om de inflatie bij te houden of de huizenprijzen.

Aan de andere kant is een huis kopen van je miljoen spaargeld en dan lekker wonen ook niet helemaal juist want je betaald huurwaardeforfait, moet het huis onderhouden en betaalt iets meer belastingen.

Daar staat dan dus tegenover dat je makkelijk van huis naar huis kunt hoppen als je dat wilt want de huur kun je als huurder gewoon zelf opzeggen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• HandyLumberjack
jeroenkb schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:24:
[...]

Mijn huis heeft de afgelopen 10 jaar 18% rendement gemaakt per jaar met nog eens veel lagere lasten vergeleken met het huren van een vergelijkbare woning.
Huis is 5,23 keer zoveel waard geworden in 10 jaar? Dat is flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:28
[...]

Voor huren is ook wel wat te zeggen, mits je een beetje fatsoenlijke landlord hebt die tijdig aanpassingen doet en de huur fatsoenlijk houdt. Echter is dat in de huidige markt eerder uitzondering dan regel. En je moet ook wel een huurwoning hebben die aan je eisen voldoet, en dat is heel persoonlijk.

Wat me wel heel erg onzeker lijkt qua huren is dat je de komende 60 jaar (afhankelijk van leeftijd) nog met huuruitgaven opgescheept zit, die normaliter alsmaar hoger gaan worden, waar die met als je een huis koopt in de regel gaan afnemen. Zeker als je eenmaal met pensioen bent en weinig mogelijkheden meer hebt om inkomen te genereren, is een alsmaar hoger wordende huur best een risico-factor die denk ik onderschat wordt. Persoonlijk heb ik dan liever een grotendeels afbetaald huis waardoor ik de flexibiliteit heb om te kiezen hoe ik later zou willen leven. Als huurder heb je die flexibiliteit een stuk minder.

Daarnaast heb je als huieigenaar nog de mogelijkheid om wat te schuiven met posten, ik heb nu bijvoorbeeld een vrij aardige box-3 hypotheek (aflossingsvrij, 1.3% rente), waardoor ik zeker weet dat ik de komende 10-20 jaar geen VRH hoef te betalen omdat ik die schuld kan aftrekken van mijn vermogen. Dat gaat me een hoop geld schelen in de toekomst, en die mogelijkheid heb je als huurder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Blik1984 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:39:
[...]

Daarnaast heb je als huieigenaar nog de mogelijkheid om wat te schuiven met posten, ik heb nu bijvoorbeeld een vrij aardige box-3 hypotheek (aflossingsvrij, 1.3% rente), waardoor ik zeker weet dat ik de komende 10-20 jaar geen VRH hoef te betalen omdat ik die schuld kan aftrekken van mijn vermogen. Dat gaat me een hoop geld schelen in de toekomst, en die mogelijkheid heb je als huurder niet.
Die 10-20 jaar is erg optimistisch. Zodra er (eindelijk) een ‘werkelijk rendement belasting’ komt heb je niets meer aan een box 3 hypotheekdeel. Die introductie is nu gepland op 2027 (?), maar dat gaan ze nooit haken natuurlijk. Uiteindelijk zal het er wel komen.

Dat maakt long term financieel plannen zo kak lastig. De panelen verschuiven telkens :(.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Requiem19 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:56:
[...]

Die 10-20 jaar is erg optimistisch. Zodra er (eindelijk) een ‘werkelijk rendement belasting’ komt heb je niets meer aan een box 3 hypotheekdeel. Die introductie is nu gepland op 2027 (?), maar dat gaan ze nooit haken natuurlijk. Uiteindelijk zal het er wel komen.

Dat maakt long term financieel plannen zo kak lastig. De panelen verschuiven telkens :(.
Niets meer aan hebben lijkt me niet. Ik heb belastingtechnisch gewoon een aftrekbare schuld in Box 3 zitten, dus ik zou op zijn minst de daadwerkelijke kosten (hypotheekrente) af kunnen trekken van mijn daadwerkelijke vermogen. Het zal allicht nog iets blijven opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Blik1984 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:02:
[...]

Niets meer aan hebben lijkt me niet. Ik heb belastingtechnisch gewoon een aftrekbare schuld in Box 3 zitten, dus ik zou op zijn minst de daadwerkelijke kosten (hypotheekrente) af kunnen trekken van mijn daadwerkelijke vermogen. Het zal allicht nog iets blijven opleveren.
Nee, dat is alleen voorbehouden aan box 1. Waarom zouden ze je de rente laten aftrekken in box 3 als het vermogensbestanddeel in box 1 zit in het nieuwe stelsel? Dat rijmt niet met het idee van werkelijk rendementsheffing. Want dan zou je ook moeten heffen over het werkelijk rendement van je woning (wat vooralsnog niet in de planning is)

Ik heb overigens ook een flink deel hypotheek in box 3, maar ik reken er niet op dat ik daar nog 20 jaar profijt van ga hebben. Ik zou me als ik jou was mezelf iig niet rijk rekenen voor de lange termijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
jeroenkb schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:24:
[...]

MSCI world heeft een tienjaars gemiddelde van 11,7% per jaar. De prijsindex voor bestaande woningen is in 10 jaar met gemiddeld 6,5% per jaar gestegen. Je geld in beleggingen stoppen in plaats van in een koopwoning had dus waarschijnlijk een stuk voordeliger uitgepakt.

Grote verschil is dat je bij een koopwoning in de regel een flinke hefboom hebt met een hypotheeklening. Bij aandelen hebben de meeste mensen geen extra schuld die voor een hefboom zorgt. Daardoor kan de koopwoning alsnog financieel gunstiger uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:13:
[...]

Nee, dat is alleen voorbehouden aan box 1. Waarom zouden ze je de rente laten aftrekken in box 3 als het vermogensbestanddeel in box 1 zit in het nieuwe stelsel? Dat rijmt niet met het idee van werkelijk rendementsheffing.
Omdat de schuld in dit geval los staat van het vermogensbestanddeel dat je met die schuld hebt aangeschaft. Het in box 3 kunnen aftrekken van de betaalde rente is nu juist volledig in lijn met het idee van het belasten van het werkelijke rendement.

[ Voor 13% gewijzigd door Rubbergrover1 op 22-05-2024 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Requiem19 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:13:
[...]

Nee, dat is alleen voorbehouden aan box 1. Waarom zouden ze je de rente laten aftrekken in box 3 als het vermogensbestanddeel in box 1 zit in het nieuwe stelsel? Dat rijmt niet met het idee van werkelijk rendementsheffing. Want dan zou je ook moeten heffen over het werkelijk rendement van je woning (wat vooralsnog niet in de planning is)

Ik heb overigens ook een flink deel hypotheek in box 3, maar ik reken er niet op dat ik daar nog 20 jaar profijt van ga hebben. Ik zou me als ik jou was mezelf iig niet rijk rekenen voor de lange termijn.
Nee, ga er ook niet vanuit dat het 20 jaar voordeel gaat opleveren, maar ik denk vooralsnog ook nog niet dat de soep zo koud wordt opgegeten als je zegt. Er is altijd een mogelijkheid geweest om (de kosten van) schulden op een bepaalde manier aftrekbaar te hebben t.o.v. je vermogen. Die hele mogelijkheid volledig wegtrekken moet ik nog maar zien of dat echt gebeurt. Afijn, het was ook niet de belangrijkste reden voor mij om dit te doen. De grootste reden voor deze oplossing was omdat ik zo de maandelijkse lasten vele malen lager kon houden en maandelijks dus meer over kon houden om te investeren. De additionele aftrek voor VRH was een mooie bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Rubbergrover1 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:19:
[...]

MSCI world heeft een tienjaars gemiddelde van 11,7% per jaar. De prijsindex voor bestaande woningen is in 10 jaar met gemiddeld 6,5% per jaar gestegen. Je geld in beleggingen stoppen in plaats van in een koopwoning had dus waarschijnlijk een stuk voordeliger uitgepakt.
Als je geld hebt misschien wel, maar als je in de opbouw fase zit?

Ik kon de rekensom niet rondkrijgen. De maandelijkse kosten van een koophuis kan ik niet voor huren (aflossing zijn geen kosten) en als ik een soortgelijk huis wil huren dan kost dan honderden euro's meer dan de maandelijkse hypotheek termijn. Dan mis ik de aflossing + een deel van de inleg op de belastingen en in het geval van de afgelopen jaren een flinke waardevermeerdering.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Rubbergrover1 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:22:
[...]

Omdat de schuld in dit geval los staat van het vermogensbestanddeel dat je met die schuld hebt aangeschaft. Het in box 3 kunnen aftrekken van de betaalde rente is nu juist volledig in lijn met het idee van het belasten van het werkelijke rendement.
Nee, sorry echt niet :). In het nieuwe stelsel zul je logischerwijs alleen kosten kunnen aftrekken als het vermogensbestanddeel ook in Box 3 valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
CaLeX schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:32:
[...]

Ik kon de rekensom niet rondkrijgen. De maandelijkse kosten van een koophuis kan ik niet voor huren (aflossing zijn geen kosten) en als ik een soortgelijk huis wil huren dan kost dan honderden euro's meer dan de maandelijkse hypotheek termijn. Dan mis ik de aflossing + een deel van de inleg op de belastingen en in het geval van de afgelopen jaren een flinke waardevermeerdering.
Ik ga even op de stoel van de huurder zitten nu. Hypotheekkosten zijn natuurlijk niet de enige kosten die je hebt als huiseigenaar, je hebt de gemeentelijke lasten, onderhoud en OZB. Dat is zo 5-10k additionele kosten per jaar die je nu nog niet meeneemt in je vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:34:
[...]

Nee, sorry echt niet :). In het nieuwe stelsel zul je logischerwijs alleen kosten kunnen aftrekken als het vermogensbestanddeel ook in Box 3 valt.
Het zijn ook helemaal geen kosten. Het is het (negatieve) rendement op een (negatief) vermogensbestanddeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:19:
[...]

Grote verschil is dat je bij een koopwoning in de regel een flinke hefboom hebt met een hypotheeklening. Bij aandelen hebben de meeste mensen geen extra schuld die voor een hefboom zorgt. Daardoor kan de koopwoning alsnog financieel gunstiger uitpakken.
En geen VRH op waardestijging van de woning. Daar staat het EWF en onderhoud dan tegenover

[ Voor 3% gewijzigd door R.van.M op 22-05-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Rubbergrover1 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:41:
[...]

Het zijn ook helemaal geen kosten. Het is het (negatieve) rendement op een (negatief) vermogensbestanddeel.
Ik denk dat er bedoeld wordt dat als je een lening aangaat om een wereldreis te maken, je die schuld (en de rente die je betaalt) niet mag opvoeren in box3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CaLeX schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:32:
[...]

Dat is dus precies de sidenote in het tweede stuk van mijn post. Dat had je dus beter ook kunnen citeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Rubbergrover1 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:41:
[...]

Ik denk dat je nog even in de finance/accounting/fiscaliteit moet duiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Lordy79 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:42:
[...]

Ik denk dat er bedoeld wordt dat als je een lening aangaat om een wereldreis te maken, je die schuld (en de rente die je betaalt) niet mag opvoeren in box3.
Waarom niet? In het voorstel voor het nieuwe stelsel wordt bij schulden als direct rendement gekeken naar de werkelijke inkomsten (rente minus kosten). Betaalde rente over schulden is negatief inkomen. Je kunt die schulden (en de negatieve inkomsten daaruit) dus gewoon meenemen in box 3. Ook als die schuld gemaakt is voor een wereldreis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:44:
[...]

Ik denk dat je nog even in de finance/accounting/fiscaliteit moet duiken.
Ik denk dat in dit kader de kamerbrief over het conceptwetsvoorstel relevanter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Rubbergrover1 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:48:
[...]

Ik denk dat in dit kader de kamerbrief over het conceptwetsvoorstel relevanter is.
Ok, ik laat me graag corrigeren. Welke paragraaf doel je op? Dan leren we wellicht allemaal nog iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:47:
[...]

Waarom niet? In het voorstel voor het nieuwe stelsel wordt bij schulden als direct rendement gekeken naar de werkelijke inkomsten (rente minus kosten). Betaalde rente over schulden is negatief inkomen. Je kunt die schulden (en de negatieve inkomsten daaruit) dus gewoon meenemen in box 3. Ook als die schuld gemaakt is voor een wereldreis.
Sterker nog, dat gebeurt nu ook al, met als enige verschil dat de rendementen waarmee gerekend wordt forfaitair zijn.

Ook nu kun je gewoon je studieschuld, creditcardschuld, PL, etc. opgeven in box 3 en wordt er gerekend met 2,47% rente.

Als daadwerkelijk (positief) rendement belast gaat worden lijkt het me logisch dat dat ook voor schulden gaat gelden. Dit is het meest recente wat ik zo snel even kon vinden, maar ik heb de primaire bron niet bekeken.

[ Voor 15% gewijzigd door finsdefis op 22-05-2024 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
finsdefis schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:15:
[...]

Sterker nog, dat gebeurt nu ook al, met als enige verschil dat de rendementen waarmee gerekend wordt forfaitair zijn.

Ook nu kun je gewoon je studieschuld, creditcardschuld, PL, etc. opgeven in box 3 en wordt er gerekend met 2,47% rente.

Als daadwerkelijk (positief) rendement belast gaat worden lijkt het me logisch dat dat ook voor schulden gaat gelden. Dit is het meest recente wat ik zo snel even kon vinden, maar ik heb de primaire bron niet bekeken.
Waar baseer je je op dat je je creditcardschuld en PL (private lease neem ik aan) in box 3 kunt opnemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Requiem19 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:31:
[...]

Waar baseer je je op dat je je creditcardschuld en PL (private lease neem ik aan) in box 3 kunt opnemen?
PL = Persoonlijke lening

Wat ik zo snel even kan vinden:

https://www.spaarrente.nl/faq/schulden-box-3
Niet alle soorten schulden mag je aftrekken in box 3. De volgende schulden mag je bij de Belastingdienst opgeven om je belastbaar vermogen mee te verlagen:
  • Een persoonlijke lening of doorlopend krediet
  • Het bedrag dat je rood staat op je betaalrekening
  • Schulden die je hebt gemaakt om aandelen te financieren
  • Een lening om een tweede huis te financieren
  • Je studieschuld bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO, voorheen IB-Groep).
  • Nog niet betaalde erfbelasting.
  • Een hypotheekschuld die niet in box 1 valt. Dit kan gebeuren als je bijvoorbeeld niet meer in de woning woont of als je een spaarhypotheek hebt die niet meer aan de voorwaarden voor box 1 voldoen.
Ik denk overigens dat creditcardschulden niet aftrekbaar zijn, schulden moeten namelijk langer lopen dan 1 jaar en dat is bij een creditcardschuld in principe niet het geval

[ Voor 7% gewijzigd door Blik1984 op 22-05-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Rubbergrover1 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:47:
[...]

Dat kán wel maar ik denk (en hoop) dat dat wordt uitgesloten. Net zoals mensen die niet belastingplichtig zijn in Nederland maar wel O/G hebben in NL alleen de schulden mogen opgeven voor hun box-3 aangifte die betrekking hebben tot het O/G dat ze hebben in Nederland.

edit toevoeging: net zoals je alleen HRA krijgt over schulden die je aangaat voor de eigen woning in box-1

[ Voor 6% gewijzigd door Lordy79 op 22-05-2024 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Blik1984 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:38:
[...]

PL = Persoonlijke lening

Wat ik zo snel even kan vinden:

https://www.spaarrente.nl/faq/schulden-box-3

[...]

Ik denk overigens dat creditcardschulden niet aftrekbaar zijn, schulden moeten namelijk langer lopen dan 1 jaar en dat is bij een creditcardschuld in principe niet het geval
Is dat een harde voorwaarde ja? Ik zie die nergens terug eigenlijk. Op de website van de belastingdienst staat dat een negatief saldo ook opgegeven mag worden, dus dan lijkt me dat een creditcardschuld ook telt? En bij wat je niet op mag geven staat het volgende:
Wat geeft u niet aan in box 3?
De volgende schulden geeft u niet aan in box 3:

(hypotheek)schuld voor uw eigen woning die uw hoofdverblijf was (eigenwoningschuld)
schulden die niet opeisbaar zijn, omdat u de langstlevende echtgenoot bent
verplichtingen waarvan u de uitgaven als persoonsgebonden aftrek mag aftrekken
Het gaat hier bijvoorbeeld om uitgaven voor onderhoudsverplichtingen en periodieke giften.
(toekomstige) Nederlandse belastingschulden en schulden premie volksverzekeringen (inclusief heffingsrente/belastingrente en invorderingsrente)
Soms geldt voor belastingschulden een uitzondering.
ondernemingsschulden
Vanaf 1 januari 2023: schulden bij overige vorderingen tussen partners én tussen ouders en minderjarige kinderen

[ Voor 41% gewijzigd door finsdefis op 22-05-2024 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
finsdefis schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:51:
[...]

Is dat een harde voorwaarde ja? Ik zie die nergens terug eigenlijk. Op de website van de belastingdienst staat dat een negatief saldo ook opgegeven mag worden, dus dan lijkt me dat een creditcardschuld ook telt? En bij wat je niet op mag geven staat het volgende:

[...]
Denk dat de belastingdienst altijd de beste bron is, dit is van spaarrente.nl, dus helemaal 100% vertrouwen zou ik het ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:03:
[...]

Ok, ik laat me graag corrigeren. Welke paragraaf doel je op? Dan leren we wellicht allemaal nog iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Lordy79 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:49:
[...]

Dat kán wel maar ik denk (en hoop) dat dat wordt uitgesloten. Net zoals mensen die niet belastingplichtig zijn in Nederland maar wel O/G hebben in NL alleen de schulden mogen opgeven voor hun box-3 aangifte die betrekking hebben tot het O/G dat ze hebben in Nederland.

edit toevoeging: net zoals je alleen HRA krijgt over schulden die je aangaat voor de eigen woning in box-1
Dat is juist de grote grap als je een hoog vermogen en een koophuis hebt. Dat je schulden ofwel in box 1 ofwel in box 3 kunt aftrekken. En dat je met een beetje uitzoekwerk kunt nagaan wat gunstiger is. (Uiteraard is box 1 naar box 3 daarbij veel makkelijker dan andersom.)

Verschil is dat in het toekomstige stelsel, als niet meer met forfaitair rendement wordt gerekend, het vaak toch gunstiger is in het in box 1 te zetten, omdat het tarief daar vooralsnog hoger is dan in box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-06 22:51
https://open.overheid.nl/...90-b2e5-afa36f400b47/file pag 3
Daar staat tegenover dat ook verliezen die nog niet in liquiditeiten tot uitdrukking zijn gekomen in de
heffing worden betrokken en verrekend kunnen worden.
Weet iemand of de verrekening 1-op-1 is of zit daar een hefboom/verlies op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-06 16:43

Shapeshifter

Get it over with

Edit: verkeerd gelezen

[ Voor 95% gewijzigd door Shapeshifter op 22-05-2024 18:49 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
Requiem19 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:31:
[...]

Mijn creditcard schuld was dit jaar zelfs al vooringevuld door de belastingdienst. Maar deed het daarvoor al jaren opvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Mirved schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:26:
[...]

Mijn creditcard schuld was dit jaar zelfs al vooringevuld door de belastingdienst. Maar deed het daarvoor al jaren opvoeren.
En weegt de belastingsaftrek positief tov de rente die je op een CC betaalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
Tommie12 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:38:
[...]

En weegt de belastingsaftrek positief tov de rente die je op een CC betaalt?
Als je gewoon binnen 30 dagen betaald is er geen rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Mirved schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:26:
[...]

Ja, bij mij ook. Wel als negatief saldo bij bankrekeningen in plaats van als schuld, dat is ook nog wel een verschil qua forfaitaire rente waar ze mee rekenen geloof ik.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:59
een nieuwe fire calculator: (niet van mij overigens)

https://www.reddit.com/r/...or_early_retirement_calc/

Belangrijke functies:

Nederlandse belasting: Zowel het huidige box 3 stelsel als het plan voor 2027 is geïmplementeerd. Hiermee kun je onderzoeken hoe het toekomstige box 3 stelsel voor jouw FIRE-plannen uit gaat pakken. Ook heb ik de belastingstelsels van een aantal andere landen ingevoerd. Hiermee kun je bijvoorbeeld uitrekenen of verhuizen naar België of Duitsland het waard zou zijn.

Uitrekenen van je FIRE-leeftijd: De calculator simuleert zowel je portfoliogroei als het benodigde bedrag om FIRE te zijn, en vindt vervolgens via de snijpunten van beide simulaties je FIRE-leeftijd. Je kunt zelf aangeven hoeveel procent slagingskans je wilt hebben, en het programma rekent aan de hand daarvan de FIRE-leeftijd uit.

Verschillende simulatie methoden: In de calculator kun je kiezen tussen backtesting, 3 verschillende Monte Carlo variaties, of een standardafwijking. Daarnaast zijn er een aantal marktindexen waaruit je kunt kiezen, plus de staatsobligaties en inflatie van Nederland (en andere landen).

Veel customisation mogelijkheden: Je kunt jouw gehele FIRE-route uitstippelen zoals je het wilt. Verschillende toevoegingen/onttrekkingen, portfolio allocatie, withdrawal strategie, en meer. AOW + Pensioeninkomen vul je niet direct in, maar kun je meenemen door zelf te bedenken hoeveel je daarnaast nog uit je portfolio nodig zou hebben. Vervolgens vul je dit in als extra ‘Monthly Withdrawal’.

[ Voor 82% gewijzigd door helloitsme op 23-05-2024 20:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:13

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Zeg mede FIRE'adepten, hebben jullie nou niet af en toe eens jeuk om gewoon eens keer een flinke smak geld uit te geven?

Ik merk toch af en toe dat dat gevoel bij mij komt opzetten, het ebt dan ook wel weer weg door er simpelweg niets mee te doen. Bijv. nu, ik heb het 'salaris' van mijn eerste twee maanden zzp'en binnen. Dat is een behoorlijke som geld. Dat wordt dan meteen weggesluisd naar allerlei potjes, beleggingen etc. Wat dat betreft kunnen PorteRenee en Vincent Kouters trots op ons zijn, maar soms denk ik: dat Omega horloge zou leuk zijn, een leuke land rover om mee te gaan kamperen op de stoep 'why not'. Dan kijk ik naar de MBR die ik voor zo'n ding moet betalen en ben ik al snel genezen... en ik koop niet om te kopen, integendeel. Maar soms voelt het toch lekker om eens een keer met geld te smijten.

Vroeg me af of er meer mensen hier 'last van hebben' en wat zij dan doen/hoe ze ermee omgaan?

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
loewie1984 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:35:
Zeg mede FIRE'adepten, hebben jullie nou niet af en toe eens jeuk om gewoon eens keer een flinke smak geld uit te geven?

Ik merk toch af en toe dat dat gevoel bij mij komt opzetten, het ebt dan ook wel weer weg door er simpelweg niets mee te doen. Bijv. nu, ik heb het 'salaris' van mijn eerste twee maanden zzp'en binnen. Dat is een behoorlijke som geld. Dat wordt dan meteen weggesluisd naar allerlei potjes, beleggingen etc. Wat dat betreft kunnen PorteRenee en Vincent Kouters trots op ons zijn, maar soms denk ik: dat Omega horloge zou leuk zijn, een leuke land rover om mee te gaan kamperen op de stoep 'why not'. Dan kijk ik naar de MBR die ik voor zo'n ding moet betalen en ben ik al snel genezen... en ik koop niet om te kopen, integendeel. Maar soms voelt het toch lekker om eens een keer met geld te smijten.

Vroeg me af of er meer mensen hier 'last van hebben' en wat zij dan doen/hoe ze ermee omgaan?
Deels herkenbaar. Wat ik ook merk is dat als ik iets duurs gekocht heb/veel geld uitgegeven bijv voor een nieuwe tv dat ik ook meteen minder moeite heb om weer iets te kopen/ meer uit te geven. Soort van " nu maakt het toch niks meer uit".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Dat is bij mij vooral gekomen door die nieuwe box 3 plannen, zeker als alleenstaande met al flinke heffingen en een kleine vrijstelling is het steeds lastiger. Ik rij in een klein Japanner van 14 jaar, terwijl veel collega's en vrienden mooie auto's hebben. Maar uiteindelijk doe ik het toch niet, omdat die dure auto qua inleg meerdere dure auto's kan opleveren als ik het laat renderen.

Maar afhankelijk van wat er gaat gebeuren, ga ik er misschien bij een bepaald bedrag toch wel die mooie auto kopen, maar dat verdien ik ook dan wel naar 20 jaar twee oude auto's te hebben gereden.

Ik ben daarnaast wel iemand die echt goede spullen koopt, toestenbord van 180 euro, TV van 2000, koptelefoon van 300. Maar dan doe ik er ook echt jaren mee, want dingen die ik veel gebruik daar geniet ik ook meer van als het goed is qua kwaliteit. Elk jaar probeer ik wel een beetje mezelf te trakteren, meestal rond black friday, want dat heb ik het tenminste zo goedkoop mogelijk proberen te kopen. :+

[ Voor 11% gewijzigd door Zenix op 23-05-2024 22:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online

Wij hebben hier ook wel 'last' van, maar dan met vakanties, bijv. business class upgrades ofzo.

Uiteindelijk besloten om dit soort dingen gewoon te doen, mits onze gewenste spaarquote intact blijft.

Ons uitgavenpatroon beperken cq een spaarquote verhogen is een middel om een doel te bereiken (met 50 kunnen stoppen) en geen doel an sich. Dus het hoeft niet ineens 60% te zijn i.p.v. 40%.

Dit alles wel met in het achterhoofd dat we er geen structurele kosten van willen maken. Dus idd een horloge 'voor het leven' (met hier en daar wel wat onderhoud gok ik) is prima, maar een auto met zo'n enorme impact absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou, niet echt. En als we dat doen, dan is het meestal nog steeds erg berekend.
Zoals die nieuwe (3 jaar oude) auto die doorgerekend per km waarschijnlijk net zoveel kost als de vorige van 11 jaar oud...
...Wat dat betreft kunnen PorteRenee en Vincent Kouters trots op ons zijn,
Die 2de ken ik niet, maar die eerste nam ik na 1 of 2 blogs lezen al niet meer serieus.
... een leuke land rover om mee te gaan kamperen op de stoep 'why not'.
Je kunt altijd eentje voor een weekendje huren. Dan blijft het bijzonder, geen "gewenning" en heb je ook de hoge kosten van eigendom niet.
Ik heb er denk ik "geen last" van. Althans, niet van "serieus" geld uitgeven aan luxe (voor mij) en onnodige zaken zoals een land Rover of een omega horloge. We geven verhoudingsgewijs wel redelijk wat geld uit aan vakanties, tripjes e.d. Maar dan nog doen we dat bewust en voel ik niet de drang om te b.v. upgraden naar premium of business class oid.
Ik denk dat het een stuk makkelijker is als je die drang niet hebt :Y. Maar ik heb al een paar te horen gekregen dat het bij gewoon in mijn genen zit, is dat dan vals spelen? :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-06 12:28

Hier eigenlijk omgekeerd en ik zou juist dat gevoel wel willen hebben. Maar heb gewoon in bijna niets behoefte en dat is misschien ook niet helemaal "gezond". En blijf ook minimalistisch en me steeds afvragen of iets wel nodig is. Dat is gewoon een soort van hard-wired lijkt het wel.

Alle materiele bezittingen zie ik als een soort verzameling van atomen en moleculen, of dat nu een horloge is of een auto, maakt me weinig uit, het boeit me helemaal niet. Als die horloge nu 75€ kost of 7500€ voor mij is die meerwaarde echt nul en het is ook niet iets waar ik van kan genieten. Integendeel, ik zou me zorgen maken om zoiets te beschadigen, verliezen bv.

Auto is prima als die maar betrouwbaar is en een goed zitcomfort heeft. De dingen waar ik het meeste van geniet zijn toevallig gratis (natuur, rust, vrijheid, onafhankelijkheid, gezondheid enzo). Zijn al geruime tijd FO (2020) maar eigenljjk groeit het vermogen nog aan ipv dat we het afbouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ik denk dat ik hier een beetje tussenin zit. Een van de fijne dingen van de reis naar FO is dat ik me door die flinke zak geld nooit zorgen hoef te maken of ik iets wel kan betalen. Maar dat komt ook doordat ik geen extreme wensen heb. Als ik iets wil of moet, dan kan in dus gewoon iets goeds kopen. Maar daarbij kijk ik tegelijk ook wel naar de prijs-kwaliteit verhouding.

Dus die auto wordt dan bv een degelijke en zuinige, nieuwe of jonge Japanner of Korean. En als ik overweeg om dingen zoals een warmtepomp of zo aan te schaffen, dan wordt dat ook niet de goedkoopste, maar eerder een van de beste. Voor vakantie blijf ik wel naar de kosten kijken, maar is het ook wel fijn dat we gewoon zonder problemen om de paar jaar een verre reis kunnen maken. En daarbij bv kunnen kiezen voor de duurdere rechtstreekse vlucht in plaats van de goedkopere vlucht met overstap. Maar tegelijk vind ik het dan ook wel weer leuk om een leuke goedkope Airbnb uit te zoeken.

Maar wat je beschrijft is wel een van de grote risico's van mensen die zelfstandige worden, los van de FO gedachte. Er komt ineens een veel grotere smak geld binnen. En dan is het verleidelijk om ook veel meer uit te geven. Terwijl die smak geld ook deels bedoeld is om te reserveren voor mindere tijden en bv voor het pensioen. In veel gevallen blijft er, zeker de eerste tijd, na die noodzakelijke reserveringen niet heel veel meer over dan toen ze in loondienst waren. Maar als het uitgavenpatroon wel een 'upgrade' krijgt, dan kan het dus zijn dat je onder de streep juist minder overhoudt dan toen je in loondienst was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12

Het is nogal afhankelijk waarvoor.
Aan een vakantie kan ik,wel wat kwijt, maar dan vooral omdat we de laatste jaren kiezen voor ‘het noorden’ ipv het zuiden. Ijsland en Noorwegen zijn gewoon dure bestemmingen.

Aan andere dingen kan ik ook wel iets kwijt als ik echt de meerwaarde zie, en als het de spaarpot niet al te ver aan tast.
Ik ben de laatste jaren het type: minder maar beter.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Mirved schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:39:
[...]

Deels herkenbaar. Wat ik ook merk is dat als ik iets duurs gekocht heb/veel geld uitgegeven bijv voor een nieuwe tv dat ik ook meteen minder moeite heb om weer iets te kopen/ meer uit te geven. Soort van " nu maakt het toch niks meer uit".
Interessant.
Blijkbaar werkt het hetzelfde als met sigaretten. Als ik een week niet rook en denk: ik ben op de goede weg, laat ik er twee weken van maken en op dag 10 ga ik voor de bijl dan maakt het ook niks meer uit.
Dopamine?

Ik vind dit topic erg interessant en er is wel eens kritiek op vanuit andere topics maar ik vind het juist bewonderingswaardig om te zien dat er mensen bezig zijn met bewust consumeren. Want dàt is een van de pijlers van het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-06 14:26

Heb ik ook wel last van en soms doe ik het ook gewoon. Moet wel zeggen dat ik niet zo FIRE en/of minimalistisch leven nastreef als sommige hier. Ik besef me ook al te goed dat we maar 1 leven hebben en dat daar alles in moet gebeuren - uiteindelijk is iedereen een tikkende tijdbom. Een Omega horloge zou ik trouwens gewoon kopen, die is toch wel redelijk waardevast.

[ Voor 5% gewijzigd door ColeJ op 24-05-2024 08:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Toen ik net zzp’er werd en ook veel meer binnenkreeg heb ik wel even een paar dure dingen gedaan: visboot gekocht en onze oude camper op laten knappen. Daar hebben we nu na 10 jaar nog steeds veel plezier van.
Daarna mijn beleggingsinleg zo hoog gezet dat we leven alsof ik geen zzp inkomen heb. Beleggingsgeld is voor ons ‘weg’ en we leven van wat overblijft. dit dwingt mij onbewust om zuinig aan te doen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-06 11:25

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Zeker herkenbaar, over het algemeen leven wij 'zuinig' als je het zou vergelijken met anderen. We bezuinigen niet we leven gewoon naar wat we nodig zijn in tegenstelling tot het kopen om het kopen.
Zo nu en dan moeten wij uiteraard ook wel even krabben, want jeuk hebben we zeker wel. het zit daarbij dan vaak in bepaalde gadgets. Zo heb ik laatst nog een Quest VR bril gekocht (geen super extreme uitgave) maar die kan ik simpelweg verantwoorden qua gebruik, voor alles omtrent games wil ik uitkomen op een kostprijs van minder dan 1 euro per uur.

Qua echt grote uitgaven zoeken we bijvoorbeeld al een paar jaar naar een leuk huisje voor de zomermaanden in Zweden, we hebben hier echter duidelijke eisen gesteld waar het precies aan moet voldoen (nog niet gevonden). Tot die tijd huren we elke zomer voor een aantal maanden een huisje, kost wat maar het is het waard. Naast dat we er de rust vinden geeft het ook gelijk een betere beeldvorming van onze wensen qua huis en regio.

Ik denk dat al met al het belangrijkste is dat je doet wat goed voelt, voor wat betreft de aankoop, maar waarschijnlijk ook over langere tijd. Vind je het het geld waard en kan je het makkelijk veroorloven? doen! Als het je gelukkig maakt. zolang je je maar bewust bent van het hoe waarom en wat.
liever een jaar langer onderweg in je FO reis met een goede mentale gezondheid dan snel naar de finishlijn en jezelf depressief over de streep trekken.

bewustwording is key.

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-06 16:43

Shapeshifter

Get it over with

Nee, eigenlijk niet. Geld uitgeven an sich word ik niet blij van. Als ik iets nodig heb dan weeg ik af of ik meer wil betalen voor kwaliteit/luxe/features en ben ik doorgaans wel erg tevreden. Tegelijkertijd weet ik dat als iets luxer of meer features heeft dan ik nodig heb dan voelt dat als zonde en overbodig. Ik kan vooral gewoon niet wachten om uit het verplicht werkende leven te stappen en lekker 100% vrij te zijn in mijn tijd. Wat dat betreft vind ik het vooral jammer dat ik niet nog veel extreem zuiniger kan leven vanwege een gezin, dan was ik er al lang en breed geweest, dat is vooral iets waar ik mee worstel, niet zozeer een drang om dure spullen te kopen.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:13

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Veel reacties, en interessant om te lezen dat anderen dit ook wel eens ervaren.

@rube ik vind porterenee helemaal niet zo slecht hoor. Ze heeft handige bespaartips voor de massa. Het is ook niet gericht op 100% FIRE maar op zoveel mogelijk besparen naar mijn idee.

En Vincent Kouters is iemand die van 35k schuld naar tonnair in een paar jaar ging, en hij deelt nu elke week op linkedin zijn vermogen/portfolio om anderen te inspireren en te laten zien waarin hij investeert.

Kijk dat zzp salaris is leuk, maar mijn minster(es) van financiën thuis heeft alles strak gebudgetteerd. Dus op dit moment is het vooral heel veel meer sparen, ipv heel veel meer uitgeven.

Wij hebben wel eens geregeld 'no buy' maanden, dat we echt 0,0 bestellen via bol of amazon dat er gewoon niets gekocht wordt. Daarnaast heb ik buiten onderbroeken en sokken dit jaar nog geen kleding of schoenen gekocht. Ik merk ook dat ik naar heel veel aankopen kijk en denk 'nee laat maar zitten'. Ik zit tegenwoordig vinted af te struinen voor prima kleding en als we iets kopen kijk ik eerst op marktplaats.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M

Uiteraard. Zeker in de jaren dat de beurs stijgt en je letterlijk tienduizenden euro's aan rendement erbij ziet komen en je vervolgens twijfelt voor een uitgave van 100eur. In principe ben ik er redelijk strikt in en probeer zo veel mogelijk lifestyle inflatie te voorkomen.

Zelfs zit ik er ook in als @finsdefis . Ik mik op een spaarquote van boven de 50%. Ik heb het geluk dat ik altijd een flinke bonus krijg aan het einde van het jaar waardoor er dus ook wat ruimte is voor zulke 'verkwistingen' maar het is uiteraard beperkt. Op die manier probeer ik te voorkomen dat het, en x en y en z wordt.

Daarnaast geef ik wat minder om materiële dingen en zijn het vooral uitgaves aan vakanties en ervaringen wat het ook wat makkelijker maakt om het binnen de perken te houden

[ Voor 5% gewijzigd door R.van.M op 24-05-2024 10:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:54
Leuk/interessant om te lezen hoe mensen hun afwegingen maken m.b.t kopen van spullen. Zelf ben ik nog lang niet FO en ook niet heel serieus bezig met het worden ervan, maar tegelijkertijd zie ik wel veel paralellen in hoe ik leef / uitgeef / spaar en hoe hier mensen ook zo in het leven staan.

Ik koop weinig kleding en weinig luxe producten. Als ik iets koop kijk ik vooral ook naar de hoeveelheid tijd die ik er gebruik van maak vs de kosten. Een multi-sport horloge van 500 euro waar ik honderden uren per jaar plezier van heb en die functies heeft die ik ook daadewerkelijk gebruik (en die in een goedkopere variant niet te vinden zijn) kan ik voor mijzelf goed rechtvaardigen. Een aanschaf van een nieuwe tuinslang van 75 euro die ik max 3x per jaar 10 min gebruik (kleine stadstuin) stel ik al jaren uit.

Verder zijn vakanties voor mij een punt waar ik het budgetteren grotendeels even los laat. Misschien komt dat ook omdat ik single ben: vakanties zijn de highlights in mijn leven en ik probeer dan ook elke vrije week in de bergen en natuur door te brengen. Zeker icm een dure alpine-klim-hobby en het feit dat een groot deel van de hoogalpine tochten in Zwitserland liggen zorgt dat daar wel veel geld 'verdwijnt'. Gelukkig kan ik zelfstandig bergklimmen waardoor gidskosten (500 euro per dag, vaak max 2 personen gids en op moeilijke routes 1:1 begeleiding) mij bespaard blijven. Verder is het verblijven in berghutten op gletschers niet goedkoop, maar ook niet absurd duur. Dat komt omdat je elke vorm van luxe opoffert (slaapzalen, eten 'wat de pot schaft' ipv menukeuze), daarmee is Zwitserland of Italie op 3000-4500m hoogte ongeveer 100 euro per dag. Niet duur voor een berghotel waar alles met helicopter aangeleverd moet worden ;) maar als ik collega's vertel dat ik 100 euro per dag betaal voor een hotel waar je eerst nog 6 uur naartoe moet lopen en waar je met 20 op een kamer slaapt (soms met max 60cm breedte bed per persoon) in een soort hostel-stijl dan verklaart iedereen mij voor gek. Tot ze de foto's zien ;)

Mijn grootste 'gat' qua financien is op dit moment mijn auto. Het is een youngtimer en een behoorlijk slagschip (Saab 9-3), op LPG. Door wegvallen woon-werkverkeer betaal ik nu inclusief onderhoud, banden, verzekering, wegenbelasting, etc. denk ik 250 euro per maand voor de auto aan vaste lasten. Daar kan ik iets op gaan winnen door over te stappen naar een kleine benzineauto of zelfs naar geen auto. Maar de vrijheid die het hebben van een luxe auto mij geeft is mij ook wat waard, dus dit "gat" heb ik vooralsnog even geaccepteerd. Een intern dilemma komt af en toe bovendrijven. Zo is de airco kapot. Maken kost 800 euro maar ik rij nauwelijks in de auto. Maar ik heb hem vooral ook voor vakanties en weekendjes weg met mooi weer, en dan is het toch wel erg warm. Keuzes. 800 euro om 6 ritten per jaar niet in de hitte toe hoeven rijden? Ben er nog niet uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 24-05-2024 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogerthat
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19-06 19:14
[quote]loewie1984 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:35:

Je hebt wel wat losgemaakt! Mijn 10 cents. Mijn partner en ik geven value based uit. We hebben ondertussen zoveel vermogen dat we nergens meer voor hoeven te sparen. Het was voor mijn partner wel een flinke knop omzetten. Want alles kunnen kopen wanneer je wilt maar wel moeten bedenken of je het het waard vind is een shift. Wij hanteren hiervoor het geld is tijd principe. Dus vind ik deze aankoop het waard om 2 dagen voor te werken. Wij hebben dit jaar ook een lange vakantie gedaan van >10k. Voor mij echt veel te duur, maar het was de droomreis van mijn partner dus dubbel en dwars waard. Maar het blijft soms lastig, ik ga nu een nieuwe ipad halen, maar ga ik voor de Air of voor dat dikke oled scherm van de Pro. Ik ben er nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-06 14:38

cdoens

Peugeot-gek

Valorian schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:54:
Mijn grootste 'gat' qua financien is op dit moment mijn auto. Het is een youngtimer en een behoorlijk slagschip (Saab 9-3), op LPG. Door wegvallen woon-werkverkeer betaal ik nu inclusief onderhoud, banden, verzekering, wegenbelasting, etc. denk ik 250 euro per maand voor de auto aan vaste lasten. Daar kan ik iets op gaan winnen door over te stappen naar een kleine benzineauto of zelfs naar geen auto. Maar de vrijheid die het hebben van een luxe auto mij geeft is mij ook wat waard, dus dit "gat" heb ik vooralsnog even geaccepteerd. Een intern dilemma komt af en toe bovendrijven. Zo is de airco kapot. Maken kost 800 euro maar ik rij nauwelijks in de auto. Maar ik heb hem vooral ook voor vakanties en weekendjes weg met mooi weer, en dan is het toch wel erg warm. Keuzes. 800 euro om 6 ritten per jaar niet in de hitte toe hoeven rijden? Ben er nog niet uit.
Zijn de kosten 800€ als je het laat doen, of als je het zelf doet? Zelf doen wil nog wel eens een oplossing zijn, afhankelijk wat je autotechnische kennis is.

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Pagina: 1 ... 206 ... 269 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Inhoudelijke bespreking van digitale munten (bitcoins etc.) svp via het sub-forum daarover. Oppervlakkig benoemen dat je gebruik maakt van bitcoins is toegestaan, maar net als dat je hier geen in-dept bespreking gaat doen van je beleggingsstrategieën, is dat ook niet de bedoeling voor digitale munten, noch voor vastgoed-als-investering.