Dit had mijn reactie kunnen zijn. Al was het dan een beetje arrogant geweest om mijn eigen reactie als goede aanvulling te betitelen. En het trekt ons sowieso (nog?) niet om in een camper te zitten.MrBlack schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:04:
[...]
Goede aanvulling. Bij dit soort discussies zie je soms dat versimpeling leidt tot (te) simpele binaire conclusies (wel of niet doen). Hierboven vulde iemand me nog aan dat marginale belastingdruk blijkbaar anders werkt bij aftrek van pijler 3 lijfrentes. Die wist ik niet dus ook een goede aanvulling.
In onze situatie zijn we beide werknemers en heb ik de gelegenheid om extra in te leggen in een pijler 2 DC pensioenregeling. Dat vind ik aantrekkelijk vanuit onze persoonlijke situatie en overwegingen:
* box 3 vermogen zit al flink boven de vrijstelling en we leggen op maand basis de komende jaren significante bedragen in;
* huis ltv 10%;
* persoonlijke marginale druk ~56%, inleg van een euro in pijler 2 pensioen kost me dus 44 cent;
* schoolgaande kinderen / ouders in de buurt dus ik kan (wil) nog niet met een camper de wereld rondreizen ;-);
* ik wil in ieder geval de mogelijkheid creeeren om tzt (~55 jaar) veel minder of niet voor geld te hoeven werken. Zoveel mogelijk 'front loaden' van pensioenpremies om een mooi pijler 2 pensioen op te bouwen welke kan zorgen voor een 'basisinkomen' na aow leeftijd vind ik dus wel aantrekkelijk. De jaren tot AOW vullen we dan (eventueel) op met box 3 vermogen.
Maar goed, persoonlijke keuzes en we zitten ook wel in een luxe situatie als tweeverdieners met bovenmodale salarissen.
Uit interesse, leg jij via de WG extra in of in eigen beheer (omdat je de DC regeling specifiek noemt)?