Tommie12 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:48:
[...]
Ik hoop dat het per jaar is….
De belangrijkste dingen waarvan ik backup wil zijn mijn foto’s, en met office op een mac heb ik niet de beste ervaringen.
Ook geen idee hoe je backup van een ipad of telefoon doet op een microsoft office cloud.
Ik denk dat ik voor het gemak ga en 10€ pm ga betalen voor 2 TB en dan gezinsdelen ga instellen.
Heb zelf bijzonder weinig apple producten, maar om in te haken op de Onedrive optie.
Op Android is syncing met onedrive primair via de telefoon zelf aan te zetten. Ik ga er vanuit dat dit voor Apple weinig anders zal zijn.
Onedrive is verder inderdaad met name interessant indien je Office gebruiker bent. Persoonlijk gebruik ik Office veel, dus dan loont het. Want is in zekere zin de cloud opslag iets dat je er "gratis" bij krijgt. Indien je geen Office applicaties gebruikt, dan is het relatief duur. Standaardprijs voor een familie abonnement circa 100 Eur, voor een eventueel persoonlijk abo meen ik circa 60 - 70 Eur. Periodieke deals even buiten beschouwing gelaten.
Voordeel van het familie abonnement vind ik dan wel weer de 6x 1TB aan "backup" ruimte. Zowel ikzelf als mijn partner gebruiken hiervan beiden 1 persoonlijke cloud storage. Daarnaast synced ook mijn Synology NAS automatisch naar een eigen cloud drive.
In de toekomst zullen de kids ook een persoonlijke cloud storage drive kunnen gaan gebruiken.
Per persoon, zelfs indien er geen gebruik gemaakt meer zou worden van Office, wordt het dan weer voordeliger. Niet iedere andere aanbieder geeft namelijk dit soort family plans.
Voor mijn opslag van zakelijke documenten gebruik ik overigens geen Onedrive, maar Proton Drive.
Feitelijk zijn beide overigens niet zozeer backup oplossingen maar cloud opslag oplossingen. Backup mogelijkheden zijn tenslotte beperkt. Bij Onedrive bijvoorbeeld kun je tot 30 dagen terug herstellen van data.
Kard schreef op zondag 7 januari 2024 @ 00:15:
Ik ben er voor het eerst eens op deze manier aan gaan rekenen op een virtueel bierviltje. Aannames:
- 100% RE (geen inkomen uit werk/pensioen), onttrekking op basis van SWR
- 30k uitgaven in eerste jaar, exclusief VRH (klinkt misschien wat hoog maar heb hier verwachte inflatie tot RE datum in meegenomen)
- 7% vast rendement
- 36% VRH over daadwerkelijk rendement, geen vrijstelling
Als je helemaal geen rekening houdt met VRH is de rekensom lekker simpel, dan is de target 750k bij 4% SWR, en 1mln bij 3% SWR.
Als je VRH over deze targets optelt bij de uitgaven gaan de targets natuurlijk omhoog en klopt je VRH dus niet meer. Als ik dat met de hand een aantal keer bijwerk convergeert de target bij 4% SWR rond de 2mln. De VRH is dan 50k. Pittig dat je door toedoen van vermogensbelasting 2,7 keer zoveel vermogen nodig hebt, maar wellicht is dit nog enigzins haalbaar.
Echter vinden veel mensen een 4% SWR niet veilig genoeg, dus wat als je liever een 3% SWR hanteert? Met deze methode convergeert de target dan pas rond de 7mln, met een royale VRH van 176k (bijna 6x de overige uitgaven!). Dat is natuurlijk absurd.
Reken ik nu helemaal verkeerd, zijn mijn aannames te onrealistisch, of is FIRE vanuit box 3 met 3% SWR en de VRH zoals het er nu uit lijkt te gaan zien praktisch onhaalbaar?
De SWR van 4% is gebaseerd op de trinity studie met een retirement periode van 30 jaar, hierbij een 95% kans om na deze 30 jaar met 0 of meer geïnvesteerd vermogen te eindigen.
Voor een FIRE scenario is de uitkomst van deze studie dus eigenlijk weinig relevant bij hedendaagse levensverwachting. indien jij voor een leeftijd van 55 - 60 jaar verkiest met vervroegd pensioen te gaan. Je withdrawal rate zul je dan willen verlagen, om te komen tot een meer perpetual withdrawal rate (PWR). Waarbij op basis van je jaarlijkse onttrekking er geen daling in vermogen zal optreden, en je theoretisch "oneindig" met pensioen zou kunnen gaan.
In de praktijk, kun je er natuurlijk ook voor kiezen hier ergens tussen te gaan zitten.
Daarnaast, belangrijk om niet te vergeten is dat veel SWR en PWR data online gebaseerd zijn op een Amerikaans gedachtengoed. Geen AOW, geen pensioen aanspraak anderszins. Lijfrente constructies kennen ze bij mijn weten ook niet als fiscaal voordelige optie. Dit is natuurlijk individueel bepaald, zeker in het geval van FIRE. Maar goed om rekening mee te houden in je projecties.
Je uitgaven zijn daarnaast redelijk hoog, dat is uiteindelijk mede bepalend in je FIRE projectie in deze. Is 30K uitgaven noodzakelijk? Waar is deze begroting op gebaseerd? Zit hier een aflopende factor nog in (bijvoorbeeld hypotheek?).