Dank voor de reacties op mijn bierviltje, ik snap dat dit een beetje kort door de bocht is, maar in een relatief vroeg FIRE stadium vind ik simplificaties handig omdat er toch nog genoeg gaat veranderen, en ik dan vooral met de grote lijnen bezig wil zijn. Maar dan moeten het natuurlijk wel de juiste simplificaties zijn.
Als je ideeën hebt voor betere rekenmethoden hoor ik het graag
Het liefst blijf ik in dit stadium nog weg van ingewikkelde spreadsheets en simulaties, maar als het niet anders kan is dat ook een conclusie.
helloitsme schreef op zondag 7 januari 2024 @ 06:54:
Er van uitgaande dat je dit soort bedragen niet al op je 30e hebt, maar eerder rond je 50+ (behalve natuurlijk een paar zeer succesvolle ondernemers, of mensen die ergens heel veel geluk mee hebben gehad), kan je dan niet veel beter voor een deel gebruik gaan maken van belasting vrij pensioen beleggen/sparen?!
Dan heb je de periode 67+ qua financiën geregeld en over die bedragen betaal je ook geen vrh. Hoef je alleen nog maar de 10-20 jaar tot de officiële pensioen leeftijd af te dekken. En daar heb je veel minder geld voor nodig en dus ook veel minder vrh.
Pensioenbeleggen kan inderdaad, en precies een van de redenen dat ik dit wilde berekenen. Voorheen had ik niet eens jaarruimte, maar sinds de nieuwe pensioenwet is die wel aanzienlijk. Er zijn wat nadelen aan 2e pijler, zoals beperkte flexibiliteit, steeds veranderende regels, renterisico (bij niet-beleggende uitkeringen), beperkt aanbod aan uitkeringsproducten met mogelijk slechte voorwaarden. Maar als nu blijkt dat het vanuit enkel box 3 niet realistisch is, wordt de keuze makkelijk.
Wat volgens mij wel eens wordt vergeten in de "overbrugging" denkwijze is dat als je veel korter werkt, je dus ook veel minder jaren pijler 2/3 pensioen hebt kunnen opbouwen dan iemand die tot AOW-leeftijd pensioneert. Maar daar valt ook wel rekening mee te houden natuurlijk.
Daarnaast vind ik het ook twijfelachtig om aan te nemen dat de AOW zoals die nu bestaat, over lange tijd nog overeind staat. Stelsel staat aardig onder druk. Helemaal geen AOW zal ook niet snel gebeuren, maar is het onrealistisch dat het bijvoorbeeld afhankelijk gaat worden van je overige inkomsten? Valt nu weinig over te zeggen, maar ik wil mezelf ook niet bij voorbaat rijk rekenen met AOW.
HandyLumberjack schreef op zondag 7 januari 2024 @ 07:24:
Daarnaast, je gaat uit van een "vast rendement" i.c.m. een SWR. Maar een SWR gaat meestal uit van een wisselend rendement over de jaren, en is dus de veilige onttrekking als het allemaal tegen zit. Als het allemaal tegen zit op de beurs hoef je straks in het nieuwe stelsel ook veel minder belasting te betalen, dus het effect is veel kleiner dan je nu berekend.
Ja dat is een goed punt. Als je dit wilt vermijden kom je denk ik niet onder een simulatie uit? Eigenlijk wilde ik me daar nog niet aan wagen, omdat het nog zo ver weg is vind ik het grote plaatje voldoende. Maar als het niet anders kan moet ik daar toch misschien eens naar gaan kijken.
helloitsme schreef op zondag 7 januari 2024 @ 06:54:
Ik betwijfel een beetje of je het wel zo uit kan rekenen, want je komt in een oneindige loop terrecht: Je hebt meer vermogen nodig voor de vrh, maar daar betaal je ook weer meer vrh over zodat je weer meer vermogen nodig hebt waar je weer meer vrh over moet betalen, etc.
JURIST schreef op zondag 7 januari 2024 @ 07:20:
Wat al is gezegd, je komt in een oneindige loop terecht als je niet uitkijkt.
Stel 4% SWR en 30/k, benodigd kapitaal 750/k Hier betaal je na vrijstelling, 7% rendement en 36% belasting belasting over = 17,5/k. Dan heb je in principe elk jaar (zonder heffingskortingen en andere aftrek) 47,5/k ca. 1,2 mio nodig zou ik zeggen achterop een bierviltje.
Ja inderdaad, maar is dit niet ook de harde realiteit? De VRH die je betaalt is immers een uitgave zoals elke andere, en zal dus ook gedekt moeten worden vanuit je vermogen. Waar betaal je in de rekensom hierboven de VRH over (1,2 mio - 750k) van? Dan heb je toch eigenlijk een hogere WR dan 4%?
(En ja, in theorie kun je oneindig doorgaan, maar het gat wordt steeds een stuk kleiner, dus na een aantal iteraties kom je wel tot een bedrag waarbij je "tekort" verwaarloosbaar is. Dat waren de bedragen die ik noemde.)
psychodude schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:05:
De SWR van 4% is gebaseerd op de trinity studie met een retirement periode van 30 jaar, hierbij een 95% kans om na deze 30 jaar met 0 of meer geïnvesteerd vermogen te eindigen.
Voor een FIRE scenario is de uitkomst van deze studie dus eigenlijk weinig relevant bij hedendaagse levensverwachting. indien jij voor een leeftijd van 55 - 60 jaar verkiest met vervroegd pensioen te gaan. Je withdrawal rate zul je dan willen verlagen, om te komen tot een meer perpetual withdrawal rate (PWR). Waarbij op basis van je jaarlijkse onttrekking er geen daling in vermogen zal optreden, en je theoretisch "oneindig" met pensioen zou kunnen gaan.
Ik was niet bekend met de term PWR (en associeer SWR niet per se met Trinity), maar dat was effectief wel wat ik bedoelde. Ik weet dat de 4% van Trinity binnen vrij specifieke omstandigheden geldt, waaronder inderdaad een beperkte looptijd. Wat het dan wel moet zijn is erg persoonlijk, maar zal voor de meesten ergens tussen de 3% en 4% uitkomen verwacht ik, vandaar mijn scenario met 3%.
psychodude schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:05:
Je uitgaven zijn daarnaast redelijk hoog, dat is uiteindelijk mede bepalend in je FIRE projectie in deze. Is 30K uitgaven noodzakelijk? Waar is deze begroting op gebaseerd? Zit hier een aflopende factor nog in (bijvoorbeeld hypotheek?).
Dit is gebaseerd op huidige uitgaven (die naar mijn idee bescheiden zijn, kan echt niet veel lager) met wat correcties:
- Min hypotheek omdat die tegen die tijd (bijna) afbetaald is
- Plus een percentage lifestyle inflation omdat ik denk dat het wat naïef is dat dit helemaal te vermijden valt
- Plus een vast extra bedrag omdat ik ook denk dat het niet realistisch is om helemaal geen extra kosten te maken als je niet meer een groot deel van de week druk bent met werk (denk aan entertainment en reizen)
- Plus 2,3% inflatie compounded over de jaren tot verwachte FI
Van de drie factoren die ik erbij optel is de inflatiecorrectie met afstand de grootste. Compounded over veel jaren tikt dat hard aan. Ik bedenk me nu wel dat ik dan ook rekening moet houden met het feit dat een miljoen tegen die tijd minder spannend is dan een miljoen anno 2024.