Volgens mij kan deze discussie beter in een huizenmarkt topic worden uitgevochten.
Begin december heb ik een pluk aandelen verkocht voor de verbouwing van de tuin. Achteraf gezien gaan we de tuin toch wat minder duur aanleggen en wil ik mijn middelen weer beleggen.
Nu zit ik met peildatumarbitrage... volgens mij mag ik nu officieel pas weer in maart dat bedrag inleggen (tenzij ik gewoon de VRH erover betaal wat ik uiteraard niet wil). Any tips?
Nu zit ik met peildatumarbitrage... volgens mij mag ik nu officieel pas weer in maart dat bedrag inleggen (tenzij ik gewoon de VRH erover betaal wat ik uiteraard niet wil). Any tips?
Geen antwoord op je vraag, maar je maakt me nieuwsgierig, heb je zo'n grote tuin, of was je van plan om een (duur) zwembad oid aan te leggen?
Of was het een fictief verhaal wat wel of niet standhoud met betrekking tot peildatumarbitrage en een zakelijke overwegingrube schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:43:
Geen antwoord op je vraag, maar je maakt me nieuwsgierig, heb je zo'n grote tuin, of was je van plan om een (duur) zwembad oid aan te leggen?
De regels kun je hier lezenColeJ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:32:
Begin december heb ik een pluk aandelen verkocht voor de verbouwing van de tuin. Achteraf gezien gaan we de tuin toch wat minder duur aanleggen en wil ik mijn middelen weer beleggen.
https://www.belastingdien...-verplaatsen-binnen-box-3
Daaruit is de volgende zinssnede denk ik de relevante
als u aannemelijk kunt maken dat de verplaatsing om zakelijke redenen was en dus niet om fiscale redenen.
Als het om een klein percentage van je vermogen gaat zou ik mij er niet te veel zorgen over maken. Heb je echt flinke verschuivingen in je vermogen dan zou ik gewoon wachten tot de 3 maanden voorbij zijn.
Is prima te verdedigen dus gewoon doen. Zolang je maar niet ' toevallig' de komende jaren ook telkens zo'n situatie hebt.ColeJ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:32:
Lees jij ergens over welk bedrag het gaat?rube schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:43:
Een tuin aanleggen kan 5000€ kosten, maar ook 50.000€.
Sony A7 iv en wat recycled glas
NeeTommie12 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:22:
[...]
Lees jij ergens over welk bedrag het gaat?
Helemaal waar. Ook wel minder of nog veel meer.Een tuin aanleggen kan 5000€ kosten, maar ook 50.000€.
Soms moet je ook tussen de regels door kunnen lezen en de informatie combineren met eerdere posts van (@ColeJ. En dan vraag ik me af: in december verkocht om de tuin (later) aan te passen? Paar weken later al van gedachten veranderd? Een pluk = best veel? Volgens mij heeft ColeJ best een behoorlijk vermogen, maar dan aandelen toch moeten verkopen, dan moet dan best wel een flink bedrag zijn? En wat is het plan nu dan als dat zoveel goedkoper is?
Dus dat wekte mijn interesse wel wat het plan dan wel niet was en wat voor tuin dat dat was. Een belastinginspecteur zou dezelfde gedachte hebben denk ik
[ Voor 3% gewijzigd door rube op 15-01-2024 09:44 ]
Ach... als ik morgen 10k€ op tafel moet leggen, dan moet ik ook eerst wat aandelen verkopen.rube schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:38:
[...]
Nee
[...]
Helemaal waar. Ook wel minder of nog veel meer.
Soms moet je ook tussen de regels door kunnen lezen en de informatie combineren met eerdere posts van (@ColeJ. En dan vraag ik me af: in december verkocht om de tuin (later) aan te passen? Paar weken later al van gedachten veranderd? Een pluk = best veel? Volgens mij heeft ColeJ best een behoorlijk vermogen, maar dan aandelen toch moeten verkopen, dan moet dan best wel een flink bedrag zijn? En wat is het plan nu dan als dat zoveel goedkoper is?
Dus dat wekte mijn interesse wel wat het plan dan wel niet was en wat voor tuin dat dat was. Een belastinginspecteur zou dezelfde gedachte hebben denk ik. Dus dan moet het verhaal wel goed zijn.
Cashvoorraad is laag op dit moment.
Ja hoor. In je aangifte inkomstenbelasting 2024 aanvinken dat er sprake is van peildatumarbitrage op basis van zakelijke overwegingen en je zakelijke overwegingen uitleggen..ColeJ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:32:
Succes. Ik hoor ik graag de uitkomst overigens.
skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut
Vind je dat niet onprettig? Wat als dan net de aandelen laag staan?Tommie12 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:46:
[...]
Ach... als ik morgen 10k€ op tafel moet leggen, dan moet ik ook eerst wat aandelen verkopen.
The best is yet to come
Ja, van jou verbaasd me dat ook niet.Tommie12 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:46:
[...]
Ach... als ik morgen 10k€ op tafel moet leggen, dan moet ik ook eerst wat aandelen verkopen.
Maar @ColeJ gaf in 2022 volgens mij nog aan dat beleggen geen optie was en ik verwacht dat daar wat meer cash beschikbaar zou zijn gedurende de aanleg van een tuin voor het betalen daarvan.
Overigens geven de meeste mensen in dit topic geen 50K uit aan de tuin.
Dus vandaar mijn interesse voor de tuin van @ColeJ.
Er stond 'als'. Zo vaak komt het niet voor dat je morgen 10k op tafel moet leggen. Meestal kan dat prima wachten tot er 1-3 maandsalarissen binnen zijn.Dean Martin schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:54:
[...]
Vind je dat niet onprettig? Wat als dan net de aandelen laag staan?
Ik snap dat leefstijlen verschillen. Persoonlijk kan het wel zo zijn dat ik morgen beslis om een vakantie te boeken bijvoorbeeld en dan zou ik het onprettig vinden om eerst aandelen te moeten verkopen.de Peer schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:56:
[...]
Er stond 'als'. Zo vaak komt het niet voor dat je morgen 10k op tafel moet leggen. Meestal kan dat prima wachten tot er 1-3 maandsalarissen binnen zijn.
Maar los daarvan, vraag ik me ook af of het ook qua rendement handig is.
The best is yet to come
Nee, ik vind dat geen probleem.Dean Martin schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:54:
[...]
In November hadden we een grotere uitgave, en toen is de cashvoorraad wat gezakt. Nu loopt die rustig terug op, en zodra dat gaat naar meer dan 2-3 maandlonen koop ik terug aandelen bij. (tenzij ik weet dat er terug een grotere uitgave aan komt, dan wacht ik wel even)
10k is ondertussen een behoorlijk klein percentage van mijn portefeuille, dus dan kies ik wel wat ik het liefst kwijt ben.
Mijn spaarrekening ademt gewoon.
Maar eerlijk, het gebeurt uiterst zelden dat ik echt moet verkopen.
Er zijn van die kosten waarvan je weet dat die er wel eens aan komen, maar niet wanneer. (auto of duwtje in de rug voor de kinderen als ze een huis kopen)
Haha scherpe analyse - eerdere posts combinerenrube schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:38:
[...]
Nee
[...]
Helemaal waar. Ook wel minder of nog veel meer.
Dus dat wekte mijn interesse wel wat het plan dan wel niet was en wat voor tuin dat dat was. Een belastinginspecteur zou dezelfde gedachte hebben denk ik. Dus dan moet het verhaal wel goed zijn.
Het verhaal is dat wel dat wij een nieuwbouwhuis hebben waar de tuin nog aangelegd moet worden. Deze tuin gaat geen 50k kosten maar een tuin kost wel serieus geld. Ik was gewoon benieuwd of de hele peildatumarbitrage wel stand kan houden en jullie meningen daarover. Overig is ongeveer 60% van mijn vermogen belegd in gespreide ETF's. De rest in deposito's en variabele rekeningen. Een kleine 4% zit in crypto. Dit is overigens los van een verhuurd appartement - de verhoudingen liggen wel iets anders dus.
[ Voor 8% gewijzigd door ColeJ op 15-01-2024 10:03 ]
En als de fiscus mijn uitleg dan niet voldoende vind dan moet ik alsnog de VRH betalen - zonder boete? Dan zou je het altijd kunnen proberen lijkt me...JanHenk schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:46:
[...]
Ja hoor. In je aangifte inkomstenbelasting 2024 aanvinken dat er sprake is van peildatumarbitrage op basis van zakelijke overwegingen en je zakelijke overwegingen uitleggen..
Succes. Ik hoor ik graag de uitkomst overigens.
Een vakantie lukt meestal wel, en die kan ik ook wat temporiseren door bv met een credit card te betalen.Dean Martin schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:58:
[...]
Ik snap dat leefstijlen verschillen. Persoonlijk kan het wel zo zijn dat ik morgen beslis om een vakantie te boeken bijvoorbeeld en dan zou ik het onprettig vinden om eerst aandelen te moeten verkopen.
Maar los daarvan, vraag ik me ook af of het ook qua rendement handig is.
Als jij een offerte of berekening voor dat bedrag kan aantonen dan lijkt mij niet dat een inspecteur je hierop gaat pakken. Hooguit trek het aandacht om te kijken of je dit vaker doet, niet dat je volgend jaar weer een verbouwing afblaast rond de jaarwisseling. Belastinginspecteurs zijn net mensenColeJ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:07:
[...]
En als de fiscus mijn uitleg dan niet voldoende vind dan moet ik alsnog de VRH betalen - zonder boete? Dan zou je het altijd kunnen proberen lijkt me...
Zonder boete lijkt me wel. Want je hebt geen 'onjuiste aangifte' gedaan, maar e.e.a. netjes aangegeven 'naar eer en geweten'. Bij gebrek aan enige jurisprudentie omtrent dit nieuwe wetsartikel is het tevens nog totaal onduidelijk wat er exact kwalificeert als zakelijke overwegingen. Misschien valt dit er niet onder, misschien wel, maar een vergrijpboete lijkt me in ieder geval niet op z'n plaats als je de aangifte inkomstenbelasting netjes hebt ingevuld.ColeJ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:07:
[...]
En als de fiscus mijn uitleg dan niet voldoende vind dan moet ik alsnog de VRH betalen - zonder boete? Dan zou je het altijd kunnen proberen lijkt me...
Dit even los van mijn mening over deze 'overbruggingswet box 3', daar zitten nog veel meer haken en ogen aan.
Over de lange termijn stijgen aandelen, dus tenzij je weet dat er een grote uitgave aankomt kun je beter je "buffer" in aandelen steken. Het aanhouden van cash is in principe een verzekering voor een uitgave die je zelf kan dragen. De kans dat de aandelen lager staan is kleiner dan dat de aandelen hoger staan.Dean Martin schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:54:
[...]
Deze situatie is vooral relevant voor diegene die al een flink stuk onderweg zijn waarbij de buffer nog maar een klein bedrag is van het totale vermogen. Als je buffer de helft van je vermogen is dan is er wat meer voor te zeggen omdat je een eventuele daling van aandelen niet kan opvangen.
Het is hier geen geheim dat ik sowieso maar een klein percentage van mijn vermogen in aandelen heb. Maar los daarvan vind ik het zelf gewoon prettig om per direct over een behoorlijk bedrag kan beschikken, en op het totale vermogen is dat ook maar een klein percentage uiteindelijk.R.van.M schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:46:
[...]
Over de lange termijn stijgen aandelen, dus tenzij je weet dat er een grote uitgave aankomt kun je beter je "buffer" in aandelen steken. Het aanhouden van cash is in principe een verzekering voor een uitgave die je zelf kan dragen. De kans dat de aandelen lager staan is kleiner dan dat de aandelen hoger staan.
Deze situatie is vooral relevant voor diegene die al een flink stuk onderweg zijn waarbij de buffer nog maar een klein bedrag is van het totale vermogen. Als je buffer de helft van je vermogen is dan is er wat meer voor te zeggen omdat je een eventuele daling van aandelen niet kan opvangen.
De vraag was ook niet veroordelend, maar louter informatief.
The best is yet to come
Het antwoord was ook niet veroordelendDean Martin schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:56:
[...]
Het is hier geen geheim dat ik sowieso maar een klein percentage van mijn vermogen in aandelen heb. Maar los daarvan vind ik het zelf gewoon prettig om per direct over een behoorlijk bedrag kan beschikken, en op het totale vermogen is dat ook maar een klein percentage uiteindelijk.
Ik was in de veronderstelling (en laten we het loskoppelen van de persoon Tommie) dat het 'gedwongen' verkopen van aandelen om ze om te zetten in liquide niet handig was door de koersschommelingen.R.van.M schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:59:
[...]
Het antwoord was ook niet veroordelendAls we kijken naar gemiddelde rendementen kost het aanhouden van vrij opneembaar cash ongeveer 6% van het bedrag per jaar. Het is voor iedereen een persoonlijke afweging hoe dit past in het totaalplaatje.
The best is yet to come
Er zijn nu opneembare spaarrekeningen waar je 4% krijgt, je gaat uit van 10% rendement voor aandelen voor inflatie en belasting?R.van.M schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:59:
[...]
Het antwoord was ook niet veroordelendAls we kijken naar gemiddelde rendementen kost het aanhouden van vrij opneembaar cash ongeveer 6% van het bedrag per jaar. Het is voor iedereen een persoonlijke afweging hoe dit past in het totaalplaatje.
Er zijn portfolio's waar een bepaald percentage cash deel uitmaakt van de verdeling. Die presteren volgens mij niet allemaal dat x-percentage x 6% lager dan 100% aandelen. En het zal ook sterk afhangen van welke tijdsperiode je dat wilt en kunt bekijken/afwachten.
Cash kun je gebruiken door automatisch (bij bepaalde bandbreedtes) te herbalanceren, waardoor je relatief goedkoop kan kopen (en/of duur kunt verkopen).
Nee, maar als je maar 5K nodig hebt zal het je niet zo heel veel "kosten" (kleine impact want beperkt verlies) En als je nog werkt en een maandelijks inkomen hebt kun je het vaak ook vast vooruit schuiven (kleine kans dus dat je moet verkopen). Dus is het risico niet zo groot.Dean Martin schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:12:
[...]
Ik was in de veronderstelling (en laten we het loskoppelen van de persoon Tommie) dat het 'gedwongen' verkopen van aandelen om ze om te zetten in liquide niet handig was door de koersschommelingen.
Maar als je geen maandelijks inkomen meer hebt en je bijvoorbeeld 40K per jaar nodig hebt, dan is het risico (impact x kans) groter als je alles in aandelen hebt (en je hebt een crash van 30% en duurt een jaar of 5+ voor het terug op niveau is).
Het risico is dus erg situatie afhankelijk.
Zelfs bedrijfsobligaties met een brutorendement van 6% (waarop in België 30% belasting wordt afgehouden +> netto 4,2%) en omzetbaar in cash op vijf tot zeven dagen.rube schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:14:
[...]
Er zijn nu opneembare spaarrekeningen waar je 4% krijgt, je gaat uit van 10% rendement voor aandelen voor inflatie en belasting?
En het is idd niet omdat het gemiddelde rendement op aandelen bruto 10% bedraagt, laat staan netto, dat dit ook zo is op het ogenblik dat je een grotere uitgave wil doen, laat staan een niet geplande.
Maar iedereen vaart de koers die het beste bij de eigen situatie past.
Hier schommelt de aangehouden cash bv. tussen 5000 en 100.000 €.
Maar dat is een persoonlijke keuze waarvoor ik alleen verantwoording aan mezelf moet afleggen en geen "aanbeveling" voor wie dan ook.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 15-01-2024 11:22 ]
Louter informatief, hoe is jouw vermogen dan verdeeld?Dean Martin schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:56:
[...]
Het is hier geen geheim dat ik sowieso maar een klein percentage van mijn vermogen in aandelen heb. Maar los daarvan vind ik het zelf gewoon prettig om per direct over een behoorlijk bedrag kan beschikken, en op het totale vermogen is dat ook maar een klein percentage uiteindelijk.
(ik zag jouw vraag helemaal niet als kritiek)
En ik heb ondertussen goed leren leven met koersschommelingen. Als ik kijk naar 2023, dan is het verschil tussen de hoogste piek en het laagste dalletje makkelijk een half jaarloon. Maar ga naar de onderliggende waarden kijken, en de pieken en dalen liggen uiteraard niet op dezelfde momenten.
Inflatie is niet relevant omdat het voor beide asset klassen hetzelfde is.rube schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:14:
[...]
Er zijn nu opneembare spaarrekeningen waar je 4% krijgt, je gaat uit van 10% rendement voor aandelen voor inflatie en belasting?
Er zijn portfolio's waar een bepaald percentage cash deel uitmaakt van de verdeling. Die presteren volgens mij niet allemaal dat x-percentage x 6% lager dan 100% aandelen. En het zal ook sterk afhangen van welke tijdsperiode je dat wilt en kunt bekijken/afwachten.
Cash kun je gebruiken door automatisch (bij bepaalde bandbreedtes) te herbalanceren, waardoor je relatief goedkoop kan kopen (en/of duur kunt verkopen).
Nu met het nieuwe systeem kun je inderdaad wat minder tellen door de VRH
Verder is het gemiddelde verschil tussen aandelen (7%) en vrij opneembaar spaargeld (1%) ongeveer 6% langdurig. Wellicht dat het nu tijdelijk wat minder is, maar langdurig is dat het verschil dus ook het langdurig aanhouden van een buffer zal uiteindelijk bij dat percentage uitkomen als gemist rendement.
Tenzij je binnenkort een grote uitgave zal doen zie ik geen nut in het aanhouden van cash om te herbalanceren of andere redenen. De kosten (gemist rendement) zullen niet tegen de baten.
Offtopic; volgens spaarinformatie.nl is de hoogste vrij opneembare 2,75%
Op dit moment is de verdeling grofweg:Tommie12 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:31:
[...]
Louter informatief, hoe is jouw vermogen dan verdeeld?
(ik zag jouw vraag helemaal niet als kritiek)
En ik heb ondertussen goed leren leven met koersschommelingen. Als ik kijk naar 2023, dan is het verschil tussen de hoogste piek en het laagste dalletje makkelijk een half jaarloon. Maar ga naar de onderliggende waarden kijken, en de pieken en dalen liggen uiteraard niet op dezelfde momenten.
50% Deposito's
30% Vastgoed (tel mijn eigen afbetaalde huis niet mee)
20% Spaarrekening vrij opneembaar
Ook zeker niet optimaal, maar dat is waar ik me prettig bij voel.
[ Voor 4% gewijzigd door Dean Martin op 15-01-2024 11:35 ]
The best is yet to come
Nou ja, het was voor mij relevant omdat ik benieuwd was (en ben) met welk percentage je rekent voor aandelen (voor inflatie).R.van.M schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:34:
[...]
Inflatie is niet relevant omdat het voor beide asset klassen hetzelfde is.
Die is niet volledig. Zie ook het spaartopic hier op tweakers. 4% is welliswaar een actie maar echt mogelijk.Offtopic; volgens spaarinformatie.nl is de hoogste vrij opneembare 2,75%
Als je herbalanceert tussen cash en aandelen zul je zien dat je niet op dat zelfde percentage uitkomt. Dat is wellicht tegen je gevoel, maar hier is dat vrij uitvoerig rekenkundig uitgelegd: https://portfoliocharts.c...on-the-rebalancing-bonus/R.van.M schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:34:
[...]
....Verder is het gemiddelde verschil tussen aandelen (7%) en vrij opneembaar spaargeld (1%) ongeveer 6% langdurig. Wellicht dat het nu tijdelijk wat minder is, maar langdurig is dat het verschil dus ook het langdurig aanhouden van een buffer zal uiteindelijk bij dat percentage uitkomen als gemist rendement.
Je hebt wel gelijk dat het rendement op lange termijn (op basis van de historische data) minder zal zijn, maar dus niet net zoveel als het langdurige gemiddelde verschil. Een klein percentage cash kan in bepaalde situaties dus echt nuttig zijn, denk ook aan sequence risk, en iets minder rendement schelen dan je dacht.
De inflatie heeft geen impact want als deze bijv 3% is dan is het op beide aandelen en spaargeld hetzelfde ongeacht welk rendement ik neem.rube schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:41:
[...]
Nou ja, het was voor mij relevant omdat ik benieuwd was (en ben) met welk percentage je rekent voor aandelen (voor inflatie).
[...]
Die is niet volledig. Zie ook het spaartopic hier op tweakers. 4% is welliswaar een actie maar echt mogelijk.
Bv aandelen (rendement 10%- inflatie 3%) vs Spaargeld (rendement 4%- inflatie 3%) is hetzelfde als direct de netto rendementen nemen 7%-1%
Over het algemeen wordt er met netto rendementen gerekend omdat je andere grote swings krijgt in de cijfers ten tijde van hoge inflatie. Het is leuk als je 8,14% rente krijgt op je spaarrekening, maar als de inflatie 12,34% is heb je er natuurlijk weinig aan.
Voor een inzicht in netto rendementen per klasse kun je hier kijken
https://www.portfoliovisu...rical-asset-class-returns
Als je deze bron neemt komt je op gemiddeld
Inflatie 3,98%
Aandelen 11,45%
Cash 4,59%
Aandelen netto 7,47% - Cash netto 0,61% = 6,86% gemist rendement van het aanhouden van cash langdurig.
Thanks! Ik zal het eens lezen. Altijd goed om nieuwe inzichten op te doen.rube schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:16:
[...]
Als je herbalanceert tussen cash en aandelen zul je zien dat je niet op dat zelfde percentage uitkomt. Dat is wellicht tegen je gevoel, maar hier is dat vrij uitvoerig rekenkundig uitgelegd: https://portfoliocharts.c...on-the-rebalancing-bonus/
Je hebt wel gelijk dat het rendement op lange termijn (op basis van de historische data) minder zal zijn, maar dus niet net zoveel als het langdurige gemiddelde verschil. Een klein percentage cash kan in bepaalde situaties dus echt nuttig zijn, denk ook aan sequence risk, en iets minder rendement schelen dan je dacht.
Edit; voor sequence risk speelt natuurlijk een heel ander verhaal. Ik ben hier vrij bewust mee bezig omdat mijn RE datum dichterbij komt. Hiervoor ben ik nu deposito's aan het opbouwen maar dat is dus niet een buffer en ook niet vrij opneembaar.
[ Voor 16% gewijzigd door R.van.M op 15-01-2024 13:49 ]
Dat weet ik, ik heb ook niet beweerd dat het wel impact had. Ik was alleen nieuwsgierig met welke cijfers je rekende. Dat heb je nu (uitgebreid) aangegeven, bedankt!R.van.M schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:32:
[...]
De inflatie heeft geen impact want als deze bijv 3% is dan is het op beide aandelen en spaargeld hetzelfde ongeacht welk rendement ik neem.
Ik ga die tabel (en website) later ook eens bekijken op een groter scherm.
Mag ik vragen waarom er 0% geinvesteerd is in aandelen/ETF's ? Ben je met pensioen?Dean Martin schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:34:
[...]
Op dit moment is de verdeling grofweg:
50% Deposito's
30% Vastgoed (tel mijn eigen afbetaalde huis niet mee)
20% Spaarrekening vrij opneembaar
Ook zeker niet optimaal, maar dat is waar ik me prettig bij voel.
Mijn verdeling is ongeveer:
1,5% cash
3% bitcoins/etherium trackers
92,5% aandelen
3% ETF's
Qua leeftijd nog verre vanphantom09 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:39:
[...]
Mag ik vragen waarom er 0% geinvesteerd is in aandelen/ETF's ? Ben je met pensioen?
1,5% cash
92,5% aandelen
3% ETF's
Ik ben risicomijdend en aandelen geven me daarin onrust.
The best is yet to come
Dan gewoon rustig beginnen met een beetje aandelen hé.Dean Martin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:02:
[...]
Qua leeftijd nog verre vanik ben 38.
Je hebt nog veel tijd om het te leren en om er rust bij te vinden.
Op lange termijn zijn er bijzonder weinig alternatieven voor aandelen als je kijkt naar risk/reward, en als de inflatie wil compenseren
Heel interessante materie, dit legt ook goed uit waarom de grote volatiliteit van 100% stock een risico is, in met name de onttrekkingsfase.rube schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:16:
[...]
Als je herbalanceert tussen cash en aandelen zul je zien dat je niet op dat zelfde percentage uitkomt. Dat is wellicht tegen je gevoel, maar hier is dat vrij uitvoerig rekenkundig uitgelegd: https://portfoliocharts.c...on-the-rebalancing-bonus/
Ik kan me nu ook goed voorstellen dat je, bij grotere portfolio's, niet meer naar 100% aandelen gaat maar er ook minder volatiele assetclasses bij neemt, die misschien zelfs een contrabeweging aan aandelen hebben. Dat kost je in goede tijden een stukje rendement, maar in slechte (beurs)tijden haal je de outperformance. De lagere drawdowns werken vervolgens heel lang door qua compounding...
Ik ben in ieder geval niet meer zo overtuigd van 100% aandelen, iets dat eigenlijk de basis is van de FIRE-theorie en wat ik nu ook heb.
Volgens mij hebben jij en o.a. @Magpie een andere portfolio dan 100% aandelen, met andere asset classes. Maar verhoudingsgewijs zijn het (zo lijkt het althans) weinig die 'het anders doen'. Ik ga me hier nog wat meer in verdiepen.
Speciaal voor @R.van.M @Tommie12 en @JanHenk gezien de laatste discussie en opmerkingen, maar uiteraard ook voor anderen die hier graag kritisch naar willen kijken :-).
Hier een voorbeeld waarom een 100% aandelen porterfeuille volgens mij niet op elke moment het beste is. Zeker niet kort voor en in het begin van de ontrekkingsfase. Ik ben altijd al een fan geweest van de permanent portfollio en later van de variatie daarop met de golden butterfly, maar eerlijk gezegd vind ik het verschil zelf bijna ongeloofwaardig groot, dus mocht ik een fout hebben gemaakt dan hoor ik het graag.
Drie portefeuilles:
1) 100% aandelen
2) 80% aandelen en 20% cash/korte termijn obligaties
3) 20% aandelen total stock market, 20% aandelen small cap, 20% lange termijn obligaties en 20% cash/korte termijn obligaties en 20% goud (golden butterfly portfolio)
Volgens de algemene aanname geeft 100% aandelen het hoogste rendement. Want cash/korte termijn obligaties levert minder op en goud doet al helemaal niets.
Als je dan kijkt naar het gemiddelde rendement (na inflatie, voor NL) dan klopt dat ook precies:
1) gemiddeld rendement van 8,2%.
2) gemiddeld rendement van 6,8%
3) gemiddeld rendement van 5,5%
:strip_exif()/f/image/qjLk2YkwSDA3vLBcXkuLuwcJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot zover geheel volgens de verwachting. Dus je zou wel gek zijn als je niet 100% in aandelen zit want dat levert minder rendement op en kost je geld.
Maar dan kijken we naar de SWR, dat is uiteindelijk waar het omgaat om financiële onafhankelijkheid te bereiken. Zeker op het moment tijdens je RE fase.
En dan blijkt dat de 100% aandelen portefeuille een SWR van 3,2% heeft, eigenlijk zoals de gebruikele aanname van de SWR binnen de FIRE community die ergens tussen de 3 a 4% ligt.
Maar wacht, de portefeuille met 20% cash/korte termijn obligaties geeft een SWR die 0,1% hoger ligt, ondanks dat het gemiddelde rendement wel 1,4% lager ligt!
En vervolgens, de slechts presterende portefeuille met maar 40% aandelen en wel 20% cash/korte termijnobligaties en ook nog 20% goud, waarbij het gemiddelde rendement wel 2,7% lager ligt dan 100% aandelen, geeft een SWR van 4,4%, wel 1,2% meer dan de portefeuille met 100% aandelen!
1) SWR 3,2%.
2) SWR 3,3%
3) SWR 4,4%
:strip_exif()/f/image/U3mfODI2FzLbXVfJorqFbKuD.jpg?f=fotoalbum_large)
De reden dat de SWR hoger ligt ondanks het lagere rendement komt voort uit het feit dat de drawdowns minder heftig zijn. Dat kun je ook op het eerste plaatje goed zien, de 100% aandelen portefeuille heeft een kolom nodig om aan te geven dat er soms tot -50% rendement is, de 2de portefeuille gaat maar tot -40% en de 3de zelfs maar tot -20%. En bij een lagere votaliteit weet je beter waar je aan toe bent (minder impact) en dus een hogere SWR.
Als je aan een lagere SWR voldoende hebt, van b.v. de 3,2% zoals bij de 100% aandelen portefeuille is het natuurlijk prima om daar voor te kiezen. De kans is dan ook best groot dat je met die portefeuille uiteindelijk een vermogen hebt/overhoud die substantieel veel groter is dan b.v. de Golden Butterfly portefeuille.
Maar, voor de Golden Butterfly heb je ook aanzienlijk minder vermogen (~37,5%) nodig om toch veilig de RE fase in te kunnen gaan. De ene portefeuille is daarmee niet per se beter dan de andere want dit is afhankelijk van je doelen en persoonlijke situatie, maar ik denk wel dat je hiermee kunt zeggen dat een 100% aandelen portefeuille (kort voor en tijdens RE) zeker niet de beste portefeuille is als je met een zo laag mogelijk bedrag en/of zo snel mogelijk FO wilt bereiken.
Speel zelf met de charts en data op:
https://portfoliocharts.com/charts/withdrawal-rates/#chart
https://portfoliocharts.com/charts/annual-returns/
Hier een voorbeeld waarom een 100% aandelen porterfeuille volgens mij niet op elke moment het beste is. Zeker niet kort voor en in het begin van de ontrekkingsfase. Ik ben altijd al een fan geweest van de permanent portfollio en later van de variatie daarop met de golden butterfly, maar eerlijk gezegd vind ik het verschil zelf bijna ongeloofwaardig groot, dus mocht ik een fout hebben gemaakt dan hoor ik het graag.
Drie portefeuilles:
1) 100% aandelen
2) 80% aandelen en 20% cash/korte termijn obligaties
3) 20% aandelen total stock market, 20% aandelen small cap, 20% lange termijn obligaties en 20% cash/korte termijn obligaties en 20% goud (golden butterfly portfolio)
Volgens de algemene aanname geeft 100% aandelen het hoogste rendement. Want cash/korte termijn obligaties levert minder op en goud doet al helemaal niets.
Als je dan kijkt naar het gemiddelde rendement (na inflatie, voor NL) dan klopt dat ook precies:
1) gemiddeld rendement van 8,2%.
2) gemiddeld rendement van 6,8%
3) gemiddeld rendement van 5,5%
:strip_exif()/f/image/qjLk2YkwSDA3vLBcXkuLuwcJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot zover geheel volgens de verwachting. Dus je zou wel gek zijn als je niet 100% in aandelen zit want dat levert minder rendement op en kost je geld.
Maar dan kijken we naar de SWR, dat is uiteindelijk waar het omgaat om financiële onafhankelijkheid te bereiken. Zeker op het moment tijdens je RE fase.
En dan blijkt dat de 100% aandelen portefeuille een SWR van 3,2% heeft, eigenlijk zoals de gebruikele aanname van de SWR binnen de FIRE community die ergens tussen de 3 a 4% ligt.
Maar wacht, de portefeuille met 20% cash/korte termijn obligaties geeft een SWR die 0,1% hoger ligt, ondanks dat het gemiddelde rendement wel 1,4% lager ligt!
En vervolgens, de slechts presterende portefeuille met maar 40% aandelen en wel 20% cash/korte termijnobligaties en ook nog 20% goud, waarbij het gemiddelde rendement wel 2,7% lager ligt dan 100% aandelen, geeft een SWR van 4,4%, wel 1,2% meer dan de portefeuille met 100% aandelen!
1) SWR 3,2%.
2) SWR 3,3%
3) SWR 4,4%
:strip_exif()/f/image/U3mfODI2FzLbXVfJorqFbKuD.jpg?f=fotoalbum_large)
De reden dat de SWR hoger ligt ondanks het lagere rendement komt voort uit het feit dat de drawdowns minder heftig zijn. Dat kun je ook op het eerste plaatje goed zien, de 100% aandelen portefeuille heeft een kolom nodig om aan te geven dat er soms tot -50% rendement is, de 2de portefeuille gaat maar tot -40% en de 3de zelfs maar tot -20%. En bij een lagere votaliteit weet je beter waar je aan toe bent (minder impact) en dus een hogere SWR.
Als je aan een lagere SWR voldoende hebt, van b.v. de 3,2% zoals bij de 100% aandelen portefeuille is het natuurlijk prima om daar voor te kiezen. De kans is dan ook best groot dat je met die portefeuille uiteindelijk een vermogen hebt/overhoud die substantieel veel groter is dan b.v. de Golden Butterfly portefeuille.
Maar, voor de Golden Butterfly heb je ook aanzienlijk minder vermogen (~37,5%) nodig om toch veilig de RE fase in te kunnen gaan. De ene portefeuille is daarmee niet per se beter dan de andere want dit is afhankelijk van je doelen en persoonlijke situatie, maar ik denk wel dat je hiermee kunt zeggen dat een 100% aandelen portefeuille (kort voor en tijdens RE) zeker niet de beste portefeuille is als je met een zo laag mogelijk bedrag en/of zo snel mogelijk FO wilt bereiken.
Speel zelf met de charts en data op:
https://portfoliocharts.com/charts/withdrawal-rates/#chart
https://portfoliocharts.com/charts/annual-returns/
Mooie post, dank. Snelle gedachte/vraag bij mij: begrijp ik goed dat bij de doorrekening van portefeuille 2 & 3 er van uit gegaan wordt dat je bij een flinke daling van aandelen je geld onttrekt uit bv deposito's? In dat geval moet je wel heel goed de spelregels kennen ('bij welke daling benut je deposito's en wanneer aandelen'). Want anders ga je je op dat moment je anders gedragen (emotie-gedreven verkopen) met mogelijk slechtere uitkomsten.rube schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:07:
Speciaal voor @R.van.M @Tommie12 en @JanHenk gezien de laatste discussie en opmerkingen, maar uiteraard ook voor anderen die hier graag kritisch naar willen kijken :-).
Op zich ben ik altijd voorstander van "independant research" om het zo maar even te noemen wat je doetrube schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:07:
Maar luister ook vooral naar de academici, bijvoorbeeld deze recente rational reminder podcast waarin toegelicht wordt waarom een 100% stock portfolio zefs tijdens de onttrekkingsfase het minst riskant is (als je risico juist definieert, met inbegrip van inflatie etc).
Ik ben n.a.v. dit onderzoek ernstig aan het twijfelen om alle "risk buckets" in mijn eigen portfolio, waarvan de shorter-term ook veel non-stock heeft, helemaal de deur uit te doen en 100% stock te gaan.
Van de oorspronkelijke website:Highland schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:25:
[...]
Mooie post, dank. Snelle gedachte/vraag bij mij: begrijp ik goed dat bij de doorrekening van portefeuille 2 & 3 er van uit gegaan wordt dat je bij een flinke daling van aandelen je geld onttrekt uit bv deposito's? In dat geval moet je wel heel goed de spelregels kennen ('bij welke daling benut je deposito's en wanneer aandelen'). Want anders ga je je op dat moment je anders gedragen (emotie-gedreven verkopen) met mogelijk slechtere uitkomsten.
Dus aan het begin van het jaar bepaal je kosten (1), haal je dit bedrag uit je portefeuille (2) en herbalanceert dan de assets (3).Assumptions
1) The withdrawal rate is the percentage of the original portfolio value used for one year of retirement expenses. Each year, expenses are adjusted for inflation (not for portfolio size) to maintain constant purchasing power.
2) The calculations assume that annual expenses are set aside at the beginning of the year in a separate interest-free account.
3) Returns include reinvested dividends, and portfolios are rebalanced annually.
Ik zie dat de video bijna 90 minuten is. Kun je kort een samenvatting geven? Zodat ik weet of dit iets nieuws brengt en waarom ik dit specifiek moet kijken?bumble_bee schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:27:
[...]
Op zich ben ik altijd voorstander van "independant research" om het zo maar even te noemen wat je doet![]()
Maar luister ook vooral naar de academici, bijvoorbeeld deze recente rational reminder podcast waarin toegelicht wordt waarom een 100% stock portfolio zefs tijdens de onttrekkingsfase het minst riskant is (als je risico juist definieert, met inbegrip van inflatie etc).
Ik ben n.a.v. dit onderzoek ernstig aan het twijfelen om alle "risk buckets" in mijn eigen portfolio, waarvan de shorter-term ook veel non-stock heeft, helemaal de deur uit te doen en 100% stock te gaan.
In de titel zie ik namelijk staan: "Challenging the Status Quo on Lifecycle Asset Allocation". Ik denk dat ze daarmee bedoelen dat je meer richting obligaties gaat naarmate je ouder wordt. Dat is namelijk niet wat ik met mijn post hierboven aan geef of althans probeer aan te geven.
Edit: ik heb even gescrold door de Youtube video en ook de de twee papers die ik had gedownload. Dit ga ik niet redden in 15 minuten. Ook nog niet in een paar uur volgens mij. Ik zie heel veel formules en tabellen, maar ik mis een of meerdere grafieken die gewoon duidelijk het verschil aangeven? Jij hebt er al meer tijd inzitten dus misschien kun jij het beter aangeven?
[ Voor 14% gewijzigd door rube op 16-01-2024 13:15 ]
Naar aanleiding van wat ik deze week gelezen heb via bankeronwheels.com kom ik uit mijn lurker hoekje om deze twee artikelen te linken nav mensen die volledig in aandelen willen gaan zitten:
(Jan 8, 2024)
https://www.morningstar.c...eally-make-sense-long-run
(Jan 11, 2024)
https://www.morningstar.c...ten-bonds-should-you-care
(Jan 8, 2024)
(Jan 11, 2024)
Hier is al een boel over gesproken op het RR forum, maar de eerste zin uit de abstract van de eerste paper zegt het eigenlijk al (het is inderdaad een lange video..) :rube schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:35:
Ik zie dat de video bijna 90 minuten is. Kun je kort een samenvatting geven? Zodat ik weet of dit iets nieuws brengt en waarom ik dit specifiek moet kijken?
In de titel zie ik namelijk staan: "Challenging the Status Quo on Lifecycle Asset Allocation". Ik denk dat ze daarmee bedoelen dat je meer richting obligaties gaat naarmate je ouder wordt. Dat is namelijk niet wat ik met mijn post hierboven aan geef of althans probeer aan te geven.
Edit: ik heb even gescrold door de Youtube video en ook de de twee papers die ik had gedownload. Dit ga ik niet redden in 15 minuten. Ook nog niet in een paar uur volgens mij. Ik zie heel veel formules en tabellen, maar ik mis een of meerdere grafieken die gewoon duidelijk het verschil aangeven? Jij hebt er al meer tijd inzitten dus misschien kun jij het beter aangeven?
Met andere woorden, een 100% stock portfolio is gedurende je hele levensloop beter en veiliger voor "supporting retirement consumption", dat is waar de SWR uit jouw betoog over gaat (scenarios 1 en 2 uit jouw post).We challenge two central tenets of lifecycle investing: (i) investors should diversify across stocks and bonds and (ii) the young should hold more stocks than the old. An even mix of 50% domestic stocks and 50% international stocks held throughout one’s lifetime vastly outperforms age-based, stock-bond strategies in building wealth, supporting retirement consumption, preserving capital, and generating bequests.
Scenario 3, de "golden butterfly" komt niet ter sprake in de paper want goud is niet meegenomen (als ik me niet vergis). Maar ik zou skeptisch zijn over de waarde van goud als onderdeel van een portfolio voor FO.
Het blijft discutabel hé.staxas schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:15:
Naar aanleiding van wat ik deze week gelezen heb via bankeronwheels.com kom ik uit mijn lurker hoekje om deze twee artikelen te linken nav mensen die volledig in aandelen willen gaan zitten:
(Jan 8, 2024)
(Jan 11, 2024)
En of het nu juist is of niet, dat weet je pas als het te laat is.
Op lange termijn zal een gezond bedrijf toch altijd meer moeten verdienen dan wat ze een obligatiehouder kunnen betalen, en dat zou moeten terugkeren in de aandeelprijs.
Dat is mijn basisveronderstelling waarom ik op lange termijn nog altijd geloof in aandelen.
Interessante artikelen, en de paper zelf is ook leuk om te skimmen. Nogal vers van de pers dat wel! Mijn eerste gedachte was precies waar het in jouw tweede link over gaat: hoe relevant is deze >150 jaar oude data nog?staxas schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:15:
(Jan 8, 2024)
(Jan 11, 2024)
Maar laat ik het eens omdraaien. Zelfs al zou het relevant zijn, en we willen het face-value nemen, dan nog laat de data zien dat 100% stock het even goed heeft gedaan als 100% bonds.. Dus. Wat is je punt eigenlijk?
Als ik het goed begrijp is hun bewering dat het beter is om 100% aandelen te houden gedurende de gehele periode. Ze gaan daarbij ook uit van een meer tradionele opbouw, lang werken en inleggen en dan rond 65 jaar met pensioen. Ik geloof best dat dit met 100% aandelen meer oplevert. Want: een lange opbouw en meer rendement op langere termijn. Vervolgens heb je veel vermogen en kun je dus toe met een lage(re) SWR.bumble_bee schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:46:
[...]
Hier is al een boel over gesproken op het RR forum, maar de eerste zin uit de abstract van de eerste paper zegt het eigenlijk al (het is inderdaad een lange video..) :
[...]
Met andere woorden, een 100% stock portfolio is gedurende je hele levensloop beter en veiliger voor "supporting retirement consumption", dat is waar de SWR uit jouw betoog over gaat (scenarios 1 en 2 uit jouw post).
Maar ik heb mijn twijfels of je dat kunt vergelijken met FIRE waarbij je een kortere opbouw hebt en vervolgens met een hogere(re) SWR toch FI wilt zijn. In dit geval denk ik, om de sequence risk te beperken en een hogere SWR te creeeren dat, in ieder geval gedurende een bepaalde periode, dit gunstiger is. Ik zal een dergelijk vergelijk of dataset niet zo snel terug in het onderzoek.
Maar goed, misschien doe ik het onderzoek wel ernstig tekort want ik kan dat zo snel niet goed inhoudelijk beoordelen. Edit: ik geef toe, ik ben meer van het visuele, makkelijk te begrijpen grafiekjes
Intrinsiek ben ik het eens met Buffet en Ben Felix over goud. Het produceert niets, dus kun je beter in andere assets zitten. Maar als onderdeel van een portefeuille zit het anders in elkaar dan dat je elke asset afzonderlijk zou beoordelen. En ja, Ben Felix heeft daar ook iets over gezegd maar dat was wel over kortere periodes en niet zo diepgaand imo als hier (op basis van data) bijvoorbeeld: .Scenario 3, de "golden butterfly" komt niet ter sprake in de paper want goud is niet meegenomen (als ik me niet vergis). Maar ik zou skeptisch zijn over de waarde van goud als onderdeel van een portfolio voor FO.
https://portfoliocharts.c...ost-efficient-portfolios/ en dan o.a. dit stukje (en bekijk dan ook de grafiek direct boven dit stukje text op de originele website):
Dit, samen met de grafieken, geeft goed aan dat je verschillende assets op de juiste manier als geheel (mix) moet bekijken en dat het dan een heel andere, soms extreem andere, resultaten geeft als dat je zou verwachten. En dat is eigenlijk ook mijn opmerking richting @Tommie12, want als assets losstaand zullen aandelen het beter doen, maar als mix in een complete maaltijd kan de uitkomst anders zijn. En ook hier ligt het er aan wat je nastreeft, aangezien rendement en SWR zijn niet rechtlijnig en soms zelfs tegengesteld!Do you see that lonely point at the far bottom right that not only was insanely painful to own but also had large negative real returns for a full 15 years? There’s a reason I cropped the charts to ignore it. Why on earth would any rational investor touch that with a 10-foot pole?
That’s the portfolio with 100% gold.
So two things can be true at the same time:
An asset is a critical component in many of the most desirable portfolios.
The same asset is disastrously undesirable when studied only in isolation.
Do you like salt on your food? Can you eat an entire box of it in one sitting without getting extremely sick? Same concept.
Goede bedenkingen.rube schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:39:
[...]
Als ik het goed begrijp is hun bewering dat het beter is om 100% aandelen te houden gedurende de gehele periode. Ze gaan daarbij ook uit van een meer tradionele opbouw, lang werken en inleggen en dan rond 65 jaar met pensioen. Ik geloof best dat dit met 100% aandelen meer oplevert. Want: een lange opbouw en meer rendement op langere termijn. Vervolgens heb je veel vermogen en kun je dus toe met een lage(re) SWR.
Maar ik heb mijn twijfels of je dat kunt vergelijken met FIRE waarbij je een kortere opbouw hebt en vervolgens met een hogere(re) SWR toch FI wilt zijn. In dit geval denk ik, om de sequence risk te beperken en een hogere SWR te creeeren dat, in ieder geval gedurende een bepaalde periode, dit gunstiger is. Ik zal een dergelijk vergelijk of dataset niet zo snel terug in het onderzoek.
Maar goed, misschien doe ik het onderzoek wel ernstig tekort want ik kan dat zo snel niet goed inhoudelijk beoordelen. Edit: ik geef toe, ik ben meer van het visuele, makkelijk te begrijpen grafiekjes.
[...]
Intrinsiek ben ik het eens met Buffet en Ben Felix over goud. Het produceert niets, dus kun je beter in andere assets zitten. Maar als onderdeel van een portefeuille zit het anders in elkaar dan dat je elke asset afzonderlijk zou beoordelen. En ja, Ben Felix heeft daar ook iets over gezegd maar dat was wel over kortere periodes en niet zo diepgaand imo als hier (op basis van data) bijvoorbeeld: .
https://portfoliocharts.c...ost-efficient-portfolios/ en dan o.a. dit stukje (en bekijk dan ook de grafiek direct boven dit stukje text op de originele website):
[...]
Dit, samen met de grafieken, geeft goed aan dat je verschillende assets op de juiste manier als geheel (mix) moet bekijken en dat het dan een heel andere, soms extreem andere, resultaten geeft als dat je zou verwachten. En dat is eigenlijk ook mijn opmerking richting @Tommie12, want als assets losstaand zullen aandelen het beter doen, maar als mix in een complete maaltijd kan de uitkomst anders zijn. En ook hier ligt het er aan wat je nastreeft, aangezien rendement en SWR zijn niet rechtlijnig en soms zelfs tegengesteld!
Zeker het deel over werken en sparen tot 65 en dan gaan onttrekken tegenover (very) early retirement.
Hoe langer de periodes, hoe groter de onzekerheid, en dus hoe meer veiligheidsmarge je moet inbouwen.
De laatste 10-15 jaar heb ik zeker naar obligaties gekeken, maar als je dan inflatie van 1-2% hebt en rendementen van amper 2-3%, dan weet je dat er iets niet goed zit. Ja, er bestaan obligaties van 6 en 8%, maar daar hangt een reden aan, en die is 'risico'. Zeker toen de rente rond de 0 zat, en je dan obligaties vond van 8%, dan wist je dat er 'haken en ogen' aan zaten.
Ik denk dat ik het toen zowat opgegeven heb met obligaties.
Je spreekt in je bijdrage amper over inflatie. Voor mij is geen enkel plan waterdicht zo lang je niet kijkt naar de effecten van inflatie op je portefeuille.
Mijn redenering is dat inflatie op een obligatie gewoon van je rendement af gaat, en elke obligatie die geen 2% rente netto oplevert een verliespost is. Zeker met VRH in NL is dat het geval.
Bedankt @rube voor de uitgebreide post. Het is een onderwerp waar ik zelf veel mee bezig ben geweest om een strategie uit te stippelen.
Pre-RE
Allereerst is er in mijn optiek een verschil in het pre- en post retirement scenario. Op het moment dat je nog ruim voor je RE datum bent heb je niets met de SWR te maken en wil je dat je portefeuille zo hard mogelijk groeit. Eventuele swings zijn niet relevant, sterker nog een flinke daling aan het begin van je spaarzame leven is gunstig.
Een goede bron is ERE SWR guide 43. Hier bekijkt hij de impact van het aanhouden van een 100% stock allocatie tijdens de opbouw fase vooral als je flexibel bent met je RE datum.
Sequence of return
Op het moment dat je dichter bij de RE datum komt veranderd de situatie. Je wilt immers niet dat je stopt met werken aan het begin van een langdurige bear-markt waardoor je portefuille zodanig aangetast wordt dat je hier niet meer bovenop komt. Dit is het zogenaamde sequence risk of returns.
Een interessante paper hierover is van Javier Estrada. Hier wordt het principe goed uitgelegd. Daarnaast toont hij aan dat dit sequence risk niet slechts 3 jaar is maar in principe de eerste 15 jaar. Verder is zijn conclusie dat het risico klein is en dat er wellicht te veel focus op ligt.
Ook ERE gaat hier uitgebreid op in op zijn website in deel 14 en deel 15
Een manier om hiermee om te gaan is door een aantal jaar voor RE datum je blootstelling aan aandelen te verminderen. Zelf ga ik van een 80% allocatie naar 50% met stappen van 5% per jaar. Na de RE datum bouw ik het met dezelfde snelheid weer op naar 80%
Post-RE
Uiteindelijk komen we dan bij het scenario waar de SWR gaat tellen. Zoals @rube al aangeeft is rendement niet 1op1 gekoppeld aan de SWR. Dit komt eigenlijk doordat het sequence risk langer dan 3-5 jaar duurt. Als je in de eerste 15 jaar een flinke drawdown hebt loop je het risico dat je op een punt komt dat je meer blijft opnemen dan je portefuille kan groeien en je uiteindelijk blut raakt.
Zelf ben ik op dit moment van plan een 80% stocks / 20% gov bonds* aan te houden. Normaal gesproken zal in tijden van economische onzekerheid de aandelen dalen en zullen de centrale banken de rentes laten dalen. Dit zorgt ervoor dat de waarde van gov bonds stijgen. Dit is in principe de perfect neg. correlatie die je wil hebben. Echter we hebben afgelopen jaar gezien dat er ook situaties kunnen ontstaan waarbij beide dalen.
Zelf ben ik er nog niet helemaal uit wat de perfecte allocatie post-RE zal zijn. Bij de golden butterfly heb ik mijn bedenkingen maar dat is vooral gevoelsmatig dan echt onderbouwt.
* Om de reacties voor te zijn. Ik val niet onder het Nederlandse VRH systeem. Op dit moment zijn gov bonds daar niet interessant door de hoge belasting in NL
Pre-RE
Allereerst is er in mijn optiek een verschil in het pre- en post retirement scenario. Op het moment dat je nog ruim voor je RE datum bent heb je niets met de SWR te maken en wil je dat je portefeuille zo hard mogelijk groeit. Eventuele swings zijn niet relevant, sterker nog een flinke daling aan het begin van je spaarzame leven is gunstig.
Een goede bron is ERE SWR guide 43. Hier bekijkt hij de impact van het aanhouden van een 100% stock allocatie tijdens de opbouw fase vooral als je flexibel bent met je RE datum.
Sequence of return
Op het moment dat je dichter bij de RE datum komt veranderd de situatie. Je wilt immers niet dat je stopt met werken aan het begin van een langdurige bear-markt waardoor je portefuille zodanig aangetast wordt dat je hier niet meer bovenop komt. Dit is het zogenaamde sequence risk of returns.
Een interessante paper hierover is van Javier Estrada. Hier wordt het principe goed uitgelegd. Daarnaast toont hij aan dat dit sequence risk niet slechts 3 jaar is maar in principe de eerste 15 jaar. Verder is zijn conclusie dat het risico klein is en dat er wellicht te veel focus op ligt.
Een manier om hiermee om te gaan is door een aantal jaar voor RE datum je blootstelling aan aandelen te verminderen. Zelf ga ik van een 80% allocatie naar 50% met stappen van 5% per jaar. Na de RE datum bouw ik het met dezelfde snelheid weer op naar 80%
Post-RE
Uiteindelijk komen we dan bij het scenario waar de SWR gaat tellen. Zoals @rube al aangeeft is rendement niet 1op1 gekoppeld aan de SWR. Dit komt eigenlijk doordat het sequence risk langer dan 3-5 jaar duurt. Als je in de eerste 15 jaar een flinke drawdown hebt loop je het risico dat je op een punt komt dat je meer blijft opnemen dan je portefuille kan groeien en je uiteindelijk blut raakt.
Zelf ben ik op dit moment van plan een 80% stocks / 20% gov bonds* aan te houden. Normaal gesproken zal in tijden van economische onzekerheid de aandelen dalen en zullen de centrale banken de rentes laten dalen. Dit zorgt ervoor dat de waarde van gov bonds stijgen. Dit is in principe de perfect neg. correlatie die je wil hebben. Echter we hebben afgelopen jaar gezien dat er ook situaties kunnen ontstaan waarbij beide dalen.
Zelf ben ik er nog niet helemaal uit wat de perfecte allocatie post-RE zal zijn. Bij de golden butterfly heb ik mijn bedenkingen maar dat is vooral gevoelsmatig dan echt onderbouwt.
* Om de reacties voor te zijn. Ik val niet onder het Nederlandse VRH systeem. Op dit moment zijn gov bonds daar niet interessant door de hoge belasting in NL
Inderdaad, maar dat is voornamelijk omdat inflatie voor alle assets van toepassing is. De grafieken die ik eerder gepost heb zijn gecorrigeerd voor de Nederlandse inflatie.Tommie12 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:01:
[...]
Je spreekt in je bijdrage amper over inflatie. Voor mij is geen enkel plan waterdicht zo lang je niet kijkt naar de effecten van inflatie op je portefeuille.
Mee eens als je alleen kijkt naar de rente die je ontvangt. Maar ik denk dat je ook naar de waardeontwikkeling moet kijken en dan ook als onderdeel van de portefeuille. Ook dan zul je goed moeten kijken hoeveel en elke obligaties waarde toevoegen, maar alleen kijken naar het rentepercentrage van een obligatie is m.i. niet voldoende.Mijn redenering is dat inflatie op een obligatie gewoon van je rendement af gaat, en elke obligatie die geen 2% rente netto oplevert een verliespost is. Zeker met VRH in NL is dat het geval.
Bedankt lurkerstaxas schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:15:
(Jan 8, 2024)
(Jan 11, 2024)
Daarnaast heb ik mijn twijfels erbij hoe relevant data uit 17xx en 18xx is voor de huidige rendementen. De economische situatie en aandelenmarkten functioneerden toen heel anders. Dit wordt ook mooi belicht in het 2e artikel
“New data reveals that mortality rates for leg amputations from 1793 to 1920 far exceed what was previously reported. Therefore, we should adjust the expected mortality rate for leg amputations going forward.
Goed om te lezen dat er nu toch een soort van ‘discussie’ mag zijn over de toekomst in plaats van alles in aandelen dca gegarandeerd 8 procent rendement (is al niet meer) en over 20 jaar zien we dan wel weer.
Vind de golden butterfly ook wel mooi met goud of in ieder geval commodities. Wie weet mag er ook ergens een stukje crypto bij want we zijn immers van dit:
*Ethereum
Vind de golden butterfly ook wel mooi met goud of in ieder geval commodities. Wie weet mag er ook ergens een stukje crypto bij want we zijn immers van dit:
Naar dit:phantom09 schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:21:
[...]
Ik vind crypto een grote graaibak waar mensen geld in stoppen. Hoe meer mensen dit doen, hoe meer je crypto waard wordt. Er zit verder niks achter, behalve vertrouwen. Als mensen in paniek raken en het vertrouwen hier kwijt in zjin, dan zakt de koers als een baksteen in elkaar.
Dit zie je dan ook af en toe gebeuren bij de bitcoin. Koers erg hoog en dan gaan mensen verkopen, koers daalt behoorlijk en nog veel meer mensen gaan verkopen uit paniek. Na een tijdje is de verkoop golf voorbij en is men na een tijdje de paniek vergeten.
Dan komen koopjesjagers weer om de hoek kijken en gaat de koers langzaam weer omhoog.
En zo is de cirkel weer rond.
Min of meer zijn crypto een soort piramidespel, wie het eerst komt die verdient het meest. De interesse zal steeds meer toenemen, totdat het een verzadingingspunt gaat bereiken. Vanaf dat moment zal de koers beperkt stijgen of dalen en dus stabieler zijn.
Wil niet zeggen dat crypto niet goed is, maar er zit niks achter. Als je een aandeel van bijvoorbeeld microsoft koopt zit er van alles achter (kennis, personeel, gebouwen, contracten, etc., etc.).
Gegaan in een paar jaar tijd dus er komt vooruitgangphantom09 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:39:
[...]
Mag ik vragen waarom er 0% geinvesteerd is in aandelen/ETF's ? Ben je met pensioen?
1,5% cash
92,5% aandelen
3% ETF's
Ik ben RE en heb op dit moment ook die 80/20 verdeling. Zit wel te kijken om het gedeelte aandelen te verlagen naar cash/obligaties en een gedeelte derivaten, om mijn risico te verlagen, maar wel kans op rendement te houden. Ben nog aan het stoeien in excel om te kijken wat dat doet.R.van.M schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:09:
Bedankt @rube voor de uitgebreide post. Het is een onderwerp waar ik zelf veel mee bezig ben geweest om een strategie uit te stippelen.
Post-RE
In de RE fase heb je in ieder geval minder ruimte om tegenvallers op te vangen en weer moeten werken voor het geld, lijkt me niet optimaal.
Helemaal mee eens. Het ligt er ook zeer aan hoe oud je bent op het moment dat je RE fase start. In mijn geval zal ik 45 jaar zijn en is het doel om een side-hussle te starten waarmee ik hopelijk wat inkomsten genereer. Dit zal ervoor zorgen dat ik flexibel kan omgaan met de SWR en wat meer risico kan nemen.jerh schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:28:
[...]
Ik ben RE en heb op dit moment ook die 80/20 verdeling. Zit wel te kijken om het gedeelte aandelen te verlagen naar cash/obligaties en een gedeelte derivaten, om mijn risico te verlagen, maar wel kans op rendement te houden. Ben nog aan het stoeien in excel om te kijken wat dat doet.
In de RE fase heb je in ieder geval minder ruimte om tegenvallers op te vangen en weer moeten werken voor het geld, lijkt me niet optimaal.
Aan de andere kant, als je 70 jaar bent kun je geen side-hussle meer starten, maar is je toekomstpad ook korter.
Bedankt voor je post! Heb ik weer wat (meer) te lezen. Onze situatie was oorspronkelijk anders, we zaten vooral in verhuurd vastgoed toen we allebei stopten met werken. De huurinkomsten waren ruim voldoende met een flinke marge voor onze uitgaven en huurinkomsten zijn (normaal gesproken) inflatiebestendig.R.van.M schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:09:
Pre-RE
Allereerst is er in mijn optiek een verschil in het pre- en post retirement scenario. Op het moment dat je nog ruim voor je RE datum bent heb je niets met de SWR te maken en wil je dat je portefeuille zo hard mogelijk groeit. Eventuele swings zijn niet relevant, sterker nog een flinke daling aan het begin van je spaarzame leve is gunstig.
Sequence of return
Post-RE
Fast forward 2-3 jaar en de verhuurmarkt (en huizenmarkt) is behoorlijk anders. Niet perse ongunstig voor het totaal rendement, maar wij hebben wel een verschuiving van verhuur (cashflow) naar verkoop (vermogen) en daarmee investeringen in andere assets. Dus nieuw onderzoek, verdeling en de nodige aanpassingen tijdens de semi* RE fase
*partner werkt op het moment weer
Natuurlijk kan je dat dan nog.R.van.M schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:37:
[...]
Aan de andere kant, als je 70 jaar bent kun je geen side-hussle meer starten, maar is je toekomstpad ook korter.
Maar dat is een individuele afweging en uiteraard niet voor iedereen weggelegd.
Ik ken bv. persoonlijk mensen die op hun 76ste nog een totaal andere weg zijn ingeslagen en bv. jonge artiesten kansen geven en daarvoor van hot naar her hollen.
Dat is waarschijnlijk de uitzondering op de regel maar dat is RE op je 45ste ook.
[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 16-01-2024 15:49 ]
Of je dit wel of niet kunt op je 70'ste is denk ik redelijk afhankelijk van hoe je de 50 jaar ervoor hebt gespendeerd.IvoB2 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:47:
[...]
Natuurlijk kan je dat dan nog.
Ik ken bv. persoonlijk mensen die op hun 76ste nog een totaal andere weg zijn ingeslagen en bv. jonge artiesten kansen geven en daarvoor van hot naar her hollen.
Dat is waarschijnlijk de uitzondering op de regel maar dat is RE op je 45ste ook.
En hoewel er binnen dit topic natuurlijk vaak nadruk ligt op het financiële, is aandacht voor de eigen gezondheid natuurlijk al snel even belangrijk dan wel mogelijk niet zelfs belangrijker. RE is van weinig waarde indien je qua gezondheid in zeer slechte staat verkeert.
Hoewel uiteraard geen 100% garanties bestaan t.a.v. eigen gezondheid, zijn er toch zekere manieren/gedragingen om de eigen gezondheid te doen verslechteren.
De vraag is dan natuurlijk of je daarmee nog geld verdient...IvoB2 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:47:
[...]
Natuurlijk kan je dat dan nog.
Ik was 53 toen ik aan het RE traject begon.R.van.M schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:37:
[...]
Helemaal mee eens. Het ligt er ook zeer aan hoe oud je bent op het moment dat je RE fase start. In mijn geval zal ik 45 jaar zijn en is het doel om een side-hussle te starten waarmee ik hopelijk wat inkomsten genereer. Dit zal ervoor zorgen dat ik flexibel kan omgaan met de SWR en wat meer risico kan nemen.
En qua side-hussle ik schreef al eerder dat ik de intellectuelle uitdaging mis, maar iets vinden wat leuk is voor een beperkt aantal uren in de week is niet echt makkelijk. 32 of 40 uur, kan ik morgen starten, maar 8 tot 16 uur daar is veel minder vraag naar. Dus reken je niet rijk wat dat betreft.
Dank, speciaal @rube en @R.van.M, voor de mooie posts over SWR en het belang van relatief stabiele rendementen op het moment dat RE nadert. En het samenspel tussen verschillende, minder met elkaar gecorreleerde assets. Mijn zoon van 20 belegt overigens 100% in aandelen, met zo'n tijdshorizon een nobrainer, het is dat ik als verstandige ouder geen leverage mag aanraden haha.
In essentie draait een hoge SWR om het voorkomen van diepe drawdowns. Diversificatie kan dit doel helpen bereiken, daarnaast is er ook de door mij in eerdere posts geopperde mogelijkheid van Tactical Asset Allocation op basis van trend/momentum. Ik kan me echter voorstellen dat dit zo ver van buy and hold afligt, dat dit voor velen onaantrekkelijk is.
Tot slot: het aanhouden van een gediversificeerd portfolio vergt vooral discipline. Regelmatig zal er sprake zijn van onderpresteren ten opzichte van een 100% aandelen portfolio. Daar vergelijk je (ik in ieder geval) onbewust mee als benchmark. Om die reden spreekt de tactiek van @R.van.M mij aan: pas (echt) meer obligaties als moment RE nadert en ook mentaal behoud van kapitaal grote prioriteit krijgt. Beleggen is sowieso 80% mentaal en dan vooral koers houden (ook bij tegenwind).
In essentie draait een hoge SWR om het voorkomen van diepe drawdowns. Diversificatie kan dit doel helpen bereiken, daarnaast is er ook de door mij in eerdere posts geopperde mogelijkheid van Tactical Asset Allocation op basis van trend/momentum. Ik kan me echter voorstellen dat dit zo ver van buy and hold afligt, dat dit voor velen onaantrekkelijk is.
Tot slot: het aanhouden van een gediversificeerd portfolio vergt vooral discipline. Regelmatig zal er sprake zijn van onderpresteren ten opzichte van een 100% aandelen portfolio. Daar vergelijk je (ik in ieder geval) onbewust mee als benchmark. Om die reden spreekt de tactiek van @R.van.M mij aan: pas (echt) meer obligaties als moment RE nadert en ook mentaal behoud van kapitaal grote prioriteit krijgt. Beleggen is sowieso 80% mentaal en dan vooral koers houden (ook bij tegenwind).
Wat jij beschrijft is een parttime baan. Wat ik bedoel is iets hobbymatigs waar je geld mee kan verdienen. Denk aan je kleinshalig koffie roosteren en verkopen, een webshop in Trump spullen etcjerh schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:19:
[...]
Ik was 53 toen ik aan het RE traject begon.
En qua side-hussle ik schreef al eerder dat ik de intellectuelle uitdaging mis, maar iets vinden wat leuk is voor een beperkt aantal uren in de week is niet echt makkelijk. 32 of 40 uur, kan ik morgen starten, maar 8 tot 16 uur daar is veel minder vraag naar. Dus reken je niet rijk wat dat betreft.
Misschien is de tijd van de jaaroverzichten alweer voorbij, maar ik heb mijn administratie nu pas bijgewerkt... Mijn laatste jaaroverzicht was over het jaar 2021.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Mijn mening over crypto is niet gewijzigd hoor. Het is en blijft een vergaarbak. Uitsluiten van crrypto doe ik niet. Het percentage van crypto was in het begin lager, ik schat het in op 2 tot 2,5%.Alpina schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:26:
Goed om te lezen dat er nu toch een soort van ‘discussie’ mag zijn over de toekomst in plaats van alles in aandelen dca gegarandeerd 8 procent rendement (is al niet meer) en over 20 jaar zien we dan wel weer.
[...]
Naar dit:
[...]
Gegaan in een paar jaar tijd dus er komt vooruitgang*Ethereum
Het stukje dat ik schreef was toen ik al crypto had. Heb het ergens in 2018 gekocht.
Ooit zat ik in 2010 er over na te denken om een paar tientjes in bitcoin te stoppen. Heb het helaas niet gedaan.

[ Voor 11% gewijzigd door phantom09 op 16-01-2024 22:42 ]
Waar je op doelt zijn de mogelijk grote schommelingen in waarde van aandelen/ETF's.Dean Martin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:02:
[...]
Qua leeftijd nog verre vanik ben 38.
Hier een overzicht hoe aandelen, obligaties, vastgoed en cash met elkaar verhouden op lange termijn:
https://ethischbeleggen.com/winnen-op-de-lange-termijn/
:fill(white):strip_exif()/f/image/cFrgOoDS7zt7wPgizIdNoWEH.png?f=user_large)
Vroeger dacht ik dat beleggen alleen voor rijke mensen waren. Mij werd verteld dat ik goed moest studeren en moest sparen. Dus trouw gewijs doe je dat dan. Internet kende ik niet, sterker nog ik had geen computer.
Ik keek bij de lokale banken wat de rentes waren en spaarde waar ik de hoogste rente kon krijgen.
Wat later ging ik deposito''s opnenen
Op een gegeven moment had ik een spaarekening bij Robeco geopend. Hier kreeg ik ook informatie over beleggen waar ik in eerste instantie terughoudend van was. Ik ben toen tot begonnen en heb langzaam wat gekocht. Toen op een gegeven moment heel fanatiek met name rond 2000. Toen kam de dot.com crisis.
Mji werd verteld, raak niet in paniek verkoop niks. Dit had ik trouw gedaan. Pas heel laat ergens in 2009 of 2010 ben ik weer gaan inleggen.
Achteraf gezien heb ik spijt dat ik na de dot.com crisis niet verder heb ingelegd. En ook heb ik spijt dat ik niet eerder met beleggen ben begonnen. Ik hou bewust mijn spaarsaldo laag. Dit saldo moet genoeg zijn om de eerste nood op te vangen.
[ Voor 44% gewijzigd door phantom09 op 16-01-2024 23:05 ]
En niet alleen maar tegeltjesColeJ schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:29:
Spaar geen centen maar goede momenten zijn ook leuke tegeltjes, zit ook een deel waarheid in.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Qwerty-273 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:43:
[...]
En niet alleen maar tegeltjes![]()
![]()
![]()
[YouTube: De Vier Viltjes - Spaar Geen Centen (officiële videoclip) CARNAVAL 2024]

Heel grappig natuurlijk, maar wat een beetje jammer is dat het een vals dilemma is, het is namelijk helemaal niet of centen of mooie momenten en niets daar tussen in.
Maar goed, ik moet toegeven dat ik wel even moest lachen
Ik heb door omstandigheden nog relatief grote cashpositie, maar ik kan deze afbouwen de komende 2 jaar. Het is natuurlijk een volledig persoonlijke keus, maar ik denk er zelf aan om met name naar deposito's te kijken om zo breed gespreide portfolio te houden. Verdeling in grote lijnen nu:
65% aandelen (fondsen via Rabo en ETF's via degiro)
21% cash (dit zit nog deels vast nu op internetrekening, zal dalen naar zo'n 10%)
6% spaarverlofregeling werk
4% wedden (balans bij bookmakers, zal blijven)
4% bitcoin
Het klinkt raar, maar heb zelf weinig met goud en vastgoed. Alleen dat moet natuurlijk niet doorslaggevend zijn om er geen posities in te hebben. Die zijn indirect ook aan portfolio toe te voegen. Pensioen zit bij ABP, extra bijstorten vind ik (nog) niet nodig.
Ben 40 en zie mezelf nog wel bijna 20 jaar werken wanneer er geen gekke dingen gebeuren. Dan wel langzaam afbouwend, was 5 dagen, nu al tijdje 4 en dan naar 3 uiteindelijk.
65% aandelen (fondsen via Rabo en ETF's via degiro)
21% cash (dit zit nog deels vast nu op internetrekening, zal dalen naar zo'n 10%)
6% spaarverlofregeling werk
4% wedden (balans bij bookmakers, zal blijven)
4% bitcoin
Het klinkt raar, maar heb zelf weinig met goud en vastgoed. Alleen dat moet natuurlijk niet doorslaggevend zijn om er geen posities in te hebben. Die zijn indirect ook aan portfolio toe te voegen. Pensioen zit bij ABP, extra bijstorten vind ik (nog) niet nodig.
Ben 40 en zie mezelf nog wel bijna 20 jaar werken wanneer er geen gekke dingen gebeuren. Dan wel langzaam afbouwend, was 5 dagen, nu al tijdje 4 en dan naar 3 uiteindelijk.
Voor 'ons' is het gelukkig geen dilemma inderdaad. Kan me voorstellen dat je met minder inkomsten toch wat scherper op de prioriteiten moet zitten.rube schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 00:04:
[...]
![]()
ook nog de "officiële" clip. Nou, het niveau is weer gezet voor carnaval 2024!
Heel grappig natuurlijk, maar wat een beetje jammer is dat het een vals dilemma is, het is namelijk helemaal niet of centen of mooie momenten en niets daar tussen in.
Maar goed, ik moet toegeven dat ik wel even moest lachen.
Ik heb het hier wel eerder gepost geloof ik, maar door stijgende inkomens 'dreigden' we een spaarquote van >60% te halen met een streefcijfer van 50%. Dat hoeft van ons nou ook weer niet. Ga je dan maar geld aan onzin uitgeven? Nee. Maar toch...
We zijn wel vorig jaar door het verlies van mijn schoonvader en een paar kennissen van in de 30 (!) iets meer voor ervaringen / 'het nu' gaan kiezen, bijvoorbeeld als het gaat om reizen. Heerlijk om uitgerust op je bestemming aan te komen door wat luxer vervoersklasse te kiezen. Dan is de vervoersbeweging zelf ook wat meer een ervaring in plaats van een middel om een plek te bereiken. Sommigen zullen het ongetwijfeld weggegooid geld vinden.
Er blijft in mijn achterhoofd echter wel altijd een stemmetje "maar raak er niet aan gewend!" of de betere Engelse variant: "don't take it for granted!"
Aan de andere kant ben ik ook wat genuanceerder gaan denken over de tegenstelling bezittingen vs. ervaringen. Vaak wordt er gezegd 'ervaringen zijn belangrijker dan bezittingen' etc., maar een bezit kan natuurlijk ook tot leuke ervaringen leiden. Alhoewel ik moet zeggen dat wij eigelijk nog steeds bijzonder weinig uitgeven aan bezittingen zoals tech, meubilair, kleding en auto's.
Je zegt veel goeds.finsdefis schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:23:
[...]
Voor 'ons' is het gelukkig geen dilemma inderdaad. Kan me voorstellen dat je met minder inkomsten toch wat scherper op de prioriteiten moet zitten.
Ik heb het hier wel eerder gepost geloof ik, maar door stijgende inkomens 'dreigden' we een spaarquote van >60% te halen met een streefcijfer van 50%. Dat hoeft van ons nou ook weer niet. Ga je dan maar geld aan onzin uitgeven? Nee. Maar toch...
We zijn wel vorig jaar door het verlies van mijn schoonvader en een paar kennissen van in de 30 (!) iets meer voor ervaringen / 'het nu' gaan kiezen, bijvoorbeeld als het gaat om reizen. Heerlijk om uitgerust op je bestemming aan te komen door wat luxer vervoersklasse te kiezen. Dan is de vervoersbeweging zelf ook wat meer een ervaring in plaats van een middel om een plek te bereiken. Sommigen zullen het ongetwijfeld weggegooid geld vinden.
Er blijft in mijn achterhoofd echter wel altijd een stemmetje "maar raak er niet aan gewend!" of de betere Engelse variant: "don't take it for granted!"
Aan de andere kant ben ik ook wat genuanceerder gaan denken over de tegenstelling bezittingen vs. ervaringen. Vaak wordt er gezegd 'ervaringen zijn belangrijker dan bezittingen' etc., maar een bezit kan natuurlijk ook tot leuke ervaringen leiden. Alhoewel ik moet zeggen dat wij eigelijk nog steeds bijzonder weinig uitgeven aan bezittingen zoals tech, meubilair, kleding en auto's.
Ik wil even inhaken op bezit. Met bezit komen ook veel lasten. Een extra auto? APK, onderhoud, winterbanden. Een extra (vakantie)huis? Belastingen, onderhoud. Veel technologie? Updates, onderhoud, upgrades. Bezit kan een dagtaak worden. Soms is de meeste luxe, de handen vrij hebben. Tijd, vrijheid.
En dat haakt mooi in op jouw vervoerskeuze. De purist vind de goedkoopste airline in economy ook prima, want het brengt je inderdaad ook naar diezelfde bestemming. Maar je geniet er bewust van en zolang je je blijft realiseren dat het bijzonder is, blijft dat ook leuk. Zodra luxe normaal wordt, of een nieuwe minimum, dan weet je eigenlijk dat het tever gaat. Want een stapje terug wordt dan moeilijk.
Je hebt een prachtig spaardoel, en felicitaties dat je dit ook haalt!
Het heeft even geduurd maar heb nog een tijd lang doorgewerkt (overnames gedaan, overgenomen worden) en ben nu gestopt. Ik moet zeggen dat ondanks een FO gevoel, de vrijheid pas kwam nadat ik stopte met de dagelijkse leiding in het bedrijf. Nu ik de handen vrij heb, is dat gevoel er pas echt.JURIST schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 15:39:
[...]
Mooi verhaal. Wat ik niet helemaal kan volgen is hoe je het FO-tijdperk voor je ziet. Zie je de voortzetting van de business/het werk als hobby/ultieme tijdsbesteding? Ga je voor FO2 Of ga je nog uitstappen en iets anders doen omdat je FO bent?
Ik volg het Financiële onafhankelijkheid op Tweakers altijd met veel plezier. Velen die een doel stellen en er structureel naartoe werken. En het ook halen. Petje af!
Ik had altijd als doel op m'n 40ste iets anders te gaan doen en te stoppen met wat ik deed, en dat is gehaald.
NRC had er een mooi artikel over https://www.nrc.nl/nieuws...ot-heeft-gemaakt-a4178967
Dus jij bent Stijn Koster? Netjes gedaan !Stewie! schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:03:
[...]
Het heeft even geduurd maar heb nog een tijd lang doorgewerkt (overnames gedaan, overgenomen worden) en ben nu gestopt. Ik moet zeggen dat ondanks een FO gevoel, de vrijheid pas kwam nadat ik stopte met de dagelijkse leiding in het bedrijf. Nu ik de handen vrij heb, is dat gevoel er pas echt.
Ik volg het Financiële onafhankelijkheid op Tweakers altijd met veel plezier. Velen die een doel stellen en er structureel naartoe werken. En het ook halen. Petje af!
Ik had altijd als doel op m'n 40ste iets anders te gaan doen en te stoppen met wat ik deed, en dat is gehaald.![]()
NRC had er een mooi artikel over https://www.nrc.nl/nieuws...ot-heeft-gemaakt-a4178967
@Stewie! Mooi verhaal! Jouw route is niet voor de meeste FO wannabees (in dit topic) weggelegd schat ik zo in, maar knap gedaan.
@Stewie! Misschien kan je beter linken naar een gratis artikel.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dank voor je positieve reactie!Stewie! schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:26:
[...]
Je zegt veel goeds.
Ik wil even inhaken op bezit. Met bezit komen ook veel lasten. Een extra auto? APK, onderhoud, winterbanden. Een extra (vakantie)huis? Belastingen, onderhoud. Veel technologie? Updates, onderhoud, upgrades. Bezit kan een dagtaak worden. Soms is de meeste luxe, de handen vrij hebben. Tijd, vrijheid.
En dat haakt mooi in op jouw vervoerskeuze. De purist vind de goedkoopste airline in economy ook prima, want het brengt je inderdaad ook naar diezelfde bestemming. Maar je geniet er bewust van en zolang je je blijft realiseren dat het bijzonder is, blijft dat ook leuk. Zodra luxe normaal wordt, of een nieuwe minimum, dan weet je eigenlijk dat het tever gaat. Want een stapje terug wordt dan moeilijk.
Je hebt een prachtig spaardoel, en felicitaties dat je dit ook haalt!
Wel grappig dat je dat noemt van die bezittingen + lasten. Ik ben een tijdje met de hele smarthome-riedel meegegaan, maar ervoer vooral veel frustratie met updates, vendor lock-in, etc. Plus ben ook weer niet zo Tweakerig dat ik het compleet onafhankelijk op wilde zetten. Zelfde geldt voor een dure leaseauto in het geval van mijn vrouw (alhoewel onderhoud natuurlijk wel betaald werd). Dus die zaken weer de deur uitgedaan.
Je punt over beseffen dat het bijzonder is, is erg sterk vind ik. Dat raakt ook de kern van hoe ik het ervaar. Als je het als nieuwe normaal gaat zien (hedonistische adaptatie) en in het ergste geval zelfs met dedain naar de mensen 'onder je' gaat kijken gaat er iets grondig mis. Een paar vriendschappen zijn verwaterd door dat soort taferelen.
En je verhaal is bijzonder inspirerend, top!
Over hoe bezit kan leiden tot kosten gesproken.
Ik heb geïnvesteerd in een elektrische auto die mij deze week op 2 manieren veel geld gekost heeft.
1. Paaltje geraakt in de parkeergarage. Klein krasje op de bumper. Mee doorrijden kon, maar wederhelft vond dat dit optisch geen optie was. Kosten: 500 euro.
2. Gisteren een brief van CJIB. Boete van 389 euro, omdat ik een telefoon vast hield tijdens het rijden. Volledig mijn fout en terechte boete. Autopilot maakt het wel heel makkelijk om even je telefoon te pakken tijdens het rijden (moet je natuurlijk gewoon niet doen, ik heb mijn les geleerd).
Totale onvoorziene kosten door dit bezit in 1 week: EUR 889 euro. En dan hebben we het nog niet gehad over de investering in winterbanden deze winter....
Een reeks slechte keuzes eigenlijk voor de stap naar FO (ik wil de hele discussie over auto's niet weer oprakelen overigens).
Ik heb geïnvesteerd in een elektrische auto die mij deze week op 2 manieren veel geld gekost heeft.
1. Paaltje geraakt in de parkeergarage. Klein krasje op de bumper. Mee doorrijden kon, maar wederhelft vond dat dit optisch geen optie was. Kosten: 500 euro.
2. Gisteren een brief van CJIB. Boete van 389 euro, omdat ik een telefoon vast hield tijdens het rijden. Volledig mijn fout en terechte boete. Autopilot maakt het wel heel makkelijk om even je telefoon te pakken tijdens het rijden (moet je natuurlijk gewoon niet doen, ik heb mijn les geleerd).
Totale onvoorziene kosten door dit bezit in 1 week: EUR 889 euro. En dan hebben we het nog niet gehad over de investering in winterbanden deze winter....
Een reeks slechte keuzes eigenlijk voor de stap naar FO (ik wil de hele discussie over auto's niet weer oprakelen overigens).
Ik zal hier ook even mij favoriete filmpje van afgelopen week posten:
YouTube: "The Great Transformation" - TAQA 20th Anniversary Celebration / Dha...
Een presentatie van Tony Seba over de disrupties op gebied van energie, transport en voeding die er zitten aan te komen.
Als je FO of FMA bent dan heb je tijd om naar dergelijke filmpjes te kijken en om er rustig over na te denken/filosoferen
De eigen auto als statussymbool, die tijd lijkt mij stilaan voorbij. Het alternatief wordt vele malen goedkoper en met veel minder gedoe.
YouTube: "The Great Transformation" - TAQA 20th Anniversary Celebration / Dha...
Een presentatie van Tony Seba over de disrupties op gebied van energie, transport en voeding die er zitten aan te komen.
Als je FO of FMA bent dan heb je tijd om naar dergelijke filmpjes te kijken en om er rustig over na te denken/filosoferen
De eigen auto als statussymbool, die tijd lijkt mij stilaan voorbij. Het alternatief wordt vele malen goedkoper en met veel minder gedoe.
Zijn er hier mensen die veel wandelen? Ik werd vorige week geïnspireerd door meerdere gebeurtenissen om intensief te gaan wandelen en veel water te drinken. Deze life hack is zo simpel en goedkoop dat het me met terugwerkende kracht verbaasde om er hier niet al veel vaker over gelezen te hebben. Het moet ook maar net in je leven passen natuurlijk. Maar ik ga niet naar een gym oid. Doe gewoon een paar keer per dag een stukje te voet ipv fietsen. Auto heb ik sowieso niet dus dat scheelt.Requiem19 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:48:
Over hoe bezit kan leiden tot kosten gesproken.
Om kort op je initiële vraag te antwoorden: ja.
Dat het hier weinig aan bod komt is nogal voor de hand liggend want niet direct een verband met FO.
Persoonlijk weerhoudt het me ook niet om tussen half september en begin mei bijna dagelijks naar de fitness te gaan (2 tot 3 uur).
Om te wandelen moet je daar immers niet zijn en niets staat de combinatie van beiden in de weg.
Dat het hier weinig aan bod komt is nogal voor de hand liggend want niet direct een verband met FO.
Persoonlijk weerhoudt het me ook niet om tussen half september en begin mei bijna dagelijks naar de fitness te gaan (2 tot 3 uur).
Om te wandelen moet je daar immers niet zijn en niets staat de combinatie van beiden in de weg.
[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 18-01-2024 19:58 ]
Waarom niet fietsen?oscar82 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:47:
[...]
Zijn er hier mensen die veel wandelen? Ik werd vorige week geïnspireerd door meerdere gebeurtenissen om intensief te gaan wandelen en veel water te drinken. Deze life hack is zo simpel en goedkoop dat het me met terugwerkende kracht verbaasde om er hier niet al veel vaker over gelezen te hebben. Het moet ook maar net in je leven passen natuurlijk. Maar ik ga niet naar een gym oid. Doe gewoon een paar keer per dag een stukje te voet ipv fietsen. Auto heb ik sowieso niet dus dat scheelt.
Hier en daar research-informed (evidence vind ik te sterk klinken in veel gevallen) je leven 'hacken' is wel handig vind ik.oscar82 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:47:
[...]
Zijn er hier mensen die veel wandelen? Ik werd vorige week geïnspireerd door meerdere gebeurtenissen om intensief te gaan wandelen en veel water te drinken. Deze life hack is zo simpel en goedkoop dat het me met terugwerkende kracht verbaasde om er hier niet al veel vaker over gelezen te hebben. Het moet ook maar net in je leven passen natuurlijk. Maar ik ga niet naar een gym oid. Doe gewoon een paar keer per dag een stukje te voet ipv fietsen. Auto heb ik sowieso niet dus dat scheelt.
Ik ben niet gaan wandelen, alhoewel onze reizen wel voor 70% bestaan uit simpelweg 'verkennen' en rondlopen (15-20km per dag) in steden en dorpjes. Dat is er door de jaren heen ingegroeid en zo komen we oprecht lekker uitgeput terug voordat we weer aan het werk gaan.
Wel ben ik naar mijn werk gaan fietsen (zo'n 80-100 km per week) en heb daarmee ook de gezondheidswinst binnen. Extra reistijd t.o.v. de auto is ongeveer een kwartier enkele reis, maar dat zijn echt quick wins t.o.v. nog extra tijd oormerken voor hardlopen of de gym idd. Heb daar zelf de discipline niet voor tbh.
Daarnaast ook tijdens het koffie zetten een halve liter water ernaast zetten zodat ik dat ook genoeg binnen krijg. Op m'n werk meteen een flesje vullen. Geen frisdrank en snacks in huis hebben tenzij voor gasten, etc. Ingrediënten incl. genoeg groenten voor elke maaltijd klaarleggen voor de week. Ben zelf nogal vatbaar voor vreetbuien en ongezonde sh*t.
Dat soort zaken gaan verder dan gewoontes die een gezonde financiële huishouding bevorderen, maar vallen vaak wel samen met het doel om gezond en onafhankelijk oud(er) te worden. Alhoewel iedereen anders werkt natuurlijk. Iemand anders is misschien wat minder makkelijk te verleiden tot ongezond gedrag dan ik
Hip boek op dit vlak is atomic habits, maar common sense is ook voldoende.
Ergens ben ik het met je eens, het risico op off-topic gesprekken over wandelschoenen of eetpatronen ligt op de loerIvoB2 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:57:
Maar aan de andere kant is het denk ik wel interessant om het te hebben over de relatie tussen gezondheid en financiën / FO. Je kunt nu vanalles doen om in elk geval de kans te vergroten dat je gezond ouder wordt (zekerheid heb je nooit). Aan de andere kant, waar trek je de grens? En is gezond gedrag in sommige gevallen duurder dan ongezond gedrag? (zo ja, is dat gezonde gedrag dan de investering waard?)
Ik kan zelf van harte het concept van Treinstappers aanraden.oscar82 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:47:
[...]
Uitgestippelde wandelingen van station naar station. Ik gebruik zelf routeyou om wandelingen te vinden maar er zullen daarvoor nog wel alternatieven zijn.
Afgelopen weken 2 wandelingen gedaan van een goeie 20km. Telkens de hele dag in de regen en de wind en toch vond ik het de hele dag leuk
Ik heb ooit ergens in een boek gelezen dat in de hersenen de functie nadenken geëvolueerd is vanuit de functie wandelen/stappen.
Nadenken is dus eigenlijk een vorm van wandelen en omgekeerd. Allé ja, dat is toch de uitleg die er ik aan geef.
Ik sta er zelf altijd van te kijken hoeveel inspiratie ik opdoe tijdens het wandelen. Inspiratie voor oplossingen voor problemen, nieuwe dingen die ik nog eens wil doen,...
Helemaal mee eens maar mijn reactie was ook niet om de vraag af te blokken maar gewoon om aan te geven waarom het in dit topic niet regelmatig langs komt. Tot er iemand over begint.finsdefis schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:05:
[...]
Maar aan de andere kant is het denk ik wel interessant om het te hebben over de relatie tussen gezondheid en financiën / FO. Je kunt nu vanalles doen om in elk geval de kans te vergroten dat je gezond ouder wordt (zekerheid heb je nooit). Aan de andere kant, waar trek je de grens? En is gezond gedrag in sommige gevallen duurder dan ongezond gedrag? (zo ja, is dat gezonde gedrag dan de investering waard?)
De grens zal iedereen individueel moeten trekken.
Tijdens mijn werk voor derden was ik sowieso altijd al fysiek en sportief bezig en eens FI en R probeer ik dat nog altijd een beetje in ere te houden.
Een van de redenen om na FO nog niet meteen aan RE te denken was trouwens dat ik gewoon betaald werd om te sporten, te reizen, fysiek en mentaal uitgedaagd te worden,...... Niet toevallig zaken die ik ook persoonlijk leuk vond en vindt (moest ik het niet leuk vinden had ik wel ander werk gekozen
Duurder moet het niet zijn. Voor mij toch niet. Wandelen kost bijna niets, fietsen moet niet veel kosten en een 24/7 gym abo hier niet meer dan 15 € pp/pm dus daar wordt je ook niet echt armer van. En warm douchen is er inbegrepen.
[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 18-01-2024 20:27 ]
Ja, dat is nog eens een goede prijs! Zoiets zou ik ook wel willen. Hier helaas best wel een stuk duurder, zeker als je niet gelijk voor 24 maanden afsluit. In de nabije toekomst wellicht toch eens opnieuw kijken of ik ook nog een betere gym in de buurt kan vinden. Ik merk dat ik soms te veel binnen zit en weinig beweeg, zeker in deze periode van het jaar. Als het weer iets lekkerder is en langer ligt loop en fiets ik wel een stuk meer.IvoB2 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:19:
[...]
...en een 24/7 gym abo hier niet meer dan 15 € pp/pm dus daar wordt je ook niet echt armer van. En warm douchen is er inbegrepen.
Ik verbaas mij er eerder over dat het in dit topic niet vaker gaat over "de andere kant" van FO. Het gaat hier meestal over vermogensrendementheffing, belastingen en wat de beurs doet. Maar dat is enkel het financiële gedeelte. Ik zie FO ook voor een groot deel als "levensfilosofie". Minder consumeren en je leven nuttiger inrichten. Wandelen in plaats van voor de TV zitten vind ik ook bij een FO-mindset horen. Denk je niet?
Doordat ik sinds een paar maanden een hond heb wandel ik bijna iedere dag een uur, ik moet zeggen dat dat mij behoorlijk goed bevalt.
Water drinken vind ik dan weer een vreemde hype, water is niet goed voor je, het is alleen niet slecht voor je zoals cola e.d.
Doordat ik sinds een paar maanden een hond heb wandel ik bijna iedere dag een uur, ik moet zeggen dat dat mij behoorlijk goed bevalt.
Water drinken vind ik dan weer een vreemde hype, water is niet goed voor je, het is alleen niet slecht voor je zoals cola e.d.
Volledig mee eens.
Maar dat is een persoonlijke mening en wanneer deze niet gedeeld worden door de moderatie en het grootste deel van het topicpubliek en je wijkt teveel af van de "hoofdpunten" die je opsomde worden afwijkende posts doorgaans verwijderd of krijg je een vermanend vingertje. Het is dus verloren moeite af te wijken van het "hoofdthema' wanneer nadien die meningen of meningen die niet gedeeld worden toch maar verwijderd worden. Je zou om daarover door te bomen al bijna een topic "FO inde kroeg" moeten opstarten.
Geld en liefst zoveel mogelijk geld verzamelen wordt door een groot deel hier blijkbaar deel als een heel serieus te nemen en prioritair onderdeel van het leven beschouwd. Terwijl het je net heel afhankelijk maakt.
Onafhankelijkheid (bv. van overmatig consumeren) houdt idd wel wat meer in dan heel veel geld voor leeftijd x bijeen geharkt te kunnen hebben.
Maar dat is een persoonlijke mening en wanneer deze niet gedeeld worden door de moderatie en het grootste deel van het topicpubliek en je wijkt teveel af van de "hoofdpunten" die je opsomde worden afwijkende posts doorgaans verwijderd of krijg je een vermanend vingertje. Het is dus verloren moeite af te wijken van het "hoofdthema' wanneer nadien die meningen of meningen die niet gedeeld worden toch maar verwijderd worden. Je zou om daarover door te bomen al bijna een topic "FO inde kroeg" moeten opstarten.
Geld en liefst zoveel mogelijk geld verzamelen wordt door een groot deel hier blijkbaar deel als een heel serieus te nemen en prioritair onderdeel van het leven beschouwd. Terwijl het je net heel afhankelijk maakt.
Onafhankelijkheid (bv. van overmatig consumeren) houdt idd wel wat meer in dan heel veel geld voor leeftijd x bijeen geharkt te kunnen hebben.
Gehydrateerd zijn is belangrijk voor je gezondheid en ook energielevels. Veel mensen drinken te weinig water. Prima gewoonte om regelmatig water/thee te drinken voor je energie-levels en lange termijn gezondheid.Bwana schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:13:
Ik verbaas mij er eerder over dat het in dit topic niet vaker gaat over "de andere kant" van FO. Het gaat hier meestal over vermogensrendementheffing, belastingen en wat de beurs doet. Maar dat is enkel het financiële gedeelte. Ik zie FO ook voor een groot deel als "levensfilosofie". Minder consumeren en je leven nuttiger inrichten. Wandelen in plaats van voor de TV zitten vind ik ook bij een FO-mindset horen. Denk je niet?
Wat betreft levensfilosofie: daar gaat het vaak genoeg over imo. En zoals ik het zie zijn er meerdere FO filosofiën. Eentje daarvan is consuminderen en 'lean' leven. Een andere filosofie kan juist fat FO zijn. Daar kun je natuurlijk ook weer vanalles van vinden...
Ik vind het zeker niet verboden om er hier over te schrijven.Bwana schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:13:
Gezond proberen te blijven, actief zijn en betaalbare zinvolle tijdsbesteding passen zeker bij FO, en ik ben ook overtuigd dat ze zichzelf versterken en nog eens zorgen voor een betere mentale weerbaarheid.
Oh voor de tv hangen doe ik nog steeds. Alleen een stuk voldaner als ik die dag al eens flink bewogen heb.Bwana schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:13:
Waar we overkoepelend mee bezig zijn kan je volgens mij samenvatten als lange termijn doelen stellen. Financieel is belangrijk en gezondheid net zo. Beleggen wordt in deze context toch ook vaak vergeleken met een marathon?
Ik wilde iets positiefs doen aan mijn fitheid, dus ik dacht: waarom stel ik niet een lange termijn doel? Dankzij FO reis heb ik namelijk gemerkt of ontwikkeld dat ik daar stiekem best goed in ben. Veel van ons waarschijnlijk bovengemiddeld. Anders hadden we het al opgegeven.
Dus ik zeg tegen mezelf: voor mijn 50e wil ik een halve marathon gelopen hebben. Hoeft niet in een snelle tijd. Van hard lopen geniet ik niet zo, dus hoe ga ik dat doen? wandelen met podcast of muziek is zeker wel haalbaar. En eigenlijk vind ik een halve marathon heel snel wandelen ook prima. Daar werk ik nu naar toe.
[ Voor 10% gewijzigd door oscar82 op 19-01-2024 09:45 ]
In dit kader is onderstaande podcast van ‘Beleggen met Rowan Nijboer’ wel interessant. Met het uitgangspunt dat beleggen het meest effectief is met een zo lang mogelijke tijd in de markt, kijken ze naar hoe je langer en gezond kunt leven. Ze bespreken het boek van Peter Attia (ligt op mijn nachtkastje
), die een strategie heeft om zo gezond mogelijk te blijven.
Het komt er met name op neer dat je veel rustig moet bewegen (zone 2) en af en toe zeer intensief (V02 max)
Podcast is een aanrader, omdat het echt vanuit het oogpunt van 2 beleggers is: https://open.spotify.com/...si=MhclZd4FSwKp-Ufck9lrPg
Het komt er met name op neer dat je veel rustig moet bewegen (zone 2) en af en toe zeer intensief (V02 max)
Podcast is een aanrader, omdat het echt vanuit het oogpunt van 2 beleggers is: https://open.spotify.com/...si=MhclZd4FSwKp-Ufck9lrPg
Het topic is letterlijk Financiële onafhankelijkheid. De discussie gaat dan dus voornamelijk over financiële zaken. Over wat gezond is en over wat geluk is kun je hele nieuwe topics maken.Bwana schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:13:
Wat is er precies slecht aan water? En dan bedoel ik niet meer dan een liter per uur (capaciteit van je nieren). Volgens mij is water drinken letterlijk het gezondste wat je kan doen, gevolgd door wandelen. Enkel die twee zorgen voor een ontzettend sterk fundament in preventie van depressie, hoofdpijn, slaapgebrek en talloze gezondheidsklachten die vaak als normaal gezien worden.Bwana schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:13:
PS: Gewoon kraanwater, geen fortuin uitgeven aan transport en productie van flesjes. Eventueel een filter als je in Amsterdam woont (sorry, maar ik neem water mee van huis naar mijn werk vanwege de smaak). Zit trouwens zelf al ruim 10 jaar in deze "hype".
[ Voor 17% gewijzigd door Deveon op 19-01-2024 10:01 ]
Dat staat er niet. Het staat dat het niet slecht is.
Tja, maar ziek zijn kost geld, en als je hele dure hobbies kiest, dan heeft dat ook een impact op je financien.R.van.M schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:56:
[...]
Het topic is letterlijk Financiële onafhankelijkheid. De discussie gaat dan dus voornamelijk over financiële zaken. Over wat gezond is en over wat geluk is kun je hele nieuwe topics maken.
De link tussen geld en geluk is er ook, en daarmee wil ik niet zeggen : hoe meer geld, hoe meer geluk. Het gaat er om je gelukkig te voelen met een zeker budget, maar ook je goed voelen bij een bepaalde belegginsstrategie.
Ik ken mensen die ziek zouden worden als ze een aandeel kopen wat na een paar maanden 20% lager staat. Dan slapen ze slecht etc.
Bij elke strategie die je volgt moet je je in de eerste plaats goed voelen, en rustig slapen.
Ik slaap slecht als ik weet dat de inflatie mijn spaargeld opeet zoals houtwormen een dakconstructie opeten.
En ik lig dan ook niet wakker als de aandeelbeurzen een duik maken...
Het hangt allemaal samen hoor.
Op zich een goed punt, maar dan kom je denk ik uit op de definitie van financieel onafhankelijk. Ik zie het dus als een leefstijl groter dan wat de vraag wat je met het geld doet. Neem de veelgenoemde blog van Mr. Money Mustache: ga maar eens na hoe veel artikelen op die blog gaan over de beste ETF's, beleggingsstrategieën en belastingstechnieken en hoe veel daarentegen gaat over tijdsbesteding en zingeving.R.van.M schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:56:
[...]
Het topic is letterlijk Financiële onafhankelijkheid. De discussie gaat dan dus voornamelijk over financiële zaken. Over wat gezond is en over wat geluk is kun je hele nieuwe topics maken.
Het was niet mijn bedoeling om een discussie over water te starten, maar dat zit diep zo te zien, haha. Volgens mij moet je gewoon "genoeg" water drinken, ongeveer 2 liter per dag en geen frisdrank.
@Tommie12 heeft er al wat over aangegeven waar ik het wel mee eens ben.R.van.M schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:56:
[...]
In plaats van Financiële onafhankelijkheid kun je er ook financiële Onafhankelijkheid. van maken.
Zonder water houd je het nog geen week vol en is leven zoals bekend niet mogelijk. Wat is het argument om het "niet slecht" te noemen en niet "goed"? Ik zie namelijk geen nadelen van water en als we iets zonder nadelen niet meer goed als goed zien dan vraag ik mij af wat nog wel onder de definitie valt.de Peer schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:02:
[...]
Dat staat er niet. Het staat dat het niet slecht is.
Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.