Nee dat is zo niet in Belgie. De enige manier om geld uit je woning te krijgen is een hypotheek bij aankoop. Je kan extra geld gaan lenen op je huis maar dit moet altijd als doel "je huis" hebben. Dus zwembad zetten, garage, bijgebouw, verbouwing kan allemaal. Nooit zal je geld voor andere doelen dan je huis kunnen ontlenen met je hypotheek. Dat is zo wettelijk bepaald, zelfs als de bank het zou willen dan mogen ze dat niet eens.phantom09 schreef op zondag 31 december 2023 @ 19:41:
[...]
Ik ben nog niet FO, dus een hypothecaire lening is momenteel voor mij niet nodig.
Ik weet dat banken moeilijk doen om leningen te verstrekken, maar als je kan aantonen dat je voldoende vermogen hebt in aandelen dan zijn ze wellicht bereid om je een beperkte lening te geven.
Ik ben zelf slecht in het timen van de markt. Ik heb mij altijd voor gehouden om op marge aandelen te kopen wanneer de markt flink gezakt is. Echter heb ik niet de moed gehad om dit te doen en twijfelde ik teveel of de beurs wel echt zou herstellen. Momenteel vindt ik de aandelen markt wat beteft waardering iets te overgewaardeerd en het niet interessant om op marge te gaan kopen.
Ik zit ongeveer voor 96,5% in aandelen, 2% in crypto en 1,5% cash.
Onze lening is voor meer dan 80% voldaan. Ik heb een grote beleggingsportefeuille en geloof me, het lukt je niet. Het enige wat je zou kunnen doen is een andere vorm van krediet, maar je gaat al snel 6-7% (of meer) betalen, en dan is het gewoon niet interessant meer. Eventueel lenen bij een broker zoals IB.