Ik heb ervaring met zowel KPN Online Backup als Crashplan. M'n KPN Online backup ervaring is wel 1 jaar oud.
KPN Online Backup
Eén grote showstopper: Waardeloze software voor Mac OS X. Ik had er veel problemen mee en ben overgestapt naar een andere aanbieder.
Crashplan Family
Pro's:
- Prima software op zowel Windows als Mac OS X;
- De software is goed te configureren: Op oude computers weinig compressie en file-deduplication, op nieuwe computers max compressie en file-deduplication. Hierdoor heeft Crashplan een minimale performance impact.
- De software compressie is krachtig, wat veel tijd scheelt in het uploaden.
- Goed beveiligd;
- Te gebruiken met meerderen tegelijkertijd, ook buiten het eigen huishouden. Je moet elkaar wel vertrouwen wegens het delen van het wachtwoord.
- Goede service desk;
- Ieder bestand heeft een ongelimiteerde version history;
- Echt onbeperkt, geen wazige adders onder het gras.
- Als de dienst je niet bevalt kun je het op ieder moment stopzetten. Ik geloof dat je dan zelfs het overgebleven geld terug krijgt gestort.
- Je kunt makkelijk bij je bestanden via de website, maar ook via een iPhone en iPad app (vast ook Android).
- Je kunt ook aangesloten hard drives mee backuppen.
- Je krijgt optioneel een automatisch e-mailtje als een van de aangesloten computers een aantal dagen offline is geweest.
Con's:
- Het is Amerikaans (wat gezien de encryptie weinig hoeft uit te maken, maar toch);
- De snelheid is beperkt. Up- en download snelheid is maximaal zo'n 300 tot 500kB/sec.
- Als je bestanden restored van meerdere versies terug, dan reageert de server best traag. Het werkt uiteindelijk wel. Als je gewoon de laatste versie wilt terughalen is de snelheid normaal.
Met betrekking tot de snelheid het volgende. Tijdens het uploaden zal hij niet altijd de volle bandbreedte gebruiken, dat komt dan voornamelijk omdat het systeem dan bestanden aan het comprimeren is, of bij veel kleine bestanden. Ik vind dat acceptabel.
Dit is m'n overzicht van verbonden computers. Ik gebruik dus het familie plan, m'n zus, ouders, vriendin en ikzelf gebruiken het - ik heb alleen het wachtwoord.
[
Voor 7% gewijzigd door
kamerplant op 25-06-2013 15:22
]