Het Online Backup Topic

Pagina: 1 2 ... 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8FCDsDLfP0AyAWq9ldlYiOSO/full.png

Inleiding
In dit topic kan je discussiëren over de online backup aanbieders. In het overzicht hieronder zie je een aantal bekende providers. Mis je een provider? Stuur me dan een DM

Providers
BackupRuimte - Consument back-up
Providerhttps://www.backupruimte.nl/
Software
Ruimte10Gb
Beveiliging:
Prijs per maand€ 2.00
Prijs per jaar€ 24.00
OpmerkingAndere plannen beschikbaar

livedrive - Backup
Providerhttps://www2.livedrive.com/
SoftwareWindows MacOS
Ruimte
Beveiliging:TLS
Prijs per maand€ 7.99
Prijs per jaar€ 95.88
OpmerkingAndere plannen beschikbaar

Amazon - Simple Storage Service
Providerhttps://aws.amazon.com/s3/
SoftwareWindows MacOS
Ruimte
Beveiliging:
Prijs per maand€ -
Prijs per jaar€ -
Opmerking$0.0245 per GB

Amazon - Photos Storage
Providerhttps://www.amazon.com/clouddrive/home
SoftwareWindows MacOS Android iOS
Ruimte100Gb
Beveiliging:
Prijs per maand€ 1.99
Prijs per jaar€ 23.88
OpmerkingAndere plannen beschikbaar, alleen voor foto's

InterNL - Acronis Backup
Providerhttps://internl.net/acronis-backup/
Ruimte50Gb
Beveiliging:Encryptiesleutel
Prijs per maand€ 6.00
Prijs per jaar€ 72.00
Opmerking

Jottacloud - Jottacloud Home
Providerhttps://www.jottacloud.com/en/
Ruimte
Beveiliging:
Prijs per maand€ 7.50
Prijs per jaar€ 90.00
OpmerkingGratis tier 5Gb, meerdere plannen beschikbaar

hubiC - hubiC
Providerhttps://hubic.com/en/
SoftwareWindows MacOS Linux Android iOS
Ruimte100Gb
Beveiliging:
Prijs per maand€ 1.00
Prijs per jaar€ 12.00
OpmerkingGratis tier 25Gb, meerdere plannen beschikbaar

Strato - HiDrive
Providerhttps://www.strato.nl/cloud-storage/
Ruimte1000Gb
Beveiliging:AES 128
Prijs per maand€ 1.00
Prijs per jaar€ 12.00
OpmerkingEerste jaar, daarna 7,5 per maand. Meerdere plannen beschikbaar

Crashplan - Crashplan
Providerhttps://www.crashplan.com/en-us/
SoftwareWindows MacOS Linux
Ruimte
Beveiliging:
Prijs per maand€ 10.00
Prijs per jaar€ 120.00
OpmerkingPer computer

Idrive - Idrive Personal
Providerhttps://www.idrive.com/
Ruimte5Tb
Beveiliging:
Prijs per maand€ 4.34
Prijs per jaar€ 52.12
OpmerkingJe betaald jaarlijks

Backblaze - Backblaze Unlimited Backup
Providerhttps://www.backblaze.com/
SoftwareWindows MacOS
Ruimte
Beveiliging:
Prijs per maand€ 6.00
Prijs per jaar€ 72.00
Opmerking

Tresorit - Premium
Providerhttps://tresorit.com/
SoftwareWindows MacOS Linux Android iOS
Ruimte500Gb
Beveiliging:AES 256
Prijs per maand€ 10.00
Prijs per jaar€ 120.00
Opmerking

Wasabi - Pay As You Go
Providerhttps://wasabi.com/
Software
Ruimte1Tb
Beveiliging:SSL
Prijs per maand€ 5.99
Prijs per jaar€ 71.88
OpmerkingPer TB

Scaleway - Scaleway C14 Cold Storage
Providerhttps://www.scaleway.com
Software
Ruimte
Beveiliging:
Prijs per maand€ -
Prijs per jaar€ -
OpmerkingKosten: Eerste 75GB is gratis, daarna €0.002 per GB per maand. Let op: komen nog egress kosten bij.

Scaleway - Scaleway Object Storage
Providerhttps://www.scaleway.com
Software
Ruimte
Beveiliging:
Prijs per maand€ -
Prijs per jaar€ -
OpmerkingKosten: Eerste 75GB is gratis, daarna €0.01 per GB per maand. Let op: komen nog egress kosten bij. Transfer tussen hot en cold storage is gratis.

Laatste aanpassing: 10-11-2020

[ Voor 130% gewijzigd door MaNDaRK op 10-11-2020 21:21 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-05 14:54

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Ik zal alvast 1 tip geven: dat LiveDrive is echt super mega traag. En dan met name de connectie snelheid hoewel de client er ook wat van kan om je pc te vertragen.

Heb zelf goede ervaringen met CrashPlan, de gratis versie weliswaar. Je kan dan naar je eigen pc's (of die van 'vrienden') een backup maken zonder kosten!

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik gebruik al tijden tot volle tevredenheid KPN Online Backup. Het kost niet zoveel, staat in Nederland, wordt geencrypt, heeft een duidelijke backuptool (iig de Windows-variant) en ook een restore werkt prima. Het uploaden van de eerste batch duurde even, maar 388GB over 1,5 Mbit upload pompen is niet KPN's probleem, maar daarna is het nog simpelweg de wijzigingen overzetten. Restoren werkt ook goed, bestand aanklikken, voor restore kiezen en klaar is de user.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Goed plan dit topic ;)
Elephantdrive en Safesync bieden ook Dropbox achtige faciliteiten.
dat LiveDrive is echt super mega traag.
Tja, het moet natuurlijk wel via jouw upload omhoog.
En "echt super mega traag" zegt zonder snelheden natuurlijk heel erg weinig.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Hier schrijf ik ook het e.e.a. over de verschillende aspecten van Crashplan. Wellicht is het handig om de TS uit te breiden met aspecten zoals encryptie, backups naar een vriend (is gratis bij crashplan en in de praktijk net zo goed als cloudbackup), etc.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:38

Perkouw

Moderator General Chat
Persoonlijk lijkt me Dropbox niet echt in het rijtje thuis horen, dan kan je even goed Skydrive/Google Drive en dat soort cloud diensten in je lijst opnemen. Voor nu is de TS ook wel erg mager, meer dan een opsomming met wat prijzen en details van een dienst staan er niet.

[ Voor 28% gewijzigd door Perkouw op 27-03-2013 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Voor nu is de TS ook wel erg mager, meer dan een opsomming met wat prijzen en details van een dienst staan er niet.
Hallo, het is een start. Sla nu niet gelijk alle inzet en enthousiasme plat.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
AtleX schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 17:25:
Ik gebruik al tijden tot volle tevredenheid KPN Online Backup. Het kost niet zoveel, staat in Nederland, wordt geencrypt, heeft een duidelijke backuptool (iig de Windows-variant) en ook een restore werkt prima. Het uploaden van de eerste batch duurde even, maar 388GB over 1,5 Mbit upload pompen is niet KPN's probleem, maar daarna is het nog simpelweg de wijzigingen overzetten. Restoren werkt ook goed, bestand aanklikken, voor restore kiezen en klaar is de user.
Ik heb je ervaring toegevoegd aan de TS.
aZuL2001 schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 17:27:
Goed plan dit topic ;)
Elephantdrive en Safesync bieden ook Dropbox achtige faciliteiten.

[...]

Tja, het moet natuurlijk wel via jouw upload omhoog.
En "echt super mega traag" zegt zonder snelheden natuurlijk heel erg weinig.
Inderdaad. Mattie112 wil je misschien wat meer vertellen over je ervaring met LiveDrive?
mux schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 17:29:
Hier schrijf ik ook het e.e.a. over de verschillende aspecten van Crashplan. Wellicht is het handig om de TS uit te breiden met aspecten zoals encryptie, backups naar een vriend (is gratis bij crashplan en in de praktijk net zo goed als cloudbackup), etc.
Bedankt voor je input :)
Ik zal de TS uitbreiden met encryptie en eens uitzoeken hoe dat backups naar een vriend werkt.

@Perkouw, bedankt voor je reactie. Dropbox wordt door veel mensen gebruikt als online backup en synchronisatie tussen verschillende computers. Ik denk dat het goed is dat we kijken of Dropbox inderdaad in dit rijtje thuis hoort.
In mijn ogen namelijk wel; je sleept de bestanden in de Dropbox map en het wordt gesynchroniseerd met alle computer en de cloud, dus een goeie vorm van backuppen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Maar dan moeten we toch ook SugarSync, Spideroak, Skydrive, Google Drive e.d. meenemen als we toch DropBox meenemen ? En wat dacht je van de nieuwe dienst Mega, strakke prijzen. Je kan er dan wel over discussiëren of je data lang online blijft gezien de historie met Megaupload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
Misschien kunnen we ze in een ander topic noemen en haal ik Dropbox hier uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

het mooiste van crashplan is dat je de software gratis kan gebruiken zolang je gebruik maakt van je eigen storage. dat doe ik dus ook. zo krijg je vele gigabytes praktisch voor nop gebackupt

makkelijke gui, eenvoudig om de data geschieden te houden tussen verschillende gebruikers. of meerdere machines onder 1, kan allemaal

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-05 14:05
Ik gebruik al een tijdje Amazon S3. Erg intressant voor de wat passieve backup-er.

Je betaalt bij Amazon alleen voor de GB's die je gebruikt.
Voor de eerste TB, 0.095 per GB, daarnaast betaal je $0.01 per 1,000 requests (PUT, COPY, POST, or LIST Requests). Mocht je je data weer op willen halen dan is de 1e GB per maand gratis, daarna betaal je $0.12 per GB.

Sinds kort hebben ze ook Amazon Glacier voor $0.011 per GB. Dit is een dienst waarbij men verwacht dat je data voor langere tijd opslaat. 5% mag je kostenloos terug halen, daarna moet je betalen (vanaf $0,11 p/GB.

http://aws.amazon.com/s3/#pricing

Ik heb zelf alleen mijn belangrijkste documenten opgeslagen. Zo'n 500MB. De bronmap op mijn NAS wordt 1x per week gebackupt. Kosten voor deze maand so far: $0,11

[ Voor 0% gewijzigd door Redbull4u op 27-03-2013 20:25 . Reden: Typo's ]

If it does not kill u, it makes u stronger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Dat kan toch gewoon gratis met zo'n beperkte back-up grootte ?

http://aws.amazon.com/free/

Edit: Gratis voor een jaar dus.
These free tiers are only available to new AWS customers, and are available for 12 months following your AWS sign-up date. When your free usage expires or if your application use exceeds the free usage tiers, you simply pay standard, pay-as-you-go service rates (see each service page for full pricing details). Restrictions apply; see offer terms for more details.

[ Voor 88% gewijzigd door Perkouw op 27-03-2013 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:21
Ik gebruik sinds kort Symform. Is een soort P2P constructie, waarbij je opslag in de cloud kunt 'betalen' met lokale HDD capaciteit, wat in feite dan onderdeel van die cloud wordt. Sterke codering (AES 256) op de PC zelf en 'RAID96' voor opslag (http://www.symform.com/ou...ent-storage-architecture/) in de cloud, maken dit een hele leuk initiatief.

Wat nog mist is dat je bestanden kunt delen met anderen, of je moet je login gegevens delen met die ander.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:01
Heb jarenlang Diino.com gebruikt, 100Gb voor USD 49,=/jaar, maar enkele maanden geleden over naar Crashplan. Onbeperkte opslag voor USD 140,- voor 4 jaar, nog geen 30 euro/jaar.
Applicatie draait op m'n Atom-servertje en werkt iedere nacht geruisloos bij online en naar m'n back-up disk. Veilig gevoel.

[ Voor 4% gewijzigd door tonschong op 28-03-2013 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
Vandaag even de nieuwe ervaringen en providers toegevoegd. Ook heb ik (waar ik het kon vinden) de beveiligingsmethodes toegevoegd.
Ik heb Dropbox er uitgehaald. Ik denk dat we voor file hosting beter een ander topic kunnen aanmaken :)

Nu missen we alleen nog Amazon, maar die ga ik in de loop van de dag even toevoegen.

Bedankt voor jullie input trouwens :)

[ Voor 21% gewijzigd door MaNDaRK op 09-04-2013 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:59

RoyK

Hobby tekenaar

Is er een verschil tussen online backup voor een particulier of een zakelijke klant?

Ik wil mijn tekeningen die ik de afgelopen jaren heb gemaakt online backuppen zodat het safe is. Plus al het dagelijks illustratie werk voor klanten. Dan gooi ik ook gelijk de fotos er bij van ons gezin.

Ik zit naar Argeweb profesional te kijken.. maar je zit makkelijk aan de 50 euro per maand voor 250 gb. Het zit volgens mij wel goed snor.. met backups die extra veilig staan enzo.. iets wat ik bij KN niet zo vertrouw voor 5 euro per maand onbeperkt.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
@RoyK: kun je voor dat bedrag niet beter twee NAS systemen kopen? Je hebt dan een berg meer mogelijkheden, ook voor je familie foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skoefel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-05 09:32
Miyamoto schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 18:39:
@RoyK: kun je voor dat bedrag niet beter twee NAS systemen kopen? Je hebt dan een berg meer mogelijkheden, ook voor je familie foto's.
Wat is dan het punt van een ONLINE back-up? Fikt je huis af en heb je nog niks aan een back-up...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
Lester Temmink schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 19:14:
Wat is dan het punt van een ONLINE back-up? Fikt je huis af en heb je nog niks aan een back-up...
Ik ging er vanuit dat de lezer begreep dat je de twee NAS systemen niet op dezelfde locatie moet plaatsen. Maar het lijkt me een aanvulling tov online backup gezien de mogelijkheden voor het bekijken van de familiefoto's. Bovendien gerechtvaardigd door het bedrag dat genoemd werd voor online backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Miyamoto schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 19:18:
[...]

Ik ging er vanuit dat de lezer begreep dat je de twee NAS systemen niet op dezelfde locatie moet plaatsen. Maar het lijkt me een aanvulling tov online backup gezien de mogelijkheden voor het bekijken van de familiefoto's. Bovendien gerechtvaardigd door het bedrag dat genoemd werd voor online backup.
Ik bezit een NAS en daar staat nu alles op. Inclusief timemachine backup. Ik zou een stuk rustiger slapen met het idee dat al mijn werk ook online in een backup staat en automatisch bepaalde mappen en locaties op mijn nas om de paar dagen worden ververst :)

Alleen, ik probeer een beetje op het budget te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-04 20:55

Ultimation

Het is als Appels en peren

Ik heb op dit moment de trail versie draaien van Crashplan+ Unlimited. Ik was opzoek naar een backup dienst waar ik data die op mijn NAS (NAS4Free VM) staat kan backuppen naar iets externs. Ik heb al 2x een moment gehad dat ik dacht ik mijn data kwijt was, falende hardeschijven icm ZFS. Tot nu toe nog altijd kunnen herstellen hiervan maar ik wilde toch het zekere voor het onzekere. Naast backblaze ondersteunen een hoop backup diensten heb backuppen van een NAS/netwerk map niet. Iets wat in mijn geval wel moet.

Op mijn server heb ik een Ubuntu VM aangemaakt die belangrijke shares heeft gemount en die vervolgens backupped. Tot nu toe bevalt de dienst goed, binnen 8 uur tijd heb ik +/- 70Gb aan belangrijke data gebackupped naar Crashplan en dagelijks om 03:00u wordt gechecked of er nieuwe dat is. Elke week word er een compleet verse backup gemaakt en opgeslagen op Crashplan. Deze instellingen zijn natuurlijk aan te passen. Daarnaast mag ik een vriend via mijn VM ook backups laten plaatsen op mijn account.

Ik denk dat ik Crashplan wel ga nemen, maar ik sta altijd open voor ideeën.

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokas
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door SmartDoDo op 30-04-2013 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik heb middels online backup van Argeweb. Op dit moment een 100GB server zodat ik ook externe locaties kan koppelen (mijn NAS) helaas werkt het niet zoals het zou moeten omdat ik met OSX draai en daar geen drivers voor beschikbaar zijn (al dacht de sales eerst van wel) Ik ga nu over naar een 1TB home waar ik geen externe locaties mee kan koppelen en zal ik een deel van NAS moeten kopieren naar een lokale drive, en mijn NAS compleet anders moeten gaan gebruiken. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokas
  • Niet online
TS: mag ik een aanvulling geven voor de OP?
Het is datahaven.net

Lang gezocht, eindelijk gevonden
Na lang zoeken heb ik eindelijk een "gratis" online backup software oplossing gevonden die werkt op basis van p2p torrent-like protocol. Het idee is dat je elkaars hard disk deelt net als bij p2p / torrent maar dan nu andersom. Jij stuurt jouw backup naar vele andere p2p users van datahaven.net en zij doen dat naar jou.

Dit lijkt als twee druppels water op symform. Maar met twee belangrijke verschillen: bij Symform lijkt het gratis maar is dit niet! Voor iedere GB die je backup groot is moet je (net als bij datahaven.net) twee GB ter beschikking stellen. Maar Symform pikt daar 0,5 GB van in en verkoopt jouw storage aan anderen (dat is hun verdienmodel). Jouw backup staat dus maar 1,5 keer online, maar bij datahaven is er geen verdienmodel en staat je backup 2 keer online. Dus een betere redundancy.
Een ander belangrijk verschil is dat je bij symform verplicht wordt om je computer minimaal 80% van de tijd online te houden. Zo niet dan moet je betalen. Niet bij datahaven.net. Maar je moet natuurlijk wel "regelmatig" online zijn.

Twee tegen één
De ruilhandel die je doet is: voor iedere GB die je backup groot is moet je twee GB beschikbaar stellen aan andere gebruikers. Dit lijkt oneerlijk maar is het niet! Want: jouw backup wordt twee keer over verschillende computers verspreid. Dit om te voorkomen dat als één gebruiker (even) offline is dat je jouw backup niet meer terug zou kunnen zetten. Dus jouw 1 GB backup heeft online dus een grootte van 2 GB. De grootte van je backup is beperkt tot de ruimte die jij zelf ter beschikking stelt aan andere datahaven.net gebruikers. Gebruik desnoods een aparte 3TB schijf voor je "donation space" dan kan je dus 1,5TB online backup hebben.

Versleuteld
Natuurlijk worden je backup bestanden via public/private key encryption versleuteld. Dus je bestanden zijn niet bij anderen in te zien (en andersom). Wat anderen van jouw zien zijn bestanden met een vaste bestandsgrootte van 0,5 MB (je backup wordt eerst gezipt, in mootjes van 0,5 MB gehakt, versleutelt en twee maal verdeeld over verschillende computers van anderen). Die bestanden van 0,5 MB hebben een vast naamstructuur als: F20130501041907PM-55-5-Data of F20130501041907PM-63-5-Parity en hebben dus nog geen eens eens een extensie.

Let wel op: omdat het allemaal versleuteld is moet je jouw private key goed buiten je computer bewaren (want standaard staat je private key op je c schijf). Bijvoorbeeld op een usb stick of stomweg afdrukken op papier. Zonder deze private key kan je nooit een restore maken na een crash.

De voordelen van datahaven.net
De meest interessantste voordelen van datahaven.net:
  • Geen centrale server (in de USA meestal) waar je backup staat waar de overheid in kan kijken als men dat wil.
  • Geen maandelijkse kosten, datahaven.net is gratis, het kost je hooguit schijfcapaciteit.
  • Je backup upload snelheid wordt niet "geknepen" zoals bij vele goedkope online aanbieders zoals bijv. crashplan waardoor uploaden van je backup maanden en onnodig lang duurt.
  • Niet afhankelijk van een centrale server, die meestal geen backup van jouw backup heeft (anders wordt het een factor twee voor jou duurder). Dus bij uitval is jouw backup weg (lees maar eens de horrorstories van bijv. crashplan).
  • Datahaven.net houdt altijd twee backups van jouw verspreid over meerdere gebruikers van datahaven.net valt een computer voor wat langere tijd uit dan wordt automatisch een nieuwe computer aangewezen en wordt dat specifieke deel van je backup wat bij die gebruiker stond (die verdwenen is) weer automatisch door jou geupload naar een nieuwe gebruiker.
  • Je kan meerdere backup sets maken iedere met hun eigen backup frequentie: eenmalig, per uur, per dag, per week, continue.
  • Je kan bepalen hoeveel backups van je backup online staan (standaard twee stuks, die van de afgelopen keer en die keer daarvoor)
Ik heb een blog waar ik mijn ervaring deel van datahaven.net

[ Voor 9% gewijzigd door rokas op 03-05-2013 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Interessant, maar met een grote maar. Ik ben bij dat soort dingen altijd bang dat het in het begin erg leuk is, en dat veel mensen zich dus aanmelden (want nieuw, en klinkt interessant). Maar als ik over X maanden iets terug wil halen, dan zijn er al veel mensen mee gestopt en ben ik mijn backup misschien wel kwijt. De kans dat twee mensen die een stukje van mijn backup hebben staan het spul eraf hebben gegooid, is aanwezig.

Hoe vangen ze dat af?

Dat stukje over 'wat langere tijd' heb ik gemist, toch vraag ik mij af of ik altijd een backup online heb staan.

[ Voor 11% gewijzigd door pven op 03-05-2013 22:54 ]

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokas
  • Niet online
Een hele terechte vraag, maar feitelijk kijk je, net als alle andere gebruikers die zichzelf deze vraag stellen "in de spiegel".

Deze oplossing is net als bij symform gebaseerd op een "sociaal" gedrag.

Mensen die in zee gaan met datahaven.net zullen doorgaans erg serieus nagedacht hebben over een online backup. Zij willen ook na maanden/jaren hun backup terughalen. En iedere gebruiker weet: dat is alleen maar mogelijk als ik "mee blijf doen". Je installeert de software, bepaalt wat je wilt backuppen en dan is het verder iets wat je verder kan vergeten (draait standaard op de achtergrond). Als je "wegloopt" (software verwijderd) ben je ook vanzelf (na enige tijd) je backup kwijt. De serieuze datahaven.net gebruikers blijven dus vanzelf over. Een zelfregulerend mechanisme.

Mocht iemand waar jouw backup (deel!) staat na enige tijd gestopt zijn, dan wordt geheel automatisch die "supplier" uit jouw lijst met "suppliers" gehaald en vervangen voor een betrouwbaardere "supplier". Dit proces kan je trouwens zelf (als je dat wilt) ook bespoedigen door een "supplier" aan te wijzen en te klikken op de link "fire this supplier en search for another one". Supplier=iemand die aan datahaven.net meedoet en een deel van zijn schijf deelt (waar jij een klein deel van je backup automatisch opgeslagen wordt).

Denk vooral ook niet in termen als "hoe hebben ze dit of hoe hebben ze dat geregeld" als het feitelijk om ons eigen gedrag gaat. Datahaven.net stelt software ter beschikking, wij als gebruikers bepalen het succes. Asociaal gedrag? Dan wordt het inderdaad niets.

Ik kan me niet voorstellen dat mensen die serieus een niet centrale online backup oplossing zoeken (die ik juist pertinent niet wil hebben), die ook nog eens "gratis" is, weg zouden lopen. Tenzij de software niet goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik werk met AV Europe samen (ja ik verkoop het ook sorry hiervoor dat ik dan meteen misschien spam) maar ik gebruik dit zowel prive als zakelijk. Ik moet wel zeggen dat ik zeer tevreden over ben. Laatst had ik een acties met 3 jaar online onbeperkt cloud back-up met Avast Internet Security voor maar € 50 incl.

Ik gebruik nu 1 jaar online backup + de briefcase dus via FTP kan ik ook op mijn 500 Gb harde schijf bestanden zetten. De software wordt ook steeds en steeds beter en sneller qua uploaden. Mijn Avafind werkt nu ook samen met "de extra schijfletter" van die 500 Gb "virtueel" drive dus het zoeken is een fluitje van een cent. Het werkt allemaal in de cache van je harde schijf. Restoren, alles gaat zo lekker rap net als de back-up maken. Die 500 Gb is niet alleen voor je eigen back-up want die is onbeperkt maar dat is gewoon een externe harde schijf via Internet. Het is wel een dure oplossing voor € 89 per jaar maar dan heb je wel wat ofwel € 7,42 per maand is het natuurlijk lachen. Je ziet ook nu dat een bestand meteen geupload wordt. En zowel de goedkope oplossing als de dure bewaren 30 verschillende versies van je bestanden dus gaat het mis geen punt haal je die even op.De software van Apple en Android gaat zo top en werkt echt lekker. Zelfs de foto's (zelfs met slideshow) en videos werken steeds beter. De app wordt nu constant beter. Crasht soms maar het staat nog in de kinderschoenen met sommige dingen maar over het algemeen wel stabiel genoeg.

[ Voor 16% gewijzigd door itsalex op 03-05-2013 23:16 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokas
  • Niet online
Ik geef ook nog iets mee om over na te denken.
Hoeveel kost een professionele 2 TB schijf?
Hoeveel kost een server waar zo'n schijf mee verbonden is?
Hoe veel jaar gaat server en hard disc mee (neem drie a vijf jaar).
Hoeveel personeel heb je nodig (technisch maar ook marketing, administratie etc) nodig om een online backup oplossing in de lucht te houden, en dan ook nog eens winst te maken?
Hoeveel kost huisvesting?
Hoeveel kost de internet verbinding?
Hoeveel kost het onderhouden van de software?
Tel dit bij elkaar op.

Dan...
Hoeveel euro vragen vele online backup oplossingen voor "unlimited storage"?
Een professionele online backup provider zal minimaal jouw backup twee keer hebben opgeslagen.
En hopenlijk de tweede kopie in een andere locatie.
Dus hardware kosten / vierkante meters maal twee.
Aha, daar hoort dus ook een verbinding tussen, weer extra kosten.

Je voelt wel aan, als men unlimited storage aanbiedt, bijv. 2TB opslag, dan kan dat nooit voor minder dan, ik doe maar een gooi, 400 euro per jaar. De meeste van ons willen wel heel veel foto's en eigen films opslaan (want als je die kwijt bent na een brand krijg je nooit meer die herrineringen terug) maar hikken erg tegen dit soort bedragen.

Kijk maar eens wat Amazon vraagt voor haar opslag, en dat is een zeer efficiente "backup fabriek".
Dus alles wat goedkoper is moet je per defenitie wantrouwen. Crashplan, de naam zegt het al ;o) is daar één van. Tuurlijk zijn tevreden gebruikers te vinden, maar op de keper beschouwd kan dit financieel niet kloppen.

Met datahaven.net zijn je kosten even duur als je hard disc kost (maar twee). Je "personeelskosten" heb je niet want je beheerd je eigen computer. Goedkoper kan naar mijn mening niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pachacuti
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-04 10:20
rokas schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 23:18:
Ik geef ook nog iets mee om over na te denken.
Leuk leesvoer omtrent dit topic : http://blog.backblaze.com...2-0revealing-more-secrets

Afgaande op die blog kost een TB data aan backblaze 2,6$/maand

Natuurlijk gaan die toko's kopje onder als iedereen TB's aan data daar parkeert, maar mijn onderbuikgevoel zegt me dat de gemiddelde klant ver onder de TB blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Jammer dat je Crashplan alleen met Creditcard kan betalen. Dat wordt dus een andere zoeken.. En dat terwijl het net zo fijn werkte allemaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:13
Want? Een creditcard is toch wel een verademing en kost vaak helemaal niets extra bij je bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:42
Ultimation schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 10:42:
Jammer dat je Crashplan alleen met Creditcard kan betalen. Dat wordt dus een andere zoeken.. En dat terwijl het net zo fijn werkte allemaal..
Als je contact opneemt met de support van Crashplan kun je met Paypal betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Goed, naast het daadwerkelijk backuppen is het restoren ook wel fijn. Dat heb ik gisteravond uit mogen voeren, nadat mijn storage array nogal gemeen onderuit ging. Het bleek dat mijn onsite backup last had van silent corruption, dus die vertrouwde ik niet meer en ik was gedwongen om te restoren vanaf mijn off-site backup.

Ik heb een complete restore van 405GB vanaf KPN Online Backup gedaan, en afgezien van de enorm onvoorspelbare progressbar ging dat eigenlijk verrassend soepel.Duurde natuurlijk wel even, ik heb slechts 30 MBit/sec down, maar dat mocht de pret niet drukken.

Ik heb weleens wat losse bestandjes restored om te testen en om uit te zoeken hoe dat ging, maar een complete restore had ik nog nooit gedaan. Ik was blij dat het bij KPN Online Backup iig heel goed werkt, wat heb je immers aan een backup die lastig (of niet :X) te restoren is?

Mijn werkstation thuis ga ik niet meer op soft-RAID 1 draaien. Ik heb besloten mijn on-site backup uit te breiden met een extra HDD en daar een ZFS met snapshots en multiple copies op te gaan draaien. Dan is mijn on-site backup robuuster en vooral niet meer gevoelig voor silent corruption. Mocht de disk in mijn werkstation crashen dan kan ik via NFS of SMB toch even doorwerken vanaf mijn on-site backup en ik ben extra veilig doordat ik alsnog de off-site backup bij KPN heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edmunt
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-04 19:19
Welke upload snelheden halen jullie bij Crashplan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

GioStyle schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 11:13:
Want? Een creditcard is toch wel een verademing en kost vaak helemaal niets extra bij je bank.
Dat zal prima, maar ik heb geen zin om op credit te leven. Daarnaast bestaat er Paypal, dus waarom zou ik dan - ik kom niet zo vaak in het buitenland - een creditcard nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 23:13
Ultimation schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 15:41:
[...]

Dat zal prima, maar ik heb geen zin om op credit te leven. Daarnaast bestaat er Paypal, dus waarom zou ik dan - ik kom niet zo vaak in het buitenland - een creditcard nodig hebben?
Betalingen doen met bedrijven die alleen creditcards accepteren? :+

Een creditcard is niet per definitie credit staan. Je kan ook rustig geld op die rekening storten. Of je laat je aankoopbedragen maandelijks van je gewone bankrekening afschrijven, dan sta je in principe ook nooit rood.

Wat jij met creditcards hebt heb ik met PayPal. Waarom PayPal als ik al een creditcard heb? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-06-2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Crashplan en mijn Synology DS410 gaan niet samen, dus daarom heb ik maar wat anders gezocht. Het eerder genoemde Datahaven vind ik nog steeds erg interessant, maar het lijkt er (idd) op dat er te weinig gebruikers zijn. Overigens heb ik ook nog een account bij http://onlinestoragesolution.com/, maar die support is echt om te janken. Ze zijn erg goedkoop, maar toch raad ik deze af.

Heeft iemand tips of er nog meer dingen zoals Datahaven of Symform bestaan? Datahaven vind ik prima omdat je backup dan twee keer 'in the cloud' wordt geplaatst, maar bij gebrek aan gebruikers werkt het niet goed genoeg. Symform staat mij wat tegen omdat zij een stukje van mijn schijf kunnen gebruiken voor commerciele doeleinden.

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Datahaven heb ik verwijderd. Na ruim een week is er maar een 0,5% van mijn files (150GB) geupload. Support reageert eigenlijk niet, dus dan ben ik er wel klaar mee. Symform is nog niet ondersteund op mijn DS410.

Iemand tips voor online backups, desnoods betaald? Het gaat dus om een kleine 200GB aan gegevens. Rsync werkt sowieso, al het andere is een kwestie van proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Perkouw schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 17:32:
Persoonlijk lijkt me Dropbox niet echt in het rijtje thuis horen, dan kan je even goed Skydrive/Google Drive en dat soort cloud diensten in je lijst opnemen. Voor nu is de TS ook wel erg mager, meer dan een opsomming met wat prijzen en details van een dienst staan er niet.
Waarom zou je die eigenlijk niet opnemen? (afgezien va het NSA-nieuws van afgelopen week). Ik gebruik zelf ook Skydrive om mijn documenten en foto's een keer extra op te slaan. Google Drive is ook interesanter geworden met de nieuwe manier van opslag berekenen van Google. Alleen grote bestanden kun je niet uploaden, dat zijn vooral video's in de praktijk heb ik gemerkt.

Er zijn ook tooltjes voor die automatisch folders uploaden, ik denk dat de software bij de diensten in de TS niet heel veel anders werkt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:17
Gebruik zelf Pogoplug Cloud. Programma is nog niet perfect (standaard mappen zijn niet te verwijderen. dus Mijn Documenten, Mijn afbeeldingen etc. je kan ze wel stoppen) en er is geen voortgangstijd, alleen een balk.

Maar de uploadsnelheid is wel prima (zit zelf op mijn maximum) en je kan overal ter wereld bij je bestanden. Foto's die je maakt met je telefoon/tablet upload die automatisch (via WIFI of data, wat je zelf kiest). Ben tot nu toe best tevreden. kosten zijn 4.95$ per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
GioStyle schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 11:13:
Een creditcard kost altijd geld, als het "gratis" is toen je hem kreeg dan betaalde je er al voor toen je hem nog niet had.

Bij Moneybookers heb je een Mastercard (Debit/"prepaid") voor 10tje per jaar die je kan opladen via iDeal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bij mijn banken kost het wel extra, of ik moet een betaalpakket nemen wat het dubbele kost of ik betaal 25 euro per jaar. En dan heb je nog de rente die je betaald tenzij je uitzoekt hoe je vervroegd kan aflossen. Je hebt nu wel prepaid creditcards (eigenlijk dus debetcards) die gratis zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Marzman op 13-06-2013 09:06 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:17
Bij mijn bank zit het in het pakket. is voor mij het goedkoopste pakket voor betaalrekening + spaarrekening dus dan kan die gratis CC er wel bij. En standaard is het zo geregeld (bij mij) dat alle kosten van de CC elke maand worden afgeschreven van de rekening. dus niet in termijnen, en dus geen rente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-05 12:53
Ik gebruik zo'n maand of 5 ook Symform op mijn nas. Mijn backup is rond de 75GB groot en ik heb 200 GB gedoneerd aan schijfruimte. Ik heb nu voor 89GB aan data van anderen op mijn nas opgeslagen staan.

In het begin ging het wel eens mis en kreeg ik rare connectie errors en mailtjes van Symform dat mijn nas niet echt tekenen van leven toonde naar Symform toe. Maar gelukkig zijn die problemen nu verdwenen en werkt het al een maand of 3 erg stabiel.
Enige nadeel is dat door de encryptie mijn nas wel erg traag is wanneer er nu files geupload moeten worden. De nas is een Synology 211 met 256 MB ram (minimale eis volgens de specs als deze software op een nas wilt draaien).

Maar heb zelf wel een fijn gevoel erbij. Hoe het precies zit met het terug halen van je backup weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Binnetie schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 09:35:

[..]
Maar heb zelf wel een fijn gevoel erbij. Hoe het precies zit met het terug halen van je backup weet ik niet.
Het is toch wel erg belangrijk om te weten hoe je data weer terug haalt lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-05 15:47
@Binnetie:

Ik heb ook een tijdje getest met Symform. Het "pay with bytes" concept en de RAID64/96 opslag spreken mij erg aan. En het feit dat mijn Synology DS212+ ondersteund wordt.

Het concept is goed, en na wat testen lijkt e.e.a. betrouwbaar te werken. Ik heb echter ook wat minder leuke kanten van Symform ontdekt, wat voor mij een reden is om het niet te gebruiken.

Allereerst: Symform is een folder sync en geen backup! Voor veel mensen is een folder sync wel zo praktisch, maar ik wil het als backup gebruiken. Met een folder sync wordt iedere file die per ongeluk gedelete of beschadigd wordt op je bron (a.k.a. de DS212) ook gedelete of beschadigd in de cloud. Een ook op eventuele andere devices die weer vanuit de cloud gesynced worden. Is daarom minder geschikt om gebruikersfouten via een backup copy ongedaan te maken.

De folder sync is alleen op een per-folder basis beschikbaar. Het terughalen van bv. een enkele losse file kan (nog) niet, en je moet eerst een hele folder terugkopieren. Dat kan best lang duren. Een oplossing kan zijn de grootte per folder te beperken.

Ik heb getest met een Synology DS212+ en een UPC 60/6 Mbps verbinding. Een aantal 1 GB files neergezet in een testfolder en gekeken wat er gebeurde. Ik zie dat de Syno eerst files gaat opsplitsen in een stuk of 100 kleinere files die encrypted worden. Pas als deze kleine files klaar zijn, worden ze verspreid over het Symform netwerk geupload naar andere gebruikers. Dit is steeds een sequentieel proces en niet parallel: er wordt pas geupload als er weer een stuk of 100 encrypted fragmenten klaar staan. Dat encrypten kost op mijn DS212+ ongeveer de helft van de tijd. Dat betekent ook dat de upload bandbreedte (6 Mbps in mijn geval) slechts voor de helft effectief gebruikt wordt. Gemiddeld haal ik zo'n 300 à 350 KByte/s met Symform, dat zou ruim een faktor twee sneller moeten kunnen. Jammer, maar niet onoverkomelijk.
Wat betreft efficiency: voor iedere 100 GB die ik wil uploaden, wordt er 150 GB aan data gegenereerd, en moet ik 200 GB beschikbaar stellen. Totaal dus maximaal 350 GB dataverkeer voor iedere 100 GB. Da's best inefficient. Bij een betaalde online dienst is bij mij nu 100 GB = 100 GB, meer niet.

Ik heb ook gekeken hoe ik data kan terughalen uit de Symform cloud, en dan met name voor het geval
mijn Synology het helemaal begeeft / gestolen wordt / verbrandt. Daartoe heb ik de Symform Windows client geinstalleerd op mijn PC. In tegenstelling tot het Syno package, is dat een vrijwel blind programma wat op de achtergrond werkt en waar weinig aan te zien is. Voortgang kan je het beste via de Symform website volgen.

Het RAID64/96 concept lijkt erg veilig, omdat mede-contributors slechts kleine fragmenten van jouw data te zien krijgen die ook nog encryped zijn. Hte lijkt vrijwel onmogelijk dat zij bij je data kunnen.

ECHTER: Voor het gebruik van de Windows client heb je slechts je email adres en Symform password nodig! De encryptiesleutels worden bij Symform opgeslagen, en je kunt geen eigen keys gebruiken. Symform zelf stelt de policy te hebben dat medewerkers niet naar je data kijken, maar in principe kunnen ze er wel bij! En omdat Symform op Amerikaans grondgebied staat, heb je dikke kans dat de NSA dat ook kan, zeker gezien de recente berichtgeving in de pers.
Ook hackers die de database van Symform kraken, kunnen in principe bij je data.

En verder: iedereen die jouw email adres en password heeft kan eenvoudig de Windows client installeren en bij je data. En als iemand alleen toegang heeft tot jouw mailbox, kan-ie bij Symform eenvoudig een
"I forgot my password" doen, en daarmee toegang krijgen tot jouw data.

Symform legt vooral de nadruk op de RAID64/96 constructie en de encryptie, en legt uit dat andere contributors niet bij je data kunnen. Op zich lijkt het me dat ze daarin gelijk hebben, maar het zwakke punt lijkt me Symform zelf.
Wil je je daartegen beveiligen, dat moet je zelf extra encryptie gebruiken voordat je je files in de Symform sync folder plaatst.

Het terughalen van files op een Windows PC werkt overigens goed: ik heb een snelheid bereikt van ongeveer 10 Mbps, da's maar 1/6 van de beschikbare bandbreedte.

Voor mij op dit moment nog even geen Symform, hoe leuk het concept ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Daar zeg je wel iets ReneK!
Toen ik je tekst las en las over het feit dat Symform eigenlijk gewoon foldersync doet begon ik te twijfelen. Want stel nu dat de nas defect gaat of een hardeschijf gaat defect. Dan kan je je files gewoon terughalen neem ik aan?
Maar als je perongeluk een folder delete... dan verwijderd hij hem ook in de cloud dus...
Ook het uploaden e.d. duurt heel erg lang inderdaad. Ik heb ook 6 mbit up.

Het concept is namelijk wel erg leuk, met name het sponsoren van bytes.

Je hebt me dus aan het denken gezet en ik ga eens kijken naar een alternatief waarbij het wel echt een backup is. Het pakket wat jij gebruikt neem dat veel resources in op de Synology?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
Binnetie schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 11:22:
Want stel nu dat de nas defect gaat of een hardeschijf gaat defect. Dan kan je je files gewoon terughalen neem ik aan?
Ja, dat kan: als je NAS niet aktief meer is, kan je gewoon met een PC je data terughalen.
Maar als je perongeluk een folder delete... dan verwijderd hij hem ook in de cloud dus...
Yep!
Je hebt me dus aan het denken gezet en ik ga eens kijken naar een alternatief waarbij het wel echt een backup is. Het pakket wat jij gebruikt neem dat veel resources in op de Synology?
Ik gebruik nu een 100 GB HiDrive van Strato, dat maakt gebruik van rsync. De standaard netwerk backup van Synology kan dat gewoon aan, zonder veel resources te gebruiken. Ik haal daar wel de volle upload snelheid van zo'n 750 KByte/s mee.
En verder doe ik ook nog een NAS-to-NAS backup met een 2e Synology op een andere lokatie.

Op alle data die ik op die manier upload pas ik eerst een flinke encryptie toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Interessant. Ik heb wel een backup die elke week wordt weggeschreven naar een externe usb schijf. Maar buitenshuis wil ik het ook graag.
Had ook nog een tijdje een backup naar de Synology nas van mijn ouders, maar dat ging wel eens mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-05 15:42

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Ik gebruik naar aanleiding van dit topic sinds enkele weken ook CrashPlan+ Unlimited. Van daaruit heb ik 120GB aan geëncrypte data welke op hun servers en op een lokale externe schijf staat (in het kader van "één backup is géén backup"). De software draait permanent op mijn Win2008-server en werkt iedere 4 uur alles bij.

Dit is voor mij het eerste pakket wat me niet veel kost - rond de 5 euro p/m voor onbeperkte ruimte, meen ik uit het hoofd - en op Windows Server overweg kan. Vaak ben je in het laatste geval toch verplicht een Pro-pakket met Pro-prijzen af te nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444357

Zeg, weet iemand toevallig iets meer af van de markt van P2P backupnetwerken zoals datahaven? Want datahaven is in principe precies wat ik zoek, maar het is alleen wat klein. Met de plaats die ik beschikbaar heb gesteld, kan ik namelijk iedereen zijn backups in mijn eentje bewaren. Ook schiet het daar niet echt op wat betreft de snelheid waarmee de data wordt overgepompt.

De clou is namelijk dat ik niet alleen iets zoek waar je zelf wat kunt uploaden, maar eventueel ook opslagcapaciteit en bandbreedte beschikbaar kunt stellen om zelf niet alleen backupruimte te verdienen, maar bij overcapaciteit eventueel ook nog een extra zakcentje. En zelf een succesvolle backupdienst opzetten zou mij eerlijk gezegd wat veel werk kosten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Ik ben aan het dubben om ook van CrashPlan gebruik te maken, maar lees tamelijk wat wisselende ervaringen m.b.t. de snelheid om backups te uploaden en ook weer restoren.

-Ik begreep uit eerdere berichten dat de upload throttled op +- 1Mbps wordt. Is dit nog steeds zo?
-Hebben jullie al vaak wat moeten restoren? Wat was dan de gemiddelde downloadsnelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Zoals ik eerder aangaf maak ik ook gebruik van een lokale backup via CrashPlan, met als minder belangrijk argument het voorkomen van problemen rondom langzamere restores. Ik heb één keer een restore uitgevoerd vanaf de server van CrashPlan. Een exacte snelheid weet ik niet meer zeker, maar het had wel sneller gemogen.

Wanneer een backup geüpload wordt zit ik rond de 2,5Mb/s. Niet supersnel (bandbreedte van 10Mb up), maar het backuppen loopt op de achtergrond (en op een andere machine) zonder dat daar hinder van wordt ondervonden. Als je het op je PC zou installeren wordt de draad gewoon opgepakt op het moment dat je sluit en daags erna opnieuw start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 11:29
Ik ben van backblaze over gestapt naar crashplan.

Bij backblaze blivjen de bestanden een x aantal tijd staan, echter als je meer te backuppen hebt dan de snelheid waarmee ze geupload kunnen worden worden de bestanden dus verwijderd.
Met als gevolg, mijn backups waren niks waard want belangrijke bestanden konden niet vaak genoeg gebackupped worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb ervaring met zowel KPN Online Backup als Crashplan. M'n KPN Online backup ervaring is wel 1 jaar oud.

KPN Online Backup
Eén grote showstopper: Waardeloze software voor Mac OS X. Ik had er veel problemen mee en ben overgestapt naar een andere aanbieder.

Crashplan Family
Pro's:
- Prima software op zowel Windows als Mac OS X;
- De software is goed te configureren: Op oude computers weinig compressie en file-deduplication, op nieuwe computers max compressie en file-deduplication. Hierdoor heeft Crashplan een minimale performance impact.
- De software compressie is krachtig, wat veel tijd scheelt in het uploaden.
- Goed beveiligd;
- Te gebruiken met meerderen tegelijkertijd, ook buiten het eigen huishouden. Je moet elkaar wel vertrouwen wegens het delen van het wachtwoord.
- Goede service desk;
- Ieder bestand heeft een ongelimiteerde version history;
- Echt onbeperkt, geen wazige adders onder het gras.
- Als de dienst je niet bevalt kun je het op ieder moment stopzetten. Ik geloof dat je dan zelfs het overgebleven geld terug krijgt gestort.
- Je kunt makkelijk bij je bestanden via de website, maar ook via een iPhone en iPad app (vast ook Android).
- Je kunt ook aangesloten hard drives mee backuppen.
- Je krijgt optioneel een automatisch e-mailtje als een van de aangesloten computers een aantal dagen offline is geweest.

Con's:
- Het is Amerikaans (wat gezien de encryptie weinig hoeft uit te maken, maar toch);
- De snelheid is beperkt. Up- en download snelheid is maximaal zo'n 300 tot 500kB/sec.
- Als je bestanden restored van meerdere versies terug, dan reageert de server best traag. Het werkt uiteindelijk wel. Als je gewoon de laatste versie wilt terughalen is de snelheid normaal.

Met betrekking tot de snelheid het volgende. Tijdens het uploaden zal hij niet altijd de volle bandbreedte gebruiken, dat komt dan voornamelijk omdat het systeem dan bestanden aan het comprimeren is, of bij veel kleine bestanden. Ik vind dat acceptabel.

Dit is m'n overzicht van verbonden computers. Ik gebruik dus het familie plan, m'n zus, ouders, vriendin en ikzelf gebruiken het - ik heb alleen het wachtwoord.
Afbeeldingslocatie: http://virtual-life.net/img/getimg/crashplan.png

[ Voor 7% gewijzigd door kamerplant op 25-06-2013 15:22 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:14
Ik ben als fotograaf/videograaf ook op zoek naar online backup. Het liefst natuurlijk ongelimiteerd (heb meerdere TB aan data).

Nu kwam ik backblaze tegen, maar las ook ergens in een review dat het restoren erg traag gaat. Iemand ervaringen met Backblaze?

Een andere die ik nu aan het proberen ben is bitcasa, uploaden lijkt vrij snel te gaan, sta op het punt om de ongelimiteerde versie te kopen, maar dat is toch 80 euro per jaar, wil er wel zeker van zijn dat het ook werkt.

Je kan bij bitcasa je hdd simpelweg mirrorren. Maar je kan ook data die je zelf niet meer bewaard erop zetten. Op de mac ziet hij het als een soort van extra drive die je kan unmounten. Het lijkt me tot nu toe ideaal, maar ben wel benieuwt of er meer mensen zijn met ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
In voorgaande reacties heb ik het al gehad over Amazon Simple Storage Services (S3).
Sinds kort maak ik ook gebruik van Amazon Glacier voor de backup van alle foto's. Nu zo'n 30GB.
In order to keep costs low, Amazon Glacier is optimized for data that is infrequently accessed and for which retrieval times of several hours are suitable. With Amazon Glacier, customers can reliably store large or small amounts of data for as little as $0.01 per gigabyte per month, a significant savings compared to on-premises solutions.
Mijn Synology NAS (raid 1) maakt automatisch een backup op gezette tijden. Ik hou me dus niet zo bezig met snelheden.

Snelheid van restoren maakt me ook niet veel uit. Het is privé en alleen bedoeld bij calamiteiten. Dan moet eerst beide schijven van mijn NAS defect raken,de meterkast uitbranden of een bom op ons dorp vallen.

Voor het restoren moet er wel iets extra's betaald worden. $0,12 per GB. Maar aangezien de kans vrij klein is dat dit gebeurt, neem ik dit voor lief.

Ik ben nu $1,41 per maand kwijt voor alle online storage.

[ Voor 7% gewijzigd door Redbull4u op 01-09-2013 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

nieuws: Chinese internetgigant biedt 10TB aan gratis cloudopslag

Dit is ook interessant voor mensen die veel voor weinig (niets) willen. De vraag is hoe betrouwbaar het is je bestanden in China te zetten. Ik denk dat de Chinese regering wel een flinke vinger in de pap heeft en dat ze daarom veel aan kunnen bieden. Die willen natuurlijk ook kunnen wat de NSA kan :D

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-05 19:28

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

En meer, denk ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:22

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Vandaag Crashplan ingesteld om 500GB aan foto's veilig te stellen. Alleen meldt Crashplan na het instellen doodleuk dat er 191 bestanden van in totaal 175MB in de directory zitten, in plaats van 47.000 foto's en 500GB.. Iemand een idee? Ik heb geen bestandextensies op de negeerlijst staan.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/k1ABiOVqx65yOGyotW0pTZRD/medium.png
(klikbaar)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/iQUuR6jU4eWZ9wDUIBIIUa9X/full.png

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Ik heb een goedkope dedicated server genomen met 500GB storage. Daar ben ik nu naar aan het rsync-en. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-05 19:28

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ik gebruik nu Bittorrent Sync om data te backuppen. Het is niet helemaal online.
Maar met bovenstaande server zou je het wel weer online en off site kunnen maken.
Ik draai nu zelf alles in huis, thuis.

Verder heb ik ook nog een owncloud installatie draaien. Maar daar werd ik toch niet zo gelukkig van.
Te veel files die een sync error kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Volgens mij de oplossing voor mijn probleem gevonden: als een file al het archive attribute heeft (bijvoorbeeld door andere/eerdere backupsoftware) negeert Crashplan de file volledig, ook al heb je nog nooit iets gebackupt met Crashplan. Lekker dom gemaakt, er is ook geen setting om die attribute te negeren.

Nu dus even mijn pc laten stampen om bij 47.000 files het archive-vinkje weg te halen op een netwerkschijf :P

edit: *zucht*, het werkt nog steeds niet. Nu ziet hij 4700 van de 47000 files. Wat is dit voor een meuk?

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 02-09-2013 13:43 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Ik heb dat één keer eerder meegemaakt (met map van 200 op totaal 120.000 bestanden). Ook tijdens mijn trail-periode.
Ik heb toen de bovenliggende map gerenamed, een nieuwe map met oorspronkelijke naam aangemaakt, de inhoud verplaatst en vervolgens de oude map verwijderd. Sindsdien geen problemen meer gehad, maar ik weet ook niet wat de oorzaak was...

[ Voor 3% gewijzigd door Bastiaan op 02-09-2013 16:22 ]

• kamerplant
  • Niet online
Gizz schreef op maandag 02 september 2013 @ 11:40:
Volgens mij de oplossing voor mijn probleem gevonden: als een file al het archive attribute heeft (bijvoorbeeld door andere/eerdere backupsoftware) negeert Crashplan de file volledig, ook al heb je nog nooit iets gebackupt met Crashplan. Lekker dom gemaakt, er is ook geen setting om die attribute te negeren.

Nu dus even mijn pc laten stampen om bij 47.000 files het archive-vinkje weg te halen op een netwerkschijf :P

edit: *zucht*, het werkt nog steeds niet. Nu ziet hij 4700 van de 47000 files. Wat is dit voor een meuk?
Ik zou de service desk proberen. Ik heb het idee dat ze kundig zijn. Indien nodig kun je log files via de App naar hun meesturen.

🌞🍃

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-03 21:55

it0

Mijn mening is een feit.

Ik heb nu sinds een paar weken crashplan unlimited .

Ik backup een linux VM van 4.7TB die ik manage vanaf een windows VM.
Hij trekt volledig mijn verbinding dicht (5Megabit) en ik heb daar 0 last van, als ik remote RDP, of via PLEX een film stream over 3G of bij vrienden.

Makkelijke interface, wel makkelijk dat ik bestanden op mijn telefoon kan restoren via app, helaas geen backup vanaf de telefoon.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Datafeest schreef op donderdag 05 september 2013 @ 12:39:
[...]

Ik zou de service desk proberen. Ik heb het idee dat ze kundig zijn. Indien nodig kun je log files via de App naar hun meesturen.
Ik zal het eens proberen. Denk dat ze geen support geven omdat het om een netwerkschijf gaat (ondersteunen ze officieel niet, maar ze leggen wel ergens uit hoe je een drive kunt mappen zodat Crashplan het wel (hoort) te snappen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

pven schreef op maandag 02 september 2013 @ 11:15:
Ik heb een goedkope dedicated server genomen met 500GB storage. Daar ben ik nu naar aan het rsync-en. :)
Ook ik ben van plan om dat servertje te gebruiken voor soortgelijke taken, echter met OwnCloud incombinatie met Bittorrent Sync en eventueel Crashplan en Virtualmin voor SFTP/FTP
Als het goed is zou dat allemaal met elkaar moeten samen werken.

Zelf heb ik op dit moment Unlimited Online Backup bij McAffee. Zij resellen Mozy.com, welke geen unlimited plans meer aanbiedt. Mozy.com heeft bij mij de beste snelheid. Crashplan knijpt de snelheid gigantisch

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-03 21:55

it0

Mijn mening is een feit.

Welke snelheid haal je dan vs je max upload speed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Marzman schreef op zondag 01 september 2013 @ 12:52:
nieuws: Chinese internetgigant biedt 10TB aan gratis cloudopslag

Dit is ook interessant voor mensen die veel voor weinig (niets) willen. De vraag is hoe betrouwbaar het is je bestanden in China te zetten. Ik denk dat de Chinese regering wel een flinke vinger in de pap heeft en dat ze daarom veel aan kunnen bieden. Die willen natuurlijk ook kunnen wat de NSA kan :D
Die paar vakantie foto's, veel plezier ermee zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

it0 schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:44:
Welke snelheid haal je dan vs je max upload speed?
Via McAffee online backup haal ik 12-15Mbit Up en op Crashplan 1-3Mbit up.
Mijn max upload op deze machine is 100Mbit (100/100 Glasvezel).
Ik heb er een aantal toen getest en mcaffee/mozy was toen veruit het snelste.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Zojuist toch maar ingelezen over e.e.a. Momenteel maak ik alleen lokale backups op dezelfde pc's over verschillende schijven.

Ik wil niet dat de NSA moeiteloos mee kan spieken en luisteren. Daarom wil ik encryptie gebruiken. Als ze echt mijn data willen hebben, dan zullen ze vrij gemakkelijk een RAT o.i.d. kunnen installeren op mijn systeem (alsof ik zo interessant ben), maar lokale encryptie verhindert tenminste het geautomatiseerd kunnen meeluisteren en meekijken in mijn bestanden.

Ik kwam uit op cloudfogger, maar nadat ik goed nadacht over wat ik precies wilde backuppen en waar ik dat wilde doen, zie ik daar vanaf. Ik wil nu eigenlijk lokaal encrypten en vervolgens uploaden.

Uiteindelijk heb ik besloten Cryptsync en Crashplan te gebruiken.

Cryptsync is een freewareprogramma dat mappen mirrort/synct en de mirror voorziet van encryptie. Met Crashplan upload ik vervolgens de inhoud van die mirror. Bestandsnamen zijn nog steeds zichtbaar voor de mij en de NSA, maar dat neem ik voor lief. Het liefste zou ik de bestandsnamen ook encrypten, maar ik weet niet zeker of alle bestandsnamen onder 255/2 karakters zitten. Ik heb geen zin om later met halve bestandsnamen te zitten als ik ooit de backup moet terugzetten.

• ReneK
@Redbull4u:
Voor het restoren moet er wel iets extra's betaald worden. $0,12 per GB. Maar aangezien de kans vrij klein is dat dit gebeurt, neem ik dit voor lief.

Ik ben nu $1,41 per maand kwijt voor alle online storage.
Ik heb ook wel eens naar Amazon Glacier gekeken tbv. backup. Uploads en storage is goedkoop, maar je moet erg goed oppassen bij retrieval, want dat schijnt niet zo simpel te zijn als de $0,12 per GB die jij noemt.
Niemand schijnt het retrieval pricing model van Amazon te begrijpen, maar ik heb wel dingen gelezen over mensen die forse rekeningen hebben gekregen voor een restore. E.e.a. schijnt vooral af te hangen van de peak rate en de snelheid waarmee je wilt restoren.

Hier bijvoorbeeld een artikeltje:

http://www.wired.com/wiredenterprise/2012/08/glacier/

Zie ook het commentaar van iemand die een rekening kreeg voor 167 GB voor een 24 GB restore.

Hier staat een online calculator voor Glacier costs:

http://liangzan.net/aws-glacier-calculator/

Of-ie klopt weet ik niet, want er bestaat nogal wat verwarring over het kostenmodel.

Voor jouw 30 GB aan data kost een retore in de minumum tijd van 4 uur $59,30. Dat is heel wat meer dan de genoemde $0.12 per GB. Smeer je de restore uit over vele dagen, dan wordt de prijs lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
ReneK schreef op woensdag 11 september 2013 @ 15:34:
@Redbull4u:

[...]

Ik heb ook wel eens naar Amazon Glacier gekeken tbv. backup. Uploads en storage is goedkoop, maar je moet erg goed oppassen bij retrieval, want dat schijnt niet zo simpel te zijn als de $0,12 per GB die jij noemt.
Niemand schijnt het retrieval pricing model van Amazon te begrijpen, maar ik heb wel dingen gelezen over mensen die forse rekeningen hebben gekregen voor een restore. E.e.a. schijnt vooral af te hangen van de peak rate en de snelheid waarmee je wilt restoren.

Hier bijvoorbeeld een artikeltje:

http://www.wired.com/wiredenterprise/2012/08/glacier/

Zie ook het commentaar van iemand die een rekening kreeg voor 167 GB voor een 24 GB restore.

Hier staat een online calculator voor Glacier costs:

http://liangzan.net/aws-glacier-calculator/

Of-ie klopt weet ik niet, want er bestaat nogal wat verwarring over het kostenmodel.

Voor jouw 30 GB aan data kost een retore in de minumum tijd van 4 uur $59,30. Dat is heel wat meer dan de genoemde $0.12 per GB. Smeer je de restore uit over vele dagen, dan wordt de prijs lager.
Misschien toch wel wat kort door de bocht van mij. En toch... Ik waag het er op.
Bedankt voor de headsup!

• ReneK
Redbull4u schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 20:40:
[...]
Misschien toch wel wat kort door de bocht van mij. En toch... Ik waag het er op.
Bedankt voor de headsup!
De kans dat je een restore nodig hebt is natuurlijk niet zo groot, en de restore kosten zijn in ieder geval geen maandelijks terugkerende kosten. Mocht het toch nodig zijn, dan kan je altijd nog overwegen hoe snel je je data van Amazon terug wilt halen en wat je daarvoor over hebt.

Ik had Amazon Glacier ook willen gebruiken voor backup's via mijn Synology. Maar wat als de Syno zelf stuk gaat? Hoe gemakkelijk kan je dan vanaf Amazon restoren naar een gewone PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Niemand ervaringen met bitcasa? Zit te twijfelen tussen crashplan, bitcasa (welke me wel simpel lijkt) en backblaze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

DarkShadow schreef op maandag 23 september 2013 @ 12:24:
Niemand ervaringen met bitcasa? Zit te twijfelen tussen crashplan, bitcasa (welke me wel simpel lijkt) en backblaze...
Geen ervaring, maar vind ze wel prijzig. Natuurlijk goed te doen als ze echt heel veel beter zijn, maar toch. Het hangt een beetje van het abonnement af, maar Crashplan heb je al voor $47 per jaar (€35), tegenover €79 voor Bitcasa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Als je veel data hebt, moet je erg geduldig zijn met Crashplan. De uploadsnelheid fluctueert bij mij (en veel anderen, heb ik gelezen) tussen de 300 en 800KB/s, maar meestal rond de 400KB/s. Met de iets van 500GB aan data die ik heb om te backuppen, gaat dat nog wel even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik ken het. Op dit moment bij mij:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ygoWK6phg0ygBMJYI6kADVNq/full.png

Maar goed, even anderhalve week flink laten stampen en het is klaar. In het vervolg komt er maximaal 10GB of 20GB per keer bij, dat is mijnsinziens prima te doen met 5Mb/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
tja voor mij is het toch zeker 2tb aan data en regelmatig 40 tot 50 gb per week erbij, uitschieters naar 100gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Als je je pc of een NAS oid altijd aan hebt staan, dan kan het prima. Maar als je beperkte tijd hebt om te uploaden, dan raad ik Crashplan niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-05 20:31
Sefyu schreef op maandag 23 september 2013 @ 13:02:
Als je je pc of een NAS oid altijd aan hebt staan, dan kan het prima. Maar als je beperkte tijd hebt om te uploaden, dan raad ik Crashplan niet aan.
Kan je bij Crashplan niet het back-uppen pauzeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Oh zeker wel, het gaat verder waar hij gebleven is. Dit geldt zowel voor de pauzeknop als voor het geval je gewoon je pc uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
Elders in Internetproviders en Hosting staat het franse OVH nogal in de belangstelling,
met een Dedicated server voor 2,99:

OVH ~ Dedicated server voor 2,99?!

Op zich ook een leuke oplossing als je 500 GB backup ruimte zoekt, alleen heeft OVH
blijkbaar nogal problemen met leveren van dit soort low-cost servers in voldoende aantallen.

Ik zie echter dat ze ook Cloud Storage bieden voor €0.073 per GB per maand:

http://www.ovh.nl/cloud/storage/

Dat is redelijk marktconform vergelijkbaar met andere providers.

Maar daarnaast ook Cloud Archives:

http://www.ovh.nl/cloud/archive/

Dat is meer voor lange termijn opslag, en kost slechts €0.008 per GB per maand (plus restore kosten).

200 GB opslag kost dan nog slechts €1,60 per maand. Klinkt erg aantrekkelijk.

Maar heeft iemand er ervaring mee? OVH lijkt me niet zo'n beste naam te hebben vwb. support.

Wat betekent de vermelde "Resterende tijd voor een gearchiveerde sessie" van max. 4 uur?

Klinkt als een kromme vertaling, op de Engelse site http://www.ovh.co.uk/cloud/archive/ heet dit:

"Time to restore an archived session: max 4 H"

Wat wordt daarmee bedoeld? Moet je een verzoek voor een restore indienen, en duurt het dan max. 4 uur voordat je data onlinebeschikbaar komt? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Gaat er iemand met een stapel tapes onder z'n arm de boel weer terugzetten op een hard disk of zo?
Als je afhankelijk bent van menselijk handelen, vraag ik me af of een sterk onderbezet bedrijf als OVH dit waar kan maken. Je zult je backup maar nodig hebben en er reageert niemand.

Dus: heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Cubic X schreef op maandag 23 september 2013 @ 13:37:
[...]

Kan je bij Crashplan niet het back-uppen pauzeren?
Dat klopt, maar als je alleen je pc aan hebt staan wanneer je erachter zit, dan ga je met 500KB/s natuurlijk geen 50-100GB per week kunnen uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57963

Sinds een maandje een 500GB dedicated KS 2G bij OVH gehuurd met ownCloud erop. Werkt heerlijk samen met Duplicati. Duplicati gebruikt AES-256 encryptie om alle gegevens te versleutelen (GNU Privacy Guard) voordat deze worden geüpload naar mijn server.

Prima deal voor €4,83 incl. BTW (€3,99 excl. BTW) per maand. En neem bijvoorbeeld ergens een tweede server voor redundantie.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 57963 op 23-09-2013 22:58 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs?
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:55
Ik heb ongeveer een vergelijkbaar iets als jou, Mozzy. Sinds afgelopen weekend een VPS bij Backupsy.com. Die partij is gericht op VPS'en voor storage, 500 GB heb je voor $ 7 per maand (even een coupon zoeken voor korting), en 250 GB voor $ 5 (op de site staat dat voor $ 20 en $ 10). Weliswaar in de US (NL is een tikkie duurder) dus ik haal niet me volle 100 Mbit van me glasvezelverbinding, maar net getest en haal 50 Mbit upload naar de VPS en 30 Mbit download vanaf de VPS. Dat volstaat voor mij, maar voor wat extra dollars zit je in Nederland.

VPS kan net zo ingericht worden als je wilt, dus ik heb rsync server draaien en me Synology NAS backupt daar automatisch heen. Enige "nadeel" is dat de VPS alleen bestemd is voor backup volgens hun TOS, je mag dus geen CPU intensieve taken draaien. Je krijgt ook maar 1 core en 512 MB wat voor back-up doeleinden volstaat.

Dus wie een VPS zoekt voor backup is dit misschien een (leverbaar) alternatief voor OVH. Tevens heb je het voordeel van een RAID storage voor wat extra zekerheid.

PS. Mooie tip van Duplicati, daarmee kan ik ook nog wat files van me PC backuppen zonder dat ik er naar hoef om te kijken! _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Thijs? op 08-10-2013 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrtA
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-05 11:41

GrtA

TEH

Voor het veilig off-site opslaan van mijn data (foto's, (HD) filmpjes van de kinderen en TimeMachine back-ups van mijn laptop), bij elkaar al enkele 100en GB's die nu thuis op de NAS en externe HDD staan, ben ik net als iedereen in dit topic op zoek gegaan naar een goede en betaalbare oplossing. Hieronder mijn bevindingen. Misschien dan anderen hier wat aan hebben als inspiratie.

Mijn voorkeur gaan uit naar iets dat ik kan draaien op mijn (Synology) NAS ipv op de afzonderlijke PC's zodat het makkelijk 's nachts op het gemak gebackupped kan worden.

Online back-up kan voor de benodigde hoeveelheid dataopslag dan ruwweg op drie manieren:
  • Dedicated backup-service ala CrashPlan of andere services uit de TS
  • VPS-service, al dan niet speciaal gericht op back-up
  • Eigen beheer met colocated server
Elk van de drie opties hebben voor- en nadelen.

Dedicated back-up
  • Voordelen:
    • Redundate back-ups: back-up van de back-up
    • Geen last van hardwareproblemen
    • Geen afschrijving van hardware
    • Geen onderhoud nodig
  • Mogelijke nadelen:
    • Alleen back-up, geen andere functionaliteit
    • Minder flexibel qua toegankelijkheid (wel/geen ftp, rsync, etc.) Verschilt per service
    • beschikbaarheid van client-software voor het betreffende OS
VPS-service
  • Voordelen:
    • Redundante opslag (soms)
    • Geen last van hardwareproblemen
    • Geen afschrijving van hardware
    • Meer dan alleen back-up
  • Nadelen:
    • Onderhoud nodig, software updates ed.
    • Beperkter in opslag
    • Hoge(re) prijs per [MGT]B
    • Minder geschikt om over meer mensen te verdelen
Eigen beheer
  • Voordelen:
    • Minder beperking qua opslag
    • Daardoor lage prijs per [MGT]B
    • Kosten te verdelen over meerdere deelnemers
    • Meer dan alleen back-up
  • Nadelen:
    • Onderhoud nodig, software updates ed.
    • Niet redundant, tenzij daarvoor extra betaald word (dubbel uitvoeren)
    • Zelf verantwoordelijk voor hardwareproblemen (reparatie, vervanging, etc.)
    • Afschrijving van hardware is noodzakelijk
  • Vragen:
    • Hoe de kosten te verdelen bij meerdere deelnemers? Naar rato/datagebruik? Hoe te controlleren?
    • Wat te doen als een deelnemer wil uitstappen?
Voorbeelden
  • Dedicated back-up:
    • Crashplan+ Unlimited: Onbeperkte backup voor $6 = 4.45€/mnd, eigen client software
  • VPS:
    • Backupsy.com: VPS voor back-up. 1TB opslag voor $60/mnd (= 44€) voor server in NL. Met kortingscode 40% levenslange korting: $36/mnd (= 26€). Geen redundantie, alleen RAID5. 2TB (= kosten x 2) max capaciteit per server. Gevonden via de tip van Thijs? hierboven, Dank!
  • Eigen beheer:
    • Hardware: Synology RS812 €520 + 4x 4TB WD Red HDD 4x170€=680€. Totaal 1200€
    • RAID5 configuratie dus van de totaal 16TB hou je effectief 12TB (1 - 1/4) over
    • Geen redundantie, alleen RAID5.
    • Co-location bij Coloclue.net: 151€ eenmalige plaatsingskosten + 20€/mnd/server + 61€/jaar (= 5€/mnd) contributie. Incl 500GB/mnd data, Met stroomkosten a 0.41€ /kWh en de Syno die 37W verbruikt (incl HDDs) kom je dan uit op 0.037kW*24h*30dagen*0.41=11€ (afronden naar 20€ voor worst-case).
    • Afschrijving van hardware: 5 jaar (1200€ / 5 = 240€/jaar = 20€/mnd)
    • Als je de eenmalige opstartkosten (hardware + plaatsing) ook over die 5 jaar afschrijft komt er nog 1350/5/12 = 22.50€/mnd bij.
Samenvatting
  • CrashPlan route: $6 = 4.45 €/mnd, onbeperkt
  • Backupsy.com route: 26€/mnd/TB; kan goedkoper door eerst met een kleiner account te beginnen en gradueel te upgraden. NB. op dit moment zijn de 250GB en 500GB uitverkocht!)
  • Eigenbeheer route: 20€ + 5€ + 20€ + 20€ (+ 22.50€)= 65€ (87.50€) /mnd oftewel 65€/12 = 5.41€/mnd/TB of 87.50€/12 = 7.29/mnd/TB
  • Nog te delen door het aantal deelnemers, dan, met inachtname van de stroomkosten met en zonder afschrijving van de opstartkosten:
    • 2 deelnemers: 32.50€/mnd of 43.75€/mnd; 6TB beschikbaar pp.
    • 3 deelnemers: 21.67€/mnd of 29.67€/mnd; 4TB beschikbaar pp.
    • 4 deelnemers: 16.25€/mnd of 22.88€/mnd; 3TB beschikbaar pp.
    • 5 deelnemers: 13.00€/mnd of 17.50€/mnd; 2.4TB beschikbaar pp.
CrashPlan route is goed geschikt voor 1 persoon met veel data die alleen back-up wil.

Backupsy route is goed geschikt voor 1 persoon met veel data die meer dan alleen back-up wil.

Eigen beheer is geschikt als meerdere mensen meedoen: bij 4 mensen is het net goedkoper dan Backupsy; bij 5 of meer deelnemers wordt het een stuk goedkoper. (prijs per maand gaat omlaag, maar beschikbare ruimte per persoon ook). En eigenlijk is 4 of 5 deelnemers sowieso wel een minimum want 3 of 2.4TB heb je ook niet zomaar vol, laat staan 6.

Dingen kunnen nog wel goedkoper door bijvoorbeeld bij minder deelnemers te gaan voor kleinere HDDs en evt een goedkopere server zodat de opstartkosten en de afschrijving lager kunnen uitvallen dan nu (ongeveer 50% is mijn schatting).

Samenvatting van de samenvatting
Uitgaande van minimaal 1TB opslag.
  • (CrashPlan) 4.45€/mnd voor weinig flexibiliteit en mogelijkheden maar je hebt er geen omkijken naar;
  • (VPS) 26€/mnd/TB voor meer flexibiliteit maar ook iets meer gedoe;
  • (Eigen colo) 5 - 7€/mnd/TB (43.75€ - 17.50€ totaal per maand afh. het aantal deelnemers) voor nog meer flexibiliteit maar ook meer gedoe.
Ik ben er zelf nog niet uit. Ik laat bovenstaande eens bezinken en eens kijken of andere mensen in mijn kennissenkring te porren zijn voor een colocatie-avontuur.

I can hold my breath for ten minutes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-05 21:23

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Vergeet niet dat je bij een eventuele recovery aardig wat dataverkeer zult hebben op de colo waardoor je kosten fors omhoog gaan.

Is er een beetje eenvoudige mogelijkheid om te kunnen backuppen tussen 2 windows apparaten?. Gewoon sync richting mijn broer b.v.?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrtA

GrtA

TEH

Bij Coloclue heb je standaard 500GB dataverkeer per maand. Lijkt me genoeg. En in geval van datarecovery zullen de eventuele extra kosten me niet al te veel uitmaken, plus het is maar 0,0254€ per GB dus erg uit de klauwen lopen zal het niet.

Voor back-up en sync onder windows gebruik ik SyncBack Free.

Als de ene PC de ander kan zien via het internet (je moet dan wel wat poorten forwarden in de routers) dan zou dat geen probleem moeten zijn. Je kan denken aan standaard windows bestandsdeling of een FTP-server draaien.

Maar of je een Windows PC direct benaderbaar wil maken via het grote boze internet is wel iets om over na te denken.

[ Voor 20% gewijzigd door GrtA op 15-10-2013 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs?
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:55
Mooi overzichtje! Het is erg afhankelijk van de benodigde back-up ruimte wat hierin de beste keus is. Mijn voornaamste doel was om 115 GB aan foto's te backuppen. Gezien dat nu ongeveer met 30 GB per jaar toeneemt kan ik met een VPS van 500 GB wel even vooruit, en meteen ook voor mijn broer de back-up van zijn foto's regelen. Ik heb ook nagedacht over een NAS bij mijn ouders neer te zetten. Een goedkope NAS met 2 TB kwam op ongeveer € 150 uit. Daarvoor kan ik ook 2,5 jaar mijn back-up stallen bij Backupsy waarbij ik zelf geen zorgen heb over de hardware en verbinding, daarom heb ik daarvoor gekozen.

Crashplan was bij mij afgevallen omdat ik niet simpel dit op mijn Synology NAS kan draaien. Ook vanuit Windows kan je niet de netwerkverbindingen backuppen, dus moesten er trucjes worden uitgehaald om dat te bereiken. Met een VPS heb je de vrijheid om de software die je wilt draaien erop te installeren, voor de liefhebber kan je bijv. ook ownCloud installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Thijs? schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 08:21:
Ook vanuit Windows kan je niet de netwerkverbindingen backuppen, dus moesten er trucjes worden uitgehaald om dat te bereiken.
Waar ze wel een mooie handleiding voor hebben waar je binnen 5 minuten mee klaar bent overigens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86020

Ik vind Crashplan zeer interessant, maar om de software te draaien (op Mac OSX) heb je een JAVA runtime environment nodig. En daar ben ik niet zo blij mee. Java staat niet echt goed bekend. Ik zie dat veel mensen hier Crashplan gebruiken. Is dat voor voor jullie geen bezwaar?

Hoe gaat Crashplan om met verwijderde bestanden. Worden die apart gezet? Ik zie namelijk bij veel services (waaronder Mozy en iDrive) dat verwijderde bestanden gewoon line blijven staan. Dus als je wilt restoren, moet je eerst zelf nagaan wat de actuele set met data was. Dat wil ik niet. Ik wil dat verwijderde bestanden apart gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrtA

GrtA

TEH

Da's een beetje kort door de bocht. Java heeft inderdaad een slechte reputatie doordat het al een aanvalsvector gebruikt word via de browser. Maar op zich staande Java programma's, zoals dus Crashplan, maar ook Matlab en onderdelen van OpenOffice, zijn doorgaans prima in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Op Windows heeft iedereen denk ik wel JRE geïnstalleerd staan.

Ik heb er nog geen gebruik van gemaakt, maar je kan gemakkelijk verschillende datasets restoren:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eFpPVDc.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

crashplan draait prima op mijn synology nas, goede handleiding op hun site hoe je het headless moet installeren.
ik heb crashplan unlimited + family vorig jaar oktober aangeschaft voor 288$ voor 4 jaar toen, sindsdien zijn ze wel veel duurder geworden (430$ nu voor hetzelfde)

[ Voor 42% gewijzigd door thalantis op 17-10-2013 09:05 ]

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet
  • Laatst online: 23-05 20:54

magneet

Magnetic enhanced

Anoniem: 86020 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 20:19:
Ik vind Crashplan zeer interessant, maar om de software te draaien (op Mac OSX) heb je een JAVA runtime environment nodig. En daar ben ik niet zo blij mee. Java staat niet echt goed bekend. Ik zie dat veel mensen hier Crashplan gebruiken. Is dat voor voor jullie geen bezwaar?

Hoe gaat Crashplan om met verwijderde bestanden. Worden die apart gezet? Ik zie namelijk bij veel services (waaronder Mozy en iDrive) dat verwijderde bestanden gewoon line blijven staan. Dus als je wilt restoren, moet je eerst zelf nagaan wat de actuele set met data was. Dat wil ik niet. Ik wil dat verwijderde bestanden apart gezet worden.
standaard zijn de verwijderde bestanden niet zichtbaar bij restoren, kwestie van een vinkje aanzetten en ze worden zichtbaar.

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ReneK schreef op maandag 23 september 2013 @ 13:40:
"Time to restore an archived session: max 4 H"

Wat wordt daarmee bedoeld? Moet je een verzoek voor een restore indienen, en duurt het dan max. 4 uur voordat je data onlinebeschikbaar komt? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Gaat er iemand met een stapel tapes onder z'n arm de boel weer terugzetten op een hard disk of zo?
Als je afhankelijk bent van menselijk handelen, vraag ik me af of een sterk onderbezet bedrijf als OVH dit waar kan maken. Je zult je backup maar nodig hebben en er reageert niemand.

Dus: heeft iemand hier ervaring mee?
Lijkt me dat het dan een stuk duurder zou zijn. Misschien bedoelen ze dat je download na 4 uur afgekapt wordt en dat je dus moet zorgen dat je archieven binnen de 4 uur gedownload kunnen worden.

/▌

Pagina: 1 2 ... 30 Laatste