NL factuur met NL BTW.Atomius schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:33:
[...]
Wat is het voordeel van reseller liveschijf als je ook direct bij de seller kan afnemen?
Support your locals.
NL support.
En wellicht voor anderen nog andere voordelen.
[ Voor 3% gewijzigd door mdlaat op 04-03-2025 10:30 ]
Exact op die manier dus, werkt als een trein!
Zie antwoord van @ronaldvr, exact op die manier dusR.G schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:19:
[...]
Thanks waardeer ik.
Alleen hoe verbind jij duplicati met jotta?
Is dat een standard optie of support addon?
Of hoe leg je verbinding
Vorige week op vakantie was het ook handig door elke avond de camera met de telefoon of iPad te verbinden en even te importeren. Daarna werden die dan via wifi al naar de cloud gestuurd, en had ik direct een veilige backup. Als er een goed wifi net was, dan waren 1000 foto's ook in minder dan uurtje gesynched.
En je komt thuis, start je computer en in een paar minuten kan je gaan editen.
Ik vind het een heel zorgeloze oplossing die nog redelijk is van prijs.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik heb de optie "Local to cloud" gebruikt.
Maar stel alles wordt verwijderd of versleuteld op mijn PC, wordt dat dan niet doorgevoerd naar de cloud met deze setting?
Wij hebben een 'familie' folder waarin we alle dagelijkse beslommeringen/vakanties etc. plannen. Het handige is dat het gewoon bij ons allebei een gesyncte onedrive folder is. Als de een wat verandert, verschijnt het vanzelf.
Het is me niet helemaal duidelijk of Koofr dit nu ook zo automatisch heeft. Ik zag dat ze syncen net iets anders doen dan bv. gdrive (maar ik weet ook niet hoe die synct), en dat iemand daardoor richting pcloud ging. Heeft iemand hier ervaring mee? Als dat kan, is het namelijk een makkelijke keuze.
p.s. Ik zat eerder ook nog twijfelen om een internxt account te nemen via stacksocial, maar daar zit volgens mij helemaal geen makkelijke sync in, klopt dat?
1 soort master account en 2 gratis.
Gesharede folder bij de master waar de andere 2 backups in zetten.
Werkt verder prima, 1 keer ingesteld geen probleem
Alleen als je beide gaat wijzigen in zelfde bestanden betwijfel ik of dat heel goed gaat. Het is geen systeem dat zonder meer samenwerking ondersteunt...
Ben er ook wel naar aan het kijken...
Nu vanwege kosten van domein en mail server bij infomaniak https://ksuite.infomaniak.com
Daar zit dat wel bij.
Dat is dan mail, opslag, samenwerken en nog meer.
En privacy vriendelijk...
Als ik me wil deamericaniseren, wat is dan het alternatief wat daar het dichtst bij in de buurt komt, liefst van een europese aanbieder?
Je hebt de desktop App voor Koofr, en als je die gebruikt om te syncen (met dan wel natuurlijk 3x inloggen met dezelfde main account) dan moet dat goed gaan. Ik heb inderdaad wel eens conflicten gezien maar die komen dan ook als zodanig naar voren als 'bestandsnaam<Computername> - conflicted copy<datum>.extensie'jwbokx schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 13:43:
Wij hebben koofr, meer als backup systeem.
1 soort master account en 2 gratis.
Gesharede folder bij de master waar de andere 2 backups in zetten.
Werkt verder prima, 1 keer ingesteld geen probleem
Alleen als je beide gaat wijzigen in zelfde bestanden betwijfel ik of dat heel goed gaat. Het is geen systeem dat zonder meer samenwerking ondersteunt...
Zit inmiddels 2 jaar bij Koofr, destijds naar overgestapt vanaf Dropbox omdat ik m'n data graag in EU wil houden. Koofr bevalt prima. Enige opmerking is dat ze blijkbaar toch iets checken/lijst hanteren met files die ze weigeren, daar liep ik destijds met migratie tegenaan: ThinkPad in "Het Online Backup Topic" met tools die als 'hacktools' o.i.d. gezien zouden kunnen worden. Is alleen geen lijst van te vinden wat ze blokkeren. Misschien dat hun virusscanner dit tegenhield o.i.d. Los daarvan geen enkel issue met ze ondervonden.
Data van Koofr staat in Duitsland bij Hetzner opgeslagen trouwens, doe maar eens een tracert naar 'app.koofr.net'
[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 26-05-2025 10:11 ]
Misschien zit hier wat tussen?Tommie12 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:01:
Momenteel gebruik ik Apple iCloud als backup van computer (naast een lokale HD) , 2xiPad en 2x iPhone, met als bijkomend voordeel dat ik op mijn telefoon ten allentijde toegang heb tot AL mijn foto’s.
Als ik me wil deamericaniseren, wat is dan het alternatief wat daar het dichtst bij in de buurt komt, liefst van een europese aanbieder?
Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten
Filesharing is niet zo spannend lijkt me. Maar iCloud gaat wel wat verder, ik denk dat elk alternatief sowieso meer gedoe is. Ik werk zelf op mac osx met Nextcloud (ook vanwege Windows en Android devices), dat werkt prima. Ik host Nextcloud zelf op een VPS die in Duitsland staat.
Backups heb ik nog altijd op een Amerikaanse server (Backblaze B2) maar dat maakt me niet zoveel uit omdat alles lokaal versleuteld wordt.
Het zou kunnen dat het verbeterd is, we zijn best een tijd verder.ronaldvr schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:08:
[...]
Je hebt de desktop App voor Koofr, en als je die gebruikt om te syncen (met dan wel natuurlijk 3x inloggen met dezelfde main account) dan moet dat goed gaan. Ik heb inderdaad wel eens conflicten gezien maar die komen dan ook als zodanig naar voren als 'bestandsnaam<Computername> - conflicted copy<datum>.extensie'
Ik denk een jaar of 1-2 geleden had ik het ook zo ingesteld.
Maar de conflicten die ik kreeg zorgde toch voor overschrijven van wat de 1 of ander gedaan had.
Of we kregen bestanden met toevoegingen op de naam. Maar daar kwam mijn vrouw niet uit, met alle gevolgen van dien.
Ja dat van dat mensen niet uit die conflicten komen kan ik wel begrijpen: Het is namelijk (natuurlijk) niet hetzelfde als wat mensen op hun werk wellicht ondertussen gewend zijn met samen *in* hetzelfde document *gelijkertijd werken* wat Microsoft aanbiedt via hun eigen cloud: Als je dat wil zal je een soort Nextcloud oplossing moeten hebben waarbij dat wel kan.Of Koofr vragen of ze ook Collabora gaan ondersteunen: https://www.collaboraonline.com/integrations/jwbokx schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:50:
[...]
Het zou kunnen dat het verbeterd is, we zijn best een tijd verder.
Ik denk een jaar of 1-2 geleden had ik het ook zo ingesteld.
Maar de conflicten die ik kreeg zorgde toch voor overschrijven van wat de 1 of ander gedaan had.
Of we kregen bestanden met toevoegingen op de naam. Maar daar kwam mijn vrouw niet uit, met alle gevolgen van dien.
Ze hebben nu wel zoiets: https://koofr.eu/blog/pos...tributed-teams-with-koofr
Maar dat is misschien niet helemaal hetzelfde?
[ Voor 7% gewijzigd door ronaldvr op 26-05-2025 11:00 ]
Collabora ken ik wel een beetje, als selfhosted. Maar is wel een goede inderdaad.ronaldvr schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:58:
[...]
Ja dat van dat mensen niet uit die conflicten komen kan ik wel begrijpen: Het is namelijk (natuurlijk) niet hetzelfde als wat mensen op hun werk wellicht ondertussen gewend zijn met samen *in* hetzelfde document *gelijkertijd werken* wat Microsoft aanbiedt via hun eigen cloud: Als je dat wil zal je een soort Nextcloud oplossing moeten hebben waarbij dat wel kan.Of Koofr vragen of ze ook Collabora gaan ondersteunen: https://www.collaboraonline.com/integrations/
Ze hebben nu wel zoiets: https://koofr.eu/blog/pos...tributed-teams-with-koofr
Maar dat is misschien niet helemaal hetzelfde?
Nu dus ook aan het proberen met infomaniak zoals eerder al aangegeven.
We hebben koofr met een lifetime account van 1Tb. Die is ver vol, zeker nu mijn dochter ook meer doet.
Dus is de keuze extra per jaar gaan betalen, of iets anders.
Daar komt bij dat onze mailhost van soverin ook duurder wordt per jaar.
Vandaar dat infomaniak met meerdere account opgeteld goedkoper is als alles in een met 3Tb per account...
Dan blijft koofr een 2e online backup en is die 1Tb met keuzes maken wel voldoende.
Alleen is er over infomaniak nog niet zoveel bekend, al kom ik genoeg tegen op reddit
Wel blijft het allemaal jaren '90 aanvoelen qua webinterface en het ontbreken van standaard protocollen zoals rsync.
Het liefst zou ik op termijn overstappen naar een Europese dienst, maar ik ben wel een beetje verwend door de prijs die ze rekenen; jaarlijks $99,50 voor 10TB.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Poh, dat is wel echt een heerlijke snelheid ja. Bij Koofr is het echt janken met up- en downloads rond de 32-64Mbit/s hier. Heel soms een piek naar 300Mbit/s (lijnsnelheid is 500Mbit/s).Gizz schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:27:
Even mijn iDrive Personal-ervaring delen, want ik heb deze week voor het eerst echt een flinke back-up moeten terugzetten (enkele TB). Bij bestanden van minimaal enkele tientallen MB's zoals raw-foto's ging dat met de maximale snelheid van mijn internetverbinding (1.4Gb/s). Bij kleine flutbestandjes zakte de snelheid wel in. Maar over het algemeen een prima snelheid.
Wel blijft het allemaal jaren '90 aanvoelen qua webinterface en het ontbreken van standaard protocollen zoals rsync.
Het liefst zou ik op termijn overstappen naar een Europese dienst, maar ik ben wel een beetje verwend door de prijs die ze rekenen; jaarlijks $99,50 voor 10TB.
Ik overweeg nu om onze backup offload naar Azure blobstorage te uploaden.
Iemand een idee wat de kosten zijn want er zijn zoveel variabele parameters die je in de Azure Cost Calculator kan ingeven..
Volgens mij is het meest efficient om een Azure Data Box 120TB te voorzien voor de initiële upload? Volgens mij heb je die al voor een éénmalige kost van 400 euro?
Onze internet lijn is een redundante 500/500Mbps fiber lijn.
Momenteel houden we volgende offload backup schedule aan:
1 x per dag
1 x week backup
1 x maand backup
Offload backup wordt voor 1 jaar bijgehouden.
Onze huidige data bedraagt 55TB, we voorzien voor de komende 5 jaar een groei naar 90TB aan totale data.
Bedankt alvast voor alle input!
Dat kan je zo niet zeggen. Hangt af van het dagelijks volume aan data dat wijzigt...mrbbs schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:07:
Op mijn bedrijf is de tape library stuk gegaan.
Ik overweeg nu om onze backup offload naar Azure blobstorage te uploaden.
Iemand een idee wat de kosten zijn want er zijn zoveel variabele parameters die je in de Azure Cost Calculator kan ingeven..
Volgens mij is het meest efficient om een Azure Data Box 120TB te voorzien voor de initiële upload? Volgens mij heb je die al voor een éénmalige kost van 400 euro?
Onze internet lijn is een redundante 500/500Mbps fiber lijn.
Momenteel houden we volgende offload backup schedule aan:
1 x per dag
1 x week backup
1 x maand backup
Offload backup wordt voor 1 jaar bijgehouden.
Onze huidige data bedraagt 55TB, we voorzien voor de komende 5 jaar een groei naar 90TB aan totale data.
Bedankt alvast voor alle input!
Waarom vraag je geen offerte op basis van je eisen?
We hebben geen externe partners waar we mee werken. We proberen echt alles in-house te beheren.Tommie12 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:09:
[...]
Dat kan je zo niet zeggen. Hangt af van het dagelijks volume aan data dat wijzigt...
Waarom vraag je geen offerte op basis van je eisen?
Offerte bij Microsoft kan je volgens mij niet rechtstreeks aanvragen?
Gewijzigde data per dag bedraagt 5TB als ik dit zo bekijk in Veeam.
Bij Amazon en iCloud vond ik eigenlijk net niet wat ik zocht. Uiteindelijk bij pCloud gekomen. In tegenstelling tot wat ik veel lees online (misschien wat verouderde berichten) vind ik de uploadsnelheid behoorlijk goed. Ja, 2TB overzetten gaat echt wel even duren, maar vanaf dat moment gaat het per set foto's en dat gaat best vlot. Denk dat ik hier 1GB per minuut wel haal. (glasvezel). En dat is via de web-app.
Voor wat ik er zo mee getest hebt bevalt het goed. In tegenstelling tot iCloud en Amazon kan ik linkjes maken met een wachtwoord-beveiliging en eventueel vervaldatum. Ook mensen uitnodigen om bestanden te uploaden is een optie.
Echt "albums" heeft de dienst niet, maar als je gewoon folders aanmaakt en die als album beschouwt dan werkt het eigenlijk prima. Snel door zo'n serie foto's bladeren valt soms nog wel iets tegen. Verder zijn de meest gewenste standaard opties beschikbaar bij het bekijken: downloaden van foto's, downloaden van kleinere formaten, origineel bekijken, naar locatie (folder) springen, etc. En er is een slideshow-optie met verschillende timers. Meer fancy-ness (met overgangen, langzaam bewegende beelden etc) gaat het niet bieden, maar hoef ik ook niet eigenlijk. Ook geen AI die zelf allerlei thema's gaat bedenken of mensen gaat selecteren en daar weer sub-albums van maakt.
Een vraagteken heb ik bij de RAW files. Mijn Canon 6D Raw bestanden in formaat ".CR2" worden gewoon weergegeven. Maar Canon ".CR3"-bestanden uit mijn Canon 5GXII worden helaas niet herkend. Weet iemand hoe dit komt? Ik kan bij pCloud nergens een overzicht vinden van welke RAW wel en niet supported zijn... Op zich geen grote ramp, was van plan sowieso alleen de JPGs in de cloud te backup'en.
Ik ga het in ieder geval even aankijken. pCloud kost 4,99 / maand bij 500GB of 9,99 / maand bij 2TB. Er is ook nog een 10TB variant en er zijn lifetime abo's, maar voor mij is 2TB genoeg.
Heb overigens een lifetime abo op encryptie (destijds goedkoop kunnen aanschaffen) en daar staan in een speciale crypto folder alle privacy gevoelige bestanden op met zero-knowledge encryptie.
Voor wat betreft de *.CR3 bestanden zou ik even een mailtje sturen naar de helpdesk.
Die geven altijd vrij snel antwoord.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS3.0.2.0.WNAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Pcloud zelf vond ik geen volwaardige backup als je hun software (met drive letter) geïnstalleerd hebt. Elke hacker en elk virus kan daar gewoon bij en een menselijk foutje is ook snel gemaakt.
Alle files zijn daar vrij beschikbaar.
Dit maakt het superflexibel.
Ik denk dat je zo iedere ander programma kan gebruiken voor je .cr3 files
En als hackers toegang hebben verkregen tot je systeem, dan is alles te laat....
Elke sync naar cloud of drive die dan AAN staat, zal in gevaar zijn.
Ze hebben heus ook wel gehoord van MS Drive ed. ;-)
- If I could do that, I would do it better -
Inderdaad. Prima als cloud opslag, compleet ongeschikt als volwaardige backup.SCS2 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:08:
Bij Pcloud komt er een drive P:
Backup moet ook bij voorkeur eenrichtingsverkeer zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 06-09-2025 21:13 ]
Ik had nog niet geexperimenteerd met de drive P, interessant. Dat zou wellicht inderdaad de *.CR3 problemen ook oplossen. Overigens vond ik ondertussen ook online dat CR2 van Canon (Canon Raw 2) beter/breder ondersteund wordt dan CR3. Hoewel CR3 ook al wel weer 8-10 jaar (?) mee gaat is het kennelijk een stuk meer "propietary", waar CR2 meer een veredelde TIFF lijkt en breder ondersteund wordt.
Het gevaar van de virussen / hacks is wel eentje om over na te denken. Vooralsnog gebruik ik mijn pCloud alleen als cloud-opslag, niet als back-up van een systeem. En vooral voor foto/film, welke daarnaast ook op externe HD's staan.
Ik ga het eerste gewoon maar eens een paar maandjes gebruiken, en dan de knoop doorhakken voor annual of liftetime. In Reddit kwam ik nog wel wat horrorverhalen tegen over dat pCloud de snelheid zou dichtknijpen zodra je naar lifetime gaat (omdat er dan toch niets meer bij je te verdienen is), maar dat leek erg vergezocht...
Huh? Eenrichtingsverkeer??de Peer schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:11:
[...]
Inderdaad. Prima als cloud opslag, compleet ongeschikt als volwaardige backup.
Backup moet ook bij voorkeur eenrichtingsverkeer zijn.
Dus je mag er vlgs jou alleen maar naar toe schrijven maar niet meer van terugzetten.
Dan heb je er dus niks aan.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS3.0.2.0.WNAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Backup is voor "noodgevallen". Je HOEFT dus nooit iets terug te halen behalve om te testen dat je de backup ook weer kunt terugzetten.snah001 schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:59:
[...]
Huh? Eenrichtingsverkeer??
Dus je mag er vlgs jou alleen maar naar toe schrijven maar niet meer van terugzetten.
Ah, je geeft nu zelf aan dat het dus geen eenrichtingsverkeer moet zijn.DjoeC schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:02:
[...]
Backup is voor "noodgevallen". Je HOEFT dus nooit iets terug te halen behalve om te testen dat je de backup ook weer kunt terugzetten.
Je kan deze ook gebruiken, en dat kan bij Pcloud, als je met een andere device niet thuis bent zodat je altijd bij grotere bestanden en andere kunt en niet alles op je device mee hoeft te slepen zonder onder gezag van de VS gehoste oplossingen data te moeten opslaan.
En ook het veilig delen van bestanden is erg gemakkelijk met Pcloud.
Ik ben een gebruiker die dus Pcloud niet alleen voor backup maar ook om altijd overal toegang tot data te hebben zonder die zelf te moeten meeslepen op wat voor media dan ook die je kan kwijtraken.
Ik zou zeggen begin even bij de basics en lees je in waar een goede backup strategie aan dient te voldoen.snah001 schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:59:
[...]
Huh? Eenrichtingsverkeer??
Voor mij is het in ieder geval een absolute no-go als de backupdata direct via een drive letter (P) bereikbaar is, soms nog zonder wachtwoord ook
[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 07-09-2025 14:47 ]
Noodgevallen doen zich nu eenmaal voor. Als dat niet zo was dan had je geen backups nodig. Dus ik snap echt niet wat je nu probeert te zeggen.DjoeC schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:02:
[...]
Backup is voor "noodgevallen". Je HOEFT dus nooit iets terug te halen behalve om te testen dat je de backup ook weer kunt terugzetten.
Daarvoor gebruik ik Nextcloud (en andere oplossingen), niks gaat naar extern behalve versleutelde backups naar Backblaze.snah001 schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:41:
[...]
Ah, je geeft nu zelf aan dat het dus geen eenrichtingsverkeer moet zijn.
Je kan deze ook gebruiken, en dat kan bij Pcloud, als je met een andere device niet thuis bent zodat je altijd bij grotere bestanden en andere kunt en niet alles op je device mee hoeft te slepen zonder onder gezag van de VS gehoste oplossingen data te moeten opslaan.
En ook het veilig delen van bestanden is erg gemakkelijk met Pcloud.
Ik ben een gebruiker die dus Pcloud niet alleen voor backup maar ook om altijd overal toegang tot data te hebben zonder die zelf te moeten meeslepen op wat voor media dan ook die je kan kwijtraken.
Nee hoor, als je alles perfect voor elkaar hebt zal zo een noodgeval zich niet voordoen. Naast externe cloud backup heb ik m ook nog fysiek elders want één is géén. Cloud is bij mij voor als al het andere faalt. Ik moet er niet aan denken dat ik flink wat terabytes via het netwerk zou moeten terug halen (stats geven momenteel 27TB aan).downtime schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:45:
[...]
Noodgevallen doen zich nu eenmaal voor. Als dat niet zo was dan had je geen backups nodig. Dus ik snap echt niet wat je nu probeert te zeggen.
Maar hij bent n=1.DjoeC schreef op zondag 7 september 2025 @ 15:17:
[...]
Nee hoor, als je alles perfect voor elkaar hebt zal zo een noodgeval zich niet voordoen. Naast externe cloud backup heb ik m ook nog fysiek elders want één is géén. Cloud is bij mij voor als al het andere faalt. Ik moet er niet aan denken dat ik flink wat terabytes via het netwerk zou moeten terug halen (stats geven momenteel 27TB aan).
Ga dat alsjeblieft niet als maatstaf nemen!
Ik ben zeker niet n=1.... @de Peer hierboven gaf t al aan: Backuppen doe je om een reden en daaruit volgt een aanpak. Cloudopslag of filesharing zoals onedrive of whatever kun je gebruiken als backup dienst maar zijn daar niet primair voor bedoeld.snah001 schreef op zondag 7 september 2025 @ 22:04:
[...]
Maar hij bent n=1.
Ga dat alsjeblieft niet als maatstaf nemen!
Wat ik heb gemerkt, is dat die P: door hen hardcoded dwangmatig wordt aangemaakt, en niet in te stellen is, en óók niet controleert of er niet al een drive P: *is*. (Waardoor bij mij de synchronisatie er een totale janboel van maakte met bestaande en nieuwe bestanden en gewiste files alles door elkaar heen)SCS2 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:08:
Bij Pcloud komt er een drive P:
Ik denk dat je zo iedere ander programma kan gebruiken voor je .cr3 files
En als hackers toegang hebben verkregen tot je systeem, dan is alles te laat....
Elke sync naar cloud of drive die dan AAN staat, zal in gevaar zijn.
Ze hebben heus ook wel gehoord van MS Drive ed. ;-)
En daar heb ik flinke ruzie met hun support over gemaakt en die houding was voor mij een dealbreaker.
(Wellicht dat dat van die P nu anders is, maar de hele zaak heeft bij mij evenmin vertrouwen gewekt in de developers eerlijk gezegd: Áls je zoiets al doet, maak het dan *altijd* instelbaar )
Ja idd, zoiets overkwam mij dus, en dan zijn ze verbaasd dat je kwaad wordt... (als ineens allerlei data verdwijnt of gecorrumpeerd raakt)DjoeC schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:32:
Hmm, laat mijn (lokale) P: drive nou toevallig ingericht zijn als interne backup verzamel opslag vanaf andere systemen hier in huis.... Hoe krijgen ze zoiets verzonnen - dat is vast een beginnersfoutje
En 'beginnersfoutje': Ja dat kan natuurlijk maar dat verwacht je niet (en hoort ook niet) van een bedrijf dat al een aantal jaar bestaat en hoog van de toren blaast over 'kwaliteit en betrouwbaarheid' van hun product, en bovendien áls en zodra iemand dit rapporteert, ga je hier serieus mee om van het is (of wellicht was) gewoon een zeer serieuze bug, en wimpel je die persoon niet af met opmerkingen als:
You have either used a 3rd party syncing app to pCloud Drive or used the Sync tab (https://take.ms/4Sz8j) of pCloud Drive itself - we repeat again - our apps cannot start automatically upload your files without the user to intentionally initiate an upload.
If you are not happy with the way the desktop app works as a mounted drive - simply use the mobile app and the web interface to access your account at pCloud. Our desktop app will always work as a mounted drive so this will not get changed anyhow.
Tja, je hebt vast gesproken met marketing...... de naam P: lijkt te suggereren dat ze geen enkel plan hebben om dat ooit te gaan veranderen want het is je "merk"... Wegblijven dus denk ik dan.ronaldvr schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:48:
[...]
Ja idd, zoiets overkwam mij dus, en dan zijn ze verbaasd dat je kwaad wordt... (als ineens allerlei data verdwijnt of gecorrumpeerd raakt)
En 'beginnersfoutje': Ja dat kan natuurlijk maar dat verwacht je niet (en hoort ook niet) van een bedrijf dat al een aantal jaar bestaat en hoog van de toren blaast over 'kwaliteit en betrouwbaarheid' van hun product, en bovendien áls en zodra iemand dit rapporteert, ga je hier serieus mee om van het is (of wellicht was) gewoon een zeer serieuze bug, en wimpel je die persoon niet af met opmerkingen als:
[...]
Mja die '3rd party sync" was natuurlijk gewoon een standaard SMB drive mapping hoe kán je daar nog nooit van gehoord hebben laat staan vergeten rekening mee te houden..DjoeC schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:06:
[...]
Tja, je hebt vast gesproken met marketing...... de naam P: lijkt te suggereren dat ze geen enkel plan hebben om dat ooit te gaan veranderen want het is je "merk"... Wegblijven dus denk ik dan.
Aangezien TransIp de prijzen weer gaat verhogen wil ik graag verhuizen naar een andere partij, maar ik zie door de bomen het bos even niet meer. Ik zoek een provider die de volgende punten ondersteund:
- Liefst provider in Europa
- Opslag delen met gezin zonder dat we elkaars bestanden zien
- 1TB is genoeg
- Windows en Mac app met automatische synchronisatie
- Snelheid is belangrijk - Stack werd ontzettend traag met een maximale up- en downloadsnelheid van 10 MB/s
Ik kwam internxt tegen, ziet er goed uit alleen weet ik niet of we de opslag kunnen delen met het gezin. Family account kan ik ook niet vinden.
Je zou kunnen switchen naar een Hetzner storage box: https://www.hetzner.com/storage/storage-box/Kindrih schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:09:
Op dit moment gebruik ik TransIp stack voor opslag voor onze bestanden, deze is zo ingericht dat ieder gezinslid een account heeft en zijn eigen "hoekje" op de cloud heeft. Zo kunnen we elkaars bestanden niet in zien.
Aangezien TransIp de prijzen weer gaat verhogen wil ik graag verhuizen naar een andere partij, maar ik zie door de bomen het bos even niet meer. Ik zoek een provider die de volgende punten ondersteund:
- Liefst provider in Europa
- Opslag delen met gezin zonder dat we elkaars bestanden zien
- 1TB is genoeg
- Windows en Mac app met automatische synchronisatie
- Snelheid is belangrijk - Stack werd ontzettend traag met een maximale up- en downloadsnelheid van 10 MB/s
Ik kwam internxt tegen, ziet er goed uit alleen weet ik niet of we de opslag kunnen delen met het gezin. Family account kan ik ook niet vinden.
In combinatie met de clients van Nextcloud:
https://docs.hetzner.com/...on/desktop-mobile-client/
Dat is eenmalig en dan kun je gemakkelijk iedereen zijn eigen account geven met 1TB dat kunnen ze dan ook meenemen als ze het huis uit gaan...
Bij dat soort aanbiedingen denk ik altijd: hoe betrouwbaar is zo'n dienst? "Levenslang" kan ook een maand of 3 zijn, als ze de stekker uit de dienst trekken. Sowieso moet je er dan niet teveel van verwachten, qua beveiliging, snelheid en stabiliteit. Die prijzen zijn natuurlijk ook volledig uit de lucht getrokken. "Suggested Price $810.00" maar bij ons maar 130 euro-o-o-o. 🔥10k+ Sold! Selling Fast! "Exceptional Deal Alert!"ronaldvr schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:40:
Ik blijf het maar aanraden: Koofr heeft levenslang 1TB voor nu circa € 130 via stacksocial
Dat is eenmalig en dan kun je gemakkelijk iedereen zijn eigen account geven met 1TB dat kunnen ze dan ook meenemen als ze het huis uit gaan...
🎤 Devine M-Mic USB BK microfoon aangeboden
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Ik zal de azijnzeiker wel zijn, maar Koofr komt op mij over als een soort piramidespel en ik hoop van harte dat ik die plank volledig missla. Businesswise kan dit niet ...ronaldvr schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:40:
Ik blijf het maar aanraden: Koofr heeft levenslang 1TB voor nu circa € 130 via stacksocial
Nou dan zit ik aan de bovenkant, en spekkoper want ik heb het al 5 jaar. Maar die 1TB zijn náást hun normale aanbiedingen die wel per maand zijn....Houtenklaas schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:53:
[...]
Ik zal de azijnzeiker wel zijn, maar Koofr komt op mij over als een soort piramidespel en ik hoop van harte dat ik die plank volledig missla. Businesswise kan dit niet ...
Kan je dit dan gebruiken met rclone zonder pcloud software?de Peer schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:55:
Hier ook lifetime Pcloud En dat bevalt goed in combinatie met Rclone.
Pcloud zelf vond ik geen volwaardige backup als je hun software (met drive letter) geïnstalleerd hebt. Elke hacker en elk virus kan daar gewoon bij en een menselijk foutje is ook snel gemaakt.
Hoe stuur je rclone aan?
Internxt werkt volgens mij niet goed met de cliënt console app?
Jottacloud dan jongens?
Ja. Pcloud software heb ik niet geïnstalleerd. Rclone gewoon op pc geïnstalleerd en gebruikt de inlog gegevens van pcloudR.G schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 02:05:
[...]
Kan je dit dan gebruiken met rclone zonder pcloud software?
Alles wat op de gezinslaptop op D:\ staat wordt meegenomen, de rest niet.
Dat is voor mij tot nu toe nog prima voor de cruciale bestanden en foto's.
Wat ik zou willen toevoegen dat het verstandig is om een oplossing te kiezen/bouwen die ook door je nabestaanden/partner/kinderen eenvoudig te begrijpen is.
Maak een handleiding (die je bijvoorbeeld bij je testament bewaard) en loop samen met je partner eens door de stappen om een backup terug te halen, de betreffende helpdesk te bellen, rekening te betalen, en dergelijke.
Dus als je huis afbrandt en jij overleeft het niet dat die partner iig nog wel de foto's heeft :-)
Wikipedia: Digital inheritance
Is die migratie tool betrouwbaar of zijn er betere alternatieven voor cloud - > cloud kopie / Europese clouddienst? Ik wil geen Google Takeout gebruiken om alles zelf te downloaden.
Kijk eens naar rclone.darkdesign schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:58:
Is die migratie tool betrouwbaar of zijn er betere alternatieven voor cloud - > cloud kopie / Europese clouddienst?
Maak er al een jaar met tevredenheid gebruik van....Houtenklaas schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:53:
[...]
Ik zal de azijnzeiker wel zijn, maar Koofr komt op mij over als een soort piramidespel en ik hoop van harte dat ik die plank volledig missla. Businesswise kan dit niet ...
Denk hier zelf ook aan of aan filen.io?Dacuuu schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:45:
Zojuist via stacksocial 1tb koofr lifetime gekocht. Voor €110,54 eens proberen.. Toch handig als extra encrypted backup locatie van de nas.
maar filen.io is end to end encrypted en lijkt erop dat ze geen rclone etc ondersteunen je moet hierva een cli gebruiken van filen.io
Hoe werkt dit in praktijk?
Stel ik wil een nas backuppen naar filen.io ? hoe doe je dat dan en is dat wel gebruiksvriendelijk?
Hoe zou of kan jij dat doen met koofr?
Bijvoorbeeld een telefoon kan dan met filen.io app en op windows waarschijnlijk met een desktop app welke dan een schijf ( virtual mount) via een wedav constructie denk ik dan?
filen.io is wel mooi omdat het europees en in duitsland staat wat dan wel vertrouwend overkomt.
De kwalificatie "pyramidespel" begrijp ik niet.Houtenklaas schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:53:
[...]
Ik maak al een paar jaar gebruik van Koofr, ook 1 TB lifetime. Draait lekker.
Ik ga eerst even kijken of ik het kan laten werken met duplicati.R.G schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:51:
[...]
Denk hier zelf ook aan of aan filen.io?
maar filen.io is end to end encrypted en lijkt erop dat ze geen rclone etc ondersteunen je moet hierva een cli gebruiken van filen.io
Stel ik wil een nas backuppen naar filen.io ? hoe doe je dat dan en is dat wel gebruiksvriendelijk?
Hoe zou of kan jij dat doen met koofr?
Bijvoorbeeld een telefoon kan dan met filen.io app en op windows waarschijnlijk met een desktop app welke dan een schijf ( virtual mount) via een wedav constructie denk ik dan?
filen.io is wel mooi omdat het europees en in duitsland staat wat dan wel vertrouwend overkomt.
Backup loopt. Duplicati via webdav naar Koofr, uiteraard encrypted vanuit Duplicati zelf.
[ Voor 5% gewijzigd door Dacuuu op 24-11-2025 16:43 ]
Een pyramidespel kan ook een hele tijd goed gaan. Het gaat pas fout als er niet genoeg nieuwe abonnees meer komen om de kosten van de bestaande abonnees te betalen.gerritjan schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:59:
[...]
De kwalificatie "pyramidespel" begrijp ik niet.
Ik maak al een paar jaar gebruik van Koofr, ook 1 TB lifetime. Draait lekker.
Je moet 'lifetime' ook zien als: zo lang het bedrijf leeft, niet alleen jij.Houtenklaas schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:53:
[...]
Dat is zowat van toepassing bij alle goedkope online backups...
downtime schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:25:
[...]
Een pyramidespel kan ook een hele tijd goed gaan. Het gaat pas fout als er niet genoeg nieuwe abonnees meer komen om de kosten van de bestaande abonnees te betalen.
De moeite van het bekijken waard: The Mystery of the Crypto Queen
Iedere jaar extra is mooi meegenomen.
Ja, kan een keer eerder fout gaan, dan heb je pech.
Ik heb zelf bij acties een paar keer Lifetime gedaan, was de prijs ongeveer 1,5-2 jaar bedrag.
Dat risico neem ik graag.
Denk ook aan toekomstige prijsstijgingen die je niet meer hebt.
Windscribe VPN nu 8ste jaar
pCloud 3e jaar
MalwareBytes 12e jaar
Vergelijk het met kopen van software, bijv. Photoshop,
Nu abonnement model, is over meer jaren flink duurder.
Vroeger kocht je het éénmalig en kon je het onbeperkt gebruiken (geen updates en tot ze de drm servers er uit gooien).
Eigenlijk hetzelfde.
Buiten hun black Friday/stacksocial deals zijn hun reguliere prijzen best “normaal”.Houtenklaas schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:53:
[...]
Ik dacht in dec 2020 “ach ik probeer het gewoon”. Nu dus al bijna 5 jaar Koofr voor eenmalig 90 euro voor 1TB. Minder dan 20 euro per jaar, prima prijs
Koofr bood in eerste instantie geen encryptie aan met als argument dat jij dan nog steeds niet zeker kan weten dat de aanbieder niet stiekum toch meekijkt en dat je het dan dus beter zélf kan regelen :
De rationale van koofr om dat nu niet te doen van https://www.reddit.com/r/...9x4qo/request_2_features/
En als je encrypted backup wil: Duplicati is dan er een uitstekende tool voorAs far as client-side encryption goes, our first idea was to incorporate it into our product, which remains a long-term plan. But, after looking at the competition, we found that most of our competitors are doing it in a way that does not agree with our views of privacy. Namely, most services that boast client-side encryption have this embedded in a completely closed-source system. Users must therefore blindly trust such a company and have no way of verifying that the company did not simply add its "master" password when encrypting, thus completely overriding the basic purpose of such a tool. We don't want to do client-side encryption this way ourselves, and introducing good open-source encryption that is easily verifiable by the community and yet built into our otherwise closed-source sync is not such an easy and quick feat. So, we decided on a slightly different route.
https://github.com/duplicati/duplicati
Ik ben het er helemaal mee eens, zelf regelen is beter. Liever 2 verschillende partijen/software.ronaldvr schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:36:
En als je encrypted backup wil: Duplicati is dan er een uitstekende tool voor
https://github.com/duplicati/duplicati
Ik heb bij pCloud alles in een veracrypt container staan.
pCloud kan redelijk goed met delta-sync alleen de wijzigingen syncen.
Maar het duurt lang.
Ik overweeg over te gaan naar Cryptomator.
Dan zijn de files in mijn sync-dir per STUK encrypted, en gaat het syncen veel sneller.
Filen lijkt me vooral wel een fijn alternatief voor iets als OneDrive, iCloud Drive of Google Drive als ik het zo zie. Een soort Proton, maar dan zonder e-mail/kantoordiensten (hoewel, Filen heeft wel weer chats en notes).R.G schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:51:
Ze houden zoals het lijkt zelf een eigen Rclone-distributie bij (github:FilenCloudDienste/filen-rclone), die zou je kunnen gebruiken. Hoe je het gebruikt met een NAS ben ik niet erg zeker van, want ik heb geen NAS.
Als je vanaf de NAS met een command line zelf met Rclone een backup kan maken zou dat wel het beste zijn lijkt me, maar dan moet je dus wel een command line sessie kunnen krijgen op de NAS, als die optie aangeboden wordt vanuit de software van de fabrikant.
Anders zou het misschien ook wel kunnen vanaf een computer die verbonden met de NAS is middels een network share, of kan je zelfs de NAS instellen als 'een remote' in rclone vanaf je computer. Bedenk dan alleen wel dat dit misschien net iets langzamer gaat dan direct backuppen vanaf je NAS, want het moet dan de computer als intermediair gebruiken: NAS <=Lokale remote=> Computer <=Externe remote=> Filen.
Om elke remote op te zetten moet je `rclone config` in de command line uitvoeren, waarna je een TUI krijgt waarbij je kan kiezen uit verschillende typen remotes (bijv Amazon S3, Blackblaze B2, SFTP, SMB/CIFS). Met de versie van rclone van Filen krijg je daarbij ook dus 'Filen' als remotetype.
Rclone is trouwens meer een tool om bestanden te verplaatsen/kopiëren/synchroniseren. Dus je moet dan wel goed zelf bijhouden waar je wat naartoe kopieert/synchroniseert. Synchroniseer je fouten? Dan verlies je dus de het originele bestand. Of je moet 'harde kopieën' maken(10x de hele NAS kopiëren bijv, waardoor je 'NAS_2015/'...'NAS_2021/', 'NAS_2022/', etc op je storage krijgt) , maar die nemen veel ruimte op. Daarvoor kan je nog zoiets als een incrementele-backuptool gebruiken zoals Restic/Kopia, maar die zorgen ervoor dat je backups al versleuteld zijn by default, dus is een e2ee opslag zoals Filen wat overdreven.
Filen lijkt me wat dat betreft dan vooral wel prettig om te gebruiken als 'production/live bestandenopslag', of om direct bij bestanden te komen. Als backupruimte (als in een 3-2-1-backupregel backup) zou ik het zelf niet zo snel gebruiken, want er zijn goedkopere alternatieven.
[ Voor 4% gewijzigd door Ebbez op 26-11-2025 18:10 ]
Heb nog even door hun FAQ gescand. Dit hoeft dus niet:Ebbez schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:38:
Synchroniseer je fouten? Dan verlies je dus de het originele bestand. Of je moet 'harde kopieën' maken
maarr, nog wel:Are file versions automatically deleted after a period of time?
File versions remain intact for as long as the parent file is not deleted. You can always manually delete file versions to free up storage space.
Toch vind ik het nog wel gevaarlijker dan gewoon met incrementele backups werken.How long do the files stay in the trash?
The files in the trash will remain for up to 30 days and the history will remain forever if you do not delete it.
[ Voor 5% gewijzigd door Ebbez op 26-11-2025 12:33 ]
Als je met RClone de optie --rclone-backup-dir gebruikt, dan worden uit de back-up alle op de bronlocatie verwijderde of veranderde bestanden eerst verplaatst (met behoud van directorystructuur) naar deze back-updirectory.Ebbez schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:38:
Rclone is trouwens meer een tool om bestanden te verplaatsen/kopiëren/synchroniseren. Dus je moet dan wel goed zelf bijhouden waar je wat naartoe kopieert/synchroniseert. Synchroniseer je fouten? Dan verlies je dus de het originele bestand.
Ik heb het met een scriptje (voor Windows, zie https://cryptpad.fr/drive...-QXt-nzrVzRKJEPLt6BVmIr8/) zo dat die back-updirectory de datum van de vorige back-up krijgt. Werkt enorm fijn: altijd de meest recente situatie volledig en oude versies kun je later eenvoudig terugzoeken of weghalen uit de back-updirectory. Log even wat laten opschonen en je weet precies wat er is veranderd.
[ Voor 23% gewijzigd door guillaume op 26-11-2025 17:23 ]
Ah dat klinkt wel goed. Wist dat nog niet. Ik dacht altijd dat men 'met Rclone backuppen' meer de ouderwetse vorm van backups maken bedoelde, maar dit klinkt inderdaad wel beter!guillaume schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:41:
[...]
Als je met RClone de optie --rclone-backup-dir gebruikt, dan worden uit de back-up alle op de bronlocatie verwijderde of veranderde bestanden eerst verplaatst (met behoud van directorystructuur) naar deze back-updirectory.
Ik heb het met een scriptje (voor Windows, zie https://cryptpad.fr/drive...-QXt-nzrVzRKJEPLt6BVmIr8/) zo dat die back-updirectory de datum van de vorige back-up krijgt. Werkt enorm fijn: altijd de meest recente situatie volledig en oude versies kun je later eenvoudig terugzoeken of weghalen uit de back-updirectory. Log even wat laten opschonen en je weet precies wat er is veranderd.
Top en andere reageerder ook ik ga erna kijken.Ebbez schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:07:
[...]
Ah dat klinkt wel goed. Wist dat nog niet. Ik dacht altijd dat men 'met Rclone backuppen' meer de ouderwetse vorm van backups maken bedoelde, maar dit klinkt inderdaad wel beter!
Als je koofr haalt lifetime kan je dat activeren op een bestaand account? Heeft iemand de tekst van de activerings mail?
[ Voor 30% gewijzigd door R.G op 28-11-2025 02:50 ]
[ Voor 94% gewijzigd door mp3boxx op 28-11-2025 08:58 ]
Ja dat kan je moet dat dan wel via de speciale aanbiedings landingpage doen je begint bij StackSocal en logt in en dan zie je dit.R.G schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:56:
[...]
Top en andere reageerder ook ik ga erna kijken.
Als je koofr haalt lifetime kan je dat activeren op een bestaand account? Heeft iemand de tekst van de activerings mail?
Als je al een account hebt kan je dus stap 1-5 overslaanHow to Redeem Your Purchase
Click Here to watch a step by step video of the redemption steps
Please follow the steps below to redeem your purchase:
- Click the Redemption Link above
- Select New Here? Get Account
- Enter Email Address and click Create Account
- An activation link will be sent to your email & click Get Started
- Enter First and last name and create a password
- Once your account has been created or logged in via a web browser, Click the Redemption Link above
- Copy and Paste the above Serial Code into the Promo Code Field and click Apply
Vanuit Filen (netwerkschijf) naar lokaal en Koofr duurt dit meerdere minuten
Diezelfde map vanuit Koofr naar lokaal en vice versa hooguit enkele seconden.
Als netwerkschrijf Filen openen in Windows11 vind ik ook erg traag.
[ Voor 36% gewijzigd door mavave op 30-11-2025 14:31 ]
[ Voor 3% gewijzigd door darkdesign op 30-11-2025 16:30 ]
op amazon zoeken naar Office 365 family, dan heb je voor rond 60-80 euro 5x 1TB met verschillende users. Of kijk naar Hetzner nextcloud. Is nog goedkoper.darkdesign schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:30:
Hoe kan ik het beste 1TB onedrive aanschaffen? Ik zie meerdere producten waar 1TB onderdeel van is. Kopen jullie dat rechtstreeks via Microsoft of gaan jullie voor de aanschaf van een voucher via een derde partij? Zoja, welk pakket als het alleen maar gaat om de cloud storage?
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].
Alles wordt lokaal encrypted dus privacy maakte ik me niet zo'n zorgen over.
Strategie:
- VPS: restic backup lokaal -> met rclone naar OVHCloud (dagelijks)
- Thuisserver: restic backup lokaal -> met rclone naar OVHCloud (dagelijks)
- Laptop/Desktop: duplicacy -> thuisserver -> met rclone naar OVHCloud (om de 4 uur)
- Laptop: (beperkte backupset) -> direct OVHCloud (ieder uur)
- Desktop: met restic naar een offline USB disk (paar keer per jaar)
Enige wat ik echt nog mis zijn immutable backups. Maar dan worden de kosten hoger. Risico's zijn deels ondervangen
Klinkt goed. Hoe monitor je die rclone commands? Of heb je er een WebUI bij?Kalentum schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:56:
Ik heb nu mijn online backup bij Backblaze B2 vervangen door het Franse OVHCloud, object storage. Reden vooral om onnodig parkeren van data bij een Amerikaans bedrijf te voorkomen.
Strategie:
- Laptop/Desktop: duplicacy -> thuisserver -> met rclone naar OVHCloud (om de 4 uur)
Enige wat ik echt nog mis zijn immutable backups. Maar dan worden de kosten hoger. Risico's zijn deels ondervangen
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Duplicacy heeft een web ui waar duidelijk staat dat iets failed. Kan ook mailen maar dat gebruik ik niet: dan krijg ik altijd mail en dat hoeft niet.DennusB schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:47:
[...]
Klinkt goed. Hoe monitor je die rclone commands? Of heb je er een WebUI bij?
De rclone sync commandos draaien vanuit een cronjob. Ik krijg daar mail van, maar alleen als rclone een fout geeft
En af en toe eens wat restoren.
Zou je kunnen delen welk commando je gebruikt in je cronjob rclone commando om een mail te sturen? Dat lijkt me ideaal!Kalentum schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:11:
[...]
Duplicacy heeft een web ui waar duidelijk staat dat iets failed. Kan ook mailen maar dat gebruik ik niet: dan krijg ik altijd mail en dat hoeft niet.
De rclone sync commandos draaien vanuit een cronjob. Ik krijg daar mail van, maar alleen als rclone een fout geeft
En af en toe eens wat restoren.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Daar doe ik niets speciaals voor.DennusB schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:13:
[...]
Zou je kunnen delen welk commando je gebruikt in je cronjob rclone commando om een mail te sturen? Dat lijkt me ideaal!
Ik gebruik Linux (Ubuntu en Raspberry Pi OS). Ik heb de systemen geconfigureerd dat interne mail geforward moet worden naar mijn mailadres. De crond daemon die ik gebruik op beide Linux machines stuurt standaard een mail naar de user die de cronjob start en die mail wordt dus doorgestuurd naar mijn email
In principe kun je altijd iets doen als:
1
| 12 3 * * * rclone sync <source> <target> | mail -s "output rclone" <emailadres> |
Wellicht nog een tip hierin. Ik heb uptime kuma draaien om wat servers in de gaten te houden. Het blijkt ook meer dan prima geschikt om cronjobs/restic/rclone in de gaten te houden. Binnen uptime kuma heb ik een ping monitor gedefinieerd. Als mijn restic command geen problemen geeft, geeft die een simpel seintje (via curl) naar die ping monitor. Krijgt uptime karma niet iedere 24 uur een ping dan waarschuwt uptime karma me. Simpel en effectief.Kalentum schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:24:
[...]
Maar dan moet je server wel in staat zijn om mail naar buiten te kunnen sturen.
Ziet er goed uit. Kan je aangeven wat je precies afneemt en wat de kosten zijn bij je gebruik. Ik zoek ook zoiets voor de backup van mijn apparaten. Ik zal eens naar de genoemde tooling kijkenKalentum schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:56:
Ik heb nu mijn online backup bij Backblaze B2 vervangen door het Franse OVHCloud, object storage. Reden vooral om onnodig parkeren van data bij een Amerikaans bedrijf te voorkomen.
Strategie:
Everything is better with Bluetooth
Ik neem 1 product af van OVHCloud: https://www.ovhcloud.com/nl/public-cloud/storage/jeanj schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:23:
[...]
Ziet er goed uit. Kan je aangeven wat je precies afneemt en wat de kosten zijn bij je gebruik. Ik zoek ook zoiets voor de backup van mijn apparaten. Ik zal eens naar de genoemde tooling kijken
Ik heb op dit moment 357 GB daar staan, ik verwacht onder de 500 te blijven. Het zal rond de 3,50 per maand uit komen.
Was laatst wel verbaasd dat ik ongeveer met 60 MB/s kon downloaden.
[ Voor 24% gewijzigd door Ebbez op 09-02-2026 20:23 ]
Waar is een storage box mee te vergelijken? Is dat meer een backup faciliteit, of lijkt het meer op een sync dienst als een Google Drive / Microsoft OneDrive?Ebbez schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:21:
Hetzelfde doe ik ongeveer maar dan met Hetzner (Duits, maar goede Engelse controlpanel & docs). Daar neem ik een storagebox af van 1TB voor 3,87 (incl. btw) per maand: https://www.hetzner.com/storage/storage-box/
Was laatst wel verbaasd dat ik ongeveer met 60 MB/s kon downloaden.
[ Voor 3% gewijzigd door William_H op 09-02-2026 22:02 ]
Je kunt het vergelijken met een NAS volume. Je kunt er een backup naar schrijven maar die moet je zelf maken en onderhouden. Je kunt er naar syncen maar dat moet je zelf regelen.William_H schreef op maandag 9 februari 2026 @ 22:01:
[...]
Waar is een storage box mee te vergelijken? Is dat meer een backup faciliteit, of lijkt het meer op een sync dienst als een Google Drive / Microsoft OneDrive?
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
En zelf regelen bedoel je dan software die van/naar die box synct of dat je de box helemaal moet inrichten met een Docker en Nextcloud install.Room42 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 22:43:
[...]
Je kunt het vergelijken met een NAS volume. Je kunt er een backup naar schrijven maar die moet je zelf maken en onderhouden. Je kunt er naar syncen maar dat moet je zelf regelen.
Hoewel ik al een tijd naar Hetzner kijk, is dit precies het schoolvoorbeeld wat er mis is met de Europese alternatieven. Niet alleen ontbreekt het aan deftige software-oplossingen, maar ook hun marketing is belabberd. Als die goed was wist ik namelijk heel makkelijk hoe ik dit in kon stellen. Nu moet ik weer de tweaker uithangen, en hoewel ik graag werk aan IT vraagstukken, soms wil je gewoon gemak omdat je niet van elk probleem een "migratie-project" wil maken. Het is niet alsof ik een heel team heb waarop ik thuis kan leunen. Gelukkig is er dit forum 😉
Nou, volgens mij ben jij dan gewoon het publiek niet voor deze dienst.
Storage box (dat waar ik het eerder over had) is voor directe verbindingen met FTP,SFTP,SCP,SSH,WebDAV,Samba. Een beetje zoals je een PC op een lokale NAS aansluit (Wikipedia: Shared resource). Al die verbindingstypes staan ook heel duidelijk op hun pagina.
[ Voor 12% gewijzigd door Ebbez op 09-02-2026 23:11 ]
Anders kan je kijken met Storage Share hoe Nextcloud is. Hier heb je een Nextcloud client die bestanden lokaal kan synchroniseren als met OneDrive/Google Drive.
Dat is jouw analyse. Volgens mij geef ik duidelijk aan dat ik dat wel zou kunnen, maar dat de marketing onduidelijk is, en dat ik er niet altijd een persoonlijk project van wil maken om uit te zoeke hoe een product in elkaar zit omdat een bedrijf z'n marketing niet op orde heeft. Het uitzoeken zit er voor mij in dat ze niet duidelijk zijn in hoe je het product moet gebruiken / hebben ze teveel producten. Dat probleem zie je bijvoorbeeld ook een beetje bij een OnlyOffice. Hoe kan het dat je dat bijna nooit bij Amerikaanse diensten hebt? Omdat de Amerikanen meesters zijn in marketing. Niet dat ik perse liever Amerikaanse diensten gebruik, maar hopelijk begrijp je nu mijn punt.Room42 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 23:06:
[...]
Nou, volgens mij ben jij dan gewoon het publiek niet voor deze dienst.Pak dan een consumentenbackupdienst, zoals ook veel in dit topic besproken.
@Ebbez
Kijk, dat is al een stuk duidelijker. Ik weet gelukkig perfect met die technieken om te gaan, daar draai ik m'n hand niet voor om.
Dat van die paar uur uitproberen wist ik niet. Goeie tip!
Ik had overigens al het vermoeden dat beide producten zo in elkaar zaten, maar zo simpel zoals Ebbez het uitlegt, waarom kan Hertzner dat nu niet? In plaats daarvan zie je heel veel producten met een wazige omschrijving, althans toen ik een paar maanden geleden keek.
Overigens vind ik hun prijsstelling dan wel weer redelijk duidelijk.
[ Voor 6% gewijzigd door William_H op 10-02-2026 00:14 ]
Goh... spijtig toch hé.Room42 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 23:06:
[...]
Nou, volgens mij ben jij dan gewoon het publiek niet voor deze dienst.Pak dan een consumentenbackupdienst, zoals ook veel in dit topic besproken.
Ik denk niet dat backupsoftware of een goed werkend portaal vereist dat je enorm geavanceerde technologie beheerst.
Zet dan voor Windows en MacOs een goede tutorial op je site, dan verkoop je toch meer?
Uit luiheid betaal ik nu 10€ pm aan Apple voor 2TB cloud. En ja, dat werkt lekker met Photos en synch across devices, maar een gewoon goede backup voor 3.5 €pm vind ik zeer interessant.
Ik weet niet meer wat de up-/downloadsnelheid was bij de initiële backup, maar fors hoger dan Backblaze B2 (US) of Crashplan daarvoor nog. Af en toe heb ik een restore gedaan omdat er een foutje was gemaakt door mij of een van de gezinsleden en dat was binnen een minuut hersteld.
De laptops maken backups van de home-dir van de gebruiker zodra deze aan staat en dan elk uur of elke 3 uur. De NAS maakt wekelijkse backups want daar wijzigt niet zoveel. Na een jaar heb ik net niet de helft in gebruik van die 1TB.
Arq Backup is goede software. Ik heb het een tijd voor 1 laptop gebruikt. Maar ik vond USD 50 per computer wel wat aan de dure kant.D43m0n schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:16:
Ik gebruik nu een klein jaar Swiss Backup van Infomaniak (€68,15 voor 1 jaar met 1TB tot mijn beschikking). Volgens de informatie van Infomaniak kun je met Openstack Swift, S3 of SFTP hiernaartoe verbinden. In principe voor 1 Pc. Maar ik heb 't voor elkaar gekregen om "buckets" of "mappen" met hetzelfde account te gebruiken. Ik heb op dit moment 3 persoonlijke laptops en een NAS die naar dit ene account hun backup wegschrijven. Ik gebruik op de laptops Arq backup (mix van Windows en Apple). Op de NAS gebruik ik Duplicati. Elke client heeft z'n eigen encryptie sleutel.
Ik weet niet meer wat de up-/downloadsnelheid was bij de initiële backup, maar fors hoger dan Backblaze B2 (US) of Crashplan daarvoor nog. Af en toe heb ik een restore gedaan omdat er een foutje was gemaakt door mij of een van de gezinsleden en dat was binnen een minuut hersteld.
De laptops maken backups van de home-dir van de gebruiker zodra deze aan staat en dan elk uur of elke 3 uur. De NAS maakt wekelijkse backups want daar wijzigt niet zoveel. Na een jaar heb ik net niet de helft in gebruik van die 1TB.
Misschien is Backrest (web GUI app en orchestrator voor Restic) dan wel een interessant alternatief: https://github.com/garethgeorge/backrestKalentum schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:20:
Arq Backup is goede software. Ik heb het een tijd voor 1 laptop gebruikt. Maar ik vond USD 50 per computer wel wat aan de dure kant.
Als je Restic niet geïnstalleerd hebt installeert Backrest die zelf. Restic vind ik zelf echt zo'n fijne backuptool omdat je meerdere machines naar een Restic repository kan backuppen en het over al die backups van verschillende computers/machines dedupliceert. Zo backup ik er nu 4 machines naar mijn Hetzner 1TB Storage Box, en zou de totale grootte als je de Restic backup uitpakt ~4TiB zijn, maar neemt het maar 400 GiB in gebruik.
[ Voor 13% gewijzigd door Ebbez op 10-02-2026 10:01 ]
Ik gebruik nu https://duplicacy.com/ voor deduplicatie, wist niet dat Restic dat ook deed. Ik gebruik restic in combinatie met rclone voor mijn twee linux servertjes.Ebbez schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:59:
[...]
Misschien is Backrest (web GUI app en orchestrator voor Restic) dan wel een interessant alternatief: https://github.com/garethgeorge/backrest
Als je Restic niet geïnstalleerd hebt installeert Backrest die zelf. Restic vind ik zelf echt zo'n fijne backuptool omdat je meerdere machines naar een Restic repository kan backuppen en het over al die backups van verschillende computers/machines dedupliceert. Zo backup ik er nu 4 machines naar mijn Hetzner 1TB Storage Box, en zou de totale grootte als je de Restic backup uitpakt ~4TiB zijn, maar neemt het maar 400 GiB in gebruik.
Ik heb Arq Backup in 2017 met Black Friday gekocht voor een lifetime licentie. Voor persoonlijk gebruik mag ik het op meerdere computers installeren binnen dezelfde licentie. Fijne software inderdaad met goede ondersteuning.Kalentum schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:20:
[...]
Arq Backup is goede software. Ik heb het een tijd voor 1 laptop gebruikt. Maar ik vond USD 50 per computer wel wat aan de dure kant.