Het Online Backup Topic

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
DennusB schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:13:
[...]

Zou je kunnen delen welk commando je gebruikt in je cronjob rclone commando om een mail te sturen? Dat lijkt me ideaal!
Daar doe ik niets speciaals voor.

Ik gebruik Linux (Ubuntu en Raspberry Pi OS). Ik heb de systemen geconfigureerd dat interne mail geforward moet worden naar mijn mailadres. De crond daemon die ik gebruik op beide Linux machines stuurt standaard een mail naar de user die de cronjob start en die mail wordt dus doorgestuurd naar mijn email

In principe kun je altijd iets doen als:
code:
1
12 3 * * * rclone sync <source> <target> | mail -s "output rclone" <emailadres>
Maar dan moet je server wel in staat zijn om mail naar buiten te kunnen sturen.

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-02 23:20
Kalentum schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:24:
[...]

Maar dan moet je server wel in staat zijn om mail naar buiten te kunnen sturen.
Wellicht nog een tip hierin. Ik heb uptime kuma draaien om wat servers in de gaten te houden. Het blijkt ook meer dan prima geschikt om cronjobs/restic/rclone in de gaten te houden. Binnen uptime kuma heb ik een ping monitor gedefinieerd. Als mijn restic command geen problemen geeft, geeft die een simpel seintje (via curl) naar die ping monitor. Krijgt uptime karma niet iedere 24 uur een ping dan waarschuwt uptime karma me. Simpel en effectief.

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Kalentum schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:56:
Ik heb nu mijn online backup bij Backblaze B2 vervangen door het Franse OVHCloud, object storage. Reden vooral om onnodig parkeren van data bij een Amerikaans bedrijf te voorkomen.

Alles wordt lokaal encrypted dus privacy maakte ik me niet zo'n zorgen over.

Strategie:
- VPS: restic backup lokaal -> met rclone naar OVHCloud (dagelijks)
- Thuisserver: restic backup lokaal -> met rclone naar OVHCloud (dagelijks)
- Laptop/Desktop: duplicacy -> thuisserver -> met rclone naar OVHCloud (om de 4 uur)
- Laptop: (beperkte backupset) -> direct OVHCloud (ieder uur)
- Desktop: met restic naar een offline USB disk (paar keer per jaar)

Enige wat ik echt nog mis zijn immutable backups. Maar dan worden de kosten hoger. Risico's zijn deels ondervangen
Ziet er goed uit. Kan je aangeven wat je precies afneemt en wat de kosten zijn bij je gebruik. Ik zoek ook zoiets voor de backup van mijn apparaten. Ik zal eens naar de genoemde tooling kijken

Everything is better with Bluetooth

• Kalentum
  • Nu online
jeanj schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:23:
[...]

Ziet er goed uit. Kan je aangeven wat je precies afneemt en wat de kosten zijn bij je gebruik. Ik zoek ook zoiets voor de backup van mijn apparaten. Ik zal eens naar de genoemde tooling kijken
Ik neem 1 product af van OVHCloud: https://www.ovhcloud.com/nl/public-cloud/storage/

Ik heb op dit moment 357 GB daar staan, ik verwacht onder de 500 te blijven. Het zal rond de 3,50 per maand uit komen.

• Ebbez
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Hetzelfde doe ik ongeveer maar dan met Hetzner (Duits, maar goede Engelse controlpanel & docs). Daar neem ik een storagebox af van 1TB voor 3,87 (incl. btw) per maand: https://www.hetzner.com/storage/storage-box/

Was laatst wel verbaasd dat ik ongeveer met 60 MB/s kon downloaden.

[ Voor 24% gewijzigd door Ebbez op 09-02-2026 20:23 ]

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03:12
Ebbez schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:21:
Hetzelfde doe ik ongeveer maar dan met Hetzner (Duits, maar goede Engelse controlpanel & docs). Daar neem ik een storagebox af van 1TB voor 3,87 (incl. btw) per maand: https://www.hetzner.com/storage/storage-box/

Was laatst wel verbaasd dat ik ongeveer met 60 MB/s kon downloaden.
Waar is een storage box mee te vergelijken? Is dat meer een backup faciliteit, of lijkt het meer op een sync dienst als een Google Drive / Microsoft OneDrive?

[ Voor 3% gewijzigd door William_H op 09-02-2026 22:02 ]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
William_H schreef op maandag 9 februari 2026 @ 22:01:
[...]

Waar is een storage box mee te vergelijken? Is dat meer een backup faciliteit, of lijkt het meer op een sync dienst als een Google Drive / Microsoft OneDrive?
Je kunt het vergelijken met een NAS volume. Je kunt er een backup naar schrijven maar die moet je zelf maken en onderhouden. Je kunt er naar syncen maar dat moet je zelf regelen.

🎤 Devine M-Mic USB BK microfoon aangeboden
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• William_H
Room42 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 22:43:
[...]

Je kunt het vergelijken met een NAS volume. Je kunt er een backup naar schrijven maar die moet je zelf maken en onderhouden. Je kunt er naar syncen maar dat moet je zelf regelen.
En zelf regelen bedoel je dan software die van/naar die box synct of dat je de box helemaal moet inrichten met een Docker en Nextcloud install.

Hoewel ik al een tijd naar Hetzner kijk, is dit precies het schoolvoorbeeld wat er mis is met de Europese alternatieven. Niet alleen ontbreekt het aan deftige software-oplossingen, maar ook hun marketing is belabberd. Als die goed was wist ik namelijk heel makkelijk hoe ik dit in kon stellen. Nu moet ik weer de tweaker uithangen, en hoewel ik graag werk aan IT vraagstukken, soms wil je gewoon gemak omdat je niet van elk probleem een "migratie-project" wil maken. Het is niet alsof ik een heel team heb waarop ik thuis kan leunen. Gelukkig is er dit forum 😉

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nou, volgens mij ben jij dan gewoon het publiek niet voor deze dienst. ;) Pak dan een consumentenbackupdienst, zoals ook veel in dit topic besproken.

🎤 Devine M-Mic USB BK microfoon aangeboden
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Ebbez
  • Niet online
Ik vind Hetzner juist heel duidelijk en concreet in hun marketing t.o.v. veel andere hoger aangeprezen clouddiensten. Wat jij wil is 'managed storage', bij Hetzner heet dat Storage Share: https://www.hetzner.com/storage/storage-share/. Dan krijg je een Google Drive/OneDrive interface.

Storage box (dat waar ik het eerder over had) is voor directe verbindingen met FTP,SFTP,SCP,SSH,WebDAV,Samba. Een beetje zoals je een PC op een lokale NAS aansluit (Wikipedia: Shared resource). Al die verbindingstypes staan ook heel duidelijk op hun pagina.

[ Voor 12% gewijzigd door Ebbez op 09-02-2026 23:11 ]

• Ebbez
  • Niet online
En om nog toe te voegen: je kan bij Hetzner ook testen en per uur maar een paar cent betalen om te kijken hoe het werkt. Als je voor Storage Box gaat kan je bijv WinSCP gebruiken, of direct verbinden met Samba (moet je wel goed checken of verbinding versleuteld is, dit is namelijk niet altijd zo voor Samba/SMB).

Anders kan je kijken met Storage Share hoe Nextcloud is. Hier heb je een Nextcloud client die bestanden lokaal kan synchroniseren als met OneDrive/Google Drive.

• William_H
Room42 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 23:06:
[...]

Nou, volgens mij ben jij dan gewoon het publiek niet voor deze dienst. ;) Pak dan een consumentenbackupdienst, zoals ook veel in dit topic besproken.
Dat is jouw analyse. Volgens mij geef ik duidelijk aan dat ik dat wel zou kunnen, maar dat de marketing onduidelijk is, en dat ik er niet altijd een persoonlijk project van wil maken om uit te zoeke hoe een product in elkaar zit omdat een bedrijf z'n marketing niet op orde heeft. Het uitzoeken zit er voor mij in dat ze niet duidelijk zijn in hoe je het product moet gebruiken / hebben ze teveel producten. Dat probleem zie je bijvoorbeeld ook een beetje bij een OnlyOffice. Hoe kan het dat je dat bijna nooit bij Amerikaanse diensten hebt? Omdat de Amerikanen meesters zijn in marketing. Niet dat ik perse liever Amerikaanse diensten gebruik, maar hopelijk begrijp je nu mijn punt.

@Ebbez
Kijk, dat is al een stuk duidelijker. Ik weet gelukkig perfect met die technieken om te gaan, daar draai ik m'n hand niet voor om.
Dat van die paar uur uitproberen wist ik niet. Goeie tip!

Ik had overigens al het vermoeden dat beide producten zo in elkaar zaten, maar zo simpel zoals Ebbez het uitlegt, waarom kan Hertzner dat nu niet? In plaats daarvan zie je heel veel producten met een wazige omschrijving, althans toen ik een paar maanden geleden keek.
Overigens vind ik hun prijsstelling dan wel weer redelijk duidelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door William_H op 10-02-2026 00:14 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Room42 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 23:06:
[...]

Goh... spijtig toch hé.
Ik denk niet dat backupsoftware of een goed werkend portaal vereist dat je enorm geavanceerde technologie beheerst.

Zet dan voor Windows en MacOs een goede tutorial op je site, dan verkoop je toch meer?

Uit luiheid betaal ik nu 10€ pm aan Apple voor 2TB cloud. En ja, dat werkt lekker met Photos en synch across devices, maar een gewoon goede backup voor 3.5 €pm vind ik zeer interessant.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• D43m0n
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-02 22:54
Ik gebruik nu een klein jaar Swiss Backup van Infomaniak (€68,15 voor 1 jaar met 1TB tot mijn beschikking). Volgens de informatie van Infomaniak kun je met Openstack Swift, S3 of SFTP hiernaartoe verbinden. In principe voor 1 Pc. Maar ik heb 't voor elkaar gekregen om "buckets" of "mappen" met hetzelfde account te gebruiken. Ik heb op dit moment 3 persoonlijke laptops en een NAS die naar dit ene account hun backup wegschrijven. Ik gebruik op de laptops Arq backup (mix van Windows en Apple). Op de NAS gebruik ik Duplicati. Elke client heeft z'n eigen encryptie sleutel.

Ik weet niet meer wat de up-/downloadsnelheid was bij de initiële backup, maar fors hoger dan Backblaze B2 (US) of Crashplan daarvoor nog. Af en toe heb ik een restore gedaan omdat er een foutje was gemaakt door mij of een van de gezinsleden en dat was binnen een minuut hersteld.

De laptops maken backups van de home-dir van de gebruiker zodra deze aan staat en dan elk uur of elke 3 uur. De NAS maakt wekelijkse backups want daar wijzigt niet zoveel. Na een jaar heb ik net niet de helft in gebruik van die 1TB.

• Kalentum
  • Nu online
D43m0n schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:16:
Ik gebruik nu een klein jaar Swiss Backup van Infomaniak (€68,15 voor 1 jaar met 1TB tot mijn beschikking). Volgens de informatie van Infomaniak kun je met Openstack Swift, S3 of SFTP hiernaartoe verbinden. In principe voor 1 Pc. Maar ik heb 't voor elkaar gekregen om "buckets" of "mappen" met hetzelfde account te gebruiken. Ik heb op dit moment 3 persoonlijke laptops en een NAS die naar dit ene account hun backup wegschrijven. Ik gebruik op de laptops Arq backup (mix van Windows en Apple). Op de NAS gebruik ik Duplicati. Elke client heeft z'n eigen encryptie sleutel.

Ik weet niet meer wat de up-/downloadsnelheid was bij de initiële backup, maar fors hoger dan Backblaze B2 (US) of Crashplan daarvoor nog. Af en toe heb ik een restore gedaan omdat er een foutje was gemaakt door mij of een van de gezinsleden en dat was binnen een minuut hersteld.

De laptops maken backups van de home-dir van de gebruiker zodra deze aan staat en dan elk uur of elke 3 uur. De NAS maakt wekelijkse backups want daar wijzigt niet zoveel. Na een jaar heb ik net niet de helft in gebruik van die 1TB.
Arq Backup is goede software. Ik heb het een tijd voor 1 laptop gebruikt. Maar ik vond USD 50 per computer wel wat aan de dure kant.

• Ebbez
  • Niet online
Kalentum schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:20:
Arq Backup is goede software. Ik heb het een tijd voor 1 laptop gebruikt. Maar ik vond USD 50 per computer wel wat aan de dure kant.
Misschien is Backrest (web GUI app en orchestrator voor Restic) dan wel een interessant alternatief: https://github.com/garethgeorge/backrest

Als je Restic niet geïnstalleerd hebt installeert Backrest die zelf. Restic vind ik zelf echt zo'n fijne backuptool omdat je meerdere machines naar een Restic repository kan backuppen en het over al die backups van verschillende computers/machines dedupliceert. Zo backup ik er nu 4 machines naar mijn Hetzner 1TB Storage Box, en zou de totale grootte als je de Restic backup uitpakt ~4TiB zijn, maar neemt het maar 400 GiB in gebruik.

[ Voor 13% gewijzigd door Ebbez op 10-02-2026 10:01 ]

• Kalentum
  • Nu online
Ebbez schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:59:
[...]

Misschien is Backrest (web GUI app en orchestrator voor Restic) dan wel een interessant alternatief: https://github.com/garethgeorge/backrest

Als je Restic niet geïnstalleerd hebt installeert Backrest die zelf. Restic vind ik zelf echt zo'n fijne backuptool omdat je meerdere machines naar een Restic repository kan backuppen en het over al die backups van verschillende computers/machines dedupliceert. Zo backup ik er nu 4 machines naar mijn Hetzner 1TB Storage Box, en zou de totale grootte als je de Restic backup uitpakt ~4TiB zijn, maar neemt het maar 400 GiB in gebruik.
Ik gebruik nu https://duplicacy.com/ voor deduplicatie, wist niet dat Restic dat ook deed. Ik gebruik restic in combinatie met rclone voor mijn twee linux servertjes.

• D43m0n
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-02 22:54
Kalentum schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:20:
[...]

Ik heb Arq Backup in 2017 met Black Friday gekocht voor een lifetime licentie. Voor persoonlijk gebruik mag ik het op meerdere computers installeren binnen dezelfde licentie. Fijne software inderdaad met goede ondersteuning.
Pagina: 1 ... 30 31 Laatste